Mihin juutalainen perustaa näkemyksen siitä, että jumalan nimeä ei saa lausua? Sellaista ei löytyne vt:stä.
Jumalan nimi ja juutalaisten lausumiskielto
144
1316
Vastaukset
- sä oot nero kkk
Kerro vaan tarkemmin.on taasen luettu Wikipediaa vai?
- 32
Ei tähän wikiä tarvita. Laita ihmeessä raamatusta kohta, joka kieltää jumalan nimen lausumisen.
Jos muu ei auta, koeta löytää wikistä apua ongelmaan.- turhanjauhaja
Älä turhaan lausu herran sinun Jumalasi nimeä..10 käskyä
- 33
turhanjauhaja kirjoitti:
Älä turhaan lausu herran sinun Jumalasi nimeä..10 käskyä
"Turhaan " ei ole sama kuin ei lainkaan.
- SB
33 kirjoitti:
"Turhaan " ei ole sama kuin ei lainkaan.
Ei ole sama asia ei.
Eräs suomalainen käännös kirjoittaa:" älä käytä arvottomalla tavalla Jumalan nimeä..
Englanninkieleinen käännös taasen kirjoittaa vannomisesta Jumalan nimeen.
Molemmat ovat turhaa käyttöä Jumalan nimestä.
Ei lainkaan on taas juutalainen perinne. - 24
SB kirjoitti:
Ei ole sama asia ei.
Eräs suomalainen käännös kirjoittaa:" älä käytä arvottomalla tavalla Jumalan nimeä..
Englanninkieleinen käännös taasen kirjoittaa vannomisesta Jumalan nimeen.
Molemmat ovat turhaa käyttöä Jumalan nimestä.
Ei lainkaan on taas juutalainen perinne.Jahas, ja taas törmättiin tuohon perinteeseen.
2. Moos. 3:15
Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
[KR33/38]
Siis KUTSUTTAKOON. Ei vaiettakoon tai piilotettakoon tai poistettakoon, ym.
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta? - aito israelson
24 kirjoitti:
Jahas, ja taas törmättiin tuohon perinteeseen.
Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
[KR33/38]
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta?וַיֹּאמֶר֩ עֹ֨וד אֱלֹהִ֜ים אֶל־מֹשֶׁ֗ה כֹּֽה־תֹאמַר֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֣י אֲבֹתֵיכֶ֗ם אֱלֹהֵ֨י אַבְרָהָ֜ם אֱלֹהֵ֥י יִצְחָ֛ק וֵאלֹהֵ֥י יַעֲקֹ֖ב שְׁלָחַ֣נִי אֲלֵיכֶ֑ם זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י לְדֹ֥ר דֹּֽר׃
Missä kohtaa on kutsuttakoon?
"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu
לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְא כִּ֣י לֹ֤א יְנַקֶּה֙ יְהוָ֔ה אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִשָּׂ֥א אֶת־שְׁמֹ֖ו לַשָּֽׁוְא׃ - SB
24 kirjoitti:
[KR33/38]
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta?Mistä juontaa:
Kunnoituksesta pyhää nimeä kohtaan toisen temppelin ajoilta lähtien.
;Minusta henkilökohtaisesti se ei ole oikein koska esim.rukouksissa pitäisi käyttää voimallisia nimiä.Sinähän et tietysti siihen usko. - g-a
SB kirjoitti:
Mistä juontaa:
;Minusta henkilökohtaisesti se ei ole oikein koska esim.rukouksissa pitäisi käyttää voimallisia nimiä.Sinähän et tietysti siihen usko.On oikein, että juutalaiset kunnioittavat J-malan Nimeä, eivätkä turhaan lausu sitä.
- hiljaiseksi meni hän
24 kirjoitti:
[KR33/38]
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta?Niin missä lukee kutsuttakoon?
Menit ihan lukkoon..heprea on vähän vaikeampaa kuin vain suomi - 31
aito israelson kirjoitti:
וַיֹּאמֶר֩ עֹ֨וד אֱלֹהִ֜ים אֶל־מֹשֶׁ֗ה כֹּֽה־תֹאמַר֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֣י אֲבֹתֵיכֶ֗ם אֱלֹהֵ֨י אַבְרָהָ֜ם אֱלֹהֵ֥י יִצְחָ֛ק וֵאלֹהֵ֥י יַעֲקֹ֖ב שְׁלָחַ֣נִי אֲלֵיכֶ֑ם זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י לְדֹ֥ר דֹּֽר׃
Missä kohtaa on kutsuttakoon?
"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu
לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְא כִּ֣י לֹ֤א יְנַקֶּה֙ יְהוָ֔ה אֵ֛ת אֲשֶׁר־יִשָּׂ֥א אֶת־שְׁמֹ֖ו לַשָּֽׁוְא׃Niin? Heprea ei auta asiaa, kohdassa ei ole kieltoa lausua nimeä kokonaan.
- 21
SB kirjoitti:
Mistä juontaa:
;Minusta henkilökohtaisesti se ei ole oikein koska esim.rukouksissa pitäisi käyttää voimallisia nimiä.Sinähän et tietysti siihen usko.Miten jumalan nimen kunnioitus ja toinen temppeli liittyvät asiaan?
- 16
g-a kirjoitti:
On oikein, että juutalaiset kunnioittavat J-malan Nimeä, eivätkä turhaan lausu sitä.
"On oikein, että juutalaiset kunnioittavat J-malan Nimeä, eivätkä turhaan lausu sitä. "
Onk ose mielestäsi kunnioitusta, että lausuminen kielletään KOKONAAN? Vaikka jumala raamatun mukaan sanoo että häntä nimellä JHVH KUTSUTTAKOON sukupolvesta sukupolveen?
Tai tämä:
2. Moos. 9:16
mutta juuri sitä varten minä olen antanut sinun säilyä, että näyttäisin sinulle voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä.
että minun NIMENI JULISTETTAISIIN KAIKEN MAAN PÄÄLLÄ.
Tai:
5. Moos. 6:13
Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä.
5. Moos. 10:20
Herraa, sinun Jumalaasi, pelkää, häntä palvele, hänessä riipu kiinni ja vanno hänen nimeensä.
Vannominen edellyttää ääneen vannomista.
Nimen lausumiskielto ei kunnioita jumalan nimeä, vaan vaikenee ja piilottelee sitä. - 29
hiljaiseksi meni hän kirjoitti:
Niin missä lukee kutsuttakoon?
Menit ihan lukkoon..heprea on vähän vaikeampaa kuin vain suomiMinulla on muutakin tekemistä päivisin.
Mikä tässä on mielestäsi väärin:
[KR33/38]
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta?
Eikä turhaan lausuminen tarkoita edelleenkään kieltoa olla lausumatta lainkaan. - aito israelson
29 kirjoitti:
Minulla on muutakin tekemistä päivisin.
Mikä tässä on mielestäsi väärin:
[KR33/38]
Mistä juontaa perinne nimen lausumisen bannaamisesta?
Eikä turhaan lausuminen tarkoita edelleenkään kieltoa olla lausumatta lainkaan.nimi kerrotaan ja käsketään muistaa polvesta polveen. Ei käsketä sanomaan.
- 22
nimi kerrotaan ja käsketään muistaa polvesta polveen. Ei käsketä sanomaan.
Nimi käsketään muistamaan ja siten häntä KUTSUTTAKOON sukupolvesta sukupolveen. Ei kielletä lausumasta.
Eikä ole aina edes kielletty juutalaisuudessakaan, ja vielä tänäkin päivänä on juutalaisryhmiä, jotka eivät kieltoa noudata. - g-a
nimi kerrotaan ja käsketään muistaa polvesta polveen. Ei käsketä sanomaan.
Ymmärrän, mitä 'aito israelson' tarkoittaa.
"Kutsua joksikin" ei välttämättä tarkoita ääneenlausumista, vaan myös kutsumanimeksi tietämistä. Muistamista. Tuntemista.
Tämä suomenkieli on niin monipuolinen.
On nähtävä sen syvyyksiin. - 24
g-a kirjoitti:
"Kutsua joksikin" ei välttämättä tarkoita ääneenlausumista, vaan myös kutsumanimeksi tietämistä. Muistamista. Tuntemista.
On nähtävä sen syvyyksiin.Kannattaa lukea useampikin kohta, lausuminen ja muistaminen ja vannominen eivät todellakaan tarkoita nimen lausumiskieltoa. Sille ei yksinkertaisesti ole perustetta suullisessa laissa, se on PERINNE, ei muuta. Mistä sitten saanutkin alkunsa. Jotain taikauskoa oletettavasti.
5. Moos. 6:13
Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja palvele häntä ja vanno hänen nimeensä.
Lisäksi seuraava huomio:
Ex. 3:15 käyttää seuraavaa sanaa:
2143 [e] ziḵ·rî זִכְרִ֖י is my memorial-name
Kuulemma myös Ex. 23:13 käyttää samaa sanaa, jossa sanotaan seuraavaa:
Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.
Joten tästä voidaan päätellä, että vieraisen jumalien nimiä älöön mainittako, jumalan nimi kylläkin. - 17
g-a kirjoitti:
On nähtävä sen syvyyksiin.Ja vielä oikein hyvä kohta:
jer. 12
16 Ja jos he oppivat minun kansani tiet, niin että vannovat minun nimeeni: 'Niin totta kuin Herra elää', niinkuin he opettivat minun kansaani vannomaan Baalin kautta, niin heidät rakennetaan minun kansani keskeen.
Eli siten kuin Baalin nimeen palvottiin , siten he VANNOVAT JUMALAN NIMEEN. - slsllsl
21 kirjoitti:
Miten jumalan nimen kunnioitus ja toinen temppeli liittyvät asiaan?
Kerro itse jos tiedät paremmin mistä johtuu ja milloin alkoi tarkalleen?
- SB
22 kirjoitti:
Nimi käsketään muistamaan ja siten häntä KUTSUTTAKOON sukupolvesta sukupolveen. Ei kielletä lausumasta.
Eikä ole aina edes kielletty juutalaisuudessakaan, ja vielä tänäkin päivänä on juutalaisryhmiä, jotka eivät kieltoa noudata.Tarkoitatko kabbalistisia tekniikoita joissa käytetään J-malan eri nimiä?
- dkdkkdkd
17 kirjoitti:
Ja vielä oikein hyvä kohta:
jer. 12
16 Ja jos he oppivat minun kansani tiet, niin että vannovat minun nimeeni: 'Niin totta kuin Herra elää', niinkuin he opettivat minun kansaani vannomaan Baalin kautta, niin heidät rakennetaan minun kansani keskeen.
Eli siten kuin Baalin nimeen palvottiin , siten he VANNOVAT JUMALAN NIMEEN.Niin näytät tietävän jotakin asiasta, kerro meille mikä on J-malan nimi?
Tuo vannomisjuttu J-malan nimeen on kuitenkin joskus turhaa koska tehdään myös vääriä valoja ja vannotaan turhaan käyttäen pyhiä nimiä. - aito israelson
22 kirjoitti:
Eikä ole aina edes kielletty juutalaisuudessakaan, ja vielä tänäkin päivänä on juutalaisryhmiä, jotka eivät kieltoa noudata.ei siinä ole missään ole "kutsuttakoon" vaan זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י
Jos joku juutalaisryhmä lausuu tuon nimen he silloin tulkitsevat tämän mitsvan toisin kuin muut:
לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְא - 11
dkdkkdkd kirjoitti:
Niin näytät tietävän jotakin asiasta, kerro meille mikä on J-malan nimi?
Tuo vannomisjuttu J-malan nimeen on kuitenkin joskus turhaa koska tehdään myös vääriä valoja ja vannotaan turhaan käyttäen pyhiä nimiä.Jumalan nimi ei kuulunut tähän aloitukseen, keskustelu on ainoastaan siitä saako sen lausua ääneensä vai ei.
Väärästä vannomisesta raamattu varoittaa, sen sijaan oikeasta ei.
Kumpikaan ei kiellä lausumasta nimeä ääneen, vaan vannominen usein tehdään nimen omaan kuuluvasti. - 14
SB kirjoitti:
Tarkoitatko kabbalistisia tekniikoita joissa käytetään J-malan eri nimiä?
En tarkoita kabbalistisia tekniikoita.
- 26
ei siinä ole missään ole "kutsuttakoon" vaan זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י
Jos joku juutalaisryhmä lausuu tuon nimen he silloin tulkitsevat tämän mitsvan toisin kuin muut:
לֹ֥א תִשָּׂ֛א אֶת־שֵֽׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לַשָּׁ֑וְאSinulla on ihan eri kohta kuin mistä puhun, ja sinunkaan kohtasi ei kiellä lausumasta nimeä ääneen.
15 And God saith again unto Moses, `Thus dost thou say unto the sons of Israel, Jehovah, God of your fathers, God of Abraham, God of Isaac, and God of Jacob, hath sent me unto you; this is My name--to the age, and this My memorial, to generation--generation.
וַיֹּאמֶר֩ עֹ֨וד אֱלֹהִ֜ים אֶל־מֹשֶׁ֗ה כֹּֽה־תֹאמַר֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֣י אֲבֹתֵיכֶ֗ם אֱלֹהֵ֨י אַבְרָהָ֜ם אֱלֹהֵ֥י יִצְחָ֛ק וֵאלֹהֵ֥י יַעֲקֹ֖ב שְׁלָחַ֣נִי אֲלֵיכֶ֑ם זֶה־שְּׁמִ֣י לְעֹלָ֔ם וְזֶ֥ה זִכְרִ֖י לְדֹ֥ר דֹּֽר׃
ja jottei unhohtuisi:
Ex. 3:15
13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne
13 וּבְכֹ֛ל אֲשֶׁר־אָמַ֥רְתִּי אֲלֵיכֶ֖ם תִּשָּׁמֵ֑רוּ וְשֵׁ֨ם אֱלֹהִ֤ים אֲחֵרִים֙ לֹ֣א תַזְכִּ֔ירוּ לֹ֥א יִשָּׁמַ֖ע עַל־פִּֽיךָ׃
jer. 12
16 וְהָיָ֡ה אִם־לָמֹ֣ד יִלְמְדוּ֩ אֶת־דַּֽרְכֵ֨י עַמִּ֜י לְהִשָּׁבֵ֤עַ בִּשְׁמִי֙ חַי־יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֤ר לִמְּדוּ֙ אֶת־עַמִּ֔י לְהִשָּׁבֵ֖עַ בַּבָּ֑עַל וְנִבְנ֖וּ בְּתֹ֥וךְ עַמִּֽי׃
Ei läydy lausumiskieltoa, vain JUUTALAINEN PERINNE kieltää lausumisen, ei mikään muu. - 21
26 kirjoitti:
Sinulla on ihan eri kohta kuin mistä puhun, ja sinunkaan kohtasi ei kiellä lausumasta nimeä ääneen.
15 And God saith again unto Moses, `Thus dost thou say unto the sons of Israel, Jehovah, God of your fathers, God of Abraham, God of Isaac, and God of Jacob, hath sent me unto you; this is My name--to the age, and this My memorial, to generation--generation.
ja jottei unhohtuisi:
Ex. 3:15
13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne
13 וּבְכֹ֛ל אֲשֶׁר־אָמַ֥רְתִּי אֲלֵיכֶ֖ם תִּשָּׁמֵ֑רוּ וְשֵׁ֨ם אֱלֹהִ֤ים אֲחֵרִים֙ לֹ֣א תַזְכִּ֔ירוּ לֹ֥א יִשָּׁמַ֖ע עַל־פִּֽיךָ׃
jer. 12
16 וְהָיָ֡ה אִם־לָמֹ֣ד יִלְמְדוּ֩ אֶת־דַּֽרְכֵ֨י עַמִּ֜י לְהִשָּׁבֵ֤עַ בִּשְׁמִי֙ חַי־יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֤ר לִמְּדוּ֙ אֶת־עַמִּ֔י לְהִשָּׁבֵ֖עַ בַּבָּ֑עַל וְנִבְנ֖וּ בְּתֹ֥וךְ עַמִּֽי׃
Ei läydy lausumiskieltoa, vain JUUTALAINEN PERINNE kieltää lausumisen, ei mikään muu.Meni paikat sekaisin, noh, ei kai se mitään..
Ex. 23
13 וּבְכֹ֛ל אֲשֶׁר־אָמַ֥רְתִּי אֲלֵיכֶ֖ם תִּשָּׁמֵ֑רוּ וְשֵׁ֨ם אֱלֹהִ֤ים אֲחֵרִים֙ לֹ֣א תַזְכִּ֔ירוּ לֹ֥א יִשָּׁמַ֖ע עַל־פִּֽיךָ׃ - eoeeoeeooeeokjjjj
11 kirjoitti:
Jumalan nimi ei kuulunut tähän aloitukseen, keskustelu on ainoastaan siitä saako sen lausua ääneensä vai ei.
Väärästä vannomisesta raamattu varoittaa, sen sijaan oikeasta ei.
Kumpikaan ei kiellä lausumasta nimeä ääneen, vaan vannominen usein tehdään nimen omaan kuuluvasti.Minusta olet oikeassa tässä asiassa.
Se on jutalainen perinne joka pohjautuu temppelipalveluksen pyhyyteen ja sielä tehtäviin rukouksiin.
Nyt kun temppeliä ei ole niin mikä estää J-malan nimen lausumisen?
Ehkä se että ei tiedetä miten se lausutaan varmasti.
Niin mitkä suunnat eivät noudata tätä perinnettä? - 23
eoeeoeeooeeokjjjj kirjoitti:
Minusta olet oikeassa tässä asiassa.
Se on jutalainen perinne joka pohjautuu temppelipalveluksen pyhyyteen ja sielä tehtäviin rukouksiin.
Nyt kun temppeliä ei ole niin mikä estää J-malan nimen lausumisen?
Ehkä se että ei tiedetä miten se lausutaan varmasti.
Niin mitkä suunnat eivät noudata tätä perinnettä?"Se on jutalainen perinne joka pohjautuu temppelipalveluksen pyhyyteen ja sielä tehtäviin rukouksiin. "
Millä tavoin se pohjautuu temppelipalveluksen pyhyteen, ym? Kaikkein pyhimmässähän ylipappi sai nimen lausua, oliko se kerran vuodessa, ei muuten.
Karaiitit eivät noudata tuota nimen bannaamista. - kkk hattu on--
23 kirjoitti:
"Se on jutalainen perinne joka pohjautuu temppelipalveluksen pyhyyteen ja sielä tehtäviin rukouksiin. "
Millä tavoin se pohjautuu temppelipalveluksen pyhyteen, ym? Kaikkein pyhimmässähän ylipappi sai nimen lausua, oliko se kerran vuodessa, ei muuten.
Karaiitit eivät noudata tuota nimen bannaamista.No, Toisen temppelin aikainen Jumalanpalvelus pyrki keskittämään "kaiken" tärkeän uskonnollisen toiminnan temppeliin ja nimi tosiaankin lausuttiin kerran vuodessa Jom Kippur-juhlan yhteydessä.
Itse kysyt ja itse vastaat.
Karaiitit eivät noudata tuota perinnettä.Sitten heillä on oikea nimi hallusaan, vai?
Mitenhän mahtaa olla reformisuuntauksessa? - 12
kkk hattu on-- kirjoitti:
No, Toisen temppelin aikainen Jumalanpalvelus pyrki keskittämään "kaiken" tärkeän uskonnollisen toiminnan temppeliin ja nimi tosiaankin lausuttiin kerran vuodessa Jom Kippur-juhlan yhteydessä.
Itse kysyt ja itse vastaat.
Karaiitit eivät noudata tuota perinnettä.Sitten heillä on oikea nimi hallusaan, vai?
Mitenhän mahtaa olla reformisuuntauksessa?Karaiiteilla lienee erilaisia näkemyksiä tuosta nimestä ja heissäkin on niitä, jotka käyttävät korviketta nimen tilalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism#Pronouncing_the_Name
Reformijuutalaisuus... sinulla lienee asiasta enemmän tietoa? - ei enmpää kuin muila
12 kirjoitti:
Karaiiteilla lienee erilaisia näkemyksiä tuosta nimestä ja heissäkin on niitä, jotka käyttävät korviketta nimen tilalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism#Pronouncing_the_Name
Reformijuutalaisuus... sinulla lienee asiasta enemmän tietoa?Ei minulla ole enempää tietoa muusta kuin siitä että olen käynyt reformisynagogissa monessa maassa.
Ei tetenkään lausuta kuin Adonai ja kutsutaan Jumalaksi sillä kielellä missä ollaan. - 22
ei enmpää kuin muila kirjoitti:
Ei minulla ole enempää tietoa muusta kuin siitä että olen käynyt reformisynagogissa monessa maassa.
Ei tetenkään lausuta kuin Adonai ja kutsutaan Jumalaksi sillä kielellä missä ollaan."Ei tetenkään lausuta kuin Adonai ja kutsutaan Jumalaksi sillä kielellä missä ollaan. "
Sepä ikävää.
- Suun tunnustuken
kautta saamme pelastuksen sydämen uskolla: "Jeshua on Herra, hallelujah!"
- g-a
Tämä on juutalainen foorumi.
Te ette selvästikään kunnioita sen enempää J-laa, juutalaisia, kuin muiden uskoa yleensäkään. Teissä oleva henki kertoo kaiken puolestaan. - tiedät ja juuri siks
g-a kirjoitti:
Tämä on juutalainen foorumi.
Te ette selvästikään kunnioita sen enempää J-laa, juutalaisia, kuin muiden uskoa yleensäkään. Teissä oleva henki kertoo kaiken puolestaan.Juutalaisten Kuningas Jeshuan on todistus on parasta tälläkin palstalla, amen!
Kunnioitan Israelin Herraa ja juutalaisia ja sinuakin tahdon kunnioittaa.
Korjataan tuo aloitus: "Suun tunnustuksen . . ."
- Pannaan sivuun
huonot perinnäisopit ja kiitetään ja kunnioitetaan ja rakastetaan Herraa Jeshuaa!
- g-a
Teillä sitten aina on valmis suunnitelma juutalaisten varalle.
Te vain tulette ja ilmoitatte sen. - tahdon anoa Herran
g-a kirjoitti:
Teillä sitten aina on valmis suunnitelma juutalaisten varalle.
Te vain tulette ja ilmoitatte sen.hyvyyden saavuttamista myös kaikille juutalaisille, sillä ei ole muuta Nimeä annettu Kuninkaalle ja Herralle ja Jumalalle. Toki ilmoitti myös itsensä Aabrahamille ja Mooseksekselle ja myös itse Immanuelille itsensä "Minä Olen"
Ylistetty ja kiitetty on Herra Sebaot Jeshuan nimessä ´Pyhä, Pyhä, Pyhä´!
- 13+11
Seuraavaksi voisi kysyä; miksi te ette tee kuvaa Jumalasta ?
- Terve opetus on
´Älä tee itsellesi jumal-kuvia niitä palvoaksesi´.
- 18+14
On minulla yksi Jeesuksen kuva, siinä lukee ECCE HOMO.
- ihan totuudellinen
on myös tuo kuva Israelin Pyhästä Herrasta ja Juutalaisten Ylösnousseesta Kuninkaasta ja Immanuelista sillä Jeesuksessa Jumala tuli ihmiseksi.
- g-a
Nyt kyllä.
Mutta muutamat kristityt kyllä ansaitsevat tuon.
- Tässä Herran Nimestä
Yeshoshua (hepr.) eli Yeshua (hepr. lyh.) eli Iesous (kreikk.) eli Jeesus (suom.) eli Jesus (engl.). Tärkein on tietysti Kuningasten Kuningas Isän oikealla puolella valtaistuimella ja jokainen nimessään apuaan pyytävä avun myös saa!
- korjataan alusta
Yehoshua (hepr.) käännetty suomenkieliseen Joosua (KR 1933).
- 1+17
Ei Jeesus voi olla Jumala, jos istuu Jumalan vieressä.
- g-a
Onnistuit yhdessä lauseessa esittämään ikuisen kiistakysymyksen niin kolminaisuus-, kuin kaksiluonto-opistakin.
Vain juutalainen on noin lahjakas.
Tyhjentävä vastaus tuohon kysymykseen on huomattavasti pidempi.
Monta tiiliskiveä teologisia väitöksiä. - 37
g-a kirjoitti:
Onnistuit yhdessä lauseessa esittämään ikuisen kiistakysymyksen niin kolminaisuus-, kuin kaksiluonto-opistakin.
Monta tiiliskiveä teologisia väitöksiä.Siihen ei tarvita ainuttakaan tiiliskiveä, kolminaisuus on myöhempää kristillistä teologiaa, joka on tuottanut oman kehitysasteensa juutalaisten jumalasta.
- Opillinen totuus
g-a kirjoitti:
Monta tiiliskiveä teologisia väitöksiä.on lyhyt ja ytimekäs: Isä ja Poika ovat Yhtä, joka näki Pojan näki myös Isän, ja Jeesus itse Poikana tämän opetti aivan yksiselitteisesti. Sitten on paljon niitä, jotka eivät ihmisinä ymmärrä, kun ei ole Kointähti syttynyt sydämessään. Isän tuntee se jolle Poika hänet ilmoittaa, kuten myös opetti Immanuel, totisesti.
Kunnia ja kiitos Isällle Pojan Jeshuan nimessä. - 34
Opillinen totuus kirjoitti:
on lyhyt ja ytimekäs: Isä ja Poika ovat Yhtä, joka näki Pojan näki myös Isän, ja Jeesus itse Poikana tämän opetti aivan yksiselitteisesti. Sitten on paljon niitä, jotka eivät ihmisinä ymmärrä, kun ei ole Kointähti syttynyt sydämessään. Isän tuntee se jolle Poika hänet ilmoittaa, kuten myös opetti Immanuel, totisesti.
Kunnia ja kiitos Isällle Pojan Jeshuan nimessä.Isä ja poika ovat yhtä kuten opetuslapset ja kuten kansa. Eli ovat YKSIMIELISIÄ, eivät sama olemus.
- Myös nimenomaan
34 kirjoitti:
Isä ja poika ovat yhtä kuten opetuslapset ja kuten kansa. Eli ovat YKSIMIELISIÄ, eivät sama olemus.
samaa olemusta, mutta Isä on Poikaa suurempi, sillä Poika Immanuelina syntyi Ihmisen Pojaksi ja ihmiseksi. Jeshua on JHWH.
- Pojasta Jeshuasta:
34 kirjoitti:
Isä ja poika ovat yhtä kuten opetuslapset ja kuten kansa. Eli ovat YKSIMIELISIÄ, eivät sama olemus.
´Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on Herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.´ (Jesaja 9:6-7)
- Elena Dei
Pojasta Jeshuasta: kirjoitti:
´Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on Herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.´ (Jesaja 9:6-7)
Tämä raamatunkohta on ilmeisesti käännetty väärin. On olemassa toinenkin käännös, juutalaiset asiantuntijat ovat heprean kielen lähteidensä mukaan selittäneet kohdan näin: jumalalliset attribuutit Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Ihmeellinen Neuvonantaja viittaavat Jumalaan (JHWH, Elohim, Adonai, Herra Sebaot). "Lapsi on meile annettu" - siis Isä Jumala on hänet meille (juutalaisille, Jesajan kansalle) antanut ja hän antaa hänelle nimen Sar Shalom, Rauhan ruhtinas. Joka tuntee Vanhaa Testamenttia, ymmärtää, että tämä juutalaisten selitys on myös loogisempi, ollen linjassa VT:n jumalkuvan kanssa. Minulle on selitetty tämä asia joskus heprean sanoilla, mutta en muista sanatarkasti, varsinkaan kun en tunne juuri heprean kieltä. Asian ja selityksen muistan. Jes. 9: 6-7 ajatuksen olen nyt siis edellä kertonut.
Lapsi on symboli tulevasta messiaasta. - Totuus Yeshuassa on
Elena Dei kirjoitti:
Tämä raamatunkohta on ilmeisesti käännetty väärin. On olemassa toinenkin käännös, juutalaiset asiantuntijat ovat heprean kielen lähteidensä mukaan selittäneet kohdan näin: jumalalliset attribuutit Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Ihmeellinen Neuvonantaja viittaavat Jumalaan (JHWH, Elohim, Adonai, Herra Sebaot). "Lapsi on meile annettu" - siis Isä Jumala on hänet meille (juutalaisille, Jesajan kansalle) antanut ja hän antaa hänelle nimen Sar Shalom, Rauhan ruhtinas. Joka tuntee Vanhaa Testamenttia, ymmärtää, että tämä juutalaisten selitys on myös loogisempi, ollen linjassa VT:n jumalkuvan kanssa. Minulle on selitetty tämä asia joskus heprean sanoilla, mutta en muista sanatarkasti, varsinkaan kun en tunne juuri heprean kieltä. Asian ja selityksen muistan. Jes. 9: 6-7 ajatuksen olen nyt siis edellä kertonut.
Lapsi on symboli tulevasta messiaasta.se, että kaikki saamme kumartaa ainoastaan Herraa ja Yeshua on Herra ja joka näki Pojan Yeshuan näki myös Isän, vaikka Isä onkin suurempi eikä ainoastaan Pojassa, joka kuoli ja nousi kuolleista ja Isän oikealle saaden kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, jotta häntä kaikki kunnioittaisivat ja kumartaisivat kuten Isää.
Yeshua on Daavdin suvun kirkas Kointähti ja Aabrahamin jälkeläisenä luvattu Siemen, joka voitti kuolemalla Kuoleman, sillä on Pyhä, totisesti.
Halllelujah Yeshuan nimessä ja Hengessä! Niinkuin Isä on Herra, myös Poika on Herra ja Herran Henki suokoon sydämiimme ja sieluhuimme ja mieliimme sitä hyvää hengellistä tunteaksemme Israelin Pyhän Kuninkaan.
- 12+14
Jos tarkoitat 1 17, niin en ole juutalainen, mikä taas ei tarkoita sitä, etteivätkö juutalaiset olisi älykkäitä.
- oletko HOMO ...
"12 14"? Kirjoitit: "ECCE HOMO", jos olet "18 14" = "1 7" = "12 14".
- Tiedoksi myös
"12 14", että Nasaretilainen Jeshua on Immanuel, sillä Jumala tuli ihmiseksi vaikka on Israelin Pyhä Herra ja Juutalaisten Kuningas. Anotaan Ihmeelliseltä Neuvonantajalta ja Iankaikkiseltä Isältä ja Väkevältä Jumalta Jeshuan nimessä sitä hyvää, minkä kautta voimme oppia tuntemaan ja rakastaa Ylösnoussutta Jumalaa.
- Jisreel
Ei lausuntakieltoa löydy , mutta peruste on aivan toisenlainen.
Nimi on niin pyhä ettei haluta halventaa sitä lausumalla väärin. Katsotaan ettei kukaan tiedä täsmälleen kuinka se lausutaa joten paras olla lausumatta.
Aikoinaan katsottiin vain 10:nen miehen osaavan lausua sen, ja kun he kuolivat kenelläkään ei ole tietoa virheettömästä, joten katsottiin paremmaksi kieltää nimen lausuminen.
Ei se sen ihmeellisempi motiivi ole.- kkk hatusta vedetään
Aivan, mutta jos ja kun vain konsonantit puuttuvat niin niitä mahdollisuuksia oikean nimen lausumiseen on aika vähän. Tähän perustuu kabbalistiset tekniikoissa joissa lausutaan eri muotoja pyhistä nimistä.
Toisaalta myös kirjoitetaan että Jumalalla (ei oikea nimi siksi kirjoitan sen kokonaan)olisi useita nimiä sen mukaan mitä hän tekee.
Minusta on outoa että jopa kirjoitetaan esim. Eloheinu väärin ettei vaan lausuta jumalan nimeä väärin tai ollenkaan.Se nimenomaan tahallisesti lausutaan väärin ja se on minusta rumaa. - kkk-hattu kiertoon
kkk hatusta vedetään kirjoitti:
Aivan, mutta jos ja kun vain konsonantit puuttuvat niin niitä mahdollisuuksia oikean nimen lausumiseen on aika vähän. Tähän perustuu kabbalistiset tekniikoissa joissa lausutaan eri muotoja pyhistä nimistä.
Toisaalta myös kirjoitetaan että Jumalalla (ei oikea nimi siksi kirjoitan sen kokonaan)olisi useita nimiä sen mukaan mitä hän tekee.
Minusta on outoa että jopa kirjoitetaan esim. Eloheinu väärin ettei vaan lausuta jumalan nimeä väärin tai ollenkaan.Se nimenomaan tahallisesti lausutaan väärin ja se on minusta rumaa.Korjaan siis mahdollisuudet Jumalan nimen oikein lausumiseen ovat hyvät.
- 13+8
37
Mitä tuo ' kehitysaste' tarkoittaa ?
'Jumala tuli ihmiseksi, että ihminen voi tulla jumalaksi ' sitäkö ?
Voiko ihminen tulla jumalaksi ja kannattaako edes yrittää ?
Keisari Augustus julistettiin jumalaksi kuolemansa jälkeen, samoin Jeesus, ja monet muut. No entäs sitten ?- 27
Kehitysaste tarkoittaa jumalan kehittymistä muuksi kuin mitä on ollut alkujaan.
Jos jätetään spekulointi siitä, miten juutalaisten jumala alkujaan on kehittynyt, voidaan tarkastella vain sitä jumala-näkemystä, joka voidaan olettaa jeesuksella olleen ja joka on nykyään kristityillä.
Juutalaisena Jeesus lienee uskonut yhteen jumalaan, joka on yksi. Ei siis mikään monipersoonainen yhden olemuksen jumala, jota esiintyy muilla kansoilla kylläkin.
Kirkonisä Tertullianus oli ensimmäisiä, joka esitti näkemyksen kolminaisuudesta 200-luvulla, kirkolliskokous Nikeassa puolestaan määritti jumalan ja Jeesuksen muodostaman yhden jumalan, johon myöhemmin pidetty Konstantinopolin kokous liitti vielä pyhän hengen.
Näin saatiin jumalasta, joka oli yksi persoona ja yksi olemus, jumala, jossa oli kolme tasaveroista persoonaa yhdessä olemuksessa. Puhdas todiste siitä miten ihmiset itse muokkaavat jumalia omiin tarpeisiinsa sopiviksi.
- Vastaus aloitukseen
Jumalan nimeä: "Jeshua" ei tule lausua turhaan.
Näitä turhia ovat muunmuassa: "herran isä!" ja "herranen aika" ja "jumal-auta" ja monet tällaiset väärää mielenlaatua osoittavat jeesustelujen lisäksi ja monet niitä nimenomaan käyttävät varsinkin viimeisestä kohdistettuna vanhurskaaseen Herran tahdon mukaiseen ja sopii tähän pahaan aikaan.
Tietysti Herra tahtoo nimeään vanhurskaasti käytettämän ja avuksi myös saamme sitä huutaa ja Isää siinä Nimessä kiittää ja kunnioittaa ja muutenkin totuudellisella sydämellä korottaa Jeesustamme, totisesti. Ei eksytä.- 17
Jumalan nimi ei ole Jeshua.
- Jeshuassa Totuus
17 kirjoitti:
ja enkelin opetus eteensä langenneelle Johannekselle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian Henki." (Ilmestyskirja 19:10)
´Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa".´ (Room. 14:11)
´Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.´ (Fil. 2:9-11) - g-a
17 kirjoitti:
Mä nauran jo kyyneleet silmissä.
- Joo joo kaikki tied
Niin pitkän inttämisesi jälkeen päästiin asiaan johon kaikki perustuu:
Ei tiedetä mikä on oikea nimi. Itsekään et sitä suostunut sanomaan vaan ohitit kysymyksen vauhdikkaasti
Karaiitikaan ei tiedä mikä on oikea nimi vaan heillä on wikitiedon mukaisesti 3 eri nimeä kuvaamaan pyhää nimeä.- 18
Mitä wikiset?
Jos jumala tunnistaa nimitykset hasem ja adonai, kai hän tunnistaa myös muutaman muunkin nimen. Asiassa on päästy sille asteelle että todetaa, lausumiskiellon olevan vailla perusteita.
Mikään ei pakota sinua lausumaan jumalan nimeä ääneen, ole sinä rauhassa taikuskosi vallassa. - KAIKKI TIEDETÄÄN 333
18 kirjoitti:
Mitä wikiset?
Jos jumala tunnistaa nimitykset hasem ja adonai, kai hän tunnistaa myös muutaman muunkin nimen. Asiassa on päästy sille asteelle että todetaa, lausumiskiellon olevan vailla perusteita.
Mikään ei pakota sinua lausumaan jumalan nimeä ääneen, ole sinä rauhassa taikuskosi vallassa.HaShem tarkoittaa vain nimi ja Adonai tarkoittaa Herrani.
Nyt oli kysymys nimestä JHWH..kirjoita vaan jos luulet tietäväsi.
Karaiititkin kiistelevät 3 sta eri nimestä, no mikä on oikea?
Lausumiskielto on vailla perustetta jos tiedettäisiin oikea nimi ja lausumistapa.
Kyllä sinunkin pitäisi asia ymmärtää ja myös se että natsilinkit ovat soopaa ja loukkaus juutalaisia ja muita asiasta tietäviä kohtaan.
NIIN MIKSI LEVITÄT NATSISOOPAA? - 30
KAIKKI TIEDETÄÄN 333 kirjoitti:
HaShem tarkoittaa vain nimi ja Adonai tarkoittaa Herrani.
Nyt oli kysymys nimestä JHWH..kirjoita vaan jos luulet tietäväsi.
Karaiititkin kiistelevät 3 sta eri nimestä, no mikä on oikea?
Lausumiskielto on vailla perustetta jos tiedettäisiin oikea nimi ja lausumistapa.
Kyllä sinunkin pitäisi asia ymmärtää ja myös se että natsilinkit ovat soopaa ja loukkaus juutalaisia ja muita asiasta tietäviä kohtaan.
NIIN MIKSI LEVITÄT NATSISOOPAA?"HaShem tarkoittaa vain nimi ja Adonai tarkoittaa Herrani. "
HOOO, siis kuka tahansa jumala joka tykkää sanasta Se NIMI tai HERRA, reagoi juutalaisten kutsuun.
Ei lausumiskielto ole mitenkään tekemisissä sen kanssa tiedetäänlö nimen oikea lausumistapa vai ei, kielto on peräisin noin vuodelta 500 eaa.
Tällä ei ole mitään tekemistä natsien kanssa, jos et kestä keskustelua juutalaisuudesta, mene pois. - natsit pois 444
30 kirjoitti:
"HaShem tarkoittaa vain nimi ja Adonai tarkoittaa Herrani. "
HOOO, siis kuka tahansa jumala joka tykkää sanasta Se NIMI tai HERRA, reagoi juutalaisten kutsuun.
Ei lausumiskielto ole mitenkään tekemisissä sen kanssa tiedetäänlö nimen oikea lausumistapa vai ei, kielto on peräisin noin vuodelta 500 eaa.
Tällä ei ole mitään tekemistä natsien kanssa, jos et kestä keskustelua juutalaisuudesta, mene pois.Niin nämä mainitut olivat vain korvaussanoja.Kuitenkin mainitaan Eloheinu joka tarkoittaa voimat tai jumaluus.Siis jotkut sanat mainitaan mutta ei niitäkään kaikissa piireissä.
--Ei lausumiskielto ole mitenkään tekemisissä sen kanssa tiedetäänlö nimen oikea lausumistapa vai ei, kielto on peräisin noin vuodelta 500 eaa.
Nyt ei enää tiedetä, se nimen oikea ääntäminen hävisi keski-ajan alussa Talmudilaisena aikana.
Mistä niin päättelet että kielto on peräisin 500eaa.?
Minun tietojeni mukaan se loppui toisen temppelin loppupuolella ja temppelin tuhon jälkeen sitä ei ole yleisesti mainittu.
Oikeassa olet siinä että Tora ei kiellä sen mainitsemista kuin turhaan lausuttuna Nimeä ja sen muunnoksia käytettiin yleisesti jopa ihmisten nimien kanssa esim. Elijahu - 35
natsit pois 444 kirjoitti:
Niin nämä mainitut olivat vain korvaussanoja.Kuitenkin mainitaan Eloheinu joka tarkoittaa voimat tai jumaluus.Siis jotkut sanat mainitaan mutta ei niitäkään kaikissa piireissä.
--Ei lausumiskielto ole mitenkään tekemisissä sen kanssa tiedetäänlö nimen oikea lausumistapa vai ei, kielto on peräisin noin vuodelta 500 eaa.
Nyt ei enää tiedetä, se nimen oikea ääntäminen hävisi keski-ajan alussa Talmudilaisena aikana.
Mistä niin päättelet että kielto on peräisin 500eaa.?
Minun tietojeni mukaan se loppui toisen temppelin loppupuolella ja temppelin tuhon jälkeen sitä ei ole yleisesti mainittu.
Oikeassa olet siinä että Tora ei kiellä sen mainitsemista kuin turhaan lausuttuna Nimeä ja sen muunnoksia käytettiin yleisesti jopa ihmisten nimien kanssa esim. Elijahu"Mistä niin päättelet että kielto on peräisin 500eaa.? "
Mielestäni luin sen hiljan jostain, ja vieläpä ihan suomen kielellä. En nyt kuitenkaan tuota lähdettä löydä...
Joka tapauksessa, lausuminen on ollut bannassa jo pidempään kuin toisen temppelin loppupuolella.
"According to a Jewish tradition developed during the 3rd to 2nd centuries BCE, the Tetragrammaton is written but not pronounced."
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah - ei enää näitä Vesan
35 kirjoitti:
"Mistä niin päättelet että kielto on peräisin 500eaa.? "
Mielestäni luin sen hiljan jostain, ja vieläpä ihan suomen kielellä. En nyt kuitenkaan tuota lähdettä löydä...
Joka tapauksessa, lausuminen on ollut bannassa jo pidempään kuin toisen temppelin loppupuolella.
"According to a Jewish tradition developed during the 3rd to 2nd centuries BCE, the Tetragrammaton is written but not pronounced."
http://en.wikipedia.org/wiki/JehovahNyt meidän täytyy kerrata vielä kerran se tosiasia että juutalaisilla on useita Jumalan nimiä, eikä vain yksi.
--With the Temple destroyed and the prohibition on pronouncing The Name outside of the Temple, pronunciation of the Name fell into disuse. Scholars passed down knowledge of the correct pronunciation of YHVH for many generations, but eventually the correct pronunciation was lost, and we no longer know it with any certainty. We do not know what vowels were used, or even ...
Sekin vielä että Jumalan pyhin nimi lausuttiin vain temppelissä on huomionarvoista.
Muita nimiä käytetään edelleenkin rukouksissa ja opiskelussa.
Oikeasti ja uskottavasti emme tiedä etkä näköjään sinäkään mikä on oikea tapa lausua pyhä nimi?
--Mielestäni luin sen hiljan jostain, ja vieläpä ihan suomen kielellä. En nyt kuitenkaan tuota lähdettä löydä...
--
Yritä nyt vain löytää se lähde niin uskottavuutesi säilyy edes vähäisen.
Tämä ei tietysti koske V.Laurion tekstejä Ne eivät ole uskottavia. - 9
ei enää näitä Vesan kirjoitti:
Nyt meidän täytyy kerrata vielä kerran se tosiasia että juutalaisilla on useita Jumalan nimiä, eikä vain yksi.
--With the Temple destroyed and the prohibition on pronouncing The Name outside of the Temple, pronunciation of the Name fell into disuse. Scholars passed down knowledge of the correct pronunciation of YHVH for many generations, but eventually the correct pronunciation was lost, and we no longer know it with any certainty. We do not know what vowels were used, or even ...
Sekin vielä että Jumalan pyhin nimi lausuttiin vain temppelissä on huomionarvoista.
Muita nimiä käytetään edelleenkin rukouksissa ja opiskelussa.
Oikeasti ja uskottavasti emme tiedä etkä näköjään sinäkään mikä on oikea tapa lausua pyhä nimi?
--Mielestäni luin sen hiljan jostain, ja vieläpä ihan suomen kielellä. En nyt kuitenkaan tuota lähdettä löydä...
--
Yritä nyt vain löytää se lähde niin uskottavuutesi säilyy edes vähäisen.
Tämä ei tietysti koske V.Laurion tekstejä Ne eivät ole uskottavia.Kommentointisi on pelkkää provoilua, eikä ole mitenkään tekemisissä itse asian kanssa.
Jos sinulla oli joskus jotain uskottavuutta, se hävisi jo aikaa sitten, viimeisin kommenttisi on pelkkä piste i:iin päälle.
Juutalaisten jumalasta puhuttaessa kyseessä on yksi nimi, JHVH, älä vedä kabbalaa tähän mukaan.
Nimen lausumistavalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa miksi sitä ei lausuta ääneen. Lausumistavan tuntemattomuus, tai ainakin väitetty sellainen, on syy, ei seuraus.
Muut mainitsemasi nimet eivät ole nimiä vaan nimen korvikkeita, kuten hasem ja adonai, joiste ensimmäinen on "se nimi" ja toinen herra. Muitakin on, mutta en niistä tiedä, nimiä ne eivät ole.
Kabbalaan kuuluu näkemys jumalan 72:sta nimestä, näihin rituaaleihin voi kuulua nimen lausuminen, ilmeisesti olet mainstamassa kabbalaa. Sinun esiintymiselläsi voi kyllä olla, että useimmat karttavat sitä huonon käytöksesi vuoksi.
Kerroin jo että wikin mukaan juutalainen traditio, joka kehittyi tai kehitettiin 2. ja 3. vuosidalla ennen ajanlaskun alkua, kielsi nimen lausumisen. Tässä siis sinulle suomennos, koska et osaa englantia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah
Muuten, onko sinulla jotain ASIALLISTA annettavaa keskusteluun, vai oletko mainostamassa antisemitismiä ja natseja täällä pelkästään?
Vaikutat olevan erittäin vihamielinen kaikkia muita paitsi juutalaisia kohtaan. - asiaa jälleen
9 kirjoitti:
Kommentointisi on pelkkää provoilua, eikä ole mitenkään tekemisissä itse asian kanssa.
Jos sinulla oli joskus jotain uskottavuutta, se hävisi jo aikaa sitten, viimeisin kommenttisi on pelkkä piste i:iin päälle.
Juutalaisten jumalasta puhuttaessa kyseessä on yksi nimi, JHVH, älä vedä kabbalaa tähän mukaan.
Nimen lausumistavalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa miksi sitä ei lausuta ääneen. Lausumistavan tuntemattomuus, tai ainakin väitetty sellainen, on syy, ei seuraus.
Muut mainitsemasi nimet eivät ole nimiä vaan nimen korvikkeita, kuten hasem ja adonai, joiste ensimmäinen on "se nimi" ja toinen herra. Muitakin on, mutta en niistä tiedä, nimiä ne eivät ole.
Kabbalaan kuuluu näkemys jumalan 72:sta nimestä, näihin rituaaleihin voi kuulua nimen lausuminen, ilmeisesti olet mainstamassa kabbalaa. Sinun esiintymiselläsi voi kyllä olla, että useimmat karttavat sitä huonon käytöksesi vuoksi.
Kerroin jo että wikin mukaan juutalainen traditio, joka kehittyi tai kehitettiin 2. ja 3. vuosidalla ennen ajanlaskun alkua, kielsi nimen lausumisen. Tässä siis sinulle suomennos, koska et osaa englantia.
Muuten, onko sinulla jotain ASIALLISTA annettavaa keskusteluun, vai oletko mainostamassa antisemitismiä ja natseja täällä pelkästään?
Vaikutat olevan erittäin vihamielinen kaikkia muita paitsi juutalaisia kohtaan.Niin et tietenkään löydä sitä tietoa että lausuminen olisi kielletty jo 500 eaa. koska sitä ei ole.
Omakin tekstinpätkäsi ei tue sitä ajankohtaa.
Minun tietojeni mukaan pyhän nimen lausuminen oli kyllä sallittu temppelissä muttei muualla.
---Juutalaisten jumalasta puhuttaessa kyseessä on yksi nimi, JHVH, älä vedä kabbalaa tähän mukaan.
---
Se ei pidä paikkaansa rabbiinisen tradition mukaan:
Juutalaisilla on useita nimiä Jumalasta puhuttaessa ja kaikki niistä esiintyy Toorassa ja kirjoituksissa.
--Nimen lausumistavalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa miksi sitä ei lausuta ääneen. Lausumistavan tuntemattomuus, tai ainakin väitetty sellainen, on syy, ei seuraus.
Lausua sai mutta temppelissä .Temppelin tuhon jälkeen se tuli mahdottomaksi ja unohtui keskiajan alussa.Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa.
--Muut mainitsemasi nimet eivät ole nimiä vaan nimen korvikkeita, kuten hasem ja adonai, joiste ensimmäinen on "se nimi" ja toinen herra. Muitakin on, mutta en niistä tiedä, nimiä ne eivät ole.
--
Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI. - VN
asiaa jälleen kirjoitti:
Niin et tietenkään löydä sitä tietoa että lausuminen olisi kielletty jo 500 eaa. koska sitä ei ole.
Minun tietojeni mukaan pyhän nimen lausuminen oli kyllä sallittu temppelissä muttei muualla.
---Juutalaisten jumalasta puhuttaessa kyseessä on yksi nimi, JHVH, älä vedä kabbalaa tähän mukaan.
---
Se ei pidä paikkaansa rabbiinisen tradition mukaan:
Juutalaisilla on useita nimiä Jumalasta puhuttaessa ja kaikki niistä esiintyy Toorassa ja kirjoituksissa.
--Nimen lausumistavalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä sen kanssa miksi sitä ei lausuta ääneen. Lausumistavan tuntemattomuus, tai ainakin väitetty sellainen, on syy, ei seuraus.
Lausua sai mutta temppelissä .Temppelin tuhon jälkeen se tuli mahdottomaksi ja unohtui keskiajan alussa.Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa.
--Muut mainitsemasi nimet eivät ole nimiä vaan nimen korvikkeita, kuten hasem ja adonai, joiste ensimmäinen on "se nimi" ja toinen herra. Muitakin on, mutta en niistä tiedä, nimiä ne eivät ole.
--
Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI."Niin et tietenkään löydä sitä tietoa että lausuminen olisi kielletty jo 500 eaa. koska sitä ei ole.
Minun tietojeni mukaan pyhän nimen lausuminen oli kyllä sallittu temppelissä muttei muualla. "
Sinä et ainakaan tiedä mitään mistä puhut, se on aivan selvä.
Viimeinen lauseesi kertoo sen totaalisesti.
"Se ei pidä paikkaansa rabbiinisen tradition mukaan:
Juutalaisilla on useita nimiä Jumalasta puhuttaessa ja kaikki niistä esiintyy Toorassa ja kirjoituksissa. "
Hienoa, listaa ihmeessä kaikki ne nimet tähän.
NYT puhutaan siitä jumalan nimestä, jonka jumala tooran mukaan antoi Moosekselle erämaassa ja joka ilmaistaan tetragrammina jod hee vav hee, eli JHVH suomalaisittain ilmaistuna.
TÄMÄ on se nimi, joka juutalaisuudessa on bannattu, jota ei saa lausua muu kun ylipappi kaikkein pyhimmässä. Ja kun temppeliä ei ole, ei ole lausuttu aikoihin. TÄMÄ NIMI on se, jonka lausuminen ääneen katsottiin jumalan pilkaksi juutalaisuudessa, ja josta olisi voitu antaa myös kuoleman tuomio.
MINÄ puhun nyt tästä NIMESTÄ, JHVH, jod hee vav hee, joten jatkossa jos sinulla ei ole muuta annettavaa keskusteluun kuin jankata nimen korvikkeista tai kanaanilaisista jumalista, niin anna olla.
TÄMÄN NIMEN jod hee vav hee LAUSUMISELLE EI OLE RAAMATUSSA ESTETTÄ EIKÄ KIELTOA, SE ON RABBIINISTA JUUTALAISUUTTA, MAN MADE LAW.
".Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa. "
No sinähän voit sitten perustella miksi heidän lausumistapansa on väärä.
Ja lausumistapa ei edelleenkään ole syy eikä este lausumiselle. Sille on esteenä sinun traditiosta saamasi ilmoitus, että se on jumalan pilkkaa.
"Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI. "
Tiedän kyllä miten hasem kirjoitetaan.
Mihin unohdit ne kaikki muut jumalan nimet?
Pyrit koko ajan vetämään keskustelun syrjään siitä tosiasiasta, että juutalaiset eivät lausu jumalan nimeä, koska traditio kieltää sen, ei raamattu. - SB
VN kirjoitti:
"Niin et tietenkään löydä sitä tietoa että lausuminen olisi kielletty jo 500 eaa. koska sitä ei ole.
Minun tietojeni mukaan pyhän nimen lausuminen oli kyllä sallittu temppelissä muttei muualla. "
Sinä et ainakaan tiedä mitään mistä puhut, se on aivan selvä.
Viimeinen lauseesi kertoo sen totaalisesti.
"Se ei pidä paikkaansa rabbiinisen tradition mukaan:
Juutalaisilla on useita nimiä Jumalasta puhuttaessa ja kaikki niistä esiintyy Toorassa ja kirjoituksissa. "
Hienoa, listaa ihmeessä kaikki ne nimet tähän.
NYT puhutaan siitä jumalan nimestä, jonka jumala tooran mukaan antoi Moosekselle erämaassa ja joka ilmaistaan tetragrammina jod hee vav hee, eli JHVH suomalaisittain ilmaistuna.
TÄMÄ on se nimi, joka juutalaisuudessa on bannattu, jota ei saa lausua muu kun ylipappi kaikkein pyhimmässä. Ja kun temppeliä ei ole, ei ole lausuttu aikoihin. TÄMÄ NIMI on se, jonka lausuminen ääneen katsottiin jumalan pilkaksi juutalaisuudessa, ja josta olisi voitu antaa myös kuoleman tuomio.
MINÄ puhun nyt tästä NIMESTÄ, JHVH, jod hee vav hee, joten jatkossa jos sinulla ei ole muuta annettavaa keskusteluun kuin jankata nimen korvikkeista tai kanaanilaisista jumalista, niin anna olla.
TÄMÄN NIMEN jod hee vav hee LAUSUMISELLE EI OLE RAAMATUSSA ESTETTÄ EIKÄ KIELTOA, SE ON RABBIINISTA JUUTALAISUUTTA, MAN MADE LAW.
".Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa. "
Ja lausumistapa ei edelleenkään ole syy eikä este lausumiselle. Sille on esteenä sinun traditiosta saamasi ilmoitus, että se on jumalan pilkkaa.
"Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI. "
Mihin unohdit ne kaikki muut jumalan nimet?
Pyrit koko ajan vetämään keskustelun syrjään siitä tosiasiasta, että juutalaiset eivät lausu jumalan nimeä, koska traditio kieltää sen, ei raamattu.• The name of God should be treated with respect
• God has many names in the Bible
• A Name should not be written, so it will not be discarded disrespectfully
• The most important name is the four-letter name
• The pronunciation of the four-letter name is unknown
Lähde:
judaism 101
Juutalaisuudessa (ei WIKI) Jumalaa kutsutaan sen mukaan mikä rooli hänellä on , mitä hän tekee.
JHWH on silloin kun h'änellä on suhde ihmisiin ja kuvaillaan hänen armeliaisuuttaan ja rakkauttaan.
Elokim silloin kun hän loi maailman jne.
Näitä on pitkä lista katso itse judaism 101
--NYT puhutaan siitä jumalan nimestä, jonka jumala tooran mukaan antoi Moosekselle erämaassa ja joka ilmaistaan tetragrammina jod hee vav hee, eli JHVH suomalaisittain ilmaistuna.
Ensiksi hän antoi nimen Minä olen ja JHWH on myös juuriltaan samaa Hei-Yod-Hei joka tarkoittaa myös olemista(lähde sama)
---TÄMÄN NIMEN jod hee vav hee LAUSUMISELLE EI OLE RAAMATUSSA ESTETTÄ EIKÄ KIELTOA, SE ON RABBIINISTA JUUTALAISUUTTA, MAN MADE LAW.
On kielto olla lausumatta sitä turhaan ja arvottomalla tavalla sama koskee myös muita Jumalan nimiä.
---".Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa. "
Miksi väärä? heillähän on ainakin 3 erilaista versiota nimestä mitä niistä tarkoitat?
---"Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI. "
Silti kirjoitat sen väärin outoa.
---Mihin unohdit ne kaikki muut jumalan nimet?
Pyrit koko ajan vetämään keskustelun syrjään siitä tosiasiasta, että juutalaiset eivät lausu jumalan nimeä, koska traditio kieltää sen, ei raamattu.--
En minä unohda jutalaisuuden keskeisiä asioita sinä vaan et halua kuulla niistä mitään.
Raamattu kieltää sen arvottoman ja epäsopivan käytön(koskee myös muita Jumalan nimiä)Traditio kieltää lausumisen ja nyt ei nimeä muisteta enää.
Kabbalassa lausutaan rukouksien yhetydessä mutta siinäkään ei sitä tehdä kaikissa ryhmissä - raziel hamalach
SB kirjoitti:
• The name of God should be treated with respect
• God has many names in the Bible
• A Name should not be written, so it will not be discarded disrespectfully
• The most important name is the four-letter name
• The pronunciation of the four-letter name is unknown
Lähde:
judaism 101
Juutalaisuudessa (ei WIKI) Jumalaa kutsutaan sen mukaan mikä rooli hänellä on , mitä hän tekee.
JHWH on silloin kun h'änellä on suhde ihmisiin ja kuvaillaan hänen armeliaisuuttaan ja rakkauttaan.
Elokim silloin kun hän loi maailman jne.
Näitä on pitkä lista katso itse judaism 101
--NYT puhutaan siitä jumalan nimestä, jonka jumala tooran mukaan antoi Moosekselle erämaassa ja joka ilmaistaan tetragrammina jod hee vav hee, eli JHVH suomalaisittain ilmaistuna.
Ensiksi hän antoi nimen Minä olen ja JHWH on myös juuriltaan samaa Hei-Yod-Hei joka tarkoittaa myös olemista(lähde sama)
---TÄMÄN NIMEN jod hee vav hee LAUSUMISELLE EI OLE RAAMATUSSA ESTETTÄ EIKÄ KIELTOA, SE ON RABBIINISTA JUUTALAISUUTTA, MAN MADE LAW.
On kielto olla lausumatta sitä turhaan ja arvottomalla tavalla sama koskee myös muita Jumalan nimiä.
---".Oikeaa lausuntaa ei tiedä edes karaiitit vaika sitä yritit mainostaa. "
Miksi väärä? heillähän on ainakin 3 erilaista versiota nimestä mitä niistä tarkoitat?
---"Kirjoitetaan HaShem ja Adonai tarkoittaa:herraNI. "
Silti kirjoitat sen väärin outoa.
---Mihin unohdit ne kaikki muut jumalan nimet?
Pyrit koko ajan vetämään keskustelun syrjään siitä tosiasiasta, että juutalaiset eivät lausu jumalan nimeä, koska traditio kieltää sen, ei raamattu.--
En minä unohda jutalaisuuden keskeisiä asioita sinä vaan et halua kuulla niistä mitään.
Raamattu kieltää sen arvottoman ja epäsopivan käytön(koskee myös muita Jumalan nimiä)Traditio kieltää lausumisen ja nyt ei nimeä muisteta enää.
Kabbalassa lausutaan rukouksien yhetydessä mutta siinäkään ei sitä tehdä kaikissa ryhmissäSB
Pyrit koko ajan vetämään huomion pois siitä mistä tässä on kyse. Toistan siis edelleen:
Tämä on SE NIMI, jonka lausimen voitiin katsoa kuolemantuomion arvoiseksi juutalaisuudessa. Jos sinulla on osoittaa muuta, laita ihmeessä tietoa tänne.
Kabbala ja jumalan 72 nimeä, ym. eivät kuulu tähän asiaan. Kabbala pn paljon uudempaa tavaraa kuin mistä tässä puhutaan.
"On kielto olla lausumatta sitä turhaan ja arvottomalla tavalla sama koskee myös muita Jumalan nimiä. "
Tämä EI EDELLEENKÄÄN OLE KIELTO LAUSUA SITÄ KOKONAAN JA MISSÄÄN. Tämäkin nipottaminen on myöhempää rabbien keksintöä.
"Miksi väärä? heillähän on ainakin 3 erilaista versiota nimestä mitä niistä tarkoitat? "
Mikä estää sinua tarkastelemasta asiaa laajemmin? Tiedon ja perustelujen puute kenties?
"Silti kirjoitat sen väärin outoa. "
Niin, . . joidenkin mielestä kirjoitan myös raamatun ja jumalan väärin.
"En minä unohda jutalaisuuden keskeisiä asioita sinä vaan et halua kuulla niistä mitään. "
Sinun juutalaisuutesi on nyt väistelyä ja tietämättömyyttä. Kirjoitustesi perusteella suhtaudun myös suurella varauksella antamiisi tietohin juutalaisuudesta. - SB
raziel hamalach kirjoitti:
SB
Pyrit koko ajan vetämään huomion pois siitä mistä tässä on kyse. Toistan siis edelleen:
Tämä on SE NIMI, jonka lausimen voitiin katsoa kuolemantuomion arvoiseksi juutalaisuudessa. Jos sinulla on osoittaa muuta, laita ihmeessä tietoa tänne.
Kabbala ja jumalan 72 nimeä, ym. eivät kuulu tähän asiaan. Kabbala pn paljon uudempaa tavaraa kuin mistä tässä puhutaan.
"On kielto olla lausumatta sitä turhaan ja arvottomalla tavalla sama koskee myös muita Jumalan nimiä. "
Tämä EI EDELLEENKÄÄN OLE KIELTO LAUSUA SITÄ KOKONAAN JA MISSÄÄN. Tämäkin nipottaminen on myöhempää rabbien keksintöä.
"Miksi väärä? heillähän on ainakin 3 erilaista versiota nimestä mitä niistä tarkoitat? "
Mikä estää sinua tarkastelemasta asiaa laajemmin? Tiedon ja perustelujen puute kenties?
"Silti kirjoitat sen väärin outoa. "
Niin, . . joidenkin mielestä kirjoitan myös raamatun ja jumalan väärin.
"En minä unohda jutalaisuuden keskeisiä asioita sinä vaan et halua kuulla niistä mitään. "
Sinun juutalaisuutesi on nyt väistelyä ja tietämättömyyttä. Kirjoitustesi perusteella suhtaudun myös suurella varauksella antamiisi tietohin juutalaisuudesta.Noniin tuli sinulekin selväksi että juutalaisuudessa tuo Jumalan nimi katsotaan vähän erilaiseksi kuin vain yhdeksi nimeksi jne.
---The Mishnah confirms that there was no prohibition against pronouncing The Name in ancient times. In fact, the Mishnah recommends using God's Name as a routine greeting to a fellow Jew. Berakhot 9:5. However, by the time of the Talmud, it was the custom to use substitute Names for God. Some rabbis asserted that a person who pronounces YHVH according to its letters (instead of using a substitute) has no place in the World to Come, and should be put to death. Instead of pronouncing the four-letter Name, we usually substitute the Name "Adonai," or simply say "Ha-Shem" (lit. The Name).
Although the prohibition on pronunciation applies only to the four-letter Name, Jews customarily do not pronounce any of God's many Names except in prayer or study. The usual practice is to substitute letters or syllables, so that Adonai becomes Adoshem or Ha-Shem; Elohaynu and Elohim become Elokaynu and Elokim; Eil becomes Keil, etc.
With the Temple destroyed and the prohibition on pronouncing The Name outside of the Temple, pronunciation of the Name fell into disuse. Scholars passed down knowledge of the correct pronunciation of YHVH for many generations, but eventually the
Tässä täytyy mennä vähän taaksepäin ja katsoa minkä on Mishna
ja milloin se kirjoitettiin?
MISNAH jossa jopa kehoitettiin lausumaan Jumalan nimi jopa keskuteluissa muiden juutalaisten kanssa kirjoitettiin ylös 220 jaa. Ja sen aihepiiri koski oppineiden keskusteluja ennen temppelin tuhoa.
Pyhän nimen JHWH kielto tuli voimaan temppelin tuhon myötä koska se nimi oli varattu tempelikäyttöön juuri hieman enne tenppelin tuhoa juuri niinkuin mainitsin Toisen Tempelin loppuaikoina.
Talmudilaisena aikan JOTKUT rabbit kielsivät sen nimen käytön koska temppeliä ei enää ollut ja sen jälkeen se unohtui...
Eivät edes karaitit sitä tiedä varmasti ja kabbalistit sitä yrittävät etsiä.
Tässä koko tarina muu on höpötystä. - 25
SB kirjoitti:
Noniin tuli sinulekin selväksi että juutalaisuudessa tuo Jumalan nimi katsotaan vähän erilaiseksi kuin vain yhdeksi nimeksi jne.
---The Mishnah confirms that there was no prohibition against pronouncing The Name in ancient times. In fact, the Mishnah recommends using God's Name as a routine greeting to a fellow Jew. Berakhot 9:5. However, by the time of the Talmud, it was the custom to use substitute Names for God. Some rabbis asserted that a person who pronounces YHVH according to its letters (instead of using a substitute) has no place in the World to Come, and should be put to death. Instead of pronouncing the four-letter Name, we usually substitute the Name "Adonai," or simply say "Ha-Shem" (lit. The Name).
Although the prohibition on pronunciation applies only to the four-letter Name, Jews customarily do not pronounce any of God's many Names except in prayer or study. The usual practice is to substitute letters or syllables, so that Adonai becomes Adoshem or Ha-Shem; Elohaynu and Elohim become Elokaynu and Elokim; Eil becomes Keil, etc.
With the Temple destroyed and the prohibition on pronouncing The Name outside of the Temple, pronunciation of the Name fell into disuse. Scholars passed down knowledge of the correct pronunciation of YHVH for many generations, but eventually the
MISNAH jossa jopa kehoitettiin lausumaan Jumalan nimi jopa keskuteluissa muiden juutalaisten kanssa kirjoitettiin ylös 220 jaa. Ja sen aihepiiri koski oppineiden keskusteluja ennen temppelin tuhoa.
Pyhän nimen JHWH kielto tuli voimaan temppelin tuhon myötä koska se nimi oli varattu tempelikäyttöön juuri hieman enne tenppelin tuhoa juuri niinkuin mainitsin Toisen Tempelin loppuaikoina.
Talmudilaisena aikan JOTKUT rabbit kielsivät sen nimen käytön koska temppeliä ei enää ollut ja sen jälkeen se unohtui...
Tässä koko tarina muu on höpötystä.En tiedä mitä luulit lukevasi, mutta edelleen on kyse siitä nimestä, jonka jumala antoi Moshelle. Ja josta jumala sanoi:
tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen
Löysit oikein netistä kopsattavaa, etkä laittanut edes linkkiä. Surkeaa...
Luulit vielä löytäneesi jotain uutta?
Siinähän on juuri se asia mitä olen sanonut ja mitä muualtakin löytyy. Nimeä ei ole bannattu aina ja banni koskee nimenomaan sitä nimeä jonka jumala antoi tooran mukaan Moosekselle.
Sinä olet tässä vääntänyt jotain typerää tajuamatta mistään mitään kunnen nyt löysit tuon saitin, josta kopsasit suoraan tekstiä laittamatta sitä lainausmerkkeihin ja ilman lähdettä. Oletko käynyt mitään koulua koskaan?
Misna on pysynyt SUULLISENA tuonne 200-luvulle ya, sitä ennen se oli olemassa suullisessa muodossa. SUULLINEN LAKI ON OLLUT OLEMASSA JO KAUAN ENNEN, SAMOIN NIMEN LAUSUMISKIELTO.
Yritä ymmärtää, että suullinen laki kirjoittettiin ja kasattiin sen vuoksi kun juutalaiset joutuivat maan pakoon.
Tekstissä ei myöskään lue, että kielto tuli voimaan temppelin tuhon myöttä, vaan koska kielto oli voimassa ja temppeli tuhoutui, nimeä ei enää lausuttu missään.
Ja kuten varmaan huomasit, nimen lausuminen oli kuolemanrangaistuksen paikka.
Olet aivan pihalla koko asiasta ja koetat kehitellä kronologisesti virheellistä stooria.
Sinulla on edelleenkin "tuhannen taalan" paikka todistaa karaiittien näkemykset nimestä vääräksi.
Raamatun mukaan nimelle ei ole lausumiskieltoa ja rabbiininen juutalaisuus joka tappaa ihmisen nimen takia, tekee väärin jopa raamatun mukaan. - SB
SB kirjoitti:
Noniin tuli sinulekin selväksi että juutalaisuudessa tuo Jumalan nimi katsotaan vähän erilaiseksi kuin vain yhdeksi nimeksi jne.
Tässä koko tarina muu on höpötystä.Judaism 101 oli lähde niinkuin edellisissäkin lainoissa.
Se on juutalainen lähde ja pätevä juutalaisissa asoissa. - SB
25 kirjoitti:
En tiedä mitä luulit lukevasi, mutta edelleen on kyse siitä nimestä, jonka jumala antoi Moshelle. Ja josta jumala sanoi:
tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen
Löysit oikein netistä kopsattavaa, etkä laittanut edes linkkiä. Surkeaa...
Siinähän on juuri se asia mitä olen sanonut ja mitä muualtakin löytyy. Nimeä ei ole bannattu aina ja banni koskee nimenomaan sitä nimeä jonka jumala antoi tooran mukaan Moosekselle.
Sinä olet tässä vääntänyt jotain typerää tajuamatta mistään mitään kunnen nyt löysit tuon saitin, josta kopsasit suoraan tekstiä laittamatta sitä lainausmerkkeihin ja ilman lähdettä. Oletko käynyt mitään koulua koskaan?
Misna on pysynyt SUULLISENA tuonne 200-luvulle ya, sitä ennen se oli olemassa suullisessa muodossa. SUULLINEN LAKI ON OLLUT OLEMASSA JO KAUAN ENNEN, SAMOIN NIMEN LAUSUMISKIELTO.
Yritä ymmärtää, että suullinen laki kirjoittettiin ja kasattiin sen vuoksi kun juutalaiset joutuivat maan pakoon.
Tekstissä ei myöskään lue, että kielto tuli voimaan temppelin tuhon myöttä, vaan koska kielto oli voimassa ja temppeli tuhoutui, nimeä ei enää lausuttu missään.
Olet aivan pihalla koko asiasta ja koetat kehitellä kronologisesti virheellistä stooria.
Sinulla on edelleenkin "tuhannen taalan" paikka todistaa karaiittien näkemykset nimestä vääräksi.
Raamatun mukaan nimelle ei ole lausumiskieltoa ja rabbiininen juutalaisuus joka tappaa ihmisen nimen takia, tekee väärin jopa raamatun mukaan.---Löysit oikein netistä kopsattavaa, etkä laittanut edes linkkiä. Surkeaa...
Koko sinun kirjoittelusi täällä pohjautuu wikipedian ja muun sekalaisen tekstin kopiointiin.
Oma tuotoksesi on höpöttelyä.
---tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen
Et ole vieläkään löytänyt sitä kutsuttakoon sanaa..sitä ei ole
---Siinähän on juuri se asia mitä olen sanonut ja mitä muualtakin löytyy. Nimeä ei ole bannattu aina ja banni koskee nimenomaan sitä nimeä jonka jumala antoi tooran mukaan Moosekselle.
Kaikki tietävät tuon että se ei ole bannattu aina mutta se oli bannattu temppelin ulkopuolella ja ajoituksesi oli ensin pelkkää arvailua ja otin tuon Mishan mukaan koska sen mukaanhan se oli suositeltavaa käyttää Jumalan nimeä(JHWH) myös tervehtiessä ja muussa toimissa ei kuitenkaan väärin käytettynä(mitä et myöskään tajua).
----Misna on pysynyt SUULLISENA tuonne 200-luvulle ya, sitä ennen se oli olemassa suullisessa muodossa. SUULLINEN LAKI ON OLLUT OLEMASSA JO KAUAN ENNEN, SAMOIN NIMEN LAUSUMISKIELTO.
Yritä ymmärtää, että suullinen laki kirjoittettiin ja kasattiin sen vuoksi kun juutalaiset joutuivat maan pakoon.--
Yritä nyt ymmärtää edes tämä:
Milloin Mishnan tarinat kerrottiin? muutamana vuosisatana ennen temppelin tuhoa ja vielä silloin nimenJHWH lausumista suosittiin ja ne vapauttavat sanomiset olivat voimassa vielä senkin jälkeen kun temppeli tuhottiin joissakin piireissä.
Virallisesti sen nimenJHWH lausuminen jatkui temppelissä sen tuhoon asti sitä ei ollut kielletty temppelissä. vasta Talmudilaisen aikana JOTKUT RABBIT KIELSIVÄT SEN SANOMISEN JOKA OLI OIKEASTI JO UNOHTUNUT.
--Tekstissä ei myöskään lue, että kielto tuli voimaan temppelin tuhon myöttä, vaan koska kielto oli voimassa ja temppeli tuhoutui, nimeä ei enää lausuttu missään.
Kielto virallisesti tuli voimaan toisen temppelin loppuaikoina muttei kuitenkaan temppelissä vaan kansan keskuudessa jossa se kuitenkin jatkui Talmudilaiseen aikaan asti 600 jaa.--ja se unohtui
Kuolemanrangaistus oli vain joidenkin rabbien miestä.
--Olet aivan pihalla koko asiasta ja koetat kehitellä kronologisesti virheellistä stooria.
Kukahan se kehittli sitä 500 eaa. kronologiaa etkä huomioinut sitä että nimeä sai käyttää temppelissä ja sen jälkeen sitä ei tiedä kukaan varmasti ja nimen käyttö oli kieletty turhaan ja epäsopivalla tavalla jne.
---Sinulla on edelleenkin "tuhannen taalan" paikka todistaa karaiittien näkemykset nimestä vääräksi.
Sinusta--- ei ole tuhannen taalan maksajaksi. todista oikeaksi mikä niistä kolmesta?
Otetaanko arpa? - Y H W H
SB kirjoitti:
---Löysit oikein netistä kopsattavaa, etkä laittanut edes linkkiä. Surkeaa...
Koko sinun kirjoittelusi täällä pohjautuu wikipedian ja muun sekalaisen tekstin kopiointiin.
Oma tuotoksesi on höpöttelyä.
---tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen
Et ole vieläkään löytänyt sitä kutsuttakoon sanaa..sitä ei ole
---Siinähän on juuri se asia mitä olen sanonut ja mitä muualtakin löytyy. Nimeä ei ole bannattu aina ja banni koskee nimenomaan sitä nimeä jonka jumala antoi tooran mukaan Moosekselle.
Kaikki tietävät tuon että se ei ole bannattu aina mutta se oli bannattu temppelin ulkopuolella ja ajoituksesi oli ensin pelkkää arvailua ja otin tuon Mishan mukaan koska sen mukaanhan se oli suositeltavaa käyttää Jumalan nimeä(JHWH) myös tervehtiessä ja muussa toimissa ei kuitenkaan väärin käytettynä(mitä et myöskään tajua).
----Misna on pysynyt SUULLISENA tuonne 200-luvulle ya, sitä ennen se oli olemassa suullisessa muodossa. SUULLINEN LAKI ON OLLUT OLEMASSA JO KAUAN ENNEN, SAMOIN NIMEN LAUSUMISKIELTO.
Yritä ymmärtää, että suullinen laki kirjoittettiin ja kasattiin sen vuoksi kun juutalaiset joutuivat maan pakoon.--
Yritä nyt ymmärtää edes tämä:
Milloin Mishnan tarinat kerrottiin? muutamana vuosisatana ennen temppelin tuhoa ja vielä silloin nimenJHWH lausumista suosittiin ja ne vapauttavat sanomiset olivat voimassa vielä senkin jälkeen kun temppeli tuhottiin joissakin piireissä.
Virallisesti sen nimenJHWH lausuminen jatkui temppelissä sen tuhoon asti sitä ei ollut kielletty temppelissä. vasta Talmudilaisen aikana JOTKUT RABBIT KIELSIVÄT SEN SANOMISEN JOKA OLI OIKEASTI JO UNOHTUNUT.
--Tekstissä ei myöskään lue, että kielto tuli voimaan temppelin tuhon myöttä, vaan koska kielto oli voimassa ja temppeli tuhoutui, nimeä ei enää lausuttu missään.
Kielto virallisesti tuli voimaan toisen temppelin loppuaikoina muttei kuitenkaan temppelissä vaan kansan keskuudessa jossa se kuitenkin jatkui Talmudilaiseen aikaan asti 600 jaa.--ja se unohtui
Kuolemanrangaistus oli vain joidenkin rabbien miestä.
--Olet aivan pihalla koko asiasta ja koetat kehitellä kronologisesti virheellistä stooria.
Kukahan se kehittli sitä 500 eaa. kronologiaa etkä huomioinut sitä että nimeä sai käyttää temppelissä ja sen jälkeen sitä ei tiedä kukaan varmasti ja nimen käyttö oli kieletty turhaan ja epäsopivalla tavalla jne.
---Sinulla on edelleenkin "tuhannen taalan" paikka todistaa karaiittien näkemykset nimestä vääräksi.
Sinusta--- ei ole tuhannen taalan maksajaksi. todista oikeaksi mikä niistä kolmesta?
Otetaanko arpa?Olet päättänyt näemmä unohtaa tämän kokonaan:
Eli kielto on ollut olemassa paljon kauemmin kuin mitä sinä esität. Ehkä kuvittelet jankuttamalla muuttavasi asian toiseksi?
Lisäksi ajoituksesi on muutenkin yhden sivuston lukemisen varassa, mikä kertoo paljon.
Misnassa on kirjoitettu suullista lakia talteen ajalta 536bc - 70 ce.
Lisäksi se sisältää keskusteluja ensimmäiseltä vuosisadalta ea toiselle vuosisadalle ya.
"It was redacted 220 C.E by Rebbe Yehudah haNasi when, according to the Talmud, the persecution of the Jews and the passage of time raised the possibility that the details of the oral traditions dating from Pharisaic times (536 B.C.E – 70 C.E) would be forgotten."
"The Mishnah reflects debates between 1st cent. B.C.E. and 2nd cent. C.E. by the group of rabbinic sages known as the Tannaim"
Karaiitit näemmä ovat tätä mieltä bannauksesta:
"We see that the prohibition to use the name of YHWH began as one of the anti-Torah decrees enacted by the Seleucid Greek tyrant Antiochus IV Epiphanes in 168 BCE."
http://chronosynchro.net/pdf/yhwh1.pdf
"Kukahan se kehittli sitä 500 eaa. kronologiaa etkä huomioinut sitä että nimeä sai käyttää temppelissä ja sen jälkeen sitä ei tiedä kukaan varmasti ja nimen käyttö oli kieletty turhaan ja epäsopivalla tavalla jne. "
Olen sanonnut, että nimen sai vain ylipappi lausua kaikkein pyhimmässä, jos et ole lukenut viestejäni, se on ihan sinun häpeäsi. Et muutenkaan taida pahemmin lukea mitä kirjoitan, sen verran sivuun kommenttisi jatkuvasti vetävät.
Ja kuten sanoin, lue tuo wikin kohta uudelleen.
En ole maksamassa tuhatta taalaa, se on vain sanonta. Sinähän voit tutkia kaikki nimet ja kertoa mikä perusteluissa on vikana. - SB
Y H W H kirjoitti:
Olet päättänyt näemmä unohtaa tämän kokonaan:
Eli kielto on ollut olemassa paljon kauemmin kuin mitä sinä esität. Ehkä kuvittelet jankuttamalla muuttavasi asian toiseksi?
Lisäksi ajoituksesi on muutenkin yhden sivuston lukemisen varassa, mikä kertoo paljon.
Misnassa on kirjoitettu suullista lakia talteen ajalta 536bc - 70 ce.
Lisäksi se sisältää keskusteluja ensimmäiseltä vuosisadalta ea toiselle vuosisadalle ya.
"It was redacted 220 C.E by Rebbe Yehudah haNasi when, according to the Talmud, the persecution of the Jews and the passage of time raised the possibility that the details of the oral traditions dating from Pharisaic times (536 B.C.E – 70 C.E) would be forgotten."
"The Mishnah reflects debates between 1st cent. B.C.E. and 2nd cent. C.E. by the group of rabbinic sages known as the Tannaim"
Karaiitit näemmä ovat tätä mieltä bannauksesta:
"We see that the prohibition to use the name of YHWH began as one of the anti-Torah decrees enacted by the Seleucid Greek tyrant Antiochus IV Epiphanes in 168 BCE."
http://chronosynchro.net/pdf/yhwh1.pdf
"Kukahan se kehittli sitä 500 eaa. kronologiaa etkä huomioinut sitä että nimeä sai käyttää temppelissä ja sen jälkeen sitä ei tiedä kukaan varmasti ja nimen käyttö oli kieletty turhaan ja epäsopivalla tavalla jne. "
Olen sanonnut, että nimen sai vain ylipappi lausua kaikkein pyhimmässä, jos et ole lukenut viestejäni, se on ihan sinun häpeäsi. Et muutenkaan taida pahemmin lukea mitä kirjoitan, sen verran sivuun kommenttisi jatkuvasti vetävät.
Ja kuten sanoin, lue tuo wikin kohta uudelleen.
En ole maksamassa tuhatta taalaa, se on vain sanonta. Sinähän voit tutkia kaikki nimet ja kertoa mikä perusteluissa on vikana.Nyt päästään jo itse asiaan kaiken tuon sekoituksesi jälkeen:
Ensiksi väitit kiellon alkaneen jo 500 eaa. sen jälkeen unohdit sen,arvasitko ajan?
Tuo sinulle tärkeä liian lyhyt ja epäselvä Wikitieto ei tarkoita oikeasti mitään vaan se on sekaannus,Wikipediaanhan saa kaikki amatööritkin kirjoittaa.
Se kertoo että juutalainen traditio kehitettiin tuolloin ja tradition mukaan:
'Mikä traditio missä lukee?
--
---This is hardly a modern innovation. It appears already in the early 3rd century CE in
the Mishnah tractate of Sanhedrin:
"The following have no portion in the world to come: ... Abba Saul says: Also
one who pronounces the divine name as it is written." (Mishnah Sanhedrin
10:1)
It would be a mistake to assume this absolute prohibition concerning the name goes
back to Biblical times. The Talmud itself reports how the ban started:
Noniin sieltä se tulee:
---We see that the prohibition to use the name of YHWH began as one of the anti-Torah
decrees enacted by the Seleucid Greek tyrant Antiochus IV Epiphanes in 168 BCE.
This was part of Antiochus IV's policy of Hellenizing the Jews, that is, turning them
into Greeks. The same decree included a ban on circumcision and Sabbath... ---
Siis kielto tulee ulkopuoliselta taholta kreikalaisesta hellenisoitumisen pakosta.
Mutta ei siinä vielä kaikki::
Kielto kumottiin kun kreikkalaiset voitettiin ja...
---re-dedicated the Temple on the first Chanukah in 165 BCE. According to the
Talmud, the Hasmoneans annulled the anti-Torah decrees of the Greeks. Not only did
the Hasmoneans restore the use of the name of YHWH, but they enacted a law of their
own requiring the use of the name of YHWH in contracts so that every Jew would
regain the habit of using the divine name. But the Rabbis were opposed to this
Hasmoneans decree and banned the use of the name in contracts.
Siis hasmonealaiiet jotka olivat juutalaisia hallitsijoita laajensivat nimen käytön koskemaan myös maallisia sopimuksia ja siitä fasiseukset eivät pitäneet ja kielsivät nimen käytön sopimuksissa.
---This was not the first time the Rabbis opposed the Hasmoneans. After Judah the
Maccabee died the Hasmoneans continued to rule Judea until 37 BCE serving as both
kings and high priests. The early Hasmonean rulers were all Sadducees and therefore
the Rabbis opposed them.
Nyt ollaan jo vuodessa 37eaa.
---But the Pharisees opposed the
Sadducees at every turn and banned the use of the name in contracts.
The Pharisees were not the only ones to ban the use of the name. The Historian
Josephus Flavius, who lived at the time of the destruction of the Temple in 70 CE,
reports that there were three main groups in Second Temple Judaism: the Pharisees,
1 Josephus,
jatkuu siis saddukealaiset jotka olivat temppelipapistoa sallivat nimen käytön myös maalisissa sopimuksissa ja fariseukset jotka ovat käytännössä nykyjuutalaisuuden edustajia kielsivät nimen käytön maallisissa sopimuksissa mutteivat muuten.Esselaiset kielsivät nimen käytön kokonaan.
---Of the Second Temple groups we have seen that the Sadducees required the use of the
name, even in contracts, the Pharisees used the name but forbade its use in contracts,
and the Essenes completely forbade the name. At what point the Rabbinic ban
expanded from the use of the name in contracts to the blanket statement that anyone
who uses the name has no portion in the world to come in unclear. But the Talmud
records a Rabbinic teaching which seems to be from this transitional phase:
---“What is meant by the verse, ‘And upon those that fear My name shall (the
sun of righteousness) shine’ (Mal 3:20)? — This refers to those people who
fear to utter the Divine name without good reason (!$%&$).” (Babylonian
Talmud, Nedarim 8b)4
This Talmudic teaching reflects a transitional stage in which there was a partial ban
against using the name. The name could be used when necessary but not "without
good reason". Later this partial ban was replaced by the absolute ban of Abba Saul
(c.150 CE).
Taking the Name in Vain
The partial ban of the Talmud which only prohibits the use of the name "without good
reason" is undoubtedly based on the 3rd Commandment which states:
"You shall not take the name of YHWH your God in vain, for YHWH will not
forgive whoever takes His name in vain." (Ex 20:7; Dt 5:11)
3 The Dead Sea Scrolls that write the name as four dots include: 4QSamc, 1QS, and 4Q170.
Nyt tullaan sitten siihen ajoitukseen joka oli jo mainittu eli keskiajan alussa 150jaa.
Mutta siltikin vielä kesiajan lopun suurimpia juutalaisia ajattelijoita Nachmanides opetti Raamatullista ajatusta siitä että nimi kielto koskisi vain nimen turhaan lausumista.
Valitettavsti kukaan ei tiedä varmasti mikä on oikea nimi.Se on arvailun varassa ja siihen juutalaisuus ei näillä näkymin lähde.
Niinkuin aiemmin totesin sitä arvailua kuiten tehdään ja on tehty mystiikan puolella. - SB
SB kirjoitti:
Nyt päästään jo itse asiaan kaiken tuon sekoituksesi jälkeen:
Ensiksi väitit kiellon alkaneen jo 500 eaa. sen jälkeen unohdit sen,arvasitko ajan?
Tuo sinulle tärkeä liian lyhyt ja epäselvä Wikitieto ei tarkoita oikeasti mitään vaan se on sekaannus,Wikipediaanhan saa kaikki amatööritkin kirjoittaa.
--
---This is hardly a modern innovation. It appears already in the early 3rd century CE in
It would be a mistake to assume this absolute prohibition concerning the name goes
Noniin sieltä se tulee:
---We see that the prohibition to use the name of YHWH began as one of the anti-Torah
This was part of Antiochus IV's policy of Hellenizing the Jews, that is, turning them
Siis kielto tulee ulkopuoliselta taholta kreikalaisesta hellenisoitumisen pakosta.
Talmud, the Hasmoneans annulled the anti-Torah decrees of the Greeks. Not only did
the Hasmoneans restore the use of the name of YHWH, but they enacted a law of their
Siis hasmonealaiiet jotka olivat juutalaisia hallitsijoita laajensivat nimen käytön koskemaan myös maallisia sopimuksia ja siitä fasiseukset eivät pitäneet ja kielsivät nimen käytön sopimuksissa.
---This was not the first time the Rabbis opposed the Hasmoneans. After Judah the
Maccabee died the Hasmoneans continued to rule Judea until 37 BCE serving as both
kings and high priests. The early Hasmonean rulers were all Sadducees and therefore
the Rabbis opposed them.
Josephus Flavius, who lived at the time of the destruction of the Temple in 70 CE,
reports that there were three main groups in Second Temple Judaism: the Pharisees,
1 Josephus,
jatkuu siis saddukealaiset jotka olivat temppelipapistoa sallivat nimen käytön myös maalisissa sopimuksissa ja fariseukset jotka ovat käytännössä nykyjuutalaisuuden edustajia kielsivät nimen käytön maallisissa sopimuksissa mutteivat muuten.Esselaiset kielsivät nimen käytön kokonaan.
---Of the Second Temple groups we have seen that the Sadducees required the use of the
name, even in contracts, the Pharisees used the name but forbade its use in contracts,
expanded from the use of the name in contracts to the blanket statement that anyone
who uses the name has no portion in the world to come in unclear. But the Talmud
Talmud, Nedarim 8b)4
This Talmudic teaching reflects a transitional stage in which there was a partial ban
good reason". Later this partial ban was replaced by the absolute ban of Abba Saul
(c.150 CE).
Taking the Name in Vain
The partial ban of the Talmud which only prohibits the use of the name "without good
3 The Dead Sea Scrolls that write the name as four dots include: 4QSamc, 1QS, and 4Q170.
Nyt tullaan sitten siihen ajoitukseen joka oli jo mainittu eli keskiajan alussa 150jaa.
Mutta siltikin vielä kesiajan lopun suurimpia juutalaisia ajattelijoita Nachmanides opetti Raamatullista ajatusta siitä että nimi kielto koskisi vain nimen turhaan lausumista.
Valitettavsti kukaan ei tiedä varmasti mikä on oikea nimi.Se on arvailun varassa ja siihen juutalaisuus ei näillä näkymin lähde.
Niinkuin aiemmin totesin sitä arvailua kuiten tehdään ja on tehty mystiikan puolella.http://cronosynchro.net/pdf/yhwh1.pdf
Sama kuin sinulakin et vain ollut lukenut sitä loppuun etkä oikein muutenkaan.
Sehän ei ole sinun tarkoituskaan oppia vaan todistaa juutalaisuuden virheitä. - niinpä niin
SB kirjoitti:
Nyt päästään jo itse asiaan kaiken tuon sekoituksesi jälkeen:
--
Noniin sieltä se tulee:
the Rabbis opposed them.
1 Josephus,
Talmud, Nedarim 8b)4
(c.150 CE).
Taking the Name in Vain
Niinkuin aiemmin totesin sitä arvailua kuiten tehdään ja on tehty mystiikan puolella.Et tunnu oikein pääsevän asiaan vaan pyrit jatkuvasti tulkitsemaan asioita omalla tavallasi.
Wikissä on ihan hyvää tietoa, jos joku lähtee siitä oletuksesta että wikin tieto on huonoa ja muilla hyvää yksipuolisesti, hän selvästi pelkää ja karttaa jotain näkökulmia.
Kuten varmaan luit, banni alkoi karaiittien mielestä 160-luvulla eaa. Fariseukset kannattivat sitä ja vastustivat niitä, jotka palauttivat nimen lausumisen takaisin.
Eli älä ohita tuota, sillä fariseukset olivat huomattavasti suositumpia tavallisen kansan keskuudessa kuin esim. saddukeukset. Siksi nimen bannaaminen on saanut huomattavan jalansijan.
Lisäksi muitakin ryhmiä oli, joten nimen korvaaminen on ollut huomattavassa asemassa jo paljon ennen sinun esitystä ja toiveestasi toisen temppelin tuhosta.
Esim. essealaisilla oli nimen lausumiskielto, ja he olivat olemassa jo noin 150 eaa.
"Anyone who speaks aloud the M[ost] Holy Name of God, [whether in... ] or in
cursing or as a blurt in time of trial or for any other reason, or while he is
reading a book or praying, is to be expelled, never again to return to the body
of the community. (1QS 6:27-7:2)"
Teet siis oman toiveesi mukaisia oikopolkuja tekstiä lukiessasi.
Tässä tukea näkemykselle, että banni on saanut varsinaisen alkunsa Babyloniassa:
"The avoidance of the original name of God both in speech and, to a certain extent, in the Bible was due, according to Geiger ("Urschrift," p. 262), to a reverence which shrank from the utterance of the Sublime Name; and it may well be that such a reluctance first arose in a foreign, and hence in an "unclean" land, very possibly, therefore, in Babylonia."
http://www.jewishencyclopedia.com/articles/14346-tetragrammaton
""There was a time when this prohibition of not using The Divine Name was entirely unknown among the Jews...Yet from the third century B.C.E. until the third century C.E. such a prohibition existed and was observed."
-The Old Rabbinic Doctrine of God by Rabbi A. Marmorstein"
Vaikuttaa siltä, että se noin 500 eaa, minkä jostain olen mielestäni lukenut, on monen mielestä hyvinkin todennäköinen.
En tiedä miksi kopsailit noita paikko karaiittien lähteestä, kun et edes viitsinyt lukea niitä. Et tiedä asiasta mitään, mutta haluat kovasti silti esittää tietäväsi. - pyh ja pyh
SB kirjoitti:
http://cronosynchro.net/pdf/yhwh1.pdf
Sama kuin sinulakin et vain ollut lukenut sitä loppuun etkä oikein muutenkaan.
Sehän ei ole sinun tarkoituskaan oppia vaan todistaa juutalaisuuden virheitä.Siis mitä? Ei tuossa linkissä ole mitään...
Sinulla on edelleenkin mahdollisuus kertoa miksi karaiittien näkemykset nimestä ovat vääriä. - SB
pyh ja pyh kirjoitti:
Siis mitä? Ei tuossa linkissä ole mitään...
Sinulla on edelleenkin mahdollisuus kertoa miksi karaiittien näkemykset nimestä ovat vääriä.Pyh pyh ja otit ensin sen karaiitti osin esille todistaaksesi jotakin kreikkalaisten valloittajien kiellosta noudattaa Tooran määräyksia, etkä jostakin syystä lukenut asiaa loppuun jossa todellakin oli asiaa...huhhuh
Lähde ei näköjään sinulle enää kelpaakkaan jos se ei tue käsityksiäsi tässä asiassa ja oikeastaan kaikissa asioissa on sinulla sama asenne. - SB
niinpä niin kirjoitti:
Et tunnu oikein pääsevän asiaan vaan pyrit jatkuvasti tulkitsemaan asioita omalla tavallasi.
Wikissä on ihan hyvää tietoa, jos joku lähtee siitä oletuksesta että wikin tieto on huonoa ja muilla hyvää yksipuolisesti, hän selvästi pelkää ja karttaa jotain näkökulmia.
Kuten varmaan luit, banni alkoi karaiittien mielestä 160-luvulla eaa. Fariseukset kannattivat sitä ja vastustivat niitä, jotka palauttivat nimen lausumisen takaisin.
Eli älä ohita tuota, sillä fariseukset olivat huomattavasti suositumpia tavallisen kansan keskuudessa kuin esim. saddukeukset. Siksi nimen bannaaminen on saanut huomattavan jalansijan.
Lisäksi muitakin ryhmiä oli, joten nimen korvaaminen on ollut huomattavassa asemassa jo paljon ennen sinun esitystä ja toiveestasi toisen temppelin tuhosta.
Esim. essealaisilla oli nimen lausumiskielto, ja he olivat olemassa jo noin 150 eaa.
"Anyone who speaks aloud the M[ost] Holy Name of God, [whether in... ] or in
cursing or as a blurt in time of trial or for any other reason, or while he is
reading a book or praying, is to be expelled, never again to return to the body
of the community. (1QS 6:27-7:2)"
Teet siis oman toiveesi mukaisia oikopolkuja tekstiä lukiessasi.
Tässä tukea näkemykselle, että banni on saanut varsinaisen alkunsa Babyloniassa:
"The avoidance of the original name of God both in speech and, to a certain extent, in the Bible was due, according to Geiger ("Urschrift," p. 262), to a reverence which shrank from the utterance of the Sublime Name; and it may well be that such a reluctance first arose in a foreign, and hence in an "unclean" land, very possibly, therefore, in Babylonia."
""There was a time when this prohibition of not using The Divine Name was entirely unknown among the Jews...Yet from the third century B.C.E. until the third century C.E. such a prohibition existed and was observed."
Vaikuttaa siltä, että se noin 500 eaa, minkä jostain olen mielestäni lukenut, on monen mielestä hyvinkin todennäköinen.
En tiedä miksi kopsailit noita paikko karaiittien lähteestä, kun et edes viitsinyt lukea niitä. Et tiedä asiasta mitään, mutta haluat kovasti silti esittää tietäväsi.Vai niin on asiat tällä kertaa:
Wikissä on välillä jonkinlaista sekoitusta tietoa eri lähteistä ja tässä asiassa
kysyn sinulta miksi googletit wikistä vain sen kaikkein epätodennäköisimmän nimen Jehowah ja käytit sen yhtä lausetta hyväksesi jossa ei ollut mitään lähdettä eikä referennssiä?
Tässä parempaa wikitietoa:
In the liturgy of the Temple the name was pronounced in the priestly benediction (Num. vi. 27) after the regular daily sacrifice (in the synagogues a substitute (probably Adonai) was used);[48] on the Day of Atonement the High Priest uttered the name ten times in his prayers and benediction.
According to the Talmud, in the last generations before the fall of Jerusalem, however, it was pronounced in a low tone so that the sounds were lost in the chant of the priests.[49]
[edit] In later JudaismAfter the destruction of the Temple (70 CE) the liturgical use of the name ceased, but the tradition was perpetuated in the schools of the rabbis.[50] It was certainly known in Babylonia in the latter part of the 4th century.[51] Nor was the knowledge confined to these pious circles; the name continued to be employed by healers, exorcists and magicians, and has been preserved in many places in magical papyri.[citation needed]
Siis nimeä käytettiin vielä Babyloniassa 300 luvulla jaa.Ja myös mystiikan parissa.
Lähde wikipedia:http://wikipedia JHWH - SB
SB kirjoitti:
Vai niin on asiat tällä kertaa:
Wikissä on välillä jonkinlaista sekoitusta tietoa eri lähteistä ja tässä asiassa
kysyn sinulta miksi googletit wikistä vain sen kaikkein epätodennäköisimmän nimen Jehowah ja käytit sen yhtä lausetta hyväksesi jossa ei ollut mitään lähdettä eikä referennssiä?
Tässä parempaa wikitietoa:
In the liturgy of the Temple the name was pronounced in the priestly benediction (Num. vi. 27) after the regular daily sacrifice (in the synagogues a substitute (probably Adonai) was used);[48] on the Day of Atonement the High Priest uttered the name ten times in his prayers and benediction.
According to the Talmud, in the last generations before the fall of Jerusalem, however, it was pronounced in a low tone so that the sounds were lost in the chant of the priests.[49]
[edit] In later JudaismAfter the destruction of the Temple (70 CE) the liturgical use of the name ceased, but the tradition was perpetuated in the schools of the rabbis.[50] It was certainly known in Babylonia in the latter part of the 4th century.[51] Nor was the knowledge confined to these pious circles; the name continued to be employed by healers, exorcists and magicians, and has been preserved in many places in magical papyri.[citation needed]
Siis nimeä käytettiin vielä Babyloniassa 300 luvulla jaa.Ja myös mystiikan parissa.
Lähde wikipedia:http://wikipedia JHWHJatkoa kun katkesi jostakin syystä_
--Kuten varmaan luit, banni alkoi karaiittien mielestä 160-luvulla eaa. Fariseukset kannattivat sitä ja vastustivat niitä, jotka palauttivat nimen lausumisen takaisin.
Kielto oli kreikkalaisten pakottama kai nyt sen ymmärsit?
Kielto tuon tekstin mukaan koski nimen kirjoittamista sopimuksiin ja vain sitä.
Lue uudestaan jos et usko
Saddukealiset olivat juutalaista ylismystöä ja käytännössä hallitsivat temppeliä ja juutalaisuutta.
esselalaisia oli hyvin vähän Josefuksen mukaan vain 5000 henkeä. - SB
SB kirjoitti:
Jatkoa kun katkesi jostakin syystä_
--Kuten varmaan luit, banni alkoi karaiittien mielestä 160-luvulla eaa. Fariseukset kannattivat sitä ja vastustivat niitä, jotka palauttivat nimen lausumisen takaisin.
Kielto oli kreikkalaisten pakottama kai nyt sen ymmärsit?
Kielto tuon tekstin mukaan koski nimen kirjoittamista sopimuksiin ja vain sitä.
Lue uudestaan jos et usko
Saddukealiset olivat juutalaista ylismystöä ja käytännössä hallitsivat temppeliä ja juutalaisuutta.
esselalaisia oli hyvin vähän Josefuksen mukaan vain 5000 henkeä.jatkuu:
Tutkija käyttää sana ehkä mahdollinen
--...Yet from the third century B.C.E. until the third century C.E. such a prohibition existed and was observed."
Kuitenkin vasta totaalinen kielto tuli ensinmäisen kerran minun tietojeni mukaan n 150jaa., Eikä sitäkään kaikki noudattaneet. - SB
SB kirjoitti:
jatkuu:
--...Yet from the third century B.C.E. until the third century C.E. such a prohibition existed and was observed."
Kuitenkin vasta totaalinen kielto tuli ensinmäisen kerran minun tietojeni mukaan n 150jaa., Eikä sitäkään kaikki noudattaneet. - jeps jee
SB kirjoitti:
Pyh pyh ja otit ensin sen karaiitti osin esille todistaaksesi jotakin kreikkalaisten valloittajien kiellosta noudattaa Tooran määräyksia, etkä jostakin syystä lukenut asiaa loppuun jossa todellakin oli asiaa...huhhuh
Lähde ei näköjään sinulle enää kelpaakkaan jos se ei tue käsityksiäsi tässä asiassa ja oikeastaan kaikissa asioissa on sinulla sama asenne.Lue nyt vaan kokonaan, äläkä itke jos sinun toive-näkemyksesi ei kelpaa absoluuttisena totuutena.
Karaiitti-lähde on mukana osoittamassa, että nimen lausumiskielto on paljon vanhempaa perua kuin mitä sinä esität. - ehjee asher ehjee
SB kirjoitti:
jatkuu:
Kuitenkin vasta totaalinen kielto tuli ensinmäisen kerran minun tietojeni mukaan n 150jaa., Eikä sitäkään kaikki noudattaneet.Kuten kirjoitin: JUUTALAISLÄHDE on sitä mieltä, että banni on saanut alkunsa
pakanallisissa olosuhteissa, kuten Babylonissa.
Lisäksi mainitaan, että kyseinen lausumiskielto oli olemassa jo kolmannella vuosisadalla ennen ajan laskun alkua.
Todettiin myös, että essealaisilla oli nimen lausumiskielto vahvasti käytössä, karkottamisen uhalla.
Todettiin, että essealaiset ovat olleet olemassa jo ainakin noin 200 eaa, ja yleisen teorian mukaan essealaisuus sai alkunsa kun juutalaiset palasivat eksiilistä ja huomasivat temppelin korruptoituneen tilan. He vetäytyivät erämaahan vastalauseena sopimattomaksi katsomalleen toiminnalle.
Jos tähän yhdistetään se, että nimen bannaamisen katsotaan olevan peräisin Babylonian vankeuden ajalta, päädytään jälleen tuohon 500-luvulla eaa alkujaan olevaan kieltoon.
Se, onko nimeä paikoitellen lausuttu hiljaa vai ei, on selvästi asia, josta voidaan olla montaa mieltä.
Karatiitit ovat sitä mieltä, että masoreetit olivat karatiitteja, jotka kuuluivat siihen koulukuntaan, joka noudatti bannia, osa karaiiteista taas ei.
Heillä on näkemys siitä, että Jehova on oikeampi muoto, ja jos olet eri mieltä, kykenet varmaan esittämään perustelut asialle.
En tosin odota sinun kykenevän siihen, olet jo kauan sitten paljastanut tietämättömyytesi tästä(kin) asiasta.
"Kuitenkin vasta totaalinen kielto tuli ensinmäisen kerran minun tietojeni mukaan n 150jaa., Eikä sitäkään kaikki noudattaneet. "
Sinun tietämättömyytesi ei ole todiste mistään. Kai nyt sen verran tajuat? - SB
ehjee asher ehjee kirjoitti:
Kuten kirjoitin: JUUTALAISLÄHDE on sitä mieltä, että banni on saanut alkunsa
pakanallisissa olosuhteissa, kuten Babylonissa.
Lisäksi mainitaan, että kyseinen lausumiskielto oli olemassa jo kolmannella vuosisadalla ennen ajan laskun alkua.
Todettiin myös, että essealaisilla oli nimen lausumiskielto vahvasti käytössä, karkottamisen uhalla.
Todettiin, että essealaiset ovat olleet olemassa jo ainakin noin 200 eaa, ja yleisen teorian mukaan essealaisuus sai alkunsa kun juutalaiset palasivat eksiilistä ja huomasivat temppelin korruptoituneen tilan. He vetäytyivät erämaahan vastalauseena sopimattomaksi katsomalleen toiminnalle.
Jos tähän yhdistetään se, että nimen bannaamisen katsotaan olevan peräisin Babylonian vankeuden ajalta, päädytään jälleen tuohon 500-luvulla eaa alkujaan olevaan kieltoon.
Se, onko nimeä paikoitellen lausuttu hiljaa vai ei, on selvästi asia, josta voidaan olla montaa mieltä.
Karatiitit ovat sitä mieltä, että masoreetit olivat karatiitteja, jotka kuuluivat siihen koulukuntaan, joka noudatti bannia, osa karaiiteista taas ei.
Heillä on näkemys siitä, että Jehova on oikeampi muoto, ja jos olet eri mieltä, kykenet varmaan esittämään perustelut asialle.
En tosin odota sinun kykenevän siihen, olet jo kauan sitten paljastanut tietämättömyytesi tästä(kin) asiasta.
"Kuitenkin vasta totaalinen kielto tuli ensinmäisen kerran minun tietojeni mukaan n 150jaa., Eikä sitäkään kaikki noudattaneet. "
Sinun tietämättömyytesi ei ole todiste mistään. Kai nyt sen verran tajuat?Jewish Encyclopedia:ssa esiintynyt lähde on vain yhden tutkijan epävarma kannanotto arkaan aiheeseen.
Juudaan maalla oli selvästi kannatusta juutalaisen eliitin parissa sille että nimeä käytettäisiin melko vapaasti.
Ensin aloitit keskustelun sillä että VT ei kiellä pyhän nimen käyttöä, muttet kuitenkaan selvästi halunnut ymmärtää sitä mistä se kielto pohjimmiltaan johtuu?
Koska ei oltu aivan varmoja siitä tai oltu yksimielisiä siitä, mikä on nimen turhaa käyttöä ?
Niinkuin tuli selväksi jo aiemmista vastauksistani.
Suullinen laki antaa ohjeita tai mielipiteitä siitä kuinka VT.n lakeja noudatetaan ja siinä näiden lähteiden perusteella ensinmäisen kerran annettiin erään rabbin toimesta täyskielto nimen lausumiselle ja kirjoittamiselle n.150 jaa.
Tämä oli luonnollisesti temppelin tuhon jälkeen.
Käytännössä juutalaisuus ei ole varma oikeasta nimestäkään joten nimen vapauttaminen Nachmanideksen toiveen mukaan edes rukouskäyttöön on mahdotonta.
--Heillä on näkemys siitä, että Jehova on oikeampi muoto, ja jos olet eri mieltä, kykenet varmaan esittämään perustelut asialle.--
Niiden lähteiden perusteella johon viittasit heillä on monia näkemyksiä asiasta.
En julkisesti ota kantaa sihen mikä on oikea nimi..on minulla siihen omat käsitykseni. J-H on kuitenkin alku.Se mainitaan VT:ssa - että näin
SB kirjoitti:
Jewish Encyclopedia:ssa esiintynyt lähde on vain yhden tutkijan epävarma kannanotto arkaan aiheeseen.
Juudaan maalla oli selvästi kannatusta juutalaisen eliitin parissa sille että nimeä käytettäisiin melko vapaasti.
Ensin aloitit keskustelun sillä että VT ei kiellä pyhän nimen käyttöä, muttet kuitenkaan selvästi halunnut ymmärtää sitä mistä se kielto pohjimmiltaan johtuu?
Koska ei oltu aivan varmoja siitä tai oltu yksimielisiä siitä, mikä on nimen turhaa käyttöä ?
Niinkuin tuli selväksi jo aiemmista vastauksistani.
Suullinen laki antaa ohjeita tai mielipiteitä siitä kuinka VT.n lakeja noudatetaan ja siinä näiden lähteiden perusteella ensinmäisen kerran annettiin erään rabbin toimesta täyskielto nimen lausumiselle ja kirjoittamiselle n.150 jaa.
Tämä oli luonnollisesti temppelin tuhon jälkeen.
Käytännössä juutalaisuus ei ole varma oikeasta nimestäkään joten nimen vapauttaminen Nachmanideksen toiveen mukaan edes rukouskäyttöön on mahdotonta.
--Heillä on näkemys siitä, että Jehova on oikeampi muoto, ja jos olet eri mieltä, kykenet varmaan esittämään perustelut asialle.--
Niiden lähteiden perusteella johon viittasit heillä on monia näkemyksiä asiasta.
En julkisesti ota kantaa sihen mikä on oikea nimi..on minulla siihen omat käsitykseni. J-H on kuitenkin alku.Se mainitaan VT:ssa"Jewish Encyclopedia:ssa esiintynyt lähde on vain yhden tutkijan epävarma kannanotto arkaan aiheeseen. "
Ja sinä taas et ole tutkija lainkaan, sen sijaan olen laittanut usean tutkijan näkemyksiä asiasta, silti kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin he.
Mistähän johtuu, etten ota sinua vakavasti?
"Ensin aloitit keskustelun sillä että VT ei kiellä pyhän nimen käyttöä, muttet kuitenkaan selvästi halunnut ymmärtää sitä mistä se kielto pohjimmiltaan johtuu? "
Ai? Sinun ymmärryksesi tässä(kään) asiassa ei ole kotoisin mistään.
Kuten olen kertonut, lausumiskiellolle ei ole perusteita raamatussa. Ja kuten monet ovat todenneet, se lienee syntynyt olosuhteissa joissa juutalaiset halusivat vaieta jumalansa nimestä.
Ja jos asiaa ajatellaan hiukan pidemmälle, niin onhan se aika noloa kun jumala antaa kansansa joutua pakkosiirtolaisuuteen vieraiden jumalien joukkoon. Johan se aiheuttaa häpeääkin... selvää on, että Babylonian jumalat ovat olleet silloisten ihmisten mielestä aika paljon voimakkaampia kuin juutalaisten jumala.
Et ole esittänyt mitään todellista faktaa näkemyksellesi vuoden 150 yaa totaalikiellosta. Ja joka tapauksessa, kielto on ollut voimassa jo vuosisatoja ennen tätä, se on kaikkien muiden tiedossa paitsi sinun. Se taas on oma häpeäsi. Faktat näet faktoina, joka ne kieltää on häpeäpaalunsa ansainnut.
Suullinen lakikin on myöhempää perua kuin toora.
Sinulle on tuotu esiin mahdollisuus perustella miksi karaiittien näkemys jumalan nimestä on väärä, et ole esittänyt ainuttakaan perustetta asiasta.
Jos et kykene perustelemaan sitä miksi Jehova olisi väärä, silloin on turha ryhtyä väittämään ehdottomana totuutena mitään muuta.
Yksi asia on ainakin varmaa, sinulla ei ole totuutta asiasta, eikä tietoa muistakaan tähän liittyvistä tekijöistä. Kunhan nyt koetat päteä palstalla paremman puutteessa. - SB
että näin kirjoitti:
"Jewish Encyclopedia:ssa esiintynyt lähde on vain yhden tutkijan epävarma kannanotto arkaan aiheeseen. "
Ja sinä taas et ole tutkija lainkaan, sen sijaan olen laittanut usean tutkijan näkemyksiä asiasta, silti kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin he.
"Ensin aloitit keskustelun sillä että VT ei kiellä pyhän nimen käyttöä, muttet kuitenkaan selvästi halunnut ymmärtää sitä mistä se kielto pohjimmiltaan johtuu? "
Kuten olen kertonut, lausumiskiellolle ei ole perusteita raamatussa. Ja kuten monet ovat todenneet, se lienee syntynyt olosuhteissa joissa juutalaiset halusivat vaieta jumalansa nimestä.
Ja jos asiaa ajatellaan hiukan pidemmälle, niin onhan se aika noloa kun jumala antaa kansansa joutua pakkosiirtolaisuuteen vieraiden jumalien joukkoon. Johan se aiheuttaa häpeääkin... selvää on, että Babylonian jumalat ovat olleet silloisten ihmisten mielestä aika paljon voimakkaampia kuin juutalaisten jumala.
Et ole esittänyt mitään todellista faktaa näkemyksellesi vuoden 150 yaa totaalikiellosta. Ja joka tapauksessa, kielto on ollut voimassa jo vuosisatoja ennen tätä, se on kaikkien muiden tiedossa paitsi sinun. Se taas on oma häpeäsi. Faktat näet faktoina, joka ne kieltää on häpeäpaalunsa ansainnut.
Sinulle on tuotu esiin mahdollisuus perustella miksi karaiittien näkemys jumalan nimestä on väärä, et ole esittänyt ainuttakaan perustetta asiasta.
Jos et kykene perustelemaan sitä miksi Jehova olisi väärä, silloin on turha ryhtyä väittämään ehdottomana totuutena mitään muuta.
Yksi asia on ainakin varmaa, sinulla ei ole totuutta asiasta, eikä tietoa muistakaan tähän liittyvistä tekijöistä. Kunhan nyt koetat päteä palstalla paremman puutteessa.Olen jo jonkin aikaa yrittänyt ymmärtää vaikuttimiasi kirjoittaa tänne ja selvää juutalaisvastaista julistamishaluasi ja sitä mihin ryhmään kuulut.
Ensin julistaudut ateistiksi(jos vaihtuvat numerot ovat sama kirjoittelija) siten ei -kristityksi ja sen jälkeen käytät Jehova-nimeä todistaaksesi jotakin.
Talmudia et hyväksy, jonka tueksi otat jopa julki-natsien kirjoituksia mukaan keskusteluun.
Nehemiah Gordon:n karaiitti tutkimuksia näyttää käyttävän Jehovan todistajatkin hyväkseen muka todistaakseen sitä ainoaa oikeaa nimeä ja unohtaen sen että karaiiteillä ja gordonilla on useita nimiä vaihtoehdoksi oikean nimen käyttöön.
Aivan outoa.
Mitkä ovat sinun vaikuttimesi tänne kirjoitteluun?
Mitä yrität todistaa? - SB
että näin kirjoitti:
"Jewish Encyclopedia:ssa esiintynyt lähde on vain yhden tutkijan epävarma kannanotto arkaan aiheeseen. "
Yksi asia on ainakin varmaa, sinulla ei ole totuutta asiasta, eikä tietoa muistakaan tähän liittyvistä tekijöistä. Kunhan nyt koetat päteä palstalla paremman puutteessa.---Ja sinä taas et ole tutkija lainkaan, sen sijaan olen laittanut usean tutkijan näkemyksiä asiasta, silti kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin he.
Mistähän johtuu, etten ota sinua vakavasti?--
Heillä kaikilla näyttää olevan erilaisia aikakäsityksiä siitä kuinka tämä kielto käyttää Jumalan nimeä on kehittynyt.
Eikä kysymys olekaan siitä vaan pyhän nimen käytön eri asteesta ja saddukealaiset olivat karaiittilähteen mukaan niitä kaikkein sallivimpia nimen käytölle ja sallivat nimen käytön jopa maallisissa sopimuksissa(lue uudestaan jos et usko).
Itse otit esimerkin kreikkalaisten valloittajien nimen käytön kiellolle joka oli aivan ihmeellistä ja tämän asian kanssa sopimaton. - heko heko
SB kirjoitti:
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt ymmärtää vaikuttimiasi kirjoittaa tänne ja selvää juutalaisvastaista julistamishaluasi ja sitä mihin ryhmään kuulut.
Ensin julistaudut ateistiksi(jos vaihtuvat numerot ovat sama kirjoittelija) siten ei -kristityksi ja sen jälkeen käytät Jehova-nimeä todistaaksesi jotakin.
Talmudia et hyväksy, jonka tueksi otat jopa julki-natsien kirjoituksia mukaan keskusteluun.
Nehemiah Gordon:n karaiitti tutkimuksia näyttää käyttävän Jehovan todistajatkin hyväkseen muka todistaakseen sitä ainoaa oikeaa nimeä ja unohtaen sen että karaiiteillä ja gordonilla on useita nimiä vaihtoehdoksi oikean nimen käyttöön.
Aivan outoa.
Mitkä ovat sinun vaikuttimesi tänne kirjoitteluun?
Mitä yrität todistaa?Koko kommenttisi keskittyy henkilöön, ei asiaan.
Jehovan todistajat eivät käytä Gordonia todistamaan jumalan nimestä mitään. - SB
SB kirjoitti:
---Ja sinä taas et ole tutkija lainkaan, sen sijaan olen laittanut usean tutkijan näkemyksiä asiasta, silti kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin he.
Heillä kaikilla näyttää olevan erilaisia aikakäsityksiä siitä kuinka tämä kielto käyttää Jumalan nimeä on kehittynyt.
Eikä kysymys olekaan siitä vaan pyhän nimen käytön eri asteesta ja saddukealaiset olivat karaiittilähteen mukaan niitä kaikkein sallivimpia nimen käytölle ja sallivat nimen käytön jopa maallisissa sopimuksissa(lue uudestaan jos et usko).
Itse otit esimerkin kreikkalaisten valloittajien nimen käytön kiellolle joka oli aivan ihmeellistä ja tämän asian kanssa sopimaton. - nii ikkeesti
SB kirjoitti:
---Ja sinä taas et ole tutkija lainkaan, sen sijaan olen laittanut usean tutkijan näkemyksiä asiasta, silti kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin he.
Itse otit esimerkin kreikkalaisten valloittajien nimen käytön kiellolle joka oli aivan ihmeellistä ja tämän asian kanssa sopimaton.Olet aivan pihalla koko jutusta. Olen tuonut eri lähteistä näkemyksiä esiin, myös juutalaisista. Sinä sen sijaan yrität esittää jotain omaa toivettasi ainoana oikeana totuutena, heikolla menestyksellä.
- SB
että näin kirjoitti:
Yksi asia on ainakin varmaa, sinulla ei ole totuutta asiasta, eikä tietoa muistakaan tähän liittyvistä tekijöistä. Kunhan nyt koetat päteä palstalla paremman puutteessa. - SB
nii ikkeesti kirjoitti:
Olet aivan pihalla koko jutusta. Olen tuonut eri lähteistä näkemyksiä esiin, myös juutalaisista. Sinä sen sijaan yrität esittää jotain omaa toivettasi ainoana oikeana totuutena, heikolla menestyksellä.
ohhoh ja sinun tulkintasi muiden kirjoituksista ovat aivan ihmeellisiä kuten tuo kreikkalaisten valloittajien nimenkäyttökiellosta on aivan alaluokkatasoa.
Et vastannut mihinkään kysymyksistäni ja vastauksisistani - SB
heko heko kirjoitti:
Koko kommenttisi keskittyy henkilöön, ei asiaan.
Jehovan todistajat eivät käytä Gordonia todistamaan jumalan nimestä mitään.Olen sellaisiakin tavannut jotka käyttävät karaiitteja todisteena oikeasta nimen käytöstä
- SB
että näin kirjoitti:
Yksi asia on ainakin varmaa, sinulla ei ole totuutta asiasta, eikä tietoa muistakaan tähän liittyvistä tekijöistä. Kunhan nyt koetat päteä palstalla paremman puutteessa.Niin totaalikielto käyttää nimeä on ensinmäiseksi todistettavasti mainittu Talmudissa ja juuri tuohon aikaan.
Aikansa historioitsijoilla ei ole tietääkseni asiasta mainintaa.
Jos tiedät enemmän niin anna tulla vaan, mutta jotakin muuta kuin epämääräinen lause wikissä.
Juutalaisessa mystiikassa pyhää nimeä ja nimiä on käytetty näihin päiviin asti.
Sinullekin on tarjoutunut mahdollisuus perustella miksi juri mainitsemasi nimi on juuri se oikea.
Siihen ei ole pystynyt todistettavasti kukaan ennen...katsotaan miten sinun käy? - SB
heko heko kirjoitti:
Koko kommenttisi keskittyy henkilöön, ei asiaan.
Jehovan todistajat eivät käytä Gordonia todistamaan jumalan nimestä mitään.niin mistä tiedät tuon oletko Jehovan todistaja?
- valaisijael
SB kirjoitti:
ohhoh ja sinun tulkintasi muiden kirjoituksista ovat aivan ihmeellisiä kuten tuo kreikkalaisten valloittajien nimenkäyttökiellosta on aivan alaluokkatasoa.
Et vastannut mihinkään kysymyksistäni ja vastauksisistaniSyytön minä siihen olen, jos sorrut jatkuvasti olkinukkeiluun, kuten nytkin.
En ole esittänyt kreikkalaisten valloittajien nimen käyttökiellosta mitään, sinä sen sijaan esitit. Haukut siis omaa toimintaasi. - kertojahu
SB kirjoitti:
Olen sellaisiakin tavannut jotka käyttävät karaiitteja todisteena oikeasta nimen käytöstä
"Olen sellaisiakin tavannut jotka käyttävät karaiitteja todisteena oikeasta nimen käytöstä "
Tuskin olet. Kunhan olet käynyt todistajien palstalla lukemassa ja löytänyt sieltä jotain asiaan liittyvää.
Tästä voikin siis jo päätellä rehellisyytesi tason, joka tosin on ihan odotetun kaltainen. - Kamalael
SB kirjoitti:
niin mistä tiedät tuon oletko Jehovan todistaja?
"niin mistä tiedät tuon oletko Jehovan todistaja? "
En ole todistaja.
Todistajat ovat ainakin ... joskus - 50 -luvulla olleet sitä mieltä, että Jahve lienee oikeampi muoto.
Kerro ihmeessä kuka todistaja ja missä vetoaa Gordoniin. - Todistajah
SB kirjoitti:
Niin totaalikielto käyttää nimeä on ensinmäiseksi todistettavasti mainittu Talmudissa ja juuri tuohon aikaan.
Aikansa historioitsijoilla ei ole tietääkseni asiasta mainintaa.
Jos tiedät enemmän niin anna tulla vaan, mutta jotakin muuta kuin epämääräinen lause wikissä.
Juutalaisessa mystiikassa pyhää nimeä ja nimiä on käytetty näihin päiviin asti.
Sinullekin on tarjoutunut mahdollisuus perustella miksi juri mainitsemasi nimi on juuri se oikea.
Siihen ei ole pystynyt todistettavasti kukaan ennen...katsotaan miten sinun käy?Talmudin juuret ulottuvat paljon kauemmas kuin mitä esität. Se, että se on kirjoitettu ylös tämän ajanlaskun aikana, on ihan eri asia.
Epämääräisiä lauseita wikistä olet laittanut lähinnä sinä, ja ohitat kaiken muun.
Mitään et ole kyennyt perustelemaan, kunha heität olkinukkeja jatkuvasti ilmaan, kun ei sinulla ole ainuttakaan perustetta tymien kommenttiesi tueksi.
- g-a
Tämän ketjun inttäminen on jo J-malan Nimen väärinlausumista.
Kun Hänestä puhutaan, se tulisi tehdä kunnioituksella.- 9
Sovitaanko näin, että kyseinen jumala tulee itse huolehtimaan kunniastaan ihan paikan päälle. Ihmisten tekoja ei lasketa.
Jumalan nimen lausumiseen ei ole mitään estettä, oma teoriani on, että juutalaisuus alkujaan ryhtyi olemaan muita kansoja parempi monella tavalla estääkseen sekoittumista ulkopuolisiin ihmisiin. Yksi keino tässä on ympärileikkaus, toinen jumalan korottaminen sellaiseksi ettei häntä kuvata millään patsaalla (jossain muuten luki, että kaikkein pyhimmässä on alkoinaan ollut tällainen), ja lopulta esittämällä että juutalaisten jumala on niin suuri ja pyhä ym, ettei edes hänen nimeään saa lausua.
Ei siis mitään muuta kuin ihmisten maallista toimintaa ja oman hännän nostoa. - rasistit menköön 33
9 kirjoitti:
Sovitaanko näin, että kyseinen jumala tulee itse huolehtimaan kunniastaan ihan paikan päälle. Ihmisten tekoja ei lasketa.
Jumalan nimen lausumiseen ei ole mitään estettä, oma teoriani on, että juutalaisuus alkujaan ryhtyi olemaan muita kansoja parempi monella tavalla estääkseen sekoittumista ulkopuolisiin ihmisiin. Yksi keino tässä on ympärileikkaus, toinen jumalan korottaminen sellaiseksi ettei häntä kuvata millään patsaalla (jossain muuten luki, että kaikkein pyhimmässä on alkoinaan ollut tällainen), ja lopulta esittämällä että juutalaisten jumala on niin suuri ja pyhä ym, ettei edes hänen nimeään saa lausua.
Ei siis mitään muuta kuin ihmisten maallista toimintaa ja oman hännän nostoa.Outoa inttämistä ja taasen samaan päädytään sinun tarpeesi mukaan:juutalaisten halventamiseen.
---Jumalan nimen lausumiseen ei ole mitään estettä,--
Yritä nyt ymmärtää että turhaan sitä ei saa lausua eikä käyttää väärin vannomiseen
..että juutalaisuus alkujaan ryhtyi olemaan muita kansoja parempi monella tavalla estääkseen sekoittumista ulkopuolisiin ihmisiin. Yksi keino tässä on ympärileikkaus, toinen jumalan --
Juutalaisuus ei ole Tooran mukaan kansana parempi vaan pyrkii olemaan pyhempi kansa ja ulkopuolisten kanssa ei ole tarvetta sekaantua koska se olisi kansan häviämisen tie.
'
--patsaalla (jossain muuten luki, että kaikkein pyhimmässä on alkoinaan ollut tällainen), --missä luki? ei ole varmasti ollut - 20
rasistit menköön 33 kirjoitti:
Outoa inttämistä ja taasen samaan päädytään sinun tarpeesi mukaan:juutalaisten halventamiseen.
Yritä nyt ymmärtää että turhaan sitä ei saa lausua eikä käyttää väärin vannomiseen
..että juutalaisuus alkujaan ryhtyi olemaan muita kansoja parempi monella tavalla estääkseen sekoittumista ulkopuolisiin ihmisiin. Yksi keino tässä on ympärileikkaus, toinen jumalan --
Juutalaisuus ei ole Tooran mukaan kansana parempi vaan pyrkii olemaan pyhempi kansa ja ulkopuolisten kanssa ei ole tarvetta sekaantua koska se olisi kansan häviämisen tie.
'
--patsaalla (jossain muuten luki, että kaikkein pyhimmässä on alkoinaan ollut tällainen), --missä luki? ei ole varmasti ollutMijä tässä on juutalaiten halventamista?
Jumalan nimeä on käytetty myös tervehtimiseen ja siunaamiseen
Koeta sinä ymmärtää, että turhaan lausuminen ei ole sama kuin kokonaan bannaaminen, mitä juutalainen traditio edustaa.
Halveeraat kaikkia lukijoita kuvitellessasi että nämä eivät tajua lukemaansa.
"Juutalaisuus ei ole Tooran mukaan kansana parempi "
Talmudin mukaan juutalaisuus on parempi kansa kuin muut.
Myös juutalaisten itsensä asettaminen kuvitellun jumalan silmäteräksi, on samaa kuin kissan hännän nosto ihan itse.
Jossain luki että temppelissä olisi ollut alkujaan patsas, pitäisi taas kaivaa se esiin jostain....
Ja onhan siellä ollut muita patsaita valloittajien toimesta, mutta tässä oli kyse jhvh:n patsaasta. - 33
rasistit menköön 33 kirjoitti:
Outoa inttämistä ja taasen samaan päädytään sinun tarpeesi mukaan:juutalaisten halventamiseen.
'
--patsaalla (jossain muuten luki, että kaikkein pyhimmässä on alkoinaan ollut tällainen), --missä luki? ei ole varmasti ollutTeoksesta Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret, Hakola, Pakkala löytyy esitys, jonka mukaan osa tutkijoista on sitä mieltä, että Jerusalemin temppelissä on täytynyt olla Jahven patsas. Vaikka arkeologisissa kaivauksissa ei ole löytynyt todisteita, monet seikat tukevat teoriaa.
- temppeli oli jumalan asuinsija
- muista kulttuureista on löytynyt todisteita siitä, temppelissä sijaitsi jumalan patsas, esim. assyrialaisissa reliefeissä on kuvattu sotilaat viemässä jumalien patsaita Syyria-Palestiinan valloitetuista kaupungeista
- Sargon kertoo: "Suurien jumalien, (herroje)ni voima(lla) minä taistelin heitä (vas)taan. - - ja minä otin sotasaaliina ne jumalat, joihin he olivat luottaneet.
- rautakauden Israelista ja Juudeasta on löydetty lukuisia jumalankuvia.
- arkeologiset löydöt osoittavat ettei jumalankuvia vältetty Israelissa tai Juudan monarkian aikana
sivut 104-105 - joo joo Lauriokin
20 kirjoitti:
Mijä tässä on juutalaiten halventamista?
Jumalan nimeä on käytetty myös tervehtimiseen ja siunaamiseen
Koeta sinä ymmärtää, että turhaan lausuminen ei ole sama kuin kokonaan bannaaminen, mitä juutalainen traditio edustaa.
Halveeraat kaikkia lukijoita kuvitellessasi että nämä eivät tajua lukemaansa.
"Juutalaisuus ei ole Tooran mukaan kansana parempi "
Talmudin mukaan juutalaisuus on parempi kansa kuin muut.
Myös juutalaisten itsensä asettaminen kuvitellun jumalan silmäteräksi, on samaa kuin kissan hännän nosto ihan itse.
Jossain luki että temppelissä olisi ollut alkujaan patsas, pitäisi taas kaivaa se esiin jostain....
Ja onhan siellä ollut muita patsaita valloittajien toimesta, mutta tässä oli kyse jhvh:n patsaasta.Kaiken kirjoitelemisesi tarkoitus johtaa siihen että pidät juutalaisia tekstejä, Jumalaa , kulttuuria jne huonompana ja naurettavana.Katsot omaavasi parempaa tietoa siitä kuinka juutalaisen kulttuurin tuotteita olisi käsiteltävä ja käännettävä.Sairasta.
--Talmudin mukaan juutalaisuus on parempi kansa kuin muut.--
Misä niin kirjoitetaan?
---Jossain luki --
oho!
Et kai vaan kaikkea usko mitä juutalaisuudesta kirjoitetaan? - ei ole ollut
33 kirjoitti:
Teoksesta Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret, Hakola, Pakkala löytyy esitys, jonka mukaan osa tutkijoista on sitä mieltä, että Jerusalemin temppelissä on täytynyt olla Jahven patsas. Vaikka arkeologisissa kaivauksissa ei ole löytynyt todisteita, monet seikat tukevat teoriaa.
- temppeli oli jumalan asuinsija
- muista kulttuureista on löytynyt todisteita siitä, temppelissä sijaitsi jumalan patsas, esim. assyrialaisissa reliefeissä on kuvattu sotilaat viemässä jumalien patsaita Syyria-Palestiinan valloitetuista kaupungeista
- Sargon kertoo: "Suurien jumalien, (herroje)ni voima(lla) minä taistelin heitä (vas)taan. - - ja minä otin sotasaaliina ne jumalat, joihin he olivat luottaneet.
- rautakauden Israelista ja Juudeasta on löydetty lukuisia jumalankuvia.
- arkeologiset löydöt osoittavat ettei jumalankuvia vältetty Israelissa tai Juudan monarkian aikana
sivut 104-105Osa tutkijoista?
ketkä?
Tiedätkö miltä vuosisadalta Sargon oli?
tiedätkö milloin oli rautakausi sielä?
Tiesitkö että kanaanilaiset ja juutalaiset uskonnolliset tavat taistelivat ja kilpailivat vallasta
pitkään?Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että temppelissä olisi ollut patsas. - 16
joo joo Lauriokin kirjoitti:
Kaiken kirjoitelemisesi tarkoitus johtaa siihen että pidät juutalaisia tekstejä, Jumalaa , kulttuuria jne huonompana ja naurettavana.Katsot omaavasi parempaa tietoa siitä kuinka juutalaisen kulttuurin tuotteita olisi käsiteltävä ja käännettävä.Sairasta.
--Talmudin mukaan juutalaisuus on parempi kansa kuin muut.--
Misä niin kirjoitetaan?
---Jossain luki --
oho!
Et kai vaan kaikkea usko mitä juutalaisuudesta kirjoitetaan?"joo joo Lauriokin"
Kommentillasi ei ole mitään tekemistä aiemman kirjoitukseni kanssa, joten voinen jättää sen omaan arvoonsa.
Jos luulet puolustavasi juutalaisuutta, voin vakuuttaa että olet juuri tuottamassa sille uuden vihollisen. - 26
ei ole ollut kirjoitti:
Osa tutkijoista?
ketkä?
Tiedätkö miltä vuosisadalta Sargon oli?
tiedätkö milloin oli rautakausi sielä?
Tiesitkö että kanaanilaiset ja juutalaiset uskonnolliset tavat taistelivat ja kilpailivat vallasta
pitkään?Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että temppelissä olisi ollut patsas.En näe kommentissasi ainoatakaan perustetta, vain kysymyksä, provoilua ja inttämistä.
- kuka uskoo?
16 kirjoitti:
"joo joo Lauriokin"
Kommentillasi ei ole mitään tekemistä aiemman kirjoitukseni kanssa, joten voinen jättää sen omaan arvoonsa.
Jos luulet puolustavasi juutalaisuutta, voin vakuuttaa että olet juuri tuottamassa sille uuden vihollisen.Jahas vihasuhteesi vain syvenee ...kohta olet niin syvällä että päivä ei paista.
- ei taaskaan asiaa...
kuka uskoo? kirjoitti:
Jahas vihasuhteesi vain syvenee ...kohta olet niin syvällä että päivä ei paista.
Kirjoituksesi on pelkkää henkilökommentointia.
- 9+1
Kaikkein pyhimmässä on varmaan joskus ollut Liiton arkki.
Tarinan mukaan filistealaiset ryöstivät arkin ja veivät oman temppelinsä ja jumalansa, joka oli patsas Dagonista, viereen.
Aamulla Dagon oli nenillään kynnyksellä , käsi poikki.- joo ei kuitenkaan
joo totta tuokin mutta se olikin ei-juutalaisten tekosia niinkuin mutkin temppelin häpäisyt.
Olihan Salomonin Temppelissä enkelikuviakin muttei kuvia Jumalasta - KTS (ei kirj.)
joo ei kuitenkaan kirjoitti:
joo totta tuokin mutta se olikin ei-juutalaisten tekosia niinkuin mutkin temppelin häpäisyt.
Olihan Salomonin Temppelissä enkelikuviakin muttei kuvia JumalastaHyvä pointti muuten toi. Miten nämä kaikkein pyhimmän enkelikuvat sopivat tähän käskyyn:
2.Mooseksen kirja:
20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla
Eivät mitenkään.
- muu-kansalainen
Tässä vahvistus edelliseen....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dagon - Jumalan Pojan Nimi!
http://www.youtube.com/watch?v=8fSyL7hlppk
Monet jotka apua pyytää Abba Isältä Pojan nimessä, sen myös saa, sillä Herra on hyvä Paimen, joka omansa johdattaa hengelliseen yltäkylläisyyteen!
Mitään muuta Nimeä ei ole annettu, jossa kukaan voi pelastua Uuteen Jerusalemin, Herran Yeshuan valtakuntaan! - muu-kansalainen
Abbasin kanssa Jerusalemiin, jassoo.
- KTS (Ei kirj.)
Talmudissa tai jossakin vastaavassa tais olla sellanekin kertomus että Jeesus ois joteskin saanu tietoonsa tän Jumalan salaisen nimen, kirjottanu sen lapulle ja haudannu lapun reiteensä, ihon alapuolelle ja oli sen takia niin ylivoimainen. Fariseuksia tää jurnutti niin että junailivat ristille. Tarina ei muistaakseni kerro missä tää nimilappu nykyisin oleskelee...
- 14
Toledot Yeshu.
- muu-kansalainen
Reisijuttuja
Dionysoksen synnytti kuolevainen Semele Zeuksen hedelmöittämänä. Erään myytin mukaan Zeuksen mustasukkainen puoliso Hera huijasi Semeleä pyytämään Zeusta näyttäytymään todellisessa luonnossaan; Semele ei kestänyt näkyä vaan paloi.
Zeus ehti kuitenkin pelastaa poikansa ja sijoitti tämän reiteensä
. Myöhemmin Zeus lähetti Heran pelossa Dionysoksen Kreikan ulkopuolelle nymfien hoitoon.
Vartuttuaan Dionysos keksi viinin mahdin ja lähti vaeltamaan Aasiaan johtaen kulkuetta, jossa marssi viinistä hurmaantuneita satyyrejä, sileenejä ja nymfejä. Dionysoksen kerrotaan muuttaneen veden viiniksi Dionysoksen ja Ariadnen häissä. - KTS (ei kirj.)
muu-kansalainen kirjoitti:
Reisijuttuja
Dionysoksen synnytti kuolevainen Semele Zeuksen hedelmöittämänä. Erään myytin mukaan Zeuksen mustasukkainen puoliso Hera huijasi Semeleä pyytämään Zeusta näyttäytymään todellisessa luonnossaan; Semele ei kestänyt näkyä vaan paloi.
Zeus ehti kuitenkin pelastaa poikansa ja sijoitti tämän reiteensä
. Myöhemmin Zeus lähetti Heran pelossa Dionysoksen Kreikan ulkopuolelle nymfien hoitoon.
Vartuttuaan Dionysos keksi viinin mahdin ja lähti vaeltamaan Aasiaan johtaen kulkuetta, jossa marssi viinistä hurmaantuneita satyyrejä, sileenejä ja nymfejä. Dionysoksen kerrotaan muuttaneen veden viiniksi Dionysoksen ja Ariadnen häissä.Plus että Dionysoksen palvojat kokivat ehtoollisaterialla syövänsä jumalansa lihaa ja juovansa hänen vertansa (viiniä). Tällä tavalla he tulivat osallisiksi hänen kuolemattomuudestaan.
Tämä kuvio on yleismaailmallinen. Siperian shamaanit ottavat votkatujauksen jumalankuvansa edessä ja lausuvat :"Yhdessä Jumalan kanssa, yhdessä sankarin kanssa!" - geeaa
KTS (ei kirj.) kirjoitti:
Plus että Dionysoksen palvojat kokivat ehtoollisaterialla syövänsä jumalansa lihaa ja juovansa hänen vertansa (viiniä). Tällä tavalla he tulivat osallisiksi hänen kuolemattomuudestaan.
Tämä kuvio on yleismaailmallinen. Siperian shamaanit ottavat votkatujauksen jumalankuvansa edessä ja lausuvat :"Yhdessä Jumalan kanssa, yhdessä sankarin kanssa!"Uskotko Kootee UT:n evankeliumien kertomuksiin Jeesuksesta ja Hänen ihmeteoistaan?
Miten selittyvät noiden idän kertomusten samankaltaisuudet esim. raamatun UT:n kertomusten kanssa? - KTS (Ei kirj.)
geeaa kirjoitti:
Uskotko Kootee UT:n evankeliumien kertomuksiin Jeesuksesta ja Hänen ihmeteoistaan?
Miten selittyvät noiden idän kertomusten samankaltaisuudet esim. raamatun UT:n kertomusten kanssa?No ihan lyhyesti sanottuna ja mutkat oikoen kuten täällä netissä on yleensä pakko tehdä, minä näen asian niin että kristinusko on ikään kuin koko ihmiskunnan käyttöön muodostettu synteesi vanhemmista, enemmän tai vähemmän paikallisisista heimouskonnoista ja kulteista.
- muu-kansalainen
Tuleekohan Suomen sana Herra, sanasta Hera..... Heran pelossa .......herran pelossa.
Hauskaa...... kristittyjen herra onkin Zeuksen puoliso.....- :D
Joo ja pasha tulee suomen sanasta p a s k a. Siitä sitten vaan pesahina mussuttamaan pashaa.
- tuubaa
Tuo on niin tyypillistä saivartelua... Talmudit ja kabbalat on niin suurta tuubaa ettei mitään rajaa, Niissä on juutalaisuuden ydin. Kaikkea muuta kuin opiskelemisen arvoista. Tiesithän sinä että tuollainen saivartelu ja panettelu ei johda muuhin kuin ikuiseen riitelyyn. No sitähän nuo em. kirjaset ovat täynnä ja tuttua varmaan sitä kautta... Ovatko nuo kirjaset asenteellisia vai ei? Rehellinen vastaus, kiitos. Kristinusko ei pilkkaa juutalaisuutta, samaa ei voi sanoa juutalaisuudesta.
- muu-kansalainen
Pasha taitaa olla ortodoksi-kristillinen ruoka.
Syökää Heran pelossa.....huomaa Hera.
Mämmi on meidän paskua.
Juutalaiset syövät lammasta, jolta ei saa rikkoa luita.- geeaa
Pasha on tosi hyvää. Teen sitä aina itse.
Oikeaoppinen pasha pitäisi valuttaa muotissa, jossa ovat ortodoksinen risti, sekä kristilliset kirjaimet. Pashaa syödään vasta pääsiäisyöliturgian jälkeen, johon loppuu paastoaika.
Nam.
- muu-kansalainen
Jesaja kertoo oikeasta Paastosta ;
Eikö tämä ole paasto johon minä mielistyn:
että avaatte vääryyden siteet, irrotatte ikeen nuorat ja päästätte sorretut vapauteen,
Että särjette kaikki ikeet ?
Eikö tämä, että taitat leipäsi isovalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi,
kun näet alastoman , vaatetat hänet, etkä kätkeydy siltä joka on omaa lihaasi.
Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen;
Sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.
Silloin sinä rukoilet ja Herra vastaa, sinä huudat ja Hän sanoo: " Katso tässä minä olen ".
Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella osoittelun ja vääryyden puhumisen, jos tarjoat elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä.
Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa ja hän vahvistaa sinun luusi.
Ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu.- geeaa
Aamen.
- mooseksen parta
Uskomatonta tekopyhyyttä ja Jumalan kutistamista jos täytyy kirjoittaa J-mala.
Sitäpaitsi Suomen kielessä on niin suppea uskonnollinen termistö ettei täällä ole vaihtoehtoja juurikaan. Hopikielessa on Great Grandfather ja se on mun mielestä aivan huippu. En ymmärrä koko pointtia tuosta J-mala jutusta. Kyseessähän on Jumalan korvaava teoriassa samaa tarkoittava sana J-mala?
Juutalaisuus on hyvin pitkälle saivartelua ja pilkun viilaamista vailla mitään järkeä. Kieltoja kieltojen perään. Olen sytytellyt usein savukkeita juutalaisille sapattina. Miksi he eivät voineet itse niitä sytyttää? Toki tiedän nuo säännöt mistä ne ovat tulleet, mutta silti ihan älytöntä.
Ei Jumala ole tyranni. Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen, ei orjakseen. Minulle Jumala edustaa absoluuttista hyvää ja Hän meidät tuomitsee joskus...- geeaa
"Maassa maan tavalla tai maasta pois".
"Kaikille minä olen kaikkea: juutalaiselle juutalainen ja kreikkalaiselle kreikkalainen". "Kunnioittakaa kaikkia".
Koska varsinkin juutalainen kauhistuu J-malan Nimen väärinkäyttöä, on syytä karttaa tällaista ja olla kunnioittava. Älä anna tuon kirjoitustavan häiritä itseäsi. Et ole selvästikään tottunut elämään muiden kulttuurien kanssa kuin omasi. Vaadit ehkä lomamatkallassi ravintoloissa läskisoosia, maitoa ja ruisleipää.
Kun kunnioittaa toistenkin uskoa ja kulttuuria, oppii myös itse hyviä asioita. Asian ydin tuossa kirjoitustavassa on J-malan kunnioitus. Jos et pidä juutalaisten "pilkunviilaamisesta", miksi olet esim. tällä foorumilla? Täällä on juutalaisia, tosin ei monta.
- mooseksen parta
No nyt menit kyllä retkuun pahemman kerran:) Maassa maan tavalla siis on mottosi. Nyt olemme Suomessa, joten anna tulla ihan Suomenkielellä Jumala. (tai maasta pois:) vitsivitsi...
Ja luultavasti minulla on kokemusta useammasta kulttuurista kuin itselläsi. Juutalaisuus ei edusta mitään absoluuttista kulttuuria. Minä syön jokaisessa maassa maan tavalla. syötkö sinä? Sianlihaa? Verta? Liha ja maitotuotteita sekaisin? Vai pitääkö aina olla kosheria? Ihmisen saastuttaa se mitä sanot ja teet, ei se mitä syöt.
Oletko tutustunut muihin uskontoihin? Käynyt synagoogasi lisäksi moskeijoissa? Hindutemppeleissä? Shamaaniteltassa? Ortodoksikirkoissa, katolisissa kirkoissa, luterilaisissa, helluntailaisissa, adventisteissa, babtisteissa, lestadiolaisissa, metodistikirkossa, kansanlähetyksessä...
Kyse pointissani on juuri tuo typeryys... jos jätät muutaman kirjaimen sanan välistä pois kielessä johon se ei istu, se saa sen tuntumaan niin idioottimaiselta. Hebreankielessä se on luontevaa, ei Suomenkielessä.
Jos alan Herran pelossa lyhentelemään sanoja, jotka jokainen tietää ja osaa asettaa asiayhteyteensä, onko siinä mitään suurempaa ideaa? Jumala, tai tässä tapauksessa Jmala. Mitä väliä? Jumala on kaikkivaltias, luonut koko maailmankaikkeuden. On vaan niin pikkumaista ajatella, että Hän tuijottelee kuinka Hänen nimensä kirjoitan, tai lausun. Minä kunnioitan ja pelkään Jumalaa sydämestäni, en huulilla ja kirjaimilla. Haluan elää elämäni Jumalan pelossa sydämestäni, en sen vuoksi koska näin kuuluu tai pitää tehdä. Eikö profeetat juuri tuosta monesti mainitse? Kivisydän vs. lihasydän...
No anyway, pyydän anteeksi moukkamaisuuttani, kyse on kuitenkin ajatusmallista jonka varmasti ymmärrät. Tiedän että uskonnoista ei kannata vääntää. Asiallinen keskustelu rakentaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462