Onko kellään kokemusta tukiperheenä olemisesta? Onko se henkisestä rankkaa?
Meillä on 3 lasta, 1 koulussa, 2 vielä tarhassa ja olen (lähinnä minä, isä vähän empii) miettinyt että tukiperheeksi olisi mukava ryhtyä. Esim naapurillani lapset käyvät kerran kuussa tukiperheen luona ja ovat viikonlopun siellä.
Kertokaa kokemuksistanne joko käyttäjänä tai avun tarjoajana.
Olen kyllä lukenut netistä tietoa mutta kaipaisin omakohtaisia kokemuksia.
Kokemusta tukiperheenä olemisesta?
8
5936
Vastaukset
- 1+2
koska teillä on noinkin pieniä lapsia itsellänne. Sinun täytyisi ottaa huomioon, että mahdolliset tukilapset tulevat perheestä, jossa vanhemmat ovat vaarassa uupua tai jo ovat uupuneita. Vaikka olisikin kyse ihan normaalista perheestä ilman päihde- tmv.ongelmaa, vaativat tukilapset erityisen paljon huomiota ja hoitoa. Eihän se niin saa olla, että he menevät omien väsyneiden vanhempien luota toisten melkein yhtä väsyneiden luokse (olettaisin teitäkin välillä väsyttävän ne tarhaikäiset?).
Kun lapseni olivat pienempiä, kokeilimme tukiperhettä ihan siksi, että minä saisin yksinäisenä vanhempana välillä omaa aikaa. Perheen aikuiset olivat vieläpä "ammattilaisia", -lasten kanssa tekemisissä töissään ja heillä oli omia tarhaikäisiä lapsia kolme. Eivät jaksaneet, sillä niissä omissakin oli tekemistä paljon. Vaikka kyse olikin yhdestä viikonlopusta tai yöstä kuukausittain, huomasivat omat lapseni ettei perheen aikuisilla riitä kädet ja into kaikkeen. Meille se oli pettymys ja tukiperheelle häpeä: olisihan heidän mielestään pitänyt ammattilaisina pystyä.. peruivat ensin tapaamisia, sitten jättivät yhteydenpidon kokonaan.. eivät kai häpeissään voineet tuota suhdetta lopettaa "aikuisesti".
Kannattaa miettiä tarkkaan, ette voi tietää sitäkään kuinka pahoja ongelmia teille tulevilla lapsilla on. Perhehoitosuhteen aloittaminen ja lopettaminen koskettaa kaikista eniten juuri niitä lapsia, joita olisi tarkoitus auttaa. - antoisaa
Meidän perhe on toiminut tukiperheenä. Oma perhe on kuusihenkinen (omat lapset olivat aloittaessamme n.5-12 vuotiaita) ja tukilapsia meillä kävi jonkin aikaan kahdesta eri perheestä (kerran kuussa ja lomilla) ja myöhemmin vain yhdestä perheestä. Nykyään emme toimi enää tukiperheenä.
Olihan se "rankkaa" mutta erittäin antoisaa. Minä kiinnyin heihin ja he ovat edelleen ajatuksissani useinkin.
Tärkeää on, että te olette asiasta samaa mieltä, että te molemmat aikuiset ja lapsennekin ovat valmiita tähän hommaan.
Tukilapset saattavat olla varsin eläväisiä ja he saattavat vaatia tukivanhempien huomiota kellon ympäri. Toki voitte esittää toivomuksen lasten iästä, erityisyydestä, sukupuolesta jne. mutta silti teidän tulee varautua mahdollisiin yllätyksiin.
Meillä se oli minä, joka olin varsin kiinteästi tukilasten kanssa. Vanhin lapsemme oli vastaan tukilapsia, mutta sieti heitä. Alusta asti oli omille lapsillemme tuotu julki, että heitä ei velvoiteta väkisin olemaan tukilasten kanssa, vaan me aikuiset kannamme täyden vastuun. Ajan kanssa kävi kuitenkin niin, että tytöt ystävystyivät keskenään ja osa lapsistamme halusi puuhastella paljonkin pienempien tukilasten kanssa.
Ottakaa yhteyttä esim. Pelaan, joka etsii tukiperheitä, kysele sieltä. Kerro, että harkitsette vasta ryhtymistä. He eivät teitä painosta, vaan saatte lisää pohdittavaa. Pelan kurssit tukiperheille ovat erittäin opettavia ja antoisia. - 11+2
Olemme toimineet tukiperheenä pari vuotta ja meillä on itsellämme pieniäkin lapsia. Koemme silti jaksavamme tukilapsen kanssa, koska käyntejä on vain kerran kuussa lomat. Homma on erittäin antoisaa mutta myös raskasta, ajoittain tekisi kokonaan mieli luopua tukiperheenä olemisesta. Koulutukseen ja kursseille kannattaa ehdottomasti mennä. Mieskin innostuu kyllä, kun vain saat hänet raahattua mukaan (niin kävi meilläkin ;) ).
Meillä käyvä lapsi on äärimmäisen vaikea tapaus ja vaatii jatkuvaa valvontaa. Lapsesta annettiin oikein "ruusuinen" kuva aluksi ja muutaman ensimmäisen kuukauden odotimme hänen käytöksensä tasaantuvan mutta yllätykseksemme se tuntuu vain pahenevan mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa. Omat lapsemme ja lemmikkimme kärsivät pahimmassa vaiheessa jopa fyysisesti tukilapsemme käytöksestä, tämä kannattaa huomioida kun teidänkin lapset ovat vielä pieniä. Viikonlopuista selviämme valmistelemalla kaiken mahdollisen (ruuat ja vaatteet valmiiksi katsottuina molemmille päiville ym), koska lapsia ei voi jättää hetkeksikään keskenään. Kotoa emme voi lähteä tukilapsen kanssa, koska emme uskalla ottaa hänen käytöksestään vastuuta esim kaupassa.
Henkisesti homma ei ole kovinkaan rankkaa mutta meidän tapauksessa fyysisesti sitäkin enemmän. Perheitä kyllä tuetaan hyvin ja aina tarvittaessa saa keskustelukaverin, jolle purkaa ongelmia. Mitä olemme tavanneet muita tukiperheitä/-lapsia, heillä ei ole ollut lähellekään samoja vaikeuksia kuin meillä. Eli hyvässä lykyssä saatatte saada sen pikku enkelin, josta mekin alsuksi haaveilimme... Aina voi "hypätä kelkasta" jos ei tunnukaan omalta jutulta, meillä tosin ei sisu eikä huoli lapsesta anna periksi.- Mustetta tulostimeen
Tuota lukiessa tuli mieleen, että eipä ihme jos tukilapsi oireilee.. häntähän pelätään teillä!!
Pisti heti silmään sekin, että teillä tekisi mieli luopua koko hommasta (vaikka lapsi on teillä aika vähäisiä aikoja ja harvoin).. tuollaisesta ei kyllä ole mitään hyötyä lapselle itselleen. Varmaan hänelle henkisesti tosi rankkaa ja ihan sääliksi käy. Jos ei ihan normaalit kauppa- asioinnitkaan suju, niin ei tosiaan hyvältä vaikuta. - 11+2
Mustetta tulostimeen kirjoitti:
Tuota lukiessa tuli mieleen, että eipä ihme jos tukilapsi oireilee.. häntähän pelätään teillä!!
Pisti heti silmään sekin, että teillä tekisi mieli luopua koko hommasta (vaikka lapsi on teillä aika vähäisiä aikoja ja harvoin).. tuollaisesta ei kyllä ole mitään hyötyä lapselle itselleen. Varmaan hänelle henkisesti tosi rankkaa ja ihan sääliksi käy. Jos ei ihan normaalit kauppa- asioinnitkaan suju, niin ei tosiaan hyvältä vaikuta.Onpas helppoa arvostella kun ei tiedä kaikkea... ;) Lasta ei todellakaan pelätä meillä emmekä ole luopumassa tukiperhetyöstä, missä niin luki? Tietenkin silloin tällöin tulee hetkiä, että asiat voisivat olla helpomminkin mutta ne ovat nyt näin ja sillä siisti. Tämä homma on kyllä avannut silmät näkemään etteivät kaikki lapset ole niitä enkeleitä mutta kyllä näiden vaikeampienkin kanssa pärjää!
Kaikkien turvallisuuden vuoksi on tärkeää pitää vahtia ja olla mukana selvittämässä ongelmatilanteita, jotka saattavat syntyä jostain naurettavan pienestä jutusta joita ei voi ennakoida mitenkään. Lasta tuetaan kaikin mahdollisin tavoin kaikkialla muualla paitsi kotonaan. Ehkä tällöin on parempi että hän saa kokemuksia normaalista elämästä kodin ulkopuolella, eikö? Edistystä _meillä_ on kyllä tapahtunut alkuun verrattuna, että kyllä tästä hyötyä on ollut. Kotioloissa asiat eivät ole yhtä hyvin koska lapsi on käytännössä ilman valvontaa eikä häntä ohjata tekemään oikein. Hän voi käydä vanhempiensa kanssa kaupassa vaikka joka päivä, tuskin hänelle tulee edes mieleen että "nyt on jotenkin kummallista kun täällä ei pääse kauppaan". Minä en ota vastuuta, että lapsi juoksee kuin päätön kana kaupasta ulos tielle ja ties mihin asti, tai kaataa hyllyn, varastaa tms. Kyllä jäisi minulta ostokset tekemättä, varmaan sinultakin? - Mustetta tulostimeen
11+2 kirjoitti:
Onpas helppoa arvostella kun ei tiedä kaikkea... ;) Lasta ei todellakaan pelätä meillä emmekä ole luopumassa tukiperhetyöstä, missä niin luki? Tietenkin silloin tällöin tulee hetkiä, että asiat voisivat olla helpomminkin mutta ne ovat nyt näin ja sillä siisti. Tämä homma on kyllä avannut silmät näkemään etteivät kaikki lapset ole niitä enkeleitä mutta kyllä näiden vaikeampienkin kanssa pärjää!
Kaikkien turvallisuuden vuoksi on tärkeää pitää vahtia ja olla mukana selvittämässä ongelmatilanteita, jotka saattavat syntyä jostain naurettavan pienestä jutusta joita ei voi ennakoida mitenkään. Lasta tuetaan kaikin mahdollisin tavoin kaikkialla muualla paitsi kotonaan. Ehkä tällöin on parempi että hän saa kokemuksia normaalista elämästä kodin ulkopuolella, eikö? Edistystä _meillä_ on kyllä tapahtunut alkuun verrattuna, että kyllä tästä hyötyä on ollut. Kotioloissa asiat eivät ole yhtä hyvin koska lapsi on käytännössä ilman valvontaa eikä häntä ohjata tekemään oikein. Hän voi käydä vanhempiensa kanssa kaupassa vaikka joka päivä, tuskin hänelle tulee edes mieleen että "nyt on jotenkin kummallista kun täällä ei pääse kauppaan". Minä en ota vastuuta, että lapsi juoksee kuin päätön kana kaupasta ulos tielle ja ties mihin asti, tai kaataa hyllyn, varastaa tms. Kyllä jäisi minulta ostokset tekemättä, varmaan sinultakin?Näin kirjoitit:
...ajoittain tekisi kokonaan mieli luopua tukiperheenä olemisesta.
... muutaman ensimmäisen kuukauden odotimme hänen käytöksensä tasaantuvan mutta yllätykseksemme se tuntuu vain pahenevan mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa.
Ja perään:
... Edistystä _meillä_ on kyllä tapahtunut alkuun verrattuna, että kyllä tästä hyötyä on ollut.
... Minä en ota vastuuta, että lapsi juoksee kuin päätön kana kaupasta ulos tielle ja ties mihin asti, tai kaataa hyllyn, varastaa tms. Kyllä jäisi minulta ostokset tekemättä, varmaan sinultakin?
Ensin ihmetyttää se, että lapsi on teillä kerran kuussa viikonloppuna, mutta on kertomasi mukaan erittäin vaikea tapaus. Eikö sellainen lapsi olisi ihan ammattimaisen tuen tarpeessa, erityisesti jos ne ongelmat vain pahenevat?
Olitpa siellä kotona tai missä tahansa tukilapsen kanssa, olet hänestä vastuussa joka tilanteessa. Joka tapauksessa. Pelkäät varastelua ja hyllyjen kaatelua kaupassa, mutta otat kotiisi lapsen, joka vahingoittaa lemmikkejänne ja omia lapsianne? Jonka käytös vain pahenee? Ihan kauhistuttaa kuvitella millä tavoin teillä hoidetaan ne vaikeat tilanteet siellä neljän seinän sisällä...
- juujajuut
Hei!'
Aluksi pari asiaa, ainakin seutu missä me asutaan, vaatii että molemmat vanhemmat käyvät pride-koulutuksen. Koulutuksia on silloin tällöin ja koulutus kestää noin puolivuotta, joten helposti kuluu vuosi, ennenkuin ensimmäinenkään lapsi teille tulisi.
Toiseksi, tukiperheitä on niiiiin iso pula, että tukiperhe saa hyvinkin tarkkaa asettaa vaatimuksia. Tarkoituskan on ettei kukaan kuormitu liikaa. On ihan erilaista ottaa vaikka yksi terve lapsi kerran kuukaudessa, kun 3 sisarusta joilla kaikilla on diagnoosit...
Eli kannattaa toki aloitta helpoimmasta päästä, katsoa tarkkaan myös ikärakenteet, parhaimmillaan lapsista tulee ystäviä ja kaikista on mukavaa kun hän/he tulevat. Eli koittaisin miettiä että lapsi/lapset on sopivan ikäisiä teidän omien lasten suhteen. Paljon on pulaa myös isompien lasten tukiperheistä ja tavallaan sellaiselle voisi olla eritavalla aikaa, he eivät tarvitse perushoitoa vaan enemmän juttuseuraa, pelikaveri, kannustajaa jne.
Tosiaan puolison kyllä pitää olla mukana, edes kohtuullisesti.
Me olemme toimineet tukiperheenä sisaruksille, joilla on tosiaan hyvä perhe, mutta tiettyjen syiden takia käyvät meillä. Omia lapsia on myös, mutta tosiaan iät sopivat niin hyvin (ja sukupuolet) että omat haluavat ehdottomasti olla aina kotona kun lapset tulevat ja nämä lapset taas toivovat aina että meidän omat olisivat kotona, leikit menee yhteen ja monia asioita on helpompi tehdä isommalla porukalla. Meillä ei siis ole henkisesti rankkaa, tiedämme että lapset pärjäävät hyvin kotona, mukavaa kun he tulevat tehdään sellaisia juttuja mitä eivät kotona tee ja mistä tykkäävät. Hiukan hemmottelua (esim. lempiruokaa) rauhallista yhdessäoloa, leikkiä, juttelua yms.
Mieti omat resurssit kuitenkin tarkkaan, toivottavaa olisi ettei tukiperhesuhde loppuisi pariin kertaan. Tarjolla olisi meillekkin ollut tosi haastavia tapauksia, ehkä joskus kun omat on isoja niin on aikaa ja halua siihen (koulutusta löytyy) mutta kannattaa tosiaan olla tässä sen verran itsekäs että ajattelee itseään ja perhettä koska siten siitä hyötyy kaikki.- ap
Juu, ajattelinkin että voisimme aloittaa "terveistä" lapsista jotka olisivat samaa ikäluokkaa vanhimman lapsen kanssa tai vanhempi.. olenkin ymmärtänyt että tukiperhe saa antaa suuntaa minkä ikäinen lapsi heille tulee jne.. Olisi ihanaa jos lapset saisivat ystäviä heistä ja samalla voisi auttaa lasta tai lapsen perhettä.
Ajattelen esimerkiksi naapurin lapsia,kaikki terveitä ja "normaaleja" lapsia, niitä on vain niin monta ja vanhempien tukiverkosto olematon, joten he käyttävät tukiperhettä lähinnä tukemaan vanhempien omaa jaksamista..
Tuo vanhemman lapsen tukiperheenä oleminenkin olisi myös varmasti omalla tavallaan antoisaa myös..empä ole tullut ajatelleeksikaan että myös vanhemmat lapset tarvitsevat tukea..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348