Espanjalaiset kurkut

Chemistry.....

Uutisissa on viime päivinä ollut esillä EHEC-kolibakteerin aiheuttamat sairastumiset ja kuolemat. Ensiksi Saksassa ja viimeisimpien tietojen mukaan on ollut tapauksia myös Hollannissa, Britanniassa, sekä muissakin Euroopan maissa.

Uutisissa on mainittu epidemian aiheuttajaksi EHEC-kolibakteeri, missään ei kuitenkaan ole mainittu miten ko bakteeri on vihanneksiin päässyt ?

Syy on nimittäin se, että yleensäkin Euroopassa ja varsinkin vesipulasta kärsivässä Espanjassa käytetään kasteluun yleisesti JÄTEVETTÄ joka sisältää näitä ulosteperäisiä bakteereja

Siksi itse ostan ainoastaan kotimaisia vihanneksia, joissa tätä riskiä ei ole.

17

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää suomesta

      Sama koskee kaikkia elintarvikkeita, alkuperämaa täytyy olla Suomi.

      • Suomalaista tottakai

        Kasviskiihkoilijat käskevät syödä paljon kasviksia, mutta eivät he mainitse, että
        ne pitäis olla suomalaisia! Terveellisiä kasvikset vain aina ovat, kaikki muu on
        vaarallista:) No nyt tiedetään, että tämäkään väite ei pitänyt paikkaansa.


      • Hyvää ulkoa

        Vai hyvää? samalla tavalla huijataan kuten muualla maailmassa, näkeehän se jo sika tiloistakin,kaikki ei vaan pääse julkisuuteen, esim kurkut kemikaaleilla piristettyjä, ja pahan makuisia keinotekoisia kumiletkun pätkiä, et rahat vaan pois kuluttajilta.


    • mitävittuahätä

      No ei se ole ihme että espanjalaiset kurkut maistuvat paskalle, jos ne kasvatetaan jätevedellä !!!

    • joopajoo76543

      Ei tuolla Espanjassa nyt välttämättä millään JÄTEVEDELLÄ kastella vihannesviljelyssä vaikka vesipula oiskin.

      Tuo kyseinen bakteeri kun on jo luonnossaa muutenkin niin sen lähde kurkkuihin voi hyvinkin olla esim. luonnossa liikkuvat maa-elämet ja linnut eikä mikään jätevesi.

      Mun mielestä on täällä aika turha arpoa ja esittää olettamuksia mistään jätevedestä tai miten tuo bakteerikanta on päässy kurkkuihin pesiytymään.

      Kyseistä bakteeria on luonnossa muutenkin ja tulee aina olemaan.
      Tietoa sulle tästä löydät vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli

      Annetaan nyt viranomaisten tutkia mistä tuo bakteeri on päässy kurkkuihin.

    • dsfdrfgs

      Todennäköisesti se kuitenkin on jätevesi, koska niin suuri erä on saastunut. En usko, että eläimet pystyisvät saastuttamaan koko erää..

      • voihan se olla

        No jos eläimillä oli ripuli ne paskoivat kaikkien kurkkujen päälle.


      • prian

        niin ku sille,,,ku tolle ja ku tälle,,,yleensä kasvihuonevihanekset ei voi millä tavalla pitää luonnonmukaisija,,,,vain maasta ja auringossa kasvanneet ovat
        tosi hyödyllisija,,,kasvihuoneessa on sterriliolosuhteet jotka antavat mahdollisuuden jokaiselle jostain jouutnut bakteerille monikertaistumistaa ja
        tekee tekoijansa näin,,,,maassa on eri yuttu,,,kun ,,siellä on oma bakterikanta joka ei helppoa antaa vain yhdelle bakt,-lle riehua voimakkaasti,,,
        näistä asioista asiantutkijat useasti muutuivat AASI ja,,N,,tutkijoiksi,,,
        ymmärtävastä syystä,,,
        joku englant,,lainen specialisti netissa selittää kuinka tervelliset ovat tomaatit
        ,,,ja lopussa sanoi ,,,et ,,ei o ,,välija missä on kasvatettu,,
        ihan kuin syksynsävelessä,,,I HA HAA;;;RA HA HAAA !!!!!!!!!!


    • kurkii perseestä

      Niin tuo bakteeri on perseestä peräisin, paska on aine jossa ehekki elää.
      Ei pidä laittaa persiistä paskaa suuhun, eikä muutenkaan.
      Käsi/perse hygienia on tärkeää ja toki elintervikkeiden huuhtelu.

    • kysymyksenheittäjä

      Kertokaapa te viisaina ja tietävinä esiintyvät, miksi EHEC-epidemiaa on esiintynyt lähinnä vain Saksassa (sielläkin keskittynyt muutamiin kaupunkeihin kuten Hampuri)!

      Jos se olisi peräisin jostain tietystä vihannestuottajamaasta, niin kai sitä pitäisi silloin esiintyä useammassakin maassa.

      • prian

        tässä tapauksessa on ilmiselvä et omalle kansalle ei uskalleta tuunnustaa joku virhe,,,kun sen jalkeen ,,,isosta rahasta on?
        mut suomessa on niin hyvija marjoja mustik,,puoluk,,y.m,,,ne on ylivertaisija
        niiden jalostettuja eikä kypsyneita hyvin ukopuol,,tulevija hedelm,,,,ja
        ja luomutuotteet suomessa on tosi hyvija,,,,,yks asia on vaan paha

        kun ihmiset ei viitti tekemään mitä ruoka kotona,,,kun aika vievän net ja tv
        tää netinsukopolvi on muuten ihana ,,,mut siitä tulee täys pömpelöita
        kun netin kautta elätään lapsenomaisessa ja mielikuvituksellisessa maailmassa,,,


    • Hamburgergagga

      Eihän se mistään vihannestuottajalta ole, vaan perseestä kotoisin.
      Et nähtävästi ymmärrä luettua tekstiä.

      Kaikki on jostakin lähtöisin, niin se Lassa-kuumekin jostain Kongon apinaluolasta.
      Tämä ehekki tulee nähtävästi saamaan nimekseen, Hampuri- liitteen. Esim. Hampurin Ehekki, tai kansanomaisesti vaan Hampurin veriripuli.

      • Hyvää maailmalta

        Mistäpä te tiedätte Espanjan tämänvuotisesta vesitilanteesta.

        Vesivarannot ovat täynnä ja mitä tulee tuohon kurkkuun,
        aiheuttaja ei ole espanjassa.
        Ihme, espanjassa ihmiset syövät vihanneksia ja voivat hyvin.

        Maksumiehenä tässä "myrkkykurkku sotkussa" ovat onneksi
        EU/tai Saksa ja lasku vain n.200 miljoonaa €uroa/ viikko.

        Kuinka on mahdollista, että useissa elintarvikkeilla on rajan
        ylityksen jälkeen siniristilippu perceessä;-))

        Kotimaisuus on YÖK YÖK

        Ai niin onhan teillä Niilin ahvenkin kotimaista ahventa!!!


    • näin meillä

      Helsingin vesi jakoi viime vuonna ilmaiseksi maanviljelijöille jätevedestä tehtyä multaa . Kasvaa hyvin ja kolibakteerit viihtyvät. Toivottavasti multaa ei käytetä vihannesten ja juuresten kasvatukseen. Saastunutta porkkanaraastetta on silloin tällöin löytynyt.

    • Tunnettu Tosiasia

      Elintarvikkeen käsittelyketjussa on Saksanmaalla halpatyövoimaa kolmansista maista ja minkään valtakunnan 'hygieniapassit' eivät noteeraa työntekijän kotimaassaan vierailua ja "muuta ei tarvitakkaan", kun bakteerit ovat 'kotoutettavien' mukana suurkeittiön kautta sinunkin lautasellasi - sama pätee Suomeenkin.

    • Kolmansista Maista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe