Perunaklimpit

konha Vakki

3 pottua, 1dl klimppisopan keitinlientä, 1dl vehnäjauhoja, 1 muna, suolaa ja valkopippuria.

Hiero kypsät potut soseeksi. Lisää joukkoon vehnäjauhot, keitinliemi, muna, ja mausteet. Muodosta klimpit lusikalla tasaiseksi ja pudottele klimppisopan joukkoon.

Klimppiruoan, klimppi- eli limppisopan, ja etenkin sen klimppien onnistumisen mukaan pitokokki joko sai tai menetti maineensa.
Klimppisoppa esim. oli erittäin arvostettu pitoruoka.

Minä taas olen ollut tällä sivustolla erittäin arvostettu kirjoittaja, nyt vaihdoin nimimerkkiä, koska häirikkö on minua vainonnut.
Annan kuitenkin vastakin neuvoja, mutta salanimen turvin.

6

403

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • top grip

ja seuraavaksi sulta alkaa tulla sitä peräsuolikrääsää jolla koitat kerjätä jotain huomiota, edes negatiivista. rakkula parka.
      tylsääkö on laitoksessa.

• Mistähän sitä

klimppisopan keitinlentä oikein saa vastahan sinä ressukka soppaasi ryhdyt keittämään,vain onko vanhaa lientä jossakin jemmassa.

• konha Vakki

Hyvä kysymys ja myös oivaluksesi on kehumisen arvoinen.
      Klimppisopan keitinliemi on toki peräisin klimppisopan valmistamisesta.

Klimppisoppa
      1,5kg luista lampaan- tai naudanlihaa. 2,5 l vettä. 12 maustepippuria. 1rkl suolaa. 2 sipulia. 3 porkkanaa. 1/4 lanttua. 1 selleri. 10 pottua. 2-3 dl klimppitaikinaa.
      Pane liha kiehumaan haaleaan suolalla, sipulilla ja pippurilla maustettuun veteen.
      Kuori vaahto lihan keitinliemestä.
      Kuori ja paloittele porkkanat, lanttu, selleri ja perunat.
      Kun liha on kiehunut tunnin verran, nosta se pois, pane juurekset kiehumaan ja pieni liha paloiksi ja takaisin kiehumaan.
      Tee klimppitaikina ja muovaa siitä lusikan avulla pieniä klimppejä.
      Pudottele klimpit kiehumaan ruoan joukkoon. Kun ne nousevat pinnalle alkaa ruoka olla valmista.

Klimppisoppa tarjottiin juhla-aterian pääruokana. Ja siitä sai myös lientä perunaklimppeihin.
      Minulta nämä perinneruoat kyllä sujuvat tuosta noin vain siuh, siuh.

• Daniela Tolkien

Siuh, siuh, muttei sitä syödä koko maassa. Eikö se varmaan ole laitosruokaa eikä kouluruokaakaan.

Saa sen silti tietysti säilyttää.

• se oli hilkulla

Niin, mitä perunaklimpeistä? Ne ovat tosi alueellinen ruokalaji ja useimpien mielestä varmasti tosi ällöttävä ruokalaji.

• mallimisu

Kyllä, veit jalat suustani. Moppo tei / konha vakki on jossain joutunut syömään ja pitää innovaationaan . Hyi helvetti !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      218
      5048
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4111
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3603
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3599
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3440
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      38
      3035
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2336
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      37
      2138
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      23
      1972
    Aihe