Hyviä ja helppoja kasvisruokia

2011

Kokoan itselleni tulevaisuutta varten kasvisruokaohjeita, jotka ovat hyviä, helppoja ja edullisia. Jos sinulla on näihin kriteereihin sopiva ohje, olisi mukavaa jos voisit jakaa sen täällä kaikille :) Mä laitan itse tähän pizzan ohjeen, tää on todellakin helppo ja nopea ja edullinen. Tiestysti riippuu mitä siihen laittaa täytteeksi mutta yleensä ottaen tosi edullinen.

Pizzapohja:

5dl vehnäjauhoja
4tl leivinjauhetta
1tl suolaa
2dl vettä
4rkl öljyä
mausteita oman maun mukaan, paprikajauhe esim toimii hienosti

Sekotetaan kaikki yhteen ja muotoillaan kunnes taikinasta tulee helposti muotoutuva ja kiinteä. Kaulitaan pellille ohueksi. Sitten päälle ketsuppia/tomaattisosetta tai muuta vastaavaa, voi laittaa myös quacamolea tai creme fraichea tms. Tomaattia, ananasta, herkkusieniä, oliiveja, fetaa, paprikaa...mitä vaan mieli tekee.

Sitten koko pizza uuniin noin 25 minuutiksi 200C asteeseen.

Kokeilkaa tätä! :)

8

2352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomaattifetakeitto:)

      Helppo,hyvä ,halpa, nopea eikä liikaa kaloreita: Tee tomaattikeitto seuraavasti:

      Kuumenna mikrossa tomaattimehua (tai tomaattimurskaa tms.) , sirottele päälle fetajuustoa (parasta on lammas-vuohifeta esim merkkiä arla apetina, halvempiakin löytyy maitofetasta luulisin) :) :) :)

    • kasviswokki

      Aineksista ja muusta tarjottavasta riippuen tämä on köyhän päivän ruoka tai hieno vierasruoka.

      Suikaloi kasviksia makusi mukaan, esim.
      sipulia
      porkkanaa
      kaalia
      paprikaa
      kesäkurpitsaa
      Kuumenna (wokki)pannulla tilkka öljyä. Laita kasvikset pannulle kypsymisjärjestuksessä. Kypsennä määrän ja laadun mukaan n. 5-10 min. mausta soijakastikkeella, makealla chilikastikkeella tai millä tykkäät. Halutessasi kaada sekaan soija- tai kaura"kermaa" tai kookosmaitoa.
      Tarkista maku ja nauti sellaisenaan tai nuudeleiden, riisin, perunan, ohrasuurimoiden tms. kanssa

    • 2011

      Tosi kivoja reseptejä, laitan talteen ja kokeilen kun tulee hyvä tilaisuus :)

      Lisää vaan näitä!

    • Laiska kasvissyöjä

      Äärettömän edullinen ja helppo kasvisruoka:

      KASVISSOSEKEITTO

      1 kg Euroshopper Keittovihanneksia (pakastepussi)
      2 kpl kasvisliemikuutiota

      yrttisuolaa
      mustapippuria
      valkopippuria
      kuivattua lipstikkaa

      Kumoa kasvikset kattilaan, ja lisää vettä niin paljon että kasvikset peittyvät, tai vähän yli. Lisää kasvisliemikuutiot. Kuumenna kiehuvaksi, ja keitä kunnes kasvikset ovat pehmeitä - tähän ei mene kauan, koska kasvikset ovat hyvin pieninä paloina! Mausteita voit vaihdella makusi mukaan. Mahdolliset yrtit kannattaa lisätä vasta lopuksi. Kun kasvikset ovat kypsiä, soseuta keitto sauvasekoittimella niin sileäksi kuin itse haluat. Et tarvitse edes perunaa, maku on niin hyvä ja sakea muutenkin. :)

    • kananmuna

      KEVÄTKEITTO 4:LLE

      Valmistusaika noin 30 min.

      300 g pinaattia
      1 pienehkö sipuli
      150 g herkkusieniä
      300 g kukkakaalia
      150 g herneitä
      6 dl maitoa
      2 dl kermaa
      50 g voita
      1 rkl vehnäjauhoja
      suolaa
      valkopippuria
      mustapippuria

      Kuullota kasvikset (ei herneitä) voilla kattilassa. Lisää vehnäjauhot ja mausteet. Sekoita ja lisää neste. Keitä 15 min. Lisää lopuksi herneet. Tarjoile lisänä tuoretta leipää ja juustoa.

      TOMAATTIKEITTO NELJÄLLE

      3 tomaattia paloina vähään veteen, kuoret irtoavat ja ne poistetaan.

      1 tlk tomaattimurskaa
      1 tlk tomaattisosetta

      vettä
      kasvisliemikuutio
      valkosipulia 1-3 kynttä
      mustapippurirouhe
      sulatejuusto Olympia rasiallinen
      oreganoa
      basilikaa
      persiljaa tms. päälle

      Tarjotaan kananmunamurskan, (smetanan), yrttien kanssa.

      Pirkka esikypsytettyä patonkia juustoa.

      TÄYTETYT PAPRIKAT

      eri värisiä paprikoita (varaa vähintään 1 paprika/henkilö)

      riisiä
      sieniä
      sipulia
      porkkanaa
      kesäkurpitsaa

      Kypsennä täyteaineet.

      1-2 kananmunaa
      loraus kermaa
      mausteita esim. basilika, punapippuri, suola, Kikkoman soijakastike

      Seos saa olla löysähköä

      - Leikkaa paprikat puoliksi, poista siemenet ja "kara". Leikkaa paprikan päästä "hattu" jolla paikkaat "karanpoistosta" syntyneen reiän.

      - Täytä paprikanpuolikkaat, laita päälle juustoraastetta ja paista 200 asteessa.

      UUNIPERUNAT

      - Pese hyvin Rosamundaperunat, pistele haarukalla reikiä ja lado uunipellille merisuolan päälle. Uunissa 180 asteessa n. 1- 1 1/2 tuntia. Kokeile kypsyyttä coctail-tikulla

      - Kypsien perunoiden päälle kermaviilikastike missä on piparjuuritahnaa, yrttejä ym mausteita

    • testattu on
    • helppohalpaterveelli

      Linssimuhennos (voi tehdä myös kastikkeeksi esim. riisin tai kvinoan kera)

      oliiviöljyä
      sipulia
      *valkosipulia
      tomaattimurskaa/-sosetta/-pyrettä
      kasvisliemikuutio
      pari porkkanaa
      (*muita kasviksia maun mukaan, esim. kesäkurpitsaa tai keräkaalia)
      pari desiä punaisia linssejä
      *pari desiä makaroonia
      viitisen desiä vettä

      mustapippuria
      basilikaa
      oreganoa

      -Kuullota öljyssä pilkotut sipulit ja porkkanat ( muut kasvikset)
      -Lisää vesi, tomaattimurska ja kasvisliemikuutio, anna kiehua hiljalleen
      -Huuhtele linssit ja lisää nekin veteen sekä *makaronit (kestää kypsyä n.10min)
      -Anna hautua, kunnes porkkanatkin ovat kypsät (lisää tarvittaessa vettä)
      -Maistele välillä ja mausta oman maun mukaan



      *voi jättää poiskin ja hyvää tulee silti





      Porkkanakvinotto (kvinoan tilalle riisi niin saat risoton)


      3dl kvinoaa
      oliiviöljyä kunnon loraus
      2 porkkanaa
      purjoa
      kasvisliemikuutio
      6dl vettä
      (pakastevihanneksia, jos tykkää)

      mustapippuria
      paprikajauhetta
      basilikaa
      yrttisuolaa tai merisuolaa


      -Kuullota purjo ja porkkanat öljyssä
      -Lisää vesi ja kasvisliemikuutio
      -Anna kiehua n. 10-15min. Lisää huuhdeltu kvinoa. Hauduta hiljaisella lämmöllä kymmenisen minuuttia.
      -Lisää lopuksi mausteet

    • iisiä

      Tämä on ainakin nopea (n.10-15minsaa) ja helppo.
      Tarvitset:
      Blåband italianpata -pussi
      tomaattimurska- tai paseerattu tomaattitölkki
      tölkki papuja liemessä
      vettä
      basilikaa
      oreganoa

      -kiehauta noin 5-6dl vettä kattilassa
      -valuta pavuista liemi pois ja huuhtele pavut hyvin
      -kun vesi kiehuu lisää Blåband-pussin sisältö sekä tomaattimurska
      -anna kiehua hiljalleen kunnes pasta on kypsää
      -lopuksi lisää pavut ja mausta oreganolla ja basilikalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe