Lääkäreiden palkat

Burana

Kateushan on suomalainen perusluonteen piirre. Ja minä satun olemaan äärettömän kateellinen lääkäreiden palkoista! Ymmärrän, että vastuullisesta työstä ja pitkästä koulutuksesta pitkääkin maksaa kunnon palkka, mutta ennen kaikkea olen kateellinen siitä tavasta, jolla lääkärit euronsa ansaitsevat.
Eli nythän on niin, että lääkärillä on tietty peruspalkka, joka hänelle maksetaan pelkästään siitä, että hän on lääkäri. Ja kun lääkäri työpäivänsä aikana tekee lääkärin työtä, saa hän erillisen korvauksen jokaisesta hoitamastaan potilaasta ja tekemästään toimenpiteestä. Ihmettelenkin siis sitä, että miten on mahdollista, että yhden ammattiryhmän edustajat voivat saada palkkaa pelkästä tittelistä ja lisä palkkaa siitä, että tekevät sitä työtä mihin heidät on palkattu! Eikö tätä ajattelumallia voitaisi soveltaa muillekin aloille, niin saataisiin pienituloistenkin palkkapussia lihotettua. Eikö esim. ala-asteen opettajalle voitaisi maksaa tiettyä peruspalkkaa (2000e/kk) siitä hyvästä, että hän on opettaja ja tämän jälkeen määritellä erilliskorvaus jokaisesta hänen opettamastaan aineesta. Esim. historian tunnin pitämisestä saisi lisää 8e/h, matematiikasta vaikka 10e ja ruotsista voisi likaisen työnlisänä maksaa jopa 12e/h! Ja bussikuskeille kanssa peruspalkka (1500e) ja sen jälkeen lisäliksaa jokaisesta vilkusta ja vaihteen vaihdosta!
Palatakseni vielä tähän terveydenhuoltoalaan, täytyy muistuttaa, että kyllähän alalla muutkin ottavat vastaan potilaita ja tekevtä toimenpiteitä, mutta erilaisilla eduilla. Sairaanhoitajan peruspalkka on 1600e/kk, riippumatta siitä, montako rokotusta hän perseeseen pistelee tai monetko tikit poistaa. Nythän monissa terveyskeskuksissa on siirrytty käytäntöön, jossa sairaanhoitaja hoitaa osittain lääkärin tehtäviä ja tekee pieniä toimenpiteitä, kuten ompelee pieniä haavoja ja kirjoittaa lyhyitä sairaslomia. Mutta saako hän näistä erillisen korvauksen? Ei saa. Ja se on järkyttävän epäoikeudenmukaista!

Kommenteja aiheeseen?

19

11675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateellisten vihaaja

      tämä Suomi. Ole hyvä vaan ja opiskele lääkäriksi. Suomessa tarvitaan lisää lääkäreitä, jotka jaksavat kuunnella alkoholistien jorinoita ja itseaiheitettujen vaivojen valituksia, Euroopan mittakaavassa erittäin pienellä palkalla. Taidat vielä olla hoitsu itse? Eikös teitä oikein puoliväkisin työnnetä jatkokoulutukseen lääkäriksi? Miksi helkkarissa et mene, voisit sitten olla kateellinen ja katkera itsellesi, ja miettiä että onpa hienoa olla lääkäri Suomessa!

      • Burana

        Haluan siis edelleenkin korostaa ja alleviivata, että en ole kateellinen lääkäreiden palkoista euromääräisesti vaan tavasta jolla he palkkansa tienaavat. Eli että he saavat peruspalkkaansa pelkästään olemalla lääkäreitä ja lisäkorvauksen siitä, että ihan käytännössä TEKEVÄT lääkärin työtä eli sitä työtä johon heidät on palkattu!

        Mutta toisaalta, onhan meillä toinenkin eritysryhmä, jolle maksetaan lisäkorvausta sen työn tekemisestä, johon heidät on palkattukin eli siivoojat, joille maksetaan likaisen työnlisä ulosteen tai oksennuksen siivoamisesta. Sen sijaan esim. hoitajat ja lastentarhanopettajat saavat kyllä siivota ulostetta ja oksennusta ihan sillä peruspalkalla.

        Ja vielä edelliselle kirjoittajalla tiedoksi, että itse en ole hoitsu. Jos sillä nyt on tämän asian kanssa mitään tekemistä.


      • rakennusmies
        Burana kirjoitti:

        Haluan siis edelleenkin korostaa ja alleviivata, että en ole kateellinen lääkäreiden palkoista euromääräisesti vaan tavasta jolla he palkkansa tienaavat. Eli että he saavat peruspalkkaansa pelkästään olemalla lääkäreitä ja lisäkorvauksen siitä, että ihan käytännössä TEKEVÄT lääkärin työtä eli sitä työtä johon heidät on palkattu!

        Mutta toisaalta, onhan meillä toinenkin eritysryhmä, jolle maksetaan lisäkorvausta sen työn tekemisestä, johon heidät on palkattukin eli siivoojat, joille maksetaan likaisen työnlisä ulosteen tai oksennuksen siivoamisesta. Sen sijaan esim. hoitajat ja lastentarhanopettajat saavat kyllä siivota ulostetta ja oksennusta ihan sillä peruspalkalla.

        Ja vielä edelliselle kirjoittajalla tiedoksi, että itse en ole hoitsu. Jos sillä nyt on tämän asian kanssa mitään tekemistä.

        suomalaista kateutta lääkäreillä muutenkin kohtuullisen huonot palkat paitsi nyt yksityispuolella


      • Risto

        Kokeilepa muutama vuosi kaivella ihmisten varpaita ja persereikiä, niin alat huomaamaan että mikään raha ei riitä korvaukseks. Voin sanoo, että on vihoviimistä hommaa ja vihaan kaikkia ihmisiä. Voispa ottaa lukiosta saakka kaiken uusiks. Vituttaa joka päivä.


    • Lekuri

      Terveyskeskuksessa palkka muodostuu aivan liian monesta tekijästä toimenpidepalkkioineen. Luultavasti toimenpidepalkkiot ovat korvaus poikkeuksellista toimenpiteistä joilla ainakin osin vähennetään potilaiden lähettämistä erikoissairaanhoitoon tai jos käyntikerta on poikkeuksellisen kuormittava (esim. pahoinpidellyn tutkiminen vie runsaasti aikaa).

      Sairaalassa palkka muodostuu käytännössä peruspalkasta normaalilta työajalta (38,25 tuntia viikossa) ja päivystyskorvauksesta joka riippuu päivystyspisteen kuormittavuudesta. Lääkärinlausuntojen osuus palkasta on aivan minimaalinen. Sairaalassa ei siis makseta toimenpidepalkkiota lainkaan. Mainitaan vielä että vastavalmistuneen lääkärin peruspalkka sairaalassa on 2500 euroa kuukaudessa ja se on koko palkka jos lääkäri ei päivystä eli suomalainen keskipalkka.

      Työnantaja ja työntekijä sopivat neuvotteluissa palkoista ja sen mukaan mitä sovitaan niin maksetaan palkkoja. Työnantajat oavt varmasti todella tyytyväisiä jos siirrytään enemmän urakkapalkan suuntaan. Siinä vaiheessa kun ei ole töitä ovat työntekijän tulot vastaavasti pienemmät.

      • banjopää

        Entäpä väestovastuulisät? Mikä järki niissä on, ei se lääkäri määräänsä enempää tee työtä kuitenkaan. Näytä minulle lääkäri, joka tienaa 2500e.


      • Lekuri
        banjopää kirjoitti:

        Entäpä väestovastuulisät? Mikä järki niissä on, ei se lääkäri määräänsä enempää tee työtä kuitenkaan. Näytä minulle lääkäri, joka tienaa 2500e.

        Väestövastuulisä koskee vain väestövastuussa toimivia lääkäreitä terveyskeskuksessa. Väetövastuulääkärillä ei ole työaikaa mutta toisaalta kun on rauhallista niin voi lähteä aikaisemmin ja kun on kiirettä niin silloin työpäivä on pitempi (paperityöt illalla jne). Väestövastuukunnissa on lääkäritilanne ollut paljon parempi kuin muissa kunnissa mutta on niitä ongelmakuntia kuten Helsinki jossa tietyillä seuduilla lääkäripulaa.

        Kuten yllä kirjoitin niin kaikilla aloilla ei ole päivystystä ainakaan aluesairaaloissa. Silloin sairaalalääkärin kokonaispalkka on 2500 euroa kuukaudessa siitä työstä.

        Suomessa on erittäin vaikea saada sairaalalaitokselta ylimääräistä palkkaa peruspalkan päälle ja esimerkiksi Kuopiossa (Kymmenen uutisten mukaan) on nukutuslääkäritilanne ollut tämän vuoksi katastrofaalinen vuosia. Mieluummin kuin maksetaan kokeneille erikoislääkärille pieni korotus niin suljetaan 10 leikkauspöytää kun viisi nukutuslääkäriä lopettaa työt vuodenvaihteessa. Virolaisia lääkäreitä muuten koskevat samat työehtosopimukset kuin suomalaisiakin eli samat palkat heillekin kuuluvat.


    • adult

      Niin, opiskele itse lääkäriksi ja hae ulkomaille duuniin. Saksassa, Norjassa ja jenkeissä varmasti maksetaan kovasti.

      Suomessa kunnallissektorin lääkärien palkat ovat huonot, suhteessa koulutustasoon ja työmäärään.

      Kyllä mäkin olisin hävittäjälentäjä, mutta kun on huonot hampaat ja silmälasit.

    • lääkärin sisko

      Lääkäreiden työmäärään ja koulutukseen nähden palkka ei ainakaan julkisella sektorilla ole kummoinen. Kyllä lääkärit arvostuksensa ja rahansa ansaitsevat, sillä sitä vastuuta ja stressiä, jota heidän työnsä aiheuttaa, on vaikea ulkopuolisen ymmärtää.

    • Hannu K Arpo=kaveri lekurina

      BUrana on tainnut lukea liikaa panettelukirjoituksia, tai jopa katsonut surkeita dokumentteja tv:sta.Kuten tuossa on todettu , niin peruspalkka lääkärillä esim.sairaalassa on tuo 2400-2500 e/kk eli 15 egeä tunnissa. Jos sähkömies käy kotonasi kuppaamassa, maksat 40 egeä kilometrit alvit.Kummanko koulutus on pidempi kenties? Entäpä kun esim.lääkäriksi valmistuu 30-vuotiaana opintovelkaisena ? Siinä vaiheessa perusduunarilla amiksen jälkeen on jo maksetut asunnot ja auto (jos kapakassa ei ole kurkustaan kaikkea alas saanut juotua).On tunnettu tosiasia, että suomalaiset ovat helvetin kateellista kansaa ja työllä Suomessa ei rikastu.Eikä sitäpaitsi kaikista toimenpiteistä palkkioita makseta, huuhaata puhua sellaista.
      Minäkin olen sairaanhoitaja, tyytyväinen suhteessa palkkaani.Nöyryys lähtee meistä itsestämme, ja arvostus myös. Eipähän tarvitse olla kaikesta loppupelissä vastuussa niinkuin lexut, vaikka omista tekemisistään olenkin.
      Ja jos Burana ei Buranalle auta, ota vaikka opiaatteja.Taitaa sinua kuitenkin perusvituttaa niiden tikkiesi kanssa jotta jää nyt yöunet ottamatta.

      • lääkäri kuppaa olan takaa

        sähkömies ansaitsee todella vähän. se on liikeyritys joka vie rahasi. sähkömiehen peruspalkka on todella pieni, päivätöissä ei jää monellakaan paljon yli 1300 e käteen kuukaudessa tavallisissa pikkufirmoissa. isommat toki maksaa vuorolisineen enemmän mutta paperin palkkoin ei voi verrata.

        minäkin olen sairaanhoitaja ja tiedän paljonko jää vuorolisineen ja ikälisineen (kaikki) käteen/kk. se on kuule noin 1450 e.

        kyllä lääkärillä jää moninkertaisesti enemmän ja saa jäädäkin. mutta kun lääkärien tehtäviä on siirretty hoitajille niin hoitajien olisi saatava siitä korvaus.

        puhumattakaan kätilöista ja terveydenhoitajista. työ on vaativaa mutta matalasti palkattua.

        sairaanhoitaja on suomessa elukka ja elukkana pysyy. sairaanhoitaja tienaa paljon vähemmän kuin muut vuorotyöntekijät ja kaduttaa etten mennyt aikoinaan paperille siivoojaksi.

        sairaanhoitajillakin on pitkistä opinnoista suuret opintovelat. mutta palkka on niin pieni ettei opintovelan maksun jälkeen jää edes laitosapulaisen palkkaa käteen.

        nyt kun vielä tulee kuntakohtaiset hyvänmiehenlisät käypi niin että päivätöissä oleva sairaanhoitaja tienaa vähemmän kuin perushoitaja tai lähihoitajat. vastuu ja työtehtävät ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat.


      • sähkäri
        lääkäri kuppaa olan takaa kirjoitti:

        sähkömies ansaitsee todella vähän. se on liikeyritys joka vie rahasi. sähkömiehen peruspalkka on todella pieni, päivätöissä ei jää monellakaan paljon yli 1300 e käteen kuukaudessa tavallisissa pikkufirmoissa. isommat toki maksaa vuorolisineen enemmän mutta paperin palkkoin ei voi verrata.

        minäkin olen sairaanhoitaja ja tiedän paljonko jää vuorolisineen ja ikälisineen (kaikki) käteen/kk. se on kuule noin 1450 e.

        kyllä lääkärillä jää moninkertaisesti enemmän ja saa jäädäkin. mutta kun lääkärien tehtäviä on siirretty hoitajille niin hoitajien olisi saatava siitä korvaus.

        puhumattakaan kätilöista ja terveydenhoitajista. työ on vaativaa mutta matalasti palkattua.

        sairaanhoitaja on suomessa elukka ja elukkana pysyy. sairaanhoitaja tienaa paljon vähemmän kuin muut vuorotyöntekijät ja kaduttaa etten mennyt aikoinaan paperille siivoojaksi.

        sairaanhoitajillakin on pitkistä opinnoista suuret opintovelat. mutta palkka on niin pieni ettei opintovelan maksun jälkeen jää edes laitosapulaisen palkkaa käteen.

        nyt kun vielä tulee kuntakohtaiset hyvänmiehenlisät käypi niin että päivätöissä oleva sairaanhoitaja tienaa vähemmän kuin perushoitaja tai lähihoitajat. vastuu ja työtehtävät ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat.

        kyllä nyt joka sähkärillä jää vähintään 2000 euroo käteen kuussa ehkä oppisopimuskaverit saa ton 1300 euroo


      • jäbä

        Muijani valmistuu lääkäriksi parin kk päästä. Työpaikka jo tiedossa ja palkka 5600eur/kk.
        kiitos hei!


    • minä

      Etkö muka ole tietoinen siitä, että lääkäreiltä mennee myöskin paljon veroa. Itse en ole yhtään katkera lääkäreiden palkoista, sillä TIEDÄN heillä olevan erittäin vaativa ja uuvuttava työ. Monet lääkärit päivystävät jatkuvasti, niin että yksityiselämä kärsii. Arvostan heidän työtään. En kyllä itse haluasi olla siinä ammatissa. Sitä paitsi jos on älykäs ja valmis opsikelemaan pitkään, niin miksipä sitä ei palkittaisi myöhemmin.

    • 99GLi

      Esim. todistuspalkkio on jotain 18e ja lääkäri voi vaan sanoo saneluunsa, että "kopioidaan tämänpäiväinen sairaskertomusteksti lausuntoon, allekirjoitus se ja se". Ja konekirjoittaja tekee koko työn!!! Ja toi 18e menee verottomana lääkärille. Onko ihan oikein?

      • Lekuri

        Esimerkiksi lääkkeen korvattavuuden saamiseksi tehdystä palkkiosta veloitetaan asiakkaalta 22 euroa. Lääkärille maksetaan 10,66 euroa josta jää käteen veron jälkeen noin 6,40 euroa (lisätöistä menee kovempi vero). Riippuu tietysti alasta mutta jos kuuden kuukauden aikana on tullut tehtyä kaksi tuollaista todistusta niin kannattaako olla kateellinen? Todistukset kirjoitin itse. Sitä paitsi jos teksti kopioidaan niin eihän siinä tule juuri lisätyötä konekirjoittajalle. Konekirjoittaja on paljon vihaisempi jos pitää kirjoittaa erikseen täysin erillinen sanelu todistusta varten.


      • yxxy

        mitään palkkiota ei saada verottomana. Suurimman osan sihteerien työstä tekee lääkäri nykyään itse, kun sihteereistä on tehty tietokone- / ohjalma-asiantuntijoita. Sanelut tulisivat "puhtaaksikirjoitettuina" jonkun alan kirjoittamiseen epäpätevän yleistoimistohenkilön kirjaamina joskus reilun kahden viikon viiveellä ja sitten niiden korjaamiseen menisi sama aika kuin että itse kirjoittaisi eikä sellaiseen tosiaankaan ole aikaa. Tietokoneohjelmat eivät toimi, koneet ovat hitaita. Sitä vain palvellaan tietokonetta eikä tehdä oikeaa lääkärin työtä.

        Itse saan 4984 euroa bruttona >30 vuoden kokemuksella ja kolmen spesialiteetin lääkärinä. Siinäpä sitten olen tukirankana sairaalalle, perehdytän kandit, laillistuvat ja erikoistuvat oikeaan työhön, opetan toimenpiteet ja todistukset, otan ne vittumaisimmat joulun ja muiden pyhien päivystykset, joustan työajoissa ja kesälomissa. Päivystyskorvaukset ovat suorastaan naurettavat eikä niitä kannata ottaa rahana. Otan ne vapaana, jos vain joskus (tulevaisuudessa) siihen on mahdollisuus. Toimenpiteitä ja todistuksia ei ehdi kirjata tietokoneelle, joten niistäkään ei sitten makseta. Työnantajan "säästötoimet" vievät mahdollisuuden tehdä työtä tehokkaasti. Poliittisten päättäjien asiantuntemattomuus maksaa turhaan vuositasolla miljoonia tässäkin kunnassa.

        Niin, miksiköhän olen irtisanoutumassa kunnallisesta virastani?


      • xyyx
        yxxy kirjoitti:

        mitään palkkiota ei saada verottomana. Suurimman osan sihteerien työstä tekee lääkäri nykyään itse, kun sihteereistä on tehty tietokone- / ohjalma-asiantuntijoita. Sanelut tulisivat "puhtaaksikirjoitettuina" jonkun alan kirjoittamiseen epäpätevän yleistoimistohenkilön kirjaamina joskus reilun kahden viikon viiveellä ja sitten niiden korjaamiseen menisi sama aika kuin että itse kirjoittaisi eikä sellaiseen tosiaankaan ole aikaa. Tietokoneohjelmat eivät toimi, koneet ovat hitaita. Sitä vain palvellaan tietokonetta eikä tehdä oikeaa lääkärin työtä.

        Itse saan 4984 euroa bruttona >30 vuoden kokemuksella ja kolmen spesialiteetin lääkärinä. Siinäpä sitten olen tukirankana sairaalalle, perehdytän kandit, laillistuvat ja erikoistuvat oikeaan työhön, opetan toimenpiteet ja todistukset, otan ne vittumaisimmat joulun ja muiden pyhien päivystykset, joustan työajoissa ja kesälomissa. Päivystyskorvaukset ovat suorastaan naurettavat eikä niitä kannata ottaa rahana. Otan ne vapaana, jos vain joskus (tulevaisuudessa) siihen on mahdollisuus. Toimenpiteitä ja todistuksia ei ehdi kirjata tietokoneelle, joten niistäkään ei sitten makseta. Työnantajan "säästötoimet" vievät mahdollisuuden tehdä työtä tehokkaasti. Poliittisten päättäjien asiantuntemattomuus maksaa turhaan vuositasolla miljoonia tässäkin kunnassa.

        Niin, miksiköhän olen irtisanoutumassa kunnallisesta virastani?

        Toi on niin totta. Takana 15 vuotta erikoislääkärin työtä pääasiassa kuntapuolella, kohta alkaa riittää. Palkka 15% huonompi.


    • Kirurgi, KYS

      Esittämäsi väitteet eivät kaikki pidä paikkaansa. Elä levitä väärää tietoa lähimmäisestäsi.
      Minulla on peruspalkka, en saa mitään potilaskohtaisia lisiä, vaikka leikkaan, kierrän osastopotilaita ja otan vastaan polilla potilaita.
      Vain päivystyskorvauksen saan työajan ulkopuolella ja lisäksi tehdyistä päivystyksistä.
      Mutta opettajien ja hoitajien liian pienistä palkoista olen kanssasi samaa mieltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe