Sisäpiiri on ja pysyy

inhoan sisäpiirejä

Mitä tarkoitan sisäpiirillä ortodoksisessa kirkossa, ortodoksissa seurakunnissa. Oli kirkkoherrana kuka tahansa, kanttorina kuka tahansa, suurakunnanneuvosto mikä tahansa, valtuusto mikä tahansa, aina törmään samaan.

Kun paha pappi poistui ja uusi ihana tuli tilalle, muuttuiko sittenkään mikään?

Itse kelaan akselilla; seurakuntalainen-kuorolainen-kanttori-pappi-luottamushenkilö.

Ihmettelen sitä, miksi aina on niin, että ns. parempiosaiset (akateemiset, kuorolaiset e.t.c) saavat mielisuosion seurakunnissa. Tulevat huomioiduiksi/palkituiksi. Heitä kunnioitetaan, heille suitsutetaan.

Tiedän monta, jopa akateemista, jotka eivät itsestään numeroa ole tehneet. Puhdistavat kyntteliköistä taleja viikottain. Kukaan ei kiitosta anna, ei siunauskirjoja ehdottele.

11

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äetj

      Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, mutta totean vain, että kirjoituksesi loppuosa on hiukan ristiriitainen: ensin ihmettelet, miksi aina parempiosaiset, kuten esim. akateemiset, huomioidaan. Ja sitten kerrot kuitenkin tietäväsi monta akateemistakin henkilöä, joita ei huomata. Akateemisuus itsessään ei siis sittenkään riitä kunnioitetun aseman saavuttamiseen.

      • ap.

        Pahoittelen risiriitaista tulkintaani asian tiimalta. Jos olisin kirjoittanut aloitukseni vaikkapa 7.4 klo 18:53, enkä 8.4. klo 18:53 saisin olla todella huolissani sieluni tilasta:)

        "Akateemisuus itsessään ei siis sittenkään riitä kunnioitetun aseman saavuttamiseen".

        Ei riitä, jos on nöyrämielinen, pelkästään Kristuksen seuraaja.


    • Ulkopiiriläinen

      Kaikissa piireissä, missä olen liikkunut, olen törmännyt ihmisiin jotka valittavat joistain salaperäisistä sisäpiireistä. Yleensä kyseessä ovat olleet henkilöt, jotka eivät itse tee mitään asioiden muuttamiseksi, esim. mene kaikille avoimiin kokouksiin "kun siellä kuitenkin sisäpiiri päättää kaikesta". Ja jos kerran menevätkin, eivät saa suutaan auki.

      • ap.

        Valitettavasti useimmilla meistä on itsesuojeluvaisto tai sitten herraliston pelko. Eivät halua itseään uhrattavan sisäpiiriläisten alttarimenoihin. Vain hullut huutavat julki totuuksia tullakseen ristiinnaulituiksi. Siitä huolimatta, kyllä Herra hulluistaan huolen pitää.


    • Essisessu

      Juuri noista syistä en halua enää olla kirkon kanssa missään tekemisissä.

      • ap.

        Luuseri, pelkuri ja luopio olet.


    • --kbkei-

      Sisäpiirejä varmasti on vähän joka instituutiossa, miksei myös seurakunnissa. Esimerkiksi meidän ortodoksiset srk:t ovat niin suuria (laaja-alueisia siis), että varmasti pääpyhäkkökaupungissa asuvat ovat "luonnostaan" alttiimpia pääsemään sisäpiiriin, koska pääsevät useammin paikalle.

      Jotkut surevat sitä, etteivät pääse papin "ystäväpiiriin", mutta se on aika ajattelematonta. Papit ovat hyvin kiireisiä, kaikki tietävät ettei siinä hommassa juuri työaikaa tunneta. Tiedän erään pariskunnan, joka on jollakin tavalla melkein "läheisrippuvainen", eli ripustautuvat ihmisiin ja ovat takiaismaisia. Nämä ihmiset ovat sellaisia, että hyvin aggressiiviseen sävyyn hommaavat itselleen kutsun papin luo, ja kärttävät pappisperhettä vastavierailulle. Minusta tällainenkaan ei kannata, eihän se ole aitoa ystävyyttä. Pappien, diakonien, kanttorien ja KAIKKIEN ihmisten kanssa pitäisi kai antaa asioiden ja ystävyyksien kehittyä luonnollisesti, tai sitten antaa olla kehittymättä. Kaikkien henkilökemiat eivät vain lyö yksiin.

      Minusta ei kannata alkaa puhdistaa talia kyntteliköstä, jos katkeroituu kun ei saa siitä siunauskirjaa tms. Kannattaa tehdä vain, jos tekee sen ihan mielihalusta ja kokee tarvetta. Mieluummin jättää ne talit paikoilleen, kun puhdistaa ja sitten kantaa katkeruutta sydämessään.

      Minä uskon että hyviä ihmisiä on maailmassa paljon, mutta vain harva heistä tulee palkituksi julkisesti. Hyvän tekeminen on itsessään palkinto, koska kunnon ihminen toimii hyvin voimiensa mukaan. Ei pidä yrittää liikaa, ei pidä ylittää voimiaan ja sitten myrtyä. Eikä kai maailman kiitos tai moite nyt niin kauhean tärkeä asia ole, yhtälailla voivat olla haukut tai kiitos aiheettomia. Kun omassa sydämessä tietää tehneensä oikein, niin se riittää.

      Sisäpiiriläiset taas voivat omalta osaltaan yrittää olla rohkaisevia ja kannustavia mitä tulee muiden, "ulkopiiriläisten" vetämiseen mukaan toimintaan.

      • nuoleskelijat

        ...kunnioitetun aseman saavuttamiseen... kuulostaa maalliselta ei niinkään hengelliseltä.

        Minua surettaa että kirkossa on maallisista asioista palkitsevia järjestelmiä ja että papistoa yms. pidetään jotenkin yläluokkaisena.Minusta sääty erot eivät kuulu kirkkoon eikä mihinkään hengelliseen ne ovat täysin yhteiskunnallisia asioita.

        Ikävä kyllä olen huomannut että titteli, asema työelämässä ja sukujuuret ja varallisuus sekä taustat onko ortodoksisukua määrittelevät ainakin Joensuun seurakunnassa ns. luotettavuus arvon.päällisinpuolin ollaan ystävällisiä mutta kuilu on olemassa.

        Itse olen pitänyt kuilun papistoon koska en koe olevani tasavertainen.Olen kyllä erään akateemisen syntykarjalaisortonkin huomannut sanovan aivan samaa.

        Kyllä tälläiset asiat huomaa aivan suhtautumisessa ihmisiin melko selkeästi.

        Pappien vaimot ovat yksi ryhmittymä jotka mielellään ovat omassa piirissään ja sielläkin on jakoa menevien ja tyyliteltyjen ja vähemmän tyyliteltyjen kanssa.Kyllä sen huomaa ketkä on kirkonkin ulkopuolella keskenään.

        Toisaalta mitäpäs se rahvaalle kuuluu mitä papisto tai muut tekevät mutta selkeästi asia on huomattavissa.

        Käännynnäisiin suhtaudutaan epäluottamuksella kykyihin ellei ole sitten sellainen nimeä ja mainetta kerännyt käännynnäinen joka osaa pukeutua ja omaa jotain yhteiskunnallisesti mainittavaa tai sukuperää.

        Teennäistä on touhu anteeksi vain.

        Täytyy olla vain "tyhmä blondi" ja katsella millaisia ihmiset ovat ja miten mihinkin reagoivat.Sitten tietää kuka ottaa aidosti ihmisenä ja kuka katsoo heti ahaa.. tämä on tälläinen yksinkertainen tai epävakaa.. :) ja tyytyy siihen eikä oikeasti halua tietää millainen on tämäkin ihminen maallisista riippumatta.


      • Nuoleskelijat
        nuoleskelijat kirjoitti:

        ...kunnioitetun aseman saavuttamiseen... kuulostaa maalliselta ei niinkään hengelliseltä.

        Minua surettaa että kirkossa on maallisista asioista palkitsevia järjestelmiä ja että papistoa yms. pidetään jotenkin yläluokkaisena.Minusta sääty erot eivät kuulu kirkkoon eikä mihinkään hengelliseen ne ovat täysin yhteiskunnallisia asioita.

        Ikävä kyllä olen huomannut että titteli, asema työelämässä ja sukujuuret ja varallisuus sekä taustat onko ortodoksisukua määrittelevät ainakin Joensuun seurakunnassa ns. luotettavuus arvon.päällisinpuolin ollaan ystävällisiä mutta kuilu on olemassa.

        Itse olen pitänyt kuilun papistoon koska en koe olevani tasavertainen.Olen kyllä erään akateemisen syntykarjalaisortonkin huomannut sanovan aivan samaa.

        Kyllä tälläiset asiat huomaa aivan suhtautumisessa ihmisiin melko selkeästi.

        Pappien vaimot ovat yksi ryhmittymä jotka mielellään ovat omassa piirissään ja sielläkin on jakoa menevien ja tyyliteltyjen ja vähemmän tyyliteltyjen kanssa.Kyllä sen huomaa ketkä on kirkonkin ulkopuolella keskenään.

        Toisaalta mitäpäs se rahvaalle kuuluu mitä papisto tai muut tekevät mutta selkeästi asia on huomattavissa.

        Käännynnäisiin suhtaudutaan epäluottamuksella kykyihin ellei ole sitten sellainen nimeä ja mainetta kerännyt käännynnäinen joka osaa pukeutua ja omaa jotain yhteiskunnallisesti mainittavaa tai sukuperää.

        Teennäistä on touhu anteeksi vain.

        Täytyy olla vain "tyhmä blondi" ja katsella millaisia ihmiset ovat ja miten mihinkin reagoivat.Sitten tietää kuka ottaa aidosti ihmisenä ja kuka katsoo heti ahaa.. tämä on tälläinen yksinkertainen tai epävakaa.. :) ja tyytyy siihen eikä oikeasti halua tietää millainen on tämäkin ihminen maallisista riippumatta.

        Tarkoitin epävakaalla lähinnä sellaista luulotautia kuin yleensä ihmisillä on kun eivät tunne ihmistä olettavat aina sen oevan joku sekopää ja että luottamus ja arvostus on kerättävä teoilla aikaa myöten.Rasittavaa sellainen.Ei ole kiva kohdata ennakkoluuloisia ihmisiä jotka kuitenkin itse tulkitsevat oletuksineen millainen ihminen on tuntematta kuitenkaan paremmin.

        Surullista tuollainen arvohierarkia.


      • ap.

        Liian pitkä viesti. Kärsivällisyyteni ei riitä sitä lukemaan. Valitettavasti.


    • piip.....

      Kerran oli puhetta ikonipiirissä liittyäkkö PSHV:N sanoin huvikseni kun en pahemmin asiaa ymmärtänyt edes että minulle sopii liittyminenkin oletin asian tarkoittavan yksilötasoa.Koska en mitään porukanmukana muutenkaan tee vaan itsenäiset päätökset.

      Minulle sanottiin suoraan joskin naurun kera että sinulta ei edes kysytä kun olet niin uusi.Piispakin oli paikalla.

      No mutta aika suorasukaista.Omista jäsenyyksistäni kyllä itse aion vastaisuudessakin päättää.Ja mistäs kukaan tietää millaista tietotaitoa ja osaamista on uusilla käännynnäisillä asioiden ja mielipiteiden suhteen jos ne tyrmätään heti alkumetreillä tuoreuden yms. takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      69
      949
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      592
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe