Mitä vegaanit laittavat leivän päälle?

wannabe-wege

Moi! Olen jonkin aikaa halunnut ryhtyä vegaaniksikin mutta toistaiseksi uusi ruokavalio ei ole lähtenyt oikein hyvin käyntiin. Itse tykkään syödä voileipiä aina aamiaiseksi ja välipalaksi ja tottunut laittamaan paljon juustoa ja kinkkusiivuja päälle, mutta mitä vegaani voi oikein laittaa leivälle? Haluaisin laittaa jotain muutakin kuin vain kurkkusiivuja. Ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan :)

20

1510

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Praise seitan

Itse laitan sinistä Keijua, kurkkua, tomaattia, paprikaa, salaattia ja toisinaan tofua. Kaupoista löytyy myös soijajuustoja, joita voi leivän päällä käyttää. Myös vegaanisia leikkeleitä löytyy erikoiskaupoista, mutta ne tulevat melkoisen kalliiksi jatkuvasti käytettynä. Jos haluaa proteiinia leivän päälle, tofu ja seitan toimivat. Esimerkiksi seitanpaistista saa oivia "kinkkusiivuja" leivän päälle. Seitanpaistin ohje löytyy esimerkiksi Chocochili-ruokablogista. Siellä on muutenkin mahtavaa vegeruokaa, suosittelen.

• lilli-aprilli

Erillaisia levitteitä voi tehdä itsekin. Keitetyistä herneistä ja linsseistä saa maustamalla kivaa namia, kuten haluaa ja lisäämäällä hyvää öljyä lisää, sitten sitä energiapitoisuutta vähän lisää. Riippuen kuinka rasvapitoisia aineksia muuten syö. En kyllä lämmennyt noille "makkarasiivuille" mitä myydään ekokaupoisssa. vegenä olivat vähän omitusia kuitenkin...Vastaa viestiin jos haluat niin laitan levitereseptit jos kiinnostaa.

• jii-pee.

Saattaa tuommonen töhnä olla aikamoinen shokki semmoselle joka "aikoo ryhtyä vegaaniksi" ja "on tottunut laittamaan paljon juustoa ja kinkkusiivuja leivän päälle".
        Voi ei taas tätä alan vegaaniksi vouhotusta.

• wannabe-wege

Kiitos paljon vinkeistä, nuohan kuulosti hyviltä! Seitania tai linssejä en ookaan vielä kokeillu. Levitereseptejä ottaisin kyllä mielelläni vastaan :)

• Avocado1

Kypsää avocadoa muussattuna ja sekaan suolaa

• Joku vain

Suola- ja rasvapommiksi - ja kaipa juuri siksi niin hyvänmakuiseksi - sopii vegaanisellekin leivälle esim. tuoreiden kasvisten ja vaikka tofun seuraksi aurinkokuivattu öljyyn säilötty tomaatti.

• vatkailija

itse heitän leivälle pussilliset vastavatkattua, on hyvää ja terveellistä.

• _metalman_

Tummansinistä keijua, vegaaneille sopivaa tavaraa nimittäin. Ei sisällä maitoa ym eläinperästä

• halpis

Rainbow, ainakin vihreä 40% on myös vegaanista

• kasvirasvaa

minilätta myös kasviperäinen levite

• Munatonta

majoneesia, tahinia, pähkinälevitettä(ei makeaa),pehmeää tofua ,paistettua kiinteää tofua,oluthiivahiutaleita....

• makunautinto.

Pehmeää tofua.
      valkosipulihapankaalia (käärii pehmeän leivän ympärille)
      Ripottelee öljyä leivän päälle.
      salaatinlehti.

• ekevege

Ylähuulen. Niinku kaikki muutkin.

• hyvvää sano

Oma suosikkini on jälkiuunileipä, jolle levitän ensin miso-tahnaa ohuen kerroksen, sen päälle sitten tahinia ja vähäsen määpähkinälevitettä. Niiden päälle vielä tuorekurkkua ja persilijaa jos vihreätät haluaa.

Myös siivutettuja mustia oliiveja käytän usein leivän päällä.

• Lalalaiiijaaa

Kikhernelevite, tämä on tosi nam ja prosessoimattomin vinkkini:
      keitettyjä kikherneitä 4 dl
      niiden keitinlientä tai kasvislientä 1-1,5 dl
      seesaminsiemeniä 1 dl
      puolikas sitruuna(tai mehu?)
      valkosipulinkynsiä 2
      korianteria 1 tl
      öljyä 1-2 rkl
      tilliä

Tämä on Oulun Etran resepti

Itse käytän usein keijua ja savustettuja seitanviipaleita, silloin kun on varaa ostaa. Kun lisäsin aikoinani tähän vielä Pirkan välimeren cashew-paprikatahnaa niin en enää kaivannut sen jälkeen juustoa vaikka olinkin siihen kovasti koukussa. Wheatyn ja topazin tuotteita saan nykyisin pikkukaupunkienkin prismoista ja cittareista, tässä karttakin. http://www.wheaty.de/fi/

Vegaanisista juustoista en pidä.

Leipä ei ole oikea ruoka, kannattaa opetella sen sijaan käyttämään erilaisia papuja ja linssejä joista saa herkullisia patoja, pihvejä ja laatikoita. Myös siemeniä ja pähkinöitä kannattaa käyttää, mutta hienontaa ne hyvin.

• Helppoa ja hyvää

Oliiviöljyä, kirsikkatomaatteja ja yrttejä.

• Vekaani

Prisman alennusmyynnistä ostin alle 2 eurolla per paketti tällaista:

http://www.ecoinform.de/produkte/bilder/WHEA/7133030.jpg

On vegaanista ja paremman makuista kuin suomalaisten lihatalojen raatoleikkeleet.

Ekokaupoissa, esim. Punnitse & Säästä, on laajemmatkin valikoimat Wheatyn leikkeleitä ja makkaroita, ja toki netistäkin saa tilattua vaikka tällaista avaamattomana huoneenlämmössä säilyvää meetvurstia:

http://vegetukku.fi/tuotteet.html?id=1/153

Lämpimissä voileivissä toimii hyvin Tofuttin uusi vegaaninen juustoraaste, jota löytyy ainakin joistain Prismoista.

• Olen nyt aika kiireinen, joten en lue edellisiä vastauksia. Täytyy unohtaa kaikki ennakkoajatukset, ja käyttää luovasti sitä, mitä on käsillä! Muutama kesä sitten keksin, että paahdetun ruisleivän päälle kylmäpuristettua (oliivi)öljyä ja siihen tuoretta tomaattia. Taivaallista parhaaseen tomaattiaikaan!

Rasvaksi laitan Keijua, öljyä tai maapähkinälevitettä. Ei ole pakko ostaa kalliita juuston ja makkaran korvikkeita. Eikä ole niin välttämätöntä askarrella tahnoja itse, vaihtoehtoja omasta ruokakaapista löytyy. Esim. Paahdettu ruisleipä, maapähkinätahna(tai seesamitahna) ja aurinkokuivatttu tomaatti on taivaallinen rasvaatirisevä leipänautinto! Täyttävä herkku syntyy myös ruisleivästä, maapähkinätahnasta ja banaanisiivuista.

Leivän päälle voi laittaa myös keitettyjä perunoita kylminä ja viipaloituina. Lisänä suolakurkku on hyvää. Ja idut tai porkkanaraaste-itusalaatti on myös hyvää. Jotain rasvaa tietysti lisänä, ettei nälkä heti yllätä uudelleen (itse laitan jo mainostamaani öljyä, kun olen siihen tottunut).

Luovasti vain kokeilemaan! Löydät varmasti pian omat uudet leipäsuosikkisi, jotka päihittävät edelliset leipäsi.

Ps. Itse kokeilin monenlaisia kaakaovaihtoehtoja, kun sitä teki aina mieli. Pitkään laitoin kaakaoon tummaa kaakaojauhetta, sokeria, vettä ja kookosmaitoa. Nyt en laita mitään kasvismaitoa, vain tummaa kaakaojauhetta reilusti, sokeria ja kuumaa vettä. Eli juon kaakaon ikäänkuin kahvin tapaan mustana. Parasta noin. Ja niin uudet suosikit ja makutottumukset kehittyvät!!!

• vegetest
    • Punsa

Sylttyä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      73
      893
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      809
    3. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      141
      755
    4. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      732
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      637
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      629
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      179
      546
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      32
      539
    9. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      503
    10. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      46
      502
    11. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      484
    12. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      64
      474
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    14. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      446
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      442
    16. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      37
      441
    17. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      31
      436
    18. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      433
    19. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      426
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      415
    Aihe