Kirkon markkinaosuus hautajaisista?

okua

Keskusteluissa on viitattu siihen, miten kirkon osuus laskee eri mittareilla osoitettuna. Esim kastettujen tai kirkollisesti vihittyjen määrä vähenee. Mutta miten on hautajaisten kohdalla? Onko siinä tapahtunut muutosta? En löytänyt siitä mainintaa.

15

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavoite saavutettu

Ketään ei ole kuollut, kaikki ovat saavuttaneet iankaikkisen elämän :)

• okua

Niinpä, voisihan sen noinkin käsittää... :-)
      Mutta kun en löydä kirkon tilastoista sitä lukua. Kai sen josain on tilastoitu.
      Eli montako heitti vuoden aikana lusikan nurkkaan ja kuinka monen peijaisia vietettiin kirkollisesti?

• arvaus vain

Veikkaisin, että kirkollisesti hautaan siunattujen osuus on laskenut 98 prosentista 97 prosenttiin.

• joo että sellaista

OIisiko noinkin paljon vielä?... kaipa se niin on... Kuolemarituaalien suhteen ollaan varmaan paljon hitaampia muuttamaan perinteitä kuin muiden riittien... Mutta kyllä sekin osuus aikanaan putoaa.
        Veikkaan, että ensin putoaa rippikoulu ja sitten vasta hautaus. Ripikoulu on vielä tosi korkea osuus, mutta kun on kyse nuorisokulttuurista, niin se on erittäin häilyvällä pohjalla. Muutaman vuoden kuluessa tulee varmasti iso rysäys siinä asiassa. Ja sen perässä alkaa muutaman vuuoden sisällä putoamaan hautaan "siunattujen" osuus.

• siunatkoon
        joo että sellaista kirjoitti:

OIisiko noinkin paljon vielä?... kaipa se niin on... Kuolemarituaalien suhteen ollaan varmaan paljon hitaampia muuttamaan perinteitä kuin muiden riittien... Mutta kyllä sekin osuus aikanaan putoaa.
        Veikkaan, että ensin putoaa rippikoulu ja sitten vasta hautaus. Ripikoulu on vielä tosi korkea osuus, mutta kun on kyse nuorisokulttuurista, niin se on erittäin häilyvällä pohjalla. Muutaman vuoden kuluessa tulee varmasti iso rysäys siinä asiassa. Ja sen perässä alkaa muutaman vuuoden sisällä putoamaan hautaan "siunattujen" osuus.

Vaimo on sanonut että minun hautajaisiin tulee pappi siunaamaan, varmuuden vuoksi. Minulle asia on ihan sama, ei siitä mitään haittaa siinä tilanteessa ole :)

Jos se lieventää läheisten tuskaa, niin sen kun siunauttavat.

• jgdfaöhfph
        siunatkoon kirjoitti:

Vaimo on sanonut että minun hautajaisiin tulee pappi siunaamaan, varmuuden vuoksi. Minulle asia on ihan sama, ei siitä mitään haittaa siinä tilanteessa ole :)

Jos se lieventää läheisten tuskaa, niin sen kun siunauttavat.

Mulle asia ei ole yhdentekevä. Kun mun hautajaisia vietetään, niin kiellän ehdottomasti pappia tulemasta paikalle. Mun kuolemaani ei käytetä uskonnon markkinointitilaisuutena.

• Hmmh

Kirkolla on sen verran iso markkinaosuus, että kukaan ei varmaan ole edes nähnyt tarpeelliseksi tehdä mitään tilastoa. Kiva olisi kyllä tietää, kuinka suuri osa hautajaisista vietetään ilman pappia ja kuinka moni ihminen haudataan uskonnottomien hautausmaille. Olisiko jotain vajaan kymmenen prosentin luokkaa, ulkomaalaiset mukaan lukien?

• krematorium

Hietaniemen krematorio, joka ei siis ole kirkon laitos vaan yksityinen säätiö, tuhkaa noin 2000 vainajaa vuosittain.

Näistä varmaankin suuri osa on kirkkoon kuulumattomia, tietääkö joku tarkemmin?

• !

Siellä on sellainen mielenkiintoinen tilanne, että "sormituntumalla" 2/3 siellä suoritetuista seremonioista hoituu papin kera.

Tämä luku on erään työntekijän mutu-arvaus.

Lukumääristä ei ollut puhetta.

Ja seremonioitten kokonaismäärä on selvästi pienempi kuin tuhkattujen määrä!

• eräs pappi vaan

Olen pappina ollut monta kertaa Hietaniemen krematoriossa siunaamassa. Eli on siellä muitakin kuin kirkosta eronneita
      Jos joku haluaa saada kirkollisten siunausten osuuden selville, niin en kyllä itse asiassa tiedä että mistä kyseiset luvut voisi saada. Siunauksia ei pidetä niin esillä.

• Jori Mäntysalo

Itse asiassa Kirkon tilastollinen vuosikirja 2010 kertoo tuon(kin).

"Vuonna 2010 hautauksia evankelis-luterilaisten seurakuntien hautausmaille oli yhteensä 49 338. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Suomessa kuoli vuonna 2010 50 890 henkilöä. Tiedot tiettynä vuonna kuolleista ja haudatuista eivät täsmälleen vastaa toisiaan, mutta voidaan tehdä johtopäätös, että evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaille haudataan n. 97 % vainajista."

Kummallista, että tätä lukua ei pidetä esillä. Onhan se ihan eri sarjaa kuin rippikoulun käyneet tms.

Tosin toisaalta hetkonen... kai tuo tarkoittaa hautaustilaisuuksia, jotka evlut kirkko järjesti? Ei esim. evlut hautausmaalle haudattuja, joiden hautajaisissa esimerkiksi vaimoni on puhunut?

Tuplahautajaisia ei kai juuri harrasteta, paitsi harvinaisissa useamman perheenjäsenen surmanneissa onnettomuuksissa?

• jjkoölhdaajffjöl

Niin Jori... vuosikirja kertoo vähän asian vierestä. Tarkkaa lukua ei ole saatavilla.
      Olisi mielenkiintoinen tieto.
      Toista kautta on ehkä helpompi määritellä. Kuinka iso osa kuolleista on niitä, joiden hautajaisia ei vietetty ev.lut kirkon "viranOMAISEN asiantuntemuksella"? Mikä on muiden kirkkojen/uskontojen osuus? Entä täysin uskonnottomia hautajaisia?

• okua

Tuosta asiasta on siis vaikea saada tarkkaa tieoa. Hautaus on vielä tabu.

• okua

Miten tuon asian sitten voisi selvittää? Ei kai voi olla niin, että sitä ei saa mitään tietoa?

• ehkä siksi
        okua kirjoitti:

Miten tuon asian sitten voisi selvittää? Ei kai voi olla niin, että sitä ei saa mitään tietoa?

Kirkko ei pidä kirjaa, koska kuollut henkilöhän ei poistu seurakunnasta, vaan siirtyy ajasta ikuisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe