Onko juutalaisten jumalan alku nähtävissä kanaanilaisissa jumalaissa kuten el, jonka nimityksiäkin raamatussa vilisee, vai onko kyseessä myöhempi siirto, jossa midianilainen jumala Jah siirrettiin Elin paikalle?
Juutalaisten jumala
27
288
Vastaukset
- eererererererere
Jumalalla ei ole alkua eikä loppua.Alku voi olla ihmisten käsityksissä hänestä.
Tora kertoo itse Jumalan kertoneen kuinka häntä ennen kutsuttiin EL.nimisenä ja nyt JHWH.na.
Toinen asia on se että Jumlaa kutsutaan eri nimillä sen mukaan mitä Hän tekee. - el - elyon
Toora siis kertoo, mutta jos asiaa tarkastellaan objektiivisesti, herää kysymyksiä.
JOS jumala olisi tehnyt itsensä tunnetuksi ennen Moshea Elinä, miksi Toora kertoo jo Aabrahamin tavanneen JHVH:n?
Aabraham eli kronologisesti paljon ennen Moosesta.- ehjeh eeeee
Kysymyksiä rittää kaikilla meillä.
Ninkuin kirjoitin eri asioissa ja eri aikana on eri nimi.
Oikeasti Jumala sanoi: Minä olen se mikä olen.
Jumala on , yksinkertaista vai?
Olemukseltaan selittämätön ja voima jota on mahdoton käsittää.On aina ollut ja tulee olemaan.
Voi tarkoittaa myös että nimi ei ole merkityksellinen tieto.Olen mikä Olen. - g-a
ehjeh eeeee kirjoitti:
Olemukseltaan selittämätön ja voima jota on mahdoton käsittää.On aina ollut ja tulee olemaan.
Voi tarkoittaa myös että nimi ei ole merkityksellinen tieto.Olen mikä Olen.Juuri tuota nimeä "M-nä O-en" ei saa lausua ääneen.
Esim. heprean kielessä ei itsestä puhuttaessakaan sanota "minä olen tässä", vaan "minä - tässä". "Olen"-sana kuuluu ainoastaan J-malalle. - 13
g-a kirjoitti:
Juuri tuota nimeä "M-nä O-en" ei saa lausua ääneen.
Esim. heprean kielessä ei itsestä puhuttaessakaan sanota "minä olen tässä", vaan "minä - tässä". "Olen"-sana kuuluu ainoastaan J-malalle.Minä OLIN, OLEN ja tulen OLEMAAN se mikä tulen OLEMAAN.
- el - elyon
ehjeh eeeee kirjoitti:
Voi tarkoittaa myös että nimi ei ole merkityksellinen tieto.Olen mikä Olen."Ninkuin kirjoitin eri asioissa ja eri aikana on eri nimi. "
Mielenkiintoinen näkemys. Tuo kuitenkin tarkoittaa sitä, että myös kanaanilaiset palvoivat tätä hiukan ylimielistä tai kyllästynyttä "olen mikä olen" -tyyppiä.
Jos nimet vain vaihtuvat, OLEN MIKÄ OLEN on myös Ba'al, joka kaiketi oli kanaanilaisen pantheonin mukaan Elin poika, ainakin joidenkin mukaan. Tosin tämä vaihtelee alueittain ja aikakausittain. - aito israelson
g-a kirjoitti:
Juuri tuota nimeä "M-nä O-en" ei saa lausua ääneen.
Esim. heprean kielessä ei itsestä puhuttaessakaan sanota "minä olen tässä", vaan "minä - tässä". "Olen"-sana kuuluu ainoastaan J-malalle.siis jos ei saa sanoa ehje tai ehje asher ehje- olla verbin käyttö rajoittuisi mahdottomuuksiin.
"Olla" ei taivu preesenissä, mutta ei se taivu siihen arabiassakaan. Olla verbi ei kuulu jumalalle, vaan seemiläisten kielten verbitaivutus on tällaista.Muuten kaikki muutkin nykyheprean preesensit ovat tehtyjä,tuota muotoa ei ollut vanhassa hepreassa . - Ehjeh 333
el - elyon kirjoitti:
"Ninkuin kirjoitin eri asioissa ja eri aikana on eri nimi. "
Mielenkiintoinen näkemys. Tuo kuitenkin tarkoittaa sitä, että myös kanaanilaiset palvoivat tätä hiukan ylimielistä tai kyllästynyttä "olen mikä olen" -tyyppiä.
Jos nimet vain vaihtuvat, OLEN MIKÄ OLEN on myös Ba'al, joka kaiketi oli kanaanilaisen pantheonin mukaan Elin poika, ainakin joidenkin mukaan. Tosin tämä vaihtelee alueittain ja aikakausittain.Niin kuin kirjoitin Jumalalla on eri nimi myöskin silloin kun hän tekee eri asioita:
Elohim silloin kun hän loi maailman jne.
--Mielenkiintoinen näkemys. Tuo kuitenkin tarkoittaa sitä, että myös kanaanilaiset palvoivat tätä hiukan ylimielistä tai kyllästynyttä "olen mikä olen" -tyyppiä.--
Se on juutalainen näkemys Talmudista poimittu.
Tuo ei ole yhtään mielenkiintoinen näkemys: ylimielinen ja kyllästynyt.
Kaikkea muuta.
Kanaanilaiset palvoivat omia Jumaliaan oikean Jumalan käskyjen ja toiveiden vastaisesti esim. uhraamalla ihmisiä ja tekemällä kauhistuksia.
Nuo Jumalan toiveet ja käskyt voimme lukea Toorasta
EL on minun tietojeni mukaan yleisana Jumalalle samalla tavalla kuin Allah on islamilaisille - jaakobista
Ehjeh 333 kirjoitti:
Niin kuin kirjoitin Jumalalla on eri nimi myöskin silloin kun hän tekee eri asioita:
--Mielenkiintoinen näkemys. Tuo kuitenkin tarkoittaa sitä, että myös kanaanilaiset palvoivat tätä hiukan ylimielistä tai kyllästynyttä "olen mikä olen" -tyyppiä.--
Kaikkea muuta.
Kanaanilaiset palvoivat omia Jumaliaan oikean Jumalan käskyjen ja toiveiden vastaisesti esim. uhraamalla ihmisiä ja tekemällä kauhistuksia.
EL on minun tietojeni mukaan yleisana Jumalalle samalla tavalla kuin Allah on islamilaisilleRaamattu kertoo milloin Jumalaa alettiin kutsumaan nimeltä.
1Mos.4:26
Ja myöskin Seetille syntyi poika , ja hän antoi hänelle nimen Enos.
Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
Jumala siis ilmoitti nimensä jo varhain niin että myös Adamille tarjoutui tilaisuus lähestyä Jumalan nimeä.
www.biblestudents.net - kyllä kyllä222
jaakobista kirjoitti:
Raamattu kertoo milloin Jumalaa alettiin kutsumaan nimeltä.
1Mos.4:26
Ja myöskin Seetille syntyi poika , ja hän antoi hänelle nimen Enos.
Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
Jumala siis ilmoitti nimensä jo varhain niin että myös Adamille tarjoutui tilaisuus lähestyä Jumalan nimeä.
www.biblestudents.netKyllä juuri niin mutta nimeä ei mainittu.
Muistan hämärästi kiinalaisilla olleen perimätietoa että Jumalan nimi olisi Jahuu tai Jahu - el - elyon
Ehjeh 333 kirjoitti:
Niin kuin kirjoitin Jumalalla on eri nimi myöskin silloin kun hän tekee eri asioita:
Kaikkea muuta.
EL on minun tietojeni mukaan yleisana Jumalalle samalla tavalla kuin Allah on islamilaisilleEhjeh 333
El on kanaanilaisten pääjumala vaikka tarkoittaakin vain jumalaa...
"ʾĒl (written aleph-lamed, e.g. - el - elyon
el - elyon kirjoitti:
Ehjeh 333
El on kanaanilaisten pääjumala vaikka tarkoittaakin vain jumalaa...
"ʾĒl (written aleph-lamed, e.g.ʾĒl (written aleph-lamed, e.g. ,is a Northwest Semitic word meaning "deity", cognate to Akkadian ‘ilu and then to Hebrew עֵלִי: Eli and Arabic إيل.
In the Canaanite religion, or Levantine religion as a whole, Eli or Il was the supreme god,[2] the father of humankind and all creatures and the husband of the goddess Asherah as recorded in the clay tablets of Ugarit (modern Rās Shamrā - Arabic: رأس شمرا, Syria).[2]
The noun ʾēl was found at the top of a list of gods as the Ancient of gods or the Father of all gods, in the ruins of the royal archive of the Ebla civilization, in the archaeological site of Tell Mardikh in Syria dated to 2300 BC."
http://en.wikipedia.org/wiki/El_(deity)
Myös juutalaiset uhrasivat lapsiaan jumalille, ainakin raamatun mukaan. - niin oli eoeoeooe
el - elyon kirjoitti:
ʾĒl (written aleph-lamed, e.g. ,is a Northwest Semitic word meaning "deity", cognate to Akkadian ‘ilu and then to Hebrew עֵלִי: Eli and Arabic إيل.
In the Canaanite religion, or Levantine religion as a whole, Eli or Il was the supreme god,[2] the father of humankind and all creatures and the husband of the goddess Asherah as recorded in the clay tablets of Ugarit (modern Rās Shamrā - Arabic: رأس شمرا, Syria).[2]
The noun ʾēl was found at the top of a list of gods as the Ancient of gods or the Father of all gods, in the ruins of the royal archive of the Ebla civilization, in the archaeological site of Tell Mardikh in Syria dated to 2300 BC."
http://en.wikipedia.org/wiki/El_(deity)
Myös juutalaiset uhrasivat lapsiaan jumalille, ainakin raamatun mukaan.Niin , tarkoittaa Jumalaa, niin myös juutalaisuudessa.
Täytyy taas muistuttaa että juutalaisuudessa on useita Jumalannimiä ja yksi salainen nimi jota sai käyttää vain temppelissä.
--Myös juutalaiset uhrasivat lapsiaan jumalille, ainakin raamatun mukaan. --
Kohta oli?
Jotkut suomalaiset satanistitkin tekevät rituaalimurhia ,vaika ne ovat kielettyjä sekä, maallisessa , että uskonnollisessa laissa. - jaakobista
niin oli eoeoeooe kirjoitti:
Niin , tarkoittaa Jumalaa, niin myös juutalaisuudessa.
Täytyy taas muistuttaa että juutalaisuudessa on useita Jumalannimiä ja yksi salainen nimi jota sai käyttää vain temppelissä.
Kohta oli?
Jotkut suomalaiset satanistitkin tekevät rituaalimurhia ,vaika ne ovat kielettyjä sekä, maallisessa , että uskonnollisessa laissa.Jumala itse kieltää ehdottomasti "iljettävät uhrit"!
Esim. 3Mos.18:21 ja 20:1-5
Ympäröivien kansojen vastenmieliset tavat tuli pitää poissa Israelista ja rangaistus oli se mitä voitiin vaatia: kuolemanrangaistus.
2:n Aikakirja kertoo luvussa 33, Kuningas Manassesta joka erehtyi epäjumalan palvelukseen monella tavalla, laittaen muun muassa "poikia kulkemaan tulen läpi".
- tuo "kulku tulen läpi" ei vaatinut näiden lasten kirjaimellista kuolemaa, mutta ennen pitkää se olisi voinut johtaa myös kirjaimelliseen uhraukseen.
Manassa sai rangaistuksen Jumalalta ja ymmärsi tehneensä väärin, katui ja nöyrtyi YHWH :n edessä ja Jumala kuuli hänen rukouksensa...
Profeetta Jeremia kuvaa antautumista epäjumalan palvontaan ja sitä seuraavaan Jumalan rangaistukseen, esimerkiksi luvussa 19:3-15
- emme voine profeetan sanasta kuitenkaan tehdä suoranaista johtopäätöstä että Israelin ja Juudan keskuudessa olisi kuitenkaan tapahtunut suoranaista iljettävää lapsen kuoleman vaatinutta uhrausta, sillä Raamattu ei kerro tällaista tapausta.
-viattoman veren vaatinutta uhrausta tulisi käsitellä vertauskuvallisella tavalla?
- voi tietysti olla mahdollista että niin hirvittävä teko on mahdollisesti tapahtunut niin kuin nykyäänkin voi tapahtua.
Psalmi 16 kuvaa elämää rakastavan Jumalan yhteydessä, - Lohduttavia sanoja! - el - elyon
niin oli eoeoeooe kirjoitti:
Niin , tarkoittaa Jumalaa, niin myös juutalaisuudessa.
Kohta oli?
Jotkut suomalaiset satanistitkin tekevät rituaalimurhia ,vaika ne ovat kielettyjä sekä, maallisessa , että uskonnollisessa laissa.Nimimerkki "niin oli eoeoeooe", miksi esität juutalaisten puolesta kommentteja kun et tiedä juutalaisuudesta mitään, etkä tunne raamattuakaan?
Sinulla ei ole minkäänlaista uskotavuutta, jopa ei-juutalaiset tietävät lapsiuhreista raamatussa.
Juutalaisten jumalalla on YKSI nimi, se jonka hän antoi Moosekselle erämassa. Tämän nimen lausumiskiellosta on ollut kyse, jos et ole vielä ymmärtänyt lukemaasi.
Ps. 106:37
Ja he uhrasivat poikiansa ja tyttäriänsä riivaajille.
Jer. 7:31
Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon, polttaakseen tulessa poikiansa ja tyttäriänsä, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.
Olet pelkkä trolli jolla ei ole aikomustakaan keskustella asiallisesti mistään. - :D
"vesako sielä"
"Miksi kirjoitan tänne?
Olen kirjoittanut jo 7 vuotta tällä palstalla ja aion ainakin seurata palstaa vastaedeskin. "
Et vastannut kysymykseen, joten laitan sen uudelleen:
miksi esität juutalaisten puolesta kommentteja kun et tiedä juutalaisuudesta mitään, etkä tunne raamattuakaan?
Koeta vastata nyt toisella kerralla kysymykseen, eikä sen viereen.
"Miksi itse kirjoitat tänne juutalaisvastaisia kirjoituksia ja linkität
natsilinkeille?
Uskottavuus? onko Laurion linkki uskottava? "
Missä ovat nämä mainitsemasi linkit?
"Minäkin tiedän lapsiuhreista ja Molokin kidasta.Se on vain tärkeämpää sinulle esittää kohdat..saat vähän tekemistä. "
Valitettavasti uskottavuutesi meni jo monta viestiä sitten. Laita clerasilia siihen nenän päässä olevaan finniin tai pyydä äitiä puristamaan se. Toivottavasti sattuu.
"Vai niin se on ihan perusasioita että juutalaisuudessa on Jumalalla monta nimeä. "
Valitettavasti uskottavuutesi meni jo monta viestiä sitten.
Juutalaisten jumalalla on YKSI nimi, se jonka hän antoi Moosekselle erämassa. Tämän nimen lausumiskiellosta on ollut kyse, jos et ole vielä ymmärtänyt lukemaasi.
"Pyh vai Lauriota jälleen kerran. viimeksi hänestä kuultiin muutama vuosi sitten ja yleensä poistettiin heti. "
Missä?? Ilmoitin kommenttisi ylläpidolle, koska tarkoituksesi on vain ja ainoastaan haastaa riitaa ja trollata. - sika metsään22
:D kirjoitti:
"vesako sielä"
"Miksi kirjoitan tänne?
Olen kirjoittanut jo 7 vuotta tällä palstalla ja aion ainakin seurata palstaa vastaedeskin. "
Et vastannut kysymykseen, joten laitan sen uudelleen:
miksi esität juutalaisten puolesta kommentteja kun et tiedä juutalaisuudesta mitään, etkä tunne raamattuakaan?
Koeta vastata nyt toisella kerralla kysymykseen, eikä sen viereen.
"Miksi itse kirjoitat tänne juutalaisvastaisia kirjoituksia ja linkität
natsilinkeille?
Uskottavuus? onko Laurion linkki uskottava? "
Missä ovat nämä mainitsemasi linkit?
"Minäkin tiedän lapsiuhreista ja Molokin kidasta.Se on vain tärkeämpää sinulle esittää kohdat..saat vähän tekemistä. "
Valitettavasti uskottavuutesi meni jo monta viestiä sitten. Laita clerasilia siihen nenän päässä olevaan finniin tai pyydä äitiä puristamaan se. Toivottavasti sattuu.
"Vai niin se on ihan perusasioita että juutalaisuudessa on Jumalalla monta nimeä. "
Valitettavasti uskottavuutesi meni jo monta viestiä sitten.
"Pyh vai Lauriota jälleen kerran. viimeksi hänestä kuultiin muutama vuosi sitten ja yleensä poistettiin heti. "
Missä?? Ilmoitin kommenttisi ylläpidolle, koska tarkoituksesi on vain ja ainoastaan haastaa riitaa ja trollata.--miksi esität juutalaisten puolesta kommentteja kun et tiedä juutalaisuudesta mitään, etkä tunne raamattuakaan?
Niinkuin itse kirjoitit sana on vapaa mutta tähdentäisin vielä sitä että tietyillä ehdoilla sana on vapaa..tiedätkö ne ehdot?
Kukaan ei tiedä juutalaisuudesta kaikkea ja vielä ulkomuistista. Et sinäkään tiedä muista kuin negatiivisista ja erikoisista asioista ja puolesi olet jo valinnut, juutalaisvastaisuuden.
Se olikin törkein erehdys sinulta tuo Laurion linkitys Talmud-asioissa ja vielä toitotit tapasi mukaan että miksei keskustella Talmud-väärennöksisistä Laurion ehdoilla.
hahahah
- vanha ja vakaa
muinaiset Egyptiläiset palvoivat aurinkoa jumalanaan.
Se ainakin on olemassa.
Ei jumala ole ihmiskunnan ulkopuolella oleva olento tai henki joka kyttää meitä ja vaatii kaikenlaista.
Koko Universum kaikkine elävineen on yhtä jumalaa.
Persoonallinen jumala on mielisairas ajatus.
Jumalien keksiminen ja kiihkoiluuskonnot ovat vain tuoneet sotaa, tappamista,maanryöstöä, kaikkea pahaa tullessaan.
Budhalaiset ovat viisaita, eivät palvele jumalia.
Ja Budha on oikeasti ollut olemassa ja on vieläkin reinkarnaation valossa tarkasteltuna.- ai mää vai ???
Aurinko on olemassa ..hyvä!
---Ei jumala ole ihmiskunnan ulkopuolella oleva olento tai henki joka ..--
Et siitä voi olla niin varma
--Koko Universum kaikkine elävineen on yhtä jumalaa.
Tähän yleensä päädytään loppupeleissä ainakin kabbalassa.
--Persoonallinen jumala on mielisairas ajatus.
Mitä tarkoitat persoonallisella Jumalalla?
--Budhalaiset ovat viisaita, eivät palvele jumalia.--
Eivät kaikki heistäkään ole viisaita ja jotkut heistä palvovat Budhaa Jumalana .
--Vrt juutalaiset ja Nobelit.
Oikeasti en tiedä siitä paljon mutta uskon heiläkin olevan Jumalan.
Oletetaan että Buddha on ollut olemassa, aivan varmasti ei tiedetä.
Kuka on Buddhan reinkarnaatio?
-- - vanha ja vakaa
ai mää vai ??? kirjoitti:
Aurinko on olemassa ..hyvä!
---Ei jumala ole ihmiskunnan ulkopuolella oleva olento tai henki joka ..--
Et siitä voi olla niin varma
--Koko Universum kaikkine elävineen on yhtä jumalaa.
Tähän yleensä päädytään loppupeleissä ainakin kabbalassa.
--Persoonallinen jumala on mielisairas ajatus.
Mitä tarkoitat persoonallisella Jumalalla?
--Budhalaiset ovat viisaita, eivät palvele jumalia.--
Eivät kaikki heistäkään ole viisaita ja jotkut heistä palvovat Budhaa Jumalana .
--Vrt juutalaiset ja Nobelit.
Oikeasti en tiedä siitä paljon mutta uskon heiläkin olevan Jumalan.
Oletetaan että Buddha on ollut olemassa, aivan varmasti ei tiedetä.
Kuka on Buddhan reinkarnaatio?
--olen minä varma, ei ole mitään näyttöä persoonallisesta jumalasta.
Onhan se jumala personoitu uskonnoissa joksikin olennoksi tai ajattelvaksi "vanhaksi äijäksi. "Jos ei näin olisi niin miksi sitä palvellaan ja jopa jutellaan sille ja anellaan kaikenlaista siltä. Kuvaile sitten itse jumala.
Budhalaiset uskovat karmaan ja jälleensyntymiseen. Jos kaikki olisivat budhalaisia
ei mitään pahaa olisi olemassa juuri tämän takia. Kukaan ei uskaltaisi tehdä pahaa kun se heijastuu takaisin joko tässä tai seuraavassa elämässä. Myös hyvä heijastuu takaisin, hyvä ajatuskin.
Ehkä Apollonius Tyanalainen oli Budhan reinkarnaatio, kenties Nasaretilainenkin. - g-a
vanha ja vakaa kirjoitti:
olen minä varma, ei ole mitään näyttöä persoonallisesta jumalasta.
Onhan se jumala personoitu uskonnoissa joksikin olennoksi tai ajattelvaksi "vanhaksi äijäksi. "Jos ei näin olisi niin miksi sitä palvellaan ja jopa jutellaan sille ja anellaan kaikenlaista siltä. Kuvaile sitten itse jumala.
Budhalaiset uskovat karmaan ja jälleensyntymiseen. Jos kaikki olisivat budhalaisia
ei mitään pahaa olisi olemassa juuri tämän takia. Kukaan ei uskaltaisi tehdä pahaa kun se heijastuu takaisin joko tässä tai seuraavassa elämässä. Myös hyvä heijastuu takaisin, hyvä ajatuskin.
Ehkä Apollonius Tyanalainen oli Budhan reinkarnaatio, kenties Nasaretilainenkin.J-malan voi kokea esim. pyhyyden ilmapiirinä ja läsnäolona.
- vanha ja vakaa
g-a kirjoitti:
J-malan voi kokea esim. pyhyyden ilmapiirinä ja läsnäolona.
missä?
- g-a
missä?
Omassa rukouksessa.
Lukemalla raamattua.
Synagoogassa. Kirkossa. - vanha ja vakaa
g-a kirjoitti:
Omassa rukouksessa.
Lukemalla raamattua.
Synagoogassa. Kirkossa.metsässä, luonnossa, kallionkielekkeellä, järvenrannalla, erämaajärvellä,
siellä voi kokea jumalan, ei missään ihmisen rakentamassa tai kirjoittamassa.
Olen minä joskus rukoillut, tulos sama kuin olisi jutellut kompostikasalle.. - g-a
metsässä, luonnossa, kallionkielekkeellä, järvenrannalla, erämaajärvellä,
siellä voi kokea jumalan, ei missään ihmisen rakentamassa tai kirjoittamassa.
Olen minä joskus rukoillut, tulos sama kuin olisi jutellut kompostikasalle..Jumala löytyy myös luonnosta.
Ehkä et huomannut J-malan vastausta.
Kun paljon rukoilee, alkaa huomata sen vaikutuksen esim. erikoisena mielentyyneytenä ja rauhana. Sitten alkaa huomata muutakin vaikutusta. Tietynlaista johdatusta, silloin on suostuttava J-malan ohjaukseen, se on luottamusta ja nöyryyttä J-malaa kohtaan.
- muu-kansalainen
Ykseys moninaisuudessa, tai moninaisuudesta huolimatta.
- el - elyon
Kun mainitsin tuosta jumalan nimen esiintymisestä jo ennen Moshea, niin mielenkiintoinen näkemys putkahti esiin. Qumranista löytynyt genesiksen apokryfi kertoo kohdan jossa Abram sanoo Sodoman kuninkaalle vannovansa kaikkein korkeimmalle jumalalle (El Elyon) ettei ota mitään siitä mikä tämän on.
Sen sijaan raamatusta löytyvä pätkä, joka perustuu masoreettiseen tekstiin, sisältää tetragrammin JHVH. Ehkäpä masoreetit ovat lisäilleet nimen muuallekin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482