Käytän polkupyörää työmatkoilla (8km sivu), ja teen usein pitkiä pyörälenkkejä. Maastossa en juurikaan aja, joten hybridikö? Haluaisin kunnon polkupyörän, RAPAKAARELLA. Tyylikäskin pyörä saisi olla. Löysin keskihintaisen tunturin (RX300-11), mahtaako olla hyvä tarpeisiini? Tuttavillani näihin tarpeisiin trekkejä ja nishikejä, mutta hinnathan ovat pilvissä!
NISHIKI, TREK, TUNTURI ?
10
3525
Vastaukset
- Kevät tulossa
Taas yksi crossarin ostaja liikkeellä. :D
- 10-vHobbyhall
Ja mikäs on noin hauskaa ?
- Alkup. Maantiepyöräi
"Käytän polkupyörää työmatkoilla (8km sivu), ja teen usein pitkiä pyörälenkkejä..."
Kuudentoista kilometrin työmatka menee monella erilaisella fillarilla. Jos se ei ole kovin mäkinen, niin se menee aloittelijallakin jopa fixillä.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
Fixi ei kuitenkaan sovi lenkkipyöräksi aloittelijalle.
Tämä ei sitten ole Konan mainos, mutta sieltä on helppo linkittää. Kaikilla suurilla merkeillä, esim. TREK, on vastaava mallisto. Isot eurooppalaiset pyörätalot taas jakavat malleja vähän merkkiensä kesken. Esimerkiksi Accell Group'n suomessa myytävät merkit Tunturi ja Nishiki on segmentoitu hieman eri tavalla. Tunturi on selvästi lowend ja Nishiki ostettiin sen yläpuolelle, jolloin talon huippumerkin, Lapierren, tuonti lopetettiin. Tänä vuonna Tunturi ja Nishiki menevät osittain päällekkäin, mikä viittaisi siihen että Tunturia merkkinä ollaan säilyttämässä.
Työmatkapyöräksi tuollaiselle matkalle sopii myös fitness/asphalt (ensimmäinen eurooppalainen nimitys, toinen amerikkalainen) pyörät. Ne ovat maantie (tai cyklocross) pyöristä viritettyjä suoratankoisia versiota.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dr_fine
Pitkällä lenkillä suora tanko kuitenkin puuduttaa kädet, joten en suosittele vaihtoehtoa.
Tarvitaan siis jotain muuta. Yllä heitetty crossari on yksi mahdollinen vaihtoehto. Lähes kaikkiin crossareihin saa rapakaaret. Kannattaa valita pikakiinitteiset. Todennäköisesti lenkit tulee ajettua ilman.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=jake
Joka tapauksessa pidemmille lenkeille tiellä droppi tanko on fiksumpi valinta kuin suora tanko. Suora ja vähän leveämpi tanko on hyvä maastossa. Maantiepyörä on myös harkinnan arvoinen. Ei kilpapyörä, vaan hiukan kesympi versio. Eri valmistajat nimeävät ne vähän eri tavalla: C2C, sport, harjoituskilpapyörä jne. Oma lajinsa on sitten työmatkatykeiksi tarkoitetut "fastcommuterit".
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk
Tuossa vähän pidempi juttu työmatkapyörän valinnasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/7061657
Accell Group'n pyöristä esimerkiksi Tunturi CX700 on pienin muutoksin juuri sellainen pyörä, jota haet (stemmi kiinteäksi ja lukkopolkimet). Oikeassa pyöräliikkeessä pienet osien vaihdot kuuluvat hintaan, kunhan alkuperäinen osa jää kauppiaalle. Samoin Professionalista voit tehdä hyvän työmatkatykin. TREK'llä on useampikin varsinaisesti tuohon käyttöön tehty malli, kuten Triton ja Portland.
Mitä sitten ostatkin, niin katso että pyörä on oikean kokoinen. Halpismalleissa, joita tehdään paria kolmea kokoa, on onnessaan osuvatko koot oikeaan. Koita löytää pyörä, josta tehdään täyttä kokojakaumaa. - 10v-Hobbyhall
Kiitos kattavasta tietopaketista ! Mutta haluaisin vielä kuitenki mielipiteen tuosta kyseisestä tunturin mallista.. :)
- Mielipide?
Väärä foorumi. Täältä tulee vain viisastelua siitä, kuinka paljon paremmat minkäkin komponenttien pitäisi olla että pyörällä ylipäätään voi ajaa.
Kokeile, vertaa. Tuohon hintaan saa ihan ajettavan pyörän. Jos siitä pitää vähänkään huolta, se kestääkin vuosia. Ajoasennon on oltava sinua miellyttävä. Kaikkea muuta voi säätää, mutta jos runko antaa huonon asennon, sitä on lähes mahdoton muuttaa.
Jos kriteerisi on rapakaaret, muista että niitä saa vaikka Prismasta alle kahdenkymmenen euron hintaan.
Siinä on tuollainen halpa joustokeula, joka ei välttämättä ole todellisuudessa järin pehmeäkulkuinen. Joku Dew Plus tai Trek 7.3 FX lähtenevät samaan hintaan. Suoraan tankoon voi laittaa pitkät, taivutetut nousukahvat, jos haluaa torjua käsien puutumista.
- Lyhyt analyysi
Pyörän paino on korkea (ilmoitettu 13,5kg) mikä viittaa huonolaatuiseen, ohentamattomaan runkoon. Sellainen on kova ajaa.
Pyörää tehdään vain kahta miesten ja kahta naisten kokoa. On täysin herrassaan, osuvatko ne kohdalleen. Onnistuneen pyöräkaupan edellytys on sopivan kokoinen pyörä.
Kuvan mukaan ajoasento on pitkän päälle epämielyttävän pysty lenkkipyöräksi. Tuota työmatkaa tahkonnee tuollaisellakin.
Pyörän keula on halpisjousto, josta on enemmän haittaa kuin kyötyä. Hanki käyttöösi pyörä, jossa on mielellään teräs tai hiilikuitu haarukka.
Pyörän putkiostosta on vaikea sanoa mitään muuta, kuin että stemmi on huono. Tämän kaltaiset säätöstemmit kannattaa vaihdattaa kiinteiksi. Säästää painoa ja lisää turvallisuutta.
Voimansiirto on A-sarjan Shimanoa, eli kaikkein huonointa missä Shimanolla on nimi. Sekaan on laitettu joku Deoren palikka, todennäköisesti takavaihtaja, jotta ihmiset luulevat ostavansa Deoretasoisen pyörän.
Näissä kannattaa muuten katsoa, onko kaikki edes Altusta, todennäköisesti seasta löytyy ihan nimetöntäkin. Jos et tunne komponenteja ja niiden ominaisuuksia, niin hyvä neuvo on arvottaa koko mix sen huonoimman osan mukaan.
Olet hankkimassa pyörää tielle. Maastosarjaa parempi vaihtoehto on maantiesarja. Vähintään jotain Shimano Tiagra tasoa, mielummin Campan Veloce tai Shimanon 105.
Jarrut ovat ihan ok. Mekaaniset levarit vaativat pientä säätöä jatkuvasti, mutta niissä on ympärivuotisessa käytössä vähemmän ongelmia kuin hydraulisissa.
Satula näyttää kuvassa olevan ok. Vaikea sanoa, se on aina henkilökohtainen kysymys. Pidemmillä lenkeillä hyvä satula on kapea ja kova.
Kiekoista en mene sanomaan mitään. Maksavat Amazonissa erikseen ostettuna 60 dollaria pari. Mavicin Aksium pari, jota pidetään yleisesti halpana ja hyvänä valmiskiekkona, maksaa samassa paikassa 250 dollaria.
Polkimina pyörässä on selvästi placebot. Ne on tarkoitettu vain siihen, että asiakas voi kokeilla pyörää kaupassa. Tuollainen pyörä ostetaan lukko tai kääntöpolkimilla.
Varusteista laki vaatii kellon, sen sijaan seisontatuki on tarpeeton. Tuollainen pyörä tulee aina laittaa kiinni kiinteään kohteeseen järeällä U-lukolla. Tuollaisessa käytössä pikakiinitteinen lokari olisi ehkä mukavampi. Niitä on alkuperäisasennuksina mm. TREK:n työmatkatykeissä.
Renkaathan vaihdetaan tarpeen mukaan, mutta alkuperäisrengastus on liian leveä ja ehkä turhan järeällä kuviolla, sinänsä ihan laatu trekking rengas. Olisivat edes ottaneet 37mm version samasta renkaasta! Yleispyörässä järkevä rangas on 28 - 35mm. Itselläni on 28mm semisliksi kesällä ja 32mm nastat talvella. Tuolle vanteelle saanee ainakin 35mm.
Jos paikallinen kauppias pystyy tarjoamaan hyvin Tunturista, niin molemmat CX-mallit ja ehkä jopa Professional ovat hyviä aihioita työmatkapyörän rakentamiseen. TREK:llä on useampikin juuri tuohon käyttöön tehty mali. Portland on niistä vanhin ja ilmeisen toimiva. - Alkup. Maantiepyöräi
Itse ostin muutamia vuosia sitten tuon mietinnän päätteeksi OLMO:n halvimman maantiemallin. Se on vaihtunut pykälää parempaan ja rinnalle on tullut sinkulacrossari rospuuttokäyttöön. Kokeilin myös fitnesspyörää, mutta sille ei löytynyt todellisuudessa käyttöä.
http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/maantiepyorat/olmo/impact-xenon-mix-9v.html - Kannattaa miettiä!
Polkupyörän keskihinta on mielenkiintoinen käsite. Halvimmat pyörät maksavat noin 100€. Kalleimmat normaalipyörät ovat alle 10 000€. Sanotaan vaikka 7 500€. Silloin keskihinta on 3 800€.
Käytännössä keskihinta on kuitenkin hieman alempi. Hyvänä haarukkana voi pitää 2 000 - 4 000€:a. Alle 2 000€:n pyörät ovat halpoja ja yli 4 000€:n pyörät ovat kalliita.
Yhtälö ei kuitenkaan ole noin yksiselitteinen. Eri pyörätyypeissä keskihinta on erilainen. Esimerkiksi kelvollinen joustokeula maksaa 500€, joten joustokeulalliset pyörät ovat aina kalliimpia. - Parempi valinta!
Tunturi Professional ja siihen pikakiinitteiset lokarit. Rengastus kesäksi vähän kapeammaksi kuin alkuperäinen.
http://www.fortesport.fi/maantiepyörä_tunturi_professional_m28_12_pr_P1111130.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759