Mitä hymy on? Miten se määritellään? Mihin hymyä tarvitaan? Onko se aina aitoa?
Herätkää!-lehti 08.07.2000 määrittelee hymyn sivulla 11 näin:
*** Mitä hymy oikein on? Sanakirjoissa se määritellään yleensä samaan tapaan kuin Suomen kielen perussanakirjassa: mielihyvän, ilon tai muun sellaisen tunteen ilme kasvoilla, varsinkin suun seudussa. Tässä piileekin lämpimän hymyn salaisuus. Se on sanaton keino ilmaista tai välittää toisille tunteita. Hymy voi tietysti ilmaista myös ivaa ja halveksuntaa, mutta sitä emme käsittele nyt.
Lainaus päättyi tähän. Hymy voi olla siis esim. ilon tunne kasvoilla, suun alueella. Toisaalta se voi ilmaista myös ivaa ja halveksuntaa.
Me suomalaiset olemme melko hymyrajoitteista kansaa. Moni meistä ei omaa kasvojen perusilmeenä hymyä. Toki sellaisiakin poikkeuksia on, ja on tietysti mukava, kun joku näyttää iloiselta, jos se on aitoa iloa. Mutta entä jos ihmisen luonteesta tai perusilmeestä johtuen joku ei vain yksinkertaisesti näytä luonnolliselta jatkuva hymy huulillaan? Ei hätää, Vartiotorniseura ojentaa meille kaikille "hapannaamoille" auttavan kätensä opettamalla meille "aitoa Valtakunnan hymyä". Lainaan muutaman otteen Valtakunnan Palveluksistamme vuosien varrelta. Pane merkille hymyn merkitys. Meillä pitäisi olla jatkuvasti yllämme "Valtakunnan hymy", kun olemme tekemisissä toisten ihmisten kanssa. Miten se käytännössä tehdään, onkin sitten toinen juttu. No niin, asiaan:
*** Aivan kuten ystävällinen hymy valaisee kasvomme, huoliteltu pukeutuminen tuo lisää arvoa sanomallemme ja sille järjestölle, jota edustamme. (Valtakunnan Palveluksemme huhtikuu 2003, sivu 5) - ystävällinen hymy -
*** Tietävätkö naapurisi, että olet Jehovan todistaja? Jos eivät, miksi et kävisi heidän luonaan kenttäpalveluksessa? Tulokset saattavat olla yllättäviä! Tai yritä antaa heille vapaamuotoista todistusta, jos se tuntuu sinusta mukavammalta. Kun olet ulkosalla, saatat nähdä heidän työskentelevän pihallaan tai olevan kävelyllä. Hymyile heille lämpimästi. Pyri kertomaan heille uskonkäsityksistäsi, valtakunnansalin sijainnista ja kokouksista. (Valtakunnan Palveluksemme huhtikuu 2001, sivu 8) - hymyile heille lämpimästi -
*** Huomioimmeko uudet, jotka ovat tulleet kokoukseen? Heidän toivottamisensa tervetulleiksi kuuluu hyviin tapoihin (Matt. 5:47; Room. 15:7). Sydämellinen tervehdys, lämmin kädenpuristus ja ystävällinen hymy ovat kaikki pieniä asioita, mutta niillä on osansa siinä, että meidät tunnistetaan tosi kristityiksi (Joh. 13:35). (Valtakunnan Palveluksemme elokuu 2001, sivu 3) - ystävällinen hymy -
*** Lämmin, aito hymy voi saada ovenavaajan rentoutumaan ja avata tien mukavalle keskustelulle. (Valtakunnan Palveluksemme helmikuu 1996, sivu 3) - aito hymy -
*** Keskustellessamme toisten kanssa meidän tulee olla lämpimiä ja vilpittömiä. Voimme heijastaa näitä ominaisuuksia hymyilemällä ja olemalla hyväntuulisia. (Valtakunnan Palveluksemme kesäkuu 1996, sivu 7) - hymyilemällä -
*** Ystävällinen hymy ja lämmin tervehdys kuuluvat olennaisesti esitykseemme kertoessamme hyvää uutista. (Valtakunnan Palveluksemme syyskuu 1996, sivu 1) - ystävällinen hymy -
*** Hymyile ystävällisesti. Ole innostunut. Puhu hitaasti. Esitä vain yhtä kirjoitusta yhdestä lehdestä. Ojenna lehdet puhuteltavalle. Kerro hänelle tulevasi uudelleen mukanasi seuraavat numerot. Lopeta myönteisesti, jos lehtiä ei oteta. (Valtakunnan Palveluksemme maaliskuu 1995, sivu 2) - hymyile ystävällisesti -
*** Arvostamme sitä, että meillä on vanhimpia, jotka ovat innokkaita kenttäpalveluksessa, jotka tervehtivät toisia muutamalla ystävällisellä sanalla lämmin hymy kasvoillaan ja ovat myönteisiä ja rakentavia antaessaan neuvoja joko yksityisesti tai lavalta. (Valtakunnan Palveluksemme marraskuu 1994, sivu 2) - lämmin hymy kasvoillaan -
*** Rentoudu. Ole oma itsesi. Tehokas puhelimitse todistaminen vaatii lämmintä, miellyttävää ääntä. Kasvoillasi oleva hymy heijastuu äänensävyysi. (Valtakunnan Palveluksemme elokuu 1993, sivu 3) - kasvoillasi oleva hymy -
*** Tehokkaan kadulla todistamisen avain on lämmin, iloinen ja vilpitön lähestymistapa. Hymyile. Jos voit, yritä saada katseyhteys puhuteltavaan, mutta jollet onnistu, lähesty häntä ystävällisesti. (Valtakunnan Palveluksemme helmikuu 1991, sivu 8) - hymyile -
*** Saatat esimerkiksi tavata joitakuita ulkona kävelyllä, istumassa penkillä tai odottamassa bussia. Kun lähestyt heitä tahdikkaasti ja hymyilet ystävällisesti, saatat löytää kuulevan korvan. (Valtakunnan Palveluksemme kesäkuu 1985, sivu 4) - hymyilet ystävällisesti -
Lainaus päättyi tähän. Siinä sitä oli "hymypakkoa" kyllikseen meille murjottajille.
Kysynpä teiltä viisaammilta, miten aikaansaadaan kasvoille "luonnollinen" hymy, jos ei yhtään satu hymyilyttämään? Vaatiiko se jotain muutakin kuin kasvolihasten venyttämistä leveyssuuntaan? Onko se silloin enää luonnollista? Jos hymy ei tule naamalle luonnostaan, eikö se silloin ole teeskenneltyä? Eikö jokainen fiksu ihminen näe, milloin hymy on aitoa ja milloin keinotekoista irvistystä?
Hymyily ei ole aivan niin yksinkertainen juttu kuin Valtakunnan Palveluksemme antaa ymmärtää. Joku voisi jopa syyllistyä hymyn väärinkäyttöön. Sen toteaa jopa Herätkää! -lehti, kun se kirjoittaa hymyn vaaroista näin:
*** Varoituksen sana
Ikävä tosiasia on, etteivät kaikki hymyt ole aitoja. Muun muassa huijarit ja häikäilemättömät myyjät saattavat väläytellä tuhannen taalan hymyjä. He tietävät, että hymy voi riisua ihmiset aseista ja saada heidät unohtamaan varuillaan olon. Myös ne, joilla on kyseenalainen moraali tai epäpuhtaat vaikuttimet, voivat vetää suunsa viekoittelevaan hymyyn. Heidän hymynsä on kuitenkin tyhjä ja petollinen (Saarnaaja 7:6). Vaikkemme haluakaan olla kohtuuttoman epäluuloisia muita kohtaan, meidän täytyy ymmärtää, että näinä ”viimeisinä päivinä”, joista on vaikea selviytyä, meidän on osoittauduttava ”varovaisiksi kuin käärmeet ja silti viattomiksi kuin kyyhkyset”, kuten itse Jeesus suositteli (2. Timoteukselle 3:1; Matteus 10:16). (Herätkää! -lehti 07.08.2000, sivu 12)
Onko olemassa vaara, että esim. kenttäpalveluksessa syyllistyisimme itsekin "epäaitoon" hymyyn" ja näin lievään petokseen? Hymymmehän voisi olla väärästä vaikuttimesta aikaansaatu keinotekoinen hymy, joka olisi kuitenkin tyhjää täynnä, jos hymy olisi pelkästään opeteltua hymyä. Olisiko sellainen hymy rehellistä?
Niinpä siis, veljet ja sisaret. Opastakaa minua, miten hymyillään luonnollinen hymy, jos ei yhtään juuri sillä hetkellä satu hymyilyttämään? Olen sen verran vanhanaikainen mies, että en pidä amerikkalaisesta pinnallisuudesta, kuten esim. väkinäisistä hymyistä ja lauseista "mitä kuuluu", jos ja kun ei todella halutakaan tietää, mitä oikeasti kuuluu. Pääsääntöisesti "mitä kuuluu" -kysymyksen esittäjä ei nimittäin todellisuudessa pysähdy kuuntelemaan. Se kysymys on aivan yhtä tyhjä kuin teeskennelty hymy.
Opin jo pikku poikana mummolassa tärkeän totuuden: "Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjännaurajasta". Joten tarkastelkaa minun kohdallani hymyttömyyttä tuota historiaa vasten. Myönnän, että olen synkkä ihminen, ja eräiden mielestä jopa erittäin ikävä ihminen.
Voiko minua enää auttaa tässä suhteessa? ;)
Ottakaa huomioon myös se seikka, että jotkut ihmiset voivat kiusaantua toisen ihmisen virnuilusta ja naureskelusta ilman mitään näkyvää syytä. Hän voi ajatella, onkohan minussa jotain vikaa, kun tuo toinen tuijottaa ja hymyilee. Onkohan minulla kengät eri paria tai housujen vetoketju auki? Onko naamassani jotain likaa, esim. hammastahnaa poskessa? Onkohan joku liimannut selkääni lapun "idiootti"?
Tämäkin puoli kannattaa ottaa huomioon, ennen kuin ottaa riskin ja hymyilee toiselle ihmiselle ilman mitään kummempaa syytä.
Aito Valtakunnan hymy
24
3167
Vastaukset 24
- alakerran Sauli
JT-markkinointi on monin tavoin kuin ne mainokset, joita Ostoskanava-niminen ohjelma suoltaa.
Värikkäitä kuvia vihanneksista tai -lapsista pandojen kanssa leikkimässä-, tekohymyjä ja katteettomia lupauksia. Osa JT-kirjallisuudesta, kuten Herätkää! -lehti, on kuvituksineen niin periamerikkalaisen naivi ja huvittava, oikein myyntikatalogi lipevine ja johdattelevine lauserakenteineen.
Amerikkalaiset ovat aina osanneet tuon ja osaavat vastakin. - nainen on
hymyilevä osapuoli ja vastaanottajana mies, voi syntyä vääristynyt tulkinta. Tietysti toisinkinpäinkin.
Kaikki teeskentely paistaa kyllä läpi ennemmin tai myöhemmin. Onhan niitä aina parempia ja huonompia näyttelijöitä. Ei mielestäni hymy ole mikään pakko näin suomalaisten keskuudessa. Enemmän selkeä kontakti, jossa ei voi uskoa olevan taka-ajatuksia, on parempi. Mutta jos niitä taka-ajatuksia kuitenkin on. Taitaa olla parempi, että heti huomaa. - AliBaba
Olet Suomalainen, sinua ei voida parantaa! ;P
Minä ainakin hymyilen kun luen kirjoituksiasi. En ivallista hymyä, en huijarin hymyä vaan aitoa onnellista hymyä.
Se johtuu siitä, että näen henkilön joka tuskaisesti yrittää löytää totuuden. Henkilön, joka yrittää toimia oikein, mutta häntä ei arvosteta.
Hymyttömyytesi saattaa johtua siitä, että yrität yksin (tai hyvin pienin apuvoimin) vaikuttaa suunnattoman suuren meteoriitin kulkuun. Pyrkimyksesi ovat hyviä mutta byrokratia jyllää. Kannustaisin keskittymään sellaiseen asiaan, joka tuottaa onnellisuutta. Olet tiettävästi hyvä kuuntelemaan ihmisiä ja auttamaan heitä ongelmissaan. Se on raskasta mutta tuottaa varmasti hymyn kasvoillesi. Elämme hyvin epäkiitollista aikaa; e-mail, tekstiviestit ja chatit tuhoavat ilmeet, sanattomat viestit. Monet varmasti ovat kiitollisia kannustuksestasi mutta eivät tajua sanoa sitä ääneen.
Jehova ja Jeesus varmasti näkevät sinut ja vilpittömät yrityksesi toimia oikein. Liiallinen kriittisyys saattaa tuhota tuon vilpittömyyden. Hyvät asiat tuovat onnellisuutta ja kielteiset asiat saavat mielen mustaksi.
Koita jaksaa rakas veli.. Yritetään yhdessä!
Eräs Espoo-Läntisen kasvatti... : )- Jari-Jt
Uskoakseni UskoToivo on otettu lämpimistä sanoistasi. Täysin toisenlaistakin kommentointia hän on tällä palstalla toisilta Jehovan todistajilta saanut - ja yleensä lähes yksinomaan sitä täysin toisenlaista. Yksityiseen sähköpostiin tietysti on tullut niitä kiitollisempiakin kommentteja.
Uskaltaudun kuitenkin tässä ihan pikkuisen kommentoimaan viestiäsi AliBaba. Nimittäin olen yhdessä kohtaa kanssasi hivenen erimieltä. Sanoit nimittäin, että liiallinen kriittisyys saattaisi tuhota vilpittömyyden.
Voihan se toki olla mahdollista, mutta vilpittömyydelle kriittisyyttä paljon tuhoisampi asenne on sinisilmäisyys. Todellisuus on kuitenkin kohdattava joskus ja pilvilinnoista on kivuliasta tipahtaa. Tai eihän se putoaminen mitään, vaan se äkkipysähdys. - salaisuus?
Mitä sinä oikesti näet?
Mitä se on "koita jaksaa" aivan kuin JT arvostelija tarvitsis hoitoa?????? - AliBaba
Jari-Jt kirjoitti:
Uskoakseni UskoToivo on otettu lämpimistä sanoistasi. Täysin toisenlaistakin kommentointia hän on tällä palstalla toisilta Jehovan todistajilta saanut - ja yleensä lähes yksinomaan sitä täysin toisenlaista. Yksityiseen sähköpostiin tietysti on tullut niitä kiitollisempiakin kommentteja.
Uskaltaudun kuitenkin tässä ihan pikkuisen kommentoimaan viestiäsi AliBaba. Nimittäin olen yhdessä kohtaa kanssasi hivenen erimieltä. Sanoit nimittäin, että liiallinen kriittisyys saattaisi tuhota vilpittömyyden.
Voihan se toki olla mahdollista, mutta vilpittömyydelle kriittisyyttä paljon tuhoisampi asenne on sinisilmäisyys. Todellisuus on kuitenkin kohdattava joskus ja pilvilinnoista on kivuliasta tipahtaa. Tai eihän se putoaminen mitään, vaan se äkkipysähdys.Tietysti näinkin! Itseasiassa et ole edes eri mieltä.... Ajoin vain sitä takaa, että vaikka tietääkin epäkohdat ja niitä yrittää parantaa niin voi voimat loppua kesken jos keskittyy liiaksi siihen kritiikkipuoleen... ja jos liiaksi katsoo vain niitä huonoja puolia ei pian näe metsää puilta!
Tietysti tällä palstalla on vain hiukan hankala nähdä kokonaisuutta.. täällä saa kuvan vain henkilön ajatuksista!
>>>Täysin toisenlaistakin kommentointia hän on tällä palstalla toisilta Jehovan todistajilta saanut - ja yleensä lähes yksinomaan sitä täysin toisenlaista.
Tämän takia minä ajattelin häntä hieman kannustaa... on järkyttävää nähdä miten hänen ajatuksiinsa suhtaudutaan. Onhan hän suuren perheemme jäsen...
Sitä minä en ymmärrä, että kun hän aloittaa jonkun keskustelun, monet tyrmäävät samantien kaikki ajatukset... harva edes yrittää keskustella asiasta. Asiaa ei edes mietitä.. se on niinkuin kirjoissa lukee... PISTE - AliBaba
salaisuus? kirjoitti:
Mitä sinä oikesti näet?
Mitä se on "koita jaksaa" aivan kuin JT arvostelija tarvitsis hoitoa??????taas näemme miten kommunikointi ilman ääntä ja ilmeitä tuhoaa viestin sisällön.
Ihminen tulkitsee viestin sen perusteella mikä hänen oma mielentilansa sillä hetkellä on. Jos edelliseen viestiini olisi sisältynyt äänen painot ja hymyni niin viestin lukija olisi saanut siitä aivan erilaisen kuvan.
nomutta se siitä...
Se oli tarkoitettu kannustukseksi.. se ei mitenkään liittynyt VTseuran kritisointiin... olen samaa mieltä monesta asiasta hänen kanssaan. Ei ole helppoa olla Jehovan todistaja nykymaailman painostuksessa.
Esimerkkinä vaikka viime sunnuntai.. arvatkaa oliko helppo mennä kokoukseen kello 17.00??? No ei todellakaan.. mutta se säästi minut paljolta.. Näin vain kaksi ensimmäistä erää... ;) - salaisuus?
AliBaba kirjoitti:
taas näemme miten kommunikointi ilman ääntä ja ilmeitä tuhoaa viestin sisällön.
Ihminen tulkitsee viestin sen perusteella mikä hänen oma mielentilansa sillä hetkellä on. Jos edelliseen viestiini olisi sisältynyt äänen painot ja hymyni niin viestin lukija olisi saanut siitä aivan erilaisen kuvan.
nomutta se siitä...
Se oli tarkoitettu kannustukseksi.. se ei mitenkään liittynyt VTseuran kritisointiin... olen samaa mieltä monesta asiasta hänen kanssaan. Ei ole helppoa olla Jehovan todistaja nykymaailman painostuksessa.
Esimerkkinä vaikka viime sunnuntai.. arvatkaa oliko helppo mennä kokoukseen kello 17.00??? No ei todellakaan.. mutta se säästi minut paljolta.. Näin vain kaksi ensimmäistä erää... ;)Taitaa veljes seurassa olla vähän säröjä??????
Svenssonit ei menneet kokoukseen ja voittivat kultaa ja vetivät kaljaa kun sinä istutit kokouksessa vartiotorni kädessä!! - AliBaba
salaisuus? kirjoitti:
Taitaa veljes seurassa olla vähän säröjä??????
Svenssonit ei menneet kokoukseen ja voittivat kultaa ja vetivät kaljaa kun sinä istutit kokouksessa vartiotorni kädessä!!En näe kuinka kyseinen asia vaikuttaisi veljesseuraamme...
Ja jos meillä ei olisi ollut kierrosviikkoa, olisin todennäköisesti käynyt jonkun toisen seurakunnan kokouksessa vaikkapa aamulla.
Ei sillä, että kierrosviikko muuten niin eroaisi tavallisista viikoista, mutta harvoin on niin hyvää puhujaa meidän salillamme sunnuntaisin kuin mitä veli Line on (nimi muutettu). Ja onhan sitten lyhennetyn vt:n (kappaleita ei lueta) jälkeen vielä se kierrosvalvojan kannustava puhe. - salaisuus?
AliBaba kirjoitti:
En näe kuinka kyseinen asia vaikuttaisi veljesseuraamme...
Ja jos meillä ei olisi ollut kierrosviikkoa, olisin todennäköisesti käynyt jonkun toisen seurakunnan kokouksessa vaikkapa aamulla.
Ei sillä, että kierrosviikko muuten niin eroaisi tavallisista viikoista, mutta harvoin on niin hyvää puhujaa meidän salillamme sunnuntaisin kuin mitä veli Line on (nimi muutettu). Ja onhan sitten lyhennetyn vt:n (kappaleita ei lueta) jälkeen vielä se kierrosvalvojan kannustava puhe.>
Hurmos puhujat on edelleen voimissaan. Minun JT aikana esitelmän puhuja saattoi tulla polkupyörallä pitämään esitelmän, nyt pitää tulla mersulla tai bemarilla saadakseen tupla ablodit.
PS ne autot on siunauksia valtakunnatyösta!! - Pönni
Autismi taitaa olla suurin synti mitä jumala ikimaailmassa voi ihmiselle langettaa?
Ehkä niitä on muitakin neurologisia poikkeamia jolla kaikkivaltias rankaisee syntisiä pahoja ihmisiä?
Olen itse autismista kärsivä yksilö.
Kyseessä on sukuvika ja siinä on niin hemmetin huonoja oireita että se haittaa juuri niillä elämänosa-alueilla joilla ihmisen pitäisi olla kyvykäs jotta vois menestyä sosiaalisesti.
Osa autistisista ei osaa hymyillä ollenkaan ja sit esiintyy nk. kasvosokeutta. Sellaista ettei tunnista kasvoja jotka pitäis olla entuudestaan tuttuja.
Muutoinkin oireyhtymään liittyy sosiaalisten tilanteiden suhteen ongelmia. Autistinen on joko vuolaan ylipuhelias tai lähes mykkä. Taipuvaisuutta itsekeskeisyyteen on ja sen kautta kyvyttömyyttä hallita sosiaalisia koodeja, koko sosiaalista kanssakäymistä.
Jotenkin hirveetä kuinka jumala voi olla niin julma että antaa syntyä tällaisia fiaskoja!
Minun puolestani sellainen olento ei voi olla minkään rakkauden takana. Saatanasta koko elämä, etenkin sosiaalinen kanssakäyminen.. tai sit niinkuin itse ajattelen:
Evoluutiotahan tämä on vaan monenlaisine mutaatioineen.
Olen sitä miettinyt tykönäni että kun se mun äiti, se autistinen on niin vakavissaan siellä jehovantodistajaporukoissa, niin kuinkakohan paljon se on saanut osakseen kielteistä palautetta siitä ettei kykene siihen "normaaliuteen" jota jt:juus vaati ja johon se pakottaa?
Paremminkin.. oon miettinyt miten paljon mutsin mielenterveysongelmiin on vaikuttanut se että se on tekemisissä jatkuvasti sellaisessa sosiaalisessa toiminnassa joka on sitämieltä että just sen kaltaiset ihmiset on niitä kaikkein paskimpia ihmisiä maan päällä?
Eihän hänellä ole kykyjä olla kuin muut kun on syntynyt "riivattuna".
Itselläni ei ole hädänpäivää kun ei tarvitse käyttäytyä kuin joku opeteetu puudeli, mutta kyllähän ne muorin mielenterveysongelmat, ahdistukset, masennukset, se negatiivisuus, kyllähän ne aiheuttaa lähisuhteissa ongelmia.
Toki osa ongelmatiikasta koskettaa olemista yleensä.
Harva tietää ja tajuaa mitään näistä neuropsykologisista asioista aikuistenoikeesti ja sitä huonon ihmisen leimaa, häpeää ja syyllisyyttä tietenkin normi-ihmiset vaativat palkakseen siitä että he osaavat olla just niinkuin pitääkin ja meikäläiset on sitä b-luokkaisuutta, eli useimipen uskoviksi itseään tituleeraavien mielestä synnissä rypöviä, saastaa jota ei pitäis olla pilaamassa heidän omaa fasismiaan.
Voi mun pientä äitiparkaani mihin jengiin onkaan aikoinaan mukaan hurahtanut etsiessään lohtua ongelmiinsa.
Onneksi hän on uskossaan aivan vilpitön ja jos jumala on niin välit siihen henk. koht. takuulla on muorilla reilassa. Ihmiset vaan on joskus uskonoppeineen umpityhmiä ja veemäisiä, sille ei mitään voi.
- Markku_Meilo
>>Niinpä siis, veljet ja sisaret.
Vaikka en tuohon kohderyhmään sisälly, niin siitäkin huolimatta.
>> Opastakaa minua, miten hymyillään luonnollinen hymy, jos ei yhtään juuri sillä hetkellä satu hymyilyttämään?
Teatterikoulussa opetetaan tuon lajin pettäminen, muu neuvo ei juuri nyt satu mieleen.
>> Olen sen verran vanhanaikainen mies, että en pidä amerikkalaisesta pinnallisuudesta, kuten esim. väkinäisistä hymyistä ja lauseista "mitä kuuluu", jos ja kun ei todella halutakaan tietää, mitä oikeasti kuuluu.
Samaa sarjaa. Molemmilla koulutusrupeamilla USA:ssa vastasin hyvin usein rehellisesti/kirjaimellisesti aamutervehdyksiin, jolloin aika ajoin joku pyrki kauniisti oikomaan minua, että ei niihin aamulurituksiin saa vastata rehellisesti.
>> Pääsääntöisesti "mitä kuuluu" -kysymyksen esittäjä ei nimittäin todellisuudessa pysähdy kuuntelemaan. Se kysymys on aivan yhtä tyhjä kuin teeskennelty hymy.
Eräs esimerkki kyseiseen kulttuuriin liittyvästä (täältä katsottuna) sananhelinästä voisi vaikka olla "I apologize" tai "I am awfully sorry", jonka voisi useimmiten kääntää suomenkielen "oho"-sanalla.
>>Opin jo pikku poikana mummolassa tärkeän totuuden: "Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjännaurajasta".
Faija käytti samaa sanontaa
>> Joten tarkastelkaa minun kohdallani hymyttömyyttä tuota historiaa vasten. Myönnän, että olen synkkä ihminen, ja eräiden mielestä jopa erittäin ikävä ihminen.
Eräästä URL:ista johtuen olen saanut parikin kertaa kysymyksen, että enkö koskaan hymyile. Muutaman chat-session aikana olen jopa saanut pyynnön hymyillä "edes tämän kerran".
Olen vakuuttunut, että hyvin monen jehovantodistajan mielestä olen paha ja tuomittava ihminen, mutta se ei minulle riitä syyksi väkinäiseen hymyyn. - kannatta hymyillä
Olen jostakin ihmissuhteita käsittelevästä kirjoitukseta lukenut että kannattaa opetella hymyilemään. Esimerkiksi kotona, kun vaimosi tai miehesi tai lapsesi tulee kotiin niin tervehdi hymyillen vaikkei niin tuntuisikaan hymyilyttävän. Tee näin useasti niin tulet huomaamaan, että hymysi onkin aitoa. En nyt ole ihan varma menikö ohje noilla sanoilla mutta asia on sama.
No onhan se tietenkin outoa jos on aina vakavana ja yhtäkkiä muuttuu kovin hymyileväiseksi, tulee kyllä mieleen että onkos tässä koira haudattuna.
Muuten kun luin juttusi erilaisista hymyistä minä aivan nauroin, en pilkatakseni vaan kun kerran oli hauskasti esitetty juttu. Hyviä neuvoja kuitenkin ovat on parempi hymyillä niin hymy tarttuu toisiinkin. Ja silloin on hauskempaa ja mielikin virkistyy. - theos
...kaunistaa kasvot. (sanonta)
Minä pidän kyllä tuota hymyilemistä arvossaan. Sillä on positiivista vaikutusta ympäristöönsä. Kun hymyilet muille, muutkin hymyievät sinulle.
Jobkin tiesi hymyn vaikutuksen:
29:24 Minä hymyilin heille, kun he olivat toivottomat, ja minun kasvojeni loistaessa eivät he synkiksi jääneet.
Olen sitä mieltä, että ihmisten pitäsi antaa enemmän toisilleen hymyjä ja ystävällisyyttä. Sen antaminen ei maksa mitään ja sitä saa myös ilmaiseksi takaisin.
(En ota tässä nyt kantaa teennäisyyteen.)- Markku_Meilo
>>(En ota tässä nyt kantaa teennäisyyteen.)
Sitä vaan maalle muuttanut kaupunkilaispoika jää miettimään mikä hymyily sitten on teennäistä ja mikä ei?
Vuoden työrupeama kestohymyn omanneen eteläkorealaisen kanssa panee hieman mietityttämään. Ounastelen kiinalaisvaikutetta, jossa suru ja nolous peitetään hymyn ja parhaimmillaan naurun taakse. Siihen päälle sitten vielä orientin yes-vastauskulttuuri, niin ota siinä sitten selvää asioista. - theos
Markku_Meilo kirjoitti:
Sitä vaan maalle muuttanut kaupunkilaispoika jää miettimään mikä hymyily sitten on teennäistä ja mikä ei?
Vuoden työrupeama kestohymyn omanneen eteläkorealaisen kanssa panee hieman mietityttämään. Ounastelen kiinalaisvaikutetta, jossa suru ja nolous peitetään hymyn ja parhaimmillaan naurun taakse. Siihen päälle sitten vielä orientin yes-vastauskulttuuri, niin ota siinä sitten selvää asioista....voi tietyissä välttämättämissä tilanteissa hillitä, mutta ei niitä pidä peittää.
Raamatussa on joitain viisaita ajatuksia ja tässä on mielestäni yksi sellainen:
Saarnaaja
3:4 Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
Aikansa kutakin sanoi orhi, kun palleja leikattiin. - Markku_Meilo
theos kirjoitti:
...voi tietyissä välttämättämissä tilanteissa hillitä, mutta ei niitä pidä peittää.
Raamatussa on joitain viisaita ajatuksia ja tässä on mielestäni yksi sellainen:
Saarnaaja
3:4 Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
Aikansa kutakin sanoi orhi, kun palleja leikattiin.>>Tunteita......voi tietyissä välttämättämissä tilanteissa hillitä, mutta ei niitä pidä peittää.
Tämä esimerkki ei ole omien tunteiden hillinnästä, vaan tunteettomasta kestohymystä, joka käsittääkseni oli voimakkaasti kulttuurisidonnainen.
Tottahan mielenhillittimiä oli käytettävä aina kun huomasi menneensä yes-vastauskulttuurin retkuun. Siinä ei todella osannut päättää, että oliko taas "aika on itkeä vai aika nauraa". - sööpäri
Markku_Meilo kirjoitti:
Vuoden työrupeama kestohymyn omanneen eteläkorealaisen kanssa panee hieman mietityttämään. Ounastelen kiinalaisvaikutetta, jossa suru ja nolous peitetään hymyn ja parhaimmillaan naurun taakse. Siihen päälle sitten vielä orientin yes-vastauskulttuuri, niin ota siinä sitten selvää asioista.Tuo oli hauska juttu. Samaan olen törmännyt ja asiaa ihmetellyt.
- fger.
>>>Kysynpä teiltä viisaammilta, miten aikaansaadaan kasvoille "luonnollinen" hymy, jos ei yhtään satu hymyilyttämään? Vaatiiko se jotain muutakin kuin kasvolihasten venyttämistä leveyssuuntaan? Onko se silloin enää luonnollista? Jos hymy ei tule naamalle luonnostaan.
- neuvoo
Tämä on uusi ja yllättävä puoli fgeristä, HÄN KIRJOITTAA ASIAA!
Positiivisten mielikuvien rakentaminen vie suomalaiselta ainakin sen perushappaman ja vatsatautisen ilmeen pois. Irvistellä ei tarvitse itsekseen ja suomalainen kunnioittaa sellaista ovelleen tulevaa, joka näyttää suhtautuvat vakavasti asiaansa.
Eivät vaatekauppojen myyjätkään irvistele idioottimaisesti silloin, kun heillä ei ole suoranaista sosiaalista kontaktia. Kun kiinnostuneen kanssa vapautuu, ilmestyy se pieni hymykin kuin itsestään aina oikeisiin kohtiin.Epäaitous näkyy, mutta positiivisten asioiden ajatteleminen ei ole epäaitoa.
- salaisuus?
pikkulapsekaan ei osaa mennä kesken kokousta vessaan onnelinen hymy kasvoillaan!!
- ja hämmästelen
Miksi ihmeessä sinä, Usko ja Toivo, roikut siinä halveksimassasi idioottisakissa mukana?
- sööpäri
No asiaan sen enempää kantaa ottamatta...
Jos on paha mieli ja alkaa kuitenkin vain vaikka väkisin nauraa, niin jossain vaiheessa tulee ihan oikeasti hauskaa. Ihminen on sellainen...
Mitähän mie oikein taas ajattelin...? - salaisuus?
Kesän konventissa Jt järkkäri huomas ulkopuolisen lähestyvän ja oli ikävää nähdä se teko hymy. Näin jälkikäteen ajatellen oliko tarkoitus tehdä vaikutus
kalliilla hammaskiilteellä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881414
- 82971
- 63851
Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?
Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su361841Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t170815- 92723
Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61585Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin
Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta123448- 43445
- 51429