Olen pataruokien, erityisesti riistaruokien ystävä. Minulla on ollut käytössäni jo vuosikausia hyvälaatuinen valurautapata jota olen hoitanut parhaan kykyni mukaan. En ole käyttänyt sen puhdistamiseen mitään pesuaineita. Olen aina käytön jäljiltä pessyt padan kuumalla vedellä. Olen aina kuivannut sen ja voidellut ohuelti ruokaöljyllä odottamaan seuraavaa käyttöä. Pataan on kuitenkin muodostunut karastamaista kerrostumaa, jota olen kevyelti yrittänyt kaapia pois.
Voisiko joku asiaa paremmin tunteva henkilö antaa minulle käytännössä koettuja hyviä padanhoito-ohjeita?
Valurautapadan hoito ?
8
915
Vastaukset
- pannu sutari
Kun valurautapataan tai pannuun alkaa jäädä karstaa, niin paras tapa on hehkuttaa kyseinen astia. Kaupunkiasunnossa se on toki vaikeaa, koska pohja pitäisi saada punahehkuiseksi. Leivinuuni on hyvä paikka kyseiselle toimenpiteelle, pata hehkuville hiilille ja pohja punaiseksi, sitten vaan harjaa teräsharjalla ja suolatonta läskiä jolla pohjaa sitten rasvataan paistokuntoon.
Toinen tapa, ei läheskään hehkutuksen veroinen on suolakuumennus, karkeaa merisuolaa padan pohja täyteen ja uuniin joka lämmitetään 300 tai jos saa niin kuumemmaksikin. Antaa hautua vähän aikaa ja sitten suolan kanssa teräsharjalla harjaten, pitää varoa ettei polta itseään, koska suola on kuumaa.
Lopuksi taas läskirasvaus ja käyttöön.Blebeiji kiittää neuvosta.
Pataan on karstaa muodostunut etupäässä sisäreunoille. Ei pohjalle. Tulisiko pata siis kuumentaa kauttaaltaan punaiseksi ja sittten harjata. Lehahtaako sianihra heti tuleen kun sitä pataan laitetaan vai voiko padan antaa vähän viilentyä ensin vai miten tämä padanpoltto suoritetaan. Patani on Värtsilän valmistama ja sillä olen saanut hyviä "eväitä" aikaiseksi joten en haluaisi pilata sitä. Siksi näin yksityiskohtaiset neuvot ovat tarpeen.- pannu sutari
Blebeiji kirjoitti:
Blebeiji kiittää neuvosta.
Pataan on karstaa muodostunut etupäässä sisäreunoille. Ei pohjalle. Tulisiko pata siis kuumentaa kauttaaltaan punaiseksi ja sittten harjata. Lehahtaako sianihra heti tuleen kun sitä pataan laitetaan vai voiko padan antaa vähän viilentyä ensin vai miten tämä padanpoltto suoritetaan. Patani on Värtsilän valmistama ja sillä olen saanut hyviä "eväitä" aikaiseksi joten en haluaisi pilata sitä. Siksi näin yksityiskohtaiset neuvot ovat tarpeen.toimi seuraavasti.
1. Padan poltto punaiseksi.
2. Palaneen karstan harjaus
3. Padan jäähdytys
4. ihralla sively
Tuo sively aloitetaan kun pinta vielä niin kuuma että ihra havaittsvsti sulaa pintaa sivellessä, mutta ei sentää sihahda kun koskee kuumaan pintaan. Padan pinta on ehkä 100C kieppeillä.
Jaakko Kolmonen sanoi aikanaan että tällaisen rasvaamisen jälkeen pata on hyvä vielä kuumentaa uunissa noin 200C tunnin verran. Minä en ole tätä viimeistä vaihetta tehnyt, mutta hyvä tulee ilmankin. Luultavasti valurauta imee rasvan paremmin "itseensä" jos vielä jaksaa viimeisen kuumennuksen. pannu sutari kirjoitti:
toimi seuraavasti.
1. Padan poltto punaiseksi.
2. Palaneen karstan harjaus
3. Padan jäähdytys
4. ihralla sively
Tuo sively aloitetaan kun pinta vielä niin kuuma että ihra havaittsvsti sulaa pintaa sivellessä, mutta ei sentää sihahda kun koskee kuumaan pintaan. Padan pinta on ehkä 100C kieppeillä.
Jaakko Kolmonen sanoi aikanaan että tällaisen rasvaamisen jälkeen pata on hyvä vielä kuumentaa uunissa noin 200C tunnin verran. Minä en ole tätä viimeistä vaihetta tehnyt, mutta hyvä tulee ilmankin. Luultavasti valurauta imee rasvan paremmin "itseensä" jos vielä jaksaa viimeisen kuumennuksen.Pannu sutarille.
Selväksi tuli. Ryhdynpä polttohommaan ja hirvenpaistia tekemään.
Kiitos vielä.- Pannu sutari
Blebeiji kirjoitti:
Pannu sutarille.
Selväksi tuli. Ryhdynpä polttohommaan ja hirvenpaistia tekemään.
Kiitos vielä.Eipä kestä, toivottavasti hirvenpaisti onnistuu hyvin.
Itse hauduttelen leivinuunissa, valurautapadassa ja parin vuoden välein hehkutan padan. Sen kyllä huomaa ruoan maun puhtaudessa. Valurauta kun imee pitkissä haudutuksissa myös makuja haudutettavista aineista. Riistaa usein hauduttelen yön yli miedossa lämmössä.
- Kemistiikko
Haluaisinpa kuulla fyysikon selityksen näille ohjeille.
- Kockman
Minulla on onneksi duunissa polttopillit jolla poltan pois karstat, ei jää oikeastaan mitään harjattavaa teräsharjalla.
En tunne tuota metallialaa kovinkaan hyvin. Tarkoittavatko pillit tässä kaasuhitsaukseen liittyviä polttolaitteita?
Blebeiji
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.525778Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461785
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341662Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181620- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281430Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163