Pakkoruotsin vaihtoehdot tiedeaineissa

ei-kannattaja 8912

Nyt kun perussuomalaisten vaalituloksen myötä ilmeisesti pakkoruotsi loppuu Suomesta, on syytä pohtia - myös pakkoruotsin kannattajien toimesta (koska tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, kuten Paasikiven monumentissa lukee) - mitä vaihtoehtoja laitetaan tilalle.

Karkeasti vaihtoehdot ovat:

1.joku muu kieli

2.extra-aiheita matematiikasta, fysiikasta, kemiasta tms.

3.vapaa-aika (tai läksyjen luku) eli koulupäivän lyhentäminen

4.joku ihan uusi aine

Nyt kun tarvitaan säästöjä, vaihtoehto 3 on sopivin ainakin seuraavat 5-10 vuotta. Ei tiedä mitä päätetään hallitusneuvotteluissa vai päätetäänkö ollenkaan. Mutta JOS ruotsi korvataan vapaa-ajalla eli säästöillä "ainakin toistaiseksi" tai tilapäisesti, sitten myöhemmin ehkä 5-10 vuoden päästä halutaan ehkä palata entiseen tuntimäärään ja täyttää lisäaika ehkä jollain tiedeaineella. Miten tahansa, joka tapauksessa, matematiikan, fysiikan, kemian ja tietotekniikan asiantuntijoiden on nyt kiireellistä selvitellä mitä erillisiä muita asioita kannattaisi opettaa sillä valinnaisella lisäajalla. Jotain sillä tavalla erillistä, että se ei sotke nykyisiä opetussuunnitelmia kyseisissä aineissa, koska asialla saattaa olla kiire.

Eräinä aineina tai aiheina voi olla linux-oppi & ohjelmointi tai 3d-suunnittelu & kuvankäsittely & videoeditointi.

vaihtoehdosta 1:

Toivottavasti vieras kieli voi olla myös arabia, kiina, japani tai espanja, eikä vain tyypilliset saksa, ranska tai venäjä

Jos kunnassa ei ole valikoimaa, ehkä voi käyttää videoyhteyttä.

vaihtoehdosta 3:

Osa uudesta vapaa-ajasta menisi läksyjen lukuun ja aineiden pohtimiseen. Kaikkien jäljelläolevien aineiden osaaminen, mieleenpainuminen ja mielessä säilyminen 5, 10 ja 20 vuoden aikavälillä käytännössä kohenisi. (Ehkä ei joillain poliitikoilla ja opetusministeriön virkamiehillä, koska he sai aikanaan täydet pisteet kaikesta, eikä ole vieläkään unohtaneet mitään opetettua, joten heiltä saattaa hetkeksi unohtua miten paljon parantamisen varaa muilla opiskelijoilla oli ja on.) Ja nuorison henkinen pahoinvointi vähenisi huomattavasti.

9

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruotsin.......

      tilalle valinnaisia kieliä, vaikka kiina ja espanja, latina. Tai sitten tietotekniikkaa tai yksi hyvä vaihtoehto on TALOUSTIEDE. Lapsille opetetaan häijyt tavat käydä kauppaa maailmassa, niin ei tule järkytyksenä myöhemmin ja osaa myös äänestää!!!!!

    • Nyt tulee painavaa tekstiä. Teitä on varoitettu.

      Pakko ruotsi pois ilman muuta, ja jos saisin päättää Englantia tilalle. Miksi siellä kuitenkaan pitäisi mitään tiede aineita opettaa, kuka kemiaa tarvitsee tavallisessa elämässä. tulitikku syttyy raapaistessa vaikka et hallitse kemiaa. tai fysiikkaa.

      Suurempi kysymys on aineet maantieto, historia, biologia, uskonto Koulussa opetetaan nippeli tietoa Bolivian väkimäärästä, mitkä on sen päätuotteet, mitä he kasvattaa. Kuinka moni lukijoista on tarvinnut sitä tietoa sen jälkeen kun koe oli?? Minä vuonna Josef Stalin syntyi?? kuinka moni on tarvinnut tätäkään tietoa sen jälkeen kun koe oli? Onhan mukava tietää että sammakko kutee rantamatalaan tai ojaan. Mutta mitä sammakoita suomessa on sen sääennuste sammokon lisäksi?.. Kuinka moni on tarvinnut tätä tietoa eläessään. Kuinka palon ihmisistä on budhalaisia?? ketä kiinnostaa
      Aina voi vedota siihen että joskus voi tarvita kyseistä tietoa ja se on yleisivistystä. Mutta minusta kaiken varalta tietoa on aika kallista ja turhaa päntätä.

      PAKKO SANOA ETTÄ SE MIKÄ KOULUSSA OPETETAAN ON 95%:STI TURHAA TIETOA ELÄMÄNSÄ AIKANA
      Jokainen tarvitsee ruokaa. Opetetaanko ruuan laittoa? onko se valinnainen, joo 70% suomalaisista ei ilmeisesti syö enää koskaan. Entäs liikunta, muistanko väärin että syntymän jälkeen ei tule enää uusia lihassoluja entiset vain vahvistuu. Kannattaisiko panostaa liikuntaan ja voiman lisäämiseen, ei sitten kolota vanhempana. Miltei jokainen rakentaa isona jotakin, vaihtaa renkaat kaksi kertaa vuodessa. opetetaanko noita peruskädentaitoja missään. Nyt ostetaan talo jossa virheet voi helposti havaita mutta kun koulussa opetettiin sinä päivänä että bolivialaiset ei ole koskaan voittaneet olympialaisissa mitaleita, niin tuli ostettua talo joka homehtuu, kun ei puhuttu talotekniikasta mitään. En tarkoita että pitäisi olla kirvesmies, mutta ihan perus asioita miten päin seinän rakenne pitäisi olla.
      Myös Matematiiikassa opetetaan kaiken maailman kolmannen asteen yhtälöitä. Eipä kyllä kovinkaan moni niitä tarvitse sen jälkee kun koulusta lähtee.

      Oikeasti koulun käytyään ihminen ei tarvitse suurinta osaa tiedoista mitä on opetettu, mutta tarvitseisi tietoja ja taitoja joita ei opetettu.

      • Änkeröitä

        Erilaisten asioiden opettelu koulussa antaa hyvää harjoitusta aivoille, ja muutenkin auttaa näkemään asiat vähän laajemmasta kuin änkyrämittakaavasta.

        Kun näköjään kansanedustajatkin ovat nykyään yhä enempi peruskoulupohjaisia henkilöitä, niin olisi hyvä että he hallitsevat muutakin kuin renkaanvaihdon. Eikä tämä koske vaan kansanedustajia, vaan myös äänestäjiä. Jos äänestäjä osaa vaan renkaanvaihdon ja tulikitun raapaisun tupakkia varten niin ei se kovin hyviä eväitä anna tehdä mitään järjellisiä päätöksiä. Tosin suorastaan mahtavat eväät se antaa populistien aivopesulle.

        Talon ostoon/rakentamiseen saa kyllä ammattilaisen apua, tuskin peruskoulussa voidaan olettaakaan saada joku koulutus hometalojen tunnistamiseen. Aika suppeanäköistä kommentointia. Koulun tarkoitus on nimenomaan tarjota vaihtoehto änkyränäkemyksille, joissa ei tiedetä mitään mutta mölistään sitäkin enemmän.

        Nuo talojutut, renkaanvaihdot sun muut ihmiset kyllä oppivat kavereiltaan/tutuiltaan/sukulaisiltaan jos tarve on. Tosin jos on niin änkyrä ettei ole väleissä kenenkään em. kanssa niin on syytä katsoa peiliin.


      • Teiniangst?

        Rauhoitu, lapsi hyvä. Kun murrosikä menee ohi niin menee tuo uhmakin ajan myötä ohi. Sitä kutsutaan teiniangstiksi, netistä löytänet lisää tietoa asiasta, jos osaat etsiä. Jos taas olet aikuinen, käänny mielenterveyspalveluiden puoleen.


      • Kysyn vain

        Jos vielä kertoisit, mitä haittaa ihmiselle on siitä, että hän osaa mahdollisimman paljon erilaisia asioita? Tietysti koulussa pitää opettaa asioita, joista useimmille on eniten hyötyä. Siitä huolimatta jokaiselle kertyy tietoa, jolle ei ole juurikaan käyttöä.


    • Lukiolainen.........

      Kun itse ajattelen minkä näistä ottaisin se olisi taatusti vaihtoehto 2. eli extra annos fysiikkaa, matikkaa tai kemiaa. Tämä pelkästään sen takia, että koen näihin aineisiin panostamisen tärkeäksi tulevaisuuden kannalta.

      Hyvänä kakkosvaihtoehtona olisi tietysti toisen kielen opiskelu, joista latina kuulostaisi mielenkiintoiselta, mutta käytännöllisistä syistä (ja pitkän harkinnan jälkeen) valitsisin kuitenkin venäjän. Ongelmana on että kaikki koulut pysty järjestämään monipuolista kielivalikoimaa, jonka vuoksi valinnat on karsittava muutamaan.

      Lisäksi haluan korostaa, että VIDEO-OPETUS EI OLE RATKAISU ONGELMAAN. Tiedän kokemuksesta että videoyhteyden välityksellä opiskelu on todella tuskallista. On tietysti henkilöitä jotka pystyvät opiskelemaan ja ennenkaikkea oppimaan tilanteessa kuin tilanteessa.

    • hakrute4

      Extra-aiheita pohtiessa on huomioitava, että nykyään monesta asiasta tiedetään enemmän kuin 10-20 vuotta sitten ja varmuusasteet ovat nousseet. Näin etenkin pienen mittakaavan biologiassa.

      Lintulajit ja Bolivian vientituotteet yms. ovat melko hajanaista tietoa. On kehittävämpää ja hauskempaa jos aineen tieto on verkkomaisesti laajalti linkittynyt, siten että samoja periaatteita löytyy monissa eri ilmentymissä eri yhdistelmissään. Näin on varsinkin matematiikassa ja elotonta luontoa käsittelevissä aineissa eli fysiikassa, kemiassa, astronomiassa, meteorologiassa ja geologiassa. Niistä puolestaan on linkkejä teknologiaan. Jupiterin Europa-kuulta löytyy jäärakenteita jotka ovat ihmeen saman näköisiä kuin omalta kotijärveltä joskus löytyvät, tosin aivan eri mittakaavassa. Saturnuksen Titan-kuulla on ihan samanlaista nestemetaania kuin kaasutankkerissa.

      Jos on extra-geologiaa, nykyään maapallon muodostumia ja luonnonilmiöiden jälkiä voi verrata ja peilata vastaaviin Marsissa, Kuussa ja Merkuriuksella, kiitos NASA:n , ESA:n ym. luotainten. Voi selventää miksi Maan luonnonilmiöt ovat Maan oloissa juuri sellaisia ja sellaisia määrällisiltä ja laadullisilta yksityiskohdiltaan. Lisäksi: planeetat vain on niin jänniä, ja se motivoi.

    • Itsellä on kyllä aika laajat yleistiedot. ja usein asioita kysellaan minulta. Siksi kai kirjoitinkin miksi opettaa nippeli tietoa koska ei sitä kukaan koskaan aikuisena tiedä/ muista joka on sama asia. Eikä tuo bolivia ole sen kummempi kuin jokin muukaan esimerkki. Takuulla kukaan ei muista noita asioita joita käydään läpi maa kerrallaan.

      Hakrute4 on oikeassa, viisautta on osata soveltaa tietoa muuallekin kuin tulitikun raapaisuun. Itse olin ja olen erityisen kiinnostunut fysiikasta. Kuinka paljon sitä tarvitaankaan nostotöissä, kaivaessa, taloja purkaessa. Saati lujuus arvioinneissa, sitomisissa, jne
      Aerodynamiikka menee myös fysiikan kautta oikein hyvin. Mutta suurin osaa ihmisistä ei edelleenkään tarvitsee 95% tiedoista johon kaytetään 9vuotta aikaa ja valtava summa rahaa. En tiedä mitä asialle voisi tehdä. pitäisikö erikoistau aikaisemmin. Jos historia ei kiinnosta miksi sitä pitää kakille opettaa, Fysiikka ei todellakaan ole kaikkien heiniä. Miksi siis opettaa kaikille kaikkea?

    • tutttumiesss

      Jaa, että miksi, koska 1 - 9 luokkalaisilla, ei varmaankaan kaikilla,
      ole tulevaisuuden suunnitelmat selvillä, viimeistä piirtoa myöten;-)
      joten yleissivistäviä aineita ja hyvä perusta kaikelle...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3966
    2. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2032
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      764
    5. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      712
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

      Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe