Oletko valmis muuttamaan parisuhteen vuoksi?

jackaroo

Onko sinulle mahdollista muuttaa useiden satojen tai jopa tuhansienkin kilometrien päähän jos se tuleva puolisosi sitä toivoo? Kuinka tiukasti olet kiintynyt nykyiseen asuinpaikkakuntaasi, oletko kenties asunut siellä koko elämäsi, vai oletko juureton muuttolintu jolle muuttaminen on helppoa?

Itse olen pohtinut sitä että miten ihmiset oikein suhtautuvat deittailuvaiheessa siihen että toinen haluaa muuttaa jossain vaiheessa pois nykyiseltä paikkakunnalta. Miten tämä muuttamis asia kannattaisi huomioida kun etsii sitä parisuhdetta? Onko se liian vaikea/henkilökohtainen asia ottaa edes esiin tapailuvaiheessa, vai voiko sitä kysyä jo siinä parin-kolmen ensimmäisen treffin aikana?

Olen itse ajatellut muuttavani jossain vaiheessa pois Helsingistä lähemmäksi synnyinseutuani, joten muuttomatkaa tulee useita satoja kilometrejä. Ja jos minä jostain onnistun sen kumppanin löytämään niin tuostahan tulee kyllä varmasti ongelmia, sillä eihän se toinen välttämättä halua muuttaa täältä pk-seudulta yhtään minnekään tai ehkä hänkin haluaa kotiseudulleen takaisin. Pitäisikö minun ihan suosiolla muuttaa ensin ja vasta sitten alkaa etsimään sitä vakavaa parisuhdetta, vai onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat valmiita muuttamaan parisuhteen takia jossain vaiheessa vaikka toiselle puolelle Suomea?

31

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttönen_82

      Miksi haluat muuttaa takaisin kotiseudulle?

      Ehkäpä löydät töitä ja tyttöystävän Helsingistä, saat täältä uusia ystäviä ja kenties ajan kuluessa joku vanhakin ystävä on muuttanut pääkaupunkiseudulle. Tyttöystävälläkin on luultavasti oma sosiaalinen verkostonsa pääkaupunkiseudulla (ellei käy niin hyvä tuuri että on sinun kotiseudulta kotoisin). Miksi sitä pitäisi alkaa muuttamaan? Molempien voi olla vaikea työllistyä kotiseudullasi, voi olla että tyttöystäväsi ei viihdykään siellä kun ei tunne ketään.

      Suosittelisin kyllä jäämään "kompromissina" pääkaupunkiseudulle jos teillä kerta on täällä kaikki; työ, ystävät, harrastukset. Ei kannata muuttaa vaan muuttamisen ilosta, muutto vaatii hyvän syyn siinä tilanteessa.

      • jackaroo

        No en minä mihinkään metsään ole muuttamassa, enkä usko että työllistymisen kannalta siellä mitään ongelmia on, ellei toinen sitten satu olemaan jokin todella erikoisessa työssä oleva.

        Kyllä minulla on useita syitä muuttaa pois Helsingistä, ensimmäisenä se että olen sitä mieltä ettei tämä kyllä kovin hyvä paikka ole alkaa lapsia kasvattamaan. Uskon että elämänlaatu olisi parempi muualla. Kyllä ne kaikki samat asiat voisi tehdä tuolla toisellakin paikkakunnalla kuin mitä täällä Helsingissä. Tosin eihän tämä nyt mikään täysin varma asia ole, sillä eihän sitä tiedä miten se elämä vie tulevien vuosien aikana. Tällä hetkellä tuo ajatus on kuitenkin melko vahvana mielessäni.

        Onhan siinä sitten tuokin että jos se toinen on syntyjään täältä pk-seudulta, niin se muuttaminen kauas ei varmaan ole kovinkaan helppo vaihtoehto, mutta ei kai ne kaikki Helsinkiläiset naiset nyt täältä ole alkujaan kotoisin?


      • Tyttönen_82
        jackaroo kirjoitti:

        No en minä mihinkään metsään ole muuttamassa, enkä usko että työllistymisen kannalta siellä mitään ongelmia on, ellei toinen sitten satu olemaan jokin todella erikoisessa työssä oleva.

        Kyllä minulla on useita syitä muuttaa pois Helsingistä, ensimmäisenä se että olen sitä mieltä ettei tämä kyllä kovin hyvä paikka ole alkaa lapsia kasvattamaan. Uskon että elämänlaatu olisi parempi muualla. Kyllä ne kaikki samat asiat voisi tehdä tuolla toisellakin paikkakunnalla kuin mitä täällä Helsingissä. Tosin eihän tämä nyt mikään täysin varma asia ole, sillä eihän sitä tiedä miten se elämä vie tulevien vuosien aikana. Tällä hetkellä tuo ajatus on kuitenkin melko vahvana mielessäni.

        Onhan siinä sitten tuokin että jos se toinen on syntyjään täältä pk-seudulta, niin se muuttaminen kauas ei varmaan ole kovinkaan helppo vaihtoehto, mutta ei kai ne kaikki Helsinkiläiset naiset nyt täältä ole alkujaan kotoisin?

        No, aika iso osahan täällä on niitä "junan tuomia", eli muualta muuttaneita.

        Niin, lasten kannalta tietysti kannattaa miettiä hieman millä alueella asuu, mutta onhan pääkaupunkiseudulla paljon lapsiperheitä. Itselläni olisi ainakin haaveissa muuttaa hieman syrjempään, joku rauhallinen lähiö Espoosta/Vantaalta/Helsingistä tai sitten esim. Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Järvenpäähän...Kai noista löytyy joku soppi missä saa lapsensa kelvollisiksi kansalaisiksi kasvatettua?


      • ES
        jackaroo kirjoitti:

        No en minä mihinkään metsään ole muuttamassa, enkä usko että työllistymisen kannalta siellä mitään ongelmia on, ellei toinen sitten satu olemaan jokin todella erikoisessa työssä oleva.

        Kyllä minulla on useita syitä muuttaa pois Helsingistä, ensimmäisenä se että olen sitä mieltä ettei tämä kyllä kovin hyvä paikka ole alkaa lapsia kasvattamaan. Uskon että elämänlaatu olisi parempi muualla. Kyllä ne kaikki samat asiat voisi tehdä tuolla toisellakin paikkakunnalla kuin mitä täällä Helsingissä. Tosin eihän tämä nyt mikään täysin varma asia ole, sillä eihän sitä tiedä miten se elämä vie tulevien vuosien aikana. Tällä hetkellä tuo ajatus on kuitenkin melko vahvana mielessäni.

        Onhan siinä sitten tuokin että jos se toinen on syntyjään täältä pk-seudulta, niin se muuttaminen kauas ei varmaan ole kovinkaan helppo vaihtoehto, mutta ei kai ne kaikki Helsinkiläiset naiset nyt täältä ole alkujaan kotoisin?

        Helsinki on turvallinen ja luonnonläheinen pikkukaupunki maailman mittakaavassa. En usko, että helsinkiläisten lapsen kehitys ja elämänlaatu ovat jotenkin huonompia kuin muualla Suomessa asuvien. Asioissa on useita puolia. Täällä on ehkä enemmän liikennettä kuin Tuupovaarassa, mutta täällä on esim. paremmat koulut ja keskimäärin suvaitsevaisempi ilmapiiri.


      • pirun sosiaalistajat
        Tyttönen_82 kirjoitti:

        No, aika iso osahan täällä on niitä "junan tuomia", eli muualta muuttaneita.

        Niin, lasten kannalta tietysti kannattaa miettiä hieman millä alueella asuu, mutta onhan pääkaupunkiseudulla paljon lapsiperheitä. Itselläni olisi ainakin haaveissa muuttaa hieman syrjempään, joku rauhallinen lähiö Espoosta/Vantaalta/Helsingistä tai sitten esim. Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Järvenpäähän...Kai noista löytyy joku soppi missä saa lapsensa kelvollisiksi kansalaisiksi kasvatettua?

        Huh, "rauhallinen lähiö Espoosta/Vantaalta/Helsingistä tai sitten esim. Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Järvenpäähän" olisi mun painajainen. Mutta ei se mitään, makunsa saa olla kullakin.

        Mutta vastaukseni ap:n kysymykseen siis on, että riippuu minne. Idylliset pikkukaupungit ok, maaseutu ok, ydinkeskustat ok... tykkään paikoista, joilla on jonkinlaista historiaa ja sielu. Pakettitaloon Nurmijärvelle en suostuisi, vaikka mies olisi muuten kuinka ihana. :)


      • ery5ae54
        ES kirjoitti:

        Helsinki on turvallinen ja luonnonläheinen pikkukaupunki maailman mittakaavassa. En usko, että helsinkiläisten lapsen kehitys ja elämänlaatu ovat jotenkin huonompia kuin muualla Suomessa asuvien. Asioissa on useita puolia. Täällä on ehkä enemmän liikennettä kuin Tuupovaarassa, mutta täällä on esim. paremmat koulut ja keskimäärin suvaitsevaisempi ilmapiiri.

        Riippuu vähän missä päin Helsinkiä.


      • hjhjhhhhhh
        ery5ae54 kirjoitti:

        Riippuu vähän missä päin Helsinkiä.

        Jokaisessa kaupungissa on paremmat ja huonommat asuinalueet.


      • Helsinkiin muuttaja
        ery5ae54 kirjoitti:

        Riippuu vähän missä päin Helsinkiä.

        Totta. Itä-Helsingin Vesalassa tai Vantaan puolella esimerkiksi Havukoskella en haluaisi asua. Asuu tuttuja noissa paikoissa, ja meno on sellaista, että katutason ikkunoihin on muutamassa paikassa laitettu kalterit suojaksi.


      • jackaroo
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Huh, "rauhallinen lähiö Espoosta/Vantaalta/Helsingistä tai sitten esim. Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Järvenpäähän" olisi mun painajainen. Mutta ei se mitään, makunsa saa olla kullakin.

        Mutta vastaukseni ap:n kysymykseen siis on, että riippuu minne. Idylliset pikkukaupungit ok, maaseutu ok, ydinkeskustat ok... tykkään paikoista, joilla on jonkinlaista historiaa ja sielu. Pakettitaloon Nurmijärvelle en suostuisi, vaikka mies olisi muuten kuinka ihana. :)

        Minäkin olen usein ihmetellyt että mikä saa ihmiset muuttamaan niihin tiiviisti rakennetuille omakotialueille joissa kaikki tai lähes kaikki talot ovat pakettitaloja.


    • Ei koskaan pidä sanoa ei_koskaan ;)
      Tällä hetkellä elämäntilanteeni on sellainen, että en voisi muuttaa. - Sitten kun lapset ovat "lentäneet pesästä" ja äidistäni on aika jättänyt, on tilanne taas toinen.

      Muuttaminen onnistuu kyllä, jos kyse on nuoresta ihmisestä, jolla ei ole vielä erityisiä sitoumuksia ja työasiat järjestyvät. - En ainakaan usko, että siitä pääsääntöisesti tulisi ongelmaa, mutta toki kysymys on myös luonteesta ja kotiutumisesta.

    • Muutto & auto

      "Kuinka tiukasti olet kiintynyt nykyiseen asuinpaikkakuntaasi, oletko kenties asunut siellä koko elämäsi, vai oletko juureton muuttolintu jolle muuttaminen on helppoa?"

      Olen asunut koko elämän, mutta en ole mitenkään erityisesti kiintynyt.


      "Itse olen pohtinut sitä että miten ihmiset oikein suhtautuvat deittailuvaiheessa siihen että toinen haluaa muuttaa jossain vaiheessa pois nykyiseltä paikkakunnalta."

      Ei meritystä mulle


      "Miten tämä muuttamis asia kannattaisi huomioida kun etsii sitä parisuhdetta?"

      Itse en nyt ainakaan olisi valmis suunnittelemaan lapsia, jos näköpiirissä on se, että asutaaan erillään.


      "Onko se liian vaikea/henkilökohtainen asia ottaa edes esiin tapailuvaiheessa, vai voiko sitä kysyä jo siinä parin-kolmen ensimmäisen treffin aikana?"

      Ei mielestäni, mutta jos joku parin kolmen treffin jälkeen alkaisi kysymään olisinko valmis muuttamaan, niin en kyllä mitään varmaa osaisi sanoa.


      "Pitäisikö minun ihan suosiolla muuttaa ensin ja vasta sitten alkaa etsimään sitä vakavaa parisuhdetta, vai onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat valmiita muuttamaan parisuhteen takia jossain vaiheessa vaikka toiselle puolelle Suomea?"

      En näe että asia estäisi mitenkään vakavaa suhdetta, (tai rippuu miten sen määrittelet). Voithan myös esim. etsiä kumppania sieltä toiselta paikka kunnalata helsingistä käsin, jos olet varma muutosta ja siitä että myöhemmin haluat asua siellä, (ehkä se helpottaisi myös muuttoasi).

    • Pari vuotta vielä, niin sitten voin muuttaa ihan minne vaan. En ole mitenkään kiintynyt tähän paikkaan, vaikka toki tästä tykkäänkin mutta olen valmis reissaan/muuttaan miehen mukana minne vaan. Vaikka ulkomaille. Ei mulla ole uraa tms. joka estäisi. Köyhyyteenkin olen tottunut, joten ei haittaa sekään vaikkei heti töitä saisi tms.

    • Juu olisin valmis muuttamaan, mulla ei oo väliä missä päin sitä asuu kunhan tulee toimeen.
      Eipä sitä kun ei ole mitään sitoumuksia mihinkään niin sitä voi lähteä vaikka mihin, jos vaan sopiva kumppani löytyy.

    • njhjujkj

      Niin kauan kunnes lapset pysyvät saman katon alla kanssani pysyn nykyisessä kotikaupungissani. Tietysti myös työ sitoo lähialueelle. Jos kuitenkin rakastuisin kunnolla ja taloudelliset asiat saisi selväksi (joko niin, että työtä löytyy uudelta kotipaikkakunnalta tai mies lupaa elättää esim. virkavapaavuoden ajan), niin olisin valmis muuttamaan miehen perässä vaikka ulkomaille. Toki tietysti tulevaisuudessa toivon, että minulla on lapsenlapsiakin, joten en usko, että pysyvästi olisin valmis muuttamaan ulkomaille

    • fewfwfsd

      Aika rajalliset mahdollisuudet muuttamiseen Suomessa ellei sitten aie ole alkaa elämäntapatyöttömäksi tai pitäisi vaihtaa alaa johonkin tavallisempaan.

      • häh?

        Mikä on Suomessa niin erikoinen ammatti ettei sitä voi tehdä kuin muutamalla paikkakunnalla?


      • onhan niitä
        häh? kirjoitti:

        Mikä on Suomessa niin erikoinen ammatti ettei sitä voi tehdä kuin muutamalla paikkakunnalla?

        Esimerkiksi raitiovaunun kuljettaja tai että on vaikkapa Tallinnan lautalla töissä. Myös lentoemännän tuskin kannattaa monen sadan km:n päähän muuttaa lähimmästä lentokentästä puhumattakaan reissutyötä ulkomaille tekevästä ihmisestä, jolla pikareissu Brysseliin voi tarkoittaa sitä, että suurin osa ajasta menee koti-Suomessa huonojen liikenneyhteyksien takia.

        Eräs kaverini on pörssissä töissä ja toinen rahoitusalalla aika korkealla pallilla, joten näilläkin aloilla töitä on ainoastaan Helsingin ydinkeskustassa. Myös yliopistoissa tutkijan virkoja ei ole joka yliopistossa vapaana tuosta noin. On myös monia valtakunnallisesti toimivia laitoksia, joita on Suomessa vaan yksi (sanotaan nyt vaikka Veikkauksen pääkonttori tai esim.Lääkelaitos). Samoin Suomessa tehdään vaikkapa lastenohjelmia Tampereelta käsin (TV2), joten vastaavaa hommaa saisi etsiä aika kauan jostakin Pohjois-Karjalan perämetsistä.

        Toisaalta jos on eräopas tai laskettelurinteissä töissä, niin eipä heilläkään ihan heti töitä löydy Helsingin ydinkeskustasta.

        Jos ammattina on luokanopettaja, kaupan kassa, auton kuljettaja tms. yleisammatti, niin sellaiselle löytyy töitä varmasti.

        Itse olen isossa yrityksessä assistenttina. Vastaavaa työtä en löytäisi kuin ehkä 4-5 isoimmasta kaupungista Suomessa. Maaseudulla vastaaviin hommiin ei olisi mitään mahdollisuutta. Palkkataso putoaisi rajusti, jos muuttaisin keskisuurelle/pienelle paikkakunnalle tekemään assistentin hommia jossakin alle 100 henkilön firmassa.


    • Free Fanny

      Olen muuttolintu ja lähdössä pois pääkaupunkiseudulta, johan täällä aikaa vierähtikin. Voisin muuttaa vaikka maalle, jos vain pystyisin siellä itseni työllistämään, mutta näillä näkymin muutan vähän pienempään kaupunkiin käynnistämään firmamme liiketoimintaa sinne. Ehkä heti kesälomien jälkeen, ehkä vähän myöhemmin syksyllä, tilanne elää koko ajan.

      En suosittele ottamaan asiaa esille tutustumisen alkuvaiheessa muodossa "olisitko valmis muuttamaan" vaan ilmaisemaan asia niin, että itse ehkä jossain vaiheessa palaat takaisin kotipaikkakunnallesi koska arvostat rauhallisempaa elämänmenoa tms.

      • jackaroo

        Joo, ei tuota varmaan ihan noin suoraan ole tarkoitus alkaa utelemaan, mutta jonkinlaista tunnustelua asian suhteen pitäisi kuitenkin saada tehtyä.


    • kyllähän mä olisin valmis muuttamaan ihan mihin vaan, jos oikeesti kyseessä olis sellanen mies, kenen kanssa voisin kuvitella viettäväni lopun ikääni, eli toisinsanoen mulle tarkoittaa sitä, että olisin oikeesti rakastunut.
      Ihan kevein perustein en omalta kylältäni pois muuta. Olen täältä paristikin paikkakuntaa vaihtanut, ja molemmilla kerroilla tullut takasin. Viihdyn täällä, ja ystävät/kaverit on täällä, plus sukulaiset lähettyvillä, vaikkakaan eivät samalla kylällä.

    • ES

      Jos joku oikeasti tykkäisi minusta ja minä siitä jostakusta, niin voisin ehkä muuttaa. Riippuu paikasta. Vaikea sanoa, kun asia ei ole just konkreettinen.

    • "Kuinka tiukasti olet kiintynyt nykyiseen asuinpaikkakuntaasi, oletko kenties asunut siellä koko elämäsi, vai oletko juureton muuttolintu jolle muuttaminen on helppoa?"

      Olen asunut pk-seudulla koko elämäni, mutten ole mitenkään ihmeellisemmin juurtunut tänne että suhteellisen kivuttomasti voisin muuttaa, mutta silloinkin vain jos olisin ihan oikeasti rakastunut siihen henkilöön jonka kanssa olisin sitten muuttamassa, että millään keveillä perusteilla en kummiskaan ihan helposti olisi lähdössä.

      "Itse olen pohtinut sitä että miten ihmiset oikein suhtautuvat deittailuvaiheessa siihen että toinen haluaa muuttaa jossain vaiheessa pois nykyiseltä paikkakunnalta."

      Itselleni ei ole erityisen suurta merkitystä, mutta sillä saattaa olla toiselle todellakin paljon merkitystä.

      "Miten tämä muuttamis asia kannattaisi huomioida kun etsii sitä parisuhdetta?"

      Luultavasti siten, että ilmoittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jos tuntuu siltä että pitäis muuttaa jonnekkin.

      "Onko se liian vaikea/henkilökohtainen asia ottaa edes esiin tapailuvaiheessa, vai voiko sitä kysyä jo siinä parin-kolmen ensimmäisen treffin aikana?"

      Hmm, tämä taas riippuu hyvin paljon ihmisestä, että toisille se on ihan ok, ei mitään ja toiset taas voivat suorastaan kavahtaa tätä ilmoitusta niin aikaisessa vaiheessa. Tähän ei ole mitään suoraa vastausta, mutta ehkäpä olisi suositeltavaa olla sanomatta suoraan tätä vaan alkaa pikkuhiljaa udella sitä siinä jossain 5-10 treffin aikana.

      "Pitäisikö minun ihan suosiolla muuttaa ensin ja vasta sitten alkaa etsimään sitä vakavaa parisuhdetta, vai onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat valmiita muuttamaan parisuhteen takia jossain vaiheessa vaikka toiselle puolelle Suomea?"

      Taas asia joka riippuu hyvin paljon ihmisestä ja hänen nykytilanteestaan, että kyllähän niitä ihmisiä varmasti löytyy jotka olisivat valmiita muuttoon, mutta voisin sanoa että hyvin monella on yleensä aina joku syy jäädä sinne missä asuu. Yleisimpänä varmasti se työ ja sitten ehkä nuo ihmis-suhteet. Se saattaisi ehkä olla helpompaa ensin muuttaa sinne minne haluaa ja sitten alkaa etsiä sitä vakavaa suhdetta, mutta eihän mikään estä yrittämästä saada sitä rakastaan jo sieltä mistä aikoo muuttaa.

    • 30v m

      Olen melkein minkä vaan takia.

    • Annuska§

      Kyllä minä olen valmis muuttamaan vaikka ulkomaille jos vain sen oikean miehen kohtaan. Ei tämä minun nykyinen elämäni mitenkään niin erikoista ole, enkä koe olevani mitenkään sidottuna nykyiseen paikkakuntaan, joten samahan se on muuttaa pois jos se on miehelle tärkeää ja siihen on joku hyvä syy.

    • Clarie

      Elin aika pitkään etäsuhteessa, mutta täytyy sanoa, että kyllä olisi ollut vaikeata muuttaa toiselle paikkakunnalle. Olen kovin kiintynyt kotiini, en varmaan mistään saisi niin täydellistä tonttia, kuin minulla nyt on. Pidän kovasti myös talostani, uutta samanlaista tietysti saisi, mutta en millään jaksaisi enää sitä rakennusvaihetta, kun se ei nyt satu olemaan Älvsbyhusia, joka on valmis muutamassa viikossa. No, ei kuitenkaan ikinä pidä sanoa lopullisesti ei, elämä vie. Nämä ovat vain ajatuksiani tällä hetkellä.

      • jackaroo

        No tuohan on sitten jo vähän eri asia kun on jo se oma talo ja tontti. Mutta en usko että kovin monelta 25-35v sinkkunaiselta sitä löytyy.


    • ei_muutolle

      Olen vakituisessa työsuhteessa työpaikassa, jossa nautin olostani. En halua mitään pitkää työmatkaa, joten en uskoisi asuvani kuin korkeintaan 20 km:n päästä Tampereelta. Kaikista mieluiten pysyisin nykyisessä kaupunginosassani, josta pyöräilen tai kävelen töihin alle vartissa. (Mitä vähemmän päivästä kuluu työhön työmatkaan, sitä enemmän voi harrastaa ja viettää aikaa muuten.)

      Minulla ei ole mitään kiinnostusta lähteä vaihtamaan työpaikkaa eikä jättää parhaita ystäviäni pois elämästäni. Olen myös melko varma että Tampereen lähiseudun tienoilta löytyy vielä minullekin se elämäni nainen. Haluan myös viettää paljon aikaa seurustelukumppanin kanssa, joten kaukosuhdekaan ei tule kysymykseen.

      Eli lyhyesti: En edes halua tutustua vakavasti ihmiseen, joka ei asu lähistöllä tai jonka lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu muuttaa kauemmaksi. Se onkin sitten jännempi juttu, jos olisin jo pari vuotta seurustellut jonkun kanssa joka joutuisi esim. työn perässä muuttamaan pois. Siinä pitäisi sitten punnita vaihtoehtoja hyvin tarkkaan, että joko jompikumpi vaihtaa työpaikkaa pysyäkseen toisen lähellä tai sitten ajaudutaan tuohon karsastamaani kaukosuhteeseen. Tai sitten erota, mutta en usko että se olisi mahdollista jos rakastaisimme toisiamme.

    • Kyllä kiitos. Yksi muutto 600 km. päähän tilattu. Miksei se jo soita???

      Tosin oman alan työt taitaa pääasiassa olla keskittyny tänne pks-turku akselille, tai ulkomaille ne taitaa karata jo nekin. Ellei sitten perusta omaa firmaa.

      Helpompi tietysti jos lentokenttä olisi lähellä niin pääsee sitten kavereita moikkaamaan kun tulee ikävä.

    • war hammer

      kokeilin kerran, enkä suosittele.. Käy piremmän pääl tosi raskaaksi.

    • Riippuu mistä roikuu

      Se haluaako sitä muuttaa pois riippuu yleensä melko paljon siitä kuinka kauan kyseinen henkilö on paikkakunnalla asunut. Joku koko elämänsä kehä3:n sisäpuolella viettänyt ei varmasti lähde muuttamaan kovinkaan kauas, kun taas joku juureton Helsingissä vain töissä/opiskelemassa oleva voi muuttaa ehkä hyvinkin helposti sen rakkauden perässä vaikka maailmaan ääriin.

      Itse olen länsirannikolta kotoisin ja nykyisin asun Vantaalla. Olen asunut täällä pk-seudulla kohta 10 vuotta, mutta ei tämä kyllä koskaan oikein kodilta ole tuntunut. Ei kyllä tuntunut se länsirannikon kotikaupunkinikaan, sillä muutimme 4 kertaa vanhempieni kanssa, enkä oikein koskaan ehtinyt kotiutua yhtään minnekään. On minulla muutamia kavereita täällä joita en kyllä ihan helposti haluaisi jättää, mutta kyllä sitä silti varmaan sitten perheen perustamisiässä voisi pois muuttaa.

    • 4+5

      "Pitäisikö minun ihan suosiolla muuttaa ensin ja vasta sitten alkaa etsimään sitä vakavaa parisuhdetta, "

      Ei todellakaan. Elämä ei ikinä mene suunnitelmien mukaan. Ei sen suhteen voi tehdä suunnitelmia, että milloin olisi hyvä sauma kohdata se oma kumppani. Tai voi, mutta ei semmoinen toimi.

      Ja muutenkin, elämä heittelee ja aina sotkee suunnitelmat. Suunnitelmat on hyvä olla sellaisena johtolankana, mutta on hyvä tiedostaa että ne voi mennä uusiksi aika monta kertaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      75
      1901
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      332
      1488
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      73
      1473
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      39
      1450
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1105
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      132
      878
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      829
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      808
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      78
      782
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      781
    Aihe