Mitä uudestisyntymässä tapahtuu?

nebukadnessar

Mitä tarkoittaa uudestisyntyminen? Mitä ihmiselle tapahtuu? Jos synti ei enää hallitse uskovan elämässä, lakkaako uskova tekemästä syntiä? Mitä tarkoittaa, että Jumalasta syntynyt ei enää tee syntiä? Mitä pyhitetty ihminen tarkoittaa?

197

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan Sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon. Kun ihminen kuulee evankeliumin, uskoo sen todeksi, tekee parannuksen syntielämästä ja haluaa seurata Jeesusta, niin hän vastaanottaa Sanan uskoen Jeesuksen Kristuksen Vapahtajanaan. Tällöin ihminen saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen eli uskoontulo on Jumalan teko ihmisessä. Silloin saamme lahjavanhurskauden (vanhurskas = syyttömäksi julistettu) Jeesuksen ristin sovitustyön kautta. Uudestisyntymisessä saamme Pyhän Hengen sinetin vakuudeksi.

      ”Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti” (Ef 1:13).

      Uskova tulee vasta taivaassa synnittömäksi. Täällä meidän tulee pyrkiä pyhitykseen, eli synnistä eroon, mutta kovin vajaaksi se vielä jää – se on kuitenkin tavoite. Jokainen tekee syntiä. Siksi meidän ainut toivomme on Jeesus – Häneen me saamme turvata. Tässä jotain ajatuksia aloituksen kysymyksiin.

    • hellari...

      Pitkän uskossa olleena, yli 40 vuotta koen että uudestisyntyneneäkin teen varmasti joka päviä syntiä alitajuisesti, valvomattomuuttani ja kun elän lihan, vanhan luonnon kumppanuudessa. Raamattu sanoo: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Ei tule aina niin vallettua, että eläisi pyhitettyä elämää.
      Kun ihminen tulee uskoon ja saa kokea Jumalan armon, rauhan ja rakkauden, niin se armo vapauttaa halusta tehdä syntiä ja elää Jumalan tahtoa vastaan ja loukata lähimmäisiä. Uusi luomus alkaa vaikuttaa Hengen hedelmää.
      Raamatun mukaan Jumalasta syntynyt ei tee enää syntiä tarkoittanee ymmärrykseni mukaan sitä, että jos lankeaa, haluaa heti katua ja tehdä parannusta ja pyytää anteeksi Jeesukselta ja myös lähimmäiseltä. Se tartkoittaa myös ettei ala elämään tietoisessa synnissä, sillä silloin ei ole enää uhria synnin puolesta, murehduttaa Pyhän Hengen ja voi jopa paatua hengellisesti, josta seuraa hengellinen kuolema.

      • No huh huh ,, aika taitava pystyä hujjaa itseä yli 40v .

        Mutta teroitan nyt sinulle tämän mitä uudestisyntyminen ON !!!! --------------->


        5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,


        6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,


        7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.


        8 Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.


    • Tuolla ON KIRJOITETTU mitä Udestisyntyminen merkitsee ihmisille --->


      1. Joh. 3:9

      Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

      1. Joh. 5:18

      Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha

    • Minäkin haluaisin tietää mitä on uudestisyntyminen. Elän vaihetta jossa olen jättänyt syntejä pois ja rukoilen paljon.

      Silti se olen minä itse joka sitä parannusta tekee -ei Jumala.

      • Haluaisitko antaa elämäsi Jeesukselle? Oletko rukoillut syntisenrukousta?


      • uusi.luomus kirjoitti:

        Haluaisitko antaa elämäsi Jeesukselle? Oletko rukoillut syntisenrukousta?

        Kysymys 1: kyllä

        Kysymys 2:en.

        Tallennan tämän ketjun jotta voin palata siihen niin että muutkin tietää.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Kysymys 1: kyllä

        Kysymys 2:en.

        Tallennan tämän ketjun jotta voin palata siihen niin että muutkin tietää.

        Saat tulla juuri sellaisenaan Jeesuksen luokse. Jeesus lupaa Raamatussa: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh 6:37)

        Pieni rukous Jeesuksen puoleen riittää joko omin sanoin tai vaikkapa seuraavanlainen:

        "Rakas Jeesus. Tuleen eteesi rukoillen. Kiitos, että olet kuollut puolestani ristillä ja sovittanut syntini. Anna minulle anteeksi kaikki syntini ja ota minut omaksesi. Haluan seurata Sinua. Kiitos, Jeesus, olet nyt Herrani ja Vapahtajani. Täytä minut Pyhällä Hengelläsi ja johdata askeleitani tästä eteenpäin. Aamen."

        Kun sydämestäsi rukoilit, niin saat olla varma, että olet Jeesuksen oma ja saat uskoa Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä kaikki syntisi anteeksi annetuiksi. Raamattu lupaa:

        "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." (1 Joh 1:9)

        "Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room 10:10)

        Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa.

        Siunausta sinulle!


      • uusi.luomus kirjoitti:

        Saat tulla juuri sellaisenaan Jeesuksen luokse. Jeesus lupaa Raamatussa: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh 6:37)

        Pieni rukous Jeesuksen puoleen riittää joko omin sanoin tai vaikkapa seuraavanlainen:

        "Rakas Jeesus. Tuleen eteesi rukoillen. Kiitos, että olet kuollut puolestani ristillä ja sovittanut syntini. Anna minulle anteeksi kaikki syntini ja ota minut omaksesi. Haluan seurata Sinua. Kiitos, Jeesus, olet nyt Herrani ja Vapahtajani. Täytä minut Pyhällä Hengelläsi ja johdata askeleitani tästä eteenpäin. Aamen."

        Kun sydämestäsi rukoilit, niin saat olla varma, että olet Jeesuksen oma ja saat uskoa Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä kaikki syntisi anteeksi annetuiksi. Raamattu lupaa:

        "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." (1 Joh 1:9)

        "Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room 10:10)

        Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa.

        Siunausta sinulle!

        Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta.

        Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.

        "Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa."

        Täältä on helluntaiseurakuntaan 10 kilometrin matka.

        Minun auto varastettiin ja kolaroitiin käyttökelvottomaksi pari vuotta sitten eikä uutta autoa ole tullut hankittua sillä kunnolliset maksaa.

        Tämän paikkakunnan nuorisopastori hell.srk:sta sai eräältä tädiltä auton. Se oli ko nuorisopastorille rukousvastaus.

        Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.

        Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.

        Vuokra on korkea ja lisäksi muut laskut ja ruokakin on kallista. Pystyn säästämään max.100 euroa kuussa.

        Jos nyt alan säästämään niin vuoden päästä pystyn ostamaan kelvollisen auton.

        Sitä ennen en voi käydä kokouksissa.

        Tämä tyssäsi nyt tähän.

        Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.

        Rukoilehan uusi luomus että saisin auton samalla tavalla kuin seurakuntamme pastori...se kenen kanssa kehoitit minua keskustelemaan.

        Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta.

        Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.

        "Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa."

        Täältä on helluntaiseurakuntaan 10 kilometrin matka.

        Minun auto varastettiin ja kolaroitiin käyttökelvottomaksi pari vuotta sitten eikä uutta autoa ole tullut hankittua sillä kunnolliset maksaa.

        Tämän paikkakunnan nuorisopastori hell.srk:sta sai eräältä tädiltä auton. Se oli ko nuorisopastorille rukousvastaus.

        Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.

        Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.

        Vuokra on korkea ja lisäksi muut laskut ja ruokakin on kallista. Pystyn säästämään max.100 euroa kuussa.

        Jos nyt alan säästämään niin vuoden päästä pystyn ostamaan kelvollisen auton.

        Sitä ennen en voi käydä kokouksissa.

        Tämä tyssäsi nyt tähän.

        Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.

        Rukoilehan uusi luomus että saisin auton samalla tavalla kuin seurakuntamme pastori...se kenen kanssa kehoitit minua keskustelemaan.

        Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.

        ”Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta. Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.”

        Pointtihan oli se, että Jumala kuulee rukoukset. Eli olet saanut syntisi anteeksi.

        ”Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.”

        Me pärjäsimme useita vuosia jopa ilman autoa. Yhdellä vanhalla autolla pärjäämme tällä hetkellä koko perhe. Löytyisikö seurakunnasta joku, joka voisi antaa kyydin tai pääsisikö julkisilla sinne?

        ”Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.”

        Itselläni on ollut elämässäni vuosien vaihe, jolloin en saanut yhtään rahaa. Vaatimattomasti olemme joutuneet elämään.

        ”Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.”

        Hienoa, että rukoilit syntisenrukouksen! Kun rukoilit sen sitä tarkoittaen, niin onnittelen sinua. Olet nyt Jeesuksen oma – tuntui miltä tuntui. Sydämestä rukoiltu rukous kuullaan aivan varmasti! Ei usko ole kiinni tunteista. Se on paljon syvemmällä, kun hetken kestävät tunteet. Toiset voivat tuntea voimakkaitakin tuntemuksia uskoontullessan, toiset taas eivät tunne mitään. Usko ja uudestisyntyminen on Jumalan teko ja se kestää riippumatta meidän tunnetiloistamme. Raamatun lupauksiin voi uskossa tarttua kiinni ja ne lupaukset pitävät. Jeesus on luvannut, että Hän heitä ulos sitä, joka tulee hänen tykönsä.


        ”Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.”

        Ehkäpä nuorisopastori tarvitsi todella kipeästi autoa? En minäkään ole saanut koskaan keneltäkään edes vanhaa autoa. Varmaan olet kokenut saaneesi hyvääkin elämässäsi – vai kuinka?


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta.

        Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.

        "Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa."

        Täältä on helluntaiseurakuntaan 10 kilometrin matka.

        Minun auto varastettiin ja kolaroitiin käyttökelvottomaksi pari vuotta sitten eikä uutta autoa ole tullut hankittua sillä kunnolliset maksaa.

        Tämän paikkakunnan nuorisopastori hell.srk:sta sai eräältä tädiltä auton. Se oli ko nuorisopastorille rukousvastaus.

        Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.

        Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.

        Vuokra on korkea ja lisäksi muut laskut ja ruokakin on kallista. Pystyn säästämään max.100 euroa kuussa.

        Jos nyt alan säästämään niin vuoden päästä pystyn ostamaan kelvollisen auton.

        Sitä ennen en voi käydä kokouksissa.

        Tämä tyssäsi nyt tähän.

        Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.

        Rukoilehan uusi luomus että saisin auton samalla tavalla kuin seurakuntamme pastori...se kenen kanssa kehoitit minua keskustelemaan.

        Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.

        Nuorisopastori ehkä kuuntelee Jeesusta ja tekee ehkä sitä mitä Jeesus käskee hänen tehdä. Jeesus puolestaan kuuntelee nuorisopastoria ja tekee sitä mitä pastori pyytää Hänen tehdä.

        Totteletko sinä Jeesusta? Mutta älä säikähdä. Jumala tahtoo antaa hyvää myös niille jotka eivät tottele Häntä. Hän kun on hyvä Jumala.
        Oikeastaan kaikki mitä meillä on, on Jumalan lahjaa. Ei meillä olisi mitään jos Jumala ottaisi meiltä pois kaiken mitä Hän on meille antanut.


      • jaikali kirjoitti:

        Nuorisopastori ehkä kuuntelee Jeesusta ja tekee ehkä sitä mitä Jeesus käskee hänen tehdä. Jeesus puolestaan kuuntelee nuorisopastoria ja tekee sitä mitä pastori pyytää Hänen tehdä.

        Totteletko sinä Jeesusta? Mutta älä säikähdä. Jumala tahtoo antaa hyvää myös niille jotka eivät tottele Häntä. Hän kun on hyvä Jumala.
        Oikeastaan kaikki mitä meillä on, on Jumalan lahjaa. Ei meillä olisi mitään jos Jumala ottaisi meiltä pois kaiken mitä Hän on meille antanut.

        Minä kirjoitin tämän keskustelun aluksi että minä teen parannusta ja rukoilen. Siksi vähän ihmetyttää. Kun jo valmiiksi uskovaista ihmistä käännytetään uskovaiseksi!

        Minä nyt luin syntisen rukouksen, ja vielä illalla oman versioni siitä. Uusi Luomus -nimmarin mukaan se riittää.

        "Totteletko sinä Jeesusta?" Teen parannusta menestyksekkäästi. Sinun en ole nähnyt tekevän parannusta missään vaiheessa. Sinun saarnasi tähtäävät hengellisiin kokemuksiin ja hyvään oloon. Niitä sinä janoat.

        Eräs ihminen, nebun toisessa ketjussa, sanoi että sellainen ihminen joka väittää olevansa uskossa mutta on kova ja ymmärtämätön -ei ole uskossa.

        Tee sinäkin parannus jaikal.

        Pysyäkseni jotenkin aloituksen aiheessa niin minä ole se esimerkki siitä uudestisyntymästä juuri nyt.

        Eräs määritteli parannuksen teon mielenmuutoksena. Joku siihen että parannusta voi tehdä ilman Jumalaa. SINÄ siihen että ei voi.

        Minulla on kyllä Jumala mukana tässä ihan menestyksekkäässä parannuksen teossa.

        Sinun pitäisi kannustaa, sen sijaan yrität saada kapuloita rattaisiin. Kysyn sinulta vastakyssärin: teetkö sinä koskaan parannusta ts.totteletko sinä Jeesusta.

        Ei uskontie pelkkää hyvää oloa ja kokemuksia ole, vaikka niitä korotat paljon kritisoidussa opissasi.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Minä kirjoitin tämän keskustelun aluksi että minä teen parannusta ja rukoilen. Siksi vähän ihmetyttää. Kun jo valmiiksi uskovaista ihmistä käännytetään uskovaiseksi!

        Minä nyt luin syntisen rukouksen, ja vielä illalla oman versioni siitä. Uusi Luomus -nimmarin mukaan se riittää.

        "Totteletko sinä Jeesusta?" Teen parannusta menestyksekkäästi. Sinun en ole nähnyt tekevän parannusta missään vaiheessa. Sinun saarnasi tähtäävät hengellisiin kokemuksiin ja hyvään oloon. Niitä sinä janoat.

        Eräs ihminen, nebun toisessa ketjussa, sanoi että sellainen ihminen joka väittää olevansa uskossa mutta on kova ja ymmärtämätön -ei ole uskossa.

        Tee sinäkin parannus jaikal.

        Pysyäkseni jotenkin aloituksen aiheessa niin minä ole se esimerkki siitä uudestisyntymästä juuri nyt.

        Eräs määritteli parannuksen teon mielenmuutoksena. Joku siihen että parannusta voi tehdä ilman Jumalaa. SINÄ siihen että ei voi.

        Minulla on kyllä Jumala mukana tässä ihan menestyksekkäässä parannuksen teossa.

        Sinun pitäisi kannustaa, sen sijaan yrität saada kapuloita rattaisiin. Kysyn sinulta vastakyssärin: teetkö sinä koskaan parannusta ts.totteletko sinä Jeesusta.

        Ei uskontie pelkkää hyvää oloa ja kokemuksia ole, vaikka niitä korotat paljon kritisoidussa opissasi.

        Kirjoitit nuorisopastorista. Tiedoksi olemme molemmat kasvaneet tässä aikuisiksi ja nykyään hän on aikuispastori.

        Hän on myös ystäväni.

        Kerroit ajattelevasi että pastori tottelee Jumalaa ja siksi sai tätiltä auton. Ja myös että ajattelet että minä en tottele ja siksi en saa autoa.

        Todella rumasti sanottu.

        Jos minä olisin julkisessa virassa ja minulta puuttuisi auto voi olla että minunkin ovelleni ilmestyisi rikas täti lahjoineen ja rahoineen.

        Kyse on epätasa-arvosta. Täti halusi hieman huomiota antamalla kalliin lahjan. Jos hän olisi antanut sen hiljaselle takapenkin kuluttajalle huomio olisi jäänyt tulematta.

        Jumala ei järjestele autoja kenellekään. Rikkaat tätit järjestelevät, kun se heidän pirtaansa sopii.

        Jos sinusta tavaralahjat ovat merkki Jumalalta että nythän sinä tottelet niin minä sain rukousvastauksena äidiltä tuhannen euron arvoisen kauniin, pehmeän maton, joka sopii paremmin antiikkini kanssa kuin se edellinen kuudenkympin ikea-matto.

        Käytetty matto, käytetty auto... pastorin ystävä -rikas täti-ei kuitenkaan järjestänyt hänelle uutta autoa. Se olisi ollut liian kallis.

        Onko se sinusta merkki pastorin tottelemattomuudesta? Jos hän olisi suoriutunut paremmin pihassa olisi ollut 60 000 arvoinen menopeli?

        Jumala on antanut meille järjen. Minä osaan laskeskella rahojani niin että saan sen kyseenalaisen siunauksen. Auton.


      • Mohikaani_27 ei kirj
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Kirjoitit nuorisopastorista. Tiedoksi olemme molemmat kasvaneet tässä aikuisiksi ja nykyään hän on aikuispastori.

        Hän on myös ystäväni.

        Kerroit ajattelevasi että pastori tottelee Jumalaa ja siksi sai tätiltä auton. Ja myös että ajattelet että minä en tottele ja siksi en saa autoa.

        Todella rumasti sanottu.

        Jos minä olisin julkisessa virassa ja minulta puuttuisi auto voi olla että minunkin ovelleni ilmestyisi rikas täti lahjoineen ja rahoineen.

        Kyse on epätasa-arvosta. Täti halusi hieman huomiota antamalla kalliin lahjan. Jos hän olisi antanut sen hiljaselle takapenkin kuluttajalle huomio olisi jäänyt tulematta.

        Jumala ei järjestele autoja kenellekään. Rikkaat tätit järjestelevät, kun se heidän pirtaansa sopii.

        Jos sinusta tavaralahjat ovat merkki Jumalalta että nythän sinä tottelet niin minä sain rukousvastauksena äidiltä tuhannen euron arvoisen kauniin, pehmeän maton, joka sopii paremmin antiikkini kanssa kuin se edellinen kuudenkympin ikea-matto.

        Käytetty matto, käytetty auto... pastorin ystävä -rikas täti-ei kuitenkaan järjestänyt hänelle uutta autoa. Se olisi ollut liian kallis.

        Onko se sinusta merkki pastorin tottelemattomuudesta? Jos hän olisi suoriutunut paremmin pihassa olisi ollut 60 000 arvoinen menopeli?

        Jumala on antanut meille järjen. Minä osaan laskeskella rahojani niin että saan sen kyseenalaisen siunauksen. Auton.

        * Mä oon sanonut tämän sinulle enennekin, jo vuosia sitten, eikä suhteesi Jumalaan ole siitänsä muuttunut. Sanoin taannoin, että Sari, olet aina etsimässä totuutta, sitä löytämättä, vaikka sen sinua lähellä, jopa sinun suussasi, et vain voi sitä löytää, etkä myöskään koskaan pääse totuuden tuntoon.

        * Sinulla on niin paljon omia keksimiäsi estoja ja toisaalta vaateita, itseltäsi ja muilta, oma ymmärryksesi estää sinua uskomasta sydämellä, että voisit lapsenmielisesti uskoa ja luottaa Jeesukseen, uskoa evankeliumi omalla kohdallasi todeksi, ja kaikeen omaan ymmärrykseesi sekoittuu vielä epäusko, et voi luottaa, edes Jumalaan, sinä pidät Häntäkin juonittelijana ja itsekkäänä. Olet oman itsesi sisäisen ihmisesi vanki, josta et voi omin voimin itse irti päästä.

        * Niin kuin sanoit, olet tekemässä ITSE itsestäsi parempaa, että sitten voisit omasta mielestäsi olla ehkä Jumalalle kelvollinen. Sinä et ole koskaan päässyt tunteaan Jumalan armoa, , että et itsekkin tekisi jotain, sinulla ei ole sydämen uskoa, joka jättää kaikki, sinut kokonaan ja sellaisenaan Jumalan armon varaan, siihen itse mitään lisäämättä ja tekemättä, että voisit Marian tavalla lngeta Jeesuksen jalkain juureen ihan selliasenaan.


      • _greeeeen
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

        * Mä oon sanonut tämän sinulle enennekin, jo vuosia sitten, eikä suhteesi Jumalaan ole siitänsä muuttunut. Sanoin taannoin, että Sari, olet aina etsimässä totuutta, sitä löytämättä, vaikka sen sinua lähellä, jopa sinun suussasi, et vain voi sitä löytää, etkä myöskään koskaan pääse totuuden tuntoon.

        * Sinulla on niin paljon omia keksimiäsi estoja ja toisaalta vaateita, itseltäsi ja muilta, oma ymmärryksesi estää sinua uskomasta sydämellä, että voisit lapsenmielisesti uskoa ja luottaa Jeesukseen, uskoa evankeliumi omalla kohdallasi todeksi, ja kaikeen omaan ymmärrykseesi sekoittuu vielä epäusko, et voi luottaa, edes Jumalaan, sinä pidät Häntäkin juonittelijana ja itsekkäänä. Olet oman itsesi sisäisen ihmisesi vanki, josta et voi omin voimin itse irti päästä.

        * Niin kuin sanoit, olet tekemässä ITSE itsestäsi parempaa, että sitten voisit omasta mielestäsi olla ehkä Jumalalle kelvollinen. Sinä et ole koskaan päässyt tunteaan Jumalan armoa, , että et itsekkin tekisi jotain, sinulla ei ole sydämen uskoa, joka jättää kaikki, sinut kokonaan ja sellaisenaan Jumalan armon varaan, siihen itse mitään lisäämättä ja tekemättä, että voisit Marian tavalla lngeta Jeesuksen jalkain juureen ihan selliasenaan.

        Missä Sarisusanna on sanonut, että tekee itse itsestään parempaa?


      • Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

        * Mä oon sanonut tämän sinulle enennekin, jo vuosia sitten, eikä suhteesi Jumalaan ole siitänsä muuttunut. Sanoin taannoin, että Sari, olet aina etsimässä totuutta, sitä löytämättä, vaikka sen sinua lähellä, jopa sinun suussasi, et vain voi sitä löytää, etkä myöskään koskaan pääse totuuden tuntoon.

        * Sinulla on niin paljon omia keksimiäsi estoja ja toisaalta vaateita, itseltäsi ja muilta, oma ymmärryksesi estää sinua uskomasta sydämellä, että voisit lapsenmielisesti uskoa ja luottaa Jeesukseen, uskoa evankeliumi omalla kohdallasi todeksi, ja kaikeen omaan ymmärrykseesi sekoittuu vielä epäusko, et voi luottaa, edes Jumalaan, sinä pidät Häntäkin juonittelijana ja itsekkäänä. Olet oman itsesi sisäisen ihmisesi vanki, josta et voi omin voimin itse irti päästä.

        * Niin kuin sanoit, olet tekemässä ITSE itsestäsi parempaa, että sitten voisit omasta mielestäsi olla ehkä Jumalalle kelvollinen. Sinä et ole koskaan päässyt tunteaan Jumalan armoa, , että et itsekkin tekisi jotain, sinulla ei ole sydämen uskoa, joka jättää kaikki, sinut kokonaan ja sellaisenaan Jumalan armon varaan, siihen itse mitään lisäämättä ja tekemättä, että voisit Marian tavalla lngeta Jeesuksen jalkain juureen ihan selliasenaan.

        en pidä jumalaa juonittelijana.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta.

        Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.

        "Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa."

        Täältä on helluntaiseurakuntaan 10 kilometrin matka.

        Minun auto varastettiin ja kolaroitiin käyttökelvottomaksi pari vuotta sitten eikä uutta autoa ole tullut hankittua sillä kunnolliset maksaa.

        Tämän paikkakunnan nuorisopastori hell.srk:sta sai eräältä tädiltä auton. Se oli ko nuorisopastorille rukousvastaus.

        Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.

        Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.

        Vuokra on korkea ja lisäksi muut laskut ja ruokakin on kallista. Pystyn säästämään max.100 euroa kuussa.

        Jos nyt alan säästämään niin vuoden päästä pystyn ostamaan kelvollisen auton.

        Sitä ennen en voi käydä kokouksissa.

        Tämä tyssäsi nyt tähän.

        Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.

        Rukoilehan uusi luomus että saisin auton samalla tavalla kuin seurakuntamme pastori...se kenen kanssa kehoitit minua keskustelemaan.

        Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.

        Kuule sarisusannas73..

        Kun Sinä polvistut siinä paikassa, jossa olet ja pyydät, uskossasi ollenkaan epäilemättä, Herraltamme Kristukselta Jeesukselta tilanteeseesi apuva, niin se Sinulle annetaan. Psl. 50:14-15 on Kirjoitettu lupaus siitä.

        Älä usko kaikkia löperöpuhujia asiassa. Löperöpuhujia ovat juuri ne, jotka syyllistävät sinut uskossasi heikommaksi tai vähäisemmäksi kuin esim. kyseisen nuorisopastorin.

        Meinaan on Kirjoitettu, että heikoissa Herra on väkevä. Se johtuu siitä, että heikoilla ja köyhillä on vilpittömämpi usko, kuin varakkaammilla. Aineellisesti köyhemmät ihmiset ovat Isä Jumalan kasvojen edessä aina aremmalla tunnolla kuin aineellisesti varakkaammat, koska köyhemmät eivät voi kerskata muusta kuin Isä Jumalan tuntemisesta.

        Vastaavasti varakkaammat, vaikka olisivat uskossa, pitävät enemmän kiinni siitä kuinka kartuttaisivat lisää maallista mammonaa ja metsärahoja, kuin siitä syvemmästä Jumalan tuntemuksestaan. Lisäksi he kerskuvat muka Jumalan siunauksista, kun omaisuutta karttuu, mutta eivät kerskaa Jumalan tuntemisesta asiassa.

        Ja nyt, kun alat rohkeasti kiittämään Isä Jumalan kasvojen edessä siitä, ettei Sinulla ole 'mersua', vaan vanha polkupyöränreuhka ja rosvojen särkemä autonromu, niin tilanne saattaa, tässä joku päivä, muuttua päinvastaiseksi..

        Kiitä sitten Herraa julkisesti seurakunnassa siitä siitä uudenkarheasta 'mersusta'..


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Kyllä minä tuon uskoontulokaavan tiesin. Se on kaikilla uskovaisilla sama. Olen lukenut syntisen rukouksen monesta eri paikasta.

        Olisit keksinyt jotain persoonallisempaa.

        "Suosittelen etsimään uskovien seurakunta ja jos et ole käynyt kasteella, niin siitä kannattaisi keskustella seurakunnan pastorin kanssa."

        Täältä on helluntaiseurakuntaan 10 kilometrin matka.

        Minun auto varastettiin ja kolaroitiin käyttökelvottomaksi pari vuotta sitten eikä uutta autoa ole tullut hankittua sillä kunnolliset maksaa.

        Tämän paikkakunnan nuorisopastori hell.srk:sta sai eräältä tädiltä auton. Se oli ko nuorisopastorille rukousvastaus.

        Mitäpä jos"uusi luomus"rukoilisit minulle uutta autoa jotta pääsisin kokouksiin vaivatta.

        Teen työtä kolmesti viikossa kolmen tunnin päiviä ja palkka on verojen jälkeen vain 700 euroa.

        Vuokra on korkea ja lisäksi muut laskut ja ruokakin on kallista. Pystyn säästämään max.100 euroa kuussa.

        Jos nyt alan säästämään niin vuoden päästä pystyn ostamaan kelvollisen auton.

        Sitä ennen en voi käydä kokouksissa.

        Tämä tyssäsi nyt tähän.

        Syntisen rukous rukoiltu-ei tuntunut miltään.

        Rukoilehan uusi luomus että saisin auton samalla tavalla kuin seurakuntamme pastori...se kenen kanssa kehoitit minua keskustelemaan.

        Voisin keskustella kyllä hänen kanssaan. Kysyn miksi Jumala järjesti hänelle auton-erään kiltin rikkaan tädin kautta-mutta minulle jää vain luu käteen.

        Onko 10km pitkä matka? Kerroppa se jollekin Lapin ihmiselle jolla on 200km lähimpään sairaalaan....

        Pyörällähän tuo matka taittuu vikkelään... vai oletko ameriikan malliin xxxxl kokoinen?


      • anabaptist kirjoitti:

        Onko 10km pitkä matka? Kerroppa se jollekin Lapin ihmiselle jolla on 200km lähimpään sairaalaan....

        Pyörällähän tuo matka taittuu vikkelään... vai oletko ameriikan malliin xxxxl kokoinen?

        Ei jaksa pyöräillä, enkä ole xxxlkokoinen. Miten xxl-kokoinen ei muka voisi mielestäsi pyöräillä?


      • stefanus kirjoitti:

        Kuule sarisusannas73..

        Kun Sinä polvistut siinä paikassa, jossa olet ja pyydät, uskossasi ollenkaan epäilemättä, Herraltamme Kristukselta Jeesukselta tilanteeseesi apuva, niin se Sinulle annetaan. Psl. 50:14-15 on Kirjoitettu lupaus siitä.

        Älä usko kaikkia löperöpuhujia asiassa. Löperöpuhujia ovat juuri ne, jotka syyllistävät sinut uskossasi heikommaksi tai vähäisemmäksi kuin esim. kyseisen nuorisopastorin.

        Meinaan on Kirjoitettu, että heikoissa Herra on väkevä. Se johtuu siitä, että heikoilla ja köyhillä on vilpittömämpi usko, kuin varakkaammilla. Aineellisesti köyhemmät ihmiset ovat Isä Jumalan kasvojen edessä aina aremmalla tunnolla kuin aineellisesti varakkaammat, koska köyhemmät eivät voi kerskata muusta kuin Isä Jumalan tuntemisesta.

        Vastaavasti varakkaammat, vaikka olisivat uskossa, pitävät enemmän kiinni siitä kuinka kartuttaisivat lisää maallista mammonaa ja metsärahoja, kuin siitä syvemmästä Jumalan tuntemuksestaan. Lisäksi he kerskuvat muka Jumalan siunauksista, kun omaisuutta karttuu, mutta eivät kerskaa Jumalan tuntemisesta asiassa.

        Ja nyt, kun alat rohkeasti kiittämään Isä Jumalan kasvojen edessä siitä, ettei Sinulla ole 'mersua', vaan vanha polkupyöränreuhka ja rosvojen särkemä autonromu, niin tilanne saattaa, tässä joku päivä, muuttua päinvastaiseksi..

        Kiitä sitten Herraa julkisesti seurakunnassa siitä siitä uudenkarheasta 'mersusta'..

        Kiitos ajatuksia herättävästä viestistäsi.


    • On varmasti eroavuuksia uudestisyntymisen tulkintatapojen osalta ainakin ajankohdan osalta ja sen, kuka on kyseisessä tapahtumassa aktiivinen toimija. Eroavuudet siis riippuvat tulkitsijasta, eivät alkuperäisen ilmotuksen antajasta (Jla).

      Ajattelun eroista huolimatta jokainen uudestisyntynyt kristitty varmaan tunnistaa oleelliset elementit: Pyhä Henki on annettu uskovalle sinetiksi, uskovan suhtautuminen syntiin muuttuu, uskova pyhittyy ja Kristuksen lahjavanhurskaus lasketaan hänen vanhurskaudekseen, jolloin hän kelpaa Jumalalle. Uskova antaa elämänsä pelastajalleen. Mutta kuten sanoin ainakin järjestyksen osalta lienee eroavuuksia ja joudutaan miettimään oppikäsityksiä: arminiolaisuus ja kalvinismi.

      Mutta, enpä lähde sille polulle. Uudestisyntymä on täysin Jumalan teko ihmisen elämässä. Armoa armon päälle.

    • ~~tähkäpää~~

      1. Piet. 1

      3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen
      Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa
      mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

      4. turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on
      säilytettynä teitä varten,

      5. jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.


      "Mitä uudestisyntymässä tapahtuu?"

      Synnymme uudesti ylhäältä Jumalan lapsiksi ja perillisiksi, saamme Hänen sinettinsä sisimpäämme ja Hengen, joka meissä todistaa, että Hän on meidän Isämme ja me olemme Hänen lapsiaan.

      Löydämme Hänen kauttaan ja Hänen armostaan elämäämme elävän toivon.

      Saamme toivon ja varmuuden uskomme päämäärästä, sielujemme pelastuksesta.

      Näin minä ymmärrän.

      • Mohikaani_27 ei kirj

        * Itse koin uudestisyntymisen, n. 16 vuotiaana, kun sain kokea sen , mitä Jumala todella tekee. Ja se on ollut minulle sellainen esimerkki miten uudestisyntyminen " pitää" tapahtua, en ole voinut koskaan myöntää, että tapahtuma voi olla jokaisella omanlaisensa ? En vieläkään hyväksy sitä, etteikö mitään muka tapahdu tuossa hetkessä ihmiselle sisäisessä syvimmässä tunnossa. ?

        * Koin itse sen niin voimakkaana, se oli valtaisa tulivuoren purkaus, vallankumous koko olemuksessani. Mitään pinta väristyksiä en kokenut, eikä ihoni noussut kakanlihalle. Tunteet oli syvällä sisimmässni, josta kyllä koko fyysinenkin olemukseni sai osansa, suurin ja merkittäväin oli se, että harteiltani vyöryi valtava taakka pois, ihan kongkreetisesti sen koin, ja olo oli senjälkeen aivan uskomattoman kyvyt, se mämmnesi, nauratti, itketti, se pani minu liikkeelle, halasin jokaista kokouksessa olijaa, pyysin anteeksi talon isännältä monia asioita, olin sen talon renkinä siihen aikaan, ja isäntä väki oli uskovisia ja helluntalaisia.

        * Jos joku tuntee saarnaaja Toivo Wacklinin, , tuskin hän on enää täällä, vaan Herransa luona. Hän rukoili puolestani tuolloin tupakokouksen jälki hetkessä. Meni muutama minuutti täsätä kokkemuksestani, aloin yhtäkkiä puhumaan kielillä, kun TW. oli kehoittanut kiittämään Jeesusta kaikesta siitä, mitä olin jo saanut, Pyhä Henki lankes päälleni voimakkaasti, ja kerasi monin verroin, jo kokeeaani, vielä syvällisemmin, olin taivaassa suorastaan. Ja tätä kesti viikkoja ettenpäin, mieluimmin puhuin kielillä, kuin suomea, ja tuo kokemus on yhä talella, ja olen uudsitunut minia kertoja ensimmäisen kokemukseni jälkeen. Ja haluaisin nytkin saada tuota ensirakkauden " huumaa", joka ei vahingoita eikä se koskaan lopu !

        * Tämä kokemukseni on rajoittanut ja valukoinut sitä, kuka on uudestisyntynyt ja kuka ei. Olen kyllä nyt jo päässyt " pahimmasta" yli, että uudestisyntyminen voi olla myös persoonallisuuteen ja temperamentiin, ja uskon määrään sillä hetkellä, miten lapsenmielisesti voimme uskoa ilman epäilyksen häivääkään. Ja että tunteet ja kokemukset voi tulla myöhemminkin.

        * Vaikka siihen en koskaan myönny, etteikö jotain muutosta tapahdu juuri siinä uudestisyntymisen hetkessä, kun Jeesus astuu Pyhän Hengen kautta sydämeen uudestisynnytäen sen Hengellään !


      • Mohikaani_27 ei kirj
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

        * Itse koin uudestisyntymisen, n. 16 vuotiaana, kun sain kokea sen , mitä Jumala todella tekee. Ja se on ollut minulle sellainen esimerkki miten uudestisyntyminen " pitää" tapahtua, en ole voinut koskaan myöntää, että tapahtuma voi olla jokaisella omanlaisensa ? En vieläkään hyväksy sitä, etteikö mitään muka tapahdu tuossa hetkessä ihmiselle sisäisessä syvimmässä tunnossa. ?

        * Koin itse sen niin voimakkaana, se oli valtaisa tulivuoren purkaus, vallankumous koko olemuksessani. Mitään pinta väristyksiä en kokenut, eikä ihoni noussut kakanlihalle. Tunteet oli syvällä sisimmässni, josta kyllä koko fyysinenkin olemukseni sai osansa, suurin ja merkittäväin oli se, että harteiltani vyöryi valtava taakka pois, ihan kongkreetisesti sen koin, ja olo oli senjälkeen aivan uskomattoman kyvyt, se mämmnesi, nauratti, itketti, se pani minu liikkeelle, halasin jokaista kokouksessa olijaa, pyysin anteeksi talon isännältä monia asioita, olin sen talon renkinä siihen aikaan, ja isäntä väki oli uskovisia ja helluntalaisia.

        * Jos joku tuntee saarnaaja Toivo Wacklinin, , tuskin hän on enää täällä, vaan Herransa luona. Hän rukoili puolestani tuolloin tupakokouksen jälki hetkessä. Meni muutama minuutti täsätä kokkemuksestani, aloin yhtäkkiä puhumaan kielillä, kun TW. oli kehoittanut kiittämään Jeesusta kaikesta siitä, mitä olin jo saanut, Pyhä Henki lankes päälleni voimakkaasti, ja kerasi monin verroin, jo kokeeaani, vielä syvällisemmin, olin taivaassa suorastaan. Ja tätä kesti viikkoja ettenpäin, mieluimmin puhuin kielillä, kuin suomea, ja tuo kokemus on yhä talella, ja olen uudsitunut minia kertoja ensimmäisen kokemukseni jälkeen. Ja haluaisin nytkin saada tuota ensirakkauden " huumaa", joka ei vahingoita eikä se koskaan lopu !

        * Tämä kokemukseni on rajoittanut ja valukoinut sitä, kuka on uudestisyntynyt ja kuka ei. Olen kyllä nyt jo päässyt " pahimmasta" yli, että uudestisyntyminen voi olla myös persoonallisuuteen ja temperamentiin, ja uskon määrään sillä hetkellä, miten lapsenmielisesti voimme uskoa ilman epäilyksen häivääkään. Ja että tunteet ja kokemukset voi tulla myöhemminkin.

        * Vaikka siihen en koskaan myönny, etteikö jotain muutosta tapahdu juuri siinä uudestisyntymisen hetkessä, kun Jeesus astuu Pyhän Hengen kautta sydämeen uudestisynnytäen sen Hengellään !

        * Tällä palstalla on joku tai ehkä muutamia, jotka näkevät pöyröjä aina kun jotain kirjoitan, vaikka kuinka elämän myönteinen sitten olisikin, niin miinusta käydään kyllä, ihan vain, jos ei muuta, niin kiusaksi. Ilmentää ikävää ja katkeraa mieltä, vaikka ei mitään aihetta miinukselle, se vaan pitää pakkomieleissti käydä ruksaamassa.


    • Jeesus sanoi:

      Joh. 3:3
      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, YLHÄÄLTÄ, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

      Kirkoissa ja uskonnoissa se tapahtuu näin:

      Jaak. 3:15
      Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.

      Niissä on tietty ero.

    • Tiestä

      Uudestisyntyminen tarkoittaa uudistumista, vanha on mennyt ja uusi alkanut. Ihmisen opittua tuntemaan Herran, eli Jumalan Sanan, evankeliumin, hän alkaa uskon kautta laittaa pois syntiään. Se on kovaa aikaa. Ahtaasta portista sisään meneminen ei todellakaan ole helppoa, vaan siitä on tunkeuduttava väkisin, niin kovaa liha laittaa vastaan. Esim, jos Jumalan Sana sanoo, että rakasta ja kunnioita isääsi ja äitiäsi ja liha sanoo, että rakasta sitten jos he muuttuvat rakkautesi arvoiseksi, niin uskovainen hylkää lihantahdon ja uskoo Jumalaan. Sen tehdessään hän saa voiman Jumalalta tehdä parannuksen.

      Liha vastustaa lakia, mutta me tiedämme uuden liiton lain olevan: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi ja vain todella sydämen uskovaiset tavoittelevat tuon lain mukaan elämistä. Koska he tavoittelevat sitä, voima siihen tulee Jumalalta ja näin toteutuu se, kun Jeesus kertoo heidän tulevan vapaiksi, jotka pitävät Hänen käskynsä. Ahtaan portin toisella puolella on vapautettujen tie. Mutta ensin on parannuksentie, syntien katuminen ja itkeminen. Se itku muuttuu iloksi, mutta sellainen ilo joka on välinpitämätöntä Jeesuksen opetuksia ja neuvoja kohtaan, muuttuu itkuksi.

      Jokaisen on hyljättävä itsensä, järkensä päätelmät, uuden elämän tieltä. Joka menettää elämänsä saa sen takaisin uutena. Jeesus on sielujen Paimen ja Hän johdattaa sielut parannuksen kautta uuteen elämään, joka on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

    • Ja mikä parasta, totuus tekee ihmisen vapaaksi ihmisopeista ja säännöistä.

      • Tiestä

        Eikö se niin kuitenkin ole, että jokaisen uskossa olevan, oli sitten syntynyt uudeksi, tai oli vasta tekemässä parannusta, pitää hillitä lihaansa, eli syntistä halua lyödä kanssamatkaajia?
        Ihminen, joka hillitsee itsensä, eikä ala opin erimielisyyksien takia lyömään kanssa matkaajaansa, on alkanut hapuilemalla seuraamaan Jumalaa, tai jo oppinut Jumalasta. Jumala voidaan löytää hapuilemallakin, sillä oppi voi olla pitkäänkin sekaisin niin, että ihminen ei opin kautta löydä Jumalaa.
        Ihminen löytää Jumalan kuuntelemalla omantuntonsa ääntä. Tiedän, että joidenkin omatunto on kuollut, mutta heistä en nyt puhu, vaan ihmisistä, jotka tahtovat olla uskovaisia ja tahtovat tulla vapaaksi. Ihmisen tutustuessa evankeliumin Herraan oppi asettuu hänen kohdallaan kohdalleen.

        Eikö kristinuskoa tunnustavien pidä olla juuri heitä, jotka eivät saa aikaan uskonnonllisia sotia, vaan levittävät rauhaa ja estävät sotia?


    • 1.Piet.1. Sanotaan myöskin näin

      22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,


      23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

      Myöskin näin


      14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,


      15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.


      16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

      Pitää vaan lukea koko Raamatun niin saa ymmärryxen mitä yxittäis jaei voi tarkoittaa..

      • Tiestä

        Niin sanotaan Savonarola. Miksikähän täällä sitten on oppia, jossa Jumala tekee kaiken ottamalla tuosta vain ihmisen synnit pois. Se ei todella muistutakkaan Raamatun antamaa oppia, sillä Raamattu puhuu kaiken aikaa siitä, mitä ihmisen pitää tehdä, siis tehdä.
        Jeesus puhuu meille käskyt ja rakkaudenlain vaatimukset ja käskee meidän tehdä niiden mukaan, mutta kuinka usein täältä luemme miten jokin henki muuttaa ja uudestisynyttää ihmisen, joka ei tee mitään, mitä Jeesus käskee tehdä.
        Ei hylkää syntiä, ei puhdista sieluaan,( jonka kautta kaikki ihmisen kokema ja lihantahto ilmenee,) vilpittömään veljenrakkauteen ja puhtauteen. Jumalan Sana ei ole luvannut ottaa muiden syntiä pois kuin vain heidän, jotka luovuttavat synnit Uhrille, eli puolestamme vikauhriksi tehdylle, eli tekevät parannuksen ja mielenmuutoksen.
        Joka seuraa kuuliaisesti Jeesusta, Hänen Sanastaan ravinnon ottaen, saa VOIMAN tehdä parannuksen ja saa alkaa elämään uutta elämää, jossa entiset synnit on pois ja uusia ei tarvitse enää tehdä.
        Ihminen elää täällä vielä lihassaan aina sen verran, että liha pääsee välillä antamaan ohjeitaan, mutta uskovainen elää lihan sijasta Jumalan Pojan uskossa ja kieltäytyy lihan ohjeilta ja vaatimuksilta. Joka Hengessä vaeltaa ei täytä lihantahtoa.
        Jumalan Sana totisesti kasvattaa vapauteen, kuten Jeesus lupaakin heidän tulevan vapaiksi, jotka tekevät mitä Hän neuvoo ja käskee.


      • Tiestä kirjoitti:

        Niin sanotaan Savonarola. Miksikähän täällä sitten on oppia, jossa Jumala tekee kaiken ottamalla tuosta vain ihmisen synnit pois. Se ei todella muistutakkaan Raamatun antamaa oppia, sillä Raamattu puhuu kaiken aikaa siitä, mitä ihmisen pitää tehdä, siis tehdä.
        Jeesus puhuu meille käskyt ja rakkaudenlain vaatimukset ja käskee meidän tehdä niiden mukaan, mutta kuinka usein täältä luemme miten jokin henki muuttaa ja uudestisynyttää ihmisen, joka ei tee mitään, mitä Jeesus käskee tehdä.
        Ei hylkää syntiä, ei puhdista sieluaan,( jonka kautta kaikki ihmisen kokema ja lihantahto ilmenee,) vilpittömään veljenrakkauteen ja puhtauteen. Jumalan Sana ei ole luvannut ottaa muiden syntiä pois kuin vain heidän, jotka luovuttavat synnit Uhrille, eli puolestamme vikauhriksi tehdylle, eli tekevät parannuksen ja mielenmuutoksen.
        Joka seuraa kuuliaisesti Jeesusta, Hänen Sanastaan ravinnon ottaen, saa VOIMAN tehdä parannuksen ja saa alkaa elämään uutta elämää, jossa entiset synnit on pois ja uusia ei tarvitse enää tehdä.
        Ihminen elää täällä vielä lihassaan aina sen verran, että liha pääsee välillä antamaan ohjeitaan, mutta uskovainen elää lihan sijasta Jumalan Pojan uskossa ja kieltäytyy lihan ohjeilta ja vaatimuksilta. Joka Hengessä vaeltaa ei täytä lihantahtoa.
        Jumalan Sana totisesti kasvattaa vapauteen, kuten Jeesus lupaakin heidän tulevan vapaiksi, jotka tekevät mitä Hän neuvoo ja käskee.

        Vai hoidat homman ite ?? Opetuslapset sanoi Jeesuxelle miten se sitten on mahdollista että pääsemme perille?

        Ja sä olet tunkemassa itsesi läpi ?? Huh huh


      • pilkkaavaan yhä
        savonarola kirjoitti:

        Vai hoidat homman ite ?? Opetuslapset sanoi Jeesuxelle miten se sitten on mahdollista että pääsemme perille?

        Ja sä olet tunkemassa itsesi läpi ?? Huh huh

        Ja jälleen on savonarola pilkkaamassa Jeesusta. Vaan kun uskonnollisena ihmisenä ei kunnioita Jeesusta ollenkaan, niin pilkkaa jatkuvasti Hänen pyhää Nimeään! Häpeä jo savonarola! Pilkaaminen on syntiä ja synnin tekijät joutuu kadotukseen!


    • Alussa eli Esikoisen kautta syntyi maa.
      Mutta eräänä päivänä maa oli kuollut, pimentynyt,
      syvien vesien alle hautautunut.

      Mutta kun Valkeus tuli pimeyden keskelle, maa syntyi uudelleen.
      Ja kohta ihminen Jumalan kuvana vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa,
      mutta pian hän menetti synnin pettämänä maan hallintaoikeuden.
      Kuolema astui maailmaan.
      Ja niin maa ja maan tomua oleva savimajamme tekevät taas kuolemaa.

      Messias syntyi. Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
      Mutta nyt Hän ei enää tehnyt sekasortoisesta maasta paratiisia.
      Mutta Hän tulee Jumalan Valtakunnan Kuninkaana
      Hallitsijaksi sydämeen, jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
      Pimeys väistyy ja Elämä syntyy,
      kun sisimpäämme astuu Todellinen Valkeus.

      Samoinkuin sekasortoinen maa ei itse itseään muotoillut,
      ei ihminenkään voi potkaista itse itseään elämään.
      Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa. Jumalan lapseksi synnytään.

      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      joka ei synny uudesti, ylhäältä,
      se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Joh 3

      Nikodemus kysyi:
      "Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
      Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?" Joh 3 AS

      Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
      Kysymys ei ole lainkaan siitä,
      että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
      vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.
      "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
      ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
      hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
      ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
      Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
      mistä se tulee ja minne se menee.
      Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt."

      Ja nyt Nikodemus kysyy:
      "Miten tämä voi tapahtua?"

      Jeesus toteaa, että Israelin rabbina eli
      Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
      Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus.
      "Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!"

      Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä,
      kuinka tuo ihme tapahtuu.
      "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
      me puhumme, mitä tiedämme,
      ja todistamme, mitä olemme nähneet,
      ettekä ota vastaan todistustamme.
      Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte,
      jos puhuisin teille taivaallisia?"

      Mutta Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen, miten se voi tapahtua,
      pohjaten vastauksensa 4. Mooseksen kirjan tapahtumaan,
      joka Nikodemuksen siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.
      "Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän,
      joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika.
      Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
      niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
      jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä"

      Uudestisyntyminen siis edellyttää,
      että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
      Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
      Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.
      Herra oli sanonut Moosekselle:
      "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
      niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon."
      "Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
      jos ketä käärmeet sitten purivat
      ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon."

      Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
      joka ripustettiin puuhun. Me olemme niitä,
      jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.

      Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
      jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
      meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.
      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
      että hän antoi ainokaisen Poikansa,
      ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
      vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh 3:16

      Meidät siirretään hengellisen kuoleman tilasta Elämään sinä hetkenä,
      kun nostamme katseemme Puuhun Ripustettuun
      Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Jumalan Karitsaan,
      joka kuoli syntiuhrina meidän edestämme.

      Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois
      ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.

      Tuosta hetkeestä alkaen me olemme pyhitettyjä eli Jumalalle erotettuja.
      Tuosta hetkestä alkaen me vaellamme Valkeudessa (Jeesuksessa),
      ja Hänen verensä puhdistaa meidät (jatkuvasti) kaikesta synnistä.

      Me olemme nyt pelastuksen arkin sisäpuolella, jossa voimme kyllä kompuroida,
      mutta emme enää ajelehdi arkin ulkopuolella olevissa kuihuissa.

      • Tiestä

        Oikein hyvä kirjoitus, heille jotka käsittävät tuon. Me saarnaamme, tai ainakin meidän tulisi saarnata heille, jotka eivät käsitä sitä, että katseen nostaminen Kristukseen on Hänen opetustensa seuraamista. Jeesus oli ihmisen Poika 33 vuotta ja opetti meille tien ristille. Laki ja armo kuuluvat vielä tänäänkin meille.
        Jumala antaa VOIMAN tehdä parannuksen ja Hän on itse sanonut antaneensa parannuksen pakanoillekin elämäksi. Joka tekee parannuksen, saa syntyä uuteen elämään, joka on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        Ihmisen Poika johtaa meidät sille ristille, johon Hänet naulattiin. Jumalan Poika avaa ahtaan portin niille, jotka ovat luovuttaneet syntinsä ristiinnaulitun päälle.


      • Kiitos, veli 'kalamos'! Ymmärrät täysin oikein Jeesuksen Kristuksen selityksen Nikodeemukselle:

        "Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
        Kysymys ei ole lainkaan siitä,
        että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
        vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.
        "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
        ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
        hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
        ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
        Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
        mistä se tulee ja minne se menee.
        Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt."

        Hengessä syntyminen tapahtuu mielemme alueella, ei lihallisen kohdun, vaan puhtaan ja vilpittömän mielemme kautta Jumalan voiteleman elävän Jumalan sanan kautta.


      • jaikalii

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.


      • hellari...
        jaikalii kirjoitti:

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.

        Siinäpä se. Vaikka sanoma olisi yksinkertaista perusevankeliointia niin, sanoma ei kuulijalle avaudu ilman Pyhää Henkeä ja vastaaottajan halua. Siitä huolimatta meidän on julistettava nöyrästi rukoillen viisautta ja johdatusta ja jätettävä työ Herralle.


      • jaikalii kirjoitti:

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.

        Jos nyt oikein muistan,
        niin Billy Graham saarnasi aikoinaan todella hienoja saarnoja, aivan huikaisevia.
        Ja kuulijat vähenivät ja vähenivät. Sitten hän kysyi Herralta, mikä on vialla.

        Ja sen seurauksena hän alkoi saarnata äärettömän yksinkertaista sanomaa.
        Mutta silti hänen jokainen saarnansa oli oikeastaan vain lainauksia Raamatusta.

        Näin minäkin tahdon tehdä, vaikka en Billy Graham olekaan.
        Minä haluan esittää niin yksinkertaisesti kuin se on mahdollista,
        sen mitä Jumalan Sana sanoo.
        Minunkin viestini ovat oikeastaan lause lauseelta vain lainauksia Raamatusta.
        Silloinkin, kun en käytä suoria lainauksia.
        Mitään omaani en uskalla sekottaa joukkoon.

        Jumalan Sanassa on itsessään mukana Pyhän Hengen öljy.
        Kun sitä julistetaan, niin silloin Pyhän Hengen pitäisi olla tilanteessa mukana,
        niin että kuulija voi ymmärtää Pyhän Hengen avulla, mitä sanotaan.


      • jaikalii kirjoitti:

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.

        En muuten löytänyt ketjusta vielä sinun vastaustasi aloittajalle.
        Minä ja aloittaja ja moni muu varmaan odottaa sitä.


      • ml213.
        jaikalii kirjoitti:

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.

        Ihmisen tekemät rönsyilevät opit vaikeuttavat aina JUMALAN aivoittamaa yksionkertaista pelastussanomaa. Taas ihminen tekee itselleen määritelmiä / oppeja, koska ei usko / luota miten JUMALA tulee AINA toteuttamaan aivoituksensa.

        Ei pelastussanoman ymmärtäminen ole vaikeaa ja tämän todistajana Jeesuksen ja apostolien toiminta.

        Taas uskominen on jo kokonaan eri asia.

        Niin, jokainen ihminen ymmärtää ja tietää tekevänsä väärin / syntiä ja 10- käskyn tiedostettuaan. Pelastumiseen tarvitaan vain usko siihen, että Nasaretin Jeesus oli JUMALAN Poika ja kärsi ihmisen / syntiemme sovituksen.

        Mutta, ymmärrän hyvin, ettei yksinkertaisuus riitä tämän päivän ihmiselle, vaan pelastukseen tulee lisätä repullinen jos kaksikin omia kuvitelmia ja laatia siitä oppi. Toiset tekevät jopa kasteestakin armon opin jne...

        Mutta, onneksi nämä asiat eivät ole ihmisten päätettävissä ja toteutettavissa. JUMALA on se taho, joka johtaa ja toteuttaa KAIKKI aivoituksensa pelastaessaan langenneen ihmisen.
        Kaekki aikanaan kun ei hötkyillä.


      • ml213.
        hellari... kirjoitti:

        Siinäpä se. Vaikka sanoma olisi yksinkertaista perusevankeliointia niin, sanoma ei kuulijalle avaudu ilman Pyhää Henkeä ja vastaaottajan halua. Siitä huolimatta meidän on julistettava nöyrästi rukoillen viisautta ja johdatusta ja jätettävä työ Herralle.

        9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

        Niin, eikö itse JUMALAN aivoittama ilmoitus ole erittäin yksinkertainen ymmärtää. Muutama, lisälukeminen aiheesta Raamatun lehdiltä ja uskominen siihen, niin ihminen on pelastuneiten kirjoissa. Varrtkaapa tätä yksinkertaisuutta tämän päivän " opetuksiin" pelastumisesta. Todella kansakoulun pohjalta ei opetus aukene, vaan siihen tarvitsee jo professorin koulutus ja teologin/ Raamattu opiston.

        Niin, eikö ole erittäin väärin kun tuohon lisätään vielä, miten tämän päivän opetus aikenee vain " pyhässä hengessä".


      • hellari... kirjoitti:

        Siinäpä se. Vaikka sanoma olisi yksinkertaista perusevankeliointia niin, sanoma ei kuulijalle avaudu ilman Pyhää Henkeä ja vastaaottajan halua. Siitä huolimatta meidän on julistettava nöyrästi rukoillen viisautta ja johdatusta ja jätettävä työ Herralle.

        Kysymyksessä oli henkilö joka oli kiinnostunut evankeliumista ja tahtoi kuulla näistä asioista. Mutta jostakin syystä hän ei ymmärtänyt minua. Ehkä henkilökemia ei toiminut ja hän ei siksi kyennyt ottamaan vastaan sanaa kauttani.


      • kalamos kirjoitti:

        Jos nyt oikein muistan,
        niin Billy Graham saarnasi aikoinaan todella hienoja saarnoja, aivan huikaisevia.
        Ja kuulijat vähenivät ja vähenivät. Sitten hän kysyi Herralta, mikä on vialla.

        Ja sen seurauksena hän alkoi saarnata äärettömän yksinkertaista sanomaa.
        Mutta silti hänen jokainen saarnansa oli oikeastaan vain lainauksia Raamatusta.

        Näin minäkin tahdon tehdä, vaikka en Billy Graham olekaan.
        Minä haluan esittää niin yksinkertaisesti kuin se on mahdollista,
        sen mitä Jumalan Sana sanoo.
        Minunkin viestini ovat oikeastaan lause lauseelta vain lainauksia Raamatusta.
        Silloinkin, kun en käytä suoria lainauksia.
        Mitään omaani en uskalla sekottaa joukkoon.

        Jumalan Sanassa on itsessään mukana Pyhän Hengen öljy.
        Kun sitä julistetaan, niin silloin Pyhän Hengen pitäisi olla tilanteessa mukana,
        niin että kuulija voi ymmärtää Pyhän Hengen avulla, mitä sanotaan.

        Niin son. Soon justiinsakosanot! Vain Pyhä Henki voi ottaa Jumalan Sanasta ja julistaa sen niin elävästi meidän kautta että Sana ymmärretään. Minäkin pyrin siteeraamaan Raamattua vaikka selitänkin sanaa. Ymmärrän että pelastus ja elämä on Sanassa, ei minun eikä sinun selityksissä. Mutta me emme voi julistaa pelkkiä Raamatun jakeita. En ole koskaan kuullut sellaista saarnaa, niin, paitsi yhden kerran. Kerron.

        Vanhimmistoveli astui pönttöön. Oli hänen vuoronsa saarnata. Hän aloitti puheensa sanomalla että nyt hän pitää hyvän saarna. Hän sanoi ettei kukaan ole koskaa pitänyt parempaa saarnaa kuin minkä hän nyt pitää meille kuulijoille. Me kaikki hämmästyimme.

        Sitten hän avasi Raamatun ja alkoi lukemaan vuorisaarnaa. Hän luki koko vuorisaarnan eikä kommentoinut sitä mitenkään. Kun hän oli lukenut vuorisaarnan, hän istui paikalleen kuulijoiden joukkoon. Muistan että tuohon tilanteeseen tuli voimakas Pyhän Hengen läsnäolo.


      • kalamos kirjoitti:

        En muuten löytänyt ketjusta vielä sinun vastaustasi aloittajalle.
        Minä ja aloittaja ja moni muu varmaan odottaa sitä.

        Nyt on sillä tavalla että minä jostakin syystä en koe että minun tulee vastata aloittajan kysymyksiin vaikka ne ovatkin evankelistasielulle mieluisia. Minä koen tässä kohtaa heikkoutta ja vajavuutta ja vähän pelkoa vastata. En tiedä mistä on kysymys.


      • 1 Piet 3:14-15
        jaikali kirjoitti:

        Nyt on sillä tavalla että minä jostakin syystä en koe että minun tulee vastata aloittajan kysymyksiin vaikka ne ovatkin evankelistasielulle mieluisia. Minä koen tässä kohtaa heikkoutta ja vajavuutta ja vähän pelkoa vastata. En tiedä mistä on kysymys.

        Mutta vaikka joutuisittekin kärsimään vanhurskauden tähden, olette autuaita.
        Älkää pelätkö, mitä he pelkäävät, älkääkä säikkykö,
        vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne
        ja olkaa aina valmiit vastaamaan kaikille,
        jotka kysyvät teiltä, mihin toivonne perustuu.


      • jaikali kirjoitti:

        Kysymyksessä oli henkilö joka oli kiinnostunut evankeliumista ja tahtoi kuulla näistä asioista. Mutta jostakin syystä hän ei ymmärtänyt minua. Ehkä henkilökemia ei toiminut ja hän ei siksi kyennyt ottamaan vastaan sanaa kauttani.

        Jaikal, millä perusteella henkilö oli kiinnostunut?

        Evankeliumi opetetaan ihmisille koulussa, riparilla ym. Hän varmaan tiesi jo ennestään sen evankeliumin, mutta koska ei ollut kiinnostunut niin hän ei ymmärtänyt.

        Aiemmin minua on evankelioitu ja en ole ymmärtänyt koska lähtökohtaisesti en ole halunnut sekaantua mihinkään uskontoon.

        Silloin kaikki evankeliumin julistus vain ärsyttää, ja se tuoja on ärsyttävä. Tuntuu ärsyttävältä.


      • jaikali kirjoitti:

        Nyt on sillä tavalla että minä jostakin syystä en koe että minun tulee vastata aloittajan kysymyksiin vaikka ne ovatkin evankelistasielulle mieluisia. Minä koen tässä kohtaa heikkoutta ja vajavuutta ja vähän pelkoa vastata. En tiedä mistä on kysymys.

        Tulitko jaikal tähän ketjuun ihan vain sanomaan että Sinä et osaa vastata?xD


      • Tiestä kirjoitti:

        Oikein hyvä kirjoitus, heille jotka käsittävät tuon. Me saarnaamme, tai ainakin meidän tulisi saarnata heille, jotka eivät käsitä sitä, että katseen nostaminen Kristukseen on Hänen opetustensa seuraamista. Jeesus oli ihmisen Poika 33 vuotta ja opetti meille tien ristille. Laki ja armo kuuluvat vielä tänäänkin meille.
        Jumala antaa VOIMAN tehdä parannuksen ja Hän on itse sanonut antaneensa parannuksen pakanoillekin elämäksi. Joka tekee parannuksen, saa syntyä uuteen elämään, joka on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        Ihmisen Poika johtaa meidät sille ristille, johon Hänet naulattiin. Jumalan Poika avaa ahtaan portin niille, jotka ovat luovuttaneet syntinsä ristiinnaulitun päälle.

        Eivät nuo myrkkykäärmeen pureman saaneet tehneet mitään muuta
        kuin nostivat katseensa vaskikäärmeeseen.
        Ja tuo tapahtuma on se, jonka avulla Jeesus
        vastasi Nikodemuksen kysymykseen uudestisyntymisestä:
        Kuinka se voi tapahtua.

        Uudestisyntymisen jälkeen tulee sitten opetuslapseuttaminen.


      • ekivaari kirjoitti:

        Kiitos, veli 'kalamos'! Ymmärrät täysin oikein Jeesuksen Kristuksen selityksen Nikodeemukselle:

        "Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
        Kysymys ei ole lainkaan siitä,
        että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
        vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.
        "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
        ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
        hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
        ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
        Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
        mistä se tulee ja minne se menee.
        Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt."

        Hengessä syntyminen tapahtuu mielemme alueella, ei lihallisen kohdun, vaan puhtaan ja vilpittömän mielemme kautta Jumalan voiteleman elävän Jumalan sanan kautta.

        Niin. Kun Jumala puhaltaa meihin synteihimme
        kuolleisiin sieluihin Elämän Hengen,
        niin meistä tulee jälleen eläviä sieluja.
        Sitä on vaikea toiselle selittää, ja vaikea itsekin ymmärtää,
        mutta sen kuitenkin tietää siitä Tuulesta, joka puhaltaa,
        siitä Voimasta, joka vaikuttaa Jumalan lapsessa.


      • jaikalii kirjoitti:

        Hyvää evankeliumin sanaa sinä kirjoitat. Mutta herää kysymys kuinka paljon uskosta osaton ymmärtää tekstistäsi. Minä kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani. Yritin puhua uudestaan ja vielä yksinkertaisemmin. Hetken kuluttua tein saman kysymyksen. Sain jälleen kieltävän vastauksen. Niin minä totesin itselleni että tässä tapauksessa minulla ei ole tarpeeksi yksinkertaisia sanoja. Jätin henkilön Herran armon haltuun, ehkä jonku toisen evankelioitavaksi.

        Jaikalii: "Kerroin kerran evankeliumia, tai yritin kertoa eräälle uskosta osattomalla henkilölle evankeliumin Jeesuksesta. Yritin kertoa sen niin yksinkertaisesti kuin vain osasi. Tämä henkilö kuunteli minua hiljaa. Sitten kysyin häneltä että ymmärtääkö hän mitä minä puhuin. Hän sanoi ettei hän ymmärrä kovinkaan paljon puheestani."
        __________

        Usko on niin kuin Sinappipuun siemen. Vaikka sen pudottaa hyväänkin kasvualustaan, ei se pomppaa heti sieltä mullasta kylväjän ihailtavaksi! Vaatii oman aikansa, ennen kuin uusia taimia voi ihailla.


    • Jaha. miksi jumala sitten haluaa rääkätä ihmisiä?

      Kyllähän minäkin yritin tulla uskoon... tossa ylempänä, mutta syntisen rukouksen rukoileminen ei tuntunut missään. Kuin olisi seinille puhunut.

      Sitä paitsi jos rukoilen ja teen parannusta niin enkö ole jo uskossa?

      Eikö se olekin juuri sitä uudestisyntymistä?

      • Tiestä

        Sarisusanna73 rukoile ja lue evankeliumeja ja opi tuntemaan meidän Herramme, joka on Jumalan Sana, Jumala. Kyllä sinä olet uskossa, ethän muuten välittäisi etsiä totuutta ja vapautta Jumalalta. Uudestisyntyminen on mielenmuutos, johon Jumala antaa voiman heille, jotka ovat uskossa ja tahtovat tehdä parannuksen. On välttämätöntä syntyä Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä, eli Elävän Veden Lähteestä, Herrasta, jotta voi elää täällä uskovaisen elämää rauhan ja ilon välittäjänä.
        Joillakin kuluu kauankin ennen kuin käsittävät, että vain Jeesuksen seuraaminen muuttaa ihmisen. Jeesusta seuraava hylkää synnin ja hän saa siihen VOIMAN Jumalalta.

        Jatka hyvällä, parannuksen tiellä, sillä sen tien jälkeen avautuu ahdas portti ja alkaa vapautettujen tie ja se on ihana tie. Parannuksen tie johtaa sinut ristin kautta Jumalan valtakuntaan sisälle ja se totisesti on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.


      • Tiestä kirjoitti:

        Sarisusanna73 rukoile ja lue evankeliumeja ja opi tuntemaan meidän Herramme, joka on Jumalan Sana, Jumala. Kyllä sinä olet uskossa, ethän muuten välittäisi etsiä totuutta ja vapautta Jumalalta. Uudestisyntyminen on mielenmuutos, johon Jumala antaa voiman heille, jotka ovat uskossa ja tahtovat tehdä parannuksen. On välttämätöntä syntyä Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä, eli Elävän Veden Lähteestä, Herrasta, jotta voi elää täällä uskovaisen elämää rauhan ja ilon välittäjänä.
        Joillakin kuluu kauankin ennen kuin käsittävät, että vain Jeesuksen seuraaminen muuttaa ihmisen. Jeesusta seuraava hylkää synnin ja hän saa siihen VOIMAN Jumalalta.

        Jatka hyvällä, parannuksen tiellä, sillä sen tien jälkeen avautuu ahdas portti ja alkaa vapautettujen tie ja se on ihana tie. Parannuksen tie johtaa sinut ristin kautta Jumalan valtakuntaan sisälle ja se totisesti on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

        "Kyllä sinä olet uskossa, ethän muuten välittäisi etsiä totuutta ja vapautta Jumalalta."

        Kiitos jälleen tuesta, rakas"Tiestä".

        Toivon kyllä että kovin ahdasta porttia ei ole edessä... jotenkin sinä puhut nyt minulle Jumalan sanoja... Et tiedosta sitä mutta sanasi osuvat minuun enemmän kuin arvaatkaan.

        Pyhä Henki vaikuttaa.


      • Tiestä
        sarisusannass73 kirjoitti:

        "Kyllä sinä olet uskossa, ethän muuten välittäisi etsiä totuutta ja vapautta Jumalalta."

        Kiitos jälleen tuesta, rakas"Tiestä".

        Toivon kyllä että kovin ahdasta porttia ei ole edessä... jotenkin sinä puhut nyt minulle Jumalan sanoja... Et tiedosta sitä mutta sanasi osuvat minuun enemmän kuin arvaatkaan.

        Pyhä Henki vaikuttaa.

        Olen iloinen jos saan auttaa sinua tällä tiellä. Se, että me joudumme väkisin tunkeutumaan ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että vaikka liha antaa meille ohjeita ja neuvoja tehdä Jeesusta vastaan, eli Hänen opetuksiaan vastaan, me kieltäydymme siitä. Synti, eli liha menettää näin vallan ja valta vaihtuu. Jumalan Poika tulee sydämen Herraksi ja Hän tuo vapauden ja rauhan.


      • Tiestä kirjoitti:

        Olen iloinen jos saan auttaa sinua tällä tiellä. Se, että me joudumme väkisin tunkeutumaan ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että vaikka liha antaa meille ohjeita ja neuvoja tehdä Jeesusta vastaan, eli Hänen opetuksiaan vastaan, me kieltäydymme siitä. Synti, eli liha menettää näin vallan ja valta vaihtuu. Jumalan Poika tulee sydämen Herraksi ja Hän tuo vapauden ja rauhan.

        Opetus lapset sanoi Jeesuxelle että miten se sitten on mahdollista ja sä sanot että se on mahdollista omin neuvoin kun vaan tunkee tarpeex itteä


      • Tiestä
        savonarola kirjoitti:

        Opetus lapset sanoi Jeesuxelle että miten se sitten on mahdollista ja sä sanot että se on mahdollista omin neuvoin kun vaan tunkee tarpeex itteä

        En ikinä sano minkään olevan omin neuvoin mahdollsita, vaan sanon, että kaikki on mahdollista sille joka USKOO.


      • _greeeeen
        Tiestä kirjoitti:

        En ikinä sano minkään olevan omin neuvoin mahdollsita, vaan sanon, että kaikki on mahdollista sille joka USKOO.

        Juuri näin. Kaiken perustana on alkanut usko ja Jumalan voima.


      • pilkkaavaan yhä
        savonarola kirjoitti:

        Opetus lapset sanoi Jeesuxelle että miten se sitten on mahdollista ja sä sanot että se on mahdollista omin neuvoin kun vaan tunkee tarpeex itteä

        Ja jälleen savonarola pilkkaa Jeesuksen nimeä! Lopeta jo ja häpeä! Synnintekijät joutuu kadotukseen ja sinä teet syntiä pilkatessasi Jeesusta!


    • Onko, Tiestä, nämä vastaukset luotsille oikein. Hän kyksyy:

      1. Mitä on uudestisyntyminen?

      Ihminen tekee parannuksen

      2.Mitä ihmiselle tapahtuu?

      Hän alkaa luottaa näkymättömään Jumalaan.

      3. Jos synti ei enää hallitse uskovaa, lakkaako hän tekemästä syntiä?

      Ei koska me ei olla koskaan täydellisiä.

      4.Mitä tarkoittaa että Jumalasta syntynyt ei tee enää syntejä?

      Ihminen -omantunnon ja itsetuntemuksen avulla pystyy jättämään joitakin syntejä pois. Ne, jotka hän tiedostaa.

      5. Mitä tarkoittaa pyhitetty ihminen?

      Ei aavistustakaan :)

      • Tiestä

        Paljonhan tuossa on aivan oikeaa. Ihminen, joka ottaa vastaan Jumalan Sanan ja uskoo siihen, alkaa sen uskomisen kautta tehdä parannusta ja näin tapahtuu mielenmuutos ja ihminen syntyy uudeksi, uuteen elämään.

        Nyt sitten alkaa se opin vaihe, jonka takia uudestisyntynyt saa vihaa päälleen, eli kun hän kertoo siitä ihmeellisestä vapautuksesta, joka seurasi parannuksentekemistä ja mielenmuutosta. Alkaa kärsiminen Jeesuksen nimen tähden ja pilkan ja ivailun antajienkin armahtaminen ja rakastaminen.

        Eli, uudestisyntyneen, eli uuden luomuksen entiset synnit on annettu anteeksi ja uusia ei TARVITSE enää tehdä, sillä Jeesuksen veri puhdistaa Häneen asumaan päässyttä kaiken aikaa ja siksi ihmisellä on VOIMA vastustaa syntiä jo silloin, kun sitä ajatuksissaan havaitsee. Sen, minkä elämme vielä lihassa, elämme Jumalan Pojan uskossa ja sen takia kieltäydymme yhtymästä lihan houkutuksiin, lain rikkomiseen ja vaellamme Hengessä. Joka Hengessä vaeltaa ei täytä lihantahtoa. Synti on orjuuttaja, Jeesus tuli pelastamaan omaisuukansansa orjuuttajalta.


      • Tiestä kirjoitti:

        Paljonhan tuossa on aivan oikeaa. Ihminen, joka ottaa vastaan Jumalan Sanan ja uskoo siihen, alkaa sen uskomisen kautta tehdä parannusta ja näin tapahtuu mielenmuutos ja ihminen syntyy uudeksi, uuteen elämään.

        Nyt sitten alkaa se opin vaihe, jonka takia uudestisyntynyt saa vihaa päälleen, eli kun hän kertoo siitä ihmeellisestä vapautuksesta, joka seurasi parannuksentekemistä ja mielenmuutosta. Alkaa kärsiminen Jeesuksen nimen tähden ja pilkan ja ivailun antajienkin armahtaminen ja rakastaminen.

        Eli, uudestisyntyneen, eli uuden luomuksen entiset synnit on annettu anteeksi ja uusia ei TARVITSE enää tehdä, sillä Jeesuksen veri puhdistaa Häneen asumaan päässyttä kaiken aikaa ja siksi ihmisellä on VOIMA vastustaa syntiä jo silloin, kun sitä ajatuksissaan havaitsee. Sen, minkä elämme vielä lihassa, elämme Jumalan Pojan uskossa ja sen takia kieltäydymme yhtymästä lihan houkutuksiin, lain rikkomiseen ja vaellamme Hengessä. Joka Hengessä vaeltaa ei täytä lihantahtoa. Synti on orjuuttaja, Jeesus tuli pelastamaan omaisuukansansa orjuuttajalta.

        Raamatun mukainen järjestys on tämä:
        "Tehkää parannus (kääntykää) ja uskokaa evankeliumi" (Mark 1:15)


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Raamatun mukainen järjestys on tämä:
        "Tehkää parannus (kääntykää) ja uskokaa evankeliumi" (Mark 1:15)

        Miten voi kääntyä Jumalan puoleen ja ryhtyä elämään Hänen tahtonsa mukaisesti ennen kuin uskoo?

        Eikö muutos tapahdukaan uskon kautta, Kalamos?


      • _greeeeen kirjoitti:

        Miten voi kääntyä Jumalan puoleen ja ryhtyä elämään Hänen tahtonsa mukaisesti ennen kuin uskoo?

        Eikö muutos tapahdukaan uskon kautta, Kalamos?

        Kääntyminen on mielenmuutos.

        Kun käännymme Jeesuksen puoleen,
        niin silloin me saamme lahjaksi uskon,
        ja me synnymme uudesti ylhäältä.
        Jumalan Henki tulee meihin asumaan,
        ja siitä hetkestä alkaen meitä johdattaa Jumalan Henki.


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Kääntyminen on mielenmuutos.

        Kun käännymme Jeesuksen puoleen,
        niin silloin me saamme lahjaksi uskon,
        ja me synnymme uudesti ylhäältä.
        Jumalan Henki tulee meihin asumaan,
        ja siitä hetkestä alkaen meitä johdattaa Jumalan Henki.

        Miten voi kääntyä sellaisen puoleen, johon ei usko?


      • _greeeeen kirjoitti:

        Miten voi kääntyä sellaisen puoleen, johon ei usko?

        Kun ihmiselle julistetaan
        Pyhän Hengen voitelemaa Jumalan Sanaa (Kristusta),
        niin tuossa hetkessä Pyhä Henki on läsnä,
        ja vetää meitä Jeesuksen tykö.
        Eli juuri tuossa hetkessä me voimme kääntyä Jeesuksen puoleen.
        Ja tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi
        Hänessä olevan uskon ja vanhurskauden ja iankaikkisen elämän.
        Tuosta hetkestä alkaen me elämme Jumalan Pojan uskossa,
        olemme puetut Hänen vanhurskauteensa,
        ja olemme siirretyt kuolemasta Hänessä olevaan Elämään,
        joka on meidän Valkeutemme.


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Kun ihmiselle julistetaan
        Pyhän Hengen voitelemaa Jumalan Sanaa (Kristusta),
        niin tuossa hetkessä Pyhä Henki on läsnä,
        ja vetää meitä Jeesuksen tykö.
        Eli juuri tuossa hetkessä me voimme kääntyä Jeesuksen puoleen.
        Ja tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi
        Hänessä olevan uskon ja vanhurskauden ja iankaikkisen elämän.
        Tuosta hetkestä alkaen me elämme Jumalan Pojan uskossa,
        olemme puetut Hänen vanhurskauteensa,
        ja olemme siirretyt kuolemasta Hänessä olevaan Elämään,
        joka on meidän Valkeutemme.

        Minusta ei ole olemassa järjestystä: ensin kääntyminen ja sitten uskominen. Minusta nuo ovat ennemminkin päällekkäisiä asioita.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Minusta ei ole olemassa järjestystä: ensin kääntyminen ja sitten uskominen. Minusta nuo ovat ennemminkin päällekkäisiä asioita.

        Ei meissä ole uskoa,
        ennenkuin se lahjoitetaan meille kääntymisessä.


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Ei meissä ole uskoa,
        ennenkuin se lahjoitetaan meille kääntymisessä.

        Eli ensin käännytään ja sitten aletaan uskoa, niinkö?

        Minusta taas kaiken perustana on alkanut usko.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Eli ensin käännytään ja sitten aletaan uskoa, niinkö?

        Minusta taas kaiken perustana on alkanut usko.

        Ei kukaan voi itsessään alkaa uskoa.
        Syntiinlangenneessa ihmisessä ei ole mitään,
        mikä voisi alkaa uskoa Jumalaan.

        Usko on Jumalan vaikuttama ihme meissä.
        Se voi tapahtua, kun meille julistetaan Sanaa (Kristusta).
        Silloin Pyhä Henki on läsnä tuossa Sanassa,
        ja vetää meitä Kristuksen tykö.
        Jos me silloin annamme Pyhän Hengen vetää meidät Kristuksen tykö,
        niin me saamme lahjaksi uskon.


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Ei kukaan voi itsessään alkaa uskoa.
        Syntiinlangenneessa ihmisessä ei ole mitään,
        mikä voisi alkaa uskoa Jumalaan.

        Usko on Jumalan vaikuttama ihme meissä.
        Se voi tapahtua, kun meille julistetaan Sanaa (Kristusta).
        Silloin Pyhä Henki on läsnä tuossa Sanassa,
        ja vetää meitä Kristuksen tykö.
        Jos me silloin annamme Pyhän Hengen vetää meidät Kristuksen tykö,
        niin me saamme lahjaksi uskon.

        Minusta asia on näin:

        Ihminen kuulee Jumalan Sanaa -> Sana alkaa luoda uskoa -> alkanut usko saa ihmisen kääntymään Jumalan puoleen, katumaan syntejään ja hakemaan pelastusta SILTÄ, JOHON USKOO.

        Näin siis niillä, joiden sydämessä kylvetty siemen alkaa kasvaa. On myös niitä, joissa kylvö ei saa aikaan edes kasvun alkua ja myöskin niitä, joissa kasvu alkaa, mutta jotka uskovat vain hetken, eivätkä koskaan tuota satoa.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Minusta asia on näin:

        Ihminen kuulee Jumalan Sanaa -> Sana alkaa luoda uskoa -> alkanut usko saa ihmisen kääntymään Jumalan puoleen, katumaan syntejään ja hakemaan pelastusta SILTÄ, JOHON USKOO.

        Näin siis niillä, joiden sydämessä kylvetty siemen alkaa kasvaa. On myös niitä, joissa kylvö ei saa aikaan edes kasvun alkua ja myöskin niitä, joissa kasvu alkaa, mutta jotka uskovat vain hetken, eivätkä koskaan tuota satoa.

        Mutta Raamatun ilmoittaja järjestys on tämä,
        "että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen
        ja saatanan vallasta Jumalan tykö
        ja saisivat uskomalla Minuun
        synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Mutta Raamatun ilmoittaja järjestys on tämä,
        "että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen
        ja saatanan vallasta Jumalan tykö
        ja saisivat uskomalla Minuun
        synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."

        En näe tuon tarkoittavan sitä, että ihminen kääntyisi sellaisen puoleen, johon ei usko.

        Näinkinhän Raamattu sanoo ->

        6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. (Hepr. 11:6)


      • _greeeeen kirjoitti:

        En näe tuon tarkoittavan sitä, että ihminen kääntyisi sellaisen puoleen, johon ei usko.

        Näinkinhän Raamattu sanoo ->

        6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. (Hepr. 11:6)

        Filippus kertoi Natanaelille:
        "Me olemme löytäneet sen,
        josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet,
        Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista." (Joh 1:45)

        Natanael oli epäilijä, mutta myös etsijä.
        Niinpä Filippuksen oli helppo saada
        Natanael liikkeelle: "Tule ja katso!"

        Siis Natanael tuli ja katsoi,
        vaikka ei uskonut.

        Kun Jeesus ja Natanael kohtasivat toisensa,
        tuli Natanael yhdestä Jeesuksen lauseesta
        vakuuttuneeksi siitä,
        että Jeesus todellakin on Israelin Kuningas.

        Jos ihminen lähtee liikkeelle etsien Jeesusta,
        hän löytää Hänet varmasti.
        Ihminen saa silloin kohdata Hänet.
        Tavalla tai toisella Jeesus ilmaisee Itsensä
        ihmiselle niin, että hän tietää, että Hän se on.

        Ja silloin tuossa kohtaamisessa,
        jonka tuon ihminen kääntyminen mahdollisti,
        ihminen saa lahjaksi Elävän uskon.

        Filippus ei julistanut Natanaelille evankeliumia.
        Hän sanoi vain:
        "Tule ja katso".

        Jeesus ei julistanut Natanaelille evankeliumia.
        Jeesus sanoi vain:
        "Katso oikea Isrealilainen, jossa ei vilppiä ole".

        Mutta tuon kohtaamisen jälkeen,
        kun Natanael oli saanut lahjaksi Elävän uskon,
        Filippus varmaan julisti Hänelle evankeliumia.
        Ja Natanael uskoi joka sanan ja eli niistä.

        Siis:
        "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi".


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Filippus kertoi Natanaelille:
        "Me olemme löytäneet sen,
        josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet,
        Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista." (Joh 1:45)

        Natanael oli epäilijä, mutta myös etsijä.
        Niinpä Filippuksen oli helppo saada
        Natanael liikkeelle: "Tule ja katso!"

        Siis Natanael tuli ja katsoi,
        vaikka ei uskonut.

        Kun Jeesus ja Natanael kohtasivat toisensa,
        tuli Natanael yhdestä Jeesuksen lauseesta
        vakuuttuneeksi siitä,
        että Jeesus todellakin on Israelin Kuningas.

        Jos ihminen lähtee liikkeelle etsien Jeesusta,
        hän löytää Hänet varmasti.
        Ihminen saa silloin kohdata Hänet.
        Tavalla tai toisella Jeesus ilmaisee Itsensä
        ihmiselle niin, että hän tietää, että Hän se on.

        Ja silloin tuossa kohtaamisessa,
        jonka tuon ihminen kääntyminen mahdollisti,
        ihminen saa lahjaksi Elävän uskon.

        Filippus ei julistanut Natanaelille evankeliumia.
        Hän sanoi vain:
        "Tule ja katso".

        Jeesus ei julistanut Natanaelille evankeliumia.
        Jeesus sanoi vain:
        "Katso oikea Isrealilainen, jossa ei vilppiä ole".

        Mutta tuon kohtaamisen jälkeen,
        kun Natanael oli saanut lahjaksi Elävän uskon,
        Filippus varmaan julisti Hänelle evankeliumia.
        Ja Natanael uskoi joka sanan ja eli niistä.

        Siis:
        "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi".

        Kalamos, selittäisitkö minulle lyhyemmin, mikä kohta tuossa perustelee sitä, että Natanael olisi kääntynyt sellaisen puoleen, johon ei uskonut?


      • _greeeeen kirjoitti:

        Kalamos, selittäisitkö minulle lyhyemmin, mikä kohta tuossa perustelee sitä, että Natanael olisi kääntynyt sellaisen puoleen, johon ei uskonut?

        Kun Filippus kertoi Natanaelille Jeesuksesta sanoen:
        "Me olemme löytäneet sen,
        josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet,
        Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
        Niin Natanael sanoi hänelle:
        "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?"
        Natanael ei siis uskonut,
        että pahamaineisessa Nasretissa voisi vaikuttaa
        Israelille luvattu Messias.
        Natanael ei siis uskonut, että Jeesus voisi olla Messias.
        Filippus ei alkanut saarnaamaan
        evankeliumia Natanaelille,
        sanoi vain: "Tule ja katso".

        Tuo kohtaaminen on se, mikä tarvitaan.
        Ja tuo kohtaaminen edellyttää meiltä,
        että me tulemme ja katsomme.

        Pyhä Henki veti Nataneaelia
        Filippuksen välityksellä Jeesuksen tykö.

        Siis ensin tulee kääntyminen Jeesuksen puoleen.
        Ja tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon.


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Kun Filippus kertoi Natanaelille Jeesuksesta sanoen:
        "Me olemme löytäneet sen,
        josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet,
        Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
        Niin Natanael sanoi hänelle:
        "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?"
        Natanael ei siis uskonut,
        että pahamaineisessa Nasretissa voisi vaikuttaa
        Israelille luvattu Messias.
        Natanael ei siis uskonut, että Jeesus voisi olla Messias.
        Filippus ei alkanut saarnaamaan
        evankeliumia Natanaelille,
        sanoi vain: "Tule ja katso".

        Tuo kohtaaminen on se, mikä tarvitaan.
        Ja tuo kohtaaminen edellyttää meiltä,
        että me tulemme ja katsomme.

        Pyhä Henki veti Nataneaelia
        Filippuksen välityksellä Jeesuksen tykö.

        Siis ensin tulee kääntyminen Jeesuksen puoleen.
        Ja tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon.

        Kalamos, mehän olemme yhtä mieltä siitä, että kääntyminen tarkoittaa parannuksen tekoa. Edelliseen viestiisi viitaten kysyn siis sinulta ->

        Tarkoitatko sen, että Natanael meni katsomaan Filippuksen kehotuksesta, pitivätkö tämän (Filippuksen) sanat paikkansa ja oliko tämä tosiaan löytänyt "sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet", tarkoittavan kääntymistä?

        Minulle kääntyminen merkitsee jotakin muuta. Se merkitsee parannuksen tekoa eli kääntymistä Jumalan puoleen ja pois entisestä elämästä. Minusta se, että lähtee epäilevänä katsomaan, onko jokin totta, ei ole yhtä kuin kääntyminen.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Kalamos, mehän olemme yhtä mieltä siitä, että kääntyminen tarkoittaa parannuksen tekoa. Edelliseen viestiisi viitaten kysyn siis sinulta ->

        Tarkoitatko sen, että Natanael meni katsomaan Filippuksen kehotuksesta, pitivätkö tämän (Filippuksen) sanat paikkansa ja oliko tämä tosiaan löytänyt "sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet", tarkoittavan kääntymistä?

        Minulle kääntyminen merkitsee jotakin muuta. Se merkitsee parannuksen tekoa eli kääntymistä Jumalan puoleen ja pois entisestä elämästä. Minusta se, että lähtee epäilevänä katsomaan, onko jokin totta, ei ole yhtä kuin kääntyminen.

        Kääntyminen ei ole itsensä parantelua.

        Syntinen nainen raahattiin
        vasten tahtoaan Jeesuksen eteen,
        ja siinä hän oli juuri sellaisena kuin oli
        itse teosta kiinni saatuna.
        Ja silti tuossa kohtaamisessa
        hän sai uuden elämän.

        Me voimme kääntyä Jeesuksen puoleen
        vain juuri sellaisina kuin olemme.
        Emme minkään muun laisina.

        http://www.youtube.com/watch?v=6Dimu3YhK78


      • _greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Kääntyminen ei ole itsensä parantelua.

        Syntinen nainen raahattiin
        vasten tahtoaan Jeesuksen eteen,
        ja siinä hän oli juuri sellaisena kuin oli
        itse teosta kiinni saatuna.
        Ja silti tuossa kohtaamisessa
        hän sai uuden elämän.

        Me voimme kääntyä Jeesuksen puoleen
        vain juuri sellaisina kuin olemme.
        Emme minkään muun laisina.

        http://www.youtube.com/watch?v=6Dimu3YhK78

        Kääntyminen ei todellakaan ole itsensä parantelua - kukaan ei kykene itseään parantamaan.

        En edelleenkään näe asiaa samoin kuin sinä, Kalamos. En siis edelleenkään näe Raamatun opettavan, että ihminen kääntyisi sellaisen puoleen, johon ei usko. Minusta on niin, että Sana luo uutta ja alkanut usko saa ihmisen kääntymään pois entisestä.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Kääntyminen ei todellakaan ole itsensä parantelua - kukaan ei kykene itseään parantamaan.

        En edelleenkään näe asiaa samoin kuin sinä, Kalamos. En siis edelleenkään näe Raamatun opettavan, että ihminen kääntyisi sellaisen puoleen, johon ei usko. Minusta on niin, että Sana luo uutta ja alkanut usko saa ihmisen kääntymään pois entisestä.

        Niin. Sinä olet uusi luomus Kristuksessa,
        jos olet uudestisyntynyt.

        "Siis, jos joku on Kristuksessa,
        niin hän on uusi luomus;
        se, mikä on vanhaa, on kadonnut,
        katso, uusi on sijaan tullut." (2 Kor 5:17)


    • ~~tähkäpää~~

      1. Piet. 1

      3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen
      Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa
      mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

      4. turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on
      säilytettynä teitä varten,

      5. jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.

      "YLISTETTY OLKOON MEIDÄN HERRAMME JEESUKSEN KRITUKSEN JUMALA JA ISÄ, JOKA SUUREN LAUPEUTENSA MUKAAN ON UUDESTISYNYTTÄNYT MEIDÄT...!"

      HÄN SEN TEKEE!

      JA SE ON SUURTA LAHJAA JA ARMOA!

      Kun Hän on sen tehnyt, ( uudestisynnyttänyt meidät ylhäältä) siitä alkaa meidän matkamme Hänen seuraajinaan ja kilvoittelumme kaidalla tiellä.

      • Tiestä

        Viimeisinä aikoin Jumala puhuu Pojan kautta ja joka uskoo Poikaa syntyy uskon kautta uuteen elämään. Se on valtavampi lahja, mitä me koskaan voimme sanoin kertoa.


      • Mohikaani_27 ei kirj
        Tiestä kirjoitti:

        Viimeisinä aikoin Jumala puhuu Pojan kautta ja joka uskoo Poikaa syntyy uskon kautta uuteen elämään. Se on valtavampi lahja, mitä me koskaan voimme sanoin kertoa.

        * Jeesus itse sanoo, en minä ole tullut terveitä ja omavanhurskaita pelalstaan, vaan syntisiä ja sairaita"!

        * Kyllä paras ja yksinkertaisin tie on kohdata Jeesus, jos siihen on TARVE ? Jos ja kun tuntee syyllisyytensä ja omat syntinsä tunnollaan, , silloin on ihan totista asiaa syntisten Vapahtajlle, ei tarvita mitään korulauseita, tai Raamatusta opeteltuja jakeita, syntinen kun kohtaa Jeesusken henkohtaisesti, silloin se on helppoa Jeesuksellelkin, Hän tuli juuri syntisä ja sairaita varten, ja tahtois pelastaa ja vaputtaa syntiset synnon orjuudesta, . Uudestisyntyminen tapahtuu välittömästi, kun syntinen saa synnin päästön Jeesuskelta, Hän lahjoittaa lahjavanhurskauden, ja sen kautta julistetaan syyttömäksi Jumalan pyhän lain edessä, ja Jeesuksen veressä puhdistunut on yhtä puhdas kuin Jeesuksen veri on. Ilman verta ei ole synnin sovitusta. Siinä samassa veressä ja Kristuksen uhrin kautta syntinen myös saa pyhityksen Kristuksessa. Heb. 10:10. Kristus minussa on uudestisyntyminen ja kokonaisvaltainen pyhitys, mitään muuta pyhitystä joka kelapaisi Jumalalle, ei ole olemassakaan, se on Kristuksen vereen kastettu vanhurskauden vaate. Omatekoiset pyhitykset on vain kuin likainen vaate. !


    • ml213.

      >Mitä tarkoittaa uudestisyntyminen? Mitä ihmiselle tapahtuu? Jos synti ei enää hallitse uskovan elämässä, lakkaako uskova tekemästä syntiä? Mitä tarkoittaa, että Jumalasta syntynyt ei enää tee syntiä? Mitä pyhitetty ihminen tarkoittaa? <

      Uudestisyntyminen tai sen vaikutus näkyy ihmisen ajattelutavassa ja erikoisesti muuttuneessa asioiden käsittelytavassa. Mielenuudistuksesta on siis kysymys.

      Punaisena lankana pidän, ettei ihmisen tarvitse välttämättä ymmärtää miten hän on uudestisyntynyt ja milloin. Monasti juuri tämän alueen "oikeaoppisuus" aktivoi riitoja jne.... Tärkeintä on, että ihminen on uudestisyntynyt ja uskossa Jeesukseen.

      Kun tiedämme, miten uudestisyntynyt ihminen on JUMALASTA syntynyt, niin juuri tämä uusi ihmisemme ei koskaan tee syntiä, koska on JUMALASTA syntynyt. Niin, tämä uusi ihmisemme ei ole fyysinen ihminen /lihallisuus mielineen, joka taas tekee syntiä. Sekin on huomioitava, miten Hengellä me voimme kuolettaa lihan tekojamme. Taas kuolettaminen tarkoittaa juuri sitä todellisuutta, että tässä ajassa meissä on syntiä fyysisessä käyttäytymisessä.

      Kuten Raamatussa on ilmoitettu, niin meissä on kaksi eri osiota. Lihallisuus, jossa on synti/ä ja vaatii Hengellä kuolettamaan lihan teot
      ;
      7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
      8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      Taas Hengellinen ihmisemme ei tee syntiä;

      6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
      7. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
      8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
      9. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
      10. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

      Niin, kuten tiedämme, niin totinen JUMALA on näkymätön (kukaan ei ole JUMALAA nähnyt) ja samoin JUMALAN Poika on myös näkymätön ja samoin myös uudestisyntynyt ihmisemme.
      On kokonaan eri asia Jeesuksen lihallisuus ja ihmisen lihallisuus. On hengellinen ja lihallinen ja kaksi eri asiaa.

      • _greeeeen

        Ihminen elää joko lihassa tai Hengessä. Uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen muutos ihmisen ajattelussa, tunteissa, motiiveissa ja teoissa.

        Sarisusannalle sanoisin, että tämä tapahtuu juurikin parannuksen kautta, vastustamalla oman lihasi (vanhan syntisen luontosi) pyyteitä. Kaiken perustana on alkanut usko ja Jumalan voima.

        On ihmisiä, jotka väittävät olevansa uudestisyntyneitä, mutta jotka kuitenkin jatkavat matkaansa syntisinä, lihansa tekoja tehden. Raamattu sanoo näin ->

        43 Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän;

        44 sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.

        (Luuk. 6:43-44)
        __________

        Jos sinä, sarisusanna, näet jonkun henkilön vaikkapa toistuvasti puhuvan toisesta valhetta tai vaikkapa olevan armoton, ylemmyydentuntoinen ja kopea lähimmäistään kohtaan, ja etenkin, jos näet, ettei tuollainen ihminen kadu tai tee suunnanmuutosta, vaikka hänen syntinsä hänelle selkeästi näytetään, voit perustellusti kyseenalaistaa kyseisen henkilön uudestisyntymisen. Kuten sanottu, uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen MUUTOS ihmisessä, joka näkyy entisen syntielämän taaksejättämisenä ja muuttuneena käyttäytymisenä.


      • näin se on
        _greeeeen kirjoitti:

        Ihminen elää joko lihassa tai Hengessä. Uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen muutos ihmisen ajattelussa, tunteissa, motiiveissa ja teoissa.

        Sarisusannalle sanoisin, että tämä tapahtuu juurikin parannuksen kautta, vastustamalla oman lihasi (vanhan syntisen luontosi) pyyteitä. Kaiken perustana on alkanut usko ja Jumalan voima.

        On ihmisiä, jotka väittävät olevansa uudestisyntyneitä, mutta jotka kuitenkin jatkavat matkaansa syntisinä, lihansa tekoja tehden. Raamattu sanoo näin ->

        43 Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän;

        44 sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.

        (Luuk. 6:43-44)
        __________

        Jos sinä, sarisusanna, näet jonkun henkilön vaikkapa toistuvasti puhuvan toisesta valhetta tai vaikkapa olevan armoton, ylemmyydentuntoinen ja kopea lähimmäistään kohtaan, ja etenkin, jos näet, ettei tuollainen ihminen kadu tai tee suunnanmuutosta, vaikka hänen syntinsä hänelle selkeästi näytetään, voit perustellusti kyseenalaistaa kyseisen henkilön uudestisyntymisen. Kuten sanottu, uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen MUUTOS ihmisessä, joka näkyy entisen syntielämän taaksejättämisenä ja muuttuneena käyttäytymisenä.

        "Uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen muutos ihmisen ajattelussa, tunteissa, motiiveissa ja teoissa.

        Sarisusannalle sanoisin, että tämä tapahtuu juurikin parannuksen kautta, vastustamalla oman lihasi (vanhan syntisen luontosi) pyyteitä."

        Höpö höpö. Vain Kristuksen sovityön kautta tapahtuu uudestisyntyminen. Ei omien parannusten tekojen ja lihan vastustamisten kautta.


      • _greeeeen
        näin se on kirjoitti:

        "Uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen muutos ihmisen ajattelussa, tunteissa, motiiveissa ja teoissa.

        Sarisusannalle sanoisin, että tämä tapahtuu juurikin parannuksen kautta, vastustamalla oman lihasi (vanhan syntisen luontosi) pyyteitä."

        Höpö höpö. Vain Kristuksen sovityön kautta tapahtuu uudestisyntyminen. Ei omien parannusten tekojen ja lihan vastustamisten kautta.

        Höpö höpö itsellesi. ;)

        7 Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä.

        8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!

        9 Tuntekaa kurjuutenne, surkaa ja itkekää! Kääntyköön naurunne murheeksi, ilonne masennukseksi.

        10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän on teidät korottava.

        (Jaak. 4:7-10)
        __________

        TämäKIN kohta Raamatussa kuvaa Tietä Jumalan luokse. TuossaKIN kohdassa puhutaan ihmisen omasta osuudesta asiaan (tekemisestä). Kaiken perustana on tietysti alkanut usko ja Jumalan voima.


      • Mohikaani_27 ei kirj
        _greeeeen kirjoitti:

        Höpö höpö itsellesi. ;)

        7 Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä.

        8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!

        9 Tuntekaa kurjuutenne, surkaa ja itkekää! Kääntyköön naurunne murheeksi, ilonne masennukseksi.

        10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän on teidät korottava.

        (Jaak. 4:7-10)
        __________

        TämäKIN kohta Raamatussa kuvaa Tietä Jumalan luokse. TuossaKIN kohdassa puhutaan ihmisen omasta osuudesta asiaan (tekemisestä). Kaiken perustana on tietysti alkanut usko ja Jumalan voima.

        * Ne on kirjoitettu, jo uskoon tulleille, uudestisynyt on kertakaikkisesti Jumalan lapsi, ilman ainuttakaan omaa tekemistä. Paavalin ja aposteoleiden kirjoitukset ovat kirjoitettu seurakunnalle, jo uskossa oleville, ajassa vaeltamista varten, että olisi kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut, ei siis ole kokoajan kyse uudestisyntymisestä ja ikään kuin sen eteen pitäisi kokoajan jotain tehdä, kunhan vaan pysyy Kristuksessa Jeesuskessa, on pelastettu siinä uudestisyntymisen kokemisessa. Apostolit opettaa elämän vanhurskautta, ja senkautta olisimme kelvollisia Herran Jeesuksen palvelukseen valmistuneita.


      • _greeeeen
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

        * Ne on kirjoitettu, jo uskoon tulleille, uudestisynyt on kertakaikkisesti Jumalan lapsi, ilman ainuttakaan omaa tekemistä. Paavalin ja aposteoleiden kirjoitukset ovat kirjoitettu seurakunnalle, jo uskossa oleville, ajassa vaeltamista varten, että olisi kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut, ei siis ole kokoajan kyse uudestisyntymisestä ja ikään kuin sen eteen pitäisi kokoajan jotain tehdä, kunhan vaan pysyy Kristuksessa Jeesuskessa, on pelastettu siinä uudestisyntymisen kokemisessa. Apostolit opettaa elämän vanhurskautta, ja senkautta olisimme kelvollisia Herran Jeesuksen palvelukseen valmistuneita.

        Mohikaani, näin tuo sama kirje toteaa ->

        4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. (Jaak. 4:4)

        Synnintekijä ei pysy Kristuksessa, eikä ole kertakaikkisesti Jumalan lapsi, teoistaan huolimatta!


    • Tässähän on noussut hyviä ajatuksia!

      Naulaan tämänkin toviksi tuohon kärkeen!

      Hyvää yötä!

      • Älä kovin innokkaasti käytä sitä vasaraasi. Joku voi loukkaantua sinuun ja aloituksiisi jotka ovat aina jatkuvasti ylimmällä paikalla.


      • jaikali kirjoitti:

        Älä kovin innokkaasti käytä sitä vasaraasi. Joku voi loukkaantua sinuun ja aloituksiisi jotka ovat aina jatkuvasti ylimmällä paikalla.

        Minua ei haittaa, jos nebu käyttäytyy tässä ketjussa asemansa mukaan. Hänellä on tiettyjä etuja meihin muihin nähden. Olen iloinen hänen puolestaan.

        Jos nyt unohdetaan hetkeksi se kaikki muu...

        Menestystä luotsille, kaikesta huolimatta.


      • _greeeeen
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Minua ei haittaa, jos nebu käyttäytyy tässä ketjussa asemansa mukaan. Hänellä on tiettyjä etuja meihin muihin nähden. Olen iloinen hänen puolestaan.

        Jos nyt unohdetaan hetkeksi se kaikki muu...

        Menestystä luotsille, kaikesta huolimatta.

        Minullakaan ei kyllä ole mitään sitä vastaan, että hyvä keskustelu naulataan ylös. Harmillista vain, että tässäKIN taas jouduttiin selvittelemään jotakin ihan muuta... Toivottavasti luotsi antaa kuitenkin tämän selvittelyn olla täällä, jospa se rauhoittaisi viimeinkin minuun ja eräisiin muihin kohdistunutta vääristelyä, kun tulee näin selkeästi esille se, kuka ja millä keinoin näitä riitoja haalii.

        Talteen laitan kaikki ja tarvittaessa tulen käyttämään toisaalla asioita selviteltäessä. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse sitä tehdä.


      • hellurien keksintö

        Nämä uudestisyntymiset on uaskonlahkolaisten aivopesua ja varsinkin lahkojohtajien - keino hallita ja taas kerran hallita ihmisiä ja saada valta ja yliote heistä! Siinä kaikki eli höpötystä ja täyttä bluffia koko teidän uudestisyntyminen ja vain hellureitten keksintö!


    • ***

      Apt. 4:12
      -38 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

      -92 Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla.

      1.Tim. 2:5
      -38 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

      -92 Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus.

      Apt. 3:19
      -38 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

      -92 Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan..

      Joh 1:12
      -38 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä

      -92 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen."

      Meistä EI voi tulla uusia luomuksia, jos haluamme vielä jatkaa elämäämme entiseen malliin. Raamatussa sanotaan, että parannuksen teko koituu meille pelastukseksi jota kukaan ei kadu.

      2. Kor 7:10
      10. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.

      Parannuksen tekeminen alkaa sillä, että tunnustamme olevamme syntisiä.

      Ja koska olemme syntisiä, niin meidän tulee pyytää syntejämme anteeksi.

      Kun me tunnustamme syntimme, niin Jeesus antaa meille syntimme anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä 1 Joh. 1:9
      - 38 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      -92 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Sillon synnytään uudesti Jumalan lapseksi ja siirrytään pimeydestä valkeuteen ja kuolemasta elämään.

      Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

      Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

      Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.

      Jumalan käsissä saamme olla turvassa ja meitä odottaa iankaikkinen elämä.

      Hänen käsistään kukaan ei voi ryöstää pois.

      Joh. 10:28 - 29
      -38 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
      Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

      -92 Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan vio riistää heitä Isäni kädestä.

      Mitä uskoontulon jälkeen?

      Raamatun mukaan seuraava askel on kaste.

      Apt. 2:38-39

      -38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, KETKÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU.

      -92 Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Sillon te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
      Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä jotka ovat etäällä - KEITÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU.

      Raamatussa sanotaan kasteesta, että siinä me olemme kastetut Jeesuksen kuolemaan, ja yhdessä haudatut Hänen kanssaan. (Room. 6:3 - 4)

      Kasteessa me olemme pukeneet Kristuksen päällemme
      (Gal. 3:27)

      Kaste on myös hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta (I.Piet. 3:21).

      • _greeeeen

        >>Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

        Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

        Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        >>Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

        Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

        Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.

        Mutta, jos huomioimme todellisuuden, jossa JUMALASTA syntynyt ihminen elää, niin parasta siinä on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi huomattuaan tekemisensä.

        Tämä huomioiminen ja vapautuminen synnistä /tekemisen ahdistuksesta kasvattaa juuri ihmistä. (armon kasvattava vaikutus).

        Niin, todellisuus siis on, miten JUMALASTA syntynyt ihminenkin elää / tekee ajoittain väärin eli on syntinen vaelluksessaan, jos tutkitaan tätä ihmisen käyttäytymisen kautta. Taas JUMALAN silmin katsottuna tämä sama ihminen on synnitön, koska JUMALA näkee ihmisen Jeesuksen sovituksen kautta. ( kun ihmisellä on usko Jeesuksen sovitustyöhön).

        Pidän jopa vaarallisena mielikuvana sitä, jos ihminen kuvittelee olevan synnitön käyttäytymissen tasolla, koska silloin ihminen elää valhemaailmassa.

        7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.


      • _greeeeen
        ml213. kirjoitti:

        Mutta, jos huomioimme todellisuuden, jossa JUMALASTA syntynyt ihminen elää, niin parasta siinä on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi huomattuaan tekemisensä.

        Tämä huomioiminen ja vapautuminen synnistä /tekemisen ahdistuksesta kasvattaa juuri ihmistä. (armon kasvattava vaikutus).

        Niin, todellisuus siis on, miten JUMALASTA syntynyt ihminenkin elää / tekee ajoittain väärin eli on syntinen vaelluksessaan, jos tutkitaan tätä ihmisen käyttäytymisen kautta. Taas JUMALAN silmin katsottuna tämä sama ihminen on synnitön, koska JUMALA näkee ihmisen Jeesuksen sovituksen kautta. ( kun ihmisellä on usko Jeesuksen sovitustyöhön).

        Pidän jopa vaarallisena mielikuvana sitä, jos ihminen kuvittelee olevan synnitön käyttäytymissen tasolla, koska silloin ihminen elää valhemaailmassa.

        7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        Jatkuvasti syntiä tekevä elää lihassa, ei Hengessä. Hedelmistään puu tunnetaan.


      • ~~tähkäpää~~
        _greeeeen kirjoitti:

        >>Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

        Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

        Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.

        Hienoa _Greeeeen, että voimme edes silloin olla samaa mieltä, kun en kirjoita omalla nickilläni.

        Näin olen uskonutkin sen olevan!

        Se tarvitsi vain toteennäyttämisen.


      • _greeeeen
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Hienoa _Greeeeen, että voimme edes silloin olla samaa mieltä, kun en kirjoita omalla nickilläni.

        Näin olen uskonutkin sen olevan!

        Se tarvitsi vain toteennäyttämisen.

        Tähkäpää, selventäisitkö minulle mitä asiaa tarkoitat? Mistä olemme samaa mieltä?

        Minä en ole koskaan uskonutkaan, että olisimme kaikesta eri mieltä. Jos nyt et satu muistamaan, me olimme ennen paljostakin samaa mieltä, mutta sitten sinä teit jonkun kummallisen käännöksen ja aloit syytellä minua pahuudesta, ihan kesken Raamatun Sanasta keskustelun.

        Tuossa äskeisessä, kolmella tähdellä kirjoitetussa viestissä (jos sitä tarkoitat) on mm. todettu asiaa ihan samoin kuin eräässä tekstissä, jonka olen laittanut usein sinullekin vastaamaan sinun väitteisiisi. Käytitkö sitä tahallisesti saadaksesi 'todistettua', että olemme ja olemme aina olleet samaa mieltä näistä nimenomaisista asioista? Niinhän ei ole.

        Tuo kyseinen kolmella tähdellä kirjoitettu viesti ei vastaa muutenkaan täysin omaa oppiasi. Ihan tässä viimeaikoina olet opettanut sitä, miten pitkän vaelluksen jälkeen jäljelle jää vain suuret syntimme ja syntisistä suurin. Nyt yhtäkkiä asia onkin sitten näin ->

        >>Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

        Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

        Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        Jatkuvasti syntiä tekevä elää lihassa, ei Hengessä. Hedelmistään puu tunnetaan.

        8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

        Tarkoitin lähinnä tuota todellisuutta ihmisen elämässä.Lienemme yhtä mieltä siitä, koska se on JUMALAN ilmoitus.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        Jatkuvasti syntiä tekevä elää lihassa, ei Hengessä. Hedelmistään puu tunnetaan.

        >Niin, todellisuus siis on, miten JUMALASTA syntynyt ihminenkin elää / tekee ajoittain väärin eli on syntinen vaelluksessaan, jos tutkitaan tätä ihmisen käyttäytymisen kautta. <

        Olisi haaskempi pohtia asiaa, jos et muttaisi /lisäisi mitä olen pohtinut. Siis en pohtinut jatkuvasti elämisestä, vaan lankeemuksista / ajoittain.

        Niin, lienemme myös yhtä mieltä siitä, että sinä ja minä teemme syntiä langetessamme syntiin ja tätä tapahtuu arjessamme eläissämme.


      • ~~tähkäpää~~
        _greeeeen kirjoitti:

        Tähkäpää, selventäisitkö minulle mitä asiaa tarkoitat? Mistä olemme samaa mieltä?

        Minä en ole koskaan uskonutkaan, että olisimme kaikesta eri mieltä. Jos nyt et satu muistamaan, me olimme ennen paljostakin samaa mieltä, mutta sitten sinä teit jonkun kummallisen käännöksen ja aloit syytellä minua pahuudesta, ihan kesken Raamatun Sanasta keskustelun.

        Tuossa äskeisessä, kolmella tähdellä kirjoitetussa viestissä (jos sitä tarkoitat) on mm. todettu asiaa ihan samoin kuin eräässä tekstissä, jonka olen laittanut usein sinullekin vastaamaan sinun väitteisiisi. Käytitkö sitä tahallisesti saadaksesi 'todistettua', että olemme ja olemme aina olleet samaa mieltä näistä nimenomaisista asioista? Niinhän ei ole.

        Tuo kyseinen kolmella tähdellä kirjoitettu viesti ei vastaa muutenkaan täysin omaa oppiasi. Ihan tässä viimeaikoina olet opettanut sitä, miten pitkän vaelluksen jälkeen jäljelle jää vain suuret syntimme ja syntisistä suurin. Nyt yhtäkkiä asia onkin sitten näin ->

        >>Jeesus ei parantele vanhaa elämäämme, vaan hän antaa uuden elämän.

        Se mikä on vanhaa, katoaa, ja uusi tulee tilalle, uusi luomus.

        Jeesus vapauttaa synnin kahleista, ja rauha täyttää sydämen.

        Niin, sinä jälleen selität ja väität minun uskostani ja viestistäni jotain muuta, kuin mitä olen itse kertonut ja tuosta ongelmastasihan Sinä puhuit jo tuolla toisessakin ketjussa

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        _greeeeen
        29.3.2014 09:31

        Jotta voisimme jatkaa keskustelua siten, että en tule väittäneeksi sinun sanoneen sellaista, mitä et oikeasti tarkoittanut, tarvitsisin sinulta kyllä tai ei -vastauksen seuraavaan kysymykseen ->

        _greeeeen
        29.3.2014 09:34
        0
        Sulje
        Voin esittää asian myös näin ->

        Tähkäpää tarkoittaa yllä olevassa viestissään pitkän uskontien kulkeneen uskovankin, Kristuksen oman, olevan yhä vangittu synnin lakiin.

        Olenko ymmärtänyt oikein?


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Niin, sinä jälleen selität ja väität minun uskostani ja viestistäni jotain muuta, kuin mitä olen itse kertonut ja tuosta ongelmastasihan Sinä puhuit jo tuolla toisessakin ketjussa

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        _greeeeen
        29.3.2014 09:31

        Jotta voisimme jatkaa keskustelua siten, että en tule väittäneeksi sinun sanoneen sellaista, mitä et oikeasti tarkoittanut, tarvitsisin sinulta kyllä tai ei -vastauksen seuraavaan kysymykseen ->

        _greeeeen
        29.3.2014 09:34
        0
        Sulje
        Voin esittää asian myös näin ->

        Tähkäpää tarkoittaa yllä olevassa viestissään pitkän uskontien kulkeneen uskovankin, Kristuksen oman, olevan yhä vangittu synnin lakiin.

        Olenko ymmärtänyt oikein?

        Tähkäpää heittää provon Greenille ja Green vastaa ja joutuu deleteen ??


      • _greeeeen
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Niin, sinä jälleen selität ja väität minun uskostani ja viestistäni jotain muuta, kuin mitä olen itse kertonut ja tuosta ongelmastasihan Sinä puhuit jo tuolla toisessakin ketjussa

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        _greeeeen
        29.3.2014 09:31

        Jotta voisimme jatkaa keskustelua siten, että en tule väittäneeksi sinun sanoneen sellaista, mitä et oikeasti tarkoittanut, tarvitsisin sinulta kyllä tai ei -vastauksen seuraavaan kysymykseen ->

        _greeeeen
        29.3.2014 09:34
        0
        Sulje
        Voin esittää asian myös näin ->

        Tähkäpää tarkoittaa yllä olevassa viestissään pitkän uskontien kulkeneen uskovankin, Kristuksen oman, olevan yhä vangittu synnin lakiin.

        Olenko ymmärtänyt oikein?

        Miksi ihmeessä lähdet vääntelemään asioita tuolla tavoin, Tähkäpää?!

        Osoitit yllä vain sen, miten pyrit ohjailemaan ihmisiä ja mustamaalamaan heitä. Mitä ilmeisimmin tarkoituksesi oli todistaa se, että erimielisyytemme eri asioissa johtuu vain siitä, että minä jotenkin tekisin erimielisyyden siksi, että sinä olet sinä... Väitit todistaneesi ilman omaa nimimerkkiä kirjoittaessasi sen, että todellisuudessa olemme samaa mieltä, kunhan vain et kirjoita omalla nimimerkilläsi. Totta kai sinä saat asian NÄYTTÄMÄÄN tuolta, kun kirjoitat päinvastoin kuin mitä olen ihan viimeaikoinakin opettanut ja käytät vielä samoja sanamuotoja kuin tekstissä, jota minä olen sinullekin usein lainannut totuuden osoittaakseni.

        Yrityksesi oli selkeää kieroilua, ja se jatkui ohittamalla varsinainen asia seuraavassa viestissäsi ja ryhtymällä syyttämään minua 'ongelmistani'. Ja mitä tuohon toisessa kekusteluketjussa tapahtuneeseen tulee, niin minulla ei todellakaan ole siellä mitään ongelmaa, vaan olen yrittänyt vain saada sinulta niin selkeän vastauksen tarkoituksiasi koskien, ettei sitä voisi väärin ymmärtää. Kovin on sinulla vaikeaa sellaista antaa, ja mieluummin siis teet asioista jälleen kerran 'muiden ongelmia'.


    • Ei kyllä minäkin muistan tuon sipuliviestin.

      • _greeeeen

        Sellainen(kin) on tosiaan Tähkäpäältä tullut, eikä se todellakaan käy yksiin tuon viestin kanssa, jolla Tähkäpää yritti todistaa meidän olevan samaa mieltä, kunhan hän vain ei kirjoita omalla nimimerkillään. Mitä kieroilua uskovalta ihmiseltä!


    • Lainaen kirjoituxia tuosta ylhältä voimme päästä lopputuloxen -->

      Uudestisyntyminen ei ole mikään pikkujuttu, vaan se on kokonaisvaltainen muutos ihmisen ajattelussa, tunteissa, motiiveissa ja teoissa.

      Vain Kristuksen sovityön kautta tapahtuu uudestisyntyminen. Ei omien parannusten tekojen ja lihan vastustamisten kautta.

    • M@k3

      Täytyy olla mahtava tunne kun on ihan tuoreeltaan aivopesty luulemaan kaikkea älytöntä, sen tunteen voi kokea vain kerran?

    • Tähkäpään opeista oikein valaiseva kirjoitus teit greeen. Ei mitenkään persoonasta vaan nimenoman opista. Saas nähä saako sen olla koskematta ???? : ) Ole siunattu !

      • _greeeeen

        Niin, kyllä valheisiin pitää saada myös vastata.

        En voi ymmärtää sitä, miksi Tähkäpää haluaa väännellä asioita tuolla tavalla.

        Ole siunattu myös, savonarola.


    • nolla+nolla

      Kylläpäs täällä on tosi kristillistä porukkaa !!

      Roomalaiset olisivat teistä ylpeitä.

      on tosi mahtavaa kun uudestisyntymättömät diaknosoi uskonasioita.

      • Tarkoitatko apostolien aika Raamatusta vai nuo Roomalaiset jotka tappoi Jeesus ? Pyhät vai perceleestä syntiset ?? Kyllä pyhät meistä olis innoissaan mutta ei vois olla ylpeitä,,, siis täytyy olla nuoo perceleet ,, varo että et liittää ite noihin uskomattomiin joukkoon..


      • savonarola kirjoitti:

        Tarkoitatko apostolien aika Raamatusta vai nuo Roomalaiset jotka tappoi Jeesus ? Pyhät vai perceleestä syntiset ?? Kyllä pyhät meistä olis innoissaan mutta ei vois olla ylpeitä,,, siis täytyy olla nuoo perceleet ,, varo että et liittää ite noihin uskomattomiin joukkoon..

        Siis uskonnottomiin joukkoon.. kyll kyll....


      • elän Krisrtuksessa
        savonarola kirjoitti:

        Tarkoitatko apostolien aika Raamatusta vai nuo Roomalaiset jotka tappoi Jeesus ? Pyhät vai perceleestä syntiset ?? Kyllä pyhät meistä olis innoissaan mutta ei vois olla ylpeitä,,, siis täytyy olla nuoo perceleet ,, varo että et liittää ite noihin uskomattomiin joukkoon..

        Roomalaiset löivät Jeesuksen ristinpuulle, mutta kansa huusi ja vaati niin tehtäväksi ja Pilatus antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Roomalaiset eivät tappaneet Jeesusta. Jos Jeesus ei olisi tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, niin hän olisi voinut poistua roomalaisten käsistä milloin hyvänsä. Kuitenkin Jeesus tuli vapaehtosiesti maailmaan ottaakseen pois maailman synnin! Hän siis kukisti kuolemallaan saat- anan vallan ja rikkoi käärmeen pään. Jokainen ihminen, joka tulkee Jeesuksen luokse syntinsä tunnustaen ja hyljäten ne ja pyytää Jeesuksen sovintoveren puhdistusta saa syntinsä anteeksi ja hänen nimensä kirjoitetaan Elämän kirjaan! Sitten alkaa vaellus Jeesuksen yhteydessä ja Hänen tunnustamisensa julkiseti Herrakseen ihmisten edessä. Helpointa on aloittaa omasta uskoontulostaan kertomisella. Savonarolahan ei siihen pysty, koska ei ole koskaan uudestisyntymistöä kokenut!


    • Tässä oma käsitykseni Nebun aloitukseen liittyen uudestisyntymisestä ja synnistä, alkaen Paavalin sanoista. Paavali oli jo uudestisyntynyt sanoessaan, että minä o-l-e-n syntisistä suurin.

      Jos aikamuotoja ryhdytään muuttamaan sanomalla ”olin”, niinkuin jotkut ovat tehneet, saadaan raamatusta täysin totuuden vastaisia ilmoituksia.
      Paavalin sanat olivat:
      1Ti 1:15 …. (syntisiä pelastamaan) joista minä OLEN suurin.
      Ja sama kreikaksi:
      ….hon protos e-i-m-i ego.

      Alkukielen sana eimi (olla) on Novumin mukaan muodossa akt.prees.ind. yks. 1.
      Eli aktiivi, preesens, indikatiivi, yksikön 1. persoona.

      Uuden testamentin kreikan kielioppi (Lars Aejmelaeus) sanoo s.58 näin:
      >Indikatiivin preesens ilmaisee nykyhetkessä toteutuvaa toimintaa.<

      Paavali oli siis sanansa sanoessaan sillä hetkellä syntinen. Sitä hän myöskin sanoillaan tarkoitti. Eikä sitä, että hän joskus menneisyydessä oli ollut syntinen, mutta nyt olisikin synnitön. Jos Paavali olisi sitä tarkoittanut, hän olisi käyttänyt eri taivutusmuotoa verbistä ”olla”.

      On vastuutonta ryhtyä väittämään, ettei Paavali oikeastaan tarkoittanut mitä sanoi. Ja selittää, että Raamatun kokonaisnäkemyksen mukaan hän ei tarkoittanut mitä sanoi, vaan sanat on ymmärrettävä niinkuin minä sanon. Koska minulla on ”parempi kokonaisnäkemys” kuin Paavalilla.

      Yhtä vastuutonta on ryhtyä väittämään, että me ennen olimme syntisiä, mutta nyt kun uskomme Jeesukseen ja olemme uudestisyntyneitä, olemme synnittömiä. Ja joidenkin mielestästä yhtä puhtaita ja viattomia kuin Jeesus oli eläessään.
      Pitäisi osata erottaa se, että vaikka emme syntiä harjoita, voimme siihen kuitenkin joskus langeta, koska synti asuu lihassamme. Ja jo syntinen ajatuskin on syntiä, vaikka se ei teoksi muutuisikaan.
      Synnittömiä olemme vasta, kun meidät uskosta Jeesuksen sovitukseen julistetaan syyttömiksi ennen ikuista elämää taivaassa. Se on armoa uskosta. Ja sinne Jumalan valtakuntaan ei mikään liha pääse, koska lihassa asuu synti. Synti asuu ja roikkuu meissä koko lihallisen elämämme ajan.

      1Co 15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
      1Co 15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
      1Co 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
      1Co 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

      Meidän katoavainen lihallinen ruumiimme ei voi päästä Jumalan valtakuntaan taivaan katoamattomuuteen. Sinne voi päästä vain hengellinen ruumiimme, joka on uudestisyntynyt ruumiimme. Joh.3:3 joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.

      Kun tämä hengellinen ruumiimme (toinen ihminen) on sisimpäämme syntynyt ylhäältä taivaasta Jumalan tekona ja olemme uudestisyntyneet, on vanha lihallinen ruumiimme (ensimmäinen ihminen maasta) himoineen ja haluineen pantava syrjään ristille.
      Uudestisyntymiseen liittyen tähän vielä yksi jae mahdollisimman tarkasti alkukielen mukaan.
      2.Kor 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on pantu syrjään; katso, uusi on tullut.

      Vanha on tosin pantu syrjään, mutta siinä vielä henki pihisee ja se yrittää hallita sisimpäämme.
      Maallisessa elämässämme emme mitään täydellisyyttä ja synnittömyyttä saa, emmekä saavuta.

      Php 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
      Php 3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
      Php 3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

      • OlinMuta EnEnää

        >>>Yhtä vastuutonta on ryhtyä väittämään, että me ennen olimme syntisiä,


      • OliVihollinen EiEnää
        OlinMuta EnEnää kirjoitti:

        >>>Yhtä vastuutonta on ryhtyä väittämään, että me ennen olimme syntisiä,

        5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia


      • Olemme Sovitetut
        OliVihollinen EiEnää kirjoitti:

        5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia

        5:10 nyt, kun olemme sovitetut;


      • OlemmeVanhurskaita
        Olemme Sovitetut kirjoitti:

        5:10 nyt, kun olemme sovitetut;

        5:19 "sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi."


    • Pyhityksestä vielä vähän. On kahdenlaista pyhitystä. Toinen on kertakaikkinen pyhitys, joka tulee Jeesuksen ristin sovitustyön ansiosta meidän osaksemme. Uskoon tullessamme meistä tulee kertakaikkisesti pyhitettyjä. Saamme lukea Jeesuksen suorittaman täydellisen työn meidän hyväksemme. Siihen ei voi lisätä mitään omia tekoja – eikä saakaan lisätä. Parhaimmilla teoillammekaan, emmekä itsemme parantelulla voi sitä ansaita. Uudestisyntyminen siis tapahtuu yksin armosta vastaanottamalla Jeesuksen täydellinen sovitustyö.

      Kun sanotaan, että me olemme pyhiä, siinä on kyse tästä kertakaikkisesta pyhityksestä.

      ”Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan” (Hebr 10:10).

      Tämän lisäksi on vielä vaellukseen liittyvä pyhitys. Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen. Tässä puhutaan vaelluselämän pyhityksestä. Siinä prosessissa meistä karsitaan turhaa pois ja pysyessämme Kristuksessa tuotamme myös hyvää hedelmää, joita ovat mm rakkaus, ilo, rauha, ystävällisyys ja pitkämielisyys. Pyhittyessämme tulemme lähemmäksi Jeesusta. Lähestyessämme Häntä ja Hänen kirkasta läpivalaisuaan, heräämme huomaamaan enemmän ja enemmän omaa syntisyyttämme. Kun pyhityksessä tapahtuu synnistä erottautumista, samalla huomaamme enemmän ja enemmän itsemme suuren syntisyyden. Pyhitys on koko elämän kestävä prosessi ja taivaassa vasta saavutamme täydellisyyden. Tässä elämässä se vielä jää kovin vajaaksi.

      Vaellukseen liittyvä pyhitys:

      ”..vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi” (1 Piet 1:15).

      ”Pyrkikää .. pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa” (Hebr 12:14).

      ”...joka on pyhä, pyhittyköön edelleen” (Ilm 22:11).

      • Jaa että missäkö sellainen Raamattupaikka missä voimme lukea pyrkikää siihen täydellisyyteen joka löytyy Taivassa ??


      • savonarola kirjoitti:

        Jaa että missäkö sellainen Raamattupaikka missä voimme lukea pyrkikää siihen täydellisyyteen joka löytyy Taivassa ??

        Tai missä voimme lukea pyrkikää siihen pyhity joka löytyy Taivassa ??


      • savonarola kirjoitti:

        Tai missä voimme lukea pyrkikää siihen pyhity joka löytyy Taivassa ??

        Elikä Pyhityxen piti siinä olla : )


      • savonarola kirjoitti:

        Jaa että missäkö sellainen Raamattupaikka missä voimme lukea pyrkikää siihen täydellisyyteen joka löytyy Taivassa ??

        Jos tulisimme täydellisiksi, niin miksi Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen?
        Koetko muuten itse olevasi täydellinen esim rakkaudessa? Rakastatko niin paljon toisia, että möisit jopa kaiken omaisuutesi ja antaisit köyhille?

        ”Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla t ä y d e l l i n e n , niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua." (Matt 19:21)

        Pystyykö kukaan meistä olemaan täydellisen täydellinen kaikessa? Jos ei teoillaan tekisikään syntiä, niin tekemättä jätetytkin hyvät teot ovat jo syntiä, niin kuin rikkaan miehen kohdalla se, ettei myynyt kaikkea omaisuutta ja antanut köyhille. Pystymmekö kaikissa ajatuksissa aina ja jatkuvasti olemaan täydellisen synnittömiä? Onko asenteemme jatkuvasti täydellisen oikea? Emmekö koskaan lankea edes pieneen asennevirheeseen toista omasta mielestämme onnettoman tuntuista ihmistä kohtaan? Voiko moottivimme olla täydellisen puhtaat? Muistammeko aina kunnioittaa toista ja laittaa toisen tarpeet kaikissa asioissa aina ja jatkuvasti itsemme edelle?

        Tässä seuraavassa jakeessa puhutaan taivaassa täydellisiksi tulleista vanhurskaista:

        ”.. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.” (Hebr 12:22-24)

        ”Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.” (1 Joh 1:8)

        ”Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.” (Fil 3:12)

        Täydellisyyden saamme vain tulemalla Jeesuksessa osallisiksi Hänen täydellisyydestään. Vaelluksessamme emme pääse täydellisyyteen.

        ”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.” (Hebr 1:14)


      • Tiestä
        uusi.luomus kirjoitti:

        Jos tulisimme täydellisiksi, niin miksi Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen?
        Koetko muuten itse olevasi täydellinen esim rakkaudessa? Rakastatko niin paljon toisia, että möisit jopa kaiken omaisuutesi ja antaisit köyhille?

        ”Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla t ä y d e l l i n e n , niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua." (Matt 19:21)

        Pystyykö kukaan meistä olemaan täydellisen täydellinen kaikessa? Jos ei teoillaan tekisikään syntiä, niin tekemättä jätetytkin hyvät teot ovat jo syntiä, niin kuin rikkaan miehen kohdalla se, ettei myynyt kaikkea omaisuutta ja antanut köyhille. Pystymmekö kaikissa ajatuksissa aina ja jatkuvasti olemaan täydellisen synnittömiä? Onko asenteemme jatkuvasti täydellisen oikea? Emmekö koskaan lankea edes pieneen asennevirheeseen toista omasta mielestämme onnettoman tuntuista ihmistä kohtaan? Voiko moottivimme olla täydellisen puhtaat? Muistammeko aina kunnioittaa toista ja laittaa toisen tarpeet kaikissa asioissa aina ja jatkuvasti itsemme edelle?

        Tässä seuraavassa jakeessa puhutaan taivaassa täydellisiksi tulleista vanhurskaista:

        ”.. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.” (Hebr 12:22-24)

        ”Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.” (1 Joh 1:8)

        ”Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.” (Fil 3:12)

        Täydellisyyden saamme vain tulemalla Jeesuksessa osallisiksi Hänen täydellisyydestään. Vaelluksessamme emme pääse täydellisyyteen.

        ”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.” (Hebr 1:14)

        Se, minkä uskovainen elää vielä lihassa, eli ei ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, hän elää Jumalan Pojan uskossa, jossa täydellisyys kaikkinensa on.
        Kohta vuosikymmenen olen käynyt tälläkin palstalla kertomassa elävästä Jumalasta, jonka omaisuukansan EI TARVITSE tehdä syntiä.

        Minä puhun uskosta, te puhutte teoista, joten meillä on aikamoinen juopa välillämme.
        Minä kerron, että Jumalan Sanaan, evankeliumiin uskominen synnyttää ihmisessä hedelmät, jolloin hän alkaa laittaa syntiä pois. Se tapahtuu uskon kautta, ei omien tekojen kautta.
        Siis, usko synnyttää teot. Lihanteot ovat saastainen vaate ja turha yritys muuttaa itseään.

        Siksipä evankeliumi on välttämätön uudestisyntymiseen, sillä vain Jeesuksen, eli evankeliumin kautta kulkeminen avaa ahtaan portin.

        Uudestisyntyneen ei tarvitse enää olla orja, synnin orja, vaan hän saa elää vapaudessa, rauhassa ja ilossa Pyhässä Hengessä. Täydellisyys ei saavu, jos ei lähde seuraamaan uskon kautta täydellisyyttä.

        Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, että mitä heidän tulee tehdä, että he tekisivät Jumalan tekoja. Jeesus vastasi, että uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti.
        Jumalan teko on uskoa Jeesukseen/Jeesusta.


      • _greeeeen
        Tiestä kirjoitti:

        Se, minkä uskovainen elää vielä lihassa, eli ei ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, hän elää Jumalan Pojan uskossa, jossa täydellisyys kaikkinensa on.
        Kohta vuosikymmenen olen käynyt tälläkin palstalla kertomassa elävästä Jumalasta, jonka omaisuukansan EI TARVITSE tehdä syntiä.

        Minä puhun uskosta, te puhutte teoista, joten meillä on aikamoinen juopa välillämme.
        Minä kerron, että Jumalan Sanaan, evankeliumiin uskominen synnyttää ihmisessä hedelmät, jolloin hän alkaa laittaa syntiä pois. Se tapahtuu uskon kautta, ei omien tekojen kautta.
        Siis, usko synnyttää teot. Lihanteot ovat saastainen vaate ja turha yritys muuttaa itseään.

        Siksipä evankeliumi on välttämätön uudestisyntymiseen, sillä vain Jeesuksen, eli evankeliumin kautta kulkeminen avaa ahtaan portin.

        Uudestisyntyneen ei tarvitse enää olla orja, synnin orja, vaan hän saa elää vapaudessa, rauhassa ja ilossa Pyhässä Hengessä. Täydellisyys ei saavu, jos ei lähde seuraamaan uskon kautta täydellisyyttä.

        Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, että mitä heidän tulee tehdä, että he tekisivät Jumalan tekoja. Jeesus vastasi, että uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti.
        Jumalan teko on uskoa Jeesukseen/Jeesusta.

        Niin juuri, tuo tapahtuu todellisen sydämenuskon kautta, ei minkään puolinaisuuden tai uskonnollisuuden. Kahta tietä ei voi kulkea Kristusta seuraten.

        Ihmisen on nähtävä ensin oma kurjuutensa ja kyvyttömyytensä ja on riisuuduttava kaikesta omavoimaisuudestaan, joka estää nöyrtymisen Jumalan alaisuuteen. Niin kuin joku sanoi, uudestisyntyminen on sitä, että isäntä kämpässä vaihtuu. Siellä ei hallinnoi silloin enää 'minä itse ja minun kykyni', vaan se kaikista Suurin.


      • Tiestä kirjoitti:

        Se, minkä uskovainen elää vielä lihassa, eli ei ole vielä saavuttanut täydellisyyttä, hän elää Jumalan Pojan uskossa, jossa täydellisyys kaikkinensa on.
        Kohta vuosikymmenen olen käynyt tälläkin palstalla kertomassa elävästä Jumalasta, jonka omaisuukansan EI TARVITSE tehdä syntiä.

        Minä puhun uskosta, te puhutte teoista, joten meillä on aikamoinen juopa välillämme.
        Minä kerron, että Jumalan Sanaan, evankeliumiin uskominen synnyttää ihmisessä hedelmät, jolloin hän alkaa laittaa syntiä pois. Se tapahtuu uskon kautta, ei omien tekojen kautta.
        Siis, usko synnyttää teot. Lihanteot ovat saastainen vaate ja turha yritys muuttaa itseään.

        Siksipä evankeliumi on välttämätön uudestisyntymiseen, sillä vain Jeesuksen, eli evankeliumin kautta kulkeminen avaa ahtaan portin.

        Uudestisyntyneen ei tarvitse enää olla orja, synnin orja, vaan hän saa elää vapaudessa, rauhassa ja ilossa Pyhässä Hengessä. Täydellisyys ei saavu, jos ei lähde seuraamaan uskon kautta täydellisyyttä.

        Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, että mitä heidän tulee tehdä, että he tekisivät Jumalan tekoja. Jeesus vastasi, että uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti.
        Jumalan teko on uskoa Jeesukseen/Jeesusta.

        Tiestä kirjoitti: "Minä puhun uskosta, te puhutte teoista, joten meillä on aikamoinen juopa välillämme."

        Tekstistäsi saa jotenkin sellaisen käsityksen, että ajattelet olevasi ainut uskosta puhuja.

        ”Siis, usko synnyttää teot.”

        Eiköhän näin tällä palstalla yleisesti ajatella.

        "Lihanteot ovat saastainen vaate ja turha yritys muuttaa itseään."

        Teot eivät ole lihan teon synonyymi. Lihan teot ovat Raamatun mukaan:

        "Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa." (Gal 5:19-21)


      • Tiestä

        Nimimerkki uusi luomus. Sanot uudestisyntymisen tapahtuvan ottamalla vastaan Jeesuksen sovitustyö. Niinhän se on, mutta se tarkoittaa sitä, että ihminen pyhyttyy kertakaikkiaan, jos kulkee ristin kautta kuollen synnille, laittaen Jeesuksen lihaan syyn ja synnin.
        Uudestistyminen tapahtuu heille, jotka ottavat vastaan Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen peson.
        Uudestisyntyneelle ei ole enää uhria, sillä hänen entiset synnit on annettu anteeksi ja uusia hänen ei tarvitse enää tehdä. Ei kukaan ole kertakaikkiaan pyhä, jos ei ota vastaan sovitustyötä ja tee kuten Jeesus, joka tuli esikuvaksemme ohjaa tekemään. Usko tuo teot. Jeesus, joka oli täällä ihmisen Poikana, oli Itse uskollinen Isälle, jonka luota Hän tuli ja jonka luokse Hän palasi ja näin Hän esikuvana antaa meille saman tien, jonka itse kulki.
        Heprealaiskirje 10
        1 Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
        2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
        3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
        4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
        5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
        6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
        7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
        8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
        9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
        10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
        11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
        12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
        13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
        14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
        15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.


      • Tiestä kirjoitti:

        Nimimerkki uusi luomus. Sanot uudestisyntymisen tapahtuvan ottamalla vastaan Jeesuksen sovitustyö. Niinhän se on, mutta se tarkoittaa sitä, että ihminen pyhyttyy kertakaikkiaan, jos kulkee ristin kautta kuollen synnille, laittaen Jeesuksen lihaan syyn ja synnin.
        Uudestistyminen tapahtuu heille, jotka ottavat vastaan Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen peson.
        Uudestisyntyneelle ei ole enää uhria, sillä hänen entiset synnit on annettu anteeksi ja uusia hänen ei tarvitse enää tehdä. Ei kukaan ole kertakaikkiaan pyhä, jos ei ota vastaan sovitustyötä ja tee kuten Jeesus, joka tuli esikuvaksemme ohjaa tekemään. Usko tuo teot. Jeesus, joka oli täällä ihmisen Poikana, oli Itse uskollinen Isälle, jonka luota Hän tuli ja jonka luokse Hän palasi ja näin Hän esikuvana antaa meille saman tien, jonka itse kulki.
        Heprealaiskirje 10
        1 Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
        2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
        3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
        4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
        5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
        6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
        7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
        8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
        9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
        10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
        11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
        12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
        13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
        14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
        15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.

        En ehkä oikein saanut kiinni ajatuksestasi, mutta uudestisyntyessä ihminen tulee kertakaikkisesti pyhitetyksi Jeesuksen täydellisen uhrin ansiosta. Tästä luulisin, että olemme samaa mieltä – vai kuinka?

        Joskus tuntuu, että puhumme vähän asian eri puolista. Luulemme toisen puhuvan väärin, mutta toinen puhuukin asian toisesta puolesta, kuin itse.

        En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit. Tarkoititko, että pääsemme tässä ajassa täydellisyyteen ja synnittömyyteen? Jos näin ajattelit, niin kertoisitko, miten se täydellisyys näkyy mm lähimmäisen rakastamisessa ja toisten kohtelemisessa. Miten se näkyy ajatuksissamme – voiko kaikki ajatuksemme olla kaiken aikaa ja jatkuvasti yksin ja ainoastaan vain rakkaudelliset ja hyvät? Kertoisitko esimerkin tästä, miten se käytännössä toimii ja miten se kohdallasi toimii?

        Jos taas tarkoititkin, että Jumala näkee meidät pyhinä ja täydellisinä Jeesuksen sovitusuhrin kautta, niin se on taas eri asia. Silloin ei ole kyse meidän ansioista ja synnittömyydestä/täydellisyydestä.


      • _greeeeen
        uusi.luomus kirjoitti:

        Tiestä kirjoitti: "Minä puhun uskosta, te puhutte teoista, joten meillä on aikamoinen juopa välillämme."

        Tekstistäsi saa jotenkin sellaisen käsityksen, että ajattelet olevasi ainut uskosta puhuja.

        ”Siis, usko synnyttää teot.”

        Eiköhän näin tällä palstalla yleisesti ajatella.

        "Lihanteot ovat saastainen vaate ja turha yritys muuttaa itseään."

        Teot eivät ole lihan teon synonyymi. Lihan teot ovat Raamatun mukaan:

        "Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa." (Gal 5:19-21)

        Uusi.luomus, tuskinpa Tiestä tarkoitti olevansa ainut uskosta puhuja, mutta kyllähän se on totta, että yleensä kun hän kirjoittaa siitä, miten todellinen sydämen usko ja Jumalan edessä nöyrtyminen muuttaa ihmisen, alkaa jankutus siitä, miten Tiestä muka puhuu omavoimaisuudestaan ja luulee pyhittäneensä itsensä täydellisesti (eli siirrytään uskosta ja Jumalan voimasta ihmisen omiin tekoihin).

        Sinullakin näyttäisi olevan sellainen sanoma, että uudestisyntynyt ihminenkin on yhä vain täynnä syntiä ja saastaa, jota pitää jatkuvasti laittaa pois. Minä taas näen Jumalan Sanan kertovan sen, että uskovan tulee karttaa kaikkea pahaa ja varjella itsensä siltä, ettei maailma saastuta. Ihmisen teot kertovat sen, mitä sydämessään on. Jos ei ole puhdistunut sisältä käsin, ovat teotkin sen mukaiset.

        ENSIN riisutaan POIS vanha minämme kaikkine tekoineen, ja sen jälkeen PYSYTÄÄN puhtaudessa valvoen itsemme siltä, ettei maailma saastuta ja synti rakenna pesää sisällemme uudelleen. Lihamme yhtyisi mielellään kaikkiin maailman tarjoamiin houkutuksiin, mutta se ei enää saa uudestisyntynyttä hallita.


      • näin se on
        _greeeeen kirjoitti:

        Uusi.luomus, tuskinpa Tiestä tarkoitti olevansa ainut uskosta puhuja, mutta kyllähän se on totta, että yleensä kun hän kirjoittaa siitä, miten todellinen sydämen usko ja Jumalan edessä nöyrtyminen muuttaa ihmisen, alkaa jankutus siitä, miten Tiestä muka puhuu omavoimaisuudestaan ja luulee pyhittäneensä itsensä täydellisesti (eli siirrytään uskosta ja Jumalan voimasta ihmisen omiin tekoihin).

        Sinullakin näyttäisi olevan sellainen sanoma, että uudestisyntynyt ihminenkin on yhä vain täynnä syntiä ja saastaa, jota pitää jatkuvasti laittaa pois. Minä taas näen Jumalan Sanan kertovan sen, että uskovan tulee karttaa kaikkea pahaa ja varjella itsensä siltä, ettei maailma saastuta. Ihmisen teot kertovat sen, mitä sydämessään on. Jos ei ole puhdistunut sisältä käsin, ovat teotkin sen mukaiset.

        ENSIN riisutaan POIS vanha minämme kaikkine tekoineen, ja sen jälkeen PYSYTÄÄN puhtaudessa valvoen itsemme siltä, ettei maailma saastuta ja synti rakenna pesää sisällemme uudelleen. Lihamme yhtyisi mielellään kaikkiin maailman tarjoamiin houkutuksiin, mutta se ei enää saa uudestisyntynyttä hallita.

        Te ette ymmärrä Jumalan vanhurskautta ja elämänvanhurskautta ja siksi ette voi käsittää mistä muut puhuvat.

        Teidän pitäisi mennä oppimaan Gamalielin jalkojen juureen, tai olla nöyrällä mielellä oppimassa täälä niiltä, jotka yrittävät teille rakkaudessa jakaa totuutta.

        Nöyryys on lapsenmielisyyttä eikä lapsi esiinny vanhempan, kun ei sitä ole, vaan on valmis oppimaan vanhemmiltaan ja vastaanottavainen sellaisesta tiedosta, jota ei itsellä ole.

        Nyt te esiinnytte opettajina, vaikka kaikki puhumanne todistaa, että paljon on vielä perusymmärrystä ja opetusta saamatta ja siksi olette jatkuvasti riidassa täällä niiden kanssa, jotka ovat pidemällä uskossa ja opissa.


      • _greeeeen
        näin se on kirjoitti:

        Te ette ymmärrä Jumalan vanhurskautta ja elämänvanhurskautta ja siksi ette voi käsittää mistä muut puhuvat.

        Teidän pitäisi mennä oppimaan Gamalielin jalkojen juureen, tai olla nöyrällä mielellä oppimassa täälä niiltä, jotka yrittävät teille rakkaudessa jakaa totuutta.

        Nöyryys on lapsenmielisyyttä eikä lapsi esiinny vanhempan, kun ei sitä ole, vaan on valmis oppimaan vanhemmiltaan ja vastaanottavainen sellaisesta tiedosta, jota ei itsellä ole.

        Nyt te esiinnytte opettajina, vaikka kaikki puhumanne todistaa, että paljon on vielä perusymmärrystä ja opetusta saamatta ja siksi olette jatkuvasti riidassa täällä niiden kanssa, jotka ovat pidemällä uskossa ja opissa.

        Jos kohdistit sanasi minulle, jatkaisin mielelläni kanssasi keskustelua ihan ASIASTA. Eli esille tuotuun argumenttiin annetaan vasta-argumentti jne. jne..


      • näin se on
        _greeeeen kirjoitti:

        Jos kohdistit sanasi minulle, jatkaisin mielelläni kanssasi keskustelua ihan ASIASTA. Eli esille tuotuun argumenttiin annetaan vasta-argumentti jne. jne..

        ASIASTA kirjoitin, mutta vahvaa ruokaa ei voi jakaa imeväisikäisille, tukehtuvat siihen ja siitä alkaa kova huuto ja parku eikä sitä jaksa enää kukaan täällä kuunnella.


      • _greeeeen
        näin se on kirjoitti:

        ASIASTA kirjoitin, mutta vahvaa ruokaa ei voi jakaa imeväisikäisille, tukehtuvat siihen ja siitä alkaa kova huuto ja parku eikä sitä jaksa enää kukaan täällä kuunnella.

        Sinähän kohdistit sanasi täysin ohi asiaa koskevien argumenttien, suoraan ihmisiin.

        Viestisi on täynnä esimerkkejä argumentointivirheistä.

        Jos et tuota näe, meidän on varmastikin ihan turha jatkaa enempää.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Uusi.luomus, tuskinpa Tiestä tarkoitti olevansa ainut uskosta puhuja, mutta kyllähän se on totta, että yleensä kun hän kirjoittaa siitä, miten todellinen sydämen usko ja Jumalan edessä nöyrtyminen muuttaa ihmisen, alkaa jankutus siitä, miten Tiestä muka puhuu omavoimaisuudestaan ja luulee pyhittäneensä itsensä täydellisesti (eli siirrytään uskosta ja Jumalan voimasta ihmisen omiin tekoihin).

        Sinullakin näyttäisi olevan sellainen sanoma, että uudestisyntynyt ihminenkin on yhä vain täynnä syntiä ja saastaa, jota pitää jatkuvasti laittaa pois. Minä taas näen Jumalan Sanan kertovan sen, että uskovan tulee karttaa kaikkea pahaa ja varjella itsensä siltä, ettei maailma saastuta. Ihmisen teot kertovat sen, mitä sydämessään on. Jos ei ole puhdistunut sisältä käsin, ovat teotkin sen mukaiset.

        ENSIN riisutaan POIS vanha minämme kaikkine tekoineen, ja sen jälkeen PYSYTÄÄN puhtaudessa valvoen itsemme siltä, ettei maailma saastuta ja synti rakenna pesää sisällemme uudelleen. Lihamme yhtyisi mielellään kaikkiin maailman tarjoamiin houkutuksiin, mutta se ei enää saa uudestisyntynyttä hallita.

        _Greeeeen, et tainnut lukea kirjoituksiani. Olettaisin, että olemme samaa mieltä siitä, että olemme saaneet Jeesukselta lahjavanhurskauden – vai kuinka? Jeesuksen täydellisen ristin sovitustyön kautta olemme kertakaikkisesti pyhitettyjä. Tämä on perushelluntaioppia. Tämän lisäksi oppiimme kuuluu vaelluksen pyhitys. Tämä on myös useissa muissakin kristillisissä seurakunnissa hyväksytty oppi, joka ennen kaikkea löytyy Raamatusta. Pelastusta emme saavuta omin hyvin töin, vain Jeesuksen armosta. Ilmaisusi, että uskova ihminen minun mukaani olisi täynnä syntiä ja saastaa, on kärjekäs. Kirjoitin vain, että me emme ole täydellisiä.

        Tuntuu jotenkin, että riitaa syntyy väärinymmärryksistä. Mielestäni ei ole mitenkään rakentavaa ja hedelmällistä keskustelua koittaa löytää toisen kirjoituksista vain virheitä. Usein on vain väärinymmärrystä. Toinen puhuukin asian toisesta puolesta. Asialla saattaakin olla monta puolta. Eikö vaan?


      • _greeeeen
        uusi.luomus kirjoitti:

        _Greeeeen, et tainnut lukea kirjoituksiani. Olettaisin, että olemme samaa mieltä siitä, että olemme saaneet Jeesukselta lahjavanhurskauden – vai kuinka? Jeesuksen täydellisen ristin sovitustyön kautta olemme kertakaikkisesti pyhitettyjä. Tämä on perushelluntaioppia. Tämän lisäksi oppiimme kuuluu vaelluksen pyhitys. Tämä on myös useissa muissakin kristillisissä seurakunnissa hyväksytty oppi, joka ennen kaikkea löytyy Raamatusta. Pelastusta emme saavuta omin hyvin töin, vain Jeesuksen armosta. Ilmaisusi, että uskova ihminen minun mukaani olisi täynnä syntiä ja saastaa, on kärjekäs. Kirjoitin vain, että me emme ole täydellisiä.

        Tuntuu jotenkin, että riitaa syntyy väärinymmärryksistä. Mielestäni ei ole mitenkään rakentavaa ja hedelmällistä keskustelua koittaa löytää toisen kirjoituksista vain virheitä. Usein on vain väärinymmärrystä. Toinen puhuukin asian toisesta puolesta. Asialla saattaakin olla monta puolta. Eikö vaan?

        Kyllä, asioilla on monia puolia, eikä tarkoitukseni tosiaankaan ole riidellä. Aika usein ihmiset tuntuvat täällä ymmärtävän niin, että kun tuo toinen nyt kyseenalaistaa sanomani tai on eri mieltä, minun pitää tapella 'takaisin'. :) Hyvässä keskustelussa voidaan olla täysinkin eri mieltä, mutta silti sovussa.

        Minun nähdäkseni sovitustyö koskee niitä, jotka luopuvat lihansa teoista. Ei siis voi olla niin, että ihminen on täynnä syntiä ja synnintekoja, mutta kuitenkin on sovitustyön perusteella pyhitetty.


    • lannenhunttari
      • Kaikki on täytetty

        Mitä Sinulle antaisin Herra, kun kaikki on hallussasi.
        Mitä Sinulle sanoisin vielä, kun kaikki on tiedossasi.
        Miten jotakin salata voisin, kun kaikki on valossasi.

        Sinun katseesi edessä Herra, olen aina tällaisenaan.
        Syvä murhe mun mieltäni painaa, kun en muuttunut ollenkaan.
        Sama turmelus itkuni aihe, on minussa yhä vaan.

        Minut voisit jo hyljätä Herra, Sinä oikein tekisit vaan.
        Olen tuhlannut armosi aina, niin paljon kuin Sinulta sain.
        Sanot kuitenkin laupias Herra; "Pidän heikkoja omanain".

        Mihin luotasi menisin Herra, mihin yksin joutuisinkaan.
        Miten kylmä ja tyhjä ja turha, voisi elämä ollakaan.
        Sinun ikuinen Sanasi yksin, on toivoni ainoastaan.

        Sinun eteesi haluan vaikka, en osaisi uskoakaan.
        Sinun luonasi viivyn vaikka, olen voimaton rukoilemaan.
        Sinä kiusani, vaivani tunnet, Sinun hoitoosi jäädä saan.

        Mitä Sinulle antaisin Herra, mitä sanoisin tuskassain.
        Miten maksaisin velkani suuret, kun omistan syntiä vain.
        Sanoit Jeesus: "On täytetty kaikki, minä vapaaksi sinut sain."

        Sanat: Erkki Leminen
        Sävel: Jukka Salminen

        Room. 7:25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.


    • ilmainen neuvo

      Etkö jo näe kuinka kaikki veivaamiset tulee aina kun ilmestyt tänne !

      Osaatko tehdä minkääbnlaisia päätelmiä asiasta,... tuskin osaat ikävä niin.

      Eli jos et osaa olal ihmisiksi mene muualle.

      • _greeeeen

        Kerrohan rehellisesti, kuka aloitti veivaamisen tässäkin keskusteluketjussa?


      • ei kai mie???//
        _greeeeen kirjoitti:

        Kerrohan rehellisesti, kuka aloitti veivaamisen tässäkin keskusteluketjussa?

        ilmainen neuvo////
        hiukka tasmennysta lienee 'neuvosi' tarvitsevan....kuka saa kunnian olla viestisi kohde..?????


      • ei kai mie???// kirjoitti:

        ilmainen neuvo////
        hiukka tasmennysta lienee 'neuvosi' tarvitsevan....kuka saa kunnian olla viestisi kohde..?????

        Ateismisen tarkka-ampuja ja provo joka osui väärään ihmiseen,, ja sehän on aina tarkoituskin kun trollit ovat liikeellä..


    • kuuntelen

      savis tykkaatko ylla olevan levyn sanoista.?

    • kaikkea sitä

      oho savis tykkääkin totuudesta hoohoijaa !

      milloinkahan se alkaa näkyä teksteissäsi kerro.

    • Aloittajalle

      Miksi et keskustele?

      • lopettajalle

        Nytkö alkaa Nebun jahtaaminen?


      • Aloittajalle
        lopettajalle kirjoitti:

        Nytkö alkaa Nebun jahtaaminen?

        Kun aloittaa keskustelun esittämällä viisi kysymystä, niin kyllä vastauksiin jotenkin kuuluisi reagoida.


      • tiesitkö
        Aloittajalle kirjoitti:

        Kun aloittaa keskustelun esittämällä viisi kysymystä, niin kyllä vastauksiin jotenkin kuuluisi reagoida.

        Suomi on vapaa maa.


      • Aloittajalle
        tiesitkö kirjoitti:

        Suomi on vapaa maa.

        Tiesin kyllä. Siksi rohkenin kysyä aloittajalta, miksi hän ei kommentoi saamiaan vastauksia.


      • Aloittajalle kirjoitti:

        Tiesin kyllä. Siksi rohkenin kysyä aloittajalta, miksi hän ei kommentoi saamiaan vastauksia.

        Asiallinen pointti - miksi en keskustele.

        Keskustelu on soljunut niin mukavasti, että mitäpä minä sekaan enää viisastelemaan. Aihepiiri on aina ajankohtainen ja tärkeä. Tärkeä etsijöille ja tärkeä uskoville.

        Seuraava keskustelun avaus voisi kenties olla syntisyyden aiheesta, vai mitä?

        Tällainen pohdinta ja keskustelu, mitä nyt on nähty, on sitä ydintä mitä olen toivonut näkeväni helluntailaisuus-palstalla. Olen ihan innolla näitä kommentteja lukenut. Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista!


      • Aloittajalle
        nebukadnessar kirjoitti:

        Asiallinen pointti - miksi en keskustele.

        Keskustelu on soljunut niin mukavasti, että mitäpä minä sekaan enää viisastelemaan. Aihepiiri on aina ajankohtainen ja tärkeä. Tärkeä etsijöille ja tärkeä uskoville.

        Seuraava keskustelun avaus voisi kenties olla syntisyyden aiheesta, vai mitä?

        Tällainen pohdinta ja keskustelu, mitä nyt on nähty, on sitä ydintä mitä olen toivonut näkeväni helluntailaisuus-palstalla. Olen ihan innolla näitä kommentteja lukenut. Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista!

        Eli tarkoituksesi olikin lähinnä vain herättää keskustelua, vaikka aloitus oli henkilökohtaisen tuntuinen viiden kysymyksen sarja.

        Syntisyys on ehdottomasti aihe, josta kannattaa myös herättää keskustelua. Se on aivan peruskysymys, kun puhutaan kristinuskosta. Jos ei olisi syntisyyttä, ei tarvittaisi uudestisyntymistäkään. Varmaan osaat tehdä syntisyydestä aivan yhtä hyvän aloituksen kuin nytkin teit uudestisyntymisestä.

        Siunausta sinulle niin luotsin tehtävissä kuin kaikessa muussakin.


      • Aloittajalle kirjoitti:

        Eli tarkoituksesi olikin lähinnä vain herättää keskustelua, vaikka aloitus oli henkilökohtaisen tuntuinen viiden kysymyksen sarja.

        Syntisyys on ehdottomasti aihe, josta kannattaa myös herättää keskustelua. Se on aivan peruskysymys, kun puhutaan kristinuskosta. Jos ei olisi syntisyyttä, ei tarvittaisi uudestisyntymistäkään. Varmaan osaat tehdä syntisyydestä aivan yhtä hyvän aloituksen kuin nytkin teit uudestisyntymisestä.

        Siunausta sinulle niin luotsin tehtävissä kuin kaikessa muussakin.

        Totta tosiaan. Olen pahoillani jos avauksesta tulee harhautettu olo. Tästä aihepiiristä kumpusi toisaalla paljon hyvää puhetta, mutta asia hieman ajautui toisaalle. Ajattelin siis tehdä tyystin uuden avauksen hyvästä aiheesta.

        Huomioin seuraavassa avauksessa tuon kieliasun.

        Kiitos.


    • sefuuuu-1

      Miten sinä voit olla sefuna palstalla jos et edes noita asioita tiedä ja ymmärrä? Sionun paikkasi ei ole tämän palstan sefuna, vaan jossakin viihde paltalla! Siirrypä siis toiselle palstalle sefuksi ja jätä paikkasi suosiolla uudestisyntyneelle uskovaiselle ihmiselle, joka tuntee uudstisyntymisen ja Raamtun alkeet edes!

      • Sinä sitten voitkin varmaan kertoa meille uudestisyntymisestä, ainakin alkeet!
        Aloitus sisälsi myös kysymyksiä muista Raamatun alkeista!
        Jos tunnet Raamatun alkeet, niin teidät, että sinun kuuluu vastata.

        Tiesitkö muuten, että
        Daniel ei suhtautunut sinun tavallasi Nebukadnessariin.


    • No olemme tulleet siihen tuloxeen näköjään että Uudestisyntyneet pyrkii Pyhittymään ja tulla Täydellisimmän joka ei ole MIttään tekemistä puhdistuxen kanssa joka tapahtuu sitä ennen. Missä lukee pyrkikää pesoon tai puhdistuxeen joka on sama asia.

      Niin täydellisiä tai Pyhiä ei olla vielä tullut että evankelioisisimme yxin yhdessä päivässä tai ruokimme ja vaateitaan yhdessä päivässä koko Hesa.

      Vain esimerkkinä mikä tuo pyhien puuhat vois olla joka olis täysin täydellinen jos sais se toteutumaan muta ei ole mahdollista maan päällä mutta jolla ei ole mitään tekemistä synnin kanssa...

    • Älä poosta viestiä

      Etkö sitten tiedä mitä uudestisyntymässä tapahtuu? Silloin olet väärä henkilö olemaan sefuna tällä palstalla! Siis annapa paikkasi jo jollekin toiselle, joka on uudestisyntynyt! Äläkä poista viestiä vaan vastaa siihen! On raukkanmaista poistaa viesi, josko kysyy sitä mitä sinä olet!

    • _greeeeen

      Luotsi, aika hyvin olet ilmeisesti näitä kyseisenlaisia viestejä poistellutkin nykyään, vaikka ainakaan minä en ole yhtäkään pyytänyt poistamaan, mutta ehkä vielä enemmänkin voisit kiinnittää huomiota noihin viesteihin, joissa asia ohitetaan KOKONAAN siirtymällä esittämään väitteitä henkilöstä/henkilöistä. Tarkoitan siis tämän kaltaisia viestejä, jotka eivät MILLÄÄN TAVALLA vastaa edellisen kirjoittajan esille tuomiin asioihin ->

      >>Te ette ymmärrä Jumalan vanhurskautta ja elämänvanhurskautta ja siksi ette voi käsittää mistä muut puhuvat.

      Teidän pitäisi mennä oppimaan Gamalielin jalkojen juureen, tai olla nöyrällä mielellä oppimassa täälä niiltä, jotka yrittävät teille rakkaudessa jakaa totuutta.

      Nöyryys on lapsenmielisyyttä eikä lapsi esiinny vanhempan, kun ei sitä ole, vaan on valmis oppimaan vanhemmiltaan ja vastaanottavainen sellaisesta tiedosta, jota ei itsellä ole.

      Nyt te esiinnytte opettajina, vaikka kaikki puhumanne todistaa, että paljon on vielä perusymmärrystä ja opetusta saamatta ja siksi olette jatkuvasti riidassa täällä niiden kanssa, jotka ovat pidemällä uskossa ja opissa.

      • KATSO :) Minkälainen vastaus maailmasta mun viesti sai, Jos vain hyviä vastauxia saisin ilman valhetta mukanaan. Silloin olis vaara että alkaisïn lepää siinä luuloissa että olen jo taivaissa ja tulisin surottoman varomattoman että voisin jopa lankea mukaan vääryyden kanssa . Tämä vaara on juuri tuon kavalan uusevankeliumin kanssa.


      • savonarola kirjoitti:

        KATSO :) Minkälainen vastaus maailmasta mun viesti sai, Jos vain hyviä vastauxia saisin ilman valhetta mukanaan. Silloin olis vaara että alkaisïn lepää siinä luuloissa että olen jo taivaissa ja tulisin surottoman varomattoman että voisin jopa lankea mukaan vääryyden kanssa . Tämä vaara on juuri tuon kavalan uusevankeliumin kanssa.

        En tietysti sinun viesti tarkoittanut Rakas Green vaan tuolla ylhällä missä kysyin missä Raamatussa löydetään pyrkikää puhdistuxeen tai Pyhä Pesoon ??


      • Mohikaani_27 ei kirj
        savonarola kirjoitti:

        En tietysti sinun viesti tarkoittanut Rakas Green vaan tuolla ylhällä missä kysyin missä Raamatussa löydetään pyrkikää puhdistuxeen tai Pyhä Pesoon ??

        * Jeesus ei vaadi kielioin osaamista, Hän ottaa vastaan syntisen, ja kun syntinen myöntää ja tunnustaa tarvitsevansa Jeesusken veren puhdistusta, Hän antaa uskon sisimpään, joka uudestisynnyttää elävään uskoon, ja antaa Pyhän Hengen sinetis, joka on yhtä, kuin Kristuksen sisäinen tunteminen, joka myös on uskovan pyhitys. !


      • _greeeeen
        savonarola kirjoitti:

        KATSO :) Minkälainen vastaus maailmasta mun viesti sai, Jos vain hyviä vastauxia saisin ilman valhetta mukanaan. Silloin olis vaara että alkaisïn lepää siinä luuloissa että olen jo taivaissa ja tulisin surottoman varomattoman että voisin jopa lankea mukaan vääryyden kanssa . Tämä vaara on juuri tuon kavalan uusevankeliumin kanssa.

        Maailmasta tulee tänne viestejä paljonkin. :)


    • ~~tähkäpää~~

      Jospa yritettäisiin vielä palata varsinaiseen ketjun ja aloituksen aiheeseen; UUDESTISYNTYMÄÄN.

      Mieleeni tuli tällaisia ajatuksia, jotka ovat varmasti ketjussa tuleet jo aiemminkin esille, mutta eikös kertaus ole opintojen äiti, vai miten se meni?

      ¤ Ilman uudestisyntymistä meistä ei kukaan peri iankaikkista elämää.

      Joh. 3:7 sanoo mm. näin:
      5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

      ¤ ”Teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä”!!

      ¤ Mutta ilman parannuksen tekoa kukaan ei voi uudestisyntyä.

      Apt. 17:30 ilmaisen asian näin:
      30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

      ¤ "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."!!!

      ¤ Parannus ei ole joidenkin kristillisten arvojen ja tapojen omaksumista ja oppimista ja niiden orjallista toteuttamista, vaan se on koko mielemme ja asenteidemme täyskäännöstä, mielenmuutosta.

      ¤ Parannusta voisi kutsua myöskin tilan antamiseksi Jeesukselle, jolloin hylkäämme menneisyytemme pahuuden ja vihollisen hallinnan elämässämme Jumalan meille antaman voiman avulla ja niin Hän, Jeesus Kristus voi ottaa asunnokseen meidät ja näin uudestisynnyttää meidät elävään toivoon, ikuiseen elämään, joka on Hänen Pojassaan.

      Joh. 3
      3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

      1 Joh. 5
      11. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
      12. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
      13. Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

      ¤ Ja näin meistä tulee Jumalan lapsia ja perillisiä, kuten Paavali sanoo kirjeessään Roomalaisille.

      Room. 8
      16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
      17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

      ¤ ”Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa”!!!

      ¤ Tällainen asema meillä Jumalan lapsina on!

      ¤ On valtava etuoikeus saada olla Hänen lapsensa, perillisensä, Kristuksen kanssaperillinen!

      ¤ Meillä on jo täällä maan päällä osanamme Jumalan lupaukset, ja lopullinen perintö on iankaikkinen elämä Jumalan luona taivaassa.

      Jos vain olemme uskollisia loppuun asti!

      Mutta muistakaamme olla uskollisia vähässäkin!

      Uskollisuus Jumalan Sanalle on kaikkein tärkeintä, sillä se on meidän karttamme tällä maallisella vaelluksellamme ja jos kartan lukemisessa tapahtuu pienikin virhekääntyminen, se saattaa kostautua meille ajan oloon jopa suureksi etääntymiseksi Totuudesta.

      Jumala antakon meille jokaiselle halun uskollisuuteen ja totuudessa kulkemiseen, että kerran saisimme yhdessä riemuita siitä, että olemme voittajina perillä.

      • Gooood morning!
        Aurinko paistaa!

        Tp on oikeassa siinä, että parannuksen teko - mielenmuutos - kuuluu kiinteästi uudestisyntymään. Epäselväksi jäi tarkoititko, että ensin ihminen tekee parannuksen ja sitten syntyy uudesti? Jos näin on, olemme eri mieltä. Itse uskon, että uudestisyntymätön ihminen on hengellisesti kuollut ja kykenemätön tekemään parannusta ja Jumalan mielen mukaista hedelmää.

        Myöhemmin kirjoitat, että Jumalan Hengen avulla sanoudumme irti menneestä ja näin juuri onkin. Kokonaisuutena uskon, että hyvin moni ajattelee asioista samalla tavoin. Ilman Pyhää Henkeä uskova on voimaton. Itse asiassa, ei voi olla uskovaa, jolla ei ole Pyhää Henkeä.

        1. Kor. 2:

        12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        14. Mutta LUONNOLLINEN IHMINEN ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
        16. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

        Toinen, mistä moni on varmaan kanssani eri mieltä on se, että uudestisyntynyt ei voi menettää pelastustaan.

        Joh 10:
        27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, EIKÄ KUKAAN RYÖSTÄ HEITÄ MINUN KÄDESTÄNI.
        29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan VOI ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        30. Minä ja Isä olemme yhtä."

        Olemme ansiottomia - täysin ansiottomia - omaan pelastukseemme ja ONNEKSI pelastusvarmuutemme ei lepää meidän kapeilla harteillamme. Me menettäisimme sen muutoin. Jokainen meistä.

        Siunausta Tähkis ja kumppanit!


      • _greeeeen

        Tähkäpää, oletko opettanut aiemmin siten, että ihminen on vanhurskas uskon perusteella, riippumatta siitä, että tekee kuitenkin syntiä?


      • _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

        Tähkäpää, oletko opettanut aiemmin siten, että ihminen on vanhurskas uskon perusteella, riippumatta siitä, että tekee kuitenkin syntiä?

        ...ja onko sinusta edelleenkin niin, että ihminen on yhtäaikaa vanhurskas Jumalan silmissä, mutta silti teoissaan syntinen?


      • ~~tähkäpää~~
        jan-hus kirjoitti:

        Gooood morning!
        Aurinko paistaa!

        Tp on oikeassa siinä, että parannuksen teko - mielenmuutos - kuuluu kiinteästi uudestisyntymään. Epäselväksi jäi tarkoititko, että ensin ihminen tekee parannuksen ja sitten syntyy uudesti? Jos näin on, olemme eri mieltä. Itse uskon, että uudestisyntymätön ihminen on hengellisesti kuollut ja kykenemätön tekemään parannusta ja Jumalan mielen mukaista hedelmää.

        Myöhemmin kirjoitat, että Jumalan Hengen avulla sanoudumme irti menneestä ja näin juuri onkin. Kokonaisuutena uskon, että hyvin moni ajattelee asioista samalla tavoin. Ilman Pyhää Henkeä uskova on voimaton. Itse asiassa, ei voi olla uskovaa, jolla ei ole Pyhää Henkeä.

        1. Kor. 2:

        12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        14. Mutta LUONNOLLINEN IHMINEN ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
        16. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

        Toinen, mistä moni on varmaan kanssani eri mieltä on se, että uudestisyntynyt ei voi menettää pelastustaan.

        Joh 10:
        27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, EIKÄ KUKAAN RYÖSTÄ HEITÄ MINUN KÄDESTÄNI.
        29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan VOI ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        30. Minä ja Isä olemme yhtä."

        Olemme ansiottomia - täysin ansiottomia - omaan pelastukseemme ja ONNEKSI pelastusvarmuutemme ei lepää meidän kapeilla harteillamme. Me menettäisimme sen muutoin. Jokainen meistä.

        Siunausta Tähkis ja kumppanit!

        Gooood morning!
        Aurinko paistaa!

        Kuin myöskin Sinulle ja ihanan keväistä tulevaa päivää kokonaisuudessaankin!

        Jumalan valot ovat tosiaankin tänään täysillä, jokainen valonapiska on ON asennossa. :)

        En halua kiistä tätä näkemystäsi:
        >>"Itse uskon, että uudestisyntymätön ihminen on hengellisesti kuollut ja kykenemätön tekemään parannusta ja Jumalan mielen mukaista hedelmää."


      • ~~tähkäpää~~
        _greeeeen kirjoitti:

        ...ja onko sinusta edelleenkin niin, että ihminen on yhtäaikaa vanhurskas Jumalan silmissä, mutta silti teoissaan syntinen?

        Pyydän anteeksi _Greeeeen, mutta en halua keskustella kanssassi, koska olen huomannut, ettei siitä seuraa mitään hyvää, vaikka parhaani yrittäisin, enkä kykene enää luottamaan siihen, että siitä edelleenkään seuraisi mitään hyvää.

        Sana kehoittaa meitä elämään sovussa kaikkien kanssa, mikäli se meistä riippuu ja olen tullut siihen tulokseen, että ainut tapa elää sovussa kanssasi, on vaieta kohdallasi ja
        olla keskustelematta mistään.

        Aika näyttäköön, kykenenkö saamaan enää luottamusta takaisin kohdallasi.

        Tämän enempää ja pidemälle en tästäkään aiheesta jatka.

        ps. Tämäkin saattaa olla jo liikaa, mutta koin tarpeelliseksi antaa Sinulle sekä muillekin lukijoille selityksen toiminnastani kohdallasi.


      • _greeeeen
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Pyydän anteeksi _Greeeeen, mutta en halua keskustella kanssassi, koska olen huomannut, ettei siitä seuraa mitään hyvää, vaikka parhaani yrittäisin, enkä kykene enää luottamaan siihen, että siitä edelleenkään seuraisi mitään hyvää.

        Sana kehoittaa meitä elämään sovussa kaikkien kanssa, mikäli se meistä riippuu ja olen tullut siihen tulokseen, että ainut tapa elää sovussa kanssasi, on vaieta kohdallasi ja
        olla keskustelematta mistään.

        Aika näyttäköön, kykenenkö saamaan enää luottamusta takaisin kohdallasi.

        Tämän enempää ja pidemälle en tästäkään aiheesta jatka.

        ps. Tämäkin saattaa olla jo liikaa, mutta koin tarpeelliseksi antaa Sinulle sekä muillekin lukijoille selityksen toiminnastani kohdallasi.

        Tähkäpää, tässäkin keskustelussa on osoitettu taas kerran se, miten sinä laitat aina kaiken toisten syyksi. Ja lähes jokaisella kerralla nämä tilanteet lähtevät siitä, että joku esittää sinulle kysymyksen, JOHON ET HALUA VASTATA.

        Jokainen voi todeta tuon asian tapahtuneen mm. jälleen tässäkin keskusteluketjussa, kahden eri kirjoittajan kohdalla, joista molempia aloit syytellä asiallisen keskustelemisen sijasta ->

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12136840#comment-0

        Tilanne minun kanssani syntyi siten, että sinä toit esille Room. 7:n jakeet 14-23, mutta et sitten halunnut vastata suoraan kysymykseeni ->

        >>_greeeeen
        29.3.2014 08:54

        Oletko siis, Tähkäpää, yhä vangittu synnin lakiin?


      • _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

        Tähkäpää, tässäkin keskustelussa on osoitettu taas kerran se, miten sinä laitat aina kaiken toisten syyksi. Ja lähes jokaisella kerralla nämä tilanteet lähtevät siitä, että joku esittää sinulle kysymyksen, JOHON ET HALUA VASTATA.

        Jokainen voi todeta tuon asian tapahtuneen mm. jälleen tässäkin keskusteluketjussa, kahden eri kirjoittajan kohdalla, joista molempia aloit syytellä asiallisen keskustelemisen sijasta ->

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12136840#comment-0

        Tilanne minun kanssani syntyi siten, että sinä toit esille Room. 7:n jakeet 14-23, mutta et sitten halunnut vastata suoraan kysymykseeni ->

        >>_greeeeen
        29.3.2014 08:54

        Oletko siis, Tähkäpää, yhä vangittu synnin lakiin?

        ...ja mitä tulee tuohon sinulle esittämääni kysymykseen (Tähkäpää) ->

        >>_greeeeen
        4.4.2014 09:51

        Tähkäpää, oletko opettanut aiemmin siten, että ihminen on vanhurskas uskon perusteella, riippumatta siitä, että tekee kuitenkin syntiä?>Uudestisyntymähän on myöskin vallanvaihdos ihmisen elämässä ja uutta ei voi tulla sisään, ennen kuin vanha on laitettu pois

        >>Paavali kirjoitti olevansa syntisistä suurin, mikä tarkoittaa hänen menneen elämän syntien katumusta ja tunnustamista. Hän pitää itseään samana persoonana kuin mitä oli "vanhan ihmisen" aikana, mutta nyt hän on saanut armon ja laupeuden, niin että on muuttunut mies, uusi luomus. (2Kor 5:17; Efe 4:20-24; Kol 3:10,11.)

        Paavali käyttää tässä kohden preesensiä, mutta kertoo silti menneen ajan synneistään ja syntisyydestään. Hän tuskailee sitä, kun on vainonnut Jumalan seurakuntaa ja tapattanut Jeesuksen seuraajia tai määrännyt heitä vankeuteen. Siitä johtuvat tuskan huudot: "Minä olen syntisistä suurin!"

        >>uutta ei voi tulla sisään, ennen kuin vanha on laitettu pois

        >>Kun katson itseeni, minun on ainakin helppo yhtyä tuohon Paavalin toteamukseen: "Olen syntisistä suurin!" ja juuri siksihän minä tarvitsenkin Jeesuksen armoa ja anteeksiantamusta päivittäin ja tiedän, että elleivät nämä ole voimassa joka päivä, minulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä kerran voittajana perille.


      • jan-hus eikirj
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Gooood morning!
        Aurinko paistaa!

        Kuin myöskin Sinulle ja ihanan keväistä tulevaa päivää kokonaisuudessaankin!

        Jumalan valot ovat tosiaankin tänään täysillä, jokainen valonapiska on ON asennossa. :)

        En halua kiistä tätä näkemystäsi:
        >>"Itse uskon, että uudestisyntymätön ihminen on hengellisesti kuollut ja kykenemätön tekemään parannusta ja Jumalan mielen mukaista hedelmää."

        Näin on
        nypykät!


    • mikä vaivaa

      Eli veivaaminen jatkuu heti !

      Et siis osaa kunnioittaa toisen tahtoa olla sinusta kilometri erillään !?!#%&

      • _greeeeen

        Miksi jättäisin vastaamatta Tähkäpään mustamaalaaviin viesteihin, jotka eivät perustu todellisuuteen?

        Tähkäpää antaa ymmärtää, että hän on tässä se, joka on pyrkinyt elämään sovussa. Todellisuudessa kaikki tämä alkoi TAAS siitä, että yritin jatkaa ASIASTA (Raamatun Sana) keskustelemista, mutta Tähkäpää ei halunnutkaan vastata omaa näkemystään koskeviin kysymyksiin. Sen sijaan hän alkoi TAAS syytellä minua ja tuli tähän keskusteluketjuun puhumaan 'minun onglemistani' tuolla kyisessä toisessa ketjussa ja todistelemaan tänne, että olemme oikeasti samaa mieltä asioista, kunhan hän ei vain kirjoita omalla nimimerkillään (ei ole totta).

        Kerrohan sinä, mikä oli tuossa tapahtumien ketjussa se kohta, jossa Tähkäpää pyrki elämään sovussa kanssani?!


    • Tuo on tosi tekopyhämäistä tapaa pyytä antexi ! ----> Pyydän anteeksi _Greeeeen, mutta en halua keskustella kanssassi, koska olen huomannut, ettei siitä seuraa mitään hyvää, vaikka parhaani yrittäisin, enkä kykene enää luottamaan siihen, että siitä edelleenkään seuraisi mitään hyvää. Ohoo mikä ylpeys..

      Elikä itse asiassa sanoo tähkis,, en pyydä ollenkaan anteexi koska olet väärässä..

      • _greeeeen

        Noinhan tämäkin asia taas meni, savonarola. Enkä minä todellakaan ole ainoa, jolle Tähkäpää noin tekee. Kuten joku muukin on todennut Tähkäpäälle: Tuollainen EI ole uskovan toimintaa!


    • Mutta takaisin Uudestisyntyminen jossa jotain kuolee nin että me puhdistumme ja jotain uutta tulee tilalle.


      2. Kor. 5:17

      Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

      • _greeeeen

        Näin on. Toisin sanoen vanha riisutaan pois ja uusi puetaan ylle. Ei siis niin päin, että pukeudutaan uuteen ja aletaan sitten riisua vanhaa.


      • _greeeeen kirjoitti:

        Näin on. Toisin sanoen vanha riisutaan pois ja uusi puetaan ylle. Ei siis niin päin, että pukeudutaan uuteen ja aletaan sitten riisua vanhaa.

        Ei niin ei sinnepäänkään vaa Kaikki vanha on mennyt ja uusi on sijaan tullut..


    • ihemttelevä

      Missä se greenin ja arolan uusi luomus piileskelee kun sitä ei näy missään koskaan. Pahaa ja pahuutta vain onn kylvönne mutta tyhjästä on hyvää paha nyhjästä.

      • _greeeeen

        Kerro toki, kuka nytkin toimi väärin ja valheellisesti. Tutkaillaan asiaa yhdessä.


      • voi pyhä yksinkertai
        _greeeeen kirjoitti:

        Kerro toki, kuka nytkin toimi väärin ja valheellisesti. Tutkaillaan asiaa yhdessä.

        Ai sun Kirjoituksissako opetetaan että silloin saa tehdä pahaa toisille jos olettaa niiden tehneen ensiksi. Kerrohan hyvä ihminen mistä tuollaisen opetuksen ja porsaanreiän löytää. Sehän onkin hieno oppi kaikille kaunaisille ja silloin voi sitten rehvastella syntisyydellään niin kuin lapset hiekkalaatikolla, että kun toi löi ensteks.


      • _greeeeen
        voi pyhä yksinkertai kirjoitti:

        Ai sun Kirjoituksissako opetetaan että silloin saa tehdä pahaa toisille jos olettaa niiden tehneen ensiksi. Kerrohan hyvä ihminen mistä tuollaisen opetuksen ja porsaanreiän löytää. Sehän onkin hieno oppi kaikille kaunaisille ja silloin voi sitten rehvastella syntisyydellään niin kuin lapset hiekkalaatikolla, että kun toi löi ensteks.

        Pahaan ei tietenkään saa vastata pahalla. Esimerkiksi: Kun Tähkäpää mustamaalasi nyt minua valheeseen perustuen, minä en ryhdy valehtelemaan hänestä takaisin. Sen sijaan minä vastaan totuudella ja kerron siis, mitä todellisuudessa tapahtui. Ei tulisi mieleenkään pelata tuollaista likaista peliä, jossa itseä suojellaan toisten kustannuksella.


    • se siitä

      Täällä on ihan kyllästykseen asti saatu greeni- totuutta jo maistaa, että mitähän jos vaihtaisit välillä uuteen yleisöön !

      ei yhtään tulis ikävä, sen enempää kuin tätä arolankaan ihmetarinoita.

      • Tiestä

        Kannattaa kuunnella ihmisiä, joilla on oikeaa sanomaa. Ei vanha ole uusi, vaan vanhan täytyy kuolla pois, jotta uusi voi sijaan tulla. Tuota sanomaa savonarola ja greeeen puolustavat ja se on aivan oikein.
        Täällä nimittäin opetetaan siten, että ihminen syntyy ensi rakkauden, eli Jumalan kutsun ja Herran tapaamisen kautta uudeksi, vaikka ei vielä tunne Herraa, joka on Jumalan Sana. Monet menettävät ensirakkauden teot, joita tekivät rakkauden ilosta, sen takia, että he eivät halunneet muuta kuin rakkauskokemusta. He eivät lähteneet kasvamaan Sanan tuntemisen kautta uudistukseen. He jäivät muistelemaan ensirakkuden iloa ja huomaamattaan luisuivat pois tuon Ilon tuojan luota.
        Vanha ei ole uusi, vaan ensin vanha puretaan pois ja se jää kasteen hautaan ja siitä haudasta nousee uusi luomus, uuteen elämään.

        Meidät kastetaan täällä Jeesukseen, mutta miten tapahtuukaan niin monille kastetuille se, että he eivät halua tuntea Jeesusta, joka on Jumalan Tahto ja sen takia nuo ihmiset eivät kuole synnille, eivät kulje kasteen haudan kautta uuteen elämään.


      • silisili
        Tiestä kirjoitti:

        Kannattaa kuunnella ihmisiä, joilla on oikeaa sanomaa. Ei vanha ole uusi, vaan vanhan täytyy kuolla pois, jotta uusi voi sijaan tulla. Tuota sanomaa savonarola ja greeeen puolustavat ja se on aivan oikein.
        Täällä nimittäin opetetaan siten, että ihminen syntyy ensi rakkauden, eli Jumalan kutsun ja Herran tapaamisen kautta uudeksi, vaikka ei vielä tunne Herraa, joka on Jumalan Sana. Monet menettävät ensirakkauden teot, joita tekivät rakkauden ilosta, sen takia, että he eivät halunneet muuta kuin rakkauskokemusta. He eivät lähteneet kasvamaan Sanan tuntemisen kautta uudistukseen. He jäivät muistelemaan ensirakkuden iloa ja huomaamattaan luisuivat pois tuon Ilon tuojan luota.
        Vanha ei ole uusi, vaan ensin vanha puretaan pois ja se jää kasteen hautaan ja siitä haudasta nousee uusi luomus, uuteen elämään.

        Meidät kastetaan täällä Jeesukseen, mutta miten tapahtuukaan niin monille kastetuille se, että he eivät halua tuntea Jeesusta, joka on Jumalan Tahto ja sen takia nuo ihmiset eivät kuole synnille, eivät kulje kasteen haudan kautta uuteen elämään.

        Siinä kolmas missä mainitaan. Totuuden nimissä on kai kysymys yhden suhde kolmeen ja hyvinhän se menee kun itse kysyy ja itse vastaa ja itse itseään kiittää. Kukas sen kissan hännän nostais jollei se sitä itse nosta.


      • _greeeeen
        silisili kirjoitti:

        Siinä kolmas missä mainitaan. Totuuden nimissä on kai kysymys yhden suhde kolmeen ja hyvinhän se menee kun itse kysyy ja itse vastaa ja itse itseään kiittää. Kukas sen kissan hännän nostais jollei se sitä itse nosta.

        Kiitos kun jaat kokemuksesi itsesi kanssa keskustelusta ;) mutta omalta kohdaltani voin todeta, että eipä ole tarvetta tuollaiseen.


    • on se sitä

      Tiestä-nikki tunsi varmaan hyvin vanhempansa syntyessään tottakai !

      eihän kukaan voi muuten syntyä eihän voi.

      eli siis kuka voi ja miksi jämähtää noin typerään opilliseen usvaan mitä hää edustaa, se on jo suuri ihme ja yliluonnollinen tapaus.

      • Puhdistuxeen tulis jämähtää kun se on todellista,, siihen asti on taistelu ja senjälkeen on taistelu ylläpitä sen : )


      • elän Kristuksessa
        savonarola kirjoitti:

        Puhdistuxeen tulis jämähtää kun se on todellista,, siihen asti on taistelu ja senjälkeen on taistelu ylläpitä sen : )

        Väärin! Puhdistu tulee Jeesuksen veren kautta niille, jotka ottavbat Hänet elämänsä Herraksi. Mitenkään muuten se ei ole todellista, kuin Hänen kautansa. Ja puhdistuksen ei tule jämähtää mihinkään, vaaan se alkaa näkyä uskovaisen ihmisen elämässä ja toiminnassa. Korinttolaiskirjeessä mainitaan hengen hedelmät. Nämä tulisi alkaa näkyä ihmisessä, joka on Kristuksessa. Ellei niin tä näy, niin on selvääkin selvempi asia se, että ko. henkilö ei ole koskaan Kriststa vastaanottanut elämäänsä. Puhdistuksen yllä pitämisen hoitaa Jeesus, mutta meidän on taisteltava syntiä ja lihan mieltä vastaan. Sillä Raamttu sanoo selvästi, että paholainen kulkee ympäsi kuin kiljuva jalopeura ja etsii kenet saisi niellä. Meillä ei siis ole taistelu lihaa ja verta vastaan, vaan pimeyden tekoja vastaan. Ja kun olemme Kristuksessa, niin saamme olla voittamajan Voittajan puolella!


      • elän Kristuksessa kirjoitti:

        Väärin! Puhdistu tulee Jeesuksen veren kautta niille, jotka ottavbat Hänet elämänsä Herraksi. Mitenkään muuten se ei ole todellista, kuin Hänen kautansa. Ja puhdistuksen ei tule jämähtää mihinkään, vaaan se alkaa näkyä uskovaisen ihmisen elämässä ja toiminnassa. Korinttolaiskirjeessä mainitaan hengen hedelmät. Nämä tulisi alkaa näkyä ihmisessä, joka on Kristuksessa. Ellei niin tä näy, niin on selvääkin selvempi asia se, että ko. henkilö ei ole koskaan Kriststa vastaanottanut elämäänsä. Puhdistuksen yllä pitämisen hoitaa Jeesus, mutta meidän on taisteltava syntiä ja lihan mieltä vastaan. Sillä Raamttu sanoo selvästi, että paholainen kulkee ympäsi kuin kiljuva jalopeura ja etsii kenet saisi niellä. Meillä ei siis ole taistelu lihaa ja verta vastaan, vaan pimeyden tekoja vastaan. Ja kun olemme Kristuksessa, niin saamme olla voittamajan Voittajan puolella!

        Väärin. Sinun Puhdistus jää kesken kun se seuraa sen uusevankeliumin kaava . Elikä pikku hilja ja jää keskeneäinen kun sä kuolet ja se ei riittää koska vain puhtaat nostetaan.
        Kun taas meit puhdistetaan kerta heittolla Jeesuxen verellä Ristillä kun Hän on voimallinen tehdä meitä hetkessä putipuhdas. Sulla on heikko ja voimaton jumala joka ei kykenee siihen.
        Ja sun oma taistelu syntiä ja lihan mieltä vastaan on vain sun oman lihanmielen tuote joka kirjoitat että jaat Jeesuxen kanssa niin että te molemmat saa kunnian kun kirjoitat että Puhdistuksen yllä pitämisen hoitaa Jeesus, ho hoo ja jaa..


      • elän Krisdtuksessa
        savonarola kirjoitti:

        Väärin. Sinun Puhdistus jää kesken kun se seuraa sen uusevankeliumin kaava . Elikä pikku hilja ja jää keskeneäinen kun sä kuolet ja se ei riittää koska vain puhtaat nostetaan.
        Kun taas meit puhdistetaan kerta heittolla Jeesuxen verellä Ristillä kun Hän on voimallinen tehdä meitä hetkessä putipuhdas. Sulla on heikko ja voimaton jumala joka ei kykenee siihen.
        Ja sun oma taistelu syntiä ja lihan mieltä vastaan on vain sun oman lihanmielen tuote joka kirjoitat että jaat Jeesuxen kanssa niin että te molemmat saa kunnian kun kirjoitat että Puhdistuksen yllä pitämisen hoitaa Jeesus, ho hoo ja jaa..

        Tuhaan väität valheellisesti muuta kuin mitä Raamattu opettaa savnarola! Ei puhdistuminen jää siloin kesken kun Jeesus saa puhdistaa ihmisen verellään mitään uusevankeliumia, vaan Jumalan Sanan totuus aivan kirjaimellisesti, mutta sitähän sinä et hyväksy, koska et hyväksy Jeesuksen veren kaut tpahtuvaa puhistumista. Koetat itse puhdistaa iseäsi. Mutta saastaiseksi jää sinun oma yrittämisesi puhditautua, sillä vain Jeesuksen en kautta puhdistuneet ovat todella puhtaita. Ei Jeesuksensovitustyö jäänyt kesken, vaan se on riittävä tänkin päivän jokaiselle, joka antaa puhdistaa itsensä Jeesuksen veren kautta t puhdistustomet joita itse yrittää ovat vaan itsensä pettämistä ja sn tien päässä on ikuinen ero Jumalasta. Kun lähtöpäiväni tulee, niin tiedän, että minut nstetaan Hänenluoksensa, sillä Raamattu ei valehtele, kuten sinä savonala teet jatkuvasti ja vääristelet Jumalan Sanankin oman harhaoppisi mukaiseksi, mutta sekin on tuomion ansiseva teko, sillä Jumalan Sanan vääristeleminen on Herralle kauhistus, ja sellaiselta otetaan pois osuus iankaikiseen elämään Jeesuksenluona! Minun Jumalani ei ole heikko ja voimaton, vaan hän todellakin kykenee ja tekee sellaista. Sinä taas vaan koetat vääriastellä sanojani!


        Jeesuksenpuhdisuminen tapahtuu kerralla. Eikä enää tarvistse pikata Hänen pyhää Nimeään, kuten sinä savontola taas pilkallisesti teet! Etkö millään käsitä, että pilkaamisesikin on syntiä? Minun ei tarvitse taistella syntiä ja omalla voimallani, vaan Jeesus on Pyhän Henkensä kanssa kanssani ja Hän on voittanut. En siis eläkään missään synnissä, vaan elän Kristuksessa. vaikka kuinka koetat väännellä taas valheellisesti sanojani toiseksi, kuin mitä sanon. Syntiähän sinä siinäkin teet, joten on sinulla pitkä syntilista Jumalan edessä silloin kun joudut tilille Häen edessään! Tee siis parannus ja ota Jeesus omana vapahtajanasi vastaan ja anna puhdistaa Jeesuken vverellään sinutkin ja hylkää synit ja tunnusta ne!


      • elän Krisdtuksessa kirjoitti:

        Tuhaan väität valheellisesti muuta kuin mitä Raamattu opettaa savnarola! Ei puhdistuminen jää siloin kesken kun Jeesus saa puhdistaa ihmisen verellään mitään uusevankeliumia, vaan Jumalan Sanan totuus aivan kirjaimellisesti, mutta sitähän sinä et hyväksy, koska et hyväksy Jeesuksen veren kaut tpahtuvaa puhistumista. Koetat itse puhdistaa iseäsi. Mutta saastaiseksi jää sinun oma yrittämisesi puhditautua, sillä vain Jeesuksen en kautta puhdistuneet ovat todella puhtaita. Ei Jeesuksensovitustyö jäänyt kesken, vaan se on riittävä tänkin päivän jokaiselle, joka antaa puhdistaa itsensä Jeesuksen veren kautta t puhdistustomet joita itse yrittää ovat vaan itsensä pettämistä ja sn tien päässä on ikuinen ero Jumalasta. Kun lähtöpäiväni tulee, niin tiedän, että minut nstetaan Hänenluoksensa, sillä Raamattu ei valehtele, kuten sinä savonala teet jatkuvasti ja vääristelet Jumalan Sanankin oman harhaoppisi mukaiseksi, mutta sekin on tuomion ansiseva teko, sillä Jumalan Sanan vääristeleminen on Herralle kauhistus, ja sellaiselta otetaan pois osuus iankaikiseen elämään Jeesuksenluona! Minun Jumalani ei ole heikko ja voimaton, vaan hän todellakin kykenee ja tekee sellaista. Sinä taas vaan koetat vääriastellä sanojani!


        Jeesuksenpuhdisuminen tapahtuu kerralla. Eikä enää tarvistse pikata Hänen pyhää Nimeään, kuten sinä savontola taas pilkallisesti teet! Etkö millään käsitä, että pilkaamisesikin on syntiä? Minun ei tarvitse taistella syntiä ja omalla voimallani, vaan Jeesus on Pyhän Henkensä kanssa kanssani ja Hän on voittanut. En siis eläkään missään synnissä, vaan elän Kristuksessa. vaikka kuinka koetat väännellä taas valheellisesti sanojani toiseksi, kuin mitä sanon. Syntiähän sinä siinäkin teet, joten on sinulla pitkä syntilista Jumalan edessä silloin kun joudut tilille Häen edessään! Tee siis parannus ja ota Jeesus omana vapahtajanasi vastaan ja anna puhdistaa Jeesuken vverellään sinutkin ja hylkää synit ja tunnusta ne!

        Niin enhän minä hyväxyy sun laimenettu veri joka opetat uuskarismaattisten tavoin ja opetus ja ekumeenisten tuulet joka vaikuttaa länsimaissa niin ettei ihmiset ja nimenomaan Uskovaiset hakee täydellisen puhdistus ja saa siinä hetkessä kun ihminen avaa sydämen oven Jeesuxen Verelle joka on Voimallinen puhdistaa ihminen kokonaan siinä Hetkessä jos hä UUUUskoooo siihen mutta sinä et Usko että Jumalalla on VOIMa Ja Että Hän Voi sillä seurauxella että et ole Uskovainen ollenkaan vaan Uskonnollinen harhaopettaja..


      • elän Kristuksessa
        savonarola kirjoitti:

        Niin enhän minä hyväxyy sun laimenettu veri joka opetat uuskarismaattisten tavoin ja opetus ja ekumeenisten tuulet joka vaikuttaa länsimaissa niin ettei ihmiset ja nimenomaan Uskovaiset hakee täydellisen puhdistus ja saa siinä hetkessä kun ihminen avaa sydämen oven Jeesuxen Verelle joka on Voimallinen puhdistaa ihminen kokonaan siinä Hetkessä jos hä UUUUskoooo siihen mutta sinä et Usko että Jumalalla on VOIMa Ja Että Hän Voi sillä seurauxella että et ole Uskovainen ollenkaan vaan Uskonnollinen harhaopettaja..

        Jeesuksen veri ei ole koskaan lainmennettua. Sinä savonarola vaan et hyväksy sitä, että ihmisen pitää tulla Jeesuksen luokse ja pyytää puhditsusta Hänen verensä kautta. Pilkkaat Jeesuksen veren voimaa ja asetut julkisesti vastustamaan Häntä ja Hänen Sanaansa. Saa´tana on saanut sinut viekoiteltua niin pauloihinsa, että sinä vaan harhaoppisesti koetat pönkittää omaa harhaista opetustasi ja pilkkaat Jeesusta joka käänteessä. Olet hyvin lähellä Pyhän Hengen pikan tekoa. Sehän on synti, jota ei anteeksi anneta tässä eikä tulevassa ajassa. Jumalan iankaikkinen rangaistus tulee sellaisen osaksi, joka pilkkaaa Armon Henkeä!

        Minä en opeta uuskarismaatisesti enkä ekumenioakan ole koskaan hyväksynyt, koska en hyväksy sitä haa huu opetusta ja laimennettua evankeliumia. Minä pitäydyn kokonaan Jumalan Sanan pohjalle. Ja elän Kristuksessa. En todellakaan suivaitse syntiä missään muodossa! Sinä vaan taas koetat valheellisesti vääristää sanojani. No syntiähän sinä siinäkin teet ja Jumalan Sana sanoo selvästi, että valehtelijat eivtt peri koskaan Jumalan valtakuntaa, sillä mitään syntiä ja epäopyhää ei taivaaseen pääse. Uskovaisten ja uskoon tulevien täydellinen puhdistuminen on vain ja ainoastaan Jeesuken veren kautta. Muita puhdistusrituaaleja käyttävät eivät koskaan pääse Jeesuken luokse, vaan heidän ossanaan on ikuinen ero Jumaslasta.Niin lopeta siis uskonnollineharhaoptuksesi ja ota Jeesus vastaan omana Vapahtajanasi ja Herranasi. Tunnusta ja hylkää kaikki synbtisija ala todistaa Herrstasi kertoen uskoontulosi vaiheet ja siitä mitä Jweesus sinulle on antanut ja mitää Hän sinun elämässäsi merkitsee. Kun olet paljon rikkonut kanssamatkaajiasi vastaan, niin sinu on myöskin kuljettava anteeksipyynnön ja sovittelun tie, rettei pimeyden ruhtinas enää pääse syyttämään mistään. Enne kuin olet näin tehnyt olet ulkopuolella pelastusken, ksoaska TJeesus ei asu synnin tekijän kanssa, vaan Hän elää verellnsä puhdistetuissa uskovissa!


    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe