Hengellistä väkivaltaa on

se...

kun sinua aletaan syyllistää siitä, ettet koe oloasi onnelliseksi.
"No, mikä sinulla sitten on?"
"Ettet vain olisi luopumassa uskostasi?"
"Ettei vain olisi jäänyt raamantun lukeminen liian vähiin "
"Oletko edes rukoillut?"

Eikö mitään asiaa voida erottaa uskosta ja puhua ongelmista
ongelmina? Ei se ole "uskosta" kiinni, onko ongelmia vai ei,
niitä tulee joka tapauksessa, mutta syyllistäminen uskoon liittyvillä
asioilla ei tunnu kivalta, eikä sitä kaipaisi, kun on vaikeaa jo muutenkin :(
Väkisin hymyilemistä ja onnellisuuden teeskentelyä tämä pintakiiltoinen
elämä tuntuu monelle olevan. Ongelmista ei puhuta kenenkään kanssa,
eikä niitä uskalleta myöntää. Ikään kuin se olisi uskon puutteeseen
liittyvä ongelma.

4

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -piitu-

Hyvin kirjoitettu! Synnyin perheeseen joka kuului Säkyläläiseen Lasarus veljet nimiseen seurakuntaan (lahko/henkilöpalvontakultti) Omat kokemukseni ovat hyvinkin samanlaiset.Kaikki ongelmat johtuivat "armon levosta putoamisesta", "valvomattomuudesta","uskonnäyn menettämisestä" jne. Kenellekkään aikuiselle ei hyödyttänyt puhua ongelmistaan, koska vastaus oli aina sama: Hiljenny hetkeksi Herran eteen ja tutki sanaa.Kukaan ei käsittänyt ettei esim. nuoren masennus parane raamattua lukemalla!!! Toisaalta jos olit liian hyväntuulinen,vilkas tai eloisa, alettiin epäillä johtuiko "levottomuus" siitä että olit tehnyt jotain pahaa. Tai langennut liialliseen "huolettomuuteen" ja "putoamassa pois Jeesuksen askelista". Vähemmästäkin nuoren (ja vähän vanhemmankin) ihmisen pää sekoaa. Koitat kieli keskellä suuta käyttäytyä niin ettei kokoajan epäiltäisi jostakin.

En tiedä mistä sinun kokemuksesi ovat peräisin mutta omat kokemukseni em. lahosta ovat todella pahat ja synkät. Sairas lahko joka rikkoo ennemmin tai myöhemmin ihmisen mielenterveyden. Moni porukasta lähtenyt on turvautunut ammattiapuun selvitäkseen mm. vakavasta masennuksesta. Varoitan kaikkia tämän lukevia kiertämään kaukaa tuon sairaan uskonlahkon.

• Kiitos!

Mukava kuulla, että jollakin on samanlaisia tuntemuksia asiasta.
      Olen kasvanut tiukkapipoisessa helluntalaiskodissa. Äitini tausta liittyi myös lestaadiolaisuuteen. Hyvin tiukka kuri, ehdottomuus uskonasioihin, vei minut melkein hulluuden partaalle nuoruusiässä. Nyt muutaman vuoden yli 40-vuotiaana olen joutunut uudestaan läpikäymään näitä asioita. Uskon edelleen, mutta elämä ei ole ollut minulle helppoa pitkään aikaan. Osa syynä on liian kova kiire, kovat vaatimukset työssä, epäonnistuminen ihmis-suhteissa ym.
      Välillä olen ajatellut tappaa itseni, saadakseni rauhan, mutta toistaiseksi olen sinnitellyt eteenpäin. Ei vain ole oikein ketään, kenelle puhua ongelmistaan, se tässä painaa.

• eitarvitseyksinjaksa

Voi kuinka surullista ettei sulla ole lähipiirissä ketään uskottua. Kuinka olisi auttava puhelin johon saa nimettömänä soittaa, tai auttaisiko se, jos vaikka kirjoittelisit tänne kaikki mikä nyt painaa.

Itse olin pari päivää sitten oikein maassa, ajattelin, ettei ole ketään, ketä viitsisi taakoittaa omalla matalpaineella. Sitten muistin, onhan mulla Isi, ja Jumalani edessä itkin sydämeni kyllyydestä. Illalla sitten vielä tapasin uskovan ja kerrottuani hänellekin tunnelmistani itkun kera, hän rukoili puolestani. Aamulla oli tosi kevyt olo. Kyllä meidän pitäisi osata hoitaa toisiamme.

• -jen-

Suosittelen kääntymään rohkeasti ammattiavun puoleen.Yksin ei tarvitse jaksaa ja ajatukset itsemurhasta ovat vakava merkki pikaisesta avun tarpeesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe