...käynnistää yt-neuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä osana keskittämis- ja tehostamistoimenpiteitä. Neuvottelut koskevat korkeintaan 160 työpaikkaa Suomessa, Ruotsissa ja Keski-Euroopan pisteissä. Kuten aikaisemmin on ilmoitettu, toimenpiteiden odotetaan vaikuttavan noin 200-250 työpaikkaan, mukaan luettuna ManPowerille 1.5.2005 siirtyneet 71 lähitukipalveluhenkilöt.
TietoEnatorin osavuosikatsaus 1/2005 (1.1. - 31.3.2005)
Katsaus on laadittu IFRS-laskentastandardien mukaisesti.
. Liikevaihto kasvoi edellisvuoden vastaavasta jaksosta 7 % ja oli 408,1
(380,5) milj. euroa.
. Liikevoitto (EBIT) oli 36,1 (41,9) milj. euroa eli 8,9 % (11,0)
liikevaihdosta, liikevoitto (EBITA) oli 9,3 % liikevaihdosta.
. Voitto verojen jälkeen oli 23,9 (29,6) milj. euroa.
. Osakekohtainen voitto oli 0,31 (0,36) euroa.
Mielenkiintoinen kohta tuo "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" kun VOITTO verojen jälkeen tänä vuonna on 23 900 000 euroa.
Näköjään osakkeenomistajat on pidettävä tyytyväisenä hinnalla millä hyvänsä.
Veikkaukseni
110 on Tietotehtaan ilmoitus Kilometritehtaalle Suomessa lähetettävistä tuotannon duunareista. Veikkaan itse, että 55 on vittuilu varaa ja teurastamoon lähtee vain 55. Entä te?Johtajille kenkää
Ei mitään aavistusta, toivottavasti kaikki kenkää saavat ovat henkilöstöjohtajia ja muita jotka ovat onnistuneet suunnittelemaan noin päin persettä henkilöstöresurssit että yritys on maksanut turhaan ihmisille palkkaa ja joutuu laittamaan niitä pihalle koska niille ei ollutkaan käyttöä.Täysin holtitonta tämmöiset yt-neuvottelut missä yritykset tekee hillittömiä voittoja - eli ei ole kyse mistään taloudellisesta tilanteesta vaan johtajat ovat vaan olleet niin käsittämättömän huonoja suunnittelemaan resursseja että ovat palkanneet firmaan turhaa työvoimaa.
Pölkylle tämmöiset johtajat perhana ja lopettakaa se työntekijöiden raiskaaminen, eivät he voi kuvitella työnhakutilanteessa että johtaja on niin umpihölmö että ei tajua että jos jotain tehtäviä voi hoitaa olemassa olevalla henkilöstöllä niin sitä ei tarvita lisää.
JOhtajat haluavat itselleen enemmän
rahaa. Siitä on kysymys. Raha ratkaisee tässäkin. Tietoenator on myöskin korruptioyritys joten siitä kannattaa pysyä kaukana muutenkin.55+irtisanoutuvat
Mainitsemasi luku voi olla virallisesti irtisanottavien määrä, mutta sen lisäksi "itse irtisanoutuvia" tulee olemaan vähintäin 25. He irtisanoutuvat "vapaaehtoisesti" pienen tukipaketin kanssa. Ja tätä jatkuu senkin jälkeen kun YT:t virallisesti päättyvät. Sitähän se on ollut PN:ssä viimeiset vuodet. Hiljaa ja hissukseen, muutama kerrallaan.Osakkeenomistajien selän taakse
"Näköjään osakkeenomistajat on pidettävä tyytyväisenä hinnalla millä hyvänsä."Blaah. Se on se johto, joka piiloutuu osakkeenomistajien selkien taakse.
Osakkeenomistajana voin kertoa, että kun tiedot huoonosta tuloksesta alkavat vuotaa markkinoille niin osake vain menee myyntiin ja kenties positio shortin puolelle. Ei siinä sen kummempaa ja toivottavasti ei tullut tappiota.
Johdollehan tuo merkitse suoraa ansiomenetyksen uhkaa, koska optioiden arvo laskee, jos kurssi laskee myyntien seurauksena. Minun tehtäväni ei tietenkään ole syöttää heitä, kuten työntekijöiden.
On edelleenkin hyvin harvinaista, että johto saisi potkut huonon tuloksen takia. Varsinkin Tietoenatorin tapaisessa firmassa. Heikoimmalla oleva henkilöstöryhmä joustaa. Se on palkollisten keskinäinen juttu, miten he leikkivät tuolileikkejä musiikin lakatessa. Jos väärä tyyppi saa potkut niin osaketta myydään vastaisuudessakin alempaan hintaan ja päinvastoin.
tulos
Osakkeenomistajana osaat varmaan sanoa, oliko TE:n ensimmäisen neljänneksin voitto liian pieni?Ja kannattaako sijoittaa firmaan, joka haalii uusia asiakkaita, mutta lemppaa niitä hoitavat ihmiset ulos, kun muutenkin jo natisee liitoksissa?
yli 11000 euroa osinkoa
Minusta TE on hoitanut hommat hyvin, koska oli varaa maksaa euro osakkeelta. Olen aivan tyytyväinen viime vuoden tulokseen.TE on perseestä
Itse olen TE:llä osastolla, jossa töitä on niin paljon kun ikinä kerkeää tehdä. Ylitöitä,yötöitä, iltatöitä. Ylimääräistä työtä on lähes jokaisella työntekijällä, joten mielestäni
on turha väittää syitä tuotannollisilla syillä. Täällä on suoraansanoen miehistövajaus.
Taloudelliset syyt ? TE:n tuottama voitto Q1 (3kk) noin 36me. Meneepä tosi heikosti!
TE muutti organisaatiotaan tammikuussa, jonka jälkeen työtehokkuus on kärsinyt
huomattavasti josta veikkaan myös kannattavuuden kärsineen. Johtajat vain päättivät mennä ITIL mukaiseen organisaatiorakenteeseen, joka ei toimi.
Kukaan ei tiedä mitä on tekemässä, keneltä pitäisi kysyä neuvoa, miten asiat tulisi hoitaa.
Asiakkaille ei ole saanut kertoa uudesta organisaatiomallista, jossa asiakkaiden hosting koneilla ei ole enään vastuuhenkilöitä. Yksiköt ovat jaettu liian pieniin osiin ja asiat sekä ongelmat poukkoilevat edes takaisin.
Ovat pelänneet asiakkaiden reakointia, ja syystä. Vikatilanteiden reakointiajat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti.
Kukaan ei enään tunne ympäristöjä, joita hoidetaan ja tämä tuo mukavan jännitysmomentin työilmapiiriin.
Aiemmin vasteajat olivat max 5min, kun koneen vastuuhenkilö hoiti mahdollisen ongelman asiakkaan ympäristössä. Vastuuhenkilö myös tunsi ympäristönsä kuin omat taskunsa, nyt ei kukaan.
Nyt vielä laitettiin YT:t päälle sen vuoksi ettei TE:n johtajat osaa hoitaa asioitaan. Huh !! Ja tästähän kärsii vain työntekijät, eivät itse syypäät eli TE:n johtoporras (mikä on pitkä kuin nälkävuosi).
Parasta tässä on se, ettei ammattiliitto älähdä tai reakoi asiaan millään muotoa. Työntekijät odottavat vähintään ammattiliiton jyrähtämistä ja ylityökieltoja YT:n aikana. Mutta ei! Ei mitään kommenttia asiasta. Ihmettelenkin mitä ammattiliitoilla nykyään on virkaa, kun nykyään voi liittyä pelkästään kassaan, ilman liittojen raha-automaattejakin.
Kirjoitan tämän sen vuoksi, koska #%¤"&#¤ tuollainen työnantajan käytös, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin karjaa ja kaikki revitään nykyään työntekijöiden selkänahasta.
Itse aion pitää ylityökieltoa YT neuvottelujen aikana, koska AY-liike ei asialle tee näköjään mitään niin pitänee reakoida ongelmaan itse.
Kutsun myös muut TE:läiset mukaan ylityökieltoon. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, tuleeko kenkää vai ei. Nyt on mitta täynnä. En suosittele kenellekkään työnantajaksi TE:tä, en edes pahimmille vihollisilleni (jos niitä sattuisi olemaan ;-)
Jätä nimimerkkisi alle ja tule mukaan tukilakkoon...
TE on perseestä
Tunnustan kuuluvani kyseiseen firmaan.Meikäläinenkin tekee duuneja, jotka organisatoorisesti ajatellen ei edes mulle kuulu. Seikka, joka hyvin pitkälti kertoo työvoiman tarpeesta. Mutta silti suomessa kenkää 110 henkilölle, kun meitä liikaa on.
Jalkapuu puhuu pelkkää asiaa, olen samaa mieltä joka ikisestä asiasta. Luulisi kieltämättä liittojen ottavan hieman enemmän kantaa, kun porukkaa lyödään pihalle vedoten mm. taloudellisiin syihin ja silti vuoden ensimmäisen neljänneksen VOITTO ilman veroja on yli 35 000 000 euroa !!!
Liitto voisi laittaa edes ylityökiellon päälle, sen vaikutus TE:ssä olisi aika mielenkiintoinen, koska ylitöitä tehdään todella paljon.
Saa nähdä milloin liittoon kuuluvat rupeavat niistä eroamaan, koska ei sieltä tunnu juurikaan mitään tukea saavan. Vai pitäsköhän liittyä paperiliitoon... no vitsi.
Jalkapuun ylityökieltohanke on loistava, siihen liityn välittömästi. Ylitöihin en koske YT neuvottelujen aikana.
Ahneudella on rajansa
Samassa perseessä ollaan töissä ja töitä riittää, mutta niitä ei tehdä. Eikä varsinkaan ylitöitä.Irtisanomisethan johtuvat tehtävien uudelleen sijoittamisesta halpoihin maihin. Homma on ollut käynnissä jo pitkän aikaa. Samaan aikaan suomessa irtisanotaan ja ulkomailla palkataan kovalla tahdilla uutta porukkaa.
Ammattiliitto on niin pieni, ettei se kykene eikä uskalla puuttua tähän toimintaan. Eduskunta eikä hallituskaan tee mitään työpaikkojen virratessa ulkomaille. Samaa toimintaahan muutkin yritykset harrastavat. Työntekijöiden pitäisi itse puuttua ennen kuin on liian myöhäistä. Yleinen ulosmarssi kaikissa tällaista toimintaa harjoittavissa yrityksissä tulisi tarpeeseen.
vuosikatsaus 2004 kertoo kaiken
Jokainen TE:läinen joka on lukenut firmansa vuosikatsauksen 2004 julkisesta webistä, huomaa kyllä mihin suuntaan ollaan menossa. Siellä sanotaan suoraan, että v 2007 SUURIN OSA tuotannosta hoidetaan off-near shore toimipaikoista. (oli kyse sitten sovelluskehityksestä tai jatkuvista palveluista)Käytännön tasolla toimivat iki-aikaiset tuotantotalouden periaatteet. Tuotanto tehdään siellä, missä se on kokonaisedullisinta. Suomessa se ei ole sitä. Turha täällä on itkeä (itsekin TE:läisenä) kilpailijat ovat jo vuosia tuottaneet osan jatkuvista palveluista etelänaapurista ja jopa valtio-omisteiset isot yritykset ovat ulkoistaneet taloushallintoaan Baltian maihin.
Suomen (ja TE:n..) ainoa pärjäämisen mahdollisuus on olla riittävän tehokas kansainvälisessä kilpailussa, tuottaa bulkkityö siellä mistä sen saa edullisimmin (ei halvimmalla) ja keskittyä itse koko homman managerointiin JA asiakkaisiin.
Kolmannesta maailmasta ja kehittyvistä itä-euroopan uusista nousevista maista saa 110% motivoituneempaa ja eteenpäin menevää henkilökuntaa, siellä on yritteliäisyyttä, tahtoa nostaa omaa elintasoa ja samalla koko yhteiskuntaa. Ahneudelle henkilökohtaisella tasolla on suuri merkitys..
Mielenkiintoista nähdä mikä rooli jää taantuvalle Länsi-Euroopalle ja kulutushysteriaan perustuvalle Amerikan Yhdysvalloille (in god we trust ja muuta puppua)
Erton kommentti asiasta
Rinne: TietoEnatorin huolehdittava henkilöstöstäänTietotekniikkapalveluita tuottava TietoEnator Oyj ilmoitti tänään käyttöpalvelutoimintoihin kohdistuvista henkilöstön vähentämistarpeista. Yhtiön ilmoituksen mukaan työtehtävien vähentämistarve on Suomessa 110, Ruotsissa 45 ja Keski-Euroopassa 5.
”Henkilöstön vähentämistarvettaan TietoEnator Oyj perustelee taloudellisin ja tuotannollisin syin. Kuitenkin yhtiö on kokonaisuudessaan ja myös käyttöpalvelutoiminnot omana osa-alueenaan on tuottanut liikevoittoa n. 8,5 % liikevaihdosta”, paheksuu Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Antti Rinne. ”Yhtiön liikevaihto on kokonaisuudessaan kasvanut vuoden 2004 ensimmäisen neljänneksen luvuista vuonna 2005 7%. ”
Toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee
"TietoEnator Oyj hurskastelee tarjoamalla henkilöstölle tukitoimenpiteinä uudelleenkoulutusta, tehtävänsiirtoja sekä eläkeratkaisuja. Kuitenkin TietoEnator on toistuvassa YT-neuvottelujen kierteessä. Todistettavasti työntekijöiden uudelleensijoittaminen ei ole tähänkään mennessä toiminut. Toinen yksikkö ei tiedä mitä toinen tekee. Toinen yksikkö irtisanoo samaan aikaan kun toinen rekrytoi. Ihmisten poispotkiminen taloudellisten tukipakettien varjolla ei saa olla kokonaisratkaisu tilanteessa, jossa yhtiön taloudellinen tulos on selvästi positiivinen," Rinne muistuttaa.
"TietoEnator Oyjn yhteiskuntavastuu on kadonnut näkymättömiin. Jatkuvat YT-neuvottelut aiheuttavat myös tuottavuuden laskua. Pelon ja ahdistuksen ilmapiirissä ei voi olla hyvä työskennellä," Rinne toteaa.
ERTO seuraa tarkasti yhteistyössä luottamusmiesten kanssa YT-neuvottelujen kulkua. Ellei työnantaja käännä kaikkia kiviä työpaikkojen säilyttämiseksi, ERTO on valmis voimakkaisiinkin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.
STTK:lainen Toimihenkilöliitto ERTO edustaa 32 000 yksityisen sektorin palvelualalla työskentelevää asiantuntijaa. ERTOn jäseniä on mm. tietotekniikan palvelualalla, kuljetus- ja huolinta-alalla, mainos- ja markkinointitutkimusalalla, uusmediassa, sosiaali- ja terveysalalla, taloushallinnon alalla sekä monissa järjestöissä.
Sen kun näkis
Ja sen kun näkis että Erto tekisi jotain asialle. Ammattiliitot ovat kädettömiä, rahanahneita laitoksia.Jalkapuu puhuu asiaa
Jalkapuu puhuu täyttä asiaa, kuulostaa niin tutulta. Kaiken huippu tässä touhussa on ollut tuo itil vouhotus. Jengistä suurin osa on pistetty pakolla käymään itil-kurssit ja uskotaan että näin hyvä tulee.Ylitöiden varassahan tämä homma hyvin pitkälti toimii ainakin palvelinhallinnan osalta. Ylityökielto vaan käyttöön, niin asiakkaiden palvelutaso lopahtaa siinä määrin että saattaa pari reklamaatiotakin tulla..
ITIL?
Voisiko joku kertoa mitä tämä ITIL tarkoittaa? Sama kuin www.itil.co.uk? Mitä tämä on käytännössä merkinnyt Tenaattorin työntekijöille? Entä asiakkaille?ITIL = terveisiä perseestä
Jep, oikean paikan löysit. Sieltä voi jokainen lukea mitä kaikkea sisältää.Tässä käytännön kokemuksia:
Jaetaan yritys mahdollisimman pieniin osastoihin ja aletaan pompottamaan asioita ryhmältä toisille työkaluilla joilla ei tee mitään. Tässä mennään perse edellä puuhun, ja lujaa. Itse en ole nähnyt tästä ITIL:n mukaisesta toimintamallista mitään hyötyä tai positiivista sanottavaa, päinvastoin.
Organisaatio on tullut niin jäykäksi, että se vaikuttaa huomattavasti palvelutasoon heikentymisenä asiakkaille. Työntekijöiden työmäärä tuplaantunut, jokainen työntekijä on niin stressaantunut että ihmettelen jos kukaan ei ole vielä hakenut stressilomaa.
Asiakkaalle tämä kaikki näkyy toimenpiteiden huomattavana hitautena. Työn jälkikin on huonompaa, koska entisen 1 henkilön sijasta, asiakkaan ongelmaa ratkoo parhaimmillaan 4 henkilöä joista kukaan ei tunne asiakkaan ympäristöä, aiempia toimintamalleja tai tapoja hoitaa asioita.
Nyt kaikki aika menee paskanjauhantaan, epätietoisuuteen, odotteluun, korjauksiin, ihmettelyyn, vastuujakojen kanssa tappeluun osastojen välillä jne... Aina joutuu odottamaan jotain, että voi hoitaa sen pienen pienen osan omasta tontistaan.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että henkilöiden tietotaso tippuu entisestään. Kohta ei osata kuin pienen pieni alue omasta toiminta-aluestaan, joka ei ainekaan minun mieltä lämmitä.
No, itse etsin aktiivisesti uutta työpaikkaa muualta, jossa osataan arvostaa IT-alan työntekijää joka tuo kuitenkin loppujenlopuksi sen rahan talon kirstuun osaamisellaan. Löytyyköhän sellaisia paikkoja enään ?
Re: ITIL = terveisiä perseestä
Jaahas, tällaista...ITIL vaikuttaa jälleen yhdeltä "management fad"iltä, jolla yritetään liukuhihnaistaa tietoteknistä työtä. Ei niin, etteikö niissä olisi joitakin hyviä ideoita (esimerkiksi vaatimus paremmasta dokumentaatiosta), mutta aina ne lisäävät kustannuksia, ja ilman poikkeuksellisen hyvää toteutusta myös epäonnistuvat surkeasti.
Muistaako kukaan 90-luvun alkupuolen managementmuotia nimeltä "software factory"? Sen hurskas ajatus oli, että ohjelmointityö on mekanisoitava niin pitkälle, että sitä voidaan teettää massiivisia määriä halvalla, kouluttamattomalla ja asiaan perehtymättömällä työvoimalla. Ja lopputulos oli arvattavissa:
ohjelmoinnin inherentti kompleksisuus joutui asiasta täysin pihalla olevien myyntimiesten, speksaajien, esimiesportaiden, yms. hanskattavaksi, ja ohjelmoijat havaitsivat tekevänsä päällekkäisiä töitä, elävänsä olemattomien APIen päällä, jne. Ja tyypillisesti pätevimmät kubiikkelifarmeihin alennetut ja herkkusienihallinnoidut ohjelmoijat hakeutuivat vähitellen uusiin hommiin.
ITIL= samaa shittiä eri paketissa
Nämä kaikki TE:n xxx trendit ovat olleet samaa juttua eri näkökulmasta. Byrokraattista hallinnolista pelleilyä. Byrokratian ja hallinnollisen pelleilyn osuus talossa onkin valtava.Paranisikohan tulos jos keskityttäisiin olennaiseen?
Tulos paranisi
huomattavasti jos työntekijät saisivat tehdä töitä, eikä vain tapella byrokratian kanssa.Niin, ja purettaisiin tuo ITIL mukainen organisaatio sellaiseen joka toimisi. Nyt täällä on kaikki täysin sekaisin.
Kuten Lano sanoi: Tilanne on kestämätön!
ennuste konkka
Sonera otti ITIL:in käyttöön jo vuonna 2001..Heh heh!
" Nyt kaikki aika menee paskanjauhantaan, epätietoisuuteen, odotteluun, korjauksiin, ihmettelyyn, vastuujakojen kanssa tappeluun osastojen välillä jne... Aina joutuu odottamaan jotain, että voi hoitaa sen pienen pienen osan omasta tontistaan. "Mitäs tähän asti olet sitten tehnyt?
Enää eikä "enään"! Olet näköjään ihan oikealla alalla ja hierarkian portaalla, kun et näköjään osaa edes äidinkieltäsi..
samat fiilikset
Meillä ollaan menossa ihan samaan suuntaan kuin mitä kerroit. Epäilen että myös meillä ollaan implementoimassa ITIL'iä.Asiakasta tuskin haittaa se että palveluntarjoaja ei pysy vasteajoissa. Palvelun tilaajahan saa sanktioina rahansa takaisin.
Missä moraali?
Samana päivänä kun uutisoidaan 160 hengen vähentämisestä tuotannollis-taloudellisista syistä johtuen, ilmoitetaan hetkeä myöhemmin että löytyykin rahaa 82,2 milj. euroa AttentiV-yritysostoon:http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=726665
Nykyinen yt-laki on susi ja sitä käytetään törkeästi hyväksi. Suuryritykset kokeilevat selvästi missä menee raja "hyväksyttävälle" toiminnalle.
Päättäjät eivät juuri kommentoi asiaa. Monella heistä on luultavasti omia pörssisijoituksia joiden arvo vain kohoaa yt-neuvottelujen myötä.
Vertailukohde
Keväällä 2004 jouduin Nokialla yksin, yhden ihmisen salaiseen yt-neuvotteluun. YT-neuvottelut eivät koskeneet ketään muuta. Ei edes saman tiimin kolleegoitani jotka tekivät samoja tehtäviä kuin minä. Takana minulla oli kuitenkin yli seitsemän vuotta Nokialla, mm. eBusineksen rakentamisessa, tietoturvan tehtävissä, IP verkkojen ja infran ylläpidossa, taloushallinnon pääkäyttäjän tehtävät yms yms yms. vaikka miten pitkä lista.Hain noin 50 positiota irtisanomisaikanani, josta noin 20 olisi ollut aivan 1:1, ei olisi tarvittu mitään koulutusta tai perehdytystä. Nokia ei yrittänyt uudelleensijoittaa minua mitenkään vaan laittoi vastuun kokonaan, ja vain ja ainoastaan minun harteilleni. Hoidinkin oman osuuteni enemmän kuin hyvin. Esimieheni ylisti teknisiä pätevyyksiäni kun rekrytoivat managerit soitteli mutta teki selväksi että minua ei kannata palkata, henkilöstöosasto ohjeisti olla antamatta minulle mitään kirjallisena 'ettei jää todisteita' tms. Oikeudessa Nokian väite on että minulla ei ole mitään teoreettisia mahdollisuuksia osata mitään teknistä työtä.
Yritin melkeen vuoden ajan lopettaa häirinnän, otin asian esille ja kävin henkilökohtaisesti keskustelemassa Nokiatalolla myös operatiivisen henkilöstöosaston johtajan kanssa tilanteesta (sama mies joka lehdissä ja telkkarissa sanoo että mitään ongelmia ei ole) ja tein aivan selväksi että tämä on aivan järjetön tilanne - yhden ihmisen yt-neuvottelu. Operatiivisen henkilöstöosaston johtaja ei tehnyt mitään asialle vaikka oli aivan tietoinen tilanteesta. Samoin yhtiön lakimies oli tietoinen tilanteesta mutta ilmeisesti hänen mielestä tilanne oli lainmukainen koska ei reagoinut asiaan mitenkään.
Mikäli olisin laiminlyönyt työtehtäviäni niin olisi ollut helppo irtisanoa minut henkilökohtaisista syistä, mutta koska kolleegat ja asiakkaat kiitteli työpanostani ja sitoutumistani työtehtäviin näin ei olisi voinut tehdä. Ainoat ihmiset jotka olen suututtanut ovat ottaneet henkilökohtaisesti asioita joita olen tuonut esille jotka ovat töihin liittyviä asioita. Kuten koulutuksen puute, vakavia teknisiä ongelmia tuotantojärjestelmissä tms. Se on hyvin ikävää jos esimiesasemassa on ihmisiä jotka eivät osaa erottaa työasioita henkilökohtaisista asioista.
Työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies jotka yrittivät hoitaa tapaustani joutui *todella* vakavan häirinnän kohteeksi ja joutuu edelleen. Operatiivisen henkilöstöosaston johtaja itse jakelee yhdelle heistä kirjallisita varoitusta syyttä, keskeyttelevät heidän palkanmaksujaan, jatkaa maksua, keskeyttää jne. ja sama herra sanoi äskettäin televisiossa että heille on yhteistö tärkeätä luottamusmiesten kanssa. Vaikka todellisuudessa, mistä löytyy dokumentitkin Nokialla pyritään työntekijäliitoista eroon.
Esimiesten suunnalta kestin häirintää vuoden ennen tätä minun salaista yhden hengen yt-neuvottelua, ja tiesinhän minä että järjestävät niin että minä en saa enää töitä Nokialla (tänäpäivänä tiedän jo miten tämä hoidettiinkin). Nyt sitten ollaan menossa oikeuteen 30.5.2005. Voitte kuvitella että otin tämän aika henkilökohtaisesti yhdessä vaiheessa, mutta nykyään otan tämän vain yhtenä lisää elämän oppituntina siitä miten kieroja ja törkeä ihminen pystyy olemaan toiselle.
Nokia tarjosi 12kk palkkaa sovinnoksi, mutta tämä ei käy nyt päinsä. Tämä ei ole enää rahasta kiinni. Asia nyt vaan on niin että laki koskee myös suurta ja kaunista Nokiaa, ja tämmöiset häiriköt tuossakin yrityksessä jotka tukee ja tekee tämmöistä pitää joutua vastuuseen tekemisistään. Tämä karkaa ihan käsistä muuten. Typerintä tässä on se että tämä olisi ollut sovittavissa jo aikoja sitten, mutta ei rahalla. Jos Nokia olisi oikeasti miettinyt hetken niin asia olisi sovittu ajat sitten. Minun ensimmäinen ehto sovinnolle olisi ollut puolueeton työryhmä tutkimaan häirintä ja kiusaustapauksia Nokialla jotta niihin ehdittäisiin puuttua ennenkuin yksittäinen henkilö romahtaa tai että asiat venyy oikeuteen asti mutta tämä torjuttiin kylmästi.
Onneksi tietoenator ja muilla tällähetkellä YT neuvotteluissa olevat ovat porukassa, ja on ehkä vähän enemmän tukea yrittää järjestää näitä asioita kun minä taas teoriassa tappelen yksin pientä Nokiaa vastaan. Sanoin tuossa joku kuukausi sitten että en enää vuodata tätä minun asiaani tällä foorumilla, mutta nyt esimerkiksi tämän TE:n yt-neuvotteluiden kohdalla on jännä verrata mikä on oikein ja mikä on väärin ja ripustaa oma yhden ihmisen salainen yt-neuvotteluni vertailukohteeksi. Sitä en kyllä käsitä miksi se olisi niin törkeän salaista että jossain suurissa yrityksissä tapahtuu häirintää työpaikalla? Isoissa yrityksissä on niin paljon ihmisiä että ihan varmasti semmoista on jokaisessa yrityksessä. Enkä käsitä sitä miksi näihin asioihin ei haluta puuttua. Tietoenatorin tapauksessa nyt tuskin on kyse mistään henkilökohtaisista asioista mutta uskallan väittää että minun irtisanominen johtui henkilökohtaisista syistä vaikka paperissa lukee "tuotannollinen ja taloudellinen" syy.
Hyvää alkavaa kesää kaikille, ja muistakaa mikä on teille oikeasti tärkeätä, vaikka miten v*tuttaisi. Jos kenkä sattuu heilahtamaan niin voitte vaikka nauttia kesästä ansiosidonnaisella päivärahalla silläaikaa kun liitto hoitaa irtisanomiseen liittyvät asiat. Elämä on kokemuksia, ja tämä on yksi niistä :)
Vielä lisäys
Ainiin, ja minua pyydettiin kouluttamaan kolleegani tehväiin koska hän ei välttämättä osaa kaikkea. Kolleega oli ollut sentään melkeen kolme vuotta talossa määräaikaisellaä työsopimuksella ja se vakinaistettiin juuri ennen minun irtisanomista.Ja lisätään vielä että minulta otettiin kaikki työtehtävät pois, oikeudet tietojärjestelmiin ja jopa kulkuoikeudet ennen yt-neuvotteluitakin. Joten eiköhän tuossa ollut jo aika selvä miten yt-neuvottelut "päättyy".
Ainiin, eihän ne edes päättynyt irtisanomiseen. YT neuvotteluni päätettiin ilman irtisanomisia mutta kuukausi niiden päättymisen jälkeen yks kaks irtisanottiin.
Tämä on aika surkuhupaisa tapaus omasta mielestäni. Paljon pahemmin ei voi kämmätä jotain irtisanomista, vaikka se sitten olisi jostain henkilökohtaisista syistä yksittäistä työntekijää kohtaan.
Re: Vielä lisäys
Hoppa kirjoitti: "Ainiin, ja minua pyydettiin kouluttamaan kolleegani tehväiin koska hän ei välttämättä osaa kaikkea."Tämä sinänsä on raskauttavaa työnantajan kannalta, sillä se tuo ilmi, että työtehtävät (~tuotanto) eivät vähentyneet vaan ne siirrettiin jollekulle muulle. Eli kyseessä ei ollut tuotannollinen syy, ja työnantajasi huomioon ottaen, tuskin myöskään menee läpi vetoaminen taloudelliseen syyhyn.
Näinpä
TietoEnatorhan kouluttaa kovalla kiireellä mm. tsekeissä väkeä hoitamaan samoja hommia, joita nyt ollaan vähentämässä.Näinpä
Regarding global sourcing, how much of PN’s services do you plan to deliver from Ostrava?The process of building up these services in Ostrava will take some time. It will start on a small scale, with some of the 24/7 server management and security services. In a few years time around 10% of PN services could be provided from Ostrava.
PN Service Centre Ostrava's target is to have production capability in October 2005. By that time we are aiming to have appr. 40-50 people in Ostrava trained and selected services areas successfully piloted with selected customers. By the end of the year we should have 75 employees in Ostrava's PN team.
Saas nähdä pitäskö työmiehenkin muuttaa Ostravaan töitä tekemään loppuvuodesta, siis mikäli haluaa töitä TE:ssä vielä tehdä. Nooo Ostrava lienee Helsinkiä halvempi paikka...
Mihin tämä kaikki johtaa?
Pelottaa ajatella sitä että jos tämä teknologiateollisuuden kehitys jatkuu näin niin mihin tämä päättyy. IT-ala on siitä huono ala että unix on unix myös Latviassa, C++ on C++ jopa Botswanassa. Jos pitää jotain IT alalla tehdä niin paikallisten yritysten helpdesk ja jotkut asennustehtävät on oikeastaan ainoa mitä ei voi viedä ulkomaille.Onhan se totta että jos haluat vaikka jonkun ison koodausprojektin tehdä niin senkun viet sen Intiaan ja kilpailutat siellä niin saat sen tehtyä yhtä nopeasti, maan parhaat koodaajat koodaa sen sulle ja puolet halvemmalla.
Mikäs on semmoinen ala mikä ei voi kadota suomesta? Nyt on ollut puhe siitä että metsäteollisuuskin teoriassa voisi muuttaa vaikka chileen jos haluaa.
Itse olen miettinyt tuota nuorisotyötä ja fyysistä turvallisuus-alaa. Se on semmoinen mikä oikeasti kiinnostaa IT-alan lisäksi ja positiivisena puolena, sitä ei voi ulkoistaa Kirgiisiaan, heh.
Re: Mihin tämä kaikki johtaa?
Loihe Hoppa siitä surkuttelemaan: "mihin tämä päättyy. IT-ala on siitä huono ala että unix on unix myös Latviassa, C++ on C++ jopa Botswanassa."Kultakello on kultakello on kello niin Sveitsissä kuin Kiinassakin, paperikone on paperikone Brasiliassakin, videopeli on videopeli niin Japanissa kuin Togossakin, vanhustenhuolto on vanhustenhuoltoa Gruusiassakin, jne. Ja mitä tästä opitaan: ei työntekijän kustannus aina ratkaise kaikkea.
Tottakai aina välillä hävitään jokunen työpaikka, mutta kyllä niitä aina välillä voitetaankin. Jos niitä hävitään paljon, alkaa kustannustaso nousta muualla (paitsi jos se perustuu orjuuteen). Näin on jo käynyt Intiassakin, ja epäilemättä hinnannousu jatkuu edelleen. Eivätkä kaikki alihankintakokemukset ole olleet positiivisia edes nykyisillä hintatasoilla.
Jep
Tarkoitin sitä että esimerkiksi nuorisotyö mistä itse olen kiinnostunut ei voi viedä ulkomaille. Jonkun koodausprojektin tai palvelun ylläpito tms. on paljon helpompaa viedä vaikka sitten Tsekkiin, mutta ei oikeen tietääkseni ole mahdollista tehdä jotain nuorisotyötä/ohjausta Suomalaisille nuorille Tsekeissä.Kai sitä on muitakin jotain tämmöisiä ihan massoja työllistäviä aloja jotka on pysyvästi Suomessa? Viranomaistyö/kunta/valtion hommat? Jotain rakennus-alan hommia varmasti pysyy aina suomessa ellei osteta ulkomailta työvoimaa suomeen rakentamaan tms. :)
Kommentoin lähinnä vähän tuon yhteydesttä mitä vaihtoehtoja itse olen tässä miettinyt IT-alalle, jossa iso osa työtehtävistä on vietävissä muualle. Pientä pähkäilyä tässä vaan, ei mitään sen vakavempaa.
Jatkokeskustelu
Voitaisiin jatkaa tätä keskustelua vaikka MSN tai IRC yli niin ei täytetä TietoEnator threadia tällä asialla :)IRCNetissä voi privata "hoppa" nickille tai joinia #hoppa kanavalle niin sieltä mut löytää, tai siten MSN ID Jouni_Hoppania@hotmail.com
Ihan mielenkiintoisia aiheita ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja näkökulmiakin näihin it-alan "uudistuksiin". Rohkeasti vaan juttusille jos kiinnostaa jutella enemmän.
bonukset
Koko systeemihän on irvokas. Voittoa yhä enemmän tuottava firma (taloudelliset syyt?) on kai laskenut, että "luvattuun" voittoon päästäkseen, on säästettävä tietty rahamäärä. No sehän saavutetaan irtisanomalla tietty määrä duunareita. Kyse ei ole siitä, että työntekijöitä olisi liikaa ja työtä liian vähän (tuotannolliset syyt?). Olisiko joku jäämässä ilman bonuksiansa, kenties?ERTO herätys! Paheksuva kirjoittelu ei auta ketään. Virallinen ylityökielto olisi hyvä vastine. Uudet asiakkaat otetaan vastaan poikkeuksetta ylitöinä.
Osakediilerit nettoavat juuri näillä paniikki-irtisanomisilla, kun kurssi saadaan hetkeksi näennäiseen nousuun. Mutta omaa oksaansa firma sahaa.
ERTOlle tiedoksi
Joo, on se kumma ettei ERTO tee asialle yhtään mitään. Laitoin mailitse tämän keskustelun linkin, jotta nekin tietäisi mitä duunarit haluu.Älä mene TE:lle
vaikka mielesi kuinka tekevi. Tuollaisia työntekijöitä sortavia yrityksiä pitää karttaa ja kaukaa.Toisaalta IT-ala on niin heilahtelevaa, että jos sinä nuorukainen keksit jotain muuta lempiammattia, valitse se.
Muut yritykset
Itse luulen että tällähetkellä kannattaa välttää kaikkia näitä suurempia it-alan yrityksiä. Ei ehkä kannata lähteä pelamaan yt-rulettia näihin yrityksiin. Työntekijänä saat asettaa vain yhden pelimerkin laudalle jossa on 10 000 numeroa :)Eihän tuo kovin vakuuttavaa ole jos yritykset kierrättää irtisanoo ihmisiä yt-neuvotteluissa ja heti perään palkkaa uutta väkeä samoihin tehtäviin. Jossain pienemmissä yrityksissä ei kyllä näin tehdä, ja silti ihan saman tasoiset palkat ja edut. Pääsee varmasti jopa itse paremmin vaikuttamaan yrityksen tuottavuuteen ja työn laatuun pienissä yrityksissä.
Jos ei ole tärkeätä että on jonkun ison firman asiantuntija tai tekee jotain tunnettua tuotetta tms. vaan enemmänkin se että se mitä tekee, vaikka olisi vähemmän tunnettua on hyvin tehty niin nokka kohti pieniä kasvuyrityksiä eikä isojen riistofirmojen raiskattavaksi. Isoihin firmoihin sitäpaitsi pesiytyy helpommin näitä "piippuhattu" työntekijöitä jotka haluaa näyttää kovin ahkerilta ja tärkeiltä mutta todellisuudessa ei voisi vähempää kiinnostaa yritys tai sen menestys kunhan itse saa paljon rahaa ja mainetta.
eroja yksiköissä
TietoEnator on varsin iso yritys ja sen yksiköt poikkeavat toisistaan huomattavasti. Ainakin osassa yksiköistä on viihtyvyyteen todella panostettu.Eli kannattanee ainakin tutustua yksikköön johon on hakemassa.
Lisätietoja kaivataan
Kerro missä yksikössä on noin auvoista, niin osaan hakea sisäistä siirtoa vähemmän tuuliselle paikalle :)Korkeamman tuottavuuden osastot
Eli jos olet tietoenatorilla tiedät että tietoenatorin SBU:t "rankataan" eli kun löydätsieltä 10 parhaan joukossa olet turvasssa...
Ongelma vaan otta että tätä kestää ainoastaan niin kauan kuin sinun osastosi menestyy.
Yksikköjen erot pienenemässä...
...Mutta vaan kun käytännössä tällä hetkellä on menossa "yhdenmukaistamisprosessi". Pilkotaan toimivat kokoonpanot ja kaadetaan kaikki samaan poppooseen, mistä on sitten helppo pistää sakki nahkurin orsille. Systeemistä tehdään tarkoituksella niin kasvoton, ettet vahingossakaan edes tiedä ketä syytät potkuista. Toki tuotannosta on vara vähentää, IT-firma tarvitsee vain nohevaa keskijohtoa ja prosesseja:)Herrakerho PN?
Niin, olisikoTE:ssä PN sellainen herrakerho,
jossa monista eri fuusioista
kerätty (pikku)herraporukka koittaa
säilyttää vain oman paikkansa
ja viis veisaa (koska ei osaa)
muusta yhtiön kehittämisestä, varsinkaan
konsernitasolla.
Muut TE:n yksiköt ehkä
perinteisesti keskittyvät
ammattitaitoisemmin itse
töihin ja ehkä jonkin verran
välittävät työntekijänkin
kehittymisestä.
TE_sta_onnellisesti_poistunut
Kuulin tänään töissä
kuulin tänään omalla työpaikalla (ei TE tai Nokia) että TE palkkaa tälläkin hetkellä vuokratyöntekijöitä esim. softatestaukseen.Omasta mielestäni tälläinen on todella syvältä. Muutamalle vuokramiehelle omalla työpaikalla tälläisiä hommia oli jo tarjottukin. Liksa kuulemma vuokramieheksi hyvä, mutta vaikka oma palkka talon kirjoilla onkin surkea ja määräaikainen sopimus vielä, niin itse en kyllä moiseen sirkukseen lähtisi.
nykymenoa
Henkilöstövuokrausfirmat ovat tietotekniikan opiskelejoille ainakin omien kokemusten perusteella lähes ainoa keino saada alan töitä ilman suhteita tai tuuria.Itse olen juuri valmistunut amk-inssi ja useampikin luokkakaverini on päässyt henkilöstövuokrausfirman kautta töihin, kun suoraan firmoihin ei oteta edes haastatteluun. Itsekin olen vuokrafirman haastattelussa käynyt, ja luultavasti saan itsekin sitä kautta töitä.
Perseestähän tämä on, mutta ennemmin näin teen kun lehtiä alan jakamaan.
Jep
Juu, tiedän. Itse olen vuosi sitten valmistunut elektroniikkainssi. Testaushommia teen määräaikaisella sopparilla. Vuokrafirmoja suostun käyttämään kuitenkin vasta hädässä. Niin pahaa kusetusta se omasta mielestäni on. IT-alalla on jotain vialla ja pahasti. Onneksi en sentään ole puhtaasti alan ihminen.It-ala toimii keihäänkärkenä
varmasti vuokratyövoiman käyttö ja määräaikaiset sopparit tulevat lisääntymään entisestään tulevaisuudessa. Varsinkin testaus + perus koodaus on niitä hommia, joihin firmat ei paljoa omia resursseja satsaaIT ala loi globalisaation
Ilman IT alan huimaa kehitystä viimeisen kymmenen vuoden aikana ei koko globalisaatiota edes olisi. Koko homma perustuu tiedon nopeaan siirrettävyyteen koko pallolla. Nopeat tietoverkot ovat globalisaation ydin.Globalisaatio
Niin omasta mielestäni tämä on globaali suuryritysten ja miksei vähän pienempienkin linja:-tuotanto kehitysmaihin
-ulkoistetaan suoraa tuottoa tuottamattomat palvelut
Johtaa:
-sadat miljoonat kehitysmaalaiset ottavat varmasti huokean palkan töitä vastaan useita satoja vuosia -> meidän 'parempiosaisten' on laskettava palkkavaatimuksiamme pysyäksemme kilpailussa mukana (tähänhän työnantajat ovat määrätietoisesti pyrkineet vuosikymmeniä)
-ulkoistuksilla saadaan puristettua pikkuyrityksissä kulut minimiin, aina tulee joku, joka tekee vähän halvemmalla
Kyseessä siis globaali leikki, kuka 'tuunaa' yritystoimintansa näyttävimmäksi tuottokoneistoksi omalle itselleen / lähipiirilleen.
Henkilöstövuokraus, josta purnataan, on vain pieni mukava porras helpottamaan ja jouduttamaan tätä kulkusuuntaa, jonka EU, USA yms. taloudelliset yhteistyötahot ovat saaneet vihdoin liikkeelle..
Globalisaatio .. jatkoa
Ja veikkaan, että vaikka ihmisluonne haluaisikin toimia oikein - jos olisimme itse samassa asemassa, näkisimme asiat todennäköisesti myös vähemmän solidaarisesta näkökulmasta: emmehän ruokakaupassakaan halua maksaa kuin vain sen, mikä on aivan pakko?Eli voiko tässä sitten rimpuilla asiassa suuntaan tai toiseen..
Re: IT ala loi globalisaation
Globalisaatio oli kovassa vedossa jo ennen IT-alaakin, ja se olisi kyllä tapahtunut IT-alasta riippumatta puhelimen ja faksin avulla. Paljon merkittävämpiä tekijöitä ovat mm. kansainvälinen konttiliikenne (mahdollistaa tavaran siirtämisen hämmentävän halvalla), vapaa kauppa, siirtomaa-aikojen jälkeensä jättämät paikoittaiset osaamiskeskittymät (Hong Kong, yliopistot), sekä monin paikoin lainsäädännön porsaanreiät (esimerkiksi ympäristönsuojenlun ja työsuojelun suhteen) tai ilmainen orja-, vanki-, tai velkavankityövoima (jolla tuotantokustannukset voidaan pitää keinotekoisen matalina).Onko WTO sitten yhtään syyttömämpi globalisaatioon ainakin tällä hetkellä liittyvään sortoon ja inhimillisiin kärsimyksiin kuin mitä esimerkiksi Saksan rivikansalaiset olivat toisen maailmansodan aikana juutalaisista ja valloitettujen itäeurooppalaisten alueiden kansalaisista koostuvan vankityövoiman käyttöön?
toivottavasti sananlasku pitää paikkansa
Toivottavasti sananlasku pitää paikkansa:Ahneudella on paskanen loppu!
Sitäpaitsi niitä kavereita pitäisi niittää alas sieltä tyhjäntoimittaja johtoportaasta.
Tottakai tulosta aina täytyy saada enemmän kun on oma lehmä ojassa ja 'plussa pisteet' kolisee kukkaroon. Pitäisi ottaa vähän enemmän vastuuta toiminnastaan!
Sitäpaitsi nämä plussapiste-sankarit eivät ole yhtään enempää korvaamattomia kuin koko roskan heikoin lenkkikään...
nostetaan kytkintä
Kerätään porukka, nostetaan kytkintä, perustetaan oma firma, viedään asiakas mennessämme.Oma osakeyhtiö
Mukana ollaan
Voitaisiin hyvin kilpailla hintaedun turvin sekä palvelun laadulla. Mukana ollaan...Hyvä idea
Kaikki propellihatut pois korporaatioista ja auttamaan pieniä firmoja. Itse just tossa eilen yöllä kun testailin tommosta VoIP konseptia, tuli mieleen että eipä toi olis kovin kummonen juttu alkaa VoIP palveluntarjoajaksi :)Itse tekniikka on aika simppeliä, standardit vakiintunut ja infra kaikelle tälle jo olemassa. Ei tarvita enää kuin niitä VoIPin palveluntarjojia.
Tämä "virtuaalioperaattori" toiminta tulee olemaan tulevaisuudessa se konsepti mihin tämä menee. Isot ISP:t kuten Sonera, Elisa tms. keskittyy varmaan enemmänkin itse runkoverkkojen palveluihin. Näin ainakin voisi olettaa kun kaikki alkaa pyörimään IP:n päällä, erilaiset virtuaaliset verkot yhdistää ISPiden verkoissa liikkuvan datan omaksi loogiseksi verkoksi jne.
Mulla noita ideoita tulee ihan kokoajan, pitäisi alkaa aina kirjoittaa johonkin ideapäiväkirjaan koska varmaan jossain vaiheessa tulee noita toteutuskelpoisiakin ideoita.
Nostetaan vaan....
Mukana ollaan!Minä myös
Olen jo pitkään ollut koko TE:n touhuun täys.... nyt lähetään.... minä mukana..Tämäkin vielä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000012&posting=22000000008248410faktaa
faktoja kyseisestä yrityksestä:-Pieniä YT:tä on ollut jatkuvasti kuulemma tuo ilmoitettu vain pieniosa...
- Tietoenatori liputtaa pienenkannattavuuden toimintoja tsekkeihin ja intiaan. Esim koodareita ei palkata kuin todelliseen tarpeeseen
- Samalle osastolle jossa ollut YT:t palkataan uusia ihmisiä joilla valmís osaaminen
jne...
faktaa2
Tuossa edellisessä oli faktaa toisaalta yrityksen puolelta pitää sanoa että vuosituhannen vaihteessa tähänkin kyseiseen firmaan on otettu porukkaa jotka osaavat suurin piirtein käynnistää tietokoneen... Ja näistä pitää yrittää päästä eroon. Erään TE:n johtajan (entisen) suusta:"ensimmäisenä YT-neuvottelut koskee pysyvästi asiastyöhön soveltumattomia"...
Asiahan on nyt niin
että jos olet tarpeellinen ja osaava työntekijä ei sinulla ole mitään hätää. YT:llä poistetaan vain paskat organisaatiosta.Ei se ihan...
noinkaan aina mene!Työnantaja tässä tapauksessa on tehnyt seuraavaa:
Muutetaan organisaatio totaalisesti. Jaetaan henkilöt eri yksiköihin mielivaltaisesti, ja annetaan vain muutamalle yksikölle kaikki aiemmat duunit. Ja tästä ei edes keskusteltu työntekijöiden kanssa.
Odotellaan vähän aikaa ja laitetaan YT:t päälle, ja potkitaan ne ylimääräiset pois. Näin helppoa se on Suomessa järjestää laillisia potkuja.
Ja ne ketkä jää, potee syyllisyyttä sekä tapetaan työnteolla.
Joka vuosi työkuorma on kasvanut, ja nyt mennään jo ihmisen kestävyyden äärirajoilla.
Kuka on hyvä työntekijä?
Ongelma onkin siinä että varsinkin isoista yrityksistä löytyy paljon ihmisiä jotka vaan esittävät tekevänsä työtä. Jotkut ovat niin taitavia siinä että osaavat esittää tekevänsä töitä missä tahansa organisaatiossa tai tehtävissä. Samalla vieruskaveri voi oikeasti olla ylityöllistetty ja palamassa loppuun kun ei voi delegoida töitä kenellekkään koska "kaikki ovat ylityöllistettyjä".Itse väitän vielä että tämmöiset muka-työtä tekevät ihmiset ovat useammin niitä ihmisiä jotka mielistelee myös esimiehiä ja työyhteisöä kaikin mahdollisin tavoin jotta saisi entistäkin vahvemman sijan työyhteisössä. Nämä muka-työntekijät ovat sitä vaarallisinta ryhmää, koska voivat itse säätää sitä miten ylityöllistetyltä ja tärkeältä vaikuttaa kun taas rehellisesti työtä tekevät joskus saa töitä myös valmiiksi ja voi tulla jopa joku hengähdystauko välillä milloin näyttää toimeettomalta.
Sitten kun firmaan rapsahtaa yt-neuvottelut niin suurimmassa vaarassa on ensin ne jotka ei mielistele esimiehiään eikä ole töitä, toiseksi suurimmassa vaarassa ovat ne jotka tekee oikeasti töitä ja turvallisimmassa asemassa ovat ihmiset jotka mielistelee esimiehiään ja pystyy kääntämään "tärkeäys" ja "ylityöllistetty" nappulaa kaakkoon yt-neuvotteluiden ajaksi.
Yritysten tulisi keskittyä tarkasti siihen että ketkä työntekijöistä tekevät oikeasti töitä, ketkä ajattelee oikeasti yrityksen parasta - ja jopa niin pitkälle että ei mielistele esimiehiään vaan oikeasti ajattelee yrityksen parasta, koska esimiehet eivät aina ole oikeassa vaikka kuinka haluaisivat ja silloin heidän pitää pystyä ottamaan vastaan myös ajatuksia ja kritiikkiä mikä ei nuole heidän takamustaan. Nämä yritystä oikeasti ajattelevat resurssit ovat ne tärkeimmät!
Voitte olla varmoja siitä että mitä vähemmän esimiehet itse ovat oikeita työntekijöitä ja mitä enemmän ovat muka-työtä tekeviä niin sen epäreilummaksi menee irtisanomisjärjestys. Silloin vallitsee ihan suoraan tämä "puhtaan perseen hierarkia". Joku joskus on sanonut että "älä pure ruokkivaa kättä", pitää muistaa että ruokkiva käsi voi tässä tapauksessa olla myös oman tiiminsä muut työntekijät jotka luulevat että teet töitä, eikä yritys jossa on töissä.
Hyvä työntekijä ajattelee yrityksen parasta, uskaltaa ottaa esille asioita, uskaltaa kyseenalaistaa hulluja päätöksiä ja pitää itselleen tärkeänä että yritys voi hyvin, työt tulee tehtyä ja on itsekunnioitus tallella. Minua kyllä kaduttaisi niin helvetisti jos esimiehenä huomaisisin jälkeenpäin että pihalle on joutunut joku oikeasti työtä tekevä ihminen ja joku ruskeakieli muka-työtä tekevä olisi onnistunut huijaamaan mua.
Tämä on myös näiden ahneiden osakkeenomistajien etu että yrityksen oikeasti tärkeät ihmiset jää firmaan eikä ruskeakielet. Ruskeakielet ei väitä vastaan vaikka firma olisi ostamassa saturnuksen renkaan jos se on esimiehen idea tai vaikka pääomistajan idea, kun taas työntekijät jotka oikeasti välittävät yrityksestä varmasti kyseenalaistaa tämän ja ottaa asian esille.
Siinä vaiheessa kun tulee näitä ihan käsittämättömiä potkimisia ulos ja heti palkataan tilalle uutta väkeä niin on erittäin suuri vaara nimenomaan sille että lähtee väärät ihmiset pihalle, tai että ne jotka ovat niitä yritykselle oikeasti tärkeitä kypsähtää tähän touhuun ja lähtee muualle. Yksi hyvä "aito" työntekijä vastaa kymmeniä mukatyöntekijöitä.
Ja sitä mitä ei monet mieti, on että jos yt-neuvotteluissa irtisanotaan porukkaa, niin ruskeakieli voi järjestää niin että lähteekin ihminen joka tuo enemmän tuottoa yritykselle kuin mitä esim. 500 ihmisen irtisanominen säästää. Tämä on tarkkaa puuhaa saada ne oikeat ihmiset ulos talosta. Sitten kun huomataan että eipä tuo irtisanominen säästänytkään kovin paljoa niin järjestetään uusi yt-neuvottelu, ja taas voi lähteä joku tärkeä ihminen pihalle. Ja jos ei yt-neuvottelun seurauksena niin puhtaasti siitä hyvästä että tälle ihmiselle on tullut mitta täyteen yrityksen henkilöstöpolitiikasta ja yt-neuvotteluista.
YT-neuvottelut eivät aina ole se ratkaisu.
Tuo on pitkälti totta
Suomi tuntuu olevan ruskeakielisten jees jees -miesten luvattu maa. Ilmeisesti monille pikkupomoille on varsin tärkeää tuommoinen egon pönkitys. Ehkä jotkut (neuroottiset) pomot näkevät omia mielipiteitä omaavat alaiset uhkina itselleen ja hankkiutuvat näistä eroon tilaisuuden tullen yt-neuvotteluissa.Oma kokemukseni on, että kaikille esimiehille ei ole tärkeintä tulos, vaan näennäinen tehokkuus. Näin oli etenkin eräässä entisessä N-alkuisessa palveluntoimittajassa, joka sanoi "Seisovansa sanojesi takana."
Mitä tulee yt-neuvotteluihin niin niissä on myös yrityksen kannalta se vaara, että aloitekykyisimmät pelimiehet (ja miksei myös naiset) lähtevät ulos talosta lopputuloksesta riippumatta. Yritykset, jotka turvautuvat yt-neuvotteluihin, pitävät niitä varsin suurella todennäköisyydellä myös myöhemmin. Tällöin taloon jäävien tulevaisuus ei vielä ole mitenkään varmalla pohjalla, ei etenkään pörssiyhtiöissä.
Kehitys alalla on sen verran hektistä, että on todella lapsellista, mikäli luulee olevansa korvaamaton (myös tulevaisuudessa).
Turvotus poies
Joissain irtisanomisissa lienee kuitenkin kyse paljon yksinkertaisemmasta asiasta kuin mitä tämäkin threadi antaa ymmärtää; Ainakin it-alalla kaikilla suuryrityksillä on aina ollut, ja tulee aina sillointällöin olemaan, pakottava tarve karsia kuluja; välttämättä ei ole kyse mistään virherekrytoinneista tms. vaan yksinkertaisesti vuosien kuluessa turvonneesta henkilöstökulurakenteesta jota pitää tervehdyttää.Ainoa mikä tässä on hieman surullista on se että ne pihalle potkaistavat jossain määrin ilm. arvotaan, ainakin lähestulkoon kaikki. Jonkinlaisella YT-täsmäaseella saataisiin ne todelliset kulut eli työpaikoilla päivähoidossa käyvät siivottua pois. Vai joko tuo täsmäase olisi keksitty...?
Täsmäase
Tässä yksi ehdotus täsmäaseeksi. En tiedä onko se käytössä TietoEnatorilla, Nokialla tai missään muuallakaan. Saa kuitenkin ottaa käyttöön ihan vapaasti.1.
Ilmoitetaan YT neuvotteluiden alkamisesta.
2.
Työntekijöille tulee paniikki. Ruskeakielet alkavat nuolla. Ne joilla on oikeasti taitoja alkavat etsiä töitä muualta.
3.
Muualta töitä löytäneet ilmoittavat lähtevänsä. Näille tarjotaan semmoiset edut että muutavat mielensä.
4. Loput potkitaan pois palkan mukaisessa järjestyksessä, isompipalkkaisista alkaen. Näin saadaan eniten säästöjä vähimmällä irtisanomisilla.
5. Kun joku esimiesasemassa oleva päätyy kilometritehtaalle, kysytään tältä ennen potkuista kertomista että ketkä hänen alaisistaan ovat parhaita työntekijöitä. Näin löydetään myös ruskeakielet. Niille sitten myös potkut pomon kanssa.
Muuten hyvä, mutta
TietoEnatorilla ei ole tapana sanoa irti johtajia ja pikkupomoja kuin poikkeustapauksessa.Olet liipasimella
Niilo Nokkela ei taida ihan tietää mistä puhuu! TE:n johto ei todellakaan tiedä ketkä hommia osaa/hoitaa! Shakkipöydällä kaadetaan ukkoja ihan randomilla.Ainakin työnantajan
Et ole hyvä työntekijä jos et kykena jatkuvasti lisäämään työtaakkaasi ja tekemään hommia yhä nopeammin ja laadukkaammin.Täysin mahdoton yhtälö.
Olen työskennellyt IT alalla reilut 10v ja jos voisin valita uudelleen kiertäisin kaukaa......
TietoEnator ei hoida hommiaan
TietoEnatorilla ei oikeasti toteudu takaisinkutsun velvollisuus. En tiedä yhtään henkilöä, joka olisi työllistynyt irtisanomisen jälkeen pysyvästi takaisin yritykseen. Olen sentään nähnyt useita yt-neuvotteluja viimeaikoina. TietoEnator ei arvosta ihmistä minään. Ainoastaan tulos merkitsee ja pomot hiillostaa alaisiaan. Työrauhasta ei tietoakaan. Ihmiset voivat pahoin. Kauniita sanoja osaa TE puhua, mutta käytäntö on eri. Liitostakaan ei ole mihinkään TE:llä.Valitettavan yleistä
Tämä on valitettavan yleistä suurissa IT-alan yrityksissä, yt-neuvotteluissa irtisanotaan lähinnä henkilökohtaisista syistä, oli se sitten sen takia että joku ei oikeasti tee tehtäviään tai sitten että joku on vakuuttanut jonkun esimiehen että joku ei tee tehtäviään, tai jostain muusta henkilökohtaisesta syystä. Harvemmin oikeasti lakkautetaan joku tuote tai palvelu, tai oikeasti tulee niin kovaa takkiin taloudellisesti että yrityksen pelastamiseksi joutuu irtisanomaan ihmisiä.Ja juuri tämän takia koska irtisanomiset ovat yleensä jollain tavalla henkilökohtaisia, niin ei toteudu kovin hyvin uudelleensijoitus, takaisinottovelvollisuus tai ylipäätänsä mikään apu irtisanottaville työllistyä.
Kyllä sen ymmärtää erkkikin että jos yritys tekee kovia tuloksia ja järjestää yt-neuvotteluita niin eiköhän silloin tarkoituksena ole laittaa työtä tekemättömät pihalle kuluttamasta yrityksen rahoja eikä niinkään vähentää sitä työvoimaa joka tuo sitä rahaa taloon.
Ongelmana onkin juuri se mistä olenkin maininnut tässä ketjussa aikaisemminkin, että aina ei lähde pelkästään ne pahat lusmuilijat, siinä joukossa lähtee myös äärimmäisen pätevää porukkaa, joko omasta tahdosta koska ei tykkää enää olla yrityksessä jossa kokoajan on irtisanomisuhan alla joko yt-neuvotteluiden takia tai sen takia että uskaltaa sanoa tai olla oma itsensä ja/tai joutuu jonkun kieron esimiehen silmätikuksi.
Tämä hillitön yt-rumba mikä on menossa IT-alan yrityksissä on niin täyttä syaniidiä yrityksille itselleen että tuskin ymmärtävät sitä ennenkuin huomaavat seuraamukset.
Onhan se totta että näissä suurissa IT-alan yrityksissä on todella paljon näitä ei-minkään-työn työntekijöitä, nämä tuli IT-huuman aikana taloon ja huomasi että tällä alalla on niin paljon rahaa että ei tarvitse edes tehdä kovin paljoa kun on niin paljon muita jotka tekee hommia. No nyt sitten tämä mitään-tekemättömyys vaihde on jäänyt joillekkin päälle tai ovat siirtyneet esimiestehtäviin ja nämä on juuri ne mistä yritykset haluavat eroon. Ei niistä jotka pistää verta ja hikeään peliin jotta joku järjestelmä olisi projektiaikataulun mukaisesti ajoissa "livenä", jotka tekee kaikkensa että järjestelmät toimivat ja että asiakkaat ovat tyytyväisiä.
Ja se on ihan luonnollinen reaktio, varsinkin jos on esimiesasemassa että alkaa puolustautumaan yt-neuvotteluilta, erilainen toisten syyttely alkaa selän takana, pönkitetään omaa arvoaan mahdollisimman korkeaksi, alkaa pieni kilpailu siitä kuka on pomon paras kaveri jne. koska totuus on se että yt-neuvotteluiden takia joku ihan varmasti irtisanotaan. Nyt alkaa siis yritysvaali-kampanja, kaikki ovat ehdokkaina, joitkut pääsevät jatkoon, jotkut ei.
Äärimmäisen epäterveellistä väitän minä.
Irtisanomiset alkaneet...
Juu, nyt ne on sitten alkaneet. Sanoin itseni irti perjantaina vittuuntuneena tähän touhuun.Mun ei todellakaan tarvitse kestää tälläistä rynkytystä vuodesta toiseen. Nyt toteutan monen vuoden haaveen ja pidän sapattivapaata 1/2 vuotta jonka jälkeen etsin uuden työpaikan tai perustan oman yrityksen (jokin muu ala kun IT).
Jotain hyötyä näistäkin YTistä :)
Harkitsen samaa
Harkitsen todella vakavasti tekeväni saman tempun. Tiedän että jos lähden, työnantaja on kusessa, ainakin vähän aikaa.Nostan hattua nimimerkki "Jo riittää"...
Hienoa!
Tuommoinen päättäväisyys ja itsensä tiedostaminen mitä oikeasti haluaa ja myös sen toteuttaminen on kunnioitettavaa. Toivottavasti tulee nyt hyvä kesä, ja sapattivapaasi tuo mukanaan uusia mielenkiintoisia käänteitä elämässä :)Loistavaa
Loistavaa päättäväisyyttä. Harkitsen myös moisia toimia. Nyt kaikki pätevät hempat hakemaan joukolla uusia tuulia elämään!Oma suuntani
Itse pyrin joko nuoriso-ohjaajan toimiin tai fyysisen turvallisuuden alalle koulutuksen kautta. Enkä ole kovin pettynyt että koulut alkaa vasta syksyllä ja voin nauttia tästä kesästä ns. "vapaana". Jos nyt joku oikeen unelma työpaikka IT-puolella tulisi mahdolliseksi niin ehkä jään alalle mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä vietän nyt vapaan kesän, syksyllä koulunpenkille ja jollain aikavälillä sitten ihan toiselle alalle. Tämä IT-ala ei tämmöisenään ole terveellinen ympäristö elämänhaluiselle ihmiselle. Jos oikeein hyvin käy niin saan opintorahani Nokialta työtuomioistuimen kautta muutaman viikon kuluttua.Olen nähnyt liikaa, sekä omalla kohdallani että monen muun kohdalla miten julmaksi tämä peli voi muuttua enkä minä halua olla osa tämmöistä peliä vaikka bittinikkarointi on ollut pääasiallinen harrastukseni viimeiset 20 vuotta.
Olen itseasiassa aika ideaalisessa tilanteessa tällähetkellä, kaikki "tiet" ovat avoimia. Joko saan unelmatyöpaikan it-alalta, tai vietän vapaan kesän jonka jälkeen saan joko unelmatyöpaikan it-alalta tai lähden opiskelemaan niitä asioita mitkä ovat myös suurimpia kiinnostuksen aiheitani, tämän jälkeen joko saan it-alalta unelmapaikan tai sitten mahdollisesti pääsen toteuttamaan uutta alaa, tapaamaan uusia ihmisiä ja ympäristöjä, kokemaan ja näkemään uusia puolia elämästä.
Nyt kun olen tämän asian käsittänyt että minulla ei voi olla muuta kuin hyvä tulevaisuus, riippumatta missä yrityksessä tai millä alalla niin elämä näyttää ja paljon mielenkiintoisemmalta ja hauskemmalta, en stressaa ja pystyn näkemään vähän laajemminkin näitä eri it-alan ongelmia niin työntekijöiden kuin työnantajienkin näkökulmasta.
Tämä ei poista kuitenkaan sitä että tappelisin oikeudenmukaisuuden puolesta, mutta en enää ota stressiä siitä että jotkut asiat ovat ja menevät enemmän ja enemmän perseelleen vaikka kuinka yrittää puolustaa oikeudenmukaisuutta. Pääasia on että itse tietää yrittäneensä parhaansa mukaan, sen enempää ei ihmiseltä voi vaatia ja itsekunnioituskin pysyy.
Tietysti tulee kaikenlaisia sivuoireita tämän myötä, taloudellista ahdinkoa tai jotain riitoja jonkun ihmisen kanssa joka ei ole samaa mieltä tms. mutta elämässä tulee näitä vastoinkäymisiä kuitenkin aina eikä saa antaa niiden stressata liikaa tai ohjata elämää. Tekee parhaansa ja pysyttelee positiivisena niin sillä pääsee jo hyvin pitkälle.
TIETOENATOR JA ERTO VASTUUTON
TietoEnator on vastuuton työnantaja jota vastaan ERTO ei uskalla aloittaa radikaalimpia toimenpiteitä. ERTO vain kalastelee uusia jäseniä pullistuakseen TE:n siivillä.Kun muilla aloilla olisi jo työtaistelu, mietitään IT-alalla, saako moista termiä lausua edes ääneen. Sehän voi olla kielletty vaikka konsernin säännöissä.
rohkee pomo meillä
On meillä TietoEnatorissa rohkee johtaja...http://www.tietoenator.fi/default.asp?path=408;413;419&hid=992872
TietoEnator Oyj Pörssitiedote 4.5.2005, klo 10.15
Lisätiedot:
Juhani Lano, Senior Executive Vice President, TietoEnator Processing & Network, puh. 0400 441 735
Veikkaan, että tuo puhelinnumeron julkaisija on jo irtisanottu YT:n nimessä :)
Onkohan tullut yhtään tekstiviestiä?
En tunnusta laittaneeni vielä yhtään :)
Ottakaa yhteyttä ERTOon!
Lähettäkää ERTOON viestiä että haluatte vähintään ylityökiellon päälle ja kerrotte että haluatte tapella oikeuksistanne.Osoite on http://www.erto.fi/palaute/
Voit jättää viestin myös anonyyminä. On se ihme jos eivät reakoi mitenkään...
ERTOlta on tulossa toimenpiteitä
ERTO reagoi välittömästi kun sai tiedon TE:n uusimmista käänteistä. Nyt on suunnitteilla toimenpiteitä, joilla pyritään vaikuttamaan työnantajan halukkuuteen huolehtia siitä, ettei kenenkään työpaikka mene. Jos ne eivät vaikuta, otetaan kovemmat otteet käyttöön.ERTO edustaa noin 12 000 tietotekniikan palvelualan asiantuntijaa, kaikkiaan 32 000 jäsentä. Ainakin työnantaja tietää, että olemme tarpeeksi vahvoja toimimaan, kun jäsenet niin haluavat.
t antti rinne
ERTOn puheenjohtaja
040 500 7626
Suunitteilla :)
Suunittella....reagoi välittömästi...hohhoh.TE:llä painetaan -, pyydetään ja jopa vaaditaan tekemään kokajan ylitöitä. koska normaalityöaika ei riitä tai aiheuttaa kohtuutonta haittaa asiakkaan palvelulle. Jos TE pyörisi esim kahdessa tai kolmessa vuorossa. Ei ketään tarvitsisi irtisanoa ja väkeäkin tarvittais lisää. Eikä jäljelle jääneiden tarvitsisi painaa jokaviikonloppu ja ilta töitä.
Eli ylityökielto pitäisi olla jo päällä.
Miten voidaan yt-neuvotella ja teettää ylitöitä samaanaikaan, varsinkin kun tulos on vielä reilusti positiivinen.
näyttäkää
Antakaa kunnon voiman näytös niin ehkä saatan liityä jengiin. Nyt muistutatte enemmänkin jotain virkkuukerhoa.Samat sanat
Sama juttu Mähösellä! Nyt on näytön paikka. Jos ERTO oikeasti tekee jotain asialle eikä vain "suunnittele tekevänsä" niin minäkin liityn liittoon välittömästi.ERTO TE:n talutusnuorassa?
Eikö ERTO tosiaan uskalla käydä suurta ja mahtavaa TE:tä vastaan??? Täähän on kun Neuvostoliitossa.Suunittelette ja suunittelette....just. Suunitteletteko ihan TE:n kanssa yhdessä, niille sopivia "voimakeinoja". Olin aikoinaan Metalli liitossa ja siellä oli sentään munaa sanoa työnantajille vastaan. ERTO on vain lauma pa#¤%housuja, jotka näkyy olevan työnantajien leirissä.
Eroan varmasti ja siirrän kassani YTK-lle... palvelutkin on samat, nekin varmaan suunittelee.
RAHALLE VASTINETTA ERTO.
Kyllä ERTO tekee
Kyllä ERTO on tekemässä. Huomenna ovat toimenpiteet käynnistymässä.t Antti Rinne
040 500 76 26
Hienoa !
Tätä odotellaan kuumeisesti !TE taluttaa ja ERTO seuraa
Siinä se taas nähtiin.... laitoitte oikeen ylityökiellon...sitten kun TE vähän älähtää että EI KÄY.... niin menette sopimaan että jo sovitut ylityöt tehään. PELLET.... te kusetatte duunareita.Kaikki ylityöt "on jo sovittu" , kukaan ei uskalla kieltäytyä, kun pelkää saavansa YT:ssä kenkää.
Ottiko TE Ertolaiset saunomaan ja juhlimaan, kun tämmösiä saitte "sovittua". Ettekö tosiaan tajua että TE pyörii ylitöillä?
Vetoankin nyt kaikkiin liittoon kuuluviin, erotaan kaikki, siirretään työttömyyskassamme YTK:lle, se siirtyy ihan heittämällä. Liitytään takas liittoon, kun ne uskaltaa tehdä jotain TE:lle.
Mutta liiton heebot on tosiaan tällähetkellä täysin TE:n leivissä.
ERTOn vaatimukset yt- menettelyssä
ERTO on esittänyt työnantajalle käytön yt- neuvotteluissa, jonka mukaan yhtään työntekijää ei saa irtisanoa vaan kaikille on haettava joko suoran uudelleen sijoituksen tai koulutuksen kautta tapahtuvan uudelleen sijoituksen avulla uusi työpaikka. Tässä vaiheessa neuvotellaan, mutta jos prosessin aikana näyttää, ettei työnantaja ole vaatimustamme valmis toteuttamaan, ryhdymme muihin toimenpiteisiin. Toivottavasti sitten sinäkin olet niihin valmis.MUlle voi hyvin soittaa ja keskustella suoraan.
terveisin
Antti Rinne
040- 500 7626
Nimenkö tarvitsette
Vai voi soittaa suoraan...Tarvitsetteko nimen ja puhnumeron vai, jotta voi sitten listata mutkin YT-neuvottelu listaan?
Turha vaiva. Mä pyrin pois TE:stä mahdollisimman pian ja ERTOSTA kanssa, veljeilkää TE:n kanssa keskenänne.
Kunnon keinot käyttöön?
On mielenkiintoista nähdä, mitä Rinteen tarkoittamat "muut toimenpiteet" mahtavat olla. Tuntuisi, että ko. tapauksessahan työntekijäpuolella olisi paljon parempiakin aseita kuin tyypillinen yhden iltapäivän ulosmarssi ja hurskas julkilausuma.Analogiana paperiteollisuuteen voisi todeta, että TE:n tapauksessa paperikoneiden alasajon sijasta esim. pankkien ja suuryritysten palvelinkoneiden alasajolla voisi olla sangen tuntuva vaikutus. Vaikka se kenties olisi laiton työtaistelutoimi, niin nykylain mukaanhan työtuomioistuin suhtautuu asiaan sangen leppoisasti eli homma kuitataan muutaman kymmenen tuhannen euron sakoilla? Eikös kannattaisi kokeilla? Kai ERTOn kassa tämän kestää?
Ja voihan niihin palvelimiin tehdä muutamia brezneviläisiä virityksiä ennen alasajoa niin, että Risto Reippaana virtakytkimen luokse kiiruhtavat esimiehet eivät niitä ihan heti pystyyn nostaisi. Eihän kai tehtaanjohtajatkaan paperikoneita yleensä ryhdy omatoimisesti ylös ajelemaan.
Mitä te enää mietitte?!? "Yhteistoiminnasta" suoraan toimintaan!
Esimiespelle
"Risto Reippaana virtakytkimen luokse kiiruhtavat esimiehet "Heh ;-) Boossit ovat uhonneet että kuinka helppoa meidän duunit ovat ja että jokainen kaduntallaaja pystyy hoitamaan asiakkaan ympäristöt vasemmalla kädellä. Heidän mukaansa kone kun kone, jokainen osaa sitä hoitaa.
Sittenhän sen näkisi :-)
Toivotaan näin
Nyt harmittaa, kun en enää ole siellä töissä, menisin mielelläni lakkoon. Näkisin mielelläni niitä kovempia keinoja, niitä olisi tarvittu jo paljon aikaisemmin, sillä sen firman toiminta lähestyy orjuuttamista.Työntekijät ovat siellä todella kovilla. Moni puhuu irtisanotuista, mutta muistakaa myös heitä, jotka jäävät yt-kierroksenkin jälkeen vielä töihin. Kun vielä firmassa olin, yt-neuvotteluita (kahdet kerkesin silloisella osastollani kokea) käytiin teemalla "työtä on vähemmän", mikä ei pitänyt paikkaansa. Tarkoitus oli säästää henkilöstökuluissa ja siirtää tehtävät jäljellejääneiden hoidettaviksi. Näin tapahtui suurimmassa osassa tapauksia. Työt eivät kadonneet mihinkään, ne kaatuivat toisten niskaan. Henkinen ja fyysinen kuormitus kasvoi, työn laatu heikkeni, asiakkaat, jotka olivat maksaneet itsensä kipeiksi tuotteista, eivät saaneet rahalleen kunnon vastinetta. Vanhemmista työntekijöistä pyrittiin eroon, se oli selvä trendi. Yritys ei anna työntekijöilleen mahdollisuutta tehdä hyvää, laadukasta työtä ilman kirimistä omalla ajalla, ilmaiseksi.
Yt-neuvottelut TietoEnatorilla olivat suuri valhe, mutta onhan heillä laki puolellaan. Yt-lainsäädäntö tuntuu heikolta, jos sitä näin voidaan soveltaa. TietoEnator on valitettava esimerkki siitä, miten ollaan palaamassa sata vuotta taaksepäin, alkuruutuun työntekijöiden oikeuksien suhteen. Yhteiskunnan politisoitumista kaipaisin takaisin, saataisi ihmiset aktivoitumaan ja ymmärtämään, miten nämä asiat sujuvat.
Laitan viestini sattumalta tähän. Tämä viestiketju yllätti vähän, sillä samanlaista menoa siellä on ollut vuosikausia. Nyt oli vaan Käsittely- ja Verkkopalvelujen vuoro joutua jyrän alle, kun aiemmilla kierroksilla olivat säästyneet. Jatkuvat yt-neuvottelut on ollut tärkeä työkalu valmistella osavuosikatsauksia, jotta viivan alla näkyisi haluttuja lukuja. Suitsia olisi tarvittu aiemmin. Parempi herätä myöhään kuin ei milloinkaan.
Kompensaatio?
Onko kellään mitään tietoa tarjoaako TE kompensaatiota YT:ssä kenkää saanneille ?Jos tulis esimerkiksi 1/2 vuotta palkkaa irtisanomisen jälkeen, olen valmis olemaan jonossa ensimmäisenä!
Ei yleistä sääntöä.
YT-neuvotteluissa sovitaan asiasta. Joissakin tapauksissa on annettu koulutusrahaa ja irtisanomisaika esim. pidennetty puolitoistakertaiseksi.irtisanomisista
Irtisanomista harkitseville: Kannattaa ehdottomasti odottaa pakettiratkaisuja.Jos jonkun tekee mieli irtisanoutua, malttaa mielensä ja kuuntelee ensin mitä tarjottavaa firmalla on, jos haluaisi liittyä irtisanottavien joukkoon. Yleensä porkkanaa on ollut sen verran, että kannattaa ottaa tarjous, jos mieli on tehnyt lähteä.
Nämä edellämainitut kuitenkin ovat poikkeustapaus.
Muuten kannattaa tapella kynsin hampain, mitä skeidaa matkan varrella nyt eteen sattuu YT-neuvotteluissa. Ja skeidaahan YT-neuvotteluissa yleensä tulee kohdalle.
Olen kuullut naurettavia kannanottoja "lojaaliudesta firmaa kohtaan" ja pyyntöjä vaikenemiseen ja yleisten mielipiteiden välttämiseen. Tosiasia on mielestäni kuitenkin se, että jos elintaso ja työpaikka on vaarassa, kannattaa asioissa nostaa kissa pöydälle.
Sensuuri käy ???
Vai että vielä pitäisi olla lojaalinen ja välttää julkista keskustelua aiheesta, sekä olla ilmaisematta omaa mielipidettään ? Heh ;-) On niillä jutut ! Minä en ainekaan sulje suutani, tälläsen %¤#¤%¤ kohtelun vuoksi.Voi helvetti ! Kuka kehtaa olla noin saatanan naivi ja typerä ? Jos oma työpaikka tai naapurin on vaarassa, kyllä kissa tulee tällöin nostaa ja lujaa pöydälle kuten sanoit. Varsinkin kun kyseessä on ajojahti eikä mitkään todelliset syyt irtisanomisiin.
Hirvittää vaan kun näkee töissä joka päivä noita "Jee Jee" kavereita nuoleskelemassa boossien persettä. Ovat kun mitään YT:tä olisi olemassakaan, ja tekevät entistä enemmän "muka töitä" jotka ei edes kuuluisi heille.
Kuka tätä suomi24.fi hostaa ? Toivottavasti ei TE, meinaan vaan että sitten voi tulla kenkää kun ottavat selvää kuka on kirjottanut ja mitä...
Taidan olla etulinjassa tulilinjalla ;-)
Ja pah...
Juuri YT-neuvottelusta tulleena, ei edes TODELLA pitkän työuran tehneille luvata mitään kompensaatiota. On kuulemma kiristetty kriteereitä.Motivaatio
Onkohan kukaan laskenut mitä työnantajalle maksaa kun ilmoittavat YT:stä?Ainakin itselläni tippui hanskat lattialle samalla kun luin tiedotuksen tulevista YT:istä. Jos en joudu lähtemään, tekee kuitenkin tiukkaa katsoa jos naapuri lähtee :( Motivaatio on kadoksissa varmaan vuoden päivät. Ja luultavasti silloin tulee jo uudet YT:t, eli ikuinen luuppi josta ei ole ulospääsyä muuten kun vaihtamalla firmaa/alaa !
Eli mitäköhän tuo motivaation puute maksaa työnantajalle? En varmaan ole ainoa jolla motivaatio on nollissa !
Motivaatio - se puuttuu
Eiköhän motivaation puute ole yleistä. Ihmisiähän me vain olemme. Piruako sitä raatamaan vuodesta toiseen, jos kiitos osoitetaan antamalla bussilippu kouraan.- Hanskat tipahtivat.
Keljuksi menee...
Tuottavaa työtä tekevien hiirien laskutus%:a seurataan liki reaaliajassa ja viikon päätteeksi annatat ennusteen tulevasta viikon vastaavasta tunnusluvusta.Esinahkojen (mies tai nainen) ei siis todellakaan tarvitse huolehtia itse mistä koodaja Kalle tai suunnittelija Sanna huoraa laskutettavan työn. Laskutusprosentti ja pienet kustannukset rulaa. On se nyt helvetti, että matkapuhelimen uusimisesta pitää vääntää kouraa kuukausi kaupalla ja samaan aikaan uutisoidaan johdon vaatimattomaksi jääneistä vuosiansioiden kasvusta.
Ainahan on tiedetty, myös asiakkaidemme puolelta, että TE osaa laskuttaa! Oikeastaan millään muulla ei ole väliä. Pidät vain huolen, että laskutusprosentti tehdystä työstä on kohdallaan, niin voit haistattaa kaikelle muulle pitkän peen.
Ehkäpä nämäkin pienet kirjoitukset herättävät asiakkaidemme huomion.
paska juttu, että SE kilpailutti sp-palvelut. Takkiin tuli ja Siimensin pojat porskuttaa. Kuten jo aiemmin eräässä tekstissä mainiittiin: Ahneella on paskan loppu. Taitaa tämän koodarirotan olla aika jättää uppoava laiva.
Asiakkaat maksetaan hiljaisiksi
Kyllä laskuttaa osataan, mutta näiden keskitysten myötä ulos lähtee sellaista väkeä joka todella tuntee asiakkaat, eli asiakkaalle myytävä palvelu siis huononee. On nähty mustaa valkoisella, että asiakkaalle on luvattu maksaa kompensaatiota, kun palvelu on huonontunut, siis tukitaan suut.Asiakkailta on väitetty myös kysytyn, että mitenkähän TE voisi parantaan palvelua? Todellisuudessa asiakkailta kysytään vasta nyt kun YT:t on jo päällä.
Voiko ylitöistä kieltäytyä?
Boossi hihkuu koko ajan seläntakana et voinko tulla viikonloppuna töihin. Pitäisi olla ainakin seuraavina 3 viikonloppuna olla duunissa,mutta kun en halua! En varsinkaan YT:den aikana. Voinko siis kieltäytyä ilman liiton virallista ylityökieltoa? Tietääkö kukaan?
lenkki kireelle
Tottakai voit kieltäytyä.Ylityöt
Jos et oikeasti halua tehdä ylitöitä niin sitten sinun ei tarvitse tehdä ylitöitä. Tuo on aika simppeliä.Suosittelen että meet nauttimaan vähän alkukesän lämpenevistä keleistä ja auringosta kavereittesi/puolisosi kanssa tulevina viikonloppuina :) Terassitkin taitaa avautua nyt lähipäivinä?
Tämmöisten stressaavien yt-neuvottelu tms. työnantajien ja työntekijöiden tulehtuneiden välien aikajaksona kannattaa keskittyä vähän enemmän omiin juttuihin vapaa-ajalla, se rentouttaa ja avaa mieltä eikä itse ole sitten niin rasittunut kun joutuu takaisin sorvin ääreen miettimään ongelmia.
Niinpä
http://www.tietoviikko.com/doc.te?f_id=727925Apuyhtiöt on jo perustettu
Näköjään ovat jo perustaneet yhtiön pilkkomiseksi riittävästi tietoenator-penikoita, pistäkääpä hakuun sana "tietoenator". Aika monta tietoenaattoria perustettu tässä parin viikon sisällä:http://www.ytj.fi/yrit_sel2.asp?kielikoodi=1
Näyttäisi siltä
Kyllä tuo näyttää siltä että yritys pilkotaan, enkä keksi muuta syytä kuin myymiminen. Jos näin käy että yritys myydään niin pitää vaan toivoa että ei uudet omistajat aloita toista yt-neuvottelu kierrosta.Tässä asiassa minulla loppujen lopuksi on niin vähän dataa, että en uskalla väittää mitään varmuudella suuntaan tai toiseen, pitää vaan spekuloida.
Nesteessä
Taitaavat tehdä Nesteet, pilkotaan ja kurssit nousee....Mielenkiintoista
Noinkohan on, että noin moneen osaan mennään?laskeppa
Laske montako BA:ta TE:ssä on?Osia on helpompi myydä ja nyt taitaa mennä ensimmäinen myynti kuntoon.
näin käy
Eipä olisi ensimmäinen BA joka menee myyntiin. Viime vuonnahan myytiin henkilöstöhallintoyksikkö Resource Management holding-yhtiölle ja ainakin artikkelin mukaan siitä luovutaan kokonaan 3-5 vuoden sisään http://www.jippii.fi/talous/?aid=133803Ei nyt ihan noin
Ei todellakaan ole myyty "henkilöstöhallintoyksikköä" vaan Resource Management -BA...Olisi hyvä puhua vain asioista, joista tietää. Täällä on todella paljon "kaikkien alojen asiantuntijoita" äänessä ja aika monta kommenttia enempi tai vähempi asian vierestä.Suomennos vain
Mikäs tuo Resource Management BA sitten on paremmin suomennettuna? Ja kyllähän se tietääkseni myytiin?Myytiin se RM
No myytiin se Nordic Capitalille ja pilkottiin kahteen osaan, Economaan ja Personeciin, joista toisessa on taloushallinnon tuotteet ja toisessa henkilöstöhallinnon tuotteet. Jää nähtäväksi, millä tavalla Nordic Capital haluaa Tietoenatorin myydessä loput osakkeet jatkaa kyseisten liiketoimintayksiköiden toiminnan kehittämistä.TietoEnator valmistelee liiketoiminta-alueiden yhtiöittämistä Suomessa
TietoEnator valmistelee liiketoiminta-alueiden yhtiöittämistä SuomessaTietoEnator valmistelee nykyisiä liiketoiminta-alueita ja Digital Innovationia vastaavien tytäryhtiöiden perustamista Suomessa. Yhtiöittämisen taustalla on hallituksen huhtikuussa 2004 tekemä päätös selkiyttää TietoEnatorin juridinen rakenne kaikissa suurimmissa toimintamaissa vastaamaan liiketoiminnan rakennetta. Ruotsissa vastaava muutos toteutettiin viime vuonna.
Yhtiöittäminen ei vaikuta operatiiviseen toimintaan. Hallitus tekee lopullisen päätöksen yhtiöittämisestä myöhemmin tänä vuonna.
Timo Salmela
Paljonko ne maksaa
erilaisita perustehtävistä ja johtohommista siellä? kuulostaa todella ankealta työpaikalta, joten palkan pitää olla hyvä. Kerro omasi ja tehtävän taso.Projektipäällikkö
Projektipäällikkö, 3500 eur/kkJuniorina vähän
Pp-uran alkuvaiheessa vielä vanhojen tehtävien rahat: 2500 /kk. Ehkä sitten parin vuoden kuluttua pinei tasokorotus ;-)Pikkupomo
3300€/kkPalkka
kts. palkkakysely ketju...sama nimimerkkianalyyttinen kommentti
Johan erään pankkiiriliikkeen analyytikko totesi 5.5. IT-viikossa, että "yhtiön on tehtävä niitä asioita, joita asiakkaat haluavat".Meniköhän asiakkaat ja sijoittajat sekaisin?
Mahtava lukijamäärä.
Tällä ketjulla on paljon lukijoita, pääsee "Viikon suosituimpien" -listalle, jos vaan listaa päivittävä ohjelma toimii oikein.Juu
Eipä näy vaikka pitäisi. Kyl se siel kiikku vähän aikaa. Ovat koodanneet siten, et poistuu jonkin ajan päästä vaikka lukijoita olisikin tarpeeksi.sori, ei voi auttaa!
Tämä keskustelu aloitettiin 4.5.2005 kello 11:59, joten viikko tuli täyteen ja oli aika poistua viikon luetuimmilta.Aihe kosketti viikossa yli 50 t. lukijaa, joten hyvin tälläkin aiheella lukijoita riitti.
Mutta loppupeleissä!!! Onko tällä tarinoinnilla (osa asiaa, osa sen vierestä) mitään merkitystä, eli voiko yleisen keskustelupalstan kautta vaiikuttaa yrityksen sisäiseen toimintaan?
Tärkeämpää on tiedonvälitys
On aika mahdoton kuvitella vaikuttavansa yrityksiin ulkoapäin. Minusta paljon tärkeämpää on tiedon vapaa kulku. Tästä on jo kulunut aikaa, kun olin TietoEnatorilla, mutta silloin oli tyypillistä, ettei kukaan tiennyt, missä mennään. Henkilöstöä mm. eräiden yt-neuvottelujen edeltävässä infotilaisuudessa painavin äänenpainoin varoitettiin puhumasta tilanteesta yhtään mitään ulkopuolisille, mikä tietenkään ei voi ketään sitoa. Mm. tietoa muissa yksiköissä käytävistä jatkuvista yt-neuvotteluista ei välttämättä herunut, kuin puskaradion kautta. Yksi tapa hallita on pitää muut tietämättöminä siitä, missä mennään. Silloin on helpompi latoa iskulauseensa ja teesinsä uskottavasti ja juuri siten kuin vähennyksistä päättäneissä kokouksissa oli muotoiltu ja sovittu. Tieto on totisesti valtaa (ja tällä en tarkoita ko. firmaa vaan informaatiota).Vaikuttaminen
Quote :"voiko yleisen keskustelupalstan kautta vaiikuttaa yrityksen sisäiseen toimintaan?"
En usko että suoraan voi vaikuttaa, mutta voi saada paljon hyödyllistä lisätietoa, vaihtaa mielipiteitä alan ihmisten tai jopa kolleegoiden kanssa ja sitä kautta pystyä hahmottamaan mitä oikeastaan tapahtuu tai miten voi yrittää vaikuttaa asioihin paremmin itse/ryhmässä/tiimissä tms.
Tämmöisillä anonyymifoorumeilla vaan lähtee helposti mopo käsistä ja tulee kaikenlaista törky-replyä, hyvänä esimerkkijä vaikka joku tämmöinen "sijoittaja joka uhkaa tulla tekemään tarkastusta työpaikalle" tms.
Olisi joskus todella hauska yrittää järjestää joku nörttien live-keskustelutilaisuus, missä olisi vaikka joku IRC kanava missä osallistujat saisi keskustella aiheista ja pari hemmoa sitten jossain korokkeella ottaisi asioita esille ja generoisi ihmisten välillä keskustelua aiheista mitä IRCin tai vaikka jonkun foorumin kautta juuri silloin keskustellaan. Ammattilaiset keskenään vähän avautumassa :D
Taisi auttaa
Näytti kuitenkin auttavan koska ERTOn puheenjohtaja Antti Rinne on henkilökohtaisesti ollut mukana keskusteluissa, sekä luvannut toimenpiteitä. Se nähdään huomenna, mitä ne lupaukset toimenpiteistä ovat.Ilman tätä keskustelua, asialle ei olisi tehty mitään, joten kiitos kuuluu työmiehelle keskustelun aloittamisesta!
Ylityökielto tuli
Ylityökielto tuli voimaan TE:ssa!Miten tämä tulee vaikuttamaan?
Millä tavalla luulette että tämä ylityökielto tulee vaikuttamaan TE:n toimintaan?Aika radikaalisesti
Ylitöitä tehdään TE:llä todella paljon. Kaikki järjestelmien muutokset sekä käyttökatkot tapahtuvat ylitöinä, joten koskettaa TE:tä aika pahasti.En olisi uskonut että tällä keskustelulla olisimme voineet vaikuttaa ylityökieltoon, mutta näköjään tästä oli hyötyä. Muuten tuota ei varmaankaan olisi tullut.
Itse liityin saman tien ERTOon.
Erto
Itse liityin joskus aikoinaan Ertoon mutta koska Nokia ei ole tehnyt jotain sopimusta tms. Erton kanssa niin YTY:stä tuli minun liittoni sitten. Näyttäisi siltä että Erto reagoi nopeammin ja voimakkaammin kuin YTN/YTY, vastaavanlaista toimintaa voisi toivoa heiltäkin.Olen itse enemmänkin semmoinen "kannatusjäsen", eli en oikeen ole perinteinen liittomies, mutta ymmärrän sen että on aivan pakko olla vastapainoa työnantajien liitoille ja olen tästä lähtien valmis kyllä maksamaan sen jäsenmaksun siitähyvästä että on vähän enemmän turvaa ja että työnantajat ei voi ihan täysin tehdä aivan mitä haluaa työntekijöiden kustannuksella.
???
Missähän tämmöinen mahdollisesti löytyy???Täällä tiedote
http://www.tietovaki.fi/ajankoht/tietovali/tietovali17_2005.htmlEi kuulu eikä näy
On se kumma kun täällä TE:n ko. liiketoimintaalueessa ei ylityökiellosta missään ole informoitu. Jännä juttu. No, paremminhan sitä pysyykin ajan tasalla kun lukee näitä keskustelupalstoja :-)))))Ylityökielto - mitä se tarkoittaa?
Ei ole tiedotusta tullut muualta kuin netistä etsimällä. Mitähän tämä ylityökielto tarkoittaa täällä pn:ssä, kun luottamusmies neuvoo tulemaan viikonloppuna töihin jos on ennalta sovittu. Onko mitään toimintaohjeita missään miten ylityökieltoa noudatetaan?Olenkohan ymmärtänyt väärin?
Saa korjata jos olen aivan väärässä, mutta ymmärtääkseni se olisi luottamusmies jonka tulisi mm. informoida tilanteesta että yrityksessä on nyt ylityökielto ja tulisi kehottaa olla menemättä ylitöihin riippumatta siitä mitä on sovittu aikaisemmin? Ainoa mikä pakottaisi ylitöihin tällähetkellä on jos työsopimuksessa lukee että työntekijä on velvollinen tekemään ylitöitä, mutta semmoista työsopimusta en kyllä itse ole koskaan nähnyt.Ylityö on ymmärtääkseni kaikki muu työ mikä ei ole omassa työsopmumuksessa erikseen ilmoitettu.
Who cares?
Ei taida TE paljon ylityökiellosta välittää, kun ei missään asiasta informoida, ja jos luottamusmieskin kehottaa tulemaan töihin jne. No, en tosin tunne ylityökieltoa sen tarkemmin, joten ehkä ei kannata asiasta sen enempää jauhaa.Mutta se tiedottaminen!! Missä se on??
Tiedote
Työnantaja katsoo, että Tietoväki ry:n hallituksen tekemä suositus ylityökiellosta, kohdistuu työantajan työnjohto-oikeuteen johtaa ja jakaa työtä sekä mitoittaa resurssit ja näin ollen rikkoo työehtosopimuksen mukaista työrauhavelvoitetta ollen laiton työtaistelutoimenpide.Työantaja edellyttää, että Tietoväki ry ja sen hallitus ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin peruuttaakseen suosituksen välittömästi.
Että näin...
tottakai
Tottakai sanovat noin, mutenhan TE myöntäisi, että neuvottelevat väärin perustein.Tästä alkaakin se kädenvääntö ja katsotaan kummalla on enemään asennetta TE:llä vai ERTOlla.
Aivan
Toivottavasti ERTOlla!!Ja Lano vastaa...
Hyvä työtoveri,Tietoväki ry on lähettänyt jäsenistölleen ylityökieltosuosituksen, johon TietoEnator Oyj on tänä aamuna vastannut. Suosituksen ja vastauksen löydät alta.
Elämme parhaillaan suurten muutosten aikaa, joka vaatii meiltä kaikilta paljon. PN:n kilpailukyky ja tulevaisuus on kiinni siitä, miten hoidamme työmme ja asiakkaamme juuri nyt. Haluan myös korostaa suomalaisten saamaa erityisvastuuta Global Siten keskittämisestä Helsinkiin. Toivon tässä tilanteessa jokaisen PN:läisen miettivän omaa panostansa myös kokonaisuuden kannalta.
terveisin
Juhani Lano
VARSINAISTA! Ja samalla mies pistää ne ihmiset ulos, jotka todella tekevät asiakastyötä ja tuntevat asiakkaat, sillä lailla LANO hoitaa asiakkaita. Ja Helsingissähän on jo muutenkin liikaa väkeä niin, että porukassa tyhmyys tiivistyy.
Toivottavasti vaikuttaa
Ei se ole mitenkään laitonta lähteä vaikka mökille saunomaan sen sijaan että istuisi ylitöissä, riippumatta siitä mitä TE/Erto sanoo. Tässä on oiva tilaisuus laillisesti osoittaa työnantajalle että työntekijä oikeasti on aika tärkeä resurssi yritykselle ja että olisi suotavaa että vähän tarkemmin katottaisiin noita resursseja ja henkilöstöasioita ennen yt-neuvotteluita ja irtisanomisia.Jännä nähdä/kuulla miten ihmiset meinaa tehdä tämän ylityökiellon suhteen. Tuskin asiakkaatkaan lähtee tämän takia litoomaan vaikka heitä kuinka v*tuttaisi. Kyllä hekin ymmärtävät ja jopa haluavat että henkilö/henkilöt jotka heitä palvelee oikeasti haluaa tehdä sitä eikä vaan ole yksi harmaan massan paperinukke siinä missä muutkin. Se halu tehdä töitä alkaa siitä että työnantaja kohtelee ja arvostaa työntekijöitään ja tämä on myös peruspilari työntekijöiden sitoutumiselle yrityksen toimintaan.
Monessa muussa it-alan yrityksessä ei tämmöiset menisi mitenkään läpi, ihmiset tekisi salaa töitä muiden tietämättä ja samalla sahaisi omaa oksaansa. Jos tämä jatkuu tällä tavalla IT-alalla niin ennemmin tai myöhemmin jokainen on irtisanomisuhan alla jossain vaiheessa ja sitten pitää vaan toivoa että tyhjä arpa ei osu omalle kohdalleen.
Oma mielipiteeni on että YT-neuvotteluille pitää oikeasti olla joku vankka peruste, eikä tämmöiset oudot irtisanomiset saisi olla arkipäivää millään alalla. Mutta en taida sen enempää sekaantua TE:n yt-neuvotteluihin, enköhän minä ole jo oman mielipiteeni saanut esille noin yleiselläkin tasolla tällä foorumilla.
Lanon panos?
"Elämme parhaillaan suurten muutosten aikaa, joka vaatii meiltä kaikilta paljon"Nyt olis kiva tietää mikä on isoherra J.Lanon panos näissä talkoissa?
panos
Panoksena on isot bonarit, kuten kaikilla johtajilla, jos yt menee kunnialla läpi ilman isompaa media-hässäkkää ja tappioita. Ja seuraavan vuoden tuloksen parantuessa bonusvaikutus ulottuu sinne asti.Oma napa - maailman napa!
Panos selvä
Höh...panoshan on selvä.Ei juo enään aamulla pullakahvia firman piikkiin, vaan jättää kahvin väliin ja syö pullan kuivana.
Tai sitten se ei enään ota perjantai pulloa edustustilille.....
Näitähän riittää ;)
Olis kyllä tosiaan kiva tietää.
Uudesta autosta päätellen on saanu roiman korotuksen liksaansa, niin tottakai se täytyy jollain maksaa...noh....heitetään muutama duunari pihalle, jos vaikka Volvolta ilmestyis uus ja isompi malli vielä...
ja oishan se kiva saada kunnon vanteetkin Volvoon :)
Pitävät muuten ihan pikkupoikana vielä.
Voi vaikuttaa tietoisuuden lisäämisellä
Ainakin EX-TE:läisenä (PN)havaitsen, että tällaista
keskustelua yrityksen hengestä,
eri liiketoimintaryhmien eroista jne...
***olisi*** pitänyt käydä jo aikaisemmin.
Osaavan henkilöstön kohtelussa olisi ollut
pientä korjaamisen varaa jo ennen YT-aikaakin.
Ihmettelin kovasti aikoinani, että
onko kaikki muka ihan OK, kun
asioista ei keskusteltu millään tasoilla.
Kukaan ei valittanut mistään...(?), odotettiin
vain lauhkeana kuin lampaat.
Nyt havaitsen olleeni monessa asiassa
oikeassa ja onneksi muualla, vaikka
potkittunakin.
ex-TE
TE:n tapa hoitaa asiakkaita
Jos puhun nyt kielikuvin:Yleensä asiakasta pidetään kädestä...
TE yrittää laittaa heti käden asiakkaan lompakkoon!!!
Ylipäänsä erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Kaikki pitää saada heti tai viimesitään kvartaalin lopussa viis pitkäaisista asikas-suhteista.
Paitsi jos asiakas on erittäin varakas ja halukas maksamaan....
Tätähän tämä on
No siis tätähän tämä on, eli kaikki haluaa kaiken heti ja mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman halvalla.Itseäni vähän mietityttää se että jos kaikki logistiikka, henkilöstö, palvelut tms. kiristetään äärimmilleen niin siinä se virhemarginaali on todella pieni. Pienikin joku ongelma jossain jakeluketjussa tms. voi aiheuttaa katastrofaalisia seurauksia.
Eli tietysti kaikki haluaa heti, kaiken, ilmaiseksi, mutta jos on 100% tehokas talous niin se talloo ja syö kaikkien yhteistyökumppaneiden tehot ja taloudelliset mahdollisuudet ja aiheuttaa tosiaan sen että joku virheinvestointi tms. voi aiheuttaa katastrofaalisia seurauksia. Jossain pitää olla vähän köyttä mitä höllentää tarvittaessa.
Sanoisin että se on sitä riskienhallintaa, että jättää pientä varaa sekä henkilöstöhallintoon, logistiikkaan jne + että hajauttaa alihankkijat ja toimittajat muutamiin eri toimittajiin että ole "nalkissa" yhden toimittajan tai yhteistyökumppanin kanssa.
Laitatko yhden suomalaisen viemään lompakon täynnä rahaa pankkiin, vai hajautatko sen lompakon sisällön moneen lompakkoon ja laitat monta suomalaista viemään pienemmän erän pankkiin? Vai laitatko yhden kiinalaisen viemään sen lihavan lompakon? Vai monta kiinalaista? Kulttuurierot, luotettavuus, riskienhallinta.. Kyllä minä itse vielä väitän että jos "Suomalaiset yritykset" lähtee liian hätiköidysti tuottojen perään esim. Kiinaan niin tavalla tai toisella tulee vielä sormille.
Pitääpä tallentaa tämä viestiketju "I told you so" hakemistoon :D
Faktaa TietoEnatorista
Tämä homma ei tullut mitenkään yllätyksenä. Lähdin TietoEnatorilta vähän päälle vuosi sitten, ja tämä kuvio oli silloin jo ilmassa. Eräs tiimiläisemme oli Erton luottamusmies, ja hän varoitteli jo silloin että TE aikoo siirtää toimintoja halpatyömaihin. Sitähän he nyt tekevät: ensin ostetaan Venäjältä yms. yksikötä, ja sitten kotimaassa YT:t päälle.Sisäiset koulutukset yms on kyllä niin p****n jauhantaa kun olla ja voi. Kun yksikössä missä aikaisemmin työskentelin TE:llä oli 2 vuotta sitten YT:t, joku johtaja sillä suoraan möläytti että ei näitä yli 50 - kymppisiä enää kannata kouluttaa. Ystäväni sai silloin lähtöpassit, eikä firman puolelta tullut minkäänlaista tarjousta uudesta duunista (sanottiin vaan että hae niitä friman rekrytointisivuilla olevia paikkoja) eikä uudelleen kouluttautumisista.
Silloinkin muuten irtisanottiin porukkaa samasta business unitista missä toisaalla rekrytoitiin ja maksettiin tulospalkkioita. Eli tasan eivät käyneet joululahjat. Kehoitettiin sisäiseen kiertoon jne: jos sisäisiä työpaikkoja haki, ei tullut edes "kiitos mutta ei kiitos" - viestejä. Kiersin sitten ulos koko firmasta, luojan kiitos.
Sitä vaan ihmettelen että kenenkäs TE:n herrat kohta kuvittelee elättävän heidät, kun laskuttavia työntekijöitä pistetään ulos, mutta organisaatiorakenne on kun kommunismin ajoilta. Ollessani TE:llä minulla oli ylöspäin 7 esimiestä, joista kukaan ei laskuttanut mitään. On siinä elättämistä, varskinkin kun jokaisella oli varmaan suhteessa alempaan portaaseen vielä vähän isompi liksa..
Aivan
Just. Saman asian olen havainnut itsekin, kun olen yrittänyt hakea TE:n sisällä uusiin hommiin. Muutamaan paikkaan olen laittanut hakemuksen menemään, mutta mitään ei ole kuulunut vastaukseksi. Ei edes sitä "kiitos mutta ei kiitos". Ihan perseestä koko touhu. Eli, viesti on siis suhtkoht selvä, ULOS TE:STÄ!. Näin varmaan tuleekin tapahtumaan. Kun touhu on tällaista, otan ja lähden ihan mielelläni muualle hommiin.Paskapuhetta kaikki uudelleensijoittamiset jne. jne. jne.
Nimi. KYRPIINTYNYT
Yleinen juttu
Tämä on juuri näitä asioita mistä ei keskustella yleisesti tarpeeksi, tämmöistä tapahtuu liian monessa yrityksessä.Omalla kohdallani tarjottiin käytännössä aina tätä ei-kiitosta hakiessani irtisanomisajan sisällä paikkoja, jälkeenpäin olen saanut tietoon että esimiehet oli kyllä kehunut teknisiä kompetenssejani mutta samalla tehnyt selväksi että minua ei kannata ottaa töihin, ja huvittavinta on että henkilöstöosasto ohjeisti rekrytoivia esimiehiä "olla antamatta hoppanialle mitään kirjallisena että ei jää todisteita".
Mitä helvetin toimintaa tämä tämmöinen on? Ei ainakaan seuraa normaaleja hyviä arvoja, eikä taida olla edes laillista. Yritä siinä nyt sitten saada töitä yrityksestä kun kirjaimellisesti yritetään estää työnsaanti. Eikä yritys mitenkään yrittänyt uudelleensijoittaa vaan kaikki oli nimenomaan työntekijän hartioilla, mutta tämä työnsaannin estäminen kyllä toimi sitten tosihyvin.
Kyseessähän ei siis ollut TE vaan Nokia, ja luulen että jouduin yksin koko hemmetin firmassa ja omassa tiimissä salaiseen yhden ihmisen yt-neuvotteluun koska otin esille kiperiäkin asioita, kuten että tiimin jäsenet on pakko saada lisää koulutusta - oli selviä puutteita tietotaidoissa koko tiimillä ja oltiin suoraan ulkoisten asiakkaiden kanssa tekemisissä tms.
Kyllä se vaan on niin että jos et ole esimiehen lellikki niin sitä on yt-neuvotteluiden irtisanomisien joukossa vaikka olisi miten sitoutunut yrityksen toimintaan tahansa. Näyttäisi siltä että TE harrastaa vastaavanlaista epäterveellistä toimintaa, ainakin semmoisen käsityksen saa lukiessa tätä threadia.
Toivottavasti tämmöisiin asioihin saadaan muutos nopeasti, muuten tämä IT-ala kärsii lähitulevaisuudessa vielä raskaita tappioita ja homma menee ihan täysin reisille. Itse vein tämän työtuomioistuimeen (30.5 käsittely) jossa puidaan tämän irtisanomisen laillisuus ja tämän jälkeen lähdetään käräjille purkamaan tätä häirintä/epäedulliseen asemaan laittamista. Toivottavasti saisi aikaiseksi jotain hyvääkin tällä valitettavalla oikeusprosessilla ja herätettyä jotain tahoja jossain suunnalla että tämmöinen peli ei mene kaikkien kohdalla läpi. Ei minulle irtisanomisen aikana mitään tarjouksia tai paketteja ehdoteltu, nyt kun ollaan oikeuteen menossa niin kyllä tarjottiin 12kk palkkaa mutta tämä on edennyt siihen asteeseen jo että raha ei nyt ole se tärkeä asia tässä vaan laittomuuksien ja epäoikeudenmukaisuuksien korjaaminen. Pakko saada ennakkotapaus aikaiseksi ja sitäkautta todistaa että ei työnantaja voi ihan mitä tahansa tehdä. Jos voitan niin parhaimmassa tapauksessa tämä herättää vähän koko IT-alaa, huonoimmassa tapauksessa häviän ja ainakin jossain firmoissa homma menee vain raaemmaksi. Aika paljon sinänsä pelissä tässä.
Niinpä
Näinköhän se on täällä meilläkin? Kovasti kyllä on yt-neuvotteluiden aikana kerrottu että kannustetaan hakemaan uusia töitä TE:n sisältä ja puhutaan tehtäväkierrosta ym. Mutta todellisuus onkin ihan toista. Millään tavalla ei minua ainakaan ole tässä asiassa kannustettu, eikä muutenkaan autettu. Esimiehelle olen puhunut, että haluan siirtyä uusiin tehtäviin TE:n sisällä, vaikkapa eri paikkakunnallekin. Tainnut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei taida paljon kiinnostaa katsella omaa napaansa kauemmaksi.No, olenkin nyt jo haudannut "haaveet" saada uuden homman TE:n sisältä. Haen uusia hommia toiselta paikkakunnalta, ja en ainakaan enää TE:ltä. Sitä saa mitä tilaa.
tehtavakierto=yhta ja samaa ja/tai ulos
NiinpäTE:n jossain brosyyrissa muutama vuosi
sitten oli
maininta: "voit vaihtaa joustavasti
liiketoimintaryhmää, maata tai
tehtävää"
Enpä ole uskomattomampaa jargonia
ja valhetta nähnyt 20-vuotisella
vaihtelevalla työuralla, onneksi
muuallakin kuin TE:llä.
Jopa verottaja vastaa kysymyksiin
ja senkin kanssa toimiminen
on jotenkin sujuvampaa kuin TE:n
kanssa millään tasolla.
Harmi, kun ajattelinn, että isossa yhtiössä
on jopa *pakko* vaihtaa tehtäviä jne...
TE:ssä on oltava huippupoliitikko, jotta
voisi toimia itsensä kehittämiseksi
ja näin yhtiönkin eduksi.
Toisaalta pitäisi tehdä oikeita töitäkin.
Yhtiöön ainakin ilman fuusioita tulleet
ovat aina uusia, joiden kohtalo
on jäädä tulotasolleen/tulopaikkaansa, kunnes...
En ollut kuin keskinkertainen poliitikko,
joten lähdin.
ex-TE
Laki määrää edistämään urakehitystä/ex-TE
Vähän myöhässä, muttateoriassa syösopimuslaki edellyttäisi
jotain muutakin kuin potkut suoraan.
Joku voisi mittauttaa tämänkin
pykälän velvoittavuuden
oikeudessa.
Onhan noissa laeissakin sanahelinää, mutta
mutta kokeilemisen arvoinen pykälä tuo olisi.
Sehän on selvä, että TE ja varsinkin
Käsittely- ja verkkopalvelut
toimivat (ja ovat toimineet) juuri niin, että kukaan
ei edistyisi eikä oppisi mitään muuta kuin
juuri sen mikä just silloin tarvitaan.
Työsopimuslaki 26.1.2001/55
Työnantajan velvollisuudet
1 §
Yleisvelvoite
Työnantajan on kaikin puolin edistettävä suhteitaan työntekijöihin samoin kuin työntekijöiden keskinäisiä suhteita. Työnantajan on huolehdittava siitä, että työntekijä voi suoriutua työstään myös yrityksen toimintaa, tehtävää työtä tai
työmenetelmiä
****muutettaessa tai kehitettäessä*****
. Työnantajan on pyrittävä edistämään työntekijän mahdollisuuksia kehittyä kykyjensä mukaan työurallaan etenemiseksi.
”mahdollisuuksia kehittyä …etenemiseksi”
ex-TE
Igor, Rakesh, Zianquang == TietoEnator
Tietoenaattorin dipl. ekonomit myyvät isänmaansa halvimalla tarjoavalle.rekrytoimaan
Tietoenatorin intranetissä ilmoitus :Yes, sopii ajan kuvaan.
(Finland)
Rekrytointikoulutus 7.6.2005 klo 12-16
Paikka: TietoEnator, Espoo, Klovinpellontie 3, auditorio 8. krs (Klovi)
Miten onnistun rekrytoinnissa? Ota kaikki irti eMploysta - helpotusta hakemusten käsittelyyn!
HR Centre Finland järjestää rekrytointikoulutuksen esimiehille tiistaina 7.6.2005 klo 12-16. Koulutuksessa käymme läpi TietoEnator Suomen rekrytointikäytännön, ohjeistukset ja rekrytointityökalun eMployn käyttöä sisältäen esim. ilmoituksen laatimisen ja hakijoiden käsittelyn. Koulutustilaisuuden toisessa osiossa perehdymme soveltuvuusarviointiin rekrytoinnin osana. Aiheesta on kertomassa MPS:n soveltuvuuskonsultti.
Suosittelemme tätä koulutusta erityisesti uusille ja vähän rekrytoinneille esimiehille.
Tarkempi ohjelma ja ilmoittautuminen koulutukseen TE Academyssa.
Tervetuloa!
HR Centre Finland
print this page Add to my links
Sinikka Laurila 2005-05-11
Hahahaha
Eipä voi kun nauraa tällekin ilmoitukselle. TE:n rekrytointikäytäntö? Mikä se on? Sekö että ei ilmoitella hakijoille mitään? Avoimia paikkoja on ollut vaikka kuinka, ja kun hakemus on sisässä, niin luulisi että jostain otettaisiin edes yhteyttä. Mutta kun ei niin ei. Ei kait sitten kelpaa, Joten täytyy ettiä töitä muualta. Toisaalta, eipä se ehkä olekaan huono vaihtoehto.Pitäs varmaan mennä ko. tilaisuuteen ja haistattaa pitkät koko touhulle.
Toivottavasti rivit pitää
Toivottavasti "Jees Jees" miehet/naiset ei pilaa tätä ylityölakkoa tekemällä ylitöitä suosituksesta huolimatta.jees jees
Ensimmäiset merkit näyttää että tuosta sopimuksesta livetään!!Sahaavat työkaverinsa jalkaan...
Juu! Sahaavat duunikaverinsa jalkaan kun tekevät ylitöitä. Kyllä sit itketään jos yt-neuvottelu sattuu omaan nilkkaan. Pikkusen lojaalisuutta naapuriaan kohtaan, vaikka ei itse saisikaan kenkää. Yhteistä asiaa tässä ajetaan.Ei kaikki tajua
Kyllä mä ymmärrän niitä, jotka ei noudata ylityölakkoa. IT-alalta on poistunut paljon työpaikkoja ja työpaikan menetys on peikko ihan kaikille. Sitä yrittää viimeiseen saakka, vaikka tuskin siitä ylimääräisen tekemisestä on mitään hyötyä listoja ajatellen. Ei ole ollut ennenkään. Oma kurssi ei siitä nouse. Sitä ei vaan kaikki tajua.Eipä pidä
Eipä pidä. ERTO (luottamusmiehet) ovat päättäneet työnantajapuolen kanssa ettei ylityökielto koske jo sovittujaylitöitä, joten tällä ei ole sitten haluttua vaikutusta. Nyt työnantaja voi venkuloida siten, että
ilmoittaa kaikkien ylitöiden olevan ennalta sovittuja. Se siitä sitten !
ERTO on hampaaton. Eroan liitosta.
ei kannata
ei kannata erota liitosta.... lähe TE:stä, niin mäkin tein. Kyllä töitä tekevälle riittää.YT - YT - Myynti!
Kun TietoEnatorin PN-yksikkö saa kesäkuun YT:t valmiiksi, tulee seuraava YT välittömästi rauhoitusajan jälkeen. Siihen mennessä on palveluja siirretty halvemman työvoiman maihin tarpeelliseksi katsottu määrä ja sitten on siirtoa valmistelleiden oman oksansa sahaajienkin aika lähteä, piruparkojen.Seuraavan kerran irtisanotaan TietoEnatorin PN-yksikössä vuodenavaihteessa 2005-2006. Vuonna 2006 PN-yksikkö myydään joko ibarille tai norjalaisille. Sanokaa minun sanoneen.
Tätä prosessia ei voi hidastaa mikään muu kuin tärkeimpien asiakkaiden tiukat reklamaatiot palvelutason putoamisesta, kun havaitaan, etteivät ne palvelut ihan luvatusti ja luvatussa ajassa hoidukaan ulkomailla - ei, vaikka asiakkaita ostetaan hiljaisiksi hinnanalennusta ("markkinahintaa") lupaamalla. Ja silloinkin saadaan korkeintaan lisäaikaa.
Osa TietoEnatorinkin työstä pakenee pysyvästi Suomesta, eikä siihen taida auttaa sen enempää tämän keskustelupalstan purkaukset kuin Maamme-laulukaan. Maapallo kun näet maapalloistuu.
Omistajapiirit kun eivät välitä paskan vertaa siitä, millaisia sosiaalisia tai yhteiskunnallisia vaikutuksia irtisanomisilla on yrityksen sijaintimaassa. Tässä mielessä esim. herra Lano on Volvostaan ja optioistaan huolimatta pikkuherra, joka tekee justiinsa niinkuin yhtiön hallitus pistää yhtiökokouksen päättämään. Korulauseistaan ja "tiimikavereidensa", "kolleegojensa" tai "hyvien työtoveriensa" kosiskelusta huolimatta.
Ja kun hallitus sanoo, että "tuotto on liian pieni", niin sen viestikakun saa mainittu herra Lano esikuntineen sitten yrittää kuorruttaa ja syöttää parhaaksi katsomallaan tavalla irtisanottaville - ja pitää muuta väkeä loputtomasti epätietoisuudessa ja varpaillaan, ihan vain turpien kiinni pitämiseksi. Ikivanha roomalainen hajoita ja hallitse toimii edelleen. Nykyisin sitä vain sanotaan kyykyttämiseksi. Ja vahvan liiton puutteessa TietoEnatorin väki kyykkyhyppää ja irvistelee...
Kakun kuorrutus on läpinäkyvyydessään ja ristiriitaisuudessaan lähinnä säälittävää. Siihen ei usko kukaan sen enempää syöttäjissä kuin syöjissäkään. Jostain syystä moinen viestintä vain tuntuu kuuluvan peliin. Esimerkkejä voi kukin tietoenatorilainen käydä etsimässä sisäisiltä tiedotussivuilta.
Liekö niin, että amerikkalaistyyppisen, tekopyhän kaksoisviestinnän malli uppoaa erityisen hvyin IT-alalla: kun ei sanota rumasti (ja rehellisesti) miten asia on, niin mitään rumaa ei oikeastaan tapahdukaan. Parhaimmassa tapauksessa (IBM!) poispotkittavat ovat niin aivopestyjä, että nuolevat saapasta, joka heidät ulos potkaisee!
Yäk.
Rikkurit TE:llä
Sinä rikkuri joka teet ylitöitä ERTOn päinvastaisesta suosituksesta huolimatta. Eikö yhtään hävetä?Jokainen rikkuri ansaitsee halveksunnan muilta työntekijöiltä, jotka ajavat yhteistuumin työntekijän oikeuksia liiton kanssa tilanteessa, jossa TE rikkoo yleistä lain henkeä potkimalla ihmisiä pois YT-nimikkeen varjolla, vaikka yritys tuottaa huimia voittoja!
Etkö sinä rikkuri ymmärrä, että työnantaja kohtelee sinua kuin myös työkaveriasi ala-arvoisesti ja pitää pilkkanaan irtisanomissuojaa jota on yleisesti pidetty Suomessa hyvänä.
Liitot ovat sitä varten jotta ne ajavat myös sinun etujasi. Miksi sinä siis teet ylitöitä suosituksista huolimatta? Siksikö, että kuvittelet sen ajavan sinun omaa parastasi?
Toivon lämpimästi että rikkurit ovat ensimmäisiä potkittavien pitkässä jonossa!
Jos huomaan jonkun rikkovan ERTOn ylityökieltoa vastaan, lisään hänen nimensä tämän viestiketjun perään.
Rikkuri! Uskallatko kertoa oman näkemyksesi asiasta? Rohkeutta rikkuri vaikka oletkin lammas!
Erto
En kuulu liittoon mutta en myöskään tee ylitöitä. Enkä myöskään aio liittyä liittoon niin kauan kuin liiton munaton toiminta jatkuu.Onko TE
Kuinkahan moni tietoturvaan kriittisesti suhtautuva asiakas haluaa, että firmalle elintärkeät toiminnot tuotetaan halpamaissa.Eivät ymmärrä
Ne mitään välitä missä se tuotetaan.Ne näkee että laskun loppusumma on 2-4% vähemmän, kun ennen----kysyvät miksi---- vastaus on että "keskitämme, jne...jne" TE "säästää" noin 10-15%, mutta raskas organisaatio syö välistä loput.
Osa siirrettiin Ruotsista -> Suomeen, järjestelmät joiden vaan on toimittava ja näyttävä "verkossa" 24/7, eivät uskaltaneet siirtää niitä. Muut, ei ihan niin kriittiset, tulevat häipymään kaikki keskieurooppaan.
Sitten kun jotain menee vikaan, niin sitten vedotaan kolmanteen osapuoleen, esim: verkon tuottajaan ja vaaditaan siltä 10 % enemmän korvauksia kun se mitä maksetaan asiakkaalle, jos edes maksetaan.
Olin TE:ssä monta vuotta ja näin todellakin jos monenmoista toimintaa. Ei voi kun ihmetellä miksi Matti Lehteä arvostetaan niin paljon, vaikka hänen "johtamansa" firma on noin paskalla tasolla.
Johtunee siitä että henkilöstö on peloteltu varpailleen ja kukaan ei uskalla avata suutaan.
Media hellii TE:tä... auta armias jos esim NOVO irtisanoo jonkun, hirvee mylly päällä, mutta kun TE...niin ei mitään kun pieni maininta. Vaikka Neuvottelee ja irtisanoo enemmän ihmisä vuodessa kun antaa ymmärtää.
Noh... minun osalta alkaa aamut oleen nimimerkissä :) joten ei muuta kun tsemppiä paskaan jääville ja vaihtakaa alaa tai ainakin työpaikkaa mahdollisimman pian. Loput osat ja työpaikat myydään, pilkotaan, "keskitetään" ja "neuvotellaan" lähitulevaisuudessa.
HEIPPA
Onnea vaan
Onnea vaan sulle jatkossa. Varmasti olet onnellisempi ilman TE:tä. Heh.Neuvotellaan, neuvotellaan ja neuvotellaan!! Siinäpä se mitä täällä tehdään. Aina kun jotain asiaa esim. infotilaisuudessa kysyy, niin vastausta ei saa, vaan asioista neuvotellaan parhaillaan.
Tieto ei kulje, ketään ei oikeastaan kauheasti kiinnostakaan. Täällä on kuin huopatossutehtaalla. Missähän porukka majailee. Pomojen huoneet on tyhjillään...ai niin...nehän ovat tietty neuvottelemassa. Mutta mitä ihmette ne neuvottelee, kun milloinkaan ei kuulu tietoa siitä meille tavalliselle työntekijöille? Taitaa olla jotain tuotanto-ongelmia taas, mutta ketä kiinnostaa oikeesti. Siinäpähän neuvottelevat!!
TEn hintataso
On ainakin sellainen, että itse yrittäjänä en tilaisi edes kynänteroittajaa kyseisestä kioskista.Hinnoista
Pakko olla kovat hinnat, jotta saadaan ruokittua tuottamaton johtoporras. Alkaa kohta olla firmassa enemmän päälliköitä kuin intiaaneja.Liikaa johtoporrasta ja sekava org.
Ilmeisesti TE:ssä (ja varsinkin PN:ssä) on edelleenkin massiivinen johto-organisaatio.Toimiessani palvelintuessa oli minun ja Lanon välissä 8 (kahdeksan) eri johtajaa (= johtoporrasta omine organisaatioineen). Tälläisen massiivisen tuottamattoman johto-organisaation kustannukset täytyy kattaa tietysti asiakkaille myytävällä työllä joten ei ihme jos TE jää myyntitavoitteistaan ja kauppa ei käy mutta väärin on kohdistaa vähennykset juuri tuottavaan henkilöstön osaan.
TE ulkoisti Manpowerille yli 70 hlöä mutta ilmeisesti tämän porukan johtoporrasta ei ole vastaavasti vähennetty TE:stä?
Ilmeisesti kaveria ei voi sanoa irti...
Herrakerho
TE:n PN on koostunut monistaeri fuusioista ja niistä
jäljelle jääneille pikkupomoillekin
on saatava duuni aina järjestymään,
ainakin toistaiseksi tämä pelaa
näin.
ex-TE
Eduskunnalle
Laitoin viestin eduskunnalle ja kyselin eduskunnan toimenpiteitä laittomiin irtisanomisiin Suomessa. Laitoin esimerkkinä tämän viestiketjun sekä TietoEnatorin YT-neuvottelut.Nyt nähdään ovatko kansanedustajat ajantasalla ja kiinnostuneita kansalaistensa ahdingosta tässä YT-neuvottelujen aikakautena. Tuleeko vastausta? Epäilen ?!
ei ne omiaan pure
Ei ne omiaan pure.... saattais hinnat nousta.... jos vaikka ovat asiakas - toimittaja suhteessa :)Hyvin tehty!
Välttämättä näin konkreettista tietoa ei valtion johto saa muuten (ei ehkä liikuskele näillä palstoilla). Tietotekniikka-alan alasajo vaikuttanee kuitenkin kansantalouteenkin rajusti!Tyytyväisyyskysely nyt?
Ihmetellä vaan täytyy, että kuitenkin tyytyväisyyskyselyissä näyttää hyvältä!Olisiko aika oikeasti kertoa mitä mieltä asioista ollaan.
Anonyymejä
Uskotko, että ilmapiirikyselyt ovat oikeasti anonyymejä? Vai joutuuko negatiivinen henkilö helposti kyselyn perusteella irtisanottavien joukkoon. Positiivisuutta arvostetaan!Ei omalla nimellä
No mä kyllä olen ollut TE:llä vuosikaudet töissä ja vastannut jokaisen h******n työ"tyytyväisyys"kyselyyn aina niin negatiivisesti kuin vain on mahdollista. Siitä huolimatta ei ole (toivottuja) potkuja tullut. Ilmeisesti ne jotenkin tilastollisesti suodattaa "epärehelliset" vastaajat otoksesta pois. On se niin väärin!Väsynyt
Olen niin väsynyt ja stressaantunut työtaakkaani, YT-neuvotteluihin ym kakkaan, etten saa unta. Valvon kaiket yöt ja mietin mitä ihmettä teen tulevaisuudelleni?Olen voimaton, motivaatio kadoksissa, työuupumus painaa. Olen joutunut tähän pisteeseen työnantajan toimesta :(
Jos en saa potkuja, irtisanoudunko itse? Olen pulassa :(
Vaihtoehtoja on.
Jos tuntuu, että et jaksa työssä, voisit harkita jäämistä vuorotteluvapaalle, opintovapaalle tai sairaslomalle. Yksi vaihtoehto on myös tarjoutua irtisanottavien listalle, saapahan ainakin irtisanomisajan palkan, jos hyväksytään vapautettavien joukkoon.anna mennä
Anna mennä eroa.... niin minäkin tein ja olen ollt sen jälkeen huomattavasti onnelisempi. Töitä kyllä löytyy jos on valmis niitä tekemään.En ole esimerkiksi kiukutellut turhasta enään lapsilleni eroamiseni jälkeen.... viheltelen.... ja nukun todella hyvin.
Mulla oli samat oireet...ennen...ei enään.
Tsemppiä
opinto- ja muut vapaat
Joo, ainakin isommallatyönantajalla mahdollista
ottaa aluksi opinto- ja vuorotteluvapaita.
Niillä minäkin tein pikkuhiljaa
eroa tylsään työnantajaan
ja nyt olen onneksi potkittu pois.
Toki niissä on oma byrokratiansa, mutta
kyllä niistä selviää jopa taloudellisesti,
varsinkin jos on viisas ja tukeva
kumppani. Tukibyrokratioissa on kyllä
oltava tarkkana ja otettava selvää
MONELTA eri ihmiseltä ja taholta.
Ei sitä rahahuolta kannata pelätä
ja sitä, että palkkapussi ei tule
muutamaan kuukauteen - aluksihan
se toki huolettaa, sehän on luonnolllista.
pikkuhiljaa pois
Oletko jo tietoinen
Onko kukaan jo saanut tietoonsa että kuuluu potkittujen listalle?1948 ja aiemmin
syntyneet on jo pomojen saamilla listoilla ...ja ns. pitkänlinjan väki
Ja sellaiset myös, joilla ei ole nykyaikaista titteliä/koulutusta. Eli ne pitkänlinjan työntekijät, jotka on olleet talossa 25 v. ja enemmänkin.Mitäs TE tekee yli 40-kymppisillä kouluttamattomilla? Ja mitäs ne tekee sitten työkkärissäkään, ei sellaisille ole tarjolla mitään. Ei muuta kun uudelleen koulutukseen vaan, jos on mahdollista esim. rahallisesti.
Yli-ikäinenkö
Olen kouluttautumassa uudelleen enkä vielä tiedä, kelpaanko yli nelikymppisenä töihin. Voi olla, että opiskelen vain opiskelun riemusta. Mutta olen tällä hetkellä elämääni tyytyväisempi kuin Tietoenatorin palkkalistoilla konsanaan. Jättäkää kurjat työpaikkanne ja menkää kouluun. Aikuisopintotukijuttuja kannattaa tutkia ensin, mutta sitten eikun menoksi!names?
Missä ihmeessä on niiden onnellisten nimet jotka pääsevät pois ko. lafkasta? Tupa pitäs maalta ja perunamaa kääntää eikä vieläkään lähtöpasseja tullu! Onse perkele et on saamatonta porukkaa tuo ravaattiosasto!Nimet
Äläpä hätäilyssäsi syytä ravattiosastoa. Kyllä ne nimet varmasti ovat papereissa ja ovat siellä jo olleet ennen koko YT-ilmoitusta. Nyt vaan lakimiesten kanssa miettivät, koska uskaltavat ne julkistaa, jotta näyttäisi siltä, että niitä nimiä olisi mietitty ihan YT-kuvioiden mukaan eikä etukäteen valkattu "hankalat tapaukset" = ne joiden kieli ei ole kokoruskea.Eiköhän siellä listalla ole ollut jo ajat sitten sellaisen 75 nimeä (Suomessa) ja sitten ilmoitettu pikkaisen suurempi määrä, jotta voidaan sitten YT:den lopuksi kertoa, että ei tarttenutkaan irtisanoa kuin 75 eli kaikkemme tehtiin YT:ssä.