Antaako uskonto tilaa hulludelle?

'Turust

Papilta vaadittavalta teologian maisterin tutkintoon tähtääviin opintoihin sisältyy tärkeänä osana psykiatrian opinnot tasolle jossa papin pitäisi pystyä erottamaan tavallinen uskova tavallisesta hullusta.

Psykoottisella ja uskonnollisella todellisuudentulkinnalla on selkeitä yhtäläisyyksiä, joita ovat esimerkiksi erilaiset harha-aistimukset, niiden toisistaan erottaminen on tärkeää, koska yksilöllä, jonka todellisuudentulkinta määritellään psykoottiseksi, on oikeus saada lääketieteellistä hoitoa. Yksilön uskonnollista todellisuudentulkintaa suojaa uskonnonvapaus, eikä sitä saa hoitaa sairautena.

Käsitteet ovat sinällään selkeitä. Miten menetellä tapauksessa jossa yksittäinen henkilö on hullu sekä uskova? Tällainen henkilö saattaa jäädä kokonaan sivuun sekä lääketieteellisistä, että sielunhoidollisista toimenpiteistä.

Miten mormonit menettelevä mainituissa raja tapauksissa?

Turust

14

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

Esim. jos saavat kuumia aaltoja eli ns. lämpimän totuuden tunnun?!?!

Ovatko he laskeneet alleen vai tulleet hulluiksi?!?!

• tämä selkokieltä

Minusta henkilö saa olla itsessään mitä haluaa. mutta jos hän on vaaraksi perheelleen tai muille ulkopuolisille, niiin se on jo yhteiskunnallisestikin vakava asia. MISSÄ MENEE RAJA?

• Heh...

Meidän kylällämme oli kirkon yhteisvastuukeräystä suorittava henkilö, joka sanoi keräyksen olevan alkoholismin hyväksi. Hauska täti muutenkin ja täysin vaaraton.

• R. Sitia

Mormonien maallikkopapisto on kouluttamatonta sielunhoidolliseen toimintaan. Jos seurakunnan piispa ei sattumalta ole itse siviilityössään psykologiaan perehtynyt niin tätähän ei oteta mitenkään huomioon.

Tilanne kehkeytyy erityisen ongelmalliseksi pakkomielteisten ihmisten kanssa toimittaessa. Maallikkopappi saattaa hyvinkin kannustaa ja rohkaista pakkomielteistä uskonnonharjoittamista näin kiihdyttäen entisestään ongelmallisen ihmisen syvenevää henkistä syöksykierrettä.

• Stendhalin syndroomaan kuuluu mm. vahvasti innoittunut hengellinen tunnetila joka erkaannuttaa todellisuudesta. Se ilmenee käytännössä mm. ilmoitusten vastaanottamisena, näkyinä, profetointina ja Jumalalta saatuina erityisvaltuututuksina.

Yleensä tämä psykoosi on lääkkeillä hoidettavissa, lyhyt sairaalahoito on tarpeellinen..

• terap.

Tässä eräs kristitty, joka kiertää seurakuntia (lähinnä luterilaisia, helluntai- ja vapaakirkollisia) kouluttaen mm. vastuunkantajia aloituksen aihealueissa.

Tuskin kuitenkaan on mahdollista, että kukaan kristitty pääsee vaikuttamaan MAP-kirkossa? Kaiken tulee ehdottomasti olla amerikkalaislähtöistä ja sekin kaikki tiukasti oman kirkon perua?

• 'Turust
        terap. kirjoitti:

linkki unohtui:

http://www.reijotelaranta.fi/perheniemen_opisto/petri_valimaki_esittaytyy/

Kouluttamattoman maallikon ei koskaan pidä ryhtyä sielunhoitoon. Seraukset tällaisesta asiantuntemattomasta toiminnasta ovat usein korjaamattomat vammat.

Olisi paikallaan tarkistaa lainsäädäntöämme sekä valvontaa näissä monimutkaisissa asioissa.

Seurakuntien diakonissat ovat asiaan vaadittavan korkeakoulututkinnon suorittaneita, usein teologian maistereita.

Turust

• tode*
        'Turust kirjoitti:

Kouluttamattoman maallikon ei koskaan pidä ryhtyä sielunhoitoon. Seraukset tällaisesta asiantuntemattomasta toiminnasta ovat usein korjaamattomat vammat.

Olisi paikallaan tarkistaa lainsäädäntöämme sekä valvontaa näissä monimutkaisissa asioissa.

Seurakuntien diakonissat ovat asiaan vaadittavan korkeakoulututkinnon suorittaneita, usein teologian maistereita.

Turust

Petri Välimäki, tuttu mies mm. radio Dein illoista:

http://www.radiodei.fi/?sid=150

Kyllä se Joku Muu, joka antaa kyvyn jakaa Armoa, kuin korkeakoulututkinto. Ei sitä Petrilläkään vastavalmistuneena ollut. Koulutus antaa kehykset, mutta Henki jakaa lahjat. Petri Välimäki on saanut monta armolahjaa.

• 'Turust
        tode* kirjoitti:

Petri Välimäki, tuttu mies mm. radio Dein illoista:

http://www.radiodei.fi/?sid=150

Kyllä se Joku Muu, joka antaa kyvyn jakaa Armoa, kuin korkeakoulututkinto. Ei sitä Petrilläkään vastavalmistuneena ollut. Koulutus antaa kehykset, mutta Henki jakaa lahjat. Petri Välimäki on saanut monta armolahjaa.

Jotain kontrollia on oltava. Ajatteleppa Tode mitä tapahtuu jos jollekin ihmiselle, jonka humeetti jo ennestään sässäröi, aletaan asiaa ymmärtämättä syöttämään jotain henkilapsioppia. Eritysen vaarallista tuollainen mielen manipuleeraus on lapsille.

Turust

• Tms 1
        'Turust kirjoitti:

Jotain kontrollia on oltava. Ajatteleppa Tode mitä tapahtuu jos jollekin ihmiselle, jonka humeetti jo ennestään sässäröi, aletaan asiaa ymmärtämättä syöttämään jotain henkilapsioppia. Eritysen vaarallista tuollainen mielen manipuleeraus on lapsille.

Turust

No Tode helluntalaisena on tottunut kaikenlaiseen "hihhulointiin", sehän on enemmänkin normaalia kuin omituista siellä. Aikoinaan minä pidin sitä epämielyttävänä kun tutustuin tuohon kirkkoon, mutta tapansa kullakin. Jos se ei minulle sopinut, ei se tarkoita etteikö jotkut voisi siitä pitää, valinnanvapaus ohjaa siinäkin.
        Manipulointia on maailma täynnä, kuka mitäkin tapaa tarjoaa. Lapsiin ja nuoriin vaikuttaa paljon sellainen asia kuin muoti, jos et ole tietyssä muodissa, olet ulkona porukoista.Se on julmaa, siihen en ole kuullut kenenkään puuttuvan. No vaikeaahan se todellisuudessa olisikin.

Siinä olen samaa mieltä Toden kanssa, ettei koulutus ketään papiksi tee, siihen tarvitaan paljon muutakin kuin pelkkä todistus paperilla.

• Tms 1 kirjoitti:

No Tode helluntalaisena on tottunut kaikenlaiseen "hihhulointiin", sehän on enemmänkin normaalia kuin omituista siellä. Aikoinaan minä pidin sitä epämielyttävänä kun tutustuin tuohon kirkkoon, mutta tapansa kullakin. Jos se ei minulle sopinut, ei se tarkoita etteikö jotkut voisi siitä pitää, valinnanvapaus ohjaa siinäkin.
        Manipulointia on maailma täynnä, kuka mitäkin tapaa tarjoaa. Lapsiin ja nuoriin vaikuttaa paljon sellainen asia kuin muoti, jos et ole tietyssä muodissa, olet ulkona porukoista.Se on julmaa, siihen en ole kuullut kenenkään puuttuvan. No vaikeaahan se todellisuudessa olisikin.

Siinä olen samaa mieltä Toden kanssa, ettei koulutus ketään papiksi tee, siihen tarvitaan paljon muutakin kuin pelkkä todistus paperilla.

Minä olen kuunnellut usein helluntailaisten kielillä puhumista jotkut tosin harvoin puhuvat filologisesti kaunista siansaksaa mutta joidenkin puhe kuullostaa aivan hölmöläisten keksinnöiltä.

Kerran kuopiolainen lähkäri puhui kovin huonosti suomea, sanoin, että taitaa tuo todistus taipua paremmin englanniksi, niin lähkäri totesi, ettei osaa lainkaan englantia.

• kannattaa opiskella
        Tms 1 kirjoitti:

Asiaankuuluva koulutus on tätä päivää - oli muoti mikä tahansa.

• 'Turust

Kyllä pätetevyyden hankkinut diakonissa, pappi tai lääkäri on turvallisempi kriisitilanteissa.

Toki missä tahansa yhteisöissä on viisaita suurisydämmisiä ihmisiä, jotka ovat hyvinkin kykeneviä tukemaan lähimmäistään ja tarvittaessa ohjaamaan henkilön oikealle luukulle

Eräissä tapauksissa sielunhoito on äärimmäisen tarkkaa hommaa josta poropeukalot on kertakaikkiaan saatava pois. Koulutusvaatimus poistaa tällaisista vaarallisista puolihulluista hurmahengistä ainakin osan.

Lutkukirkolla on hyvinkin positiivisia kokemuksia tietyt koulutusvaatimukset täyttävästä henkilöstöstä. Tietenkään pelkällä koulutuksella ei yksin ole arvoa.

Turust

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe