Maan akselin kallistuskulma?

vihtori.pontto

Jääkausisykli riippuu myös maan akselikulman muuttumisesta. Se on nyt noin 23,? astetta ja pienimmillään n.22, suurimmillaan 24,? astetta. Vaihteluväli noin 41000 vuotta.
MUTTA: Mihin SUUNTAAN se on nyt menossa? Pienempään, eli suorempaan, vai suurempaan, eli enemmän kalleelleen? Sitä tietoa en löydä.
Noin 10 000 v sitten se oli kaiketi pieni, 22 astetta, joten sen mukaan sen pitäisi vielä suurentua toiset 10 000 v, eikä jääkaudesta olisi pelkoa? Kuitenkin merivesi nousee ja lämpiää vauhdilla, joten matalapaineet lisääntyy ja tuo yhä lisää lunta pohjois-Ruåtsiin, josta jääkaudet aina alkaa.
Mites on?

7

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oscar därifrån

      Gellivaaran Nyheterit kertookin jo , että sielläpäin on selviä merkkejä jääkaudesta.
      Akselin kulmista eivät ole kuuleetkaan.

    • Ihana Fantasti

      Tässä kuvaajaa:
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/MilankovitchCyclesOrbitandCores.png

      Selityksiä suomeksi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Milankovićin_jaksot
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Napapiiri


      Nyt ollaan siis menossa kohti pienempää, eli 23.5 asteesta => 22.5 asteeseen.
      10 000 vuotta sitten oli noin 24 astetta

      Milankovićin jaksojen mukainen suunta kohti seuraavaa jäätiköitymistä on toistaiseksi peruutettu ilmastonlämpenemisen vuoksi.

    • Joo: Nyt täytyy oikein kiittää, normaalisti näillä palstoilla haukutaan idiootiksi, joka ei tiedä mitään, jos kysyy jotakin. Nyt oli palaute enemmän, kuin asiallinen. Eniten häiritsee napapiiri kuvaaja p-navan yläpuolelta kuvattuna; Nimittäin punaisella merkitty kylmän ilmastovyöhykkeen alue. Jos nimittäin katsoo Google Earthista meren syvyyksiä, niin miten voi Beringin salmen kautta virrata niin paljon kylmää Tyyneen mereen? Siellähän on meren syvyys lähes nolla? Toisaalta voi kysyä, mistä se Golf-virta palaa ylipäätään? Se on muuallakin lähes nolla?
      Jääkauden alku ei ole ihan niin yksiselitteinen: Se alkaa VAIN silloin, kun meri on riittävän lämmin ja riittävän korkealla, jotta matalapaineet voi tuoda sateita Scandinaviaan. Näin tapahtuu parhaillaan ja tuo maan akselin kallistuminen suorempaan suuntaan osoittaa samaa. Kun nyt sateet lisääntyy ja napa jäähtyy, on se jääkautta.
      Tässä ei mahdu, eikä ehdi enempiä selitteleen. Mutta noistakin osoitteista asian voi jopa laskea. Seurataan säitä.

      • Miten herttasta

        No nyt se sun pelkos,, määäää..

        Jos ei puhuta mini jääkausista eli niistä noin100-200 vuoden välein..
        Ei Jääkautta laukaise mikään lämpiäminen, vaan puhtaasti Auringon energian pieneneminen.

        Valitettavasti vaan me muokataan ilmastoa lentokoneista kemikaaleja ym ym..
        Eikä uskota Venäläistä auringotutkimusta.

        Ollaan hurahtaneita ilmaston lämpiämiseen, jolla kääritään isoa rahaa.
        Tutkimus rahaa saa, jos on lämpiämistä puoltava tutkimus, Mikälli kelkka kääntyy ja teet raportin jossa ei ole lämpiämistä tukeva päätöslausuma, RAHAT LOPPUU!


      • Ököteemikkö
        Miten herttasta kirjoitti:

        No nyt se sun pelkos,, määäää..

        Jos ei puhuta mini jääkausista eli niistä noin100-200 vuoden välein..
        Ei Jääkautta laukaise mikään lämpiäminen, vaan puhtaasti Auringon energian pieneneminen.

        Valitettavasti vaan me muokataan ilmastoa lentokoneista kemikaaleja ym ym..
        Eikä uskota Venäläistä auringotutkimusta.

        Ollaan hurahtaneita ilmaston lämpiämiseen, jolla kääritään isoa rahaa.
        Tutkimus rahaa saa, jos on lämpiämistä puoltava tutkimus, Mikälli kelkka kääntyy ja teet raportin jossa ei ole lämpiämistä tukeva päätöslausuma, RAHAT LOPPUU!

        Noin se varmaan on!


      • Miten herttasta kirjoitti:

        No nyt se sun pelkos,, määäää..

        Jos ei puhuta mini jääkausista eli niistä noin100-200 vuoden välein..
        Ei Jääkautta laukaise mikään lämpiäminen, vaan puhtaasti Auringon energian pieneneminen.

        Valitettavasti vaan me muokataan ilmastoa lentokoneista kemikaaleja ym ym..
        Eikä uskota Venäläistä auringotutkimusta.

        Ollaan hurahtaneita ilmaston lämpiämiseen, jolla kääritään isoa rahaa.
        Tutkimus rahaa saa, jos on lämpiämistä puoltava tutkimus, Mikälli kelkka kääntyy ja teet raportin jossa ei ole lämpiämistä tukeva päätöslausuma, RAHAT LOPPUU!

        Duoda, duoda? JOS jääkausi, iso tai pieni tulee auringon energian pienenemisestä, eli ilman kylmenemisestä, niin mistä tulee kilometrien paksuinen mannerjää?
        Vastaan itse: JOS aurinko ei lämmitä merivettä, sieltä ei nouse kosteutta, joka sataisi lumena. Mutta kun mannerjäät sulaa, kuten nyt, niin merivesi lisääntyy, pinta nousee ja myös lämpiää sitä enemmän, mitä enemmän aurinko, tai mikä tahansa sen lisäksi sitä lämmittää, niin silloin riittää matalapaineita mantereiden päälle. Talvella ne sataa lumena. SIITÄ kertyy mannerjäät. Alkaen pohjois-Ruåtsista, aina.
        On aivan varmaa, että maan akselin kallistumasta riippumatta, on navoilla pakkasta. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Kallistuskulma vaikuttaa siihen, miten paljon.


    • Ihana Fantasti

      Jääkausien synnyn tutkailuun vähän lisälukemista ja linkkejä.

      Joidenkin vuosien takaisesta kirjasta:
      Juha Pekka Lunkan Maapallon ilmastohistoria. Kasvihuoneista jääkausiin.
      Lainailtiin mainoksia täällä.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8752370

      Kuvittelen kitjoittaneeni kirjasta jotain itsekin,mutta en nyt löydä niitä kirjoituksia.

      Nettilinkkejä aiheeseen:
      https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/b0b91934-12d1-49cd-88dd-7e08250a4e88/maapallon-ilmastohistoria.html
      wikikin on ihan täyttä asiaa:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkausi

      Jäätiköitymisen ja sulamisen trendit lähtevät liikkeelle äärimmäisen pienistä tekijöistä, kuten vaikka pienen jääkauden synty auringonpilkkuminimeistä
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pieni_jääkausi
      jotka laskivat kesälämpötiloja vuoristoissa, jolloin jäätiköt eivät ehtineet sulaa normaalia määrää ja jäätiköt etenivät esimerkiksi Norjassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe