Käytin autoa huollossa ja siellä olivat mitanneet akun kunnon 79% tasolle. Auto on vm. 2006 ja akkukin on alkuperäinen. Tänä talvena kylmäkäynnistys on selvästi laiskistunut, joten pitänee marssia akkukaupoille. Kuinkas vanhoja akkuja teillä muilla on ja miten on toiminnan laita?
Kysäistään vielä lopuksi, että onko vanhaa akkua järkevää ladata silloin tällöin, vai ostaa suosiolla uusi akku?
Kuinka vanha akku autossasi on?
3
151
Vastaukset
- noin 7 vuotta
Akun kunnon mitannevat käynnistysvirran jännitteen alenemana.
Ampeerituntimäärän mittaaminen on aikaa vievää, ja syö akkua.
Kaverin Nissan pyöritti heikommin yli 30 asteen pakkasessa, lämmittämättä.
Mittasin ajovalopolttimolla kuormittaen ampeeritunnit, 3 Ah, 20 asteessa.
Eli viiden prosentin akulla pääsi ajamaan. (Noin mopon patterin energia.)
Akut ovat kestäneet parista vuodesta yhdeksään vuoteen. Usein7 v.
Jos autossa on elektroniikkaa syömässä lepovirtaa, niin välillä voi ladata.
Nyt pakkasilla lisälämmittimet imevät hyvänkin akun polvilleen.
Akun lataus aina sähkötolpassa ollessa olisi terveellistä. - elektromafia
Lukuisia kertoja olen autossa vaihtanut akun vasta kun se on ollut 7-8 vuottavanha. Olen vain tarkistanut akun kennojen nestepinnan 2 kertaa vuodessa ja lisännyt tarvittaessa sekä puhdistanut akun kengär ja päälyksen. Asuntovaunussa on automaattilaturi, mikä pitää akun aina täytenä, jolloin olen päässyt jopa 9 vuoden käyttöikään ennenkuin akku hiipuu. Tosin sillä ei koskaan startata, vaan kulutus on melko pientä joskin pitkäaikaista.
Nyt kun on siirrytty noihin geeliakkuihin, niin hämmästyin kun käyttöikä onkin vain 2-3 vuotta ja sitten jää jo autot käynnistymättä, vaikka pari kertaa talvessa lataankin akkuja varmuuden vujoksi , lähinnä hyvin lyhyiden ajojen vuoksi. - kurjen alli
Auto on -04, akku alkuperäinen. Ei putsailtu ja akku on ns. huoltovapaa eli korkit kun on aikanaan kiinni lätkitty, ei niitä ole tarkoituskaan aukoa enää. Kilometrejä n. 30tkm vuodessa, nyt 250tkm. Kylmäkäynnistyksiä siis ehkä keskivertoa vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473