Vaikka olin silloin, kun solmin avioliiton täysin uskoa vailla oleva mies,
niin kuitenkin, kun annoin papin ja seurakunnan edessä avioliittolu-
pauksen, niin tunsin omassatunnossani, että se on lupaus, mikä täytyy
myös pitää! Vaikka en ole koskaan elämässäni ollut kovin tiukkapipoinen,
niin uskottomuutta avioliitossa en hyväksynyt kummallekkaan osapuolelle.
Kyllähän avioliittoni aikana paholainen järjesti pääni menoksi lukuisia
kiusauksia kyseisen asian suhteen! Tänä päivänä olen Luojalleni kiitol-
linen, että en avioliittoni aikana huoruuden syntiin sortunut! "Mieskunto"
ei siihen aikaan suinkaan olisi ollut esteenä syntiselle teolle!
Hurjina poikamiesvuosinani tosin tilanne oli täysin toinen! Enpä ateismin-
opin "saarnaajana" silloin juuri syyllisyyttä tuntenut "yhdenillan juttujeni"
takia!
Sitten tähän avioliiton arkeen! Vaikka liitto sujuisi enimmäkseen ihan hyvin,
niin joskus saattaa käydä niin , että jompi kumpi saattaa vetää" herneen"
nenää, jo varsin pienenkin erimielisyyden takia! Se on tämä meitä riivaava YLPEYS, joka estää sovinnon teon kumppanin kanssa. Kuitenkin
opin, että mitä nopeammin saatiin sovinto aikaiseksi ,oli parempi jo suh-
teen kannalta, että näin kävi! Kyllähän se 99%.ssti tarvittava nöyryys an-
teeksipyyntöön ja -antoon löytyi jo samana päivänä ! Usein jopa yhdessä
hymyiltiin asialle, että oltiimpas taas vähän lapsellisia, kun mokomasta
pikku asiasta tora syntyi? (Älä anna auringon laskea vihasi ylle)
Kuinka lienee teidän Lestadiolisten laita? Onko perhe-elämässänne koskaan erimielisyyksiä? Minusta tuntuun siltä, että tavallisia ihmisiähän tekin olet-
te? Teillä on tosin uskonne, joka, lienee voimavara tässäkin asiassa?
Olen tässä viimmeisten vuosieni aikana tehnyt paljon "duunia" itseni kanssa!
Mieltäni on vaivannut se asia, että mistä johtui jatkuva paha olo sisimässäni?
Olen kelannut elämääni kymmeiä kertoja, aina lapsuudesta nykyhetkeen!
Mietiskelyni olen pyrkinyt pitämään vailla kiihkoa ja vihaa! Olen mietiskelyni
avulla oivaltanut, että en ole pystynyt koko aikaisemman elämäni aikana
antatamaan sydämestäni anteeksi ihmisille, jotka ovat minua kaltoin koh-
delleet! Nyt olen siihen vihdoin pystynyt! Myös sen voin vailla vilppiä sanoa.
että olen saanut Luojaltani nöyryyden myös itse pyytää anteeksi niiltä, joita
vastaan olen rikkonut! Tänä päivänä on rauha sisimmässäni! Hän on mi-
nutkin syntisen armahtanut! Suuri on kiitollisuuteni saamastani hyvästä
Hänelle!
Siunattua sunnuntaita teille kaikille!
Avioliiton arjesta ja vähän muustakin elämästä !
17
162
Vastaukset
- on nyt opikses
Huoruutta ei ole pelkästään syrjähypyt, vaan himoitseva ajatus vieraasta naisesta.
Kukaan ihminen ei ole huoruudesta vapaa, älä enää petä omavahurskaudella itseäsi kissamies47
Sinä et voi tulla Kristuksen elävään tuntemiseen niin kauan, kun yksikin onnistuminen synnin välttämisessä varjostaasinun elämääsi.
Syvälle pitää tuosta tilasta vielä pudota, ennen kun Jumalan armo OIKEASTI alkaa kelpaamaan.
Hyvään (siis onnistumisiin) lankeaminen on sata kertaa vaarallisempaa, kun sitä ei ihmisparka tunne synniksi. KUn juo ja tappelee sen tiedostaa synniksi, mutta jos alkaa tulla riittävän hyväksi ihmiseksi silloin on erittäin vaarallisella tavalla kadotuksen tiellä.- Jeesus pelastaa
Kun ihminen jo tiedostaa itselleen vieraan epämiellyttävän olotilan itsessään, niin sitä ei enää pähkäillä YKSIN omassa päässä, vaan lähdetään niiden luo jotka jo Jeesuksessa Kristuksessa ovat Hengestä uudestisyntyneinä.
Tietynlaiset tunteet ja vaistot kuuluvat aina osaksi elämää, silloin kun ihminen on elossa. IHminen on kuolemaansa saakka se henkilö joksi Jumala hänet on luonut.
Kaikki mitä elämässä on tähän saakka tapahtunut seuraa ihmistä kuolinhetkeen saakka.
Traumaattiset kokemukset jättävät jälkensä jotka seuraavat ihmistä. Kute lapsena puukolla veistetty haava joka arpeutuu, eikä enää kosketettaessa satu. Samalla tavalla olemukseen tulleet haavat paranevat kun ne oikein kohdataan (siis paljastetaan) ja hoidetaan. Yksi keskeinen osa paranemisprosessia on ANTEEKSIANTO!
Jotkut ajattelevat että anteeksianto olisi samaa kun väärinteon hyväksyminen, siksi he vannovat läpi elämänsä että ikinä en anna väärin tehneelle anteeksi!!!
Anteeksianto tarkoittaa, "luovuttaa pois". Kristityt luovuttavat kaikki kuormansa Jeesukselle, syntinsä, vikansa, puutteensa, omat väärintekonsa, toisten väärinteot, pelkonsa epäilyt, häpeän, syyllisyyden ja kaikki mikä ihmistä taakoittaa ja rasittaa. Meillä on ihana Jeesus! Hallelujaa kiitos Jeesus! - Kissamies47.
En ole väittänyt itseäni synnittömäksi ihmiseksi enkä miksikään pyhimykseksi!
Kaukana siitä!
Halusin ainoastaan kertoa,kuinka vilpitön anteeksiantaminen toiselle ihmiselle
vapauttaa! Koen sen Jumalan armona! En omana ansioani!!!
Mitä taas huoruuteen tulee, "arvoisa nimimerkki :on nyt opikses" olen
kysellyt myös aikaisemminkin aiheesta! Tiedän,että Jeesus Vuorisaarnas-
saan luokittelee myös vieraan naisen himoitsemisen huoruudeksi.
Kysympä sinulta arvoisa nimimerkki, oletko itse kyseisestä synnistä vapaa?
Kyllähän se niin olisi, jos kaikki nuoruudessani naisia himoiten kaselemiseni
joutuisin jokaisen erikseen saarnaajan kaulassa tunnustamaan ei minun
loppuelämäni siihen riittäisi!!!
Jeesus opettaa Vuorisaarnassaan myös , kuinka meidän tulee rukoilla!!
Ei hän siinä mitään välimiehiä mainitse! Ainoastaan hän sanoo että kun
nöyrin ja vilpittömin sydämin rukoilemme, Jumala tietää jo mitä häneltä
pyydämme! Meillä tulee olla ainoastaan synnintunto ja Isämeidän rukous
riittää siihen, että mitä pyydämme, sen myös saamme !
Olen kysynyt uskoviltanne myös muuta tähän huoruuden asiaan liittyvää!
Moni on siteerannut Lutheria, joka on maininnut nimenomaan tästa himoit-
semisesta seuraavaa: Lintu kyllä voi lentää päänne yli, mutta alkää antako
sen tehdä pesää päänne päälle!!!
Avauksellani halusin ainoastaan osoittaa kiitoksen Jumalalle siitä hyvästä , minka Hän on osakaseni armossaan suonut!!! - Kissamies47.
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Kun ihminen jo tiedostaa itselleen vieraan epämiellyttävän olotilan itsessään, niin sitä ei enää pähkäillä YKSIN omassa päässä, vaan lähdetään niiden luo jotka jo Jeesuksessa Kristuksessa ovat Hengestä uudestisyntyneinä.
Tietynlaiset tunteet ja vaistot kuuluvat aina osaksi elämää, silloin kun ihminen on elossa. IHminen on kuolemaansa saakka se henkilö joksi Jumala hänet on luonut.
Kaikki mitä elämässä on tähän saakka tapahtunut seuraa ihmistä kuolinhetkeen saakka.
Traumaattiset kokemukset jättävät jälkensä jotka seuraavat ihmistä. Kute lapsena puukolla veistetty haava joka arpeutuu, eikä enää kosketettaessa satu. Samalla tavalla olemukseen tulleet haavat paranevat kun ne oikein kohdataan (siis paljastetaan) ja hoidetaan. Yksi keskeinen osa paranemisprosessia on ANTEEKSIANTO!
Jotkut ajattelevat että anteeksianto olisi samaa kun väärinteon hyväksyminen, siksi he vannovat läpi elämänsä että ikinä en anna väärin tehneelle anteeksi!!!
Anteeksianto tarkoittaa, "luovuttaa pois". Kristityt luovuttavat kaikki kuormansa Jeesukselle, syntinsä, vikansa, puutteensa, omat väärintekonsa, toisten väärinteot, pelkonsa epäilyt, häpeän, syyllisyyden ja kaikki mikä ihmistä taakoittaa ja rasittaa. Meillä on ihana Jeesus! Hallelujaa kiitos Jeesus!vast. Jeesus pelastaa
Olen hakeunut kyllä oman seurakuntani uskovien pariin!
Käyn tällä hetkellä kolmessa surakunnan järjestämässä ryhmässä!
Yhdessä niistä keskustellaan melkeimpä ainoastaan uskonasioista!
Kahdessa muussa myös arkielämän ongelmistakin! Näihinkin kuu-
luu lopuksi yhteinen rukoushetki! Kestoltaan ne ovat jokainen noin
puolitoista tuntia.
Kyllä olen rukoillut Luojaltani syntejäni anteeksi näiden omien mietiskelyjeni jälkeen ja olen siitä myös varma, että Hän on myös kuullut vaatimattoman rukoukseni! Niin suuri on helpotus sielussani!
Siitä SUURI KIITOLLISUUTENI HÄNELLE, joka on minutkin syntisen armah-
tanut ! Toki sen tiedän, että joka päivä syntiä teen, jos en teoillani, niin aina-
kin ajatuksissani, mutta Jeesus on luvannut, että kuka hänen tykönsä tulee
sitä hän ei heitä pois!!! - Jeesus pelastaa
Kissamies47. kirjoitti:
vast. Jeesus pelastaa
Olen hakeunut kyllä oman seurakuntani uskovien pariin!
Käyn tällä hetkellä kolmessa surakunnan järjestämässä ryhmässä!
Yhdessä niistä keskustellaan melkeimpä ainoastaan uskonasioista!
Kahdessa muussa myös arkielämän ongelmistakin! Näihinkin kuu-
luu lopuksi yhteinen rukoushetki! Kestoltaan ne ovat jokainen noin
puolitoista tuntia.
Kyllä olen rukoillut Luojaltani syntejäni anteeksi näiden omien mietiskelyjeni jälkeen ja olen siitä myös varma, että Hän on myös kuullut vaatimattoman rukoukseni! Niin suuri on helpotus sielussani!
Siitä SUURI KIITOLLISUUTENI HÄNELLE, joka on minutkin syntisen armah-
tanut ! Toki sen tiedän, että joka päivä syntiä teen, jos en teoillani, niin aina-
kin ajatuksissani, mutta Jeesus on luvannut, että kuka hänen tykönsä tulee
sitä hän ei heitä pois!!!Hyvä on.
- su
Kun tässä nyt ruvettin kaihoilemaan ja katumaan entisiä töpeksimisiä, muisteloin, niin kyllä sitä monasti nyt ajattelen, mitä olisi saanut jäädä tekemättä.
Kuitenkin olen selvinnyt suht koh kuivin jaloin, ja ne suurimmat erehdykset olen laittanut alkoholin piikkiin. Että niinhän sitä sanotaan, kun mies ottaa toisen ryypyn, hän on toinen mies, ja toinen mies tekee toisellaisia temppuja kun se ensimmäinen. Alkoholi ei ongelma minulle ei muuten ole ollut.
Nyt kuitenkin kun ei alkoholi enää maistu, ei edes olutkaan. Vesi vanhin ja vahvin voitehista elämälle. Tuo Luoja on kuitenkin ollut minun puolellani, elämäni aikana, joten voin vain muistella niitä elämän hyviä hetkiä joita myös on saanut kokea. Se vaakakupissa painaa eniten.
Tietenkin tulee mieli pyydellä anteeksi myös jos joku on joutunut minun takiani pettymään tai muuten pahoittanut mielensä elämäni aikana. Kaikillahan näitä on.
Mutta onhan se niinkin päin, että on sitä itsekkin saanut pahoja oloja tai loukkauksia ulkopuolisten suhteen. Minä en enää taas niitä muistele, unhonkinos kaikki peittää, kuin siinä entisessä laulussakin sanotaan.
Uskon asia on ollut minulla sellainen, että "Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalalia rinnallani." Enkä sitten ole pitänyt.
Lahkolaistilaisuuksia ja niissä käyneitä olen tavannut työssäni ja ulkopuolellakin. Eivät ole mukaansa pyytäneet, ja en heidän mukaansa pahasti tuppautunut.
Jumala on aina minulla ollut läsnä, tietoisuutena. Sen mukaan on eletty. Se ei kuitenkaan ole sekoittanut minun päätäni niin, että normaali elämän rytmi sekoaisi, työni, perheeni, ystävieni ja harrastusteni suhteen. Kaikki sanovat päivänsä, paitsi "ökylahkolaiset,"
he kun luulevat että heillä on sulka hatussa, mitä minä en ole huomannut.
Virsi 560 eka säe.- su
...jatkan. "Uudestisyntyneillä "on helppoa, voi tehdä syntiä kun saa ne kaata toisten syyksi, eli Jeesuksen syliin. Uskomatonta!
- Kissamies47.
Olen luonteeltani vaativa persoona itseäni kohtaan ja sen vuoksi halusin
muistella menneisyyttäni, mitä olen tehnyt ja jättänyt tekemättä!
Halusin selvittää ainakin suurimman osan siitä pahasta, jonka olin menneinä vuosikymmeninä lakaissut "maton alle"
Alla Jeesuksen opetuksia, joihin uskon tänä päivänä! Jos joku on erimieltä
kanssani, niin tulkoon autuaaksi uskossaan! Minun uskostani se ei ole pois!
"Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. 9 Rukoilkaa te siis näin:
-- Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
10 Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä
niin kuin taivaassa.
11 Anna meille tänä päivänä
jokapäiväinen leipämme.
12 Ja anna meille velkamme anteeksi,
niin kuin mekin annamme anteeksi
niille, jotka ovat meille velassa.
13 [i] Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
14 "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. 15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
16 "Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. 18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. - ylpeys kadottaa
Joo et sinä kenekään muun uskolla pelastukaan.
Ihmeellisintä minun mielestäni on se, että sinä et sulaudu uskossa toisiin Kristuksen todistajiin tällä palstalla. Se on hyvin hono merkki. Jumalan kansa on nimittäin yhtä kehoa Kristuksen kanssa, - aina ja joka tilanteessa. Jäsen joka on jatkuvassa sotatilassa toisia Kristus ruumiin jäseniä vastaan, ei ole tervettä kudosta.
Olen havainnut sinun taistelevan pääasiassa epäuskoisten joukossa Kristus-uskoisia vastaan, Kristus uskoisista halveksivia mustamaalaavia viestejä kirjoitellen.
1. Kor. 12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
1. Kor. 12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
1. Kor. 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
1. Kor. 12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
1. Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
1. Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
1. Kor. 12:14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. - fered.
Sitten tuo Avioliiton arki , olet aivan oikeessa , että
vaikka liitto menisi hyvin , jompikunpi voi vetää sen
herneen nenäänsä . Tähdon pikkuisen tuoda seikkoja
esiin joita apostoli jo silloin tiesi .
Kysymys on Ap. Paavali , ja teksti on 1 Kor. 7: 1-40 .
Kun minä en ole ap. kirjoitan jonkun toisten tekstejä ,
Avioliittoasioita :
Avioopuolidoiden keskinäinen suhtautuminen 7:1-7.
Lue omasta Raamatustasi , ohjeita aviopuolisoille .
Yksiavioisuus , ("ne kaksi") Mat: 19:6) , on Jumalan säätämä avioliitto muoto, .Sen , että toisen puolison ruumis on
toisen vallassa , ja että kummankin on täytettävä velvollisuutensa toista kohtaan , on tietenkin tapahduttava
rakkaudesta jaq hienotunteisuudesta "helläsydämisinä"
toista kohtaan , .Lakihenkisyys , vaatiminen pilaa
kaiken näissä asioissa .
Kirjeessä jonka , seurakunta on apostolille kirjoittanut
on ollut Hyödyllinen ja tarkoituksen mukainen ( jakeessa 1)
jae 2 . 1Moos. 2:18.
3. Ap. puhuu aviollisen velvollisuuden täyttämisestä
4. Epäitsekäs rakkaus vallitkoon avioliitossa .
5. ks. 1 Piet. 3:7.
6. Vv. 2-5. ottaen huomioon Korinttolaisten heikkoudet ,
mutta tämän sanon myönnytyksenä EN KÄSKYNÄ .
Ehdottomasti toteltavana JUMALAN antamana määräyksenä
7. Naimaton .ks. Mat. 19:11-12.
Naimattomille 1 Kor. 7:8-9.
Paavali sanoo , 8,Varsinkin miehille ; neidoista puhuessaan
erikseen myöhemmin .
9. ks. 1 TIm 5:14,
seuraavaksi olisi avioero ,- fered.
Avioerorosta : 10 -16.
Lue , tekstiä omasata ,, ks. Mat. 5:32 , 19:6. ,Mark. 10:11-12.
Luuk. 16:18 . . jae 11. ksa. Mal. 2:14,16.
12. Sellaisille aviopuolisoille , joista toinen on kristitty , toinen ei
Herra Jeesus ei ollut antanut tätä koskevia ohjeita ,
Seurakunnan jäsenelle .
14. Vedetty seurakunnassa vaikuttavan pyhyyden piiriin . -
Aviopuolisoiden välisen läheisen yhteyden kautta.
Ap. ei tässä sano , että lapset olisivat kastetuita ; päinvastoin ovat useat saelittäjät tästä värssystä päättäneet , että ne yleensä olivat kastamattomat , kuitenkin voidaan apostolin
tässä olevasta todistelusta , vetää se johtopäätös , että lapsille
jotka vanhenpainsa uskon kautta noin ovat pidettävät pyhinä,
myöskin sopii ja tulee antaa Pyhän Kasteen skramentti .
15. Oikeastaan JUMNALA ON KUTSUNUT TEIDÄT RAU -
HASSA (JA RAUHAAN )
Tähän sisältyy : Jumalan rauhanmieli ihmisiä kohtaan , joka
aiheutti sen , että Hän meidät kutsui ; Jumalan rauha pelastuksen omistaneessa ihmisessä , ks. Room. 12:18, 14:19
16. Saattaa hänet pelastuksen osallisuuteen , uskoon ,
vertaa . 1Piet. 3:1.
sel. 12-15, Sanon minä , eikä Herra , tästä asiasta ei ollut nimenomaista Jeesuksen sanaa , mutta Paavali antaa siitä
OHJEENSA APOSTOLISELLA ARVOVALLALLA , ja se on siksi kristittyjä sitova . -- Kun toinen puoliso on avioliitossa ollellessa tullut tullut uskoon toisen pysyessä epäuskoisena , uskova ei saa ottaa avioeroa epäuskoisesta puolisosta . mutta
jos epäuskoinen hylkää hänet , avioliitto ei enää sido häntä .
Luther : Apostoli säätää tässä , että epäuskoinen , joka jättää vaimonsa , on erotettava (laillisesti) , ja ..uskova on vapaa menemään avioon uuden kanssa .
Epävanhurskaus on sekin säädös , joka avioeron jälkeen
estää syyttömän aviopulison avioon menon . - fered.
fered. kirjoitti:
Avioerorosta : 10 -16.
Lue , tekstiä omasata ,, ks. Mat. 5:32 , 19:6. ,Mark. 10:11-12.
Luuk. 16:18 . . jae 11. ksa. Mal. 2:14,16.
12. Sellaisille aviopuolisoille , joista toinen on kristitty , toinen ei
Herra Jeesus ei ollut antanut tätä koskevia ohjeita ,
Seurakunnan jäsenelle .
14. Vedetty seurakunnassa vaikuttavan pyhyyden piiriin . -
Aviopuolisoiden välisen läheisen yhteyden kautta.
Ap. ei tässä sano , että lapset olisivat kastetuita ; päinvastoin ovat useat saelittäjät tästä värssystä päättäneet , että ne yleensä olivat kastamattomat , kuitenkin voidaan apostolin
tässä olevasta todistelusta , vetää se johtopäätös , että lapsille
jotka vanhenpainsa uskon kautta noin ovat pidettävät pyhinä,
myöskin sopii ja tulee antaa Pyhän Kasteen skramentti .
15. Oikeastaan JUMNALA ON KUTSUNUT TEIDÄT RAU -
HASSA (JA RAUHAAN )
Tähän sisältyy : Jumalan rauhanmieli ihmisiä kohtaan , joka
aiheutti sen , että Hän meidät kutsui ; Jumalan rauha pelastuksen omistaneessa ihmisessä , ks. Room. 12:18, 14:19
16. Saattaa hänet pelastuksen osallisuuteen , uskoon ,
vertaa . 1Piet. 3:1.
sel. 12-15, Sanon minä , eikä Herra , tästä asiasta ei ollut nimenomaista Jeesuksen sanaa , mutta Paavali antaa siitä
OHJEENSA APOSTOLISELLA ARVOVALLALLA , ja se on siksi kristittyjä sitova . -- Kun toinen puoliso on avioliitossa ollellessa tullut tullut uskoon toisen pysyessä epäuskoisena , uskova ei saa ottaa avioeroa epäuskoisesta puolisosta . mutta
jos epäuskoinen hylkää hänet , avioliitto ei enää sido häntä .
Luther : Apostoli säätää tässä , että epäuskoinen , joka jättää vaimonsa , on erotettava (laillisesti) , ja ..uskova on vapaa menemään avioon uuden kanssa .
Epävanhurskaus on sekin säädös , joka avioeron jälkeen
estää syyttömän aviopulison avioon menon .Eräs yeinen elämänsääntö : 1 Kor. 7:17-24.
Lue omasta Raamatusta ,
17. sel. Oik. muuten . Ap .mainitsee tässä yleisen säännön ,
josta jo jakeessa 15 mainittu tapaus on poikkeus .- Tarkoittaa
ihmisen maallista kutsumusta ja tehtävää maailmassa . --
Evankeliumin kautta seurakuntansa jäseneksi ,ks. Room. 8:30.
ja , 1 Kor . 1:9, 26.
18. Salamalla tai Keinotekoisesti peittämällä Ympärileikkauk-sensa , ks .Gal. 5:2.
19. Room .2:12. s,;25-29. ja Gal. 5:6, ;6:15. ;Kol .3:11.
Joh. 15:14.; 1 Joh. 3:24.
20. Pysyköön kukin siinä asemassa , missä hänet on kutsuttu .
21 . jos olet kutsuttu o0rjana , älä siitä murehdi , mutta jos
myös voit päästä vapaaksi, mieluimmin käytä sitä . ks.
1 Tim. 6;1-2. Useampien uudenpien selittäjäin mukaan olisi
käännettävä "vaikkapa voisitkin päästä vapaaksi päästä ,
niin pysy ennemmin sinä , minä olet " siis orjana. . . ks.
22. Joh.8:36. ;Room. 6:18, 22. Gal. 3:28 . ,5:13. Filemon. 16.
1 Piet. 2:16. ja Ef. 6:6.
23. ks . Heb.9:12. ;1 Kor. 6:20. 1 Piet. 1:18-19. ;2Piet. 2:1.
2 Kor.11 :20 .
25-40 Naimattomilla on vapaus mennä avioliittoon , "kunhan
se vain tapahtuu Herrassa ", Häneltä johdatusta rukoillen ja uskova uskovan (SAMALLA TAVALLA USKOVAN , niin
että heillä on hengen yhteys) kanssa. Uskova ei saa mennä aviopliittoon epäuskoisen kanssa , ks. " Kor. 6:14-18. .
Siihen aikaan sen kulttuurin piirissä isä määräsi lastensa
avioliiton . - v.b.gt.
fered. kirjoitti:
Eräs yeinen elämänsääntö : 1 Kor. 7:17-24.
Lue omasta Raamatusta ,
17. sel. Oik. muuten . Ap .mainitsee tässä yleisen säännön ,
josta jo jakeessa 15 mainittu tapaus on poikkeus .- Tarkoittaa
ihmisen maallista kutsumusta ja tehtävää maailmassa . --
Evankeliumin kautta seurakuntansa jäseneksi ,ks. Room. 8:30.
ja , 1 Kor . 1:9, 26.
18. Salamalla tai Keinotekoisesti peittämällä Ympärileikkauk-sensa , ks .Gal. 5:2.
19. Room .2:12. s,;25-29. ja Gal. 5:6, ;6:15. ;Kol .3:11.
Joh. 15:14.; 1 Joh. 3:24.
20. Pysyköön kukin siinä asemassa , missä hänet on kutsuttu .
21 . jos olet kutsuttu o0rjana , älä siitä murehdi , mutta jos
myös voit päästä vapaaksi, mieluimmin käytä sitä . ks.
1 Tim. 6;1-2. Useampien uudenpien selittäjäin mukaan olisi
käännettävä "vaikkapa voisitkin päästä vapaaksi päästä ,
niin pysy ennemmin sinä , minä olet " siis orjana. . . ks.
22. Joh.8:36. ;Room. 6:18, 22. Gal. 3:28 . ,5:13. Filemon. 16.
1 Piet. 2:16. ja Ef. 6:6.
23. ks . Heb.9:12. ;1 Kor. 6:20. 1 Piet. 1:18-19. ;2Piet. 2:1.
2 Kor.11 :20 .
25-40 Naimattomilla on vapaus mennä avioliittoon , "kunhan
se vain tapahtuu Herrassa ", Häneltä johdatusta rukoillen ja uskova uskovan (SAMALLA TAVALLA USKOVAN , niin
että heillä on hengen yhteys) kanssa. Uskova ei saa mennä aviopliittoon epäuskoisen kanssa , ks. " Kor. 6:14-18. .
Siihen aikaan sen kulttuurin piirissä isä määräsi lastensa
avioliiton .Tässähän se herra on:
Lutheri asetti itse itsensä epäjumalaksi ja puhdisti pois Jumalan ja Jeesuksen Lain ja opetukset sekä kielsi palvelemasta muista jumalia, Jumalaa ja Jeesustakin!!!
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Herra
Herra on suomen kielessä esiintyvä saksalaisperäinen lainasana, jota keskiajalla käytettiin ritareiden ja pappien arvonimenä.
Sittemmin (1800-luvun lopulla) herra-sanan merkitys on laajentunut tarkoittamaan mitä tahansa arvostettua tai vaikutusvaltaista miespuolista henkilöä, tai yksinkertaisesti aikuista miespuolista henkilöä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Herra
Herra on suomen kielessä esiintyvä saksalaisperäinen lainasana, jota keskiajalla käytettiin ritareiden ja pappien arvonimenä.
HERR A < > A ERRHE tarkoittaa "Jumalan erehdys/virhe". Sitä titteliä ei tunneta Sielujen Valtakunnassa. Taivasten Valtakuntaa ei nimittäin ole (Tuomaan Evankeliumi) vaan oikeaoppisesti on Sielujen Valtakunta. Piru osoittelee taivaalle missä ei ole mitään, ja tyhmä uskoo näkevänsä jotain vaikkei siellä mitään ole.
2. Moos. 15:3 "Herra on sotamies; Herra on hänen nimensä."
Kuka tuo hän on? Oliskohan itse *******.
Toisessa raamatussani sama asia on näin:
3.Herra on soturi, Jahve on hänen nimensä.
Satanisti: "Minä olen herra."
Saatananpalvoja: "saatana on herra."
Jumala on Jumala
Jeeusus on Jeesus
Pyhän Henki on Pyhä Henki
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
herran mielestä häneen uskovat ovat sieluttomia kuin elukat, järjettömiä ja ymmärtämättömiä ihmisten laille niinkuin elukat yleensä:
Uskon tunnustus: http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'
herra mainitseminen Jumalaan ja Jeesuksen Nimeen liitettynä on Jumalan ja Jeesuksen pilkkaamista. Jumalan ja Jeesuksen asettaminen pedofiili pappien, kirkko herrojen jne kaltaisiksi on törkeää Jumalan ja Jeesuksen pilkkaamista ja ivaamista.
Raamattu on paha opettaja väärennettynä ja katekismus vielä pahempi....
- b.n,hg.r
Usein avioliitto on jo pelkästään kirkkohää rituaalilla pilattu!
Kaikissa niissä kirkko- ja hää tilaisuuksissa joissa olen ollut mukana, pappi/papit viittaa rituaaleissaa ilmoitukseen että "Jumalan on avioliiton asettanut" oppiin.
Ja se on luciferia palvelevien epäjumalien oppia!
Jumala ei ole raamatun mukaan avioliittoa asettannut JA raamatun UT:n mukaan JEESUSKAAN EI SITÄ TEHNYT vaikka HÄN oli Kaanaan häissä.
On tosi inhottavaa, että JUMALAN, JEESUKSEN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN VALEHDELLAAN luciferia ja sitä palvelevia epäjumalia palvelevat PILKKAAVAT JUMALAA, JEESUSTA JA PYHÄÄ HENGEÄ vaikka uskonvapaus Laki salliin epäjumalien palvelemiset!
Lutheri asetti itse itsensä epäjumalaksi ja puhdisti pois Jumalan ja Jeesuksen Lain ja opetukset sekä kielsi palvelemasta muista jumalia, Jumalaa ja Jeesustakin!!!
Uskovaisten uskon tunnustus: http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'- matti.
Aivan turhaan teet , noita polstari viestiä , ethän sinä
ymmärrä edes pikkaamista , sinulla on niin naurettavat
väitteet , että en koskaan varmaan läkkaa ihmettelemästä
Kun örvelö on tutkinut Raamattua , miksi sanot Jumalan
tekemää siunausta Paratiisissa , kun hän oli luonut Eevan.
Aadamin hän loi jo aiemmin , ja oli oli käyttänyt häntä eläi-
mien nimitykseen , mitä siellä tapahtui , kun Jumala huomasi
että Aadam tarvii kumppanin , Niin Hän loi vaimon ...
Eikai tässä tarvii , koko stooria läpi vetää asia piti olla jo
selvä , siis miksi sanot sen liiton johon Jumala heidät
siunasi , ,, minä tiedän sinun pahan tahtoisuuden , siksi
älä venkoile , vaan vastaa niijn kuin asia on Raamatussa. - örvelö tuomittavaksi
matti. kirjoitti:
Aivan turhaan teet , noita polstari viestiä , ethän sinä
ymmärrä edes pikkaamista , sinulla on niin naurettavat
väitteet , että en koskaan varmaan läkkaa ihmettelemästä
Kun örvelö on tutkinut Raamattua , miksi sanot Jumalan
tekemää siunausta Paratiisissa , kun hän oli luonut Eevan.
Aadamin hän loi jo aiemmin , ja oli oli käyttänyt häntä eläi-
mien nimitykseen , mitä siellä tapahtui , kun Jumala huomasi
että Aadam tarvii kumppanin , Niin Hän loi vaimon ...
Eikai tässä tarvii , koko stooria läpi vetää asia piti olla jo
selvä , siis miksi sanot sen liiton johon Jumala heidät
siunasi , ,, minä tiedän sinun pahan tahtoisuuden , siksi
älä venkoile , vaan vastaa niijn kuin asia on Raamatussa.matti, sulle neuvo, älä ikinä lue örvelön viestejä äläkä vastaile niihin. Sen verran pitää ihmisen kunnioittaa itseään, ettei noin vakavasti mielisairaan ihmisen vietäväksi alennu ollenkaan.
Kaikien meidän pitää nyt yhdessä pommittaa toimitusta ja virkavaltaa, että saamme hänet pois tältä palstalta mouruamasta. Kolli kuutamolla ei kuulu hengelliseen vistintään ollenkaan. - matti .
örvelö tuomittavaksi kirjoitti:
matti, sulle neuvo, älä ikinä lue örvelön viestejä äläkä vastaile niihin. Sen verran pitää ihmisen kunnioittaa itseään, ettei noin vakavasti mielisairaan ihmisen vietäväksi alennu ollenkaan.
Kaikien meidän pitää nyt yhdessä pommittaa toimitusta ja virkavaltaa, että saamme hänet pois tältä palstalta mouruamasta. Kolli kuutamolla ei kuulu hengelliseen vistintään ollenkaan.Olen kanssasi samaa mieltä , MIKSI EI TAPAHDU MITÄÄN
VAIKKA OLEMME TÄSTÄ PUHUNEET 4 V. MITÄÄN EI
OLE TEHTY ÖVERVAGNING PUITTEISSA , Kyllä minäkin
yhdyn mieluimmin sellaiseen sanaan , että örvelön tyyppinen
saisi satikutia niin pian kuin mahdollista , aivan samalla on
sinun puheesi , ei yhtään ota tuulta purjeisiin TOIMINNASSA
Olen myös sitä mieltä , että jos valvojat ei tee mitään , He ovat
vastuussa örvelön kaltaisista kirjoittajista AINA .
ÖRVELÖ ON SAANUT JATKAA PAS KAN LUOTIA liian
KAUAN , ON SAANUT TUULETTAA LUTHERIA MIELENSÄ
MUKAAN , EN VOI SALLIA SELLAISTA ,
SITTEN HÄN ON LEIMANNUT IHMISIÄ TÄÄLLÄ sieluttomaksi
mahtaako rassukka tietää mitä se on . kuka on antanut hänelle
oikeuden määrittää näitä asioita noin (pi ru),
Palataan asiaan MIKSI ? hän saa jatkaa ?
eikö ylläpito ymmärrä että hänen krääsänsä kääntyy
myös YLLÄPIDON HARTEILLE . Ja oikeesti on jo
tapahtunut noin .
Tehkää nyt jotain , menen loppuviikoksi metsään , ei täällä
kuitenkaan mitään tapahdu ! ?.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882088Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 237766
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492