Miesten työt

violet.

Kysymys naisille: osaatteko tehdä ns. perinteiset miesten kotityöt kuten kiinnittää hyllyt seinään, kytkeä valaisimen sokeripalaan ja vaihtaa auton renkaat? Teettekö nämä myös itse vai kuka ne teille tekee?

Itse olen nyt pari vuotta asunut yksin ja pakon edessä joutunut opettelemaan. Sitä ennen oli aina joku tekemässä puolestani. Pieniä kämmejä on sattunut, mutta tekemällä oppii :)

Entisessä asunnossa kytkin kattovalaisimet arpomalla, sillä johtojen värit ei noudattaneet nykystandardia. Kuka sähkömiestä tarvitsee?! Kruunupaikan virhekytkentä paljastui, kun kämppä pamahti pari kertaa kokonaan pimeäksi ja poltti samalla useita sulakkeita. Kyllä nauratti kun tapahtui baari-illan päätteeksi kotiin tullessa!!!! Poraaminen onnistuu ja muutamia hyllyjä ja naulakoita olen ihan itse kiinnittänytkin, mistä olen ylpeä, joskin olisin toivonut kaverini infoavan vesivaa'asta hieman aiemmin. En mieti tai tutki sähköjohtojen sijaintia vaan poraan mihin haluan ja luotan todennäköisyyteen eli siihen etten osu kuitenkaan. Miesten neuvosta olen myös avannut tukkeutuneen lavuaarin hajulukon - ja korjannut sen vuotamisen takia jeesusteipillä, koska kiinnitin tiivisteen väärinpäin ja hajotin ruuvista kierteet. Aikaa tapauksesta on yli vuosi ja ihmeteippi pysyy edelleen! Renkaat olen periaatteessa aina osannut vaihtaa, mutta käytännössä antanut ja annan edelleen miesten hoitaa homman.

Ja kysymys miehille: mitä ajattelette tällaisista tee-se-itse-naisista? :)

22

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilotaat

      Hieno juttu. Itse olen mies, enkä ole tehnyt mitään noista koskaan, enkä siis niitä osaa. Jotkut kuvittelevat, että miehet saa mystisesti geeniperimässä korjauksen taidon. Oikeastihan homma on niin, että nuo työt ovat naisille aivan yhtä helppoja/vaikeita kuin miehille, jos mukaan ei lasketa jonkun fyysisesti erittäin rankan remontin tekemistä.

      • Totuuksia mausteeksi

        Käsitys teknisten vempaimien toimintaperiaatteista ja rakentamisesta alkaa kehittymään jo lapsena legopalikoilla leikkiessä ja mopoja viritellessä, nämä uusio remppailijat myöhemmällä iällä tuntuvat ihan pikulapsilta, kun heidän tekninen ajattelunsa on niin kehittymätöntä, siinä vielä naislisääkin useimmilla. On ihan huuhaata väittää, että kaikki hommat on yhtä vaikeita kaikille, on tietysti tumpuloita miehiäkin, jotka eivät mitään osaa, heillä on yleensä homon, tai naisen aivot.


      • kilotaat
        Totuuksia mausteeksi kirjoitti:

        Käsitys teknisten vempaimien toimintaperiaatteista ja rakentamisesta alkaa kehittymään jo lapsena legopalikoilla leikkiessä ja mopoja viritellessä, nämä uusio remppailijat myöhemmällä iällä tuntuvat ihan pikulapsilta, kun heidän tekninen ajattelunsa on niin kehittymätöntä, siinä vielä naislisääkin useimmilla. On ihan huuhaata väittää, että kaikki hommat on yhtä vaikeita kaikille, on tietysti tumpuloita miehiäkin, jotka eivät mitään osaa, heillä on yleensä homon, tai naisen aivot.

        On totta, että ihmisten lähtötaso eri asioiden tekoon vaihtelee, varsinkin aikuisiällä tietyn harrastushistorian perusteella. Kuitenkin tumpelo voi melko vähäiselläkin vaivalla opetella paremmaksi remppaajaksi kuin se pienenä mopoja viritellyt henkilö, joka myöhemmin vaihtoi virittelyn vaikkapa johonkin joukkueliikuntaan.


      • ap.
        Totuuksia mausteeksi kirjoitti:

        Käsitys teknisten vempaimien toimintaperiaatteista ja rakentamisesta alkaa kehittymään jo lapsena legopalikoilla leikkiessä ja mopoja viritellessä, nämä uusio remppailijat myöhemmällä iällä tuntuvat ihan pikulapsilta, kun heidän tekninen ajattelunsa on niin kehittymätöntä, siinä vielä naislisääkin useimmilla. On ihan huuhaata väittää, että kaikki hommat on yhtä vaikeita kaikille, on tietysti tumpuloita miehiäkin, jotka eivät mitään osaa, heillä on yleensä homon, tai naisen aivot.

        Mielestäni kasvatuksellakin on osansa asiaan. Omassa lapsuudenkodissani oli selvä jako miesten ja naisten töistä, ja äitini osaamiseen ei tekniset työt kuuluneet. Muakaan ei sellaiseen kannustettu tai opetettu. En itse saanut vaihtaa edes palanutta lamppua (kyllä, olen tosissani). Sellaiseen kun tottui, niin oli myöhemminkin helppo sysätä noi aina muille.


    • Ihmisten työt

      Olen asunut yli 20 vuotta yksin ja osaan tehdä kaiken, mihin ei välttämättä tarvita ammattilaista (sähköt ja putket seinien sisällä) tai esimerkiksi kahta tai kolmea vahvaa ihmistä yhtaikaa (muuttaminen ja isot remonttiprojektit). Hyllyillä, lampuilla ja autonrenkailla en lähtisi kehuskelemaan, koska kuka tahansa kaksikätinen ihminen osaa ne hoidella.

      Minusta on käsittämätöntä, että vielä puhutaan jommallekummalle sukupuolelle kuuluvista hommista, koska jokainen oppii tekemään lähes mitä tahansa, jos motivaatiota riittää.

      • ap.

        En varsinaisesti tarkoittanut että mikään työ KUULUISI jommalle kummalle sukupuolelle, vaikka edelleen talouksissa joissa asuu mies ja nainen lienee työnjako usein aika perinteinen.


      • Milla Magia

        Kyllä vain, olen ruuvannut itse lamput kattoon, kytkenyt lampun sokeripalaan, koonnut alusta loppuun itse ostamani huonekalut, maalannut ja tehnyt pientä pintaremonttia kotonani, asentanut pesukoneet, jne. Autonrenkaita en ole vaihtanut, koska ei ole autoa. Nuo muut hommat on tullut hoidettua ihan itsenäisesti eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Lamput ja pesukoneet toimivat moitteetta ja kokoamani huonekalutkin ovat pysyneet tukevasti pystyssä. Kyllähän kaikkenlaiset taidot oppii, kun vain istuu alas ja opettelee.


    • sinkkumies kolkyt

      En osaa itse paljoakaan sen enempää kuin sinä noita miesten töitä. En sinänsä kyllä aio sinua kehuakkaan, ja jos tyttöystävä kehuskelisi tuollaisilla taidoilla, niin enpä kovin korvaa lotkauttaisi. Syynä tähän on se, että niinhän minäkin olen joutunut opettelemaan perus naisten töitä, esimerkiksi ruoanlaittoa, vessanpesua, napin ompelua, parsimista, ja pyykkien pesemistä. Enhän minäkään ala niillä kehuskella kenellekään, enkä edes kuvittele olevani millään tavalla hyvä niissä.

    • Sanna_Maria1

      Osaan aika paljon ns. miesten töitä.
      - asennan valaisimet (ja erotan toisistaan nolla-, maa- ja vaihejohdot)
      - maalaan ja tapetoin
      - asennan kodinkoneet mm. pyykinpesu- ja astianpesukone
      - olenpa vaihtanut pari hanaakin
      - laatoitin välitilan nykyisen asuntoni keittiöön
      - osaan käyttää porakonetta ja valita oikeat proput ja kiinnikkeet seinämateriaalin mukaan
      - auton renkaat = helppo nakki,
      - osaan ajaa autolla peräkärryn kanssa (ja myös peruuttaa)

      Onnistuu myös halkojen hakaaminen ja kalojen perkaus. Ja varmaan paljon muutakin mikä jää tässä nyt mainitsematta. Itse en pidä näitä hommia mitenkään erityisesti miesten ja naisten töinä vaan enemmänkin kyse on viitseliäisyydestä mitä kukakin viitsii opetella. Ei kai kukaan näitä syntymästään osaa?
      -

    • 67uyghbnm

      AP:n aloituksessa on paljon hienoakin, mutta sähköhommat jätän suosiolla asiaa tietäville. Osaamaton ja tietämätön voi nimittäin sillä tavalla päästä hengestään tai aiheuttaa esim. tulipalovaaran. Väärin tehdyt sähköhommat saattavat kostautua esim. seuraavalle asukkaalle ja hän saattaa saada kuolettavan sähköiskun.

      Itse olen jättänyt ammattilaisten hoidettavaksi sähkö- ja vesiasennukset siksi, että niiden taitamattomuus voi aiheuttaa ison vahingon (vesivahinko tai sähköisku). Yleensä isäni tai veljeni on käynyt tekemässä niitä hommia, mutta olen myös ostanut näitä palveluita ihan yrityksiltä.

      Maalata osaan, tasoittaa koloja ja tapetoida. Myös parkettilattiat olen vaihtanut itse (tosi isä hoiti listoittamisen). Porakonetta en omista, mutta hätätilanteessa olen sitäkin käyttänyt itse.

      Auton renkaita olen vaihtanut joskus mutta yleensä vanteet ovat sen verran ruosteessa, että olen todennut helpommaksi vaihdattaa renkaat liikkeessä. Voimaa ei minulla yleensä riitä muttereiden irrottamiseen.

      Pakettiautoa osaan ajaa, mutta peräkärryllä ajamista en ole edes kokeillut (omassa autossa ei ole koukkua).

      Ikea-kalusteet olen kaikki kasannut ja kuskannut auton kattotelineellä. Kattotelineen osaan itse laittaa paikoilleen ja kalusteiden kasaaminen on helppoa.

      Minusta AP:n mainitsemista töistä on hyvä saada joltakulta ensiksi vähän perehdyttämistä ennen kuin alkaa itse tehdä juuri siksi, ettei aiheuta vahinkoa kiinteistölle eikä itselleen. Itse esimerkiksi kysyin 2-3 rautakaupasta neuvoa tapetointiin ja pohjatöiden tekemiseen ja googletin netistä tietoa. Sillä tavoin rohkenin sitten ryhtyä tapetointiin ja hyvä lopputuloksesta tulikin!!!

      Kyllä minusta on ihan mukavaa, että mieskin arvostaa kätevää naistaan. Suomalaisella miehellä on kehut ihan liian tiukassa. Tiedän nimittäin perheitä, joissa nainen ei edes tankkaa omaa autoaan itse, vaan miehen pitää hoitaa sekin itse. Minä olen käsinvahannut autonkin alusta saakka ihan itse.

      Polkupyörän takakumia en osaa vaihtaa. Kerran kokeilin, mutta vaihteet menivät sekaisin. Siksi käytän nykyisin fillarin korjausliikkeessä, jos siitä hajoaa takakumi.

      • Niihniih

        Njuu. Sähköjutuissa kannattaa muistaa myös se, että vaikka osaisi tehdä enemmän kuin vaihtaa valaisimen kattoon, niin luvallista moni juttu ei ole.

        Jos esim. vedät pinta-asennuksena uuden pistorasian seinään keskuksesta ja jotain sattuu myöhemmin, niin vastuu on täysin sinulla, koska olet tehnyt luvatta asennuksen, johon sinulla ei ole valtuutusta. Palaneet lamput ja sulakkeet saa vaihtaa. Uuden valaisimen saa kiinnittää sokeripalaan. Paljon muuta "maallikko" ei sitten saisikaan tehdä, vaikka osaisikin.


    • Free Fanny

      Pakkohan se on perusjutut osata kun yksin asuu. Ommella en osaa, esimerkiksi verhot pitää ompeluttaa jo liikkeessä.

    • Tee-se-itse-nainen on oikein hyvä asia, sillä olenhan itse kohtuu käsi jätkä noissa hommissa.

      • Älyn haamu

        Mutta sähän ootkin lapsenlikka.


      • Älyn haamu kirjoitti:

        Mutta sähän ootkin lapsenlikka.

        Oletko ikinä muuten kelvannut nuorelle ja kauniille naiselle?


      • Älyn haamu
        hahmotelma kirjoitti:

        Oletko ikinä muuten kelvannut nuorelle ja kauniille naiselle?

        Enpä ole mutta joitakin virityksiä on ollut mutta ne on kaatunut siihen etten uskaltanut pyytää naisia treffeille.


      • liukkailla vain minä
        hahmotelma kirjoitti:

        Oletko ikinä muuten kelvannut nuorelle ja kauniille naiselle?

        Oletko sinä saanut koskaan käyttämätöntä reikää?


    • Oishan toi ihan jees, ei tartteis ite tehdä sitten juuri mitään vois vain makoilla sohvalla vaan :) No ei vaan voi sitä ite sitten puolestaan ryhtyä kokkaamaan ja siivoamaan, ne onnistuu hyvin jos vaan viitsii tehdä.

    • Me

      Osan vaihtaa lamput, heh!

      Yleensä miespuoliset frendit autta, hih:)

      • Me

        Pillupalkalla autta, hih:-)


    • Me

      You wish, finnish bitch!

    • Eukonkäppänä

      Olen opiskellut pari "miesten ammattia" koulussa, ja kolmannen oppinut töitä tekemällä. Pärjään (yllättäen) arkielämässäkin ilman miehistä apua. Olen vain huomannut että heikomman itsetunnon omaavalle miehelle osaamiseni on uhka, koska perinteisesti ajatellaan että miehen pitäisi olla teknisesti osaavampi, vahvempi osapuoli. Heikot miehet pakenevat läheltäni kuultuaan taustaani, siksi en sitä enää herkästi kerrokaan.
      Juu ei, intti ei sentään ole käytynä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      75
      1901
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      332
      1488
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      73
      1473
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      39
      1450
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1105
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      132
      878
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      829
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      808
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      78
      782
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      781
    Aihe