En kohdista tätä nyt pelkästään mormoneihin vaan kaikkiin niihin uskovaisiin jotka tällä palstalla huseeraavat: missä on teidän nöyryytenne? Onko sitä lainkaan olemassa? Teeskentelettekö nöyrää kirkonmenoissa ja tulette sitten tälle palstalle nyrpistelemään nokkaanne ja vähättelemään toisten uskoa, toivoa ja mielipiteitä? Siltä tosiaan vaikuttaa. Enpä ole itsekään nöyränä täällä esiintynyt. Sen voin sanoa, että tietynlainen nöyryys lopettaa vittuilun - puolin ja toisin.
Nöyryyteni puute (onkos se sitten pöyhkeyttä) pakottaa minut kommentoimaan, että keskiverto mormoni ei ole kovinkaan nöyrä. Mitäs siinä nöyräilemään, kun ollaan ainoassa oikeassa kirkossa muiden ollessa perkeleen kirkoissa. Lisäksi jos on vielä pappeus plakkarissa, niin sitähän ollaan jo päätä ylempänä muita.
Lähetystyö - joka on minun mielestäni sitä perkeleen työtä - oli kirkko sitten mikä tahansa - on kanssa eräänlaista pöyhkeyttä. Ei voida hyväksyä ihmisiä sellaisina kuin he ovat eikä heidän uskoaan. Ihmiset pitää saada samaan muottiin, muussa tapauksessa he ovat alempiarvoisia - jos ei vielä, niin ainakin sitten kuoleman jälkeen.
Miettikää mikä on oikeanlaista nöyryyttä! Se on sitä hiljaista tietoa, hyväksyntää, suvaitsevaisuutta ja pyyteetöntä rakkautta. Voisin nyt tällainen nöyryydenpuuskan vaikutuksesta pyytää vaikka vähän anteeksi:
Nenada, Tapani, pyydän anteeksi että olen niin paljon mollannut teille arvokasta uskontoa ja tehnyt välillä jopa henkilöhyökkäyksiä. Puolustelen tätä sillä, että arvostan totuutta henkilökohtaisesti ja pyrin tuomaan sitä esiin. Hyväksyn kuitenkin sen tosiasian, että jotkin totuudet ovat syvästi henkilökohtaisia, eikä niihin silloin pidä puuttua. Koitan kirjoittaa tästä lähin neutraalimpaan sävyyn.... en vaan tiedä pystynkö siihen, anteeksi jo etukäteen.
Missä on uskovaisten nöyryys?
58
154
Vastaukset
- tasavertaisuutta
Eihän sitä tarvitse kuin ajatella fariseusta ja publikaania. Noiden sanojen merkitys on aika selvää, oli uskovainen tai ei. Uskonnollaan pöyhkeily tai nöyristely voi olla ihan sairasta ja oman näkemyksensä tuputtaminen ja tyrkyttäminen toiselle on henkistä väkivaltaa. (Lähetystyön voi muuttaa ilman uskontoa toimivaksi palvelevaksi hyväntekeväisyydeksi - kyllä niitä autettavia riittää ilman uskontoakin).
Mutta uskonnollisten ja ei-uskonnollisten keskustelut, mielipiteet ja kritiikki ovat tärkeitä, jotta uskonnolliset väärinkäytökset ja salaisetkin tabut tulevat julkisuuteen ja epäkohtiin puututtaisiin. Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]- Exmoro
Mielestäni on täysin eri asia tehdä ihmisiä oetuslapsiksi kuin kastaa kirkon jäseneksi. Opetuslapseksi tekeminen tarkoittaa Jeesuksen opettaman elämänfilosofian omaksumista.
Exmoro kirjoitti:
Mielestäni on täysin eri asia tehdä ihmisiä oetuslapsiksi kuin kastaa kirkon jäseneksi. Opetuslapseksi tekeminen tarkoittaa Jeesuksen opettaman elämänfilosofian omaksumista.
Kaste on portti Jumalan valtakuntaan maan päällä eli Jeesuksen Kristuksen kirkkoon tullaan VAIN kasteen kautta. Ei voi olla jäsen ja opetuslapsi ellei ole kastettu. Tämä antamani Raamatun jae osoittaa sen. Ennen kastetta tulee olla opetusta, mutta se ei ole opetuslapsena olemista, sillä opetuslapsella tarkoitetaan kirkon jäsentä Raamatussa:
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]- ...
Tapani1 kirjoitti:
Kaste on portti Jumalan valtakuntaan maan päällä eli Jeesuksen Kristuksen kirkkoon tullaan VAIN kasteen kautta. Ei voi olla jäsen ja opetuslapsi ellei ole kastettu. Tämä antamani Raamatun jae osoittaa sen. Ennen kastetta tulee olla opetusta, mutta se ei ole opetuslapsena olemista, sillä opetuslapsella tarkoitetaan kirkon jäsentä Raamatussa:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]Ei tuossa käsketä kastamaan Smithin kirkkoon.
Toisaalta tällä palstalla oli jo aiemmin osoitettu, että kastekäsky Markuksen evankeliumissa on myöhempi lisäys ja toisaalta Kristuksen kasteen ei sanota olevan vesikaste, vaan tulen ja Pyhän Hengen kaste. Upotuspuljaukset ovat siis turhia. Pitäisi kastaa tulella. ... kirjoitti:
Ei tuossa käsketä kastamaan Smithin kirkkoon.
Toisaalta tällä palstalla oli jo aiemmin osoitettu, että kastekäsky Markuksen evankeliumissa on myöhempi lisäys ja toisaalta Kristuksen kasteen ei sanota olevan vesikaste, vaan tulen ja Pyhän Hengen kaste. Upotuspuljaukset ovat siis turhia. Pitäisi kastaa tulella.Kyllä tässä on kysymys vesikasteesta:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]
Kasteen jälkeen tulee kätten päällepano Pyhän Hengen vastaanottamiseksi:
Evankeliumi tiiviisti:
Ap.t. 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]- ...
Tapani1 kirjoitti:
Kyllä tässä on kysymys vesikasteesta:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]
Kasteen jälkeen tulee kätten päällepano Pyhän Hengen vastaanottamiseksi:
Evankeliumi tiiviisti:
Ap.t. 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]Niin, tuo Mark on siis myöhempää lisäystä. Missään mainitsemissasi kohdissa ei puhuta vesikasteesta. Monessa kohdassa mainitaan kastamisesta Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Toisaallahan sanotaan, että Johanneksen kste oli vesikaste ja Kristuksen kaste on tulikaste ja Pyhän Hengen kaste,
Ja Smithin kirkkoon kastamisesta ei todellakaan puhuta mitään!
- Ent. mormoni
Onko kristillisyys elämistä rakastaen Jumalaa, lähimmäisiä ja koko luomakuntaa? Vai onko se oikeanlaiseen oppiin ja sen toimituksiin uskomista ja opinkohtien mahdollisimman pilkuntarkkaa noudattamista.
Missä on tuli?
Muistuu mieleen tarina heimosta, jolle muukalainen opetti tulen teon taidon ja sen, miten monin eri tavoin tuli tekee elämän paremmaksi kaikille. Heimon papit takavarikoivat tulentekovälineet ja pystyttivät niille alttarin, jollaheimo kävi vuodesta toiseen palvomassa ihmeitätekeviä tulentekovälineitä.
Mutta heimo paleli edelleen kylmänä vuodenaikana ja söi saalistamansa riistan raakana. Jotain kehitystä oli silti tapahtunut, olihan heillä sentään muukalaisen tuoma 'uskonto'. - Lehi
Ainakin Jumalan rakastamisesta minulla on yksi vastaus: Emme voi rakastaa sellaista olentoa, josta meillä ei ole minkäänlaista käsitystä.
Jonkinlaisen käsityksen meille antaa uskonnollinen oppi. Koska uskontoja on niin paljon, meidän on kyetävä löytämään uskonto, jonka oppi antaa oikean käsityksen Jumalasta.
Sen jälkeen tulee Jumalan rakastaminen, jota pitäisi osoittaa jollain tavoin.
Raamattu osoittaa, että ihmisiä on kaikina aikoina vaaditu asettamaan Jumala ensimmäiselle sijalle erilaisia uhreja uhraamalla. Meidän aikana kaste on ainakin yksi tapa osoittaa, että rakastamme Jumalaa ja haluamme olla kuuliaisia Hänen käskyille.
Lasten laulun sanoin:
"Uskostamme meidän täytyy myöskin todistaa. Kasteen kauta saamme näyttää, rakastamme Jumalaa."
Sen jälkeen kun olemme oppineet rakastamaan Jumalaa, tulee lähimäisten rakastaminen ja sitten kaikkia muita ja koko ihmiskuntaa.
Tuota tarinaa heimolle muukalaisen tuomasta tulesta pitää mietiä.- Exmoro
Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa - ja tarkoittaa Jumalaa subjektiivisena oliona (jonka esim MAP-opin mukaan käsittää) - niin silloin puhuu täyttä paskaa. Miksi joku rakastaisi jotain josta 1) ei ole mitään todistetta, 2) ei saa mitään kontaktia, 3) ei näe / ei voi koskea, 4) aiheuttaa niin paljon murhetta, 5) on kostonhaluinen (huom! VT), 6) on pikkusieluinen ja turhamainen, yms...
Sen ymmärrän, jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta tarkoittaa esim: 1) tuntee yhteyttä läheisiin ihmisiin ja maailmaan hyväksyy itsensä osana maailmankaikkeutta, 2) rakastaa pyyteettä lähimmäisiään, yms.
...mutta että siis rakastaa Jumalaa "olentona", naurettavaa. Olen aina tuntenut jonkinlaista vastenmielisyyttä siitä kun paastokokouksessa pienet lapset käyvät todistamassa siitä kuinka he tietävät Joseph Smithin olevan Jumalan profeetta ja kuinka he tietävät MAP-kirkon olevan palautettu kirkko. Mutta kun joku pieni lapsi kertoo kuinka paljon hän rakastaa Jumalaa, niin silloin on pakko lähteä oksentamaan. - !!!
Kumma juttu, että viestejä katoaa jatkuvasti! Tästä kohdalta on kadonnut viestini, jossa peräänkuulutan aitoa lähimmäisenrakkautta sen sijaan, että harjoitetaan vain ehdollista rakkautta kaikkia niitä kohtaan jotka uskovat tiettyihin oppirakennelmiin ja tietyn kaltaiseen luulihaklönttijumalaan.
Jos tästä tulee samanlainen hymistelypalsta kuin mitä mormoneilla jo on (nenada-Mayan palsta), ei ole mitään mieltä kirjoitella tänne enää. Exmoro kirjoitti:
Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa - ja tarkoittaa Jumalaa subjektiivisena oliona (jonka esim MAP-opin mukaan käsittää) - niin silloin puhuu täyttä paskaa. Miksi joku rakastaisi jotain josta 1) ei ole mitään todistetta, 2) ei saa mitään kontaktia, 3) ei näe / ei voi koskea, 4) aiheuttaa niin paljon murhetta, 5) on kostonhaluinen (huom! VT), 6) on pikkusieluinen ja turhamainen, yms...
Sen ymmärrän, jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta tarkoittaa esim: 1) tuntee yhteyttä läheisiin ihmisiin ja maailmaan hyväksyy itsensä osana maailmankaikkeutta, 2) rakastaa pyyteettä lähimmäisiään, yms.
...mutta että siis rakastaa Jumalaa "olentona", naurettavaa. Olen aina tuntenut jonkinlaista vastenmielisyyttä siitä kun paastokokouksessa pienet lapset käyvät todistamassa siitä kuinka he tietävät Joseph Smithin olevan Jumalan profeetta ja kuinka he tietävät MAP-kirkon olevan palautettu kirkko. Mutta kun joku pieni lapsi kertoo kuinka paljon hän rakastaa Jumalaa, niin silloin on pakko lähteä oksentamaan.Kyllä Jumala on ollut maanpäällä. Jeesus Kristus on myös Jumala ja ykseydessä Isän kanssa. Hän jopa totesi, että joka on nähnyt Hänet on nähnyt Isän. Niin samanlaisia ovat Isä ja poika. Raamatun välityksellä Raamattuun uskovat voivat tutustua Jeesukseen ja pystyvät muodostamaan melko hyvän käsityksen siitä millaista Jumalaa voivat rakastaa. Niin kaikkihan vaatii uskoa. Myös rukouksen kautta voimme olla Jumalaan yhteydessä ja vastaukset voivat tulla Pyhän Hengen kautta, joka on myös Jumaluuden jäsen ja ykseydessä sekä Isän, että Pojan kanssa. Tämäkin vaatii uskoa. Itselläni on viimeaikoina ollut niinpaljon myönteisiä kokemuksia rukouksen voimasta ja siitä että niihin vastataan. Liian moni pyyntöni on toteutunut sellaisenaan, että uskoisin vain sattumaan. Pyynnot ei ole kohdistunut vain itseeni vaan moniin läheisiin joiden vaikeuksista olen tiennyt.
- ?
Unski kirjoitti:
Kyllä Jumala on ollut maanpäällä. Jeesus Kristus on myös Jumala ja ykseydessä Isän kanssa. Hän jopa totesi, että joka on nähnyt Hänet on nähnyt Isän. Niin samanlaisia ovat Isä ja poika. Raamatun välityksellä Raamattuun uskovat voivat tutustua Jeesukseen ja pystyvät muodostamaan melko hyvän käsityksen siitä millaista Jumalaa voivat rakastaa. Niin kaikkihan vaatii uskoa. Myös rukouksen kautta voimme olla Jumalaan yhteydessä ja vastaukset voivat tulla Pyhän Hengen kautta, joka on myös Jumaluuden jäsen ja ykseydessä sekä Isän, että Pojan kanssa. Tämäkin vaatii uskoa. Itselläni on viimeaikoina ollut niinpaljon myönteisiä kokemuksia rukouksen voimasta ja siitä että niihin vastataan. Liian moni pyyntöni on toteutunut sellaisenaan, että uskoisin vain sattumaan. Pyynnot ei ole kohdistunut vain itseeni vaan moniin läheisiin joiden vaikeuksista olen tiennyt.
Jospa oikea Jumala kuulee jopa mormonien rukouksia?
- Exmoro
Unski kirjoitti:
Kyllä Jumala on ollut maanpäällä. Jeesus Kristus on myös Jumala ja ykseydessä Isän kanssa. Hän jopa totesi, että joka on nähnyt Hänet on nähnyt Isän. Niin samanlaisia ovat Isä ja poika. Raamatun välityksellä Raamattuun uskovat voivat tutustua Jeesukseen ja pystyvät muodostamaan melko hyvän käsityksen siitä millaista Jumalaa voivat rakastaa. Niin kaikkihan vaatii uskoa. Myös rukouksen kautta voimme olla Jumalaan yhteydessä ja vastaukset voivat tulla Pyhän Hengen kautta, joka on myös Jumaluuden jäsen ja ykseydessä sekä Isän, että Pojan kanssa. Tämäkin vaatii uskoa. Itselläni on viimeaikoina ollut niinpaljon myönteisiä kokemuksia rukouksen voimasta ja siitä että niihin vastataan. Liian moni pyyntöni on toteutunut sellaisenaan, että uskoisin vain sattumaan. Pyynnot ei ole kohdistunut vain itseeni vaan moniin läheisiin joiden vaikeuksista olen tiennyt.
Raamatusta voi myös tutustua rakastavaan JUmalaan, joka mm. usutti karhun lapsijoukkoon ja karhu tappoi ja repi kymmeniä lapsia riekaleiksi. Juu, kyllä tämänkin löytyy VT:stä. Sieltä voi lukea paljon irvokkaita juttuja mitä kostonhaluinen ja pikkusieluinen Jumala on vaatinut ja kostanut.
...eikä Jeesuskaan aina ole mikään mukava. - ?
Exmoro kirjoitti:
Raamatusta voi myös tutustua rakastavaan JUmalaan, joka mm. usutti karhun lapsijoukkoon ja karhu tappoi ja repi kymmeniä lapsia riekaleiksi. Juu, kyllä tämänkin löytyy VT:stä. Sieltä voi lukea paljon irvokkaita juttuja mitä kostonhaluinen ja pikkusieluinen Jumala on vaatinut ja kostanut.
...eikä Jeesuskaan aina ole mikään mukava.Niin, ja minä tuossa edellä en tarkoittanut oikealla Jumalalla edes Raamatun (varsinkaan VT:n) Jumalaa.
Exmoro kirjoitti:
...eikä Jeesuskaan aina ole mikään mukava.Vanha testamentti ei ole kaikin osin kovin luotettava, koska ihmiset ovat panneet sinne myös omiaan. Vanhan testamentin Jumala tunnetaan kyllä ankarana, joka varmaankin johtui osin siitä, että muinainen Israel oli ollut pakanakansan keskuudessa ja heistä piti ankaran lain kautta kitkeä pois kaikkinainen vääryys ja pakanalliset tavat.
Uuden testamentin Jumalan sanoma on toisen sisältöinen. Hän antoi toisenlaisen eli korkeamman lain ja lopetti mm. uhraamisen verta vuodattamalla. Tämä korkeampi laki opettaa ihmistä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistä suurimpana lakina.
Ehkä Jeesus ei ollut mukava törkeätä vääryyttä tekeviä ihmisiä kohtaan. Hän oli ankara niille huijareille, jotka olivat temppelin esipihalla huijaamassa tavallista kansaa vaihtamalla väärällä kurssilla heidän rahojaan temppelirahaksi ja käärivät voitot taskuihinsa. Ihmisten piti vaihtaa saastainen Rooman valuutta temppelirahaksi, jolla ostettiin uhrieläimiä.. Jeesus totesikin noille rahanvaihtajille, että olivat tehneet Hänen Isänsä talon ryöväreiden luolaksi. He myös hioivat karkealla pöydällä ritilän läpi roomalaisista kultarahoista kultaa, joka valui hiukkasina pöydän alapuolelle josta useiden kertojen jälkeen saivat kokoon kultaa, jonka sulattivat harkoiksi.
- Lehi
Mistä tämä into toisten uskonnon vääristelyyn? Osoitaako kirjoituksesi lähimäisen rakkauta?
Ollaanhan mekin teidän lähimäisiä, kuten te olete meidän lähimäisiämme. - näin se on
Mutta eihän se ole vääristelyä; ne ovat Ex-moron mielipiteitä mormonismista ja muista uskonnoista. Joten äläpä vääristele itse.
Itse voin sanoa omasta puolestani, että kyllä minä lähimmäisistäni yleensä pidän ja välitän, vaikka kritisoinkin mieleni mukaan.
Muuten tuo lähimmäisen rakkaus, jota Jeesus vuorisaarnassaan painottaa ja sen sanotaan olevan Raamatun ydinsanoma, on aika vaikea toteuttaa ja mahdoton täydellisesti - olit sitten mitä uskoa tahansa tai ei-uskovainen. - missä raja?
Joo, muuten olen huomannut saman, että täältä häviää mielipiteitä vähin äänin.
Todellakin minäkin luin tekstisi ja vastasinkin siihen aivan asiallisesti.
Näköjään teksti, jossa arvosteltiin mormonilasten todistelua uskostaan, on kadonnut. Ehkäpä joku mormoni ei kestä rehellistä asioista kirjoittelua.
Minun täytyy kyllä sanoa, että itseäni yököttää sellainen, että pienet lapset laitetaan seurakunnan eteen vakuuttelemaan jotain heille päähän päntättyä uskon todistelua. - Se on erittäin vastenmielistä aivopesua lapsille jo pienestä pitäen.
Kasvaessaan mormonilapsi tai ihan muun uskomuksen harhauttama lapsi voi joutua aikamoisiin ristiriitoihin viimeistään teini-iässä. Irtiotto vanhempien uskomuksista voi olla repivää ja ristiriitaista - yhteydet saattavat katketa kokonaan ja katkeruus on päällimmäinen ajatus, kun nuori yrittää uudelleen koota itseään pala palalta. Tuskallinen prosessi voi kestää pitkään. - Ent.mormoni
Olen minäkin monta kertaa sanonut todistuskokouksessa ja pitämissäni puheissa, että tiedän että evankeliumi on totta, että Jeesus elää ja Joseph Smith oli Jumalan profeetta. Halusin vaan niin kovasti uskoa ja olla kuten muutkin. En minä mitään tiennyt, halusin vaan kovasti että pystyisin uskomaan.
Ei edes nolota, lapset on lapsia ja matkii aikuisia (jotka ehkä taas matkivat toisia aikuisia?9.Todistustaan pitää hoitaa. Ellei niin tee se voi kuihtua. Tässä on ohjetta:
Alma 32
21 Ja nyt, kuten uskosta sanoin — usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta.
22 Ja nyt, katso, minä sanon teille ja minä tahdon teidän muistavan, että Jumala on armollinen kaikille, jotka uskovat hänen nimeensä; sen tähden hän haluaa ensiksi teidän uskovan, niin, nimittäin hänen sanaansa.
23 Ja nyt, hän julistaa sanansa enkelien kautta ihmisille, eikä vain miehille vaan myös naisille. Eikä tässä kaikki; pienille lapsille annetaan monta kertaa sanoja, jotka saattavat viisaat ja oppineet ymmälle.
...
26 Nyt, kuten sanoin uskosta — että se ei ollut täydellistä tietoa — aivan samoin on minun sanojeni laita. Te ette voi aluksi tietää niiden olevan täydellisen varmasti totta, sen enempää kuin usko on täydellistä tietoa.
27 Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoitatte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani.
28 Nyt, vertaamme sanaa siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni, niin, se alkaa olla minusta ihana.
29 Nyt, katso, eikö tämä lisäisi teidän uskoanne? Minä sanon teille: Kyllä; mutta se ei ole kasvanut täydelliseksi tiedoksi.
30 Mutta katso, kun siemen paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, silloin teidän on sanottava, että siemen on hyvä, sillä katso, se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa. Ja nyt, katso, eikö tämä vahvista teidän uskoanne? Kyllä, se vahvistaa teidän uskoanne, sillä te sanotte: Minä tiedän, että tämä on hyvä siemen, sillä katso, se itää ja alkaa kasvaa.
31 Ja nyt, katso, oletteko varmoja, että tämä on hyvä siemen? Minä sanon teille: Kyllä; sillä jokainen siemen tuottaa oman lajinsa mukaan.
32 Sen tähden, jos siemen kasvaa, se on hyvä, mutta jos se ei kasva, katso, se ei ole hyvä; sen tähden se heitetään pois.
33 Ja nyt, katso, koska te olette kokeilleet ja kylväneet siemenen ja se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, teidän täytyy tietää, että siemen on hyvä.
34 Ja nyt, katso, onko teidän tietonne täydellistä? Kyllä, teidän tietonne on täydellistä siinä asiassa, ja teidän uskonne on uinuvaa; ja tämä koska te tiedätte, sillä te tiedätte, että sana on paisuttanut teidän sieluanne, ja te tiedätte myös, että se on itänyt, että ymmärryksenne alkaa valaistua ja että mielenne alkaa avartua.
35 Oi, eikö tämä sitten ole todellista? Minä sanon teille: Kyllä, sillä se on valoa, ja kaikki, mikä on valoa, on hyvää, sillä sen voi erottaa; sen tähden teidän on tiedettävä, että se on hyvää; ja nyt, katso, kun olette maistaneet tätä valoa, onko teidän tietonne täydellistä?
36 Katso, minä sanon teille: Ei; eikä teidän myöskään pidä hylätä uskoanne, sillä te olette vasta osoittaneet uskoanne kylvääksenne siemenen, jotta voisitte kokeilla tietääksenne, oliko siemen hyvä.
37 Ja katso, kun puu alkaa kasvaa, te sanotte: Ravitkaamme sitä hyvin huolellisesti, jotta se juurtuisi, jotta se kasvaisi ja tuottaisi meille hedelmää. Ja nyt, katso, jos te ravitsette sitä hyvin huolellisesti, se juurtuu ja kasvaa ja tuottaa hedelmää.
38 Mutta jos te laiminlyötte puun ettekä huolehdi sen ravinnosta, katso, se ei juurru; ja kun aurinko tulee ja paahtaa sitä, niin koska sillä ei ole juurta, se kuivettuu, ja te vedätte sen maasta ja heitätte sen pois.
39 Nyt, tämä ei johdu siitä, ettei siemen ollut hyvä, eikä siitä, ettei sen hedelmä olisi haluttavaa, vaan se johtuu siitä, että teidän maanne on hedelmätön ettekä te ravitse puuta; sen tähden te ette voi saada siitä hedelmää.
40 Ja siten, jos te ette ravitse sanaa, odottaen uskollisesti sen hedelmää, te ette voi koskaan poimia elämän puun hedelmää.
41 Mutta jos te uskollanne ravitsette sanaa, niin, ravitsette puuta, kun se alkaa kasvaa, hyvin uutterasti ja kärsivällisesti, odottaen siitä hedelmää, se juurtuu; ja katso, se on oleva puu, joka versoo ikuiseen elämään.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Todistustaan pitää hoitaa. Ellei niin tee se voi kuihtua. Tässä on ohjetta:
Alma 32
21 Ja nyt, kuten uskosta sanoin — usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta.
22 Ja nyt, katso, minä sanon teille ja minä tahdon teidän muistavan, että Jumala on armollinen kaikille, jotka uskovat hänen nimeensä; sen tähden hän haluaa ensiksi teidän uskovan, niin, nimittäin hänen sanaansa.
23 Ja nyt, hän julistaa sanansa enkelien kautta ihmisille, eikä vain miehille vaan myös naisille. Eikä tässä kaikki; pienille lapsille annetaan monta kertaa sanoja, jotka saattavat viisaat ja oppineet ymmälle.
...
26 Nyt, kuten sanoin uskosta — että se ei ollut täydellistä tietoa — aivan samoin on minun sanojeni laita. Te ette voi aluksi tietää niiden olevan täydellisen varmasti totta, sen enempää kuin usko on täydellistä tietoa.
27 Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoitatte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani.
28 Nyt, vertaamme sanaa siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni, niin, se alkaa olla minusta ihana.
29 Nyt, katso, eikö tämä lisäisi teidän uskoanne? Minä sanon teille: Kyllä; mutta se ei ole kasvanut täydelliseksi tiedoksi.
30 Mutta katso, kun siemen paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, silloin teidän on sanottava, että siemen on hyvä, sillä katso, se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa. Ja nyt, katso, eikö tämä vahvista teidän uskoanne? Kyllä, se vahvistaa teidän uskoanne, sillä te sanotte: Minä tiedän, että tämä on hyvä siemen, sillä katso, se itää ja alkaa kasvaa.
31 Ja nyt, katso, oletteko varmoja, että tämä on hyvä siemen? Minä sanon teille: Kyllä; sillä jokainen siemen tuottaa oman lajinsa mukaan.
32 Sen tähden, jos siemen kasvaa, se on hyvä, mutta jos se ei kasva, katso, se ei ole hyvä; sen tähden se heitetään pois.
33 Ja nyt, katso, koska te olette kokeilleet ja kylväneet siemenen ja se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, teidän täytyy tietää, että siemen on hyvä.
34 Ja nyt, katso, onko teidän tietonne täydellistä? Kyllä, teidän tietonne on täydellistä siinä asiassa, ja teidän uskonne on uinuvaa; ja tämä koska te tiedätte, sillä te tiedätte, että sana on paisuttanut teidän sieluanne, ja te tiedätte myös, että se on itänyt, että ymmärryksenne alkaa valaistua ja että mielenne alkaa avartua.
35 Oi, eikö tämä sitten ole todellista? Minä sanon teille: Kyllä, sillä se on valoa, ja kaikki, mikä on valoa, on hyvää, sillä sen voi erottaa; sen tähden teidän on tiedettävä, että se on hyvää; ja nyt, katso, kun olette maistaneet tätä valoa, onko teidän tietonne täydellistä?
36 Katso, minä sanon teille: Ei; eikä teidän myöskään pidä hylätä uskoanne, sillä te olette vasta osoittaneet uskoanne kylvääksenne siemenen, jotta voisitte kokeilla tietääksenne, oliko siemen hyvä.
37 Ja katso, kun puu alkaa kasvaa, te sanotte: Ravitkaamme sitä hyvin huolellisesti, jotta se juurtuisi, jotta se kasvaisi ja tuottaisi meille hedelmää. Ja nyt, katso, jos te ravitsette sitä hyvin huolellisesti, se juurtuu ja kasvaa ja tuottaa hedelmää.
38 Mutta jos te laiminlyötte puun ettekä huolehdi sen ravinnosta, katso, se ei juurru; ja kun aurinko tulee ja paahtaa sitä, niin koska sillä ei ole juurta, se kuivettuu, ja te vedätte sen maasta ja heitätte sen pois.
39 Nyt, tämä ei johdu siitä, ettei siemen ollut hyvä, eikä siitä, ettei sen hedelmä olisi haluttavaa, vaan se johtuu siitä, että teidän maanne on hedelmätön ettekä te ravitse puuta; sen tähden te ette voi saada siitä hedelmää.
40 Ja siten, jos te ette ravitse sanaa, odottaen uskollisesti sen hedelmää, te ette voi koskaan poimia elämän puun hedelmää.
41 Mutta jos te uskollanne ravitsette sanaa, niin, ravitsette puuta, kun se alkaa kasvaa, hyvin uutterasti ja kärsivällisesti, odottaen siitä hedelmää, se juurtuu; ja katso, se on oleva puu, joka versoo ikuiseen elämään.Smith esittää Raamattua mukaellen väitteitä, että pitää uskoa Smithin oppiin...
Aika tyypillistä huijausta häneltä. - R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Todistustaan pitää hoitaa. Ellei niin tee se voi kuihtua. Tässä on ohjetta:
Alma 32
...
41 Mutta jos te uskollanne ravitsette sanaa, niin, ravitsette puuta, kun se alkaa kasvaa, hyvin uutterasti ja kärsivällisesti, odottaen siitä hedelmää, se juurtuu; ja katso, se on oleva puu, joka versoo ikuiseen elämään.Lainaamasi teksti määrittelee terminologiaa uudelleen ts. on oiva esimerkki MAP-kirkon kaksoiskielestä. Teksti antaa ymmärtää, että usko, joka tekstin alun mukaan ei ole tietoa, muuttuu kasvaessaan "tiedoksi". Tämä on melkoinen virhe, koska uskon kasvaessa se vain kasvaa, ei suinkaan muutu tiedoksi.
Teksti määrittelee siis kaksoismerkityksen sanalle "tieto", jonka jälkeen se myös määrittelee miten ja mistä osista tämä "tieto" muodostuu ja miten se saavutetaan. Kyseessä on siis tiedon manipulointi kaksoiskielellisellä määrittelyllä ja kehäpäätelmään perustuva argumentointi.
Jos luulet, että kyseessä on oikea tieto niin olen pahoillani, mutta sinua on huijattu tässäkin asiassa. R. Sitia kirjoitti:
Lainaamasi teksti määrittelee terminologiaa uudelleen ts. on oiva esimerkki MAP-kirkon kaksoiskielestä. Teksti antaa ymmärtää, että usko, joka tekstin alun mukaan ei ole tietoa, muuttuu kasvaessaan "tiedoksi". Tämä on melkoinen virhe, koska uskon kasvaessa se vain kasvaa, ei suinkaan muutu tiedoksi.
Teksti määrittelee siis kaksoismerkityksen sanalle "tieto", jonka jälkeen se myös määrittelee miten ja mistä osista tämä "tieto" muodostuu ja miten se saavutetaan. Kyseessä on siis tiedon manipulointi kaksoiskielellisellä määrittelyllä ja kehäpäätelmään perustuva argumentointi.
Jos luulet, että kyseessä on oikea tieto niin olen pahoillani, mutta sinua on huijattu tässäkin asiassa.Jospa ottaisit selvää totuuden ja tiedon eri laaduista. Sinä et näytä ymmärtävän, että kokemuksen kautta saa tietoa, joka on erilaista kuin looginen välttämättä totta oleva.
- Häh?
Tapani1 kirjoitti:
Jospa ottaisit selvää totuuden ja tiedon eri laaduista. Sinä et näytä ymmärtävän, että kokemuksen kautta saa tietoa, joka on erilaista kuin looginen välttämättä totta oleva.
Mites sitten Tapsa panet suusi, kun kahdella eri ihmisellä on 'kokemuksen' kautta hankittuna samasta asiasta ERILAISTA 'tietoa'?
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Jospa ottaisit selvää totuuden ja tiedon eri laaduista. Sinä et näytä ymmärtävän, että kokemuksen kautta saa tietoa, joka on erilaista kuin looginen välttämättä totta oleva.
"Jospa ottaisit selvää totuuden ja tiedon eri laaduista."
Viitatessasi "tiedon eri laatuihin" viittaat juuri kaksoismerkitykselliseen kuvitteelliseen tietoon, joka on siis uskoa sikäli kun se poikkeaa siitä mikä normaalisti katsotaan olevan tietoa. Ymmärrän tämän kaksoiskielesi tältä osin nyt oikein hyvin esittämäsi lainauksen perusteella. Sinä uskot tuohon MK:n tekstiin, joten sinun henkilökohtainen sekä MAP-kirkion, määritelmä tälle "totuus" -käsitteelle sisältää merkittävästi yleisestä käytänöstä poikkeavaa sisältöä juuri kulttisi kaksoiskielen mukaisesti. Se, että olet sokea tälle kaksoiskielelle itse, on ihan normaalia, koska sisältäpäin tällaisten ongelmien havainnointi on varsin vaikeaa varsinkin tapauksissa, kuten sinä, joissa yksilö on sisäistänyt näiden termien kaksoiskielisen merkityksen ja korvannut niillä termien todellisen merkityksen. Paluu normaaliin kieleen tämän jälkeen on hyvin vaikeaa, koska oman äidinkielen sanojen merkityksetkin pitää opetella uudelleen, jotta kommunikointi muiden ihmisten kanssa sujuisi luontevasti. R. Sitia kirjoitti:
"Jospa ottaisit selvää totuuden ja tiedon eri laaduista."
Viitatessasi "tiedon eri laatuihin" viittaat juuri kaksoismerkitykselliseen kuvitteelliseen tietoon, joka on siis uskoa sikäli kun se poikkeaa siitä mikä normaalisti katsotaan olevan tietoa. Ymmärrän tämän kaksoiskielesi tältä osin nyt oikein hyvin esittämäsi lainauksen perusteella. Sinä uskot tuohon MK:n tekstiin, joten sinun henkilökohtainen sekä MAP-kirkion, määritelmä tälle "totuus" -käsitteelle sisältää merkittävästi yleisestä käytänöstä poikkeavaa sisältöä juuri kulttisi kaksoiskielen mukaisesti. Se, että olet sokea tälle kaksoiskielelle itse, on ihan normaalia, koska sisältäpäin tällaisten ongelmien havainnointi on varsin vaikeaa varsinkin tapauksissa, kuten sinä, joissa yksilö on sisäistänyt näiden termien kaksoiskielisen merkityksen ja korvannut niillä termien todellisen merkityksen. Paluu normaaliin kieleen tämän jälkeen on hyvin vaikeaa, koska oman äidinkielen sanojen merkityksetkin pitää opetella uudelleen, jotta kommunikointi muiden ihmisten kanssa sujuisi luontevasti.Tässä on joitakin näkemyksiä filosofian sanakirjan mukaan:
Jo antiikista periytyvän määritelmän mukaan tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Se eroaa tällöin uskosta, luulosta ja arvailusta osoitetun todenperäisyytensä ja argumentoitavuutensa puolesta,
Tieto voidaan erottaa viisaudesta. Siinä tosiasioihin yhdistyy henkilökohtainen näkemys ja moraalin harkinta, jota ei välittää toiselle samalla tavalla kuin tietoa voi välittää.
Totuus on vaikeammin määriteltävissä kuin tieto. Siitä on useita teorioita, mutta mikään ei ole täysin kattava. Sen sijaan totuuden lajeja voi luokitella. Puhutaan seuraavista:
Korrespondenssiteoria: vastaavuus ulkopuolisen todellisuuden kanssa, mutta mikä on tuo todellisuus?
Koherenssi- eli yhteensopivuusteoria, mutta miten saamme selville tuon yhteensopivuuden?
Pragmaattinen teoria: todella tiedolla on oltava empiirisesti todennettavia seurauksia tai sen on "toimittava käytännössä". Tämän teorian ongelmana on usein relativismi.
Totuus voidaan nähdä jonkinlaisena raja-arvona tai ihannetilana, jota voidaan lähestyä, mutta ei koskaan saavuttaa.
Keskeinen on myös jaottelu absoluuttiseen eli välttämättä totta olevaan totuuteen ja sekä synteettiseen, kokemuksen perusteella muodostuvaan totuuteen
Tieteessä ja tieteenfilosofiassa totuudella tarkoitetaan yleensä yksittäisten väitteiden ja teorioiden totuudellisuutta.
Taiteessa totuuden vaatimuksella ei ole samaa välttämättömyyden asemaa kuin tieteessä, vaan totuus liittyy pikemminkin kokonaisnäkemyksen tai tyypillisyyden käsitteeseen.
Myös uskonnollisessa kielenkäytössä totuus on usein kokonaisvaltainen, intuitiivisesti ehkä yhdellä kertaa "valkeneva" näkemys, joka tällöin sisältää myös käytännöllisiä vaatimuksia totuuden noudattamisesta.
----
Että noin! Tulisi tietää, mitä kulloinkin totuudella tarkoitetaan. Sinä, "R. Sitia", tunnut tarkoittavan tiedolla ja totuudella vain yhtä lajia eli loogisesti välttämättä totta olevaa tietoa. Se ajattelu kieltää muut totuuden ja tiedon lajit.
Minulle uskonnollinen totuus on sitä, että se on Jumalan ilmoitusten mukaista ja että on toimittu ja toimitaan sen mukaan. Jumalan ilmoituksen voi tuntea todeksi vain kokonaisvaltaisesti siten, ettei sitä voi toiselle sellaisenaan siirtää. Totuudesta todistaa Pyhä Henki, jos rakastaa totuutta, mutta tuon vaikutuksen voi myös torjua. Meille on annettu vapaa tahto valita,- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Tässä on joitakin näkemyksiä filosofian sanakirjan mukaan:
Jo antiikista periytyvän määritelmän mukaan tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Se eroaa tällöin uskosta, luulosta ja arvailusta osoitetun todenperäisyytensä ja argumentoitavuutensa puolesta,
Tieto voidaan erottaa viisaudesta. Siinä tosiasioihin yhdistyy henkilökohtainen näkemys ja moraalin harkinta, jota ei välittää toiselle samalla tavalla kuin tietoa voi välittää.
Totuus on vaikeammin määriteltävissä kuin tieto. Siitä on useita teorioita, mutta mikään ei ole täysin kattava. Sen sijaan totuuden lajeja voi luokitella. Puhutaan seuraavista:
Korrespondenssiteoria: vastaavuus ulkopuolisen todellisuuden kanssa, mutta mikä on tuo todellisuus?
Koherenssi- eli yhteensopivuusteoria, mutta miten saamme selville tuon yhteensopivuuden?
Pragmaattinen teoria: todella tiedolla on oltava empiirisesti todennettavia seurauksia tai sen on "toimittava käytännössä". Tämän teorian ongelmana on usein relativismi.
Totuus voidaan nähdä jonkinlaisena raja-arvona tai ihannetilana, jota voidaan lähestyä, mutta ei koskaan saavuttaa.
Keskeinen on myös jaottelu absoluuttiseen eli välttämättä totta olevaan totuuteen ja sekä synteettiseen, kokemuksen perusteella muodostuvaan totuuteen
Tieteessä ja tieteenfilosofiassa totuudella tarkoitetaan yleensä yksittäisten väitteiden ja teorioiden totuudellisuutta.
Taiteessa totuuden vaatimuksella ei ole samaa välttämättömyyden asemaa kuin tieteessä, vaan totuus liittyy pikemminkin kokonaisnäkemyksen tai tyypillisyyden käsitteeseen.
Myös uskonnollisessa kielenkäytössä totuus on usein kokonaisvaltainen, intuitiivisesti ehkä yhdellä kertaa "valkeneva" näkemys, joka tällöin sisältää myös käytännöllisiä vaatimuksia totuuden noudattamisesta.
----
Että noin! Tulisi tietää, mitä kulloinkin totuudella tarkoitetaan. Sinä, "R. Sitia", tunnut tarkoittavan tiedolla ja totuudella vain yhtä lajia eli loogisesti välttämättä totta olevaa tietoa. Se ajattelu kieltää muut totuuden ja tiedon lajit.
Minulle uskonnollinen totuus on sitä, että se on Jumalan ilmoitusten mukaista ja että on toimittu ja toimitaan sen mukaan. Jumalan ilmoituksen voi tuntea todeksi vain kokonaisvaltaisesti siten, ettei sitä voi toiselle sellaisenaan siirtää. Totuudesta todistaa Pyhä Henki, jos rakastaa totuutta, mutta tuon vaikutuksen voi myös torjua. Meille on annettu vapaa tahto valita,Koska olet määritellyt tiedolle kaksoimerkityksen niin se myös implisiittisesti tarkoittaa, että totuudellasi on kaksoimerkitys. Kun puhut totuudesta niin puhut taas kaksoiskielisesti ihan jostain muusta asiasta kuin muut ihmiset. Tämän takia asiasta ei ole mielekästä kanssasi enää keskustella vastaisuudessa lainkaan. Palataan tähän kun olet valmis palaamaan maanpinnalle ja käyttämään termejä siten kun ne ovat yleiskielessä ymmärrettävissä.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Tässä on joitakin näkemyksiä filosofian sanakirjan mukaan:
----
Minulle uskonnollinen totuus on sitä, että se on Jumalan ilmoitusten mukaista ja että on toimittu ja toimitaan sen mukaan. Jumalan ilmoituksen voi tuntea todeksi vain kokonaisvaltaisesti siten, ettei sitä voi toiselle sellaisenaan siirtää. Totuudesta todistaa Pyhä Henki, jos rakastaa totuutta, mutta tuon vaikutuksen voi myös torjua. Meille on annettu vapaa tahto valita,Tapsa hyvä, uskonnollista tietoa ei ole olemassakaan. Usko ja uskonto eivät ole tietoa.
Kenelläkään ei ole tietoa niinkään yksinkertaisesta ja perustavaa laatua olevasta asiasta kuin että onko Jumala (Jumalia) olemassa vai eikö ole. Siis edes koko peristasta ei ole TIETOA. Ja mitä monimutkaisempaan ja hassumpaan uskoon tai uskontoon (esim. Smihin oppi) mennään, sitä epätodennäköisemmäksi käy sen totuusarvo eli sitä todennäköisemmin kyseessä on LUULO.
Sinä voit kaikessa rauhassa USKOA Joseph Smithin oppiin, mutta tiedosta ja tietämisestä siinä ei ole kysymys. R. Sitia kirjoitti:
Koska olet määritellyt tiedolle kaksoimerkityksen niin se myös implisiittisesti tarkoittaa, että totuudellasi on kaksoimerkitys. Kun puhut totuudesta niin puhut taas kaksoiskielisesti ihan jostain muusta asiasta kuin muut ihmiset. Tämän takia asiasta ei ole mielekästä kanssasi enää keskustella vastaisuudessa lainkaan. Palataan tähän kun olet valmis palaamaan maanpinnalle ja käyttämään termejä siten kun ne ovat yleiskielessä ymmärrettävissä.
Olen määritellyt sen mukaan kuin Filosofian sanakirjassakin on tehty. Kirjoitat aivan outoja: "...totuudellasi on kaksoismerkitys." Mitkähän ne merkitykset olivatkaan? Totuuksia on monen laatuisia, mutta sinulle näyttää vastoin Filosofian sanastoa olevan vain looginen totuus.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Olen määritellyt sen mukaan kuin Filosofian sanakirjassakin on tehty. Kirjoitat aivan outoja: "...totuudellasi on kaksoismerkitys." Mitkähän ne merkitykset olivatkaan? Totuuksia on monen laatuisia, mutta sinulle näyttää vastoin Filosofian sanastoa olevan vain looginen totuus.
Sovellusvirhe!
Lainauksessasi oli näin:
"...tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Se eroaa tällöin uskosta, luulosta ja arvailusta osoitetun todenperäisyytensä ja argumentoitavuutensa puolesta,"
Esimerkiksi tuollaisesta voisi otta esim., että minä uskon, että Amerikassa on autoja. Se on niin hyvin perusteltu uskomus, että sitä voi kutsua tiedoksi. Niin siitä huolimatta, että en ole itse käynyt koskaan Amerikassa.
Sen sijaan Smithin satuihin vastaava ei ole miillään muotoa sovellettavissa. Smithin juttuihin uskominen on nimenomaan LUULOA. ... kirjoitti:
Sovellusvirhe!
Lainauksessasi oli näin:
"...tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Se eroaa tällöin uskosta, luulosta ja arvailusta osoitetun todenperäisyytensä ja argumentoitavuutensa puolesta,"
Esimerkiksi tuollaisesta voisi otta esim., että minä uskon, että Amerikassa on autoja. Se on niin hyvin perusteltu uskomus, että sitä voi kutsua tiedoksi. Niin siitä huolimatta, että en ole itse käynyt koskaan Amerikassa.
Sen sijaan Smithin satuihin vastaava ei ole miillään muotoa sovellettavissa. Smithin juttuihin uskominen on nimenomaan LUULOA.Mistä sinä tiedät tämän: "Smithin juttuihin uskominen on nimenomaan LUULOA." Mitkä ovat ne hyvät perustelut tuollaiselle "tiedollesi"? Omat perustelun uskolleni, josta sittemmin on kokemuksen kautta tullut tietoa, alkoivat samoin kuin tällä henkilöllä:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo esi-isänsä yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Mistä sinä tiedät tämän: "Smithin juttuihin uskominen on nimenomaan LUULOA." Mitkä ovat ne hyvät perustelut tuollaiselle "tiedollesi"? Omat perustelun uskolleni, josta sittemmin on kokemuksen kautta tullut tietoa, alkoivat samoin kuin tällä henkilöllä:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo esi-isänsä yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.Sinulta ei löydy todellisia perusteluja. Omasi tai jonkun isoisän isän hyväuskoisuus ei ole todistuksena minkään arvoinen.
Sovellat aivan väärin filosofiaa.
Kun mainitsit antiikin, silloinkin tehtiin virheitä, vaikka uskottiin vankasti joidenkin asioiden olevan hyvin perusteltuja. Taivaankappaleet kiersivät maata. Senhän täytyi olla totuus, koska se oli kaikkien havaittavissa! Tosin jo antiikin aikaan esitettiin heliosentristä maailmankuvaa, mutta se ei päässyt vallalle. Ja nykyisin tiedetään, että edes aurinko ei suinkaan ole maailman napa.
Vielä heikoimmilla jäillä ollaan, kun aletaan väittää uskonnollisia käsityksiä tutuudeksi ja aletaan käyttää käsitettä uskonnollinen totuus! Sinun hyvät lämpimät tunteesi eivät ole vähäisessäkään määrin todisteita Smithin satujen totuuden puolesta. ... kirjoitti:
Sinulta ei löydy todellisia perusteluja. Omasi tai jonkun isoisän isän hyväuskoisuus ei ole todistuksena minkään arvoinen.
Sovellat aivan väärin filosofiaa.
Kun mainitsit antiikin, silloinkin tehtiin virheitä, vaikka uskottiin vankasti joidenkin asioiden olevan hyvin perusteltuja. Taivaankappaleet kiersivät maata. Senhän täytyi olla totuus, koska se oli kaikkien havaittavissa! Tosin jo antiikin aikaan esitettiin heliosentristä maailmankuvaa, mutta se ei päässyt vallalle. Ja nykyisin tiedetään, että edes aurinko ei suinkaan ole maailman napa.
Vielä heikoimmilla jäillä ollaan, kun aletaan väittää uskonnollisia käsityksiä tutuudeksi ja aletaan käyttää käsitettä uskonnollinen totuus! Sinun hyvät lämpimät tunteesi eivät ole vähäisessäkään määrin todisteita Smithin satujen totuuden puolesta.Jos olet uskovainen niin mihin uskonnolliseen totuuteen uskot ja millä perusteella?
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Jos olet uskovainen niin mihin uskonnolliseen totuuteen uskot ja millä perusteella?
En ole uskovainen ja käsite uskonnollinen totuus on varsin outo. Vähän samaa kuin taiteellinen totuus.
... kirjoitti:
En ole uskovainen ja käsite uskonnollinen totuus on varsin outo. Vähän samaa kuin taiteellinen totuus.
Pidän tuosta ajatuksesta, että uskonnollinen totuus on "Vähän samaa kuin taiteellinen totuus." Näin tosiaan on sikäli, että molemmat koetaan eikä niitä voi todistaa loogisesti. Uskonnollinen totuus on silti erilaista kuin taiteellinen totuus. Uskonnollinen totuus perustuu ilmoituksiin, mutta todistus ilmoituksien totuudesta on koettavissa samaan tapaan kuin taiteellinen totuus.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Pidän tuosta ajatuksesta, että uskonnollinen totuus on "Vähän samaa kuin taiteellinen totuus." Näin tosiaan on sikäli, että molemmat koetaan eikä niitä voi todistaa loogisesti. Uskonnollinen totuus on silti erilaista kuin taiteellinen totuus. Uskonnollinen totuus perustuu ilmoituksiin, mutta todistus ilmoituksien totuudesta on koettavissa samaan tapaan kuin taiteellinen totuus.
Höpöhöpö. Mihin ilmoituksiin? Smithin moninainti-ilmoitukseen? Mustien pappeuden sallivaan ilmoitukseen? Kirkkosi "ilmoitukset" ovat ihmisten tehtailemia kulloistenkin tarpeiden mukaan.
Koettavissa samaan tapaan kuin taiteellinen totuus?
Mutta kun taiteellinen "totuus" on on erilainen eri ihmisille. Ajatellaanpa esim. musiikkia.
- Vai luuletko
sinä, että kyseessä ei olisi oikea tieto?
- Näin on.
Tuohon tietoon pätee sama kuin mitä Hikipedia kertoo plasebosta:
Plasebo on valmiste, jonka on kuitenkin todettu helpottavan potilaiden vaivoja päänsärystä syöpään. Se tehoaa, koska se, toisin kuin perinteinen koululääketiede, joka parantaa vain oireita ja ruumista, vaikuttaa psyykkiseen puoleen ja täten hoitaa ihmistä kokonaisuutena. Placebo toimii koska potilas kokee nauttivansa oikeita lääkeaineita ja tuntee olonsa toiveikkaaksi ja rakastetuksi. Näin hänen olonsa kohenee, hänen tarvitsee vain uskoa lääkkeen vaikuttavan. Keskimäärin 35 prosenttia potilaista on riittävän henkistyneita, he saavat avun Placebosta.
- eräs surullinen
En lukenut kaikkia vastauksia, tai aloitusviestiäkään kunnolla... Mutta sen verran kommentoisin, että tämän palstan ulkopuolellakin tuo nöyryyden puute uskoivaisilla ihmisillä on kylmä tosiasia. Eipä siis ihme, että sitä nöyryyttä ei täälläkään pahemmin näy. Tuntuu myös, että aito välittäminen ja lähimmäisenrakkaus on kadonnut. Hyviä tekoja tehdään sen mukaan, mitkä sattuu itseä parhaiten miellyttämään, ja mistä tuntuisi olevan itselle hyötyä. :(
- ei yhtään surullinen
Ja miksi ihmeessä sitä pitää olla nöyrä kenenkään suhteen tai miksi pitäisi nöyränä kulkea? Se voi johtaa myös pahaan hyvksikäyttöön ja alistamiseen/alistumiseen.
Mieluummin terve itsetunto ja tasapaino ympäristön suhteen, Normaali ihminen välittää läheisistään, rakastaa lähimmäisiään ja tekee 'hyviä tekoja' luonnostaan, jotta heillä kaikilla olisi hyvä olla ja elää omana tasapainoisena yksilönä - ihmisenä ihmisten joukossa.
Ps. Viestistäni jätin tahallani uskonnon pois, koska kaikki tuo kirjoittamani mielipide sopii yhtälailla uskonnottomuuteen.- Exmoro
Olet nyt vähän ymmärtänyt nöyryyden eri tavalla kuin minä. Nöyryys on loppuviimein vaikea käsitellä, mutta ainakin omalta kohdaltani olen ymmärtänyt sen "oman itsensä hyväksymiseksi". Jos mietit tätä vähän syvällisemmin, niin saatat ymmärtää tuon lauseen...
- sivullinen vain
En ole mormoni tai muutenkaan "uskovainen", mutta mielestäni nöyryys on myös hyväksi. Liian nöyrä ei saa olla, jottei tosiaan tule hyväksikäytetyksi ja poljetuksi, mutta kyllä se nöyryys hyväkin asia on. Terve itsetunto ja tasapaino voi minun mielestä olla varsin hyvin, vaikka ihminen olisi nöyräkin.
Eikä nöyryys välttämättä tarkoita mitään alistumista tai alistettuna olemista. Voi olla tavallisen hyvä itsetunto tästä huolimatta. Nöyryyttäkin on ainakin joskus suomalaisessa yhteiskunnassa arvostettu. - suomalaisittain ok
'sivullinen vain',
Kiitos täsmennyksestä ja olet oikeassa, joten lisäyksesi on aiheellinen.
se ei yhtään surullinen - Kyllästyttävää
Uskonto on tosiaan aika ihmeellinen instituutio.
Lestadiolaiset ovat ainoita, jotka pääsevät taivaaseen. jehovat pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan, katoliset kiirastulen kautta ikuisuuteen, mormonit ainoina ihmiskunnasta monien eri vaiheiden kautta jonnekin, mitä me muut emme edes tiedä, luterilaiset heräävät kuolleista aikojen loputtua tuomiolle ja sitten taivaan iloon.
Lapsesta asti olen kummastellut, miten pakanoiden käy, kun eivät ole oikeasta uskosta edes mitään kuulleet, ovatko he ilman muuta kadotuksen omia.
Ja mikä näistä ns. kristillisistä uskonnoista sitten antaa sen oikeimman tiedon, kun ei toistaiseksi ole kukaan siltä puolen ole tullut kertomaan faktoja.
Vaikeaa tässä on nöyränä vastausta pyytää, sillä sitä ei voida antaa.- Kannatusta?
Eiköhän perusteta oma taivas, jonne pääsevät kaikki loput, myöskin elämässään epäonnistuneet?
MAP-kirkolla on tähän selkeä vastaus. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
KUOLLEIDEN PELASTUS. Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.
Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.
Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.- ...
Tapani1 kirjoitti:
MAP-kirkolla on tähän selkeä vastaus. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
KUOLLEIDEN PELASTUS. Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.
Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.
Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.On se mormonijumala aika kahjo, jos ei pysty "pelastamaan" ihmisiä, jolleivat toiset ihmiset kaivele heidän syntymäaikojaan ylös.
No, mitäpä luulihaklöntiltä voisi odottaakaan... ... kirjoitti:
On se mormonijumala aika kahjo, jos ei pysty "pelastamaan" ihmisiä, jolleivat toiset ihmiset kaivele heidän syntymäaikojaan ylös.
No, mitäpä luulihaklöntiltä voisi odottaakaan...Aikanaan kaikkien puolesta tehdään toimitukset. Henkilö tulee tunnistaa riittävästi, jotta tiedetään kenen puolesta toimitaan. Maan päällä tuo ei onnistu riittävästi. Tuhatvuotinen valtakunta on siksi tarpeen. Sen aikana saadaan taivaasta tiedot kaikista toimituksia tarvitsevista sitä mukaa kuin nuo toimitukset saadaan tehdyiksi. Verho tuonpuoleiseen on silloin ohut.
- Exmoro
Tapani1 kirjoitti:
Aikanaan kaikkien puolesta tehdään toimitukset. Henkilö tulee tunnistaa riittävästi, jotta tiedetään kenen puolesta toimitaan. Maan päällä tuo ei onnistu riittävästi. Tuhatvuotinen valtakunta on siksi tarpeen. Sen aikana saadaan taivaasta tiedot kaikista toimituksia tarvitsevista sitä mukaa kuin nuo toimitukset saadaan tehdyiksi. Verho tuonpuoleiseen on silloin ohut.
Muistaakseni joskus sanottiin, että jos temppelitoimituksissa tulee jotain virhettä toimituksissa (sanotaan nimi väärin tai syntymäaika on väärin tms), niin ne ovat silti voimassa kyseiselle vainajalle. No jos näin on, niin miksei sitten tehdä useammalle vainajalle toimitusta samalla kertaa - sijaishenkilö toimii sijaisena näille kaikille ja samalla kertaa? Kaikkien nimet vaan toistetaan ja toimitus tehdään? Eikö tehokkuus olisi poikaa, enkä näy syytä miksei näin voisi tehdä - vai onko sinulla jotain tietoa asiasta?
Exmoro kirjoitti:
Muistaakseni joskus sanottiin, että jos temppelitoimituksissa tulee jotain virhettä toimituksissa (sanotaan nimi väärin tai syntymäaika on väärin tms), niin ne ovat silti voimassa kyseiselle vainajalle. No jos näin on, niin miksei sitten tehdä useammalle vainajalle toimitusta samalla kertaa - sijaishenkilö toimii sijaisena näille kaikille ja samalla kertaa? Kaikkien nimet vaan toistetaan ja toimitus tehdään? Eikö tehokkuus olisi poikaa, enkä näy syytä miksei näin voisi tehdä - vai onko sinulla jotain tietoa asiasta?
Jumala kohtelee meitä kaikkia yksilöinä.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Aikanaan kaikkien puolesta tehdään toimitukset. Henkilö tulee tunnistaa riittävästi, jotta tiedetään kenen puolesta toimitaan. Maan päällä tuo ei onnistu riittävästi. Tuhatvuotinen valtakunta on siksi tarpeen. Sen aikana saadaan taivaasta tiedot kaikista toimituksia tarvitsevista sitä mukaa kuin nuo toimitukset saadaan tehdyiksi. Verho tuonpuoleiseen on silloin ohut.
Siis on niin kahjo. Selvä.
... kirjoitti:
Siis on niin kahjo. Selvä.
Mitä vikaa siinä näet, että Jumala kohtelee meitä yksilöinä eikä nippuina?
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Mitä vikaa siinä näet, että Jumala kohtelee meitä yksilöinä eikä nippuina?
Vastaukseni ei ollut siihen viestiisi vaan siihen, jonka kirjoitit 19.11. klo 15.08
... kirjoitti:
Vastaukseni ei ollut siihen viestiisi vaan siihen, jonka kirjoitit 19.11. klo 15.08
1. Kor. 1:25
Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.- ...
Tapani1 kirjoitti:
1. Kor. 1:25
Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.Kysymys ei ollut hulluudesta vaan tyhmyydestä.
- Hulluus ja tyhmyys
... kirjoitti:
Kysymys ei ollut hulluudesta vaan tyhmyydestä.
Moni on varmaankin kuullut tarinan, jossa mieheltä puhkesi autosta rengas mielisairaalan kohdalla. Irrottaessaan pyörää hän laittoi pultit pölykapselin päälle, mutta astui sitten vahingossa sen reunalle, jollloin kaikki neljä pulttia putosivat ojaan, jossa oli paljon vettä. Miehen harmitellessa tilannetta tapahtumaa seurannut sairaalan asukki sanoi, että ottä ota joka renkaasta yksi pultti, koska pysyväthän ne kaikki kolmella pultilla kiinni sen aikaa kun ajat huoltoasemalle ostamaan uudet pultit.
Mies kysyi varovasti, että onko tämä laitoksen asukas. Potilas vastasi: "Olen, mutta eihän tyhmä tarvitse olla, vaikka olisikin hullu". Hulluus ja tyhmyys kirjoitti:
Moni on varmaankin kuullut tarinan, jossa mieheltä puhkesi autosta rengas mielisairaalan kohdalla. Irrottaessaan pyörää hän laittoi pultit pölykapselin päälle, mutta astui sitten vahingossa sen reunalle, jollloin kaikki neljä pulttia putosivat ojaan, jossa oli paljon vettä. Miehen harmitellessa tilannetta tapahtumaa seurannut sairaalan asukki sanoi, että ottä ota joka renkaasta yksi pultti, koska pysyväthän ne kaikki kolmella pultilla kiinni sen aikaa kun ajat huoltoasemalle ostamaan uudet pultit.
Mies kysyi varovasti, että onko tämä laitoksen asukas. Potilas vastasi: "Olen, mutta eihän tyhmä tarvitse olla, vaikka olisikin hullu".Kiitos!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462