Ovatko Hanokin eli Eenokin kirjat juutalaisia tekstejä

Miten teksteihin suhtaudutaan

Tekstistien ajoituksenhan ainakin ovat esim. ajalta ennen kristinuskoa? Esim. Etiopialainen Eenokin kirja 170-40 eKr. ?

27

821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sita luetaan mutta ei nouda...
      • Ja viite sivustoista

liitteineen. Koetelkaa kaikki pitäkää se mikä on hyvää; kuten vuosi on 354 päivää ja yksi neljäsosa.
        Baltasar blink* ja seven sulasista*** ****

• bALTTIs ei kirjautuneena
        Ja viite sivustoista kirjoitti:

liitteineen. Koetelkaa kaikki pitäkää se mikä on hyvää; kuten vuosi on 354 päivää ja yksi neljäsosa.
        Baltasar blink* ja seven sulasista*** ****

Kuten Eenokin kirjan teksiti selvästi ilmaisee.

• Joka ajoitetaan
        bALTTIs ei kirjautuneena kirjoitti:

Kuten Eenokin kirjan teksiti selvästi ilmaisee.

alkuperältää bulkaarian kielisenä 1100-1500- luvuille.

• Johdannosta
        Joka ajoitetaan kirjoitti:

alkuperältää bulkaarian kielisenä 1100-1500- luvuille.

Jonka on laatinut Petri Piiroinen: koskien Slaavilaista Eenokin kirjaa eli 2 Eenokin kirjaa ja siinä esitettyä siis mm. esitettyä 365 ja yksineljäosan "aurinkokalentaria".

"Slaavilaiseksi sitä nimitetään siksi, että se on säilynyt vain slaavin kielilellä kahtena eri versiona. Sen tekijästä, alkukielesta ja perästä on esitetty hyvinkin erilaisia arvioita. Jotkut tutkija ovat olettaneet, että se olisi kirjoitettu bulkarian kielellä joskus 1100-1500-luvulla (Charles) tai että sen olisi laatinut kriekaksi 2. tai 3. vuosisadalla joku juutalais-kristitty, joka halusi tuoda juutalaisille 1 Eenokin kirjalle kristillisen vastineen (Vaillant). Todennäköisesti se kuitenkin on Eenokin perinteeseen kuuluva itsenäinen teksiti, joka kirjoitettiin kreikaksi suunnilleen ajalla 70 eKr. Näin ollen molemman slaavilaiset käännökset olisivat peräisin kahdesta erilaisesta samaan kreikankieliseen alkutekstiin pohjautuvasta versiosta."

• lknt

Uudessa Testamentissa on lainaus tuosta kirjasta Juudaan Herran veljen kirjeessä!

14 Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs: "Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa 15 ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet."

• 1 Eenok kirjan mukaan

CIV: Vakuutus vanhurskaille. Niitä vastaan, jotka väärentävät totuuden sanoja.

6. Älkää peljätkö, vanhurskaat, kun näette syntisien olevan voimakkaita ja menestyvän tiellänsä, alkääkä olko osallisia heidän kanssansa, vaan pysytelkää kaukana heidän väkivallastansa, sillä teistä tulee osallisia taivaallisten sotavoimien kanssa. 7. Vaikka te syntiset sanottekin: 'ei meidän syntejämme tutkita eikä kirjoiteta muistiin', niin kuitenkin he (enkelit) kirjoittavat muistiin syntinne joka päivä. 8. Ja nyt osoitan teille, että valkeus ja pimeys, päivä ja yö näkevät kaikki syntinne. 9. Älkää olko jumalattomia sydämessänne, älkääkä valhetelko pyhän sanoja vastaan, älkääkä ylistäkö kuvianne, sillä mikään valheenne ja mikään eksytyksenne ei johda vanhurskauteen, vaan syntiin. 10. Mutta tunnen senkin salaisuuden, että monet syntiset muuttavat ja turmelevat totuuden sanoja, puhuvat turmeltuja sanoja ja valehtelevat, ja laativat suuria petoksia ja kirjoittavat kirjoja sanoistansa. 11. Mutta kun kirjoitetaan kaikki minun sanani oikein ERI KIELILLÄ, EI MITÄÄN NIISTÄ MUUTETA TAI MITÄÄN SANOJANI JÄTETÄ POIS, VAAN KAIKKI KIRJOITETAAN TOTUUDEN MUKAAN, kaikki mitä minä olen heistä (vanhurskaista) todistanut. 12. Ja tunnen vielä toisenkin salaisuuden ja paljon ymmärryksen iloksi. 13. Kirjat annetaan heille, ja he uskovat niihin ja iloitsevat (ilosanoma=evankelijumi) niistä, ja silloin saavat palkkansa kaikki vanhurskaat, jotka oppivat niistä totuuden tiet.

CV: Jumala ja Hänen Poikansa yhdistyvät vanhurskasten kanssa

Niinä päivinä, sanoo Herra, kutsutaan maan lapset ja he todistavat viisaudesta. Osoittakaa se heille (2 Tim.3:16.) sillä te olette heidän oppaitansa, ja palkka koko maan päällä. 2. Sillä Minä ja Poikani yhdistymme heidän kanssaan iankaikkisesti totuuden tiellä heidän elämänsä päivinä. Te saatte rauhan: iloitkaa, totuuden lapset! Amen.

• on mitä on

mutta ei se juutalaisuuten kuulu,ne ovat aivan eri uskonnotkin.Ihan sama kun täällä ruvettasiin keskustelemaan intian veda kirjoista.Eikö palstalla ole aihe juutalaisuus.

• taitais mennä taas lujaa jo...
        1 Eenok kirjan mukaan kirjoitti:

CIV: Vakuutus vanhurskaille. Niitä vastaan, jotka väärentävät totuuden sanoja.

6. Älkää peljätkö, vanhurskaat, kun näette syntisien olevan voimakkaita ja menestyvän tiellänsä, alkääkä olko osallisia heidän kanssansa, vaan pysytelkää kaukana heidän väkivallastansa, sillä teistä tulee osallisia taivaallisten sotavoimien kanssa. 7. Vaikka te syntiset sanottekin: 'ei meidän syntejämme tutkita eikä kirjoiteta muistiin', niin kuitenkin he (enkelit) kirjoittavat muistiin syntinne joka päivä. 8. Ja nyt osoitan teille, että valkeus ja pimeys, päivä ja yö näkevät kaikki syntinne. 9. Älkää olko jumalattomia sydämessänne, älkääkä valhetelko pyhän sanoja vastaan, älkääkä ylistäkö kuvianne, sillä mikään valheenne ja mikään eksytyksenne ei johda vanhurskauteen, vaan syntiin. 10. Mutta tunnen senkin salaisuuden, että monet syntiset muuttavat ja turmelevat totuuden sanoja, puhuvat turmeltuja sanoja ja valehtelevat, ja laativat suuria petoksia ja kirjoittavat kirjoja sanoistansa. 11. Mutta kun kirjoitetaan kaikki minun sanani oikein ERI KIELILLÄ, EI MITÄÄN NIISTÄ MUUTETA TAI MITÄÄN SANOJANI JÄTETÄ POIS, VAAN KAIKKI KIRJOITETAAN TOTUUDEN MUKAAN, kaikki mitä minä olen heistä (vanhurskaista) todistanut. 12. Ja tunnen vielä toisenkin salaisuuden ja paljon ymmärryksen iloksi. 13. Kirjat annetaan heille, ja he uskovat niihin ja iloitsevat (ilosanoma=evankelijumi) niistä, ja silloin saavat palkkansa kaikki vanhurskaat, jotka oppivat niistä totuuden tiet.

CV: Jumala ja Hänen Poikansa yhdistyvät vanhurskasten kanssa

Niinä päivinä, sanoo Herra, kutsutaan maan lapset ja he todistavat viisaudesta. Osoittakaa se heille (2 Tim.3:16.) sillä te olette heidän oppaitansa, ja palkka koko maan päällä. 2. Sillä Minä ja Poikani yhdistymme heidän kanssaan iankaikkisesti totuuden tiellä heidän elämänsä päivinä. Te saatte rauhan: iloitkaa, totuuden lapset! Amen.

tai sitten on jäänyt iltalääkkeet ottamatta.Uskomatonta soopaa.

• kalevan miekka
        taitais mennä taas lujaa jo... kirjoitti:

tai sitten on jäänyt iltalääkkeet ottamatta.Uskomatonta soopaa.

- viuhahdus ja pläts____________*

• vai kuinka
        on mitä on kirjoitti:

mutta ei se juutalaisuuten kuulu,ne ovat aivan eri uskonnotkin.Ihan sama kun täällä ruvettasiin keskustelemaan intian veda kirjoista.Eikö palstalla ole aihe juutalaisuus.

Kirjoittaa: Vapaasana.

• rasismiavastaan
        vai kuinka kirjoitti:

koska Jeesus nimitti ei-juutalaisia koiranpenikoiksi ( "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille.") ja keskusteluhan täällä yritetään koko ajan viedä Jeesukseen?

• vai kuinka, kuten
        rasismiavastaan kirjoitti:

koska Jeesus nimitti ei-juutalaisia koiranpenikoiksi ( "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille.") ja keskusteluhan täällä yritetään koko ajan viedä Jeesukseen?

Se koira älähtää johon kalikka kalhtaa.

• lknt
        vai kuinka kirjoitti:

Jossakin Raamatussa on teksti:"Jumala muuttaa väärät profeetat koiriksi!"
        Mahdollisesti Apokryphikirjoissa.

• Mutta soihtuina palaminen
        lknt kirjoitti:

Jossakin Raamatussa on teksti:"Jumala muuttaa väärät profeetat koiriksi!"
        Mahdollisesti Apokryphikirjoissa.

iankaikkisesti, kyllä löytyy kirjoituksista silloin kun saatana tai azazeliksiko häntä kutsutaan tulijärveen väärät profeetat mukanaan.
        Raamattu kutsuu toki pilkkaajia koiriksi ja pahain parveksi jne. - ainkin sen suomalainen versio.

• Totuuden etsiä

Kyllä riittää pilkkakirveiden heitteliöistä. Olkaa varovaisia ettei teidän tarvitsisi katua möykkäämistänne. Ihmisten ei tarvii suojella Jumalan kunniaa kyllä hän pistää rienaajat itse järjästykseen sitten kun joudutte taivaallisen oikeuden eteen ,
      silloin ei auta että sanoo "en tiennyt,tai kyllä minä nyt parannan tapani enkä rienaa enää" se on raamatun mukaan myöhäistä. Tulevaisuus on silloin
      lievästi ilmaistuna huono. Että semmoista on luvassa Hillitkää mielenne ja kielenne mahdollisuuksien mukaan ja katukaa mölyämisiänne niin saatte möhläämisenne anteeksi Jumalalta ps. katua pitää maallisen elämän aikana.

• Eenok on Jumalan

pyhä ja vaelsi Jumalan yhteydessä ja teki sen, minkä Isä Jumala hänelle tehtäväksi antoi Pojan Yeshuan kautta Herran Hengessä, amen. Hallelujah!

• Enkeleihin tutustunu

Oliko Hanokin eli Enok, toinen taivaasta tullut (Jeesuksen lisäksi) ja ihmisenä elänyt ja toimien kuninkaana. Mihin aikaan ja minkä kuninkaana.

• SB

Taivaasta tullut?
        Mistä niin päättelet?
        Kuninkaana?

• Enok oli tavallinen ihminen joka eli lähellä Jumalaa. Jumala otti hänet tykönsä. Ei siis kuollut.

• SB

On juutalaista mystiikkaa. Sitä kutsutaan nykyisin kabbalaksi.
      Eräät tahot pyrkivät mitätöimään tekstien arvon, mutta on kiistatonta että se oli ja on edelleenkin osa juutalaista tekstikokoelmaa ja sen aatteita löytyy myös esim Zoharista joka on juutalaisen mystiikan perusteos.

• Tietysti Juudan

sukukunta on tullut paljon myöhemin kuin Hanok eli Eenok eli.

• SB

Sukukunta?
        Mitä sitten, Hanok kuuluu ihmiskunnan viisaisiin ja profeettoihin, J-.malan henkilökohtaisiin tuttuihin.
        Toiseksi Hanokin kirjaaopiskeltiin Qumaranissa ja se kuuluu todistettavasti myös alkukristittyjen arvostamiin kirjoihin.

• keitä tarkoitat
        SB kirjoitti:

Sukukunta?
        Mitä sitten, Hanok kuuluu ihmiskunnan viisaisiin ja profeettoihin, J-.malan henkilökohtaisiin tuttuihin.
        Toiseksi Hanokin kirjaaopiskeltiin Qumaranissa ja se kuuluu todistettavasti myös alkukristittyjen arvostamiin kirjoihin.

alkukristityillä?

• SB

Keitä itse tarkoitat?
      Minä tarkoitan heidän perustekstejään eli Uuden Testamentin tekstissä esiintyvää selvää Hanokiin viittavaa kirjoitusta ja niiden tekstien varhaisia Jeesuksen ja apostolien juutalaisia seuraajia.

• no mitäs sitten

kirjoitat kristityistä kun olivat juutalaisia! Ainahan on jäännös ollut juutalaisissa niissä jotka uskoo Israelin Pyhään Herraan, ja hyvinkin pieni on voinut olla se uskollisten joukko, jotka tahtoo Herran tahtoa tehdä ja rakastaa sillä otollisella mielenlaadulla, ei Yeshuan seuraajinakaan ollut yhtään sen erikoisempaa kuin noiden uskon sankareiden ja profeettojen pieni joukko.

Tietysti suurin ero oli siinä että muuta uskolliset ja Herraa palvelevat juutalaiset olivat otollisia ihmisiä, mutta Yeshua on Immanuel ja tarkoittaa ´Jumala kanssamme´ ja kuten on Pojasta annettu tiedoksi: ´Iankaikkinen Isä ja Väkevä Jumala ja Ihmeellinen Neuvonantaja´ ja paljon muutakin on Aabrahamin ja Mooseksen kohtaamasta Herrasta ja Kuninkaasta, siitä täydellisestä juutalaisesta kerrottu ja kirjoitettu ja Nimessään kiitos ja kunnia Israelin Pyhälle Jumalalle, totisesti.

Hyvää hanukanjuhlaa, antakoon Herran Hengen seitsemää silmää valaisevat liekit puhdistaa siihen kaikkeen hengelliseen hyvää, johon kaikkia kutsutaan ensin juutalaisuudesta ja myös kaikista kansakunnista, sillä Aabraham uskon patriarkkana sai nimekseen ´kansojen isä´.

Monet tulevat idästä ja lännestä Yeshuan hyvää kuningaskuntaan, kun saapuu taivaallisen Siionin loistossa ja kirkkaudessa ja kunniassaan, totisesti.

• Mooses todisti

Yeshuasta, että kaikkien kannattaa häntä kuulla, ja samoin Jeremia kertoo tuosta Juutalaisten Kuninkaan tuomasta Uudesta Liitosta ja myös syntien anteeksiantamuksesta ja se on Jumalan Pojan Ristin Golgatalla Jerusalemin Moorian vuorella sen kaupungin muurien ulkopuolella pohjoisosassa Damaskon tien varrella tapahtuneen jo esikuvallisesti Aabrahamille annetun lupauksen rakkaanlapsen uhraamisen esikuvan täyttyminen, sillä Herrra tahtoi nähdä rakastaako uskonsa osoittanut Abram Kutsujaa ja Vanhurskauttajaa ja Pyhittäjää siihen pyhään pappiskansan tehtävään, joka Israelille on annettu:

´Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.´ (Jeremia 31:31-34)

Tietysti tämä liitto saa täyttymyksen lähivuosien Hengen vuodatuksessa kun nuo 144 000 kahdestatoista sukukuntien jälkeläisistä kastetaan Pyhällä Hengellä ja myös kaksi säkkipukuihin puettua Jerusalemissa Yeshuasta todistaa. Vaimo, joka tämän poikalapsen tulee synnyttämään myös hänestä Jumala pitää huolta, sillä on edeltä kerrottu Ilmestyskirjassa.

Anotaan silmävoidetta sydämmimme ettemme olisi oman järkemme varassa vaan anoen ja kiittäen ja vastaanottaen voimme siunaantua Israelin Pyhässä Herrassa Yeshuassa, totisesti, Herra on hyvä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe