Kohta on taas pääsiäinen

zyrt

Kummasti se kidutusjuhla vaihtaa paikkaansa vuosittain. Viime vuonna kauppojen aukioloja rajoitettiin tämän juhlimisen takia loppukuusta, nyt jo alkukuusta. Tiedän minä että se perustuu joihinkin hämyisiin kalenterilaskelmiin, mutta outoa silti.

Minun puolestani uskovaiset voivat juhlia mitä haluavat, mutta miksi kaikki aikataulut ja aukioloajat määritellään heidän tahtonsa mukaan?

11

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paeaesiaenen

      Turun torilla on mielenosoitus tämän asian tiimoilta kiirastorstaina. Uhraamme
      pehmokamelin lukitun alkon oven edessä ja vaadimme ateisteille oikeutta päättää
      kauppojen aukioloajoista kristillisinä pyhinä. Juhlapuheen pitää kössönöm, tapio suomisen äänellä suomeksi tulkattuna. Toivomme runsasta osan- ja kossunottoa.
      Ohjelmassa myös virvelin- ja veivinheittoa aurajokeen ja heti perään lapsille ongintaa

      • tekisi hyvää!

        Muista hihhuli sitten tappa itsesi protestiksi ateismisa kohtaan.


    • manna gryn

      riippuu kait tuosta kuun asennosta pääsiäisen ajankohta.

      pääsiäisessä on sekin hyvä puoli, että saa syödä mämmiä ja saan kaksi palkallista vapaapäivää.

      • zyrt

        Joo, mutta ne palkalliset vapaat on työehtosopimusneuvotteluissa sovittu. Ei ne ole mitään "ylimääräisiä" palkallisia vapaita, vaan osa palkanmaksua, aivan samoin kuin kesälomatkin.

        Pääsiäisen ajankohdan vaihtelu on kuitenkin huvittavaa. Mitä väliä sillä on milloin on täysikuu tai kevätpäiväntasaus tai kuinka monta viikkoa siitä sitten on pääsiäinen ihan "virallisesti"? Jos jeesus kuoli jonain tiettynä päivänä, niin kai se sitten on hänen kuolinpäivänsä.

        "Pääsiäispäivää vietetään ensimmäisenä sunnuntaina kevätpäiväntasauksen (21.3.) jälkeisen täydenkuun jälkeen. Pääsiäispäivä on aikaisintaan 22. maaliskuuta ja viimeistään 25. huhtikuuta. Käytäntö pohjautuu Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 tehtyyn päätökseen."

        http://maaninganseurakunta.fi/39


      • manna gryn
        zyrt kirjoitti:

        Joo, mutta ne palkalliset vapaat on työehtosopimusneuvotteluissa sovittu. Ei ne ole mitään "ylimääräisiä" palkallisia vapaita, vaan osa palkanmaksua, aivan samoin kuin kesälomatkin.

        Pääsiäisen ajankohdan vaihtelu on kuitenkin huvittavaa. Mitä väliä sillä on milloin on täysikuu tai kevätpäiväntasaus tai kuinka monta viikkoa siitä sitten on pääsiäinen ihan "virallisesti"? Jos jeesus kuoli jonain tiettynä päivänä, niin kai se sitten on hänen kuolinpäivänsä.

        "Pääsiäispäivää vietetään ensimmäisenä sunnuntaina kevätpäiväntasauksen (21.3.) jälkeisen täydenkuun jälkeen. Pääsiäispäivä on aikaisintaan 22. maaliskuuta ja viimeistään 25. huhtikuuta. Käytäntö pohjautuu Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 tehtyyn päätökseen."

        http://maaninganseurakunta.fi/39

        palkalliset vapaana pidettävät kirkkopyhät on toki tes:issa neuvoteltuja, mutta itse nuo pyhäpäivät periytyvät sitten kirkkovuodesta. ylimääräisiä vapaita ne siis ovat tavalliselle palkansaajalle.

        mulle käy näinkin, toivottavasti on hyvät pilkkikelit viikonloppuna


      • zyrt
        manna gryn kirjoitti:

        palkalliset vapaana pidettävät kirkkopyhät on toki tes:issa neuvoteltuja, mutta itse nuo pyhäpäivät periytyvät sitten kirkkovuodesta. ylimääräisiä vapaita ne siis ovat tavalliselle palkansaajalle.

        mulle käy näinkin, toivottavasti on hyvät pilkkikelit viikonloppuna

        Ovat ne ylimääräisiä vapaita ihan siinä kuin kesälomatkin, mutta ovat kuitenkin osa palkkaa. Tarkoitan sitä, että kyllä noiden vapaitten hinta on palkkoihin jo laskettu.

        Viikonlopun tv-tarjonnasta en vielä tiedä, mutta kai siellä taas hehkutellaan kärsimystä. Viime vuonna tuli Brianin elämä, nyt ei ikävä kyllä tule.


    • Kristittyjen pääsiäisessä kummallista on sekin että se vietetään ehdottomasti eri aikaan kuin juutalaisten pääsiäinen. Miksi ihmeessä? Vaikka juuri juutalaisen pääsiäisen aikaan Jeesus kristillisen perinteen mukaan tapettiin.

    • peppe

      Koska Suomessa on vationkirkko. Siksi aikataulut ja aukiolot menevät uusiksi.

    • Paskaa duunii

      On se kumma kun niinkin keskeisen jumalhahmon kuin Jeesuksen syntymävuosi on epävarma ja kuolinpäivästäkään ei ole varmuutta. Toisaalta onhan koko juttu pelkkää tarinaa. Nykyään kirjailijat kuitenkin pitävät tarinansa paremmin koossa. Raamatulla oli tosi huono kustannustoimittaja.

      • No ennen vanhaan muistettiin tarkkaan lähinnä vain kuninkaitten ja sen sellaisten syntymäpäivät ja vuodet.


      • zyrt

        "Raamatulla oli tosi huono kustannustoimittaja."

        - Niin oli. Jos tuollaisen käsikirjoituksen nyt lähettäisi kustantajalle, mahtaisivatko vaivautua kirjailijalle edes vastaamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe