Uskontojen oksettavuus

avautuminen

Hei vaan kaikki

Tahtoisin aloittaa keskustelua siitä, kuinka viimei aikoina olen alkanut kokea kaikenlaisen "hengellisyyden", taikauskoisuden ja uskonnollisuuden vastenmielisenä, lapsellisena ja vahingoollisena. Onko muilla palstalaisilla yhtä voimakkaita tuntemuksia?

Erityisesti noiden kaikkien edellämainittujen satujen epärehellinen maailmankuva tuntuu pahalta. En tiedä miten hyvin niitä satuja harrastavat itse tiedostavat elävänsa valhetta mutta minulle tekopyhästi nöyristelevä kristitty esimerkiksi näyttää lähinnä keirolta limaiselta valehtelijalta. Ja siis todellakaan ei ole tarkoitus loutata ketään tiettyä uskomusryhmää; kyllä ne kaikki oksettavat ihan yhtä paljon.

Toivoisin rehellistä keskustelua aiheesta. Ja minua on sitten ihan turha uhkailla millään viimeisillä tuomioilla ja muulla roskalla koska ne valheet eivät tee muuta kuin okseta minua.

29

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat vain väitellä

Itse juuri kiemurtelet, et halua loukata, mutta samalla haukut uskovia lapsellisiksi, hölmöiksi valhettelijoiksi. Uhkailet jo omalla arsenaalivarustuksellasi, minua ei sitten.... Sorry! Minusta et saa vastapeluria!

• onhan se oikeutta

Oksentaminen on paljon kuvattavampaa kuin likaisuus, joten itse kirjoitit kuvottavuuksia!

Mitä jonkun uskonasiat sinulle kuuluu?

Eikö kaikilla ole oma elämä ja siihen liityy OIKEUS uskoa?

• niin se vain on

VAlitettavast viimeinen tuomio on ihmisten väistämätön kohtalo, ja jossakin siellä sydämmessäsi itsekkin tiedostat että niin tulee olemaan...!

• Uskovaisuus oksettaa

Uskokoon kuka tahansa mihin tahansa, mutta ei sitä pidä tuoda millään tavalla esille. Eikä pidä alkaa uskonnon varjolla haukkumaan ja syyllistämään ketään eikä varsinkaan vahtimaan ihmisten elämää ja näkemään syntiä kaikessa. Pitäkää uskovaiset ne tyhmät mölynne mahassanne ja käyttäytykää ihmisiksi!!! Tämä viesti on sama kaikille kiihkouskovaisille ja lahkolaisille, varsinkin viimeksi mainituille.

Lahkot eivät oikeasti ole edes mitään uskontoa. Ne ovat vain uskonnolla verhoiltua yhteiskuntaterroria, jota harrastavat älyllisesti todella vähäjärkiset ihmiset. Suomenkin lahkolaiset on ihan verrattavissa talebaneihin ja al quaidan ajattelun omaksuneiihin islamilaisiin. Hulluus ja älyttömyys on ihan samanlaista, vaikka taistelijoiden ulkoasu ja aseistus onkin kevyempää lajia.

Jos joku on niin tyhmä, että rakentaa elämänkatsomustaan uskonnolle, niin joutaa tulla ihan yleisesti pilkatuksi ja julkisesti nauretuksi.

• Aloittaja tuntuu piehtaroivan aika vahvasti inhossaan uskontoja kohtaan. Kannattaisi ehkä vetää henkeä ja katsoa peiliin. Sokea vihaaminen ei koskaan tee hyvää. Toki jotkin asiat ovat vastenmielisiä, esim. pedofiilit (joita mm. katolinen kirkko tuntuu olevan pullollaan). Sellaisiin asioihin primitiivisin reaktio tuntuu olevan talikkojen ja soihtujen kanssa kadulle ryntääminen. Varmaan evolutiivisesti ymmärrettävää. Nykyihmisenä kuitenkin toivottavampaa on oikeusjärjestelmään luottaminen ja demokratian keinoin vaikuttaminen.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi tunnet noin suurta inhoa kaikkea hengellisyyttä kohtaan. Onko se oksettavaa, että Australian aboriginaalit kertovat tuhansia vuosia vanhoja tarinoita uniajasta ja esi-isistä tai että Siperian samojedit urhaavat kotijumalilleen? Jos minä laulan tervehdyksen löylylle yksin saunaan mennessäni, onko se vastenmielistä?

• avautuminen

Kiitos vastauksesta "pakanapina".

Tuota olen itsekkin ihmetellyt, miten vuosien saatossa ihho kaikkea kasvatuksen ja itsesuggestion kautta omaksuttavissa olevaa "aikuistensatua" on kasvanut pikkuhiljaa niin voimakkaaksi.

Yksi selitys joka itselleni on tullut mieleen liittyy noiden uskomuksien valheellisuuteen. Kaikki taikauskot ja ja uskonnot kuitenkin perimmiltään ovat voimakkaassa ristiriidassa todellisuuden kanssa. Se ketuttaa kun niitä epätotuuksia markkinoidaan jotenkin muka parempana ja hyväksyttävämpänä maailmankatsomuksena ihan puhtaaseen realismiin verrattuna. Se on älyllisesti alentavaa ja usein ihmiset jotka piiloutuvat taikauskojensa taakse nostavat itsensä joten moraalisessa mielessä muita paremmaksi. Samaan aikaan erityisesti näiden taikauskomusten kerhotoiminnasta (mm. katollinen kirkko, lestadiolaiset ym.) tuntuu jatkuvasti paljastuvan julkisuuteen saakka kammottavia ja moraalin vastaisia tekoja.

On mielestäni jyrkästi eri asia jos pitää elossa vanhoja tradiittioita ja kertoo mytologisia tarinoita jos samalla tiedostaa että ne eivät ole totta. Kuitenkin kaikenmaailman helvtillä pelottelu ja sadut muinaisista tulvista ovat vakavia juttuja kun niitä kerrotaan herkkäuskoisille totena. Jokainen varmasti ymmärtää tämän.

Muiden nimimerkkien kirjoittelu oli juuri sitä hihhulien paatosta josta haluan pysyä erossa. Joku laatu keskustelussa on syytä säilyttää vaikka oksettaakin.

• Joskus se vain

ihmisen elämässä menee yli, eikä uskoa voi puristaa eikä rakkauttakaan itsestään kukaan meistä, ja siksi voidaan anoa ja nöyrtyä Jumalan edessä Jeesuksen nimessä, sillä Jeesus on se hyvä Herra ja meidän ihmisten toivo Vapahtajana.

Lepoa tarvitaan ja nöyrää mielenlaatua, jos joku asia harmittaa. Toisten halventaminen ei tietysti ketään tee paremmaksi vaan voi aiheuttaa jopa surua tietysti. Eletään ihan nöyrästi toisiamme kestäen jokainen.

Jotka tahtovat Jeesukseen turvata, se kannattaa tehdä. Jotka eivät sitä tahdo, voi elää myös siten ja jos tahtoo voi tutkia itseään mistä se johtuu mahdollisesti. Ei Jeesus kenellekkään varmuudella tahdo pahaa vaikka myös ihminen voi kokea huonoa jos itsekin huonosti Herraan suhtautuu, näin on säädetty tässä asiassa.

Mikään ei ole niin vaikeaa ihmisen elämässä kuin Jeesukseen loukkaantuminen kuten nähdään Israelissa ja juutalaisissa noin kaksi vuosituhatta sitten, ja sen kautta evankeliumi levisi kaikkiin kansakuntiin ja nyt palaa kohta jälleen sinne alkujuurille, ja hyvä niin ja monet pakanakansoistakin pelastuu.

• avautuminen

Nimimerkki "joskus se vain" mene jonnekkin muualle höpisemään noita satujuttujasi. Tuon on täysin aiheen vierestä.

Tämä keskustelu ei ole väittelyä uskontojen totuusarvosta. Minulle sinun satuolento-jeesus ei ole olemassa. Tämä on keskustelua siitä, miten oksettavaksi voi valheelliset uskomukset kokea.

• voi voi

Mitä keskustelemista siinä on, että sinua oksettaa? Ei mitään. Jos oksennustauti ei ota talttuakseen, mene lääkäriin, älä täällä vaikeroi.

• siellä on asiaa

Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
      sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan

sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.

Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä,
      niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,

koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan,
      eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet
      eivätkä kiittäneet,
      vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.

Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet

ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

Pietarin kirjeestäå, Raamatusta

• ei saa tuomita

Pietarin toisesta kirjeestä:
        Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaista tekevät.

Vai luuletko,
        ihminen, sinä,
        joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät,
        ja itse samoja teet,
        että sinä vältät Jumalan tuomion?

• Raamattu kertoo
        ei saa tuomita kirjoitti:

Pietarin toisesta kirjeestä:
        Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaista tekevät.

Vai luuletko,
        ihminen, sinä,
        joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät,
        ja itse samoja teet,
        että sinä vältät Jumalan tuomion?

Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole,
        ovat itse
        itsellensä
        laki

ja osoittavat,
        että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä,

kun heidän omatuntonsa
        myötä-todistaa
        ja heidän ajatuksensa
        keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -

sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

Pietarin kirjoittamasta kirjeestä

• tämäkin Raamatusta
        Raamattu kertoo kirjoitti:

Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole,
        ovat itse
        itsellensä
        laki

ja osoittavat,
        että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä,

kun heidän omatuntonsa
        myötä-todistaa
        ja heidän ajatuksensa
        keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -

sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

Pietarin kirjoittamasta kirjeestä

Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.

Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.

Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani,
        antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.

Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!

Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        Ja joka janoaa, tulkoon,
        ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ilm.22.html

• avautuminen

Raamattunne on fiktiivinen teos pronssikaudelta. Se on ristiriitainen ja karmea teos. Lukekaa se itse jos ette minua usko.

• mene lääkäriin

Hyvä nimimerkki "avautuminen", mene lääkäriin, sillä oireesi eivät ole normaaleja.

• Arvostan asiaasi

Oli tosi positiivista lukea viestisi. Olisin itse voinut kirjoittaa saman, mutta ehdit ensin.

Kyllä uskonnollisuus oksettaa ihan tolkuttomasti. Sellaiset selkeästi pimahtaneet ja vajaajärkiset ihmiset niitä uskontoja kannattelee ja häpeämättömyydessään vielä vouhkaavat suureen ääneen siitä, miten paljon parempia ihmisiä he ovat. Ja pahimmillaan syyllistävät ja syyttävät syntisiksi niitä ihmisiä, jotka elävät normaalia elämää, eivätkä ole mukana heidän uskonvouhotuksissaan. Oikeat ihmiset eivät kyllä ikinä lähde heidän mukaansa, eikä edes kuuntele heidän älyttömiä juttujaan.

Ei se raamattu kehota sellaiseen toimintaan kuin jota ääriuskovaiset ja lahkoihin kuuluvat tekevät. Raamattuakin tarkasti lukien se ääriuskovaisten itsekehu ja syyllistäminenkin voidaan hyvin nähdä synniksi sekin.

Turhaa on nostella nokkaansa sellaisen saastan kuin jota ovat ääriuskonnolliset ja lahkolaiset. Yököttää, säälittää ja naurattaa koko uskonnon päästään pimauttamien uskonsaastainen porukka.

• avautuminen

Nimimerkki "Arvostan asiaasi" kiitos kirjoituksestasi. On kiva kuulla että en ainakaan ole ainoa näiden tuntemusteni kanssa.

Olen kuitenkin eri mieltä kanssasi eräästä asiasta. Kirjoitat, ettei raamattu kehoita sellaiseen toimintaa jota uskonnon ääri-ilmiöissä esiintyy. On tietenkin hieman epäselvää mitä tarkalleen tarkoitat, mutta on kiistatonta että raamattu kehottaa monenlaiseen kamalaan asiaan. Ihmiset vain yleisesti luulevat, että kamaluudet ovat ääriaineksen omaa keksintöä. Totuus kuitenkin on, että ihmiset eivät yleesä tunne raamattua eivätkä tiedä millaisia kauheuksia siellä on kirjoitettuna.

Raamatussa kannustetaan tappamaan, jos joku työskentelee lepopäivänä. Raamatussa kannustetaan tappamaan noidat. Raamatussa kannustetaan olemaan valmiina uhraamaan omia lapsia sotamenestyksen takaamiseksi, tai jos vaan alkaa tuntua siltä että jumala sellaista uhrilahjaa pyytää.

On totta, että nämä esimerkit ovat vanhasta testamentista mutta ei uusi testamentti ole sen parempi. Sen moraalittomiin opetuksiin kuuluu esimerkiksi koko perheensä hylkääminen jos he eivät lähde mukaan seuraamaan jeesusta. Kamalinta on että sen punaisena lankana on, että viattoman ihmisuhrin avulla voidaan pestä pois muiden synnit.

Mainitsemistani seikoista johtuen oma inhoni uskontoja kohtaan ei todellakaan ole rajoittunut mihinkään äärimuotojen harjoittajiin. Halveksun kaikkia niitä "tavallisia" tapauskovaisia, jotka olemassaolollaan mahdollistavat näiden kamalien ja moraalittomien taikauskojen pysymisen hyväksyttävänä käytöksenä kaikesta niiden järjettömyydestä huolimatta. Kuvottaa ihmisten laiskuus ajatella itse asiat halki ja harmittaa, miten helposti he tyytyvät niin valmiiksi annettuihin vastauksiin joissa raaamattu ja kristinusko esitetään valheellisen kauniina asiana.

Mielestäni uskonnot ja muut taikauskot ovat loukkaus ihmisarvoa ja ihmisen älykkyyttä kohtaan.

• Arvostan asiaasi

Oma taustani uskonnon suhteen on se, että olen ikäni ollut evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Uskontoa olen opiskellut peruskoulussa ja lukiossa. Rippikoulukin tuli käytyä, vaikkei se miltään innostavalta asialta tuntunut edes etukäteen, saati sitten sen jälkeen. Olen ikäni ollut erittäin epäileväinen kaiken uskonnollisuuden suhteen aina ja koko ajan se epäileväisyys vain vahvistuu ja vahvistuu. Ääriuskovaisten kanssa koettujen lukuisten törmäysten jälkeen suhteeni uskontoon on saanut jatkuvasti kasvavia inhon piirteitä.

Mutta ensin vähän taustoista...

Sen perusteella miten raamattuun on tullut tutustuttua, on siitä syntynyt hyvin neutraali käsitys. Mielikuva on siis hyvin samanlainen, kuin mitä ei-islamilaiset tutkijat ovat todenneet koraanista. Ja on sitäkin teosta tullut kiinnostuksesta luettua jonkin verran, eikä se nyt mitään negatiivista kuvaa ole sekään antanut.

Mutta, mutta...

Ei ole mitään syytä olla uskonnollinen eikä uskovainen. Ei sitten todellakaan.

On tiedossa, että raamatun käännöksissä on asiantuntijoiden mukaan lukuisia virheitä. Uskon opit ovat perustuneet niille ja ovat jopa ohjanneet ajattelua täysin väärään suuntaan. Sitten kun lukijana on joku vähä-älyinen, niin tulkita ja sen mukainen toiminta voi olla ihan mitä tahansa. Tässä on ainakin lahkokirkkojen syntytausta.

Koraani syntyi, kun Muhamed hiekkaerämaan kovan kuumuuden aiheuttaman nestehukan takia alkoi nähdä harhoja. Samoja näkyjä on nähnyt varmasti monta miljoonaa ihmistä silloin, kun vettä ei ole ollut tarpeeksi juotavaksi. Mutta kuinka ollakaan, niin Muhamedin nestehukka loi perustan uskonnolle, joka nyt voi muodostaa suurimman uhkan koko maailman rauhalle. Fundamentalistit ovat nyt eriytyneet eräänlaisiksi lahkoiksi, joita ovat esimerkiksi talebanit ja eri puolilla länsimaita terroria tekevät sekopäät. Sen uskonnon lähtökohdista he ovat kuten Suomessa ja muissa länsimaissa ovat jehovan todistajat, mormonit ja monet muut ns. vaaralliset lahkot, joiden jäsenten älyllinen yksinkertaisuus, mielenterveyden ongelmat ja niihin yhdistettynä täydellinen häpeämättömyys luovat perustan kaikenlaisille häiriöille, joita he sosiaalisissa suhteissa aiheuttavat julistamalla typerää sanomaansa ja syyllistämällä ihmisiä normaalin elämän asioista synteinä.

Kaikille on yhteistä se, että jäsenet ovat alkaneet luomaan kokonaan uusia oppeja. Sitten mukana on sitäkin, että uskonnolliseen sanomaan sisältyy paljon tahallista harhaanjohtamista, suostuttelua, johdattelua, aivopesua ja suoranaista valehtelua. Hyvin paljon mukana on myös taloudellisia pyrkimyksiä, joiden toteutumista palvelemaan uskonnollinen sanoma on muotoiltu. Taloudellinen intressi on mukana kolehtien keräämisessä ja muussa toiminnassa, jolla kerätään varoja uskonnollisille yhteisöille ja myös niiden johtaville henkilöille.

Uskontoihin liittyy niin paljon kielteisiä asioita ja niin paljon ihmisten eri motiiveilla luomia ja pääasiassa järjen vähyyteen perustuvia taustoja, että uskonnollisia ja uskovaisia ihmisiä ei voi mitenkään pitää täysjärkisinä. Voi suoraan sanottuna suositella kaikille uskovaisille ja uskonnollisille henkilöille hakeutumista psykiatrisen sairaanhoidon piiriin. Toinen tärkeä asia maailman parantamiseksi olisi se, että uskonnollisten liikkeiden toiminnan jatkumiselle olisi luotava mahdollisimman paljon erilaisia esteitä.

Uskovaisten ja uskonnollisten henkilöiden julkinen pilkkaaminen on yksi tapa asettua puolustamaan järkevää yhteiskuntaa. Se pilkka ja nauru on oikeasti oikeutettua ja perusteltua, sillä on sitä nyt sentään jokun raja sille, millaista tyhmyyttä, typeryyttä ja häpeämättömyyttä olisi ymmärrettävä ja hyväksyttävä.

• Juu kadotukseen

Jos jokainen lukisi raamatun ja varsinkin ensimmäiset kivenheittäjät, eivätkä vain pullarusinakohtia ja ymmärtäväisivät lukemansa. NE 10 käskyä...esm: ÄLÄ TAPA, jos senkin oikein lukee, käsky on , älä tapa itseäsi, raamattuhan käskee tappamaan vihollisen(?), omat lapsensa, veljensä,isänsä..ja lähinnä kaikki naiset..
      Käskyjä on vanhassa testamentissa yli 600, jospa te uskovaiset tekisitte niinkuin raamattu määrää,käskyillänsä, niin teilläkään ei olisi aikaa netissä notkua ja kaikilla muilla olisi mukavampaa

• Kuitenkin tosiasiass

ihmisten valheet ovat sitä oksennettavaa ja ahneus ja viha ja haureus ja kaikenlainen synti ja jumalalttomuus ja murhat ja petokset ja itsekkyys ja syntisyys.

Jumalalta tulee pelkästään hyvää Jeesuksessa, joten vastustetaan Saatanaa, niin se pakenee valheineen, joita on kaikissa uskonnoissa eikä mikään uskonto voi säästyä sillä ihmiset sen ovat valheisiin mielistyneet ja totuutta ei kärsitä tässä pimeässä ajassa.

• avautuminen

Nimimerkki "Kuitenkin tosiasiass" mene takaisin pimeälle keskiajalle höpisemään satuja menninkäisistä ja juusuksistasi. Tämä keskustelu ei ole sinua varten.

• Kehitys tulee

Kannattaakin nousta 1900-luvulle. Neuvostoliiton korkeuksiin. jolloin uskovaiset saivat ansionsa mukaan. Kuulan niskaan, miljoonin. Ja muutkin väärin ajattelevat suureen tarpeeseensa.

• Neuvosto-oppi
        Kehitys tulee kirjoitti:

Kannattaakin nousta 1900-luvulle. Neuvostoliiton korkeuksiin. jolloin uskovaiset saivat ansionsa mukaan. Kuulan niskaan, miljoonin. Ja muutkin väärin ajattelevat suureen tarpeeseensa.

Uskonto jos mikä on huumetta. Vastustetaan sitä muitakin huumeita, niin miten sitten ei uskonto-nimistä huumetta pitäisi vastustaa. Jotakin tarvis todella tehdä sen huumeen leviämisen estämiseksi.
        Neuvostoliitossa tosiaan tiedettiin, miten ongelma hoidetaan pois näkyvistä. Neuvostoliitossa mielisairaanhoidon periaatteena oli, että "jos on päässä vikaa, niin kun ottaa pään pois, niin sel jälkeen ei ole päässä vikaa".

• k-pääavaus

"Tahtoisin aloittaa keskustelua siitä, kuinka viimei aikoina olen alkanut kokea kaikenlaisen "hengellisyyden", taikauskoisuden ja uskonnollisuuden vastenmielisenä"

Noinhan kyllä sanot. Mutta valetta. Oikeasti et välittäisi koko asiasta, mutta kun kerran olet "päättänyt".

• Uskoa vastaan mars!

Uskonnollisuus ja uskovaisuus todella ovat vastenmielisiä, lapsellisia ja vahingollisiakin asioita.Uskovaiset ovat osoittautuneet todella pahoiksi ja äärimmäisen hankaliksi ihmisiksi. Heitä voi todellakin vain vihata, inhota ja halveksua syvästi.

Olisi trkeää löytää jokin keino, jolla uskovaisten, eri herätysliikeiden ja lahkojen harjoittamasta häiriöstä ja henkisestä väkivallasta tulisi tehtyä kerralla loppu. Lainsäätäjästä ei näköjään ole tekemään mitään asian hyväksi. Uskonnonvapauslaki on ihan liian suuressa sinisilmäisyydessä syntynyt eikä se estä uskonnollisten piirien harjoittamaa vahingollista toimintaa.

Olisi siis korkea aika uskontoja vastustavan kansanliikkeen perustamiselle.

• Muutama sananen

Kaikki uskonnot ovat suurta valhetta. Osa ihmisistä on vain niin narrattavia, että uskoo kaikenlaisia satutarinoita jostakin jumalasta tai henkiasioista. Yököttäviä ovat ihmiset, jotka sitä uskontoa tuovat esille, varsinkin ne jotka kehuvat omaa uskontoperusteista erinomaisuuttaan olemalla tekopyhiä jeesustelijoita. Pahinta ovat erilaiset uskonlahkot, jotka kaikki pitäisi lailla kieltää. Kyllä virallisten kirkkojen pitäisi riittää mielen tueksi niille, joille on liian vaikeaa kohdata se tosiasia, että kuoleman jälkeen ei ole mitään muuta kuin mätänevä ruumis mullan alla jota siellä syövät madot, hiiret, myyrät ja eri nilviäiset niin kauan kunnes mitään ei ole jäljellä. Uskonnot lievittävät valheillaan vain niiden tuskaa, joilla ei ole hermoja kohdata luonnollisia asioita kuten kuolemaa ja sen jälkeistä maatumisprosessia.

• juu kadotukseen

Ilkeämielisyydessäni vielä kysyisin, miksi se eutanaasia uskovaisia niin ahdistaa? Kaikkihan me kuollaan(unohdetaan taivasauttuutenne ja ikuinen elämä)
      Miksi jehovajumalan halua uhmaatte ja menette sairaalaan, jos jalkanne menee poikkikatki-irti? Eikös jumala halunnut teille kampurajalan? Mielestäni lääketieteellinen hoito pitää lopettaa kaikilta hihhuleilta, heidän on kärsittävä jumalan haluamat vaivat ja viat, muuten kitinänne on silkkaa jumalanpilkkaa ja HÄNEN halunsa vähättelyä.

• Keissa

Ymmärtääkseni olet vielä melko nuori, et varmaan kolmea kymmnetä. Jos ei ole uskossa niin varmaan kaikki lakihenkinen tai myös kevytmielinen jeesuslässyttely on yökättävää ja siitä puuttuu elämisen maku. Itsekkin syyllistyin varmaan aikoinaan nuorena tuollaiseen väärään uskonnon tuputtamiseen ja tein hallaa häille eiherätyksessä oleville sukulaisilleni ja tuttaville.
      Olen edelleen uskossa, mutta ymmärrän asioita syvällisemmin ja senkin että usko on aina Jumalan työ ja ihmisen ja Jumalan välinen juttu. Riittää kun olen avuksi tosi etsijälle ja annan terveellä tavalla evankeliumin elää omassa arjessani. Kyllä sanoma pitää saada ihmisten tietoon, mutta väkisin kauhomaan sitä ei pitä alkaa.
      Kyllä aitous heijastuu. Ateistikin arvostaa uskovaista jos kokee että toinen on uskossaan vilpitön, ammentaa siitä voimaa ja saa elämäänsä onnea. Eihän tuollainen on keneltäkään pois ja totta kai meistä jokainen iloitsee jos lähimmäinen on onnellinen.
      Uskoviasetkin voivat olla elämässään nuoria ja kokemttomia. Eläm kypsyttää meitä jokaista.

• uskonnoton

Suhtaudut melko taikauskoisesti uskontoihin. Eli tutkipa hieman syy ja suhde yhteyttä syvemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe