Uskovat ovat vähemmistö

beanCounter

Palstalla on vähän väliä viestejä, joissa hurrataan, miten suuri osa väestöstä kuuluu evlut kirkkoon (77,2 %) tai johonkin muuhun kilpailevaan kirkkoon.

Se onkin hämmästyttävää, miten moni vielä kuuluu kirkkoon. Minusta saa aina kaverin hämmästelemään tätä yhdessä.

Kokonaan toinen asia on, kun gallupissa kysytään: oletko uskonnollinen tai uskotko esim. kuoleman jälkeiseen elämään. Viimeaikaiset monet tutkimukset ovat kaikki yhtä mieltä, uskovat ovat tällä hetkellä vähemmistö eivät enemmistö.

Katso esim. HS artikkelia:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Virolaiset maailman vähiten uskonnollisia – suomalaiset sijalla 14/1135243455640

49

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep

Niin... ja joka kert kirkkoon kuuluvien määrä on pienentynyt 2% yksiköllä

• jep jep

viimeksikin tosin alle 1%

• 1+1=2
        jep jep kirjoitti:

viimeksikin tosin alle 1%

Ei ole oikein luvut hallussa palstan ateisteilla.

• No ei
        1+1=2 kirjoitti:

Ei ole oikein luvut hallussa palstan ateisteilla.

.

• Hyvä avaus

mutta väärä johtopäätös.

Kyseisessä tutkimuksessahan kysyttiin onko uskonto tärkeää jokapäiväisessä elämässä ja 29% suomalaisista koki niin.

tässä tutkimuksia Suomesta:

Kirkon tutkimuskeskus on kartoittanut kyselytutkimuksilla suomalaisten uskonnollista identiteettiä. Vuonna 2003 tehdyn Kirkkomonitor 2004 -tutkimuksen mukaan suomalaisista 12 % katsoo olevansa ateisteja. Kristittynä itseään piti 73 %, uskovana 38 % ja uskovaisena 16 %.[11] Kirkkomonitor 2007 -tutkimuksessa kysymyksen vastausvaihtoehtoja lisättiin, ja "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi". Vakaumuksellisia ateisteja oli 5 % ja kristityksi itsensä koki 68 % vastaajista. Uskovana itseään piti 31 % ja uskovaisena 15 %.[12]

Vuonna 2007 suomalaisten uskonnollisuutta selvitettiin kansainvälisessä ISSP 2008 -kyselyssä. Kyselyyn osallistui 1136 henkilöä, jotka vastasivat kysymykseen "Mikä parhaiten kuvaa omaa käsitystänne Jumalan olemassaolosta?" seuraavasti:[13]

En usko Jumalaan enkä ole koskaan uskonut, 14,7 %
      En usko Jumalaan nykyään mutta uskoin aiemmin, 11,1 %
      Uskon Jumalaan nykyään mutta en uskonut aiemmin, 4,0 %
      Uskon Jumalaan ja olen aina uskonut, 40,8 %
      En osaa sanoa, 29,5 %

Eli kyllä kantansa ilmoittaneista uskovien tai uskovaisten määrä on uskonnottomia suurempi. Sillä kuuluuko kirkkoon vai ei, ei ole enää niin suurta merkitystä vakaumuksen suhteen kuin ennen.

• beanCounter

OK, katsotaan vaikka tuon ISSP tutkimuksen lukuja. Uskovia, siis johonkin jumalaan/jumaliin uskovia, on 40,8 4,0 = 44,8 %. Uskovat - ei-uskovat akselilla uskovat ovat siis vähemmistö, koska heitä on alle puolet.

"En osaa sanoa" osuus on huomattavan suuri, keitä he ovat? Sinä ilmeisesti haluat laskea, että he ovat 50 % uskovia ja 50 % ei-uskovia. Miksi uskova ei kyselyssä vastaisi uskovansa? Minusta nämä ovat niitä, jotka ovat uskonnon suhteen välinpitämättömiä. "Ei voisi vähempää kiinnostaa" joukkoa.

Kysymyksen asettelu vaikuttaa näissä aina huomattavasti tuloksiin. Albert Einstein itse käytti jumala vertauksia usein ("jumala ei heitä noppaa"), mutta hän ei uskonut persoonalliseen jumalaan. Monille itse luonto ja maailmankaikkeus on jumala tai jokin korkeampi voima.

• Sinuna
        beanCounter kirjoitti:

OK, katsotaan vaikka tuon ISSP tutkimuksen lukuja. Uskovia, siis johonkin jumalaan/jumaliin uskovia, on 40,8 4,0 = 44,8 %. Uskovat - ei-uskovat akselilla uskovat ovat siis vähemmistö, koska heitä on alle puolet.

"En osaa sanoa" osuus on huomattavan suuri, keitä he ovat? Sinä ilmeisesti haluat laskea, että he ovat 50 % uskovia ja 50 % ei-uskovia. Miksi uskova ei kyselyssä vastaisi uskovansa? Minusta nämä ovat niitä, jotka ovat uskonnon suhteen välinpitämättömiä. "Ei voisi vähempää kiinnostaa" joukkoa.

Kysymyksen asettelu vaikuttaa näissä aina huomattavasti tuloksiin. Albert Einstein itse käytti jumala vertauksia usein ("jumala ei heitä noppaa"), mutta hän ei uskonut persoonalliseen jumalaan. Monille itse luonto ja maailmankaikkeus on jumala tai jokin korkeampi voima.

hankkisin uuden counterin:

Uskovia 44,8% versus uskonnottomia 25,8%

-uskovia siis melkein tuplaten

• >> "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi".

• katos Whitewash
        uamenti kirjoitti:

>> "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi".

jälleen vauhdissa uudella nimimerkillä, alkoi sen verran jo käydä liian tutuksi vanha ja muut tekaistut että piti keksiä uusi nimimerkki. ettei nyt ihan vaikuttaisi siltä että kirjoitat kaikki keskustelut täällä. Tuttu tekstityyppi ja >>

• katos Whitewash kirjoitti:

jälleen vauhdissa uudella nimimerkillä, alkoi sen verran jo käydä liian tutuksi vanha ja muut tekaistut että piti keksiä uusi nimimerkki. ettei nyt ihan vaikuttaisi siltä että kirjoitat kaikki keskustelut täällä. Tuttu tekstityyppi ja >>

Ok. Olen rehellinen ihminen joten nyt voin sanoa että sait kiinni. Ensimmäistä kertaa kirjoitin toisella nimimerkillä ja myönnän sen. Miksi vaihdoin nimimerkkiäni? Siksi että Whitewash-nimimerkillä esiintyessäni saan niin paljon paskaa niskaani että halusin päästä siitä eroon. Halusin että voisimme vaihteeksi keskustella itse asiasta, eikä aina keskustelijoista. Palstan aiheena on: "Keskustele kirkosta eroamisesta." Palstan aihe ei ole: "Keskustele Whtewashista ja Jori Mäntysalosta." Minä olen ihan oikeasti koittanut olla kiinnittämättä huomiota siihen että keskustelut eksyvät jatkuvasti asiasta keskustelijoihin (Ad Hominem -hyökkäyksiin) mutta nyt ajattelin että ehkä on aika hylätä nimimerkki Whitewash ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei siksi että vaikuttaisi että palstalla olisi enemmän keskustelijoita, vaan siksi että saisin olla rauhassa, ilman jatkuvaa kiusaamista ja aiheettomia syytöksiä.

Kiusaamisella siis on saatu aikaan se että minä nyt todella pitkän ajan, pitkämielisyyden ja anteeksiannon jälkeen päädyin siihen että en jaksa enää ja halusin päästä irti siitä jatkuvasta nälvimisestä. Kristityt ja kirkon puolestapuhujat, katsokaa nyt tätä. Katsokaa ja miettikää että tätäkö kirkossa teille opetetaan? Onko tämä sitä lähimmäisenrakkautta josta kristityt puhuvat. Minusta se ei ole. Minusta lähimmäisenrakkautta ei ole se että netissä jatkuvasti päivästä toiseen heitellään täysin aiheettomia syytäksiä viattoman ihmisen päälle.

En minä täällä ole viestejä muilla nimimerkeillä kirjoitellut. Ja en ole mitään poistellut, en minä ole mikään sheriffi. Ateismi-palstan sheriffi olin pari vuotta sitten mutta kyllästyin erääseen Belial-nimiseen ateistimulkkuun jonka takia minä itse päätin sen homman lopettaa. Kirkosta eoramis-aplstan sheriffi en ole ollut koskaan, silti olen saanut osakseni syytöksiä että salaa moderoisin viestejä epäreilusti ja poistelisin täällä kaikenlaisia viestejä. Paskat. Suomi24 ne poistaa.

Tämä minun nettipersoonaani kohdistuva ajojahti loppuu nyt omalta osaltani tähän. Ymmärrän sen että kirkkofaneilla ei ole nyt kivaa koska todellisuus on se mitä se on, kirkolla menee asiat päin vittua ja jäsenet häviävät. Ei siitä pidä kuitenkaan suuttua ja suunnata sitä vihaa toisten ihmisten piinaamiseen. Minä en enää jaksa olla pilkkakirveen piestävänä.

Sinä nimimerkitön ääliö: tee nyt miehen työ ja rekisteröi itsellesi nimimerkki. Osoita että sinä pystyt siihen mitä sinä minulta vaadit: että esiintyisin vain ja ainoastaan yhdellä nimimerkillä. Sinun sanoillasi on painoa vasta sitten kun teet ne yhden nimimerkin takaa. Helppo se on puskista huudella törkeyksiä mutta koitapa samaa mitä minä olen tässä vuodet tehnyt, esiintynyt yhdellä ainoalla nimimerkillä tuohon uamenti-nimenvaihtoon saakka.

Adios toviksi.

• beanCounter
        Sinuna kirjoitti:

hankkisin uuden counterin:

Uskovia 44,8% versus uskonnottomia 25,8%

-uskovia siis melkein tuplaten

Uusi counteri on lakkarissa. Ja yhä edelleen ketjun otsikon mukaisesti "Uskovat ovat vähemmistö". Jotta olisi enemmistö, pitäisi olla yli 50 % ja sitä ei 44,8 % ole.

Katsotaanpa tuota Hesarin gallup kyselyä. Siinä on vain yksi yksinkertainen vaihtoehto: "Onko uskonto tärkeä jokapäiväisessä elämässäsi?". Tätä luulisi olevan helppo tulkita, vaikka luvut ei miellyttäisikään.

Eniten uskovia on maissa kuten Indonesia, 99 %. Ymmärrettävää, koska siellä on pakko kuulua johonkin viralliseen uskontokuntaan. Vähiten uskovia on Virossa, 16 %, ja Ruotsissa 17%. Suomessa uskontoa pitää tärkeänä 29 %.

Uskontoa ei siis pidä tärkeänä 71 % vs. pitää tärkeänä 29 %.

Minusta ketjun otsikko pitää edelleen kutinsa, mutta sinä varmaan "tulkitset" näitäkin lukuja jotenkin?

• Matti Möttönen
        Whitewash kirjoitti:

Ok. Olen rehellinen ihminen joten nyt voin sanoa että sait kiinni. Ensimmäistä kertaa kirjoitin toisella nimimerkillä ja myönnän sen. Miksi vaihdoin nimimerkkiäni? Siksi että Whitewash-nimimerkillä esiintyessäni saan niin paljon paskaa niskaani että halusin päästä siitä eroon. Halusin että voisimme vaihteeksi keskustella itse asiasta, eikä aina keskustelijoista. Palstan aiheena on: "Keskustele kirkosta eroamisesta." Palstan aihe ei ole: "Keskustele Whtewashista ja Jori Mäntysalosta." Minä olen ihan oikeasti koittanut olla kiinnittämättä huomiota siihen että keskustelut eksyvät jatkuvasti asiasta keskustelijoihin (Ad Hominem -hyökkäyksiin) mutta nyt ajattelin että ehkä on aika hylätä nimimerkki Whitewash ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei siksi että vaikuttaisi että palstalla olisi enemmän keskustelijoita, vaan siksi että saisin olla rauhassa, ilman jatkuvaa kiusaamista ja aiheettomia syytöksiä.

Kiusaamisella siis on saatu aikaan se että minä nyt todella pitkän ajan, pitkämielisyyden ja anteeksiannon jälkeen päädyin siihen että en jaksa enää ja halusin päästä irti siitä jatkuvasta nälvimisestä. Kristityt ja kirkon puolestapuhujat, katsokaa nyt tätä. Katsokaa ja miettikää että tätäkö kirkossa teille opetetaan? Onko tämä sitä lähimmäisenrakkautta josta kristityt puhuvat. Minusta se ei ole. Minusta lähimmäisenrakkautta ei ole se että netissä jatkuvasti päivästä toiseen heitellään täysin aiheettomia syytäksiä viattoman ihmisen päälle.

En minä täällä ole viestejä muilla nimimerkeillä kirjoitellut. Ja en ole mitään poistellut, en minä ole mikään sheriffi. Ateismi-palstan sheriffi olin pari vuotta sitten mutta kyllästyin erääseen Belial-nimiseen ateistimulkkuun jonka takia minä itse päätin sen homman lopettaa. Kirkosta eoramis-aplstan sheriffi en ole ollut koskaan, silti olen saanut osakseni syytöksiä että salaa moderoisin viestejä epäreilusti ja poistelisin täällä kaikenlaisia viestejä. Paskat. Suomi24 ne poistaa.

Tämä minun nettipersoonaani kohdistuva ajojahti loppuu nyt omalta osaltani tähän. Ymmärrän sen että kirkkofaneilla ei ole nyt kivaa koska todellisuus on se mitä se on, kirkolla menee asiat päin vittua ja jäsenet häviävät. Ei siitä pidä kuitenkaan suuttua ja suunnata sitä vihaa toisten ihmisten piinaamiseen. Minä en enää jaksa olla pilkkakirveen piestävänä.

Sinä nimimerkitön ääliö: tee nyt miehen työ ja rekisteröi itsellesi nimimerkki. Osoita että sinä pystyt siihen mitä sinä minulta vaadit: että esiintyisin vain ja ainoastaan yhdellä nimimerkillä. Sinun sanoillasi on painoa vasta sitten kun teet ne yhden nimimerkin takaa. Helppo se on puskista huudella törkeyksiä mutta koitapa samaa mitä minä olen tässä vuodet tehnyt, esiintynyt yhdellä ainoalla nimimerkillä tuohon uamenti-nimenvaihtoon saakka.

Adios toviksi.

Varmaan sai haluamansa tämä yksi heppu, hihittelee yksin omaa onnistunutta kiusaamiskampanjaansa. Ihmettelinkin jo Whitewashin kärsivällisyyttä, vaikka haukkumista tuli joka päivä. Vähän samaa olen itsekin kokenut, palstan vakiohäirikkö on vienyt nimimerkkini useaan otteeseen ja levittänyt sen kautta törkyään. Oma mokani tietty, kun en ole jaksanut nikkiä rekisteröidä.

Ihmetyttää kyllä kovasti se, mitä tämä kaveri haluaa. Saada kaikille ateisteille pahan mielen? Todella kristillistä. Jos hän käyttäisi saman energian johonkin hyödylliseen, voisi hän oikeasti parantaa kirkon asemaa. Nykymeiningillä hän korkeintaan haavoittaa omaa kirkkoaan mustaamalla sen mainetta.

Kirkon puolustajien kanssa olisi mielenkiintoista jutella asiallisesti, mutta ilmeisesti se ei oikein onnistu. Tällä yhdellä kaverilla on sen verran tarmoa, että eiköhän sama sonnan heittely jatku hamaan tappiin saakka.

Minunkin puolestani palsta saa nyt hetkeksi jäädä. Turha minun on täällä käydä lukemassa ja kirjoittamassa, kun homma menee jatkuvasti täydeksi spedeilyksi. Minä en saa tästä enää mitään. Saa tämä katkera jannu hoilottaa täällä ihan vapaasti samoja juttujaan, ihan sama.

Mutta enköhän minä vielä takaisin tule, kun tarpeeksi suuria kysymyksiä kirkosta eroamiseen liittyen nousee pinnalle. Toivottavasti myös Whitewash palaa vielä :)

Niin ja jos tämä kiusaaja olisi vähääkään mies (vai nainen?), hän pyytäisi anteeksi ja korjaisi tapansa. Luulenpa silti, että sama meininki jatkuu. Ironista tässä on se, että hän yrittää puolustaa uskontoaan tekemällä itse sitä vastaan eli olemalla muille ilkeä, valehtelemalla, varastamalla ja niin edelleen.

• down down down

Kaiken lisäksi tuo uusinkin tutkimus on viisi vuotta vanha vaikka antaa kirkon kannalta jo sekin todella huonoja lukuja. Jos nyt tehtäisiin uusi tutkimus olisi luvut jo kirkon ja uskovien osalta todella surkeita. Olisikin kiva jo nähdä uusi tuore tutkimus.

• ..
        Matti Möttönen kirjoitti:

Varmaan sai haluamansa tämä yksi heppu, hihittelee yksin omaa onnistunutta kiusaamiskampanjaansa. Ihmettelinkin jo Whitewashin kärsivällisyyttä, vaikka haukkumista tuli joka päivä. Vähän samaa olen itsekin kokenut, palstan vakiohäirikkö on vienyt nimimerkkini useaan otteeseen ja levittänyt sen kautta törkyään. Oma mokani tietty, kun en ole jaksanut nikkiä rekisteröidä.

Ihmetyttää kyllä kovasti se, mitä tämä kaveri haluaa. Saada kaikille ateisteille pahan mielen? Todella kristillistä. Jos hän käyttäisi saman energian johonkin hyödylliseen, voisi hän oikeasti parantaa kirkon asemaa. Nykymeiningillä hän korkeintaan haavoittaa omaa kirkkoaan mustaamalla sen mainetta.

Kirkon puolustajien kanssa olisi mielenkiintoista jutella asiallisesti, mutta ilmeisesti se ei oikein onnistu. Tällä yhdellä kaverilla on sen verran tarmoa, että eiköhän sama sonnan heittely jatku hamaan tappiin saakka.

Minunkin puolestani palsta saa nyt hetkeksi jäädä. Turha minun on täällä käydä lukemassa ja kirjoittamassa, kun homma menee jatkuvasti täydeksi spedeilyksi. Minä en saa tästä enää mitään. Saa tämä katkera jannu hoilottaa täällä ihan vapaasti samoja juttujaan, ihan sama.

Mutta enköhän minä vielä takaisin tule, kun tarpeeksi suuria kysymyksiä kirkosta eroamiseen liittyen nousee pinnalle. Toivottavasti myös Whitewash palaa vielä :)

Niin ja jos tämä kiusaaja olisi vähääkään mies (vai nainen?), hän pyytäisi anteeksi ja korjaisi tapansa. Luulenpa silti, että sama meininki jatkuu. Ironista tässä on se, että hän yrittää puolustaa uskontoaan tekemällä itse sitä vastaan eli olemalla muille ilkeä, valehtelemalla, varastamalla ja niin edelleen.

Eiköhän tuo avaus ollut juuri sitä ateistien tarjoamaa "scheissea" jota tämäkin palsta tarjoaa päivittäin.

Mistä muuten päättelette tämän "kiusaajan" olevan kristitty..

Eipä tuo Whitewash juuri parempaa kuvaa anna käyttäen sanoja "ateistimulkku", "ääliö", "päin helvettiä", "paljon paskaa" jne. Ei sekään lähimmäisenrakkautta ole.

Niin metsä vastaa kuin sille huutaa.

• 5 + 3
        .. kirjoitti:

Eiköhän tuo avaus ollut juuri sitä ateistien tarjoamaa "scheissea" jota tämäkin palsta tarjoaa päivittäin.

Mistä muuten päättelette tämän "kiusaajan" olevan kristitty..

Eipä tuo Whitewash juuri parempaa kuvaa anna käyttäen sanoja "ateistimulkku", "ääliö", "päin helvettiä", "paljon paskaa" jne. Ei sekään lähimmäisenrakkautta ole.

Niin metsä vastaa kuin sille huutaa.

"Eiköhän tuo avaus ollut juuri sitä ateistien tarjoamaa "scheissea" jota tämäkin palsta tarjoaa päivittäin."

Mitä scheissea avausviestissä oli? Eikö mielipidettään saa sanoa? Eikä siinä kai mitään virheellistä tietoakaan ollut. Jos joku on sinun kanssasi eri mieltä, ei se tee hänen mielipiteestään paskaa.

Eikä saisi yleistää. Totta kai ääliöitä on sekä ateisteissa että kristityissä, mutta ei silti pidä luulla kaikkien olevan samanlaisia!

Olet varmaan uusi tällä palstalla, kun et tunne tätä yllä mainittua kiusaajaa. Selaa vähän hänen viestejään, niin huomaat hänen olevan kristitty. Taisi jossain viestissä sen ihan suoraankin sanoa, mutta ainakin rivien välistä sen voi lukea helposti.

Minusta Whitewashilla ja Möttösellä oli ihan oikeus kiehahtaa vähän. Turhaa hurskastelua puhua lähimmäisenrakkauden puutteesta tuossa kohti.

• JOKAPÄIVÄISESSÄ
        beanCounter kirjoitti:

Uusi counteri on lakkarissa. Ja yhä edelleen ketjun otsikon mukaisesti "Uskovat ovat vähemmistö". Jotta olisi enemmistö, pitäisi olla yli 50 % ja sitä ei 44,8 % ole.

Katsotaanpa tuota Hesarin gallup kyselyä. Siinä on vain yksi yksinkertainen vaihtoehto: "Onko uskonto tärkeä jokapäiväisessä elämässäsi?". Tätä luulisi olevan helppo tulkita, vaikka luvut ei miellyttäisikään.

Eniten uskovia on maissa kuten Indonesia, 99 %. Ymmärrettävää, koska siellä on pakko kuulua johonkin viralliseen uskontokuntaan. Vähiten uskovia on Virossa, 16 %, ja Ruotsissa 17%. Suomessa uskontoa pitää tärkeänä 29 %.

Uskontoa ei siis pidä tärkeänä 71 % vs. pitää tärkeänä 29 %.

Minusta ketjun otsikko pitää edelleen kutinsa, mutta sinä varmaan "tulkitset" näitäkin lukuja jotenkin?

29% JOKAPÄIVÄISESSÄ elämässään

-ei kaikille uskonnolliselle uskonto ole tärkeää JOKAPÄIVÄISESSÄ elämässään

-opetteleppa lukutaitoa ennen kuin avaudut

• 3+5
        5 + 3 kirjoitti:

"Eiköhän tuo avaus ollut juuri sitä ateistien tarjoamaa "scheissea" jota tämäkin palsta tarjoaa päivittäin."

Mitä scheissea avausviestissä oli? Eikö mielipidettään saa sanoa? Eikä siinä kai mitään virheellistä tietoakaan ollut. Jos joku on sinun kanssasi eri mieltä, ei se tee hänen mielipiteestään paskaa.

Eikä saisi yleistää. Totta kai ääliöitä on sekä ateisteissa että kristityissä, mutta ei silti pidä luulla kaikkien olevan samanlaisia!

Olet varmaan uusi tällä palstalla, kun et tunne tätä yllä mainittua kiusaajaa. Selaa vähän hänen viestejään, niin huomaat hänen olevan kristitty. Taisi jossain viestissä sen ihan suoraankin sanoa, mutta ainakin rivien välistä sen voi lukea helposti.

Minusta Whitewashilla ja Möttösellä oli ihan oikeus kiehahtaa vähän. Turhaa hurskastelua puhua lähimmäisenrakkauden puutteesta tuossa kohti.

"Mitä scheissea avausviestissä oli? Eikö mielipidettään saa sanoa?"

-tottakai mielipiteen saa sanoa, mutta väittämä "uskovat ovat vähemmistö" ei pidä paikkansa, siitähän oli kyse.

• villi huhu
        5 + 3 kirjoitti:

Whitewash = Matti Möttönen

• 3+5 kirjoitti:

"Mitä scheissea avausviestissä oli? Eikö mielipidettään saa sanoa?"

-tottakai mielipiteen saa sanoa, mutta väittämä "uskovat ovat vähemmistö" ei pidä paikkansa, siitähän oli kyse.

Jumalaan uskovia on Suomessa alle puolet väestöstä. Sen todistavat yllä viitatut tutkimukset.

• beanCounter
        JOKAPÄIVÄISESSÄ kirjoitti:

29% JOKAPÄIVÄISESSÄ elämässään

-ei kaikille uskonnolliselle uskonto ole tärkeää JOKAPÄIVÄISESSÄ elämässään

-opetteleppa lukutaitoa ennen kuin avaudut

Krhhömph, ei siis joka päivä.

Tarkoitatko, että esimerkiksi uskonto olisi tärkeä sanotaan nyt vaikka 20.2, 13.5 ja 19.6 esimerkiksi eikä sitten muina päivinä uskonto ei ole tärkeä?

• Dara

"Kirkon tutkimuskeskus on kartoittanut kyselytutkimuksilla suomalaisten uskonnollista identiteettiä. Vuonna 2003 tehdyn Kirkkomonitor 2004 -tutkimuksen mukaan suomalaisista 12 % katsoo olevansa ateisteja. Kristittynä itseään piti 73 %, uskovana 38 % ja uskovaisena 16 %.[11] Kirkkomonitor 2007 -tutkimuksessa kysymyksen vastausvaihtoehtoja lisättiin, ja "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi". Vakaumuksellisia ateisteja oli 5 % ja kristityksi itsensä koki 68 % vastaajista. Uskovana itseään piti 31 % ja uskovaisena 15 %.[12]"

Löytyisikö tähän jotain lähdelinkkejä? Olisi nimittäin kiinnostavaa lukea ihan itse tuo oikea tutkimus ja nähdä kaikki annetut vastausvaihtoehdot. Nimittäin jos ne tosiaan ovat vuonna 2007 olleet nuo mainitut, eli
        - kristitty
        - uskova
        - uskovainen ja
        - vakaumuksellinen ateisti
        niin kuka tahansa tajuaa miten epäpätevät tuollaiset vastausvaihtoehdot tutkimuksen tekemisen kannalta ovat. Siis että jollet katso olevasi vakaumuksellinen ateisti, olet välttämättä jollain tavoin uskova kuitenkin... Eihän tuo voi olla totta?

Mitkähän mahtaisivat olla prosenttiosuudet, jos tutkittaisiin suomalaisten uskonnollisuutta ja vastausvaihtoehdoiksi annettaisiinkin seuraavat:
        - uskonnollisesti välinpitämätön
        - agnostikko
        - ateisti
        - fundamentalistinen konservatiivinen kiihkouskovainen

Mahtaisi Kirkon Hutkimuskeskus olla ilahtunut ;)

• beanCounter
        Dara kirjoitti:

"Kirkon tutkimuskeskus on kartoittanut kyselytutkimuksilla suomalaisten uskonnollista identiteettiä. Vuonna 2003 tehdyn Kirkkomonitor 2004 -tutkimuksen mukaan suomalaisista 12 % katsoo olevansa ateisteja. Kristittynä itseään piti 73 %, uskovana 38 % ja uskovaisena 16 %.[11] Kirkkomonitor 2007 -tutkimuksessa kysymyksen vastausvaihtoehtoja lisättiin, ja "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi". Vakaumuksellisia ateisteja oli 5 % ja kristityksi itsensä koki 68 % vastaajista. Uskovana itseään piti 31 % ja uskovaisena 15 %.[12]"

Löytyisikö tähän jotain lähdelinkkejä? Olisi nimittäin kiinnostavaa lukea ihan itse tuo oikea tutkimus ja nähdä kaikki annetut vastausvaihtoehdot. Nimittäin jos ne tosiaan ovat vuonna 2007 olleet nuo mainitut, eli
        - kristitty
        - uskova
        - uskovainen ja
        - vakaumuksellinen ateisti
        niin kuka tahansa tajuaa miten epäpätevät tuollaiset vastausvaihtoehdot tutkimuksen tekemisen kannalta ovat. Siis että jollet katso olevasi vakaumuksellinen ateisti, olet välttämättä jollain tavoin uskova kuitenkin... Eihän tuo voi olla totta?

Mitkähän mahtaisivat olla prosenttiosuudet, jos tutkittaisiin suomalaisten uskonnollisuutta ja vastausvaihtoehdoiksi annettaisiinkin seuraavat:
        - uskonnollisesti välinpitämätön
        - agnostikko
        - ateisti
        - fundamentalistinen konservatiivinen kiihkouskovainen

Mahtaisi Kirkon Hutkimuskeskus olla ilahtunut ;)

Evlut kirkon tutkimuskeskus noita tekee:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/5FB8E17E8B08FFA6C2257399003EF642?OpenDocument&lang=FI

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/1628DED91F3BB6C4C2257399003F3405/$file/KUVIO%203%20identiteetti.pdf

Vertaapa tuon identiteetti tutkimuksen lukuja. Moni laittaa kyselyssä automaattisesti itsensä kristityksi, jos on vaikka evlut kirkon jäsen. Ja sitten, kun kysytään "Onko uskova", niin 31 % kyllä ja 49 % ei.

Mikähän olisi luotettavin tapa tehdä kysely?

• Otetaas tureeltaan
        beanCounter kirjoitti:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/5FB8E17E8B08FFA6C2257399003EF642?OpenDocument&lang=FI

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/1628DED91F3BB6C4C2257399003F3405/$file/KUVIO%203%20identiteetti.pdf

Vertaapa tuon identiteetti tutkimuksen lukuja. Moni laittaa kyselyssä automaattisesti itsensä kristityksi, jos on vaikka evlut kirkon jäsen. Ja sitten, kun kysytään "Onko uskova", niin 31 % kyllä ja 49 % ei.

tähän kii:

Ei siinä paljon kyselyjä tarvita kun ihmiset äänestävät jaloillaan kirkkoon kuulumisen puolesta - 80% kuuluu kirkkoon vielä lisäksi kirkkoon kuulumattomat uskovat.

N. 90% siis on enemmän tai vähemmän uskonnollisia ja lopuilla 10%:lla on uskonpuutetta tai kieltävät jumalat.

• daksalss
        Otetaas tureeltaan kirjoitti:

tähän kii:

Ei siinä paljon kyselyjä tarvita kun ihmiset äänestävät jaloillaan kirkkoon kuulumisen puolesta - 80% kuuluu kirkkoon vielä lisäksi kirkkoon kuulumattomat uskovat.

N. 90% siis on enemmän tai vähemmän uskonnollisia ja lopuilla 10%:lla on uskonpuutetta tai kieltävät jumalat.

Tämä ketju taisi osua suoraan hermoon.

• Dara
        beanCounter kirjoitti:

Olipas melkoiset vastausvaihtoehdot tuossa identiteettikyselyssä... 15 vastausvaihtoehtoa siis kaikenkaikkiaan. Näistä 12 kpl edusti jotain tapaa uskoa. 2 kpl oli suunnilleen suht neutraaleja (uskonnollisesti liberaalinen ja etsijä). Jos et usko jumalaan, ainoa vaihtoehto oli käytännössä tuo "vakaumuksellinen jumalankieltäjä, ateisti"... Kas kun eivät liittäneet vielä vaikka kirkonpolttajaa tuohon samaan...

Esimerkiksi sellaista vaihtoehtoa kuin uskonnoton ei ollut. Myöskään ei ollut vaihtoehtona agnostikko, tosin tuo uskonnollisesti liberaalinen kai edustanee jotenkin sitä. Liioin ei ollut erikseen edes vaihtoehtoa ateisti, vaan se oli liitetty tarkoittamaan samaa kuin vakaumuksellinen jumalankieltäjä.

Hiemanko tarkoitushakuisia vaihtoehtoja...

• zyrt

Suurin osa kirkkoon kuuluvista on vauvana siihen liitetty. Pakkojäsenyys, josta ei eroon pääse ennen kuin on 18-vuotias. On kirkon taholta räikeää sanoa, että Suomi on kristillinen maa, koska miltei 80% kuuluu kirkkoon.

Nimimerkki Hyvä avaus:

"Vuonna 2003 tehdyn Kirkkomonitor 2004 -tutkimuksen mukaan suomalaisista 12 % katsoo olevansa ateisteja. Kristittynä itseään piti 73 %, uskovana 38 % ja uskovaisena 16 %.[11] Kirkkomonitor 2007 -tutkimuksessa kysymyksen vastausvaihtoehtoja lisättiin, ja "ateismi" vaihtoehto muutettiin muotoon "vakaumuksellinen ateismi". Vakaumuksellisia ateisteja oli 5 % ja kristityksi itsensä koki 68 % vastaajista. Uskovana itseään piti 31 % ja uskovaisena 15 %.[12]"

- Onpa silppuista käsiteviidakkoa. Uskova - uskovainen. Ateisti - vakaumuksellinen ateisti. Mitä helvettiä tuolla oikein haetaan?

• beanCounter

Hyvä esimerkki tarkoitushakuisista kyselyistä on brittien National Secular Societyn arvostelema viranomaisten väestönlaskennan kyselykaavake.

http://www.secularism.org.uk/news/2012/01/census-question-questioned

Olen vähän joutunut työn puolesta opiskelemaan nettimarkkinointia. Se on hämmästyttävää, miten pienillä asioilla voidaan ihmisten päätöksiin vaikuttaa. Onko vaihtoehto ensimmäisenä vai viimeisenä, kysymysten muoto, positiivinen vai negatiivinen vastaus/kysymys jne... Tässä esimerkissä kirkon jäsen voi helposti vastata olevansa kristitty sen enempää miettimättä, vaikka ei kirkon oppeihin uskokaan.

• Kaikkim mittarit
        beanCounter kirjoitti:

Hyvä esimerkki tarkoitushakuisista kyselyistä on brittien National Secular Societyn arvostelema viranomaisten väestönlaskennan kyselykaavake.

http://www.secularism.org.uk/news/2012/01/census-question-questioned

Olen vähän joutunut työn puolesta opiskelemaan nettimarkkinointia. Se on hämmästyttävää, miten pienillä asioilla voidaan ihmisten päätöksiin vaikuttaa. Onko vaihtoehto ensimmäisenä vai viimeisenä, kysymysten muoto, positiivinen vai negatiivinen vastaus/kysymys jne... Tässä esimerkissä kirkon jäsen voi helposti vastata olevansa kristitty sen enempää miettimättä, vaikka ei kirkon oppeihin uskokaan.

puoltavat uskovia olevan kuitenkin uskonnottomia enemmän, kysyttiin miten päin tahansa.

• tunnuslukuja

• Luonnollisesti

"Se onkin hämmästyttävää, miten moni vielä kuuluu kirkkoon. Minusta saa aina kaverin hämmästelemään tätä yhdessä."

Sosiaaliset syyt. Kun ätimuori on uskonnollinen eikä sillä ole enää monta elinvuotta jäljellä, ei sen maailmaa viitsi ruveta järkyttämään kirkosta eroamalla, vaikka sitten pitäisi se verokin maksaa.

"Kokonaan toinen asia on, kun gallupissa kysytään: oletko uskonnollinen tai uskotko esim. kuoleman jälkeiseen elämään. Viimeaikaiset monet tutkimukset ovat kaikki yhtä mieltä, uskovat ovat tällä hetkellä vähemmistö eivät enemmistö."

Luonnollisesti, gallupeissa saa vapaammin olla sitä mieltä mitä oikeasti on. Näkeehän tuon saman vaikka työpaikoilla tai missä vain, jossa joutuu ihmisten kanssa tekemisiin. Todella harvoin törmää uskovaiseen. Itse olen töissä suunnilleen 50 ihmisen porukassa ja niistä ilmeisesti yhden voi luokitella jollakin lailla uskovaksi.

• Kertausta sinulle

Vuonna 2007 suomalaisten uskonnollisuutta selvitettiin kansainvälisessä ISSP 2008 -kyselyssä. Kyselyyn osallistui 1136 henkilöä, jotka vastasivat kysymykseen "Mikä parhaiten kuvaa omaa käsitystänne Jumalan olemassaolosta?" seuraavasti:[13]

En osaa sanoa, 29,5 %

Eli kyllä kantansa ilmoittaneista uskovien tai uskovaisten määrä on uskonnottomia suurempi. Sillä kuuluuko kirkkoon vai ei, ei ole enää niin suurta merkitystä vakaumuksen suhteen kuin ennen.

• beanCounter
        Kertausta sinulle kirjoitti:

En osaa sanoa, 29,5 %

Jos nyt sitten vielä kerran..

Ketjun otsikko on "Uskovat ovat vähemmistö". Vähemmistö tarkoittaa alle 50 % eli alle puolet. Enemmistö tarkoittaa yli 50 % eli yli puolet.

Juuri tuollakin tilastollasi tulit vahvistaneeksi, että uskovia on alle 50 %.

Tämä ketju sai alkunsa näistä tolloista "Yli 80 % kuuluu kirkkoon" avauksista. Niin kuin muka ihmiset tosiaan uskoisivat tällä prosentilla.

Jos yrittäisit pysyä asiassa jatkossa, jookosta?

• kerrataanpa vielä
        beanCounter kirjoitti:

Jos nyt sitten vielä kerran..

Ketjun otsikko on "Uskovat ovat vähemmistö". Vähemmistö tarkoittaa alle 50 % eli alle puolet. Enemmistö tarkoittaa yli 50 % eli yli puolet.

Juuri tuollakin tilastollasi tulit vahvistaneeksi, että uskovia on alle 50 %.

Tämä ketju sai alkunsa näistä tolloista "Yli 80 % kuuluu kirkkoon" avauksista. Niin kuin muka ihmiset tosiaan uskoisivat tällä prosentilla.

Jos yrittäisit pysyä asiassa jatkossa, jookosta?

En osaa sanoa, 29,5 %

Eli uskovia on 44,8% ja ei-uskovia 25,8%

-uskovat siis selvä enemmistö

Kannattaisiko sinun aloittaa peruskoulu uudestaan?

• beanCounter

on todellakin nyt kyllä väärässä.

Jotta "en osaa sanoa" vastaajat saadaan kyselystä pois ja vastaukset 100%:n mukaan jaetaan prosentit 0,705:llä (100-29,5) eli:

44,8 / 0,705 = 63,5% uskovia

25,8 / 0,705 = 36,5% ei-uskovia

Käytännössä siis uskovia on melkein kaksi kertaa enemmän kuin uskomattomia.

• beanCounter

Kiitos nikkivarkaalle, hiveleekö nyt, hiveleekö?

Koulu olisi kyllä kannattanut käydä loppuun.

Tuota nyt ei oikein voi enää asiallisesti selvemmin enää sanoa. Tietysti kyselyyn vastanneet ateistit ovat vähemmistö. Myös agnostikot ovat vähemmistö. Myös uskovat ovat vähemmistö.

Uskovat ja nuo muut ovat vähemistö, koska heitä on alle puolet. Eli alle 50 %.

• beanCounter
        beanCounter kirjoitti:

Kiitos nikkivarkaalle, hiveleekö nyt, hiveleekö?

Koulu olisi kyllä kannattanut käydä loppuun.

Tuota nyt ei oikein voi enää asiallisesti selvemmin enää sanoa. Tietysti kyselyyn vastanneet ateistit ovat vähemmistö. Myös agnostikot ovat vähemmistö. Myös uskovat ovat vähemmistö.

Uskovat ja nuo muut ovat vähemistö, koska heitä on alle puolet. Eli alle 50 %.

jälleen väärässä.

Myönsit sentään jättäneesi koulun kesken joten siitä sympatiat ja toki se osin selittää myös ymmärtämättömyyttäsi - olet vähän niin kuin syyntakeeton.

Uskovat ovat selvä enemmistö tuossa tutkimuksessa (63,5 - 36,5), eihän presidentinvaaleissakaan lasketa tyhjiä ääniä.

Veikkaan muuten sinun äänestäneen Väyrystä - myös toisella kierroksella.

• dskfllss
        beanCounter kirjoitti:

jälleen väärässä.

Myönsit sentään jättäneesi koulun kesken joten siitä sympatiat ja toki se osin selittää myös ymmärtämättömyyttäsi - olet vähän niin kuin syyntakeeton.

Uskovat ovat selvä enemmistö tuossa tutkimuksessa (63,5 - 36,5), eihän presidentinvaaleissakaan lasketa tyhjiä ääniä.

Veikkaan muuten sinun äänestäneen Väyrystä - myös toisella kierroksella.

Ihan näin varmuuden vuoksi kysyn:

onko mielestäsi 44,8 < 50 ?

Ihan pelkkä juu tai vastaus riittää.

• dskfllss
        dskfllss kirjoitti:

onko mielestäsi 44,8 < 50 ?

onko mielestäsi 63,5 < 50 ?

• tsot tsot
        dskfllss kirjoitti:

onko mielestäsi 63,5 < 50 ?

lapset eipäs kinastella olette kumpikin väärässä.
        Kirkkoon kuuluu neljä viidestä suomalaisesta joten uskovat ovat

Y L I V O I M A I N E N E N E M M I S T Ö

• dslsdsds
        tsot tsot kirjoitti:

lapset eipäs kinastella olette kumpikin väärässä.
        Kirkkoon kuuluu neljä viidestä suomalaisesta joten uskovat ovat

Y L I V O I M A I N E N E N E M M I S T Ö

Papalle tiedoksi, että evlutteihin kuuluu kolme neljästä, jos sen haluaa pyöristää.

"Luterilaiseen kirkkoon kuuluvista uskovina piti itseään 46 %.."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskovainen

• Pojulle tiedoksi
        dslsdsds kirjoitti:

Papalle tiedoksi, että evlutteihin kuuluu kolme neljästä, jos sen haluaa pyöristää.

"Luterilaiseen kirkkoon kuuluvista uskovina piti itseään 46 %.."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskovainen

että nyt ei puhuttu evlut. kirkosta vaan kirkosta yleensä. Silloin kirkkoon kuuluu 80% suomalaisista. Tarkkuutta poikaseni.

• Tytsylle tiedoksi
        Pojulle tiedoksi kirjoitti:

että nyt ei puhuttu evlut. kirkosta vaan kirkosta yleensä. Silloin kirkkoon kuuluu 80% suomalaisista. Tarkkuutta poikaseni.

Jos kirkkoon kuuluvien lukumäärä on sulle noin tärkeetä, niin eiköhän lainata vielä muslimitkin mukaan. Ja lasketaan myös tukholmalaiset kirkon jäsenet Suomen lukuihin! Silloin lähennellään jo sitä himoitsemaasi sataa prossaa.

• Transulle tiedoksi
        Tytsylle tiedoksi kirjoitti:

Jos kirkkoon kuuluvien lukumäärä on sulle noin tärkeetä, niin eiköhän lainata vielä muslimitkin mukaan. Ja lasketaan myös tukholmalaiset kirkon jäsenet Suomen lukuihin! Silloin lähennellään jo sitä himoitsemaasi sataa prossaa.

Ei kirkko apuja tarvitse kun siihen koko ajan liitytään enemmän ja erotaan vähemmän.

• dasakjsa

Noh, eroakirkosta.fi sivun mukaan eilen erosi 74 jäsentä.

• dasakjsa

Korjaan vielä että sen sijaaan kirkkoon liittyi 83 jäsentä.

• Heikko yritys
        dasakjsa kirjoitti:

Korjaan vielä että sen sijaaan kirkkoon liittyi 83 jäsentä.

Kirkko ei julkaise päivittäin liittyneiden määriä, eli turha koittaa kusettaa :)

• Ei ehkä sinulle
        Heikko yritys kirjoitti:

Kirkko ei julkaise päivittäin liittyneiden määriä, eli turha koittaa kusettaa :)

mutta minulle, sorry vaan.

• asdasdasdasdassdasda

Nyt ollaan asian ytimessä.

Noista kirkkoon kuuluvista 95% on tapauskovaisia ja loput 5% pihalla todellisuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe