Wikipedia esittää seuraavaa:
"Kuitenkin rabbiinisessa juutalaisuudessa ennen ajanlaskun alkua Messiaan katsottiin olevan Vanhan testamentin mukaan itse Jumala (mm. Ps. 2, Snl. 8, Jes 53 jne.) "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
Pitääkö tämä paikkansa?
Messias ja jumala
31
110
Vastaukset
- SB
Tuossa wikin päätelmissä kirjoitettin myös kolminaisuusoppia vastaan.
Rabbiininen juutalaisuus nykymääritelmän mukaan syntyi vasta temppelin tuhon myötä 70 j.a.a.
Sitä ennen juutalaisuus oli monimuotoisempaa kuin ennen temppelin tuhoa. - Messiaasta!!!
"Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on Herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas." (Jesaja 9:5)
- geeaa
Jeesuksen syntymä, sekä ympärileikkaus
Luukas 2:21-40
21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
23 -niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
24 ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
25 Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
26 Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
27 Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan,
28 otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
33 Ja hänen isänsä ja äitinsä ihmettelivät sitä, mitä hänestä sanottiin.
34 Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen: "Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan
35 -ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä-että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi".
36 Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,
37 ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää.
38 Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
39 Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin.
40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä. http://www.jariiivanainen.net/Messias_talmud1.html
Kuten huomaat, juutalaisten historiassa eli heprealaisuudessa ei mainita Herranne
ympärileikkausta pikkupoikana.- geeaa
Sehän lukee tuossa edellä: Luukas: 2:21-40!
Hänet ympärileikattiin Jerusalemin temppelissä 8 päivän ikäisenä.
Se on selvä, ettei Talmud Häntä Messiaana mainitse.
Monessa muussa mielessä varmasti.
Eiväthän juutalaiset tunnusta Häntä messiaaksi.
Se tässä hassua, tahi traagista onkin.
Pakanat saavat Hänestä todistaa. - TARKENNUS !!!
geeaa kirjoitti:
Sehän lukee tuossa edellä: Luukas: 2:21-40!
Hänet ympärileikattiin Jerusalemin temppelissä 8 päivän ikäisenä.
Se on selvä, ettei Talmud Häntä Messiaana mainitse.
Monessa muussa mielessä varmasti.
Eiväthän juutalaiset tunnusta Häntä messiaaksi.
Se tässä hassua, tahi traagista onkin.
Pakanat saavat Hänestä todistaa.> Eiväthän juutalaiset tunnusta Häntä messiaaksi. <
Eiväthän KAIKKI juutalaiset tunnusta Häntä Messiaaksi. Tietysti Jeshuan apostolit ja alkuseurakunnan tunnustuvat olivat KAIKKI JUUTALAISIA UUDESSA LIITOSSAAN ja kasteet ja muut olivat HYVÄÄ JA TERVETTÄ JUUTALAISUUTTA ja samoin tuhansittain heitä tuli Jeshuan JUUTALAISEEN SEURAKUNTAAN.
Myöhemmin hyvä sanoma tuotiin juutalaisen Pietarin kautta myös pakanakansojen ihmisille, kuten myös Jeshua itsekin todisti otollisesta uskosta myös pakanoiden keskuudessa.
Herra Jeshua on Juutalaisten Kuningas ja pakanakansoista saamme tulla liitetyksi Jaloon Juudan Öljypuuhun, sillä pelastus on JUUTALAISISTA. Näin oli silloin Paavalin näistä kirjoittaessa ja näin on myös tänään, sillä Israelin Herra Jeshua on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, totisesti. TARKENNUS !!! kirjoitti:
> Eiväthän juutalaiset tunnusta Häntä messiaaksi. <
Eiväthän KAIKKI juutalaiset tunnusta Häntä Messiaaksi. Tietysti Jeshuan apostolit ja alkuseurakunnan tunnustuvat olivat KAIKKI JUUTALAISIA UUDESSA LIITOSSAAN ja kasteet ja muut olivat HYVÄÄ JA TERVETTÄ JUUTALAISUUTTA ja samoin tuhansittain heitä tuli Jeshuan JUUTALAISEEN SEURAKUNTAAN.
Myöhemmin hyvä sanoma tuotiin juutalaisen Pietarin kautta myös pakanakansojen ihmisille, kuten myös Jeshua itsekin todisti otollisesta uskosta myös pakanoiden keskuudessa.
Herra Jeshua on Juutalaisten Kuningas ja pakanakansoista saamme tulla liitetyksi Jaloon Juudan Öljypuuhun, sillä pelastus on JUUTALAISISTA. Näin oli silloin Paavalin näistä kirjoittaessa ja näin on myös tänään, sillä Israelin Herra Jeshua on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, totisesti.No, tuollako uskonsadulla sionistit perustelee jo vuodesta 1967 jatkuneen, laittoman,
miehityksen Palestiinassa?- en tietenkään
kuksaa2 kirjoitti:
No, tuollako uskonsadulla sionistit perustelee jo vuodesta 1967 jatkuneen, laittoman,
miehityksen Palestiinassa?perustele mitään sellaista mitä ei ole. Jeshua on Koko Maailman Vapahtaja ja kannattaa tehdä rauha Jumalan kanssa ja myös tuntea Israelin Herra, niin ei tarvitse valheissa elää ja terroria harjoittaa vaan voi rakastaa kaikkia lähimmäisiä.
- geeaa
kuksaa2 kirjoitti:
No, tuollako uskonsadulla sionistit perustelee jo vuodesta 1967 jatkuneen, laittoman,
miehityksen Palestiinassa?Ei ed. kirjoittaja ole juutalainen siionisti!
Juuri tämä, että tänne tungetaan ihan muiden uskontojen ja ihmisten juttuja, luuloja ja opetuksia, kuten edellä yhden suomalaisen messiaanisen, aikaansaa väärinkäsityksiä itse juutalaisten suhteen.
Ed. kirjoittajalla ei ole oikeuksia esiintyä, tai esittää asioita juutalaisten nimissä, sillä hän ei juutalaisuskoinen. - Riita risti
geeaa kirjoitti:
Ei ed. kirjoittaja ole juutalainen siionisti!
Juuri tämä, että tänne tungetaan ihan muiden uskontojen ja ihmisten juttuja, luuloja ja opetuksia, kuten edellä yhden suomalaisen messiaanisen, aikaansaa väärinkäsityksiä itse juutalaisten suhteen.
Ed. kirjoittajalla ei ole oikeuksia esiintyä, tai esittää asioita juutalaisten nimissä, sillä hän ei juutalaisuskoinen.Toteat:"Ed. kirjoittajalla ei ole oikeuksia esiintyä, tai esittää asioita juutalaisten nimissä, sillä hän ei juutalaisuskoinen."
Sitten kuitenkin parin pykälän päästä kerrot:
"Minä olen uskonnoltani vielä toistaiseksi evankelisluterilainen".
Olisikohan jossakin kohdassa vakava ristiriita? - geeaa
Riita risti kirjoitti:
Toteat:"Ed. kirjoittajalla ei ole oikeuksia esiintyä, tai esittää asioita juutalaisten nimissä, sillä hän ei juutalaisuskoinen."
Sitten kuitenkin parin pykälän päästä kerrot:
"Minä olen uskonnoltani vielä toistaiseksi evankelisluterilainen".
Olisikohan jossakin kohdassa vakava ristiriita?En kyllä havaitse ristiriitaa.
Olen uskonnoltani kristitty, evankelisluterilainen.
En ole juutalaisuskontoinen, enkä esiinny sellaisena.
Kun puhun "juutalaisuudestani", puhun tietyistä kaukaisista juuristani. Olen etnisesti osin juutalainen.
Olen tämän asian täällä moneen kertaan esiin tuonut.
Olen muilta juuriltani myös suomalainen, eurooppalainen, sekä skandinaavi.
Näillä seikoilla on merkitystä sukututkimuksen kannalta, historiallinen kiinnostus siihen, mistä esivanhemmat ovat tulleet. Näiden tiettyjen etnisten juurien vuoksi tulin tälle foorumille.
Kyllä rikkaat juutalaiset tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi, mutta sinähän oletkin köyhä
lahkolainen, ilmeisesti helluntailainen tai jehovalainen.- geeaa
Minä olen uskonnoltani vielä toistaiseksi evankelisluterilainen.
Mitä tulee niihin kaikkein "rikkaimpiin" juutalaisiin, (jos puhutaan maailman 19 rikkaimmasta perheestä, joihin kuuluu näennäisesti joitakin juutalaisia, sekä "kristittyjä" sukuja! Hah!), he tunnustavat kyllä kaikkea muuta kuin Jeesusta!
Näkemys Jeesuksesta ihmisenä ja Messiaana on juutalainen eli ebioniittinen. Näkemys Jeesuksesta Jumalana on kreikkalainen eli gnostilainen. Kristillinen kirkko sulautti nämä näkemykset toisiinsa sopusointuisesti ja hyvin.
- geeaa
Siis nythän ei ole kysymys näkemyksistä.
Jos on kyse pelkistä näkemyksistä, näkemyksillä ei ole mitään arvoa.
Kukaan täyspäinen ei kumartele uskomuksia, vaan todellista Jumalaa.
Jeesus joko oli / on Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Poika-"persoona" (teologisesti hankala sana), Jumalan Poika, tai ei ollut. Hän joko ON Messias, tai ei ole.
Uskomuksilla ei pitkälle mennä.
- muu-kansalainen
Epioniitit eivät hyväksyneet paavalia
Mutta KTS, eikö sinun pitäisi keskittyä Mahdiin .
Juutalainen idea messiaasta on apinoitu muuallekin, kuin kristinoppiin. Jahas lapse, otetaans nyt rauhallisesti.
SB tuolla esittää, laveasti, että juutalaisuus on ollut monimuotoisempi. Se ei kuitenkaan vastaa esitettyyn kysymykseen, eikä kerro miten esitetyt raamatunpaikat todistavat kolminaisuuden puolesta.
Itselläni on se käsitys, että vaika juutalaisuus personifioi jumalan ominaisuuksia jossain vaiheessa, se ei kuitenkaan koskaan mennyt niin pitkälle kuin kristinusko, eikä myöskään tarkoittanut sellaista.
Ps 2
7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Kertoo joko Daavidista tai Salomosta, ei mistään jumalan persoonasta
Snl. 8 kertoo viisaudesta, josta on ennenkin keskusteltu ja joka on feminiini.
Lisäksi juutalainen perinne kertoo, että toora oli jumalan luona jo ennen luomista ja Siirakin kirja puolestaan yhdistää viisauden ja tooran eli lain toisiinsa.
Jes. 53 kertonee kärsivästä henkilöstä.
Joten ovatko nuo kohdat myös juutalaisten mielestä messiaanisia? Eli koskevatko ne messiasta ja jos, niin osoittavatko ne jollain tavalla, että messias on jumala?
Lukemalla en saa vaikutelmaa siitä, että ne kertoisivat jumalasta.- SB
Niin, tuon wikipedian suomenkielisen lauseen tarkoitus oli vähän hämärä.
Olisiko se kristityn tarkoituksella siihen ympäämä:
Tuossa perinteellinen määritelmä rabbiinisesta juutalaisuudesta:
"Rabbinic Judaism, the normative form of Judaism that developed after the fall of the Temple of Jerusalem (ad 70). (Encyclopedia Brittannica). - SB
SB kirjoitti:
Niin, tuon wikipedian suomenkielisen lauseen tarkoitus oli vähän hämärä.
Olisiko se kristityn tarkoituksella siihen ympäämä:
Tuossa perinteellinen määritelmä rabbiinisesta juutalaisuudesta:
"Rabbinic Judaism, the normative form of Judaism that developed after the fall of the Temple of Jerusalem (ad 70). (Encyclopedia Brittannica).On mahdotonta keskustella jos näin pätkitään vastauksia.
Mihinkähän tuo perustuu?
En todistanut mitään kolminaisuuden puolesta, päinvastoin uskon ja tiedän sen olevan ylitulkintaa 300-luvulta.
Missä kirjoitetaan personoidusta Jumalasta? SB kirjoitti:
On mahdotonta keskustella jos näin pätkitään vastauksia.
Mihinkähän tuo perustuu?
En todistanut mitään kolminaisuuden puolesta, päinvastoin uskon ja tiedän sen olevan ylitulkintaa 300-luvulta.
Missä kirjoitetaan personoidusta Jumalasta?Raamatun käsite Herrasta paljastaa rikkaiden persoonallisen pahuuden.
But I am a timeless god.SB kirjoitti:
On mahdotonta keskustella jos näin pätkitään vastauksia.
Mihinkähän tuo perustuu?
Missä kirjoitetaan personoidusta Jumalasta?"Olisiko se kristityn tarkoituksella siihen ympäämä: "
Se kovasti vaikuttaa sellaiselta.
"On mahdotonta keskustella jos näin pätkitään vastauksia.
Mihinkähän tuo perustuu?"
En ymmärtänyt...
"Missä kirjoitetaan personoidusta Jumalasta? "
En tiedä. Ja mitä se tarkoittaa?
Juutalaisuus kyllä personoi jossain vaiheessa jumalan ominaisuuksia, mutta en ole silti pitänyt tätä jumalan persoonana.
Eihän sekinakaan kaiketi ole persoona, vaan jumalan läsnäolo?
Levinsonin mukaan sapattiliturgiassa on vanhaa alkuperää oleva hymni jumalan ainutlaatuisuudesta, jossa sanotaan:
"Ei ole Voidellun päivinä oleva ketään vertaistasi, lunastajamme, eikä kukaan ole kaltaisesi, vapauttajamme, kun sinä herätät henkiin kuolleet" (aamurukous, ha-kol, jodukha).
Voisiko tämä sekoittaa asioita? Tällä ei tosin ole mitään tekemistä noiden wikin raamatunpaikkojen kanssa, ja Levinson jatkaa myöhemmin toisella rukouksella:
Hän lähettää kerran Voidellun,
kunhan aika on tullut,
vapauttamaan pelasusta odottavat,
hurskaat, jotka ovat pysyneet uskollisina.
Lisäksi hän toteaa:
”Rabbien tulevaisuudentoivo kohdistui oikeamieliseen kuninkaaseen, joka vapauttaisi Israelin sen sortajista. He uskoivat tämän kuninkaan tulevan Daavidin suvusta.”
ja että
juutalaiset edelleen odottavat messiaan saapumista. Juutalaisuuden edustajat korostivat aina, että messias ei vapahda, vaan jumala ja että messias on oikeamielinen mutta MAAILMALLINEN kuningas, lainlaatija ja tuomari, jonka elämä on yhtä rajallinen kuin muidenkin ihmisten
- aito israelson
Ei pidä.
Kristityt itse ja yksin alkoivat tulkita esim psalmia 2 niin että se a) kertoo messiaas b)joka olisi jumalan jumalpoika.Psalmi on kuningaspsalmi ja messsias on Jumalan valitsema ihminen eikä ole muita jumalia kuin JHWH- Tietysti Immanuel
on ihminen ja Jumala, kuten on kirjoitettu: ´Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.´ (Jesaja 7:14)
Tietysti Jumalan Sanan ymmärtämiseen tulee nöyrtyä sillä ihmisen oma viisaus voi ylpeyttä ylläpitää.
Tietysti ei kaikki ymmärrä mitä Immanuel tarkoittaa ja ilman sitä voi olla vaikea ymmärtää Jumalan Ainosyntyisen Messiaan ja Herran ja Kuninkaan olemusta ja sitä, että Jumala tuli Ihmisen Pojaksi kun aika siihen täyttyi.
Kun idän kolme viisasta tulivat Jerusalemiin ja kysyivät "missä on se äsken syntynyt Juutalaisten Kuningas?" Niin monet ihmetteli. Näin se on tänäänkin että tosiasioita ei tunneta eikä voida tunteakkaan ilman Herran Henkeä, josta on kirjoitettu näin:
´Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.´ (Jesaja 11:2)
Ja tämäkin täyttyi Nasaretilaisessa Jeshuassa ja hyvä on että hänessä voi monilla juutalaisilla olla ihan tätä samaa hyvää hengellistä Isältä Jumalalta ja sentähden ei ole kun ei anota ja miksi ei anota vaan ollaan kuin Laodikea omassa rikkaudessaan ja penseydessään ja vieläpä saatetaan halveksia niitäkin, jotka vaeltavat Jumalan vanhurskauden armoliitossa Pojan todistuksessa.
- Jumalan Messiaasta!
Tietysti Immanuel on ihminen ja Jumala, kuten on kirjoitettu: ´Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.´ (Jesaja 7:14)
Tietysti Jumalan Sanan ymmärtämiseen tulee nöyrtyä sillä ihmisen oma viisaus voi ylpeyttä ylläpitää.
Tietysti ei kaikki ymmärrä mitä Immanuel tarkoittaa ja ilman sitä voi olla vaikea ymmärtää Jumalan Ainosyntyisen Messiaan ja Herran ja Kuninkaan olemusta ja sitä, että Jumala tuli Ihmisen Pojaksi kun aika siihen täyttyi.
Kun idän kolme viisasta tulivat Jerusalemiin ja kysyivät "missä on se äsken syntynyt Juutalaisten Kuningas?" Niin monet ihmetteli. Näin se on tänäänkin että tosiasioita ei tunneta eikä voida tunteakkaan ilman Herran Henkeä, josta on kirjoitettu näin:
´Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.´ (Jesaja 11:2)
Ja tämäkin täyttyi Nasaretilaisessa Jeshuassa ja hyvä on että hänessä voi monilla juutalaisilla olla ihan tätä samaa hyvää hengellistä Isältä Jumalalta ja sentähden ei ole kun ei anota ja miksi ei anota vaan ollaan kuin Laodikea omassa rikkaudessaan ja penseydessään ja vieläpä saatetaan halveksia niitäkin, jotka vaeltavat Jumalan vanhurskauden armoliitossa Pojan todistuksessa.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462