Minulla on ongelma

Neuvoa kaipailen

Minulla on ongelma johon en keksi ratkaisua. En tiedä saako kukaan viestistäni edes selvää, kello on jo paljon ja en tiedä miten tämän selittäis järkevästi mutta ongelmani on seuraavanlainen.
Saan joskus pakkoajatuksia ja minun on pohdittava jotain pakkomielteisesti jos en keksi siihen ratkaisua ja jatkettava niin kauan että keksin.
Tämä voi olla oire OCD: sta mutta sitä ei ole juuri tutkittu.
Pakkoajatuksia on kuitenkin minulla ollut. Pakonomaista ajattelua enemmän kuin tekemistä.

Olen luonut pähkäilyni vuoksi itselleni ongelman jota en osaa ratkaista. En osaa enää kommunikoida ihmisten kanssa avoimesti.
Minä en ymmärrä mistä vuorovaikutuksessa ja puhumisessa on kyse ja mikä sen tarkoitus on. Siis kaikessa yksinkertaisuudessaan en ymmärrä.
Onko se joku manipulointijuttu? Onko vuorovaikutuksen idea manipuloida muita vai miten? Jos ihminen on vain itsekäs olento kuten jotkut väittävät, onko siis vuorovaikutuksellakin itsekkäät tarkoitusperät ja jonkunlainen toisten ihmisten hyväksikäyttö siinä ideana?

Tiedän mikä sen vuorovaikutuksen "idea" on tavallaan mutta en osaa selittää sitä mitenkään yksinkertaisesti sanoin ja minusta tuntuu ettei vuorovaikutus ole vain ja ainoastaan mitään itsekästä manipulointia toisen ihmisten kustannuksella mutta en osaa luottaa tähän tunteeseen.
Minä en osaa enää vuorovaikuttaa niin avoimesti kuin ennen.. Aivan kuin olisin tullut vieraantuneemmaksi muista sen johdosta koska en itse anna vuorovaikutuksen tapahtua siksi koska en osaa täysin pukea sanoiksi sitä miksi niin tehdään, tämän johdosta minusta on tullut sulkeutuneempi.

En ymmärrä sitä sanoin mikä on vuorovaikutuksen idea. En osaa enää jakaa asioita, koska minun on vaikea olla tyytyväinen siihen kun en tiedä mistä siinä on kyse tai miksi niin tehdään. Minusta on tullut paljon sulkeutuneempi kuin ennen. Jos avoin vuorovaikutus on vain itsekästä manipulointia niin mikä sen idea muka on..?
Minä en ainakaan halua olla ihminen joka manipuloi muita saadakseen kaiken haluamansa toisen hyvinvoinnin kustannuksella.

Anteeksi kun viestini on varmaan todella sekava eikä siitä saa ehkä tolkkua mutta tämä asia on vaivannut minua jo pitkään ja olisin todella iloinen jos joku voisi auttaa minua tämän kanssa ja ehkä nähdä tähän jonkun ratkaisun jota en itse löydä. Laitoin tämän psykologia palstalle koska täällä varmaan käy ihmisiä jotka on erikoistuneet erilaisiin mielen ongelmiin ja tämä on sellainen mielen ongelma ja joku ehkä osaisi tähän asiaan sanoa jotain viisasta.

3

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baboone

"Onko vuorovaikutuksen idea manipuloida muita vai miten? Jos ihminen on vain itsekäs olento kuten jotkut väittävät, onko siis vuorovaikutuksellakin itsekkäät tarkoitusperät ja jonkunlainen toisten ihmisten hyväksikäyttö siinä ideana?"

Hyvä kysymys! Meitähän verrataan milloin gorilloihin, milloin paviaaneihin. Puhutaan alfa-yksilöistä, laumahierarkioista, reviireistä jne. Vallitsevan käsityksen mukaan meidän kuuluukin olla tällaisia - sosiaalisia kiipijöitä ja pullistelijoita, tavoitteena levittää omaa geenistöä mahd. laajalle.

Ylläolevan tiedostaminen saattaa tosin sivuvaikutuksena viedä pohjan pois kaikelta mielekkyydeltä. Miksi koittaa olla paviaanimpi kuin paviaanit itse? (Ja mitä edes voidaan todella tietää niiden ajattelusta?)

• vuoroin vaikutamme

Eikös vuorovaikutus ole todella laaja käsite? Eihän se tarkoita pelkkää puhumista kasvotusten. Eikös tämä kirjoittelu tälle pastallekin ole vuoroin vaikuttamista = vuorovaikutusta? Nähdäkseni ihminen ei voi olla olemassa ilman vuorovaikutusta, koska kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen. Jos rajataan vuorovaikutus itsensä ilmaisuun niin siihen taas kuuluu esimerkiksi kaikki taiteet, kuten vaikka musiikki. Vaikutat pelkästään olemalla ja katselemalla ympäristöäsi, saatikka sitten avaamalla suusi, liikehtimällä, jne. Joten ethän voi olla vuorovaikuttamatta, vaikka kuinka syrjäytisit ihmisistä. Miksi siinä olisi kyseessä toisten manipulointi? Yritätkö muka tällä viestilläsi manipuloida lukijaa? Jos manipuloinnin huomaa niin sen "uhriksi" ei voi syyllistyä. Joten kun ylipäätään tiedostat manipuloinnin olemassaolon maailmassa, niin et voi alistua sille. Sinun tarkoitusperät ja oma tahto vaikuttaa siihen miten vuorovaikutat. Et voi tietämättäsi, "vahingossa", manipuloida ketään. Vuorovaikutus on pelkkä väline, jota voi käyttää mihin tarkoitusperiin tahansa. Ja sinä voit itse valita tarkoitusperäsi.

• ........

Asperger.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5170
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1653
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1559
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1456
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1225
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1130
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1020
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1008
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      837
    Aihe