Joustava liikenne

Corollalla ajaja

Tuosta juoheva/jouheva -keskustelusta juolahti mieleen asia, joka aina jaksaa minua ärsyttää. Olen usean autoilijan kuullut kehuvan "joustavaa" ajotapaansa, joka heille merkitsee yksinomaan sitä, että ajetaan pientä ylinopeutta (10-20 km/t yli sallitun). Se sitten on muka joustavuutta liikenteessä. Minusta taas joustavuus on esim. sitä, että päästää joskus vasemmalta tulevan ensin, jos tämä muuten näyttäisi joutuvan odottamaan tolkuttoman pitkään. Tai sopivasti kaistaa vaihtamalla päästää rampilta tulevat kiihdyttäjät luonikkaasti liikenteen sekaan. Kaiken kaikkiaan joustavuus liikenteessä olisi siis sitä, ettei aina härkäpäisesti pidä kiinni omista oikeuksistaan, vaan tilanteen mukaan joustaa toisten hyväksi.

7

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123%

Sinähän ehdotat omituisia suomalaisille autoilijoille. Ei täällä ole tarvetta moiselle kun liikenteessä saa muutenkin tarpeekseen puikkelehtia että ehtisi Alkoon ajoissa.

• Corollalla ajaja

Yritys muuttaa liikennekäyttäytymistä lienee toivoton. Mutta jospa edes joustavuus-sanaa käytettäisiin oikein.

• Toisinajelija

Nopeusrajoitukset on tehty tolkuttoman kireiksi. Liikenteessä mukana oleminen menisi äärimmäisen turhauttavaksi, jos vaadittaisiin noiden pöhköjen rajoitusten orjallista noudattamista.

Omaa ajokäyttäytymistäni kutsuisin kuitenkin mieluummin joutuisaksi kuin joustavaksi.

Kiireveroa olen joutunut pulittamaan vuodesta 1976 lähtien toistakymmentä kertaa. Rikemaksulla olen selvinnyt vain kerran – muulloin on mennyt aina päiväsakkojen puolelle.

Sain valvontakameran välähtämään viimeksi noin vuosi sitten. Yllätys, yllätys – posti toikin maksumääräyksen sijasta pelkän kirjallisen huomautuksen! Olin ylittänyt talvirajoituksen 80 km/h ajamalla kameraan 86 km/h. Halusikohan viranomainen leikkiä joustavaa vai mistä mahtoi olla kyse?

• Liikuttuja

Jos liikenteen hitaus on itseisarvo, niin miksipä et saman tien puhuisi juostavan liikenteen puolesta? Se voisi täyttää joustavuus-, juohevuus- ja jouhevuuskriteerisi. Adidakset jalkaan ja hopi hopi!

Corollasta tulee äänteellisesti mieleeni rollaattori. Jätän sanomatta, onko kulkupeleillä muutakin yhteyttä. Corollasi valmistajalla joka tapauksessa on rollaattorin korvaajaksi ilmeisen sopiva, Segwayn tappajaksikin mainittu, vähäpyöräinen ja ei-niin-kiireisille tarkoitettu ajolaite tarjolla:
      http://www.google.com/images?q=toyota winglet

Puhutaan nyt kuitenkin nopsajalkaisemmasta moottoriliikenteestä! Suomalainen kyläseppä ei olisi suomalainen kyläseppä, ellei hän osaisi ottaa huomioon maamme vuodenajoista johtuvia erikoisolosuhteita:
      http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1057301_1057400/muu-merkki-muu-malli-1057388_l_2f47bbc0967b965d.jpg

• Corollalla

Porukka nyt vähän vastailee asian vierestä koko ajan. En kritisoi ylinopeuksia tai liikennekäyttäytymistä, vaan joustavuus-sanan väärinkäyttöä, koska olemme kielipalstalla.

Avauksessani jo kerroin, mitä joustavuus tarkoittaa: toisten huomioonottamista, liikenteen sujuvuuden edistämistä ja omista oikeuksista luopumista tilanteen mukaan.

• Joustelias

Joustavuus-sanan käyttö on joustavaa. Kukin käyttää sitä siten, miten se tuntuu parhaiten sopivan omien tarkoitusperien pyhittämiseen.

Toiseksi: sanojen väärinkäyttöä ei ole tietääkseni Suomen laissa kriminalisoitu. Ja sinäkö määrittelet väärinkäytön?

Kolmanneksi: mitä virkaa ja uskottavuutta on kielipalstalla, jota ylläpitää omistajan ominaisuudessa niinkin puolivillainen taho kuin Aller Media Oy? Kuka kehtaa julkisesti tunnustaa roikkuvansa Seiskan julkaisijan palstoilla?

Tämä foorumi meni pilalle jo pelkän omistajanvaihdoksen myötä – ja nyt ylläpito tekee sivustoteknisillä "uudistuksillaan" kaikkensa tuhotakseen loputkin! Kuka täysipäinen täällä viitsii kohta enää aukoa päätään puolen sanan vertaa? Jos minä viitsin, ei se todista mitään palstan tasosta vaan minun omasta viheliäisestä vähäpäisyydestäni.

• Summailija
        Joustelias kirjoitti:

Joustavuus-sanan käyttö on joustavaa. Kukin käyttää sitä siten, miten se tuntuu parhaiten sopivan omien tarkoitusperien pyhittämiseen.

Toiseksi: sanojen väärinkäyttöä ei ole tietääkseni Suomen laissa kriminalisoitu. Ja sinäkö määrittelet väärinkäytön?

Kolmanneksi: mitä virkaa ja uskottavuutta on kielipalstalla, jota ylläpitää omistajan ominaisuudessa niinkin puolivillainen taho kuin Aller Media Oy? Kuka kehtaa julkisesti tunnustaa roikkuvansa Seiskan julkaisijan palstoilla?

Tämä foorumi meni pilalle jo pelkän omistajanvaihdoksen myötä – ja nyt ylläpito tekee sivustoteknisillä "uudistuksillaan" kaikkensa tuhotakseen loputkin! Kuka täysipäinen täällä viitsii kohta enää aukoa päätään puolen sanan vertaa? Jos minä viitsin, ei se todista mitään palstan tasosta vaan minun omasta viheliäisestä vähäpäisyydestäni.

Sanojen väärinkäyttöä ei ole kriminalisoitu, se on totta. Minusta sanojen väärinkäyttö on pikemminkin vakava psyykkinen sairaus kuin rikos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe