Mormonin kirja antaa meille viisautta omien kykyjemme suhteen:
2. Nefi 9
28 Oi tuota Paholaisen viekasta suunnitelmaa! Oi ihmisten turhamaisuutta ja heikkoutta ja järjettömyyttä! Kun he ovat oppineita, he pitävät itseään viisaina eivätkä kuule Jumalan neuvoa, sillä he panevat sen syrjään luullen tietävänsä itse, minkä vuoksi heidän viisautensa on järjettömyyttä, eikä se heitä hyödytä. Ja he hukkuvat.
29 Mutta on hyvä olla oppinut, jos he kuulevat Jumalan neuvoja.
24 Ja jälleen tapahtuu, että Herra sanoo sille, joka lukee sanat, jotka hänelle annetaan:
25 Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan mutta on vetänyt sydämensä minusta kauas ja sen pelko minua kohtaan on ihmiskäskyjen mukaan opetettua —
26 sen tähden minä ryhdyn tekemään tämän kansan keskuudessa ihmeellistä tekoa, niin, ihmeellistä tekoa ja ihmettä, sillä sen viisaiden ja oppineiden viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys kätketään.
27 Ja voi niitä, jotka syvälle yrittävät kätkeä suunnitelmansa Herralta! Ja heidän tekonsa ovat pimeässä, ja he sanovat: Kuka meidät näkee, ja kuka meidät tuntee? Ja he sanovat myös: Totisesti, teidän asioiden ylösalaisin kääntämistänne tullaan pitämään savenvalajan saven kaltaisena. Mutta katso, minä osoitan heille, sanoo Herra Sebaot, että minä tiedän kaikki heidän tekonsa. Sillä sanooko teos tekijästään: Ei hän ole minua tehnyt? Tai sanooko luomus luojastaan: Ei hän mitään ymmärrä?
28 Mutta katso, sanoo Herra Sebaot: Minä osoitan ihmislapsille, että on vain lyhyt aika enää, ja Libanon muuttuu viljavaksi vainioksi; ja viljavaa vainiota pidetään metsän veroisena.
29 Ja sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat ja sokeiden silmät näkevät synkeydestä ja pimeydestä.
30 Ja sävyisätkin ilahtuvat, ja he iloitsevat Herrasta, ja köyhät ihmisten joukossa riemuitsevat Israelin Pyhästä.
31 Sillä niin totta kuin Herra elää, he saavat nähdä, että pelätystä tehdään loppu ja pilkkaaja poltetaan ja kaikki pahuuteen kärkkäät hävitetään,
32 ja ne, jotka sanoillaan tekevät ihmisestä rikkojan ja virittävät ansan sille, joka portilla tuomitsee, ja sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden.
33 Sen tähden, Herra, joka lunasti Abrahamin, sanoo Jaakobin huoneesta näin: Nyt Jaakob ei joudu häpeään, eivätkä hänen kasvonsa nyt kalpene.
34 Vaan kun hän näkee lapsensa, minun kätteni työn, keskuudessaan, he pitävät pyhänä minun nimeni ja pitävät pyhänä Jaakobin pyhän ja pelkäävät Israelin Jumalaa.
35 Nekin, jotka hengessä eksyivät, tulevat ymmärrykseen, ja ne, jotka nurisivat, ottavat opikseen.
Tutkittavaa: www.mormonit.fi
Ihmisen viisauden rajat
44
91
Vastaukset
- to..
Onpa omituinen sekoitus: jokunen lause VT:stä irti yhteydestään ja siihen ympärille lisätty juttua jossa ei ole mitään järkeä.Asiat on todella käännety ylösalaisin ja vielä junnaten . Vähän kuin olisi otettu runoja Shakespearelta ja väliin pantu koulupojan runoyritelmiä ja tekstiä mainostettaisiin runouden helmenä .
Ps VT:ssä ei ole paholaista, joten hänestä ei israelilaisia varoitettu ym ym- Tutkikaa
Kohta on käännös eikä kopio alkuperäisestä. Se on ensin käännös Moronin antamista levyistä ja toiseksi käännös englannista suomeksi.
Millä sanalla kuvataan sitä olentoa, joka sai Eevan syömään kiellettyä hedelmää? Eikö ole epäoleellista mitä sanaa käytetään suomennoksessa? Mikä sinusta on järjetöntä ao. kohdassa? - to..
Tutkikaa kirjoitti:
Kohta on käännös eikä kopio alkuperäisestä. Se on ensin käännös Moronin antamista levyistä ja toiseksi käännös englannista suomeksi.
Millä sanalla kuvataan sitä olentoa, joka sai Eevan syömään kiellettyä hedelmää? Eikö ole epäoleellista mitä sanaa käytetään suomennoksessa? Mikä sinusta on järjetöntä ao. kohdassa?Käärme paratiisitarinassa on käärme, ei "paholainen".Käärme saa rangaistuksen, se joutuu liikkumaan matelemalla ja syömään tomua.Kyse ei sanasta käännöksestä vaan uskontojen eri opeista, kristinuskossa on paholainen jota vastaan jumala joutuu koko ajan taistelemaan, sellaista ajatusta tai hahmoa ei VT:ssä tai juutalaisuudessa ole.
Järjetöntä on laittaa kristillinen tarina juutalaisuuteen , Israelin pyhä on JHWH hänethän olette alentaneet ja ilmoittaneet valehtelijaksi, miksi pitää pyhänä jumalaa joka ei tiedä että on yksi monista eikä suinkaan ainoa ?Jesaja runoili Libanonista eksiilin yhteydessä josta palaamisesta on kulunut jo 2500 vuotta, tuskin Libanonin floora sen vuoksi enää muuttuu, sokeat ja kuurot hyppivät kotiinpaluusta kuullessaan etc - 15+8
to.. kirjoitti:
Käärme paratiisitarinassa on käärme, ei "paholainen".Käärme saa rangaistuksen, se joutuu liikkumaan matelemalla ja syömään tomua.Kyse ei sanasta käännöksestä vaan uskontojen eri opeista, kristinuskossa on paholainen jota vastaan jumala joutuu koko ajan taistelemaan, sellaista ajatusta tai hahmoa ei VT:ssä tai juutalaisuudessa ole.
Järjetöntä on laittaa kristillinen tarina juutalaisuuteen , Israelin pyhä on JHWH hänethän olette alentaneet ja ilmoittaneet valehtelijaksi, miksi pitää pyhänä jumalaa joka ei tiedä että on yksi monista eikä suinkaan ainoa ?Jesaja runoili Libanonista eksiilin yhteydessä josta palaamisesta on kulunut jo 2500 vuotta, tuskin Libanonin floora sen vuoksi enää muuttuu, sokeat ja kuurot hyppivät kotiinpaluusta kuullessaan etcKummallinen käärme. joka osaa puhua ja vietellä.
- satuilua
15+8 kirjoitti:
Kummallinen käärme. joka osaa puhua ja vietellä.
Lasten saduissa myös sammakot, peikot, aasit jne jne.. monet muutin eläimet osaavat puhua.
- to..
15+8 kirjoitti:
Aivan, se on TARINAN käärme .Tarinoissa voi olla puhuvia aaseja, torneja jotka ulottuvat taivaaseen, maailma joka luodaan muutamassa päivässä, planeetta joka on ennen tähteään , aurinko joka "pysähtyy" jotta vihollinen saadaan voitettua jne
- to..
15+8 kirjoitti:
Mikä muuten on teillä tuo " Israelin Pyhä" jota nimitystä Smith lainailee , mikä tekee yhdestä monista jumalista, joka vain kuvittelee olevansa ainoa, mitenkään erityisen - paitsi ainutlaatuisen tietämättömän? Miksi pitää" pelätä" narria jumalten joukossa ?
Kielto käyttää nimeä "Jahve" ja korvata se puhuessa tai tekstiä lukiessa sanoilla adonai, hashem tms, on nuori, toisen temppelin ajoilta oppineiden määräys, israelilaiset eivät sitä tunteneet ja heprealaisissa teksteissä nimeä JHWH ei koskaan korvata, vaan se on siellä missä alunperinkin , vasta LXX alkoi korvata nimen tekstissäkin sanalla kyrios, herra. Eli teidän teksteissänne pitäisi olla Jahve, ei kyrios, jos ne olisivat ajalta ennen eksiiliä . - 6+20
to.. kirjoitti:
Mikä muuten on teillä tuo " Israelin Pyhä" jota nimitystä Smith lainailee , mikä tekee yhdestä monista jumalista, joka vain kuvittelee olevansa ainoa, mitenkään erityisen - paitsi ainutlaatuisen tietämättömän? Miksi pitää" pelätä" narria jumalten joukossa ?
Kielto käyttää nimeä "Jahve" ja korvata se puhuessa tai tekstiä lukiessa sanoilla adonai, hashem tms, on nuori, toisen temppelin ajoilta oppineiden määräys, israelilaiset eivät sitä tunteneet ja heprealaisissa teksteissä nimeä JHWH ei koskaan korvata, vaan se on siellä missä alunperinkin , vasta LXX alkoi korvata nimen tekstissäkin sanalla kyrios, herra. Eli teidän teksteissänne pitäisi olla Jahve, ei kyrios, jos ne olisivat ajalta ennen eksiiliä .Olet oppinut, mutta kompastut siihen.
- to..
6+20 kirjoitti:
Olet oppinut, mutta kompastut siihen.
Arvasin ettet vastaa. Aina kun tullaan tähän perimmäiseen kysymykseen, laistatte. Minusta ei ole kyse, joten älä vie keskustelua henkilööni .
- Etsivä löytää
to.. kirjoitti:
Arvasin ettet vastaa. Aina kun tullaan tähän perimmäiseen kysymykseen, laistatte. Minusta ei ole kyse, joten älä vie keskustelua henkilööni .
Jeesus Kristus on Israelin Pyhä. Tämä todetaan Pyhien kirjoitusten oppaassamme. Kysymys ei suinkaan ollut vaikea. Ihmettelen että sitä edes kysyt. Kristus oli myös VT:n ainoa Jumala, joka toimi Isänsä käskystä. Tuolloin Hänellä ei vielä ollut fyysistä Ruumista.
Juutalaiset kummeksuivat kuten näköjään sinäkin ja loukkaantuivat, kun Kristus esitteli kuka Hän oli:
Joh. 10
30 Minä ja Isä olemme yhtä."
31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20] - to..
Etsivä löytää kirjoitti:
Jeesus Kristus on Israelin Pyhä. Tämä todetaan Pyhien kirjoitusten oppaassamme. Kysymys ei suinkaan ollut vaikea. Ihmettelen että sitä edes kysyt. Kristus oli myös VT:n ainoa Jumala, joka toimi Isänsä käskystä. Tuolloin Hänellä ei vielä ollut fyysistä Ruumista.
Juutalaiset kummeksuivat kuten näköjään sinäkin ja loukkaantuivat, kun Kristus esitteli kuka Hän oli:
Joh. 10
32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]" Israelin pyhä " on JHWH joka ilmoittaa olevansa ainoa jumala, aina elävä jumala, kaiken luoja, ei luotu. Jos Jahve valehteli tai ei tiennyt kuka on, ei Jeesus ollut sen viisaampi , vaan erehtyi silloin itsekin. Jeesus tai Paavali eivät kumpikaan kuitenkaan väitä että Jeesus olisi ollut JHWH, vaan Jeesus piti Jahvea isänään kuten kaikki juutalaiset .
"Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu." ei siis Jeesus itse tai "jumalat" . - Etsivä löytää
to.. kirjoitti:
" Israelin pyhä " on JHWH joka ilmoittaa olevansa ainoa jumala, aina elävä jumala, kaiken luoja, ei luotu. Jos Jahve valehteli tai ei tiennyt kuka on, ei Jeesus ollut sen viisaampi , vaan erehtyi silloin itsekin. Jeesus tai Paavali eivät kumpikaan kuitenkaan väitä että Jeesus olisi ollut JHWH, vaan Jeesus piti Jahvea isänään kuten kaikki juutalaiset .
"Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu." ei siis Jeesus itse tai "jumalat" .Mitä tarkoittaa, kun Jeesus sanoi:
Joh. 10
29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.
On siis saman tekevää kuka toimi VT:n aikana. Juuri tästä juutalaist suuttuivat Kristukselle ja koettivat tappaa Hänet jo ennen ristiinnaulitsemista. - eikö mene jakeluun
Etsivä löytää kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, kun Jeesus sanoi:
Joh. 10
29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.
On siis saman tekevää kuka toimi VT:n aikana. Juuri tästä juutalaist suuttuivat Kristukselle ja koettivat tappaa Hänet jo ennen ristiinnaulitsemista.Tuohon juutalaiset suhtautuivat jumalanpilkkaan suunnilleen samoin kuin äärimuslimit nykyään. Mitä sitten?
- to..
Etsivä löytää kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, kun Jeesus sanoi:
Joh. 10
On siis saman tekevää kuka toimi VT:n aikana. Juuri tästä juutalaist suuttuivat Kristukselle ja koettivat tappaa Hänet jo ennen ristiinnaulitsemista.Ei ole samantekevää kuka, kun kerran sanotaan kuka ja mikä ja miten. JHWH ilmoittaa -ja ilmoitus on tietenkin uskonvarainen -mutta VT':ssä uudestaan ja uudestaan ilmoittaa että on ainoa jumala, että muita ei ole, ei ole ollut eikä tule,että on kaiken luoja, ei ole ihminen vaan on ihmisten luoja, ei ole kuoleva vaan elävä ja ikuinen jumala.
JHWH myös lupaa valita Davidin sukuisen miehen tiettyyn tehtävään, ei että valitsee itse itsensä messiaakseeen ja polveutuukin itse asiassa Davidista ja osoittautuu kuolevaiseksi . Jos sinun väitteesi pitää paikkansa niin silloin joko VT:n ilmoitukset ovat ihmisten keksintöä tai niissä puhuu valehteleva jumala.Muita vaihtoehtoja ei ole. - VT:n
to.. kirjoitti:
Ei ole samantekevää kuka, kun kerran sanotaan kuka ja mikä ja miten. JHWH ilmoittaa -ja ilmoitus on tietenkin uskonvarainen -mutta VT':ssä uudestaan ja uudestaan ilmoittaa että on ainoa jumala, että muita ei ole, ei ole ollut eikä tule,että on kaiken luoja, ei ole ihminen vaan on ihmisten luoja, ei ole kuoleva vaan elävä ja ikuinen jumala.
JHWH myös lupaa valita Davidin sukuisen miehen tiettyyn tehtävään, ei että valitsee itse itsensä messiaakseeen ja polveutuukin itse asiassa Davidista ja osoittautuu kuolevaiseksi . Jos sinun väitteesi pitää paikkansa niin silloin joko VT:n ilmoitukset ovat ihmisten keksintöä tai niissä puhuu valehteleva jumala.Muita vaihtoehtoja ei ole.nuotiotarinat ovat ihmisten tuotosta, etkö sitä tiedä sinäkään, joka täällä viisaana esiinnyt.
- to..
VT:n kirjoitti:
nuotiotarinat ovat ihmisten tuotosta, etkö sitä tiedä sinäkään, joka täällä viisaana esiinnyt.
En esiinny viisaana sanon sen minkä tiedän, oli se nyt paljon tai vähän , mutta koska mormonit vetoavat teksteihinsä joiden uskovat olevan "oikeita ilmoituksia" ja siinä vetoavat myös juutalaisiin ja muihin kirjoituksiin, totta kai keskustelen sen pohjalta, muu ei täällä edes onnistu.
Olet nyt pariin kertaan ilmaantunut viemään keskustelua asiasta pois kun tapani on ollut ongelmissa, viimeksi vähättelit holokaustin uhreja , johon palstan mormoneiksi ilmottautuneilla ei ollut mitään huomautettavaa. Kaikesta voi oppia, joskus eniten siitä mitä ei sanota.
Vt ei ole nuotiotarinoita, vaan dokumentti ajoista ja ajatuksista osin yli 2500 vuoden takaa jossa on myös hienoa runoutta , novelleja sekä aitoa tapahtuma -ja kulttuurihistorian kuvausta . Jokainen aikuinen ihminen ymmärtää ettei siinä välttämättä puhu mikään ylimaallinen olento, vaan muinaiset ihmiset sen mukaan miten omassa ajassaan ja ympäristössään ymmärsivät oman ja kansansa kohtalon. Ilman heprealaista raamattua ei olisi Uutta Testamenttia ei kristinuskoa, ei vuorisaarna, ei Paavalin kirjeitä, on asioita joita voi arvostaa ilman omaa uskoa. - 6+11
to.. kirjoitti:
Ei ole samantekevää kuka, kun kerran sanotaan kuka ja mikä ja miten. JHWH ilmoittaa -ja ilmoitus on tietenkin uskonvarainen -mutta VT':ssä uudestaan ja uudestaan ilmoittaa että on ainoa jumala, että muita ei ole, ei ole ollut eikä tule,että on kaiken luoja, ei ole ihminen vaan on ihmisten luoja, ei ole kuoleva vaan elävä ja ikuinen jumala.
JHWH myös lupaa valita Davidin sukuisen miehen tiettyyn tehtävään, ei että valitsee itse itsensä messiaakseeen ja polveutuukin itse asiassa Davidista ja osoittautuu kuolevaiseksi . Jos sinun väitteesi pitää paikkansa niin silloin joko VT:n ilmoitukset ovat ihmisten keksintöä tai niissä puhuu valehteleva jumala.Muita vaihtoehtoja ei ole.Kristus sanoi että Hän ja Isä ovat yhtä. Eikö se merkitse sinulle mitään? Sen voi aivan hyvin ymmärtää yksijumalaisuudeksi. Niinhän kolminaisuuopissa koetetaan tehdäkin, mutta kovin järjenvastaisesti.
- to..
6+11 kirjoitti:
Kristus sanoi että Hän ja Isä ovat yhtä. Eikö se merkitse sinulle mitään? Sen voi aivan hyvin ymmärtää yksijumalaisuudeksi. Niinhän kolminaisuuopissa koetetaan tehdäkin, mutta kovin järjenvastaisesti.
Juutalaisena Jeesus oli JHWH:n poika, Johanneksen evankeliumi on viimeisin evankeliumeista ajalta jolloin juutalaisuus ja kristinusko olivat jo erillään, hellenismi näkyy siinä, ei enää juutalaisuus, Jeesuksenkaan.
Vain jumala on hyvä, ei Jeesuskaan . Jeesusta lainaan.
- Ev.lut.
"Ps VT:ssä ei ole paholaista, joten hänestä ei israelilaisia varoitettu ym ym "
Smith ei tiennyt sitä. Sinänsä erikoista, että paholainen varoittaa omasta suunnitelmastaan eli mormonismin perustamisesta. - säännöt
Avaus ei sisällä keskustelua, pelkkä lainaus MAP-kirkon kopiosuojatusta materiaalista. Ilmoitus asiattomasta viestistä laitettu eteenpäin.
- :P .
Aolla on lupa kopioida kirkon sivuja oikean ja totuudellisen tiedon levittämis- tarkoituksessa. Tulikos pistettyä alotus, joka on vaarallinen vastustajillemme, kun yritetään itkeä pois.
- ...
:P . kirjoitti:
Aolla on lupa kopioida kirkon sivuja oikean ja totuudellisen tiedon levittämis- tarkoituksessa. Tulikos pistettyä alotus, joka on vaarallinen vastustajillemme, kun yritetään itkeä pois.
Nensku hyvä, kyseessähän ei ole oikea ja totuudellinen vaan väärä ja valheellinen tieto.
- Ent. mormoni
On se kova eksytys tuo mormonismi ja sinnikkäästi sitä muillekin tarjoilet. Tämä on keskustelupalsta, ei 'lähetyskenttä'.
- MIksi sitten
harrastat mormonivastaista lähetytystötäsi noinkin aktiivisesti.
- Ent. mormoni
MIksi sitten kirjoitti:
harrastat mormonivastaista lähetytystötäsi noinkin aktiivisesti.
Uhraan palstalla vapaa-aikaani silkasta lähimmäisenrakkaudesta, jotta mormonismista saataisiin keskustelupalstalla monipuolisempi ja oikeampi kuva. Opin myös itse millaista mormonismi on nykyisin, koska kirkossa saamani opetus on aadamjumalaopin ajoilta ja paljon on muuttunut.
Siinä vaiheessa kun mormonit itse alkavat palstalla keskustella keskenään eriävistä mielipiteistään uskontonsa historiasta ja moneen kertaan muuttuneen opin eri puolista, minua toivottavasti ei enää tarvita.
Toistaiseksi en ole havainnut palstalla mormonien keskinäistä älyllistä keskustelua, jota kirkkoon kuulumattomienkin olisi mielenkiintoista seurata, kysymyksiä tehden ja toisinaan keskusteluun osallistuenkin. - Oletko havainnut
Ent. mormoni kirjoitti:
Uhraan palstalla vapaa-aikaani silkasta lähimmäisenrakkaudesta, jotta mormonismista saataisiin keskustelupalstalla monipuolisempi ja oikeampi kuva. Opin myös itse millaista mormonismi on nykyisin, koska kirkossa saamani opetus on aadamjumalaopin ajoilta ja paljon on muuttunut.
Siinä vaiheessa kun mormonit itse alkavat palstalla keskustella keskenään eriävistä mielipiteistään uskontonsa historiasta ja moneen kertaan muuttuneen opin eri puolista, minua toivottavasti ei enää tarvita.
Toistaiseksi en ole havainnut palstalla mormonien keskinäistä älyllistä keskustelua, jota kirkkoon kuulumattomienkin olisi mielenkiintoista seurata, kysymyksiä tehden ja toisinaan keskusteluun osallistuenkin.tällä palstalla ylipäänsä minkäänlaista älyllistä keskustelua. Kyllä sellainen keskustelu käydään jossain ihan muualla, enkä sillä muulla tarkoita mormonismin osalta esim. mormonismi.com -palstaa.
- Rakkaudestasi
Ent. mormoni kirjoitti:
Toistaiseksi en ole havainnut palstalla mormonien keskinäistä älyllistä keskustelua, jota kirkkoon kuulumattomienkin olisi mielenkiintoista seurata, kysymyksiä tehden ja toisinaan keskusteluun osallistuenkin.huolimatta mormonismista antamasi kuva ei suinkaan loista monipuolisuudellaan. Ennemminkin antamasi kuva on aika yksisilmäinen.
Toivottavasti lähimmäisenrakkautesi ei ole yhtä lailla valikoivaa? - ...
Rakkaudestasi kirjoitti:
huolimatta mormonismista antamasi kuva ei suinkaan loista monipuolisuudellaan. Ennemminkin antamasi kuva on aika yksisilmäinen.
Toivottavasti lähimmäisenrakkautesi ei ole yhtä lailla valikoivaa?Paraskin puhumaan monipuolisuudesta! Onko sinusta esim. suomalainen kirkon sivusto tai Nenadan hymistelypalsta monipuolinen. Ainakin adjektiiveja jälkimmäisessä on niukasti;-)
- Ent. mormoni
Rakkaudestasi kirjoitti:
huolimatta mormonismista antamasi kuva ei suinkaan loista monipuolisuudellaan. Ennemminkin antamasi kuva on aika yksisilmäinen.
Toivottavasti lähimmäisenrakkautesi ei ole yhtä lailla valikoivaa?Täällä tulee palstan kokonaisuudesta mormonien mielipiteet selväksi, kuten muidenkin, Et kai odota, että mormonit toisivat jokaisessa keskustelupuheenvuorossaan esille myös mormonismia vastaan esitetyt argumentit? Miksi odotat, että minä toisin esille mormonismia puoltavia argumentteja?
Yksittäinen journalistinen juttu on eri asia. Siinä tulee varsinkin kiistakysymyksissä aina tuoda esille eri näkemykset. Mutta eri näkemyksethän tulevat esille tässä palstan kokonaisuudessa. Eli en taida oikein ymmärtää, millaista monipuolisempaa kuvaa mormonismista toivot keskustelupuheenvuorojeni ilmentävän.
Lähimmäisenrakkauteni on valikoivaa. Se kohdistuu niihin, jotka sitä tarvitsevat ja joille voin sitä osoittaa. Mitään erityistä lähimmäisenrakkautta en aio jatkossakaan lähteä osoittamaan esimerkiksi lastensa pahoinpitelijöitä tai eläinrääkkääji kohtaan, vaikka he tarvitsisivatkin apua lapsensa hakkaamisessa. - Nuo eivät
... kirjoitti:
Paraskin puhumaan monipuolisuudesta! Onko sinusta esim. suomalainen kirkon sivusto tai Nenadan hymistelypalsta monipuolinen. Ainakin adjektiiveja jälkimmäisessä on niukasti;-)
lupaakaan monipuolista kuvaa. Ent. mormoni sen sijaan lupaa, muttei vastaa huutoonsa. Se minua häiritsi.
En lue Nenadan palstaa sen yksipuolisuuden vuoksi ja virallisella MAP-sivullakin käyn harvoin. - ...
Nuo eivät kirjoitti:
lupaakaan monipuolista kuvaa. Ent. mormoni sen sijaan lupaa, muttei vastaa huutoonsa. Se minua häiritsi.
En lue Nenadan palstaa sen yksipuolisuuden vuoksi ja virallisella MAP-sivullakin käyn harvoin.Missä viestissä hän lupaa? Ei ainakaan tuossa alla olevassa. Hän lupaa monipuolisuutta valottamalla sitä puolta, jonka mormonit jättävät kertomatta.
- En odota
Ent. mormoni kirjoitti:
Täällä tulee palstan kokonaisuudesta mormonien mielipiteet selväksi, kuten muidenkin, Et kai odota, että mormonit toisivat jokaisessa keskustelupuheenvuorossaan esille myös mormonismia vastaan esitetyt argumentit? Miksi odotat, että minä toisin esille mormonismia puoltavia argumentteja?
Yksittäinen journalistinen juttu on eri asia. Siinä tulee varsinkin kiistakysymyksissä aina tuoda esille eri näkemykset. Mutta eri näkemyksethän tulevat esille tässä palstan kokonaisuudessa. Eli en taida oikein ymmärtää, millaista monipuolisempaa kuvaa mormonismista toivot keskustelupuheenvuorojeni ilmentävän.
Lähimmäisenrakkauteni on valikoivaa. Se kohdistuu niihin, jotka sitä tarvitsevat ja joille voin sitä osoittaa. Mitään erityistä lähimmäisenrakkautta en aio jatkossakaan lähteä osoittamaan esimerkiksi lastensa pahoinpitelijöitä tai eläinrääkkääji kohtaan, vaikka he tarvitsisivatkin apua lapsensa hakkaamisessa.monipuolisuudelta mitään tai ketään puoltavia argumentteja. Yksisilmäinen kritiikki ei tue monipuolisuuttakaan, toisin kuin aito kritiikki.
Se kun nyt ei vain ole niin, että mormonismissa ei olisi mitään hyvää, vaikka sitä kuvaa yritetaankin kritiikittömän yksipuolisesti ylläpitää. - ...
En odota kirjoitti:
monipuolisuudelta mitään tai ketään puoltavia argumentteja. Yksisilmäinen kritiikki ei tue monipuolisuuttakaan, toisin kuin aito kritiikki.
Se kun nyt ei vain ole niin, että mormonismissa ei olisi mitään hyvää, vaikka sitä kuvaa yritetaankin kritiikittömän yksipuolisesti ylläpitää.Kerropa mitä sellaista hyvää on mormonismissa, mitä ei olisi joissakin muissa uskonnollisissa liikkeissä.
Ja kyllä yksisilmäinenkin kritiikki tukee monipuolisuutta, jos joku toinen antaa vain kiillotettua kuvaa. - Ent. mormoni
En odota kirjoitti:
monipuolisuudelta mitään tai ketään puoltavia argumentteja. Yksisilmäinen kritiikki ei tue monipuolisuuttakaan, toisin kuin aito kritiikki.
Se kun nyt ei vain ole niin, että mormonismissa ei olisi mitään hyvää, vaikka sitä kuvaa yritetaankin kritiikittömän yksipuolisesti ylläpitää.Tupakointikielto on mormonismissa hyvää. Tosin tupakointia paheksutaan myös monissa muissa uskonnollisissa liikkeissä.
Kun hakemalla haetaan, löytyy myös mormonismista vaikka kuinka hyvää. Se on sama juttu kuin hauholaisella tutullani, joka pudotteli omakotitalonsa katolta lumia alas ja putosikin itse. Jalka murtui, mutta putoamisessa oli hyvää se, ettei murtuneet molemmat jalat. Hän pystyi liikkumaan kainalosauvoilla, eikä tarvinnut pyörätuolia.
Aitoa kritiikkiä on tuoda uskonnostanne esille sellaista, jonka itse jätätte kertomatta tai kerrotte valehdellen ja vääristellen. Sitä on myös kertoa omista ja muiden kokemuksista mormonina. - 8+2
... kirjoitti:
Kerropa mitä sellaista hyvää on mormonismissa, mitä ei olisi joissakin muissa uskonnollisissa liikkeissä.
Ja kyllä yksisilmäinenkin kritiikki tukee monipuolisuutta, jos joku toinen antaa vain kiillotettua kuvaa."Mormonismi" oikealla nimeltään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on palautettu kirkko, jossa on kaikki opit ja toimitukset sellasina kuin Kristus ne aikoinaan antoi. Tässä kirkossa on jatkuva ilmoitus.
Palautuksella tarkoitetaan evankeliumin totuuksien ja toimitusten tuomista jälleen ihmisten keskuuteen maan päälle. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi hävisi maan päältä Kristuksen apostolien maanpäällistä palvelutyötä seuranneen luopumuksen vuoksi. Luopumuksen tähden evankeliumi oli palautettava. Jumala palautti evankeliumin maan päällä oleville ihmisille annettujen näkyjen, enkelien palveluksen ja ilmoitusten kautta. Palautus alkoi profeetta Joseph Smithistä ja on jatkunut nykyiseen aikaan asti Herran elävien profeettojen työn kautta.
Palautukseen viitaavia kohtia:
Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, Jes. 2:2 (Miika 4:2). Jumala tekee ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, Jes. 29:14. Jumala on pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, Dan. 2:44. Elia tulee ja panee kaiken kohdalleen, Matt. 17:11 (Mark. 9:12). Tulee aikoja, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, Ap. t. 3:21. Määräajan tullessa Jumala yhdistää yhdeksi kaiken, Ef.1:10. Minä näin uuden enkelin. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi, Ilm.14:6 - ...
8+2 kirjoitti:
"Mormonismi" oikealla nimeltään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on palautettu kirkko, jossa on kaikki opit ja toimitukset sellasina kuin Kristus ne aikoinaan antoi. Tässä kirkossa on jatkuva ilmoitus.
Palautuksella tarkoitetaan evankeliumin totuuksien ja toimitusten tuomista jälleen ihmisten keskuuteen maan päälle. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi hävisi maan päältä Kristuksen apostolien maanpäällistä palvelutyötä seuranneen luopumuksen vuoksi. Luopumuksen tähden evankeliumi oli palautettava. Jumala palautti evankeliumin maan päällä oleville ihmisille annettujen näkyjen, enkelien palveluksen ja ilmoitusten kautta. Palautus alkoi profeetta Joseph Smithistä ja on jatkunut nykyiseen aikaan asti Herran elävien profeettojen työn kautta.
Palautukseen viitaavia kohtia:
Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, Jes. 2:2 (Miika 4:2). Jumala tekee ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, Jes. 29:14. Jumala on pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, Dan. 2:44. Elia tulee ja panee kaiken kohdalleen, Matt. 17:11 (Mark. 9:12). Tulee aikoja, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, Ap. t. 3:21. Määräajan tullessa Jumala yhdistää yhdeksi kaiken, Ef.1:10. Minä näin uuden enkelin. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi, Ilm.14:6Tapani hyvä, tarkoitin jotain ihna oikeaa hyvää enkä tuollaista liturgiaa, jota moni muukin kirkko höpöttää omasta opistaan.
- 13+18
... kirjoitti:
Tapani hyvä, tarkoitin jotain ihna oikeaa hyvää enkä tuollaista liturgiaa, jota moni muukin kirkko höpöttää omasta opistaan.
Osaatko mainita jonkun kirkon, joka voi esittää vastaavaa "liturgiaa" kuin MAP-kirkko?
- M.E.L.
13+18 kirjoitti:
Osaatko mainita jonkun kirkon, joka voi esittää vastaavaa "liturgiaa" kuin MAP-kirkko?
Perusteetonta hölynpölyä osaa suoltaa aivan kuka tahansa.
- to..
13+18 kirjoitti:
Mikä tahansa uskonto /kirkko voi tuottaa mitä hyvänsä liturgiaa, mutta harvoin käytetään jonkun toisen uskonnon kirjoituksia noin väärin kuin te teette. Olet taas lainannut VT:stä jakeita joilla ei ole yhtään mitään tekemistä Smithin väitteiden kansa. Tyhmyyyksien toistaminen ei myöskään tee niistä totta .
Muutoin kaikki mitä sanotte palautetuksi, on sellaista mitä Jeesus ei opettanut, ja osa siitä ristiidassa sen kanssa mitä hän opetti. - ...
13+18 kirjoitti:
Mm. jehovantodistajilla on yhtä huonoa liturgiaa.
- Näin:
... kirjoitti:
Missä viestissä hän lupaa? Ei ainakaan tuossa alla olevassa. Hän lupaa monipuolisuutta valottamalla sitä puolta, jonka mormonit jättävät kertomatta.
"Uhraan palstalla vapaa-aikaani silkasta lähimmäisenrakkaudesta, jotta mormonismista saataisiin keskustelupalstalla monipuolisempi ja oikeampi kuva. "
Ihan itse, mormonien kertomatta jättämisistä huolimatta. Itse tosin jättää sitten kertomatta, paljonkin. - ...
Näin: kirjoitti:
"Uhraan palstalla vapaa-aikaani silkasta lähimmäisenrakkaudesta, jotta mormonismista saataisiin keskustelupalstalla monipuolisempi ja oikeampi kuva. "
Ihan itse, mormonien kertomatta jättämisistä huolimatta. Itse tosin jättää sitten kertomatta, paljonkin.Väärin. Ei hän lupaa kertoa monipuolisesti mormonismista vaan kertoo kirjoittavansa, jotta mormonismista saadaan monipuolisempi kuva. Etkö tosiaankaan ymmärrä? Sitä hymistelyä ja niitä selittelyjä toinen osapuoli tarjoaa ihan riittävästi. Se puoli hoituu siis muutenkin.
- OK, kirjoittaja
... kirjoitti:
Väärin. Ei hän lupaa kertoa monipuolisesti mormonismista vaan kertoo kirjoittavansa, jotta mormonismista saadaan monipuolisempi kuva. Etkö tosiaankaan ymmärrä? Sitä hymistelyä ja niitä selittelyjä toinen osapuoli tarjoaa ihan riittävästi. Se puoli hoituu siis muutenkin.
siis kirjoittaa yksipuolisesti, jotta saadaan monipuolinen kuva...
- ...
OK, kirjoittaja kirjoitti:
siis kirjoittaa yksipuolisesti, jotta saadaan monipuolinen kuva...
Aivan. Jos halutaan oranssi, mutta joku tarjoaa vain punaista, toisen täytyy tarjota keltaista. Jos hän tarjoaisi oranssia, silloin lopputulos olisi punaoranssia.
Hyvä että meni perille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892128Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361776- 1801326
- 241794
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340514