Elämää etsimässä

leh4

Minulla on Ilta-Sanomien Extra-lehti nimeltä Avaruus, jossa pohditaan kysymystä toisen "Maan" olemassa olon mahdollisuuta. Kannessa lukee: " Mistä löytyy toinen Maa?"

Avaruuteen on myös lähetetty avaruusluottaimia tarkoituksena saada yhteys jossain ulkoavaruudessa elävään sivilisaatioon.

Niitä lukiessa tulee mieleen kaksi pyhien kirjoitusten kohtaa, ensimmäinen 5. Moos.30:

11. "Tämä laki, jonka minä teille nyt annan ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salainen.

12. Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'

13. Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'

14. Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi.

Tänä päivänä tämä kohta tuntuu ajankohtaiselta tosin kuin Raamatun syntyaikoina. Kun ottaa huomioonsen, miten nykyisin lähetetään erilaisia raketteja ja sukkuloita avaruuteen, ja suunitellaan miehitetyn avaruuslennon suoritamista esimerkiksi Marsiin, ei ole mitenkään mahdotonta ajatella, että joku esitäisi Mooseksen kirjassa esitetyyjä kysymyksiä.

Entä, miten tämä liityy älylisen elämän etsintään avaruudessa?

Vastaus on, että meille on ilmoitettu myös muiten maailmojen olemassaolosta, josta tiedämme että emme ole ainoita kuolevaisia maailmankaikkeudessa.

Tämä tieto sisältyy Mooseksen kirjoituksiin, jotka Jumala ilmoitti Joseph Smithille ja on nyt Kallisarvoisessa helmessä. Tässä muutama lainaus, KH. Mooses 1:

29 Ja hän näki monia maailmoja; ja kutakin maailmaa kutsuttiin maaksi, ja niiden pinnalla oli asukkaita.

31 Ja Herra Jumala sanoi Moosekselle: Omaa tarkoitustani varten minä olen tehnyt nämä. Tämä on viisautta, ja se pysyy minussa.

32 Ja minä olen luonut nevoimani sanalla, joka on minun ainosyntinen Poikani, joka on täynnä armoa ja totuutta.

33 Ja maailmoja luvutta olen minä luonut; ja nekin minä loin omaa tarkoitustani varten; ja minä loin ne Pojan kautta, joka on minun Ainosyntyiseni.

38 Ja niin kuin yksi maa katoaa ja sen taivaat, niin tulee toinen, eikä minun teoillani ole loppua, eikä sanoillani.

39 Sillä katso, tämä on minun työni ja kirkkauteni - ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen.

Tästä käy ilmi, että tietoa muiden maailmojen olemassaolosta on saatavana jos uskoo Jumalan ilmoituksiin tai että tämä kohta on Jumalalta tullut ilmoitus. Silloin ei tarvitsisi panna rahaa erilaisiin avaruusluotaimiin kyseisen tiedon selville saamiseksi, vaan rahoja ja tekniikaa voitaisiin kohdentaa hyödyllisemmin.

Mutta nousee myös kysymys: Mitä tekisimme, jos avaruudesta löytyisi meidän kaltainen maailma, jossa olisi samanlaisia ihmisiä, kuin itse olemme? Miten suhtautuisimme asiaan?

Jos toisella planeetalla elävien keskuudessa olisi

- samanlainen uskonto kuin mormonismi tai kristinusko, olisiko se todiste Jumalan olemassaolosta?

- samanlainen kirkkojärjestys kuin mormoneilla osoitus, että MAP-kirkko on ilmoituksen kauta perustettu Kristuksen tosi kirkko?

- Raamatun tai Mormonin kirjan kaltainen kirja todistus Jumalan ilmoituksista?

- samanlainen perhe-elämä kuin meidän maailmassa todiste siitä, että ydinperhe (aviomies ja -vaimo sekä lapset) on sopivin elämäntapa ihmiselle?

Miten tälläisiin asoihin suhtaudutaisiin: Pyrkisimmekö muutamaan niiden uskonkäsityksiä ja perhe-elämää, kuten teemme nykyisin kehitysmaissa osana kehitysavustusta (syntyyvyden säänöstely, avoliitto ym. omaksumisessa)?

Vai hyväksyisimmekö erilaisuuden olemassaolon maailmankaikkeudessa sen sijaan että pyrkisimme saamaan kaikki samanlaiseksi?

Näitä kysymyksiä nousi mieleeni, koska tässä maailmassa ei hyväksytä erilaisuuta, vaan halutaan jokaisen kansan ja heimon luopuvan monilapsisista perheistä, siveellisestä puhtaudesta ja tervehenkisestä perhe-elämästä.

10

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

Elämän suola on elämän moninaisuus erilaisine ihmisineen ja mielipiteineen.

Hirvittävä maailma olisi sellainen, jossa lapset kasvatettaisiin pulloissa samanlaisiksi ja samanmielisiksi.

Onneksi kaikista ihmisistä ei tullut kommunisteja. Aivan samanlainen helvetti syntyisi jos kaikista ihmisistä yllättäin tulisi mormoneja.

Onneksi niin ei tule ikinä käymään - siitä pitää ihmisen vapaudenkaipuu ja yksilöllisyys huolen.

Vai että avaruus olisi täynnä MORMONEJA (!!!) Hahahaa!! :-D

Varmasti siellä elämää on mutta miksi tuloksena olisi ihminen? Ellei maapalloon olisi iskeytynyt asteroidi ja tuhonnut dinosaurukset niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tätä palloa ja ainakin lähiavaruutta dominoisi älykkäät liskot ihmisten sijaan.

• to..

Heprealaisen Raamatun kohta jossa puhutaan laista tarkoittaa että laki on ihmisten käsissä , ihmisille annettu ja sitä voi noudattaa, se on maanpäällä, ei muualla.
      Muualla ehkä on elämää - mutta että se olisi samanlaista kuin meidän, jopa niin että muualla olisi suvullisesti lisääntyviä lajeja jotka solmisivat "avioliittoja" ja näillä olisi ajatuksia siveellisestä puhtaudesta jotka muistuttaisivat yhtä maapallon uskonnoista on varsin merkillinen ajatus . Avioliitto on ihmislajin historiassa nuori instituutio ja ydinperhe sitäkin nuorempi. Eihän VT:ssäkään ole avioliittoa nykymuodossa, eikä ydinperhettä.

Kehitysmaissa syntyvyyden säännöstely ja naisten aseman parantaminen ovat tärkeimpiä elleivät tärkeimmät asiat jotta ne lakkaisivat olemasta kehitysmaita ja muuttuisivat kehittyneiksi . Jos maapallon väestö lisääntyy sellaisella nopeudella kuin nyt, tuhoamme tämän omankin pallomme . Ei meistä ole muiden ohjaajiksi jos vaikka sattuisimme kohtaamaan jotain muuta elämää . Toivottavasti muualla olisi monia tapoja elää ja kuvitella, jos heidän aivonsa sellaisen toiminnan sallivat, emme tiedä mitä paikallinen evoluutio muualla olisi tuottanut, mitkä rajat ja mitkä tarpeet.

• Ent. mormoni

Maailmankaikkeus on ihmisjärjelle käsittämättömän suuri. On mahdollista ja jopa todennäköistä, että siellä on kaksoiskappaleet meille kaikille, ehkä jopa osalla kaksoiskappaleista on aivan sama nimikin.

On siis mahdollista, että myös kaikki maapallon lukuisat eri uskonnot ovat edustettuina jossain päin kaikkeutta.

Tuohon ydinperheasiaan vain lyhyesti, että kirkkonne toisen profeetan Brigham Youngin ydinperhe 55 vaimoineen ja satoihin nousevine lapsilukuineen on lievästi sanoen epänormaalia. Sen sijaan se, että Smith teki aviorikoksen, josta jäi kiinni on normaalia - valitettavasti. Se taas ei ole normaalia, että mies väittää Jumalan kehoittaneen häntä monivaimoisuuteen.

Toisaalta ja toisaalta... monilla apinoilla moniavioisuus on normaalia. Eri asia sitten, olemmeko edelleen pelkkiä apinoita ja alkeellisten vaistojemme varassa.

Mitä todennäköisimmin maailmankaikkeudessa on runsaasti eri muotoista elämää. Se ei todista mormonismin puolesta millään tavalla.

• ...

Ottaen huomioon maailmankaikkeuden koon ja rakenteen olisi suoranainen ihme, jos elämää ei olisi muuallkin kuin maapallolla.

On sitten kokonaan toinen asia, että löytyisikö jostain - toisin kuin maapallolta - älyllistä elämää.

• ;-}

Jos muualta maailmankaikkeudesta löytyy jotain luulihaklönttejä, jotka uskovat Joseph Smithiin, sellaista elämää ei voi kutsua älylliseksi.

• leh4

Kommentoin muutamia vastauksia.

1. Uskon että ihmiset ovat samanlaisia siitä riipumatta, missä asuvat, joko tällä planeetalla tai jossakin muualla. Joten siltä pohjalta on luonnollista oletaa, että perhe-elämä ja siveyskäsitys olisi samanlainen kuin juutalais-kristillinen perhearvot.

2. Uskonnosta:

Koska toisessa planeetalla elävillä ihmisillä ei ole ollut kosketusta meidän maailmaamme, niin silloin luonnollisena lähtökohtana voidaan oletaa uskonnon olevan tyystin erilainen, kuin meidän maailmassa.

Tähän oletukseen on kuitenkin yksi varauma: Jos Jumala on olemassa ja Hän on ilmoitanut ihmisen pelastuksen periaateet myös muualla, niin silloin olisi syytä oletaa, että sieltä löytyisi kristillisyytä muistuttavia uskontoka, joko yksi tai monta siellä tapahtuneen luopumuksen vuoksi tai siksi, että ihmiset eivät ole siellä keskenään samalla tasolla kuten ei meidänkään planeetassamme.

Tällöin olisi kysyttävä, miten Kristuksen sovitus ja opetukset vaikutaisivat siellä?

Vastaukseni olisi, että kertomus tai sanoma sovituksesta muistuttaisi enemmän Mormonin kirjan opetuksia kuin Raamatun kertomusta. Se merkitsisi, että toisella planeetalla usoisivat sovituksen tapahtuneen jossain muualla kuin heidän maailmassa, mutta että Kristus on käynyt niiden keskuudessa, kuten Mormonin kirja kertoo Jeesuksen käyneen Amerikan mantereella asuvien keskuudessa.

Joseph Smithiä siellä tuskin tunnettaisiin nimeltä, vaan niillä olisi omat profeetat, joiden kauta Jumala on ilmoitanut iankaikkisia totuuksia, kuten Hän on ilmoitanut Raamatun ja Mormonin kirjan profeetoille.

On syytä oletaa myös, että pappeus olisi muualla samanlainen kuin täällä. Tämä siis muilla planeetoilla elävillä kuolevaisten keskuudessa.

to..e sanoisin sen verran, että Raamatussa mainitaan kyllä ydinperheissä eläneet henkilöt, vaika itse sanaa ei siellä esiinykään:

1. Aadam ja Eeva muodostivat ydinperheen, johon syntyi lapsia (esim. Kain ja Aabel).

2. Nooa ja kolme poikaa muodostivat jonkilaisen perheen yhdessä vaimojensa kanssa. Se, että appivanhemmat asuivat samassa kodissa tai oltiin ainakin yhteydessä niihin, ei ole vierasta suomalaisessakaan kulttuurissa.

3. Abraham, saara ja Iisak muodostivat ydinperheen (kun Haagar ja Ismael oli karkoitettu pois).

4. Iisak, rebeka ja heidän pojat Eesau ja Jaakob muodostivat ydinperheen.

5. Egyptiin myydy Joosef muodosti sellaisen vaimonsa ja poikiensa kanssa, koska Joosef asui erillään Jaakobista.

6. Joosef, Maria ja Jeesus muodostivat yhdessä ydinperheen.

Siinä olikin ainakin muutama tapaus lueteltuna. Huomatakoon, että ainakaan Suomessa renkiä ei lasketu perheeseen kuuluvana, joten voimme raamatunkin kohdalla jätää palvelusväen pois.

• M.E.L.

Miksi oletat toisilla planeetoilla asuvan ihmisiä?

Seillä voi yhtä hyvin asua vaikkapa ET:tä, Predatoreja, Alieneita, Avatareja, Teletappeja tai vaikkapa Muumeja.

Tai vaikka mitä. :-)

• M.E.L.

Toinen kysymys:

Miksi rakennat käsitystäsi avaruudesta ja sen asukeista Mormonin kirjan perusteella?

Sehän floppasi historiallisesti epätoden tarinansa osalta jo täällä maan päällä. Mormonin kirjan tarinoiden tueksi ei ole ainuttakaan oikeaa todistetta.

Sitä vastaan taas on yllin kyllin ihan oikeita todisteita.

• ...

Tuskin olennot ovat samanlaisia. Planeettojen painovoima, ilmakehän koostumus ym. seikat voivat olla hyvinkin erilaisia. Pienemmällä planeetalla eläimet olisivat todennäköisesti isompia ja isommalla pienempiä.

Olisihan se tälläkin planeetalla ollut mahdollista, että ihmiset olisivat kehittyneet vaikkapa pussieläimistä.

Jättäisit nuo sadut niille kuuluvaan arvoonsa.

Jos muualla on älyllistä elämää, eivät he mihinkään Smithin opin kaltaisiin hölmöyksiin usko!

• to..

"Abraham, saara ja Iisak muodostivat ydinperheen (kun Haagar ja Ismael oli karkoitettu pois)." LOL

"Nooa ja kolme poikaa muodostivat jonkilaisen perheen yhdessä vaimojensa kanssa. Se, että appivanhemmat asuivat samassa kodissa tai oltiin ainakin yhteydessä niihin, ei ole vierasta suomalaisessakaan kulttuurissa. " Ihan vaan pakosta kun ei kehdattu antaa appivanhempien hukkua.

Mahtaako muualla syntynyt elämä uskoa todeksi ihan kaiken mitä joku keksii kertoa, jos uskoo, silloin se ei ainakaan ole älyllistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe