Aion erota kirkosta

nainen ...

Syyt
Kirkossa esiintyvä elitismi, maallisten arvojen, rahan, sosiaalisen yltäkylläisyyden, meriittien ja titteleiden yltiöpäinen arvostus.

Sokeus nähdä eriarvoisuutta ja kyvyttömyys parantaa tasa-arvoisuutta ja ihmisten tasavertaisuutta.

Väärämielisten ja väärintekijöiden suojeleminen, jopa palkitseminen.Epäkohtien vähättely tai kieltäminen.

Hengellisten arvojen puuuttuminen ja sen sijaan muitten arvojen korostaminen toiminnoissa ja ratkaisuissa.

Kunnianhimoiset ihmiset.

Totean että vähän on uskovaisa maailmassa enää, vähiten kirkkojen pirissä.

65

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitä sitten vaan

      Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

      • pyh!

        höpsis. Jeesuksen vaikutuspiirin ulkopuolella ei ole pelastusta.

        kirkkoisien extra ecclesiam nulla salus on humpuukia.


      • Ota selvää asioista
        pyh! kirjoitti:

        höpsis. Jeesuksen vaikutuspiirin ulkopuolella ei ole pelastusta.

        kirkkoisien extra ecclesiam nulla salus on humpuukia.

        Kirkko on Kristuksen ruumis. Joka ei kuulu Kirkkoon, on myös ulkona Jeesuksen vaikutuspiiristä.

        "kirkkoisien extra ecclesiam nulla salus on humpuukia."

        Lutherin ja muiden Kirkosta eronneiden valheopettajien höpinät ne humpuukia ovat ja johtavat kadotukseen.


      • benkku ei kenkku
        Ota selvää asioista kirjoitti:

        Kirkko on Kristuksen ruumis. Joka ei kuulu Kirkkoon, on myös ulkona Jeesuksen vaikutuspiiristä.

        "kirkkoisien extra ecclesiam nulla salus on humpuukia."

        Lutherin ja muiden Kirkosta eronneiden valheopettajien höpinät ne humpuukia ovat ja johtavat kadotukseen.

        Kenenkä ääni tämä sitten taivaasta oli?.."Lähtekää siitä ulos te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osalliseksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa" Ilm 18: 4

        Kristityt elävät maailmassa, eivät he voi siitä ulos lähteä..mutta he voivat lähteä ulos esim. kirkosta...eikös siellä ole se Jumalan kansa?

        Eli ne jotka lähtevät ulos kirkosta, se vie heidät pelastukseen...koska he eivät ole osallisia kirkon ja seurakunnan synteihin...ja syntihän on Jumalan lain rikkomista!


    • Nainen...

      Hehe hevetissäkö se pelastus sitten on.Minusta pelastus ei ole ihmisen keksimässä uskontokunnassa joka palvelee ihmistä itseään maallisesti vaan pelastus makaa meidän sydämmissämme ja valinnoissamme.

      Ei pelastus kirkossa odota.

      Kuin luulet että tuollaisessa yhteisössä lepää pelastus...? Ei mitenkään.Kristus ei opettanut tuollaisia toimintamalleja.

      Jos seurakunta Kristuksen seurakunta ei seuraa Kristusta niin mistä se silloin on?

      Mitä sinä odotat seurakunnaltasi ja lähimmäisiltäsi?

      • ..> .. <..

        Kyllä se pelastus silti on Kirkossa. Vaikka 99 % olisikin jollain tapaa huonoa ja
        elitististä ja maallisten arvojen täyttämää, niin on se hyvä ydin silti jossain löydettävissä ja nähtävissä. Se pitää vaan itse osata erottaa, olla tekemisissä
        samanmielisten ihmisten kanssa, ei ole pakko päästä elitistipiireihin. Hyvä ja hyödyllinen kannattaa opetella erottamaan ja huomaamaan, sen jälkeen huonot puolet eivät enää erotu niin selvästi.


      • Holy Virtues
        ..> .. <.. kirjoitti:

        Kyllä se pelastus silti on Kirkossa. Vaikka 99 % olisikin jollain tapaa huonoa ja
        elitististä ja maallisten arvojen täyttämää, niin on se hyvä ydin silti jossain löydettävissä ja nähtävissä. Se pitää vaan itse osata erottaa, olla tekemisissä
        samanmielisten ihmisten kanssa, ei ole pakko päästä elitistipiireihin. Hyvä ja hyödyllinen kannattaa opetella erottamaan ja huomaamaan, sen jälkeen huonot puolet eivät enää erotu niin selvästi.

        Eikö saastunut pidä puhdistaa?
        Eikö saastunut ole epäpuhdas?

        Mitä Kristus opetti tästä?

        Sovella edellämainittua mielessäsi esineistä ihmisiin.

        Sallivuus eritoten maallisilla humaaneilla syillä tulee olemaan ihmisten ja kirkon tuho.

        Jumala on armollinen emme me ihmiset.Epäuhtaat ihmiset istuvat kirkoissa ja valtuustoissa eikä kukaan heitä puhdista lioistaan eivät edes he itse.He kuvittelevat että puhdistuvat menemällä likoineen ehtoolliselle ja kaikki on sitten hyvin ja sama meno jatkuu.

        Jos elämme maallisten lakien mukaan miksi niitä ei oikeudella tulkita kirkossa?Jos elämme hengellisten lakien mukaan niin miksi niitä ei harjoiteta kirkossa?


      • Pata kattilaa soimaa
        Holy Virtues kirjoitti:

        Eikö saastunut pidä puhdistaa?
        Eikö saastunut ole epäpuhdas?

        Mitä Kristus opetti tästä?

        Sovella edellämainittua mielessäsi esineistä ihmisiin.

        Sallivuus eritoten maallisilla humaaneilla syillä tulee olemaan ihmisten ja kirkon tuho.

        Jumala on armollinen emme me ihmiset.Epäuhtaat ihmiset istuvat kirkoissa ja valtuustoissa eikä kukaan heitä puhdista lioistaan eivät edes he itse.He kuvittelevat että puhdistuvat menemällä likoineen ehtoolliselle ja kaikki on sitten hyvin ja sama meno jatkuu.

        Jos elämme maallisten lakien mukaan miksi niitä ei oikeudella tulkita kirkossa?Jos elämme hengellisten lakien mukaan niin miksi niitä ei harjoiteta kirkossa?

        Kuka sinulle on "antanut" oikeuden tuomita kaikki muut??? Etkö juuri itse todista itsestäsi näitä negatiivisia asioita? Mikä silloin tekee sinusta paemman kuin muut? Onko sinulla sen oletetun paremmuuden ja viisauden perusteella tuomita kaikki muut? Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin...


      • Ponomariiiiit-------
        Pata kattilaa soimaa kirjoitti:

        Kuka sinulle on "antanut" oikeuden tuomita kaikki muut??? Etkö juuri itse todista itsestäsi näitä negatiivisia asioita? Mikä silloin tekee sinusta paemman kuin muut? Onko sinulla sen oletetun paremmuuden ja viisauden perusteella tuomita kaikki muut? Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin...

        :) Ei haukku haavaa tee .Etkö kestä kritiikkiä?Näin juuri paholainen puolustelee omia heikkouksiaan.Eikö kantti kestä harjoittaa ja luopua maallisista hyveistä?

        Kirkko ei ole maallisten asioiden taivas, mitä tuomitsemista siinä on?Ei mitään.Ete vain halua luopua maallisuudesta ja koette olevanne oikeutettuja tuhoamaan yhteisöä sielunne sairauksilla.No voittehan te haukkua tuomitsijoiksi sellaisia jotka vielä haluavat Kristusta seurata hänen oppiensa mukaan.

        Älkää sitten vonkuko kun tuomiolle joudutte :)

        Kriittinen mielipide muuten kohdistui yleiseen ilmiöön kirkon piirissä, kuinka sellaisen ilmapiirin voi tuomita.. heti henkilöitiin.Aika sairasta mutta tuntien tuonkin postaajan en ihmettele.Hänellä on oikeasti psyykkisiä ongelmia ja mittavia jopa.


      • pappi oli armollinen
        Pata kattilaa soimaa kirjoitti:

        Kuka sinulle on "antanut" oikeuden tuomita kaikki muut??? Etkö juuri itse todista itsestäsi näitä negatiivisia asioita? Mikä silloin tekee sinusta paemman kuin muut? Onko sinulla sen oletetun paremmuuden ja viisauden perusteella tuomita kaikki muut? Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin...

        Onko totta että omien sanojesi mukaan sinulla on ollut aikaisempikin asia postailuistasi palstoilla poliisilla tutkittavana.Se ei ole jäänyt siksi sinne etteikö sinussa olisi syytä ollut.Näyttöä riittää mutta Jumala tahtoo odottaa todellistä jättipottia.

        Onko normaalia kehuskella tuollaisella asialla?

        Oletko mielestäsi nuhteeton?

        Seksistisiä juttuja syytteitä nettikirjoitteluista yms...


      • R&R
        ..> .. <.. kirjoitti:

        Kyllä se pelastus silti on Kirkossa. Vaikka 99 % olisikin jollain tapaa huonoa ja
        elitististä ja maallisten arvojen täyttämää, niin on se hyvä ydin silti jossain löydettävissä ja nähtävissä. Se pitää vaan itse osata erottaa, olla tekemisissä
        samanmielisten ihmisten kanssa, ei ole pakko päästä elitistipiireihin. Hyvä ja hyödyllinen kannattaa opetella erottamaan ja huomaamaan, sen jälkeen huonot puolet eivät enää erotu niin selvästi.

        ja minäkun luulin että prosenttijengiläiset ovat ihan eri porukkaa :))


      • ..> .. <.. kirjoitti:

        Kyllä se pelastus silti on Kirkossa. Vaikka 99 % olisikin jollain tapaa huonoa ja
        elitististä ja maallisten arvojen täyttämää, niin on se hyvä ydin silti jossain löydettävissä ja nähtävissä. Se pitää vaan itse osata erottaa, olla tekemisissä
        samanmielisten ihmisten kanssa, ei ole pakko päästä elitistipiireihin. Hyvä ja hyödyllinen kannattaa opetella erottamaan ja huomaamaan, sen jälkeen huonot puolet eivät enää erotu niin selvästi.

        Ei pelastus ole kirkossa. Perustele raamatulla, miksi pelastus olisi kirkossa.
        Raamattu osoittaa yksiselitteisesti, että ei ole nimeä kuin Jeesus Kristus, missä pelastus on. Jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen omana henkilökohtaisena vapahtajanaan, pelastuu. Ei kirkkoon tai kirkkoihin tai lahkoihin kuuluminen tai kuulumattomuus pelasta ketään.


    • Sinusta!?

      "Minusta pelastus ei ole ihmisen keksimässä uskontokunnassa"

      Minusta mustia aukkoja ei ole olemassakaan, vaan ne ovat ihmisten keksintöä.

      Onko niitä silti olemassa, ei vaikuta mielipiteeseeni tuota eikä tätä.

      • D.Evil.....

        En ole kiinnostunut muiden mielipiteistä.Sanon vain omani se mitä ajattelet ei minua liikuta.


      • Antisosiaali

        Ja haisevin on sillä joka viis veisaa muitten mielipiteistä.


    • Uusi näkökulma!

      Pohditaan mieluummin mitä voin tehdä lähimmäiseni ja seurakuntani hyväksi!

      • Nainen...

        Hmm... ei ainakaan mitään oikeamielistä hengellisistä asioista puhumattakaan.
        eräs suosittu harjoittamisen muoto on sujuva kuuleminen ja ymmärtäminen ilman että se johtaa mihinkään toimenpiteisiin.Eli näennäisen välittämisen muoto jolla koetaan antaa tuntemus ja aistimus vastapuolelle että kaikki on hyvin ja homma handussa.Tosiasiallisesti ei siis mitää ole tekeillä, tämä säästää hermoja ja pitää kulissit kunnossa.Tämä toimenpide sopii kohdatessa kilttejä ja nöyriä rahvaita.


      • Kummallista:
        Nainen... kirjoitti:

        Hmm... ei ainakaan mitään oikeamielistä hengellisistä asioista puhumattakaan.
        eräs suosittu harjoittamisen muoto on sujuva kuuleminen ja ymmärtäminen ilman että se johtaa mihinkään toimenpiteisiin.Eli näennäisen välittämisen muoto jolla koetaan antaa tuntemus ja aistimus vastapuolelle että kaikki on hyvin ja homma handussa.Tosiasiallisesti ei siis mitää ole tekeillä, tämä säästää hermoja ja pitää kulissit kunnossa.Tämä toimenpide sopii kohdatessa kilttejä ja nöyriä rahvaita.

        Et siis voi tehdä lähimmäistesi ja seurakuntasi hyväksi mitään ainakaan oikeamielista hengellisistä asioista puhumattakaan!? Sen sijaan harjoitat sujuvaa kuulemista ja ymmärtämistä ilman, että se johtaa mihinkään toimenpiteisiin, eli siis näennäisen väoittämisen muotoa, jolla koetat antaa tuntemuksen ja aistimuksen vastapuolelle, että kaikki on hyvin ja homma handussa? Et siis tosiasiassa tee mitään, koska se säästää hermoja ja pitää kulissisi kunnossa ja katsot tämän toimenpiteen sopivaksi kohdatessasi kilttejä ja nöyriä rahvaita?????
        Aika erikoinen kysymys/vastausleikki sinulla; valitat jostain ja sitten kumoat sen! Ainakin kirjoituksesi sanamuoto kertoo niin.


      • hopi hopi
        Kummallista: kirjoitti:

        Et siis voi tehdä lähimmäistesi ja seurakuntasi hyväksi mitään ainakaan oikeamielista hengellisistä asioista puhumattakaan!? Sen sijaan harjoitat sujuvaa kuulemista ja ymmärtämistä ilman, että se johtaa mihinkään toimenpiteisiin, eli siis näennäisen väoittämisen muotoa, jolla koetat antaa tuntemuksen ja aistimuksen vastapuolelle, että kaikki on hyvin ja homma handussa? Et siis tosiasiassa tee mitään, koska se säästää hermoja ja pitää kulissisi kunnossa ja katsot tämän toimenpiteen sopivaksi kohdatessasi kilttejä ja nöyriä rahvaita?????
        Aika erikoinen kysymys/vastausleikki sinulla; valitat jostain ja sitten kumoat sen! Ainakin kirjoituksesi sanamuoto kertoo niin.

        Et ymmärrä kontekstia ollenkaan niin vältä silloin kommentoimasta.

        Ironia ja toisten puolesta asioiden kuvaileminen on taitolaji.

        Ja seraava.. te voitte siirtyäkkin sinne mihen logiikka osastolle.


    • gsbnshd

      "elitismi, maallisten arvojen, rahan, sosiaalisen yltäkylläisyyden, meriittien ja titteleiden yltiöpäinen arvostus. ...muitten arvojen korostaminen toiminnoissa ja ratkaisuissa."

      KIRKON ULKOPUOLELLAKO ON MUKA TILANNE PAREMPI ??

      Kyllä kuule raha ja tittelit tuntuu

      • Haa haa

        Nimimerkki NAINEN aikoo pelastua omin voimin.


      • Det är Guden...
        Haa haa kirjoitti:

        Nimimerkki NAINEN aikoo pelastua omin voimin.

        Minkäs mukaan sinä pelastuksen saat ellet sielusi?


    • pkm

      Jo Jeesus etsi seuransa muualta kuin järjestäytyneen uskonnon piiristä, johon suhtautui vähintäänkin epäilevästi. Miten siis toimii aito Jeesuksen seuraaja ja opetuslapsi? Hmmmm.....

      • Nainen...

        Miten toimii hengellisyys ja maailma?Maailma kirkossa, hengellisyys mailmassa?


      • vielä kummempaa
        Nainen... kirjoitti:

        Miten toimii hengellisyys ja maailma?Maailma kirkossa, hengellisyys mailmassa?

        Otapa selvää, saatat yllättyä, mutta aloita silti ensin itsestäsi ja tutkaile omaa hengellisyyttäsi!


      • jänkämatti
        vielä kummempaa kirjoitti:

        Otapa selvää, saatat yllättyä, mutta aloita silti ensin itsestäsi ja tutkaile omaa hengellisyyttäsi!

        Tuollainen sanonta on vain defennsikeino itsellesi torjua omat heikkoutesi ja puolustella niitä, siirtämällä osoittava sormi itsestäsi toisaalle.keino se on tuokin.Toki voit kieltäytyä ymmärtämästä Jumalan sanaa mutta samat asiat ovat sitten tuomiolla sinun edessäsi meistä ihmisistä huolimatta jotka sinua muistuttavat todellisesta Kristuksen sanomasta.

        Turhaa purnaat ihmisille jotka yrittävät auttaa ja muistuttaa asiasta että pelastuisit.Mutta taidat rakastaa maallisuutta ja olla riippuvainen omista himoistasi.Siksi niitä myös puolustelet ja tuohdut totuudesta.


      • Mistä näitä tulee?

        "Jo Jeesus etsi seuransa muualta kuin järjestäytyneen uskonnon piiristä, johon suhtautui vähintäänkin epäilevästi."

        Mihin Jumala uskontoa tarvitsee?


    • pifhew'pfj'

      Heipparallaa! Etpä ole ennenkään kirkkoa rakastanut. Evankeliumissa sanotaan että 'kuivat oksat pois'.

      • Holy Virtues

        Aivan oikein.Jätetään ne kosteat mätänemään kompostiin!


    • Mammanleipä

      Ymmärrän erit-täin hyvin kantasi.

      Päälle hönkivä ulkokultaisuus tuntuu joskus niin pahalta. Kenellekään ei asiasta voi puhua, kunnon rippipappia et löydä - tai miten ja mistä osaisi edes hakea, kun hyvikset pitävät kovaäänisesti itseään esillä ja heidän totuutensa vain tulee julki, miten ja missä voit sanoa sen, miten koet ja näet epäkohdat, jos siinä astutaan hyvisten varpaille? Jne...

      Minuakin on moneen otteeseen koetellut monetkin asiat, nyt kun ajattelee, niin ehkä pieninpänä nämä tekstien nykysuomennosjutut. Sitten on ollut noita mainitsemiasi juttuja, eri muodoissaan. Oikeasti vähemmälle jäävistä ei välitetä, heitä ei nähdä. Papeilla on omat suosikkipiirinsä ja seurakuntalaisilla klikkinsä - josta vieläpä pahimmillana pidetään näyttävästi meteliä. Samat naamat pyörii ja hyysää toisiaan. Ne, joilla jo on sosiaaliset verkostot kunnossa, niitä ylenpalttisesti hyyssätään. Papitkin joutavat kyllä näiden luo, joill ajo valmiiksi pyörii eri tasojen verkostot ja jotka itsekin pääsevät liikkumaan. Kokonaan yksin jäävät hiljaisimmat ja yhteisön syrjimät ja ulkoistamat. Köyhät, vanhukset, eri tavoin sairaat... Jne. Joskus on näitä rahapappejakin ja niitä, joiden elämän sisältö on ylempi keskiluokkaisuus ja ylenpalttisuudesta nautiskeleminen. Muodon vuoksi on ehkä joku "kurja ja säälittävä", jota saatetaan JOSKUS käydä moikkaamassa. Joku voi elää vuosikausia, jollei vuosikymmeniä niin, ettei yksikään edes oman seurakunnan jäsen käyt hänen luonaan ja kohtaa aidosti, tasaveroisesti, ystävänä, vapaaehtoisesti. Näiden kohdalla kipu on suunnaton. Se on niin hirvittävä, että sitä ei voi kukaan kuvitella. Katkeruus ja suru, ehkä yksinäisyyteen ja masennukseen ajautuminen on rankin mahdollinen "tuomio" yhteisöltä, jota _seurakunnaksi_ kutsutaan. Edes kirkonmiehet eivät tule näiden hiljaisten luokse. Vaikea löytää tällaista nähdessään MITÄÄn positiivista enää siitä, mitä niin hoetaan, että muka joku yhteisöllisyys.

      Sitten on näitä muita rappion ilmiöitä. Papit ovat joskus (ei kaikki) mitä sattuu. Ja sitä rataa... Hengen miehet puuttuvat tai ei ainkaan tee mieli luottaa ihan kehen tahansa, kun heidän ajatusmaailmastaan näkee kuitenkin niin paljon. Juttuja on paljon ja yksittäistapahtumia, joita ei voi edes tuoda ihan niin vain päivänvaloon.

      Itse olen kipuillut aika ajoin kovasti näiden juttujen kanssa. Ne raivostuttaa, ne oksettaa, en tunnista näistä piirteistä sitä, mitä kaiken sen oleellisen seurakuntien elämässä sanotaan koostuvan. Olen äärimmäisen pettynyt monen monta kertaa.

      En tiedä. Yritän itse pitää kiinni siitä, että olen jaksamisen ja tietämieni ihmisten puitteissa heille niin paljon kuin voin. Ja Jumalaa en hylkää - tai käännä hänelle selkääni. Yritän pitää kiinni rukouksesta ja pyrin toteuttamaan elämäntapaa itse niin hyvin kuin taidan, jaksan ja huomaan noudattaa. Surulliseksi kaikki tämä minut saa, mutta en anna minkään tulla Jumalasuhteeni väliin. Perintöä kunnioittaen ja toivoen, että ajan ilmiöt jonain päivänä nähdään kirkossa laajemminkin jne... Jonkinlaisen "parannuksen" toivossa siis, olen ja pidän uskoni. Parannustahan me kaikki tarvitsemme. Tosin ensin pitäisi tulla tietoiseksi epäkohdista, jotta tietäisi parantua. Siksi niistä olisi hyvä saada puhua suoraan, asioiden oikeilla nimillä. Hienotunteisuus vaan estää sen.

      Pyhä on kateissa tai kaikki mainitsemasi häly sumentaa sitä.

      Jos nyt todella aiot toteuttaa aikeesi, toivon, että pystyt kuitenkin pitämään kiinni suhteestasi Jumalaan ja lähentymään Jumalaa. Liian usein on aivan liian yksinäistä rukoilla. Ja varsinkin heillä, jotka ovat oikeasti todella, todella yksin. Mutta ainakin itse aion rukoilla. Voimia myös sinulle...

      • Mammanleipä

        Lisänä vielä tähän se, että erityisen irvokasta on jokin sellainen, että pappi tai muut sosiaalisesti keskenään pyöriskelevät ylistävät omia suhteitaan ja toistensa luona pyörimistä samalla kun yhden yhtä kertaa ei vaivauduta, keretä, jakseta tms. sen yksinäisen ja käytännössä unohdetun/hylätyn luo. - Tai mikä olisi ehkä vielä pahempaa: käydä vain säälistä tai velvollisuudesta.

        Tämä nyt tästä sosiaalisesta "yltäkylläisyydestä", joka sana aloittajan tekstissä sai nämä jutut mielessäni liikkeelle.

        On toki paljon muitakin epäkohtia...


      • Mammanleipä
        Mammanleipä kirjoitti:

        Lisänä vielä tähän se, että erityisen irvokasta on jokin sellainen, että pappi tai muut sosiaalisesti keskenään pyöriskelevät ylistävät omia suhteitaan ja toistensa luona pyörimistä samalla kun yhden yhtä kertaa ei vaivauduta, keretä, jakseta tms. sen yksinäisen ja käytännössä unohdetun/hylätyn luo. - Tai mikä olisi ehkä vielä pahempaa: käydä vain säälistä tai velvollisuudesta.

        Tämä nyt tästä sosiaalisesta "yltäkylläisyydestä", joka sana aloittajan tekstissä sai nämä jutut mielessäni liikkeelle.

        On toki paljon muitakin epäkohtia...

        (Vielä kamalamman edellä kuvatunkaltaisesta sosiaalisesta kuviosta ja asiasta tekee, jos papille on jo kerrottu jostain tilanteesta tai joskus jopa pyydetty pappia "osallistumaan" tms., ja siltikään mitään ei tapahdu.

        Että vaikea sellaisissa jutuissa on tuntea juurikaan seurakunta- tai mitään muutakaan yhteyttä.

        Joku voi jopa ajautua itsemurhaan eri yhteisöjen ulkoistamana, erittäin surullisen asiasta tekee, jos tällaiseen tilanteeseen ajautuu jopa oman, kuitenkin ihmiselle itselleen tärkeän seurakunnan tavallaan-myötävaikuttamana.


      • Holy Drivers
        Mammanleipä kirjoitti:

        (Vielä kamalamman edellä kuvatunkaltaisesta sosiaalisesta kuviosta ja asiasta tekee, jos papille on jo kerrottu jostain tilanteesta tai joskus jopa pyydetty pappia "osallistumaan" tms., ja siltikään mitään ei tapahdu.

        Että vaikea sellaisissa jutuissa on tuntea juurikaan seurakunta- tai mitään muutakaan yhteyttä.

        Joku voi jopa ajautua itsemurhaan eri yhteisöjen ulkoistamana, erittäin surullisen asiasta tekee, jos tällaiseen tilanteeseen ajautuu jopa oman, kuitenkin ihmiselle itselleen tärkeän seurakunnan tavallaan-myötävaikuttamana.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi.Yleinen vastaus lienee tähänkin että kukaan ei ole täydellinen.. tai tämä elämä on yhteisöissä tälläistä kilvoittelua.

        Tuudittaudutaan kliseisiin tekemättä mitään.Jotain mielestäni voisi kuitenkin tehdä.Mutta harvat näkevät itsessään mitään korjaamista tai viitsivät puuttua kenenkään muun asioihin menettämisiensä pelossaan.taisteluhenki paholaista kohtaan puuttuu.Kaikki on hyvin kun itsellä on hyvin.Sitten karjutaan ja itketään Jumalaa apuun kun omat asiat menevät pieleen.Jotkut jopa haukuvat Rakkaimpansa.

        No näinhän sen kai näinä aikoina pitääkin mennä.Liekö surullista huomata se vai pitäisikö iloita siitä että sana on totta.

        Ennen sinä menit sinne minne halusit.. ..nyt sinua viedään minne et halua.

        Ihmiset etsivät kirkosta hengellisyyttä ja minusta se on hieman erilainen asia kuin mitä kirkko yleisesti antaa opettaa.Että kaverit nyt vähän mellastavat, olkaa armollisia ja antakaa anteeksi.Toki pitää anteeksi antaa mutta ei tahallisia asioita ja korjatakkin pitää.Sen voi tehdä joku muu jos ihminen itse on eksyksissä eikä osaa.Tälläinen puuttuminen hengellisesti ulkopuolelta puuttu täysin kirkosta.Kyllä kirkon piirissä täytyy olla järjestys ja siellä tulee noudattaa Kristuksen oppeja.Ei voi vain aina antaa anteeksi se voi karata käsistä.


      • Mammanleipä
        Holy Drivers kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi.Yleinen vastaus lienee tähänkin että kukaan ei ole täydellinen.. tai tämä elämä on yhteisöissä tälläistä kilvoittelua.

        Tuudittaudutaan kliseisiin tekemättä mitään.Jotain mielestäni voisi kuitenkin tehdä.Mutta harvat näkevät itsessään mitään korjaamista tai viitsivät puuttua kenenkään muun asioihin menettämisiensä pelossaan.taisteluhenki paholaista kohtaan puuttuu.Kaikki on hyvin kun itsellä on hyvin.Sitten karjutaan ja itketään Jumalaa apuun kun omat asiat menevät pieleen.Jotkut jopa haukuvat Rakkaimpansa.

        No näinhän sen kai näinä aikoina pitääkin mennä.Liekö surullista huomata se vai pitäisikö iloita siitä että sana on totta.

        Ennen sinä menit sinne minne halusit.. ..nyt sinua viedään minne et halua.

        Ihmiset etsivät kirkosta hengellisyyttä ja minusta se on hieman erilainen asia kuin mitä kirkko yleisesti antaa opettaa.Että kaverit nyt vähän mellastavat, olkaa armollisia ja antakaa anteeksi.Toki pitää anteeksi antaa mutta ei tahallisia asioita ja korjatakkin pitää.Sen voi tehdä joku muu jos ihminen itse on eksyksissä eikä osaa.Tälläinen puuttuminen hengellisesti ulkopuolelta puuttu täysin kirkosta.Kyllä kirkon piirissä täytyy olla järjestys ja siellä tulee noudattaa Kristuksen oppeja.Ei voi vain aina antaa anteeksi se voi karata käsistä.

        Paha on monen mielessä ehkä loiventunut tai sekoittunut, kuten lastenkirjoissa pahikset ikään; jotka ovat nykyisin usein lopulta vaarattomia, hassuja kavereita. Tai paha ulkoistetaan eikä nähdä, että se voi olla hyvin sisällä itsessä toiminnassa, ytimessä. Monen on vaikea hahmottaa sanoissan, teoissaan tai tekemättä jättämisissään sitä pahaa. Jos on pyhä sumentunut, niin on pahakin. Tämä on aika vaarallinen tila. Pahuus on todella sitkeä- ja kovaotteinen, "ovela" ja pyrkii irtipäästämättä "tavoitteeseensa".


      • Holy Drivers
        Mammanleipä kirjoitti:

        Paha on monen mielessä ehkä loiventunut tai sekoittunut, kuten lastenkirjoissa pahikset ikään; jotka ovat nykyisin usein lopulta vaarattomia, hassuja kavereita. Tai paha ulkoistetaan eikä nähdä, että se voi olla hyvin sisällä itsessä toiminnassa, ytimessä. Monen on vaikea hahmottaa sanoissan, teoissaan tai tekemättä jättämisissään sitä pahaa. Jos on pyhä sumentunut, niin on pahakin. Tämä on aika vaarallinen tila. Pahuus on todella sitkeä- ja kovaotteinen, "ovela" ja pyrkii irtipäästämättä "tavoitteeseensa".

        Totta.


      • vieläkin kummempaa

        Sinähän voit itse olla sitä, minkä puuttumista valitat muissa ihmisissä; köyhien, sairaiden ja kurjien ja yksinäisten lohtu ja apu! Mikä estää?


      • Holy Drivers
        vieläkin kummempaa kirjoitti:

        Sinähän voit itse olla sitä, minkä puuttumista valitat muissa ihmisissä; köyhien, sairaiden ja kurjien ja yksinäisten lohtu ja apu! Mikä estää?

        Mistä päättelet etten ole sellaista jo tehnyt?


    • Kadilo

      Ehkä joistakin kirkoista on rakennettu liian suuria temppeleitä ja joistakin kirkkoruhtinaista on tullut lihavia ylipappeja.

      Mutta ei ongelmana ole kirkko sinänsä,, vaan ihmiset, jotka käyttävät saamaansa valtaa väärin.

      Huonoinakln aikoina kirkko on pystynyt säilyttämään Evankeliumin seuraaville sukupolville opiksi ja ojennukseksi.

      Eräässä hiippakunnassa on oikean uskon säilyminen nyt pieneten aktiiviryhmien varassa, mutta aikanaan tilanne voidaan palauttaa.

      • Mammanleipä

        Mitä noihin aktiiviryhmiin tulee... Ei ehkä kannata ajatella niin, että vain ne keskeisimmät henkilöt ovat niitä uskon säilyttäjiä. Ihmisillä on käsittämättömän erilaisia elämäntilanteita ja vain ne, joilla asiat on kyllin hyvin, voivat olla näkyvästi se aktiiviryhmä. On ehkä harhaa kuvitella, että kaikki muut, ne, jotka ovat "passiivisia", olisivat jotenkin ulkona elämästä. Tämä voi itseasiassa olla juuri sitä ulossulkemista vahvistava tekijä.

        Tilanteet varmasti vaihtelee, mutta ei kannata "lyödä hanskoja tiskiin" vain sen perusteella, mikä näkyy ja kuuluu.


    • ©ortodoksi

      Aivan samaan olen päätynyt jo pari vuotta aiemmin. Eikä kaduta, kun tuntuu asiat vain menevän entistä enemmän pöpelikköön. Tunnen olevani parempi ortodoksi nyt, kun en enää kuulu Suomen ortodoksiseen kirkkoon, jota pidän pelkkänä rahastuslaitoksena ja synnin pesänä (= yhteys-liikkeen papit ja muut homoilut, rahanahneus ja hengellisyyden katoaminen). Likainen peli alkoi jo 80-luvulla.

      Tämä ei ole enää se kirkko, johon minut on lapsena kastettu. Muistuttaa enemmän jotain luterilaisuuden lahkoa.

    • jeak

      Mites se nyt meni...siteraan ulkomuistista...sori jos menee väärin...siitä he tunnistavat teidät minun opetuslapsikseni että rakastatte toisianne..ja vuorisaarnassa vähän lisää pykäliä. Missään, MISSÄÄN, ainakaan minun Raamatussani ei sanota, että pitää olla Ortodoksisen kirkon jäsen. Tai minkään jäsen. Kyllä oikea Jeesuksen opetuslapseus perustuu ihan muihin asioihin kuin kirkkojen jäsenyyksiin. Eli jos kirkossa hyvä olla, hyvä niin, jos ei, ei haittaa. Jeesusta voi seurata ilman pröystäileviä palveluksiakin.

      • Mammanleipä

        Palveluksessa voi olla toki pröystäillen tai tapamuodollisesti pönöttäen... Osa - itsekukin itseasiassa elämänsä eri vaiheissa - on varmaan jossain "kehitysvaiheessa" ja voi olla vaikkapa ulkoisen rukoilemisen kanssa kirkossa. tai tuskailen... Monelaista mahtuu. Mutta sanoisin kuitenkin, että suotta itse palvelusta pröystäileväksi kutsuisin. Pointtihan on katkemattoman ja syvän rukouksen ja rukousyhteyden saavuttaminen ja rukoileminen, mielen kiinnittäminen Jumalaan, Jumalan päästäminen lähelle (tai miten päin sen nyt sanoisikaan). Ei mitkään ulkoiset puitteet tuo Jumalaa lähelle, jollei itse siihen puhtaasti tai puhtauteen pyrkien pyri. Maailma ja paha ja kaikki mahdollinen maailmallinen sälä kylläkin tunkee väliin kaiken aikaa. ...Palvelus, tekstit, kirkkoveisut, rukoukset, ikonit, tuohukset, aktiivinen rukoileminen... kaikki nämä ovat osaltaan auttamassa ruouksessa ja tukevat rukousta. Mutta ei rukous silti ole rukous ilman... niin, rukouksen henkeä. Ei palvelukset ja kirkko pahitteeksikana ole. Ja jos mahdollista, niin koen sen erittäin tärkeäksi, samoin kuin jatkuvan, säännöllisen ehtoollisyhteyden jne.

        Mutta silti ihan omana mielipiteenä sanon, että kyllä varmasti se, mitä Jeesus halusi meidän tekevän, oli todellakin hänen seuraamisensa, tien seuraaminen. Ja silloin paikka on mm. lähimmäisen luona, rukouksen henki sydämessä ja aidosti ihmisenä. Hyvä, jos sen lisäksi ehtii omaa kondistaan tarkistamaan ja sitä huoltamaan... Jos tämä lukeutuu synniksi, se, että on vaikkapa sen sairaan lähimmäisen luona eikä kirkossa, sitten ai auta muu kuin toivoa parasta.


      • Mammanleipä
        Mammanleipä kirjoitti:

        Palveluksessa voi olla toki pröystäillen tai tapamuodollisesti pönöttäen... Osa - itsekukin itseasiassa elämänsä eri vaiheissa - on varmaan jossain "kehitysvaiheessa" ja voi olla vaikkapa ulkoisen rukoilemisen kanssa kirkossa. tai tuskailen... Monelaista mahtuu. Mutta sanoisin kuitenkin, että suotta itse palvelusta pröystäileväksi kutsuisin. Pointtihan on katkemattoman ja syvän rukouksen ja rukousyhteyden saavuttaminen ja rukoileminen, mielen kiinnittäminen Jumalaan, Jumalan päästäminen lähelle (tai miten päin sen nyt sanoisikaan). Ei mitkään ulkoiset puitteet tuo Jumalaa lähelle, jollei itse siihen puhtaasti tai puhtauteen pyrkien pyri. Maailma ja paha ja kaikki mahdollinen maailmallinen sälä kylläkin tunkee väliin kaiken aikaa. ...Palvelus, tekstit, kirkkoveisut, rukoukset, ikonit, tuohukset, aktiivinen rukoileminen... kaikki nämä ovat osaltaan auttamassa ruouksessa ja tukevat rukousta. Mutta ei rukous silti ole rukous ilman... niin, rukouksen henkeä. Ei palvelukset ja kirkko pahitteeksikana ole. Ja jos mahdollista, niin koen sen erittäin tärkeäksi, samoin kuin jatkuvan, säännöllisen ehtoollisyhteyden jne.

        Mutta silti ihan omana mielipiteenä sanon, että kyllä varmasti se, mitä Jeesus halusi meidän tekevän, oli todellakin hänen seuraamisensa, tien seuraaminen. Ja silloin paikka on mm. lähimmäisen luona, rukouksen henki sydämessä ja aidosti ihmisenä. Hyvä, jos sen lisäksi ehtii omaa kondistaan tarkistamaan ja sitä huoltamaan... Jos tämä lukeutuu synniksi, se, että on vaikkapa sen sairaan lähimmäisen luona eikä kirkossa, sitten ai auta muu kuin toivoa parasta.

        Sitäpaitsi, Jumala tai pyhä "tulee", jos on tullakseen. Ei me käsittääkseni Jumalaa mitenkään käskytetä. Mutta jos kääntyy pois, sitten on vaikeampaa... Eli ei sitä rukouksen henkeä pidä tuosta vaan heittää yli laidan. Sehän on kaiken lähimmäisenkin kanssa toimimisen ydin.


    • Olet hakoteillä

      "Kyllä oikea Jeesuksen opetuslapseus perustuu ihan muihin asioihin kuin kirkkojen jäsenyyksiin."

      Ei perustu!

    • Mammanleipä

      Vaan mitäpäs tehdä, jos pappi ei vie vanhukselle ehtoollista pyydettäessäkään? Tai jos papille on kerrottu, että vanhus haluaisi toistuvasti ehtoollista, on pyydetty useita kertoja kotona käymään jne. Eikä siltikään tapahdu mitään?

      • Sittiäinen***

        Aamunkoitto voisi joskus ottaa asioikseen tälläiset yleiset yhteisölliset käyttösäännöt.Tuntuu joskus että jotkut kirkkokansan keskuudessä häpeilemättä sikailevat ja elävät epäkristillistä elämää.Yleensähän synnit on toisilta pidetty edes salassa.Mutta jotkut oikein rehvastelevat sellaisilla.

        Voisiko kukaan ottaa ja kirjoittaa kerrankin sellaisen napakan tekstin mihin tulee uskovan pyrkiä ihan oikeasti eikä vain näennäisesti.Eikös papisto ja piispat ole niitä seurakunnan paimenia mutta eivät herra nähköön enää kukaan maallisten oikeuksien vuoksi enää uskalla sanoa suoraan mistä on uskovaisuudessa oikein kyse ja mikä on sallittua.Vai liekö papistokin maallistunutta.

        Kirkkoa ei tule johtaa maallinen valta eikä maalliset arvot.Olen kovasti odottanut pitämäni esipaimenen jyrähdystä asiasta ja olen hieman ihmeissäni miksi tämä ainoa jonka piispaksi edes katson piispaksi ei ole asiaan ottanut kantaa yleisellä tasolla.

        Saisi Arseni vähän jyrähtää kirkkokansalle maallisuudesta ja näennäisestä käytöksestä.Jos meno kirkossa ei tunnu luontevalta niin turha siellä on pönöttää kunnianhimosta ja odottaa toisten arvostusta ja kerätä palvelustehtäviä tai yhrteiskunnann arvostamia valtuustopaikkoja.

        Ei kirkko ole sosiaalisten suhteiden ja yhteisöllisen arvostuksen keräyspaikka.Ei se ole harrastus jossa etsitään sosiaalisia tms. suhteita.Se on kirkko jossa ihmiset keskittyvät hartauteen ja rukoukseen itsensä ja toisten rukous ja uskonnollisen elämän vahvihtamiseen eikä vain itsensä maallisten pyrkimysten vahvistamiseen.

        Muu sosiaalisuus ja yhteisöllisyys tulee sitten siinä matkanvarrella sopivasti ja sopivassa uskonnollisissa puitteissa.

        Isä Arseni hieman väärin ymärsi erään papiston jäsenen lausuman hiippakuntapäivillä jossa arvoisa veli yritti sanoa että olisi hyvä että joskus puhuttaisiin näistä yleisesti kirkossa vaietuista asioista.Nehän ovat seksuaalinen häirintä esimerkiksi yms.Eivät sellaiset asiat ole keskinäisiä yksittäisiä kirkonjäsenten välienselvittelyjä.Ne ovat erittäin tärkeä asia yhteisöllisyyden kannalta ja hengeelisesti.Sellaista ei saa tapahtua missään tilanteessa vähiten kirkossa.Sellainen rikkoo todella pahasti perusoikeuksia saati hengellistä yhteisöä.


    • ulkosuomalainen2

      Alkuperainen kirjoittaja, jos asut Helsingin liepeilla, mene Moskovan patriarkaatin Pokrovan kirkkoon Munkkivuoressa. Siella on muitakin suomalaisia ja erittain hyva kirkkoherra. P. Kolminaisuuden kirkkoa kannattaa myos kokeilla. Lintulassa on viela oikeaa hengellisyytta myos. En asu Suomessa, olen kauhulla seurannut Suomen kirkon syvenevaa hengellista alennustilaa. Aistin sen Suomessa kaydessani. Mutta Lintulassa ja P. Kolminaisuuden kirkossa seka Pokrovassa olen viela loytanyt sita oikeaa ortodoksisuutta jota peraankuulutat. Voit vaihtaa Moskovan patriarkaattiin ja maksat mita jaksat. Olet silti ehtoollisyhteydessa Konstantinopolin kanssa. Ja ulkomailla ei kysyta "kuulutko kirkkoon" - siella riittaa etta oletko kastettu ja noudatatko Kirkon oppeja - mikaan ulkokohtainen kirkollisveron maksu ei ole pelastuksen ehto - eika ole koskaan ollutkaan. Saahan Suomen kirkossakin menna ehtoolliselle esim. Romanian tai Kreikan kirkon jasen. Eika monien maiden kirkoissa ole mitaan jasenrekistereja. Jumala pitaa omaa rekisteriaan......

      Tosin sitten esim. hautajaisten jarjestaminen voi tulla hankalaksi....

      Moskovan patriarkaatin seurakuntia on muuallakin. Kaikki eivat siellakaan ole aina ystavallisia, mutta siella ei ainakaan olla kuin Ellun kanat. Ja kokemukseni mukaan venalaiset papit ovat niita perinteisia 24x7 pappeja eivatka mitaan virkamiespappeja.

      Asun tosiaan ulkomailla ja olen todella iloinen etta taalta loytyy paljon hyvia, hengellisia ja seurakunnalle omistautuneita paimenia ja rippi-isia. Ei muualla ole mitaan Yhteys-liikkeita tms. Tama kehitys Suomessa on kylla aivan ainutlaatuista. Taloudellisia skandaaleja on, mutta ei tallaista kokonaisvaltaista moraalin rappiota.

      • Mammanleipä

        Näin, ikävä todeta, mutta juurikin valitettavasti Valamon ja Lintulan "ero" on kuin yöllä ja päivällä. Eikä kyse ole ainoastaan parveilevista ja ääntä pitävistä ihmismassoista. Lintulassa on pyhyyttä. Samoin joissakin kirkoissa vielä...


      • Mammanleipä

        Tuopa juuri: Että on vielä jossain 24/7 pappeja.


      • “““

        Pitääkö naisilla olla hameet päällä MP:n kirkoissa? En ole ollenkaan hameihminen ja en tunnen oloni epämiellyttäväksi lepattavissa helmoissa. Tämä on ollut esteeni mennä koskaan MP:n kirkkoon vaikka olen pihalla usein käynyt ja toivonut pääseväni sisälle. Huivin kanssa ei ole ongelmaa.

        Toivon asiallisia vastauksia. Ei sihteereille eikä viherkommareille.


    • ulkosuomalainen2

      Oma rippi-isani on tavoitettavissa 24x7 kannykalla hatatilanteessa. On jopa tullut kesken loman hautaamaan seurakuntalaista. Papille ilmoitetaan heti jos joku joutuu sairaalaan vakavasti sairaana - pappi tulee toimittamaan sairaanvoitelun ja vie ehtoollista samana paivana tai viimeistaan seuraavana.. Han myos siunaa seurakunnan kaikki kodit joka vuosi. Metropoliittamme kavi joka paiva vierailemassa sairaiden luona vanhainkodissa. Etta tallaista ulkomailla. Tama on ihan tavallista. Vain sellaisissa seurakunnissa joissa on yli 800-1000 ihmista per pappi voi kestaa pari paivaa etta pappi soittaa takaisin. Silloinkin kylla odotetaan etta hatatilanteessa papin on tultava vaikka keskella yota. Samoin ei ole koskaan pappi kieltaytynyt ripin vastaanottamisesta. (Tosin kylla minutkin on vastaanotettu Uspenkissa ennen liturgiaa, eipa silti, "kirkkomummo" myymalassa lahetti jonkun miehen hakemaan pappia pyytaessani).

      Tamanhan pitaisi olla ihan peruskauraa. Pappien tehtava on olla paimen, ei juosta antamassa luentoja, kirjoittamassa kirjoja tai paistattelemassa julkisuudessa.

      Tie helvettiin on paallystetty pappien luilla ja piispojen kallot ovat lyhtyina. Nainhan joku kirkkoisa kirjoitti. Eivat taida uskoa Jumalaan kun eivat pelkaa viimeista tuomiota. Ne hyvat papit joiden kanssa olen keskustellut papin vastuusta laumaansa nahden, ovat sanoneet etta vastuu on suunnaton - viimeisella tuomiolla Jumala vaatii heidat tilille siita miten ovat laumaansa hoitaneet.

      Raamatussa kylla varsin selkeasti sanotaan miten kay sellaiselle joka ei ole hoitanut leiviskaansa.....

      Tamahan kaikki johtuu siita etta ulkomailla papit ovat usein koyhia ja joutuvat tyoskentelemaan pitkia paivia ilman mitaan maallista glooriaa ja mainetta. NIinpa alalle hakeutuu tietynlaisia ihmisia. Papit ovat yleensa pappiseminaarissakin, eivatka missaan julkisessa yliopistossa. Joissain seminaareissa on jonkinlainen kurikin, vahan niin kuin luostarissa.

      • Kifjfufu

        Pari kommenttia. Ihminen joka täällä julkisesti kirjoittaa että 'aion erota kirkosta' on yhtä keskenkasvuinen kuin 5 vuotias kaupassa äidin kanssa. Alan huutaa jos kaikki ei mene niinkuin MINÄ haluan enkä saa tikkaria. Jos haluaa erota niin senkun eroaa. Mitä sitä täällä uhkailee! Kirkko ei kaadu tähän! Kristuksen kirkko on ollut 2000 vuotta ja erolla ihminen vahingoittaa vain itseään, ei kirkkoa. Toinen huvittava ryhmä on nämä 'siirryn Moskovan patriarkaattiin , joka on niin maan viimeisen päälle täydellinen. Paljastan nyt yhden salaisuuden : täydellisyyttä ei ole maan päällä, ei edes se rakastannemanne MP ole sitä. Sieltä löytyy takuuvarmasti yhtä sun toista sotkua niinkuin joka paikasta. Ruoho ei ole aina aidan takana vihreämpää vaikka niin luulettekin. Tähänkin sanon, menkää sinne vaan mutta vanha sananlasku 'kyllä routa porsaan kotiin ajaa' pitää vieläkin kutinsa.


      • Mammanleipä

        Erittäin hyvä kommentti. Näin sen pitää olla. Niin se vaan on. Pilipalipappien on syytäkin punastua, jos tunnistavat itsensä toisin toimivan. Pappeus on kova juttu. Se ei todellakaan ole mikä tahansa jobi. Eikä pelkkä oman hengellisen harrastelun puuhapaikka.

        Itse hain tosi tarpeeseen aikanaan rippipappia. Alkukohtaaminen oli hieman outo, kummallista rivien välistä "halveksumista". Sittemmin tämä samainen pappi ei ole kertaakaan kysynyt, mitä kuuluu saati ottanut puheeksi muutoksia. Aika ankea ja turvaton, epäluotettava olo siitä syntyy, kun se oli muutenkin aika haparoivaa.

        Paljon aikaisemmin kävin 2-3 eri papilla synnintunnustuksella ja he olivat aivan erilaisia suhteessa tähän. Muuan pappi otti tosi hienosti ja vakavasti silloin kertomani pulmat.

        Ei tietenkään missään kaikki ole täydellistä. Tässä ketjussa vaan ei nyt ole kyse siitä, vaan aivan perusasioista, joiden pitäisi vaan olla kunnossa, ja jotka kuuluu pappeuteen ja/tai kirkon elämään. Ja seurakuntalaisten(kin) tehtävä on katsoa tämän toteutumista.

        Moni siviili tai monien muiden henkisten yhteisöjen "päät" ovat jopa paljon omistautuneempia asialle kuin nykyisin monet, ehkä päällisin puolin mukavat ja henkevät veikot. Onhan se aika kaameaa, että liian usein ortodoksinen hengen yhteisö jää aika himmeäksi vaihtoehdoksi lukuisten muiden henkisesti pitkälle kehittyneiden yhteisöjen rinnalla.


      • Mammanleipä
        Kifjfufu kirjoitti:

        Pari kommenttia. Ihminen joka täällä julkisesti kirjoittaa että 'aion erota kirkosta' on yhtä keskenkasvuinen kuin 5 vuotias kaupassa äidin kanssa. Alan huutaa jos kaikki ei mene niinkuin MINÄ haluan enkä saa tikkaria. Jos haluaa erota niin senkun eroaa. Mitä sitä täällä uhkailee! Kirkko ei kaadu tähän! Kristuksen kirkko on ollut 2000 vuotta ja erolla ihminen vahingoittaa vain itseään, ei kirkkoa. Toinen huvittava ryhmä on nämä 'siirryn Moskovan patriarkaattiin , joka on niin maan viimeisen päälle täydellinen. Paljastan nyt yhden salaisuuden : täydellisyyttä ei ole maan päällä, ei edes se rakastannemanne MP ole sitä. Sieltä löytyy takuuvarmasti yhtä sun toista sotkua niinkuin joka paikasta. Ruoho ei ole aina aidan takana vihreämpää vaikka niin luulettekin. Tähänkin sanon, menkää sinne vaan mutta vanha sananlasku 'kyllä routa porsaan kotiin ajaa' pitää vieläkin kutinsa.

        Tällaisella suhtautumisella kuin Kifjfufulla on, on melkoisen ikävä kaiku. Ai etteikö kirkko tarvitse jäseniään. Tai että onko väliä, millaisia jäsenet on. Jaa, saako nämä epäkohdat sitten rehotta arauhassa kirkossa? Pitikö olla niistä hiljaa? Miksi? En ihmettele, jos moni kokee läpipääsemättömänä muurina kosketuksen vaikkapa siihen so called yhteisöllisyyteen.


      • brown-pökale
        Kifjfufu kirjoitti:

        Pari kommenttia. Ihminen joka täällä julkisesti kirjoittaa että 'aion erota kirkosta' on yhtä keskenkasvuinen kuin 5 vuotias kaupassa äidin kanssa. Alan huutaa jos kaikki ei mene niinkuin MINÄ haluan enkä saa tikkaria. Jos haluaa erota niin senkun eroaa. Mitä sitä täällä uhkailee! Kirkko ei kaadu tähän! Kristuksen kirkko on ollut 2000 vuotta ja erolla ihminen vahingoittaa vain itseään, ei kirkkoa. Toinen huvittava ryhmä on nämä 'siirryn Moskovan patriarkaattiin , joka on niin maan viimeisen päälle täydellinen. Paljastan nyt yhden salaisuuden : täydellisyyttä ei ole maan päällä, ei edes se rakastannemanne MP ole sitä. Sieltä löytyy takuuvarmasti yhtä sun toista sotkua niinkuin joka paikasta. Ruoho ei ole aina aidan takana vihreämpää vaikka niin luulettekin. Tähänkin sanon, menkää sinne vaan mutta vanha sananlasku 'kyllä routa porsaan kotiin ajaa' pitää vieläkin kutinsa.

        Kirkkopa on erityinen asia se ei ole kuten kuvittelet joku sikailijoiden menomesta jossa saa toteuttaa itseään aivan kuten huvittaa.Sinäkin v tuilet siinä kympillä kuin pahainen akka niin että rintsikkasi täräjää kun sulta on kielletty aamukahvi ehtoollisaamuna, viskin juonti ja vieraat haarovälit.Sääliksi käy tuollainen elätti.

        Itke sika rauhassa.Kukaan ei kuuntele.


    • ulkosuomalainen2

      Itse olen alunperin kastettu ja liitetty Moskovan patriarkaattiin, ei Suomen kirkkoon. Just FYI.

      • skandin.patriarkkaat

        Voi vain kuvitella mitä siitä seuraa jos suomenortodoksikirkko saa täyden autonomian.


    • Syntinen1

      Sehän on minun uskovaisen ongelma etten ole kirkas uskovainen. Minun takia saattavat jotkut loukkaantua koska en ole täydellinen. Minäkin olen syntinen ja tarvitsen Kristuksen anteeksiantoa. Anteeksi pyydän kaikilta.

      • persuhärö

        Tosiuskovat ovat vilpittömiä sinä et ole.Olet tarkoituksenhaluisesti ja laiskuuttasi se mikä olet.

        Mene hoitoon ja ota maallisesta hoidosta ja kirkosta se mitä tarvitset parantuaksesi "synneistäsi" eivät ne itsekseen parane.

        Olet sika tahallasi kunnianhimosi vuoksi ja itserakkautesi vuoksi.En toivo mitään hyvää sinulle.Kristus polttaa persauksesi viimeisellä tuomiolla siitä olen onnellinen vaikka sinä ja toinen käpälöijäkaverisi nytten näille viesteille viittaisittekin kintaalla.


      • kljhitojhptjhptjh

        Itsekuriton luopio.Rehvastellen muiden töillä ja elämillä..kateudesta ähisten.Näin sanoisi Kristus.


    • Eipä kuunnella näitä selkärangattomia vässyköitä. Ihminen ei tarvitse pelastusta sen enempää kuin sika tarvitsee kultalusikkaa. Missään hädässä ei täällä kukaan ole, kadotus on vain ensimmäisten roomalaisten kristittyjen keksimä vale, jolla on saatu ihmisiä puolelleen ja selvitty sorroista "mutta minä oonki parempi ihminen ku sinä" -mentaliteetilla.

      "Olet sika tahallasi kunnianhimosi vuoksi ja itserakkautesi vuoksi.En toivo mitään hyvää sinulle.Kristus polttaa persauksesi viimeisellä tuomiolla siitä olen onnellinen vaikka sinä ja toinen käpälöijäkaverisi nytten näille viesteille viittaisittekin kintaalla. "

      Herkullista vahingoniloa ja ylimielisyyttä taas hra Hyväntekijän suusta.

    • jalluppi

      Kävikö Mr.Kojootti ateismi vaiko miehenlogiikkapalstalta apuja taas pyytelemässä tunnistaakseen kirjoittelijan... n

    • Herrojen huvit

      Unohdit mainita tuosta hienosta listasta kirkkoherrojen hovit. Oksettaa kun vain sitä edes ajattelee.

    • uniaatti

      Minä myös! Voi kun uniaattikirkko löytyisi Suomen maasta. Katolilaisuus on siksi ainoa vaihtoehto, vai mitä?

    • lkxctu.dktu.öxlti

      Minä olen alkanut ajatella, että se neitsyt Maria tuli raskaaksi naimalla niin kuin muutkin naiset, joten se lienee se ja sama näiden kristillistenkin kirkkojen kanssa - kuului niihen eli ei. Minä en enää kuulu. Kirkon miehet Jumalaa määrittelemässä kauan sitten, jolloin taivaalla oli kaksi lamppua ja tähdet reikiä taivaan lattiassa. Lihaksi tullut Jumala - huhhuh, eppäillä tuota soppii.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe