Skoda = häpeä

.........

"Naputtelimme Helsingin Sanomien tsekinkielen sanakirjaan sanan "škoda".
Yllätys oli suuri, kun tsekki-suomi -sanakirja kertoi škodan tarkoittavan muun muassa harmia, häpeää ja sääliä. Esimerkkilauseeksi sopii esimerkiksi fraasi "to je škoda", eli "sepä harmi".

Samannimisiä autoja valmistava Volkswagen AG on pysytellyt brändinsä sanatarkasta merkityksestä suhteellisen hiljaa."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288565748341.html

Eipä ihme, että ovat hiljaa.

24

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanki elämä

      ah, kuinka milenkiintoista.

    • Googletin.
    • Kielioppi auttaisi

      Aloittaja ei selkeästi tiedä mistä puhuu, mutta trollihan se onkin.

      • harmin paikka

        Sääliksi käy skodaan haksahtanutta !


      • Kielioppi auttaisi
        harmin paikka kirjoitti:

        Sääliksi käy skodaan haksahtanutta !

        Enpä omista Skodaa ja sääliksi se ei käy mitenkään vaikka joku sellaisen omistaakin.

        Edelleen, jos sinulla olisi kielioppi hallussa, niin tietäisit missä on virhe tuossa käännöksessä, mutta tarkoitushan onkin vain trollata.


      • Missä kielioppi
        Kielioppi auttaisi kirjoitti:

        Enpä omista Skodaa ja sääliksi se ei käy mitenkään vaikka joku sellaisen omistaakin.

        Edelleen, jos sinulla olisi kielioppi hallussa, niin tietäisit missä on virhe tuossa käännöksessä, mutta tarkoitushan onkin vain trollata.

        Voisit itsekin opetella kirjoittamaan. Huomaatko kirjoitusvirheesi (lapsus calami)?


      • Kielioppi auttaisi
        Missä kielioppi kirjoitti:

        Voisit itsekin opetella kirjoittamaan. Huomaatko kirjoitusvirheesi (lapsus calami)?

        Pyydän sitä anteeksi,mutte en ole 11vuoteen asunut suomessa, joten virheitä saattaa tulla.
        Kyseessä on kuitenkin peruskieliopin asiasta, jossa tuo virhe käännöksessä on.


    • Näköjään

      kaksi skodan omistajaa osallistunut keskusteluun.

    • uhvgytcdrts

      Škoda on tehtaan perustajan sukunimi.

      Pajero tarkoittaa jotain härskiä jollain kielellä, olisiko kulli espanjaksi tjs. Ja kai niitä muitakin on.

      • Nimensä veroinen

        "Škoda" on myös tsekin sana, jolla on suunnilleen aloituksessa mainittu merkitys.

        Sanan merkitys on siis ao. automerkin kotimaan kielestä, sitä ei ole tarvinnut etsiä maailman usean tuhannen kielen joukosta.


    • auibmwopelfiatmosse

      ...joo.ja lada on ruotsiksi LATO

    • 123543567

      MInäpä käännän hieman keskustelun suuntaa eli rupean säälimään Audi- ja VW-kuskeja jotka eivät halua myöntää ajavansa saman skoda-tekniikan tuotteella - ja maksavat paljon pelkistä logoista.

      • surkuttelua

        Sekin on säälittävää tyhmyyttä .


      • WAGWAGWAGWAGWAG
        surkuttelua kirjoitti:

        Sekin on säälittävää tyhmyyttä .

        Sama mieltä logo-asiasta ja minkäs teet kun pitää olla (muka) hienompi auto kuin naapurilla. Näin autotehtaat meitä vedettävät


      • 321453645
        WAGWAGWAGWAGWAG kirjoitti:

        Sama mieltä logo-asiasta ja minkäs teet kun pitää olla (muka) hienompi auto kuin naapurilla. Näin autotehtaat meitä vedettävät

        Itse asiassa moni tehdas toimi juuri tällä tavalla muuallakin kuin autoteollisuudessa.

        Samsta tuotteesta on perus- premium- ja luxusmerkki. Kalliimpia myydään hyvällä katteella niin paljon kuin markkinat vetävät. Mutta koska tehdasta ei kannta seisottaa niin ylituotanto myydään halvemmalla merkillä tai jopa ns. white box-tuotteena jonka toinen firma brändää omakseen.


    • Ei harmita:.
      • Ei minuakaan

        vahingon iloinen olen. Tuplahäpeä kun skoda kyttäautona.


    • tutkittua tietoa

      http://www.iltalehti.fi/autot/2013052217050415_au.shtml

      Auto Express -lehden kyselyyn vastasi yli 46 000 auton omistajaa. Kolmatta kertaa toteutettavan kyselyn kärjestä löytyy jälleen kerran Skoda.

      Ykköseksi nousi Skoda Yeti, jonka omistajista 92,65 prosenttia on yleisesti ottaen tyytyväisiä autoonsa. Toiseksi tuli Skoda Superb ja kolmanneksi Jaguar XF.

      Äänestäjistä 74,7 prosenttia on tyytyväisiä autoihinsa. Lukema laski kaksi prosenttia sitten viime vuoden. Auto Expressenin mukaan syynä laskuun voivat olla kuluttajien korkeammat vaatimukset, mitä tulee autojen laatuun, luotettavuuteen ja suorituskykyyn.

      Kymmenen parhaan joukossa uusia tulokkaita ovat Land Rover Discovery ja Renault Scenic MPV.

      Uutisesta kertoi Affärsvärlden.


      Parhaat autot 2013

      1. Skoda Yeti

      2. Skoda Superb

      3. Jaguar XF

      4. Renault Scenic

      5. Mazda CX-5

      6. Skoda Octavia

      7. Alfa Romeo Giulietta

      8. Land Rover Discovery

      9. BMW 3-sarja

      10. Mercedes E-sarja

      • näin se on

        skoda maksaa hyvin. Jääkiekkokaukalossakin se kamala merkki.


      • Onkohan suosittu

        Espanjassa.


    • Häpeä

      ŠKODA lausutaan: SKEIDA

      • Tampiolle

        Äitisi on varmaan ylpeä sinusta?


      • SVAG
        Tampiolle kirjoitti:

        Äitisi on varmaan ylpeä sinusta?

        SKOUDE


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe