Teho/paino- ja vääntö/paino-suhde, sekä kiihtyvyys

tiedemies213

Vaikuttavatko teho/paino- ja vääntö/paino-suhde suoraan kiihtyvyyteen?

Esimerkkinä
500kg/100hp/150nm ja 1000kg/200hp/300nm autot. Autojen kierrosalueen ja aerodynaamiikan vaikutusta ei oteta huomioon. Kuskien oletetaan olevan yhtä nopeat, sekä välitysten olevan samallaiset. Kiihtyvätkö autot tällöin yhtä nopeasti?

18

2379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • //8

      Niin, siis nuo mainitsemasi teho sekä vääntömomentit ovat maksimiarvoja, ne eivät kerroin mitään muuta kuin hetkellisen maksimin.

      Toki kaikki polttomoottorit ovat suhteellisen samanlaisia, mutta aika vaikea ja huono tätä asiaa on verrata, kun perusajatus on melko hutera.

      Mutta sanotaan näin, että periaatteessa ihan mielenkiintoinen kysymys. Jos autot muuten olisivat jotenkin identtiset, mutta nuo mainitsemasi arvot erottaisi autot toisistaan, olisi autojen kiihtymisessä ja huippunopeudessa suuri ero. Esimerkiksi nopeuden kasvaessa moottoritienopeuksiin ja siitä yli, alkavat ilmanvastusvoimat olla kohtuullisen suuria. Tällöin auton paino ei aiheuta suurtakaan kokonaisvastuksen kasvua, ainakaan tasamaalla.

      Eiköhän tästä saada hyvä ja tuskallisen pitkä väittely aikaiseksi =)

    • suksi suolle

      Huoh, huoh, huoh, huoh, mene maate.

      Vittuako se sinulle kuuluu.

    • 19

      Ei. moottorin väännöllä ei ole mitään vaikutusta auton kiihtyvyyteen.

      • Mikä ?

        Mikä aiheuttaa kiihtyvyyden jos ei vääntö?


      • g
        Mikä ? kirjoitti:

        Mikä aiheuttaa kiihtyvyyden jos ei vääntö?

        Oleellinen ei ole moottorin vääntömomentti, vaan vetävien pyörien vääntö, tai oikeammin niiden kehällä vaikuttava voima. Ja sitä saa rajattomasti vaikka käkikellon koneistosta sopivalla voimansiirrolla.


      • Moottorista?
        g kirjoitti:

        Oleellinen ei ole moottorin vääntömomentti, vaan vetävien pyörien vääntö, tai oikeammin niiden kehällä vaikuttava voima. Ja sitä saa rajattomasti vaikka käkikellon koneistosta sopivalla voimansiirrolla.

        Mistä se vääntö vetäville pyörille tulee jos ei moottorista?


      • g
        Moottorista? kirjoitti:

        Mistä se vääntö vetäville pyörille tulee jos ei moottorista?

        Vaikkapa siitä käkikellon koneistosta. Pyörillä vaikuttava momentti riippuu ihan yhtä paljon voimansiirrosta, kuin moottorin vääntömomentista. Vain teholla on merkitystä.


      • GG
        g kirjoitti:

        Vaikkapa siitä käkikellon koneistosta. Pyörillä vaikuttava momentti riippuu ihan yhtä paljon voimansiirrosta, kuin moottorin vääntömomentista. Vain teholla on merkitystä.

        Käkikello ei pysty antamaan autonliikutteluun riittävää momenttia, koska itse voimansiirrosta tulee niin raskas, että käkikello ei sitä jaksa pyörittää.

        Joten se siitä.


      • g
        GG kirjoitti:

        Käkikello ei pysty antamaan autonliikutteluun riittävää momenttia, koska itse voimansiirrosta tulee niin raskas, että käkikello ei sitä jaksa pyörittää.

        Joten se siitä.

        Voimansiirron häviöt on tekninen ongelma, ei luonnonlaki.


    • Kallonkutistaja10

      Jos kaikki muu oletetaan pysyvän muuttumattomina, niin lähtökohtaisesti kiihtyvyydet ovat ihan samat.

      Peruskaavan mukaan F=m*a, josta a eli kiihtyvyys on F/m. Joten kun vääntömomentti ja paino kasvavat samassa suhteessa, niin kiihtyvyys pysyy samana.

    • Ilma-tiede-veivi

      F=UCK U=palstalaisten keskiarvo ÄÖ, C=Pääkopan sisustan lämpötila celsiusasteikolla K=palstalaisten omaisuuden määrä... Tämä laskelma taitaa mennä muuten pakkasen puolelle, mutta onneksi ei paljon koska U ja K- tekijät yhtälöstä ovat saavat vain hämmästyttävän pieniä arvoja!

      • ö

        Keskiarvosta olen kuullut, mutta mitä tarkoittaa ÄÖ?


    • tiedemies213

      "Keskiarvosta olen kuullut, mutta mitä tarkoittaa ÄÖ?"
      Taitaa olla kirjoittajalla niin pieni ÄO, että älykkyysosamäärä onkin älykkyysösamäärä.

      "Peruskaavan mukaan F=m*a, josta a eli kiihtyvyys on F/m. Joten kun vääntömomentti ja paino kasvavat samassa suhteessa, niin kiihtyvyys pysyy samana."
      F eli voima ei ole vääntömomentti, vaan se on M. Momentti=vipu*voima, mutta mitäköhän tuo vipu edustaa auton moottorissa?

      • Väännöllä/Voimalla

        Momentti on voiman yksikön pyörivään liikkeeseen määritelty yksikkö. Momentin yksikkö Nm tarkoittaa sitä kuinka suurella voimalla pyörivä liike vaikuttaa 1m mittaisen vivun päässä. Moottorista löytyy selvä momenttivarsi eli kampiakselin kammen pituus mikä on puolet iskun pituudesta. Tehollinen kammen pituus vaihtelee moottorin geometrian mukaan ja kampiakselin kampeen vaikuttava voima vaihtelee vaihtelee aika laajalla alueella ja siitä johtuen myös momentti vaihtelee. Useampi sylinteri tasaa momenttia ja lopullisen momentin tasauksen tekee vauhtipyörä. Testipenkissä voidaan mitata moottorista hyödyksi saatava momentti.

        Kokonaisvälityssuhde (ik) on moottorin kierrosluku (n1) jaettuna vetopyörien kierrosluvulla (n2) eli ik = n1/n2.

        Sama momentilla laskettuna ilman häviöitä. Kokonaisvälityssuhde (ik) on vetoakselin momentti (M2) jaettuna moottorin momentilla (M1) eli ik = M2/M1

        Kun tiedetään moottorin momentti ja kokonaisvälityssuhde niin vetoakselin momentti on ilman häviöitä kaavalla M2 = ik * M1

        Nyt voidaan teoreettinen auton vetovoima ratkaista yleisella momentin kaavalla. Lopullinen vetovoima on kokonaisvälityssuhteen ja moottorin vääntömomentin lisäksi riippuvainen pyörän ja tien välisestä kitkakertoimesta.


      • c
        Väännöllä/Voimalla kirjoitti:

        Momentti on voiman yksikön pyörivään liikkeeseen määritelty yksikkö. Momentin yksikkö Nm tarkoittaa sitä kuinka suurella voimalla pyörivä liike vaikuttaa 1m mittaisen vivun päässä. Moottorista löytyy selvä momenttivarsi eli kampiakselin kammen pituus mikä on puolet iskun pituudesta. Tehollinen kammen pituus vaihtelee moottorin geometrian mukaan ja kampiakselin kampeen vaikuttava voima vaihtelee vaihtelee aika laajalla alueella ja siitä johtuen myös momentti vaihtelee. Useampi sylinteri tasaa momenttia ja lopullisen momentin tasauksen tekee vauhtipyörä. Testipenkissä voidaan mitata moottorista hyödyksi saatava momentti.

        Kokonaisvälityssuhde (ik) on moottorin kierrosluku (n1) jaettuna vetopyörien kierrosluvulla (n2) eli ik = n1/n2.

        Sama momentilla laskettuna ilman häviöitä. Kokonaisvälityssuhde (ik) on vetoakselin momentti (M2) jaettuna moottorin momentilla (M1) eli ik = M2/M1

        Kun tiedetään moottorin momentti ja kokonaisvälityssuhde niin vetoakselin momentti on ilman häviöitä kaavalla M2 = ik * M1

        Nyt voidaan teoreettinen auton vetovoima ratkaista yleisella momentin kaavalla. Lopullinen vetovoima on kokonaisvälityssuhteen ja moottorin vääntömomentin lisäksi riippuvainen pyörän ja tien välisestä kitkakertoimesta.

        Eli suomeksi: Auton kiihtyvyys riippuu täsmälleen yhtä paljon vetävän pyörän halkaisijasta ja voimansiirron kokonaisvälityksestä, kuin moottorin vääntömomentista.


      • Kallonkutistaja10

        Mutta oletushan olikin, että se vipu on molemmissa tapauksissa sama, joten sen vaikutus kumoutuu eikä siten vaikuta lopputulokseen. Jos niitä muuttujia onkin enemmän kuin aloituksessa on kerrottu, niin silloin kysymykseen olisi mahdoton vastata, tai oikeammin siihen olisi useita oikeita vastauksia.

        Eli autoa ei, kuten ei mitään muutakaan, kiihdytä vääntömomentti vaan (veto)voima. Väännöllä on kylläkin vaikutusta tuohon voimaan.


      • pitua piisaa

        Ihanko olet insinööriopiskelija vai vain nettiviisauksia selaava junnu?
        Olet 2,5 vuotta myöhässä "viisauksinesi".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe