Lausekkeen arvo tasoalueessa

gds<dgsdgs

Eli miten tällaisia laskuja lasketaan: Määritä lausekkeen 5x-6y suurin & pienin arvo tasoalueessa, jonka rajaavat epäyhtälöt x ≥2, y≤8 ja y ≥ 2x-4

Tiedän, että noi pitää merkata ja piirtää koordinaatistoon, ja sitten, kun ne pisteet on selvillä pitää sijoittaa tohon lausekkeeseen ne pisteet, mutta muuten tehtävä on hämärän peitossa... :)

6

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liika on liikaa

Neuvoin sua jo toisella palstalla

• Anonyymi

Oot aika tylsä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oot aika tylsä

Miksi tämä melkein kymmenen vuotta vanha aloitus, johon oli jo vastattu, piti nostaa taas esiin noin tyhjänpäiväisellä kommentilla?

• LPxxx

Kyseesä oleva alue on konveksi (kolmio). Funktio 5x -6y saa summan ja pienimmän arvonsa kolmion kärjissä. Määrätään komion kärkipisteiden koordinaat ja lasketaan funktion arvot näissä pisteissä.

• Anonyymi

Jos haluat algebrallisesti tehdä, niin lähde vaan sijoittamaan ehtoja lausekkeeseen ja hanki sille rajat ja sitten tarkasta, että nämä myös saavutetaan joillain sallituilla x ja y.

5x-6y ≥ 5*2 - 6*8 = -38
      ja siinähän se olikin jo x=2 ja y=8 sijoitettenu (myös y≥ 2x-4 toteutuu).

Toisaalta alueessa pätee y ≥ 2x-4 ≥ 2*2 - 4 = 0, joten

5x - 6y ≤ 5x ≤ 5*2 = 10,
      Ja 10 myös saadaan, kun x = 2 ja y = 2*2-4 = 0.

• Anonyymi

Kuten jo ammoin on kerrottu kyseinen alue on konveksi. Se on kolmio, jionka kärjet ovat (2,0) , (6,8) ja (2,8).
      f(x,y) = 5x - 6y. Tämän tasa-arvokäyriä ovat suorat f(x,y) = z, missä z saa eri arvoja.

Funktion f gradientti on (5, - 6) ja tämä on kohtisuorassa tasa-arvosuoria vastaan.f kasvaa nopeimmin kun mennään gradientin suuntaa. ja suurin arvo saadaan kun ollaan kärjessä (2,0) jolloin f(2,0) = 10 .

Kun suoraa 5x - 6y siirretään vastaikkaiseen suuntaan on ääripiste kärki (2,8) jossa
      f(2,8) = - 38. Tämä on siis f:n pienin arvo tuossa alueessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe