Mitä mieltä?
Itsellä melko himmeä led-vilkkuvalo, jossa myös tasaisesti palava valo valittavana. Laitan tasaisen valon ajaessani pimessä ja vilkun valaistulla pyörätiellä. Itse ainakin vaihdoin käyttämään tuota huomatessani näkäväni vilkuttavat vastaantulijat paremmin. Älyttömän kirkkaat valot, joita niitäkin on, taas häikäisevät (ainakin väärin suunnatut?).
Olen silmälasien käyttäjä. Lasit haittaavat jonkin verran näkemistä . Varsinkin kun on paljon valonlähteitä. Sateella vielä huonompi nähdä. Ajattelin että voi joku muukin "sokea" olla liikkeellä.
Vilkkuva ajovalo
49
490
Vastaukset
- tätä mieltä
Minusta vilkkuvalot on naurettavan näköisiä ja vaikeampi havannoida vastaantulijan etäisyys. Olen myös silmälasien käyttäjä.
Jos olisin diktaattori kieltäisin vilkut.- vilkkupetteri
Etäisyyden arvioinnista tulee ongelma varmaankin vain jossain pimeällä polulla?
Katuvalaistulla pyörätiellä ja kun on muita kiintopistetä selvästi näkyvissä, ei etäisyyden arviointi liene ongelma.
Yritin miettiä missä se voisi olla ongelma ja tuli mieleen juuri valaisematon polku tai niin että polun ympäristö on pimeä. Silloin myös häikäistyvyys on suurempi.
Itse ajan eminnäkseen valaistussa ympäristössä jossa valopisteitä on suuri määrä näkökentässä. Samoin kiintopisteitä joista etäisyydet erottaa hyvin.
Ainakaan pimeällä polulla kannattaa laittaa kiinteä valo.
Valo on yleensä näkymisen vuoksi. Tarkoitus ei ole häikäistä tai häiritä muita, joten hyvä tietää muiden kokemukset.
Naurettavuus ei haittaa, jollei joku nauraessaan aja päälle. - tätä mieltä
vilkkupetteri kirjoitti:
Etäisyyden arvioinnista tulee ongelma varmaankin vain jossain pimeällä polulla?
Katuvalaistulla pyörätiellä ja kun on muita kiintopistetä selvästi näkyvissä, ei etäisyyden arviointi liene ongelma.
Yritin miettiä missä se voisi olla ongelma ja tuli mieleen juuri valaisematon polku tai niin että polun ympäristö on pimeä. Silloin myös häikäistyvyys on suurempi.
Itse ajan eminnäkseen valaistussa ympäristössä jossa valopisteitä on suuri määrä näkökentässä. Samoin kiintopisteitä joista etäisyydet erottaa hyvin.
Ainakaan pimeällä polulla kannattaa laittaa kiinteä valo.
Valo on yleensä näkymisen vuoksi. Tarkoitus ei ole häikäistä tai häiritä muita, joten hyvä tietää muiden kokemukset.
Naurettavuus ei haittaa, jollei joku nauraessaan aja päälle.Helsingin keskuspuistosta on kyse eli kyllä siellä jonkin verran valoa on mutta vilkkuvat ovat mielestäni huonommin arvioitavat kuin kiinteät.
Pitäisi ajatella, että huomiovalo on muita eikä itseä varten. Mutta jokainen tyylillään ja tärkeintä on se, että on jonkinmoinen tuikku. - www1
tätä mieltä kirjoitti:
Helsingin keskuspuistosta on kyse eli kyllä siellä jonkin verran valoa on mutta vilkkuvat ovat mielestäni huonommin arvioitavat kuin kiinteät.
Pitäisi ajatella, että huomiovalo on muita eikä itseä varten. Mutta jokainen tyylillään ja tärkeintä on se, että on jonkinmoinen tuikku."Mutta jokainen tyylillään ja tärkeintä on se, että on jonkinmoinen tuikku."
Tämä on aivan totta ja rauhalliseen tahtiin vilkkuva takavalo ei ole häiritsevä. Semmoinen kiimaiseen tahtiin vilkkuva otsalamppu on kaikista hirvein silmiin osuessaan. - Alkup. Maantiepyöräi
www1 kirjoitti:
"Mutta jokainen tyylillään ja tärkeintä on se, että on jonkinmoinen tuikku."
Tämä on aivan totta ja rauhalliseen tahtiin vilkkuva takavalo ei ole häiritsevä. Semmoinen kiimaiseen tahtiin vilkkuva otsalamppu on kaikista hirvein silmiin osuessaan.Tehokasta otsalamppua käytetään nähdäkseen , ei näkyäkseen, joten ei ole kovin loogista pitää sitä vilkulla.
- www1
Itse käytän tasaista valoa joka tilanteessa. Vilkkuvalo vastaantulijalla on tosi häiritsevä ja otsalamppu on vihoviimeisin vehje pyöräilyssä.
Keskuspuistossa tulee vastaan näitä otsalamppuilijoita joilla on tämän lisäksi vielä normiledi tangossa kiinni.
Tuolla pärjää ihan mainiosti oikein suunnatuilla etu ja takavaloilla mutta tuo otsalamppu alkaa mennä jo hätävarjelun liioitteluksi.
Heijastimia pitäisi olla enemmän.
Itsensä kymmenellä valolla valaiseminen on lisäksi vähän itsekästä koska noi ledit ottaa pimeässä metsässä silmiin ja tuo ihan turhaa valosaastetta.
Ei se talvifillarointi niin extremeä ole.- Alkup. Maantiepyöräi
Ei se tasainen valo paljoa lämmitä, kun on jäänyt auton alle. Vilkkuvalo näkyy oleellisesti paremmin liikenteessä. (Jos näin ei olisi, olisi hälytysajoneuvoissakin kiinteät, ei vilkkuvat, valot)
Liikenneturhan viime vuosituhannelle jääneitä ideoita ei kannata levittää. Turvalisuus ennen kaikkea. - tätä mieltä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ei se tasainen valo paljoa lämmitä, kun on jäänyt auton alle. Vilkkuvalo näkyy oleellisesti paremmin liikenteessä. (Jos näin ei olisi, olisi hälytysajoneuvoissakin kiinteät, ei vilkkuvat, valot)
Liikenneturhan viime vuosituhannelle jääneitä ideoita ei kannata levittää. Turvalisuus ennen kaikkea.Keskuspuistossa ei pahemmin autoja tule vastaan, joten miksi siellä pitää olla naurettava vilkku?
Pyöräilijä on täysin eri asia kuin hälytysajoneuvo. On tainnut noilla vilkkuvalojen käyttäjillä olla lapsuuden toiveammattina poliisi. - www1
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ei se tasainen valo paljoa lämmitä, kun on jäänyt auton alle. Vilkkuvalo näkyy oleellisesti paremmin liikenteessä. (Jos näin ei olisi, olisi hälytysajoneuvoissakin kiinteät, ei vilkkuvat, valot)
Liikenneturhan viime vuosituhannelle jääneitä ideoita ei kannata levittää. Turvalisuus ennen kaikkea."Vilkkuvalo näkyy oleellisesti paremmin liikenteessä. (Jos näin ei olisi, olisi hälytysajoneuvoissakin kiinteät, ei vilkkuvat, valot)"
Tällä logiikalla strobot pitäisi laittaa henkilöautoihinkin.
Talvikeleillä ei pidä lähteä autojen sekaan ollenkaan vaikka olisi minkälaiset valot. Auto voi lähteä kuskin lapasesta tai sitten voi ihan liukastua sinne auton eteen, riski on niin suuri ettei kannata. kun liikun pyörällä kesällä tai talvella niin en laske minkäänlaisten etuajo-oikeuksien varaan vaan tienkin ylitän vasta kun auto on pysähtynyt.
- ajokkkki
Mielestäni tasainen valo parempi.
Joillekkin vilkkuva valo aiheuttaa päänsärkyä ja voi jopa laukaista epilepsiakohtauksen.
Jos minulta kysyttäisiin,saisivat ainoastaan viranomaiset ja huoltotyötä tekevät käyttää vilkkuvaa valoa.- Alkup. Maantiepyöräi
Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa.
- Alkup.Hybridpyör
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa.
Kävin tossa nopeasti valot läpi ja mielestäni vilkkuva tai yhtäjaksoon palava valo ovat kaksi parasta. Itse kuitenkin käytän yksinomaan vilkkuvaa tai yhtäjaksoa palavaa polkupyörän valoa.
- Just joo
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa.
Saahan ne käyttää, niin kauan kuin poliisi ei puutu tähän. Se kun on niitä pikkulaittomuuksia, joita ersurssipulassa on vain katsottava läpi sormien...
Se ei silti muuta sitä että on naurettavaa pelleilyä pitää pyörässä vilkkuvia valoja. Oli varaa laittaa tehokkain mahdollinen valo. Ei ole enää varaa ostaa paristoja kuin puolelle käyttöajasta, siispä laitetaan valo vilkkumaan. ;-)
Kun pyörässä on kunnon valot, niillä näkee ja näkyy. Eikä tarvitse selitellä. - www1
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa.
"Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa. "
Taas loistavaa keskusteluun osallistumista tutulta nimimerkiltä.. - ALkup. Maantiepyöräi
www1 kirjoitti:
"Mutta onneksi sinulta ei kysy kukaan ja pyöräilijät voivat rauhassa käyttää turvallista, vilkkuvaa valoa. "
Taas loistavaa keskusteluun osallistumista tutulta nimimerkiltä..Kaikkein hölmöimät ideat pitää ampua alas saman tien. Vilkkuvien, turvallisten valojen vastustaminen kuuluu aivan samaan kastiin kuin aikoinaan joku ääliö vastusti kynsin hampain lisäjarruvaloja. Kaikki tiesivät, että lisäjarruvalot lisäävät tutrvallisuutta, mutta tämä ääliö pystyi hidastamaan lainmuutosta vuosilla.
- alkup.tuna
ALkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kaikkein hölmöimät ideat pitää ampua alas saman tien. Vilkkuvien, turvallisten valojen vastustaminen kuuluu aivan samaan kastiin kuin aikoinaan joku ääliö vastusti kynsin hampain lisäjarruvaloja. Kaikki tiesivät, että lisäjarruvalot lisäävät tutrvallisuutta, mutta tämä ääliö pystyi hidastamaan lainmuutosta vuosilla.
Kaikista hölmöin idea on laittaa tankoon pieni parin ledin tehoton tuikku vilkkumaan. Näitä tulee vastaan turhan paljon. Näkyäkseen valo vaatii tehoa, paloi jatkuvasti tai vilkkui, sitten jos haluaa nähdä, tehoa on lisättävä entisestään. Heikkotehoinen, jatkuva tai vilkkuva valo kyllä katoaa ympäristöönsä, ainakin autonratista katsottaessa.
- Alkup. Maantiepyöräi
alkup.tuna kirjoitti:
Kaikista hölmöin idea on laittaa tankoon pieni parin ledin tehoton tuikku vilkkumaan. Näitä tulee vastaan turhan paljon. Näkyäkseen valo vaatii tehoa, paloi jatkuvasti tai vilkkui, sitten jos haluaa nähdä, tehoa on lisättävä entisestään. Heikkotehoinen, jatkuva tai vilkkuva valo kyllä katoaa ympäristöönsä, ainakin autonratista katsottaessa.
Jep. Eroa on myös ympäristöllä!
- :-o
Eihän sillä mitään väliä ole, kunhan valo täyttää pyörän valolle asetetut vaatimukset. "Näyttää valkoista valoa, on 0,3...1,1 metrin korkeudelle pyörään kiinnitetty". Eikä Tieliikennelain mukaan saa häikäistä muita kulkijoita.
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Jos lait ovat väärässä, tämä hoidetaan muualla. Ei netissä niiden rikkomiseen usuttamalla. Muistattehan että lakeja muutetaan joka torstai ja homman tekevät kansanedustajat, hallitus ja tasavallan presidentti. Meille muille jää niiden noudattaminen. - Yli 1000km kuussa
Helposti migreenipäänsärylle altistuvana koen vilkkuvalon todella haitalliseksi. Joudun kääntämään katsetta pois vastaantulevasta ja se on riski sekä vastaantulijalle että minulle.
- Töölöläinen
Kortti pois tuollaisilta, jotka vaarantavat liikenteen. Helsingissä auton ratin takaa voi vain sanoa, että pitäkää ihmeessä ne tuikut vilkulla! Ei pyörää huomaa muuten kaikkien muiden valojen seasta.
- kamppilainen
Töölöläinen kirjoitti:
Kortti pois tuollaisilta, jotka vaarantavat liikenteen. Helsingissä auton ratin takaa voi vain sanoa, että pitäkää ihmeessä ne tuikut vilkulla! Ei pyörää huomaa muuten kaikkien muiden valojen seasta.
Tarkoitatko nyt ajoradalla ajavia, sillä kevyenliikenteen väylillä vilkut ja strobot on todellakin tarpeettomia ja saattavat jopa häikäistä vastaantulevan pyöräilijän.
- Apuva!
kamppilainen kirjoitti:
Tarkoitatko nyt ajoradalla ajavia, sillä kevyenliikenteen väylillä vilkut ja strobot on todellakin tarpeettomia ja saattavat jopa häikäistä vastaantulevan pyöräilijän.
Samaa mieltä. Vilkkuvalo on turha, häiritsee liikennettä ja ärsyttä silmiä.
Töölöläinen: Mene palauttamaan ajokorttisi poliisille pikimmiten, jos et huomaa pyörää liikenteessä! Olet vaaraksi sekä pyöräilijöille että itsellesi. - Töölöläinen
Apuva! kirjoitti:
Samaa mieltä. Vilkkuvalo on turha, häiritsee liikennettä ja ärsyttä silmiä.
Töölöläinen: Mene palauttamaan ajokorttisi poliisille pikimmiten, jos et huomaa pyörää liikenteessä! Olet vaaraksi sekä pyöräilijöille että itsellesi.Teknologia on vain ajanut ohi nykyisten säädösten. Ei hälytysajoneuvoissa ole kiinteää huomiovaloa, koska vilkkuva on tehokkaampi. Pyöräilijän kannalta vilkkuva on ainoa järkevä vaihtoehto erityisesti olosuhteissa, joissa on paljon valosaastetta. Helsingin keskustassa ainoa turvallinen vaihtoehto on vilkkuva valo.
- Apuva!
Töölöläinen kirjoitti:
Teknologia on vain ajanut ohi nykyisten säädösten. Ei hälytysajoneuvoissa ole kiinteää huomiovaloa, koska vilkkuva on tehokkaampi. Pyöräilijän kannalta vilkkuva on ainoa järkevä vaihtoehto erityisesti olosuhteissa, joissa on paljon valosaastetta. Helsingin keskustassa ainoa turvallinen vaihtoehto on vilkkuva valo.
Niin varmaan, jos siellä liikkuu autoilijoita jotka eivät näe pyörää.
Katsopa niitä hälytysajoneuvoja (ja tietyökalustoa) tarkemmin. Niissäkään eivät ajovalot välky. Ainoastaan siniset tai keltaiset huomiovilkut vilkkuvat. Siksi valojen nimi on valo eikä vilkku. - taasko uusi
Töölöläinen kirjoitti:
Teknologia on vain ajanut ohi nykyisten säädösten. Ei hälytysajoneuvoissa ole kiinteää huomiovaloa, koska vilkkuva on tehokkaampi. Pyöräilijän kannalta vilkkuva on ainoa järkevä vaihtoehto erityisesti olosuhteissa, joissa on paljon valosaastetta. Helsingin keskustassa ainoa turvallinen vaihtoehto on vilkkuva valo.
Etkös sinä alkuperäinen ole Espoolainen?
- WheelerD
Itse hahmotan paremmin kiinteällä valolla ajavan pyöräilijän kuin sellaisen jolla on vilkkuva valo.
Kiinteästä valosta on helpompi hahmottaa lähestymisnopeus ja reagoida siihen oikein.
Tämä edellyttää,että ajovalo on kunnollinen,ei mikään 30-60 lumenin pikkutuikku.
Ajovalon suuntaukseen kannattaa myös kiinnittää huomiota.
Tässähän pätee samat säännöt kuin autoilussa.
Pyörän on pysähdyttävä tietyllä matkalla samoin kuin autonkin.
Eli ajonopeus tilanteen mukaan ja valot säädettävä niin,että eivät häikäise vastaantulevia.
Takana punainen valo on hyvä olla olemassa.
Kun vielä pystyin ajamaan aktiivisesti niin käytin otsalamppua.
Sillä näkee sinne minne katsoo.Näkyi myös hyvin koirantaluttajan koirakin,muunmuassa. Otsalampun valossa näki myös laittaa ostokset sivulaukkuihin,käyttää kännyä (pysähdyksissä),lukea karttaa...
Sen lisäksi pyörässäni oli eteenpäin näyttävä,kiinteä ajovalo.
Takana punainen,kiinteä valo satulatolpassa.
Näillä valoilla ajelin monet työmatkat pimeässä vuosien ajan.- Alkup. Maantiepyöräi
Periaatteessa noin, mutta havaitset paremmin vilkkuvan valon! Eli kyse on liikenneympäristöstä, kumpi on pyöräilijälle turvallisempi valinta. Kaupungissa vilkkuvalo on turvallisempi.
- vänkä vänkä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Periaatteessa noin, mutta havaitset paremmin vilkkuvan valon! Eli kyse on liikenneympäristöstä, kumpi on pyöräilijälle turvallisempi valinta. Kaupungissa vilkkuvalo on turvallisempi.
Esitäpä nyt jo jotain faktaa noiden väitteiden tueksi.
Periaatteessa saat olla mitä mieltä tahansa, mutta sen tuominen jatkuvasti esiin "faktana" saa lukijat pitkän päälle harmistumaan. - Alkup. Maantiepyöräi
vänkä vänkä kirjoitti:
Esitäpä nyt jo jotain faktaa noiden väitteiden tueksi.
Periaatteessa saat olla mitä mieltä tahansa, mutta sen tuominen jatkuvasti esiin "faktana" saa lukijat pitkän päälle harmistumaan.Vänkä vänkä. Asiat on selitetty harvinaisen monta kertaa jo täällä useammankin toimesta. Ympäristö vaikuttaa siihen, mikä on kulloinkin paras ratkaisu. Itsekkin olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että vilkkuva valo on aina paras, koska minulla on eniten kokemusta ajosta ympäristössä, jossa on paljon valosaastetta. Nyttemmin nyttemmin olen hyväksynyt näkemyksen, että taajamien ulkopuolella jatkuva valo ollee paras vaihtoehto.
- vänkä vänkä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Vänkä vänkä. Asiat on selitetty harvinaisen monta kertaa jo täällä useammankin toimesta. Ympäristö vaikuttaa siihen, mikä on kulloinkin paras ratkaisu. Itsekkin olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että vilkkuva valo on aina paras, koska minulla on eniten kokemusta ajosta ympäristössä, jossa on paljon valosaastetta. Nyttemmin nyttemmin olen hyväksynyt näkemyksen, että taajamien ulkopuolella jatkuva valo ollee paras vaihtoehto.
Et siis oikeasti erota faktaa ja mielipidettä. Selvä.
En jatka. Turhaa se olisi kuitenkin. - Alkup. Maantiepyöräi
vänkä vänkä kirjoitti:
Et siis oikeasti erota faktaa ja mielipidettä. Selvä.
En jatka. Turhaa se olisi kuitenkin.Mitä tosiasioita ja mistä mielipiteistä? Asiahan on ihan selvä.
- Juuh elikkäs ei
http://yle.fi/uutiset/otsalamppu_ei_kelpaa_pyoran_valoksi__sakot_tuli/6971391
"Pyörän valon tulisi olla kiinteä. Semmoiset vilkkuvat valot mitä tuolla näkee, eivät ole sallittuja."- Alkup. Maantiepyöräi
Helsingin poliisin tiedottaja taas puhui ihan muuta radiossa viime tai edellistalvena. Ongelma muodostuu siitä, että tekniikka on ajanut lakitekstin ohi jo ajat sitten.
- ottakaa itse selvää
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Helsingin poliisin tiedottaja taas puhui ihan muuta radiossa viime tai edellistalvena. Ongelma muodostuu siitä, että tekniikka on ajanut lakitekstin ohi jo ajat sitten.
Aika huolestuttavaa, että opettelette lakeja lehtikirjoituksista ja radiosta kuulemistanne höpinöistä.
- Alkup. Maantiepyöräi
ottakaa itse selvää kirjoitti:
Aika huolestuttavaa, että opettelette lakeja lehtikirjoituksista ja radiosta kuulemistanne höpinöistä.
Tulkinta! Laki kun on täysin käyttökelvoton, niin sen tulkinta on mielenkiintoinen. Tulkinta näemmä eroaa oleellisesti eri puolilla maata.
Tietysti voisi kysyä, koska LVM tuo lain tälle vuosituhannelle, mutta siellä lienee muutakin puuhaa tällä hetkellä. Jossain vaiheessa laki on kyllä syytä joko kumota tai tuda tekniikan tasalle. - ottakaa asiosta selvää
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Tulkinta! Laki kun on täysin käyttökelvoton, niin sen tulkinta on mielenkiintoinen. Tulkinta näemmä eroaa oleellisesti eri puolilla maata.
Tietysti voisi kysyä, koska LVM tuo lain tälle vuosituhannelle, mutta siellä lienee muutakin puuhaa tällä hetkellä. Jossain vaiheessa laki on kyllä syytä joko kumota tai tuda tekniikan tasalle.Tarkennatko hiukan, mikä laki pitäisi mielestäsi kumota?
- Alkup. Maantiepyöräi
ottakaa asiosta selvää kirjoitti:
Tarkennatko hiukan, mikä laki pitäisi mielestäsi kumota?
Laki 1250/2002 on hyvin monin paikoin kumottavissa ilman ongelmia. Lain 19§ ja 20§ ovat täysin vanhentuneita. Tekniikka vain on ajanut ohi.
Toisaalta ei kyllä 267/1981 ole kevyen liikenteen osalta sen parempi. Tämä ei tosin liity juuri tähän asiaan. - -------
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Laki 1250/2002 on hyvin monin paikoin kumottavissa ilman ongelmia. Lain 19§ ja 20§ ovat täysin vanhentuneita. Tekniikka vain on ajanut ohi.
Toisaalta ei kyllä 267/1981 ole kevyen liikenteen osalta sen parempi. Tämä ei tosin liity juuri tähän asiaan.Hyvä, että luet lakiakin välillä, etkä vain kuuntele radion höpinöitä.
- Eli siis kuin?
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Laki 1250/2002 on hyvin monin paikoin kumottavissa ilman ongelmia. Lain 19§ ja 20§ ovat täysin vanhentuneita. Tekniikka vain on ajanut ohi.
Toisaalta ei kyllä 267/1981 ole kevyen liikenteen osalta sen parempi. Tämä ei tosin liity juuri tähän asiaan.On helppo sanoa että laki on vanhentunut antamatta vaihtoehtoa. Kuinka sen pitäisi olla?
Minusta ainakin Tieliikennelaki liittyy asiaan aika paljon. Sitä ollaan uudistamassa, joten nyt juuri on oikea aika esittää siihen niitä korjauksia. Niiden pitää vain olla ajantasaisia, teknisesti oikein ja tulevaisuuteen kestäviä. Saa ehdottaa... - Alkup. Maantiepyöräi
Eli siis kuin? kirjoitti:
On helppo sanoa että laki on vanhentunut antamatta vaihtoehtoa. Kuinka sen pitäisi olla?
Minusta ainakin Tieliikennelaki liittyy asiaan aika paljon. Sitä ollaan uudistamassa, joten nyt juuri on oikea aika esittää siihen niitä korjauksia. Niiden pitää vain olla ajantasaisia, teknisesti oikein ja tulevaisuuteen kestäviä. Saa ehdottaa...Eli haluaisit että kirjoittaisin pykälät tälle vuosituhannelle puolestasi? Varmaan onnistuisi, koska olen alemman tasoista säädöstekstiä aikaisemminkin kirjoittanut. Vaatii kuitenkin oikeasti paneutumista, joten en edes yritä lähteä koittamaan kepillä jäätä. Pikaisesti kirjoitettuna jälki on juuri sitä, mitä nyt näemme laissa.
Yhden neuvon voin antaa ilmaiseksi. Viittaukset standardeihin on joko syytä poistaa tai sitten ne on tuotava osaksi julkaistua materiaalia. Nythän olemme tilanteessa, jossa lukeakseen lakia on ostettava osa tekstistä kaupalliselta toimijalta! Muutenkin viittaukset yhden organisaation standardeihin ovat hieman ongelmallisia, koska samalta alalta löytyy monta ihan yhtä hyvää standardia. - huhhaheijaa
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Eli haluaisit että kirjoittaisin pykälät tälle vuosituhannelle puolestasi? Varmaan onnistuisi, koska olen alemman tasoista säädöstekstiä aikaisemminkin kirjoittanut. Vaatii kuitenkin oikeasti paneutumista, joten en edes yritä lähteä koittamaan kepillä jäätä. Pikaisesti kirjoitettuna jälki on juuri sitä, mitä nyt näemme laissa.
Yhden neuvon voin antaa ilmaiseksi. Viittaukset standardeihin on joko syytä poistaa tai sitten ne on tuotava osaksi julkaistua materiaalia. Nythän olemme tilanteessa, jossa lukeakseen lakia on ostettava osa tekstistä kaupalliselta toimijalta! Muutenkin viittaukset yhden organisaation standardeihin ovat hieman ongelmallisia, koska samalta alalta löytyy monta ihan yhtä hyvää standardia.Voi tuota omahyväisyyden ja itseriittoisuuden määrää.
- Jep jep
huhhaheijaa kirjoitti:
Voi tuota omahyväisyyden ja itseriittoisuuden määrää.
Helppo kehua kun ei paremmasta ymmärrä.
- pera vdsta55
Ajan vain valaistuja pyöräteitä talvisin.Kevlit ovat lähtiessäni valaistu puuterilumella ja lampputolpilla ja näkyvyyttä riittää etee ja taaksepäin.Ei mitään huolta huomisesta eikä valot pyörässä ole ,ainakaan minulle vielä välttämättömät.En ole nähnyt hiihtäjillä valoja vyötäröllä roikkumassa,koska he hiihtävät valaistulla alustalla..Esim.kehä3 täällä pääkaup.seudulla.ajettuna päästä päähän antaa kivasti kilometrejä ja keinovaloa riittää aamusta yöhön.Menee verorahat oikeaan tarjoitukseen kun kuntatyöntekijät auttavat kansalaista näkymään.
- Köyhimys
Kun on sateella päällä kahden euron puolenvuotta kestävä sadetakki ja ohjaustangon päällä repaleinen sateensuojan räppänä suojaamassa housuja, niin ohjaustankovalot jävät sateenvarjon taakse näkymättömiin ja pöyränkannatin-kumilenksuledit näyttävät taivaisiiin, niin silloin kytken kypäräledin päälle.
- rapakon vierestä
ootteko sokeita ja näkymättömiä.Ihmisen silmä erottaa varjon pimeässäkin.
- 8+10
Vilkkuva valo näkyy huonosti. Usein pyörissä on vielä halpa (=huonolaatuinen) valkoista valoa tuottava ledilamppu, jonka valossa ei näe edes lukea 20 cm etäisyydellä. Jatkuvasti palava perinteinen lämmintä sävyä tuottava pyöränlamppu on paras vaihtoehto niin näkemisen kuin näkyvyydenkin kannalta.
- Alkup. Maantiepyöräi
Parhaiten näkee vahvalla led otsalampulla. Parhaiten näkyy vilkkuva led. Parhaiten entisöityyn retropyörään, jolla ajetaan vain kauniina kesäpäivänä, sopii kiva hehkulamppu.
- Elektr.as.
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Parhaiten näkee vahvalla led otsalampulla. Parhaiten näkyy vilkkuva led. Parhaiten entisöityyn retropyörään, jolla ajetaan vain kauniina kesäpäivänä, sopii kiva hehkulamppu.
Suunnan, nopeuden ja etäisyyden arvioimisen kannalta tasaisesti palava on parempi, mutta Suomen pyöräilijätiheydellä asialla ei ole niin suurta väliä.
Ledejä saa nykyään monilla eri värilämpötiloilla, myös hehkulamppua muistuttavilla. - 18+8
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Parhaiten näkee vahvalla led otsalampulla. Parhaiten näkyy vilkkuva led. Parhaiten entisöityyn retropyörään, jolla ajetaan vain kauniina kesäpäivänä, sopii kiva hehkulamppu.
Vilkkuva led näkyy parhaiten kun sitä tuijottaa. Muiden liikkujien havainnointi ei kuitenkaan toimi liikenteessä niin, että haetaan kohde ja jäädään tuijottamaan sitä, että mikäs se siellä menee. Esim. liikenneympyrään ajavan autoilijan huomio keskittyy suurimmaksi osaksi sen tarkkailuun tuleeko vasemmalta etuajo-oikeutettua autoa. Jalankulkijat ja pyöräilijät havainnoidaan nopealla pyyhkäisyllä puolelta toiselle. Jalankulkijoiden osalta tämä ei ole ongelma koska liikkuvat niin hitaasti, ettei 20 metrin päässä oleva jalankulkija ehdi alle kuitenkaan ja lähellä olevia ei voi oikein olla huomaamatta. Sen sijaan pyöräilijä taittaa matkan pimeydestä suojatielle hyvinkin nopeasti. Kaikkien kannalta olisi parasta, että pyörässä palaisi jatkuva valo, joka helpottaisi sen liikkeen hahmottamista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1407929Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.313126Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3822198Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841760Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1471583Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211421- 1001229
- 151228
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371152- 181112