Koillisväylä avautuu

Ilmastotietäjä

52

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+6

      Ei vaikuta kovin avoimelta väylältä jos siellä lisää murtajia tarvitaan.

      Eikös se päinvastoin meinaa sitä että arktiset valtiot varustautuvat kylmeneviin keleihin seuraavien parinkymmenen vuoden aikana?

      • Päinvastoin...

      • Energiasota.

        Ehkäpä venäläisillä, miksei muillakin, on niin kiire vallata itselleen hyvät öljyalueet sulavan jäätikön alta, että ei kannata siirtää aluevaltausta siihen hetkeen, kun Jäämeri on jo sulanut, ja siksi jäänmurtajabisnes pyörii jatkiossa hyviin. Energiasotaa siis.


      • Sähköteurastaja
        Päinvastoin... kirjoitti:

        väitetään, että Kopillisvälä voitaisiin avata liikenteelle jo nyt.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Selvitys Koillisväylä voidaan avata jo liikenteelle/1135233195737

        Miksi sitä tarvitsisi avata, antais painaa läpi vaan, vai pitääkö siellä olla
        joku leikkamassa nauha poikki.
        Miksi eivät aja yksinkertaisesti läpi, säästäisivät polttoainetta.
        Anti mennä vaan.
        Eihän sitä ole kukaan sulkenutkaan, ei tarvi avata, hotu on auki, vai onko sitenkään?.


    • Hyvä blogikirjoitus Sadulta. SETI tarpeellinen projekti.


      "Washingtonin yliopiston Polar Science Center ilmoitti, että Jäämeren jää on myös ohentunut. Tutkijat arvioivat, että noin 30 vuoden päästä Jäämeri voi kesäisin sulaa kokonaan. Tämä olisi noin 40 vuotta aikaisemmin kuin IPCC ennusti raportissaan vuonna 2007."

      Blogisssa oli paljon muutakin lukemisen arvoista, mutta keskustelun aiheeseen ja palstan tuo liittyy karmealla tavalla. Järkyttävää, mitä ihminen on saanut aikaan 60-200 vuoden aikana. Ilmankos SETI-projekti elää aina vaan - sehän etsii maailmankaikkeudesta älyllistä elämää (jota Telluksella ei ole).

      • ei hyvä kirjoitus

        Melko harhaista väittää tuollaista hourimointia hyväksi kirjoitukseksi, ainakaan sisällöltään. Eihän tuossa ollut mitään tolkkua. Toisteltiin vain seurakunnan haaveita ja lisäiltiin mukaan viherhömppää.


    • Sähköteurastaja

      Ja hassi on löytänyt alarmistitahon eli "Polar Science Center " joka mallintaa
      arktisjäitä play station ohjelmalla nimeltä PIOMAS.
      Itse luin hassin hassuloinnit hilpeällä mielellä koska idiootti sulatti pohjoisnapaa ja kylmensi maapalloa samassa kirjoituksessa.
      Olishan se voinut tehdä kaksi eri kirjoitusta, toisessa kylmentää ja toisessa kuumentaa, eikä kukaan olisi huomannut mitään outoa.
      Olis tullut vielä kaksinkertainen alaarmikin.

      • Miten suhtaudut..

        siihen, että jokainen voi omin silmin todeta Koillisväylän avautumisen satelliittikuvista joista voi verrata jäätilannetta monenkymmnen vuoden ajalta?

        Lyttäätkö näköhavainnot noin vain? Siihen tarvitaan tosi lujaa uskoa.


      • Miten itse suhtaudut
        Miten suhtaudut.. kirjoitti:

        siihen, että jokainen voi omin silmin todeta Koillisväylän avautumisen satelliittikuvista joista voi verrata jäätilannetta monenkymmnen vuoden ajalta?

        Lyttäätkö näköhavainnot noin vain? Siihen tarvitaan tosi lujaa uskoa.

        No miksi ihmeessä siellä ei ole kaupallisesti hyödyntäviä yrityksiä ruuhkaksi asti?
        Luulisi bisnesihmisten tajuavan vähintäin saman kuin sinä, jos siellä purjehduskelpoista väylää olisi.


    • Sähköteurastaja

      No näytä näköhavainto, niin katsotaan sitten.
      Näköhavainto tässä asiassa tarkoittaa että näkyy että väylä on sula, eikö niin.
      Piomas mallinnus ei kelpaa, vaikka olisvat vaihtaneet pleikkarinsa uuteen versioon.
      Tuossa on näköhavainto sulasta pohjoisnavasta vuodeltä 1959.
      http://www.navsource.org/archives/08/tn/0857806.gif

      Joko sieltä on montakin laivaa porhaltanut läpi?

      • Voitko selittää...

        miksi venäläiset panostavat miljardeja Koillisväylään. Järki sanoo, että nimenomaan venäläiset jos ketkä tietävät alueen jäätilanteen. Pitäisikö sinun matkustaa pikaisesti Venäjälle kertomaan että Koillisväylän alueen jäät eivät sula vaan päinvastoin vahvistuvat?

        Varmaankin venäläiset palkitsisivat sinut ruhtinaallisesti kun säästyvät miljardien hukkainvestoinnilta.


      • voitko selittää...
        Voitko selittää... kirjoitti:

        miksi venäläiset panostavat miljardeja Koillisväylään. Järki sanoo, että nimenomaan venäläiset jos ketkä tietävät alueen jäätilanteen. Pitäisikö sinun matkustaa pikaisesti Venäjälle kertomaan että Koillisväylän alueen jäät eivät sula vaan päinvastoin vahvistuvat?

        Varmaankin venäläiset palkitsisivat sinut ruhtinaallisesti kun säästyvät miljardien hukkainvestoinnilta.

        Miten venläiset siihen väylään panostavat? Routapanoksia?
        Hankkimalla jäänmurtajia? Miten?


    • Sähköteurastaja

      Siksi venäläiset tilaavatkin armadan jäänmurtajia.
      Koska venäläiset tietävät arktiksen jäätilanteen, he siis tilaavat jäänmurtajia.
      Jos arktis olisi sula, he eivät tilaisi jäänmurtajia.
      Jäänmurtajia tarvitaan silloin kun on jäitä,

      • Niin. Arktiset jäät heikentyvät ja Venäjä haluaa olla apajilla jatkamalla purjehduskautta molemmista päistään.

        Yhä varmemmalta vaikuttaa, että Sähköteurastaja olet alarmistien palkkaama myyrä tai muuten vaan vapaaehtoistyössä ilmastonmuutoksen kannattajien puolella. Tehokkaampaa ilmastoskeptikkojen sanoman naurettavaksi tekijää en ole millään Suomen keskustelupalstalla tavannut. ; )


      • odotetaan vastausta
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin. Arktiset jäät heikentyvät ja Venäjä haluaa olla apajilla jatkamalla purjehduskautta molemmista päistään.

        Yhä varmemmalta vaikuttaa, että Sähköteurastaja olet alarmistien palkkaama myyrä tai muuten vaan vapaaehtoistyössä ilmastonmuutoksen kannattajien puolella. Tehokkaampaa ilmastoskeptikkojen sanoman naurettavaksi tekijää en ole millään Suomen keskustelupalstalla tavannut. ; )

        kollimaattori on hyvä ja kertoo montako kaupallista alusta on tähän mennessä tänä kesänä sujahtanut sulan väylän läpi?


      • No johan nyt

        hiusta halotaan! Menee tietysti vielä vuosia ennen kuin Koillisväylä on edes kesällä täysin avoin. Jokainen jäänmurtaja pidentää purjehduskautta joka lopulta ilmaston tarpeeksi lämmettyä on ympärivuotinen. Varmaankin jäänmurtajia tullaan tarvitsemaan vielä pitkään. Se tietää paljon työtä suomalaisille laivanrakentajille jos osaavat pitää itsensä kilpailukykyisenä.


      • Sähköteurastaja
        No johan nyt kirjoitti:

        hiusta halotaan! Menee tietysti vielä vuosia ennen kuin Koillisväylä on edes kesällä täysin avoin. Jokainen jäänmurtaja pidentää purjehduskautta joka lopulta ilmaston tarpeeksi lämmettyä on ympärivuotinen. Varmaankin jäänmurtajia tullaan tarvitsemaan vielä pitkään. Se tietää paljon työtä suomalaisille laivanrakentajille jos osaavat pitää itsensä kilpailukykyisenä.

        Jo Nodensskjöldin kuliessa puisella laivallaan koillisväyölän läpi, sieltä löytyi
        laivan mentävä väylä.
        Muutenkan Nordeskjöld ei olisi päässut koilisväylän läpi.
        Niistä ajoista jäät ovat lisääntyneet, alarmisti ei voi hyvähsyä historiallisia faktoja.
        Saammekohan taas tänä kesänä historiallisen uutisen että laiva on hinattu kahden ydinmurtajan avulla koillisväylän läpi, kettutytön muokkamana, eli uutisoidaan laivan purjehtineen koillisväylän läpi ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa.


      • Joka kesä
        Sähköteurastaja kirjoitti:

        Jo Nodensskjöldin kuliessa puisella laivallaan koillisväyölän läpi, sieltä löytyi
        laivan mentävä väylä.
        Muutenkan Nordeskjöld ei olisi päässut koilisväylän läpi.
        Niistä ajoista jäät ovat lisääntyneet, alarmisti ei voi hyvähsyä historiallisia faktoja.
        Saammekohan taas tänä kesänä historiallisen uutisen että laiva on hinattu kahden ydinmurtajan avulla koillisväylän läpi, kettutytön muokkamana, eli uutisoidaan laivan purjehtineen koillisväylän läpi ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa.

        Ethän sinä tiedä mitään! Monena vuonna väylä on koepurjehdittu läpi (muuan norjalainen jopa melonut kajakilla) ja nyt ollaan ryhtymässä tositoimiin.

        Eihän venäläiset hulluja ole. Sinä perustat tietosi 50-luvulla otettuihin valokuviin. Olet auttamattomasti ajastasi jäljessä.


      • Tässä toinen..
        Joka kesä kirjoitti:

        Ethän sinä tiedä mitään! Monena vuonna väylä on koepurjehdittu läpi (muuan norjalainen jopa melonut kajakilla) ja nyt ollaan ryhtymässä tositoimiin.

        Eihän venäläiset hulluja ole. Sinä perustat tietosi 50-luvulla otettuihin valokuviin. Olet auttamattomasti ajastasi jäljessä.

        porukka joka meloi reitin viime kesänä:

        http://www.inukshukexpedition.com/

        (Taitaa olla reitti huomattavasti helpottunut Nordensköldin ajoista)


      • just joo
        Tässä toinen.. kirjoitti:

        porukka joka meloi reitin viime kesänä:

        http://www.inukshukexpedition.com/

        (Taitaa olla reitti huomattavasti helpottunut Nordensköldin ajoista)

        Minkälaista kaupallista arvoa on jonkun kajakkimatkailijan seikkailulla rantalutakossa?


    • Sähköteurastaja

      Näytä vain se purjehduskausi, ja jos arktisjäät heikkenevät, silloinhan venäläisten ei tarvitsisi tilata lisää jäänmurtajia, ja entisistäkin voisi luopua.
      Joko purjehduskausi arktiksella on hyvin menossa, onko kovakin liikenne.
      Vai loppuuko purjehduskausi ennenkuin ehtii alkaakkaan.

      • Älä nyt hei enää viitsi, olet jo paljastunut! :D

        Venäjällä seuraavat sulamistrendiä tarkasti, tietäen hyvin, että Koilisväylää ei saanut pidettyä auki jäänmurtajilla vielä muutama vuosikymmen sitten vallinneessa tilanteessa, mutta nyt näyttää siltä, että kannattaa yrittää ja investoida satoja miljoonia kalustoon.

        Eivät venäläisetkään niin typeriä ole, että vaan odottelisivat valmista, eli jään sulamista kokonaan. He iskevät nyt, kun jäät jo heikkenevät ja alkaa näyttää siltä, että investoinnista seuraa taloudellista ja strategista hyötyä.

        Jos jäätilanne olisi pahenemassa ja denialistien pelottelema jääkausi olisi alkamassa, ei Venäjä hankkisi jäänmurtajia, vaan aloittaisi laajamittaisen pohjoisten alueiden ja Jäämeren laivaston evakuoimisen. Venäläisillä jos keillä on kokemusta siitä, että monivuotisen teräsjään läpi yrittäminen ydinjäänmurtajallakin on pään hakkaamista seinään.


      • Kollitrolli
        Kollimaattori kirjoitti:

        Älä nyt hei enää viitsi, olet jo paljastunut! :D

        Venäjällä seuraavat sulamistrendiä tarkasti, tietäen hyvin, että Koilisväylää ei saanut pidettyä auki jäänmurtajilla vielä muutama vuosikymmen sitten vallinneessa tilanteessa, mutta nyt näyttää siltä, että kannattaa yrittää ja investoida satoja miljoonia kalustoon.

        Eivät venäläisetkään niin typeriä ole, että vaan odottelisivat valmista, eli jään sulamista kokonaan. He iskevät nyt, kun jäät jo heikkenevät ja alkaa näyttää siltä, että investoinnista seuraa taloudellista ja strategista hyötyä.

        Jos jäätilanne olisi pahenemassa ja denialistien pelottelema jääkausi olisi alkamassa, ei Venäjä hankkisi jäänmurtajia, vaan aloittaisi laajamittaisen pohjoisten alueiden ja Jäämeren laivaston evakuoimisen. Venäläisillä jos keillä on kokemusta siitä, että monivuotisen teräsjään läpi yrittäminen ydinjäänmurtajallakin on pään hakkaamista seinään.

        "Tehokkaampaa ilmastoskeptikkojen sanoman naurettavaksi tekijää en ole millään Suomen keskustelupalstalla tavannut."

        Hahahaahahhhahaa, kollimaattorihan se vasta trolli onkin! Ja kaikki Suomen keskustelupalstat on käynyt läpi!


      • pilkkukaks
        Kollimaattori kirjoitti:

        Älä nyt hei enää viitsi, olet jo paljastunut! :D

        Venäjällä seuraavat sulamistrendiä tarkasti, tietäen hyvin, että Koilisväylää ei saanut pidettyä auki jäänmurtajilla vielä muutama vuosikymmen sitten vallinneessa tilanteessa, mutta nyt näyttää siltä, että kannattaa yrittää ja investoida satoja miljoonia kalustoon.

        Eivät venäläisetkään niin typeriä ole, että vaan odottelisivat valmista, eli jään sulamista kokonaan. He iskevät nyt, kun jäät jo heikkenevät ja alkaa näyttää siltä, että investoinnista seuraa taloudellista ja strategista hyötyä.

        Jos jäätilanne olisi pahenemassa ja denialistien pelottelema jääkausi olisi alkamassa, ei Venäjä hankkisi jäänmurtajia, vaan aloittaisi laajamittaisen pohjoisten alueiden ja Jäämeren laivaston evakuoimisen. Venäläisillä jos keillä on kokemusta siitä, että monivuotisen teräsjään läpi yrittäminen ydinjäänmurtajallakin on pään hakkaamista seinään.

        kollimaattori nyt höpötät täysin omiasi.
        Venäläiset itse tietävät seilailleensa alueella pitkään ja ilman moottoreitakin,
        he tietävät myöskin että jäät tulevat ja menevät suhteellisen säännöllisesti, vuosikymmenten mittaisissa jaksoissa.

        http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Northern Sea Route


    • Sähköteurastaja

      Venäjällä seuraavat sulamistrendiä, ja tilaavat 8 uutta jäänmurtajaa.
      Tohan osoittaa kyseen olevan jäätymistrendistä.
      Näyttäkää nyt vain se lista tämän kesän laivaliikenteestä koillisväylän läpi.

    • Meritie tulee, talvitie menee

      "Ilmastonmuutoksen yhteydessä on puhuttu paljon siitä, miten arktisen merijään väheneminen tuo uusia vaihtoehtoisia reittejä pitkänmatkan laivaliikenteelle ja muutenkin mahdollistaa pääsyn uusien alueiden luonnonvaroja hyödyntämään. Sunnuntaina julkaistu tutkimus /1/ täydentää ennusteita siitä, kuinka pohjoisten seutujen liikennemahdollisuudet tulevat muuttumaan seuraavan noin neljänkymmenen vuoden aikana."
      http://fifi.voima.fi/blogikirjoitus/2011/kesakuu/meritie-tulee-talvitie-menee


      1: http://newsroom.ucla.edu/portal/ucla/with-global-warming-arctic-access-203603.aspx?ncid=5367

      • huoh....

        Edelleen pelkkiä ennusteita.


      • huoh.... kirjoitti:

        Edelleen pelkkiä ennusteita.

        Ennusteita (etenkin vakaviin tapahtumiin johtavia) kannattaa tutkia


        "Edelleen pelkkiä ennusteita."

        Niitä tosiaan tehdään paljon, ja asiantuntijat myös hyödyntäövät niitä paljon. Joskus voidaan vakavankin tapahtuman ennustukselle viitata kintaalla, vaikka ennustus myöhemmin toteutuukin, jolloin pahojen seurausten voidaan sanoa olevan turhia, koska tapahtuma oli jo tiedossa-

        Tässä yksi esimerkki, suomalaisen ennustuksesta, joka ennustuksena on ehkä yleinen, mutta pienen kohdemäärän huomioiden hyvinkin huomionarvoinen:
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/110264-suomalaisen-karmea-ennustus-toteutui-fukushimassa


      • huoh....
        Vastaaja kirjoitti:

        Ennusteita (etenkin vakaviin tapahtumiin johtavia) kannattaa tutkia


        "Edelleen pelkkiä ennusteita."

        Niitä tosiaan tehdään paljon, ja asiantuntijat myös hyödyntäövät niitä paljon. Joskus voidaan vakavankin tapahtuman ennustukselle viitata kintaalla, vaikka ennustus myöhemmin toteutuukin, jolloin pahojen seurausten voidaan sanoa olevan turhia, koska tapahtuma oli jo tiedossa-

        Tässä yksi esimerkki, suomalaisen ennustuksesta, joka ennustuksena on ehkä yleinen, mutta pienen kohdemäärän huomioiden hyvinkin huomionarvoinen:
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/110264-suomalaisen-karmea-ennustus-toteutui-fukushimassa

        Taas siirrellään maalitolppia ja keskustelua ohjataan ihan muualle tyypilliseen vihreään tapaan.

        "Ennusteita (etenkin vakaviin tapahtumiin johtavia) kannattaa tutkia"

        Juuri näin.
        Ennustan, että kaikki ruisleipää syöneet tulevat kuoleman.
        Siitä vaan tutkimaan. Asia on vakava.


    • Sähköteurastaja

      Juu, ennustais nyt yhden paatin koillisväylän läpi, ikäänkuin maistiaisiksi.
      Sen vuoksi Venäläiset tilaavat 8 jäänmurtajaa, että saisiavat hinattua edes yhden laivan koillisväylän läpi, ydinmurtajien avustaessa.
      Mahtaako ne olla punoneet tarpeeksi pahsuja vaijereita että kestää.
      Toista se oli Nordenskjöldin aikana, siintä vaan puupaatilla sulan koillisväylän läpi, nyt on jäät vahvistuneet niistä ajoista, mikä johtuu ilmaston kylmenemisestä,
      siintä kertoo se, että nyt on enemmin jäitä kuin silloin.

      • Sokeako olet...?

        ...vai pätkiikö ymmäryksesi? Tässä viestiketjussa on linkkien kera tietoa, että Koillisväylä on melottu läpi jo kanootilla jo pariinkin otteeseen. Ihme kanootteja ne ovat kun painavat "monimetristen ahtojäittesi" läpi. Etkö tajua, että Koillisväylällä on kesäkautena jäitä vain mielikuvituksessasi?


      • Oletko tyhmä?
        Sokeako olet...? kirjoitti:

        ...vai pätkiikö ymmäryksesi? Tässä viestiketjussa on linkkien kera tietoa, että Koillisväylä on melottu läpi jo kanootilla jo pariinkin otteeseen. Ihme kanootteja ne ovat kun painavat "monimetristen ahtojäittesi" läpi. Etkö tajua, että Koillisväylällä on kesäkautena jäitä vain mielikuvituksessasi?

        Miten kanootit liittyvät kaupalliseen merenkulkuun?
        Ymmärrätkö, ettei rahtialukset voi kulkea siinä rantaviivan tuntumassa?
        Kerro nyt ihmeessä montako rahtialusta on sujahtanut tänä kesänä tuon "sulaneen" väylän läpi?


      • Sokeako olet...? kirjoitti:

        ...vai pätkiikö ymmäryksesi? Tässä viestiketjussa on linkkien kera tietoa, että Koillisväylä on melottu läpi jo kanootilla jo pariinkin otteeseen. Ihme kanootteja ne ovat kun painavat "monimetristen ahtojäittesi" läpi. Etkö tajua, että Koillisväylällä on kesäkautena jäitä vain mielikuvituksessasi?

        Vain liikenne puuttuu

        Täällä on jo kerrottu, että väylä on auki heti kun liikennettä saadaan tarpeeksi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9994940/#comment-50327095
        (Selvitys: Koillisväylä voidaan avata jo liikenteelle) ,2008


    • Sähköteurastaja
      • Sähköteurastaja

    • Kattele ympärillesi

      Linkkejä on tässä viestiketjussa. Tuolla asenteella pysyt tietämättömyyden pimeydessä.

    • ei todista mitään

      Totta kai kanooteilla pääsee pujottelemaan läpi vaikeistakin ahtojäistä jotka pysäyttävät raskaammat kauppalaivat.

      Eskimot ja Siperian kansat ovat tehneet sitä kajakeillaan iät ja ajat. Ja jos heille olisi tärkeää niin he olisivat ajaneet Koilliväylän tai Luoteisväylän läpi näillä kevyillä ja sukkelilla veneilläään jo satoja vuosia sitten. Ehkä ovatkin, kuka tietää?

      Ei ultrakevyellä ja pienellä aluksella liikkuminen ole ollut koskaan Arktiksella vaikeaa. Sellaisella liikkuminen nykyaikana ei todista mitään.

      • g-leiter

        Voisivatko nämä "koillisväylän melojat" ystävällisesti näyttää meille esim. NSIDC:n tai IRAC JAXA:n nykyisitä kuvista mistä kohtaa sitä koillisväylää pääsee läpi esim rahtialuksella. Siellähän ei kuulemma ole kesäkautena jäätä. Niin tiedän että jää näyttämättä. Samoin jäi näyttämättä kaikilta maailman johtavilta aviiseilta vuoden 2007 syksyllä tehty ennustus, jonka mukaan pohjoisnapa on sula kesllä 2008. Ei ollut ja olivat hiljaa kuin se sukassa. Te jaksatte jauhaa tätä samaa potaskaa edelleen päivästä toiseen.


      • Milläs estät?
        g-leiter kirjoitti:

        Voisivatko nämä "koillisväylän melojat" ystävällisesti näyttää meille esim. NSIDC:n tai IRAC JAXA:n nykyisitä kuvista mistä kohtaa sitä koillisväylää pääsee läpi esim rahtialuksella. Siellähän ei kuulemma ole kesäkautena jäätä. Niin tiedän että jää näyttämättä. Samoin jäi näyttämättä kaikilta maailman johtavilta aviiseilta vuoden 2007 syksyllä tehty ennustus, jonka mukaan pohjoisnapa on sula kesllä 2008. Ei ollut ja olivat hiljaa kuin se sukassa. Te jaksatte jauhaa tätä samaa potaskaa edelleen päivästä toiseen.

        Jankkaat varmaan jargoniasi vielä silloinkin kun laivat kulkevat rutiinilla Koillisväylää pitkin.


        STT

        Euroopan ja Aasian välinen pohjoinen merireitti on mahdollista avata kaupalliselle liikenteelle.

        Arktisen merenkulun asiantuntijan Aker Arcticin tutkimukset osoittavat, että Koillisväylällä purjehtiminen on mahdollista teknisesti ja taloudellisesti. Liikenne voi alkaa, kun löytyy riittävästi kaupallista kiinnostusta.

        Koillisväylän käyttäminen lyhentäisi purjehdusajan Euroopasta Aasiaan puoleen nykyisestä. Matka kestäisi talvella 20 päivää ja kesällä 11 päivää.

        Matka Suezin ja Malakansalmen kautta vie 40 purjehduspäivää.

        Purjehdusta pohjoisilla vesillä on helpottanut muun muassa jääolojen muutos.

        "Koillisväylän potentiaali on hyvin suuri. Nähtäväksi jää, kuka uskaltaa ensimmäisenä ottaa reitin avaamiseen liittyvät riskit," sanoo Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini STT:lle.


      • Maailman paras..
        g-leiter kirjoitti:

        Voisivatko nämä "koillisväylän melojat" ystävällisesti näyttää meille esim. NSIDC:n tai IRAC JAXA:n nykyisitä kuvista mistä kohtaa sitä koillisväylää pääsee läpi esim rahtialuksella. Siellähän ei kuulemma ole kesäkautena jäätä. Niin tiedän että jää näyttämättä. Samoin jäi näyttämättä kaikilta maailman johtavilta aviiseilta vuoden 2007 syksyllä tehty ennustus, jonka mukaan pohjoisnapa on sula kesllä 2008. Ei ollut ja olivat hiljaa kuin se sukassa. Te jaksatte jauhaa tätä samaa potaskaa edelleen päivästä toiseen.

        pohjoisten merialueiden jäätuntemus on Suomessa. Sinut se näyttää sivuttaneen täysin:

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Maailman jäätiedon keskus löytyy Vuosaaren satamasta/1135233198151


      • Kuka estää?
        Milläs estät? kirjoitti:

        Jankkaat varmaan jargoniasi vielä silloinkin kun laivat kulkevat rutiinilla Koillisväylää pitkin.


        STT

        Euroopan ja Aasian välinen pohjoinen merireitti on mahdollista avata kaupalliselle liikenteelle.

        Arktisen merenkulun asiantuntijan Aker Arcticin tutkimukset osoittavat, että Koillisväylällä purjehtiminen on mahdollista teknisesti ja taloudellisesti. Liikenne voi alkaa, kun löytyy riittävästi kaupallista kiinnostusta.

        Koillisväylän käyttäminen lyhentäisi purjehdusajan Euroopasta Aasiaan puoleen nykyisestä. Matka kestäisi talvella 20 päivää ja kesällä 11 päivää.

        Matka Suezin ja Malakansalmen kautta vie 40 purjehduspäivää.

        Purjehdusta pohjoisilla vesillä on helpottanut muun muassa jääolojen muutos.

        "Koillisväylän potentiaali on hyvin suuri. Nähtäväksi jää, kuka uskaltaa ensimmäisenä ottaa reitin avaamiseen liittyvät riskit," sanoo Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini STT:lle.

        Laita vaan lista väylää käyttäneistä aluksista. Muuta ei pyydetty.
        Luulisi tuon olevan kaupallisesti kannattavaa, jos se olisi mahdollista.


      • Umpijäässä...

        ei kanooteilla liikkuminen ole mahdollista. Vasta nyt kun jäät ovat tarpeeksi sulaneet, alueella on mahdollista liikkua kesäaikaan jopa kanooteilla. Nordensköldin tutkimusretkien aikoihin samalla aluleella oli ympärivuotiset metrejä paksut ahtojääröykkiöt joiden vankina Nordensköldin alus oli kuukausikaupalla.


      • Sähköteurastaja
        Umpijäässä... kirjoitti:

        ei kanooteilla liikkuminen ole mahdollista. Vasta nyt kun jäät ovat tarpeeksi sulaneet, alueella on mahdollista liikkua kesäaikaan jopa kanooteilla. Nordensköldin tutkimusretkien aikoihin samalla aluleella oli ympärivuotiset metrejä paksut ahtojääröykkiöt joiden vankina Nordensköldin alus oli kuukausikaupalla.

        Nooh nooh, jos laivanvarustajat olisivat niin hölmöjä että yrittäisivät käyttää koillisväylää, olisivat rahtilaivat ahtojäiden saartamina vuosikaupalla.
        Eli näin se ilmasto on kylmentynyt, vai yrititkö sanoa jotain.
        Johan se kutasi jäät huomattavasti eterlämmäksikin.
        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yli 500 merimiestä jumissa jäiden keskellä Ohotanmerellä/1135262798525


      • siis tammikuussa
        Sähköteurastaja kirjoitti:

        Nooh nooh, jos laivanvarustajat olisivat niin hölmöjä että yrittäisivät käyttää koillisväylää, olisivat rahtilaivat ahtojäiden saartamina vuosikaupalla.
        Eli näin se ilmasto on kylmentynyt, vai yrititkö sanoa jotain.
        Johan se kutasi jäät huomattavasti eterlämmäksikin.
        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yli 500 merimiestä jumissa jäiden keskellä Ohotanmerellä/1135262798525

        Yli 500 merimiestä jumissa jäiden keskellä Ohotanmerellä
        3.1.2011 (uutisen päiväys)

        Varmaankaan vielä ei kannattaisi lähteä Ohotan merelle vielä tammikuussa kovin heppoisilla aluksilla. Uutisessa kuitenkin kerrottiin, ettei aluksilla ole hätää ja jäänmurtaja on tulossa auttamaan.

        Tämäkin uutinen todistaa, että johan tuolla merialueella liikkuu laivoja JOPA KYLMIMPÄNÄ VUODENAIKANA.


      • 4+8
        siis tammikuussa kirjoitti:

        Yli 500 merimiestä jumissa jäiden keskellä Ohotanmerellä
        3.1.2011 (uutisen päiväys)

        Varmaankaan vielä ei kannattaisi lähteä Ohotan merelle vielä tammikuussa kovin heppoisilla aluksilla. Uutisessa kuitenkin kerrottiin, ettei aluksilla ole hätää ja jäänmurtaja on tulossa auttamaan.

        Tämäkin uutinen todistaa, että johan tuolla merialueella liikkuu laivoja JOPA KYLMIMPÄNÄ VUODENAIKANA.

        Ohotanmeri ei ole jäämerellä.

        "Koillisväylän käyttäminen lyhentäisi purjehdusajan Euroopasta Aasiaan puoleen nykyisestä. Matka kestäisi talvella 20 päivää ja kesällä 11 päivää."

        No johan on vale. Sellaista laivaa ei ole vielä tehty joka ajaa talvella noissa jäissä.


    • Sähköteurastaja

      Selitän vielä kerran.
      Jos pohjoisen merireitit olisivat vapautumassa jäistä, ei tarvitsisi jäänmurtajia lisää.
      Eihän Nordenskjöldilläkään ollut jäänmurtajia, eikä katttoja, satelliitteja, navigaattoreita, helikoptereita, siintä huolimatta hän purjehti läpi koillisväylän.
      Jos olisi jäät olleet esteenä, hän ei olisi purjehtinut läpi koillisväylän.
      Eli siirtykäämme alarmistille kovin vaikeaan peruskysymukseen.
      Purjehtiko Nordenskjöld läpi koillisväylän.
      A : purjehti
      B : ei purjehtinut.
      Vastatkaa vapaasi.

      • Yksi kesä ei Vegalle riittänyt, vaan se jäi talveksi jumiin jäihin jatkaen matkaa seuraavana kesänä. Vastaako sellainen toiminta sen enempää kaupallisen purjehduksen vaateita kuin kanootilla melominenkaan? ; )


      • pilkkukaks
        Kollimaattori kirjoitti:

        Yksi kesä ei Vegalle riittänyt, vaan se jäi talveksi jumiin jäihin jatkaen matkaa seuraavana kesänä. Vastaako sellainen toiminta sen enempää kaupallisen purjehduksen vaateita kuin kanootilla melominenkaan? ; )

        Anna mun kaikki kestää,
        Nordenskjöld purhjehti koko reitin ympäri,
        yhtenä kesänä luonnontutkimusta ja karttoja tehden tyynelle ja toisena kesänä toista reunaa luonnontutkimusta ja karttoja tehden takaisin atlantille.


      • pilkkukaks
        pilkkukaks kirjoitti:

        Anna mun kaikki kestää,
        Nordenskjöld purhjehti koko reitin ympäri,
        yhtenä kesänä luonnontutkimusta ja karttoja tehden tyynelle ja toisena kesänä toista reunaa luonnontutkimusta ja karttoja tehden takaisin atlantille.

        Hän siis talvehti Beringillä.


      • pilkkukaks kirjoitti:

        Anna mun kaikki kestää,
        Nordenskjöld purhjehti koko reitin ympäri,
        yhtenä kesänä luonnontutkimusta ja karttoja tehden tyynelle ja toisena kesänä toista reunaa luonnontutkimusta ja karttoja tehden takaisin atlantille.

        Vega jäi jumiin jäihin (vain) 200 kilometriä Beringin salmesta, joten eipä tuo purkki läpäissyt Koillisväylää yhtenä kesänä. ; )


      • pilkkukaks
        Kollimaattori kirjoitti:

        Vega jäi jumiin jäihin (vain) 200 kilometriä Beringin salmesta, joten eipä tuo purkki läpäissyt Koillisväylää yhtenä kesänä. ; )

        Purkkipa hyvinkin, 40m ja 60 heppanen höyrykone, ei tarvitse ankkuroinnin aikana hääppöinen riite kertyä ymärille niin son soronnoo.

        Tiesitkö että Nordenskiöld oli ensimmäinen tunnustettu ituhippi?
        Oli nimittäin matkakirjoissaankin kovasti huolissaan arkitsen alueen ekosysteemistä ja siinä tapahtuneista hälyttävistä muutoksista nopean lämpeämisen ja johdosta.


    • Sähköteurastaja

      No Nordensnsjöd kartoitti reittiä, ja havaitsi ettei se ei ollut talvisin sula,
      eikä se ole nykyään sula edes kesäisinkään.
      Näin se ilmasto kylmenee.
      Vai oletatko Nordenskjöldin purjehtineen talvella sulan koillisväylän läpi?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe