Ihanan elämän lupaus

Mikko

"Katsotaan mitä kortit sanovat", vastasi ennustajanainen sokeutuvalle miehelle, joka tuli kysymään tulevan elämänsä asioista.

Milloin sokea tulee näkeväksi? Raamatussa puhutaan hengellisestä sokeudesta ja ruumiin sokeudesta.

Entä kuinka näkevä onkaan suomalainen ,joka kuluttaa rahaansa ja aikaansa selvänäkijöiden , ennustelijoiden tai horoskooppitekijöiden palstoilla, mutta unohtaa elävän Jumalan avun?

Erinäköisiä lihatarjouksia havaitsemme yhtenään lehtien palstoilla, radiossa, televisiossa tai videoissa. Herra varjelkoon videoita kopioivat ja katselevat lapsemme , kun pornopertit ja väkivaltamässääjät oikein pääsevät rahastamaan epäonnistuneella lainmuutoksella. Mammonan kumartajat turmelevat monen viattoman lapsen sielut. Siksi tulevina päivinä epätoivoinen äiti sanoo rikollisesta jälkeläisestään:" Voi, meidän syntiemme hedelmää!!" Ja toinen huokaa: "Voi Herra ,Herra ,katkaise ainakin käsi ,ellei päätä tämän saastan synnyttäjältä ja levittäjältä, ja armahda meitä".

Hengellisestä sokeudesta Jeesus sanoi fariseuksille, aikansa hengellisille johtomiehille:Joh.9:39-41.
Kuitenkin sokea voi tulla Jumalan parantamaksi .Hän voi tulla näkeväksi sekä ruumiin että hengen silmillä, kuten tapahtui Jeesuksen parantamalle sokealle,ks.Joh.9

Merkillinen ihme on sekin että uskossa näkeminen ja ruumiin silmillä näkeminen yhdistyvät Jeesuksen palatessa.
Jeesukseen uskovina kuolleet siis herätetään elämän ylösnousemuksessa Herramme palatessa,ks.1Tess.4:16.Jumalattomina kuolleet jäävät maahan ja herätetään tuhat vuotta myöhemmin tapahtuvassa tuomion ylösnousemuksessa, ks .Ilm.20:5…15

Kuitenkin apostoli Johannes puhuu profeetallisessa sanassaan Jeesuksen paluusta maan päälle: "Katso, hän tulee pilvissä ,ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin jotka hänet lävistivät… ,Ilm.1:7.Siis kaikki silmät. Sekin roomalainen sotamies ,joka puhkaisi keihäällä Jeesuksen kyljen niin että siitä vuoti verta ja vettä.

Eikö tämä voima ole sama Herran Henki, joka tekee kuolleet luut eläviksi ?,ks. Hes 37.



Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.nettilinja.fi/~mlahti2

16

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;)

      "Herra varjelkoon videoita kopioivat ja katselevat lapsemme , kun pornopertit ja väkivaltamässääjät oikein pääsevät rahastamaan epäonnistuneella lainmuutoksella."

      Kuitenkin itsekin tilaat kaiken maailman pornolehtiä salaa vaimoltasi.

      • Ja heidän tuotoksensa

        Majailevat edellisessä ketjussa.


    • Piru

      Ooksä Helluntailainen? On meinaan niin helvetin tuttua tekstiä?

    • apeli

      ennää tutki raamattua
      se tekee hulluksi
      joutuu suljetulle
      minä jouvuin
      enää en luve raamattua

      • mokaaja

        Käänteisjärjestyksessä

        110 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 20:42:03
        Näin omasta puolestani

        Dänkien kirjat ovat täyttä huuhaata. Nehän kertovat oletettujen avaruusolioitten vierailusta täällä.

        Mutta, kun kerran yhdellä planeetalla on kehittänyt ihmiselle suotuisat olosuhteet, niin kaiken todennäköisyydellä niitä on maailmankaikkeudessa pilviin pimein. Etenkin kun on jo todennettu, että muillakin auringoilla on planeettoja.

        Aivan toinen asia tietenkin on, onko evoluutio jossain muualla kehittynyt meidän kaltaiseksi. Ellei, niin sehän ei taas mitenkään estä ihmiskuntaa asuttamatta planeettaa, kunhan olosuhteet ovat suopeat.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        111 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Herra rankaiskoon Yhdysvaltoja! Lähetetty: 1.04.03. klo 20:19:21
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 1.04.03. klo 12:50:39
        Outoja juttuja on maailma täynnä. Näin omana mielipiteenäni tuumailen että naisparat ovat uskonnolla aivopestyjä.



        Tjaa, hunnuista.

        Muistan joskus vuosien takaa lukemaani erään iranilaisen naislääkärin kirjaa (asustaa nyttemmin Yhdysvalloissa). Valitettavan huono muisti minulla kirjojen nimien ja kirjailijoitten suhteen.

        Mutta kuitenkin, hän kuvaili äitinsä järkytystä kun Iranin shaahi Reza Pahlavi aikoinaan kielsi hunnun käytön. Äiti ei sen jälkeen käynyt ulkona, hänen kasvatuksensa mukaan julkean alastomana, vaan vetäytyi loppuelämäkseen sisätiloihin.

        Kaikella on omat puolensa. Naisen alistamisessa huntu on minusta niistä vähäisin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        112 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 19:57:29
        Näin on näreet.

        Ja koko näkkäri on todistamassa tämän vedon.

        Toivottavasti inflaatio ei siihen mennessä ole syönyt koko huikean voittosummani pikkukolikoiksi :-(

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        113 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 19:08:51
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 31.03.03. klo 23:15:54
        Sadasta eurosta vetoa että sadan vuoden kuluttua ihmisiä elelee pysyvästi maapallon ulkopuolella.



        Kiinni veti :-)

        En usko, ennen kuin näen. Veikkailisin että siinä kolmisensataa vuotta kuluu, kunnes (ehkä) ihminen asuttaa muita planeettoja. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa että on oppinut olla tuhoamatta muun luonnon tällä pallolla, ja sen ohella itsensä..

        Hmm. Taidan sentään olla jonkinlainen optimisti. Onneksi ihminen ei tällä kehitysasteellaan kykene saastuttamaan koko universumia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        114 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kehenkään viittaamaton pariutumisnurkka käsitteestä yleensä... Lähetetty: 28.03.03. klo 21:56:44
        Aihetta sivuttaen

        Viime maanatain evuluutiodokkarissa esitettiin minusta varsin mielenkiintoinen teoria siitä, miksi ihmisen aivot yleensä on lähtenyt kehittymään.

        Sen mukaan, niin kuin yleensäkin luonnossa, nainen valitsee partnerinsa (alun perin näin, vaikka kulttuuri sittemmin sitoi naisen miehen määräysvallan alle). Ja nainen kun miehissä arvostaa juuri älyä ja nokkeluutta, niin ihmiskunnassa aivot alkoivat kehittyä arvaamattomiin mittoihin. Teoria näin yksinkertaistettuna, mutta jotenkin mukavan looginen.


        PS. Xantippa, pärstäkkeesi: Olin itselleni nappaamaisillani sen Googlen kuvagalleriasta. Oikeastaan siksi, koska minulla tällä hetkellä on hoidossa ulkomailla olevan ystäväni aivan kuvan näköinen kissa. Pelottavasta ulkonäöstään huolimatta se on mitä herttaisin otus. Niin kuin kollikissat yleensäkin tuppaavat olemaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        115 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Paras elokuva? Lähetetty: 27.03.03. klo 23:26:45
        Suosikkielokuvaa en oikein osaa nimetä. Hyviä on lukemattomia, mutta vuosien kuluttua uudesti katsottuna, ne näyttäytyvät haalistuneina, vailla sitä substanssia, jota niissä aikoinaan oli näkevinään.

        Klassikoksi minulle kai on jäänyt Ingmar Bergmanin Seitsemäs sinetti.

        Ja uudeksi klassikokseni, elokuva jota heti teki mieli katsoa uudestaan. Kaipa siinä on taideteoksen merkki.

        Eli Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        116 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 18:39:23
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 27.03.03. klo 18:12:02


        Ohi aiheen, ja rönsyjen rönsy.

        Lainaus:
        Missä vaiheessa aseesta tulee täsmäase?


        Silloin kuin ihminen keksi ottaa avukseen kättä pitempää, kai. Mutta että niitä käytetään ns. siistiin sotaan on kai uutta.

        Lainaus:
        Esim. USA:n suorittamissa Gaddafin kuritus pommitusretkissä saimme jo 80-luvulla nähdä miten täsmällisesti jo sen aikaisilla ohjuksilla pystytiin iskemään tiettyihin kohteisiin.


        Olen tässä miettinyt, mihin se kaiken pahan alku ja juuri, Gaddafi, on häipynyt kuvioista. Etenkin, kun en ole hänen kuolemastaan tai kukistamistaan ole kuullut mitään. Eikö hän terroristien suojelijana ollut se suurin uhka maailmanrauhalle, 80 luvulla?

        Lainaus:
        Se että kohteet olivat jälleen vääriä on sivuseikka.




        Oikeita kohteita ei olekaan. Tai jos olisikin, niin pelottaa millä määritelmällä, tai kuka näistä kohteista päättää.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        117 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 18:05:57
        Hmmm :-)

        Ns. täsmäaseita käytettiin silloin (hehkuttamalla) ensimmäistä kertaa, mutta vain 9 % koko arsenaalista. Loput olivat tavanomaista, jo Vietnamin aikana käytettyä tekniikkaa. (Lähteet Peter Engelund, John Pilger ym. nyt vain muistivaraisesti)

        Joten tähän suuntaan aseteknologia on huimasti kehitetty, muutaman vuoden sisällä. Eikä totisesti tee maailmaa yhtään turvallisemmaksi. Näiden käyttö kun voidaan näin helposti puolustaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        118 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 17:45:55
        Kiitti Tahalle.

        Jos sanot, ettei löydy niin uskon siihen (epäilyksiä olikin). Kaikkia kirjoja ei ehdi lukea, mutta pääuskontojen sanomia haluasia ymmärtää noin suurin piirtein, koska niin voimakkaasti vaikuttavat tähän maailmaan. Jos emme ymmärrä toistemme elämänkatsomuksia, niin yhteiselämästä ei tule niin yhtään mitään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        119 Näkökulma / Temppeli / Re:Arjen pyhä Jumala Lähetetty: 27.03.03. klo 17:44:05
        Lainaus käyttäjältä: Pipanella 27.03.03. klo 17:01:37
        Kuinka muutoin joku lukutaidoton voisi uskoa Jumalaan, jos siihen tarvitaan oheiskirjallisuutta ?



        Oheiskirjallisuudesta, tjaa vaikken uskovainen olekaan.

        Itse olen kokenut mitä antoisammaksi lukea teologien (ja historioitsien) teoksia, jotka Raamatun tekstien kautta valaisevat aikakauden kulttuuria ja historiaa, sekä silloisten ihmisten tapa jäsentää maailmaa. Historiallisesti Raamattu on aarrearkku, myös kaunokirjallisuutena.

        Itse asiassa se on hämmästyttävä teos, kun miettii kuinka vanha se on. Monesti tulee mieleen, kuinka vähän ihminen on aikojen kuluessa muuttunut.

        Mutta, historiallisia taustoja vasten monet sen kirjoittajien ajatukset vain aukenevat. Kirjoittamishetkellään vastaanottajille oli ymmärrettävää, näin pitkän ajan kuluttua tarvitsee tuekseen selityksiä. Siitä tietenkin on pitkä matka siihen, että uskoo näitä Jumalan ilmoituksina, tai innoituksina.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        120 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Onnea uuteen tupaan! Lähetetty: 27.03.03. klo 15:05:35
        Lainaus käyttäjältä: Amie 27.03.03. klo 14:53:12
        Työ on vielä kesken, mutta Arkkivakin tyylitajun tuntien hymiöille tulee pikaisesti armoton
        - no way.

        Annetaan "äijän" kuitenkin nyt hetken hyvinansaitusti vähän relata, jookos Are ?

        :))

        A.




        Joo, siksi en heti ärähtänytkään, vaan vienosti asiaa kyselin.

        Toisaalta, enemmistön tyylitaju kai tästäkin asiasta päättää (vaikka "äijän" on lähimpänä omaani).

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        121 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Onnea uuteen tupaan! Lähetetty: 27.03.03. klo 14:41:27
        Tuota, uudistukset ovat ihan kivoja. Mutta näin itsekkäänä kysyn, onko noihin hirvittävyyspallohymiöihin (tai silmäkulmassa välkkyviin pärstäkkeisiin) joko totuteltava, tai lähdettävä etsimään rauhallisia tekstimaisemia?
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        122 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 14:18:00
        Viimeksi tuli luettua lemppari-historioitsijani Peter Englundin esseet Förflutenhetens landskap (en tiedä, onko suomennettu).

        Joukossa oli esseitä sotien mielettömyydestä kautta aikojen. Englundilla on taito paitsi välittää faktoja ja taustoja, myös nostaa historian uumenista yksittäisen ihmisen kohtalon, ja tämän kautta valottaa sotien irvokkuuden.

        Kiinnostava oli, että tässä kokoelmassaan hän käsitteli myös edellistä Persialahden sotaa (kirjoitettu 1993). Hän ennakoi täsmäaseitten madaltavan sotien kynnystä rationaalisena poliittisena instrumenttina. Jos näin tapahtuu, niin Jumala meitä auttakoon, hän päätti esseensä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        123 Näkökulma / Tori / Re:se irakin sota... Lähetetty: 27.03.03. klo 13:49:35
        Lainaus käyttäjältä: Nestor 27.03.03. klo 12:44:11
        Minä en tule antamaan penniäkään Irakin auttamiseksi, noin periaatteen vuoksi. Sen summan jonka aijoin antaa, annan nyt aivan muuhun humanitaariseen tarkoitukseen.



        Kaikessa tässä vihan leiskunnassa. Varoistani olen jo osoittanut (minulle huomattavan summan, tietenkin pikkurahoja) juuri humanitääriseen apuun. Ja toivon, että se menee oikeaan kohteeseen, sodan syyttömällä, siitä kärsivälle osapuolelle.

        Muutenkaan en osaa ohittaa Punaisen ristin lippaita. Sanottakoon sitä sitten vaikka omantunnon rauhoittelemiseksi, tai itsekkääksi itselleen hyvän mielen tuottamiseksi. Mutta kun konkreettisesti ei muutakaan kykene tekemään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        124 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 13:29:10
        Kappas vain, Taha Islam on saapunut palstalle. Tuttu nikki Suomi24:n uskispalstalta. Emme ole koskaan keskustelleet, kirjoituksiasi olen lukenut.

        Sattui hyvin, koska kysyisin sinulta asiaa, joka on askarruttanut. Eräs kirjoittaja väitti täällä taannoin kivenkovaan, että olisi lukenut Koraanista kohdan, jossa kehotettiin: Tappakaa kaikki kristityt. Näillä sanoilla, vaikka ei muistanut mistä kyseinen kohta löytyy, tai mistä Koraanin käännöksestä oli kyse.

        Ymmärtääkseni tunnet Koraanin etu- sekä takaperin, jopa alkukielellä. Kun en itse viitsi ruveta sitä lukemaan kannesta kanteen, niin kertoisitko löytyykö kohta (tai vastaava) vai ei. Jos, niin mistä.


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        Käänteisjärjestyksessä

        110 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 20:42:03
        Näin omasta puolestani

        Dänkien kirjat ovat täyttä huuhaata. Nehän kertovat oletettujen avaruusolioitten vierailusta täällä.

        Mutta, kun kerran yhdellä planeetalla on kehittänyt ihmiselle suotuisat olosuhteet, niin kaiken todennäköisyydellä niitä on maailmankaikkeudessa pilviin pimein. Etenkin kun on jo todennettu, että muillakin auringoilla on planeettoja.

        Aivan toinen asia tietenkin on, onko evoluutio jossain muualla kehittynyt meidän kaltaiseksi. Ellei, niin sehän ei taas mitenkään estä ihmiskuntaa asuttamatta planeettaa, kunhan olosuhteet ovat suopeat.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        111 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Herra rankaiskoon Yhdysvaltoja! Lähetetty: 1.04.03. klo 20:19:21
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 1.04.03. klo 12:50:39
        Outoja juttuja on maailma täynnä. Näin omana mielipiteenäni tuumailen että naisparat ovat uskonnolla aivopestyjä.



        Tjaa, hunnuista.

        Muistan joskus vuosien takaa lukemaani erään iranilaisen naislääkärin kirjaa (asustaa nyttemmin Yhdysvalloissa). Valitettavan huono muisti minulla kirjojen nimien ja kirjailijoitten suhteen.

        Mutta kuitenkin, hän kuvaili äitinsä järkytystä kun Iranin shaahi Reza Pahlavi aikoinaan kielsi hunnun käytön. Äiti ei sen jälkeen käynyt ulkona, hänen kasvatuksensa mukaan julkean alastomana, vaan vetäytyi loppuelämäkseen sisätiloihin.

        Kaikella on omat puolensa. Naisen alistamisessa huntu on minusta niistä vähäisin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        112 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 19:57:29
        Näin on näreet.

        Ja koko näkkäri on todistamassa tämän vedon.

        Toivottavasti inflaatio ei siihen mennessä ole syönyt koko huikean voittosummani pikkukolikoiksi :-(

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        113 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 19:08:51
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 31.03.03. klo 23:15:54
        Sadasta eurosta vetoa että sadan vuoden kuluttua ihmisiä elelee pysyvästi maapallon ulkopuolella.



        Kiinni veti :-)

        En usko, ennen kuin näen. Veikkailisin että siinä kolmisensataa vuotta kuluu, kunnes (ehkä) ihminen asuttaa muita planeettoja. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa että on oppinut olla tuhoamatta muun luonnon tällä pallolla, ja sen ohella itsensä..

        Hmm. Taidan sentään olla jonkinlainen optimisti. Onneksi ihminen ei tällä kehitysasteellaan kykene saastuttamaan koko universumia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        114 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kehenkään viittaamaton pariutumisnurkka käsitteestä yleensä... Lähetetty: 28.03.03. klo 21:56:44
        Aihetta sivuttaen

        Viime maanatain evuluutiodokkarissa esitettiin minusta varsin mielenkiintoinen teoria siitä, miksi ihmisen aivot yleensä on lähtenyt kehittymään.

        Sen mukaan, niin kuin yleensäkin luonnossa, nainen valitsee partnerinsa (alun perin näin, vaikka kulttuuri sittemmin sitoi naisen miehen määräysvallan alle). Ja nainen kun miehissä arvostaa juuri älyä ja nokkeluutta, niin ihmiskunnassa aivot alkoivat kehittyä arvaamattomiin mittoihin. Teoria näin yksinkertaistettuna, mutta jotenkin mukavan looginen.


        PS. Xantippa, pärstäkkeesi: Olin itselleni nappaamaisillani sen Googlen kuvagalleriasta. Oikeastaan siksi, koska minulla tällä hetkellä on hoidossa ulkomailla olevan ystäväni aivan kuvan näköinen kissa. Pelottavasta ulkonäöstään huolimatta se on mitä herttaisin otus. Niin kuin kollikissat yleensäkin tuppaavat olemaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        115 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Paras elokuva? Lähetetty: 27.03.03. klo 23:26:45
        Suosikkielokuvaa en oikein osaa nimetä. Hyviä on lukemattomia, mutta vuosien kuluttua uudesti katsottuna, ne näyttäytyvät haalistuneina, vailla sitä substanssia, jota niissä aikoinaan oli näkevinään.

        Klassikoksi minulle kai on jäänyt Ingmar Bergmanin Seitsemäs sinetti.

        Ja uudeksi klassikokseni, elokuva jota heti teki mieli katsoa uudestaan. Kaipa siinä on taideteoksen merkki.

        Eli Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        116 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 18:39:23
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 27.03.03. klo 18:12:02


        Ohi aiheen, ja rönsyjen rönsy.

        Lainaus:
        Missä vaiheessa aseesta tulee täsmäase?


        Silloin kuin ihminen keksi ottaa avukseen kättä pitempää, kai. Mutta että niitä käytetään ns. siistiin sotaan on kai uutta.

        Lainaus:
        Esim. USA:n suorittamissa Gaddafin kuritus pommitusretkissä saimme jo 80-luvulla nähdä miten täsmällisesti jo sen aikaisilla ohjuksilla pystytiin iskemään tiettyihin kohteisiin.


        Olen tässä miettinyt, mihin se kaiken pahan alku ja juuri, Gaddafi, on häipynyt kuvioista. Etenkin, kun en ole hänen kuolemastaan tai kukistamistaan ole kuullut mitään. Eikö hän terroristien suojelijana ollut se suurin uhka maailmanrauhalle, 80 luvulla?

        Lainaus:
        Se että kohteet olivat jälleen vääriä on sivuseikka.




        Oikeita kohteita ei olekaan. Tai jos olisikin, niin pelottaa millä määritelmällä, tai kuka näistä kohteista päättää.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        117 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 18:05:57
        Hmmm :-)

        Ns. täsmäaseita käytettiin silloin (hehkuttamalla) ensimmäistä kertaa, mutta vain 9 % koko arsenaalista. Loput olivat tavanomaista, jo Vietnamin aikana käytettyä tekniikkaa. (Lähteet Peter Engelund, John Pilger ym. nyt vain muistivaraisesti)

        Joten tähän suuntaan aseteknologia on huimasti kehitetty, muutaman vuoden sisällä. Eikä totisesti tee maailmaa yhtään turvallisemmaksi. Näiden käyttö kun voidaan näin helposti puolustaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        118 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 17:45:55
        Kiitti Tahalle.

        Jos sanot, ettei löydy niin uskon siihen (epäilyksiä olikin). Kaikkia kirjoja ei ehdi lukea, mutta pääuskontojen sanomia haluasia ymmärtää noin suurin piirtein, koska niin voimakkaasti vaikuttavat tähän maailmaan. Jos emme ymmärrä toistemme elämänkatsomuksia, niin yhteiselämästä ei tule niin yhtään mitään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        119 Näkökulma / Temppeli / Re:Arjen pyhä Jumala Lähetetty: 27.03.03. klo 17:44:05
        Lainaus käyttäjältä: Pipanella 27.03.03. klo 17:01:37
        Kuinka muutoin joku lukutaidoton voisi uskoa Jumalaan, jos siihen tarvitaan oheiskirjallisuutta ?



        Oheiskirjallisuudesta, tjaa vaikken uskovainen olekaan.

        Itse olen kokenut mitä antoisammaksi lukea teologien (ja historioitsien) teoksia, jotka Raamatun tekstien kautta valaisevat aikakauden kulttuuria ja historiaa, sekä silloisten ihmisten tapa jäsentää maailmaa. Historiallisesti Raamattu on aarrearkku, myös kaunokirjallisuutena.

        Itse asiassa se on hämmästyttävä teos, kun miettii kuinka vanha se on. Monesti tulee mieleen, kuinka vähän ihminen on aikojen kuluessa muuttunut.

        Mutta, historiallisia taustoja vasten monet sen kirjoittajien ajatukset vain aukenevat. Kirjoittamishetkellään vastaanottajille oli ymmärrettävää, näin pitkän ajan kuluttua tarvitsee tuekseen selityksiä. Siitä tietenkin on pitkä matka siihen, että uskoo näitä Jumalan ilmoituksina, tai innoituksina.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        120 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Onnea uuteen tupaan! Lähetetty: 27.03.03. klo 15:05:35
        Lainaus käyttäjältä: Amie 27.03.03. klo 14:53:12
        Työ on vielä kesken, mutta Arkkivakin tyylitajun tuntien hymiöille tulee pikaisesti armoton
        - no way.

        Annetaan "äijän" kuitenkin nyt hetken hyvinansaitusti vähän relata, jookos Are ?

        :))

        A.




        Joo, siksi en heti ärähtänytkään, vaan vienosti asiaa kyselin.

        Toisaalta, enemmistön tyylitaju kai tästäkin asiasta päättää (vaikka "äijän" on lähimpänä omaani).

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        121 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Onnea uuteen tupaan! Lähetetty: 27.03.03. klo 14:41:27
        Tuota, uudistukset ovat ihan kivoja. Mutta näin itsekkäänä kysyn, onko noihin hirvittävyyspallohymiöihin (tai silmäkulmassa välkkyviin pärstäkkeisiin) joko totuteltava, tai lähdettävä etsimään rauhallisia tekstimaisemia?
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        122 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 14:18:00
        Viimeksi tuli luettua lemppari-historioitsijani Peter Englundin esseet Förflutenhetens landskap (en tiedä, onko suomennettu).

        Joukossa oli esseitä sotien mielettömyydestä kautta aikojen. Englundilla on taito paitsi välittää faktoja ja taustoja, myös nostaa historian uumenista yksittäisen ihmisen kohtalon, ja tämän kautta valottaa sotien irvokkuuden.

        Kiinnostava oli, että tässä kokoelmassaan hän käsitteli myös edellistä Persialahden sotaa (kirjoitettu 1993). Hän ennakoi täsmäaseitten madaltavan sotien kynnystä rationaalisena poliittisena instrumenttina. Jos näin tapahtuu, niin Jumala meitä auttakoon, hän päätti esseensä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        123 Näkökulma / Tori / Re:se irakin sota... Lähetetty: 27.03.03. klo 13:49:35
        Lainaus käyttäjältä: Nestor 27.03.03. klo 12:44:11
        Minä en tule antamaan penniäkään Irakin auttamiseksi, noin periaatteen vuoksi. Sen summan jonka aijoin antaa, annan nyt aivan muuhun humanitaariseen tarkoitukseen.



        Kaikessa tässä vihan leiskunnassa. Varoistani olen jo osoittanut (minulle huomattavan summan, tietenkin pikkurahoja) juuri humanitääriseen apuun. Ja toivon, että se menee oikeaan kohteeseen, sodan syyttömällä, siitä kärsivälle osapuolelle.

        Muutenkaan en osaa ohittaa Punaisen ristin lippaita. Sanottakoon sitä sitten vaikka omantunnon rauhoittelemiseksi, tai itsekkääksi itselleen hyvän mielen tuottamiseksi. Mutta kun konkreettisesti ei muutakaan kykene tekemään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        124 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 13:29:10
        Kappas vain, Taha Islam on saapunut palstalle. Tuttu nikki Suomi24:n uskispalstalta. Emme ole koskaan keskustelleet, kirjoituksiasi olen lukenut.

        Sattui hyvin, koska kysyisin sinulta asiaa, joka on askarruttanut. Eräs kirjoittaja väitti täällä taannoin kivenkovaan, että olisi lukenut Koraanista kohdan, jossa kehotettiin: Tappakaa kaikki kristityt. Näillä sanoilla, vaikka ei muistanut mistä kyseinen kohta löytyy, tai mistä Koraanin käännöksestä oli kyse.

        Ymmärtääkseni tunnet Koraanin etu- sekä takaperin, jopa alkukielellä. Kun en itse viitsi ruveta sitä lukemaan kannesta kanteen, niin kertoisitko löytyykö kohta (tai vastaava) vai ei. Jos, niin mistä.

        95 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 21:32:27
        Rönsyjatko

        Kiitti, ja tälläkin on oma tarinansa. Mutta kivaa nähdä pärstäkäkeesi. Kun on ikävä kisua, joka oli kahdeksan päivää hoidossani.

        Oma ylilihava kollinkin kaipailee, kun sai pitkästä aikaa riehua oikeissa kissaleikeissä. Nyt taas ruokakupin äärellä samoilemisen lomassa harrastaa vain makailemista.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        96 Näkökulma / Tori / Re:Tulevaisuuden ihanneyhteiskunta Lähetetty: 5.04.03. klo 21:11:52
        Eh, en tähän osaa oikein suunnitella ideologiaa tulevaisuuden. Aatteita syntyy, mutta yleensä ne sortuvat oman edun tavoitteluun.

        Tässä teknistyvässä yhteiskunnassamme kun ei työtä riitä kaikille, niin jonkinlaista kansallispalkkaa ehkä? Jottei osaa kansaa nöyryytettäisi luukulta toiselle, tai turhan työn tekemiseen orjuutta vastaavissa olosuhteissa.

        Luonnon säästämiseksi olisi ihan kivaa, jos trendinä tulisi turhan kuluttamisen välttäminen.

        Eihän nämä ajatukset niitä omaperäisempiä olleet. Oikeastaan vastasin kysyäkseni asiaa joka on ennenkin askarruttanut (yritän vältellä vain rönsyilyä). Mistä juontaa avauksessa mainittu sanonta: Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Ymmärrän sisällön, mutta miksi tikku, ja miksi silmään?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        97 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Äänestys: testauspalstan tarpeellisuus Lähetetty: 5.04.03. klo 18:31:24
        Kai tässä täytynee äänestää, vaikka testinurkkaa en juuri ole käytellyt. Kun mistään jipoista en niinkään välitä, minulle riittää esikatselun kautta tarkistus, onnistuko valitsemani ominaisuus vai ei.

        Mutta näille, jotka huvikseen haluavat kokeilla suotakoon oma paikkansa. Mieluummin näin, kuin muun keskustelun sekaan.

        Siis äänestin kyllä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        98 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 5.04.03. klo 17:42:47
        Äänestin kyllä, mutta tarhaoloja on parannettava.

        Yleensäkin vastustan eläinten massatuotantoa, parannettavaa olisi yllinkyllin. Turkiseläimet ei minusta poikkea muista, vaikka tunteisiin vetoaavat toisin kanat (häkkikanalat ja broilereitten tehotuotanto on eläinrääkkäystä räikeimmillään). Siksi suosinkin luomua.

        Turkkia en omista, mutta viime talven pakkasilla melkein itkin. Mikään kerrospukeutuminen ei vastaa kevyttä, ja ah niin lämmittävä turkkia. Olin jo ostamassa, käytetyn tosin, mutta jäikin tekemättä.

        Näillä leveysasteilla minusta on sallittavaa viimaa vastaan käyttää turkiseläinten nahkaa. Turhamaisuuttaan taas; siihen sanoisin jyrkän ein.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        99 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 01:16:26
        Tärkeät asiat teen nopeasti.

        Näen ihmisen, ja siinä hän on.

        Jos harkitsen, niin vikaan menee. Jossain takaraivossa ensimmäinen vilkaisu on tehnyt johtopäätöksen. Sen jälkeen kaikki on kosmetiikkaa ja manipulointia.

        Pitäisi vain oppia luottamaan vaistoonsa ennemmin kuin järkeilyyn.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        100 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 5.04.03. klo 00:57:26
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 23:36:12
        No tuota.

        Miten olisi ratsastusurheilu?
        Ratsastaminen on hieno urheilulaji.





        Tuolla painollaan taitaisi katkaista jopa suomenhevosisen selkärangan.

        Näin eläinrakkain puolesta sanottakoon.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        101 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 23:17:42
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 22:32:38
        Haluan olla kylläkin, tällä hetkellä, mahdollisimman huomaamaton.



        Tjaap, et Briona ollut kovin huomaamaton. Ja nyt kun kurkkaa tilastoja, niin 107 jäsenestä olet ahkerampia viestien vääntäjiä. Jopa seitsemällä sijalla! (toivottavasti tämä nyt taas ei johda niihin massapoistoihin).

        muoks

        Jaha, tapahtui taas Briot, eli omien viestiensä tuhoaminen. No, eipä ole mielenkiintoa "liimata" viestit, tai yleensäkään keskustella tällä tavalla käyttäytyvien kanssa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        102 Näkökulma / Temppeli / Re:Mihin uskot? Lähetetty: 4.04.03. klo 22:58:58
        Vasta kolmena viimeisenä vuotena lapsuuden jälkeen olen pohdiskellut uskontoa. Yhteensattumana kun erehdyin, ja juutuin eräälle palstalle, jossa näitä asioista pohdiskeltiin (kiitti vain kamalasi opleville, Pseudohipille ja Tupakkamiehelle). Toisena sattumana, eräs hyvin rakas ystävä, minua älykkäämpi, ja moneen vertaan sivistyneempi (myös sitä sydämen) valmistui niinä aikoina papiksi.

        Näin ylimalkaan, lapsenuskoni menetin noin samaan aikaan kun uskoni joulupukkiin. Omituista kyllä, edellä mainitun taisi olla traumaattisempi kokemus kuin toisen. Vaikkakin tämä oli minulle sellainen läheinen ystävä, jopa isähahmo. Minä kun olin kamalan kiltti muulloinkin kuin joulunalusviikot.

        Aikuisena olen ollut agnostikko. Toisaalta en ole kokenut minkäänlaista havaintoa Jumalan olemassaolosta. Toisaalta maailmankaikkeus sinänsä käy yli (ehkä aina) ihmisen ymmärryksen. Luulen, että aistimme rajoittavat kaiken ymmärtämiseen. Olemme evoluution tulos, selviytymään tässä ympäristössä, ja hyvin pärjänneetkin.

        Mutta jos elämällä (evoluutiolla) on jokin tarkoitus, en usko ihmiskunnan tässä esittävän mitään tärkeää roolia. Siinä sitten on kyseessä koko paketti.

        Niin, äänestyksessä ei ollut oikeaa vaihtoehtoa. Klikkasin sitä viimeistä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        103 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 22:18:16
        Höh, kyllähän Anan tunnisti Hukan takaa parista viestistä. Korpinpoikasen ensimmäisestään. Brion vuorenvarmasti.

        Ei minusta nikin vaihtaminen sinänsä mikä häpeä ole. Mutta jos suureen äänen hyvästelee, ja parin päivän jälkeen hiipi takaisin toisella nikillä, niin siinä on kyllä huijauksen maukua.

        Siinäpä sitten hihittelee, kun luulee ettei kukaan tunnuista. Vaikka itse asiassa täällä ollaan kohteliaita, eikä viitsitä huomauttaa kuinka läpinäkyvä on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        104 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:52:02
        Lainaus käyttäjältä: Hammerhead 3.04.03. klo 23:28:55
        Jos et todellakaan ole harrastanut mitään , niin uimaan ja vesijumppaan ihan aluksi jotta saadaan lihakset ja luusto verenkiertoelimistö sopivilla kuormituksilla aktivoitua.



        Tätä en muistanutkaan (yritin minäkin noin vaivihkaa vihjaista turvallisia lajia).

        Vesijumppa on mainio liikuntalaji, jos on hyvä ohjaaja, ja vesi sopivan lämpöinen. Rajujakin liikeittä vesi kannattelee niveliä rasittamatta.

        Mutta siinä täytyy olla ammattitaitoinen vetäjä, ettei lässähdä tyhjän pomppimiseen.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        105 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:15:09
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 3.04.03. klo 22:32:13
        Minulle on kertynyt tuota elopainoa 134 kg. Pituutta on venähtänyt 166 cm.


        ??

        Tuota noin. Itselleni on kertynyt pituutta huikeat 163. Vaakaa en omista, mutta kyläillessä tulee vaivihkaa punnittua. Viimeiset lukemat olivat 47kg.

        Mutta liikunnasta. Siinä olen itse tosi laiska (siksikö en sitten millään liho?). Kesäisin tosin riehun viljelypalstallani, siitä kun on sekä hupia että hyötyä.

        Muusta liikunnasta en sitten perusta, paitsi uimisesta, joka onkin intohimoni. Mutta kun en tykkää kloorinhajusta, enkä tungoksesta, niin tämäkin jää mökkioloihin. Tosin olen vuosikaudet tuumannut aloittavani säännöllisen avantouinnin, jota joskus tuli kokeiltua, ja tykkäsin. Vaikka muuten olen armoton vilukissa.

        Eh, mutta sellainen rauhallinen kävely, joskus silloin tällöin, sentään tulee tehtyä. Vaikka nuo aina samat maisemat tuppaa kyllästyttämään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        106 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 16:16:42
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 2.04.03. klo 15:49:17
        Älä unta nää.



        Kaikkeen sitä tulee lupaa kysyttyä.

        Mutta katsotaan. Vuosi on pitkä aika, ja Arethusa varsin itsepäinen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        107 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pienet ärsyttävät asiat itsessä Lähetetty: 2.04.03. klo 15:59:06
        Jos pienistä asioista puhutaan, niin kai eniten itseäni ärsyttää päättämättömyys. Ja juuri triviaaleissa valinnoissa. Voin seistä namitiskin äärellä miettimässä kymmenen minuuttia ostaako Fazerin sinistä pähkinöillä vai ilman. Tavallisesti lähden sitten pois tyhjin käsin.

        Tärkeät päätökset teenkin sitten salamavauhtia, kunnon harkitsematta.

        Xantippa

        Lainaus:
        Muoksis: ai joo Arethusa - olen pahoillani ! mennä nyt nappaamaan kuva kaverin naaman edestä....mutta kun tämä oli ainoa kuva, jota olen halunnut niin paljon, että oikein sain sen vommustettua foorumille saakka.....olkoon se laiha puolustukseni !



        Joo, mietin märehdin, enkä osannut päättää. Mutta saat anteeksi, tuota söpöliiniä on ihan mukava katsella toisenkin pärstäkkeenä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        108 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 15:41:58
        Vautisi!

        Tässä taannoin jo mietinkin, milloin se lähtö olikaan. Ilmoittautumisesta on niin pitkä, pitkä aika. Tästä huolimatta, tosin tovin etsimisen jälkeen, löysin pöytälaatikostani sen matkalipun, eli certifikaatin. Kävin nasan linkistä varmistamassa, ja kyllä nimimerkkini edelleen löytyy matkustajaluettelossa.

        Nyt sitten viimein lähdetään. Herrasmiehenä Tupakkis luovuttanee minulle ikkunapaikan?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        109 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 00:44:27
        Heh, vitsinä heitetty vedonlyönti sai aikaisekseen enemmän tai vähemmän tosikkomaista spekulaatioita.

        Mielestäni siinä sivussa minulla oli hieman vakavampaakin pohjalla. Sen, etten toivosi tekniikan kaiken alleen jyräävän voimallaan saastuttavan ihmiskunnalle lisätilaa avaruudesta. Mistä toisaalta ei näillä näkymin ole suurta vaaraa, kun investoinnit kehitetään aseteknologiaan. En muista, kuinka paljon yksi täsmäohjus maksaa. Huikeita summia kuitenkin, ja näitähän on viime päivinä räiskytelty sellaisia 1000 viiva 2000 vain Bagdadin yllä, suurin piirtein Suomen vuosibudjetin verran.

        Siksipä en usko, että noin sadan vuoden sisällä maapallon sisäisestä kärhmöilleintä edetään avaruuteen.


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        95 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 21:32:27
        Rönsyjatko

        Kiitti, ja tälläkin on oma tarinansa. Mutta kivaa nähdä pärstäkäkeesi. Kun on ikävä kisua, joka oli kahdeksan päivää hoidossani.

        Oma ylilihava kollinkin kaipailee, kun sai pitkästä aikaa riehua oikeissa kissaleikeissä. Nyt taas ruokakupin äärellä samoilemisen lomassa harrastaa vain makailemista.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        96 Näkökulma / Tori / Re:Tulevaisuuden ihanneyhteiskunta Lähetetty: 5.04.03. klo 21:11:52
        Eh, en tähän osaa oikein suunnitella ideologiaa tulevaisuuden. Aatteita syntyy, mutta yleensä ne sortuvat oman edun tavoitteluun.

        Tässä teknistyvässä yhteiskunnassamme kun ei työtä riitä kaikille, niin jonkinlaista kansallispalkkaa ehkä? Jottei osaa kansaa nöyryytettäisi luukulta toiselle, tai turhan työn tekemiseen orjuutta vastaavissa olosuhteissa.

        Luonnon säästämiseksi olisi ihan kivaa, jos trendinä tulisi turhan kuluttamisen välttäminen.

        Eihän nämä ajatukset niitä omaperäisempiä olleet. Oikeastaan vastasin kysyäkseni asiaa joka on ennenkin askarruttanut (yritän vältellä vain rönsyilyä). Mistä juontaa avauksessa mainittu sanonta: Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Ymmärrän sisällön, mutta miksi tikku, ja miksi silmään?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        97 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Äänestys: testauspalstan tarpeellisuus Lähetetty: 5.04.03. klo 18:31:24
        Kai tässä täytynee äänestää, vaikka testinurkkaa en juuri ole käytellyt. Kun mistään jipoista en niinkään välitä, minulle riittää esikatselun kautta tarkistus, onnistuko valitsemani ominaisuus vai ei.

        Mutta näille, jotka huvikseen haluavat kokeilla suotakoon oma paikkansa. Mieluummin näin, kuin muun keskustelun sekaan.

        Siis äänestin kyllä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        98 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 5.04.03. klo 17:42:47
        Äänestin kyllä, mutta tarhaoloja on parannettava.

        Yleensäkin vastustan eläinten massatuotantoa, parannettavaa olisi yllinkyllin. Turkiseläimet ei minusta poikkea muista, vaikka tunteisiin vetoaavat toisin kanat (häkkikanalat ja broilereitten tehotuotanto on eläinrääkkäystä räikeimmillään). Siksi suosinkin luomua.

        Turkkia en omista, mutta viime talven pakkasilla melkein itkin. Mikään kerrospukeutuminen ei vastaa kevyttä, ja ah niin lämmittävä turkkia. Olin jo ostamassa, käytetyn tosin, mutta jäikin tekemättä.

        Näillä leveysasteilla minusta on sallittavaa viimaa vastaan käyttää turkiseläinten nahkaa. Turhamaisuuttaan taas; siihen sanoisin jyrkän ein.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        99 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 01:16:26
        Tärkeät asiat teen nopeasti.

        Näen ihmisen, ja siinä hän on.

        Jos harkitsen, niin vikaan menee. Jossain takaraivossa ensimmäinen vilkaisu on tehnyt johtopäätöksen. Sen jälkeen kaikki on kosmetiikkaa ja manipulointia.

        Pitäisi vain oppia luottamaan vaistoonsa ennemmin kuin järkeilyyn.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        100 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 5.04.03. klo 00:57:26
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 23:36:12
        No tuota.

        Miten olisi ratsastusurheilu?
        Ratsastaminen on hieno urheilulaji.





        Tuolla painollaan taitaisi katkaista jopa suomenhevosisen selkärangan.

        Näin eläinrakkain puolesta sanottakoon.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        101 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 23:17:42
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 22:32:38
        Haluan olla kylläkin, tällä hetkellä, mahdollisimman huomaamaton.



        Tjaap, et Briona ollut kovin huomaamaton. Ja nyt kun kurkkaa tilastoja, niin 107 jäsenestä olet ahkerampia viestien vääntäjiä. Jopa seitsemällä sijalla! (toivottavasti tämä nyt taas ei johda niihin massapoistoihin).

        muoks

        Jaha, tapahtui taas Briot, eli omien viestiensä tuhoaminen. No, eipä ole mielenkiintoa "liimata" viestit, tai yleensäkään keskustella tällä tavalla käyttäytyvien kanssa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        102 Näkökulma / Temppeli / Re:Mihin uskot? Lähetetty: 4.04.03. klo 22:58:58
        Vasta kolmena viimeisenä vuotena lapsuuden jälkeen olen pohdiskellut uskontoa. Yhteensattumana kun erehdyin, ja juutuin eräälle palstalle, jossa näitä asioista pohdiskeltiin (kiitti vain kamalasi opleville, Pseudohipille ja Tupakkamiehelle). Toisena sattumana, eräs hyvin rakas ystävä, minua älykkäämpi, ja moneen vertaan sivistyneempi (myös sitä sydämen) valmistui niinä aikoina papiksi.

        Näin ylimalkaan, lapsenuskoni menetin noin samaan aikaan kun uskoni joulupukkiin. Omituista kyllä, edellä mainitun taisi olla traumaattisempi kokemus kuin toisen. Vaikkakin tämä oli minulle sellainen läheinen ystävä, jopa isähahmo. Minä kun olin kamalan kiltti muulloinkin kuin joulunalusviikot.

        Aikuisena olen ollut agnostikko. Toisaalta en ole kokenut minkäänlaista havaintoa Jumalan olemassaolosta. Toisaalta maailmankaikkeus sinänsä käy yli (ehkä aina) ihmisen ymmärryksen. Luulen, että aistimme rajoittavat kaiken ymmärtämiseen. Olemme evoluution tulos, selviytymään tässä ympäristössä, ja hyvin pärjänneetkin.

        Mutta jos elämällä (evoluutiolla) on jokin tarkoitus, en usko ihmiskunnan tässä esittävän mitään tärkeää roolia. Siinä sitten on kyseessä koko paketti.

        Niin, äänestyksessä ei ollut oikeaa vaihtoehtoa. Klikkasin sitä viimeistä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        103 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 22:18:16
        Höh, kyllähän Anan tunnisti Hukan takaa parista viestistä. Korpinpoikasen ensimmäisestään. Brion vuorenvarmasti.

        Ei minusta nikin vaihtaminen sinänsä mikä häpeä ole. Mutta jos suureen äänen hyvästelee, ja parin päivän jälkeen hiipi takaisin toisella nikillä, niin siinä on kyllä huijauksen maukua.

        Siinäpä sitten hihittelee, kun luulee ettei kukaan tunnuista. Vaikka itse asiassa täällä ollaan kohteliaita, eikä viitsitä huomauttaa kuinka läpinäkyvä on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        104 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:52:02
        Lainaus käyttäjältä: Hammerhead 3.04.03. klo 23:28:55
        Jos et todellakaan ole harrastanut mitään , niin uimaan ja vesijumppaan ihan aluksi jotta saadaan lihakset ja luusto verenkiertoelimistö sopivilla kuormituksilla aktivoitua.



        Tätä en muistanutkaan (yritin minäkin noin vaivihkaa vihjaista turvallisia lajia).

        Vesijumppa on mainio liikuntalaji, jos on hyvä ohjaaja, ja vesi sopivan lämpöinen. Rajujakin liikeittä vesi kannattelee niveliä rasittamatta.

        Mutta siinä täytyy olla ammattitaitoinen vetäjä, ettei lässähdä tyhjän pomppimiseen.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        105 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:15:09
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 3.04.03. klo 22:32:13
        Minulle on kertynyt tuota elopainoa 134 kg. Pituutta on venähtänyt 166 cm.


        ??

        Tuota noin. Itselleni on kertynyt pituutta huikeat 163. Vaakaa en omista, mutta kyläillessä tulee vaivihkaa punnittua. Viimeiset lukemat olivat 47kg.

        Mutta liikunnasta. Siinä olen itse tosi laiska (siksikö en sitten millään liho?). Kesäisin tosin riehun viljelypalstallani, siitä kun on sekä hupia että hyötyä.

        Muusta liikunnasta en sitten perusta, paitsi uimisesta, joka onkin intohimoni. Mutta kun en tykkää kloorinhajusta, enkä tungoksesta, niin tämäkin jää mökkioloihin. Tosin olen vuosikaudet tuumannut aloittavani säännöllisen avantouinnin, jota joskus tuli kokeiltua, ja tykkäsin. Vaikka muuten olen armoton vilukissa.

        Eh, mutta sellainen rauhallinen kävely, joskus silloin tällöin, sentään tulee tehtyä. Vaikka nuo aina samat maisemat tuppaa kyllästyttämään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        106 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 16:16:42
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 2.04.03. klo 15:49:17
        Älä unta nää.



        Kaikkeen sitä tulee lupaa kysyttyä.

        Mutta katsotaan. Vuosi on pitkä aika, ja Arethusa varsin itsepäinen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        107 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pienet ärsyttävät asiat itsessä Lähetetty: 2.04.03. klo 15:59:06
        Jos pienistä asioista puhutaan, niin kai eniten itseäni ärsyttää päättämättömyys. Ja juuri triviaaleissa valinnoissa. Voin seistä namitiskin äärellä miettimässä kymmenen minuuttia ostaako Fazerin sinistä pähkinöillä vai ilman. Tavallisesti lähden sitten pois tyhjin käsin.

        Tärkeät päätökset teenkin sitten salamavauhtia, kunnon harkitsematta.

        Xantippa

        Lainaus:
        Muoksis: ai joo Arethusa - olen pahoillani ! mennä nyt nappaamaan kuva kaverin naaman edestä....mutta kun tämä oli ainoa kuva, jota olen halunnut niin paljon, että oikein sain sen vommustettua foorumille saakka.....olkoon se laiha puolustukseni !



        Joo, mietin märehdin, enkä osannut päättää. Mutta saat anteeksi, tuota söpöliiniä on ihan mukava katsella toisenkin pärstäkkeenä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        108 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 15:41:58
        Vautisi!

        Tässä taannoin jo mietinkin, milloin se lähtö olikaan. Ilmoittautumisesta on niin pitkä, pitkä aika. Tästä huolimatta, tosin tovin etsimisen jälkeen, löysin pöytälaatikostani sen matkalipun, eli certifikaatin. Kävin nasan linkistä varmistamassa, ja kyllä nimimerkkini edelleen löytyy matkustajaluettelossa.

        Nyt sitten viimein lähdetään. Herrasmiehenä Tupakkis luovuttanee minulle ikkunapaikan?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        109 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 00:44:27
        Heh, vitsinä heitetty vedonlyönti sai aikaisekseen enemmän tai vähemmän tosikkomaista spekulaatioita.

        Mielestäni siinä sivussa minulla oli hieman vakavampaakin pohjalla. Sen, etten toivosi tekniikan kaiken alleen jyräävän voimallaan saastuttavan ihmiskunnalle lisätilaa avaruudesta. Mistä toisaalta ei näillä näkymin ole suurta vaaraa, kun investoinnit kehitetään aseteknologiaan. En muista, kuinka paljon yksi täsmäohjus maksaa. Huikeita summia kuitenkin, ja näitähän on viime päivinä räiskytelty sellaisia 1000 viiva 2000 vain Bagdadin yllä, suurin piirtein Suomen vuosibudjetin verran.

        Siksipä en usko, että noin sadan vuoden sisällä maapallon sisäisestä kärhmöilleintä edetään avaruuteen.

        80 Näkökulma / Temppeli / Re:Maailmankatsomusgallup Lähetetty: 9.04.03. klo 14:52:14
        Lainaus käyttäjältä: Ari 9.04.03. klo 14:03:50
        Se, että Jumalan olemassaolosta tai -olemattomuudesta ei voi olla tietoa, on jo vahva väite.




        Kas vain, tässä palataan asiaan, josta esimerkiksi sinun kanssasi (muistaakseni) väittelin vuosi takaperin palstalle tullessani.

        Niin, itsehän olen juuri sitä mieltä, ettei mahdollisesta Jumalasta voi olla tietoa. Onhan tämä toki yhtä jyrkkä kannanotto kuin ateismin jumalien kieltäminen, tai teistien usko näihin.

        Toki saatan olla tässä(kin) väärässä. Ehkä tiede todella joskus kykenee paljastamaan maailmakaikkeuden kaikki salat, ja saamme tietää, onko/eikö ole jokin suurempi voima. Siihen taas en pahemmin usko. Luulen, että evoluution tuloksena olemme kehittyneet vain pärjäämään tietyissä raameissa.

        No, taisin taas toistaa itseäni. Mutta Filon väite, että agnostismi olisi takaoven auki pitämistä, on lapsellisen naurettava. Tai, mistä minä tiedän. Voihan se joillekin näinkin olla.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        81 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kuolinilmoituksia... Lähetetty: 8.04.03. klo 20:52:05
        Lainaus käyttäjältä: Tuomas 8.04.03. klo 09:37:30
        Sillä kapoisella tuntemuksella mikä minulle ehti Rashan kirjoituksista muodostua uskallan heittää ilmoille epäilyksen, ettei tuossa yllä "Rasha"-nickillä avautunut ole sama Rasha, joka vanhalla puolella esiintyi.



        No, näyttää tämä Rashan itsensä kirjoittamalta. Ainakin hänen sähköpostiosoitteensa siinä näyttää olevan. Ja tätä hän on ennenkin käyttänyt.

        Joten feikkauksesta ei ole kyse.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        82 Näkökulma / Temppeli / Re:Maailmankatsomusgallup Lähetetty: 8.04.03. klo 12:58:30
        Mutta, mutta. Ethän JaakkoV pakota minua tunnustamaan itseäni ateistiksi, kun jätit pois agnostikko-vaihtoehdon.

        En itseäni osaa lukea sen enempää ateistiksi kuin hällävälistiksi. Agnostikko olen suhteessa jumaliin, skeptikko muuhun yliluonnolliseen.

        Tämä siitä huolimatta, että pastasin erään kokemukseni yliluonnollisketjuun. Mutta Indigoa siteeraten, luulen että maailmassa on asioita, joita emme silmillämme näe. Ehkä ihmisen aisti ovat liian rajoittuneet kaiken ymmärtämiseen.

        Joten äänesti muu. Perustelut yllä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        83 Näkökulma / Tori / Re:Saddam- vastaisuus Lähetetty: 8.04.03. klo 12:30:23
        Itse hämmästelin sitä, että palatseista oli jotain jäljellä.

        Parin viikon ajan kun suurin piirtein joka uutislähetys aloitettiin sillä, kuinka Saddamin palatseja on pommitettu. Ihmettelin jo, mistä niitä riittää, ja olin kuvitellut, että tuhansien täsmäpommien jäljiltä olisivat olleet enää kasa hiekkaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        84 Näkökulma / Temppeli / Re:Yliluonnolliset kokemukset. Lähetetty: 8.04.03. klo 12:13:18
        Uskaltaudun kertomaan oman kokemuksen (olen tämän kertonut jo toisilla foorumeilla, mutta tulkoon kopsattua tännekin).

        Tarina (tosi) on seuraava:

        Minulla on hyvä ystävä, joka siihen aikaan kun tämä tapahtui asui vielä lapsuudenkodissaan. Kun hänen vanhempansa olivat yötä poissa kotoa, hän ei mielellään lähtenyt kotiin, vaan kysyi usein voisiko yöpyä luonani. Hän selitti jotain ympäri pyöreitä että "kuulee jotain". Ihmettelin tätä, sillä hän ei ole säikky, vaan hyvinkin jalat maassa pitävä henkilö, eikä erityisen mielikuvitusrikas.

        No, kerran vietin iltaa hänen luonaan hänen vanhempiensa ollessa mökillään, ja etukäteen olimme sopineet että yövyn siellä. Joimme jonkin verran, juttelimme mukavia, mutta kummituksista emme puhuneet (eivätkä ne illan aikana edes vilahtaneet mielessäni). Etupäässä keskustelimme menneistä kivoista tapahtumista. Menimme myöhään nukkumaan, hän omaan huoneeseensa, minä hänen vanhempiensa. Sulkiessani oven perässäni näin hänen menevän vessaan.

        Olin jo sängyssä kun luulin kuulevani hänen kävelevän kolistelevan eteisessä. Ihmettelin miksi hän ei käynyt nukkumaan, enkä keksinyt muuta selitystä kuin että hän siivosi, järjesteli kenkiä riviin tms. (hän on kovin pikkutarkka siisteydessä). Olin vaipunut puoliuneen, kun kuulin alakerran lattian narisevan, ja siellä jonkun kävelevän huoneen poikki.

        Silloin säpsähdin hereille. Talo oli yksikerroksinen, siellä ei ollut alakertaa, ei edes kellaria!

        Aamulla kysyin häneltä asiasta, ja hän kertoi usein kuulleensa jonkun kävelevän ees taas eteisessä, ja askeleet ikään kuin hänen vanhempiensa makuuhuoneen alta. Hänen vanhempansa olivat kuulleet saman, mutta kuin yhteisestä sopimuksesta tästä ei puhuttu, siihen viitattiin vain epäsuorasti. He olivat rakentaneet talon vanhan talon perustuksille, ja sitä rakentaessaan oli joku naapuri tokaissut että "kyllä piru tiedät vielä sieltä pois ajaa ".

        Ystäväni ei sinä yönä ollut kuullut mitään, kylpyhuoneesta tullessaan hän oli käynyt nukkumaan, ja nukahtanut välittömästi. Mikä tässä mielestäni on outo, on se, että vaikka hän ei ollut koskaan kertonut minulle mitä hän oli talossa kuullut, niin koin tämän juuri samalla tavalla kun hän, joten tässä ei ollut kysymyksessä edes tiedostamattomasta itsesuggestiosta.

        En ole keksinyt tähän selitystä, eikä kukaan muukaan, jolle olen kertonut tämän. Kukaan minut IRL tunteva ei kuitenkaan ole epäillyt kokemustani.

        Mutta ei tämä mitenkään ole maailmankuvaani muuttanut. Ehkä vain sen verran, ettei aisteihimme ole luottamista.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        85 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkkärin sanomalehti nurkkaus Lähetetty: 7.04.03. klo 20:31:35
        Kuunolla riittää sitä harvinaista, ketään loukkaamatonta, lämmintä huumoria. Kuten täällä on usein todettu.

        Kummallista, en vain ole koskaan ymmärtänyt sitä. Huumorintajuton kun olen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        86 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Onnea uuteen tupaan! Lähetetty: 7.04.03. klo 17:30:43
        Lainaus käyttäjältä: Silivatiseilaa 7.04.03. klo 16:44:49
        "Virallinen" tilasto kun ei näytä, että kuka, missä, milloin ..... tämähän on tärkeää tietoa, nääs.




        Miten niin tärkeää? Isoveli valoo kuka käy ja milloin, vai?
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        87 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Symbolit Lähetetty: 7.04.03. klo 11:16:10
        Rönsy:

        A. Gnostic

        Kuka tyyppi pärstäkkeessäsi patsastelee?

        Kuvalinkissä mainitaan Artemis, mutta hänelle hahmo on kyllä, etten en sanoisi, miehinen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        88 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 6.04.03. klo 15:05:14
        Minäkin uumoilin, että avaus oli pila.

        Tässä vain se paha puoli, että pitkään nettikeskusteluja seuranneena tällaisesta tulee kyyniseksi. Muistan vuosien takaa yhdenkin hätähuudon muka itsemurhaa harkinneelta. Joka sai neuvoja ja myötätuntoa, mutta osoittautui pelkäksi provoksi.

        Sitä ei enää jaksa luottaa, onko joku tosissaan vai ei. Kun tuollainen ylipaino ei ole leikinasia, niin ei viitsi asiasta herjaakaan mennä heittämään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        89 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 6.04.03. klo 14:51:01
        Lainaus käyttäjältä: Tiistai 6.04.03. klo 14:41:47
        Nytkin on sunnuntai, pois siitä koneen ääreltä ja reippaasti ulos puutarhatöitä tekemään.


        Missä se Tiistai asustaa? Täällä Helsingissä on maassa lunta siinä parisen senttiä. Ja, tuossa mennä alkuviikolla, ennen tätä pyryä, viljelypalstani oli kovassa roudassa.

        Kyllä ne puutarhatyöt jää vielä aloittamatta. Tosi tylsää...

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        90 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kitaranurkka Lähetetty: 6.04.03. klo 11:58:05
        Lainaus käyttäjältä: Pseudohippi 6.04.03. klo 02:25:27
        Nuorena suunnittelin minäkin vakavasti rocktähden uraa, sillä olin havainnut, että rocktähteys on oiva keino tehdä vaikutus tyttöihin.


        Juu, kieltämättä aivan oikea havainto. Muistan kuinka nuorena tyttösenä omakin sydän hypähti ylimääräisen voltin kun paikalle osui kitaraa näppäileviä tyyppejä. Etenkin jos omasi edes kohtalaisen lauluäänen.

        Taitaa se tepsiä toisinkin päin. Minäkin olen omistanut kitaran (älkää kysykö millainen, en osaa vastata). Siskoltani saatu, yhtä epämusikaalisena luovutti sen minulle.

        Yritin vähän aikaa näppäillä sitä, laihoin tuloksin (tällä äänelläni en laulamisesta edes uneksinut). Mutta mielessä oli ennemmin kuva itsestäni kynttilänvalossa, pitkät hiukset valuen soittelemassa sulosäveliä. Hmm. No, kitara jäi koristeeksi, noin puolihuolimattomasti asteltuna, kuin juuri soittoa keskeyttäneenä. Pölyt muistin aina pyyhkiä siitä, vaikka muuten nuorena olin boheemi siivouksen suhteen.

        En muista kitaran kohtaloa. Taisi jonkun muuton yhteydessä tullut hylätyksi turhana painolastina.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        91 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 6.04.03. klo 00:11:34
        Tjaah, tylsää. Mutta nyt laittaudun nukkumaan, ja pöhkö kissani vääntäytyy taas tapansa mukaan valloittamaan yli puolet sänkytilasta.

        Mutta hyviä öitä, ja kauniita unia. Nekin ovat joskus niin valloittavia, ettei mieli tekisi herätäkään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        92 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 5.04.03. klo 23:34:09
        Kummallista, kun musta on niin helpottavaa kun ei tarttee lähteä mihinkään. Ilma on tosi karsee, ja siihen voi vedota, jos joku sattuisi soittamaan. Kun haluan vain rauhassa toipua eilisestä parin lasin ylimääräisestä punkusta.

        Telkkarista ei tule katsottavaa, kuten ei yleensä lauantaisin. Mutta kun surffailuun kyllästyy, niin vinot pinot kirjoja odottaa lukemistaan.

        Eh, minusta elämästä ei saa tylsää tekemälläkään. Ja vielä se ikuinen huono omatunto mitä kaikkea on kesken, johon pitäisi tarttua.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        93 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 5.04.03. klo 23:10:27
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 5.04.03. klo 22:39:14
        Tärkeä asia muistaa on kumminkin että harvempi ihminne suomessa tai maailmalal käyttää turkkia pelkästään sen takia että se on ainoa tapa pysyä lämpimänä.

        Enimmäkseen kyseessä on turhamaisuus.



        Tjaapa joo. Enimmäkseen kai on turhamaisuutta, ja melkein revin pelihousuni kun kuvissa näkee luonnonvaraisten uhanalaisten eläinten nahkoja äkyrikkaiden yllä.

        Mutta tähän mennessä luonnon turkille, jota ihminen ei omaa, ei hyvistä yrityksistä huolimatta ole kehitetty vastinetta, joka minua talvipakkasilla lämmittäisi.

        Mutta nälkä ja viluhan se on ollut kautta aikojen köyhän vierahain...

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        94 Näkökulma / Tori / Re:Tulevaisuuden ihanneyhteiskunta Lähetetty: 5.04.03. klo 22:46:50
        Lainaus käyttäjältä: Pipanella 5.04.03. klo 21:25:00
        Kai se vanhoja katsovan silmä, on kuin jälkiviisaan silmä, joka on ruskia ja katselee taakseppäin. Oletan. ;)



        Tsori, mutta minusta vastasit niin kuin puuta heinää. Ja toistat samaa moneen kertaan käyttämääsi sanontaa.

        Yksi ihmiskunnan valttikortti on se, että sekä opimme, että lisäämme uusilla oivalluksillamme edellisistä sukupolvilta oppimaamme.

        Tuon kysymääni sanontaa käsitän niin, ettei henkilökohtaisia vanhojen vääryyksiin kannata jymähtää murehtimaan, vaan eteenpäin on elettävä. Se taas on aivan toista, kun tutkia historiaa, ja siitä ottaa oppia.


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        95 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 21:32:27
        Rönsyjatko

        Kiitti, ja tälläkin on oma tarinansa. Mutta kivaa nähdä pärstäkäkeesi. Kun on ikävä kisua, joka oli kahdeksan päivää hoidossani.

        Oma ylilihava kollinkin kaipailee, kun sai pitkästä aikaa riehua oikeissa kissaleikeissä. Nyt taas ruokakupin äärellä samoilemisen lomassa harrastaa vain makailemista.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        96 Näkökulma / Tori / Re:Tulevaisuuden ihanneyhteiskunta Lähetetty: 5.04.03. klo 21:11:52
        Eh, en tähän osaa oikein suunnitella ideologiaa tulevaisuuden. Aatteita syntyy, mutta yleensä ne sortuvat oman edun tavoitteluun.

        Tässä teknistyvässä yhteiskunnassamme kun ei työtä riitä kaikille, niin jonkinlaista kansallispalkkaa ehkä? Jottei osaa kansaa nöyryytettäisi luukulta toiselle, tai turhan työn tekemiseen orjuutta vastaavissa olosuhteissa.

        Luonnon säästämiseksi olisi ihan kivaa, jos trendinä tulisi turhan kuluttamisen välttäminen.

        Eihän nämä ajatukset niitä omaperäisempiä olleet. Oikeastaan vastasin kysyäkseni asiaa joka on ennenkin askarruttanut (yritän vältellä vain rönsyilyä). Mistä juontaa avauksessa mainittu sanonta: Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Ymmärrän sisällön, mutta miksi tikku, ja miksi silmään?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        97 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Äänestys: testauspalstan tarpeellisuus Lähetetty: 5.04.03. klo 18:31:24
        Kai tässä täytynee äänestää, vaikka testinurkkaa en juuri ole käytellyt. Kun mistään jipoista en niinkään välitä, minulle riittää esikatselun kautta tarkistus, onnistuko valitsemani ominaisuus vai ei.

        Mutta näille, jotka huvikseen haluavat kokeilla suotakoon oma paikkansa. Mieluummin näin, kuin muun keskustelun sekaan.

        Siis äänestin kyllä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        98 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 5.04.03. klo 17:42:47
        Äänestin kyllä, mutta tarhaoloja on parannettava.

        Yleensäkin vastustan eläinten massatuotantoa, parannettavaa olisi yllinkyllin. Turkiseläimet ei minusta poikkea muista, vaikka tunteisiin vetoaavat toisin kanat (häkkikanalat ja broilereitten tehotuotanto on eläinrääkkäystä räikeimmillään). Siksi suosinkin luomua.

        Turkkia en omista, mutta viime talven pakkasilla melkein itkin. Mikään kerrospukeutuminen ei vastaa kevyttä, ja ah niin lämmittävä turkkia. Olin jo ostamassa, käytetyn tosin, mutta jäikin tekemättä.

        Näillä leveysasteilla minusta on sallittavaa viimaa vastaan käyttää turkiseläinten nahkaa. Turhamaisuuttaan taas; siihen sanoisin jyrkän ein.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        99 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten yleensä ihastut? Lähetetty: 5.04.03. klo 01:16:26
        Tärkeät asiat teen nopeasti.

        Näen ihmisen, ja siinä hän on.

        Jos harkitsen, niin vikaan menee. Jossain takaraivossa ensimmäinen vilkaisu on tehnyt johtopäätöksen. Sen jälkeen kaikki on kosmetiikkaa ja manipulointia.

        Pitäisi vain oppia luottamaan vaistoonsa ennemmin kuin järkeilyyn.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        100 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 5.04.03. klo 00:57:26
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 23:36:12
        No tuota.

        Miten olisi ratsastusurheilu?
        Ratsastaminen on hieno urheilulaji.





        Tuolla painollaan taitaisi katkaista jopa suomenhevosisen selkärangan.

        Näin eläinrakkain puolesta sanottakoon.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        101 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 23:17:42
        Lainaus käyttäjältä: vetelä siellä 4.04.03. klo 22:32:38
        Haluan olla kylläkin, tällä hetkellä, mahdollisimman huomaamaton.



        Tjaap, et Briona ollut kovin huomaamaton. Ja nyt kun kurkkaa tilastoja, niin 107 jäsenestä olet ahkerampia viestien vääntäjiä. Jopa seitsemällä sijalla! (toivottavasti tämä nyt taas ei johda niihin massapoistoihin).

        muoks

        Jaha, tapahtui taas Briot, eli omien viestiensä tuhoaminen. No, eipä ole mielenkiintoa "liimata" viestit, tai yleensäkään keskustella tällä tavalla käyttäytyvien kanssa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        102 Näkökulma / Temppeli / Re:Mihin uskot? Lähetetty: 4.04.03. klo 22:58:58
        Vasta kolmena viimeisenä vuotena lapsuuden jälkeen olen pohdiskellut uskontoa. Yhteensattumana kun erehdyin, ja juutuin eräälle palstalle, jossa näitä asioista pohdiskeltiin (kiitti vain kamalasi opleville, Pseudohipille ja Tupakkamiehelle). Toisena sattumana, eräs hyvin rakas ystävä, minua älykkäämpi, ja moneen vertaan sivistyneempi (myös sitä sydämen) valmistui niinä aikoina papiksi.

        Näin ylimalkaan, lapsenuskoni menetin noin samaan aikaan kun uskoni joulupukkiin. Omituista kyllä, edellä mainitun taisi olla traumaattisempi kokemus kuin toisen. Vaikkakin tämä oli minulle sellainen läheinen ystävä, jopa isähahmo. Minä kun olin kamalan kiltti muulloinkin kuin joulunalusviikot.

        Aikuisena olen ollut agnostikko. Toisaalta en ole kokenut minkäänlaista havaintoa Jumalan olemassaolosta. Toisaalta maailmankaikkeus sinänsä käy yli (ehkä aina) ihmisen ymmärryksen. Luulen, että aistimme rajoittavat kaiken ymmärtämiseen. Olemme evoluution tulos, selviytymään tässä ympäristössä, ja hyvin pärjänneetkin.

        Mutta jos elämällä (evoluutiolla) on jokin tarkoitus, en usko ihmiskunnan tässä esittävän mitään tärkeää roolia. Siinä sitten on kyseessä koko paketti.

        Niin, äänestyksessä ei ollut oikeaa vaihtoehtoa. Klikkasin sitä viimeistä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        103 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 22:18:16
        Höh, kyllähän Anan tunnisti Hukan takaa parista viestistä. Korpinpoikasen ensimmäisestään. Brion vuorenvarmasti.

        Ei minusta nikin vaihtaminen sinänsä mikä häpeä ole. Mutta jos suureen äänen hyvästelee, ja parin päivän jälkeen hiipi takaisin toisella nikillä, niin siinä on kyllä huijauksen maukua.

        Siinäpä sitten hihittelee, kun luulee ettei kukaan tunnuista. Vaikka itse asiassa täällä ollaan kohteliaita, eikä viitsitä huomauttaa kuinka läpinäkyvä on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        104 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:52:02
        Lainaus käyttäjältä: Hammerhead 3.04.03. klo 23:28:55
        Jos et todellakaan ole harrastanut mitään , niin uimaan ja vesijumppaan ihan aluksi jotta saadaan lihakset ja luusto verenkiertoelimistö sopivilla kuormituksilla aktivoitua.



        Tätä en muistanutkaan (yritin minäkin noin vaivihkaa vihjaista turvallisia lajia).

        Vesijumppa on mainio liikuntalaji, jos on hyvä ohjaaja, ja vesi sopivan lämpöinen. Rajujakin liikeittä vesi kannattelee niveliä rasittamatta.

        Mutta siinä täytyy olla ammattitaitoinen vetäjä, ettei lässähdä tyhjän pomppimiseen.

        Sanoo nimimerkki Kokemusta on.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        105 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Itselle sopivista urheilulajeista Lähetetty: 3.04.03. klo 23:15:09
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 3.04.03. klo 22:32:13
        Minulle on kertynyt tuota elopainoa 134 kg. Pituutta on venähtänyt 166 cm.


        ??

        Tuota noin. Itselleni on kertynyt pituutta huikeat 163. Vaakaa en omista, mutta kyläillessä tulee vaivihkaa punnittua. Viimeiset lukemat olivat 47kg.

        Mutta liikunnasta. Siinä olen itse tosi laiska (siksikö en sitten millään liho?). Kesäisin tosin riehun viljelypalstallani, siitä kun on sekä hupia että hyötyä.

        Muusta liikunnasta en sitten perusta, paitsi uimisesta, joka onkin intohimoni. Mutta kun en tykkää kloorinhajusta, enkä tungoksesta, niin tämäkin jää mökkioloihin. Tosin olen vuosikaudet tuumannut aloittavani säännöllisen avantouinnin, jota joskus tuli kokeiltua, ja tykkäsin. Vaikka muuten olen armoton vilukissa.

        Eh, mutta sellainen rauhallinen kävely, joskus silloin tällöin, sentään tulee tehtyä. Vaikka nuo aina samat maisemat tuppaa kyllästyttämään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        106 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 16:16:42
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 2.04.03. klo 15:49:17
        Älä unta nää.



        Kaikkeen sitä tulee lupaa kysyttyä.

        Mutta katsotaan. Vuosi on pitkä aika, ja Arethusa varsin itsepäinen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        107 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pienet ärsyttävät asiat itsessä Lähetetty: 2.04.03. klo 15:59:06
        Jos pienistä asioista puhutaan, niin kai eniten itseäni ärsyttää päättämättömyys. Ja juuri triviaaleissa valinnoissa. Voin seistä namitiskin äärellä miettimässä kymmenen minuuttia ostaako Fazerin sinistä pähkinöillä vai ilman. Tavallisesti lähden sitten pois tyhjin käsin.

        Tärkeät päätökset teenkin sitten salamavauhtia, kunnon harkitsematta.

        Xantippa

        Lainaus:
        Muoksis: ai joo Arethusa - olen pahoillani ! mennä nyt nappaamaan kuva kaverin naaman edestä....mutta kun tämä oli ainoa kuva, jota olen halunnut niin paljon, että oikein sain sen vommustettua foorumille saakka.....olkoon se laiha puolustukseni !



        Joo, mietin märehdin, enkä osannut päättää. Mutta saat anteeksi, tuota söpöliiniä on ihan mukava katsella toisenkin pärstäkkeenä.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        108 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 15:41:58
        Vautisi!

        Tässä taannoin jo mietinkin, milloin se lähtö olikaan. Ilmoittautumisesta on niin pitkä, pitkä aika. Tästä huolimatta, tosin tovin etsimisen jälkeen, löysin pöytälaatikostani sen matkalipun, eli certifikaatin. Kävin nasan linkistä varmistamassa, ja kyllä nimimerkkini edelleen löytyy matkustajaluettelossa.

        Nyt sitten viimein lähdetään. Herrasmiehenä Tupakkis luovuttanee minulle ikkunapaikan?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        109 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 2.04.03. klo 00:44:27
        Heh, vitsinä heitetty vedonlyönti sai aikaisekseen enemmän tai vähemmän tosikkomaista spekulaatioita.

        Mielestäni siinä sivussa minulla oli hieman vakavampaakin pohjalla. Sen, etten toivosi tekniikan kaiken alleen jyräävän voimallaan saastuttavan ihmiskunnalle lisätilaa avaruudesta. Mistä toisaalta ei näillä näkymin ole suurta vaaraa, kun investoinnit kehitetään aseteknologiaan. En muista, kuinka paljon yksi täsmäohjus maksaa. Huikeita summia kuitenkin, ja näitähän on viime päivinä räiskytelty sellaisia 1000 viiva 2000 vain Bagdadin yllä, suurin piirtein Suomen vuosibudjetin verran.

        Siksipä en usko, että noin sadan vuoden sisällä maapallon sisäisestä kärhmöilleintä edetään avaruuteen.

        5 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 12.04.03. klo 00:00:38
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 23:31:20
        juu, minäkään en Arethusa millään usko Hukan olevan tylsä. Se on vain niin huomionkipeä susihukka, että keksii melkein miten tylsiä avauksia vaan päästäkseen innostumaan kinaamisesta.

        En ole muuten lukenut sitä runoa. Mitä siinä lopussa tapahtuu?



        Tjaa, minä luulin että tämä on näitä itsestään selvyyksiä korskeuden edessä. Kuuluisi kai runopuolelle, mutta tulkoon siten tässä.

        Kenen korkeat jumalat keinuunsa ottavat kerta,
        eivät ne häntä yhdessä kohden pidä,
        he heittävät häntä
        välillä taivaan ja maan -
        siksi kuin järjen valon häneltä vievät.

        Ja kuka maailmoiden mahdin kuuluttuja on,
        hän tänään pilvien ääriä kulkee,
        ja huomenna makaa
        maassa niin syvällä
        kuin koski, mi vuorten
        kuilussa kuohuu.

        Kuka keinussa jumalien keinuu,
        ei hällä elon aika pitkä ole.
        Syyn, syyttömyyden
        hän huiput nähköön -
        sitten tulkohoon tumma yö.


        Joo, mä kirjoitin tämän ihan itse, kun ei googlelta löytynyt copy/pastattavaa (?). Laiska kun olen, niin yritän aina päästä vähemmällä.

        Ööh, pitäisikö niitä omia juttuja jatkaa, ennen pitkää yötä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        66 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 22:53:10
        Lainaus käyttäjältä: hukka 11.04.03. klo 22:02:20
        Tylsää...

        en edes tunne Eikkaa enkä hänen mainettansa.... enkä siis tiedä edes mistä puhutaan.

        hukka



        Höh.

        Jos olet olevinasi ymmärtämättä kestä puhutaan, eli Eino Leinosta, olet kyllä avaamasi otsikon veroinen.

        Toivotan tylsän persoonallisuutteesi kietoutuvia erittäin tylsien avauksiin tosi tylsiä jatkoja. Ja tosi tylsien jankkauksesi tylsistyvän sinut maan rakoon. Toisin, ainahan löydät uusia tylsiä keskustelijoita (yleensä naisia), jotka eivät usko kuinka tylsä pohjimmiltaan olet.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        67 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 19:44:08
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 19:30:00
        noo, hetken kuluttua ei kuoppia enää kuitenkaan muista...
        jospa vanhana muistaa vain ne lennot?





        Mutta jos ne lennot jyrkkenevät, niin voisi käydä kuten Eikalle. Tosin ilman hänen mainettaan.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        68 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 19:16:07
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 18:24:48
        Tiedätkö miksi voi olla tylsää...... jos yrittää kokoajan pysyä ja tasapainoilla keinulaudan keskellä, tulee vain horjuva olo. Jos sensijaan hilaa itsensä sinne laudan päähän niin alkuun mätkähtää kyllä maahan, mutta saattaapa käydä hyvin ja seuraavaksi .....huiiiiis........nousee korkealle.
        :)



        Tästä tuli eittämättä mieleen Eino Leinon Jumalien keinu.

        Ehkä se tasaisempi kyyti kuitenkin on suositeltavampi. Tylsyydestään huolimatta. Sanoo nimimerkki Kuopista toipuva.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        69 Näkökulma / Tori / Re:Afrikan nälänhätä Lähetetty: 11.04.03. klo 18:11:19
        Lainaus käyttäjältä: Hammerhead 11.04.03. klo 17:50:03
        Ihminen muistaakseni tarvitsee 1-2.5 ha palstaa jotta saisi ravinnontarpeensa tyydytettyä Suomen oloissa varmasti ja akttavasti. Vai tarkoititko , että lisäsärvintä löytyi sopivasti muun ohella pöytään? Pottupelto varmaan tuottaa kaloreita , mutta ei ravinteita.



        Heh, tietenkin viljelen huviksi, mutta samalla myös hyödyksi.

        En tietenkään viljele leipäviljaa, leivän ostan erikseen. Samoin kuin lihan, sekasyöjä kun olen. Eikä kanojakaan maallani tepastele (kylläkin fasaaneja, mokomat tuholaiset).

        Mutta kasvikset ja juurekset saan omasta maasta. Lanttua, naurista, papuja, pinaattia, porkkanaa, sipulia, purjoa, valkosipulia, palsternakkaa, selleriä, kaalia. Kurkut, salaatit ja maustekasvit. Pottuja, säilytysongelmien takia, muillekin jaettavaksi.

        Pakastin, sellainen suurempi, täyttyy syksyllä, ja riittää talven yli.

        Ja jää sitä maata silmänruoaksikin, niille kukkasille. Muutama karviais- ja mustaviinimarjapensaskin löytyy. Kaikki tämä yhdeltä luonnonmukaisesti viljelyltä aarilta.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        70 Näkökulma / Tori / Re:Afrikan nälänhätä Lähetetty: 11.04.03. klo 17:34:45
        Kai tästä saisin enemmällä miettimällä jotain järkevääkin ajatuksia aikaiseksi.

        Mutta nopeasti, kyllä avustan. Eikä luonnon kantokyky sielläkään ole suinkaan ylitetty. Eiköhän niillä viljamallilla alueilla tuoteta meillä niin tuiki muka tarpeelliset hyödykkeet, kuten kahvi ja kaakao. Siis esim. se ihana suklaa. Ei paljoa paikallisia hyödytä.

        Ja täällä kehä kolmosen sisäpuolella. Itselläni on viljelypalsta, josta syötävää mennä kesänä riitti (kuivuudesta johtuen tavallista pienemmästä sadosta) helmikuun loppuun.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        71 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Viikonloppu Lähetetty: 11.04.03. klo 17:19:09
        Arethusan toive viikonlopuksi:

        Perjantaina mieluiten omassa rauhassaan. Lasillinen pari punkkua, ja surffailua netissä.

        Lauantaina ystävän kanssa leffaan, sen jälkeen syömään.

        Sunnuntaina, jos ilmat suo, eikä ulos tartte raahautua, löhöilyä kirjan parissa (tällä kertaa Peter Englundin Voittamaton).

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        72 Näkökulma / Tori / Re:Daavid Goljat syndrooma. Lähetetty: 11.04.03. klo 16:57:50
        Lainaus käyttäjältä: Paavali 11.04.03. klo 12:17:40
        Heh, tätä et kyllä pysty evoluutiolla selittämään :).


        Heh itsellesi. Eiköhän luonnossa puolusteta poikaset, vaikka oman henkensäkin uhalla. Ihminen jopa ruumiillisesti heikkoja, kuten vanhuksia, koska heilläkin on yhteiskuntaan annettavaa.

        Ja ihmisissä on vielä sekin vahvuus, että kykenee samaistumaan toiseen. Jopa toisella puolella maailmaa tapahtuvaan kärsimykseen. Jos ihminen olisi vain tappokone, olisi se tuhonnut itsensä aika päivää sitten.

        Onneksi on tämä hyväkin puoli. Evoluutiossa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        73 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 11.04.03. klo 16:34:23
        Tuota, on tainnut tulla ennenkin sanottua, mutta toistettakoon. Luulen kyllä, että sekä biologia, kulttuuri että kasvatus merkitsee ajattelussa hyvinkin paljon. Mutta on myös ne yksilölliset erot.

        Joskus olen miettinyt, että juuri tässä on ihmiskunnan eräs vahvempia valttikortteja. Voimme tarvittaessa ylittää sukupuolten rajat. Mies voi toimia mitä hellempänä kasvattajana jos perheenäiti menetetään. Ja myös nainen voi hypätä sekä äidin että isän rooliin (puoliorpona todettakoon), ja puolustaakin jälkeläistään tarpeen vaatiessa. Ajatusta laajennettuna, sukupuoleen katsomatta voi yhteiskunnassa (laumassa)tarpeen vaatiessa täyttää sitä ylläpitävää tehtävää. Ellei tätä ominaisuutta tukahduteta.

        Mietin Pipan lasta. Voisin soveltaa tämän itseeni siinä, kuinka perheessämme luettiin paljon. Viisi vuotta minua vanhemman veljeni kirjat olivat mielilukemistani. Siis länkkärit, Jack Londonit, Scifit, viidakkoseikkailut. Tyttöjen kirjoja vähän niin kuin vieroksuin, mutta onneksi joku johdatti näidenkin pariin, joten tuli näistä kuorittua kermat päältä.

        Hmm. Tästä juolahti mieleeni, etten taas poikia ole nähnyt lukevan tyttöjen kirjoja. No, kuitenkin, ei minusta poikatyttöä tullut, vaikka lukemistoni ihmetytti ikäisiäni tyttöjä. Mutta vaikutteita ne ovat jättäneet. Ja ehkä vieläkin poikkean siinä (vaikka kaunokirjallisuutta on tullut luettua hyvinkin paljon) että enemmän tänäkin päivänä luen popularisoituja tieteitä (kun rahkeet eivät muuhun riitä), historiaa ja muuta sälää tietokirjallisuudesta.

        Mikä huvittaa, on Sophia etiikkatesti. Suoritin sen noin vuosi sitten, ja mennä viikolla uudelleen. Sama tulos: Väinö Linna on lähinnä elämänkatsomustani. Pikkupenskana lempparikirjani oli Tuntematon. No, mikä ettei vielä tänäkin päivänä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        74 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 11.04.03. klo 15:35:30
        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 11.04.03. klo 11:12:56
        Tilkka viiniä rentouttaa, mutta isompi määrä saa vanhan miehen väsyneeksi. Tarkoitushan ei ollut pitää kiirettä, mutta tavoitteena on kyllä muu kuin mennä nukkumaan.




        Joo, voithan olla oikeassa. Vieno kuorsaus kesken kynttiläillan saattaa tukahduttaa romanttisimmat nuput kesken puhkeamistaan.

        Öh, ja vanhuudesta. Oliko se niin, että miehet ovat kuin viini, paranee vanhetessaan? Vai tarkoittiko tämä naisia? No niin tai näin, tasa-arvon aikakautena sovellettakoon sanontaa molempiin sukupuoliin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        75 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 11.04.03. klo 10:35:53
        Tjah, tämän kerran paljastan paheeni.

        Huumeita en ruksannut. Yhden kerran uteliaisuus hasikseen riitti. Siinä kun nousi esiin vieras sivupersoona, jonka aggressiivisuuteen ei toistamiseen tee mieli lähempään tuttavuuteen.

        Punaviini maistuu, ystävien seurassa, ja joskus lasillinen yksinkin, rentoutukseksi. Myös tippa hyvää konjakkia maistuu, noin juhlavimmissa puitteissa.

        Tupakkaa kuluu, enkä aikoihin ole yrittänytkään lopettaa.


        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 11.04.03. klo 00:00:07
        Mutta voisi tuohon kyllä todeta haaveillen: Illan hämärässä, kynttilän valossa pari lasia ja pieni pullo punaviiniä kohottaa tunnelmaa, vaikkei huumaisikaan.


        pieni pullo kuulostaa strategialta päästä nopeammin itse asiaan. Sanoo ikuinen kyynikko.

        Vai olenkohan sittenkin kaappiromantikko .;-)

        muoks

        Huomasin, että äänestää voi vain yhtä vaihtoehtoa (?). Joten valitsin tupakan, koska sitä kuluu eniten.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        76 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 9.04.03. klo 23:49:10
        mks

        Nam. Resepti kuulosti tosi hyvältä ja otin talteen, vaikka vegaani en olekaan.

        Mutta kuten Pipakin totesi, en niin sitten millään ymmärrä miten tämä liittyy turkistarhaukseen.

        Ööh, voisiko joku perustaa vaikka tonne baariin reseptinurkan? Itse kun olen ujo tekemään avauksia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        77 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Minua harmittaa !! Lähetetty: 9.04.03. klo 18:13:02
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 9.04.03. klo 17:56:13
        Ehkäpä muut, iäkkäämmät ja monia kolhuja kokeneet näkit voivat hivenen edes lohduttaa sinua tilanteessasi...





        Tuo noin. Keskustelupalstoja pitkään osallistuttuaan luottamus avunhuutojen vilpittömyyteen karsiutuu. Esimerkkinä taannoinen ketju (kuka tämän avasikaan) Itselle sopivasta urheilulajista.

        Tämä neuvo luulisi maistuvan sullekin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        78 Näkökulma / Tori / Re:Armeija vs Synnyttäminen Lähetetty: 9.04.03. klo 15:44:28
        Hmh, luin tämän ketjun läpi. Jos nyt sivutaan, mitä mieltä yleensä olen puolustusvoimien tarpeesta tai tarpeellisuudesta. Ja ikävä kyllä, asevelvollisuudesta en ole feministiseen ajatteluun perehtynyt.

        Joitakin realistisia mietteitä ongelmista (kun kerran synnyttäminen oli otsikossa). Jos ohitetaan vielä, kuinka tämä rahoitettaisiin.

        Olisiko käytännössä säädettävä laki, ettei nainen saisi tulla raskaaksi ennen asevelvollisuuden suorittamista (eikä tietenkään sinä aikana). Ja jonkinlainen byrokratia olisi luotava tarkistamaan, olisiko kutsuntaan suunnatuilla naisilla imetysikäisiä jälkeläisiä. Koska eihän sitä lasta voi äidin rinnoilta raastaa. Ja toinen tarkistus, ettei perheenisää ja äitiä kutsuttaisi asevelvollisuutta suorittamaan samaan aikaan. Eikä kertausharjoituksiin. Ellei sitten perustettaisi lastenkoteja ihan tätä varten.

        Nämä ajatukset tuli nyt äkkiä mieleen. Toinen miete, mikä hyötyä tästä olisi ns. tositilanteesta. Kun se kotirintama sinäkin aikana pitäisi jotenkin hoitaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        79 Näkökulma / Temppeli / Re:Maailmankatsomusgallup Lähetetty: 9.04.03. klo 15:12:46
        Heh


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        5 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 12.04.03. klo 00:00:38
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 23:31:20
        juu, minäkään en Arethusa millään usko Hukan olevan tylsä. Se on vain niin huomionkipeä susihukka, että keksii melkein miten tylsiä avauksia vaan päästäkseen innostumaan kinaamisesta.

        En ole muuten lukenut sitä runoa. Mitä siinä lopussa tapahtuu?



        Tjaa, minä luulin että tämä on näitä itsestään selvyyksiä korskeuden edessä. Kuuluisi kai runopuolelle, mutta tulkoon siten tässä.

        Kenen korkeat jumalat keinuunsa ottavat kerta,
        eivät ne häntä yhdessä kohden pidä,
        he heittävät häntä
        välillä taivaan ja maan -
        siksi kuin järjen valon häneltä vievät.

        Ja kuka maailmoiden mahdin kuuluttuja on,
        hän tänään pilvien ääriä kulkee,
        ja huomenna makaa
        maassa niin syvällä
        kuin koski, mi vuorten
        kuilussa kuohuu.

        Kuka keinussa jumalien keinuu,
        ei hällä elon aika pitkä ole.
        Syyn, syyttömyyden
        hän huiput nähköön -
        sitten tulkohoon tumma yö.


        Joo, mä kirjoitin tämän ihan itse, kun ei googlelta löytynyt copy/pastattavaa (?). Laiska kun olen, niin yritän aina päästä vähemmällä.

        Ööh, pitäisikö niitä omia juttuja jatkaa, ennen pitkää yötä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        66 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 22:53:10
        Lainaus käyttäjältä: hukka 11.04.03. klo 22:02:20
        Tylsää...

        en edes tunne Eikkaa enkä hänen mainettansa.... enkä siis tiedä edes mistä puhutaan.

        hukka



        Höh.

        Jos olet olevinasi ymmärtämättä kestä puhutaan, eli Eino Leinosta, olet kyllä avaamasi otsikon veroinen.

        Toivotan tylsän persoonallisuutteesi kietoutuvia erittäin tylsien avauksiin tosi tylsiä jatkoja. Ja tosi tylsien jankkauksesi tylsistyvän sinut maan rakoon. Toisin, ainahan löydät uusia tylsiä keskustelijoita (yleensä naisia), jotka eivät usko kuinka tylsä pohjimmiltaan olet.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        67 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 19:44:08
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 19:30:00
        noo, hetken kuluttua ei kuoppia enää kuitenkaan muista...
        jospa vanhana muistaa vain ne lennot?





        Mutta jos ne lennot jyrkkenevät, niin voisi käydä kuten Eikalle. Tosin ilman hänen mainettaan.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        68 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 11.04.03. klo 19:16:07
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 11.04.03. klo 18:24:48
        Tiedätkö miksi voi olla tylsää...... jos yrittää kokoajan pysyä ja tasapainoilla keinulaudan keskellä, tulee vain horjuva olo. Jos sensijaan hilaa itsensä sinne laudan päähän niin alkuun mätkähtää kyllä maahan, mutta saattaapa käydä hyvin ja seuraavaksi .....huiiiiis........nousee korkealle.
        :)



        Tästä tuli eittämättä mieleen Eino Leinon Jumalien keinu.

        Ehkä se tasaisempi kyyti kuitenkin on suositeltavampi. Tylsyydestään huolimatta. Sanoo nimimerkki Kuopista toipuva.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        69 Näkökulma / Tori / Re:Afrikan nälänhätä Lähetetty: 11.04.03. klo 18:11:19
        Lainaus käyttäjältä: Hammerhead 11.04.03. klo 17:50:03
        Ihminen muistaakseni tarvitsee 1-2.5 ha palstaa jotta saisi ravinnontarpeensa tyydytettyä Suomen oloissa varmasti ja akttavasti. Vai tarkoititko , että lisäsärvintä löytyi sopivasti muun ohella pöytään? Pottupelto varmaan tuottaa kaloreita , mutta ei ravinteita.



        Heh, tietenkin viljelen huviksi, mutta samalla myös hyödyksi.

        En tietenkään viljele leipäviljaa, leivän ostan erikseen. Samoin kuin lihan, sekasyöjä kun olen. Eikä kanojakaan maallani tepastele (kylläkin fasaaneja, mokomat tuholaiset).

        Mutta kasvikset ja juurekset saan omasta maasta. Lanttua, naurista, papuja, pinaattia, porkkanaa, sipulia, purjoa, valkosipulia, palsternakkaa, selleriä, kaalia. Kurkut, salaatit ja maustekasvit. Pottuja, säilytysongelmien takia, muillekin jaettavaksi.

        Pakastin, sellainen suurempi, täyttyy syksyllä, ja riittää talven yli.

        Ja jää sitä maata silmänruoaksikin, niille kukkasille. Muutama karviais- ja mustaviinimarjapensaskin löytyy. Kaikki tämä yhdeltä luonnonmukaisesti viljelyltä aarilta.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        70 Näkökulma / Tori / Re:Afrikan nälänhätä Lähetetty: 11.04.03. klo 17:34:45
        Kai tästä saisin enemmällä miettimällä jotain järkevääkin ajatuksia aikaiseksi.

        Mutta nopeasti, kyllä avustan. Eikä luonnon kantokyky sielläkään ole suinkaan ylitetty. Eiköhän niillä viljamallilla alueilla tuoteta meillä niin tuiki muka tarpeelliset hyödykkeet, kuten kahvi ja kaakao. Siis esim. se ihana suklaa. Ei paljoa paikallisia hyödytä.

        Ja täällä kehä kolmosen sisäpuolella. Itselläni on viljelypalsta, josta syötävää mennä kesänä riitti (kuivuudesta johtuen tavallista pienemmästä sadosta) helmikuun loppuun.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        71 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Viikonloppu Lähetetty: 11.04.03. klo 17:19:09
        Arethusan toive viikonlopuksi:

        Perjantaina mieluiten omassa rauhassaan. Lasillinen pari punkkua, ja surffailua netissä.

        Lauantaina ystävän kanssa leffaan, sen jälkeen syömään.

        Sunnuntaina, jos ilmat suo, eikä ulos tartte raahautua, löhöilyä kirjan parissa (tällä kertaa Peter Englundin Voittamaton).

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        72 Näkökulma / Tori / Re:Daavid Goljat syndrooma. Lähetetty: 11.04.03. klo 16:57:50
        Lainaus käyttäjältä: Paavali 11.04.03. klo 12:17:40
        Heh, tätä et kyllä pysty evoluutiolla selittämään :).


        Heh itsellesi. Eiköhän luonnossa puolusteta poikaset, vaikka oman henkensäkin uhalla. Ihminen jopa ruumiillisesti heikkoja, kuten vanhuksia, koska heilläkin on yhteiskuntaan annettavaa.

        Ja ihmisissä on vielä sekin vahvuus, että kykenee samaistumaan toiseen. Jopa toisella puolella maailmaa tapahtuvaan kärsimykseen. Jos ihminen olisi vain tappokone, olisi se tuhonnut itsensä aika päivää sitten.

        Onneksi on tämä hyväkin puoli. Evoluutiossa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        73 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 11.04.03. klo 16:34:23
        Tuota, on tainnut tulla ennenkin sanottua, mutta toistettakoon. Luulen kyllä, että sekä biologia, kulttuuri että kasvatus merkitsee ajattelussa hyvinkin paljon. Mutta on myös ne yksilölliset erot.

        Joskus olen miettinyt, että juuri tässä on ihmiskunnan eräs vahvempia valttikortteja. Voimme tarvittaessa ylittää sukupuolten rajat. Mies voi toimia mitä hellempänä kasvattajana jos perheenäiti menetetään. Ja myös nainen voi hypätä sekä äidin että isän rooliin (puoliorpona todettakoon), ja puolustaakin jälkeläistään tarpeen vaatiessa. Ajatusta laajennettuna, sukupuoleen katsomatta voi yhteiskunnassa (laumassa)tarpeen vaatiessa täyttää sitä ylläpitävää tehtävää. Ellei tätä ominaisuutta tukahduteta.

        Mietin Pipan lasta. Voisin soveltaa tämän itseeni siinä, kuinka perheessämme luettiin paljon. Viisi vuotta minua vanhemman veljeni kirjat olivat mielilukemistani. Siis länkkärit, Jack Londonit, Scifit, viidakkoseikkailut. Tyttöjen kirjoja vähän niin kuin vieroksuin, mutta onneksi joku johdatti näidenkin pariin, joten tuli näistä kuorittua kermat päältä.

        Hmm. Tästä juolahti mieleeni, etten taas poikia ole nähnyt lukevan tyttöjen kirjoja. No, kuitenkin, ei minusta poikatyttöä tullut, vaikka lukemistoni ihmetytti ikäisiäni tyttöjä. Mutta vaikutteita ne ovat jättäneet. Ja ehkä vieläkin poikkean siinä (vaikka kaunokirjallisuutta on tullut luettua hyvinkin paljon) että enemmän tänäkin päivänä luen popularisoituja tieteitä (kun rahkeet eivät muuhun riitä), historiaa ja muuta sälää tietokirjallisuudesta.

        Mikä huvittaa, on Sophia etiikkatesti. Suoritin sen noin vuosi sitten, ja mennä viikolla uudelleen. Sama tulos: Väinö Linna on lähinnä elämänkatsomustani. Pikkupenskana lempparikirjani oli Tuntematon. No, mikä ettei vielä tänäkin päivänä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        74 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 11.04.03. klo 15:35:30
        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 11.04.03. klo 11:12:56
        Tilkka viiniä rentouttaa, mutta isompi määrä saa vanhan miehen väsyneeksi. Tarkoitushan ei ollut pitää kiirettä, mutta tavoitteena on kyllä muu kuin mennä nukkumaan.




        Joo, voithan olla oikeassa. Vieno kuorsaus kesken kynttiläillan saattaa tukahduttaa romanttisimmat nuput kesken puhkeamistaan.

        Öh, ja vanhuudesta. Oliko se niin, että miehet ovat kuin viini, paranee vanhetessaan? Vai tarkoittiko tämä naisia? No niin tai näin, tasa-arvon aikakautena sovellettakoon sanontaa molempiin sukupuoliin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        75 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 11.04.03. klo 10:35:53
        Tjah, tämän kerran paljastan paheeni.

        Huumeita en ruksannut. Yhden kerran uteliaisuus hasikseen riitti. Siinä kun nousi esiin vieras sivupersoona, jonka aggressiivisuuteen ei toistamiseen tee mieli lähempään tuttavuuteen.

        Punaviini maistuu, ystävien seurassa, ja joskus lasillinen yksinkin, rentoutukseksi. Myös tippa hyvää konjakkia maistuu, noin juhlavimmissa puitteissa.

        Tupakkaa kuluu, enkä aikoihin ole yrittänytkään lopettaa.


        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 11.04.03. klo 00:00:07
        Mutta voisi tuohon kyllä todeta haaveillen: Illan hämärässä, kynttilän valossa pari lasia ja pieni pullo punaviiniä kohottaa tunnelmaa, vaikkei huumaisikaan.


        pieni pullo kuulostaa strategialta päästä nopeammin itse asiaan. Sanoo ikuinen kyynikko.

        Vai olenkohan sittenkin kaappiromantikko .;-)

        muoks

        Huomasin, että äänestää voi vain yhtä vaihtoehtoa (?). Joten valitsin tupakan, koska sitä kuluu eniten.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        76 Näkökulma / Tori / Re:Turkistarhaus Lähetetty: 9.04.03. klo 23:49:10
        mks

        Nam. Resepti kuulosti tosi hyvältä ja otin talteen, vaikka vegaani en olekaan.

        Mutta kuten Pipakin totesi, en niin sitten millään ymmärrä miten tämä liittyy turkistarhaukseen.

        Ööh, voisiko joku perustaa vaikka tonne baariin reseptinurkan? Itse kun olen ujo tekemään avauksia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        77 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Minua harmittaa !! Lähetetty: 9.04.03. klo 18:13:02
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 9.04.03. klo 17:56:13
        Ehkäpä muut, iäkkäämmät ja monia kolhuja kokeneet näkit voivat hivenen edes lohduttaa sinua tilanteessasi...





        Tuo noin. Keskustelupalstoja pitkään osallistuttuaan luottamus avunhuutojen vilpittömyyteen karsiutuu. Esimerkkinä taannoinen ketju (kuka tämän avasikaan) Itselle sopivasta urheilulajista.

        Tämä neuvo luulisi maistuvan sullekin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        78 Näkökulma / Tori / Re:Armeija vs Synnyttäminen Lähetetty: 9.04.03. klo 15:44:28
        Hmh, luin tämän ketjun läpi. Jos nyt sivutaan, mitä mieltä yleensä olen puolustusvoimien tarpeesta tai tarpeellisuudesta. Ja ikävä kyllä, asevelvollisuudesta en ole feministiseen ajatteluun perehtynyt.

        Joitakin realistisia mietteitä ongelmista (kun kerran synnyttäminen oli otsikossa). Jos ohitetaan vielä, kuinka tämä rahoitettaisiin.

        Olisiko käytännössä säädettävä laki, ettei nainen saisi tulla raskaaksi ennen asevelvollisuuden suorittamista (eikä tietenkään sinä aikana). Ja jonkinlainen byrokratia olisi luotava tarkistamaan, olisiko kutsuntaan suunnatuilla naisilla imetysikäisiä jälkeläisiä. Koska eihän sitä lasta voi äidin rinnoilta raastaa. Ja toinen tarkistus, ettei perheenisää ja äitiä kutsuttaisi asevelvollisuutta suorittamaan samaan aikaan. Eikä kertausharjoituksiin. Ellei sitten perustettaisi lastenkoteja ihan tätä varten.

        Nämä ajatukset tuli nyt äkkiä mieleen. Toinen miete, mikä hyötyä tästä olisi ns. tositilanteesta. Kun se kotirintama sinäkin aikana pitäisi jotenkin hoitaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        79 Näkökulma / Temppeli / Re:Maailmankatsomusgallup Lähetetty: 9.04.03. klo 15:12:46
        Heh

        50 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 20.04.03. klo 23:06:12
        Heittipä Xante aika visaisen pähkinän.

        Vähän kyökkipsykologialla olen ollut huomaavinani, että kun toisessa jotkut piirteet todella ärsyttävät, kannattaa vilkaista peiliin. Eh. peilit ovat tosi ärsyttäviä kapineita.

        Noin yleisesti; IRL olen opetellut hillitsemään joskus kuohahtavaa luonnettani. Sitä pahaa sanaa kun ei takaisin saa, anteeksi voi pyytää ja saadakin, mutta unohtaminen on asia erikseen. Se suora sana voi kirvellä vuosia.

        Mietin pitkään, mitä en millään kykenisi sanomaan, ja tulihan se sieltä. En paljasta. Joku ilkeämielinen voisi käyttää tätä minua vastaan.

        Nimimerkillä: Ei vainoharhainen, mutta..

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        51 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 19.04.03. klo 16:14:25
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 19.04.03. klo 15:41:25
        Lienen epälajityypillinen oletetun sukupuoleni edustaja, koska (toislajitaitoisuusepäluottamuksestako tai mistälie johtuvasti) olen aina ominut koko saaliinkäsittelyprosessin roolihahmot metsästäjästä teurastajan kautta kokkiin ja tarjoilijaan asti itselleni.


        Siinä saalistuksen tärkeimmässä vaiheessa olisin mitä onnettomin, kun se tappaminen ei käy luonnolleni (hirveetä tekopyhyyttä, kun kerran lihaa ja kalaa syön). Yhden kerran olen joutunut tähän: saksalaiset turisit olivat huvitelleet onkimalla sorsaa. Saalistuksen onnistuttua jättäneet silleen, ja vain naisia paikalla olleina, jostain syystä minut velvoitettiin hoitamaan eläin, jolla onkikoukku törrötti syvällä läpi kaulan. Kai suurin urotyöni tällä saralla oli sen kirveellä tappaminen, tosin konjakkiryyppy tarvittiin ennen kuin käteni lakkasivat vapisemasta.

        Lainaus:
        Mökkitiskailun nautinnollisuudesta on jäänyt mieleeni menneiltä ajoilta muistelma, kuinka kalallisen aterian jälkeen keräsin kaikki ruokailuvälineet vatiin ja siirryin mereistiskailumaisemiin. Rantakivellä istuskellen jalat vedessä (jossa mutuparvi toimitti jalkamanikyyriä) luonnollisen lokkimusiikin säestyksellä rentouduin tiskaillen. Tiskiharjaksi rantakivestä kourallinen liehuvanvihreää ahdinpartaa ja sitkeämpiin kohtiin rakkoleväkimppu tai merihiekkaa. Esteetikolle tai hygieenikolle homma olisi saattanut olla kauhistus, mutta minusta se oli kivaa. Kuivauksesta en niin muista, toimiko se aurinko-, tuuli- vai pyyhemetodilla.


        No nostattipa kesäkaipuun.

        Sään salliessa tiskaan laiturin rappusilla, ja siellä kuorin potut mitä hitaammin ja huolellisemmin. Eivätkä mökin matot ehdi kunnon likaantua ennen kuin hapuilen mäntysuopapalasta.

        Tulisi jo kesä!


        PS. huuhaalle, anteeksi aiheesta rönsyily

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        52 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 19.04.03. klo 14:08:50
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 19.04.03. klo 13:36:30
        (Kummans kyydissä me ollaan, MER-1:n vai MER-2:n, vai onko matkustajat jaettu tasan?)




        Tätä minäkin jokin aikaa sitten mietin. Tietäneekö Tupakkamies? Toivottavasti samassa, koska opastuksesi olisi matkan suurin anti.

        Milloin se lähtö nyt olikaan? Tuumasin että pitäisi kysellä näkkäriläisiltä, onko täällä muitakin Marsille lähtijöitä. Voisi vaikka perustaa oman ketjun, jossa tilannetta seurattaisiin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        53 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Olen edelleen bannattu! Lähetetty: 19.04.03. klo 13:54:05
        Monten kirjoituksen jälkeen oli olo kuin anonyymipalstojen viimeisellä rannalla. Mietin, onko tämä nyt lopun alkua. Onhan tämä foorumi Monten luomus, ja ilman hänen panostaan tällä tuskin on tulevaisuutta. Ainakaan nykymuodossaan. Mikä olisi niin perin sääli, koska viime aikoina tänne on tullut mitä mielenkiintoisimpia uusia kirjoittajia.

        Xante kysyi mitä voisimme tehdä. Ainoa tapa minusta olisi itse kunkin miettiä, millainen keskustelufoorumi oli Monten tavoitteena, ja toimia sen mukaan. Jokainen esimerkkinä muille. Etenkin näiden, jotka tämän niin hyvin tietävä.

        Jos yhdessä koetamme pitää foorumin pystyssä, Monte ehkä ansaitun loman jälkeen saa kipinän takaisin, ja uutta toivoa siihen, ettei tasokas keskustelu netissä ole vain idealistien houreita.


        Minusta Amien ehdotus jatkuvasti pyörivästä yksinkertaisesta sätistä on mitä mainioin idea. Sitä voisi hyödyntää niin luomisvimmaiset tajunnanvirtakirjoittajat, kuin lasetuksena, kun rupeaa asiat todella nyppimään. Ja keskustelupaikkana niille nopeille viestittäjille, jotka toivovat vastauksia mieluummin heti kuin huomenna.


        Eh, mutta hyvää pääsiäisen jatkoa kaikille. Toivottavasti tätä voi toivottaa vielä ensi vuonnakin tällä foorumilla.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        54 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä ihmeen tunneäly? Lähetetty: 17.04.03. klo 16:21:40
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 17.04.03. klo 16:09:23
        Monet matemaattisesti lahjakkaat ja loogisen päättelykyvyn omaavat miehet eivät käsitä miten nainen isketään, ei sitten millään. Evoluutio ei siis yleensä ole moiset taidot omaavan puolella.



        Heidän ei tarvitse osata, naiset iskevät heidät!


        Nimimerkillä: Ujona näppejään nuollut.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        55 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 22:17:45
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 16.04.03. klo 21:57:18
        Lajityypillemme ominaisesti antoi kuitenkin naisensa jatkaa sitä pilkkomista, eikä syyttä suotta sekaantunut moiseen raadantaan. Periaatteet olleet kohdallaan jo silloin:)

        Ilmiselvä insinööri, ollaan käytännössä aika hyödyttömiä otuksia.



        Ajatus lähtikin siitä, kun mökillä otan tiskauksen niskoilleni. Se kun on mukava tehdä ulkoilmassa (muuten inhoan).

        Kerran kun tulin mökille, niin ulos oli rakennettu puinen tiskipöytä, ja hyllykkö astioitten kuivattamiseen. Juu, insinöörin (miten niin hyödöttömiä) tekemä, sekä kaunis että toimiva. Ylpeänä hän esitteli sitä.

        Olin liikuttunut.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        56 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 21:15:06
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 16.04.03. klo 20:56:55
        Olet eittämättä oikeassa. Ajoin kuitenkin takaa sitä, että onko noissa mainitsemissasi paksuissa kirjoissa jotain sellaista, mikä olisi suoraan
        hyödynnettävissä. Teknisen taustan omaavana olen ehkä hiukan liian
        yksioikoinen.



        Huh, laitatpa tiukalle, kun minä en niinkuin tekniikasta mitään ymmärrä.

        Mutta tuli mieleen eräs ajatus, mitä olen joskus funtsinut (mökillä, kun siellä ihan huvikseen ne työt jakautuvat miesten ja naisten kesken).

        Ehkä se tekniikka lähti joskus muinoin liikkeelle siitä, kun mies toi naiselle saaliin, ja väsyneenä siinä naisen pilkkomista mietti, miten tuota työtä voisi helpottaa. Seuraavana päivänä hakkasi kiven teräväksi, ja suurella rakkaudella ojensi sen naiselleen.

        Sitä arkipäivän filosofiaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        57 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 20:43:58
        Filosofian käytännön sovellutukset?

        Hmm. ants kun miettii.. Eikö filosofian tarkoitus ole kyseenalaistaa luutuneita käsityksiä. Sitä luovaa prosessia pääkopassa, josta syntyy uusia oivalluksia.

        Mutta ei jokaisen tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Voi luntata niistä paksuista kirjoista, mitä toiset ovat pohdinnoillaan saaneet aikaisekseen. Varastaa ajatuksia (ovat ilmaisia), yhdistellä ja päätellä, hylätä, lisäillä omiaan. Rakentaa oman pikkuisen maailmankatsomuksensa. Noin elinikäinen projekti, toivon mukaan.

        Kai sitä voi joka päivästä työtään tehdessäänkin filosofoida, onko työ tuloksellista/järkevää/mielekästä. Miettiä onko tämä oikein, tai voisiko jonkin asian tehdä vaikka toisin. Siis käytännön sovelluksia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        58 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 14.04.03. klo 19:21:29
        Minulle tuli sukupuolineutraali.

        Mutta on nuo testit kivan asenteellisia. On niin kuin valmiiksi määriteltynä mitkä ovat miehisiä/naisellisia ominaisuuksia, niistä vain valitsemaan. Joko olet kylmä, tunteeton lisko; mies tai lesbo. Tai tunteellinen haihattelija; nainen tai homo.

        Revi nyt siitä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        59 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 17:55:12
        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 14.04.03. klo 17:46:27
        Eikka vaan taisi yrittää turhan paljon haldaamisen sijaan liuottaa niitä aikansa ympäristöön soveltumattomia tunteitaan. Se taas on minusta lähinnä koheltamista, ja sitä aiemman kantani mukaan haldataan jos osataan.



        Koheltajat ja haldaajat... Joo, tasapaino pitäisi olla.

        Mutta ilman niitä koheltajia ei niitä laulujakaan synny. Haldaajien kuluttamiseksi, noin turvallisesti.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        60 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 17:41:30
        Lainaus käyttäjältä: Amie 14.04.03. klo 12:15:58
        Haldaaminen ?
        Prosessin hallitsemista - tässä tapauksessa lietsomista tai tukahduttamista ;P

        A.



        Kiitos, opinpahan uuden termin. Tässä naiiviuteni paljastui, kun en edes tiennyt tällaista taidon olemassaolosta.

        Olisipa Arethusa aikoinaan tajunnut tokaista Alfeioksella: Haldaas ny jätkä vähän.

        Mutta ei se mitään, kun saat kurssikirjan valmiiksi, voihan kouraan iskeä innokkaille haldaajille.

        Ja maailma parantuu. Juliat ja Romeot vaviskoot.


        PS. Pipalle: "kel onni on, se onnen kätkeköön" ei ole sanonta, vaan säe Eino Leinon runosta Laulu onnesta, eli:

        Kell´ onni on, se onnen kätkeköön,
        kell´ aarre on, se aarteen peittäköön,
        ja olkoon onnellinen onnestaan
        ja rikas riemustansa yksin vaan.

        Ei onni kärsi katseit´ ihmisten.
        Kell´ onni on, se käyhköön korpehen
        ja eläköhän hiljaa, hiljaa vaan
        ja hiljaa iloitkohon onnestaan.

        Valitettavasti (kait) Leinon Eikalle haldaamiskurssi on myöhäistä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        61 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 12:05:34
        Anteeksi sivistyssanatietämättömyyteni, mutta mitä tarkoittaa

        Lainaus käyttäjältä: Amie 14.04.03. klo 11:51:04
        väitin kerran, että kykenen haldaamaan rakastumisen prosessin.



        Vai onko tämä sitä näkkärikielikoodia, jonka aakkoset opetetaan vain valituille privapuolella?
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        62 Näkökulma / Temppeli / Re:Kuoleman kokija Lähetetty: 13.04.03. klo 21:05:49
        Lainaus käyttäjältä: LivingProof 13.04.03. klo 02:31:35

        Herättyäni ensimmäinen ajatukseni oli: "Miksi herätitte minut!? Tahdon sinne takaisin, jossa äsken olin!" En muista tarkalleen missä olin tai mitä tapahtui, mutta sen tiedän, että kuolema ei sammuta meitä tai että se olisi loppu tälle kaikelle.




        Tuota, tuota. Minulla on samantapainen kokemus, vaikken kuoleman rajoja ole kolkuttanut. Yksinkertaisesti pyörryin, ja aivot jäivät ehkä sekunniksi vaille happea.

        Niin, erään rankan flunsan jälkeen lähdin kaupungille. En silloin tiennyt, että pöpö oli leviämässä molemmin puolin poskionteloita kohti korvakanavia.

        Juutin ruuhkabussiin, ja siinä seisoessa rupesi silmissä sumenemaan, ja olo aivan kauhea. Hapenottokykyni oli ilmeisesti heikentynyt. Maailma pimeni täysin, viimeinen muistikuvani oli, kuinka vieressä seisovalle valitin, että taidan pyörtyä.

        Eräs ystävällinen herrasmies oli saanut kiinni ennen vaipumistani dösän lattialle, ja nostanut istumaan. Tajunnan palatessa ensimmäinen ajatus oli harmistuminen. Tajusin että olin vielä bussissa, ja halusin takaisin siihen yliluonnollisen rauhalliseen paikkaan, jossa tuntui kuin olisin viettänyt pienen ikuisuuden. Vaikka ikkunasta ulos vilkaistuani totesin, että aikaa ollut kulunut bussipysäkin verran.

        Mikä oudointa, minulla oli euforisen hyvä olo. Joten itse luulen, että nämä ns. kuoleman kokemukset valoineen, selittyvättä yksinkertaisesti aivojen hapenpuutteesta. Siten en itse kuolemaa osaa pelätä, voi olla vaikka hyväkin tunne. Mihinkään tuonpuoleiseen en usko.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        63 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 12.04.03. klo 14:31:01
        Johan oli ihmetesti. Huh, helpotus, ettei sentään piilolesboksi paljastunut. Tuli pisteitä sentään 190.

        Karttaa luen helposti, ja suuntavaistokin on hyvä. Yleensä löydän takaisin kerran paikalla käytyäni (sekä suurkaupungeissa että metsässä). Tätä ominaisuutta ovat jotkut ystävättäreni ihmettelet. Enpä vain tiennyt tämän olevan miehinen ominaisuus. Kuten en musikaalisuuden naisellinen. Siinä taisi meikätytöltä karsiutua pisteet, kun ei ole suotu rytmitajua eikä sävelkorvaa.

        Arvoitukseksi jäi se autonparkkeeraus, kun ajokorttia ei ole tullut suoritettu. Jotenkin naisellinen intuitioni sanoo, että olisin siinä varsin hyvä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        64 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 12.04.03. klo 01:02:09
        Pipa kiltti,

        lauseiden, ja näistä vain irrotettujen sanojen, en osaa mieltää keskusteluksi. Ennemmin tuntuu vittuliuksi (anteeksirumasana). En ymmärrä mitä näihin vastaisin. Vai pyydetäänkö vastusta.

        Mutta joo, kait olet huippu hyvä kirjoittaja. Nöyryin ja kumarruin.


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        50 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 20.04.03. klo 23:06:12
        Heittipä Xante aika visaisen pähkinän.

        Vähän kyökkipsykologialla olen ollut huomaavinani, että kun toisessa jotkut piirteet todella ärsyttävät, kannattaa vilkaista peiliin. Eh. peilit ovat tosi ärsyttäviä kapineita.

        Noin yleisesti; IRL olen opetellut hillitsemään joskus kuohahtavaa luonnettani. Sitä pahaa sanaa kun ei takaisin saa, anteeksi voi pyytää ja saadakin, mutta unohtaminen on asia erikseen. Se suora sana voi kirvellä vuosia.

        Mietin pitkään, mitä en millään kykenisi sanomaan, ja tulihan se sieltä. En paljasta. Joku ilkeämielinen voisi käyttää tätä minua vastaan.

        Nimimerkillä: Ei vainoharhainen, mutta..

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        51 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 19.04.03. klo 16:14:25
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 19.04.03. klo 15:41:25
        Lienen epälajityypillinen oletetun sukupuoleni edustaja, koska (toislajitaitoisuusepäluottamuksestako tai mistälie johtuvasti) olen aina ominut koko saaliinkäsittelyprosessin roolihahmot metsästäjästä teurastajan kautta kokkiin ja tarjoilijaan asti itselleni.


        Siinä saalistuksen tärkeimmässä vaiheessa olisin mitä onnettomin, kun se tappaminen ei käy luonnolleni (hirveetä tekopyhyyttä, kun kerran lihaa ja kalaa syön). Yhden kerran olen joutunut tähän: saksalaiset turisit olivat huvitelleet onkimalla sorsaa. Saalistuksen onnistuttua jättäneet silleen, ja vain naisia paikalla olleina, jostain syystä minut velvoitettiin hoitamaan eläin, jolla onkikoukku törrötti syvällä läpi kaulan. Kai suurin urotyöni tällä saralla oli sen kirveellä tappaminen, tosin konjakkiryyppy tarvittiin ennen kuin käteni lakkasivat vapisemasta.

        Lainaus:
        Mökkitiskailun nautinnollisuudesta on jäänyt mieleeni menneiltä ajoilta muistelma, kuinka kalallisen aterian jälkeen keräsin kaikki ruokailuvälineet vatiin ja siirryin mereistiskailumaisemiin. Rantakivellä istuskellen jalat vedessä (jossa mutuparvi toimitti jalkamanikyyriä) luonnollisen lokkimusiikin säestyksellä rentouduin tiskaillen. Tiskiharjaksi rantakivestä kourallinen liehuvanvihreää ahdinpartaa ja sitkeämpiin kohtiin rakkoleväkimppu tai merihiekkaa. Esteetikolle tai hygieenikolle homma olisi saattanut olla kauhistus, mutta minusta se oli kivaa. Kuivauksesta en niin muista, toimiko se aurinko-, tuuli- vai pyyhemetodilla.


        No nostattipa kesäkaipuun.

        Sään salliessa tiskaan laiturin rappusilla, ja siellä kuorin potut mitä hitaammin ja huolellisemmin. Eivätkä mökin matot ehdi kunnon likaantua ennen kuin hapuilen mäntysuopapalasta.

        Tulisi jo kesä!


        PS. huuhaalle, anteeksi aiheesta rönsyily

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        52 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 19.04.03. klo 14:08:50
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 19.04.03. klo 13:36:30
        (Kummans kyydissä me ollaan, MER-1:n vai MER-2:n, vai onko matkustajat jaettu tasan?)




        Tätä minäkin jokin aikaa sitten mietin. Tietäneekö Tupakkamies? Toivottavasti samassa, koska opastuksesi olisi matkan suurin anti.

        Milloin se lähtö nyt olikaan? Tuumasin että pitäisi kysellä näkkäriläisiltä, onko täällä muitakin Marsille lähtijöitä. Voisi vaikka perustaa oman ketjun, jossa tilannetta seurattaisiin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        53 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Olen edelleen bannattu! Lähetetty: 19.04.03. klo 13:54:05
        Monten kirjoituksen jälkeen oli olo kuin anonyymipalstojen viimeisellä rannalla. Mietin, onko tämä nyt lopun alkua. Onhan tämä foorumi Monten luomus, ja ilman hänen panostaan tällä tuskin on tulevaisuutta. Ainakaan nykymuodossaan. Mikä olisi niin perin sääli, koska viime aikoina tänne on tullut mitä mielenkiintoisimpia uusia kirjoittajia.

        Xante kysyi mitä voisimme tehdä. Ainoa tapa minusta olisi itse kunkin miettiä, millainen keskustelufoorumi oli Monten tavoitteena, ja toimia sen mukaan. Jokainen esimerkkinä muille. Etenkin näiden, jotka tämän niin hyvin tietävä.

        Jos yhdessä koetamme pitää foorumin pystyssä, Monte ehkä ansaitun loman jälkeen saa kipinän takaisin, ja uutta toivoa siihen, ettei tasokas keskustelu netissä ole vain idealistien houreita.


        Minusta Amien ehdotus jatkuvasti pyörivästä yksinkertaisesta sätistä on mitä mainioin idea. Sitä voisi hyödyntää niin luomisvimmaiset tajunnanvirtakirjoittajat, kuin lasetuksena, kun rupeaa asiat todella nyppimään. Ja keskustelupaikkana niille nopeille viestittäjille, jotka toivovat vastauksia mieluummin heti kuin huomenna.


        Eh, mutta hyvää pääsiäisen jatkoa kaikille. Toivottavasti tätä voi toivottaa vielä ensi vuonnakin tällä foorumilla.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        54 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä ihmeen tunneäly? Lähetetty: 17.04.03. klo 16:21:40
        Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 17.04.03. klo 16:09:23
        Monet matemaattisesti lahjakkaat ja loogisen päättelykyvyn omaavat miehet eivät käsitä miten nainen isketään, ei sitten millään. Evoluutio ei siis yleensä ole moiset taidot omaavan puolella.



        Heidän ei tarvitse osata, naiset iskevät heidät!


        Nimimerkillä: Ujona näppejään nuollut.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        55 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 22:17:45
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 16.04.03. klo 21:57:18
        Lajityypillemme ominaisesti antoi kuitenkin naisensa jatkaa sitä pilkkomista, eikä syyttä suotta sekaantunut moiseen raadantaan. Periaatteet olleet kohdallaan jo silloin:)

        Ilmiselvä insinööri, ollaan käytännössä aika hyödyttömiä otuksia.



        Ajatus lähtikin siitä, kun mökillä otan tiskauksen niskoilleni. Se kun on mukava tehdä ulkoilmassa (muuten inhoan).

        Kerran kun tulin mökille, niin ulos oli rakennettu puinen tiskipöytä, ja hyllykkö astioitten kuivattamiseen. Juu, insinöörin (miten niin hyödöttömiä) tekemä, sekä kaunis että toimiva. Ylpeänä hän esitteli sitä.

        Olin liikuttunut.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        56 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 21:15:06
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 16.04.03. klo 20:56:55
        Olet eittämättä oikeassa. Ajoin kuitenkin takaa sitä, että onko noissa mainitsemissasi paksuissa kirjoissa jotain sellaista, mikä olisi suoraan
        hyödynnettävissä. Teknisen taustan omaavana olen ehkä hiukan liian
        yksioikoinen.



        Huh, laitatpa tiukalle, kun minä en niinkuin tekniikasta mitään ymmärrä.

        Mutta tuli mieleen eräs ajatus, mitä olen joskus funtsinut (mökillä, kun siellä ihan huvikseen ne työt jakautuvat miesten ja naisten kesken).

        Ehkä se tekniikka lähti joskus muinoin liikkeelle siitä, kun mies toi naiselle saaliin, ja väsyneenä siinä naisen pilkkomista mietti, miten tuota työtä voisi helpottaa. Seuraavana päivänä hakkasi kiven teräväksi, ja suurella rakkaudella ojensi sen naiselleen.

        Sitä arkipäivän filosofiaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        57 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 16.04.03. klo 20:43:58
        Filosofian käytännön sovellutukset?

        Hmm. ants kun miettii.. Eikö filosofian tarkoitus ole kyseenalaistaa luutuneita käsityksiä. Sitä luovaa prosessia pääkopassa, josta syntyy uusia oivalluksia.

        Mutta ei jokaisen tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Voi luntata niistä paksuista kirjoista, mitä toiset ovat pohdinnoillaan saaneet aikaisekseen. Varastaa ajatuksia (ovat ilmaisia), yhdistellä ja päätellä, hylätä, lisäillä omiaan. Rakentaa oman pikkuisen maailmankatsomuksensa. Noin elinikäinen projekti, toivon mukaan.

        Kai sitä voi joka päivästä työtään tehdessäänkin filosofoida, onko työ tuloksellista/järkevää/mielekästä. Miettiä onko tämä oikein, tai voisiko jonkin asian tehdä vaikka toisin. Siis käytännön sovelluksia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        58 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 14.04.03. klo 19:21:29
        Minulle tuli sukupuolineutraali.

        Mutta on nuo testit kivan asenteellisia. On niin kuin valmiiksi määriteltynä mitkä ovat miehisiä/naisellisia ominaisuuksia, niistä vain valitsemaan. Joko olet kylmä, tunteeton lisko; mies tai lesbo. Tai tunteellinen haihattelija; nainen tai homo.

        Revi nyt siitä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        59 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 17:55:12
        Lainaus käyttäjältä: Antero Vipunen 14.04.03. klo 17:46:27
        Eikka vaan taisi yrittää turhan paljon haldaamisen sijaan liuottaa niitä aikansa ympäristöön soveltumattomia tunteitaan. Se taas on minusta lähinnä koheltamista, ja sitä aiemman kantani mukaan haldataan jos osataan.



        Koheltajat ja haldaajat... Joo, tasapaino pitäisi olla.

        Mutta ilman niitä koheltajia ei niitä laulujakaan synny. Haldaajien kuluttamiseksi, noin turvallisesti.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        60 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 17:41:30
        Lainaus käyttäjältä: Amie 14.04.03. klo 12:15:58
        Haldaaminen ?
        Prosessin hallitsemista - tässä tapauksessa lietsomista tai tukahduttamista ;P

        A.



        Kiitos, opinpahan uuden termin. Tässä naiiviuteni paljastui, kun en edes tiennyt tällaista taidon olemassaolosta.

        Olisipa Arethusa aikoinaan tajunnut tokaista Alfeioksella: Haldaas ny jätkä vähän.

        Mutta ei se mitään, kun saat kurssikirjan valmiiksi, voihan kouraan iskeä innokkaille haldaajille.

        Ja maailma parantuu. Juliat ja Romeot vaviskoot.


        PS. Pipalle: "kel onni on, se onnen kätkeköön" ei ole sanonta, vaan säe Eino Leinon runosta Laulu onnesta, eli:

        Kell´ onni on, se onnen kätkeköön,
        kell´ aarre on, se aarteen peittäköön,
        ja olkoon onnellinen onnestaan
        ja rikas riemustansa yksin vaan.

        Ei onni kärsi katseit´ ihmisten.
        Kell´ onni on, se käyhköön korpehen
        ja eläköhän hiljaa, hiljaa vaan
        ja hiljaa iloitkohon onnestaan.

        Valitettavasti (kait) Leinon Eikalle haldaamiskurssi on myöhäistä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        61 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rakastuminen Lähetetty: 14.04.03. klo 12:05:34
        Anteeksi sivistyssanatietämättömyyteni, mutta mitä tarkoittaa

        Lainaus käyttäjältä: Amie 14.04.03. klo 11:51:04
        väitin kerran, että kykenen haldaamaan rakastumisen prosessin.



        Vai onko tämä sitä näkkärikielikoodia, jonka aakkoset opetetaan vain valituille privapuolella?
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        62 Näkökulma / Temppeli / Re:Kuoleman kokija Lähetetty: 13.04.03. klo 21:05:49
        Lainaus käyttäjältä: LivingProof 13.04.03. klo 02:31:35

        Herättyäni ensimmäinen ajatukseni oli: "Miksi herätitte minut!? Tahdon sinne takaisin, jossa äsken olin!" En muista tarkalleen missä olin tai mitä tapahtui, mutta sen tiedän, että kuolema ei sammuta meitä tai että se olisi loppu tälle kaikelle.




        Tuota, tuota. Minulla on samantapainen kokemus, vaikken kuoleman rajoja ole kolkuttanut. Yksinkertaisesti pyörryin, ja aivot jäivät ehkä sekunniksi vaille happea.

        Niin, erään rankan flunsan jälkeen lähdin kaupungille. En silloin tiennyt, että pöpö oli leviämässä molemmin puolin poskionteloita kohti korvakanavia.

        Juutin ruuhkabussiin, ja siinä seisoessa rupesi silmissä sumenemaan, ja olo aivan kauhea. Hapenottokykyni oli ilmeisesti heikentynyt. Maailma pimeni täysin, viimeinen muistikuvani oli, kuinka vieressä seisovalle valitin, että taidan pyörtyä.

        Eräs ystävällinen herrasmies oli saanut kiinni ennen vaipumistani dösän lattialle, ja nostanut istumaan. Tajunnan palatessa ensimmäinen ajatus oli harmistuminen. Tajusin että olin vielä bussissa, ja halusin takaisin siihen yliluonnollisen rauhalliseen paikkaan, jossa tuntui kuin olisin viettänyt pienen ikuisuuden. Vaikka ikkunasta ulos vilkaistuani totesin, että aikaa ollut kulunut bussipysäkin verran.

        Mikä oudointa, minulla oli euforisen hyvä olo. Joten itse luulen, että nämä ns. kuoleman kokemukset valoineen, selittyvättä yksinkertaisesti aivojen hapenpuutteesta. Siten en itse kuolemaa osaa pelätä, voi olla vaikka hyväkin tunne. Mihinkään tuonpuoleiseen en usko.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        63 Näkökulma / Tori / Re:Miehisen / naisisen ajattelun erot ? Lähetetty: 12.04.03. klo 14:31:01
        Johan oli ihmetesti. Huh, helpotus, ettei sentään piilolesboksi paljastunut. Tuli pisteitä sentään 190.

        Karttaa luen helposti, ja suuntavaistokin on hyvä. Yleensä löydän takaisin kerran paikalla käytyäni (sekä suurkaupungeissa että metsässä). Tätä ominaisuutta ovat jotkut ystävättäreni ihmettelet. Enpä vain tiennyt tämän olevan miehinen ominaisuus. Kuten en musikaalisuuden naisellinen. Siinä taisi meikätytöltä karsiutua pisteet, kun ei ole suotu rytmitajua eikä sävelkorvaa.

        Arvoitukseksi jäi se autonparkkeeraus, kun ajokorttia ei ole tullut suoritettu. Jotenkin naisellinen intuitioni sanoo, että olisin siinä varsin hyvä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        64 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 12.04.03. klo 01:02:09
        Pipa kiltti,

        lauseiden, ja näistä vain irrotettujen sanojen, en osaa mieltää keskusteluksi. Ennemmin tuntuu vittuliuksi (anteeksirumasana). En ymmärrä mitä näihin vastaisin. Vai pyydetäänkö vastusta.

        Mutta joo, kait olet huippu hyvä kirjoittaja. Nöyryin ja kumarruin.

        25 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 21:15:35
        Huomaan, että hyvin ansaittua voittoani kadehtivat märehtivä tappiossaan. Jätän kiehumaan omissa liemissään, ja siirryn katsomaan Papillonia. Jospa olisi kehittynyt paremmaksi viime katsomasta.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        26 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 21:04:51
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 10.05.03. klo 20:50:11
        Maailmankiertue Naurusaarten kautta on tiedossa tittelin voittajalle.
        Vaateostoksille jo kipin-kapin. :))





        Oletan siis kilpailun jo ratkenneen hyväkseni? No kerrankin sain oikeutta, ainainen (puolueellisilla tuomaripäätöksillä) tokalle sijalle yltävälle.

        Käyn ostamassa uimapuvun, heti maanantaina.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        27 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 20:35:46
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 10.05.03. klo 20:32:19
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 10.05.03. klo 20:30:03



        Arethusa. :)

        Olen varma että jos pyydät oiken kauniisti modet voivat lisätä sinunkin nimesi listaan.



        Kiitos, mutta kun olen tällainen vaatimaton, en halua paistatella otsakkeissa.

        Mutta sen tittelin otan vastaan nöyrästi kumartaen. Mullehan se oikeesti kuuluukin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        28 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 20:30:03
        No voi, kyllä on kissansinisilmäiset nämä untuvikot. Listauksestakin huomaa, ettei täällä pelata reiluin panoksin.

        Äänestin muu, ja pyydän kirjanpitoon merkittäväksi (hmm. en siihenkään luottaisi): yksi ääni Arethusalle.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        29 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 10.05.03. klo 18:46:11
        Hmm mjaa joo..

        On niin kuin Iskun kirjoituspöytä, 30 luvun malli. Päätetyöskentelyyn liian korkea. Tuoli samaa mallia, hiukkasen liian matala (ja yleensä jää kuten sattuu olemaan, rönötän vaikka missä asennossa).

        Kerran pääsi rannetulehdus yllättämään. Käytin kirjaa tukena, kunnes muistin ostaa rannetuellisen hiirimaton (vakiomallia). Niin, eikä sitä näppäimistö voi siirrellä, kun kannettavana on yhtä pakettia. Näytöstä ei aamupäivisin tahdo saada selvää, jos aurinko paistaa ikkunan takaa. Iltaisin sytytän lampun, jos satun muistamaan (eh. kymmensormijärjestelmällä kirjoittaa sokkonakin).

        Mutta hyvin on pärjäilty (paitsi sitä yhtä rannetulehdusta). Ja koko työurani olen työskennellyt päätteellä, firmoissa jossa ergonomia katsotaan turhan hössötykseksi.

        Kai se on geeneissä. En edes tiedä, mitä selkäsäryllä tarkoitetaan. Vaikka päältäpäin ei uskoisi, niin selkäni on raudanvahva. Hmm. joskus hyvin nuorena joku lääkäri sanoikin, että sen luuston rakenne on täydellinen, ja tuskin joudun selkäkrampeista kärsimään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        30 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 9.05.03. klo 21:33:05
        Hiiristä tuli pakonomainen tarve kertoa ihan kaupunkilaista juttua.

        Veljelläni perheineen oli tässä menneenä vuosina kämppä Herttoniemessä, Viikin laitamilla. Talouteen kuului kissa, jolla talon pohjakerroksen ensimmäiseltä parvekkeelta oli suora yhteys luontoon. Viettinsä tämä toteutti tuomalla saaliita sisään syötäväksi.

        Kerran kissalla pääsi karkuun hiirulainen, joka livahti jääkaapin taakse. Tämän jälkeen kissa suhtautui siihen talouteen kuuluvaksi, eikä hätyytellyt, vaan kävi pyydystämässä tuoreruokansa ulkoa.

        Aikaansa veliperhe kertoi puistatellen jääkaapin takana asustavasta hiirestä, josta ei sitten muka millään pääse eroon. Kunnes koko totuus paljastui. Eräänä päivänä vaisuna kertoivat, että hiiri nyt sitten kuoli. Hiljaisuuden jälkeen veljeni tokaisi kiukkuisena, että muistiko kukaan laittaa tuoretta vettä siihen jääkaapin viereen asetettuun pullonkorkkiin.

        Eh, näin sitä kaupunkilaisena. Mutta vaikka hiiret ovat kuinka söpöjä, niin ymmärrän niitä vihaavia. Eivätköhän kautta aikojen ole olleet viljan ja ruoan tuholaisia. Paras torjuntakeino on kissa. Jo egyptiläiset tämän tiesivät.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        31 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 9.05.03. klo 20:35:16
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 9.05.03. klo 19:29:07
        Taitaa mennä netiskely asumisen puolelle, silloin ainakin kun muu elämä siihen antaa mahdollisuuden. Työ, vapaa-aika, viihde, huvit, harrastukset, kaikkihan ne pyörii netin ympärillä. Kirjojen lukeminen on supistunut huomattavasti. Telkku on tossa vieressä, joos välttämättä tarvitsee katsoa, niin hoituu netiskellenkin. Luontoharrasteista (retkeily, valokuvaus, marjastus, sienestys, kalastus) on karissut paljon harrasteaikaa pois. Live-ihmissuhteita minimoi netin vuoksi. Joskus, kun sattuu kiinnostavia juttuja, nipsasee yöunistakin turhia tunteja pois. Ruokailu hieman häiritsee netiskelyä, kun hiirikäsi ja haarukkakäsi on sama.




        Voih hyvät hyssykät sentään, toivottavasti vain puolet tästä on totta.

        No joo, parisen kuukausi sitten kykenin puolustamaan, että netti oli osaa työtäni, joten tuli roikuttua ylen aikaan, välillä vilkuillen keskustelupalstoille. Telkustakin tulee tänä päivänä hirmu huonoa ohjelmaa (onko joskus tullut sitä hyvää?).

        Täytyy myöntää, että kirjoja tulee luettua vähemmän, ja pakollisissa sosiaalisissa tapahtumissa ajatukset joskus karkaavat kaipaamaan oman koneen ääreen.

        Mutta vielä jokin voittaa netin: Puutarhapalstan viljely. Eikä sekään ole yli kaiken, mukaillen kiinalaista sanalaskua.

        Ai niin, avauksen kysymykseen. Täytyy kai vastata että asun netissä, kun kerran yhteys on melkein aina auki.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        32 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 9.05.03. klo 17:24:40
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 9.05.03. klo 17:13:26
        Olin eilen tuolla muualla hillumassa


        Tsot.

        Vai että jo hillumassa (livenä arvelen mä), vaikka flunssan takia ei muka töihin kyennyt?

        Että sitten vihaan työpaikkalintsareita.

        Sano hän, jonka lämpö aamulla oli normaalilukemissa, mutta duuniin lähdön asemasta meni kääntämään kasvimaataan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        33 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Sanoittaako kukaan? Lähetetty: 8.05.03. klo 19:26:44
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 8.05.03. klo 18:34:17
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 8.05.03. klo 15:19:59
        Yrittänyttä ei laiteta.

        Ruutana

        Mä oon kuin ruutana
        ja rakkautta janoan vain
        mutta rakkain huomaa mua ei
        koska virta minut hänen luotaan vei

        KERTOSÄE (lapsikuoro)

        kuin ruutana ooooonnn
        en rinnallein ketään mä kaipaaaaaa
        kuin ruutana ooooonnnn
        kohta vaivun aivovauriooonnnn

        Mä oon kuin ruutana
        yksinäinen kuin ladon seinä
        kun rakkain mua huomaa ei
        koska virta minut hänen luotaan vei

        KERTOSÄE (lapsikuoro)

        kuin ruutana ooooonnn
        en rinnallein ketään mä kaipaaaaaa
        kuin ruutana ooooonnnn
        kohta vaivun aivovauriooonnnn

        Fade out.....




        ....mä oon kuin ruutana
        mut rakkaus mut yllätti vain
        kun rakkain jo saapui oi
        koska virta hänet rantaan Ruutanan toi


        *tarinan yllättävä käännekohta*




        ... mut vain hetken viivähti luo ruutanan
        sit kuuli kutsun virran valtiaan
        ja yli veen tuuuska huutaaa
        niin yksin, niin yksin mä on ruutana


        Älähän nyt Indigo, ei biisiin sovi yllätyskäänteitä. Menee nerokas kertosäe niin kuin pipareiksi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        34 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 8.05.03. klo 14:25:03
        Minä vihaan ihmisiä, jotka flunssaisena kykenee suoltamaa sujuvaa, hauskaa tekstiä.

        Ja vihaan auringonpaistetta kun ei jaksa lähteä ulos.

        *kömpii kuumeisena takaisin sänkyyn vihaamaan koko maailmaa*

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        35 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 27.04.03. klo 09:20:53
        Haluaisin korjata erään väärinkäsityksen. Kun tämä yksi tapaus nousi kritiikin kohteeksi

        En pahoittanut mieltäni "mitä en koskaan sanoisi" ketjussa. Hukka tykkää vänkätä, ja itse asiassa (mielestäni) provosoi minut tähän, koska annan takaisin samalla mitalla. Ymmärtääkseni hän nauttii tästä enemmän kun minä itse. No, läppää se oli, molemminpuolista. Paitsi kommenttini Totuuden torvista, tässä olin tosissani. Siinä hän oikeassa, että on joskus mennyt yli kipukynnykseni, koska tätä hän ei tunne, eikä huomaa.

        Mutta syy taukoon on kyllästyminen monen vuoden nettikeskustelun jälkeen. Kaikki tuntuu jo ainakin kertaalleen sanotuksi, enkä viitsi itseäni toistaa. Parempi kai keskittyä vaikka lukemiseen, jos vaikka saisi uutta inspiraatioita käsiteltäviin aiheisiin (ne kun tuppaa toistumaan miltei identtisinä).

        Huuhaan avaama ketju vain laukaisi päätökseni. Siinä kolahti se, että jos en enää muuten osallistu kuin ilkeilyllä, niin parempi vaieta.

        Mutta, toivotan hyvää jatkoa Huuhaalla (ja muille). Tykkäsin tyylistäsi keskustella heti ensimmäisestä viestistäsi, joten pysyttelehän palstalla.

        Terveisin, Arethusa

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        36 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 26.04.03. klo 14:04:51
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 26.04.03. klo 13:07:59
        Tarkoitan lähinnä sellaisia henkilökohtaisuuksiin menemisiä itse aihealueen ulkopuolella. Sellaisia on noissa aika tuoreissakin keskusteluissa meneillään, esimerkkinä vaikkapa "mitä et ikinä sanoisi" -ketju.


        Olet huuhaa, niin oikeassa, ja omatunto raikaa täysillä.

        Että lähtee mukaan kun provosoidaan ei ole puolustus. Herjanheittoa ei ole toisten mukava sivusta seurata, ja pahan mielen siitä saa itsekin.

        Luultavasti olette oikeassa, tässä ketjussa kommentoineet. Jotkut naiset eivät kai vain sovellu keskusteluun. On tästä ennenkin puhetta ollut, mutta kovapäinen kun olen, niin en ole uskonut.

        Yhteisen hyvän nimissä vetäydynkin tästä vähän pitemmälle tauolle. Toivottavasti ilmapiiri siten paranee.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        37 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 23:28:36
        Lainaus käyttäjältä: hukka 25.04.03. klo 21:57:15
        Jos nyt välttämättä tahdot purkaa pahaa oloasi juuri minuun niin panen nyt heti korvantaakse sen että annan sinulle jatkossa mahdollisuuden piristää oloasi minua haukkumalla. Alan siten heti uikuttamaan kuten uitettu sudenpentu. Silloin pääset kai nopeimmin pahasta olostasi.

        hukka



        Haukotus,

        pikku hukkien ruikutukset ei ole niitä kiinnostuvampia.

        Pitäisiköhän pyytää moderaattorien yhdistämän viestit siihen tylsään ketjuun, mikä sen nimi lienee ollutkaan. Jotain huippuja tms.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        38 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulma keskustelu palstan hyödyllisyys ? Lähetetty: 25.04.03. klo 20:47:06
        No niin, tässä tulikin vastaus siihen, jota olen pitkään pohtinut:

        Lainaus käyttäjältä: Filosohva 25.04.03. klo 20:09:51
        Kun me käytämme niitä aistejamme niin eikai kukaan nyt kaveeraisi tosikristittyjen kanssa? Minulla ei ainakaan ole luonnossa mitään sanomista teisteille ja mahdollisuuksien mukaan pyrin heitä jopa välttämään. Muutamiin tuttuihin kristittyihin pidän vain asiallisen kaukaiset välit.


        Kun ne ärsyttävät teistit ei tule luokse, täytyy lähteä keskustelupalstoja koluamaan. Ja jopas sattuukaan, jokunen aina löytyy. Luu kurkkuun, ja nootti, että kuinka kehtaavatkin häiritä. Hmm.

        Mutta aiheeseen. Joskus törmäsin hämmästyttäviin sivistyneisiin, sekä tiedon että omien mietteidensä kirjalliseen muotoon kykeneviin nettikirjoittajiin. Vieläpä hauskoihin sellaisiin. Jäin koukkuun, ja vaikka tuntuu, että on jo mennyttä maailmaa, niin vieläkin, kaikesta huolimatta, koluan palstoja.

        Ja joskus silloin tällöin jokin ajatus löytyykin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        39 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 17:41:13
        Eh, Totuuden torvi muka jo parkuu, kun syöverini syvyydestäni olen vasta paljastanut pintaa. Enkä edes todellisia mielipiteitäni kertonut.

        Johan ton osasi odottaa. Sarvikuonojen nahka on paksu, mutta hauras.

        Mutta olkoon, sattuu tulemaan sellaista musiikkia, että kesyttää ilkeälle päälle suivaantuneen Arethusan.

        Siihen ei kyllä kannata jatkossa luottaa..

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        40 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 16:47:25
        Kuten sanottua, terapeutiksi ja lohduttajaksi en (enää) ryhdy.

        Itke vain jos helpottaa.. jne.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        41 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 16:21:58
        Tjaa, jaa aika paljastava tämä Xanten aloittama ketju.

        Mikä niin huvittaa, ovat Totuuden torvien toitotus että rehellisinä ja aitoina heille on oikeus oman subjektiivisen totuutensa nimissä, ympärilleen katsomatta, ketään kuuntelematta, muita huomioimatta, laukoa niitä suoria sanoja, niin henkilöistä, kuin toisten vakaumuksista.

        Mutta, mutta. Mitä näitä sarvikuonoja olen elämäni aikana tavannut: Voi hyvä tavaton, jos ei heitä väistäkään (kuten minulla tapana on), vaan laukoo totuudenmukaisesti mitä heistä ajattelee, niin voi sitä hämmästystä, ja parkumista. Siinä saa sitten kanssaihmiset toimia sekä lohduttajina, että terapeuttina. No, minä en yleensä viitsi, itsekäs kun olen, vaan pysyttelen kaukana jos mahdollista. Sukulaisissa ja työtovereissa näitä on siedettävä, ystävänsä (ja parisuhdekumppaninsa) onneksi voi valita.

        Jos tämä rehellinen kannanotto kehen kolahti, niin pahoittelut etukäteen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        42 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Äidin aidot lihapullat Lähetetty: 24.04.03. klo 20:47:43
        Miten tämä nyt näin kävi?

        Nestorin lämminhenkinen lapsuuden muistelut muuttuikin lapsiaan ruoalla kiduttaviksi vanhemmiksi. (sorri, Nestor).

        Boddhin kuvaus oli aika karsee. Toivottavasti ei tule mieleen syksymmällä, kun ja jos oma pinaattisatoni kypsyy. Ne ovat nimittäin herkkujani.

        Lapsena aika on pitkä. En usko, että äitini istutti kuin ehkä siinä 1, korkeintaan 2 tuntia. Hänen vakiohokemansa oli, että ruoka on liian kallista poisheitettäväksi. Logiikkaani ei mahtunut onko siinä nyt sitten väliä, meneekö roskikseen, vai vatsaani (enpä oikein tuota ymmärrä vieläkään). Eikä lautasta olisi ollut pakko tyhjäksi syödä, kunhan edes vähän.

        Mutta kai jollakulla on hyviäkin muistoja? Vai löytyykö vielä hurjempia kauhukabinettimuistoja?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        43 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Äidin aidot lihapullat Lähetetty: 24.04.03. klo 17:14:43
        Lapsuuden kammotuksia oli enemmän kuin viitsin muistella (yök, lihapullat niissähän oli sipulia).

        Olin niitä raivostuttavia pentuja, jolle ei kelvannut sitten niin mikään. Muistoihin kuuluu, kuinka istuin pöydän ääressä, edessäni aikoja sitten jäähtynyt äklötys. Kyyneleetkin taisi vieriä lautaselle, mutta periksi en antanut. Tahtojen taistelussa itsepäinen äitini joutui taipumaan.

        Helkkari, tollasta kakaraa tekisi mieli läimäyttää. No, kyllä muistan ettei tämä ollut vain kiukuttelua, taustalla oli aito ruokahaluttomuus, mistä lie johtuneen. Ja ulkonäöltä olinkin kuin kuoleman pieru, kuten eräs vähemmän hienotunteinen sukulaistädillä oli tapana sanoa.

        Joitain maittaviakin muistoja löytyy. Koulun jälkeen meillä oli veljeni kanssa tapan keittää (aitoa) kaakaota, ja sen kanssa syödä rankanleipää edamjuustolla päällystettynä. Yhdistelmä, jota mielessäni voin vieläkin sekä haistaa että maistaa.



        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        44 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 23.04.03. klo 21:05:31
        Lainaus käyttäjältä: Pseudohippi 23.04.03. klo 17:23:44
        Arethusalle: on sulla ollut sitten kumma miesmaku... :-)


        Jeps, ja kyllä hävettää.

        Huomasin sinun kirjoittaneen "ollut", joten uskonet makuni kehittyneen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        45 Näkökulma / Tori / Re:Huumori identiteettimme rakentajana Lähetetty: 22.04.03. klo 20:44:04
        Lainaus käyttäjältä: Vasta Hakoinen 22.04.03. klo 20:29:31
        Eihän sitä ilman huumoria tai uskontoa elämässä pärjää. Jompaa kumpaa. En tiedä jos voi molempia..



        Kyllähän tuo onnistuu. Sattumoisin ystäviini lukeutuu uskonnon ammattilainen, eli pappi. Hämmästelin ammattikunnan viljelemää hurttia huumoria. Ystäväni kertoi, että tämä on heille keinona selviytyä varsin raskaasta ammatistaan, siinä kun joutuu kohtaamaan päivittäin kuolemaa ja ihmisten ahdistusta.

        Ja olen myös keskustelupalstoilla tavannut mitä hauskimpia uskovaisia kirjoittajia. Ryppyotsaisuutta löytyy varmaan tasapuolisesti niin ateisteissa kuin uskovissa. Ööh, agnostikot ovat sitten lähes poikkeuksetta sitä huumoritajuisempaa sakkia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        46 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 14:57:49
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 22.04.03. klo 14:30:27
        Ihan Hukan iloksi jatketaan kehumista.


        Joo, kehuminen on tylsää, joten Hukka saisi päinvastoin olla tyytyväinen.

        Lainaus:
        Muistelen, että ainakin osa näistä novelleista syntyi keskustelun lomassa ja liittyivät keskusteltavaan aiheeseen. Etikka ei tainnut, ainakaan Etikan nikillä, muutoin itse keskusteluun osallistua.


        Ellen ole aivan väärässä, Etikka osallistui keskusteluun toisella (toisilla) nikillä.

        Lainaus:
        Olisikohan enää maisemissa, tiedätkö?


        En usko että hän enää kirjoittaa keskustelupalstoille. Sen verran kun olen eri alueita seulonut en ole löytänyt häneen viittaavaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        47 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 14:08:51
        Lainaus käyttäjältä: hukka 22.04.03. klo 14:00:09

        Mikä olikaan se tylsyyden huippu?

        Minä

        Hukka



        Tästä en rupea vastaan väittämään.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        48 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 13:39:14
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 22.04.03. klo 11:39:51
        S24:sen uskispalstalle ilmestyi aikoinaan oikeasti kirjallisesti lahjakas ja kykenevä persoona. En sitten millään saa päähäni kyseisen anonyymikon nimimerkkiä (Muistaakohan Arethusa, Pseudo, Korppi tahi Oplev?).



        Tokihan muistan. Hänen nikkinsä oli Etikka. Varmaan nerokkain nettikirjoittaja johon olen näillä foorumilla törmännyt. Ai hemskutti, tykkäsin hänestä kun hullu puurosta. Kaikki eivät, kun osasi olla todella pisteliäs.

        Kotisivuosoitekin on yhä tallella: http://www.angelfire.com/art/etikka/hakemisto.html

        Mutta älä sinä Tupakkis ole turhan vaatimaton. Minun, vakavamielisen ihmisen, suun olet saanut virneeseen useammin kuin kukaan muu.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        49 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 20.04.03. klo 23:21:18
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 20.04.03. klo 22:52:35
        Otappa sinä tuo isompi kakun palanen, niin minä otan tämän pienemmän

        Huu...



        Tästä tuli mieleen

        Sattuipa kerran, että kyläpaikassa tarjoiltiin mieliherkkutäytekakkuani. Emännältä ei kakun tasapuolinen leikkaus sujunut, ja kohteliaana laittoi eteeni mukavan kokoisen palan. Silloinen poikaystäväni hörähti ettei noin pieni tyttö noin isoa palaa kaipaa, ja vaihtoi salamannopeasti lautaset.

        Kilttinä en tietenkään sanonut mitään, mutta sen illan jälkeen oli ex-poikaystävä. Sinänsä mitätön asia taisi olla se viimeinen pisara.


      • mokaaja
        mokaaja kirjoitti:

        25 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 21:15:35
        Huomaan, että hyvin ansaittua voittoani kadehtivat märehtivä tappiossaan. Jätän kiehumaan omissa liemissään, ja siirryn katsomaan Papillonia. Jospa olisi kehittynyt paremmaksi viime katsomasta.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        26 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 21:04:51
        Lainaus käyttäjältä: suo täällä 10.05.03. klo 20:50:11
        Maailmankiertue Naurusaarten kautta on tiedossa tittelin voittajalle.
        Vaateostoksille jo kipin-kapin. :))





        Oletan siis kilpailun jo ratkenneen hyväkseni? No kerrankin sain oikeutta, ainainen (puolueellisilla tuomaripäätöksillä) tokalle sijalle yltävälle.

        Käyn ostamassa uimapuvun, heti maanantaina.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        27 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 20:35:46
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 10.05.03. klo 20:32:19
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 10.05.03. klo 20:30:03



        Arethusa. :)

        Olen varma että jos pyydät oiken kauniisti modet voivat lisätä sinunkin nimesi listaan.



        Kiitos, mutta kun olen tällainen vaatimaton, en halua paistatella otsakkeissa.

        Mutta sen tittelin otan vastaan nöyrästi kumartaen. Mullehan se oikeesti kuuluukin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        28 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 10.05.03. klo 20:30:03
        No voi, kyllä on kissansinisilmäiset nämä untuvikot. Listauksestakin huomaa, ettei täällä pelata reiluin panoksin.

        Äänestin muu, ja pyydän kirjanpitoon merkittäväksi (hmm. en siihenkään luottaisi): yksi ääni Arethusalle.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        29 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 10.05.03. klo 18:46:11
        Hmm mjaa joo..

        On niin kuin Iskun kirjoituspöytä, 30 luvun malli. Päätetyöskentelyyn liian korkea. Tuoli samaa mallia, hiukkasen liian matala (ja yleensä jää kuten sattuu olemaan, rönötän vaikka missä asennossa).

        Kerran pääsi rannetulehdus yllättämään. Käytin kirjaa tukena, kunnes muistin ostaa rannetuellisen hiirimaton (vakiomallia). Niin, eikä sitä näppäimistö voi siirrellä, kun kannettavana on yhtä pakettia. Näytöstä ei aamupäivisin tahdo saada selvää, jos aurinko paistaa ikkunan takaa. Iltaisin sytytän lampun, jos satun muistamaan (eh. kymmensormijärjestelmällä kirjoittaa sokkonakin).

        Mutta hyvin on pärjäilty (paitsi sitä yhtä rannetulehdusta). Ja koko työurani olen työskennellyt päätteellä, firmoissa jossa ergonomia katsotaan turhan hössötykseksi.

        Kai se on geeneissä. En edes tiedä, mitä selkäsäryllä tarkoitetaan. Vaikka päältäpäin ei uskoisi, niin selkäni on raudanvahva. Hmm. joskus hyvin nuorena joku lääkäri sanoikin, että sen luuston rakenne on täydellinen, ja tuskin joudun selkäkrampeista kärsimään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        30 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 9.05.03. klo 21:33:05
        Hiiristä tuli pakonomainen tarve kertoa ihan kaupunkilaista juttua.

        Veljelläni perheineen oli tässä menneenä vuosina kämppä Herttoniemessä, Viikin laitamilla. Talouteen kuului kissa, jolla talon pohjakerroksen ensimmäiseltä parvekkeelta oli suora yhteys luontoon. Viettinsä tämä toteutti tuomalla saaliita sisään syötäväksi.

        Kerran kissalla pääsi karkuun hiirulainen, joka livahti jääkaapin taakse. Tämän jälkeen kissa suhtautui siihen talouteen kuuluvaksi, eikä hätyytellyt, vaan kävi pyydystämässä tuoreruokansa ulkoa.

        Aikaansa veliperhe kertoi puistatellen jääkaapin takana asustavasta hiirestä, josta ei sitten muka millään pääse eroon. Kunnes koko totuus paljastui. Eräänä päivänä vaisuna kertoivat, että hiiri nyt sitten kuoli. Hiljaisuuden jälkeen veljeni tokaisi kiukkuisena, että muistiko kukaan laittaa tuoretta vettä siihen jääkaapin viereen asetettuun pullonkorkkiin.

        Eh, näin sitä kaupunkilaisena. Mutta vaikka hiiret ovat kuinka söpöjä, niin ymmärrän niitä vihaavia. Eivätköhän kautta aikojen ole olleet viljan ja ruoan tuholaisia. Paras torjuntakeino on kissa. Jo egyptiläiset tämän tiesivät.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        31 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 9.05.03. klo 20:35:16
        Lainaus käyttäjältä: Corvus 9.05.03. klo 19:29:07
        Taitaa mennä netiskely asumisen puolelle, silloin ainakin kun muu elämä siihen antaa mahdollisuuden. Työ, vapaa-aika, viihde, huvit, harrastukset, kaikkihan ne pyörii netin ympärillä. Kirjojen lukeminen on supistunut huomattavasti. Telkku on tossa vieressä, joos välttämättä tarvitsee katsoa, niin hoituu netiskellenkin. Luontoharrasteista (retkeily, valokuvaus, marjastus, sienestys, kalastus) on karissut paljon harrasteaikaa pois. Live-ihmissuhteita minimoi netin vuoksi. Joskus, kun sattuu kiinnostavia juttuja, nipsasee yöunistakin turhia tunteja pois. Ruokailu hieman häiritsee netiskelyä, kun hiirikäsi ja haarukkakäsi on sama.




        Voih hyvät hyssykät sentään, toivottavasti vain puolet tästä on totta.

        No joo, parisen kuukausi sitten kykenin puolustamaan, että netti oli osaa työtäni, joten tuli roikuttua ylen aikaan, välillä vilkuillen keskustelupalstoille. Telkustakin tulee tänä päivänä hirmu huonoa ohjelmaa (onko joskus tullut sitä hyvää?).

        Täytyy myöntää, että kirjoja tulee luettua vähemmän, ja pakollisissa sosiaalisissa tapahtumissa ajatukset joskus karkaavat kaipaamaan oman koneen ääreen.

        Mutta vielä jokin voittaa netin: Puutarhapalstan viljely. Eikä sekään ole yli kaiken, mukaillen kiinalaista sanalaskua.

        Ai niin, avauksen kysymykseen. Täytyy kai vastata että asun netissä, kun kerran yhteys on melkein aina auki.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        32 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 9.05.03. klo 17:24:40
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 9.05.03. klo 17:13:26
        Olin eilen tuolla muualla hillumassa


        Tsot.

        Vai että jo hillumassa (livenä arvelen mä), vaikka flunssan takia ei muka töihin kyennyt?

        Että sitten vihaan työpaikkalintsareita.

        Sano hän, jonka lämpö aamulla oli normaalilukemissa, mutta duuniin lähdön asemasta meni kääntämään kasvimaataan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        33 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Sanoittaako kukaan? Lähetetty: 8.05.03. klo 19:26:44
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 8.05.03. klo 18:34:17
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 8.05.03. klo 15:19:59
        Yrittänyttä ei laiteta.

        Ruutana

        Mä oon kuin ruutana
        ja rakkautta janoan vain
        mutta rakkain huomaa mua ei
        koska virta minut hänen luotaan vei

        KERTOSÄE (lapsikuoro)

        kuin ruutana ooooonnn
        en rinnallein ketään mä kaipaaaaaa
        kuin ruutana ooooonnnn
        kohta vaivun aivovauriooonnnn

        Mä oon kuin ruutana
        yksinäinen kuin ladon seinä
        kun rakkain mua huomaa ei
        koska virta minut hänen luotaan vei

        KERTOSÄE (lapsikuoro)

        kuin ruutana ooooonnn
        en rinnallein ketään mä kaipaaaaaa
        kuin ruutana ooooonnnn
        kohta vaivun aivovauriooonnnn

        Fade out.....




        ....mä oon kuin ruutana
        mut rakkaus mut yllätti vain
        kun rakkain jo saapui oi
        koska virta hänet rantaan Ruutanan toi


        *tarinan yllättävä käännekohta*




        ... mut vain hetken viivähti luo ruutanan
        sit kuuli kutsun virran valtiaan
        ja yli veen tuuuska huutaaa
        niin yksin, niin yksin mä on ruutana


        Älähän nyt Indigo, ei biisiin sovi yllätyskäänteitä. Menee nerokas kertosäe niin kuin pipareiksi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        34 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Vihaketju Lähetetty: 8.05.03. klo 14:25:03
        Minä vihaan ihmisiä, jotka flunssaisena kykenee suoltamaa sujuvaa, hauskaa tekstiä.

        Ja vihaan auringonpaistetta kun ei jaksa lähteä ulos.

        *kömpii kuumeisena takaisin sänkyyn vihaamaan koko maailmaa*

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        35 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 27.04.03. klo 09:20:53
        Haluaisin korjata erään väärinkäsityksen. Kun tämä yksi tapaus nousi kritiikin kohteeksi

        En pahoittanut mieltäni "mitä en koskaan sanoisi" ketjussa. Hukka tykkää vänkätä, ja itse asiassa (mielestäni) provosoi minut tähän, koska annan takaisin samalla mitalla. Ymmärtääkseni hän nauttii tästä enemmän kun minä itse. No, läppää se oli, molemminpuolista. Paitsi kommenttini Totuuden torvista, tässä olin tosissani. Siinä hän oikeassa, että on joskus mennyt yli kipukynnykseni, koska tätä hän ei tunne, eikä huomaa.

        Mutta syy taukoon on kyllästyminen monen vuoden nettikeskustelun jälkeen. Kaikki tuntuu jo ainakin kertaalleen sanotuksi, enkä viitsi itseäni toistaa. Parempi kai keskittyä vaikka lukemiseen, jos vaikka saisi uutta inspiraatioita käsiteltäviin aiheisiin (ne kun tuppaa toistumaan miltei identtisinä).

        Huuhaan avaama ketju vain laukaisi päätökseni. Siinä kolahti se, että jos en enää muuten osallistu kuin ilkeilyllä, niin parempi vaieta.

        Mutta, toivotan hyvää jatkoa Huuhaalla (ja muille). Tykkäsin tyylistäsi keskustella heti ensimmäisestä viestistäsi, joten pysyttelehän palstalla.

        Terveisin, Arethusa

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        36 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 26.04.03. klo 14:04:51
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 26.04.03. klo 13:07:59
        Tarkoitan lähinnä sellaisia henkilökohtaisuuksiin menemisiä itse aihealueen ulkopuolella. Sellaisia on noissa aika tuoreissakin keskusteluissa meneillään, esimerkkinä vaikkapa "mitä et ikinä sanoisi" -ketju.


        Olet huuhaa, niin oikeassa, ja omatunto raikaa täysillä.

        Että lähtee mukaan kun provosoidaan ei ole puolustus. Herjanheittoa ei ole toisten mukava sivusta seurata, ja pahan mielen siitä saa itsekin.

        Luultavasti olette oikeassa, tässä ketjussa kommentoineet. Jotkut naiset eivät kai vain sovellu keskusteluun. On tästä ennenkin puhetta ollut, mutta kovapäinen kun olen, niin en ole uskonut.

        Yhteisen hyvän nimissä vetäydynkin tästä vähän pitemmälle tauolle. Toivottavasti ilmapiiri siten paranee.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        37 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 23:28:36
        Lainaus käyttäjältä: hukka 25.04.03. klo 21:57:15
        Jos nyt välttämättä tahdot purkaa pahaa oloasi juuri minuun niin panen nyt heti korvantaakse sen että annan sinulle jatkossa mahdollisuuden piristää oloasi minua haukkumalla. Alan siten heti uikuttamaan kuten uitettu sudenpentu. Silloin pääset kai nopeimmin pahasta olostasi.

        hukka



        Haukotus,

        pikku hukkien ruikutukset ei ole niitä kiinnostuvampia.

        Pitäisiköhän pyytää moderaattorien yhdistämän viestit siihen tylsään ketjuun, mikä sen nimi lienee ollutkaan. Jotain huippuja tms.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        38 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulma keskustelu palstan hyödyllisyys ? Lähetetty: 25.04.03. klo 20:47:06
        No niin, tässä tulikin vastaus siihen, jota olen pitkään pohtinut:

        Lainaus käyttäjältä: Filosohva 25.04.03. klo 20:09:51
        Kun me käytämme niitä aistejamme niin eikai kukaan nyt kaveeraisi tosikristittyjen kanssa? Minulla ei ainakaan ole luonnossa mitään sanomista teisteille ja mahdollisuuksien mukaan pyrin heitä jopa välttämään. Muutamiin tuttuihin kristittyihin pidän vain asiallisen kaukaiset välit.


        Kun ne ärsyttävät teistit ei tule luokse, täytyy lähteä keskustelupalstoja koluamaan. Ja jopas sattuukaan, jokunen aina löytyy. Luu kurkkuun, ja nootti, että kuinka kehtaavatkin häiritä. Hmm.

        Mutta aiheeseen. Joskus törmäsin hämmästyttäviin sivistyneisiin, sekä tiedon että omien mietteidensä kirjalliseen muotoon kykeneviin nettikirjoittajiin. Vieläpä hauskoihin sellaisiin. Jäin koukkuun, ja vaikka tuntuu, että on jo mennyttä maailmaa, niin vieläkin, kaikesta huolimatta, koluan palstoja.

        Ja joskus silloin tällöin jokin ajatus löytyykin.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        39 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 17:41:13
        Eh, Totuuden torvi muka jo parkuu, kun syöverini syvyydestäni olen vasta paljastanut pintaa. Enkä edes todellisia mielipiteitäni kertonut.

        Johan ton osasi odottaa. Sarvikuonojen nahka on paksu, mutta hauras.

        Mutta olkoon, sattuu tulemaan sellaista musiikkia, että kesyttää ilkeälle päälle suivaantuneen Arethusan.

        Siihen ei kyllä kannata jatkossa luottaa..

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        40 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 16:47:25
        Kuten sanottua, terapeutiksi ja lohduttajaksi en (enää) ryhdy.

        Itke vain jos helpottaa.. jne.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        41 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 25.04.03. klo 16:21:58
        Tjaa, jaa aika paljastava tämä Xanten aloittama ketju.

        Mikä niin huvittaa, ovat Totuuden torvien toitotus että rehellisinä ja aitoina heille on oikeus oman subjektiivisen totuutensa nimissä, ympärilleen katsomatta, ketään kuuntelematta, muita huomioimatta, laukoa niitä suoria sanoja, niin henkilöistä, kuin toisten vakaumuksista.

        Mutta, mutta. Mitä näitä sarvikuonoja olen elämäni aikana tavannut: Voi hyvä tavaton, jos ei heitä väistäkään (kuten minulla tapana on), vaan laukoo totuudenmukaisesti mitä heistä ajattelee, niin voi sitä hämmästystä, ja parkumista. Siinä saa sitten kanssaihmiset toimia sekä lohduttajina, että terapeuttina. No, minä en yleensä viitsi, itsekäs kun olen, vaan pysyttelen kaukana jos mahdollista. Sukulaisissa ja työtovereissa näitä on siedettävä, ystävänsä (ja parisuhdekumppaninsa) onneksi voi valita.

        Jos tämä rehellinen kannanotto kehen kolahti, niin pahoittelut etukäteen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        42 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Äidin aidot lihapullat Lähetetty: 24.04.03. klo 20:47:43
        Miten tämä nyt näin kävi?

        Nestorin lämminhenkinen lapsuuden muistelut muuttuikin lapsiaan ruoalla kiduttaviksi vanhemmiksi. (sorri, Nestor).

        Boddhin kuvaus oli aika karsee. Toivottavasti ei tule mieleen syksymmällä, kun ja jos oma pinaattisatoni kypsyy. Ne ovat nimittäin herkkujani.

        Lapsena aika on pitkä. En usko, että äitini istutti kuin ehkä siinä 1, korkeintaan 2 tuntia. Hänen vakiohokemansa oli, että ruoka on liian kallista poisheitettäväksi. Logiikkaani ei mahtunut onko siinä nyt sitten väliä, meneekö roskikseen, vai vatsaani (enpä oikein tuota ymmärrä vieläkään). Eikä lautasta olisi ollut pakko tyhjäksi syödä, kunhan edes vähän.

        Mutta kai jollakulla on hyviäkin muistoja? Vai löytyykö vielä hurjempia kauhukabinettimuistoja?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        43 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Äidin aidot lihapullat Lähetetty: 24.04.03. klo 17:14:43
        Lapsuuden kammotuksia oli enemmän kuin viitsin muistella (yök, lihapullat niissähän oli sipulia).

        Olin niitä raivostuttavia pentuja, jolle ei kelvannut sitten niin mikään. Muistoihin kuuluu, kuinka istuin pöydän ääressä, edessäni aikoja sitten jäähtynyt äklötys. Kyyneleetkin taisi vieriä lautaselle, mutta periksi en antanut. Tahtojen taistelussa itsepäinen äitini joutui taipumaan.

        Helkkari, tollasta kakaraa tekisi mieli läimäyttää. No, kyllä muistan ettei tämä ollut vain kiukuttelua, taustalla oli aito ruokahaluttomuus, mistä lie johtuneen. Ja ulkonäöltä olinkin kuin kuoleman pieru, kuten eräs vähemmän hienotunteinen sukulaistädillä oli tapana sanoa.

        Joitain maittaviakin muistoja löytyy. Koulun jälkeen meillä oli veljeni kanssa tapan keittää (aitoa) kaakaota, ja sen kanssa syödä rankanleipää edamjuustolla päällystettynä. Yhdistelmä, jota mielessäni voin vieläkin sekä haistaa että maistaa.



        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        44 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 23.04.03. klo 21:05:31
        Lainaus käyttäjältä: Pseudohippi 23.04.03. klo 17:23:44
        Arethusalle: on sulla ollut sitten kumma miesmaku... :-)


        Jeps, ja kyllä hävettää.

        Huomasin sinun kirjoittaneen "ollut", joten uskonet makuni kehittyneen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        45 Näkökulma / Tori / Re:Huumori identiteettimme rakentajana Lähetetty: 22.04.03. klo 20:44:04
        Lainaus käyttäjältä: Vasta Hakoinen 22.04.03. klo 20:29:31
        Eihän sitä ilman huumoria tai uskontoa elämässä pärjää. Jompaa kumpaa. En tiedä jos voi molempia..



        Kyllähän tuo onnistuu. Sattumoisin ystäviini lukeutuu uskonnon ammattilainen, eli pappi. Hämmästelin ammattikunnan viljelemää hurttia huumoria. Ystäväni kertoi, että tämä on heille keinona selviytyä varsin raskaasta ammatistaan, siinä kun joutuu kohtaamaan päivittäin kuolemaa ja ihmisten ahdistusta.

        Ja olen myös keskustelupalstoilla tavannut mitä hauskimpia uskovaisia kirjoittajia. Ryppyotsaisuutta löytyy varmaan tasapuolisesti niin ateisteissa kuin uskovissa. Ööh, agnostikot ovat sitten lähes poikkeuksetta sitä huumoritajuisempaa sakkia.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        46 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 14:57:49
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 22.04.03. klo 14:30:27
        Ihan Hukan iloksi jatketaan kehumista.


        Joo, kehuminen on tylsää, joten Hukka saisi päinvastoin olla tyytyväinen.

        Lainaus:
        Muistelen, että ainakin osa näistä novelleista syntyi keskustelun lomassa ja liittyivät keskusteltavaan aiheeseen. Etikka ei tainnut, ainakaan Etikan nikillä, muutoin itse keskusteluun osallistua.


        Ellen ole aivan väärässä, Etikka osallistui keskusteluun toisella (toisilla) nikillä.

        Lainaus:
        Olisikohan enää maisemissa, tiedätkö?


        En usko että hän enää kirjoittaa keskustelupalstoille. Sen verran kun olen eri alueita seulonut en ole löytänyt häneen viittaavaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        47 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 14:08:51
        Lainaus käyttäjältä: hukka 22.04.03. klo 14:00:09

        Mikä olikaan se tylsyyden huippu?

        Minä

        Hukka



        Tästä en rupea vastaan väittämään.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        48 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mikä on tylsyyden huippu? Lähetetty: 22.04.03. klo 13:39:14
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 22.04.03. klo 11:39:51
        S24:sen uskispalstalle ilmestyi aikoinaan oikeasti kirjallisesti lahjakas ja kykenevä persoona. En sitten millään saa päähäni kyseisen anonyymikon nimimerkkiä (Muistaakohan Arethusa, Pseudo, Korppi tahi Oplev?).



        Tokihan muistan. Hänen nikkinsä oli Etikka. Varmaan nerokkain nettikirjoittaja johon olen näillä foorumilla törmännyt. Ai hemskutti, tykkäsin hänestä kun hullu puurosta. Kaikki eivät, kun osasi olla todella pisteliäs.

        Kotisivuosoitekin on yhä tallella: http://www.angelfire.com/art/etikka/hakemisto.html

        Mutta älä sinä Tupakkis ole turhan vaatimaton. Minun, vakavamielisen ihmisen, suun olet saanut virneeseen useammin kuin kukaan muu.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        49 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Mitä et ikinä sanoisi ? Lähetetty: 20.04.03. klo 23:21:18
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 20.04.03. klo 22:52:35
        Otappa sinä tuo isompi kakun palanen, niin minä otan tämän pienemmän

        Huu...



        Tästä tuli mieleen

        Sattuipa kerran, että kyläpaikassa tarjoiltiin mieliherkkutäytekakkuani. Emännältä ei kakun tasapuolinen leikkaus sujunut, ja kohteliaana laittoi eteeni mukavan kokoisen palan. Silloinen poikaystäväni hörähti ettei noin pieni tyttö noin isoa palaa kaipaa, ja vaihtoi salamannopeasti lautaset.

        Kilttinä en tietenkään sanonut mitään, mutta sen illan jälkeen oli ex-poikaystävä. Sinänsä mitätön asia taisi olla se viimeinen pisara.

        1 Näkökulma / Tori / Re:Psyyke... Lähetetty: 24.05.03. klo 19:40:36
        Lainaus käyttäjältä: Iita 24.05.03. klo 16:06:13
        Lainaus käyttäjältä: azq 24.05.03. klo 15:48:25
        Se, että joskus yksinoleminen tuntuu pelottavalta johtuu ehkä pohjimmiltaan siitä, että jos on yksin ja tekemättä mitään, niin saattaa ymmärtää, että niinkin voi olla yhtä onnellinen.


        Olin kerran "ennen wiccalaisuutta" hississä jumissa n. 2 tuntia. Paniikkihan siinä tuli. Tunnin ulisemisen jälkeen väsähdin ja lopetin huseeraamisen.


        Hmm. Mielestäni, Wicca, nyt sekoitat yksinäisyyden (kokemasi hissiin loukkuun jäämisen) niihin ihmisen kehityksen ahtaanpaikan- korkeanpaikan- tori- käärme- hämähäkki- ym. fobioihin, joilla on luultavasti ollut selviytymiseen alkuhämärissä mitä tärkeimpiä funktioita.

        Aivan varmasti ihmisen luonnollisia pelkoja käytetään kiduttamisessa hyödyksi. Mutta kuitenkin luokittelisin hissiin jäämisen siihen luonnolliseen pelkoon, jonka oletan olevan jäänne luola-asumisesta. Maanjäristyksessä loukkuun jääminen on ollut konkreettinen uhka. Niin, olen omakohtaisesti maan tärähtäessä kokenut tuon alkukantaisen kauhun, joka tulvahti joistain hyvin syvältä.

        Vapaa-ehtoista yksinäisyyttä (tai tarkoituksellistakaan sulkemista yhteisöstä) en oikein osaa verrata tähän. Siinä on kyseessä jostain muusta. Yksinäisyys ei minusta ole pelottavaa, mutta aivan eri asia on tilanne, josta ei ulkomaailmasta saa mitään havaintoja. Siinä tavallaan tuntee itsensä elävänä haudatuksi. Joka tositilanteissa on varmaan kammottavampia kokemuksia.

        Hisseistä vielä. Jossain vaiheessa näin toistuvia unia, että jäin niiden loukkuun. Tästä huolimatta en koskaan ole epäröinyt käyttää niitä. Tai, no joo. Kyllä Delhissä, jossa sähkökatkokset olivat arkipäivää.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        2 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Ennustusketju Lähetetty: 24.05.03. klo 17:39:41
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 24.05.03. klo 13:28:30
        Arethusa, juuri tässä mietin.... saako sanoa vai eikö saa.... joka tapauksessa me olemme kaikki samanlaisia, samanlaisten asioiden kanssa painimme.

        Niin ja kortteja nyt nousee mitä sattuu! :)


        No hätä, Indigo. Itsehän pyysin, joten sain mitä tilasin. Ja korttiahan nuo vain. Täytynee kuitenkin myöntää, että pikkaisen hätkähdin.

        Eikös ole liikuttavaa, kuinka olemme niin turkasen kiinnostuneita omasta pienestä itsestämme?

        Lainaus:
        Oi, puutarhanhoito on niitä tärkeimpiä juttuja. Sateella lähtevät varmasti hyvään alkuun. :) ?


        Juu, ilma oli mitä otollisin, kun nyt näyttää lämpökin nousevan. Viitsisitkö katsoa kortista.. Ääh, antaa olla :-). Jänisten vatsaan kaalit taitavat kuitenkin taas päätyä :(

        Lainaus:
        ...onko sinulla oikein palstamökkikin vai maapalsta?


        Sellainen yhden aarin viljelypalsta vain. Siirtolapuutarhamökki on ollut haaveena, mutta ovat älyttömän hintaisia. Sitä paitsi, ne somat mökit kun sijaitsevat vieri vieressä, tuskin näin läheinen yhteisöelo kuitenkaan sopisi erakkoluonteelleni.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        3 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Ennustusketju Lähetetty: 24.05.03. klo 13:09:48
        Kiitti Indigo. Toista hömppäkorttia en taida pyytääkään. Ettei minut julkisesti aivan paljasteta.

        Hmm. Taidan nyt lähteä siihen ulkoiseen valoon istuttamaan aamulla torilta ostamani pinaatti- ja kaalitaimet. Näin sateella eivät palstanaapuritkaan häiritse jonninjoutavilla lörpöttelyillään.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        4 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oma pikkuinen valtio Lähetetty: 23.05.03. klo 21:53:46
        Joo, ne ovat sellaisia merimetsiä.

        Tsori, että oli niin epämääräisesti kirjoitettu.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        5 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oma pikkuinen valtio Lähetetty: 23.05.03. klo 21:49:02
        Tjaa, yksi kuningatrkunta pallollemme mahtunee:

        Location: the South Pacific
        The Queendom of Arethusania is a tiny, environmentally stunning nation, remarkable for its burgeoning dolphin population. Its compassionate, intelligent population of 5 million are fiercely patriotic and enjoy great social equality; they tend to view other, more capitalist countries as somewhat immoral and corrupt.
        The large government juggles the competing demands of Healthcare, Social Welfare, and Education. The average income tax rate is 30%, but much higher for the wealthy. An almost nonexistent private sector is dominated by the Information Technology industry.
        Crime is relatively low. Arethusania's national animal is the dolphin, which frolics freely in the nation's many lush forests, and its currency is the drachm.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        6 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Paras elokuva? Lähetetty: 23.05.03. klo 19:45:53
        En ole vielä nähnyt, mutta listalla on. Ehkä ensi viikolla. Eräät tuttavani kertoivat, että oli kokemuksena aika ahdistava.

        Tuli mieleen eräs elokuva (italialainen), joka kertoi isästä ja hänen pienestä pojastaan keskitysleirillä. Jolle rakensi fantasiamaailman. Olisiko nimi ollut Kaunis maailma, tai jotain sinnepäin?

        Siinä elokuvassa oli ihmeellistä kuinka aiheesta irtoaa jopa huumoria, traagisuutta väheksymättä. Se oli niitä elokuvia, jota jäi pitkään pohtimaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        7 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Ennustusketju Lähetetty: 23.05.03. klo 19:29:38
        Lainaus käyttäjältä: Indigo 23.05.03. klo 18:18:15
        [(....skorppioonit koskaan mitään vakavasti.....



        Mitäs ihmettä? Indiskin skorppari! Minä kun kuvittelin joksikin tasapainoisemmaksi eliömerkiksi.

        Mutta skorpionithan ovatkin maan suolaa, näin on mulle kerrottu.

        Tai, nojaa. Enhän toki usko tuohon hömppään..


        Muoks. Siitä huolimatta. Viitsisitkö vilkaista mitä tarot-kortit kertoilevat?

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        8 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Runo- ja herkistelynurkka Lähetetty: 23.05.03. klo 18:57:14
        Henry David Thoreau yksinäisyydestä:

        Miksi tuntisin itseni yksinäiseksi? Onhan planeettamme Linnunradalla.

        En ole löytänyt vielä yksinäisyyttä sopusointuisempaa seuralaista.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        9 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Viisi historian henkilöä ketkä haluaisit tavata? Lähetetty: 23.05.03. klo 17:28:37
        - Sapho
        - Homeros
        - Petronius
        - Shakespeare
        - Tolkien

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        10 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 22.05.03. klo 23:30:19
        Lainaus käyttäjältä: Control 22.05.03. klo 23:19:26
        Henning Mankell: Ei pakotietä.
        Huh...että osaa olla jännittävä dekkari. Pelottava suorastaan



        On se niin kummaa. Näköjään miehet lukevat Mankellia, joka minusta on niin perin juurin ikävystyttävä.

        Viihdytän itseänikin tällä hetkellä dekkarilla, Elizabeth Georgen Minnets labyrint (en tiedä onko suomennettu) Hänen tuotantonsa on vaihtelevaa, mutta tämä on tasokas.

        No, ehkä yritän joskus tuota Mankellia, kun kerran sinusta oli noin jännä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        11 Näkökulma / Tori / Re:Miehet hoiva-alalle ... Lähetetty: 22.05.03. klo 23:05:36
        Niin, mitä ehkä tuossa yritin antaa ymmärtää. Asenteet muuttuvat, kun mies alkaa tosimielessä (ja tunteella) hoivata lapsia siinä kun nainenkin. Siitä sitten sukupolven harppaus, niin sairaiden ja vanhusten hoivatyö ei ylitä miehisiä arvoja.

        Minusta tällaisia merkkiä on jo ilmassa (viitaten yllä olevaan esimerkkiini, kaverille jolle takuulla ei ns. tosimies naureskele). Tietenkin ne palkka-asiat pitäisi hoitaa kuntoon, mutta sehän onkin vallan toinen juttu.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        12 Näkökulma / Temppeli / Re:Kirkko Lähetetty: 22.05.03. klo 22:53:20
        Itse olen agnostikko, mutta ystäväni on ev.lut kirkon pappi. (Rullasin Paavalin ohi vain vilkaisulla, kun hänen sanomansa vain tympii). Sen verran olen ystäväni kautta perehtynyt aisaan, että tiedän, että suurin osa kirkon palveluksessa ovat siellä siksi, että omaavat vakaumuksen työhönsä. Kuin myös ystäväni, jonka hengellinen vakaumus on syvä.

        Miksi hänen pitäisi saada palkkaa työstä, joka käsittää niin saarnat, kasteet, hautajaiset, häät, rippikoulut, muut sielunhoidolliset työtä, joita ottaa vastaan niin pitkälle kuin voimat riittävät? Työstä, joka ylittää ns. normaalien työviikkojen tunnit. Eikä ylitöistä makseta korvausta, sen enempää kuin sunnuntai- tai viikkolepokorvauksia.

        No, tietenkin papinkin täytyy syödä, ja maksaa vuokansa. Aivan yksinkertaisesti näin. Eikä se palkka niin häävi ole. Opettajan luokkaa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        13 Näkökulma / Tori / Re:Miehet hoiva-alalle ... Lähetetty: 22.05.03. klo 21:29:25
        Jotenkin, Pipa, mielikuvasi anteeksi vain, kuulostavat kuin menneiltä ajoilta. Tai ehkä minä tunnen vääriä ihmisiä.

        Minusta asenteet ovat kovasti muuttuneet nuorten miesten kohdalla. No, eihän tämä tuttavapiirini niin kovin laaja ole, mutta tunnen uusioperheitä, jossa ei niin mitään syrjintää esiinny lasten kesken. Ja jossa puolisot ovat kaiken puolin osallistuvampia, sekä kodin- että lastenhoidossa, kuin ehkä parikymmentä vuotta sitten.

        Miesvaltaisella alalla kun olen ikääni työskennellyt, niin olen oikein ihmetellyt, kuinka tänä päivän nuoret isät hehkuttavat synnytyskokemuksiaan (itseäni ne ikävystyttävät siinä kuin armeijajutut). Ja aivan käytännössä on tullut huomattua, että ne kauppareissut sun muut hoitavat isät, mikä vuosikymmeniä sitten ei olisi tullut kuuloonkaan. Ja kahvipöydässä keskustelevat lapsistaan siinä kuin naisetkin (hohhoijaa, ja minä tukahdutan haukotuksiani).

        Tuli vielä mieleen hoiva-alasta; eräs tuttava nuor mies, joka puolipäiväisesti ohjaa kehitysvammaisia lapsia, toinen päiväpuoli opettaa ikä-ihmislisille ATK-perusteita. Viime mainittua opetusta itse sivusta seuranneena, hänen hersyvällä huumorilla, ilman alentuvaisuuden häivääkään, niin aivan varmasti on näiden lasten parissa paras mahdollinen.

        Joten minusta tässä asiassa on menty aimo harppaus positiiviseen suuntaan. Tämä tietenkin on vain omani (ehkä liian suppean otannan kautta) subjektiivinen mielipiteeni.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        14 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 13.05.03. klo 17:57:59
        Niinpä Kuuno

        Tässä vain mietin, kuten Jaska jo totesi: Omalla sarallasi sinulle ei uusnäkeiltä ole vastusta. Ken yrittäisi, heitettäisin ylläpidon toimesta tuota pika palstalta ulos.

        Onnea kuitenkin voitollesi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        15 Näkökulma / Tori / Re:Arvostuksista ja "arvostuksista". Lähetetty: 13.05.03. klo 15:42:37
        Lainaus käyttäjältä: Pipanella 13.05.03. klo 10:07:30
        Työpöydälläni lojuu polyesteri /muovi/kangas, hyi vittu. Ja minun on pakko ruveta mittatilaustyönä väsäämään kaavoja ja kuositella ja ... hitto ... ihmiset ovat kaikkine tietoineen joskus tyhmiä kuin ... ihmiset. Tämäkin asiakas on (muka) fiksu. Toivottavasti lukisi tämän ja suuttuisi ja jonkinajankuluttua häpeäisi ja vaihtaisi tyyliä. Jonkun pitää aina ensin nolaata, ennenkuin järki astuu kuvioon.




        Tästä minusta nimimerkki pohjaköli sanoi mitä mainiommin älyketjussa:

        "Joka hevosilla ajaa se hevosista puhuu. Ja kun kädessä on vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta."

        Taitaa sinullakin, Pipanella, olla ne omat mittarit, joilla punnitset ihmisten älyä.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        16 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Missä Näkit asustelee Lähetetty: 13.05.03. klo 14:45:43
        Kas, vain Pseudo on (ehkä) ollut naapurina.

        Muuttavaa sorttia kun olen, niin tätä voidaan todeta lähes jokaisesta Hesalaisesta. On tullut asuttua Käpylässä, Vallilassa, Kruunuhaassa, Kalliossa, Kampissa, Eirassa... Myös muutamassa Suomen maaseutukaupungissa. Lisäksi Ruotsissa erinäisiä vuosia, eri puolilla. Tukholmassa kolmisen vuotta. Ja Kööpenhaminassakin parisen vuotta.

        Nykyään asustelen Pohjois-Helsingissä. Hyvät puolet: suht. hyvät yhteydet keskustaan. Viljelypalsta kävelymatkan (5 min.) takana. Muuta? No, eipä tule nyt mieleen.

        Kai tämän olen sanonut ennenkin: Unelmani on punainen tupa ja perunamaa, keskellä Helsinkinä, järven rannalla.

        Mutta kaikkia unelmiaanhan ei voi toteuttaa..

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        17 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Sanoittaako kukaan? Lähetetty: 12.05.03. klo 17:33:54
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 12.05.03. klo 15:37:25
        Mainio oodi Iita!


        -LUOKSE-


        Surumielin askeleitani rytmitän
        vain muisto sinusta seuranain
        no, ehkä pari tähteä taivahan
        kulkuani yksinäistä katselee

        Kaipuu suuri sun luokses rakkahin
        Näkökulma mun oma armahin
        Päivän ja yön raja hämärtyy,
        kun sisälläin eron tuska tiivistyy

        Yli kuohuvan meren myrskyävän
        aatos rientää luo Näkökulmaan rakkahain
        Oi, miksei nettiyhteys oo saarellain
        luoksesi riennän, kun vesi tyyntyypi vain


        Niin vahva on varjo tään ikäväin
        se suojaa mua matkalla ystäväin
        olen luonasi koitossa huomisen
        mitä jää, on huomassa enkelten






        KERTOSÄE (ehdotuksia)

        EDIT: Lisätty Huuhaan ja Aren koskettavat säkeistöt.






        Öh, yksi ehdotus. Parempia odotellessa.

        Näkkäri, näkkäri, näkkäri
        sä multa järjen veit
        näkkäri, näkkäri, näkkäri
        miksi tämän teit?
        näkkäri, näkkäri, näkkäri
        ei syömein rauhaa saa
        näkkäri, näkkäri, näkkäri
        ennen kun pääsen näytön taa

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        18 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Sanoittaako kukaan? Lähetetty: 12.05.03. klo 16:20:15
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 12.05.03. klo 15:37:25
        Mainio oodi Iita!

        Luvallasi nappaan kuitenkin vain yhden säkeistön oodistasi Luokse -kappaleeseen, jotta myös muille kaappisanoittajille jäisi mahdollisuus antaa riimejään ehdolle eli tähän mennessä:

        -Luokse-


        Surumielin askeleitani rytmitän
        vain muisto sinusta seuranain
        no, ehkä pari tähteä taivahan
        kulkuani yksinäistä katselee

        Kaipuu suuri sun luokses rakkahin
        Näkökulma mun oma armahin
        Päivän ja yön raja hämärtyy,
        kun sisälläin eron tuska tiivistyy


        KERTOSÄE (ehdotuksia)






        Yli kuohuvan meren myrskyävän
        aatos rientää luo Näkökulmaan rakkahain
        Oi, miksei nettiyhteys oo saarellain
        luoksesi riennän, kun vesi tyyntyypi vain


        Hmm. Pääsisipä jo mökille. Tulisi nettiriippuvaisuuttakin testattua todenteolla.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        19 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 11.05.03. klo 19:15:25
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 11.05.03. klo 18:13:39
        Saatat olla rehellinen mutta olet silti mielestäni julma, ovela ja komea persoona.





        Kiitos Boddhi!

        Sinä todella osaat puhua naisille.

        Hmm. Ettet vain sanoisi tätä kaikille :(

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        20 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 11.05.03. klo 16:31:32
        Lainaus käyttäjältä: huuhaa 11.05.03. klo 11:10:59
        Herttaisuus sinällään on mielestäni äärimmäisen positiivinen luonteenpiirre. Pidän kovasti sinun virtuaalipersoonastasi, mikäli tällainen mielistely foorumilla sallitaan :)..




        Toki sallitaan. Minua ei voi liikaa mielistellä. Sitä paitsi osoittaa kirjoittajalta - paitsi terävää älyä - erinomaista makua.

        Mutta herttainen kuulostaa korvissani kiltiltä söpöltä ääliöltä. Enemmän säväyttää Boddhin luonnehdinta: julma kuin kalmukki. Ikäväkseni huomasi hänen eilen olleen kieroilevalla tuulella. Nimitteli minua rehelliseksi. Näkki-terminologiassa tarkoittanee yksinkertaista hölmöä.

        Mutta rönsyaiheeseen, eli elokuviin. Täytynee tunnustaa, että olen tullut kriittiseksi. Usea kehuttukin saattaa kyllästyttää parinkymmenen minuutin jälkeen. Toisaalta telkku latistaa hyvänkin elokuvan. Tänä iltana muuten tulee Elämä on ihana, joka leffateatterikokemuksena ainakin oli oikein mukiinmenevä. Jack Nicholson on aina takuuvarma ihanana vihattavana sikailijana.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        21 Näkökulma / Tori / Re:Korkeakulttuuri - yhteiskunnan mätäpaise Lähetetty: 11.05.03. klo 01:51:41
        Lainaus käyttäjältä: Etunimi Sukunimi 11.05.03. klo 01:21:40
        Hm, minkälaisia tunteita "hyvä taide" sinussa herättää? Minusta tuo on varmaan ihan hyvää taidetta kun on vaikuttanut kuitenkin noin voimakkaasti, hm ...



        Kun kopioit koko viestini, on aika vaikeaa arvella, mistä fiiliksistäni kysyt. Jos kysyt Budapestin näyttelystä, niin en muista. Jotain väkivaltaa, abstrakteissa.

        Yleensä en tiedä, etenkään kuvaamotaiteesta (tai kuka ennustaa, mikä jää elämään yli sukupolvien) mikä on hyvää, eli taidetta.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        22 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 11.05.03. klo 01:23:31
        No, näin pikaisesti.

        Minulla on käytössä minihiiri. Vilkaisulla merkkinä Logintech.

        Markkinoilla oli pienin, noin puoli vuotta sitten. Oikeasti se on tarkoitettu kannettavan mukana kuljettamiseen, mutta omaan pieneen kännyyni vallan mainosti sopiva.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        23 Näkökulma / Tori / Re:Korkeakulttuuri - yhteiskunnan mätäpaise Lähetetty: 11.05.03. klo 01:10:27
        En aivan oikeasti ole perehtynyt kuvaamotaiteeseen joten pitäisikö tähän keskusteluun yhtyä (ööh, joo, johan sen tein).

        Sen moneen kerran mainitun sprema-veri teoksen satuin näkemään. Ei herättänyt sen kummempia ajatuksia kuin hämmästelyjä. Eli onko tämäkin kaiken kohdun väärtti. Minua se ei enempää pysäyttänyt, muuna kuin lievän inhon tunteena.

        Muutenkin ns. nykytaiteeseen on ristiriitaisia tunteita. Joskus aiheuttaneet ihan hyviä fiiliksiä (en muista mitään mullistavia, paitsi yhtä auringossa koikohtelevaa lehmää, en muista kenen teos. Ei suomalainen).

        Pahoja fiiliksiä on, vaikka en pidä itseäni hirveen herkkänä taiteen suhteen. Budapestissa erään nykytaiteen näyttelyssä oli pakko lähteä ulos odottamaan ystäviä, kun rupesi ahdistamaan. En edes muista, mikä oli aiheena.

        Ystävänikään eivät pitäneet teemasta.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        24 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman virallinen kylähullu Lähetetty: 11.05.03. klo 00:43:46
        [quote author=huuhaa
        Arethusa on sen verran herttainen henkilö, Lainaus:



        Herttainen !!

        Kuinka voikaan tappioissaan vaipua alas. Enkä yhtään hurskastele, ettenkö olisi pitkävihainen. Laitan korvaan taa, hra Huu

        Jos rönsyilyjä suotaan, tässä vakavassa aiheessa, mutta kuitenkin näin baarin puolella. Kun tuota leffa yhdessä katselimme?

        Kirjasta en pitänyt. Kai sitä nirppanokkaa kaunosieluisuutta, kun ei loksahtanut sen enempää juonen uskottuvaisuus, tai sen kirjallinen esittäminen. Elokuvana puoleen väliin on todella vaikuttava. Mutta, vieläkin tuntui siltä, että suuren pakomatkan jälkeen hajosi (hmm- turhia otoksia paratiisisista ja paljastisisseistä mimmeistä). Ja loppukin jäi mietityttämään. Mihin sankari oikeastaan vapautui? Mikä hänellä silloin oli, voisi olla monen ahdistuneen kaupunkilaisen slummiasukkaan unelmien toteutus.


      • Korppari

        Koskapa tapahtuu ylihuomenna joki operaatio, niin varmuuden vuoksi

        46 Näkökulma / Temppeli / Elämää muiden tähtien ympärillä? Lähetetty: 6.04.03. klo 13:29:43
        Ollako elämää muualla vai eikö olla?

        Mikäli lähitähtivalikoimamme on tavanomaisen keskinkertaista ja yleistettävissä koko Linnunradan mittaan, 90 % kaikista tähdistä on punaisia kääpiötähtiä, joita ei näe, kuin aivan läheltä, muutamien valovuosien päästä. Sellaisten tähtien energiatuotanto on niin verkkaista, että niiden eliniät venyvät satoihin miljardeihin vuosiin, useampikymmenkertaisiksi oman Aurinkomme elinkaareen verrattuina.

        Onko niiden (todennäköisillä) planeetoilla elämää? Sikäli kuin asiantila sellaiseksi paljastunee joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, niin niiden elämille on hyvin pitkät perspektiivit. Mikäli riittävästi raskaampia alkuaineita on ollut saatavissa oman aurinkokuntamme syntyvaiheita huomattavasti varhaisemmissa vaiheissa, tuplaten oman aurinkokuntamme tähänastista ikää vanhemmissa puitteissa voisi olla jo vaikka mitä.

        Nykyisen kasvikuntamme kaltaista siellä ei voine olla, koska punakääpiön loivan säteilykäyrän huippu osuu infrapunaiselle, 1000 nanometrin paikkeille ja meikäläinen kasvikunta käyttää fotosynteesissään oman Aurinkomme näkyvän säteilyn aallonpituuksista ainakin 427,450, 455, 475, 480, 643, 660 nanometrin kohtia klorofylli a ja b, alfakaroteeni ja xantofylli -sieppareiden keinoin. (neljäsataset ovat sinisen valon alueella ja kuusisataset viherkeltaisella9

        Riittääköhän pidempiaallonpituisessa punaisessa ja infrapunaisessa valossa riittävästi tehoa millään keinoin veden hajottamiseen, mikä olisi tehoisan yhteyttämisen edellytys? Mitähän aallonpituutta syvemmällä omissa merissämme elävät kasviplanktonit käyttävät?

        Elämä on jokatapauksessä kekseliäs, kunhan on alkuun päässyt
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        47 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Lemmikkieläinnurkka Lähetetty: 6.04.03. klo 11:55:26
        Luonani majailee chinchillalauma, jonka täsmällisestä koosta ei tällä hetkellä ole tarkkaa tietoa. Ne elävät niin luonnollista elämää, kuin kerrostaloasunnossa Andien otukset voivat. Minä lähinnä vain tarkkailen niitä ja ruokin. Keskinäinen laumaeloisuus tuntuu riittävän nille hyvin, eivätkä ne paljon tunnu edes sietävän ihmiskäsittelyä.

        Jyrsijäluontoisesti jatkuvakasvuiset hampaat tarvitsevat kovaa purtavaa. Niillä on koivuhalko ja erilaisia oksia ja laudoista rakentamani hyllykkö, missä ne tykkäävät majailla ja järsiskellä. Pahvilaatikoista rakenneltuja "kerrostaloja, portaikkoja ja tunneleita", joita pitää silloin tällöin uusia silpuksijärsimistoiminnan vuoksi.

        7°25'N 110°49'E 03
        Lauman koko selvisi oli tullut yksi kappale lisää.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        48 Näkökulma / Temppeli / Re:Kevätmyrskyjä tulossa Lähetetty: 5.04.03. klo 15:54:05
        Lainaus käyttäjältä: Control 5.04.03. klo 01:49:46
        En usko noihin myrskyihin. Sen sijaan yleisenä kysymyksenä: Uskotko että pitää paikkansa väite, jonka mukaan tuulet Suomen merialueilla ovat koventuneet viimeisen 20 vuoden aikana ?




        Ei se ihan pelkästään tuulentoiveista tempaistu tuulivaroitus lie. Saaristomerellä on jo mitattu 29 m/s puuskanopeuksia ja tuuli on edelleen voimistumaan päin. Joku ammattimeteorologi on tulkinnut ilmakehäjuttuja niin, että suihkuvirtaus on matalalla, yhdessä-kahdessa kilometrissä ja päälle 30 metrin lukemin. Sellaisesta voi "karata" ällistyttävän voimakkaitakin puuskauksia maanpintatasolle. Kovimpien tuulien arvioidaan kuitenkin pysyttelevän pääosin merialueiden päällä ja siirtyvän vähitellen Itämerta pitkin etelään päin.

        Voimistuneista tuulista voi syyttää NAOa (Pohjois-Atlantin Heilahtelu)
        Siinä on muistelutuntumalla (tarkistamatta taulukoista) ollut noin puolen vuosisadan ajan voimakkaampien tuulien kautta.

        Australian Inico onvaimenemaan päin.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        49 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 21:40:10
        Kai kaikki nyt sentään korpin tunnisti muuttuneista koosta, näöstä, kielestä ja harrasteista huolimatta? (Jos jotakuta kotimainen linnusto sattui kiinnostamaan)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        50 Näkökulma / Temppeli / Kevätmyrskyjä tulossa Lähetetty: 4.04.03. klo 13:34:45
        Vuodenaikaannähden aivan huikeisiin lukemiin (30m/s) yltäviä myrskytuulia on luvassa ensiyöksi ja huomisaamuksi lounaisille merialueille. Äkkipäätään voimistuva myrskykeskus hyökkää yli Norjan ja Ruotsin kimppuumme ja tahmauttaa lumenriepotuksellaan liikenteen.

        Länsi-Suomen liikenteeseen viikonlopuksi aikovat talvirenkaat alle ja säätiedotukset kuunteluun ja mietintämyssy päähän, onko huvi vaivan arvoista.

        Tietysti saatta olla, kuten on joskus ennenkin ollut, että päivystävää meteorologia tuuraamaan on päästetty joku myrskybongari, jolle on juuttunut aprillipäivä päälle. Seuraillaan tilannetta.

        Muuta myrskyjen maisemisrta. Supertaifuuni Inigo (ei Indigo) suunnittelee hyökkäävänsä Luoteis-Australian rannikolle ja muuta mielenkiintoista: Meriveden pintalämpötila Australian koillispuolella on ylittänyt käytössä olevan asteikon ylärajan 34 astetta Celsiusta.

        (Viikonlopulla ehkä ehdin, sikäli kuin myrskyjen seuraamiselta joudan, paneutua tämän ketjun avarusmatkailuihinkin. Selvitettävää siihen, punaisten kääpiöiden valokäyrä ja fotosynteesi kakkosen aallonpituus (mitä lähitähtiemme planeetoilla kasvaa?))
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        51 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 18:49:05
        Vähän matkailusuunnitelmien aikataulujen täsmentelyä. 12.5 valovuoden pallossa on 33 tähteä, joista suurin osa on himmeitä punaisia kääpiöitä. Niillä "mahdollisen elämän vyöhyke" on tosi kapea, joten on kyseenalaista, sattuuko sillä etäisyydellä olemaan planeettoja tutkittaviksi tai asuttaviksi. Vain yksi auringonkaltainen Tau Ceti, jonne nykyisillä nopeuksilla kestäisi tiesmitä (pitää etsiä muunnoskertoimia sun muita) ja katsoa evoluution viimeinen jakso ja palata jatkamaan tätä kirjoitusta ties milloin myöhemmin....

        4°38'N 127°45'W 03
        Laskeskelin vähän summittaisesti.
        Nykyisillä aurinkokuntaluotainten nopeuksilla kestäisi noin 100 000 vuotta Tau Cetiin.

        Jatkuvakiihdytteinen raketti yhden Geen kiihtyvyydellä kiihdyttäisi vajaassa vuodessa valonnopeuteen, eli kiihdytys, matka ja jarrutus kestäisi vajaa parikymmentä vuotta.

        Reaalitodellisuus siellä sadan tai parinsadan vuoden päässä on jotain noiden kahden luvun välillä, vaikka kymmenesosa Geellä viisi vuotta kiihdytystä ja jarrutusta ja parikymmentävuotta tasamatkaa puolella valonnopeutta, eikä homma kestäisi kuin kolmannesihmisiän.

        Ihmisten rakentamien kapineiden liikkumisnopeus on kymmenkertaisunut yhä lyhenevissä ajoissa. Ensimmäinen 100 km/h junalla 18??
        ensimmäinen 1000 km/h suihkukoneella 19??
        10 000 km/h ballistiset ohjukset ? 19??
        100 000 km/h lähiaikojen nopeimmat avaruusluotaimet ?

        Ionimoottoreita on kai jo kokeiltu? Smartissa lienee sellainen pieni?

        Toistaiseksi näköpiirissä oleva kuviteltavissa oleva riittävä teho saataneen vain fissioydinvoimasta. Siis kunnon reaktori ja kahtapuolta isot kiihdytinrenkaat kiihdyttämään minkä tahansa aineen positiiviset ydinionit ja negatiiviset elektronit lähelle valonnopeutta ja siinä olisi työntösuihku.



        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        52 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 22:09:48
        Lainaus käyttäjältä: Katriina 30.03.03. klo 14:18:35
        Ihmiseltä loppuu ikä ennen kuin hän pystyy edes lähiavaruuttaan hallitsemaan.





        Taidan vastailla pätkittäin vähän kerrallaan.

        Ihmisten ajanhahmotushorisontti oleilee aika lähellä. Jos sattuu iso avaruusonnettomuus, kuten sukkula äsken ja sukkula parikymmentä vuotta sitten ja avaruusrahaa tärväytyy sotiin ja aikaisemmin kilpavarusteluihin ja suunniteltuja avaruushankkeita pannaan jäihin rahoitusvaikeuksien vuoksi ja ISS:n aiottu tulevaisuus on hieman vaakalaudalla ja mahtavasti myöhässä, innokkaimmat avaruusmatkailuintoilijat alkavat vaipua pessimismiin, ettei "avaruudenvalloituksesta" mitään tule.

        Kaiken aikaa avaruusrintamalla tapahtuu jotain näyttävämpää vähäisempää. Satoja tutkimushankkeita valmistellaan huomaamattomasti tuhansissa yrityksissä. Tutkimuslaitteita suunnitellaan, rakennetaan, kokeillaan, parannellaan. Lähdössä olevia, mutta hieman lykkääntyviä tutkimussateelliitteja on melkein valmiina: Smart, Rosetta, Mars Express. Keskeneräisempiä ovat Dawn, Sirtf, Pluto-Kuiper. Avaruudessa jo matkaavat satelliitit syytävät sellaisia määriä ja jatkuvasti lisääntyviä määriä mittaustietoa maahan kaiken aikaa, ettei tiedon analysointiin riitä kapasiteettia.

        Ja kuinka vanhaa on ihmiskunnan avaruustutkimus "paikan päällä"? Vanhimmat Näkit lienevät eläneet koko avaruusaikakauden. Teollistumista on ollut muutamia vuosisatoja, nykymallisia luonnontieteitä puolisentuhatta vuotta, sivistystä ja kirjoitustaitoa muutamia tuhansia vuosia ja maanviljelystaitoa kymmenisentuhatta vuotta. Nykyihmisiä arvioidaan olleen olemassa sadan (tai parin) tuhannen vuoden ajan ja hominideja joidenkin miljoonien vuosien ajan. Isojen monisoluisten eliöiden aikakautta on ollut satakertaisesti hominidien aika ja viimeisestä steriloivan kokoisesta (jolloin kaikki valtameret höyrystyivät ja pintakallioperä suli laavaksi koko planeetan mitassa) planetoiditörmäyksestä on nelisen miljardia vuotta.

        Mistään avaruusperäisestä totaalituhosta ei ole tulevaisuuden suunnassa arvioitavan suuruisia uhkia. Asteroiditörmäystä epätodennäköisemmästä tietämättömän oudosta tuhonmahdollisuudesta ei ole senkään vertaa pelkoja. Ihmiskunnan itseaiheuttamasta tuhosta ei tulle kovinkaan totaalista. Kaikkien olemassaolevienkaan ydinaseiden kertaluokan paukuttelusta ei tule mitään, kun tekniset vempaimet rapistuvat vuosikymmenissä huoltamattomina toimimattomiin. Ekologiset tuhot saattavat pienentää ihmiskuntaa ja samalla hidastaa tuhoutumisnopeutta.

        3°47'N 67°23'W 03
        Lainaus:
        Maapallon ilmakehä voi hävitä



        Maapallon ilmakehä ei ymmärtääkseni voi hävitä. Avaruuden säteilyt voivat muuttaa sen koostumusta. Asteroiditörmäykset ja tulivuoren purkaukset muuttavat sen koostumusta. Auringon voimistuva säteily tihentää ilmakehää höyrystämällä siihen lisää vesihöyryä.

        Mitähän tosiaan tapahtuisi, jos iso komeetta kyntäisi ilmakehän läpi?

        Nopeus olisi suunnasta riippuen 10-70 km/s. Komeetan eteen patoutuva ilma kuumenisi (nyt menee arvailuksi) kymmeniintuhansiin-satoihintuhansiin asteisiin, minkä lämpösäteily sytyttäisi kaiken alapuolellaan olevan tuleen ja haihduttaisi vähintään melkoisesti ja hajottaisi kenties koko komeetan. Nopeudesta ja korkeudesta riippuisi, sataisivatko palaset maahan vai karkaisivatko takaisen avaruuteen. Ilmakehä todennäköisimmin paksunisi ja muuttuisi. Komeetoilla ei ole niin suurta vetovoimaa, joka pystyisi tekemään mitään imaisutoimia.

        3°49'N 95°13'W 03
        Lainaus:
        käytännössä katsoen ihmisen mahdollisuus jättää tämä planeetta on mahdotonta



        Tässäkin on kysymys aika-asteikosta. Tulevaisuusarvioissa yleensä yliarvioidaan lähitulevaisuus ja voimakkaasti aliarvioidaan kaukaisempi tulevaisuus. Joten varovaisia arviointeja:
        Kymmenessä vuodessa ei tapahdu vielä paljon mitään.
        Kahdessakymmenessä vuodessa automaattimönkijät tutkivat Kuuta, Marsia, Merkuriusta, asteroideja, komeettoja.
        Kolmessakymmenessä vuodessa satunnaisia ihmisretkueita käy lähipalloilla. Vanhentunut ja keskeneräiseksi jäänyt ISS romautetaan alas Amerikan "pyhien" pahainakselisotien konkurssoiman maan talouden seurauksena ja uudet yritykset ottavat johdon avaruustutkimuksessa. Viidessäkymmenessä vuodessa lähipalloilla on pysyviä tukikohtia ja kymmenien jatkuvakiihdytteisten automaattiluotainten parvet suunnistavat kohti lähitähtikuntia.

        Sadassa vuodessa matkustajaraketit ovat menossa lupaavimpiin kohteisiin.
        Kahdessasadassa vuodessa kymmenien lähitähtien jättiläisplaneettojen kuilla on tukikohtia.

        Matkailuun tarvittaneen hyötöreaktorityyppisiä kiihdyttimiä, joissa valmistuu lisäpolttoainetta.

        Naapuritähtivuosiluvut olivat Stetson-teoreettisia ja pitäisi laskeskella tarvittavia kiihtyvyyksiä ja etäisyyksiä, jotta tarvitseeko arvausta rikastaa nolla-ryppäällä
        (Välihuomio:EE16:n ensimmäistä uhka-aikaa on heitetty 38 vuotta kauemmaksi)

        Minulla oli jossain lähitähtikartastoja...
        http://www.anzwers.org/free/universe/

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        53 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 16:51:15
        Koskapa tämä kirjoitelma näkyi putkahtaneen todellisuuteen kaksinkertaisena versiona, poistin edellisestä sisällön ja kehittelin paikalle uuden, joka seuraavassa:

        Jossakin tämän ketjun jäljessätulevassa kirjoituksessani mainitsen mielenkiintoisen gammaryöpsähdyksen. Toisekseen kun tuossa aivan jälkeisessä on ilmakehäasiaa , niin yhdistänpä asiat.

        Sen gammapurskeen graafinen kuvaus
        http://gcn.gsfc.nasa.gov/notices_k/GRB20030329_41849.254_k.jpeg
        on mielenkiintoisesti kaksihuippuinen, josta voi arvella räjähtänyttä tähteä ympäröineen kaksi tiheämpää kuorikerrosta, joihin hiukkassäde osui noin kymmenen sekunnin välein, joten niiden maksimietäisyys toisistaan on ollut 3 miljoonaa kilometriä (oman Aurinkomme säde on 0,7 miljoonaa kilometriä)(ja hyperjättiläisen, (millaiset tojahtelevat hypernovina) jopa 50 kertainen, eli luokkaa 35 miljoonaa kilometriä).

        Mikäli vielä olisi saatu pyydystettyä muutama neutriino, olisi tähtianatomiasta saatu vieläkin enemmän tietoa.

        Mikäli omassa Linnunradassamme sattuisi moinen hypernova ja kapea gammasädepulssi osuisi maahan, ilmakehässä tapahtuisi jotain, mahdollisesti hyvinkin elämää tuhoavaa. Tapausta ovat teoretisoineen herrat Arnon Dar, Shlomo Dado ja Alvaro De Rujula. Nimihaulla tulee aikapaljon sivuja, joilla näkyy ensisilmäysvirheitäkin, joten teoriakaan ei liene absoluutti. (pitänee katsastella joskus, löytyykö sieltä kaavoja)

        Gammasäderyöpsäysta seuraava hiukkassuihku ei välttämättä enää osuisi maahan, sillä maa olisi saattanut väliaikana kuljeksia kauas.

        Linnunradan seuraavat supernovat (milloin sitten tussahtelevatkin) ovat todennäköisesti hyperjättiläisiä, joista tunnetuin lienee Eta Carinae. Sen napasuunta ei onneksi osoita meihin päin.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        54 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 13:10:22
        Lainaus käyttäjältä: Katriina 30.03.03. klo 11:24:17
        En oikein ymmärrä, mitä tekemistä aiheella on temppelin puolella, mutta yritän kääntää sitä sinne paremmin sopivaksi.


        >>Keskustelua aiheista filosofia, tiede ja uskonto


      • Korppari
        Korppari kirjoitti:

        Koskapa tapahtuu ylihuomenna joki operaatio, niin varmuuden vuoksi

        46 Näkökulma / Temppeli / Elämää muiden tähtien ympärillä? Lähetetty: 6.04.03. klo 13:29:43
        Ollako elämää muualla vai eikö olla?

        Mikäli lähitähtivalikoimamme on tavanomaisen keskinkertaista ja yleistettävissä koko Linnunradan mittaan, 90 % kaikista tähdistä on punaisia kääpiötähtiä, joita ei näe, kuin aivan läheltä, muutamien valovuosien päästä. Sellaisten tähtien energiatuotanto on niin verkkaista, että niiden eliniät venyvät satoihin miljardeihin vuosiin, useampikymmenkertaisiksi oman Aurinkomme elinkaareen verrattuina.

        Onko niiden (todennäköisillä) planeetoilla elämää? Sikäli kuin asiantila sellaiseksi paljastunee joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, niin niiden elämille on hyvin pitkät perspektiivit. Mikäli riittävästi raskaampia alkuaineita on ollut saatavissa oman aurinkokuntamme syntyvaiheita huomattavasti varhaisemmissa vaiheissa, tuplaten oman aurinkokuntamme tähänastista ikää vanhemmissa puitteissa voisi olla jo vaikka mitä.

        Nykyisen kasvikuntamme kaltaista siellä ei voine olla, koska punakääpiön loivan säteilykäyrän huippu osuu infrapunaiselle, 1000 nanometrin paikkeille ja meikäläinen kasvikunta käyttää fotosynteesissään oman Aurinkomme näkyvän säteilyn aallonpituuksista ainakin 427,450, 455, 475, 480, 643, 660 nanometrin kohtia klorofylli a ja b, alfakaroteeni ja xantofylli -sieppareiden keinoin. (neljäsataset ovat sinisen valon alueella ja kuusisataset viherkeltaisella9

        Riittääköhän pidempiaallonpituisessa punaisessa ja infrapunaisessa valossa riittävästi tehoa millään keinoin veden hajottamiseen, mikä olisi tehoisan yhteyttämisen edellytys? Mitähän aallonpituutta syvemmällä omissa merissämme elävät kasviplanktonit käyttävät?

        Elämä on jokatapauksessä kekseliäs, kunhan on alkuun päässyt
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        47 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Lemmikkieläinnurkka Lähetetty: 6.04.03. klo 11:55:26
        Luonani majailee chinchillalauma, jonka täsmällisestä koosta ei tällä hetkellä ole tarkkaa tietoa. Ne elävät niin luonnollista elämää, kuin kerrostaloasunnossa Andien otukset voivat. Minä lähinnä vain tarkkailen niitä ja ruokin. Keskinäinen laumaeloisuus tuntuu riittävän nille hyvin, eivätkä ne paljon tunnu edes sietävän ihmiskäsittelyä.

        Jyrsijäluontoisesti jatkuvakasvuiset hampaat tarvitsevat kovaa purtavaa. Niillä on koivuhalko ja erilaisia oksia ja laudoista rakentamani hyllykkö, missä ne tykkäävät majailla ja järsiskellä. Pahvilaatikoista rakenneltuja "kerrostaloja, portaikkoja ja tunneleita", joita pitää silloin tällöin uusia silpuksijärsimistoiminnan vuoksi.

        7°25'N 110°49'E 03
        Lauman koko selvisi oli tullut yksi kappale lisää.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        48 Näkökulma / Temppeli / Re:Kevätmyrskyjä tulossa Lähetetty: 5.04.03. klo 15:54:05
        Lainaus käyttäjältä: Control 5.04.03. klo 01:49:46
        En usko noihin myrskyihin. Sen sijaan yleisenä kysymyksenä: Uskotko että pitää paikkansa väite, jonka mukaan tuulet Suomen merialueilla ovat koventuneet viimeisen 20 vuoden aikana ?




        Ei se ihan pelkästään tuulentoiveista tempaistu tuulivaroitus lie. Saaristomerellä on jo mitattu 29 m/s puuskanopeuksia ja tuuli on edelleen voimistumaan päin. Joku ammattimeteorologi on tulkinnut ilmakehäjuttuja niin, että suihkuvirtaus on matalalla, yhdessä-kahdessa kilometrissä ja päälle 30 metrin lukemin. Sellaisesta voi "karata" ällistyttävän voimakkaitakin puuskauksia maanpintatasolle. Kovimpien tuulien arvioidaan kuitenkin pysyttelevän pääosin merialueiden päällä ja siirtyvän vähitellen Itämerta pitkin etelään päin.

        Voimistuneista tuulista voi syyttää NAOa (Pohjois-Atlantin Heilahtelu)
        Siinä on muistelutuntumalla (tarkistamatta taulukoista) ollut noin puolen vuosisadan ajan voimakkaampien tuulien kautta.

        Australian Inico onvaimenemaan päin.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        49 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Marinaa ja valitusta Lähetetty: 4.04.03. klo 21:40:10
        Kai kaikki nyt sentään korpin tunnisti muuttuneista koosta, näöstä, kielestä ja harrasteista huolimatta? (Jos jotakuta kotimainen linnusto sattui kiinnostamaan)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        50 Näkökulma / Temppeli / Kevätmyrskyjä tulossa Lähetetty: 4.04.03. klo 13:34:45
        Vuodenaikaannähden aivan huikeisiin lukemiin (30m/s) yltäviä myrskytuulia on luvassa ensiyöksi ja huomisaamuksi lounaisille merialueille. Äkkipäätään voimistuva myrskykeskus hyökkää yli Norjan ja Ruotsin kimppuumme ja tahmauttaa lumenriepotuksellaan liikenteen.

        Länsi-Suomen liikenteeseen viikonlopuksi aikovat talvirenkaat alle ja säätiedotukset kuunteluun ja mietintämyssy päähän, onko huvi vaivan arvoista.

        Tietysti saatta olla, kuten on joskus ennenkin ollut, että päivystävää meteorologia tuuraamaan on päästetty joku myrskybongari, jolle on juuttunut aprillipäivä päälle. Seuraillaan tilannetta.

        Muuta myrskyjen maisemisrta. Supertaifuuni Inigo (ei Indigo) suunnittelee hyökkäävänsä Luoteis-Australian rannikolle ja muuta mielenkiintoista: Meriveden pintalämpötila Australian koillispuolella on ylittänyt käytössä olevan asteikon ylärajan 34 astetta Celsiusta.

        (Viikonlopulla ehkä ehdin, sikäli kuin myrskyjen seuraamiselta joudan, paneutua tämän ketjun avarusmatkailuihinkin. Selvitettävää siihen, punaisten kääpiöiden valokäyrä ja fotosynteesi kakkosen aallonpituus (mitä lähitähtiemme planeetoilla kasvaa?))
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        51 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 1.04.03. klo 18:49:05
        Vähän matkailusuunnitelmien aikataulujen täsmentelyä. 12.5 valovuoden pallossa on 33 tähteä, joista suurin osa on himmeitä punaisia kääpiöitä. Niillä "mahdollisen elämän vyöhyke" on tosi kapea, joten on kyseenalaista, sattuuko sillä etäisyydellä olemaan planeettoja tutkittaviksi tai asuttaviksi. Vain yksi auringonkaltainen Tau Ceti, jonne nykyisillä nopeuksilla kestäisi tiesmitä (pitää etsiä muunnoskertoimia sun muita) ja katsoa evoluution viimeinen jakso ja palata jatkamaan tätä kirjoitusta ties milloin myöhemmin....

        4°38'N 127°45'W 03
        Laskeskelin vähän summittaisesti.
        Nykyisillä aurinkokuntaluotainten nopeuksilla kestäisi noin 100 000 vuotta Tau Cetiin.

        Jatkuvakiihdytteinen raketti yhden Geen kiihtyvyydellä kiihdyttäisi vajaassa vuodessa valonnopeuteen, eli kiihdytys, matka ja jarrutus kestäisi vajaa parikymmentä vuotta.

        Reaalitodellisuus siellä sadan tai parinsadan vuoden päässä on jotain noiden kahden luvun välillä, vaikka kymmenesosa Geellä viisi vuotta kiihdytystä ja jarrutusta ja parikymmentävuotta tasamatkaa puolella valonnopeutta, eikä homma kestäisi kuin kolmannesihmisiän.

        Ihmisten rakentamien kapineiden liikkumisnopeus on kymmenkertaisunut yhä lyhenevissä ajoissa. Ensimmäinen 100 km/h junalla 18??
        ensimmäinen 1000 km/h suihkukoneella 19??
        10 000 km/h ballistiset ohjukset ? 19??
        100 000 km/h lähiaikojen nopeimmat avaruusluotaimet ?

        Ionimoottoreita on kai jo kokeiltu? Smartissa lienee sellainen pieni?

        Toistaiseksi näköpiirissä oleva kuviteltavissa oleva riittävä teho saataneen vain fissioydinvoimasta. Siis kunnon reaktori ja kahtapuolta isot kiihdytinrenkaat kiihdyttämään minkä tahansa aineen positiiviset ydinionit ja negatiiviset elektronit lähelle valonnopeutta ja siinä olisi työntösuihku.



        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        52 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 22:09:48
        Lainaus käyttäjältä: Katriina 30.03.03. klo 14:18:35
        Ihmiseltä loppuu ikä ennen kuin hän pystyy edes lähiavaruuttaan hallitsemaan.





        Taidan vastailla pätkittäin vähän kerrallaan.

        Ihmisten ajanhahmotushorisontti oleilee aika lähellä. Jos sattuu iso avaruusonnettomuus, kuten sukkula äsken ja sukkula parikymmentä vuotta sitten ja avaruusrahaa tärväytyy sotiin ja aikaisemmin kilpavarusteluihin ja suunniteltuja avaruushankkeita pannaan jäihin rahoitusvaikeuksien vuoksi ja ISS:n aiottu tulevaisuus on hieman vaakalaudalla ja mahtavasti myöhässä, innokkaimmat avaruusmatkailuintoilijat alkavat vaipua pessimismiin, ettei "avaruudenvalloituksesta" mitään tule.

        Kaiken aikaa avaruusrintamalla tapahtuu jotain näyttävämpää vähäisempää. Satoja tutkimushankkeita valmistellaan huomaamattomasti tuhansissa yrityksissä. Tutkimuslaitteita suunnitellaan, rakennetaan, kokeillaan, parannellaan. Lähdössä olevia, mutta hieman lykkääntyviä tutkimussateelliitteja on melkein valmiina: Smart, Rosetta, Mars Express. Keskeneräisempiä ovat Dawn, Sirtf, Pluto-Kuiper. Avaruudessa jo matkaavat satelliitit syytävät sellaisia määriä ja jatkuvasti lisääntyviä määriä mittaustietoa maahan kaiken aikaa, ettei tiedon analysointiin riitä kapasiteettia.

        Ja kuinka vanhaa on ihmiskunnan avaruustutkimus "paikan päällä"? Vanhimmat Näkit lienevät eläneet koko avaruusaikakauden. Teollistumista on ollut muutamia vuosisatoja, nykymallisia luonnontieteitä puolisentuhatta vuotta, sivistystä ja kirjoitustaitoa muutamia tuhansia vuosia ja maanviljelystaitoa kymmenisentuhatta vuotta. Nykyihmisiä arvioidaan olleen olemassa sadan (tai parin) tuhannen vuoden ajan ja hominideja joidenkin miljoonien vuosien ajan. Isojen monisoluisten eliöiden aikakautta on ollut satakertaisesti hominidien aika ja viimeisestä steriloivan kokoisesta (jolloin kaikki valtameret höyrystyivät ja pintakallioperä suli laavaksi koko planeetan mitassa) planetoiditörmäyksestä on nelisen miljardia vuotta.

        Mistään avaruusperäisestä totaalituhosta ei ole tulevaisuuden suunnassa arvioitavan suuruisia uhkia. Asteroiditörmäystä epätodennäköisemmästä tietämättömän oudosta tuhonmahdollisuudesta ei ole senkään vertaa pelkoja. Ihmiskunnan itseaiheuttamasta tuhosta ei tulle kovinkaan totaalista. Kaikkien olemassaolevienkaan ydinaseiden kertaluokan paukuttelusta ei tule mitään, kun tekniset vempaimet rapistuvat vuosikymmenissä huoltamattomina toimimattomiin. Ekologiset tuhot saattavat pienentää ihmiskuntaa ja samalla hidastaa tuhoutumisnopeutta.

        3°47'N 67°23'W 03
        Lainaus:
        Maapallon ilmakehä voi hävitä



        Maapallon ilmakehä ei ymmärtääkseni voi hävitä. Avaruuden säteilyt voivat muuttaa sen koostumusta. Asteroiditörmäykset ja tulivuoren purkaukset muuttavat sen koostumusta. Auringon voimistuva säteily tihentää ilmakehää höyrystämällä siihen lisää vesihöyryä.

        Mitähän tosiaan tapahtuisi, jos iso komeetta kyntäisi ilmakehän läpi?

        Nopeus olisi suunnasta riippuen 10-70 km/s. Komeetan eteen patoutuva ilma kuumenisi (nyt menee arvailuksi) kymmeniintuhansiin-satoihintuhansiin asteisiin, minkä lämpösäteily sytyttäisi kaiken alapuolellaan olevan tuleen ja haihduttaisi vähintään melkoisesti ja hajottaisi kenties koko komeetan. Nopeudesta ja korkeudesta riippuisi, sataisivatko palaset maahan vai karkaisivatko takaisen avaruuteen. Ilmakehä todennäköisimmin paksunisi ja muuttuisi. Komeetoilla ei ole niin suurta vetovoimaa, joka pystyisi tekemään mitään imaisutoimia.

        3°49'N 95°13'W 03
        Lainaus:
        käytännössä katsoen ihmisen mahdollisuus jättää tämä planeetta on mahdotonta



        Tässäkin on kysymys aika-asteikosta. Tulevaisuusarvioissa yleensä yliarvioidaan lähitulevaisuus ja voimakkaasti aliarvioidaan kaukaisempi tulevaisuus. Joten varovaisia arviointeja:
        Kymmenessä vuodessa ei tapahdu vielä paljon mitään.
        Kahdessakymmenessä vuodessa automaattimönkijät tutkivat Kuuta, Marsia, Merkuriusta, asteroideja, komeettoja.
        Kolmessakymmenessä vuodessa satunnaisia ihmisretkueita käy lähipalloilla. Vanhentunut ja keskeneräiseksi jäänyt ISS romautetaan alas Amerikan "pyhien" pahainakselisotien konkurssoiman maan talouden seurauksena ja uudet yritykset ottavat johdon avaruustutkimuksessa. Viidessäkymmenessä vuodessa lähipalloilla on pysyviä tukikohtia ja kymmenien jatkuvakiihdytteisten automaattiluotainten parvet suunnistavat kohti lähitähtikuntia.

        Sadassa vuodessa matkustajaraketit ovat menossa lupaavimpiin kohteisiin.
        Kahdessasadassa vuodessa kymmenien lähitähtien jättiläisplaneettojen kuilla on tukikohtia.

        Matkailuun tarvittaneen hyötöreaktorityyppisiä kiihdyttimiä, joissa valmistuu lisäpolttoainetta.

        Naapuritähtivuosiluvut olivat Stetson-teoreettisia ja pitäisi laskeskella tarvittavia kiihtyvyyksiä ja etäisyyksiä, jotta tarvitseeko arvausta rikastaa nolla-ryppäällä
        (Välihuomio:EE16:n ensimmäistä uhka-aikaa on heitetty 38 vuotta kauemmaksi)

        Minulla oli jossain lähitähtikartastoja...
        http://www.anzwers.org/free/universe/

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        53 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 16:51:15
        Koskapa tämä kirjoitelma näkyi putkahtaneen todellisuuteen kaksinkertaisena versiona, poistin edellisestä sisällön ja kehittelin paikalle uuden, joka seuraavassa:

        Jossakin tämän ketjun jäljessätulevassa kirjoituksessani mainitsen mielenkiintoisen gammaryöpsähdyksen. Toisekseen kun tuossa aivan jälkeisessä on ilmakehäasiaa , niin yhdistänpä asiat.

        Sen gammapurskeen graafinen kuvaus
        http://gcn.gsfc.nasa.gov/notices_k/GRB20030329_41849.254_k.jpeg
        on mielenkiintoisesti kaksihuippuinen, josta voi arvella räjähtänyttä tähteä ympäröineen kaksi tiheämpää kuorikerrosta, joihin hiukkassäde osui noin kymmenen sekunnin välein, joten niiden maksimietäisyys toisistaan on ollut 3 miljoonaa kilometriä (oman Aurinkomme säde on 0,7 miljoonaa kilometriä)(ja hyperjättiläisen, (millaiset tojahtelevat hypernovina) jopa 50 kertainen, eli luokkaa 35 miljoonaa kilometriä).

        Mikäli vielä olisi saatu pyydystettyä muutama neutriino, olisi tähtianatomiasta saatu vieläkin enemmän tietoa.

        Mikäli omassa Linnunradassamme sattuisi moinen hypernova ja kapea gammasädepulssi osuisi maahan, ilmakehässä tapahtuisi jotain, mahdollisesti hyvinkin elämää tuhoavaa. Tapausta ovat teoretisoineen herrat Arnon Dar, Shlomo Dado ja Alvaro De Rujula. Nimihaulla tulee aikapaljon sivuja, joilla näkyy ensisilmäysvirheitäkin, joten teoriakaan ei liene absoluutti. (pitänee katsastella joskus, löytyykö sieltä kaavoja)

        Gammasäderyöpsäysta seuraava hiukkassuihku ei välttämättä enää osuisi maahan, sillä maa olisi saattanut väliaikana kuljeksia kauas.

        Linnunradan seuraavat supernovat (milloin sitten tussahtelevatkin) ovat todennäköisesti hyperjättiläisiä, joista tunnetuin lienee Eta Carinae. Sen napasuunta ei onneksi osoita meihin päin.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        54 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 30.03.03. klo 13:10:22
        Lainaus käyttäjältä: Katriina 30.03.03. klo 11:24:17
        En oikein ymmärrä, mitä tekemistä aiheella on temppelin puolella, mutta yritän kääntää sitä sinne paremmin sopivaksi.


        >>Keskustelua aiheista filosofia, tiede ja uskonto

        36 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 19.04.03. klo 15:41:25
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 16.04.03. klo 22:17:45
        Lajityypillemme ominaisesti antoi kuitenkin naisensa jatkaa sitä pilkkomista, eikä syyttä suotta sekaantunut moiseen raadantaan.

        Ajatus lähtikin siitä, kun mökillä otan tiskauksen niskoilleni. Se kun on mukava tehdä ulkoilmassa



        Lienen epälajityypillinen oletetun sukupuoleni edustaja, koska (toislajitaitoisuusepäluottamuksestako tai mistälie johtuvasti) olen aina ominut koko saaliinkäsittelyprosessin roolihahmot metsästäjästä teurastajan kautta kokkiin ja tarjoilijaan asti itselleni.

        Mökkitiskailun nautinnollisuudesta on jäänyt mieleeni menneiltä ajoilta muistelma, kuinka kalallisen aterian jälkeen keräsin kaikki ruokailuvälineet vatiin ja siirryin mereistiskailumaisemiin. Rantakivellä istuskellen jalat vedessä (jossa mutuparvi toimitti jalkamanikyyriä) luonnollisen lokkimusiikin säestyksellä rentouduin tiskaillen. Tiskiharjaksi rantakivestä kourallinen liehuvanvihreää ahdinpartaa ja sitkeämpiin kohtiin rakkoleväkimppu tai merihiekkaa. Esteetikolle tai hygieenikolle homma olisi saattanut olla kauhistus, mutta minusta se oli kivaa. Kuivauksesta en niin muista, toimiko se aurinko-, tuuli- vai pyyhemetodilla.

        (vähän esteettistä quoccailua)
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        37 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 19.04.03. klo 13:36:30
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 2.04.03. klo 14:12:59
        Pieni rönsy.

        Nimimerkkiemme lähtölaskenta Marsiin on muuten jo alkanut. (Perillä ollaan jo n. vuoden kuluttua)





        Mars-matkalaisten raketin yhdessä lisämoottorissa on havaittu pienehkö ongelma, joka lykännee toisen satsin aiemmin arvioitua lähtöä noin viikolla (Kummans kyydissä me ollaan, MER-1:n vai MER-2:n, vai onko matkustajat jaettu tasan?)

        Kesäkauden luonnollinen valo"saaste" hiipii kohti eteläisintä Suomea ja mukaanlukien pullean kuun valaisun, astronomista pimeyttä ei ole tavattavissa, ennenkuin syksyllä jälleen. Himmeät taivaalliset tähteet liukenevat näkymättömiin. Kirkkaita komeettoja ei ole näkyvissä, eikä ihan pikaisesti odotettavissakaan.

        Asteroidiuhkia on laskeskeltu sen verran, että reilun kuukauden seurailemani EE16:n ratoja on pyöritelty 65 vuotta eteenpäin, eikä törmäilyvaaraa enää mahdu sille välille. 43:n NEA-kohteen satavuotisessa tulevaisuudessa yli kymmenen laskennallisuus on vielä kesken. Ehkäpä avaruuskulkureiden ratojen tarkka laskeminen vaatii jotakuinkin paljon tietokonetehoja.

        Maapallon keskiläpötilaa on viime vuoden osalta tarkennuslaskelmissa hilattu viitisen sadasosaa ylemmäsaikaisemmista arvioista ja viimevuosi jäi vain hiuksenhienosti mittaushistorian lämpimämmistä (tuleekohan tuohon nyt oikeakielisimmin mämmi vai mimmi, (pääsiäisenä voisi mämmäillä ja kesäpukeissa sitten vaikka mimmitellä) vuodesta, 1998 Lukemat noin tuhannesosa-asteelleen yli keskiarvon 0,705 ja 0,695. Tämän vuoden alku näyttää lupaavalta: 0,77, 0,67 ja 0,70, joten ennätykset saattavat jälleen ruveta rapisemaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        38 Näkökulma / Temppeli / Re:Onneksi voi olla vanhoja käsityksiä edellä Lähetetty: 16.04.03. klo 09:49:52
        Lainaus käyttäjältä: Haract 14.04.03. klo 16:37:45
        Koska te ylennätte itsenne jonkin vanhakantaisen massojen hallinta järjestelmien kautta, mystifioitte, luotte käsityksen että "termi jumala, jeesus" olisivat jotenkin universaaleja kaiken kattavia, elätte vain pienellä planeetalla hölmöt!!!!




        Kiitos kunniamaininnasta (tekisi mieli kääntää toivotus, mutta jääköönhän nyt).

        Uskoni mukaan tällä pienellä planeetalla itsensä ilmoittanut Jumala on suunnitellut koko muunkin maailmankaikkeuden, joten Hänet voi turvallisesti ottaa mukaan, niin pitkälle kuin matka sattuu ulottumaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        39 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 16.04.03. klo 09:31:51
        Kesäkauden ensimmäinen hurrikaani, Kujira, hurraa pohjoisella pallonpuoliskolla

        Japanista kaakonsuuntaan Guamin ja Indonesian välillä ja hipoo supertaifuunien laatuluokkaa. Rajana muistaakseni pidetään 130 solmun tuulennopeutta. Ei aiheuttane nykynäkymin sanottavammin vaaraa, koska reitillä on vain saaretonta valtameren ulappaa.
        http://www.npmoc.navy.mil/jtwc.html
        Taulukon toinen hurrikaani on vain laskennallinen harjoitusvastus.

        Muokkaus: muuntokaava:
        (1 m/s = 3,6 km/h = 1,944 knots = 2,237 miles per hour)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        40 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 14.04.03. klo 09:34:44
        Gammasädeleimausten anatomiaa

        Maailmankaikkeuden kaukaisista ääristä saapuu muutaman kerran vuorokaudessa lyhyitä gammasäderyöpsäyksiä asianomaisuutta tutkivien satelliittien mittaimiin. Ilmiö on herättänyt alanharrastajien parissa kiinnostusta koko tuntemusaikansa.

        Pallomaisille räjähdyksille fysiikka ei salli havaitun suuruisia voimakkuuksia, josta on päätelty, että säderyöppy on nimenomaisesti sädemäisen kapea.

        Mekanismi on teoretisoitu jo varsin pitkälle. Raskaan tähden supernovaräjähdyksessä tähden ydin romahtaa c:n kolmanneksen-puolikkaan nopeudella sisäänpäin mustaksi aukoksi, jonka ympärille tähden ulko-osista muodostuu massiivinen kertymäkiekko, josta magneettikenttä heittää napojen suuntaan lähes valonnopeuksisen hiukkassuihkun, mikä törmää tähden ytimentapahtumista vielä tietämättömään uloimpaan osaan, ja kuumentaa törmäyskohdan gammasäteilyn astemääriin.

        Maaliskuun lopussa välähti moinen ilmiö GRB030329 harvinaisen lähellä, vain noin kahden miljardin valovuoden päässä, ja siitä saatiin paljon lisävalaistusta ilmiöön.

        Lisäjuttua kuvassa (Muokkaus osoitteessa)
        http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap030414.html
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        41 Näkökulma / Temppeli / Re:Entäs jälkiruuaksi? Lähetetty: 10.04.03. klo 23:15:02
        Tulkintoja keittiömestarin käsikirjasta.

        Suunnilleen ne, jotka ovat oikeassa ja autuaallisessa uskossa niinkutsutusti kuolleiksi ajallisen elämänsä päätökseksi kupsahdelleet viimeisen vajaan muutaman tuhannen vuoden aikana ja tekevät sitä tästä eteenkinpäin, siirtynevät johonkin epämääräisesti kuvattuun olotilaan jossakin muodossa jonnekin etupäässä kai odottelemaan.

        Epämääräisen kaukana tai lähellä tulevaisuussuunnassa tapahtunee välipalaosaston murkinoita maanpäällä silloin elävien osalle. Välipalaviihde on aika tarkaan kuvattu, on torvimusiikkia ja pyrotekniikkaa ja kaikenlaista. Jonka murkinoinnin kuluessa toisille tulee kutsu siirtyä hetkiseksi toiseen paikkaan jatkoille ja jäljellejääville tarjoillaan maljoja. Kutsun saaneet ja vastaanottaneet ja jo kupsahtamaanehtineetkin vastaavat noudetaan myös sinne jatkopaikkaan kemuihin. Ilmeisesti tässä vaiheessa toimitetaan ihmisten nykyisin tuntemattomien luonnon?lakien mukaisia juhlavalmisteluja, koskien juhlakansan olomuotoa.

        Lyhyehköjen (vain joitakin vuosia) kemujen jälkeen vieraat laitetetaan töihin järjestämään kuntoon se sotku, minkä ne maanpäälle jätetyt juomaveikot ovat ehtineet aiheuttaa. Siinä järjestelyhommassa meneekin sitten seuraavat tuhatkunta vuotta. Sitten on taas pienet sotaleikit halukkaille, minkä jälkeen lueskellaankin kirjoja. Edellisen homman järjestyshenkilöt ovat sitten jo vähän niinkuin parempien puolella seuraamassa sitä kírjallisuuspiirin kokousta. Kirjallisuuspiirin pääoppiaineena on jälkiruokien kahtiajako flambeerattuihin ja muihin herkkuihin.

        Tätä vaihetta ennen on jotenkin päästetty hukkaantumaan olennainen osa tätä nykyisintunnettua aikaavaruudellista jatkumoa.

        Sitten onkin taas tiedossa uusia ruokalajeja jälkiruuaksi . Valitettavasti vain keittiömestarin reseptikirjan parhaimmat jälkiruokareseptit ovat salassa, joten positiivisia yllätyksiä lienee tiedossa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        42 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kuolinilmoituksia... Lähetetty: 9.04.03. klo 07:59:27
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 8.04.03. klo 20:52:05
        No, näyttää tämä Rashan itsensä kirjoittamalta. Ainakin hänen sähköpostiosoitteensa siinä näyttää olevan. Ja tätä hän on ennenkin käyttänyt.

        Joten feikkauksesta ei ole kyse.





        Eikös tämä Clarken luomus ole ollut täällä (ainakin entisellä) ihan aidosti omaa itseään aatteitaan piilottelematta. Sen sijaan arvelen, että paljon muuta toimeliaisuutta on saattanut jäädä hämäryyden kätköihin.

        Fiksuna henkilönä hän on saattanut kuljeskella kaikkialle kylvämiäni linkkiketjuja ties kuinka pitkälle ja löytää ties mitä...
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        43 Näkökulma / Tori / Re:Hyväksytkö ydinvoiman energialähteenä Lähetetty: 7.04.03. klo 20:47:24
        Ydinvoima on teoreettisesti oikein hyvä vaihtoehto nykytilanteessa. Käytännössä siitä tekee uhka-alttiin se, että siellä työskentelee inhimillisiin erehdyksiin mahdollisia ihmisiä, jotka pystyvät yhteistoimin kytkemään kaikki suojaussysteemit pois päältä ja kokeilemaan jotain älytöntä, kuten Tsernobylissä tai kuten suunnilleen viime vuonna Japanissa, kun tehokkuuden nimissä loiskuteltiin radioaktiivisia liemiä käsikäyttöisesti ämpäreillä, kunnes leimahti ja kuten taloudellisistä syistä radioaktiivisia päästöjä on työnnetty huolettomasti jokeen, kuten Majakissa exNeukkulassa jne, jne. Missä tahansa ydinvoimalassa on inhimillisillä metodeilla mahdollista saada aikaan pienempi, suurempi tai katastrofaalisempi onnettomuus, mikä pahimmoillaan saattaa kaataa hirmuisia määriä vakuutusyhtiöitä.

        Fuusiovoimalat ovat aina valmistumaisillaan siellä suunnilleen viidenkymmenen vuoden päästä. Tarvittavat lämpötilat, magneettikentät ja aineiden kestävyydet tuntuvat olevan edelleen ylittämätön ongelma.

        Vasta äskettäin tunki tietämykseeni, että uraaniatomi on erinomaisen mainiosti "suunniteltu" ihmiskäyttöön. Tavanomaisen aineiden raskaustaulukon mukaanhan uraanien olisi pitänyt painua sulassa maapallossa sinne rauta-nikkeliytimen keskelle, mutta uraanilla sattuukin olemaan harvinaisen laaja kemiallinen (siis elektroniverhon) ulottuvuus, niin että uraaniatomit (tai molekyylit) kelluvatkin litosfäärin pintakerroksissa helposti poimittavissa.

        Kuljeksin usein kivihiilivoimalan ohi ja se on hirmuista se hiiliralli, kun pitkää rekkaa viuhtoo vähän väliä rahtaamassa hiiltä voimalan ahnaaseen kitaan. Kivihiilenpoltosta pitäisi ehdottomasti päästä eroon. Ja öljykin kannattaisi säästää hyödyllisempiin käyttöihin kuin vain poltteluun.

        Poltettavia hiilivetyjä riittää maakaasuna pitkälle ja merenpohjien metaaniklatraateissa valtavan pitkälle, mutta niiden käyttö on öljyä hankalampaa.

        Tuulivoima saattaa avittaa paikallisesti ja pienimittakaavaisesti, mutta ei riitä.

        Aurinkovoiman käyttö on tuulivoimaakin marginaalisempaa ja molempien kasvukäyrät ovat jyrkät, mutta toivottoman matalalla vielä.

        Tulevaisuuskuvitelmia aika kauas.
        Teknobiologinen veden hajoittaminen. Ihminen jalostaa keinoisesti tai geneettisesti tekno- tai biopohjaisia leviä/nano-ötököitä, jotka silppuavat veden osiinsa ja pilkkomot valtaavat päiväntasaajaseudun joutomaat ja merialueet ja maailma siirttyy vetytalouteen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        44 Näkökulma / Temppeli / Re:Mistä yksilön teismi muodostuu? Lähetetty: 6.04.03. klo 17:14:49
        Kysymyksistö on niin mielenkiintoinen, että pitää otta käsittelyyn.

        Lainaus käyttäjältä: piipari 5.04.03. klo 22:56:07
        Oletteko, tämän forumin teistit, koskaan harkinneet sitä vaihtoehtoa, että Jumala olisi olemassa?


        Jep! Asia on ollut varmanpäälle ehdoton jo varsin pitkään. Siellä jossain kaukaisuudessa ennen varmuutta, "oikea usko" vaani tilaisuutta "hyökätäkseen" kimppuun ja valloittaakseen tietoisuuteni. Silloisessa tietämättömyyteni tilassa saatoin uskoa kaikenlaiseen mielenkiintoiseen, Velikovski, Adamski, Däniken ja vastaavia.

        Lainaus:
        Vai oletteko joskus uskoneet, mutta uskonne on murentunut tieteen tuottamien kiistattomien faktojen edessä?



        Riittävän pätevä tieteellinen tieto ja uskonnollinen tieto saapuivat luokseni suunnilleen samoihin aikoihin, yhtäaikaisena, rinnakkaisena, vertailtavana. Jonkinverran keskinäistä tönimistä, sovittelua ja prosessointia niiden sulauttamisessa keskinäiseen sopusointuun tietenkin oli. Kummallakin tiedolla on oma vastuualueensa ja ne tukevat toisiaan. Yhteisvoimin ne työnsivät paljon aikaisempaa huuhailua yli laidan.

        Lainaus:
        Onko edullisempaa toimia sen pohjalta, mikä on varmaa kuin epävarmaa?



        Ehdottomasti!
        Tieteellisen metodiikan keinoin laadittu maailmankaikkeuden karttakirjasto on suhteellisen pätevää ja paikkansapitävää jokapäiväisten ympyröiden kokoluokissa. Äärimmäisillä rajavyöhykkeillä ajan ja avaruuden reunoilla, valkoisen, ei vielä kenenkään maan alueella, kaikenteorian puutteessa, vallitsee teorioiden ja hypoteesien kiivas taistelu paikasta aika-avaruudessa.

        Uskonnollinen varmuuskategoria jyrää kokonaisuusmittakaavaisesti vaatimattomahkoja nykyisin havaittavia maailmankaikkeudenrippeitä vielä paljon suurempiin ulottuvuuksiin vaikka joidenkin pikkuasioiden suhteen häilähteleekin epävarmuustekijöiden varjoja jokapäiväisyysmittakaavioissa (kuten vaikka, koska on edullisin aika ostaa ja myydä Nokian osakkeita (joista kumpaankaan toimeen itselläni ei tämänhetkisessä taloustilanteessani ole sanottavammin rahkeita eikä resursseja))

        Lainaus:
        Mitä toivo on?

        Usko on Luja Luottamus siihen mitä toivotaan. (Raamatullisella toivon akselilla) Toivo puolestaan on Vahva ja Luja Ankkuri lyhytaikaisen (13,7 x mrd v sinne sun tänne suuntaan) ajan ja avaruuden toiselle puolelle, jonka kiinnitys on hyvin varmistettu ja mikä kestää vähän isompienkin tuulenpuuskahdusten hönkäilyä.

        Lainaus:
        Minkälaisia toivomuksia teistilla on universumin suhteen?




        Täällähän minä olen kuin omassa kotonani. Ihan on niinkuin meikäläisen kaltaista varten suunniteltu. Ei lopu tila ihan heti. Ja mielenkiintoista maisemaa riittää, niin pitkälle kuin kauaskantoisimpaan huppleluuppiin siintää. Ja jos loppuu oma aika kesken, on jatkoille paikka varattuna ja kuulemma ne geimit pidetään tätä nykyistäkin reteemmissä puitteissa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        45 Näkökulma / Tori / Re:Suurin uhka maailmalle? Lähetetty: 6.04.03. klo 15:43:41
        Vähän kysymyksen vierestä aloittaen, suurin uhka biosfäärin korkeamman osuuden tulevaisuudelle on ollut ihminen koko olemassaolonsa ajan. Ihminen on tappanut kilpailijoitaan ravintopyramidin huipulla. Valtaosa muiden kädellislajien tuhoista lienee ihmisen aiheuttamia ja lähimmät sukulaiset, gorillat, bonobot ja orangit ovat kohtapuoliin lähtövuorossa. Monet suuret petoeläimet ovat loppuneet tai häilyvät loppumisen partaalla.

        Toisekseen ihminen on aina syönyt loppuun helposti metsästettävän suurriistan ja pienemmänkin, mammuteista alkaen eristyneitten saarien lentokyvyttömiin lintuihin.

        Ymmärtämättömyyttään ihminen on hävittänyt biotooppeja raivaamalla suurkasvillisuutta ja siirtelemällä tuttua eliöstöä vieraisiin maisemiin.

        Pieniä vingahduksia elinympäristöjen säilyttämisen puolesta on kuulunut kautta aikojen. Nyt metelöinti elämän puolesta on yltynyt maailmanlaajuiseksi, mutta niin ovat tuhonuhatkin. Tulevaisuuden hämäryyteen häipyy, kumpi pääsee lopulliseksi jäljellejääväksi voittajaksi, tuho vai säilyvyys. Tuhoon saattaa loppua ihmisen historia muutamissa vuosisadoissa. Säilytysmoodissa avara maailmankaikkeus odottaa ottajiaan.

        Valtiollistasoisuutta laajemmassa näkökulmassa ääri-islamilaisuus on mahdollisesti uhka. Siinä mitkään keinot eivät liene periaatteessakaan poissuljettuja USAn, Israelin, länsimaisuuden ja kristinuskon hävittämisyrityksessa. Toistaiseksi kaikkia keinoja ei ole ollut valikoimissa, mutta ehkä tulevaisuudessa keinovalikoima laajenee.

        Muslimimaailma kokonaisuudessaan on niin keskenäänriitainen, ettei massiiviliittoutumia syntyne Amerikan ärsyttelylläkään.

        Amerikalla on nykytilanteessa suurimmat resurssit maailman tuhoamiseen, mihin se ei viitsine ryhtyä, ellei pomon päässä niksahda nykyistäkin pahemmin. Täsmäkirurgia kohdistunee jatkossakin itsevalittujen pahanpesäkkeiden paikallisiin poistoihin erinäisien roistovaltioiden hallinnosta, kunnes konkka niksauttaa omat jalat alta ja siivet poikki.

        Jos mukaan vedetään uskonnollinen maailmankatsomus, niin Israel on maailmanrauhan suurin näennäisuhka, joka jakaa mielipiteitä ja saattaa aiheuttaa kolmanneen ja/tai neljännen ja/tai viidennen ynnä tiesmonennen muunkin maailmansodan välillisvaikutteisesti.

        Parin menneen maailmansodan ja niitä edeltäneidenkin historiallisten tapahtumien "tarkoituksenahan" oli saada juutalaisia kömpimään omille luvatuille kotikonnuilleen ja perustamaan sinne oma maa. Euroopanjuutalaisia ja varsinkin amerikanjuutalaisia kotiinhätistämään tarvitaan vielä joku iso juttu. Onko se sota vai lama vai muu syy, jää nähtäväksi tulevina vuosikymmeninä. Israelin rajojakin tarvitsee vähän venytellä eri suuntiin, mikä voinee vaatia hieman rähinää alueella.

        Kristinuskonnollisväritteisen maailmannäkemyksen kummajaisiin kuuluu, että suhtautuminen Israeliin on seuraamuksellinen tapahtuma. Ken käy kimpuunsa sanalla tai sapelilla, kohtaa köpelöstikäymisen, mutta ken heittäytyy kaverikseen, saa maallistakin mannaa ja muuta menestystä siinä määrin, että kade kalvaa kelmimpiä.

        Uskonnollisvärittyneeseen maailmankaikkeuden omimisaikomukseen ei ole maailmanpoliittistasoisen selviä säveleitä. Joko totaalinen ilmestyskirjamainen ekobankrotti saapuu lakkauttamaan "maailmojen valloituksen" tai uskonnollisten välisoittojen saapumisaika venyy kaukaisiin tulevaisuuksiin ja valloittavuus on kiihtyvää ja kiihdyttävää. Taikka pelinpoikkisoittojen tuollapuolen Isonpokkarin alkulehdillä määriteltyä täyttämisprojektin kohdealuetta laajennetaan olennaisdimensionaalisesti ja sinne lähdetään nykyisestä hieman toisin viritetyin miellevivahtein.


      • Korppari
        Korppari kirjoitti:

        36 Näkökulma / Temppeli / Re:Käytännön sovellukset Lähetetty: 19.04.03. klo 15:41:25
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 16.04.03. klo 22:17:45
        Lajityypillemme ominaisesti antoi kuitenkin naisensa jatkaa sitä pilkkomista, eikä syyttä suotta sekaantunut moiseen raadantaan.

        Ajatus lähtikin siitä, kun mökillä otan tiskauksen niskoilleni. Se kun on mukava tehdä ulkoilmassa



        Lienen epälajityypillinen oletetun sukupuoleni edustaja, koska (toislajitaitoisuusepäluottamuksestako tai mistälie johtuvasti) olen aina ominut koko saaliinkäsittelyprosessin roolihahmot metsästäjästä teurastajan kautta kokkiin ja tarjoilijaan asti itselleni.

        Mökkitiskailun nautinnollisuudesta on jäänyt mieleeni menneiltä ajoilta muistelma, kuinka kalallisen aterian jälkeen keräsin kaikki ruokailuvälineet vatiin ja siirryin mereistiskailumaisemiin. Rantakivellä istuskellen jalat vedessä (jossa mutuparvi toimitti jalkamanikyyriä) luonnollisen lokkimusiikin säestyksellä rentouduin tiskaillen. Tiskiharjaksi rantakivestä kourallinen liehuvanvihreää ahdinpartaa ja sitkeämpiin kohtiin rakkoleväkimppu tai merihiekkaa. Esteetikolle tai hygieenikolle homma olisi saattanut olla kauhistus, mutta minusta se oli kivaa. Kuivauksesta en niin muista, toimiko se aurinko-, tuuli- vai pyyhemetodilla.

        (vähän esteettistä quoccailua)
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        37 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 19.04.03. klo 13:36:30
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 2.04.03. klo 14:12:59
        Pieni rönsy.

        Nimimerkkiemme lähtölaskenta Marsiin on muuten jo alkanut. (Perillä ollaan jo n. vuoden kuluttua)





        Mars-matkalaisten raketin yhdessä lisämoottorissa on havaittu pienehkö ongelma, joka lykännee toisen satsin aiemmin arvioitua lähtöä noin viikolla (Kummans kyydissä me ollaan, MER-1:n vai MER-2:n, vai onko matkustajat jaettu tasan?)

        Kesäkauden luonnollinen valo"saaste" hiipii kohti eteläisintä Suomea ja mukaanlukien pullean kuun valaisun, astronomista pimeyttä ei ole tavattavissa, ennenkuin syksyllä jälleen. Himmeät taivaalliset tähteet liukenevat näkymättömiin. Kirkkaita komeettoja ei ole näkyvissä, eikä ihan pikaisesti odotettavissakaan.

        Asteroidiuhkia on laskeskeltu sen verran, että reilun kuukauden seurailemani EE16:n ratoja on pyöritelty 65 vuotta eteenpäin, eikä törmäilyvaaraa enää mahdu sille välille. 43:n NEA-kohteen satavuotisessa tulevaisuudessa yli kymmenen laskennallisuus on vielä kesken. Ehkäpä avaruuskulkureiden ratojen tarkka laskeminen vaatii jotakuinkin paljon tietokonetehoja.

        Maapallon keskiläpötilaa on viime vuoden osalta tarkennuslaskelmissa hilattu viitisen sadasosaa ylemmäsaikaisemmista arvioista ja viimevuosi jäi vain hiuksenhienosti mittaushistorian lämpimämmistä (tuleekohan tuohon nyt oikeakielisimmin mämmi vai mimmi, (pääsiäisenä voisi mämmäillä ja kesäpukeissa sitten vaikka mimmitellä) vuodesta, 1998 Lukemat noin tuhannesosa-asteelleen yli keskiarvon 0,705 ja 0,695. Tämän vuoden alku näyttää lupaavalta: 0,77, 0,67 ja 0,70, joten ennätykset saattavat jälleen ruveta rapisemaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        38 Näkökulma / Temppeli / Re:Onneksi voi olla vanhoja käsityksiä edellä Lähetetty: 16.04.03. klo 09:49:52
        Lainaus käyttäjältä: Haract 14.04.03. klo 16:37:45
        Koska te ylennätte itsenne jonkin vanhakantaisen massojen hallinta järjestelmien kautta, mystifioitte, luotte käsityksen että "termi jumala, jeesus" olisivat jotenkin universaaleja kaiken kattavia, elätte vain pienellä planeetalla hölmöt!!!!




        Kiitos kunniamaininnasta (tekisi mieli kääntää toivotus, mutta jääköönhän nyt).

        Uskoni mukaan tällä pienellä planeetalla itsensä ilmoittanut Jumala on suunnitellut koko muunkin maailmankaikkeuden, joten Hänet voi turvallisesti ottaa mukaan, niin pitkälle kuin matka sattuu ulottumaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        39 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 16.04.03. klo 09:31:51
        Kesäkauden ensimmäinen hurrikaani, Kujira, hurraa pohjoisella pallonpuoliskolla

        Japanista kaakonsuuntaan Guamin ja Indonesian välillä ja hipoo supertaifuunien laatuluokkaa. Rajana muistaakseni pidetään 130 solmun tuulennopeutta. Ei aiheuttane nykynäkymin sanottavammin vaaraa, koska reitillä on vain saaretonta valtameren ulappaa.
        http://www.npmoc.navy.mil/jtwc.html
        Taulukon toinen hurrikaani on vain laskennallinen harjoitusvastus.

        Muokkaus: muuntokaava:
        (1 m/s = 3,6 km/h = 1,944 knots = 2,237 miles per hour)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        40 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 14.04.03. klo 09:34:44
        Gammasädeleimausten anatomiaa

        Maailmankaikkeuden kaukaisista ääristä saapuu muutaman kerran vuorokaudessa lyhyitä gammasäderyöpsäyksiä asianomaisuutta tutkivien satelliittien mittaimiin. Ilmiö on herättänyt alanharrastajien parissa kiinnostusta koko tuntemusaikansa.

        Pallomaisille räjähdyksille fysiikka ei salli havaitun suuruisia voimakkuuksia, josta on päätelty, että säderyöppy on nimenomaisesti sädemäisen kapea.

        Mekanismi on teoretisoitu jo varsin pitkälle. Raskaan tähden supernovaräjähdyksessä tähden ydin romahtaa c:n kolmanneksen-puolikkaan nopeudella sisäänpäin mustaksi aukoksi, jonka ympärille tähden ulko-osista muodostuu massiivinen kertymäkiekko, josta magneettikenttä heittää napojen suuntaan lähes valonnopeuksisen hiukkassuihkun, mikä törmää tähden ytimentapahtumista vielä tietämättömään uloimpaan osaan, ja kuumentaa törmäyskohdan gammasäteilyn astemääriin.

        Maaliskuun lopussa välähti moinen ilmiö GRB030329 harvinaisen lähellä, vain noin kahden miljardin valovuoden päässä, ja siitä saatiin paljon lisävalaistusta ilmiöön.

        Lisäjuttua kuvassa (Muokkaus osoitteessa)
        http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap030414.html
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        41 Näkökulma / Temppeli / Re:Entäs jälkiruuaksi? Lähetetty: 10.04.03. klo 23:15:02
        Tulkintoja keittiömestarin käsikirjasta.

        Suunnilleen ne, jotka ovat oikeassa ja autuaallisessa uskossa niinkutsutusti kuolleiksi ajallisen elämänsä päätökseksi kupsahdelleet viimeisen vajaan muutaman tuhannen vuoden aikana ja tekevät sitä tästä eteenkinpäin, siirtynevät johonkin epämääräisesti kuvattuun olotilaan jossakin muodossa jonnekin etupäässä kai odottelemaan.

        Epämääräisen kaukana tai lähellä tulevaisuussuunnassa tapahtunee välipalaosaston murkinoita maanpäällä silloin elävien osalle. Välipalaviihde on aika tarkaan kuvattu, on torvimusiikkia ja pyrotekniikkaa ja kaikenlaista. Jonka murkinoinnin kuluessa toisille tulee kutsu siirtyä hetkiseksi toiseen paikkaan jatkoille ja jäljellejääville tarjoillaan maljoja. Kutsun saaneet ja vastaanottaneet ja jo kupsahtamaanehtineetkin vastaavat noudetaan myös sinne jatkopaikkaan kemuihin. Ilmeisesti tässä vaiheessa toimitetaan ihmisten nykyisin tuntemattomien luonnon?lakien mukaisia juhlavalmisteluja, koskien juhlakansan olomuotoa.

        Lyhyehköjen (vain joitakin vuosia) kemujen jälkeen vieraat laitetetaan töihin järjestämään kuntoon se sotku, minkä ne maanpäälle jätetyt juomaveikot ovat ehtineet aiheuttaa. Siinä järjestelyhommassa meneekin sitten seuraavat tuhatkunta vuotta. Sitten on taas pienet sotaleikit halukkaille, minkä jälkeen lueskellaankin kirjoja. Edellisen homman järjestyshenkilöt ovat sitten jo vähän niinkuin parempien puolella seuraamassa sitä kírjallisuuspiirin kokousta. Kirjallisuuspiirin pääoppiaineena on jälkiruokien kahtiajako flambeerattuihin ja muihin herkkuihin.

        Tätä vaihetta ennen on jotenkin päästetty hukkaantumaan olennainen osa tätä nykyisintunnettua aikaavaruudellista jatkumoa.

        Sitten onkin taas tiedossa uusia ruokalajeja jälkiruuaksi . Valitettavasti vain keittiömestarin reseptikirjan parhaimmat jälkiruokareseptit ovat salassa, joten positiivisia yllätyksiä lienee tiedossa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        42 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Kuolinilmoituksia... Lähetetty: 9.04.03. klo 07:59:27
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 8.04.03. klo 20:52:05
        No, näyttää tämä Rashan itsensä kirjoittamalta. Ainakin hänen sähköpostiosoitteensa siinä näyttää olevan. Ja tätä hän on ennenkin käyttänyt.

        Joten feikkauksesta ei ole kyse.





        Eikös tämä Clarken luomus ole ollut täällä (ainakin entisellä) ihan aidosti omaa itseään aatteitaan piilottelematta. Sen sijaan arvelen, että paljon muuta toimeliaisuutta on saattanut jäädä hämäryyden kätköihin.

        Fiksuna henkilönä hän on saattanut kuljeskella kaikkialle kylvämiäni linkkiketjuja ties kuinka pitkälle ja löytää ties mitä...
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        43 Näkökulma / Tori / Re:Hyväksytkö ydinvoiman energialähteenä Lähetetty: 7.04.03. klo 20:47:24
        Ydinvoima on teoreettisesti oikein hyvä vaihtoehto nykytilanteessa. Käytännössä siitä tekee uhka-alttiin se, että siellä työskentelee inhimillisiin erehdyksiin mahdollisia ihmisiä, jotka pystyvät yhteistoimin kytkemään kaikki suojaussysteemit pois päältä ja kokeilemaan jotain älytöntä, kuten Tsernobylissä tai kuten suunnilleen viime vuonna Japanissa, kun tehokkuuden nimissä loiskuteltiin radioaktiivisia liemiä käsikäyttöisesti ämpäreillä, kunnes leimahti ja kuten taloudellisistä syistä radioaktiivisia päästöjä on työnnetty huolettomasti jokeen, kuten Majakissa exNeukkulassa jne, jne. Missä tahansa ydinvoimalassa on inhimillisillä metodeilla mahdollista saada aikaan pienempi, suurempi tai katastrofaalisempi onnettomuus, mikä pahimmoillaan saattaa kaataa hirmuisia määriä vakuutusyhtiöitä.

        Fuusiovoimalat ovat aina valmistumaisillaan siellä suunnilleen viidenkymmenen vuoden päästä. Tarvittavat lämpötilat, magneettikentät ja aineiden kestävyydet tuntuvat olevan edelleen ylittämätön ongelma.

        Vasta äskettäin tunki tietämykseeni, että uraaniatomi on erinomaisen mainiosti "suunniteltu" ihmiskäyttöön. Tavanomaisen aineiden raskaustaulukon mukaanhan uraanien olisi pitänyt painua sulassa maapallossa sinne rauta-nikkeliytimen keskelle, mutta uraanilla sattuukin olemaan harvinaisen laaja kemiallinen (siis elektroniverhon) ulottuvuus, niin että uraaniatomit (tai molekyylit) kelluvatkin litosfäärin pintakerroksissa helposti poimittavissa.

        Kuljeksin usein kivihiilivoimalan ohi ja se on hirmuista se hiiliralli, kun pitkää rekkaa viuhtoo vähän väliä rahtaamassa hiiltä voimalan ahnaaseen kitaan. Kivihiilenpoltosta pitäisi ehdottomasti päästä eroon. Ja öljykin kannattaisi säästää hyödyllisempiin käyttöihin kuin vain poltteluun.

        Poltettavia hiilivetyjä riittää maakaasuna pitkälle ja merenpohjien metaaniklatraateissa valtavan pitkälle, mutta niiden käyttö on öljyä hankalampaa.

        Tuulivoima saattaa avittaa paikallisesti ja pienimittakaavaisesti, mutta ei riitä.

        Aurinkovoiman käyttö on tuulivoimaakin marginaalisempaa ja molempien kasvukäyrät ovat jyrkät, mutta toivottoman matalalla vielä.

        Tulevaisuuskuvitelmia aika kauas.
        Teknobiologinen veden hajoittaminen. Ihminen jalostaa keinoisesti tai geneettisesti tekno- tai biopohjaisia leviä/nano-ötököitä, jotka silppuavat veden osiinsa ja pilkkomot valtaavat päiväntasaajaseudun joutomaat ja merialueet ja maailma siirttyy vetytalouteen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        44 Näkökulma / Temppeli / Re:Mistä yksilön teismi muodostuu? Lähetetty: 6.04.03. klo 17:14:49
        Kysymyksistö on niin mielenkiintoinen, että pitää otta käsittelyyn.

        Lainaus käyttäjältä: piipari 5.04.03. klo 22:56:07
        Oletteko, tämän forumin teistit, koskaan harkinneet sitä vaihtoehtoa, että Jumala olisi olemassa?


        Jep! Asia on ollut varmanpäälle ehdoton jo varsin pitkään. Siellä jossain kaukaisuudessa ennen varmuutta, "oikea usko" vaani tilaisuutta "hyökätäkseen" kimppuun ja valloittaakseen tietoisuuteni. Silloisessa tietämättömyyteni tilassa saatoin uskoa kaikenlaiseen mielenkiintoiseen, Velikovski, Adamski, Däniken ja vastaavia.

        Lainaus:
        Vai oletteko joskus uskoneet, mutta uskonne on murentunut tieteen tuottamien kiistattomien faktojen edessä?



        Riittävän pätevä tieteellinen tieto ja uskonnollinen tieto saapuivat luokseni suunnilleen samoihin aikoihin, yhtäaikaisena, rinnakkaisena, vertailtavana. Jonkinverran keskinäistä tönimistä, sovittelua ja prosessointia niiden sulauttamisessa keskinäiseen sopusointuun tietenkin oli. Kummallakin tiedolla on oma vastuualueensa ja ne tukevat toisiaan. Yhteisvoimin ne työnsivät paljon aikaisempaa huuhailua yli laidan.

        Lainaus:
        Onko edullisempaa toimia sen pohjalta, mikä on varmaa kuin epävarmaa?



        Ehdottomasti!
        Tieteellisen metodiikan keinoin laadittu maailmankaikkeuden karttakirjasto on suhteellisen pätevää ja paikkansapitävää jokapäiväisten ympyröiden kokoluokissa. Äärimmäisillä rajavyöhykkeillä ajan ja avaruuden reunoilla, valkoisen, ei vielä kenenkään maan alueella, kaikenteorian puutteessa, vallitsee teorioiden ja hypoteesien kiivas taistelu paikasta aika-avaruudessa.

        Uskonnollinen varmuuskategoria jyrää kokonaisuusmittakaavaisesti vaatimattomahkoja nykyisin havaittavia maailmankaikkeudenrippeitä vielä paljon suurempiin ulottuvuuksiin vaikka joidenkin pikkuasioiden suhteen häilähteleekin epävarmuustekijöiden varjoja jokapäiväisyysmittakaavioissa (kuten vaikka, koska on edullisin aika ostaa ja myydä Nokian osakkeita (joista kumpaankaan toimeen itselläni ei tämänhetkisessä taloustilanteessani ole sanottavammin rahkeita eikä resursseja))

        Lainaus:
        Mitä toivo on?

        Usko on Luja Luottamus siihen mitä toivotaan. (Raamatullisella toivon akselilla) Toivo puolestaan on Vahva ja Luja Ankkuri lyhytaikaisen (13,7 x mrd v sinne sun tänne suuntaan) ajan ja avaruuden toiselle puolelle, jonka kiinnitys on hyvin varmistettu ja mikä kestää vähän isompienkin tuulenpuuskahdusten hönkäilyä.

        Lainaus:
        Minkälaisia toivomuksia teistilla on universumin suhteen?




        Täällähän minä olen kuin omassa kotonani. Ihan on niinkuin meikäläisen kaltaista varten suunniteltu. Ei lopu tila ihan heti. Ja mielenkiintoista maisemaa riittää, niin pitkälle kuin kauaskantoisimpaan huppleluuppiin siintää. Ja jos loppuu oma aika kesken, on jatkoille paikka varattuna ja kuulemma ne geimit pidetään tätä nykyistäkin reteemmissä puitteissa.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        45 Näkökulma / Tori / Re:Suurin uhka maailmalle? Lähetetty: 6.04.03. klo 15:43:41
        Vähän kysymyksen vierestä aloittaen, suurin uhka biosfäärin korkeamman osuuden tulevaisuudelle on ollut ihminen koko olemassaolonsa ajan. Ihminen on tappanut kilpailijoitaan ravintopyramidin huipulla. Valtaosa muiden kädellislajien tuhoista lienee ihmisen aiheuttamia ja lähimmät sukulaiset, gorillat, bonobot ja orangit ovat kohtapuoliin lähtövuorossa. Monet suuret petoeläimet ovat loppuneet tai häilyvät loppumisen partaalla.

        Toisekseen ihminen on aina syönyt loppuun helposti metsästettävän suurriistan ja pienemmänkin, mammuteista alkaen eristyneitten saarien lentokyvyttömiin lintuihin.

        Ymmärtämättömyyttään ihminen on hävittänyt biotooppeja raivaamalla suurkasvillisuutta ja siirtelemällä tuttua eliöstöä vieraisiin maisemiin.

        Pieniä vingahduksia elinympäristöjen säilyttämisen puolesta on kuulunut kautta aikojen. Nyt metelöinti elämän puolesta on yltynyt maailmanlaajuiseksi, mutta niin ovat tuhonuhatkin. Tulevaisuuden hämäryyteen häipyy, kumpi pääsee lopulliseksi jäljellejääväksi voittajaksi, tuho vai säilyvyys. Tuhoon saattaa loppua ihmisen historia muutamissa vuosisadoissa. Säilytysmoodissa avara maailmankaikkeus odottaa ottajiaan.

        Valtiollistasoisuutta laajemmassa näkökulmassa ääri-islamilaisuus on mahdollisesti uhka. Siinä mitkään keinot eivät liene periaatteessakaan poissuljettuja USAn, Israelin, länsimaisuuden ja kristinuskon hävittämisyrityksessa. Toistaiseksi kaikkia keinoja ei ole ollut valikoimissa, mutta ehkä tulevaisuudessa keinovalikoima laajenee.

        Muslimimaailma kokonaisuudessaan on niin keskenäänriitainen, ettei massiiviliittoutumia syntyne Amerikan ärsyttelylläkään.

        Amerikalla on nykytilanteessa suurimmat resurssit maailman tuhoamiseen, mihin se ei viitsine ryhtyä, ellei pomon päässä niksahda nykyistäkin pahemmin. Täsmäkirurgia kohdistunee jatkossakin itsevalittujen pahanpesäkkeiden paikallisiin poistoihin erinäisien roistovaltioiden hallinnosta, kunnes konkka niksauttaa omat jalat alta ja siivet poikki.

        Jos mukaan vedetään uskonnollinen maailmankatsomus, niin Israel on maailmanrauhan suurin näennäisuhka, joka jakaa mielipiteitä ja saattaa aiheuttaa kolmanneen ja/tai neljännen ja/tai viidennen ynnä tiesmonennen muunkin maailmansodan välillisvaikutteisesti.

        Parin menneen maailmansodan ja niitä edeltäneidenkin historiallisten tapahtumien "tarkoituksenahan" oli saada juutalaisia kömpimään omille luvatuille kotikonnuilleen ja perustamaan sinne oma maa. Euroopanjuutalaisia ja varsinkin amerikanjuutalaisia kotiinhätistämään tarvitaan vielä joku iso juttu. Onko se sota vai lama vai muu syy, jää nähtäväksi tulevina vuosikymmeninä. Israelin rajojakin tarvitsee vähän venytellä eri suuntiin, mikä voinee vaatia hieman rähinää alueella.

        Kristinuskonnollisväritteisen maailmannäkemyksen kummajaisiin kuuluu, että suhtautuminen Israeliin on seuraamuksellinen tapahtuma. Ken käy kimpuunsa sanalla tai sapelilla, kohtaa köpelöstikäymisen, mutta ken heittäytyy kaverikseen, saa maallistakin mannaa ja muuta menestystä siinä määrin, että kade kalvaa kelmimpiä.

        Uskonnollisvärittyneeseen maailmankaikkeuden omimisaikomukseen ei ole maailmanpoliittistasoisen selviä säveleitä. Joko totaalinen ilmestyskirjamainen ekobankrotti saapuu lakkauttamaan "maailmojen valloituksen" tai uskonnollisten välisoittojen saapumisaika venyy kaukaisiin tulevaisuuksiin ja valloittavuus on kiihtyvää ja kiihdyttävää. Taikka pelinpoikkisoittojen tuollapuolen Isonpokkarin alkulehdillä määriteltyä täyttämisprojektin kohdealuetta laajennetaan olennaisdimensionaalisesti ja sinne lähdetään nykyisestä hieman toisin viritetyin miellevivahtein.

        21 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Sivistyssanojen ja käsiteiden selvittelynurkka tyhmille Lähetetty: 6.05.03. klo 11:42:36
        [quote author=Amie

        Ei helkkari, tule apuun Homeros, Elias Lönnrot tai edes ruuneperi, meidän täytyy kirjoittaa historiikki..

        A.
        Lainaus:




        Kelpaisiko avustavaksi olioksi vaikka Corberos? Satuin joskus näkemään tuolla muissa maisemissa hieman kyseiseen suuntaan vivahtavia kirjoituksia vaikkapa vain kevyiksi alkupaloiksi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        22 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten usein vierailet netin pornosivuilla? Lähetetty: 5.05.03. klo 19:00:51
        Joitakin vuosia sitten kävin urakkaluonteisesti ja uteliaisuuspohjaisesti erinäiskymmentuhantislukuisaa kansainvälistä Sfnet-ryhmästöä järjestelmällisesti läpi pikavilkuillen sisältöjä ja siellä oli varsin runsaslukuisat valokuvaukselliset sivustot, joiden ylivoimaisesti kuvatuin objekti tuntui olevan erään kädellislajin naaraspuolinen olio ja normaaliin reaali-live-esiintymistyyliinsä suhteutettuna varsin vähäpukeisena. Kuvainnollisten ryhmien otsikossa muistaakseni mainittiin tavanomaisimmin sana picture, höystettynä pitkällä litanialla vaihtelevia lisämääreitä.

        Toinen hieman epämiellyttävämpi törmäämys kyseiseen kohdealueeseen tapahtui muistaakseni viime vuonna, kun päivittäin käyttämäni aurinkotuulen sivu (Dynamic ACE RTSW Plots) oli kaapattu ja sieltä rynni vähäpukeisten naikkosten armada ruudulleni, enkä pystynyt ikkunoiden sulkemisnopeudessa pärjäämään hyökkäyksen tulivoimalle. Naarastelukaaoksesta uhkasi tulla pysyvä häiriö ruudulleni, kunnes sain asiantuntevat puolustusvoimat paikalle suorittamaan kutsumattomien ruudunvaltaajien häätö-ohjelman asennuksen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        23 Näkökulma / Temppeli / Re:Muuttuuko ihminen uskoon tultuaan? Lähetetty: 28.04.03. klo 11:00:50
        Rajaus: Keskityn vain kristillisen uskon (ja siinäkin parhaiten tuntemani tahon, luterilais-pietistisen) muuttavan vaikutuksen ulkopuoliseen havaitsemiseen.

        Yleensä ihminen muuttuu uskoontullessaan/tultuaan jopa ulkopuolisesti havaittavasti. Muutosprosessin nopeus ja suuruus riippuu edeltävän elämäntavan kristillisyyden vastaisuuden asteesta ja uskoontulotapahtuman voimakkuudesta.

        Muutoksen havaittavuus vaihtelee kertalaakisesta äärimmäisyydestä vastakkaiseen äärimmäisyyteen siirtymästä (kaikille ilmiselvästä "pahiksesta" lähes kaikkien kärsivällisyyttä koettelevaan "pyhikseen") vuosien kuluessa tapahtuvaan lähes kuomaamattoman vähäiseen "sädekehän kirkastumiseen".

        Esimerkkinä asiasta, minkä ainakin pitäisi muuttua aidon uskon tapauksessa, on aivan maallistenkin lakien (yleensä jopa epäoikeudenmukaistenkin) kunnioitus ja noudattaminen, ei rangaistuksen tai kiinnijäämisen pelosta, vaan iloisesta kiitollisuudesta (esivalta ymmärretään Jumalalta saaduksi (demokratian kiemuroihin takertumatta) ja juuri sellaiseksi, kuin kansan moraali ja kristillisyys "ansaitsevat". (Seuraamusetiikkaa: isien pahat teot heijastuvat kolmanteen ja neljänteen sukupolveen ja vastaavasti uskovaisuus tuhansiin))

        Sisäisen maailmankatsomusfunktion muutos aiheuttaa aikaamyöten siirtymistä stressaavasta mammonanmetsästyskisailusta rauhaisolemukselliseen tarpeelliseentyytymiseen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        24 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Miksi Mikko bannattiin? Lähetetty: 26.04.03. klo 17:34:29
        Varoitus: seuraava mielipide saattaa sisältää niin raakaa väkivaltaviihdettä, että herkkäsieluisimpia suositellaan vaihtamaan sivua tässä vaiheessa.

        Säästä puhuminen on yleensä niiiin mitäänsanomattoman smalltalkkimaista ympäripyöreilyä ilman kovinraskaita asiasisältöjä, että alanharrastajalta alkavat silmäluomet väkisinkin lupsahdella, mutta kyseisen Mikkohenkilön säälausunnot olivat kyllä niin maailmanlopuntuhoisia, että jouti lentääkin pihalle ja pitkälle. (Tuo edelläoleva lausunto sisältää exvirtuaalinäkin mielipiteisiin kohdistuvaa silkkaa halveksuntaa täältä korkeammista sfääreistä, mikä julki-ilmaisumuoto saattaa olla joissakin sopimuksissa kiellettyä ja kuulua vähintäänkin baaritiskin alle)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        25 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 26.04.03. klo 17:11:52
        Pipanellan kysymykseen Tonystä, että vähän pienempi ja ( jääköön hienotunteisesti sanomatta mitä muuta *mpi myös), En ole koskaan sanonut hänelle mitään, mutta joitakin kertoja olen pitänyt puupamppua hihassa tai povessa ja sormea taskussaolevan kännykän pikavalikkopoliisinapilla, kun on ollut hieman epäilyksiä, että kyseispersoona on päällekäyväisessä mielenlaadussa kenentahansa melkein sivullisen suhteen. Ehkä se nykyinen mitäänsanomattomuus on oppineisuutta aiemmin katkenneista kylkiluista.

        Sitä puheenaolevaa ketjua hieman kärkevästi siteeratakseni >>Kun me käytämme niitä aistejamme niin eikai kukaan nyt kaveeraisi tosifilosofien kanssa? Minulla ei ainakaan ole luonnossa mitään sanomista filosofeille ja mahdollisuuksien mukaan pyrin heitä jopa välttämäänkuuluisa Bjurbölen meteoriitti, joka putosi jään läpi Porvoon eteläpuolella 12.3.1899 klo 22.29.30. Kirkas tulipallo ja siihen liittyvä jyrinä havaittiin Tukholmassa asti. Se oli siihen aikaan suurin tunnettu kivimeteoriitti maailmassa. Sukeltajan avulla saatiin talteen 328 kg kiveä.


      • Korppari
        Korppari kirjoitti:

        21 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Sivistyssanojen ja käsiteiden selvittelynurkka tyhmille Lähetetty: 6.05.03. klo 11:42:36
        [quote author=Amie

        Ei helkkari, tule apuun Homeros, Elias Lönnrot tai edes ruuneperi, meidän täytyy kirjoittaa historiikki..

        A.
        Lainaus:




        Kelpaisiko avustavaksi olioksi vaikka Corberos? Satuin joskus näkemään tuolla muissa maisemissa hieman kyseiseen suuntaan vivahtavia kirjoituksia vaikkapa vain kevyiksi alkupaloiksi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        22 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Miten usein vierailet netin pornosivuilla? Lähetetty: 5.05.03. klo 19:00:51
        Joitakin vuosia sitten kävin urakkaluonteisesti ja uteliaisuuspohjaisesti erinäiskymmentuhantislukuisaa kansainvälistä Sfnet-ryhmästöä järjestelmällisesti läpi pikavilkuillen sisältöjä ja siellä oli varsin runsaslukuisat valokuvaukselliset sivustot, joiden ylivoimaisesti kuvatuin objekti tuntui olevan erään kädellislajin naaraspuolinen olio ja normaaliin reaali-live-esiintymistyyliinsä suhteutettuna varsin vähäpukeisena. Kuvainnollisten ryhmien otsikossa muistaakseni mainittiin tavanomaisimmin sana picture, höystettynä pitkällä litanialla vaihtelevia lisämääreitä.

        Toinen hieman epämiellyttävämpi törmäämys kyseiseen kohdealueeseen tapahtui muistaakseni viime vuonna, kun päivittäin käyttämäni aurinkotuulen sivu (Dynamic ACE RTSW Plots) oli kaapattu ja sieltä rynni vähäpukeisten naikkosten armada ruudulleni, enkä pystynyt ikkunoiden sulkemisnopeudessa pärjäämään hyökkäyksen tulivoimalle. Naarastelukaaoksesta uhkasi tulla pysyvä häiriö ruudulleni, kunnes sain asiantuntevat puolustusvoimat paikalle suorittamaan kutsumattomien ruudunvaltaajien häätö-ohjelman asennuksen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        23 Näkökulma / Temppeli / Re:Muuttuuko ihminen uskoon tultuaan? Lähetetty: 28.04.03. klo 11:00:50
        Rajaus: Keskityn vain kristillisen uskon (ja siinäkin parhaiten tuntemani tahon, luterilais-pietistisen) muuttavan vaikutuksen ulkopuoliseen havaitsemiseen.

        Yleensä ihminen muuttuu uskoontullessaan/tultuaan jopa ulkopuolisesti havaittavasti. Muutosprosessin nopeus ja suuruus riippuu edeltävän elämäntavan kristillisyyden vastaisuuden asteesta ja uskoontulotapahtuman voimakkuudesta.

        Muutoksen havaittavuus vaihtelee kertalaakisesta äärimmäisyydestä vastakkaiseen äärimmäisyyteen siirtymästä (kaikille ilmiselvästä "pahiksesta" lähes kaikkien kärsivällisyyttä koettelevaan "pyhikseen") vuosien kuluessa tapahtuvaan lähes kuomaamattoman vähäiseen "sädekehän kirkastumiseen".

        Esimerkkinä asiasta, minkä ainakin pitäisi muuttua aidon uskon tapauksessa, on aivan maallistenkin lakien (yleensä jopa epäoikeudenmukaistenkin) kunnioitus ja noudattaminen, ei rangaistuksen tai kiinnijäämisen pelosta, vaan iloisesta kiitollisuudesta (esivalta ymmärretään Jumalalta saaduksi (demokratian kiemuroihin takertumatta) ja juuri sellaiseksi, kuin kansan moraali ja kristillisyys "ansaitsevat". (Seuraamusetiikkaa: isien pahat teot heijastuvat kolmanteen ja neljänteen sukupolveen ja vastaavasti uskovaisuus tuhansiin))

        Sisäisen maailmankatsomusfunktion muutos aiheuttaa aikaamyöten siirtymistä stressaavasta mammonanmetsästyskisailusta rauhaisolemukselliseen tarpeelliseentyytymiseen.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        24 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Miksi Mikko bannattiin? Lähetetty: 26.04.03. klo 17:34:29
        Varoitus: seuraava mielipide saattaa sisältää niin raakaa väkivaltaviihdettä, että herkkäsieluisimpia suositellaan vaihtamaan sivua tässä vaiheessa.

        Säästä puhuminen on yleensä niiiin mitäänsanomattoman smalltalkkimaista ympäripyöreilyä ilman kovinraskaita asiasisältöjä, että alanharrastajalta alkavat silmäluomet väkisinkin lupsahdella, mutta kyseisen Mikkohenkilön säälausunnot olivat kyllä niin maailmanlopuntuhoisia, että jouti lentääkin pihalle ja pitkälle. (Tuo edelläoleva lausunto sisältää exvirtuaalinäkin mielipiteisiin kohdistuvaa silkkaa halveksuntaa täältä korkeammista sfääreistä, mikä julki-ilmaisumuoto saattaa olla joissakin sopimuksissa kiellettyä ja kuulua vähintäänkin baaritiskin alle)

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        25 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pahantahtoisuus ja piikittely Lähetetty: 26.04.03. klo 17:11:52
        Pipanellan kysymykseen Tonystä, että vähän pienempi ja ( jääköön hienotunteisesti sanomatta mitä muuta *mpi myös), En ole koskaan sanonut hänelle mitään, mutta joitakin kertoja olen pitänyt puupamppua hihassa tai povessa ja sormea taskussaolevan kännykän pikavalikkopoliisinapilla, kun on ollut hieman epäilyksiä, että kyseispersoona on päällekäyväisessä mielenlaadussa kenentahansa melkein sivullisen suhteen. Ehkä se nykyinen mitäänsanomattomuus on oppineisuutta aiemmin katkenneista kylkiluista.

        Sitä puheenaolevaa ketjua hieman kärkevästi siteeratakseni >>Kun me käytämme niitä aistejamme niin eikai kukaan nyt kaveeraisi tosifilosofien kanssa? Minulla ei ainakaan ole luonnossa mitään sanomista filosofeille ja mahdollisuuksien mukaan pyrin heitä jopa välttämäänkuuluisa Bjurbölen meteoriitti, joka putosi jään läpi Porvoon eteläpuolella 12.3.1899 klo 22.29.30. Kirkas tulipallo ja siihen liittyvä jyrinä havaittiin Tukholmassa asti. Se oli siihen aikaan suurin tunnettu kivimeteoriitti maailmassa. Sukeltajan avulla saatiin talteen 328 kg kiveä.

        profile of Corvus

        1 Näkökulma / Tori / Kristillisiä etiikoita Lähetetty: 3.06.03. klo 14:37:20
        Vastaukseni seikkailee sisällöllisesti muidenkin ketjujen alueella, mutta tässä vain on niin houkuttelevasti hyvää tilaa.

        Eräässä varsin tunnetussa, jo varsin iäkkäässä kirjassa, sen jälkimmäisessä osassa, eräs olennaisimmista päähenkilöistä istuu kertomuksessa vuoren rinteellä ja opettaa sfäärisiä viisauksia kuulijoilleen ja jakelee taivasten valtakunnan paikkavarauksia ja ennakoivia sädekehiä.

        Niiden puheiden pohjalta olen aina silloin tällöin jossain mainostanut omaksumaani "taivaanlintusten kedonkukkafilosofiaa" (sopii vähän tuohon kuvatukseenkin), että kun pistää taivasasioita tärkeysjärjestykseen ensin, niin maallisetkin hoituu siinä sivussa sitten kepeän huolettomasti, kuin luonnostaan.

        Tässä vaiheessa törmätään protestantismin etiikkaan ja kapitalismin henkeen, joiden suhteen kannattaa olla opillisesti tarkkana. Uskonpuhdistuksen melskeissä puolisen vuosituhatta sitten protestantismihan jakautui noin niinkuin suunnilleen kahtia.

        Anglikaanis-kalvinistisessa puolessa valinnan ja pelastusvarmuuden merkiksi tulkittiin Jumalan siunauksen näkyminen aineellisen mammonan ylenpalttisuutena ja siinä syyt ja seuraukset lipsahtivat poskelleen, eli ahertamalla uutteran kapitalistisesti ja elämällä vaatimattomasti, ylenmäärät alkoivat kasaantua "osoittamaan Jumalan valitsemusta ja sen seurannaissiunauksia" ja mammonalismi käännettiin pönkittämään omaa pelastusvarmuutta.

        Protestantismin tässä meikäläispuolen luterilaisessa suuntauksessa pelastusvarmuudesta todistavat ulkonaiset merkit lakaistiin opillisesti roskiin. Näilläkin kylmillä pohjan perillä erilaisia herätysliikkeitä on putkahdellut kuin tatteja sienimetsään sateiden jäljiltä. Täkäläismaisemissa ei varsinaisesti ole ollut mahtailumentaliteetteja korostavaa uskonnollisuutta ennen "menestysteologian" tuontioppeja.

        Tunnollinen tehtäviensä tekeminen ilman ulkopuolista valvontaakin lienee kuitenkin vanhakantaista suomalaista peruskristillisyyttä.

        Siinä oli niitä johdantoja varsinaiseen asiaan...
        muokeloituja jatkoja.

        Mikäli tätä suomalaista työttömyys/työllisyystilannetta ja -politiikkaa tarkasteltaisiin realistisjärkevästi ilman poliittisväritteisiä kääntölinssejä, niin nyky-yhteiskunnassahan työttömyys on valtiovallan ja työhallintobyrokratian erityisessä suojeluksessa. Lainsäädännöillä ja muulla senkaltaisella toiminnallahan turvataan ja suojellaan erinäisien satojentuhansien ihmisien pysyttäytyminen aktiivityövoiman ulkopuolella moninaisien erilaisten työntekemättömyysarvonimityksien katveessa ja palkitaan ja kannustetaan pysyttäytymään siinä osassa. Sen sijaan varsinkin oma-aloitteinen pyrkiminen pois työttömyyden hellästä huomasta on tehty mitä ankarimmin taloudellisesti sanktioiduksi rikollismeiningiksi.

        Työvoimahallinnollisen uskonnollisuuden vakioituneisiin palvontamenoihin kuuluu neljän viikon välein tapahtuva juhlallinen uskollisuudenvakuutus päivittäin harjoitetusta oikeaoppisesta työttömyydestä. Lipsautapa sellaiseen paperiin maininta työttömyydestä lipeämisestä, niin johan alkavat kuulustelut ja rangaistussakkojen laskennat.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        2 Näkökulma / Temppeli / Marsmatkailua Lähetetty: 2.06.03. klo 20:27:49
        Lähtölaskenta tikuttaa ja vartin päästä Baikonurista lähtee eurooppalaiset Mars Express ja Beagle 2 kohti Marsia venäläisellä Soyuz Fregatilla.

        Kaikkea aiheeseen liittyvää aika tukkoisella sivulla, mm lähtölaskenta: alle 6 jäljellä..

        http://www.esa.int/export/SPECIALS/Mars_Express/


        Lähtölaskenta oli puolitoista minuuttia jäljessä. Lähti hyvännäköisesti ainakin niin pitkälle, kuin kamerat seurailivat.

        Vajaan puolentoista tunnin kuluttua tapahtuu irrottautuminen kantoraketista Mars-radalla.

        Matkalaiset ovat Marsin läheisyydessä joulukuun 19. päivä. Beagle 2 irrottautuu laskeutumista varten ja Express valmistautuu Marsin kietoradalle.

        Joulukuun 25. Beagle laskeutuu ensin ilmakehäjarrutuksella, laskuvarjoilla ja ilmatyynyillä pomppien Isidis Planitialle...joos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

        Kesäkuun 8. lähtee Cape Canaveralista MER-1 ja kesäkuun 25. Mer-2, jotka ovat perillä ensivuoden tammikuussa.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        3 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Näkkärin Kehitys ideoita Lähetetty: 2.06.03. klo 20:03:52
        Lainaus käyttäjältä: Boddhi 2.06.03. klo 19:35:16
        Ja mikis ihmiset eivät saisi vain olla loggautuneina ilamn että keskustelevat palstalla?




        Olen luulevinani, että jonkinlainen käytännön tapa lienee useimmilla sellainen, että "aktiivinäkinnässä" ollaan logilla sisällä "tavoitettavissa" ja nopeakommenttitilassa.

        Sen sijaan lurkintamoodi on sitä, että Näkkäri on auki jossain sivuikkunassa vaikka koko päivän pitkän, niin kauan kuin tietokonekin ja muilta touhuilta joutaessa ja/tai vaihteluvirkistykseksi kurkkailee, ketä on paikalla ja missäpäin kirjoitellaan, mutta ei ehkä loggaudu eikä kirjoita mitään koko päivänä, ellei joku juttu ehdottomasti vaadi pikaista kommentointia. Niitä vaan yrittää painaa jonnekin korvantaakse muistiin, että jossakin oli jotain kiinnostavaa, mihin tarvitsisi reilummalla ajalla ja meiningillä kirjoittaa jotain.
        (unohtuvat vaan useimmat aikomukset)

        Muoks. pitipä napata mukava kirjoitettujen lukema tällä osastolla muistiin:
        1000 Tänään 20:03:52
        Re:Näkkärin Kehitys ...
        Kirjoittaja: Corvus

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        4 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Keskustelua karma-toiminnosta Lähetetty: 2.06.03. klo 14:56:13
        Katselen ihastuksella sivujen uutta yksinkertaistunutta estetiikkaa.

        Mutta tähti- ja pistetarhojen ongelma säilyy.
        Kuinka mainostaa laatua tekemättä siitä silmiinpistävyyttä

        Parhaimpien kirjoittajien havaitsemisen viivästyminen voinee ajoittain olla menetykseksi luokiteltava ilmiö kaltaisilleni Näkkilandiassa kokoaikaisesti asumattomille.

        Privaviesteily voisi ainakin teoriassa toimia puskaradionkaltaisena informaatiokanavana, jonka välityksellä saisi tiedon mielenkiintoisen henkilön saapumisesta Valtakuntaan.

        (se oli vihje, että jos arvelee tuntevansa makumieltymyksiäni, voinee ystävällisesti vihjaista, että jossakin päin keskustellaan mielenkiintoisia)

        Joskus on päässyt käymään niinkin, että muista syistä historiallisissa kerrostumissa vaellessani olen törmännyt palstalla käväisseeseen mielenkiintoisuuteen, joka vähänkirjoittavana on aktiiviaikanaan jäänyt silmiltäni täysin huomaamattomiin.

        Mahtaísiko olla siedettävyyden rajoissa jokin sellainen ikiketju (en huomannut sellaista olevan) johon kuka tahansa näkki voisi kopioida hyvänä, mainiona, oivaltavana ja ties millaisena erinomaisuutena pitämänsä "kuolemattoman näkerryksen" (jollain näkillä muistelen nähneeni yksityiskokoelmana sellaisia viisauksienpätkiä). Tietysti sellainenkin ketju kuuluisi moderoinnin alaisuuteen, ettei siitä kehittyisi minkään aatteen mainoskanavaa.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        5 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Keskustelua karma-toiminnosta Lähetetty: 1.06.03. klo 16:40:03
        Opleville

        Onko sinulle kukaan koskaan uskaltanut sanoa, että sinulla on toisinaan aika hurja kielenkäyttö.

        Minä sanoisin, jos uskaltaisin, mutta en taida uskaltaa.

        Tietenkin niin, että kun ilmeikäs kieli on kehitetty, niin sitä on voitava käyttää. Ihan samaten, kun ydinaseet on kerran kehitetty, niin miksi pitää niitä varastoissa. Antaa paukkua vaan.

        Kyllä sinulla olisi sellaisia karmitkaulassa liikumisen edellytyksiä, mutta luultavasti kunnon näkiksi kelpuutettavaan karmeiluun pitäisi valita ne juuri oikeat karmit.

        Minä olen omista syistäni jäänyt kahdesta itsemäärittelemäni näkkisisäpiireilyn (siis uskottavuuden painoarvotuksien) ensiluokasta paitsi ja tulen aina pysymäänkin niiden tasojen ulkopuolëlla (ei auta vaikka olisin tuntenut esinäkkien arkkityypit livenä, koska näkillinen suksessio on katkennut välistä)

        (Synkeän ulkopuolisuuden tuntemuksieni vastapainoksi minun on ollut mentävä muualle perustelemaan yksityisiä omia sisäpiirejäni, joissa minä voin sisäpiireillä laadukkaasti tasoiseni itseni kanssa )

        (pitäisiköhän tässä ruveta sädekehien romutushommiin)
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        6 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Keskustelua karma-toiminnosta Lähetetty: 1.06.03. klo 12:37:12
        Joitakin karmaisevia mietelmiä karmoista ja sen sellaisesta sisäpiireisyyden salakähmäkorostamisesta/kieltämisestä lähinnä Oplevin ja Amien keskinäisen sanailun luetun ymmärtämistestistä.

        Olisi kaikinpuolin reilua, jos se toisten paheksuma ja toisten peittelemä reaalisisäpiireys nostettaisiin julkiseksi ihastelun kohteeksi.

        Esimerkiksi tyyliin:

        -Kaikkein alkuperäisin sisäpiirinäkin esivaihe, jo usko/elämä palstalla yhdessä samanmielisinä kärvistelleet vuonna 00 ja sitä ennenkin numero- ja arvojärjestyksessä tietysti.

        -Ensimmäisen Näkkärin piilopirtin turvapaikkaan saapuneet toisen kertaluokan sisäpiiriläiset aika/tärkeys/kirjoitusmäärä -järjestyksessä vuonna 01

        -Toiselle näkkärille saapuneet eienääniin sisäpiiristymismahdolliset Näkit vuonna 02, edellämääritellyillä meriiteillä höystettynä

        -Kolmannelle Näkkärille vuonna 03 tunkeilevat uutukaiset.

        Kirjoitusmääräanalyysissä pitäisi olla viestien lukumäärä/viestien sisältämien merkkien määrä josta on vähennetty jonkin tietyn merkkimäärän ylittävien lainauksien merkkimäärät, kuillakin edeltävillä foorumeilla.

        Sitten vielä yleisön äänestämät sisäpiiriläisindeksipisteet, kuinka kunkin alkuperäisyyskategorianäkin on onnistunut sisäistää sen missään koskaan julkaisemattoman sisäpiiriläisyyden salattujen sisältöjen mysteerit.


        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        7 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkkimiitti Lähetetty: 18.05.03. klo 20:05:06
        Lainaus käyttäjältä: Pipanella 18.05.03. klo 10:05:07
        Minulle ei ole auennut - mikä on Näkkimiitin varsinainen pointti ?

        Olen ns. ulkona kuin lintulauta. Empiirisen elämänkokemukseni perusteella logiikkaani käyttäen homma ei aukea.





        Joistakin viestinnän teorioista ja muista sekalaisemmista lähteistä keräillyn tiedon perusteella kirjoitetun kahdenvälisen viestin informaatiosisältö on vain muutama prosentti todellisesta mahdollisesta.

        Siis tällaisessa nettikirjoittelussa ei välity oikeastaan mitään. Joitakin peräkkäisiä sanoja, jotka voi ymmärtää oikeastaan vain pieleen tarkoitetusta.

        Todellisessa kahdenvälisessä keskustelussa viestin pääsisällön ymmärrys välittyy ilmeiden, eleiden, äänensävyjen ja kaiken sellaisen välityksellä. Siihen tarkoitukseeen ihmisen päävärkin sisältö on kehittynyt, havaitsemaan ja tulkitsemaan lajikumppanin aitoja ja rehellisiä mikroilmeitä ja äännähdyksiä (hämäystarkoituksellistenkin?) sanojen takaa

        Olen ollut neljästi sellaisessa nettiväen livetapaamisessa, eikä siellä ketään rökitetty. Ei edes tavanomaisella nettimitalla.

        Netissä mielenkiintoinen henkilö on yleensä mielenkiintoinen livenäkin. Niistä omista tapaamisistani poikiintui ainakin muutaman samanmielisen kanssa kala- ja sieniretkiä. Ilman livetapaamisessa testattua toisentajuamista, tuskin olisi juolahtanut mieleen edes kokeilla.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        8 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Lapaluu Lähetetty: 18.05.03. klo 19:35:20
        Lainaus käyttäjältä: Fenix 18.05.03. klo 18:51:31
        Tietääkö kukaan, miksi joillakin eläimillä ja ihmisillä on lapaluu?




        Jotenkin tämä tuntuisi kuuluvan korppien tietämysmaailmaan, kun siinä lapaluun vieressä on korppimaisesti nimiteltyjä muita osia.

        Vähän lapaluun funktioista.

        Siihen kiinnittyy erinäisiä lihaksia, mm. hauis. Hauiksella voi tehdä pullistelun ohessa muutakin hyödyllistä. Toisekseen lapaluu mahdollistaa solisluun kanssa olkapään monipuolisen liikuttelun, mikä edelleen olkanivelen avustuksella, mahdollistaa lavakkailla selkärankaisilla hyvin moniliikkeiset etukäpälät-siivet-evät-kädet. Kolibrin lentonäytöksistä hylkeiden sulavauintisuuden ja gibbonien oksa-akrobatian kautta näkkien näpyttelyyn.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        9 Näkökulma / Temppeli / Re:Raamatun "sanastoa" Lähetetty: 15.05.03. klo 18:39:55
        Lainaus käyttäjältä: Iita 14.05.03. klo 22:26:37
        Tuli toinenkin kysymys... Onko Raamatun "alkuperäistekstien" kielimuodossa jumalasta käytetty sana "hän" maskuliini vai feminiinimuodossa? Vaiko neutraali kuten suomen kielessä?





        Laitan linkin päteväntuntuisen selityksen luo. Kirjoittaja on kristillisesti tulkiten lähinnä gnostilainen, mutta hallinnee mitä ilmeisimmin alkuperäiskielitulkintoja.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        10 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 15.05.03. klo 18:22:41
        Sarjakuviksien parhaimmistoa ovat Jeff Smithin Luupäät (Bone). Niitä ilmestyy vuoden parin välein uusi kirja. Sarjassa on jo seitsemän osaa. Aina uuden osan ilmestyessä pitää lainata kaikki edellisetkin ja lueskella perusteellisesti. Piirtoviivassa on jotain minimalistisen ilmeikästä ja tarinassakin kehkeytyy juonenkulkuja kuin sormustenherroissa.
        http://www.bonenetwork.com/creator/

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        11 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Missä Näkit asustelee Lähetetty: 14.05.03. klo 19:10:50
        Yritän laskeutua tänne rönsyilyitten väliin vähän kehumaan asumismaisemiani.

        Kuten lintuharrastuneimmat tietänevätkin, korpit viihtyvät suurten metsäin keskellä. Niinpä espoolaisen pesäni ikkunoista avautuukin lähes yhtenäinen metsien nauha kiertämässä pesäpuutani. (Jotkut saattaisivat kutsua sitä kerrostaloksikin.) Vain pesän laidan yli kurkotellessa yhdessä suunnassa siintää kivikylän massiivisiluetti.

        Mikäli metsäläisrauhaisuuden vastapainoksi haluaa nähdä ja kuulla jotain rauhattomampaa, voi katseen suuntausta laskea hieman alemmaksi ja seurailla sen seitsemällä näkökentän tiellä tapahtuvia peltilehmäin rituaaliliikehdintöjä. Aamuisin ne töytäilevät kiihkeinä jonoina päivälaitumilleen ja illansuussa palailevat kotipilttuihinsa.

        Näkyypä siellä matalalla maanpintatasolla se ihmiselonkin koko laajaskaalainen ihanuus ja kurjuus, kun ne ihmiset uutterien muurahaisten kaltaisina raahaavat tavaraa muutamasta näkömaiseman liikekeskuksesta omiin pesiinsä.

        Heikäläisten yölliset parveluriitit näyttävät keskittyvän noin kuuden näköpiirin ravitsemus- (eikun juopottelus-)liikkeen väliseen äänekkääseen vaelteluun ja päivisin Alkon lähitienoota kansoittavat totunnaisten pullonkallistelijoiden laumat.

        Oman värinsä maisemaan heittävät paikallisbyrooseen (kela&sos) vaeltavat vähempiosaisten laumat arkisin ja paremminpukeutuneitten laumailmiöt pyhäisin kirkonmäellä

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        12 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkkimiitti Lähetetty: 13.05.03. klo 18:44:27
        Erämaiden erakkolintu ei viserrä vielä mitään saapumisaikeidensa varmuusasteikoista kulttuurilintujen maisemiin. (Kirjataan suunniteltavien luetteloon joka tapauksessa). Muinaiset kokemukset nettiväkimiitingeistä ovat aivan positiivissävytettyinä muistoissa.

        Muutamia avusteellisia osoitteita. YTVn reittiopas oudommille kaupunginkulkijoille ja toinenkin pääkaupunkikartta.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        13 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Desktop-taustakuva Ketju Lähetetty: 11.05.03. klo 18:49:42
        Vakiintuneisiin nettirituaaleihini kuuluu "Päivän Astronomiakuvan" ihastelu ja opiskelu. Aina silloin, kun jokin kuva jollakin tarkemminmäärittelemättömällä tavalla viehättää, napsautan niistä yleensä olevan suuremman version taustakuvaksi. Keskimääräinen vaihtuvuusväli lienee joitakin kertoja kuussa.
        http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/archivepix.html
        Arkistossa on reilun neljän ja puolentuhannen kuvan klikkauskoordinaatit.
        Nykyinen on 2003 April 29: In the Center of the Rosette Nebula
        edellisiä olivat muistaakseni 2003 March 22: M57: The Ring Nebula
        2003 March 02: In the Center of the Trapezium
        2003 February 13: The Eagle Nebula from CFHT

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        14 Näkökulma / Temppeli / Re:Onko Jumala hyvä? Lähetetty: 11.05.03. klo 18:03:43
        Kirjoittelin joskus siitä maailmankaikkeuden pimeästä sisällysluettolosta. En viitsi kopsata sitä tänne, käykööt kiinnostuneet lukemassa muualta sen.

        Siitä puheenaolevasta Jumalan hyvyydestä sanoisin kärjistetynärsyttävästi sen, että kyseisestä asiasta perustellun mielipiteen esittämisoikeus on oikeastaan ainoastaan Taivasten Valtakunnan kansalaisilla, jotka ovat omakohtaisesti päässet nauttimaan sitä Jumalan todellista hyvyyttä.

        Muut voivat sitten esittää valituksia siitä, että jättämättömään TV:n kansalaisuushakemukseen ei kuulu vastausta.

        Miloun mietelmää muotoillen: Jumalaa tarvitsevat ne pienet ja heikot yksilöt, joiden ei tarvitse oman mahtavuutensa pönkittämiseksi sensuroida todellisuutta.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        15 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 10.05.03. klo 13:54:40
        Lainaus käyttäjältä: Arethusa 9.05.03. klo 20:35:16



        Voih hyvät hyssykät sentään, toivottavasti vain puolet tästä on totta.

        Lainaus:




        (Voihan olla, ettei todellisuudesta oltu vielä kerrottu puoliakaan)

        Käytännön oppeja nettiasukkaille:

        Tuoli on parasta olla hyvä, ihan vaan luuston ja nivelien ja fyysisen hyväkuntoisen pitkäikäisyyden nimissä (jos siinä tuolissa tosissaan asuu vaikkapa vain yli kymmenenkin tuntia vuorokaudessa). Vaihettelevaisia kääntelyasentoja lukuisiin kaltevuuskulmiin ja runsaslukuinen määrä eri paksuisia irtotyynyjä asentojen viihtyisyyksien maksimointiin.

        Hiirikäpälällä huippuunsa viritetty tuki. Yhdestäkin pitkästä päivästä saa rannetulehduksen, jos ei muista innostuksissaan virittää käsitukia jetsulleen. Ja monitorin korkeus suhteessa katselukulmaan, jotta ei huoli nyrjäytellä niskaa. Ja oikeinmitoitettu taustavalaistus, Mahdollinen ruuduntakana oleva ikkuna verhottava näyttöruutukirkkautta himmeämmäksi ja pidettävä huoli, ettei ympäröivistä valaisimista tule heijastusläikkiä ruudulle. Ja näppäimistön oikeaoppinen kirjoittamisasettelu.

        Mitä olen sivustaseuraillut ihmisten tietokonekäyttäytymistä, tuntuu kuin suunnilleen 99 prosentilla käyttäjistä olisi muutamaa lukuisampi ergonometrinen häiriötekijä olemassa, ilman, että he edes huomaavat sitä.

        (no kyllähän kaikki olanylikuikuilijat marisevat minunkin käyttämistäni asetuksista, nimenomaan resoluutiosta ja siitä johtuvasta virkistystaajuudesta, että käyvät silmiin ja päähän ja eihän mistään näe edes mitään ja suurennuslasi-ikkunassa operoiminen on älyttömän hankalaa)
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        16 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oletko nettiriippuvainen? Lähetetty: 9.05.03. klo 19:29:07
        Taitaa mennä netiskely asumisen puolelle, silloin ainakin kun muu elämä siihen antaa mahdollisuuden. Työ, vapaa-aika, viihde, huvit, harrastukset, kaikkihan ne pyörii netin ympärillä. Kirjojen lukeminen on supistunut huomattavasti. Telkku on tossa vieressä, jos välttämättä tarvitsee katsoa, niin hoituu netiskellenkin. Luontoharrasteista (retkeily, valokuvaus, marjastus, sienestys, kalastus) on karissut paljon harrasteaikaa pois. Live-ihmissuhteita minimoi netin vuoksi. Joskus, kun sattuu kiinnostavia juttuja, nipsasee yöunistakin turhia tunteja pois. Ruokailu hieman häiritsee netiskelyä, kun hiirikäsi ja haarukkakäsi on sama.

        Tämänhetkinen ruutuinfo: 27 ikkunaa auki, 20 aktiivisina, yhteysaikaa kulunut 8,5 tuntia tälläerää, byttiliikenne sinä aikana noin kolmannesmiljardi, vähän yli puolena miljoonana pakettina ja linjanopeus vaihtelee 2-6-11 Mbps:n välillä. Joskus sunnuntaisin pääsee yli miljardin bytikän.

        17°55'N 102°52'W-03
        Havainnoituja sunnuntailukemia tavanomaistasoisesti: 14.5 tuntia, 2,2 miljoonaa pakettia, 1,5 mrd bytes.

        (Sivuepisodi: Paikallinen pyromaani taitaa taas olla kevätvireessä, kaksi paloautoa jo ujelsi ohi ja pari kertaa on jo palanut tällä viikolla.) Piti nousta koneen äärestä tarkkailemaan (ja lisää menee...kolmas...neljäs...,viides ja kuudes pyörivät vähän epätietoisina risteyksissä)
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        17 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Oi niitä aikoja Lähetetty: 9.05.03. klo 18:20:49
        [quote author=Amie

        nahkoineen, karvoineen, sarvineen,virheineen

        A.
        Lainaus:




        Unohdit luettelosta Höyhenet! Meitä on sentään joitakuita niillisiäkin täällä.

        En ole hahmollisesti ollut havaittavissa Näkkärin varhaisvaiheissa, vaikka kävinkin silloin tällöin lueskelemassa. Yritin muutamaan kertaan itsepäisesti kirjoittaakin jotain, vaan eipä vaan systeemi hyväksynyt sepitelmiäni ilman kirjautumista, mikä sitten lykkääntyi ja lykkääntyi.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        18 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Lehtinurkka Lähetetty: 9.05.03. klo 12:29:41
        Tuli ero!

        Yli viisitoista vuotta sopuisana jatkunut yhteiselo päättyi tänään.

        Huomisaamuna emme enää tapaa aamukahvipöydässä.

        Ei tilanne aivan yllätyksenä tullut. Suhteen kylmenemistä on uumoiltu jo vuosikausia. Joko oma vaatimustasoni on noussut korkeammalle, tai sitten aamujeni ilo on päässyt rupsahtamaan ja sen katselu kahvimukin yli on alkanut herättää enenevästi vain ärtymystä.

        Hän on leikisti ollut olevinaan puolueettoman sitoutumaton. Ja minä olen antanut hänen leikkiä. Ja helppohan sitä on ollutkin leikkiä käytännössä yksipuoluemaassa. Nyt kun maan hallitukseen on kömpinyt mukaan outo, aidolla maatiaisjärjellä varustettu, olio, aamujeni-ilon näennäispuolueettomuuden naamari on lipsahtanut niin tökerösti pois julkisivun päältä, että sisäinen rappeutuneisuus on paljastunut koko raadollisuudessaan.

        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        19 Tiedotteet, kysymykset ja palaute / Kysymys-, palaute- ja kehitysnurkka / Re:Virallinen valitusketju Lähetetty: 8.05.03. klo 17:40:56
        Lainaus:


        Loistoidea. Tuon lisäksi nuo moderaattoreiden pärstäkkeet vois vielä aikansa kuluksi siirrellä itseään päämäärättömästi paikasta toiseen :)
        Lainaus:



        (Tämä luiskahti nyt valittelusta ja voivottelusta ideoinnin puolelle.) Mutta ei päämäärätöntä vaeltelua, vaan tarkoituksellista, että mikä teksti on milloinkin Moden tutkailun alaisena, sen viereen ilmaantuisi kuvatus.

        Samaahan voisi (teoriassa) laajentaa jokaNäkkiin, niin että pienois-symbolikuvatukset pomppisivat sinne tänne tuonne, missä milloinkin on kenelläkin lukemus meneillään tai kirjoitusepisodi. Muut näkit näkisivät ensivilkaisulla, missä aktiivitoimeliaisuus jyllää, ja voisivat hypätä suinpäin mukaan.
        Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita vastauksista

        20 Näkökulma / Temppeli / Re:Maata ja Maailmankaikkeutta Lähetetty: 8.05.03. klo 13:04:33
        Lainaus käyttäjältä: Tupakkamies 7.05.03. klo 09:03:17
        Merkurius kulkee maan ja auringon välistä
        Ylikulku kestää yli viisi tuntia. Suomessa se voidaan havaita aamukahdeksan ja puoli kahden välillä.
        Tapaus on nähtävissä ainoastaan kaukoputkella.



        Arvelin etteivät käytössäni olevat suurennukset riitä planeetan näkemiseen. Toisekseen auringon tähyileminen millä tahansa kapineella ilman varmanpäälle pimentimiä, on vähän riskikästä puuhaa, joten jätin yrittämättäkään.

        Olivat kaikenmaailman aurinkosivutkin niin tungoksesta tahmeina, ettei niillekään päässyt.

        Nyt niitä kuvia jo löytyy
        http://www.spaceweather.com/planets/gallery_07may03.html

        Nykyisellään ylikulkujen havaitsemisessa ei ole enää entisaikojen tieteellistä hohtoa, kun niitä ei tarvita enää aurinkokunnan mittasuhteiden laskemiseen. Nykyhavainnointi taitaa ollakin enemmän hupiluonteista harrastelijavälineillä kisailua.

        Ensi vuonna tapahtuu Venuksen ylikulku, mikä on vielä harvinaisempi ja se voisi jo vaikka näkyäkin jotenkin, kun Venus on isompi ja lähempänä.

        20°58'N 80°28'W Testitarkistus, toimiiko yhteydet oudon katkon jälkeen normaalisti.


    • Kotiemo

      of Kotiemo

      1 Näkökulma / Temppeli / Re:Kysymys evoluutiosta Lähetetty: 22.04.03. klo 15:33:48
      En puutu evoluutioon vaan lasten lukumäärään.

      Kun elämä on turvatonta ja lasten kuolleisuus suurta, lukumäärässä on turva. Vaikka osa lapsista kuolisikin, monesta joku todennäköisesti jää henkiin. Ja lapset turvasivat vanhempiensa vanhuuden.

      Kun lapsikuolleisuus pieneni, lapsia ei tarvinnut niin paljoa varmuuden vuoksi.

      Kun yhteiskunta otti perheen tehtäviä ja keksi eläkkeen, lapsia ei tarvita oman vanhuuden turvaksi.

      Kun koulutus mahdollisuudet paranivat, vähät lapset oli mahdollista kouluttaa paremmin kuin paljot.

      Kun naisten oma koulutus parani, naisilla oli tietoa ja keinoja estää paljojen lasten syntyminen.

      Naisten oma koulutus lykkäsi lasten saamisikää myöhemmäksi, lapsia ei ehtinyt syntyä paljon.

      Nyky yhteiskunta suosii sinkkuutta ja itsekästä uraelämää. Lapset voisivat tuhota mahdollisuudet.



      2 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 20.04.03. klo 19:25:08
      Minä varoitin jossakin , että pääsiäisriemu vie mukanaan. Kävin laittamassa tuon pääsiäistoivotuksen kesken ortodoksien yöpalvelusta. Siivoan sitä myöhemmin.

      Muita juttuja

      Juteltiin miehen kanssa siitä pesukoneen korjauttamisesta. Minä en kestä jännitystä, mitä sen rahan miettiminen teettää. Jätetään korjauttamatta, kunnes rahat on saatu jostakin. Uskon luuseri?

      Vaatteiden ompelusta. Ompelin aikaisemmin paljon oman perheen vaatteita. Joku lapsi sanoi saaneensa raitamyrkytyksen, kun joka paikassa oli Marimekon kankaita. Verhot, pöytäliinat, lakanat ja vaatteet. Nyt enää vähemmän, kun ompelu asento käy sydämeen.
      Paras työ oli frakkipaita pojalle vanhojen tanssiaisiin.

      Jäähyväiskirjoitus

      Lähden pois Näkkäriltä. Omista syistäni. Omat pienet kotoiset asiat täyttävät elämäni. Minulla ei ole oikeastaan aikaa tuhlata "omaa kallista aikaani" täällä. Samalla tavalla, kun minulla ei ole ollut aikaa tuhlattavaksi työelämään. En ehdi lyhyinä pistäytymisen hetkinä lukea kuin aivan vähän näistä kaikista kirjoituksista. Enkä ehdi paljon kirjoitella.

      Toinen asia, miksi lähden. Olen ollut liian avomielinen. Olen kirjoittanut liian paljastavasti oman perheen asioista. Kuka tahansa tuttu tai sukulainen tunnistaisi heti. Juteltiin miehen kanssa tästä avoimuus asiasta ja hänenkin mielestään on parempi pysytellä huomaamattomuudessa ja tunnistamattomuudessa. (Ei hän kai tiedä näistä kirjoituksistani)

      Ihan asiallisesti täällä on suhtauduttu, eikä pahoin sanottu.

      Lähden samalla tavalla kun se varis ja toivon että kirjoitukseni hautautuvat näkymättömiin.

      Ehkä tulen joskus takaisin, jos aikaa jää enemmän ja kaipuu tänne tulee voimakkaaksi. Tulen silloin varovaisemmin jollakin neutraalimmalla nimellä ja kirjoitan sitten vähemmän omia henkilökohtaisia asioita. Ehkä pidän uskonnonkin enemmän taka alalla.

      Ehkä Tapaamisiin. Kotiemo


      3 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ ! Lähetetty: 20.04.03. klo 00:53:32
      Pääsiäistervehdyksiä eri kielillä. Luettelot ovat niin pitkiä, että laitan vain osoitteita

      http://www.angelfire.com/ga/riggs/xb-many.htm

      http://hematolog.simfi.net/preod/glossy.htm


      4 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 18.04.03. klo 22:05:53
      Työelämästä ja lapsista.

      Ei kaduta yhtään, että olen ollut kotiäitinä. Monet vanhemmat harmittelevat siinä vaihessa, kun lapset lähtevät kotoa. Että olisipa ollut enemmän lasten kanssa, kun ne olivat pieniä. Minusta se on mittaamaton aarre, varsinkin lapsille, jos vanhempi on voinut olla kotona lasten kanssa.

      Nykyinen työelämä tuntuu olevan liian jähmeää. Jokaiseen paikkaan tarvitaan koulutus ja papereita. Tai sitten pitäisi olla suhteita, joilla voisi ohittaa muodollisen systeemin. Jos ei ole kumpiakaan, ei löydy töitäkään.

      Kävin viime vuonna pakollisen kurssin, jolla hotellin johtaja opetti hotellin huonoa johtamista, koulutus rahoilla keplottelua ja käyttäytymistä kansain välisillä lentokentillä. Kurssilla ei ollut mitään tekemistä 15 kurssilaisen työllistymiseksi. Pelkkää tilastokikkailua työttömillä, että Lipponen olisi voittanut vaalit.

      Eikä kukaan kurssilaisista uskaltanut marista mihinkään kelvottomasta kurssista, koska oma eläminen siinä on pelissä. Pullahiiret eivät uskalla valittaa edes siitä väärän värisestä pullasta. Otetaan vielä sekin pois.

      Sailaksella on idea. Edellisissä vaaleissa Saarikankaalla oli samanlaisia. Iso Masa ei puhunut näissä vaaleissa hullutuksia ja sai paikan. Toteutetaan kaikki tukien lakkautukset, niin saadaan maahan muutama sata tuhatta anarkistia. Nälkäinen pullahiiri ilman pullaa voi olla raivokas otus. Se iskee hampaansa siihen käteen, joka ei enää anna pullaa. Sosiaali työntekijät sulkeutuvat lukkojen ja vartijoiden taakse turvaan, kun asiakkaat saavat raivareita. Seuraavana on kela. Sitten työkkärit. Viimeisenä poliitikot. Jos kaikki tuet lakkautetaan, pullahiirien anarkisti armeija vyöryy yli maan.


      5 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pärstäkespekulaatioita... Lähetetty: 18.04.03. klo 21:01:43
      Ihan hyvän näköinen. Lapsilauma on vain hieman liian iso. En enää haaveile oman laumani kasvattamisesta noihin mittoihin. Oma äitini tosin sai kaksoset 46 vuotiaana.



      6 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 17.04.03. klo 13:20:30
      Vastauksia Mrs Megablockille

      Rahat pitää kierrättää markkojen kautta omassa päässä selvyyden vuoksi. Yritän pysyä euroissa julkisesti.

      Olin saanut sen paikan suhteilla. Epäpätevä viransijaisuus. Omat opiskelut jäivät työn vuoksi kesken. Muutaman vuoden jälkeen paikka pantiin julkiseen hakuun ja vaadittiin pätevyyttä. Epäpätevänä sain häipyä. Lähettelin kymmeniä hakemuksia eri paikkoihin. Ei tuloksia. Vuokraisäntä pisti asunnosta ulos. Piti saada asunto ja elatus ja nopeasti.

      Mies haki raamattukouluun ja pääsi. Siellä oli perheasuntojakin. Minä olin lapsen kanssa kotona. Elettiin lahjotuksilla. Aloin täydentää opintojani. Syntyi toinen lapsi. Opiskelu keskeytyi taas.

      Mies vaihtoi koulua ja paikkakuntaa ja elettiin opintotuilla. Kolmas raskaus oli vaikea. Keskenmeno ja raskausmyrkytys häilyivät uhkana. En voinut tehdä mitään. Mies jäi auttamaan kotiin. Hänen opintonsa keskeytyivät siihen. Lapsen syntymän jälkeen minulle tuli muita sairauksia ja olin poissa pelistä melkein kymmenen vuotta. Mies toimi kotiäidin tuuraajana. Se oli elämää "kansalaispalkalla", monien erilaisten tukien varassa. Tukia on höylätty, leikattu, sahattu ja lopetettu. Sailas lopettaisi loputkin.

      Nyt terveyttä on jo riittävästi vaikka töihin. Työmarkkinat eivät vain halua. Ei ammattia, ei tutkintoa, ei kokemusta, ei osaamista. Vain ikää on ja sitä liikaa. Kummallakin.



      7 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Viikonloppu Lähetetty: 16.04.03. klo 19:45:16
      Ensi viikonvaihde on pääsiäinen. Pääsiäisenä muutun aina mieleltäni luterilaisesta ortodoksiksi. Luterilaiset juuttuvat siihen pitkän perjantain synkkään mustuuteen, eiväkä osaa iloita täysin rinnoin pääsiäis aamun ylösnousemuksen riemusta, niinkuin ortodoksit. Nuorena kävin ortodoksien pääsiäisyön messussa kuuntelemassa sitä Kristuksen ylösnousemuksen kertosäettä, mitä toistetaan ja toistetaan eri kielillä melkein koko yö. Nyt seuraan radiosta tai televisiosta.

      Pääsiäinen ja joulu ovat ihania kristikunnan juhlia, kun monilta kanavilta tulee jumalanpalveluksia päivin ja öin. Ei pääsiäiseen tarvitse muuta mahtuakaan kuin ylistystä Kristuksen kuolleista nousemisesta.

      (kirjoitinkohan jo jonnekin, että minustä tälle osastolle sopisi paremmin nimeksi vaikka kirkon kryptan teetupa.)


      8 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Huumaavien aineiden käyttö ? Lähetetty: 16.04.03. klo 19:27:13
      Kysymyksistä puuttuu kohta "en ole käyttänyt".

      Viiden toista ikäisenä pidin suussani serkkuni piippua (ilman tupakkaa). Yök! maistui ja haisi pahalle. 18 vuotiaana maistoin oluttä. Yök! en voinut juoda sitä. Joskus viitisen toista vuotta sitten mies osti hääpäiväksi mini pullon shampanjaa. En voinut juoda lasillistakaan, sain siitä vain päänsäryn. Olen allerginen alkoholille, enkä voi sitä käyttää lainkaan.

      Vuosia sitten alkon tutkija etsi henkilöitä tutkimukseensa, missä tutkittiin alkoholiallergiaa. Olisin päässyt mukaan, mutta häneltä otettiin tutkimusrahat pois, kun allergisia löytyi liikaa. Tutkimus on haudattu, eikä siitä saa puhua. Alkoholi on liian tuottoisaa.

      En kestä paljon mitään muutakaan, en hajuvesiä, alkoholin hajua, maaleja. Kerran katto maalattiin homemyrkky maalilla, jotkut hormonit tai muut meni sekaisin, paino romahti parikymmnetä kiloa, tuli rytmihäiriöitä ja ehkä pieni sydäninfarkti ja henki oli mennä. Sairaalassa yritettiin vielä ottaa henki lääkkeillä. En kestä mitään lääkkeitäkään.

      Toinen tytär on samanlainen, ei voi juoda alkoholia. Toinen sen sijaan on kokeillut kaiken jo alaikäisenä: pirtun, kannabiksen, seksin ja hautakivien potkimisen, eikä mikään tunnu missään. No hän lähtikin alkuun vappupäivän aamuna kun vappupallo meni rikki.


      9 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 16.04.03. klo 18:54:14
      Ehdimpä vihdoin taas tietokoneen ääreen. En ymmärrä, miten jotkut ehtivät melkeimpä asua täällä keskustelupalstalla.

      Palasia viikon varrelta. Pesukoneen korjaaja kävi. Kokeili konetta ja mittasi jotain . Elektroniikassa vikaa. Tutki huollon varaosat ja soitti. Ei ole kyseistä varaosaa Suomessa. Pitää tilata Saksasta, kestää joitakin viikkoja, maksaa melkein 700. Tämä oli taas aivan uskon varainen hyppy tuntemattomaan. Noin kuukaudessa pitää rukoilla jostakin se 700. Ei mitään tietoa, mistä ja miten se tulee. Nyt olevat ja tiedossa olevat tulevat rahat riittävät juuri vuokraan, sähköön ja nettilaskuun, eikä oikeastaan paljon edes elämiseen.

      Ei tämä uutta ole. Sellaista samanlaista tämä elämä on ollut kaiken aikaa. Ensi kuussa tulee 25 vuotta täyteen siitä, kun minut laitettiin töistä pois.

      Poika tuli takaisin ulkomailta ja ihan hengissä. Nökötti tässä tietokoneitten keskellä toista vuorokautta tekemässä firmansa veroilmoitusta. Alkaa vihdoinkin mennä perille se äidin vuosikausien jankutus, että tässä maailmassa pitää maksaa verojakin. Kieroilu minka tahansa asian kanssa karkottaa siunaukset pois. Poika on jatkuvasti melkein pulassa, maksut on myöhässä, kännykät on suljettu, ulosottajat vaanivat kintereillä ja koko ajan pitää ottaa lisää velkaa ja lainoja ongelmien lykkäämiseen. Ei sillä nytkään ollut yhtään rahaa. Äidin pussista piti "lainata" bussirahat, kuten satoja kertoja ennenkin.

      Miehen kanssa käytiin pitkällä kevätretkellä. Törsättiin kumpikin kahdet paikallisliikenteen kertaliput ja käveltiin monta kilometriä. Käytiin katsomassa autoa, jonka Taivaanisä ehkä joskus antaa meille.


      10 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 12.04.03. klo 18:50:58
      Lainaus käyttäjältä: Mrs Megablock 11.04.03. klo 20:13:44
      ps: minkä ikäisiä lapsia sulla on?



      Eihän ne mitään lapsia enää ole. Tulee vaan sanotuksi niitä lapsiksi, niinkuin aina ennenkin. Nuorin täytti vasta äsken 18. Keskimmäinen asuu täällä kotona. On vähän arka ottamaan vastuuta omasta elämästään.

      Päivän kauhu. Pesukone kärtsähti jotenkin. Haisi palaneelle sähkö kapineelle. Eikä pyörittänyt. Kuinkas nyt saa puhtaita vaatteita.

      Kirjoittamisesta. Olen kirjoittanut päiväkirjoja melkein koko elämän ajan. Itselle vaan nopeasti ja lyhyesti muistiin, mitä on tapahtunut. Asioiden luettelua. Vähän kerrassaan kirjoittamisen määrä lisääntyy päivältä päivältä ja sitten kaikkea ei ehdi. Jää päiviä rästiin. Sitten lopahtaa joksikin aikaa kokonaan. Ja alkaa pienestä uudestaan.

      Muille kirjoittamisessa lauseista pitäisi osata rakentaa kauniita ja kiinnostavia.

      Koulussa oli samalla luokalla hyvä aineiden kirjoittaja. Hänen aineitaan luettiin usein. Minusta oli silloin aivan pöyristyttävää, että hän sepitti asioita, mitkä eivät olleet totta. Nyt hän on ammatiltaan lastenkirjailija. Ja sepittää oman perheensä elämän ympärille kertomuksia.

      Ei tule matkakirjoja. Kävin ulkomailla noin 30 vuotta sitten. Kerran Kanarialla, kerran Leningradissa ja kerran Ahvenanmaalla. Lapsena hiihdin kilometrejä kouluun ja pelkäsin karhuja ja leijonia.

      Vedän luokseni ihmisten kertomuksia. Kaupassa, kadulla, bussissa sanon ventovieraille jonkun sanan. Ja sitten he yllättäen kertovat koko elämänsä.



      11 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Rönsyliljoja elämän poluilta Lähetetty: 11.04.03. klo 18:22:59
      Pieniä mieleen painuneíta asioita läheltä ja kaukaa. Ja miksei isompiakin.

      Täällä jossain oli sanottu asiasta poikkeamisia rönsyiksi. Ja niitä ei oikein suvaita temppelin puolella. Ja siellä pitää yrittää kirjoittaa niin asiallisesti ja keskustella sivistyneesti.

      Äiti oli maalla kylän ompelija ja kaikki kävivät teettämässä meillä vaatteita. Maalla oli tapana, että sisäkasvit piti varastaa, että ne kasvaisivat hyvin. Vaatteiden teettäjät nipsivät sitten siitä rönsyliljasta poikasia muka salaa.

      Olen kirjoittanut muutaman sivun kirjaa. Ehkä siitä tuleekin joskus kirja. Oman elämän vaiheita. Tyttö sanoi, ettei omasta perheestä saa kirjoittaa. Parasta kirjoittaa, niin kauan kun muistaa.

      Raahasin miehen kaupaan kantamaan paperia. Tuhat arkkia kopiopaperia alle puoleen hintaan. On se ihme että tullaan miehen kanssa toimeen, kun aina yhdessä kaupassa tulee erimielisyyksiä. Paremmin sujuu, kun kumpikin käy yksinään kaupassa.



      12 Näkökulma / Temppeli / Re:Mistä yksilön ateismi muodostuu? Lähetetty: 10.04.03. klo 12:58:17
      Tarkennuksia

      Pyydän anteeksi aiheuttamaani kuohuntaa ja tuohtumusta.

      Kirjoitin näköjään niin epätarkasti, että väärin ymmärtämisen ja tulkitsemisen mahdollisuus oli suuri.

      Kysymys ei ollut pöyhkeilevästi rikkaudesta, vaan näkymättömästä köyhyydestä. Sen rahassa mitattavan köyhyyden löytymiseen tarvittaisiin se tilintarkastaja.

      Jos eläisimme sellaisen ison veljen yhteiskunnassa, missä yksityisten ihmisten ja perheiden tilinpito tarkastettaisiin. Silloin tilien tarkastajalla olisi taulukot eri kuntaryhmiin, millä rahalla jonkin kokoinen perhe voisi elää.

      Tilintarkastaja huomaisi, että perheemme on elänyt vuosikymmeniä alle kaikkien rajojen. Ja päättelisi kokemuksestaan, että mahdotonta. Ei noin vähällä rahalla voi elää.

      Toiseksi samainen kodin ja elämän katsastaja huomaisi, ettei köyhyys näkyisi.

      Kolmanneksi tällä tulotasolla ei pitäisi havaita onnellisuutta.

      Neljänneksi pikkutarkimmissa laskelmissa paljastuisi, että perheessä ei ole nähty nälkää. Isämeidän rukouksen jokapäiväinen leipä olisi ollut jokaisena päivänä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen riittävän runsaana ja monipuolisena jääkaapissa ja ruokapöydässä. Ja kaikista laskuista on selvitty ja melkein aina ajallaan ja usein etuajassakin. Tällä tasolla olisi se taivaallinen ruokkimis ihme, mikä vaikuttaisi avomieliseen tilintarkastajaan.

      Koska Taivaan Isällä ei ole omia lapsiaan varten omaa setelipainoa, hän joutuu käyttämään rahojen siirtelyssä ihmisten käsiä ja yhteiskunnan ja järjestöjen systeemejä.

      Tämän kaltaisen uskon vuoksi sosiaali toimistoon ja leipäjonoon voi mennä häpeää tuntematta ja nöyristelemättä. Sieltä voi hakea oman jokapäiväisen leipänsä määrän iloiten ja kiitollisena.

      Ei se ole menestyksen vaan köyhyyden teologiaa. Ja kun köyhyyden kokee Jumalan lahjana, siitä ei tarvitse syyttää puolisoa eikä yhteiskuntaa. Silloin jokaisesta laskusta selviämisestä ja jokapäiväisestä ruokakassista voi täysin sydämin kiittää. Koska se tuntuu inhimillisellä matematiikalla uskomattomalta ihmeeltä.



      13 Näkökulma / Temppeli / Re:Mistä yksilön ateismi muodostuu? Lähetetty: 9.04.03. klo 12:50:48
      Lainaus käyttäjältä: Filosohva 7.04.03. klo 16:50:22
      Ja minä olen sattuneesta syystä nyt eri mieltä.

      Oli miten oli niin todennäköisesti olemme kaikki (myös Paavali) absoluuttisesti väärässä tulkintojemme kanssa.

      Jos jotain ei voi selittää niin miksi sitä sitten tehdään jatkuvalla syötöllä?

      Miksi tästä muuten nousee aina tällainen haloo?



      En päässyt eilen tänne vastailemaan, kun sattui sellainen "johdatusjuttu" kohdalle. Joku toinen selittäisi sen vain onnettaren lellikkilapsen osaksi.

      En ota kantaa universumin kokoon, en muurahaisten mietteisiin, en Paavalin oikeassa olemiseen enkä sinun lajittelemiseen.

      Mietin toissapäivänä ja sen jälkeen pitkin iltaa ja yötä, miten voisin kertoa uskottavasti siitä jokapäiväisestä Jumalan yhteydestä ja toiminnasta omassa ja perheeni elämässä.

      Sain sitten seuraavanlaisen rukousvastauksen. Tällaisena virtuaalihenkilönä en voi millään lailla todistaa luotettavasti uskonasioista enkä mistään muustakaan

      En voi edes todistaa, että minulla olisi perhe, se maailman paras puoliso ja ihanat lapset. Epäilijä voi aina väittää että ne ovat omia haaveitani ja kuvitelmiani. Vain todellinen henkilö jolla on sosiaaliturvatunnus, voi todistaa siviilisäätynsä. Ja viranomaiset vahvistavat.

      Viranomaiset eivät voi vahvistaa onnellista perhe-elämää. Minun pitäisi kutsua sinut kotiimme katsomaan. Näkisit vuosikymmenien valokuvista ja päiväkirjoista, että olemme eläneet onnellisina.

      Uskoa en voisi todistaa edes niin. Näkisit paljon luettuja raamattuja joka puolella. Niistä voisit päätellä, että suhtaudumme asiaan tosissaan.

      Jumalan puoleisen toiminnan todistamiseen tarvittaisiin perheen kolmen kymmenen vuoden täydellinen tilintarkastus. Joka markan ja euron käyttö ja kodin irtaimisto tavaralleen.

      Aito tilintarkastaja tietenkin epäilisi. Joku huijaa. Mahdoton yhtälö. Avoin tilintarkastaja, joka uskoisi tilinpidon oikeaksi, haluaisi heti päästä samasta Jumalasta ja Jumalan huolenpidosta osalliseksi.


      14 Näkökulma / Temppeli / Re:Mistä yksilön ateismi muodostuu? Lähetetty: 7.04.03. klo 15:45:25
      Minulle tulee mieleen Karin piirros jostakin kaukaa menneisyydestä. Tässä ketjussa keskustellaan uskosta ja epäuskosta, tai miksi niitä sitten nimitetäänkin, ulkokohtaisen teoreettisesti. Siinä karin piirroksessa korkeasti oppineet teologit tai mitä he sitten olivatkaan, pohtivat Jumalan jotain ominaisuuksia.

      Vitsi oli siinä että katsojalle paljastettiin se Jumalan suuri kämmen, millä he niitä pohdiskelujaan kävivät. Eivätkä nähneet sitä.

      Jumala on elävää todellisuutta, mutta ei sitä voi selittää sanoilla toiselle. Se pitää haluta itse kokea. Ja tuntuu siltä, että kovinkaan moni näistä kirjoittajista ei halua kokeilla.


      15 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:??? Lähetetty: 7.04.03. klo 12:20:02
      Ainakin tämmöisen tiedon löysin: Celeron 450 MHz 256 MB of RAM ja 34 GB computer system taskista. Ja CD ja DVD drive. Osaako kone näyttää, mitä muuta siellä sisällä on? Poika ainakin oli hirmu ylpeä silloin vuosia sitten kun tätä kokosi. Taitaa olla jo vanhentunut. Viime viikolla hän puhdisti ja öljysi tuulettimet, mitka vinkuivat. Joku ylikellotus räjäyttää koneen, jos tuulettimet pysähtyvät.

      Näyttöruutu on hirmuinen mötikka, 30 kertaa 40 senttiä, mitä lie tuumissa. Panasonic lukee.

      Silloin kun yhteys oli vielä modeemilla puhelinlinjoilla ja jokainen minuutti maksoi ja poika asui kotona, näitä tietokoneita oli kaksi tai kolme jotenkin yhdistettynä. Poika vei yhden mukanaan ja tulostimen. Nyt sillä on lisäksi kannettava ja pienempiä.

      Muut käyttävät tätä enimmäkseen illat ja yöt ja viikonloput. Emolle jää vähän opetteluaikoja päivisin.


      16 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 4.04.03. klo 12:48:23
      Lainaus käyttäjältä: Amie 3.04.03. klo 14:06:17
      kontekstista irti reväisty yksittäinen kohta

      Kuten :

      Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; (1.Sam. 15:3)

      Tämä paha kansa, joka ei tahdo kuulla minun sanojani, (Jer. 13:14)

      A.



      Juuri tuollaista tarkoitin. Ensimmäistä kertaa koraania lukiessa ja selitysteoksen kanssakin kohtien ympärys jää hämäräksi.

      Raamattu on minulle tuttu. Mutta ensimmäistäkin kertaa lukevalle Samuelin kirjan kohta tulee edellisestä jakeesta täysin selväksi ja jakeiden viittaukset selvittävät lisää.

      Jeremian kohta tulee ymmärrettäväksi ympäröivien lukujen perusteella. Valittu kansa kuvittelee voivansa valinnan vuoksi elää vaikka miten. Kansa on jo rikostensa vuoksi pakkosiirtolaisuudessa. Jeremian tehtävä on välittää kansalle vielä paljon kovempi ukaasi. Kuten tuhansien vuosien historia opettaa, kansa ei välittänyt Jeremian varoituksista.


      17 Näkökulma / Tori / Re:Taiwaallisen rauhan aukio... Lähetetty: 4.04.03. klo 12:09:39
      Noista muutoista. Alussa oli vauhdikasta. Kymmeneen ensimmäiseen avioliittovuoteen mahtui seitsemän muuttoa. Nyt on jo rauhoittunut. Niistä kuudessa paikassa miehellä oli kasvimaa, teki kaupunki kerrostalon pihaankin. Kun se laittaa kaikki ruuatkin, niin se tykkää että vihreitä kasviksia saa läheltä nopeasti.

      Minä pelkään multaa. Oma äiti sen sai aikaan, kun huiski multaisilla kasviksilla ja käsillä joka paikassa ja vaihtoi kukkiin multia keittiön ruokapöydällä. Sillä oli sitten kaiken maailman tulehduksia ja pikkusiskoni meinasivat kuolla milloin mihinkin ja jouduin olemaan lapsena aina sydän sykkyrällään. Nyt ei ole sisäkasveja kuin muutama ja nekin kuolevat yleensä kuivuuteen. Parvekkeelle ostan torilta valmiit kukat kesällä .


      Tavallinen pieni kotielämä on tärkeätä. Siksi haluan, että kotona on kaunista. Pieniä kauniita asioita ympärillä. Ja lapset syyttävät krääsän keräilystä. Käyn aika vähän missään kodin ulkopuolella. Päivittäinen kävelylenkki ja lähikauppojen ja kirpputorin kiertelyä. Kerran viikossa tai kuukaudessa käyn missään pidemmällä. Pidempi tarkoittaa kymmenen tai kahdenkymmenen kilometrin bussi matkaa.


      Poika aloitti ulkomaiden reissaamiset kolme vuotta sitten työasioissa. Silloin sen lentomatkat jännittivät. Pyysin että lähettää heti tekstiviestin, kun on selvinnyt turvallisesti maan kamaralle. Nyt siihen on jo tottunut, eikä sitä jännitä ja pelkää enää niin paljoa. Silloin kun terroristit lensivät päin taloja New Yorkissa, poika oli Lontoossa ja soitin heti ja komensin kotiin turvaan, mutta eihän se tullut.

      On näistä toisistakin aina huoli päällä. Pitää tietää missä ne ovat. Ja jos viipyvät pitkään, pitää soittaa ja tarkistaa, että kaikki on hyvin. Mieheen olen oppinut luottamaan, että se pitää huolen itsestään. Tulee siitäkin kauhun kouraisuja, jos viipyy tavallista pidempään jossain, vaikka vain lähikaupassa. Silloin kun säikähdän kunnolla menee sydän sekaisin päiväkausiksi ja sitten pitää vain ottaa elämä hyvin rauhallisesti.



      18 Näkökulma / Temppeli / Re:Mitä kristinusko on? Lähetetty: 3.04.03. klo 14:05:46
      Munkki kyseli kesäkurpitsan viljelystä kokemuksia. Mielestäni aihe ei liity kristinuskoon kovinkaan paljoa. Siirtäkööt moderaattorit puutarhaan, jos sellaista on.

      Yksi vuosi sellaisen vihreän kurkkumaisen kurpitsan viljelyä riitti. Niitä tuli paljon. Ne olivat mauttomia kaikilla tavoilla. Eikä niihin saanut makua säilömälläkään. Sen kesän jälkeen ne pitää kiertää kaukaa kaupoissakin.



      19 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 3.04.03. klo 13:37:41
      Lainaus käyttäjältä: Taha Islam 1.04.03. klo 12:46:33
      Tämä koskee tiettyä sotaa, jolla taattiin pääsy Mekkaan

      Vai että maahantunkeutujaa ja tyrannia ei saisi tappaa? USA on juuri tappamassa tyrannia.



      Olinkin ihmetellyt sitä Koraanin kohtaa, missä käskettiin tappaa kaikki, kun siinä puhuttiin jostakin sopimuksista, jonka aikana ei saanut tappaa.

      Koraani on paljon vaikeammin ymmärrettävä kirja kuin Raamattu. Suurat eivät ole aikajärjestyksessä vaan suuruusjärjestyksessä ja Koraanissa ei ole viitteitä niinkuin Raamatussa.

      Jos tuo maahan tunkeutujien tappamisen käsky koskee kaikkia koraaniin uskovia ja jokaista muslimia, niin Irakissa ei ole ainoatakaan muslimi siviiliä, vaan jokainen nainen, lapsi ja vanhuskin on mahdollinen marttyyripommi?

      20 Näkökulma / Tori / Re:Taiwaallisen rauhan aukio... Lähetetty: 3.04.03. klo 13:00:13
      Jätän uskon tuputuksen pois. Vain jos usko ja sellaiset asiat liittyvät hyvin olennaisesti oman perheen elämisiin, mainitsen. Sopiiko niin?

      Lehtikaalin historia
      Nuorena parina muutettiin asumaan vanhempieni omakotitalon vinnille. Vain muutama kuhertelu kuukausi oli vietetty sitä ennen romanttisissa maalaismaisemissa. Minä kävin töissä ja mies oli kotivävynä jelppimässä jo eläkkeellä olleita vanhempiani. Korjasi taloa ja ulkorakennuksia ja aitaa ja pilkkoi puita ja ennen kaikkea viljeli puutarhaa.

      Minulla oli ollut vain muutaman neliön yrttimaa ja onnistuin ehkä ensimmäisenä Suomessa anisten kasvatuksessa. Äitini laittoi siihen perunaa, kun olin opiskelemassa ja se oli loukkaus.

      Mieheni viljeli sen sijaan kaikkea, mitä siemen luetteloiden syötävää osastossa oli. Kaikkia kaaleja ja lehtikaalia myös. Sitä yritettiin syödä tuoreena, keitettynä, kuivattuna ja talvella jäätyneenä hangesta kunnes puput söivät ne. Se oli liian voimakkaan makuista minulle. Mies ja äiti sitä söivät.

      Vanhempani tykkäsivät, kun saivat riuskan miehen pitämään taloa ja pihaa kunnossa. Pieniä kinoja vain oli. Ensimmäisen lapseni hoidossa kasvatustavat menivät sitten pahemmin ristiin sukupolvien välillä ja meidän oli lähdettävä sieltä muualle. Lapsen syntymään liittyi vähän niitä usko juttuja, mutta voin jättää ne pois.


      21 Näkökulma / Tori / Re:Taiwaallisen rauhan aukio... Lähetetty: 2.04.03. klo 14:13:01
      Tässä on niin houkutteleva otsikko, että on tehnyt mieli kirjoittaa jotakin. Mutta kun tuonne juuttui ristiretkeläisten sotiin...

      Ihan vaan oman elämänosan ihanuuden kehumista.

      Kun jättää nuo maailmalla käytävät sodat Taivaan Isän hoitoon. Niissä käy juuri niinkuin Hänen suunnitelmiinsa kuuluu. Eikä sitä tietoa anneta kellekään etukäteen.

      Oman rauhan perusta on uskossa Jeesukseen. Ja kun Taivaan Isä järjesti sen maailman parhaan puolison. Istutti viereen koulun pulpetissa jo. Ja sen kanssa on jo vuosikymmeniä mennyt hyvin ja menee edelleen hyvin. Ja sama yhteinen uskokin on. Ja on tullut ihania lapsiakin liuta.

      Lapset vaan elää niin itsestään selvän huolettomasti. Poikakin lähti ulkomaille eilen ja peloitteli äitiraukkaa Qatariin menolla, kun sinne saa niin halpoja matkoja. Pilaili vaan (aprillasi kai). Ja sitten pitää sen perään lähettää tiedostoja tältä sen koneelta. Ensimmäistä kertaa jouduin tekemään zip-pakkauksia. Saa nähdä onnistuiko se, vai pitääkö pojan antaa puhelimella tarkat ohjeet, kuten joskus ennenkin.

      Ja taivaan Isä on pitänyt huolta perheestä. On eletty ja toimeen tultu. Vaikka ei tämän maailman mitalla yltäkylläisesti. Terveyttäkin on taas omiksi tarpeiksi. Ja on johdatusta ollut kaikissa elämänvaiheissa. Ei sitä etukäteen tiedä, jälkeenpäin sitten ymmärtää, kuinka hyvin on käynyt.



      22 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 1.04.03. klo 13:49:21
      Jaakko kysyi niistä kristittyjen jumalien määristä?

      Pöydän suura 5:76-77
      Ne ovat uskottomia, jotka sanovat: "Totisesti Jumala on Messias, Marian poika"...ja "Totisesti Jumala on kolmas kolmesta". ... ei ole muuta Jumalaa kuin yksi ainoa Jumala...jos he eivät luovu siitä mitä sanovat...on kohtaava tuskallinen rangaistus.
      Vastaa | Vastaa lainaten | Ilmoita

      23 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 1.04.03. klo 11:58:34
      Oppia ikä kaikki. Nyt on Koraani ja muita islamin kirjoja kirjastosta.

      Taha Islam sanoi: "Koraanissa ei edes mainita kristittyjä; mainitaan vain ne, jotka kutsuvat itseään kristityiksi. Heistä puhutaan hyvää."

      Koraanissa on mainitty kristityt (kääntymyksen suura) 9:30...kristityt sanovat:"Messias on Jumalan poika."...Tuhotkoon Jumala heidät.

      Yleensä käytetään kiertoilmaisua "kirjanomistajat", jolla tarkoitetaan juutalaisia ja "monijumalaiset", joilla tarkoitetaan kristittyjä.

      Arethusan kysymiä tappamiskäskyjäkin löytyy. 9:5...surmatkaa monijumalaiset, missä heitä löydättekin.

      Maahantunkeutujiakin koskee tappokäsky. (Hiehon suura) 2:187 tappakaa heidät, missä tahansa tapaatte heidät.



      24 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Eri usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 17:55:19
      Mooses Pessille
      Sukulaisuuteni Paavaliin on hengellistä sukulaisuutta. Olen uskonut niin pienestä kuin muistan. Kasvoin perheessä, jossa kaikki uskoivat. Usko on täyttä totta, enkä muusta tiedä.

      Kirjoitin, että en tiedä islamista paljoa. En ole lukenut koraania. En tunne oikeasti yhtään muslimia. Tietoni islamista olen kerännyt tiedotusvälineistä. Näkyvimmät muslimit ovat palestiinalaisia ja saddamin kannattajia. Heidän halunsa on aivan selvä: tuhota israel ja amerikka, jos se vain olisi mahdollista.

      Kristittyjen toiminta on aivan selvää. He tietävät, että vain kristinuskossa on totuus ja muilla ei sitä ole. Siksi he levittävät omaa sanomaansa.

      Eivät kirkkokunnat ole kristittyjä. Kirkkokunnissa on kristittyjä. Eikä kenelläkään ole koko totuutta hallussaan.

      25 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Näkökulman Kirjanurkka Lähetetty: 27.03.03. klo 11:37:54
      Odottelen, että kirjastossa sattuu kohdalle Viimeisten päivien vaelluksen yhdeksäs osa.

      Se on 12-osaisen sarja raamatun kertomista lopun ajoista. Amerikkalainen käsitys: Uskovat temmataan yllättäen pois. Eurooppalainen antikristus ottaa maailmanvallan. 7 vuotta viimeisiä aikoja.

      Sama lyhemmin suomalaisittain: Sartola: Harmageddon. Luen sitä parhaillaan.

      Aldridgen Stressi ja masennus. En minä ole stressaantunut enkä masentunut, vaan hyvin toiveikas. Kirja auttaa ymmärtämään muita ihmisiä, jotka ovat masentuneita. Kirjasta löytyi selitys, miksi en saa mitään suuria aikaiseksi. Monilla kuuluisilla kirjailijoilla ja taiteilijoilla on maanisdepressiivisyyttä. Depressiovaiheessa he kokevät äärimmäisen kurjuuden. Elleivät tee itsemurhaa, kirjoittavat kokemuksensa maanisvaiheessa.

      Tasaisen onnellisella ei ole mitään dramaattista kirjoitettavaa.


      26 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Sama usko, eri vaatteissa? Lähetetty: 27.03.03. klo 10:52:35
      Lainaus käyttäjältä: A. Gnostic 26.03.03. klo 22:44:28
      Vai onkos Islam sitten Linux.



      Linux on windowsin tapainen käyttöjärjestelmä.

      Ulkopuolisen silmin ne ovat samanlaisia.

      Ulkopuolisen silmin kristinusko ja islam ovat samanlaisia uskontoja.

      Koodaajan mielestä käyttöjärjestelmä ja virus ovat periaatteessa samanlaista ohjelmakoodia.

      Jomman kumman uskonnon sisäpuolisen mielestä uskonnot ovat täysin vastakkaisia.

      Islamin tarkoituksena on hävittää juutalaiset ja kristityt ja perustaa islamistinen maailmanhallinto.

      Kristinuskon tavoitteena on evankeliumia saarnaamalla käännyttää kaikkien muiden uskontojen kannattajat kristityiksi.

      Bush on kristitty ja mielestäni hänen olisi pitänyt lähettää Irakiin parisataa tuhatta saarnaajaa eikä sotilasta.



      27 Näkökulma / Temppeli / Re:Islam ja kristinusko. Eri usko, eri vaatteissa! Lähetetty: 26.03.03. klo 22:22:14
      En tiedä paljon mitään tietokoneista. Enkä tiedä kovin paljon islamistakaan. Kristinuskosta sentään tiedän jotain.

      Jos kristinusko olisi tietokoneen käyttöjärjestelmä, tämä windows, niin islam olisi sitten joku paha virus, joka tuhoaa koko kovalevyn ja kone ei sitten enää käynnisty ja kaikki tuhoutuu.


      28 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Re:Pelailua Lähetetty: 26.03.03. klo 10:16:56
      Lainaus käyttäjältä: Amie 26.03.03. klo 08:48:41
      En minä, mutta pojat.

      Suoraansanoen en edes halua kovin yksityiskohtaisesti tietää
      miten meidänkin "pienokaiset" netissä "shoppailevat"
      mutta etiikka-asioihin sen kummemmin tälläkertaa puuttumatta,
      vähän kuitenkin on sellainen kutina ,
      että suunnilleen MITÄTAHANSA on mahdollista hankkia jo hyvissä ajoin ennen virallista julkaisupäivää..

      A.

      Siinä on ollut kovin opettaminen "lapsille", että netistä ei osteta mitään, mitä ei omilla rahoillaan pysty maksamaan. Poika rakenteli näitä tietokoneita ja vertaili netissä osien hintoja ja näytti ruudulta kuinka halpaa on hankkia just jokin osa jostain käytettynä. Ja hankki kanssa. Ja jos ei ollut itse paikalla vastaanottamassa tulevia osia, soitti vaan, että "monitori tulee, tai keskusyksikkö, maksakaa tuojalla niin ja niin paljon rahaa".

      Toinen osti CD:eitä ja laskujen kanssa tuli ongelmia, kuka ne maksaa. Pahin pelikausi niiltä onneksi jo mennyt ohi. paitsi mitä tytön pitää saada kaikki Tomp Raiderit ja sitten se juuttuu viikoiksi pelaamaan yötäpäivää ja menee vuorokausirytmit ja ruoka-ajat ja koulut ihan pipariksi ja pelaaminen loppuu vasta hirmuiseen päänsärkyyn.


      29 Näkökulma / Temppeli / Re:Mitä kristinusko on? Lähetetty: 25.03.03. klo 12:06:41
      Pipalle niistä almuista.
      Ihan tosimielellä. Almut saattavat edistää uskovaksi pääsemistä. Raamatussa on muistaakseni kohta, kun enkelit jotain ja Paavali tai Pietari tuli pitämään saarnaa ja siinä puhuttiin, että almut olivat saaneet Jumalan kuulolle.

      Jossain VT:n puolella on jotain sellaista, että maksakaa ensin ne määrätyt kymmenykset ja kokeilkaa sitten kuuleeko Jumala.


      30 Näkökulma / Temppeli / Re:Mitä kristinusko on? Lähetetty: 25.03.03. klo 11:05:30
      Kristinusko on ihan tavallista elämää. Vähän niinkuin laajennettua perhe elämää. Taivaallinen Isä pitää huolta samalla tavalla kuin vanhemmat omista lapsistaan. Järjestää turvallisen elämän. Pitää huolta, että ruoka riittää. Lapset voi pyytää jotain ja vanhemmat antaa, jos hyväksi näkevät. Samalla tavalla uskovilla on turvallisuus ja luottamus, että Taivaan Isä pitää huolen kaikesta. Häneltä voi pyytää ja Hän antaa, jos hyväksi näkee.


      31 Muu keskustelu / Moskeijan kellarin homobaari / Kevättä höyhenissä Lähetetty: 25.03.03. klo 10:47:57
      Varikset pitävät soidinkonserttiaan ikkunan takana puissa. Taitaa olla pesänrakennus aikomuksia vireillä.

      Ei täällä lintulautoja ole, mutta kiikarilla voi seurata luonnon tapahtumia ikkunasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1479
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1096
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      914
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      173
      790
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      585
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe