Laihuutta saa haukkua -eli laihuus on ihanne?

asenteita...

Sellaista vaan tässä mietin, että laihuus lienee edelleen se ihannoitu juttu ainakin naisten keskuudessa. Päätellen siitä, että laihoja saa haukkua ja laihuutta saa päivitellä, mutta menepäs sanomaan jollekin, että "herranjestas kun sä oot lihava!". Tai "kyllä naisen pitää olla siro ja kevyt eikä mikään tankkeri!".

Lihavat saavat paasata kovaan ääneen, että "kyllä naisessa pitää olla jotakin mistä ottaa kiinni, hyi helkkari eihän kukaan mitään luuviulua halua edes koskea, ne on oksettavia eikä niissä oo yhtään oikean naisen pehmeyttä! Kauheaahan se on kun luut vaan kolisee!".

Itse olen hyvin laiha, mutten ihan alipainoinen kuitenkaan. Tosi hoikka silti. Eräs ikäiseni tukeva ja isokokoinen työtoverini tässä kerran alkoi paasata, että "kyllä naisen pitää näyttää NAISELTA!" ja röyhisteli rintaansa itsetyytyväisenä, viittasi itseensä OIKEANA naisena. Pakko myöntää, että tuollaisesta tulee vähän hassu olo. Itse pidän hoikasta figuuristani, enkä itseeni ota tuollaisia juttuja. Eri juttu olisi ollut joskus teininä, kun oli tosi huono itsetunto nimenomaan liiallisen laihuuteni ja "muodottomuuteni" vuoksi.

Mutta mitä tuohon hassuun oloon tulee, niin mielestäni se kertoo jotain, jos tukevilla ihmisillä on jokin "oikeus" pönkittää omaa paremmuuttaan ja suorasanaisesti päivitellä laihuuden huonommuutta. Minusta tuollainen käytös osoittaa juuri päinvastaista eli sen, että todellisuudessa laihuudella on edelleen se ihannoitu ja pidetty asema, jos laihuuden haukkuminen ja päivittely on olevinaan ihan normaalia toimintaa (laihuudella on ikään kuin se "suoja"; siitä pidetään silti). Lisäksi jos runsas ja tukeva olisi se, mitä ihmiset yleensä haluavat ja ihailevat, sitä ei varmaankaan tarvitsisi pönkittää tuolla tavalla. Ajatella miten epäkohteliasta olisi ollut, jos se olisinkin ollut minä, joka olisi aloittanut keskustelun ja sanonut "kyllä naisen pitää olla siro ja hoikka, OIKEAT naiselliset naiset on siroja ja sulavia" :D

Minä uskon, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Joitakin viehättää ja vetää puoleensa siro kroppa, toisia runsas. En usko, että runsaampienkaan tarvitsisi pönkittää omaa "paremmuuttaan" ja oikeaa naiseuttaan, sillä eiköhän kaikki ole yhtä oikeita naisia. Ja jos ihminen on itseensä tyytyväinen niin luulisi sen näkyvän katsojankin silmässä.

93

1983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuh.

• asenteita...

Heh.

a) muistan miten epävarma olin itsestäni nuorena, joten tuo ilmiö laihojen haukkumisesta herättää ajatuksia

b) kai asioista ja ilmiöistä saa keskustella ja olla kiinnostunut vaikka ei ottaisikaan itseensä?

c) et ole vielä pitkää ja yksityiskohtaista vuodatusta nähnytkään, jos tuo oli mielestäsi sellainen :D Yleinen kirjoitustyylini on sellainen, että en saa edes yhteen tai kahteen viestitilaan asiaani mahtumaan kun oikein alan kirjoittaa. Normaaliin kirjoitteluuni nähden tuo teksti oli siis suorastaan epätavallisen tynkä ;) Jos pitkästä tekstistä voi päätellä, että olen ottanut itseeni niin voiko lyhyestä tekstistä (mitä tämä minulle oli) sitten päätellä päinvastoin? Voiko sinun vastauksestasi päätellä, että olet lihava?

• nbn.

Samaan asiaan minun huomioni kiinnittyi.

Ja, aloittajalle täytyy varmaan mainita, että en ole lihava. Olen nykyäänkin hoikka, mutta laihuuttani ei haukuttu silloinkaan kun olin luuviulu. En oikein edes jaksa uskoa, että aloittajakaan kovin monesti olisi joutunut moisia kommentteja kuuntelemaan.

• asenteita...
        nbn. kirjoitti:

Ja, aloittajalle täytyy varmaan mainita, että en ole lihava. Olen nykyäänkin hoikka, mutta laihuuttani ei haukuttu silloinkaan kun olin luuviulu. En oikein edes jaksa uskoa, että aloittajakaan kovin monesti olisi joutunut moisia kommentteja kuuntelemaan.

Te ette siis ole havainneet tätä ilmiötä ollenkaan?

Minä kyllä olen ihan oikeasti havainnut tuota, en minä nyt näitä juttuja sentään keksi.

Eikä pitkästä aloituksesta kannata päätellä heti, että asia on minulle jokin elämän ja kuoleman juttu :) Satun vain olemaan tarpeettomankin monisanainen kirjoittaja, ei muuta. Ja tosiaan aloitus ei edes ollut pitkä minun normaalityyliini nähden :D Koko aloituksen kimmoke oli kyllä aivan oikeasti vain HUOMIO, jonka olen tehnyt, ei sen kummempaa. Hassua, jos asia heti tulkitaan jonakin minun henkilökohtaisena ongelmanani.

"En oikein edes jaksa uskoa, että aloittajakaan kovin monesti olisi joutunut moisia kommentteja kuuntelemaan"

Niin siis en tarkoita tuolla työkaveriesimerkilläkään sitä, että hänen kommenttinsa olisi jotenkin kohdistettu minulle. En siis koe, että nimenomaan minun laihuuttani olisi haukuttu (päivitelty on kyllä). Tuo työkaveriesimerkki oli vain esimerkki, ja keskeinen pointtini oli nämä yleiset puhumisen tavat -siis se huomio, miten toisin päin on oikeutettua puhua, mutta toisin päin ei. Näitä puhumisen tapoja näkee siis ihan porukoissa, keskustelupalstoilla jne, eikä yleensä kehenkään tiettyyn ihmiseen kohdistettuna -ellei sitä laihuuden päivittelyä lasketa.

Aika jännä, jos kukaan muu ei ole tätä ilmiötä havainnut -tai itse asiassa ainakin yksi ihminen on, muistan nimittäin lukeneeni Anna-Leena Härkösen kolumnin samaisesta aiheesta jokunen vuosi sitten.

• Juuh.
        asenteita... kirjoitti:

Heh.

a) muistan miten epävarma olin itsestäni nuorena, joten tuo ilmiö laihojen haukkumisesta herättää ajatuksia

b) kai asioista ja ilmiöistä saa keskustella ja olla kiinnostunut vaikka ei ottaisikaan itseensä?

c) et ole vielä pitkää ja yksityiskohtaista vuodatusta nähnytkään, jos tuo oli mielestäsi sellainen :D Yleinen kirjoitustyylini on sellainen, että en saa edes yhteen tai kahteen viestitilaan asiaani mahtumaan kun oikein alan kirjoittaa. Normaaliin kirjoitteluuni nähden tuo teksti oli siis suorastaan epätavallisen tynkä ;) Jos pitkästä tekstistä voi päätellä, että olen ottanut itseeni niin voiko lyhyestä tekstistä (mitä tämä minulle oli) sitten päätellä päinvastoin? Voiko sinun vastauksestasi päätellä, että olet lihava?

Tottahan asioista keskustella voi, mutta on huvittavan kuuloista väittää, että "ei tämä asia nyt minulle mitään merkitse, kunhan vain hankkiuduin tänne tekemään pitkän ja kuvailevan aloituksen tästä asiasta, joka ei askarruta minua eikä tosiaan edes merkitse mitään". Suitsutat kyllä laihuutta siihen malliin, että itsetunnossasi on kovasti kolhuja, vaikka muuta yrität väittää. Käänteinen kehuminen on kehumista yhä. Ja pönkittämistä, jota niin olet paheksuvinasi.

• nbn.
        asenteita... kirjoitti:

Minä kyllä olen ihan oikeasti havainnut tuota, en minä nyt näitä juttuja sentään keksi.

Eikä pitkästä aloituksesta kannata päätellä heti, että asia on minulle jokin elämän ja kuoleman juttu :) Satun vain olemaan tarpeettomankin monisanainen kirjoittaja, ei muuta. Ja tosiaan aloitus ei edes ollut pitkä minun normaalityyliini nähden :D Koko aloituksen kimmoke oli kyllä aivan oikeasti vain HUOMIO, jonka olen tehnyt, ei sen kummempaa. Hassua, jos asia heti tulkitaan jonakin minun henkilökohtaisena ongelmanani.

"En oikein edes jaksa uskoa, että aloittajakaan kovin monesti olisi joutunut moisia kommentteja kuuntelemaan"

Niin siis en tarkoita tuolla työkaveriesimerkilläkään sitä, että hänen kommenttinsa olisi jotenkin kohdistettu minulle. En siis koe, että nimenomaan minun laihuuttani olisi haukuttu (päivitelty on kyllä). Tuo työkaveriesimerkki oli vain esimerkki, ja keskeinen pointtini oli nämä yleiset puhumisen tavat -siis se huomio, miten toisin päin on oikeutettua puhua, mutta toisin päin ei. Näitä puhumisen tapoja näkee siis ihan porukoissa, keskustelupalstoilla jne, eikä yleensä kehenkään tiettyyn ihmiseen kohdistettuna -ellei sitä laihuuden päivittelyä lasketa.

Aika jännä, jos kukaan muu ei ole tätä ilmiötä havainnut -tai itse asiassa ainakin yksi ihminen on, muistan nimittäin lukeneeni Anna-Leena Härkösen kolumnin samaisesta aiheesta jokunen vuosi sitten.

"Näitä puhumisen tapoja näkee siis ihan porukoissa, keskustelupalstoilla jne, eikä yleensä kehenkään tiettyyn ihmiseen kohdistettuna -ellei sitä laihuuden päivittelyä lasketa. "

Porukoissa ja keskustelupalstoilla minä ainakin olen usein nähnyt ja kuullut lihaviin ihmisiin (erityisesti naispuolisiin) kohdistuvaa haukkumista. Hyvin harvoin (ei tule mieleen ainuttakaan tapausta) sitä kohdistetaan laihoihin, tai hoikkiin.

• asenteita...
        Juuh. kirjoitti:

Tottahan asioista keskustella voi, mutta on huvittavan kuuloista väittää, että "ei tämä asia nyt minulle mitään merkitse, kunhan vain hankkiuduin tänne tekemään pitkän ja kuvailevan aloituksen tästä asiasta, joka ei askarruta minua eikä tosiaan edes merkitse mitään". Suitsutat kyllä laihuutta siihen malliin, että itsetunnossasi on kovasti kolhuja, vaikka muuta yrität väittää. Käänteinen kehuminen on kehumista yhä. Ja pönkittämistä, jota niin olet paheksuvinasi.

Edelleen huomaan, miten koko tekstini pointti on jäänyt ihan tavoittamatta. Olen opiskellut diskurssien tutkimusta ja vähän niin kuin sellaisesta näkökulmasta tätä asiaa mietin. Tuntuu olevan ihan mahdotonta ymmärtää kiinnostusta asiaan ikään kuin kulttuurisesta näkökulmasta ilman, että tarvii alkaa leikkiä psykoterapeuttia. Ja jos se nyt vielä on jäänyt epäselväksi, niin se kiinnostuksen kohde tässä oli se, miten kulttuurissamme näyttää olevan hyväksyttyä tietyltä porukalta suitsuttaa itseään ja tietyltä ei. Ja toinen kiinnostuksen kohde on se, mistä tuo ilmiö sitten johtuu.

"Suitsutat kyllä laihuutta siihen malliin"

Suitsutanko? Jos sanon olevani tyytyväinen kroppaani niin sekö on suitsuttamista? Olisi mielenkiintoista, jos voisit osoittaa missä kaikkialla suitsutan laihuutta. Niin kuin tuossa aikaisemminkin kirjoitin, niin runsasmuotoisissakin on aivan upeita ilmestyksiä. Se riippuu ihan ihmisestä ja siitä onko itseensä tyytyväinen. Heh, ehkä nämä vastaukset juuri todistavat sen, mitä tässä olen yrittänyt sanoa. Eli että laiha ei saa sanoa ääneen olevansa tyytyväinen... Onko se niin tabu, että täytyy ylianalysoida selitykseksi huono itsetunto? Tämähän juuri oli koko jutun juju, eli että laihalle ei ole soveliasta kehua itseään, mutta tukevalle on. Maybe I proved my point.

"Jaha, otit sitten itseesi niin kovasti, että katsoit asiaksesi mennä henkilökohtaisuuksiin ja ihan arvailemalla? Hupaisaa."

Hupaisaksi se oli tarkoitettukin, ironiaksi. Viittaamaan siihen, että jos sinä voit minun viestini perusteella tehdä minusta psykoanalyysin niin kaipa minäkin voin sitten tehdä sinusta analyysin sinun viestisi perusteella, ihan vain päätellen siitä missä hengessä vastasit. No EN voi. Etkä sinä minusta. Tai aina voi tehdä analyysin, mutta turha olettaa sen osuvan oikeaan. Koomista psykologisoida ihminen jonkin foorumikirjoituksen perusteella ("itsetunnossasi on kovasti kolhuja") :D Edelleenkään et voi minkään tekstin pituuden perusteella tehdä tuollaisia päätelmiä, minä voisin kirjoittaa vaikka liikennevaloista sivukaupalla ilman, että liikennevalot mitenkään henkilökohtaisesti riipisivät sydäntäni.

Yksi tärkeä pointti on sekin, että jos nyt oletettaisiinkin, että 1) olen ottanut itseeni 2) minulla on huono itsetunto, niin entä sitten? Se ei siltikään muuttaisi kirjoitukseni pointtia mitenkään (ja se pointtihan on luettavissa mm. tämän viestin ensimmäisestä kappaleesta). Mutta tämä koko juttu ei nyt ole ihan näin vakava :D Oletteko lukeneet esim. miehen logiikka -palstaa? Siellä ihmiset suoltavat aloituksia kaikesta maan ja taivaan väliltä, mutta tällä palstalla ilmeisesti heti psykologisoidaan ihmiselle jokin henkinen vaurio, jos hän tekee aloituksen jostakin aiheesta ;) Tai sitten tämä aihe vaan oli niin tabu, etten osannut odottaakaan.

• asenteita...
        Juuh. kirjoitti:

Lisäys..

"joka ei askarruta minua eikä tosiaan edes merkitse mitään"

En ole missään kohtaa sanonut, että asia ei askarruttaisi eikä merkitsisi mitään. Kuten olen mielestäni jo muutamaan otteeseen sanonutkin, niin olen tehnyt tuon huomion ja alkanut pohtia sitä. Tuo pieni ero siinä, mikä on sosiaalisesti hyväksyttyä ja mikä ei, on minusta kiinnostava. Mutta se, että jonkin asian kokee kiinnostavaksi ei tarkoita sitä, että olisi jokin itsetunnon vaurio asian suhteen. Itsetunnon vaurio ei myöskään korreloi tekstien sanamäärän kanssa. Asioista voi olla kiinnostunut myös muuten kuin oman navan kautta.

• asenteita...
        nbn. kirjoitti:

"Näitä puhumisen tapoja näkee siis ihan porukoissa, keskustelupalstoilla jne, eikä yleensä kehenkään tiettyyn ihmiseen kohdistettuna -ellei sitä laihuuden päivittelyä lasketa. "

Porukoissa ja keskustelupalstoilla minä ainakin olen usein nähnyt ja kuullut lihaviin ihmisiin (erityisesti naispuolisiin) kohdistuvaa haukkumista. Hyvin harvoin (ei tule mieleen ainuttakaan tapausta) sitä kohdistetaan laihoihin, tai hoikkiin.

Joo en ole missään myöskään väittänyt, etteikö lihavia haukuttaisi. Sanoisin, että lihavia varmaan mollataan paljon enemmän kuin laihoja. Keskustelupalstat oli huono esimerkki kyllä, koska niissä nyt on ihan omat lakinsa eikä hirveästi estoja ihmisillä mitä muiden mollaamiseen tulee.

Samoin tuo "haukkua" nyt oli vähän liioiteltu ilmaus, vaikka joskus sellaistakin voi havaita. En siis tarkoita, että joku olisi tullut henkilökohtaisesti minua haukkumaan kun olen laiha vaan että laihuudesta voidaan puhua siihen tyyliin mitä tuossa aikaisemmin kuvailin (tyyliin "hyi yök luuthan siinä kolisee"). Varsinainen haukkuminen on marginaalista, mutta se minua eniten kiinnostava pointti oli siis se, miten laiha ei voi periaatteessa tehdä samaa asiaa kuin tukeva, eli jossain sosiaalisessa tilanteessa hehkuttaa sitä, miten se oma vartalo on just sellainen OIKEA naisen vartalo. Nämä julkilausumattomat sosiaaliset säännöt minua kiinnostavat.

• .........
        nbn. kirjoitti:

Itse olen hoikkana usein törmännyt kommentteihin joissa on päivitelty laihuuttani. Välillä sellaiset kommentit tuntuvat pahalta. Mikä oikeus lihavilla on kommentoida laihoja mutta heitä ei saa kommentoida...

• Hoikka ja muodokas
        asenteita... kirjoitti:

Minäkin olen kiinnittänyt samaan huomiota ja monesti olen mainannut alkaa pääivittelee ko. sanojan läskejä samalla tavalla takas mutten viitsi vajota heidän tasolleen.

Noi ei voi keskustella tuosta asiastasi joka tuli hyvin esille, vaan ottavat niin pahasti itseensä että alkavat vänkäämään ihan ohi aiheen. Asia on heille liian kipeä pohdittavaksi.

• asenteita...
        Hoikka ja muodokas kirjoitti:

Minäkin olen kiinnittänyt samaan huomiota ja monesti olen mainannut alkaa pääivittelee ko. sanojan läskejä samalla tavalla takas mutten viitsi vajota heidän tasolleen.

Noi ei voi keskustella tuosta asiastasi joka tuli hyvin esille, vaan ottavat niin pahasti itseensä että alkavat vänkäämään ihan ohi aiheen. Asia on heille liian kipeä pohdittavaksi.

Joo ja vielä, kun tuota asiaa alkaa vielä syvemmälle analysoida, niin laihuuden dissaamisen hyväksymisenhän voi nähdä edelleen epätasa-arvon merkkinä, eikä niin päin mitä ensimmäisenä ajattelisi. Ekana voisi tulla mieleen, että on epätasa-arvoista laihoja kohtaan, että heistä saa kommentoida miten tykkää.

Toisaalta asia on kuitenkin myös niin, että jos laihuuden dissaminen täytyy hyväksyä ja laihuutta dissaavia pitää vaan taputella hyväksyvästi olalle tyyliin "niin sitä pitää, olkaa ylpeitä vaan", niin tuohan itse asiassa vain vahvistaa laihuuden ja tukevuuden eriarvoisuutta. Jos siis kerran tilanne on se, että laihuuden ajatellaan olevan NIIN vahvasti yläpuolella, että laiha voi vain hyväksyvästi hymyillä tukevien "me ollaan oikeita naisia" -uholle.

Näin siis tämä "ilmaisunvapauden" epätasa-arvo kuvastaa ehkä juuri epätasa-arvoa tukevien haitaksi, eli tukevien ajatellaan olevan niin huonossa asemassa, että heille annetaan vapaus vähän uhota, pönkittää ja samassa dissata laihuutta (esim. tuo facebook-juttu) eikä kukaan pistä pahakseen. Voihan toki olla, että se uho on myös jonkinlaista siirtymää todellisempaan tasa-arvoisuuteen. Samoja ajatuksia minulla on joskus herännyt naiseutta ylikorostavassa "naisenergiaa" -ajattelussa, jossa täytyy aina korostaa miten me naiset niin pystytään ja ollaan niin superia. Siinä lienee aika häilyvä raja, että missä kohtaa itseensä tyytyväisyys kääntyy pönkityksen puolelle.

• jhygyujygugy
        asenteita... kirjoitti:

Edelleen huomaan, miten koko tekstini pointti on jäänyt ihan tavoittamatta. Olen opiskellut diskurssien tutkimusta ja vähän niin kuin sellaisesta näkökulmasta tätä asiaa mietin. Tuntuu olevan ihan mahdotonta ymmärtää kiinnostusta asiaan ikään kuin kulttuurisesta näkökulmasta ilman, että tarvii alkaa leikkiä psykoterapeuttia. Ja jos se nyt vielä on jäänyt epäselväksi, niin se kiinnostuksen kohde tässä oli se, miten kulttuurissamme näyttää olevan hyväksyttyä tietyltä porukalta suitsuttaa itseään ja tietyltä ei. Ja toinen kiinnostuksen kohde on se, mistä tuo ilmiö sitten johtuu.

"Suitsutat kyllä laihuutta siihen malliin"

Suitsutanko? Jos sanon olevani tyytyväinen kroppaani niin sekö on suitsuttamista? Olisi mielenkiintoista, jos voisit osoittaa missä kaikkialla suitsutan laihuutta. Niin kuin tuossa aikaisemminkin kirjoitin, niin runsasmuotoisissakin on aivan upeita ilmestyksiä. Se riippuu ihan ihmisestä ja siitä onko itseensä tyytyväinen. Heh, ehkä nämä vastaukset juuri todistavat sen, mitä tässä olen yrittänyt sanoa. Eli että laiha ei saa sanoa ääneen olevansa tyytyväinen... Onko se niin tabu, että täytyy ylianalysoida selitykseksi huono itsetunto? Tämähän juuri oli koko jutun juju, eli että laihalle ei ole soveliasta kehua itseään, mutta tukevalle on. Maybe I proved my point.

"Jaha, otit sitten itseesi niin kovasti, että katsoit asiaksesi mennä henkilökohtaisuuksiin ja ihan arvailemalla? Hupaisaa."

Hupaisaksi se oli tarkoitettukin, ironiaksi. Viittaamaan siihen, että jos sinä voit minun viestini perusteella tehdä minusta psykoanalyysin niin kaipa minäkin voin sitten tehdä sinusta analyysin sinun viestisi perusteella, ihan vain päätellen siitä missä hengessä vastasit. No EN voi. Etkä sinä minusta. Tai aina voi tehdä analyysin, mutta turha olettaa sen osuvan oikeaan. Koomista psykologisoida ihminen jonkin foorumikirjoituksen perusteella ("itsetunnossasi on kovasti kolhuja") :D Edelleenkään et voi minkään tekstin pituuden perusteella tehdä tuollaisia päätelmiä, minä voisin kirjoittaa vaikka liikennevaloista sivukaupalla ilman, että liikennevalot mitenkään henkilökohtaisesti riipisivät sydäntäni.

Yksi tärkeä pointti on sekin, että jos nyt oletettaisiinkin, että 1) olen ottanut itseeni 2) minulla on huono itsetunto, niin entä sitten? Se ei siltikään muuttaisi kirjoitukseni pointtia mitenkään (ja se pointtihan on luettavissa mm. tämän viestin ensimmäisestä kappaleesta). Mutta tämä koko juttu ei nyt ole ihan näin vakava :D Oletteko lukeneet esim. miehen logiikka -palstaa? Siellä ihmiset suoltavat aloituksia kaikesta maan ja taivaan väliltä, mutta tällä palstalla ilmeisesti heti psykologisoidaan ihmiselle jokin henkinen vaurio, jos hän tekee aloituksen jostakin aiheesta ;) Tai sitten tämä aihe vaan oli niin tabu, etten osannut odottaakaan.

Sinulle, joka kerroit "opiskelleesi diskurssien tutkimusta" (Ilmeisesti keskustelun aloittaja, olenko oikeassa?)... Relaa.:) On ehkä jonkun mielestä omahyväistä ja typerää minulta sanoa seuraavalla tavalla, mutta näitä tällaisia keskustelupalstoja ei; ei oman keskustelupalstakokemukseni mukaan ainakaan, edes kannata yrittää tulkita minkään "diskurssikäsityksen" kautta.

Jos näitä palstoja on vähänkään lukenut, huomaa, että viestien virta palstoille keskusteluketjuissa on loputon ja että yksi puhuu yhdestä, toinen toisesta ja kolmas kolmannesta. En tiedä, että mitä olet opiskellut, mutta jos nyt ottaisin esimerkiksi vaikkapa kulttuurintutkimuksen ja sellaista opiskelleet, niin voisi kysyä vaikkapa tällaista, että: Auttaako tietous kulttuurintutkimusta diskursiivisesti opiskelleista ja avaako se keskustelijan viestintää tämäntyyppisilla keskustelupalstoilla a.) kulttuurintutkimusta opiskelleiden keskusteluihin osaa ottaville, vaiko b.) kaikille keskustelijoille.

Argumentoinnin vähäisyys on toki monasti turhauttavaa Suomi24 - keskusteluissa, minusta henkilökohtaisesti ainakin ja yritin aikoinaan argumentoida, kunnes kyllästyin, mutta se nyt vain varmaan ( minusta!) on niin, että nämä ovat ns. juttelupalstoja. Et siis todennäköisimmin saa vastausta mihinkään disipliiniin tällaisilta keskustelupalstoilta, tai ehkä saatat saadakin ( sellaisen, jos hyvin kä'y), mutta oletuksena seikkaa ei kannata pitää.:) Minusta.

Itseäni kiinnostaisi erilaisten ajatusten testaaminen näillä palstoilla, mutta suoraan sanoen en uskalla tehdä sitä, koska osa keskustelijoista näkyy ottavan kaiken palstoille kirjoitetun niin ryppyotsaisesti, etten jaksa alkaa jankuttaa sellaisten kanssa tai lukea sellaisten rähinää. Lisäksi myös me kaltaiseni anonyymit olemme mielipiteistämme vastuussa. Luulenkin, että on vaikeampaa kirjoittaa tällaisille keskustelupalstoille täysin neutraali keskustelupalastaviesti, kuin viesti, joka saa ainakin jonkun provosoitumaan. Mahdollisesti siksi, että ihmisen on mahdotonta ilmaista itseään kirjallisesti, ilmaisematta myös tunnesisältöä, vaikkakin tunne- ja järkiperäisessä keskustelussa on ehkä se keskeisin ero, että Suomen sanakirjat tuntevat sanoja, jotka ilmaisevat pelkkää tunnetta.

Lisäksi aina nettimaailmassa mahdollisten hörhöjenkin takia kannattaa ainakin yrittää miettiä, mitä näillä palstoilla sanoo - olen itse todennut, enkä nyt tietenkään sinuun tia kehenkään viittaa, vaan kunhan pohdin.

Lihava/ laiha- aihe jokseenkin kyllästyttää itseäni, jos saan suoraan sanoa.:) Kirjoitin tuonne alemmas jonnekin, että itse olin kamalan epävarma nuorempana. Se esimerkiksi minusta on väärin, että miten ns. tietynlaiset naistenlehdet tuputtavat aina yhtä putkimaista kauneusideaalia naisille, mistä myös painon osalta (jäykistä nais- ja miesrooleista btw puhumattakaan!) nuoretkin naiset ottavat helposti vaikutteita. Minusta onkin monasti ainakin jonkinlaista kaksinaismoralismia sekin, että joltisenkin keskenään ns. samantyyppisten aikakausi- naistenlehtien sivuilla yksittäisessä samassa lehdessä saattaa ensin olla jonkun pätevän asiantuntijan haastattelu vaikkapa anoreksian ja laihduttamisen vaaroista ja naisten selviytymistarinoita sellaisesta ja sitten perään kaksikymmentä sivua juttua "laihduttavista" ruokavalioista, kuvineen malleista....

Mä luulen, että ympäristöä kiinnostaa ihmisten paino paljon vähemmän, kuin monet kuvittelevat. Jos ihminen itse hyväksyy itsensä, en usko, että ulkomuoto niin kauheasti jaksaa kiinnostaa.

• asenteita...
        jhygyujygugy kirjoitti:

Sinulle, joka kerroit "opiskelleesi diskurssien tutkimusta" (Ilmeisesti keskustelun aloittaja, olenko oikeassa?)... Relaa.:) On ehkä jonkun mielestä omahyväistä ja typerää minulta sanoa seuraavalla tavalla, mutta näitä tällaisia keskustelupalstoja ei; ei oman keskustelupalstakokemukseni mukaan ainakaan, edes kannata yrittää tulkita minkään "diskurssikäsityksen" kautta.

Jos näitä palstoja on vähänkään lukenut, huomaa, että viestien virta palstoille keskusteluketjuissa on loputon ja että yksi puhuu yhdestä, toinen toisesta ja kolmas kolmannesta. En tiedä, että mitä olet opiskellut, mutta jos nyt ottaisin esimerkiksi vaikkapa kulttuurintutkimuksen ja sellaista opiskelleet, niin voisi kysyä vaikkapa tällaista, että: Auttaako tietous kulttuurintutkimusta diskursiivisesti opiskelleista ja avaako se keskustelijan viestintää tämäntyyppisilla keskustelupalstoilla a.) kulttuurintutkimusta opiskelleiden keskusteluihin osaa ottaville, vaiko b.) kaikille keskustelijoille.

Argumentoinnin vähäisyys on toki monasti turhauttavaa Suomi24 - keskusteluissa, minusta henkilökohtaisesti ainakin ja yritin aikoinaan argumentoida, kunnes kyllästyin, mutta se nyt vain varmaan ( minusta!) on niin, että nämä ovat ns. juttelupalstoja. Et siis todennäköisimmin saa vastausta mihinkään disipliiniin tällaisilta keskustelupalstoilta, tai ehkä saatat saadakin ( sellaisen, jos hyvin kä'y), mutta oletuksena seikkaa ei kannata pitää.:) Minusta.

Itseäni kiinnostaisi erilaisten ajatusten testaaminen näillä palstoilla, mutta suoraan sanoen en uskalla tehdä sitä, koska osa keskustelijoista näkyy ottavan kaiken palstoille kirjoitetun niin ryppyotsaisesti, etten jaksa alkaa jankuttaa sellaisten kanssa tai lukea sellaisten rähinää. Lisäksi myös me kaltaiseni anonyymit olemme mielipiteistämme vastuussa. Luulenkin, että on vaikeampaa kirjoittaa tällaisille keskustelupalstoille täysin neutraali keskustelupalastaviesti, kuin viesti, joka saa ainakin jonkun provosoitumaan. Mahdollisesti siksi, että ihmisen on mahdotonta ilmaista itseään kirjallisesti, ilmaisematta myös tunnesisältöä, vaikkakin tunne- ja järkiperäisessä keskustelussa on ehkä se keskeisin ero, että Suomen sanakirjat tuntevat sanoja, jotka ilmaisevat pelkkää tunnetta.

Lisäksi aina nettimaailmassa mahdollisten hörhöjenkin takia kannattaa ainakin yrittää miettiä, mitä näillä palstoilla sanoo - olen itse todennut, enkä nyt tietenkään sinuun tia kehenkään viittaa, vaan kunhan pohdin.

Lihava/ laiha- aihe jokseenkin kyllästyttää itseäni, jos saan suoraan sanoa.:) Kirjoitin tuonne alemmas jonnekin, että itse olin kamalan epävarma nuorempana. Se esimerkiksi minusta on väärin, että miten ns. tietynlaiset naistenlehdet tuputtavat aina yhtä putkimaista kauneusideaalia naisille, mistä myös painon osalta (jäykistä nais- ja miesrooleista btw puhumattakaan!) nuoretkin naiset ottavat helposti vaikutteita. Minusta onkin monasti ainakin jonkinlaista kaksinaismoralismia sekin, että joltisenkin keskenään ns. samantyyppisten aikakausi- naistenlehtien sivuilla yksittäisessä samassa lehdessä saattaa ensin olla jonkun pätevän asiantuntijan haastattelu vaikkapa anoreksian ja laihduttamisen vaaroista ja naisten selviytymistarinoita sellaisesta ja sitten perään kaksikymmentä sivua juttua "laihduttavista" ruokavalioista, kuvineen malleista....

Mä luulen, että ympäristöä kiinnostaa ihmisten paino paljon vähemmän, kuin monet kuvittelevat. Jos ihminen itse hyväksyy itsensä, en usko, että ulkomuoto niin kauheasti jaksaa kiinnostaa.

Joo, ihan hyvä vastaus ja totta. Sen kyllä itsekin sitten keskustelun kuluessa tajusin, että tämä ei varmaan ole oikea paikka käydä mitään niin "hallittua" ja aiheessa pysyvää keskustelua. Eli ei sinänsä ihme, että vähän turhauttaa. Tai turhautti, en jaksa enää välittää ja olisi itse asiassa vähän kiireellisempääkin tekemistä kuin väitellä keskustelupalstalla :D Mutta nämä ovat hyviä pakopaikkoja...

Sen verran tarkennan, että keskustelupalstoja en yrittänyt tulkita minkään diskursiivisen näkemyksen mukaan vaan niitä sosiaalisia tilanteita, joista olen puhunut. Mutta ei se sinällään muuta sitä asiaa, että näkökulma on silti vähän turhan spesifi toimiakseen tällaisessa keskustelussa. Joskus se keskustelun ja argumentoinnin tarve vaan vie mukanaan :P Mutta joo, ehkä tämän keskustelun nyt voi jättää tähän :D

• Nytkö.

vasta olet huomannut että laihuutta ihannoidaan, oikeasti? Jos ei laihuutta ihannoitaisi olisi myös yhtä paljon pyöreitä malleja, missejä filmitähtiä..

• asenteita...

Täytynee jatkossa miettiä tarkemmin ulosantiani, kun kirjoitukseni pointti ei mitä ilmeisimmin tullut tarpeeksi hyvin esiin, päätellen näistä tulkinnoista. Pointtinihan ei ollut, että hei halleluja, oletteko huomanneet että laihuutta ihannoidaan.

Edelleen pointtini oli ne puhetavat, se että on kaikesta huolimatta aika mielenkiintoista miten laihuutta saa päivitellä ääneen ja tukevuutta hehkuttaa naisellisena, mutta toisin päin ei olisi sosiaalisesti hyväksyttyä toimia. No, keskustelufoorumeilla nyt toki on omat "lakinsa", ja se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kuka ja mikä tahansa torpataan, joten keskustelufoorumit on siinä mielessä huono esimerkki. Parempi esimerkki on ihan normaalit sosiaaliset tilanteet, vaikkapa juuri työpaikoilla jne.

• okei,
        asenteita... kirjoitti:

Täytynee jatkossa miettiä tarkemmin ulosantiani, kun kirjoitukseni pointti ei mitä ilmeisimmin tullut tarpeeksi hyvin esiin, päätellen näistä tulkinnoista. Pointtinihan ei ollut, että hei halleluja, oletteko huomanneet että laihuutta ihannoidaan.

Edelleen pointtini oli ne puhetavat, se että on kaikesta huolimatta aika mielenkiintoista miten laihuutta saa päivitellä ääneen ja tukevuutta hehkuttaa naisellisena, mutta toisin päin ei olisi sosiaalisesti hyväksyttyä toimia. No, keskustelufoorumeilla nyt toki on omat "lakinsa", ja se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kuka ja mikä tahansa torpataan, joten keskustelufoorumit on siinä mielessä huono esimerkki. Parempi esimerkki on ihan normaalit sosiaaliset tilanteet, vaikkapa juuri työpaikoilla jne.

Kai se on vähän samanlaista että on hyväksytympää arvostella esimerkiksi jotain valtakulttuurin toimintatapoja kuin vähemmistön. Enkä nyt voi oikein ymmärtää miten voi ottaa nokkiinsa sellaiisesta että joku sanoo että voi kuinka laiha olet, sen nyt voi ottaa kehuna paitsi uos olisi niin että lihavuutta ihannoitaisiin, niin sitten sitä voisi pitää loukkaavana. Joissain kulttuureissa naisia oikein viikkotolkulla lihotetaan ennen häitä, että olisivat kauniimpia.

Ja mitä tulee noihin luut kolisee -kommentteihin tulee, niin olen ymmärtänyt että sellaisia esittävät lähinnä miehet jotka ajattelevat naisia vain seksin kautta, sama koskee sitä, että pitää olla jotain mistä ottaq kiinni, tai ainakin miehiltä nuo kommentit ovat peräisin. On se silti perkeleen merkillistä ettei nainen saa olla
        sen kokoinen kuin on ilman arvostelua, tosin tuo ei kyllä vastaa minun omia
        kokemuksia.

• justjoo...
        okei, kirjoitti:

Kai se on vähän samanlaista että on hyväksytympää arvostella esimerkiksi jotain valtakulttuurin toimintatapoja kuin vähemmistön. Enkä nyt voi oikein ymmärtää miten voi ottaa nokkiinsa sellaiisesta että joku sanoo että voi kuinka laiha olet, sen nyt voi ottaa kehuna paitsi uos olisi niin että lihavuutta ihannoitaisiin, niin sitten sitä voisi pitää loukkaavana. Joissain kulttuureissa naisia oikein viikkotolkulla lihotetaan ennen häitä, että olisivat kauniimpia.

Ja mitä tulee noihin luut kolisee -kommentteihin tulee, niin olen ymmärtänyt että sellaisia esittävät lähinnä miehet jotka ajattelevat naisia vain seksin kautta, sama koskee sitä, että pitää olla jotain mistä ottaq kiinni, tai ainakin miehiltä nuo kommentit ovat peräisin. On se silti perkeleen merkillistä ettei nainen saa olla
        kokemuksia.

Jos sua luuviuluks sanotaan niin sekö on kohteliaisuus? Pitäskö sanoa siihen että "kiitos"?

• asenteita...
        okei, kirjoitti:

kokemuksia.

"Enkä nyt voi oikein ymmärtää miten voi ottaa nokkiinsa sellaiisesta että joku sanoo että voi kuinka laiha olet, sen nyt voi ottaa kehuna paitsi uos olisi niin että lihavuutta ihannoitaisiin, niin sitten sitä voisi pitää loukkaavana."

Niin no tämäpä just, se juuri on se havainto, että laihojen ulkomuotoa on soveliasta kommentoida mutta lihavien ei. Liittyen juuri kai siihen, että laihuus on hyväksytympää/valtakulttuuria/ihannoitua. En minä ainakaan siitä loukkaannu, jos joku päivittelee laihuuttani mutta on se minusta vähän huvittavaa, että laihan ulkomuotoa saa täysin estoitta pällistellä ja kommentoida. Se tässä juuri ihmetyttää, että onko laihuudella todella NIIN ylevä asema, että laihalla ei ole edes samaa "koskemattomuutta" kuin muilla, eli laihan kroppaa saa syynätä ja siitä saa jopa kuittailla (koska senhän voi tulkita kehuksi...).

Suoria haukkuja laihat harvemmin saavat ulkonäöstään (siis päin naamaa), mutta sen sijaan esimerkiksi tuo juuri postaamani Facebook-esimerkki kuvaa hyvin sitä, miten laihoja on sosiaalisesti ok jopa solvata. Pistäpä jokin piukkapyllyjä ylistävä ja läskilorttoja pilkkaava status kiertämään samalla tavalla niin voisi aiheuttaa pientä närää :D

• Eino Makunen

Laihoja naisia saa arvostella aivan kuin isorintaisiakin. Myös lihaksikkaita ja isoaseisia miehiä on lupa pilkata sydämen kyllyydestä. Mikä tässä on ongelma?

• En nyt

tiedå että millä mielellä olit ton kirjottanut, mutta eiköhän ole aika selvä ketä kiuataan helpommin koulussa, lihavaa vai laihaa? Ja olihan se yksi tutkimuskin, jonka mukaan lihavat naiset tienaavat vähemmän kuin muut naiset. Miehillä ei paino vaikuttanut palkkaqn, varmaan siksi että pomot ovat itse paksumahaisia miehiä.

• asenteita...

Mutta se, että sinä sanot keskustelufoorumilla, että kaikkia saa arvostella ei vielä kerro siitä, miten ihan oikeassa elämässä asiat toteutuvat. Rohkenen nimittäin edelleen väittää, että vaikka jossakin ihmisporukassa on ihan ok ja sosiaalisesti hyväksyttyä hehkuttaa miten naisessa pitää olla jotain mistä ottaa kiinni eikä kukaan riukuja halua, niin toisin päin ei olisi sosiaalisesti hyväksyttävää toimia. Esimerkiksi olisi koettu varmaan todella itserakkaaksi ja tahdittomaksi toiminnaksi, jos olisin tukevan työtoverini vieressä alkanut ylpeillä, miten oikean naisen pitää olla hoikka. Eli normaaleissa, arkisissa tilanteissa tietty käytös on hyväksyttävää toisilta ja toisilta taas ei.

Enkä siis tarkoita, että tuo olisi mikään maailman tärkein tai vakavin asia, jännä huomio vaan... Ajattelin itse asiassa, että tuo huomioni ei ole mikään uusi juttu ja aloitus sinänsä vähän "turha", mutta ajattelin silti mielenkiinnosta kirjoittaa nähdäkseni, onko tuo ihan yleinen havainto vai vain minun.

• asenteita...
        En nyt kirjoitti:

tiedå että millä mielellä olit ton kirjottanut, mutta eiköhän ole aika selvä ketä kiuataan helpommin koulussa, lihavaa vai laihaa? Ja olihan se yksi tutkimuskin, jonka mukaan lihavat naiset tienaavat vähemmän kuin muut naiset. Miehillä ei paino vaikuttanut palkkaqn, varmaan siksi että pomot ovat itse paksumahaisia miehiä.

"tiedå että millä mielellä olit ton kirjottanut, mutta eiköhän ole aika selvä ketä kiuataan helpommin koulussa, lihavaa vai laihaa?"

Niin, tuossa voi olla juuri yksi syy siihen, miksi ajatellaan että laihoja saa solvata vapaasti. (Koska laihat ovat ikään kuin suoja-asemassa joka tapauksessa. Enkä siis tarkoita, että tuo olisi hyvä asia.)

• meliini

En lukenut kaikkia noita kommentteja, joita olet saanut, mutta sanonpa nyt oman mielipiteeni.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi.
      Paras ystäväni on hoikka, todella hoikka, mutta kaukana anorektisesta, ja tämä kasvoiltaan mielettömän kaunis nainen/tyttö saa lähestulkoon päivittäin pelätä sitä, että hänen laihuudestaan päivitellään. Jos satun olemaan paikalla (joskus yläasteaikaan olimme samalla luokalla) aloin oitis aukoa päätäni moittijalle. Pahastuin asiasta, ja ystäväni totta kai itsekin. Nuorelle ihmiselle oli vaikeaa kuulla haukkuvia kommentteja hoikkuudestaan lihavilta ja suurikokoisilta ihmisiltä. Sen vuoksi olenkin alkanut pistää saman asian merkille kuin sinäkin.

Itse olen suurikokoinen ja kömpelö, olen 174 cm pitkä ja painan 73 kiloa, en siis ole hentoinen, olen pitkä ja pulska, vaikka en enää tässä yhteiskunnassa päädy lihavien kategoriaan. Siitä huolimatta, vaikka minulle jatkuvasti sanotaan, että olen naisellinen ja minussa on 'mistä ottaa kiinni', niin minulle se on ihan sama. Läski ei ole tervettä, terveys on tervettä.

Tuntuu, että jotkut lihavat ystäväni yrittävät kohottaa itsetuntoaan kehumalla minua, ja sen vuoksi kehuvat itseään ja hyväksyvät itsensä samalla. Siksi he järkyttyvätkin, kun sanon, että minua ei kiinnosta miesten tai naisten mielipiteet, huonot tai hyvät, vartalostani, vaan itsehillintä, energia ja terveys kiinnostaa.

Kukaan ei ole niin laiha, ettei olisi mistä ottaa kiinni. Sairaalloinen lihavuus ja laihuus ovat huonoja asioita, liika on aina liikaa, mutta on naurettavaa että lihavat saisivat haukkua laihoja, tai päinvastoin.

• asenteita...

No niin, joku sentään on huomannut samaa. Mietin jo, että tajusiko kukaan ylipäänsä mitä ajoin takaa. Kun esim. se, olenko ottanut itseeni jostakin vai en, ei ole mitenkään oleellinen tämän aloituksen pointin kannalta. Joku saattaisikin loukkaantua, siksi toin sen esiin. Mutta asiaan...

Nuorilla tuo on juuri erityisen paha juttu, koska nuori voi olla niin epävarma itsestään vaikka kropassa ei olisi oikeasti mitään vikaa. Tuostakin näkökulmasta juuri mietityttää se, että jännä mikä epäsuhta tässä asiassa vallitsee. En tiedä ymmärsikö joku minun tarkoittaneen, että haluan itsekin alkaa haukkua tukevia tai jotain :D Ei, en halua. Minua vain kiinnostaa, että mikä on tämä laihuuden "suoja-asema" joka on niin vahva, että laihuutta saa dissatakin. Minusta tukevissakin ihmisissä on todella upeita ilmestyksiä, juuri kun näyttävät terveiltä ja itsensä hyväksyviltä.

"Tuntuu, että jotkut lihavat ystäväni yrittävät kohottaa itsetuntoaan kehumalla minua, ja sen vuoksi kehuvat itseään ja hyväksyvät itsensä samalla. Siksi he järkyttyvätkin, kun sanon, että minua ei kiinnosta miesten tai naisten mielipiteet, huonot tai hyvät, vartalostani, vaan itsehillintä, energia ja terveys kiinnostaa."

Joo tuo onkin jännä. Onkohan se sitten juuri sitä, että laihuus on niin itseisarvoisessa asemassa, että jos siitä poikkeaa niin se täytyy jotenkin erikseen "perustella" tai sitä täytyy puolustella. Sitten jos joku ei koekaan tarvetta puolustella, niin ollaan ihan ihmeissään.

• calienta

tuttu ilmiö, on huomattu ja on mielenkiintoista että osa vastaajista on sulkenut silmänsä tällaiselta asialta ihan tyystin. hauskaa on myös se että naistenlehdet kehottavat isoja naisia rakastamaan itseään ja niitä ah niin ihania ja runsaita muotojaan kun taas samaa kokoluokkaa edustavien kaljamahamiesten on varmaan turha odottaa samankaltaista hehkutusta? :D

olen pienikokoinen ja nuorekas ja tämän vuoksi minua ei pidetä oikeastaan aikuisena naisena ollenkaan. minä en saa olla tyytyväinen omiin siroihin muotoihini, olen tikku, läpipasko ja mitä vielä. syömisiäni seurataan mielenkiinnolla ja laatua sekä määrää arvostellaan jatkuvasti, syön erittäin terveellisesti ja tarkasti, usein ja valikoiden. se tuntuu olevan joillekin hankala asia ymmärtää ja suorastaan naureskellaan kun kieltäydyn kaikesta ylimääräisestä. muutenkin kuulen alituista vihjailua esim anorektisuudesta, tälle ei ole mitään pohjaa sillä olen terve kun pukki, pidän hyvästä ruoasta ja rakastan lihaskuntoharjoittelua ja väiten olevani paremmassa kunnossa kuin useammat kanssasisareni.

tuntuu hullulta että nykyään tuijotetaan painoindeksia ja jos mahdut normaaliraameihin (mielellään yläkanttiin) niin sinut määritellään suoraan terveeksi ja normaalipainoiseksi, ihan sama minkälaiset elämäntavat sitten olivatkaan. ei läski ketään terveeksi tee, joskin sen puute kyllä tekee mutta se onkin sitten asia erikseen. minä olen indeksin alarajoilla, en edes lähellä alipainoista mutta silti minussa tuntuu olevan jotain vikaa??

• ..........

Naistenlehdistä saa lukea että naisen tulee olla muodokas. Eli pitäs löytyy kunnon rinnat yms...

• asenteita...

"olen pienikokoinen ja nuorekas ja tämän vuoksi minua ei pidetä oikeastaan aikuisena naisena ollenkaan. minä en saa olla tyytyväinen omiin siroihin muotoihini, olen tikku, läpipasko ja mitä vielä. syömisiäni seurataan mielenkiinnolla ja laatua sekä määrää arvostellaan jatkuvasti"

Joo tämä on tuttua minullekin. Minä olen vieläpä aika pitkä, mutta silti minuun usein suhtaudutaan kuin lapseen konsanaan. Olen tosin miettinyt, että asiaan varmaan vaikuttaa jokin muukin kuin vartalon muoto (ainakin tietty lapsenkasvoisuus ja kiltti olemus). Mutta silti. Osansa varmaan silläkin. Minulle aina toisinaan on myös tuputettu ruokaa ja kaikenlaista mässättävää, kun minun pitäisi saada lihaa luiden ympärille... Nykyään ei ihan jatkuvasti, koska painoa tosiaan on viime vuosina tullut jonkin verran enkä ole alipainoinen enää.

• yksvaaaaaaaaaaaaaa

Älytöntä tollanen. Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä painaa.
      Itse olen lihava nainen, mutta ei minulle tulisi mielenkään päivitellä jollekin laihalle työ/kaverille kuinka laiha hän on. Samaa oletan myös häneltä että hän ei päivittele minun kilojani.
      Väittäisin että suurin osa lihavista naisista ei ole sinut itsensä kanssa, ja yrittävät tuolla tavalla vakuutella itselleen että ovat hyviä näinkin. Jos joku ei viihdy läskinä, nii sillon pitää jättää ne suklaat pois (oma paheeni :D) ja liikkua enemmän.

Minulla on kaveri joka on kokoa 32 ja usein hän saa kuulla siitä kuinka laiha on yms. Paljon herkemmin ehkä laihoille huomautellaan koosta, voi ehkä olla että oletetaan että he eivät ota sitä niin vakavasti. Jos joku vielä huomauttelee painostasi niin anna samalla mitalla takaisin, ei kenenkään tarvitse kuunnella vittuilua.

• gwrgh

Kyllä olet aivan oikeassa. Laihuus on ihanne, ja siksi laihoja saa haukkua. Sama pätee myös siihen, että koska mies (varsinkin valkoihoinen) on yleisen mielipiteen mukaan parhaassa asemassa maailmassa, heitä saa vapaasti pilkata mainoksissa ja TV-sarjoissa.
      (Tosin hetkinen... TV:ssä pilktaan kyllä enemmän lihavia kuin laihoja. Ei tuo teoria ihan niin yksinkertainen ollutkaan kuin luulin.)

Joka tapauksessa itse olen siis hoikka mies ja haluan myös hoikan vaimon. Mielestäni noilla ihmisten asenteilla ei kannata hirveästi päätänsä vaivata.

• normaali........

on paras, ei ääripää eikä toinen, johan sen sanoo puhdas järki. Että syöppä ihan rauhassa tuhti annos ruokaa seuraavalla kerralla, varmasti on varaa vähän lihota.

• asenteita...

Juu niin on minustakin, ei tässä ketjussa ole mistään paremmuudesta kuitenkaan kyse edelleenkään.

• --------------------

Vähän on toinen kokemus. Ihroja saa arvostella päin näköä missä vaan,miten vaan, kertoa kuinka niistä pääsee eroon, tietämättä toisen taustoista hevon peetä. Jokainen pullukka tietää olevansa pullea. Useimmille on taottu kalloon jo kersoina, kuinka kamalia ja rumia ollaan.

• asenteita...

Mutta eikö näitä arvostelijoita kuitenkin yleisesti pidetä huonokäytöksisinä ja tökeröinä haukkujina? Minä ainakin pidän... (Pointti siis on, että vähemmän yleistä on pitää laihuudesta kuittailevaa/laihuutta dissaavaa huonokäytöksisenä.)

Tämän aloituksen ei missään nimessä siis ollut tarkoitus loukata ketään, enkä minä ole yhtään kenenkään dissaamisen kannalla. Ihmiset myös tosiaan saattavat olla sekä liian lihavia että liian laihoja ilman, että voivat itse siihen vaikuttaa (esim. kilpirauhasongelmat), ja siksikin kuittailu (lihavasta tai laihasta) vartalosta ei ole ok. Uskon myös, että lihavia haukutaan enemmän kouluissa ym (mikä ei ole hyvä, niin kuin ei kenenkään haukkuminen). Minä toivoisin sellaista tilannetta, jossa itse kukin voisi olla sellainen kuin on, ilman että tarvitsee kuulla haukkuja, kuittailua tai muuta tunkeilevaa kommentointia.

• april moon

Usein ajatellaan, että laihalle ihmiselle lihominen ei ole niin hankalaa kuin lihavalle laihtuminen, joten siksi siitä ehkä sitten sanotaan helpommin ihmiselle suoraan. Selän takana sitten kommentoidaan varmaan ihan yhtälailla, niin se maailma vaan pyorii. Kumpaakin ääripäätä nähdessä tulee usein mieleen, ettei tuo ihan terveeltä näytä.

Laihuus ei ole kuitenkaan sama kuin sirous. Mutta sirolle ihmiselle sopii laihuus paremmin, eli se ei näytä niin luonnottomalta, kuin suuriluisemman ihmisen laihuus.

• asenteita...

"Usein ajatellaan, että laihalle ihmiselle lihominen ei ole niin hankalaa kuin lihavalle laihtuminen, joten siksi siitä ehkä sitten sanotaan helpommin ihmiselle suoraan."

Joo tuossa on varmaan perää, vaikka oikeastihan se lihominenkaan ei ole niin yksinkertaista. Vasta nyt kolmekymppisenä on alkanut itselleni kiloja kertyä, ja nyt vasta on täytynyt vähän alkaa katsoa mitä ja miten paljon suuhunsa laittaa. Vielä muutama vuosi sitten oli aivan sama mitä suuhuni pistin, ja vaikka miten yritin lihottamalla lihottaa itseäni, niin en vain lihonnut. Erittäin normaalissa painossa edelleen olen, ja hoikassa päässä (indeksin mukaan), mutta koska rasva ei ikävä kyllä kerry kovin ihanteellisiin paikkoihin, pidän itseni mielelläni kohtuuhoikkana edelleen.

• asenteita...

Heh,

parhaillaan Facebookissa kiertää status:

"ISO PEPPU TEKEE NAISEN!!!
      Lisää tämä statukseesi jos sinulla on iso peppu etkä ole mikään pakkasen raiskaama pulkannaru! Ja tätä ei sitten LUIKKUPERSEET kopioi.."

Näinpä :)

• l.hoitajaopiskelija

Yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä. Pääasia että molemmat tulee naitua.

• KohtaExLihava

Itse olen aika pyöreä, tosin kivasti laihtunut nyt joten kovin pitkään ei tarvitse laihduttaa enään että olisin sopivassa painossa. Mua on aina kiusattu koulussa, ihan aina! Jopa oma äitini on päivitellyt kilojani ja siskopuoleni. Itsekin he ovat lihavia, lihavempia mitä itse. Osittain painostuksesta aloin laihduttamaan.

Noita haukkumisia on saanu kuulla monesta paikasta, sen takia aloin aina syömään enemmän ja enemmän, mättäsin vaan ruokaa naamaan.

Kumpa tämä maailma olisi sellanen ettei ketään mollattaisi. Oli sitten lihava, laiha tai sopusuhtainen. Ihan sama, kunhan itsellä on hyvä olla. Erikseen on sitten nämä anoreksiat sun muut. Niitä pitää hoitaa.

Mulla ei ole laihoja, hoikkia naisia mitään vastaan enkä ole heille kateellinen. Ikinä elämässäni en ole haukkunut ketään itseäni hoikempaa.

En ole tyytyväinen ollut lihavana itseeni enkä ole ihan vieläkään mutta muutamia kiloja vielä pois niin on hyvä.

Mutta maailma on raaka, julma ja paha.

• asenteita...

Voi muuten olla, että lihavuudesta helpommin kiusataan koulussa ja kommentoidaan perhepiirissä. Se jättää varmasti jälkensä, ja minua ihan raivostuttaa millaisia ihmiset toisilleen ovat, jopa perheenjäsenet...

Laihuudesta harvemmin varsinaisesti kiusataan (muodottomuudesta tosin kyllä ja se usein liittyy laihuuteen). Ehkä on niin, että joillakin sosiaalisuuden alueilla lihavuudesta kommentointi on yleisempää (kotona, koulussa) ja laihuudesta taas kommentoidaan toisilla alueilla (esim. tuo fb-esimerkkini ja muut laihuutta "yleisellä tasolla" lyttäävät jutut puolituttujen työkavereiden päivittelyt, ruoan "pakkosyöttäminen" sun muut).

On tavallaan ikävää, jos painostuksen ja haukkujen vuoksi olet alkanut laihduttaa. Toisaalta, jos kiloja on sen verran että vaikuttaa terveyteenkin niin onhan siinä laihtumisessa hyvätkin puolensa. Toivottavasti teet sen kuitenkin oman hyvinvointisi ja olosi vuoksi.

Ja vielä ihan yleisesti (muutenkin kuin vastauksena edelliseen), aloituksen tarkoitus ei siis ole kilpailla siitä, kummalla on rankempaa lihavilla vai laihoilla. Ei myöskään kilpailla siitä kummat ovat "parempia" (jotkut näyttivät tulkinneen asian niinkin). Ei myöskään ole tarkoitus kisata siitä, kumpia haukutaan enemmän. Tarkoitus oli vain osoittaa huomio siitä, miten sosiaalinen hyväksyttävyys ulkomuodon kommentoinnissa tai jopa haukkumisessa on erilainen. Minun mutu-tuntumani on se, että lihavuuden kommentointi ja haukkuminen ei ole yleisen mielipiteen (eikä omanikaan) mukaan hyväksyttävää missään yhteydessä. Huomioni taas oli se, että toisin päin asia ei ole sosiaalisesti paheksuttavaa eli käytöstä, jossa ylistetään tukevuutta haukkumalla laihuutta ei pidetä sillä tavalla pahana (esim. juuri tuo fb-esimerkin tapaiset jutut ovat ihan ok).

"Kumpa tämä maailma olisi sellanen ettei ketään mollattaisi. Oli sitten lihava, laiha tai sopusuhtainen. Ihan sama, kunhan itsellä on hyvä olla."

Nimenomaan, välillä tuntuu että ihmiset ovat pelottavan alkeellisella tasolla kun täytyy tuollaisiin asioihin ylipäänsä takertua. Ja tosiaan, terveysasiat ovat ihan oma juttunsa -MUTTA eipä niihinkään mollaamalla kannata suhtautua...

• 16
        asenteita... kirjoitti:

Voi muuten olla, että lihavuudesta helpommin kiusataan koulussa ja kommentoidaan perhepiirissä. Se jättää varmasti jälkensä, ja minua ihan raivostuttaa millaisia ihmiset toisilleen ovat, jopa perheenjäsenet...

Laihuudesta harvemmin varsinaisesti kiusataan (muodottomuudesta tosin kyllä ja se usein liittyy laihuuteen). Ehkä on niin, että joillakin sosiaalisuuden alueilla lihavuudesta kommentointi on yleisempää (kotona, koulussa) ja laihuudesta taas kommentoidaan toisilla alueilla (esim. tuo fb-esimerkkini ja muut laihuutta "yleisellä tasolla" lyttäävät jutut puolituttujen työkavereiden päivittelyt, ruoan "pakkosyöttäminen" sun muut).

On tavallaan ikävää, jos painostuksen ja haukkujen vuoksi olet alkanut laihduttaa. Toisaalta, jos kiloja on sen verran että vaikuttaa terveyteenkin niin onhan siinä laihtumisessa hyvätkin puolensa. Toivottavasti teet sen kuitenkin oman hyvinvointisi ja olosi vuoksi.

Ja vielä ihan yleisesti (muutenkin kuin vastauksena edelliseen), aloituksen tarkoitus ei siis ole kilpailla siitä, kummalla on rankempaa lihavilla vai laihoilla. Ei myöskään kilpailla siitä kummat ovat "parempia" (jotkut näyttivät tulkinneen asian niinkin). Ei myöskään ole tarkoitus kisata siitä, kumpia haukutaan enemmän. Tarkoitus oli vain osoittaa huomio siitä, miten sosiaalinen hyväksyttävyys ulkomuodon kommentoinnissa tai jopa haukkumisessa on erilainen. Minun mutu-tuntumani on se, että lihavuuden kommentointi ja haukkuminen ei ole yleisen mielipiteen (eikä omanikaan) mukaan hyväksyttävää missään yhteydessä. Huomioni taas oli se, että toisin päin asia ei ole sosiaalisesti paheksuttavaa eli käytöstä, jossa ylistetään tukevuutta haukkumalla laihuutta ei pidetä sillä tavalla pahana (esim. juuri tuo fb-esimerkin tapaiset jutut ovat ihan ok).

"Kumpa tämä maailma olisi sellanen ettei ketään mollattaisi. Oli sitten lihava, laiha tai sopusuhtainen. Ihan sama, kunhan itsellä on hyvä olla."

Nimenomaan, välillä tuntuu että ihmiset ovat pelottavan alkeellisella tasolla kun täytyy tuollaisiin asioihin ylipäänsä takertua. Ja tosiaan, terveysasiat ovat ihan oma juttunsa -MUTTA eipä niihinkään mollaamalla kannata suhtautua...

Väitän että aniharvan mielestä tuo facebook -juttu on ok.

• asenteita...
        16 kirjoitti:

Väitän että aniharvan mielestä tuo facebook -juttu on ok.

Hmm, aijaa. Ihan mielenkiintoista kuulla kyllä. Minä kun taas olen törmännyt tuontyyppisiin juttuihin niin paljon, että on tullut erittäinkin vahva kuva, että tuollainen on yleisesti ihan ok. Nimenomaan yhteydessä, jossa ei haukuta ketään suoraan (vaikka sitäkin voi tapahtua) vaan vain yleisesti laihuutta dissaamalla nostetaan tukevuuden arvoa.

Onko sinulla sitten sellainen kokemus, että olisi yhtä hyväksyttävää tai ei-hyväksyttävää laittaa kiertoon vastaava kommentti mutta pieniperseisiä ylistävänä?

• asenteita...
        asenteita... kirjoitti:

Hmm, aijaa. Ihan mielenkiintoista kuulla kyllä. Minä kun taas olen törmännyt tuontyyppisiin juttuihin niin paljon, että on tullut erittäinkin vahva kuva, että tuollainen on yleisesti ihan ok. Nimenomaan yhteydessä, jossa ei haukuta ketään suoraan (vaikka sitäkin voi tapahtua) vaan vain yleisesti laihuutta dissaamalla nostetaan tukevuuden arvoa.

Onko sinulla sitten sellainen kokemus, että olisi yhtä hyväksyttävää tai ei-hyväksyttävää laittaa kiertoon vastaava kommentti mutta pieniperseisiä ylistävänä?

...ja tarkoitan siis käsitystä yleisestä suhtautumisesta/mielipiteestä.

Samalla voisi verrata myös tuota aikaisempaa työkaveriesimerkkiäni. Eli olisiko ollut sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä, jos minä olisin avannut keskustelun mainostamalla, miten oikea nainen on kevyt ja hoikka eikä mikään tankkeri.

• 23
        asenteita... kirjoitti:

...ja tarkoitan siis käsitystä yleisestä suhtautumisesta/mielipiteestä.

Samalla voisi verrata myös tuota aikaisempaa työkaveriesimerkkiäni. Eli olisiko ollut sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä, jos minä olisin avannut keskustelun mainostamalla, miten oikea nainen on kevyt ja hoikka eikä mikään tankkeri.

Kenties tuo havainnointisi johtuu samasta asiasta kuin se, että sanotaan raskaana olevan naisen yhtäkkiä huomaavan joka puolella raskaana olevia naisia. Jos siellä facebookissa olisi ollut juttu jossa ylistettäisiin piukkapeppuisia naisia samalla moittimalla läskiperseitä, niin kyllä kai se reaktio olisi ollut sellainen väsynyt hohhoijaa, että taas näitä. Vähän olen myös yllättynyt väitteistä joiden mukaan naisten lehtien sivuilla ylistetään pyöreitä tai muodokkaita naisia jopa jatkuvasti (ja mollataan laihoja), kun toistuvasti eri keskustelupalstoilla, jos otetaan puheeksi naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet ja laihuuden ihannointi, niin sormella osoitetan naisten lehtiä.
        Muodottomuus, tai pienirintaisuus varmaankin koetaan epänaiselliseksi. Kas kun pitäisi olla langanlaiha, mutta samalla omata isot rinnat ja pyöreän pyllyn. Minä ainakin osoittaisin sormella ennemminkin miesten, kuin naisten lehtiä.

Terveisin nainen, joka on myös ollut normaalipainon alarajoilla, myöhemmin ylipainoinen ja nyt taas normaalipainoinen.

• +että
        23 kirjoitti:

Kenties tuo havainnointisi johtuu samasta asiasta kuin se, että sanotaan raskaana olevan naisen yhtäkkiä huomaavan joka puolella raskaana olevia naisia. Jos siellä facebookissa olisi ollut juttu jossa ylistettäisiin piukkapeppuisia naisia samalla moittimalla läskiperseitä, niin kyllä kai se reaktio olisi ollut sellainen väsynyt hohhoijaa, että taas näitä. Vähän olen myös yllättynyt väitteistä joiden mukaan naisten lehtien sivuilla ylistetään pyöreitä tai muodokkaita naisia jopa jatkuvasti (ja mollataan laihoja), kun toistuvasti eri keskustelupalstoilla, jos otetaan puheeksi naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet ja laihuuden ihannointi, niin sormella osoitetan naisten lehtiä.
        Muodottomuus, tai pienirintaisuus varmaankin koetaan epänaiselliseksi. Kas kun pitäisi olla langanlaiha, mutta samalla omata isot rinnat ja pyöreän pyllyn. Minä ainakin osoittaisin sormella ennemminkin miesten, kuin naisten lehtiä.

Terveisin nainen, joka on myös ollut normaalipainon alarajoilla, myöhemmin ylipainoinen ja nyt taas normaalipainoinen.

on täällä myös selvästi provojakin, niihin sen enempää puuttumatta.

• asenteita...
        23 kirjoitti:

"Jos siellä facebookissa olisi ollut juttu jossa ylistettäisiin piukkapeppuisia naisia samalla moittimalla läskiperseitä, niin kyllä kai se reaktio olisi ollut sellainen väsynyt hohhoijaa, että taas näitä."

En ole varma ymmärsinkö nyt oikein mitä tarkoitit, mutta jos olisin nähnyt Facebookissa tuollaisen läskiperseitä moittivan ja piukkapeppuja kuvailevan kommentin, niin en kyllä varmasti olisi ollut että hohhoijaa, taas näitä, vaan olisi pitänyt pysähtyä lukemaan kaksi kertaa, että lukeeko siinä todella noin. Tuollaiset jutut nimenomaan herättäisivät todella huomiota, koska en ole sellaisiin törmännyt (haukkuminen on asia erikseen, mutta nythän siis puhutaan siitä mikä koetaan sosiaalisesti hyväksyttäväksi ja mikä ei -eli millaisia juttuja voi ilman mitään "kohua" ja hyvällä omallatunnolla sanoa ja mitä ei). Pikemminkin nämä isopeppuisia ylistävät jutut ovat minun havainnoissani niitä "taas näitä" -juttuja, koska niihin törmää suht usein.

Se tietenkin on mahdollista, että havaitsen jotenkin valikoivasti enkä vain huomaa sitä, että oikeastaan onkin sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä kehua (tai haukkua) laihuutta kuin lihavuuttakin. Oma havaintoni on kuitenkin niin selkeä, että tuntuu vaikealta uskoa sen olevan ihan metsässä. Ja onhan aika moni muukin näköjään saman havainnon tehnyt. Yksi syy tähän aloitukseen oli juuri saada muiltakin mielipiteitä siitä, onko samanlaisia havaintoja tehty vai voisiko kyse olla vain jostakin omasta virhetulkinnastani.

Tärkeää tässä on siis erottaa se, että kyse ei ole määristä eli siitä kumpia ihannoidaan/haukutaan enemmän. Kyse on siitä, kumpia on sosiaalisesti hyväsytympää ylistää/haukkua tietyissä yhteyksissä. Oma havaintoni on, että tuon facebook -esimerkin kaltaiset kommentit ovat huomattavasti hyväksytympiä kuin mitä olisi kuvitteellinen "vastaisku" sille. Kuvitellaanpa, että vaikka minä laittaisin kiertoon seuraavanlaisen viestin:

"PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!!
        Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.." :D En minä ainakaan ikipäivänä viitsisi tuollaista laittaa mihinkään, enkä kyllä ole tuota mieltäkään. Enkä ole tuollaisiin törmännyt, vastakkaisiin kyllä sitäkin enemmän.

Eikö tuo koettaisi törkeämmäksi ja loukkaavammaksi kuin se todellinen "pakkasen raiskaama pulkannaru" -versio? Tuollaisen kommentin heittävä laiha tulkittaisiin helposti joko röyhkeän itserakkaaksi tai muuten vaan todella tökeröksi, tai sitten todella heikkoitsetuntoiseksi kun pitää mennä tuollaista julkisesti paasaamaan. Sen sijaan pulkannaru-kommentteja heittelevä tukeva taas tulkitaan helpommin vain terveen itsetunnon omaavaksi ja itseensä tyytyväiseksi rohkeaksi naiseksi. Jos laihalla on tarve ylistää laihuuttaan mollaamalla tukevia, niin ei sitä kyllä kovin hyvällä katsota.

Taustalla on ilmeisesti jotakin sellaista, että laihan odotetaan ottavan kehuna jopa haukkuvat ilmaisut -ja se tässä vähän ihmetyttääkin.

• 35
        asenteita... kirjoitti:

"Jos siellä facebookissa olisi ollut juttu jossa ylistettäisiin piukkapeppuisia naisia samalla moittimalla läskiperseitä, niin kyllä kai se reaktio olisi ollut sellainen väsynyt hohhoijaa, että taas näitä."

En ole varma ymmärsinkö nyt oikein mitä tarkoitit, mutta jos olisin nähnyt Facebookissa tuollaisen läskiperseitä moittivan ja piukkapeppuja kuvailevan kommentin, niin en kyllä varmasti olisi ollut että hohhoijaa, taas näitä, vaan olisi pitänyt pysähtyä lukemaan kaksi kertaa, että lukeeko siinä todella noin. Tuollaiset jutut nimenomaan herättäisivät todella huomiota, koska en ole sellaisiin törmännyt (haukkuminen on asia erikseen, mutta nythän siis puhutaan siitä mikä koetaan sosiaalisesti hyväksyttäväksi ja mikä ei -eli millaisia juttuja voi ilman mitään "kohua" ja hyvällä omallatunnolla sanoa ja mitä ei). Pikemminkin nämä isopeppuisia ylistävät jutut ovat minun havainnoissani niitä "taas näitä" -juttuja, koska niihin törmää suht usein.

Se tietenkin on mahdollista, että havaitsen jotenkin valikoivasti enkä vain huomaa sitä, että oikeastaan onkin sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä kehua (tai haukkua) laihuutta kuin lihavuuttakin. Oma havaintoni on kuitenkin niin selkeä, että tuntuu vaikealta uskoa sen olevan ihan metsässä. Ja onhan aika moni muukin näköjään saman havainnon tehnyt. Yksi syy tähän aloitukseen oli juuri saada muiltakin mielipiteitä siitä, onko samanlaisia havaintoja tehty vai voisiko kyse olla vain jostakin omasta virhetulkinnastani.

Tärkeää tässä on siis erottaa se, että kyse ei ole määristä eli siitä kumpia ihannoidaan/haukutaan enemmän. Kyse on siitä, kumpia on sosiaalisesti hyväsytympää ylistää/haukkua tietyissä yhteyksissä. Oma havaintoni on, että tuon facebook -esimerkin kaltaiset kommentit ovat huomattavasti hyväksytympiä kuin mitä olisi kuvitteellinen "vastaisku" sille. Kuvitellaanpa, että vaikka minä laittaisin kiertoon seuraavanlaisen viestin:

"PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!!
        Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.." :D En minä ainakaan ikipäivänä viitsisi tuollaista laittaa mihinkään, enkä kyllä ole tuota mieltäkään. Enkä ole tuollaisiin törmännyt, vastakkaisiin kyllä sitäkin enemmän.

Eikö tuo koettaisi törkeämmäksi ja loukkaavammaksi kuin se todellinen "pakkasen raiskaama pulkannaru" -versio? Tuollaisen kommentin heittävä laiha tulkittaisiin helposti joko röyhkeän itserakkaaksi tai muuten vaan todella tökeröksi, tai sitten todella heikkoitsetuntoiseksi kun pitää mennä tuollaista julkisesti paasaamaan. Sen sijaan pulkannaru-kommentteja heittelevä tukeva taas tulkitaan helpommin vain terveen itsetunnon omaavaksi ja itseensä tyytyväiseksi rohkeaksi naiseksi. Jos laihalla on tarve ylistää laihuuttaan mollaamalla tukevia, niin ei sitä kyllä kovin hyvällä katsota.

Taustalla on ilmeisesti jotakin sellaista, että laihan odotetaan ottavan kehuna jopa haukkuvat ilmaisut -ja se tässä vähän ihmetyttääkin.

Luulin että tuo fb-juttu oli isoperseisiä naisia diggaavan miehen käsialaa, ei minulle tulisi ainakaan mieleenikään ottaa kumpaakaan statusta itselleni, vastenmielinen ajatuskin, sitä paitsi kuka nainen haluaa tulla leimatuksi isoperseiseksi?
        Täällä muuten oli joku aika sitten yksi kirjoitus, jossa joku mies valitti vähän, tai itse asiassa hyvin paljonkin samasta asiasta, sillä joku oli facebookissa tehnyt sivuston, jossa sanottiin että miehen pitää olla mies, eikä mikään pakkasen raiskaama pulkkanaru. Tuon esimerkin uskonkin olevan tietyllä tavalla hyväksyttyä, samoin sellaisen että naisen pitää olla muodokas, ei mikään lauta. Hoikkuutta kyllä ihannoidaan, sehän on ihan selvä. Siksi siis on hyväksytympää ihmetellä miten joku on hoikka kuin lihava. Vertailun vuoksi vielä, että koska myös muodokkuutta ihannoidaan, niin on hyväksytympää (mautonta, mutta hyväksytympää) sanoa naiselle että tällä on muhkea rintavarustus kuin ihmetellä naisen olematonta rintavarustusta.

• asenteita...
        35 kirjoitti:

Luulin että tuo fb-juttu oli isoperseisiä naisia diggaavan miehen käsialaa, ei minulle tulisi ainakaan mieleenikään ottaa kumpaakaan statusta itselleni, vastenmielinen ajatuskin, sitä paitsi kuka nainen haluaa tulla leimatuksi isoperseiseksi?
        Täällä muuten oli joku aika sitten yksi kirjoitus, jossa joku mies valitti vähän, tai itse asiassa hyvin paljonkin samasta asiasta, sillä joku oli facebookissa tehnyt sivuston, jossa sanottiin että miehen pitää olla mies, eikä mikään pakkasen raiskaama pulkkanaru. Tuon esimerkin uskonkin olevan tietyllä tavalla hyväksyttyä, samoin sellaisen että naisen pitää olla muodokas, ei mikään lauta. Hoikkuutta kyllä ihannoidaan, sehän on ihan selvä. Siksi siis on hyväksytympää ihmetellä miten joku on hoikka kuin lihava. Vertailun vuoksi vielä, että koska myös muodokkuutta ihannoidaan, niin on hyväksytympää (mautonta, mutta hyväksytympää) sanoa naiselle että tällä on muhkea rintavarustus kuin ihmetellä naisen olematonta rintavarustusta.

Joo naiset sitä siis kylvää. Samantyyppiseen törmää ihan arkielämässäkin. Ja ehkä taustalla on juuri tehdä isoperseisyydestä parempaa "maineeltaan", nostaa sen arvoa ja samalla omaa arvoa. Hauskaa on, että yleensä tämä tehdään nimenomaan haukkumalla laihoja (pulkannarut, luikkuperseet, luuviulut,.. selvästikin laihojen oletetaan kestävän haukut, koska sitten KUITENKIN laihuus on se yleisempi ihanne). Aika mielenkiintoinen laadullisen tutkimuksen kohde olisi myös katsoa, mitä ihmiset ovat kommentoineet näihin pulkannaru-statuksiin. Tulee esim. paljon tykkäämisiä, naisilta sellaista "jes, hyvä Maija" -reaktiota, toisaalta jotkut miehet saattavat toppuutella, että eihän sulla oo iso perse kun se on just hyvä.

Tuota miesversiota en ole kuullutkaan, mutta taas omien käsitysteni perusteella pitäisin sitä about yhtä hyväksyttävänä/epähyväksyttävänä kuin naisversiota. Miesten vartalon kommentointiin törmää kyllä paljon harvemmin, vaikka voi toki olla etten itse vain kiinnitä siihen huomiota. Tuossa miesjutussa on ehkä se ero, että tuossa miesvartalon ihanne viitannee lihaksikkaaseen ja siinä mielessä kookkaaseen mieheen, jonka voi ajatella olevan yleinen ihanne. Sitten taas naisten kohdalla vaikuttaa siltä, että vaikka lihavuutta hehkutettaisiinkin niin silti se laihuus ihanteena on siellä taustalla. Toisaalta taas tuo pulkannarumiesten mollaaminenkin on siinä mielessä aika samanlaista kuin laihojen naisten mollaaminen, koska kummallekaan ei välttämättä mitään mahda (omalle pienikokoisuudelle ainakaan, ja moni laiha ei myöskään lihoa vaikka yrittäisi). Mutta ero on siinä, että miehen kohdalla "pulkannaru" ei ole yleinen ihanne, naisen kohdalla se dissaamisesta huolimatta taitaa olla (vaikka ei nyt toki anorektinen tila).

"jossa sanottiin että miehen pitää olla mies, eikä mikään pakkasen raiskaama pulkkanaru. Tuon esimerkin uskonkin olevan tietyllä tavalla hyväksyttyä, samoin sellaisen että naisen pitää olla muodokas, ei mikään lauta."

En tiedä näemmekö nyt tämän "hyväksytyn" samalla tavalla. Voi olla, että tulkitsen väärin, mutta käsitin jotenkin tuosta että tarkoitat hyväksytyllä sitä, mikä on todellisuudessa ihannoidumpaa. Eli kunnon tissit on ihannoitua (hyväksyttyä), tai miehen oltava kookas (lihaksikas). Eli olisi hyväksytympää mainostaa sitä mikä on ihannoidumpaa. Mutta tällä logiikallahan juuri laihuutta olisi silloin hyväksyttyä hehkuttaa. Minä en siis tarkoita hyväksytyllä samaa kuin ihannoidulla, vaan puhuin siitä miten tietyissä yhteyksissä on selvästi eroa siinä, mitä on korrektia ja sosiaalisesti hyväksyttyä sanoa. Eli mitä paheksutaan, mikä tulkitaan tökeröksi ja missä yhteydessä toisaalta vain taputellaan selkään, vaikka ennakkoasenteista riisuttuna tilanteet olisivat aivan samanlaiset.

On tosiaan otettava huomioon tilannekohtaisuus, eli esim. naistenlehdissä laihuutta kyllä voidaan hehkuttaa, kertoa vaikka miten joku on saanut entisten kilojen tilalle uuden, hoikan ja upean kropan jne. Mainoksissa naiset ovat laihoja. En puhu nyt tämän tyyppisistä tilanteista vaan arkisemmista, juuri niistä tilanteista joissa esim. facebookiin saa kohtuullisen hyvällä omatunnolla laittaa tuollaisen luikkuperse-statuksen, mutta olisi epäilemättä yleisen mielipiteen mukaan tökerömpää laittaa vastaava lihavia mollaava status. Samaten uskon aika vahvasti, että on hyväksytympää kommentoida jollekin päin naamaa tämän olevan "luuviulu", kun taas yhtä korrektia ei olisi kommentoida jollekin tämän olevan "läski". Eli jopa haukkumasanaksi luokiteltava sana luuviulu pitäisi laihan ymmärtää tulkita sitten kuitenkin kehunomaiseksi.

On selvää, että tämä liittyy laihuuden ihannoidumpaan asemaan. Mielenkiintoisin ajatus on lopulta se, mitä kirjoitin tuolla aikaisemminonkin eli että tuo miten laihoja saa mollata ja lihavia ei oikeastaan vaan korostaa ja vahvistaa sitä laihuuden kohtuutonta asemaa. (Perustelu: laihojen oletetaan olevan niin yläpuolella, että he voivat vain hyväntahtoisesti hyväksyä nämä luikkuperse- ja pulkannarujutut, vähän niin kuin taputella tukevia päähän tyyliin "niin sitä pitää".)

• 6
        asenteita... kirjoitti:

Joo naiset sitä siis kylvää. Samantyyppiseen törmää ihan arkielämässäkin. Ja ehkä taustalla on juuri tehdä isoperseisyydestä parempaa "maineeltaan", nostaa sen arvoa ja samalla omaa arvoa. Hauskaa on, että yleensä tämä tehdään nimenomaan haukkumalla laihoja (pulkannarut, luikkuperseet, luuviulut,.. selvästikin laihojen oletetaan kestävän haukut, koska sitten KUITENKIN laihuus on se yleisempi ihanne). Aika mielenkiintoinen laadullisen tutkimuksen kohde olisi myös katsoa, mitä ihmiset ovat kommentoineet näihin pulkannaru-statuksiin. Tulee esim. paljon tykkäämisiä, naisilta sellaista "jes, hyvä Maija" -reaktiota, toisaalta jotkut miehet saattavat toppuutella, että eihän sulla oo iso perse kun se on just hyvä.

Tuota miesversiota en ole kuullutkaan, mutta taas omien käsitysteni perusteella pitäisin sitä about yhtä hyväksyttävänä/epähyväksyttävänä kuin naisversiota. Miesten vartalon kommentointiin törmää kyllä paljon harvemmin, vaikka voi toki olla etten itse vain kiinnitä siihen huomiota. Tuossa miesjutussa on ehkä se ero, että tuossa miesvartalon ihanne viitannee lihaksikkaaseen ja siinä mielessä kookkaaseen mieheen, jonka voi ajatella olevan yleinen ihanne. Sitten taas naisten kohdalla vaikuttaa siltä, että vaikka lihavuutta hehkutettaisiinkin niin silti se laihuus ihanteena on siellä taustalla. Toisaalta taas tuo pulkannarumiesten mollaaminenkin on siinä mielessä aika samanlaista kuin laihojen naisten mollaaminen, koska kummallekaan ei välttämättä mitään mahda (omalle pienikokoisuudelle ainakaan, ja moni laiha ei myöskään lihoa vaikka yrittäisi). Mutta ero on siinä, että miehen kohdalla "pulkannaru" ei ole yleinen ihanne, naisen kohdalla se dissaamisesta huolimatta taitaa olla (vaikka ei nyt toki anorektinen tila).

"jossa sanottiin että miehen pitää olla mies, eikä mikään pakkasen raiskaama pulkkanaru. Tuon esimerkin uskonkin olevan tietyllä tavalla hyväksyttyä, samoin sellaisen että naisen pitää olla muodokas, ei mikään lauta."

En tiedä näemmekö nyt tämän "hyväksytyn" samalla tavalla. Voi olla, että tulkitsen väärin, mutta käsitin jotenkin tuosta että tarkoitat hyväksytyllä sitä, mikä on todellisuudessa ihannoidumpaa. Eli kunnon tissit on ihannoitua (hyväksyttyä), tai miehen oltava kookas (lihaksikas). Eli olisi hyväksytympää mainostaa sitä mikä on ihannoidumpaa. Mutta tällä logiikallahan juuri laihuutta olisi silloin hyväksyttyä hehkuttaa. Minä en siis tarkoita hyväksytyllä samaa kuin ihannoidulla, vaan puhuin siitä miten tietyissä yhteyksissä on selvästi eroa siinä, mitä on korrektia ja sosiaalisesti hyväksyttyä sanoa. Eli mitä paheksutaan, mikä tulkitaan tökeröksi ja missä yhteydessä toisaalta vain taputellaan selkään, vaikka ennakkoasenteista riisuttuna tilanteet olisivat aivan samanlaiset.

On tosiaan otettava huomioon tilannekohtaisuus, eli esim. naistenlehdissä laihuutta kyllä voidaan hehkuttaa, kertoa vaikka miten joku on saanut entisten kilojen tilalle uuden, hoikan ja upean kropan jne. Mainoksissa naiset ovat laihoja. En puhu nyt tämän tyyppisistä tilanteista vaan arkisemmista, juuri niistä tilanteista joissa esim. facebookiin saa kohtuullisen hyvällä omatunnolla laittaa tuollaisen luikkuperse-statuksen, mutta olisi epäilemättä yleisen mielipiteen mukaan tökerömpää laittaa vastaava lihavia mollaava status. Samaten uskon aika vahvasti, että on hyväksytympää kommentoida jollekin päin naamaa tämän olevan "luuviulu", kun taas yhtä korrektia ei olisi kommentoida jollekin tämän olevan "läski". Eli jopa haukkumasanaksi luokiteltava sana luuviulu pitäisi laihan ymmärtää tulkita sitten kuitenkin kehunomaiseksi.

On selvää, että tämä liittyy laihuuden ihannoidumpaan asemaan. Mielenkiintoisin ajatus on lopulta se, mitä kirjoitin tuolla aikaisemminonkin eli että tuo miten laihoja saa mollata ja lihavia ei oikeastaan vaan korostaa ja vahvistaa sitä laihuuden kohtuutonta asemaa. (Perustelu: laihojen oletetaan olevan niin yläpuolella, että he voivat vain hyväntahtoisesti hyväksyä nämä luikkuperse- ja pulkannarujutut, vähän niin kuin taputella tukevia päähän tyyliin "niin sitä pitää".)

Lyhyesti vielä: ihanteena ei siis ole laiha nainen, vaan laiha muodokas nainen. Siksi tuollaiset pulkkanaruiksi haukkumiset ovat yhtä ikäviä kuin jokinorsuiksi haukkumiset. Kun siis ihanteena on hoikka, muodokas, blondi tietysti, niin silloin ei juurikaan voi ulkonäköä edes haukkua, joten haukkumisen kohteeksi otetaan tälläisen henkilön henkiset ominaisuudet, kuten älykkyys ja pinnallisuus. Sama pätee komeisiin, pitkiin ja lihaksikkaisiin miehiin.

• asenteita...
        6 kirjoitti:

Lyhyesti vielä: ihanteena ei siis ole laiha nainen, vaan laiha muodokas nainen. Siksi tuollaiset pulkkanaruiksi haukkumiset ovat yhtä ikäviä kuin jokinorsuiksi haukkumiset. Kun siis ihanteena on hoikka, muodokas, blondi tietysti, niin silloin ei juurikaan voi ulkonäköä edes haukkua, joten haukkumisen kohteeksi otetaan tälläisen henkilön henkiset ominaisuudet, kuten älykkyys ja pinnallisuus. Sama pätee komeisiin, pitkiin ja lihaksikkaisiin miehiin.

Niin joo, aivan. Se on ihan totta, että se ihanteellisin versio epäilemättä on tuo laiha ja muodokas. Se on ihan mielenkiintoinen pointti muuten, että todella hyvännäköisiä usein sitten leimataan tyhmiksi, pinnallisiksi jne.

Mutta toisaalta edelleen, vaikka teoriassa pulkannaruksi haukkuminen on yhtä ikävää kuin läskiksi haukkuminen, niin käytännössä toinen eli läskiksi haukkuminen saattaa silti olla paheksuttavampaa, ja sitä tässä ajan takaa. Näin ainakin omien havaintojeni perusteella on. Eli se miten ihmiset suhtautuvat pulkannaruksi haukkumiseen ja läskiksi haukkumiseen on erilaista, vaikka teoriassa kumpikin on tosiaan yhtä ikävää. Se siis kiinnostaa, että onko muilla samansuuntaisia havaintoja. Jos ihan "paperilla" kysyttäisiin ihmisiltä asiasta, niin varmaan iso osa sanoisi, että ei tietenkään saa ketään haukkua ja yhtä ei-hyväksyttävää on kumpikin (tai sitten että kaikkia saa haukkua tasapuolisesti). Kuitenkin ihan todellisessa arjessa ihmisten suhtautuminen näyttäytyy erilaisena.

• KohtaExLihava

Ite huomannu kouluaikoina sen että etenkin pojat haukkuivat paljon. Tytöillä se oli semmosta että ryhmässä hihiteltiin, osoteltiin ja kiuskattiin toisille että "ompa toi lihava" jne mutta pojat oikein sanoivat ääneen isosti. Ainakin ite pistin tälläsen merkille omassa koulussani.

Toki hieman itsenikin takia aloin laihduttamaan mutta kyllä suurin syy oli lähipiirin painostus. Aina kun saa ikänsä kuulla kuinka lihava on niin pakko sitä on alkaa jotain tekemään sen eteen ettei tarttisi moista paskaa kuunnella. Tykkään ite olla hieman semmoinen pyöreämmän puoleinen, siksi en laihdutakkaan kovin paljoa. Tiedän että vielä kun kymmenisen kiloa tästä laihdutan niin sekään ei lähipiirille tule riittämään, tulen varmasti aina kuulemaan sitä samaa virttä siitä kuinka läski olen.

Joo siis, mitä järkee olis alkaa kilpailemaan kummat on parempia, lihavat vai laihat? :D Kuka on niin käsittäny tämän koko viestiketjun? Eihän sillä lihavuudella tai laihuudella ole mitään tekemistä paremmuuden kanssa.

Ollaan kaikki semmosia kun ollaan! Kaikki me ihmiset ollaan parhaita niin ei tuu kellekään paska mieli! ;)

• asenteita...

"Joo siis, mitä järkee olis alkaa kilpailemaan kummat on parempia, lihavat vai laihat? :D Kuka on niin käsittäny tämän koko viestiketjun?"

En tiedä koko viestiketjun käsittämisestä, mutta ainakin tuossa aiemmin on tullut vastauksia tyyliin "suitsutat laihuutta" tai "normaali on parempi kuin ääripäät joten syöpäs vähän enemmän".

Mutta joo, tekisi mieli sanoa, että haistata p:t sille lähipiirille ja tee juuri niin kuin sinusta tuntuu hyvältä :) (tai ehkä teetkin)

• KohtaExLihava

Parempi varmaan haistattaa! Ja kyllä, teen juuri niin kuin itestä hyvältä tuntuu. Nykyään sitä on paljon vahvempi itsetunnoltansa ja on itsevarmuutta, joten vähät välitän mitä muut on mieltä. Haukkuminen tottakai jättää omat jälkensä mutta onneksi niistäkin on aikaa.

Tulisi nyt lisää kommentteja tänne, alkoi kiinnostamaan tämä viestiketju.

• Miramella

Juu, tuttu tunne. Mulle sanoi kollega yksi päviä, että eihän sulla ole mitään ongelmia, kun oot noin anorektisen laiha. Oli vähän hupaisaa. Onko 171 senttinen ja 56 kiloinen anorektinen? Tuskin. Mulla on sentään lihastakin.

Ja onko laihoilla jotenkin muuten vähemmän ongelmia kuin lihavilla? Tuskin sitäkään.

Usein saa kuulla olevansa laiha tai sitten sitä, että kyllä sinäkin vanhemmiten lihot. No jaa, olen nyt 30 ja en ole lihonut, eikä ole äitikään, joka on 65 :)

Mutta tää on nyt ihan sama asia kuin se, että valkoista heteromiestä saa haukkua, mutta mustaa homomiestä ei.

• asenteita...

"että eihän sulla ole mitään ongelmia, kun oot noin anorektisen laiha"

Joo, tuo varmaan kuvaa hyvin sitä laihuuden kohtuutonta asemaa (en edes tajunnut asiaa ennen kuin aloin enemmän pohtia asiaa). Jos on laiha niin tottakai menee niin maan perkeleen hyvin, että muut saa vaikka vähän mollata kun se ei laihojen ylevää asemaa hetkauta :D aika hullua, kun oikein alkaa miettiä...

• ent. Luuviulu

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta kyllä minua on laihuudesta haukuttu. Jo lapsena naapurin rouvat luulivat etten saanut kotona ruokaa ja syöttivät minua...Työpaikalla sitten miehet kiusasivat tyyliin "eihän miehes löydä sua lakanoiden välistä". En kuitenkaan koskaan ole ollut mikään anorektikko. Kait mulla vaan aineenvaihdunta ollut sellainen, että voin syödä mitä vain. Nyt olen sitten oppinut lisäämään ruokavaliooni oikeaoppisesti rasvaa ja proteiineja sekä vahvistamaan lihaksia salitreenillä. Pakko myöntää, että olen tyytyväinen. Olenhan tehnyt töitäkin sen eteen. :)))

• ....................

No aloittajalla on pieni pointti kirjoituksessaan. Monet miehetkin sanoo, että naisessa pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, muttei se sitä tarkoita ettäkö kaikilla olisi samanlainen maku.

Minua ei kiinosta kenenkään laihuus tai lihavuus, mutta täytyy kyllä sanoa, että jos joku syö lounaalla pelkän porkkanan tai sellerinpalan niin kyllähän siinä tekisi mieli sanoa, että eikö kannattaisi syödä vähän enemmän. Laiha ihminen voi kärsiä huonosta itsetunnosta laihuutensa vuoksi ja jotkut haluaisivat jopa lihottaa vähän, mutta eivät pysty. Pahoittelen jos olet alkuperäinen loukkaantunut tuollaisista kommenteista, mutta ei kannata välittää. Lihavuudestakin saa monesti kuulla. Itse lihosin tuossa joku aika sitten ja kyllä siitäkin on saanut kuulla mainintaa tutuilta niin lihavilta kuin laihoiltakin. Eräskin sanoi, että sulle on alkanut kasvaa tohon tuollainen "uimarengas" :D...Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Onneksi itse kiinnitän ihmisissä enemmän huomiota heidän luonteisiinsa ja yleensäkkin heihin itseensä kuin ulkonäköön.

• asenteita...

En ole loukkaantunut, tämä ei ole siis mikään henkilökohtainen ongelma vaan huomio kulttuuristamme. Tykkään pohdiskella, että mistä tuollaiset jutut johtuvat. Toisaalta eihän se loukkaantuminenkaan ole poissuljettua, ainakin jos ajattelee nuoria (niin lihavia kuin laihoja). Nuorilla kun saattaa todellisesta ulkomuodostaan riippumatta olla itsetunto-ongelmia, ja kaikenlaiset dissaamiset puoleen ja toiseen voivat tuottaa niitä lisää. Lihaviakin toki dissataan, määrällisesti varmaan enemmän kuin laihoja, mutta lihavien dissaamista pidetään useammin huonotapaisena. Tilannekohtaisuus on tässä tärkeää, sillä en toki sano, että aina ja kaikissa tilanteissa on sosiaalisesti hyväksytympää kommentoida laihuutta kuin lihavuutta. Mutta monissa tilanteissa on niin, että se millä tavalla laihuutta kommentoidaan aiheuttaisi paheksuntaa ja närää, jos samalla tavalla kommentoitaisiin lihavuutta.

Lisäksi tosiaan eri tilanteissa pätee eri "lait"; olen esim. pistänyt merkille, että läheisemmät tutut saattavat kyllä kommentoida ulkomuodon muutoksia hyvinkin suorasanaisesti (esim. juuri tuo sinun "uimarengas" -kommenttisi) ja sitä ei välttämättä silti pidetä huonona käytöksenä tai loukkaavana. Erityisesti vanhemmilla ihmisillä se tuntuu olevan suorastaan velvollisuus aina kommentoida toisen lihomista/laihtumista (näin oman kokemukseni perusteella). Sen sijaan jos vaikkapa puolituttu töissä kommentoisi "uimarengasta", sitä pidettäisiin todella tahdittomana. Mutta jos sama puolituttu nimittäisi luuviuluksi niin se "kuuluisikin" ottaa kehuna. Ero ei siis ole siinä, kommentoidaanko laihuutta ja lihavuutta minkä verran vaan siinä, miten toista toimintaa pidetään yleisesti paheksuttavana ja toista ei.

Siitä olen siis kiinnostunut, että ovatko muut havainneet samaa vai olenko ehkä vain havainnut omiani. Näyttää siltä, että aika moni on havainnut samaa, mutta toisaalta aika monella on ehkä mennyt vähän ohi mitä tarkoitan.

• ....................
        asenteita... kirjoitti:

En ole loukkaantunut, tämä ei ole siis mikään henkilökohtainen ongelma vaan huomio kulttuuristamme. Tykkään pohdiskella, että mistä tuollaiset jutut johtuvat. Toisaalta eihän se loukkaantuminenkaan ole poissuljettua, ainakin jos ajattelee nuoria (niin lihavia kuin laihoja). Nuorilla kun saattaa todellisesta ulkomuodostaan riippumatta olla itsetunto-ongelmia, ja kaikenlaiset dissaamiset puoleen ja toiseen voivat tuottaa niitä lisää. Lihaviakin toki dissataan, määrällisesti varmaan enemmän kuin laihoja, mutta lihavien dissaamista pidetään useammin huonotapaisena. Tilannekohtaisuus on tässä tärkeää, sillä en toki sano, että aina ja kaikissa tilanteissa on sosiaalisesti hyväksytympää kommentoida laihuutta kuin lihavuutta. Mutta monissa tilanteissa on niin, että se millä tavalla laihuutta kommentoidaan aiheuttaisi paheksuntaa ja närää, jos samalla tavalla kommentoitaisiin lihavuutta.

Lisäksi tosiaan eri tilanteissa pätee eri "lait"; olen esim. pistänyt merkille, että läheisemmät tutut saattavat kyllä kommentoida ulkomuodon muutoksia hyvinkin suorasanaisesti (esim. juuri tuo sinun "uimarengas" -kommenttisi) ja sitä ei välttämättä silti pidetä huonona käytöksenä tai loukkaavana. Erityisesti vanhemmilla ihmisillä se tuntuu olevan suorastaan velvollisuus aina kommentoida toisen lihomista/laihtumista (näin oman kokemukseni perusteella). Sen sijaan jos vaikkapa puolituttu töissä kommentoisi "uimarengasta", sitä pidettäisiin todella tahdittomana. Mutta jos sama puolituttu nimittäisi luuviuluksi niin se "kuuluisikin" ottaa kehuna. Ero ei siis ole siinä, kommentoidaanko laihuutta ja lihavuutta minkä verran vaan siinä, miten toista toimintaa pidetään yleisesti paheksuttavana ja toista ei.

Siitä olen siis kiinnostunut, että ovatko muut havainneet samaa vai olenko ehkä vain havainnut omiani. Näyttää siltä, että aika moni on havainnut samaa, mutta toisaalta aika monella on ehkä mennyt vähän ohi mitä tarkoitan.

"Siitä olen siis kiinnostunut, että ovatko muut havainneet samaa vai olenko ehkä vain havainnut omiani. Näyttää siltä, että aika moni on havainnut samaa, mutta toisaalta aika monella on ehkä mennyt vähän ohi mitä tarkoitan. "

Kyllähän ihmiset monesti työpaikoilla kiinnittävät huomiota toisten laihtumisiin ja lihomisiin, mutta en näe siinä mitään eroa lihavien ja laihojen välillä vai onko joku sanonut sinulle suoraan että " kauhee kun olet laiha" ? Minusta vaikutti vähän myös siltä tuon sinun aloituksen jutun perusteella, että olisitko ehkä ottanut itseesi jutun, jota ei edes oltu kohdistettu sinuun? Jos tuo rintaansa röyhistelevä tukeva nainen tarkoittikin vain ihan omaa itseään ja oli ylpeä muodoistaan.

Itse kun olen vähän sellainen jojoilia tyyppi niin aina työpaikalla sanovat siitä. Kun lihosin niin epäilivät, että olen raskaana (eli kyllä lihavuudestakin saa kulla ns. ikäviä kommentteja) ja kun laihduin niin sitten siitäkin mainittiin ja nämä kommentit nimenomaan vanhemman väen suusta kuultuna. Ehkä tuossa tulee sitten myös se ikäkysymys. Vanhempi väki kokee oikeudekseen saada arvostella nuorten ulkonäköä vaikka se oma ulkomuoto oliskin ihan retuperällä. Olen kuitenkin aloituksesi kanssa eri mieltä, koska toi kommentointi ei kosketa pelkästään laihoja.

• 9
        .................... kirjoitti:

"Siitä olen siis kiinnostunut, että ovatko muut havainneet samaa vai olenko ehkä vain havainnut omiani. Näyttää siltä, että aika moni on havainnut samaa, mutta toisaalta aika monella on ehkä mennyt vähän ohi mitä tarkoitan. "

Kyllähän ihmiset monesti työpaikoilla kiinnittävät huomiota toisten laihtumisiin ja lihomisiin, mutta en näe siinä mitään eroa lihavien ja laihojen välillä vai onko joku sanonut sinulle suoraan että " kauhee kun olet laiha" ? Minusta vaikutti vähän myös siltä tuon sinun aloituksen jutun perusteella, että olisitko ehkä ottanut itseesi jutun, jota ei edes oltu kohdistettu sinuun? Jos tuo rintaansa röyhistelevä tukeva nainen tarkoittikin vain ihan omaa itseään ja oli ylpeä muodoistaan.

Itse kun olen vähän sellainen jojoilia tyyppi niin aina työpaikalla sanovat siitä. Kun lihosin niin epäilivät, että olen raskaana (eli kyllä lihavuudestakin saa kulla ns. ikäviä kommentteja) ja kun laihduin niin sitten siitäkin mainittiin ja nämä kommentit nimenomaan vanhemman väen suusta kuultuna. Ehkä tuossa tulee sitten myös se ikäkysymys. Vanhempi väki kokee oikeudekseen saada arvostella nuorten ulkonäköä vaikka se oma ulkomuoto oliskin ihan retuperällä. Olen kuitenkin aloituksesi kanssa eri mieltä, koska toi kommentointi ei kosketa pelkästään laihoja.

Minä olen ollut normaalipainon alarajoilla, myöhemmin ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen, tuo on 20 vuoden välillä tapahtunutta. Kyllä minullekin mainittiin asiasta, siis ihan puolitututkin ja yksi mies pilaili että olenko raskaana, kun painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään vähän alle 30 vuotiaana. Sama juttu sitten, kun kymmenisen vuotta myöhemmin pudotin painoa, niin kyllähän siitäkin huomauteltiin. En nyt vain mitenkään voi ottaa tuollaisia sanomisia pahalla, paitsi tuo raskaana kommentti oli kyllä asiaton. Ihmetteleehän ihmiset sitäkin jos hommaat silmälasit, värjäät tukkasi, tai jotain muuta tapahtuu ulkoisessa olemuksessasi. Vai onko tämä joku sukupolvikysymys? Ilkeily ja kiusaaminen on minusta eri asioita.

• asenteita...

Vaikuttaa siltä, että monien vastaajien kanssa puhumme koko ajan hiukan eri asiasta. En toisaalta jaksaisi enää toistaa samaa asiaa, mutta jos nyt kerran vielä.

Kysehän ei ole siitä kommentoidaanko molempia. Tottakai kommentoidaan. Kyse on siitä, että lihavuuden kommentointia tunnutaan yleisesti pidettävän tahdittomampana kuin laihuuden kommentointia. Ja laihan pitäisi ottaa kehuna, vaikka sanottaisiin luuviuluksi (lihavan tuskin odotetaan ottavan kehuna vaikka sanottaisiin vain neutraalisti "tukevaksi", haukkuvammista sanoista puhumattakaan).

Ja edelleen jos verrataan vaikka tuota facebook-esimerkkiä, niin tuo isoa persettä ylistävä juttu on luultavasti useamman mielestä ihan jees, kun taas vastaava laihuutta ylistävä (ja samalla tavalla lihavuutta mollaava) tuskin olisi yhtä monen mielestä jees. Teoriassa tietysti moni vastaisi, että molemmat ovat yhtä vähän/paljon jees, mutta käytännössä voi huomata toisenlaista asennoitumista. Sama juttu sen työkaveriesimerkin kanssa, eli lihava voi ylpeillä ja hehkuttaa ääneen sitä, miten juuri lihava vartalo on oikean naisen vartalo, mutta jos laiha tekisi samoin, häntä paheksuttaisiin ja pidettäisiin vähintäänkin hirveän itseriittoisena tai toisaalta itsetuntoaan pönkittävänä. Eli eihän se työkaveri tosiaan minusta siinä puhunut, vaan nimenomaan hehkutti itseään. Kysymys onkin siitä, miten hyvällä katsottaisiin laihan vastaavaa hehkuttamista.

Kirjoitin tuolla jo aiemmin, että en ylipäänsä edes kokenut työkaverin kommenttia missään määrin minuun kohdistettuna, puhumattakaan että olisin siitä loukkaantunut. Heräsin kuitenkin kyseisessä tilanteessa miettimään, että olisikohan ympäristön suhtautuminen yhtä "tsemppaava", jos laiha alkaisi samalla tavalla julistaa laihuuden ylivertaisuutta. Ja toisaalta heräsin miettimään myös sitä, että miksipä laihakin ei voisi loukkaantua tuollaisesta, vaikka se ei olekaan samalla tavalla "oikeutettua" kuin lihavan loukkaantuminen tilanteessa, jossa laiha alkaisi lihavan läsnäollessa hehkuttaa laihuuden paremmuutta.

Tämän aloituksen keskeinen asia ei muutenkaan ole tuo työkaverijuttu, vaan se on esimerkki. Yleensä elävän elämän esimerkit avaavat asiaa paremmin kuin se, että vain abstraktisti puhuisi asioista. Tämä aloitus ei siis saanut kimmokettaan siitä, että omg kun työkaveri sanoi tolleen enkä saa sitä pois mielestäni :D (Tilanteesta tosiaan on jo aika pitkä aikakin.) Olen tehnyt näitä havaintoja tässä pitkän aikaa ja mielenkiinnosta tein aloituksen, jotta näkisin ovatko muiden havainnot samanlaisia vai havaitsenko vain itse tuon sosiaalisen hyväksyttävyyden eron tällä tavalla.

"vai onko joku sanonut sinulle suoraan että " kauhee kun olet laiha" ?"

On, monestikin. Ei tosin ihan viime aikoina, kun en enää ole yhtä laiha kuin ennen, vaan kohtuullisen normaali. Mutta siis tosi yleistä se oli aikaisemmin.

Tuossa on vähän samanlaista keskustelua
        http://www.menaiset.fi/artikkelit/hyva-olo/painonhallinta/art1700-Karoliina-Kallio---Piikittely-laihuudestani-satuttaa-.html

• ....................
        asenteita... kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että monien vastaajien kanssa puhumme koko ajan hiukan eri asiasta. En toisaalta jaksaisi enää toistaa samaa asiaa, mutta jos nyt kerran vielä.

Kysehän ei ole siitä kommentoidaanko molempia. Tottakai kommentoidaan. Kyse on siitä, että lihavuuden kommentointia tunnutaan yleisesti pidettävän tahdittomampana kuin laihuuden kommentointia. Ja laihan pitäisi ottaa kehuna, vaikka sanottaisiin luuviuluksi (lihavan tuskin odotetaan ottavan kehuna vaikka sanottaisiin vain neutraalisti "tukevaksi", haukkuvammista sanoista puhumattakaan).

Ja edelleen jos verrataan vaikka tuota facebook-esimerkkiä, niin tuo isoa persettä ylistävä juttu on luultavasti useamman mielestä ihan jees, kun taas vastaava laihuutta ylistävä (ja samalla tavalla lihavuutta mollaava) tuskin olisi yhtä monen mielestä jees. Teoriassa tietysti moni vastaisi, että molemmat ovat yhtä vähän/paljon jees, mutta käytännössä voi huomata toisenlaista asennoitumista. Sama juttu sen työkaveriesimerkin kanssa, eli lihava voi ylpeillä ja hehkuttaa ääneen sitä, miten juuri lihava vartalo on oikean naisen vartalo, mutta jos laiha tekisi samoin, häntä paheksuttaisiin ja pidettäisiin vähintäänkin hirveän itseriittoisena tai toisaalta itsetuntoaan pönkittävänä. Eli eihän se työkaveri tosiaan minusta siinä puhunut, vaan nimenomaan hehkutti itseään. Kysymys onkin siitä, miten hyvällä katsottaisiin laihan vastaavaa hehkuttamista.

Kirjoitin tuolla jo aiemmin, että en ylipäänsä edes kokenut työkaverin kommenttia missään määrin minuun kohdistettuna, puhumattakaan että olisin siitä loukkaantunut. Heräsin kuitenkin kyseisessä tilanteessa miettimään, että olisikohan ympäristön suhtautuminen yhtä "tsemppaava", jos laiha alkaisi samalla tavalla julistaa laihuuden ylivertaisuutta. Ja toisaalta heräsin miettimään myös sitä, että miksipä laihakin ei voisi loukkaantua tuollaisesta, vaikka se ei olekaan samalla tavalla "oikeutettua" kuin lihavan loukkaantuminen tilanteessa, jossa laiha alkaisi lihavan läsnäollessa hehkuttaa laihuuden paremmuutta.

Tämän aloituksen keskeinen asia ei muutenkaan ole tuo työkaverijuttu, vaan se on esimerkki. Yleensä elävän elämän esimerkit avaavat asiaa paremmin kuin se, että vain abstraktisti puhuisi asioista. Tämä aloitus ei siis saanut kimmokettaan siitä, että omg kun työkaveri sanoi tolleen enkä saa sitä pois mielestäni :D (Tilanteesta tosiaan on jo aika pitkä aikakin.) Olen tehnyt näitä havaintoja tässä pitkän aikaa ja mielenkiinnosta tein aloituksen, jotta näkisin ovatko muiden havainnot samanlaisia vai havaitsenko vain itse tuon sosiaalisen hyväksyttävyyden eron tällä tavalla.

"vai onko joku sanonut sinulle suoraan että " kauhee kun olet laiha" ?"

On, monestikin. Ei tosin ihan viime aikoina, kun en enää ole yhtä laiha kuin ennen, vaan kohtuullisen normaali. Mutta siis tosi yleistä se oli aikaisemmin.

Tuossa on vähän samanlaista keskustelua
        http://www.menaiset.fi/artikkelit/hyva-olo/painonhallinta/art1700-Karoliina-Kallio---Piikittely-laihuudestani-satuttaa-.html

"Kyse on siitä, että lihavuuden kommentointia tunnutaan yleisesti pidettävän tahdittomampana kuin laihuuden kommentointia. Ja laihan pitäisi ottaa kehuna, vaikka sanottaisiin luuviuluksi "

Ei pidä paikkaansa. Toi on ehkä enemmän sitten tietynlaisten ihmisten kuvitelmaa. Ei mun mielestä ole hyväksyttyä kommentoida toisen laihuutta sen enempää kuin lihavuuttakaan tai yleensäkkään toisten ulkonäköä. Ainahan voi tehdä vastavedon ja pistää feisbuukkiin jonkun vastaavan kiertoviestin tyyliin " Olen sorja kuin kesäheinä ja ylpeä siitä ".....siis tuollaiset feisbook hommat kantsii ottaa muutenkin ihan huumorilla.

• asenteita...

"Kyse on siitä, että lihavuuden kommentointia tunnutaan yleisesti pidettävän tahdittomampana kuin laihuuden kommentointia. Ja laihan pitäisi ottaa kehuna, vaikka sanottaisiin luuviuluksi "

Ei pidä paikkaansa. Toi on ehkä enemmän sitten tietynlaisten ihmisten kuvitelmaa. Ei mun mielestä ole hyväksyttyä kommentoida toisen laihuutta sen enempää kuin lihavuuttakaan tai yleensäkkään toisten ulkonäköä. Ainahan voi tehdä vastavedon ja pistää feisbuukkiin jonkun vastaavan kiertoviestin tyyliin " Olen sorja kuin kesäheinä ja ylpeä siitä ".....siis tuollaiset feisbook hommat kantsii ottaa muutenkin ihan huumorilla.

Siksi juuri kirjoitin, että on mielenkiintoista kuulla miten erilaisia havaintoja ihmisillä mahdollisesti asiasta on. Minua tässä hämää nyt se, että moni joka tätä havaintoani on ns. vastustanut, ei selkeästi ole edes ymmärtänyt mitä tarkoitan. Siispä on aika vaikeaa verrata minkälaisia käsityksiä ihmisillä tästä yleisestä suhtautumisesta on, kun iso osa puhuu aiheen vierestä.

Mutta sinulla siis ilmeisesti on toisenlainen havainto eli koet, että yleinen suhtautuminen (ei siis yksittäisen ihmisen henk.koht. suhtautuminen) laihojen ja lihavien mollaamiseen on sama, eli että yleinen "ilmapiiri" ei paheksuisi yhtään enempää kommenttia "PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!! Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.." kuin sitä alkuperäistäkään? Minun oletukseni lienee jo tullut selväksi eli itse kyllä uskon ihmisten paheksuvan tuollaista enemmän.

"Olen sorja kuin kesäheinä.." ei ole mielestäni oikein verrattavissa siihen pulkannarukommenttiin -on eri asia sanoa vain olevansa ylpeä omastaan kuin tehdä se dissaamalla muita. Toki tuo fb-status onkin varmasti pilke silmäkulmassa ja vähän niin kuin huumorimielessä kirjoitettu, mutta siitä huolimatta vastaava "huumori" lihavia haukkuen ei ehkä olisi ihmisten silmissä yhtä jees. Eli tämän keskeisen kysymyksen kannalta ei ole väliä, onko se huumoria vai ei. Keskeinen kysymys on verrata, onko yhtä haukkuva käytös myös sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä riippumatta siitä, harjoittaako sitä lihava laihoja kohtaan vai laiha lihavia kohtaan. Tämä ei siis myöskään ole gallup, jossa kyselisin vastaajilta "onko sinusta yhtä hyväksyttävää.." vaan tässä on tarkoitus nyt miettiä elävän elämän tilanteita ja havaintoja siitä, mikä on ollut yleinen suhtautuminen näissä tilanteissa.

Sinun havaintojesi perusteella ilmeisesti on sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä lihavan haukkua laihoja kuin laihan lihavia, mutta minulla on aika vahvasti toisenlainen kuva. Kyllä näitä "tietynlaisia ihmisiä", jotka ovat havainneet saman kuin minä, aika paljon on tähänkin keskusteluun kirjoittanut, eli paha siitä nyt on kenenkään yksin mennä sanomaan mikä pitää paikkansa ja mikä ei. Toistaiseksi tulkitsen saamani vastaukset niin, että valtaosa on tehnyt saman havainnon kuin minä ja sitten on joukko vastauksia, jotka eivät ole vastanneet itse asiaan. Varmaan on omassakin "kysymyksenasettelussa" jotakin vikaa, sillä "vastustajat" ovat toinen toisensa jälkeen puhuneet asian vierestä. Ymmärtääkseni sinä vastasit nyt ihan itse asiaan, eli havaintosi on, että yleinen paheksunta ei olisi sen suurempaa vaikkapa tuossa käänteisessä fb-jutussa kuin alkuperäisessäkään?

Mutta kai tästä pitäisi tehdä jokin empiirinen tutkimus, jos oikeasti haluaisi selvittää millainen se yleinen suhtautuminen on :D

• ....................
        asenteita... kirjoitti:

Siksi juuri kirjoitin, että on mielenkiintoista kuulla miten erilaisia havaintoja ihmisillä mahdollisesti asiasta on. Minua tässä hämää nyt se, että moni joka tätä havaintoani on ns. vastustanut, ei selkeästi ole edes ymmärtänyt mitä tarkoitan. Siispä on aika vaikeaa verrata minkälaisia käsityksiä ihmisillä tästä yleisestä suhtautumisesta on, kun iso osa puhuu aiheen vierestä.

Mutta sinulla siis ilmeisesti on toisenlainen havainto eli koet, että yleinen suhtautuminen (ei siis yksittäisen ihmisen henk.koht. suhtautuminen) laihojen ja lihavien mollaamiseen on sama, eli että yleinen "ilmapiiri" ei paheksuisi yhtään enempää kommenttia "PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!! Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.." kuin sitä alkuperäistäkään? Minun oletukseni lienee jo tullut selväksi eli itse kyllä uskon ihmisten paheksuvan tuollaista enemmän.

"Olen sorja kuin kesäheinä.." ei ole mielestäni oikein verrattavissa siihen pulkannarukommenttiin -on eri asia sanoa vain olevansa ylpeä omastaan kuin tehdä se dissaamalla muita. Toki tuo fb-status onkin varmasti pilke silmäkulmassa ja vähän niin kuin huumorimielessä kirjoitettu, mutta siitä huolimatta vastaava "huumori" lihavia haukkuen ei ehkä olisi ihmisten silmissä yhtä jees. Eli tämän keskeisen kysymyksen kannalta ei ole väliä, onko se huumoria vai ei. Keskeinen kysymys on verrata, onko yhtä haukkuva käytös myös sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä riippumatta siitä, harjoittaako sitä lihava laihoja kohtaan vai laiha lihavia kohtaan. Tämä ei siis myöskään ole gallup, jossa kyselisin vastaajilta "onko sinusta yhtä hyväksyttävää.." vaan tässä on tarkoitus nyt miettiä elävän elämän tilanteita ja havaintoja siitä, mikä on ollut yleinen suhtautuminen näissä tilanteissa.

Sinun havaintojesi perusteella ilmeisesti on sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä lihavan haukkua laihoja kuin laihan lihavia, mutta minulla on aika vahvasti toisenlainen kuva. Kyllä näitä "tietynlaisia ihmisiä", jotka ovat havainneet saman kuin minä, aika paljon on tähänkin keskusteluun kirjoittanut, eli paha siitä nyt on kenenkään yksin mennä sanomaan mikä pitää paikkansa ja mikä ei. Toistaiseksi tulkitsen saamani vastaukset niin, että valtaosa on tehnyt saman havainnon kuin minä ja sitten on joukko vastauksia, jotka eivät ole vastanneet itse asiaan. Varmaan on omassakin "kysymyksenasettelussa" jotakin vikaa, sillä "vastustajat" ovat toinen toisensa jälkeen puhuneet asian vierestä. Ymmärtääkseni sinä vastasit nyt ihan itse asiaan, eli havaintosi on, että yleinen paheksunta ei olisi sen suurempaa vaikkapa tuossa käänteisessä fb-jutussa kuin alkuperäisessäkään?

Mutta kai tästä pitäisi tehdä jokin empiirinen tutkimus, jos oikeasti haluaisi selvittää millainen se yleinen suhtautuminen on :D

Mietippä nyt vähän. Aloituksessasi yrität väittää, että muut naiset olisivat kateellisia laihuudestasi ja siksi heittäisivät näitä kommentteja. Mikä saa sinut luulemaan, että kaikki nämä kommentit kohdistuvat henkilökohtaisesti sinuun? Maailma kun ei pyöri pelkästään sinun napasi ympärillä. Joku voi ihan oikeasti olla sitä mieltä, että hänen on hyvä olla pulska ja naisessa on hyvä olla jotain mistä kiinni saa. Vastaavasti joku toinen voi olla sitä mieltä, että hoikkana on mukavampi ja kevyempi olla. Ihminen voi joskus ilmaista mielipiteensä yleisluontoisesti ilman, että se olisi tarkoitettu loukkauksena muille läsnäolijoille.

"Sinun havaintojesi perusteella ilmeisesti on sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä lihavan haukkua laihoja kuin laihan lihavia, mutta minulla on aika vahvasti toisenlainen kuva. "

Ilmeisesti et lukenut kirjoitustani ajatuksen kanssa. Sanoin, näin :Ei mun mielestä ole hyväksyttyä kommentoida toisen laihuutta sen enempää kuin lihavuuttakaan tai yleensäkkään toisten ulkonäköä. Sama asia koskee vaatetusta yms. kaikkea mikä nyt liittyykään ulkonäköön. Silti ihmiset kommentoi kaikkea mitä näkee. Valitettavasti näin on. Onko sitten puutetta kahvipöydässä muista puheenaiheista vai mikä on.

"PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!! Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.."

Musta tollasen vastaheiton sille kiertoviestille voi aivan hyvin tehdä. Jos joku mun kaveri tollasen laittas tilapäivitykseen niin en välittäis vaan ottasin ihan huumorilla. Kaikista asioista ei tarvitse tehdä niin vakavia. Eri asia jos tuo oikeesti kohdistuu johonkin tiettyyn ihmiseen ja mennään henkilökohtaiselle tasolle. Eli ei kellään ole missään tilanteessa oikeutta mennä sanomaan toiselle että " hei sä olet liian laiha, syö " tai vastaavasti pulskalle että " hei läskiperse ". Ymmärttäkö itse ollenkaan mitä tarkoitan?

Minä taas saan noista sun kirjoituksista sellaisen käsityksen, että sinulla on huono itsetunto ja otat liikaa itseesi noi laihuus kommentit. Jos ne on yleisluontoisia niin pitää osata olla ottamatta itseensä. Eri asia jos joku oikeasti laukoo sulle päin naamaa sun laihuudesta. Sellaista ei tarvitse hyväksyä enkä itse menisi toiselle sanomaan. Esimerkiksi ollessani ala-asteella luokkani pulskaa tyttöä kiusattiin ja haukuttiin hänen lihavuutensa vuoksi, toista erikoisen äänen vuoksi, itseäni kiusattiin vaatetuksen vuoksi jne. Nämä asiat nyt vaan on sellaisia ettei ole yleisesti ottaen hyväksyttyä haukkua ketään tällaisista ominaisuuksista. Eli ei ole yleisesti ottaen hyväksytympää haukkua laihaa tajuatko? Valitettavasti on kuitenkin niitä ihmisiä, jotka muiden ulkonäköä haukkuu eikä osaa aikuisenakaan olla yhtään hienotunteisia.

Se on totta, että laihuus on ollut nyt tapetilla viimeaikoina enemmän. Musavideoitten naisihanne on muuttumassa naisellisempaan ja pulskempaan suuntaan. Laihuutta on alettu nykyään arvostelemaan ehkä siksi koska on pitkään ollut vallalla ns. langanlaiha ja anorektinen twiggymäinen naisihanne, joka on johtanut syömishäiriöihin nuorten tyttöjen keskuudessa. Siksi vanhemmaltakin väeltä monesti kuuleen näitä " pitää olla lihaa luiden päällä " kommentteja ja vastaavia. Se ei ole pelkkää kateutta vaan siinä on myös ihan aitoa huolta mukana. Minusta on todella hyvä, että tämä laihuuden ihannoinnin aikakausi on päättymässä ja ollaan menossa kohtuullisempaan ja järkevämpään suuntaan.

• asenteita...

Mietippä nyt vähän. Aloituksessasi yrität väittää, että muut naiset olisivat kateellisia laihuudestasi ja siksi heittäisivät näitä kommentteja. Mikä saa sinut luulemaan, että kaikki nämä kommentit kohdistuvat henkilökohtaisesti sinuun? Maailma kun ei pyöri pelkästään sinun napasi ympärillä. Joku voi ihan oikeasti olla sitä mieltä, että hänen on hyvä olla pulska ja naisessa on hyvä olla jotain mistä kiinni saa. Vastaavasti joku toinen voi olla sitä mieltä, että hoikkana on mukavampi ja kevyempi olla. Ihminen voi joskus ilmaista mielipiteensä yleisluontoisesti ilman, että se olisi tarkoitettu loukkauksena muille läsnäolijoille.

"Sinun havaintojesi perusteella ilmeisesti on sosiaalisesti yhtä hyväksyttyä lihavan haukkua laihoja kuin laihan lihavia, mutta minulla on aika vahvasti toisenlainen kuva. "

Ilmeisesti et lukenut kirjoitustani ajatuksen kanssa. Sanoin, näin :Ei mun mielestä ole hyväksyttyä kommentoida toisen laihuutta sen enempää kuin lihavuuttakaan tai yleensäkkään toisten ulkonäköä. Sama asia koskee vaatetusta yms. kaikkea mikä nyt liittyykään ulkonäköön. Silti ihmiset kommentoi kaikkea mitä näkee. Valitettavasti näin on. Onko sitten puutetta kahvipöydässä muista puheenaiheista vai mikä on.

"PIUKKA PEPPU TEKEE NAISEN!!! Lisää tämä statukseesi jos sinulla on pieni peppu etkä ole mikään laardiperäinen jokinorsu! Ja tätä ei sitten LÄSKIPERSEET kopioi.."

Musta tollasen vastaheiton sille kiertoviestille voi aivan hyvin tehdä. Jos joku mun kaveri tollasen laittas tilapäivitykseen niin en välittäis vaan ottasin ihan huumorilla. Kaikista asioista ei tarvitse tehdä niin vakavia. Eri asia jos tuo oikeesti kohdistuu johonkin tiettyyn ihmiseen ja mennään henkilökohtaiselle tasolle. Eli ei kellään ole missään tilanteessa oikeutta mennä sanomaan toiselle että " hei sä olet liian laiha, syö " tai vastaavasti pulskalle että " hei läskiperse ". Ymmärttäkö itse ollenkaan mitä tarkoitan?

Minä taas saan noista sun kirjoituksista sellaisen käsityksen, että sinulla on huono itsetunto ja otat liikaa itseesi noi laihuus kommentit. Jos ne on yleisluontoisia niin pitää osata olla ottamatta itseensä. Eri asia jos joku oikeasti laukoo sulle päin naamaa sun laihuudesta. Sellaista ei tarvitse hyväksyä enkä itse menisi toiselle sanomaan. Esimerkiksi ollessani ala-asteella luokkani pulskaa tyttöä kiusattiin ja haukuttiin hänen lihavuutensa vuoksi, toista erikoisen äänen vuoksi, itseäni kiusattiin vaatetuksen vuoksi jne. Nämä asiat nyt vaan on sellaisia ettei ole yleisesti ottaen hyväksyttyä haukkua ketään tällaisista ominaisuuksista. Eli ei ole yleisesti ottaen hyväksytympää haukkua laihaa tajuatko? Valitettavasti on kuitenkin niitä ihmisiä, jotka muiden ulkonäköä haukkuu eikä osaa aikuisenakaan olla yhtään hienotunteisia.

Se on totta, että laihuus on ollut nyt tapetilla viimeaikoina enemmän. Musavideoitten naisihanne on muuttumassa naisellisempaan ja pulskempaan suuntaan. Laihuutta on alettu nykyään arvostelemaan ehkä siksi koska on pitkään ollut vallalla ns. langanlaiha ja anorektinen twiggymäinen naisihanne, joka on johtanut syömishäiriöihin nuorten tyttöjen keskuudessa. Siksi vanhemmaltakin väeltä monesti kuuleen näitä " pitää olla lihaa luiden päällä " kommentteja ja vastaavia. Se ei ole pelkkää kateutta vaan siinä on myös ihan aitoa huolta mukana. Minusta on todella hyvä, että tämä laihuuden ihannoinnin aikakausi on päättymässä ja ollaan menossa kohtuullisempaan ja järkevämpään suuntaan.

"Aloituksessasi yrität väittää, että muut naiset olisivat kateellisia laihuudestasi ja siksi heittäisivät näitä kommentteja"
        "Mikä saa sinut luulemaan, että kaikki nämä kommentit kohdistuvat henkilökohtaisesti sinuun?"

Toi on jo aika paksua, voisitkos osoittaa missä väitän tällaisia asioita?:D Et vissiin myöskään ole lukenut kirjoituksiani, jos väität minun luulevan kommenttien kohdistuvan henkilökohtaisesti minuun. Vaikka olen juuri päinvastaista yrittänyt tolkuttaa.

"Maailma kun ei pyöri pelkästään sinun napasi ympärillä." No juuri tätähän olen itsekin tässä yrittänyt sanoa (ja sanonutkin, samoilla sanoilla jopa, tässä ketjussa!:D), kun sinnikkäät väärinymmärtäjät yrittävät tehdä tästä minun henkilökohtaisen ongelmani. Minua alkaa kyllä tosissaan jo vähän huvittaa tämä juttu, tämä on jotenkin paisunut ihan kohtuuttomasti. Tykkään kyllä kriittisestä keskustelusta ja väittelystäkin ihan jo mielenkiintoisena ajanvietteenä, mutta tämä koko asia on nyt a) paisunut liioitellun isoksi b) toivotonta kehää kiertävä, kun ei edes päästä keskustelemaan samasta asiasta.

Tosi koomista, että vaikka olen miten moneen kertaan sanonut, että en ole kokenut juttujen kohdistuvan nimenomaan minuun, niin vielä vaan joku tulee väittämään, että minä luulen näin ja pyytää ihan perusteluakin miksi luulen näin :D Harva keskustelu kyllä kiertää näin toivottomasti kehää kuin tämä ketju, vaikka on tässä tietysti niitäkin vastauksia tullut, joissa asian ydin on tavoitettu. Minä kun olen tässä ketjussa aika monta kertaa yrittänyt nimenomaan tolkuttaa, että tässä ei ole kyse minusta eikä siitä miten juuri minua kommentoidaan tai ollaan kommentoimatta eikä ylipäänsä yksilöistä, vaan kiinnostuksesta näihin sanattomiin sosiaalisiin sääntöihin ja siihen, millainen tuntuma ihmisillä on näistä sanattomista sosiaalisista säännöistä. Olisi siis mielenkiintoista kuulla myös jos ihmisillä vastakkaisia havaintoja asiasta kuin minulla, mutta se edellyttäisi sitä, että ensin puhuttaisiin samasta asiasta. Emme voi puhua vastakkaisista havainnoista liittyen asiaan x, jos toinen puhuu koko ajan asiasta y.

En enää paremmin osaa selittää asiaa muuten kuin "kulttuurisena mielenkiintona", havainnointina siitä mitä sanattomia "sääntöjä" sosiaalisesta maailmastamme löytyy. Ne ovat aina kiinnostaneet ja opiskelualanikin puolesta olen kiinnostunut tällaisesta. Voi toki olla, että opiskelualani ajatuksia omaksuneena en enää hahmota, miten luontevaa muiden on käydä niihin ajatuksiin käsiksi ja siksi tämä "kulttuurinen" pointtini on niin mahdoton käsittää. En silti ymmärrä voiko mielenkiinto sosiaalisiin/kulttuurisiin ilmiöihin olla todella näin vaikea ymmärtää, että jostain aina tulee pakottava tarve psykologisoida asia minun itsetunto-ongelmakseni :) Jos tämä johtuu henkilökohtaisen elämän esimerkistäni niin tottakai kerroin esimerkit omasta elämästäni, se on mielestäni ihan järkevää jos haluaa havainnollistaa ajatustaan. Tässä tilanteessa se ehkä tekikin sitten hallaa, kun monella on vaikeuksia päästä yli siitä, että kyse ei tuosta esimerkistä huolimatta ole minun henkilökohtaisista asioistani. Ja jos nyt sitten mennään minun henkilökohtaisiin asioihini (sehän tässä tuntuu kuitenkin kiinnostavan), niin en minä nyt edes ole niin laiha, että minun tarvitsisi siitä jotenkin huonoa itsetuntoa potea. Hoikemmassa päässä, mutta varsin normaali.

Ounastelinkin tulkinneeni väärin kommenttisi "Ei mun mielestä ole hyväksyttyä kommentoida toisen laihuutta sen enempää kuin lihavuuttakaan tai yleensäkkään toisten ulkonäköä.", vaikka toivoin tulkinneeni sen oikein, koska se olisi kertonut pointtini tulleen ymmärretyksi. Jonkin asian sosiaalisella hyväksyttävyydellä en tarkoita sinun, minun tai kenenkään muunkaan yksittäisen henkilön normatiivista mielipidettä kysyttäessä "onko yhtä vähän ok haukkua lihavia ja laihoja" jossakin erillisessä kyselytilanteessa. Tarkoitan sillä todellisia arjen tilanteita, joissa ympäristöllä, siinä kyseisessä tilanteessa tai ajankohdassa, joko herää närkästystä tai paheksuntaa jotakin toimintaa kohtaan tai sitten ei herää (tai herää vähän/paljon). Siitä voi pyrkiä ulkoistamaan itsensä ja sen oman napansa eli ei tarvitse miettiä ja havainnoida sitä, mitä MINÄ ajattelisin jostakin kommentoinnista ja sen kommentoinnin moraalisesta oikeutuksesta, vaan siinä voi pyrkiä toimimaan ikään kuin ympäristönsä/kulttuurinsa tarkkailijana. Aito tarkkailu tietysti vaatii aidot tilanteet, ja jos aikaisemmin ei ole elävässä elämässä kiinnittänyt kyseisiin asioihin huomiota, ei sitä havaintoakaan tietenkään voi olla. Ehkä tästä syystä moni puhuu niin eri asiasta tässä.

• asenteita...

Kyse on nimenomaan siitä yleisestä tuntumasta, siitä miten ihmiset noin yleensä (ei ketkään tietyt) suhtautuvat, tavallaan miten "ihmiset massana" suhtautuvat välittömään tilanteeseen välittömällä fiiliksellä. Kyse ei siis ole mistään moraalisesta kysymyksestä "onko oikein vai väärin sanoa niin ja näin". Kyse on siis kulttuurisista/sosiaalisista välittömistä ja usein tiedostamattomista asennoitumisista, ei siitä minkä erikseen pohdittuna ja normatiivisesti lausuttuna katsotaan olevan oikein ja minkä ei.

Ymmärsin siis kyllä, kun sanoit esim. että "ei kellään ole missään tilanteessa oikeutta mennä sanomaan toiselle että " hei sä olet liian laiha, syö " tai vastaavasti pulskalle että " hei läskiperse ". Ymmärttäkö itse ollenkaan mitä tarkoitan?". Mutta kun tässä ei ole kyse siitä mitä on "oikeus" (=moraalinen juttu) tehdä ja mitä ei, vaan mikä on sosiaalisen ympäristön hienovarainen reaktio eri tekoihin. Ei siis mikään erikseen pohdittu mielipide vaan välitön "fiilis" siitä onko jokin teko tökeröä vai ei. Ja usein nämä "fiilikset" ovat nimenomaan kulttuurisia ja ne omaksutaan ihan vahingossa eikä niitä tulla edes tiedostaneeksi saatika pohtineeksi. Ei kukaan tietenkään voi sanoa "olen havainnut tämän kulttuurisen asennoitumisen", koska ei sitä itseään sinänsä voi kattavasti havaita. Intuitiivisia fiiliksiä sen sijaan on monilla, ja noiden esimerkkien avulla niitä voi herätellä.

"Jos ne on yleisluontoisia niin pitää osata olla ottamatta itseensä."

Joo no jos nyt vaikka kerran vielä sitten toistaisin, että en ole ottanut itseeni. Juuri nuo yleisluontoiset kommentit (fb-esimerkki) ovat hyviä esimerkkejä tämän pointtini kannalta, kun niitä ei suunnata kehenkään tiettyyn. Siten niissä erityisesti korostunee nämä kulttuuriset asennoitumiset (kun ei ole tätä henkilökohtaista "otatko itseesi" -taakkaa). Sellaisissa tapauksissa on helpompi verrata vain sitä, että onko vastaavat kommentit sosiaalisesti yhtä hyväksyttyjä. (Ja ilmaus "yhtä hyväksyttyjä" voi siis tarkoittaa myös sitä, että kumpikaan ei ole kovin hyväksytty.) Kumpiakin kommentteja voidaan heitellä, mutta niitä tuskin koetaan tasa-arvoisen negatiivisina/positiivisina.

"Musta tollasen vastaheiton sille kiertoviestille voi aivan hyvin tehdä."

Niin VOI tehdä, siitä ei ole kyse. Vaan siitä mikä on yleinen kulttuurinen suhtautuminen asiaan (siinä aidossa yhteydessä, ei erikseen kyseltynä eikä muutenkaan välttämättä sanallistettuna). Omat tuntosarveni sanoisivat, että yleinen paheksunta olisi suurempaa jos lihavuutta tuolla tavalla lähtisi yhtä suorin sanoin haukkumaan kuin mitä siinä alkuperäisessä laihuutta. Ja on meitä "tietynlaisia" ihmisiä tämänkin ketjun perusteella myös muita kuin minä -jotka siis ovat havainneet asian tällä tavalla.

"Minusta on todella hyvä, että tämä laihuuden ihannoinnin aikakausi on päättymässä ja ollaan menossa kohtuullisempaan ja järkevämpään suuntaan."

Niin minustakin, ja siksi nimenomaan kiinnostaa miksi sitten toisaalta sitä eriarvoisuutta voi edelleen nähdä esimerkiksi siinä, miten tiettyjä juttuja ei katsota yhtä pahalla kuin toisia.

No, tulipas nyt tekstiä. Kummasti sitä tulee, kun pitäisi tehdä lopputyötä :P

Mutta joo. Alkoi jo vähän kärsivällisyys rakoilla tämän kehän kiertämisen kanssa. Varmaan omassa ulosannissakin on jotain pielessä, kun en saa ajatustani artikuloitua niin, että se olisi ymmärrettävissä. Ja tietysti pointtini on sanallistunut tässä vähitellen tarkemmin ja tarkemmin, eli ihan ekassa viestissä asia ei ole ehkä artikuloitu riittävän selkeästi. Mutta nytpä yritin artikuloida vähän lisää :D Tämän selostuksen jälkeen täytyy kyllä sanoa, että jos tähänkin saan jonkin kehänkiertovastauksen niin en ehkä jaksa enää reagoida, tämä koko juttu ei ehkä ole niin oleellinen eikä vaivan arvoinen :D

• ....................
        asenteita... kirjoitti:

Kyse on nimenomaan siitä yleisestä tuntumasta, siitä miten ihmiset noin yleensä (ei ketkään tietyt) suhtautuvat, tavallaan miten "ihmiset massana" suhtautuvat välittömään tilanteeseen välittömällä fiiliksellä. Kyse ei siis ole mistään moraalisesta kysymyksestä "onko oikein vai väärin sanoa niin ja näin". Kyse on siis kulttuurisista/sosiaalisista välittömistä ja usein tiedostamattomista asennoitumisista, ei siitä minkä erikseen pohdittuna ja normatiivisesti lausuttuna katsotaan olevan oikein ja minkä ei.

Ymmärsin siis kyllä, kun sanoit esim. että "ei kellään ole missään tilanteessa oikeutta mennä sanomaan toiselle että " hei sä olet liian laiha, syö " tai vastaavasti pulskalle että " hei läskiperse ". Ymmärttäkö itse ollenkaan mitä tarkoitan?". Mutta kun tässä ei ole kyse siitä mitä on "oikeus" (=moraalinen juttu) tehdä ja mitä ei, vaan mikä on sosiaalisen ympäristön hienovarainen reaktio eri tekoihin. Ei siis mikään erikseen pohdittu mielipide vaan välitön "fiilis" siitä onko jokin teko tökeröä vai ei. Ja usein nämä "fiilikset" ovat nimenomaan kulttuurisia ja ne omaksutaan ihan vahingossa eikä niitä tulla edes tiedostaneeksi saatika pohtineeksi. Ei kukaan tietenkään voi sanoa "olen havainnut tämän kulttuurisen asennoitumisen", koska ei sitä itseään sinänsä voi kattavasti havaita. Intuitiivisia fiiliksiä sen sijaan on monilla, ja noiden esimerkkien avulla niitä voi herätellä.

"Jos ne on yleisluontoisia niin pitää osata olla ottamatta itseensä."

Joo no jos nyt vaikka kerran vielä sitten toistaisin, että en ole ottanut itseeni. Juuri nuo yleisluontoiset kommentit (fb-esimerkki) ovat hyviä esimerkkejä tämän pointtini kannalta, kun niitä ei suunnata kehenkään tiettyyn. Siten niissä erityisesti korostunee nämä kulttuuriset asennoitumiset (kun ei ole tätä henkilökohtaista "otatko itseesi" -taakkaa). Sellaisissa tapauksissa on helpompi verrata vain sitä, että onko vastaavat kommentit sosiaalisesti yhtä hyväksyttyjä. (Ja ilmaus "yhtä hyväksyttyjä" voi siis tarkoittaa myös sitä, että kumpikaan ei ole kovin hyväksytty.) Kumpiakin kommentteja voidaan heitellä, mutta niitä tuskin koetaan tasa-arvoisen negatiivisina/positiivisina.

"Musta tollasen vastaheiton sille kiertoviestille voi aivan hyvin tehdä."

Niin VOI tehdä, siitä ei ole kyse. Vaan siitä mikä on yleinen kulttuurinen suhtautuminen asiaan (siinä aidossa yhteydessä, ei erikseen kyseltynä eikä muutenkaan välttämättä sanallistettuna). Omat tuntosarveni sanoisivat, että yleinen paheksunta olisi suurempaa jos lihavuutta tuolla tavalla lähtisi yhtä suorin sanoin haukkumaan kuin mitä siinä alkuperäisessä laihuutta. Ja on meitä "tietynlaisia" ihmisiä tämänkin ketjun perusteella myös muita kuin minä -jotka siis ovat havainneet asian tällä tavalla.

"Minusta on todella hyvä, että tämä laihuuden ihannoinnin aikakausi on päättymässä ja ollaan menossa kohtuullisempaan ja järkevämpään suuntaan."

Niin minustakin, ja siksi nimenomaan kiinnostaa miksi sitten toisaalta sitä eriarvoisuutta voi edelleen nähdä esimerkiksi siinä, miten tiettyjä juttuja ei katsota yhtä pahalla kuin toisia.

No, tulipas nyt tekstiä. Kummasti sitä tulee, kun pitäisi tehdä lopputyötä :P

Mutta joo. Alkoi jo vähän kärsivällisyys rakoilla tämän kehän kiertämisen kanssa. Varmaan omassa ulosannissakin on jotain pielessä, kun en saa ajatustani artikuloitua niin, että se olisi ymmärrettävissä. Ja tietysti pointtini on sanallistunut tässä vähitellen tarkemmin ja tarkemmin, eli ihan ekassa viestissä asia ei ole ehkä artikuloitu riittävän selkeästi. Mutta nytpä yritin artikuloida vähän lisää :D Tämän selostuksen jälkeen täytyy kyllä sanoa, että jos tähänkin saan jonkin kehänkiertovastauksen niin en ehkä jaksa enää reagoida, tämä koko juttu ei ehkä ole niin oleellinen eikä vaivan arvoinen :D

"Tosi koomista, että vaikka olen miten moneen kertaan sanonut, että en ole kokenut juttujen kohdistuvan nimenomaan minuun, "

Koomista on myös se miten vähättelet muita keskustelijoita, pelkästään sen vuoksi jos he ovat kanssasi eriävää mieltä.

"Mutta kun tässä ei ole kyse siitä mitä on "oikeus" (=moraalinen juttu) tehdä ja mitä ei, vaan mikä on sosiaalisen ympäristön hienovarainen reaktio eri tekoihin. Ei siis mikään erikseen pohdittu mielipide vaan välitön "fiilis" siitä onko jokin teko tökeröä vai ei. "

Sinun pitäisi antaa sitten parempia esimerkkejä kuin tuo mainitsemasi pulskan naisen kehuskelu omilla läskeillään. Suurin osa ihmisistä reagoi tuohon ihan huumorilla, mutta joku huonolla itsetunnolla omaava henkilö voi sen ottaa itseensä ja kuvitella sen kommentin kohdistuvan itseensä.

Itseäsi lainatakseni sanot aloituksessasi näin:

"Mutta mitä tuohon hassuun oloon tulee, niin mielestäni se kertoo jotain, jos tukevilla ihmisillä on jokin "oikeus" pönkittää omaa paremmuuttaan ja suorasanaisesti päivitellä laihuuden huonommuutta"

Tämä kumoaa aika tehokkaasti äskeisen väittämäsi ja selityksesi moraali käsityksistä ja oikeudesta sanoa toiselle niin taikka näin.

• asenteita...

"Tosi koomista, että vaikka olen miten moneen kertaan sanonut, että en ole kokenut juttujen kohdistuvan nimenomaan minuun, "

Koomista on myös se miten vähättelet muita keskustelijoita, pelkästään sen vuoksi jos he ovat kanssasi eriävää mieltä.

"Mutta kun tässä ei ole kyse siitä mitä on "oikeus" (=moraalinen juttu) tehdä ja mitä ei, vaan mikä on sosiaalisen ympäristön hienovarainen reaktio eri tekoihin. Ei siis mikään erikseen pohdittu mielipide vaan välitön "fiilis" siitä onko jokin teko tökeröä vai ei. "

Sinun pitäisi antaa sitten parempia esimerkkejä kuin tuo mainitsemasi pulskan naisen kehuskelu omilla läskeillään. Suurin osa ihmisistä reagoi tuohon ihan huumorilla, mutta joku huonolla itsetunnolla omaava henkilö voi sen ottaa itseensä ja kuvitella sen kommentin kohdistuvan itseensä.

"Mutta mitä tuohon hassuun oloon tulee, niin mielestäni se kertoo jotain, jos tukevilla ihmisillä on jokin "oikeus" pönkittää omaa paremmuuttaan ja suorasanaisesti päivitellä laihuuden huonommuutta"

Tämä kumoaa aika tehokkaasti äskeisen väittämäsi ja selityksesi moraali käsityksistä ja oikeudesta sanoa toiselle niin taikka näin.

"Koomista on myös se miten vähättelet muita keskustelijoita, pelkästään sen vuoksi jos he ovat kanssasi eriävää mieltä."

Mutta kun ei oikein voi sanoa, että ollaan eri mieltä jos ei olla eri mieltä samasta asiasta, sehän tässä on ongelma. Itse asiassa nämä eri mieltä olevat näyttävät suurelta osin olevan SAMAA MIELTÄ kanssani mutta ei siitä asiasta, josta minä puhun. (Esimerkki: olen myös sitä mieltä, että lihavia haukutaan paljon, silti moni on argumentoinut minun pointtiani vastaan tuolla.) Jos puhutaan eri asiasta, niin on vähän vaikea sanoa ollaanko samaa vai eri mieltä.

Pahoittelen, jos olen vaikuttanut vähättelevältä. Se nyt ei ole tässä tarkoitus, mutta jossakin vaiheessa kärsivällisyys vähän pätki kun noin seitsemättä kertaa yrittää avata samaa asiaa (siis tässä ketjussa ylipäänsä). Ajattelisin kuitenkin, että en osaa pukea ajatuksiani sanoiksi riittävän hyvin, jos niin harvan on vaikea hahmottaa mitä tarkoitan. Ja olen myös tuon asian sanonut ihan muutamaan otteeseen tässä.

Eli en ole ihan varma millä tavalla olen vähätellyt, mutta ehkä turhautuminen siihen etten saa viestiäni perille on näyttänyt siltä, ja tulihan välillä tosiaan sellainen fiilis että "ettekö te nyt prkl tajua", mutta uskon asiaan vaikuttavan paljon myös sen, miten hyvin osaan ajatukseni avata ymmärrettävään muotoon. Ja ehkä erityisesti sen, että vielä tuosta ensimmäisestä viestistä ei mitenkään kristallinkirkkaasti erotu se keskeisin pointti, vaan se on ilman mitään erityistä kielenkäytön pohdiskelua kirjoitettu. Se keskeisin pointti sanallistuu vasta keskustelun kuluessa, kun huomaan että en ole esittänyt asiaani tarpeeksi selvästi.

Mutta kylläpä sinunkin "ymmärrätkö"-, "tajuatko" -kommenteista voi pientä vähättelyä haistaa, jos niin haluaa. Ja ihan oikeasti jos olen nimenomaan yrittänyt painottaa, etten ole kokenut kommentteja itseeni kohdistetuksi, niin kyllä siinä vähän toivoton fiilis tulee, jos joku silti alkaa argumentoida tyyliin
        "Aloituksessasi yrität väittää, että muut naiset olisivat kateellisia laihuudestasi ja siksi heittäisivät näitä kommentteja"
        "Mikä saa sinut luulemaan, että kaikki nämä kommentit kohdistuvat henkilökohtaisesti sinuun?". Sanoisin, että siinä tilanteessa on jo aika ymmärrettävää, jos alkaa kärsivällisyys mennä. Kun ensiksikään ei välitetä siitä, mitä olen kirjoittanut ja sitten vielä keksitään minulle jotain "luulemisia" ja pyydetään näille luulemisille perusteluja. Hauskinta on, että ei sillä ole keskeisen pointin kannalta edes mitään merkitystä, että onko minulla huono vai hyvä itsetunto tai olenko loukkaantunut kommenteista. Koska se keskeinen pointti ei ole yksilötasolla.

• asenteita...

""Mutta mitä tuohon hassuun oloon tulee, niin mielestäni se kertoo jotain, jos tukevilla ihmisillä on jokin "oikeus" pönkittää omaa paremmuuttaan ja suorasanaisesti päivitellä laihuuden huonommuutta"

Tämä kumoaa aika tehokkaasti äskeisen väittämäsi ja selityksesi moraali käsityksistä ja oikeudesta sanoa toiselle niin taikka näin. "

Tuo sana "oikeus" on lainausmerkeissä. Siihen on syy ja se syy on juuri se, että en puhunut oikeudesta sellaisessa ääneen lausutussa, normatiivisessa mielessä eli niin mitä siitä sanasta nyt yleensä ajatellaan. Mutta koska en keksinyt parempaa sanaa tilalle niin laitoin sen lainausmerkkeihin keventämään tuon sanan merkitystä. Ehkä ainakin vähän paremmin olisi kuvannut vaikkapa se, että laihuutta voi solvata paremmalla omatunnolla kuin lihavuutta, yleinen ilmapiiri siis sallii sen helpommin. Ja onhan sille ihan luonnollinen selityskin.

Tuossa toisessa lainauksessa se "oikeus" taas on lainausmerkeissä ihan siksi, että se nostaa kyseisen sanan esiin (eli tuntuu selvemmältä kirjoittaa 'sana "oikeus" kuin 'sana oikeus'). Ehkä parempi vaihtoehto olisi ollut kirjoittaa sana capseilla, koska voisi tosiaan ajatella, että "oikeus" ja "oikeus" viittaavat täsmälleen samaan asiaan.

Tuo lainaus siis yrittää kyllä kuvata nimenomaan sitä yleistä kulttuurista/sosiaalista asennoitumista, sitä että vastaava hehkutus laihan taholta ei saisi yhtä kevyttä ja hyväksyvää suhtautumista. Ai niin ja mitä tuohon työkaverijuttuun tulee, niin en tainnut kirjoittaa että hän myös dissasi laihoja (esim. "lapsen näköisiksi" eikä oikeiksi naisiksi) siinä tilanteessa, ei pelkästään kehunut itseään. Tässä koko jutussa minua ei kuitenkaan kiinnosta yksilötaso eli se ottaako joku kommentit huumorilla vai loukkauksena vai miten (se on jo vähän eri aihe ja ihan kiinnostava sinällään, mutta tässä johtaa kauemmas itse aiheesta). Minua kiinnostaa ne kulttuuriset sanattomat, julkilausumattomat ja usein hyvin huomaamattomat "säännöt" siitä mitä paheksutaan ja mitä ei. Ne ovat siis eri asia kuin tietoiset, normatiiviset ajatukset siitä mikä on oikein ja mikä ei.

"Sinun pitäisi antaa sitten parempia esimerkkejä kuin tuo mainitsemasi pulskan naisen kehuskelu omilla läskeillään."

No tuo facebook- juttu on mielestäni aika hyvä esimerkki. Eikä tuo työkaveriesimerkkikään mielestäni huono ollut, jos vain pääsee yli siitä ettei tarkkaile yksilötason loukkaantumisia tai huumorilla ottamisia vaan näkee sen kulttuurisena tilanteena.

Tämä koko ketju lähti maailman ihmettelystä ja mielenkiinnosta sosiaalisiin sanattomiin sääntöihin, mutta tuntuu että nyt siitä on tullut ihmeellistä hammasten kiristelyä :D Meni ehkä vähän ohi tarkoituksen, mutta toisaalta olisi voinut arvata, että tämä on ilmeisesti aika provosoiva aihe.

• jhghygbvhjb

Hmm... Mä olen tavannut sekä hyvännäköisiä pyöreitä oman sukupuoleni edustajia, että hoikkia. Riippuu siitä, miten ihminen itsensä kantaa tms. yleisolemuksesta, että vetoaako ihminen pinnallisilla kriteereillä, vaiko ei. Sinun aloittaja kannattaakin olla ylpeä hoikkuudestasi, koska sehän on etu, jos nainen pysyy hoikkana ( muttei kuitenkaan alipainoisena) näkemättä asian eteen erityistä vaivaa. Itse olen ollut sekä laiha, hoikka että pyöreä, eli paino on vaihdellut aikalailla - joskaan en tiedä, että määritelläänkö n. kuusikymmentä kiloa painava nainen pyöreäksi, mutta omasta mielestäni olen silloin kokenut itseni lihavaksi, kun sitä sortimenttia olen painanut, koska minulla kaikki läski menee takapuoleen ja reisiin ja naamaan, eikä koskaan sinne, minne sitä ehkä toivoisikin.:/

Vähän asiaa vierustaen voi sanoa, että periaatteessa jos lähdettäisiin vaikka persulaisten *vitsi, vitsi joo* ns. 'suoraan' ja 'kansankielisesti' sanomisen linjalle, mitä jotkut nettikirjoittajat ilmeisestikin tuntuvat arvostavan enemmän, kuin sivistynyttä puhetta, niin kyllähän ainakin siinä tapauksessa laskistäkin tulisi saada sanoa ihan samalla lailla, kuin laihuudestakin, joskaan minä en ole persu, enkä jaksa jauhaa politiikkaa.:D Monikaan ei nimittäin ehkä tule ajatelleeksi, että osa naisista saattaa ihan nauttiakin olostaan hieman tukevampana, eivätkä kärsi siitä yhtään ja kokevat silti olevansa ihan naisellisia: Loukkaantuisiko sellainen ihminen painosta kommentoinnista, jos siis itse haluaa olla pyöreä?

Itse esimerkiksi tiedän, että mulla olisi äkkiä viisi- seitsemän kiloa vähemmän läskiä, jos kävisin hikilenkillä kolme kertaa viikkoon sen nykyisen yhden- kahden per viikko kävelyköpöttelyn sijaan ( tiedän aika paljon painonhallinnasta ja terveestä ruokavaliosta) ja jos lisäksi jaksaisin katsoa syömisiäni edes vähän enemmän, mutta suoraansanoen olen _todella_ kyllästynyt painorasismiin. Olen varma, että moni lihava olisi pian hoikempi, jollei yhteiskunta tuputtaisi kaikista tuuteista kuntoilupakkoa, ikäänkuin jotakin uutta uskontoa mukamas. Siten: laiha tai lihava, aina löytyy kommentteja ja kommentoijia. Sanat ja mielipiteet ei maailmasta lopu. Kateudesta painon kommentointi luultavimmin kertoo harvemmin, mutta tyhmyydestä kylläkin erittäin usein.

• J.

Laihuus, hoikkuus ei ole synonyymi kauniille tai rumalle, kuten ei pyöreys, lihavuuskaan. Hoikkana/laihana olen tullut arvostelluksi enemmän kuin pyöreänä ja lihavana. Tästä syystä kavahdan laihuutta itseni kohdalla ja pyrin pysymään hiukan pyöreämpänä, kuin liian laihana. Oma kauneuskäsitykseni myös tukee hieman pyöreyttä enemmän kuin laihuutta, mutta haukkuminen laihuudesta tai lihavuudesta kertoo ihmisen pikkusieluisuudesta. Siihin ei ole kivaa törmätä eikä itse sortua.

• ....................

Nuoret voivat kokea hoikkuuden ja etenkin syömättömyyden kommentoinnin arvosteluksi. Onhan nykyään paljon syömishäiriöitä ja vakavia sellaisia kuten anoreksia. Jotkut ovat oikeasti ihan tarkoituksella kuihduttaneet itsensä ja sitten heitä ärsyttää jos muut mainitsevat heidän syövän liian vähän.

Itsekin olin nuorena laiha ja hirvittävän tiukalla dieetillä koko ajan. Kyllähän siitä ihmiset sanoivat ja kertoivat, että alat olemaan liian laiha. Silloin nuorena sitä ei tietenkään uskonut kun piti muutenkin kapinoida kaikkea vanhemman väen sanomaa vastaan. Nyt kun katson kuvia siltä ajalta, niin olin tosiaan ihan riutuneen näköinen törröttävine luineni. Jos ihminen ei saa tarpeeksi ravintoaineita, se näkyy ulospäin juurikin riutuneena olemuksena. En kuitenkaan muista saaneeni sen enempää negatiivista kommenttia silloin kuin nyt pulskempanakaan. Oikeastaan nyt pulskempana ne kommentit ovat jotenkin ilkeämpiä ja silloin kun olin laiha niin ne olivat enemmän semmoisia huolehtivaisia.

• J.

Nuoret voivat kokea hoikkuuden ja etenkin syömättömyyden kommentoinnin arvosteluksi. Onhan nykyään paljon syömishäiriöitä ja vakavia sellaisia kuten anoreksia. Jotkut ovat oikeasti ihan tarkoituksella kuihduttaneet itsensä ja sitten heitä ärsyttää jos muut mainitsevat heidän syövän liian vähän.

Itsekin olin nuorena laiha ja hirvittävän tiukalla dieetillä koko ajan. Kyllähän siitä ihmiset sanoivat ja kertoivat, että alat olemaan liian laiha. Silloin nuorena sitä ei tietenkään uskonut kun piti muutenkin kapinoida kaikkea vanhemman väen sanomaa vastaan. Nyt kun katson kuvia siltä ajalta, niin olin tosiaan ihan riutuneen näköinen törröttävine luineni. Jos ihminen ei saa tarpeeksi ravintoaineita, se näkyy ulospäin juurikin riutuneena olemuksena. En kuitenkaan muista saaneeni sen enempää negatiivista kommenttia silloin kuin nyt pulskempanakaan. Oikeastaan nyt pulskempana ne kommentit ovat jotenkin ilkeämpiä ja silloin kun olin laiha niin ne olivat enemmän semmoisia huolehtivaisia.

Minulle ne kommentit olivat ei niin huolehtivia. Enkä lihonut vaikka yritin. Mulla on perussairauksia joiden vuoksi oksensin enemmän kuin ehdin varastoida kroppaani eli pysyin laihana vuosia, vaikka söin ruokaa joka nykyisin lihottaa minua. Inhosin vaihtaa vaatteita pukukopissa peruskoulussa, kun yleensä joku aina kommentoi "kauhea miten laiha sä olet" ja "söisit enemmän ettet ole noin luikku". Sukulaiset taas arvostelivat minua rimppakintuksi ja kehoittivat katsomaan muista mallia miten syödään. Pilailivat ulkomuodosta mm. törröttävistä lapaluista jne. Oli aika arka paikka pitkään.

• ....................
        J. kirjoitti:

Minulle ne kommentit olivat ei niin huolehtivia. Enkä lihonut vaikka yritin. Mulla on perussairauksia joiden vuoksi oksensin enemmän kuin ehdin varastoida kroppaani eli pysyin laihana vuosia, vaikka söin ruokaa joka nykyisin lihottaa minua. Inhosin vaihtaa vaatteita pukukopissa peruskoulussa, kun yleensä joku aina kommentoi "kauhea miten laiha sä olet" ja "söisit enemmän ettet ole noin luikku". Sukulaiset taas arvostelivat minua rimppakintuksi ja kehoittivat katsomaan muista mallia miten syödään. Pilailivat ulkomuodosta mm. törröttävistä lapaluista jne. Oli aika arka paikka pitkään.

Tuo onkin asia erikseen. Jos on sairauden vuoksi laiha niin sitä ei pidä sotkea tahalliseen kuihdutus dieettaamiseen. Ihmiset eivät välttämättä tosiaan ymmärrä, että toinen voi olla laiha ihan jonkun muun sairauden vuoksi. Ei sitä varmaan mielellään toisille kerrokkaan, että anteeksi vain mutta minulla on sairaus joka aiheuttaa laihuuteni. Aina pitäisi miettiä miten toisella asiasta sanoo eikä vain ladella päinnäköä tyyliin " kauhea miten laiha olet" tai " ompas sulla kasvanu toi uimarengas". On se sekin melko ärsyttävää jos sattuu olemaan sen mallinen joka lihoaa keskivartalosta ja sitten tulee näitä vatsaan tökkijöitä " taitaa olla sulle vauva tulossa"...joo just kiva kiva alkaa semmosessakin tiltaneessa selittelemään...Ei kannata rueta tekemään liian surta eroa noiden asioiden välille, koska näillä asioilla on sama pointti eli ihmisten olis syytä pitää suuta vähän pienemmällä kun mennään toisten ulkonäköä arvotelemaan.

• jhygyuguyg

Joku tuolla mainitsi olleensa nuorena "hirvittävän tiukalla dieetillä" "koko ajan"... Itse muistan omasta varhaisnuoruudestani sellaista, että kasvoin kauhean nopeasti pituutta ja että kuukautiseni alkoivat melkein kaikkia muita tyttöjä aiemmin, joten luulin, että minusta tulee sillä menolla vielä aivan hervoton kirahvi ja kun sitten vielä sen ajan alakoulussa kakarat aseteltiin seisomaan jonoon aina pituusjärjestyksen mukaan, ugh... Ikäänkuin armeijassa.

Nykyisin toivon, että voi vee oliskin antanut mulle pari lisäsenttiä sentään. Mielestäni pitkät tai pitkähköt naiset ovat näyttäviä.:) Jokatapauksessa olin niin s*kelin ruma mielestäni lapsena, vaikka mulla oli korkeat poskipäät, persoonalliset piirteet ja sinänsä ihan ihmisen naama. Alemmuuskompleksini johtui luultavasti siitä, että typerät siilitukat pikkupojat, joilla oli perushailakkablondisiilitukat, pyöreät masentavat peruspallinaamat ja räkäiset perunanenät, olivat aina ilkkumassa minua rasistisesti, aina.

Sitten menin yläkouluun ja tissini olivat kiinnostuksen kohteena. Jäntsyä vaan, että pienikokoisesta ei saa hinaajaa, vaikka tekisi, eli ilonani oli myöhemmin se, että parikymppisenä sain syödä mitä vain, enkä ikinä lihonut. Tajusin myös läskiperseinenikin ja lyhytsäärinenikin olevani kasvoiltani kauniimpi, kuin ehkä seitsemän kymmenestä. Laihdutin jossakin vaiheessa, mutta muistumieni mukaan se ei kiinnostanut minua kovin kauaa. On mukavampi nukkua, kun luut eivät kivistäneet laihuuden takia.:) Ja pää toimii, kun syö, että vinkkiä vaan nuorille tytöille - syöt ja olet fiksu.

Minusta ulkonäkökeskeisyyden varjopuoli olisi tyhmäksi tuleminen, mutta ja minä ainakin tällä hetkellä voin paremmin, kun en kyttää syömisiäni. Naamarasvat vois olla parempia, mutta kauneus on katsojan silmässä. Vanheneminen on ilo, aidosti. Olisi hirveää, jos elämä ei näkyisi. Kaunis voi olla jokainen nainen, mikäli noudattaa säännöllistä elämänrytmiä kuntoilemalla säännöllisesti, jos on onnellinen ja jos ei tupakoi tai koe liikaa stressiä. Kaksikymppiskuviani en minä ainakaan aina jaksa edes katsoa, koska alan itkeä tai nauraa - jumankauta melkein missin näköinen nainen ja niin epävarma olin, niin epävarma.;) Olisinpa nauttinut kauneudesta nuorena.

• ....................
        jhygyuguyg kirjoitti:

Joku tuolla mainitsi olleensa nuorena "hirvittävän tiukalla dieetillä" "koko ajan"... Itse muistan omasta varhaisnuoruudestani sellaista, että kasvoin kauhean nopeasti pituutta ja että kuukautiseni alkoivat melkein kaikkia muita tyttöjä aiemmin, joten luulin, että minusta tulee sillä menolla vielä aivan hervoton kirahvi ja kun sitten vielä sen ajan alakoulussa kakarat aseteltiin seisomaan jonoon aina pituusjärjestyksen mukaan, ugh... Ikäänkuin armeijassa.

Nykyisin toivon, että voi vee oliskin antanut mulle pari lisäsenttiä sentään. Mielestäni pitkät tai pitkähköt naiset ovat näyttäviä.:) Jokatapauksessa olin niin s*kelin ruma mielestäni lapsena, vaikka mulla oli korkeat poskipäät, persoonalliset piirteet ja sinänsä ihan ihmisen naama. Alemmuuskompleksini johtui luultavasti siitä, että typerät siilitukat pikkupojat, joilla oli perushailakkablondisiilitukat, pyöreät masentavat peruspallinaamat ja räkäiset perunanenät, olivat aina ilkkumassa minua rasistisesti, aina.

Sitten menin yläkouluun ja tissini olivat kiinnostuksen kohteena. Jäntsyä vaan, että pienikokoisesta ei saa hinaajaa, vaikka tekisi, eli ilonani oli myöhemmin se, että parikymppisenä sain syödä mitä vain, enkä ikinä lihonut. Tajusin myös läskiperseinenikin ja lyhytsäärinenikin olevani kasvoiltani kauniimpi, kuin ehkä seitsemän kymmenestä. Laihdutin jossakin vaiheessa, mutta muistumieni mukaan se ei kiinnostanut minua kovin kauaa. On mukavampi nukkua, kun luut eivät kivistäneet laihuuden takia.:) Ja pää toimii, kun syö, että vinkkiä vaan nuorille tytöille - syöt ja olet fiksu.

Minusta ulkonäkökeskeisyyden varjopuoli olisi tyhmäksi tuleminen, mutta ja minä ainakin tällä hetkellä voin paremmin, kun en kyttää syömisiäni. Naamarasvat vois olla parempia, mutta kauneus on katsojan silmässä. Vanheneminen on ilo, aidosti. Olisi hirveää, jos elämä ei näkyisi. Kaunis voi olla jokainen nainen, mikäli noudattaa säännöllistä elämänrytmiä kuntoilemalla säännöllisesti, jos on onnellinen ja jos ei tupakoi tai koe liikaa stressiä. Kaksikymppiskuviani en minä ainakaan aina jaksa edes katsoa, koska alan itkeä tai nauraa - jumankauta melkein missin näköinen nainen ja niin epävarma olin, niin epävarma.;) Olisinpa nauttinut kauneudesta nuorena.

"jumankauta melkein missin näköinen nainen ja niin epävarma olin, niin epävarma.;) Olisinpa nauttinut kauneudesta nuorena. "

Hyvin sanottu :). Moni on epävarma ulkonäöstään nuorena ja siksi noi kommentoinnit voi satuttaa enemmän kuin vanhempana. Mua ei enää kiinosta pätkän vertaa mitä muut on mun ulkonäöstä, kiloistani, vaatteistani yms. mieltä. Nuorena sitä yritti olla täydellinen eikä hyväksynyt itseään. On ihanaa kun kasvaa siitä yli ja pystyy hyväksymään itsensä ja osaa olla piittamatta muiden kommenteista.

• J.

Tuo onkin asia erikseen. Jos on sairauden vuoksi laiha niin sitä ei pidä sotkea tahalliseen kuihdutus dieettaamiseen. Ihmiset eivät välttämättä tosiaan ymmärrä, että toinen voi olla laiha ihan jonkun muun sairauden vuoksi. Ei sitä varmaan mielellään toisille kerrokkaan, että anteeksi vain mutta minulla on sairaus joka aiheuttaa laihuuteni. Aina pitäisi miettiä miten toisella asiasta sanoo eikä vain ladella päinnäköä tyyliin " kauhea miten laiha olet" tai " ompas sulla kasvanu toi uimarengas". On se sekin melko ärsyttävää jos sattuu olemaan sen mallinen joka lihoaa keskivartalosta ja sitten tulee näitä vatsaan tökkijöitä " taitaa olla sulle vauva tulossa"...joo just kiva kiva alkaa semmosessakin tiltaneessa selittelemään...Ei kannata rueta tekemään liian surta eroa noiden asioiden välille, koska näillä asioilla on sama pointti eli ihmisten olis syytä pitää suuta vähän pienemmällä kun mennään toisten ulkonäköä arvotelemaan.

Samaa mieltä kanssasi.

• jhgugbujygbuyhu

Joku tuolla kirjoitti, että "pyrkii pysymään" "enemmän pyöreänä", kuin "liian laihana". Minä voin sanoa, että minulla on sama juttu ja minulla se on lääkärin suositus, eikä johtuen mistään esim. anoreksiasta ( mikäli jos nyt joku on kova kuvittelemaan...), vaan muusta fyysisestä jutusta, josta mistä syystä mulla on parempi olla vähän enemmän lässöä, jos yhtäkkiä sattuisin missaamaan vaikkapa kymmenen kiloa.:) Itse olin aikoinaan sellainen, että jos söin sadan gramman suklaalevyn, oli siinä minulla pakko, että sitten muuten juoksen vähintään kymmenen kilometrin lenkin vastineeksi sille jokapäivä, mutta on olluyt hyvin vapauttavaa, ettei enää tarvitse kurittaa itseään tarpeettomasti siten. En ole suoranaiseen lihavuuteen taipuvainen, mutta lyhytsäärisenä ja siten pienikokoisena, että jokainen ylikilo erottuu, miellyttäisi minua henkilökohtaisesti peilissäni mieluummin 50-kiloinen olemukseni, kuin ten points lisää. Ja silti nautin, ettei _tarvitse_ laihduttaa. Mikään nykyinen terveysfasismi ei sympatiaani saa. Ja tuskin tekee ketään onnellisemmaksikaan. Kohtuus on tavoiteltavaa. Kohtuudessa on äly, kohtuudessa on järki ja kohtuudessa asuu viisaus.

Onni laihduttaa naisen, kuin naisen terveellä tavalla. Joskus kesällä on mukava ostaa mehujää, eikä ihrajäätelöä ja vetää siihen kaksi litraa mansikkaa päälle, mutta mielestäni ihan yhtä luvallista naiselle on syödä vastaavasti myös kermajäätelöä, jos haluaa ja jos saanen vähän vertauskuvilla puhua.

Ehkä naiset monastikin itse turhaan syyllistävät itseään syömisistään ja se mikä minua ainakin suututtaa, on se, että jollei nainen itse sitä tee ja vaikka naisella itsellään olisi vahva itsetunto kiloissansakin, hoitaa syyllistämisen sitten siinä tapuksessa yhteiskunta naisen puolesta. Yksi kauneimmista ikinä tuntemistani oman sukupuoleni edustajista on tosi pyöreä ja on muistumissanikin kertakaikkiaan upea, koska hän uskalsi silti pukeutua juuri niihin vaatteisiin, joihin halusi, vetää nättiä huulipunaa huuleen ja kivat korkkarit jalkaan, hiukset oli hoidetut ja kiiltävät ja olemus huoliteltu, ja enemmän kyllä sen ympärillä kaksilahkeisetkin pyöri, kuin ikinä monen hoikemman kanssasisarensa....

Varmuus kaunistaa naisen kuin naisen ja kukaan ei ole täydellinen. Minusta jos joku haluaa purra pelkkää sellerinlehteä, niin tehkööt sen vapaasti, mutta sitä uskontoa ei tarvitse tuputtaa muille. Jokainen on onnellinen tavallaan. Itse en usko, että itsetuntoni kärsisi, jos vaikka lihoisin kymmenenkin kiloa tai jos vaikka laihtuisin - sama ihminen silti.

• zzzz.....

NO MIKÄS JUTTU TÄÄ TAAS; PÄSSINPÄÄT OLI?
      IHAN ITSEKKÖ; JOKU KYSELI TAAS JA ITSE VASTAILI:
      SIIS TÄMÄ S...., ELI TUULI,

• asenteita...

What...?

• Annnnntttoon

Lautojakin saa haukkua, mutta ylipainoisen megariippatisseistä pitäsi sitten kehua.

• ...........

"mutta ylipainoisen megariippatisseistä pitäsi sitten kehua. "

Aika törkeitä juttuja lihavatkin joutuu kuuntelemaan, todistit itse juuri sen tuolla lauseella....katsoppas vaan näilläkin palstoilla vallitsevaa keskustelua kuinka usein siellä puhutaan jokinorsuista yms. Paljon enemmän kuin laihuudesta....

• asenteita...
        ........... kirjoitti:

"mutta ylipainoisen megariippatisseistä pitäsi sitten kehua. "

Aika törkeitä juttuja lihavatkin joutuu kuuntelemaan, todistit itse juuri sen tuolla lauseella....katsoppas vaan näilläkin palstoilla vallitsevaa keskustelua kuinka usein siellä puhutaan jokinorsuista yms. Paljon enemmän kuin laihuudesta....

Määristä ei ole tässä kyse...

Ei siis sillä että kannustaisin edellisen kirjoittajan kommenttia. Mutta kunhan nyt tarkensin.

• ....................
        asenteita... kirjoitti:

Määristä ei ole tässä kyse...

Ei siis sillä että kannustaisin edellisen kirjoittajan kommenttia. Mutta kunhan nyt tarkensin.

Eli on ihan ok haukkua lihavia jokinorsuiksi, mutta jos laihaa haukutaan kerran laihaksi niin se on jotenkin vähemmän satuttavaa?

• asenteita...

Eli on ihan ok haukkua lihavia jokinorsuiksi, mutta jos laihaa haukutaan kerran laihaksi niin se on jotenkin vähemmän satuttavaa?

Nyt en kyllä ihan tavoittanut tuon lauseen logiikkaa. Tuntuu jo ihan häkellyttävältä, että voitko ihan oikeasti vetää teksteistäni tuollaisen johtopäätöksen ja millä perusteella. Sikäli kun ymmärsin mitä tarkoitat.

Mutta siis ei, kumpikaan ei ole ok, kumpikin on ihan yhtä vähän ok, jos mietitään moraaliselta kannalta, nimenomaan pohditaan ja arvioidaan asiaa niin ei tietenkään ole yhtään oikeutetumpaa haukkua ketään, ja lisäksi haukkuminen on ihan yhtä väärin tapahtuu se ketä tahansa kohtaan. Puhun nyt tosiaan moraalisessa ja "normatiivisessa" mielessä ja sanon siis mitä mieltä ITSE olen. Sen sijaan se, mitä olen noista kulttuurisista sanattomista säännöistä ollut havaitsevinani niin asia ei ehkä ole käytännössä niin yksinkertainen kuin teoriassa.

Ja tarkoitan määrillä siis vain sitä, että tässä minun pointissani ei ole kyse siitä kumpia haukutaan enemmän. Koska siitä määrästä ei voi suoraan päätellä sitä, miten sosiaalisesti hyväksyttynä haukkuminen koetaan.

• ....................

Hoikat naiset saattava puolestaan vähätellä sivulauseilla lihavia ja se jää sosiaalisesti aivan samallalailla huomaamatta kuin laihankin piikittely ja arvostelu. Hoikka saattaa kehuskella sillä kuinka hän voi syödä levyn suklaata päivässä lihomatta tai vihjailla itsehillinnän puutteesta lihavalle.

Kaikki nämä ovat niitä hienovaraisia sosiaalisia viestejä, joita pinnalliset toisia arvostelevat ihmiset viljelevät ympärilleen. Et voi sanoa, että laihuuden arvostelu olisi jotenkin hyväksytympää kuin lihavuuden. Nämä asiat voivat kyllä ilmetä hieman eri tavoin sosiaalisissa tilanteissa, mutta samasta asiasta on kysymys eli ulkonäkökeskeisyydestä ja ylipäätään ulkonäkö keskeisestä yhteiskunnastamme.

• .......

Aloittajan teksti on kuin omasta päästäni ja samaa asiaa olen itsekin pohtinut jo teini-iästä lähtien. Onhan se selvää, että ihmiset piikittelevät ja huomauttelevat toistensa ulkonäöstä, sivistymättömät ihmiset siis. Olisi vaikea kuvitella sivistyneen ihmisen huomauttavan ylipainosta. Mutta jostain syystä tämä ei toimi toisinpäin. Itse olen ainakin kokenut melko suoraa huomauttelua aiemmin sivistyneinä pitämieni ihmisten taholtakin. Eli, joku tässä mättää. Aiemmin on tullut hyviä pointteja mistä tämä saattaisi johtua.

Olen normaalipainon alarajoilla, välillä paino putoaa hieman alemmas, paikoin taas nousee hieman, mutta koko ikäni ollut hyvin hoikka. Olen saanut kuulla hyvin loukkaavaakin huomauttelua painostani, lähes poikkeuksetta naisten taholta. Miehetkin saattavat huomautella, mutta silloin kommentointi on positiivista ja ystävällismielistä. Olen aina ihmetellyt mikä saa jonkun sanomaan niin rumasti vartalostani, että ei jää epäselväksi, että näytän vastenmieliseltä kommentoijan silmissä. Jos luuni ovat näkyneet sitä on yökkäilty, (eivätkä edes pahasti näy) olen kuiva, kusimato ja mitä vielä. Jos jätän ottamatta jonkun herkkupalan (kun ei vaan tee mieli, herkuttelen muuten paljon) niin sitäkin saatetaan paheksua ääneen, että just joo, pidät näemmä linjoistasi huolta, voi kamala älä vaan ota ettet vaan liho.

Nuorempana otin asiasta itseeni, ja kesti jonkin aikaa ennenkuin opin hyväksymään itseni sellaisena kuin olin. En vain liho, enkä ole sillä asialla koskaan kehuskellut, päinvastoin. Nykyään en enää kommentoinnista välitä, enkä koe edes tarvetta puolustautua. Antaa ihmisten pönkittää egoaan jos siltä tuntuu. Mainittakoon, että jotkut naiset ovat ilmaisseet ihailunsa, ja olen heille kertonut, ettei se laihuus takaa sitä, että on automaattisesti kaunis kaikkien silmissä, että sitä on turha kadehtia. Tai yleensäkään mitään on turha kadehtia, sillä ei ihmisen pitäisi elää muita miellyttääkseen. Että parasta vain olla tyytyväinen itseensä ja pyrkiä terveelliseen elämään.

• Tiiätkö mitä? Kumpaakin naisvartaloa edustaneena voin sanoa, että haukkuja on tullut sekä laihana että lihavana. Kaikkia ei voi miellyttää ja makuja on monia. Sen sijaan se haukkuminen kertoo aina tavalla tai toisella ylimielisestä suhtautumisesta. Monesti haukkujat saa takaisin haukkuja, koska haukkumista paljon kuunnelleet ei jaksa ottaa enempää vastaan. Toki kaikkeen myös tottuu. Haukkumiseenkin.

• asenteita...

Törmäsin ava-sivustolla juttuun seksuaalisen itsetunnon nostamisesta ja muistin tämän vanhan ketjun. Halusin tuoda tämän yhden hyvän esimerkin tietyn ryhmän haukkumisen "kulttuurisesta hyväksynnästä".

Tuossa jutussa sanottiin näin kauniisti:

"Nyt kuulet salaisuuden, jota vain harva tuntuu tietävän: miehet rakastavat naisia, jotka ovat oikeita naisia. He luonnostaan himoitsevat naisia, joilla on kurveja ja naisellisia piirteitä, eivät kaksimetrisiä alieneja."

Taas hyvä esimerkki siitä, että kun pituus ja laihuus on ihailtua, niin pitkää on aivan ok haukkua "alieniksi".

No ajatellaanpa nyt sitten vaikka nuorta, joka on ikätovereitaan paljon pidempi, ja rungoltaan hoikka pikemminkin kuin muodokas. Mitä tuo lainattu kommentti haluaa tällaiselle nuorelle sanoa? Että et ole oikea nainen, olet alieni jota miehet eivät himoitse.

Mun mielestä siinä pitäisi olla joku raja, että kuinka paljon jotakin ryhmää saa haukkua toisen ryhmän itsetunnon nostamisen kustannuksella. Jotenkin kornia, että jutussa, jonka otsikko on "Nainen! Näin pönkität seksuaalista itsetuntoasi" poljetaan tietyn ryhmän seksualista itsetuntoa alas. Tätä tarkoitan sillä kulttuurisella hyväksynnällä: jopa julkisella, toimitetulla sivustolla voidaan haukkua tiettyä ryhmää. Varmasti, jos tuonkin jutun kirjoittajalta kysyttäisiin, että saako laihoja haukkua niin hän sanoisi, että ei tietenkään, ei ketään saa haukkua. Kuitenkin käytännössä, ihmisten puhetavoissa tämä on niinkin hyväksyttyä, että tosiaan vaikka tuollaisessa "artikkelissa" voi niin tehdä. Aika häviävän pieni on todennäköisyys, että tuollaisessa jutussa törmäisi vastakkaiseen kommenttiin, jossa ihannoitaisiin pituutta ja laihuutta ja haukuttaisiin rehevämuotoisia. Koska se ei ole kulttuurisesti hyväksyttävää niin päin.

• Neiti23v

Olen huomannut samaa naistenlehdissä. On kirjoitettu, että "eihän kukaan luuviuluja katsele" (MeNaiset) ja että muodokas on naisellinen. Laiha ja muodoton ei kai sitten ole naisellinen ollenkaan :D Onhan naistenlehdissä toki laihdutusjuttujakin koko ajan, ja niistä tulee varmaan paineita monille.

Olen myös tyytyväinen siihen, että olen hoikka (tai laiha) ja että rintani eivät ole suuret vaan sopivan pienet :) Ei minulle kyllä kukaan vieras ihminen ole suoraan sanonut, että oletpa laiha.

• asenteita...

Joo ja ei se vielä mitään jos ei ole naisellinen, mutta useinkaan ei ole nainen ollenkaan jos on laiha. Laihathan ei tunnetusti ole "oikeita naisia", ihan kuin tuossa avankin jutussa sanotaan.

• Neiti23v
        asenteita... kirjoitti:

Joo ja ei se vielä mitään jos ei ole naisellinen, mutta useinkaan ei ole nainen ollenkaan jos on laiha. Laihathan ei tunnetusti ole "oikeita naisia", ihan kuin tuossa avankin jutussa sanotaan.

Joo niinhän sitä usein sanotaan, että muodokas on "oikea nainen". Mitäköhän me muut sitten ollaan :D Niin kuin tuolla jo sanottiinkin, niin kai se on jotain itsetunnon pönkitystä...

Kyllä minusta kaiken kokoiset naiset voivat olla naisellisia ja ovat ihan oikeita naisia.

• Mielenkiintoista. Samassa lehdessä toisella aukeamalla laihdutusvinkkejä ja seuraavalla kehutaan kuinka rehevä on kaunista. No kaipa siitä pitää löytää se kultainen keskitie. Olen itse ollut hoikkarakenteinen aina. Jossain välissä elämäntavoillani sitten rysäytin kehooni 15kg lisäpainoa. En toki lihava ollut tuolloinkaan. Sitten heräsin ja käänsin elämäntapani terveiksi. Paino putosi ja olen normaalipainoinen ja hoikka nainen. No tämäpä herätti kommentoinnin tulvan.
      "Etkö sä syö mitään/Söisit enemmän/Soisit epäterveellisemmin (?!)"
      "Hyi kun sä oot laihtunut!/Sä oot liian laiha!/Olit nätimpi pyöreämpänä!"

Toki mielipiteitä saa olla, mutta joskus ne voi pitää sisällään. Osa kommenteista oikeasti loukkasi. Olin todella tyytyväinen tekemääni muutokseen ja myös tyytyväinen ulkonäkööni, äärimmäisen tyytyväinen. Sairaaksikin haukuttiin. Noh, kyllähän kommentointi vaikuttaa. Aloin ramppaamaan lääkärissä ja seuraamaan painoani päivittäin. Tätä en tehnyt koko aikana, kun laihduin! Saatoin käydä vaa'alla niin, että puoli vuotta oli kulunut edellisestä kerrasta. Mutta kun ihmiset olivat päättäneet, että minussa on jokin vialla, niin rupesin vainoharhaiseksi. Enää hoikkuuteni ei ollutkaan kiva juttu, vaan jotain pelottavaa ja kamalaa.

Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin. Onneksi lääkärit ottivat huoleni tosissaan ja kaikki maailman testit (jotka olisivat voineet painon putoamiseen vaikuttaa) tehtiin. Olen terve. Painoani en ole taas vähään aikaan mitannut. Näytän hyvältä, mikään ei törrötä ja tunnen oloni hyväksi, ei tarvitse mittailla. Näkeehän sen, että peilissä vastaan tuijottaa terve ihminen. Mutta hetken onnistuivat tuttavat aiheuttamaan aivan järkyttävän stressin ja huolen siitä, että olen laiha! Ja todellakin laihduin sen 15kg parin vuoden aikana, en todellakaan missään lyhyessä ajassa. Ja laihtuminen ei ollut edes tavoitteenani, vaan elämäntaparemontti. Syödä terveellisesti ja pitää kunnosta huolta. Kas kummaa, että ylimääräiset katoavat nuorella iällä helposti.

Samaan aikaan ystäväni ja muutama opiskelukaverini ovat lihoneet. Osa muutamia kiloja, toiset parikin kymmentä kiloa. Ei ole tullut mieleenikään kommentoida, että tekisit jotain, ei tuo ole tervettä! Ja ei muuten ole tervettä lihoa reilu parikymppisenä vuoden sisällä pariakymmentä kiloa. Mutta eihän sitä saa sanoa, kun toinen lihoo! Mutta saa kommentoida miten vaan toisen laihtumista.

Ja kyllä. Minä olen ottanut itseeni. ;D Mutta ei tämä nyt loppujen lopuksi (enää) ole niin vakava asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90