* Tervetuloa rasismipalstalle! *

Mover

Ja onneksi olkoon!

Sinua voi kutsua - tämänkin tiedoston avanneena - yhteiskunnasta kiinnostuneeksi vastuulliseksi kansalaiseksi! Haluathan keskusteluja seuraamalla saada käsitystä yhteisöämme puhuttavista asioista ja ehkä itsekin osallistua niihin. Sillä rauhanomaisesti keskustelemallahan kansanvaltaisessa yhteiskunnassamme asioita on totuttu hoitamaan - ja tarvittaessa toki muuttamaankin.

Ja mikä on sen kivempaa, kun mittauttaa omia käsityksiään muiden kirjoittajien suhteen - ja toisaalta noteerata muiden kirjoituksia omista lähtökohdista! Ja kaikki tämä halutessaan turvallisesti nimimerkin takaa, ilman "reaalimaailman" paineita - semminkin, kun kysymyksessä on meitä kaikkia koskettava ihmisoikeusrikkomus - rasismi.

Rasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa.

Rasismin vastaisen "taistelun" iso ongelma kuitenkin on, että rasistisuutta on joskus vaikea tunnistaa. Se on syrjintää, joka piiloutuu kuin sarvijaakko ohrapeltoon erilaisiin "viattoman lampaan vaatteisiin" osin tiedostamattomasti, "hyvin aikein" perusteltuna, jopa yhteiskunnan rakenteisiin "liuenneena" - osin tarkoitushakuisemmin "vaihtoehtona" ongelmille markkinoituna.

Rasismia on niin arkipuheessa kuin juhlapuheissa, niin eduskunnan isossa salissa kuin vaikkapa eurovaalimainoksissa.

Ihan selvää, silkkaa rasismia.

Rasismin käsite ei siis kuitenkaan, yhteiskunnallisena, eroa niin kuin ahven eroaa särjestä - valitettavasti.

Onneksi - tämä ei ole kuitenkaan este rasismin riisumiselle kaavuistaan - ihan kelteisilleen.

Sen vuoksi tämä palsta on olemassa.

Ja sen vuoksi itse olen anonut sen sheriffin virkaa.

Oma roolini täällä on kuvattu alla olevassa liitteessä - joka tarjoaa myös palautemahdollisuuden niin toimintaani kuin palstan toimintaa yleisestikin koskien. Toki toivon myös suoraan itselleni palautetta, jota voi lähettää sähköpostiini.

Koska palstalla kävijöille näkyvä osa liittyy moderointiini (asiattomien viestien poistoon tai "eksyneiden" viestien siirtämiseen oikealle palstalleen), niin kerron muutaman asian lopuksi siitä omasta näkökulmastani. Tulee toki muistaa, että ylläpito (eli portaalin moderoinnin ammattilaiset) ohellani siirtävät ja poistavat viestejä - ja ylläpito on tietenkin "finaalissa" vastuussa koko portaalin moderoinnista.

Poistopolitiikkaan liittyy joitakin ongelmia oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, jotka liittyvät mm. vähemmistö-enemmistö -suhteen merkitykseen viestin hyväksyttävyyttä arvioitaessa: Onko vähemmistön harjoittamaa rasismia? Millaista se on? Onko rasismista kertovan viestin painoarvo kaikilta osin sama, kun se käsittelee enemmistön harjoittamaa rasismia verrattuna vähemmistön harjoittamaan?

Myöskin olen joutunut pohtimaan palstan teeman noudattamisen tulkintaa. Rasismiin aiheena kun liitetään usein esimerkiksi maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä ongelmia - vaikka ne aihepiirin kohteen läheisyydestä huolimatta eivät ollenkaan siihen kuulu.

Näistä ja muista palstan yleiseen toimivuuteen ja jopa toimntaedellytyksiin liittyvistä seikoista toivon keskustelua.

Alemmassa palstan yläosaan kiinteästi lukitussa johdannossa käsittelen näkökulmastani sitä, mitä rasismi on - ja mitä se ei ole. Luvassa on myös FAQ -osuus (useimmin esitettyjä kysymyksiä), jonka kokoamisessa toivon teidän, arvoisat
palstalaiset, apuanne.

Tervetuloa vielä kerran rasismipalstalle!

Sherihvinne,

Mover
[email protected]


Sheriffin toimintaohjeet
http://www.suomi24.fi/opastus/sheriffi/toiminta.chtml

Palaute
http://www.suomi24.fi/palaute/lomake/


***

208

5916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Vai rauhanomaisesti keskustelemalla kansanvaltaisessa yhteiskunnassamme asioista on totuttu keskustelemaan. Näinkö asia muka on? Olen hyvin pettynyt palstan toimintaan. Palstalla vallitsee aivan jokin muu, kuin rauha.

      Palstalla on nikki nimeltä Mamuniikki, joka tarvitsee kuria ja sanktioita. Mutta onko hän sitten taitavana puhujana onnistunut samaan itselleen niin paljon "valtaa" palstalla, etteivät kaikki säännöt koskekaan häntä. Hän syyllisti kirjoittamani aloituksen järjettömästä politiikasta suurimpana rasisminaiheuttajana Suomessa, rasistiseksi kirjoitukseksi oikein perusteellisesti. Samalla myös minut. Uskomaton, ehkä jopa hatun noston arvoinen temppu, sillä kirjoituksessa ei ollut lainkaan rasismia. Tämä oli jo niin vakavasti minuun kohdistettu suora syytös, ettei asia voi noin vain olla kuitattu.

      Kirjoitin tänään asiaan vastauksen, jossa näytän kappale kappaleelta Mamuniikin aiheetta syyllistäneen minua ja taas vääristelleen sanomisiani. Nyt se tapahtui jo järjettömän suurella mittakaavalla. Mamuniikki haukkui kirjoitukseni käyttämällä vastauksessaan puhtainta mahdollista olkinukkea, syyllisti assosiaatiolla, myös ad hominem motivum ja ad hominem abusivis sillä luulottelulla, että olisin rasisti. Puhumattakaan siitä, että Mamuniikki aloitti tekstinsä kaivon myrkyttämisellä.
      Kyllä ylläpidon täytyy olla nyt selvillä tilanteen vakavuudesta, kun tämän asian nyt julki toin.
      Ja enhän minä voi, eikä minun edes tarvitse olla vastuussa siitä, ettei hän osaa sisäistää lukemaansa. Mutta hänen täytyy olla vastuussa siitä, jos hän on saanut toisetkin uskomaan valheelliseen virheeseensä(ad hominem abusivis) ja kääntänyt sanani jopa rikollisiksi julkisella, yhdellä Suomen suurimmista verkkoyhteisöistä.

      Mamuniikille kyllä 10 pistettä täydellisestä olkinukesta, joka todellakin sai kirjoitukseni näyttämään rasismilta. Etkö edes häpeä.

      Mitä asialle pitää tehdä tässä vaiheessa?

      • tuossa ylhäällä esittelemieni kehystekijöiden ehdoin.

        Palstalla saa käyttää värikästä kieltä, retorisia kommervenkkeja ja lauserakenteita mielensä mukaan.

        Myös syytöksiä on lupa esittää - eikä niitä välttämättä tarvitse perustella.

        Tämä kaikki kuitenkin, jos toimitaan sääntöjen rajoissa.

        Sääntöjä rikottaessa ja sen ilmi tullessa ko. viesti poistetaan palstalta. Tämä menettely koskee kaikkia viestejä. Jos kirjoittaja syllistyy vakaviin ja toistuviin sääntörikkomuksiin, hänen ip-osoitteensa voidaan "bannata" eli postausten lähettäminen sen kautta ei tämän jälkeen onnistu. Valitettavasti monilla on useita ip-osoitteita, jolla bannin voi kiertää. Myös rekisteröidyn nimimerkin voi bannata. Vaikka signaalina ko. "rangaistus" on näkyvä, sen teho käytännöss on kuitenkin samaa luokkaa.

        "Mitä asialle pitää tehdä tässä vaiheessa?"

        Sikäli kun sinulla on aihetta epäillä, että kirjoittaja on syyllistynyt sääntörikkomukseen, niin kannattaa laittaa ilmoitus asiattomasta viestistä. Siihen löytyy valikko jokaisen viestin raamissa.

        Muussa tapauksessa suosittelen vain oikeaksi kokemasi asian puolustamista. Se ei vastapuolen kommenteista sinänsä muuksi muutu.


      • Mamuniikki

        nimimerkki "???" kanssa tänään lainkaan. En muista keskustelleeni muinakaan päivinä.

        Minun valtani palstalla asettuu oikeisiin mittasuhteisiin kun muistat ettei minulla ole täällä minkäänlaisia moderaattorin oikeuksia. Vähän lisäperspektiiviä vallastani saat, kun muistat ettei kukaan, siis yhtään kukaan muu, jaa palstalla käsistystäni rasismista.

        Ikävää että olen onnistunut kirjoittamaan sinulle vastauksen joka sisälsi ilmeisesti pelkkiä argumenttivirheitä ja aika moisen listan kaiken kaikkiaan. Sinänsä olisi tietysti hedelmällisempää, että osoittaisit nuo tekstistäni sen sijaan että tulet tänne listaamaan toverillesi niiden virheiden nimet liittämättä niitä mihinkään konkreettiseen.

        Rehellisesti sanoen: Minulla ei ole harmainta aavistusta kuka olet ja mitä keskustelua tarkoitat. Et aikone kumpaakaan paljastaa.


      • Mamuniikki kirjoitti:

        nimimerkki "???" kanssa tänään lainkaan. En muista keskustelleeni muinakaan päivinä.

        Minun valtani palstalla asettuu oikeisiin mittasuhteisiin kun muistat ettei minulla ole täällä minkäänlaisia moderaattorin oikeuksia. Vähän lisäperspektiiviä vallastani saat, kun muistat ettei kukaan, siis yhtään kukaan muu, jaa palstalla käsistystäni rasismista.

        Ikävää että olen onnistunut kirjoittamaan sinulle vastauksen joka sisälsi ilmeisesti pelkkiä argumenttivirheitä ja aika moisen listan kaiken kaikkiaan. Sinänsä olisi tietysti hedelmällisempää, että osoittaisit nuo tekstistäni sen sijaan että tulet tänne listaamaan toverillesi niiden virheiden nimet liittämättä niitä mihinkään konkreettiseen.

        Rehellisesti sanoen: Minulla ei ole harmainta aavistusta kuka olet ja mitä keskustelua tarkoitat. Et aikone kumpaakaan paljastaa.

        "Sinänsä olisi tietysti hedelmällisempää, että osoittaisit nuo tekstistäni sen sijaan että tulet tänne listaamaan toverillesi niiden virheiden nimet liittämättä niitä mihinkään konkreettiseen."

        Ja olisi tietysti mukava jos itsekin tekisit niin(!)


      • Mamuniikki
        Mover kirjoitti:

        "Sinänsä olisi tietysti hedelmällisempää, että osoittaisit nuo tekstistäni sen sijaan että tulet tänne listaamaan toverillesi niiden virheiden nimet liittämättä niitä mihinkään konkreettiseen."

        Ja olisi tietysti mukava jos itsekin tekisit niin(!)

        jossa olen jättänyt ajatukseni perustelematta. Olenko kertaakaan syyttänyt sinua argumenttivirheestä liittämättä mukaan tekstistäsi kohtaa johon viittaan?

        Sinulla on mielestäni kummallinen tapa syyttää minua ilman mitään perusteluita perustelematta jättämisestä.


      • Mamuniikki kirjoitti:

        jossa olen jättänyt ajatukseni perustelematta. Olenko kertaakaan syyttänyt sinua argumenttivirheestä liittämättä mukaan tekstistäsi kohtaa johon viittaan?

        Sinulla on mielestäni kummallinen tapa syyttää minua ilman mitään perusteluita perustelematta jättämisestä.

        enimmäkseen.


      • Mamuniikki
        Mover kirjoitti:

        enimmäkseen.

        perustelemattoman väitteesi, mutta saatko ne perustelut nyt tähän vai toteanko että osaat vain vaatia papukaijana perusteluja muilta?

        Alat luisua taas trollaamisen puolelle. Joko laitat esimerkit perustelemattomista teksteistäni, tai pidät turpasi tukossa. Toivottavasti tämä tuli nyt kyllin selvästi ilmaistua.


      • Mamuniikki kirjoitti:

        perustelemattoman väitteesi, mutta saatko ne perustelut nyt tähän vai toteanko että osaat vain vaatia papukaijana perusteluja muilta?

        Alat luisua taas trollaamisen puolelle. Joko laitat esimerkit perustelemattomista teksteistäni, tai pidät turpasi tukossa. Toivottavasti tämä tuli nyt kyllin selvästi ilmaistua.

        eräästä taannoisesta kirjoittajasta, josta tein tänne ihan kaunokirjoittelunkin.

        Niin kuin sanoin, täällä on lupa olla perustelematta.


      • Mamuniikki


      • AITORASISTI

        Voitteko kääntää ajatukset aivoissa oikeinpäin??
        Rasismi ei ole rikos vaan hyve. Eli edelleen rasismi on
        kaikkein parhain aate mitä planeetalla on ollut ja tulee'
        olemaan. muut ismit paitsi mitä väkivaltaan tulee on buddhaismi.

        Miksi ME hyväksyisimme liika väestön aiheuttamat valtavat tuhot
        esim.Amazonian sademetsiin??? Ja se liikaväestö on ei-valkoisia ns.
        Eli hyväksymmekö tuon tuhon joka voi johtaa koko plateetamme
        tuhoon??? Tämä järjetön liikaväestön räjähdys ei tunnu missään
        näiltä multirasisteilta???

        Rauhaa rakastava rasisti toivoo parempaa


      • Karmeeta modeointia

        genetiikkaa -- genetiikkaa
        Rotusortoa ja Suomen kansan halveeraamista !
        Sikamaista poliittista Suomalaisuuden ajojahtia !
        Sodan ja rasismin lietsontaa erään moden taholta.
        Mitä tehdä ? Jaa-a aika näyttää , mutta rumalta se lopputuloskin näyttää !


      • useimmiten
        Mamuniikki kirjoitti:

        nimimerkki "???" kanssa tänään lainkaan. En muista keskustelleeni muinakaan päivinä.

        Minun valtani palstalla asettuu oikeisiin mittasuhteisiin kun muistat ettei minulla ole täällä minkäänlaisia moderaattorin oikeuksia. Vähän lisäperspektiiviä vallastani saat, kun muistat ettei kukaan, siis yhtään kukaan muu, jaa palstalla käsistystäni rasismista.

        Ikävää että olen onnistunut kirjoittamaan sinulle vastauksen joka sisälsi ilmeisesti pelkkiä argumenttivirheitä ja aika moisen listan kaiken kaikkiaan. Sinänsä olisi tietysti hedelmällisempää, että osoittaisit nuo tekstistäni sen sijaan että tulet tänne listaamaan toverillesi niiden virheiden nimet liittämättä niitä mihinkään konkreettiseen.

        Rehellisesti sanoen: Minulla ei ole harmainta aavistusta kuka olet ja mitä keskustelua tarkoitat. Et aikone kumpaakaan paljastaa.

        "Vähän lisäperspektiiviä vallastani saat, kun muistat ettei kukaan, siis yhtään kukaan muu, jaa palstalla käsistystäni rasismista."

        Kyllä minä ainakin...


      • AITORASISTI kirjoitti:

        Voitteko kääntää ajatukset aivoissa oikeinpäin??
        Rasismi ei ole rikos vaan hyve. Eli edelleen rasismi on
        kaikkein parhain aate mitä planeetalla on ollut ja tulee'
        olemaan. muut ismit paitsi mitä väkivaltaan tulee on buddhaismi.

        Miksi ME hyväksyisimme liika väestön aiheuttamat valtavat tuhot
        esim.Amazonian sademetsiin??? Ja se liikaväestö on ei-valkoisia ns.
        Eli hyväksymmekö tuon tuhon joka voi johtaa koko plateetamme
        tuhoon??? Tämä järjetön liikaväestön räjähdys ei tunnu missään
        näiltä multirasisteilta???

        Rauhaa rakastava rasisti toivoo parempaa

        - ja olkoon niin.

        Mutta Suomessa rasistisuus on rikos.


      • Karmeeta modeointia kirjoitti:

        genetiikkaa -- genetiikkaa
        Rotusortoa ja Suomen kansan halveeraamista !
        Sikamaista poliittista Suomalaisuuden ajojahtia !
        Sodan ja rasismin lietsontaa erään moden taholta.
        Mitä tehdä ? Jaa-a aika näyttää , mutta rumalta se lopputuloskin näyttää !

        - se on sitä myös kansainvälisyyden suhteen.

        Eivätkä nämä sulje toisiaan pois.

        Mutta rasistiduuden ne - kummatkin - sulkevat.


      • jk

        ei m itään


    • hhhhheheeee

      "Rasistisuus on Suomessa siis rikos "

      Todista nyt väitteesi! Näytä se LAINKOHTA missä näin sanotaan! Tai lopeta se valehtelu.

      • Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"


      • asemaan asettaminen
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        Tuo laki kertoo vain eri asemaan asettamisesta. Ei mielipiteistä.

        Muuten Mover, eikös omat uimahallivuorot musllimeille ole perustuslain vastaisia ?


      • oikeuslaitosko?
        asemaan asettaminen kirjoitti:

        Tuo laki kertoo vain eri asemaan asettamisesta. Ei mielipiteistä.

        Muuten Mover, eikös omat uimahallivuorot musllimeille ole perustuslain vastaisia ?

        annetaan lievempiä tuomioita, kun on eri kulttuurista, eikä ymmärrä. ettei saa varastaa, raiskata, huijata tukia jne.....
        Lista on päättymätön.
        Ovathan nuo tosiaan asioita, joita ei voi ymmärtää, eli painukoon takaisin kotiin.


      • asemaan asettaminen kirjoitti:

        Tuo laki kertoo vain eri asemaan asettamisesta. Ei mielipiteistä.

        Muuten Mover, eikös omat uimahallivuorot musllimeille ole perustuslain vastaisia ?

        jos ne päästää pääkoppansa ulkopuolelle.

        Uimahallikeskustelua on käyty vissiin kuukausia sitten - ja ko. kysymykseesi olen silloin vastannut. Eli ei kun arkistoon, ole hyvä!


      • sananvapautta
        Mover kirjoitti:

        jos ne päästää pääkoppansa ulkopuolelle.

        Uimahallikeskustelua on käyty vissiin kuukausia sitten - ja ko. kysymykseesi olen silloin vastannut. Eli ei kun arkistoon, ole hyvä!

        Suomessa on sananvapaus. Mielipiteensä saa sanoa. Kiihotus ja lietsonta ovat sitten eri asioita.


      • miten on
        Mover kirjoitti:

        jos ne päästää pääkoppansa ulkopuolelle.

        Uimahallikeskustelua on käyty vissiin kuukausia sitten - ja ko. kysymykseesi olen silloin vastannut. Eli ei kun arkistoon, ole hyvä!

        onko rikollista valehdella oma ikänsä tarkoituksellisesti, että siitä saisi suvulleen rahallista hyötyä, jota tuntuu harrastavan 2/3 turvapaikkaturisteista?

        Nämä valehtelijathan on tarkoituksella tänne lähetetty ja opastettu, mitä pitää valehdella.


      • eihän siinä
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        määritellä mitään aatetta rikolliseksi, oli se sitten kommunismi, fasismi, rasismi tai höpsismi. AJATELLA saa ihan mitä haluaa kenestä haluaa.

        Valtaosa niistä joita sinunlaisesi väittävät rasisteiksi, eivät sitä edes ole. Ei esim. holtittoman sosiaalipummi-maahanmuuton vastustaminen ole mitään rasismia, vaan tervettä järkeä.


      • sananvapautta kirjoitti:

        Suomessa on sananvapaus. Mielipiteensä saa sanoa. Kiihotus ja lietsonta ovat sitten eri asioita.

        se ei kuulu enää vapauksiin.


      • silloin sinä
        miten on kirjoitti:

        onko rikollista valehdella oma ikänsä tarkoituksellisesti, että siitä saisi suvulleen rahallista hyötyä, jota tuntuu harrastavan 2/3 turvapaikkaturisteista?

        Nämä valehtelijathan on tarkoituksella tänne lähetetty ja opastettu, mitä pitää valehdella.

        olet rikollinen. Esität hatusta temmattuja lukuja ja väitteitä jotka eivät pohjaa mihinkään. Kaikki pakolaiset eivät tosiaan edes tiedä ikäänsä. Jotkut ovat luustotutkimuksisssa osoittautuneet myös nuoremmiksi kuin ovat kertoneet olevansa.


      • miten on kirjoitti:

        onko rikollista valehdella oma ikänsä tarkoituksellisesti, että siitä saisi suvulleen rahallista hyötyä, jota tuntuu harrastavan 2/3 turvapaikkaturisteista?

        Nämä valehtelijathan on tarkoituksella tänne lähetetty ja opastettu, mitä pitää valehdella.

        on kriminalisoitu.

        Mutta ei se - ainakaan tuossa tapauksessa - rasismia ole...!


      • eihän siinä kirjoitti:

        määritellä mitään aatetta rikolliseksi, oli se sitten kommunismi, fasismi, rasismi tai höpsismi. AJATELLA saa ihan mitä haluaa kenestä haluaa.

        Valtaosa niistä joita sinunlaisesi väittävät rasisteiksi, eivät sitä edes ole. Ei esim. holtittoman sosiaalipummi-maahanmuuton vastustaminen ole mitään rasismia, vaan tervettä järkeä.

        Siinä määritellään perusteet rikollisuuteen. "Aatteet", jotka ko. ehdot täyttävät sitä siis Suomen lain mukaan ovat.

        Ja voit olla tasan varma, että "minunlaisieni" olemassaolosta tai fiktiivisyydestä en takuulla sano yhtä sanaa. Riittää ihan varmaan, että "sinunlaisesi" täällä yleistävät jo muita. Otan vastuun tasan omista sanoistani ja minä en nimitä ketään rasistiksi ihan helpolla. Mutta kun sen teen, niin sen takana seison.

        Kukaan ei toivo pummeja minnekään - mutta siellä missä valikoimattomia ihmisiä on tuhat kasassa, siellä niitä on. Ja tämä koskee myös kaikkia Suomen alueita.


      • RStoner
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        Nk. "positiivinen" syrjintä on Suomessa EU:n direktiivin voimalla
        täysin laillista. Kyse on syrjinnästä RODUN ja ETNISEN TAUSTAN
        perusteella.

        Wikipedia "positiivisesta" syrjinnästä:

        Positiivinen syrjintä on nimitys erityisten palvelujen tai etujen tarjoamisesta jollekin vähemmistölle tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomiseksi. Tyypillisesti positiivista syrjintää toteutetaan koulutuksessa, työhönotossa, sairaanhoidossa tai sosiaaliturvassa. Positiivinen syrjintä voi johtaa myös vaikeisiin eettisiin kysymyksiin, koska jonkin vähemmistön suosimista voidaan pitää enemmistön syrjintänä.

        Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti: "Täydellisen yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi käytännössä, yhdenvertaisen kohtelun periaate ei estä jäsenvaltioita pitämästä voimassa tai toteuttamasta erityistoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä tai hyvittää henkilöiden rotuun tai etniseen alkuperään liittyviä haittoja."

        Eli toiset ovat tasa-arvoisempia, kuin toiset.


      • uimahallivuoroihin
        Mover kirjoitti:

        jos ne päästää pääkoppansa ulkopuolelle.

        Uimahallikeskustelua on käyty vissiin kuukausia sitten - ja ko. kysymykseesi olen silloin vastannut. Eli ei kun arkistoon, ole hyvä!

        vastannut ,niin et koskaan vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin romaniväestön etuoikeuksista,joista useasti monet aloittajat ovat turhaan keskustelun avanneet ja olet sen nopeasti poistanut.


      • sopii sinulle
        silloin sinä kirjoitti:

        olet rikollinen. Esität hatusta temmattuja lukuja ja väitteitä jotka eivät pohjaa mihinkään. Kaikki pakolaiset eivät tosiaan edes tiedä ikäänsä. Jotkut ovat luustotutkimuksisssa osoittautuneet myös nuoremmiksi kuin ovat kertoneet olevansa.

        ettet vaikuttaisi tosihyyssäriltä.

        Helena Ranta saattaa hallita nämä asiat paremmin, kuin joku kaltaisesi ääliö!


      • olen rasisti jos
        eihän siinä kirjoitti:

        määritellä mitään aatetta rikolliseksi, oli se sitten kommunismi, fasismi, rasismi tai höpsismi. AJATELLA saa ihan mitä haluaa kenestä haluaa.

        Valtaosa niistä joita sinunlaisesi väittävät rasisteiksi, eivät sitä edes ole. Ei esim. holtittoman sosiaalipummi-maahanmuuton vastustaminen ole mitään rasismia, vaan tervettä järkeä.

        sillä nimellä tarkoitetaan niitä jotka haluavat pitää maahan tunkeutumisen kurissa.
        Ei se nyt niinkään voi olla, että toiseltapuolen maapalloa tulevat ihmiset menevät
        oman kansan edelle kaikessa.Ja tiedämme että median väitteistä huolimatta meitä
        tämän sortin rasisteja on hyvin suuri prosentti kansasta.Me emme pysty elättään koko maailman onggenonkijoita.Kai Pöntinen uskalsi, mutta turpa tukittiin rivakasti.


      • oikeuslaitosko? kirjoitti:

        annetaan lievempiä tuomioita, kun on eri kulttuurista, eikä ymmärrä. ettei saa varastaa, raiskata, huijata tukia jne.....
        Lista on päättymätön.
        Ovathan nuo tosiaan asioita, joita ei voi ymmärtää, eli painukoon takaisin kotiin.

        keissien välillä ei ole kysymys - ainakaan välttämättä - siitä, että ne tapahtuisivat toisiinsa nähden sinänsä "lievempinä" tai "ankarampina" - vaan siitä, että niiden perustelut ovat aina omansa. Jokainen oikeusprosessin ammattilainen tai lautamies joutuu jokaisessa tapauksessa yhdistelemään monia eri lain kohtia ja miettiä niiden painotuksia laatiessaan kannottoa tuomioon.

        Erilaiset tuomiot eri tapauksissa eivät siis - ainakaan taas välttämättä - merkitse vääristymää oikeuden käytössä.

        Mutta jos sinulla on perusteita tällekin, niin ole hyvä ja esitä ne äläkä levitä mututietoa.


      • uimahallivuoroihin kirjoitti:

        vastannut ,niin et koskaan vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin romaniväestön etuoikeuksista,joista useasti monet aloittajat ovat turhaan keskustelun avanneet ja olet sen nopeasti poistanut.

        sen vuoksi, että se käsittelisi jotain todellista epäkohtaa oikeudenkäytössä.

        Sen sijaan erityisten kansanosien mainitseminen ilman kattavaa kannanoton perustelua ei käy päinsä.

        Hallintoonhan kohdistat tässä syytteen? Sen voit toki tehdä, mutta tämänkaltaiset syytökset vaativat kyllä riittävän pohjustuksen.


      • olen rasisti jos kirjoitti:

        sillä nimellä tarkoitetaan niitä jotka haluavat pitää maahan tunkeutumisen kurissa.
        Ei se nyt niinkään voi olla, että toiseltapuolen maapalloa tulevat ihmiset menevät
        oman kansan edelle kaikessa.Ja tiedämme että median väitteistä huolimatta meitä
        tämän sortin rasisteja on hyvin suuri prosentti kansasta.Me emme pysty elättään koko maailman onggenonkijoita.Kai Pöntinen uskalsi, mutta turpa tukittiin rivakasti.

        eivät todellakaan "mene ohi" "kaikessa" "omaa kansaamme".

        Sen voit todeta jo tutkimalla Stakesin vapaasti saatavia tilastoja heidän sosioekomisen tilanteensa suhteen väestöprofiilissamme.

        Kyllä hallinto toimii yhtäläisen säännöstön mukaan.


      • RStoner kirjoitti:

        Nk. "positiivinen" syrjintä on Suomessa EU:n direktiivin voimalla
        täysin laillista. Kyse on syrjinnästä RODUN ja ETNISEN TAUSTAN
        perusteella.

        Wikipedia "positiivisesta" syrjinnästä:

        Positiivinen syrjintä on nimitys erityisten palvelujen tai etujen tarjoamisesta jollekin vähemmistölle tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomiseksi. Tyypillisesti positiivista syrjintää toteutetaan koulutuksessa, työhönotossa, sairaanhoidossa tai sosiaaliturvassa. Positiivinen syrjintä voi johtaa myös vaikeisiin eettisiin kysymyksiin, koska jonkin vähemmistön suosimista voidaan pitää enemmistön syrjintänä.

        Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti: "Täydellisen yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi käytännössä, yhdenvertaisen kohtelun periaate ei estä jäsenvaltioita pitämästä voimassa tai toteuttamasta erityistoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä tai hyvittää henkilöiden rotuun tai etniseen alkuperään liittyviä haittoja."

        Eli toiset ovat tasa-arvoisempia, kuin toiset.

        En voi ymmärtää, kuinka tuollaisin perustein mikään normeeraus voisi toimia. Kun kummatkin, sekä Wikipedian että direktiivin, määritelmät ovat jo sellaisenaan paradoksi.

        Positiivinen syrjintäkin, niin kuin muukin hallinto, nimittäin toki tapahtuu säädöksien kautta - jotka itsessään sisältävät edellytykset niiden soveltamiseen.

        Tämän vuoksi joidenkin epämääräisten "vähemmistöjen" "haittojen ehkäisyä ja hyvitystä" on mahdotonta kuvitella toteutettavaksi suoraan säädösten tekstiä tulkitsemalla.

        Toki yhteiskunnassa havaittuun syrjintään voidaan - ja pitää puuttua - mutta se ei mielestäni mitenkään voi tapahtua tuon automaatin, jota "postiivisesksi syrjinnäksi" kutsutaan, kautta.

        Oman käsitykseni mukaan positiivisen syrjinnän - joka siis sanan varsinaisessa merkityksessä nimenomaan syrjintää vähentää - kautta voidaan mainitsemillasi aloilla minimoida ns. toissijaisten ja väistyvien esteiden merkitystä (kuten esim. kielitaito) merkitystä yksilön mahdollisuuksille toimia yhteiskunnassa.


      • vitun tolo
        Mover kirjoitti:

        se ei kuulu enää vapauksiin.

        sinä se jaksat käännellä noita sanoja. säälittävä otus olet.

        miksi ei nyt voinut sanoa, ettei Suomessa ole kiellettyä sanoa mielipiteitään, vaan asia täytyi väkisin kääntää kihotukseksi? laillistettua propagandaa täällä kyllä riittää, se on kyllä huomattu.


      • edes tukehdu
        Mover kirjoitti:

        En voi ymmärtää, kuinka tuollaisin perustein mikään normeeraus voisi toimia. Kun kummatkin, sekä Wikipedian että direktiivin, määritelmät ovat jo sellaisenaan paradoksi.

        Positiivinen syrjintäkin, niin kuin muukin hallinto, nimittäin toki tapahtuu säädöksien kautta - jotka itsessään sisältävät edellytykset niiden soveltamiseen.

        Tämän vuoksi joidenkin epämääräisten "vähemmistöjen" "haittojen ehkäisyä ja hyvitystä" on mahdotonta kuvitella toteutettavaksi suoraan säädösten tekstiä tulkitsemalla.

        Toki yhteiskunnassa havaittuun syrjintään voidaan - ja pitää puuttua - mutta se ei mielestäni mitenkään voi tapahtua tuon automaatin, jota "postiivisesksi syrjinnäksi" kutsutaan, kautta.

        Oman käsitykseni mukaan positiivisen syrjinnän - joka siis sanan varsinaisessa merkityksessä nimenomaan syrjintää vähentää - kautta voidaan mainitsemillasi aloilla minimoida ns. toissijaisten ja väistyvien esteiden merkitystä (kuten esim. kielitaito) merkitystä yksilön mahdollisuuksille toimia yhteiskunnassa.

        tuohon paskanpuhumiseen...


      • vitun tolo kirjoitti:

        sinä se jaksat käännellä noita sanoja. säälittävä otus olet.

        miksi ei nyt voinut sanoa, ettei Suomessa ole kiellettyä sanoa mielipiteitään, vaan asia täytyi väkisin kääntää kihotukseksi? laillistettua propagandaa täällä kyllä riittää, se on kyllä huomattu.

        Sanoja käännän ainoastaan silloin, kun se saa ne kertomaan jotain kerrottavan arvoista. Ja tuossa tilanteessa oli kyse tasan siitä.

        Väkisin ei rasistisuuksia tarvitse "kääntää" miksikään. Kyllä niiden ristiriita lain kanssa on ihan oikeesti ihan ilmeinen. Ja sitä sinunkin pitäisi tutkia paljon enemmän, kun tuollaisia huutelet. Kysymys on Suomen laista.

        Ja sanotaan nyt vielä Suomeksi - ja ihan suoraan: Suomessa on kiellettyä sanoa tiettyjä asioita: Ei saa julkisesti herjata yksityistä ihmistä, puuttua sanoinkaan hänen intimitettiinsä - eikä mustamaalata kansanryhmää.

        Suomessa ei siis kaiken kaikkiaan vallitse kirjaimellinen sananvapaus. Tämä siksi, että tällöin yksi perusoikeus astuisi toisen varpaille - yksilön koskemattomuuden kustannuksella - ja sitä ei suvaita.

        Ja minusta se on hyvä.


      • on semmoinen tapa, että rikos - tai muu väärinkäytös - on kysymyksessä vasta silloin, kun se on pystytty näyttämään.

        Muu, hyvä pitkä paska, on propagandaa.


      • edes tukehdu kirjoitti:

        tuohon paskanpuhumiseen...

        voi varmaankin kertoa, että mikä tekstissäni oli sitä peetä - ja miksi?


      • Länsi-Suomi
        Mover kirjoitti:

        on semmoinen tapa, että rikos - tai muu väärinkäytös - on kysymyksessä vasta silloin, kun se on pystytty näyttämään.

        Muu, hyvä pitkä paska, on propagandaa.

        noudattavat myös sheriffit. Toisinaan inhimillisyys ajaa shefunkin laittomuuteen, kuten on Moverillekin käynyt. Mutta jos luulet että kaikki mielivaltaisesti poistamasi viestit, tai omatkin kirjoituksesi eivät olisi useamman lukijan koneelle tallennettuna, niin luulet väärin. Varmastikin niillekin vielä käyttöä löytyy, kun agitaattoreita rangaistaan.


      • Länsi-Suomi kirjoitti:

        noudattavat myös sheriffit. Toisinaan inhimillisyys ajaa shefunkin laittomuuteen, kuten on Moverillekin käynyt. Mutta jos luulet että kaikki mielivaltaisesti poistamasi viestit, tai omatkin kirjoituksesi eivät olisi useamman lukijan koneelle tallennettuna, niin luulet väärin. Varmastikin niillekin vielä käyttöä löytyy, kun agitaattoreita rangaistaan.

        "agitaattorien rankaisua" - vaan voit laittaa tiedon laittomuuksista niin ylläpitäjälle kuin minulle (itse asiassa se käy samalla napin painalluksella viestin oikeasta alakulmasta).

        Toivoisin tietysti itse tietoa tuosta väittämästäi laittomuudestani, että voisin sen hyvittää - haluanhan lakia noudattaa. Laita vaikka Suomi24 sähköpostiini?!


      • stenvall-kivi
        Mover kirjoitti:

        eivät todellakaan "mene ohi" "kaikessa" "omaa kansaamme".

        Sen voit todeta jo tutkimalla Stakesin vapaasti saatavia tilastoja heidän sosioekomisen tilanteensa suhteen väestöprofiilissamme.

        Kyllä hallinto toimii yhtäläisen säännöstön mukaan.

        "eivät todellakaan "mene ohi" "kaikessa" "omaa kansaamme".

        Sen voit todeta jo tutkimalla Stakesin vapaasti saatavia tilastoja heidän sosioekomisen tilanteensa suhteen väestöprofiilissamme."

        Mitä tämä tarkoittaa? Se että maahanmuuttajat ovat huonommassa sosioekonomisessa asemassa kuin alkuperäisväestö? Että he ovat köyhempiä? Niinhän heidän pitääkin olla, se nyt on päivänselvää.

        Jos mamu tulee tänne tyhjin käsin eikä kieli- ja ammattitaidottomana löydä mitään työtä, niin ei kai hän voi omistaa samaa mitä minä joka tehnyt opiskellut 17 vuotta ja tehnyt työtä 30 vuotta ja aloittanut nousuni "sosioekonomisilla" portailla jo 10 sukupolven työllä syntyessäni?!?!


      • stenvall-kivi
        RStoner kirjoitti:

        Nk. "positiivinen" syrjintä on Suomessa EU:n direktiivin voimalla
        täysin laillista. Kyse on syrjinnästä RODUN ja ETNISEN TAUSTAN
        perusteella.

        Wikipedia "positiivisesta" syrjinnästä:

        Positiivinen syrjintä on nimitys erityisten palvelujen tai etujen tarjoamisesta jollekin vähemmistölle tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomiseksi. Tyypillisesti positiivista syrjintää toteutetaan koulutuksessa, työhönotossa, sairaanhoidossa tai sosiaaliturvassa. Positiivinen syrjintä voi johtaa myös vaikeisiin eettisiin kysymyksiin, koska jonkin vähemmistön suosimista voidaan pitää enemmistön syrjintänä.

        Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti: "Täydellisen yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi käytännössä, yhdenvertaisen kohtelun periaate ei estä jäsenvaltioita pitämästä voimassa tai toteuttamasta erityistoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä tai hyvittää henkilöiden rotuun tai etniseen alkuperään liittyviä haittoja."

        Eli toiset ovat tasa-arvoisempia, kuin toiset.

        on silti syrjintää joka viime kädessä lisää syrjintää. piste. pätee niin suruihin, naisiin kuin mamuihinkin. viime kädessä heikentävät heidän asemaansa.


      • comedyboy
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        vaan fasismi sillä on iso ero.....
        p.s. sellaisen maan edustaja jossa on kultuuria, tiedemiehia, säveltäjää bla bla voi olla rasisti....täällä on sillkka fasismia kuten sanoin...ei ole tarkoitusta loukata ketään mutt ei sille voi mitää


      • comedyboy kirjoitti:

        vaan fasismi sillä on iso ero.....
        p.s. sellaisen maan edustaja jossa on kultuuria, tiedemiehia, säveltäjää bla bla voi olla rasisti....täällä on sillkka fasismia kuten sanoin...ei ole tarkoitusta loukata ketään mutt ei sille voi mitää

        - valitettavasti myös ihmisoikeusrikkomuksen, kuten rasismi, suhteen.


      • suomimummo

        rikollisuuden kielto löytyy EU:n direktiiveistä, esim. 1-4 artiklasta sivulta 11. ja käsittääkseni nämä direktiivit ovat voimassa kaikissa EU:n jäsenvaltioissa. Yksi näistä syrjintäkielloista kuuluu näin: "Kaikki kansalaisuuteen perustuva syrjintä on kiellettyä tämän (Unionin) perustuslain soveltamisalalla, sanotun kuitenkaan rajoittamatta sen erityismääräysten soveltamista".


      • suomimummo
        Mover kirjoitti:

        Sanoja käännän ainoastaan silloin, kun se saa ne kertomaan jotain kerrottavan arvoista. Ja tuossa tilanteessa oli kyse tasan siitä.

        Väkisin ei rasistisuuksia tarvitse "kääntää" miksikään. Kyllä niiden ristiriita lain kanssa on ihan oikeesti ihan ilmeinen. Ja sitä sinunkin pitäisi tutkia paljon enemmän, kun tuollaisia huutelet. Kysymys on Suomen laista.

        Ja sanotaan nyt vielä Suomeksi - ja ihan suoraan: Suomessa on kiellettyä sanoa tiettyjä asioita: Ei saa julkisesti herjata yksityistä ihmistä, puuttua sanoinkaan hänen intimitettiinsä - eikä mustamaalata kansanryhmää.

        Suomessa ei siis kaiken kaikkiaan vallitse kirjaimellinen sananvapaus. Tämä siksi, että tällöin yksi perusoikeus astuisi toisen varpaille - yksilön koskemattomuuden kustannuksella - ja sitä ei suvaita.

        Ja minusta se on hyvä.

        Jos toinen voisi takapäin tai julkisesti herjata toista miten lystää, astuisimme kehityksemme historiassa satoja vuosia taaksepäin. Kielto tarkoittaa toiselta puolelta tarkasteltuna sitä, että on etsittävä toinen tapa ilmaista asioita. Yksi ja helpoin tapa on rehellinen ja totuuden mukainen perustelu syitä etsien. Senhän voi oppia jokainen, mikäli on sitä kertynyttä kokemusta elämästä.

        Mutta toisaalta - joka vuosi syntyvät uudet ja ymmärtämättömät sukupolvet, joiden on opeteltava aina enemmän tietoa myös historiasta, ymmärtääkseen, miksi jokin asia on kielletty.
        Koska duunareiden tai monen muun ammatinvalintaopintoihin ei sisälly ko. opintoja, miten heitä voi syyttää näiden tietojen puuttumisesta ja sitä kautta ymmärryksen puutteesta? Onko annettava vitsaa sille, joka itkee siksi, kun on saanut vitsaa eli on lyöty. Siitähän sanonta "lyötyä lyödään" on tullut. Kun ensin kohdellaan väkivalloin, sitten syyllistetään ja tuomitaan vielä lyömisen jälkiseurauksista.


      • suomimummo
        Mover kirjoitti:

        se ei kuulu enää vapauksiin.

        Mutta eikös sekin ole kiihotusta, kun päättäjät tai toimittajat manipuloivat kansalaisia tarkoituksenhakuisesti", halutessaan vaikkapa pakottaa ihmistä keksimään parempia toimintatapoja. Tämä puolen anti toteutuessaan luokin tekijälleen jotain positiivista. Mutta tarkoitushakuisuus voi olla myös tuhoisaa monella tapaa.
        Viranomaistyöskentelyssä väärä tarkoitushakuisuus kiellettyä, koska sen epäillään voivan johtaa esim. korruptioon tai muihin omien etujen kasvattamiseen toisten kustannuksella.


      • suomimummo
        miten on kirjoitti:

        onko rikollista valehdella oma ikänsä tarkoituksellisesti, että siitä saisi suvulleen rahallista hyötyä, jota tuntuu harrastavan 2/3 turvapaikkaturisteista?

        Nämä valehtelijathan on tarkoituksella tänne lähetetty ja opastettu, mitä pitää valehdella.

        sepä onkin kallista lystiä, kun tutkitaan, ketkä ovat tulleet tänne väärin tarkoitusperustein. Näin työllistetään vain lisää virkamiehiä ja jotta heidän kulunsa sekä palkkansa kyettäisiin kustantamaan, on luotava pörssisuomi. Tai vaadittava kaikkien ryhtymistä yrittäjiksi, jota kautta yleinen hintataso sen kuin nousee tismalleen saman verran, miten paljon ammatinharjoittajan on maksetta ensin ALV, progressiivista veroa, pakollisia eläkemaksuja ja muita yrittäjän sivukuluja sekä plus yrittäjyyteen liittyvät muut pakolliset perusmenot sekä tuotteisiin tai palveluihin sisältyvät menot, markkinointiin ja muuhun mainostamiseen kuuluvia menoja unohtamatta. Ihan älytöttömiltä tuntuvat meikäläisestä nämä vaatimukset, ainakin yksin työtä tekevää ammatinharjoittajaa kohtaan.


      • suomimummo
        RStoner kirjoitti:

        Nk. "positiivinen" syrjintä on Suomessa EU:n direktiivin voimalla
        täysin laillista. Kyse on syrjinnästä RODUN ja ETNISEN TAUSTAN
        perusteella.

        Wikipedia "positiivisesta" syrjinnästä:

        Positiivinen syrjintä on nimitys erityisten palvelujen tai etujen tarjoamisesta jollekin vähemmistölle tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomiseksi. Tyypillisesti positiivista syrjintää toteutetaan koulutuksessa, työhönotossa, sairaanhoidossa tai sosiaaliturvassa. Positiivinen syrjintä voi johtaa myös vaikeisiin eettisiin kysymyksiin, koska jonkin vähemmistön suosimista voidaan pitää enemmistön syrjintänä.

        Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti: "Täydellisen yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi käytännössä, yhdenvertaisen kohtelun periaate ei estä jäsenvaltioita pitämästä voimassa tai toteuttamasta erityistoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä tai hyvittää henkilöiden rotuun tai etniseen alkuperään liittyviä haittoja."

        Eli toiset ovat tasa-arvoisempia, kuin toiset.

        käsitettävä myös sellainen, jos ei hyväksy bordelleja, vaikka maahanmuuttajat olisivatkin tottuneet sellaiseen? Suomen laistahan ei taida löytyä lainkohtaa, joka yksiselitteisen ymmärrettävällä tavalla kieltää bordellit. Sen varjolla kuitenkin harrastetaan naisen ihmisarvon mitätöintiä. Siksi olen samaa mieltä kuin ruotsalaiset; sekä seksin osto kuin myyntikin on tehtävä rikolliseksi. Muutoin ihmisarvoa alentava kehitys ei lopu koskaan. On luotava selvät rajat, ei lisäperusteluin keksittyjä selostuksia lakien kiertämiseksi. Olen kurkkuani myöten täynnä jo näitä kiertoteitä. Olen nainen ja vaadin selvästi ilmaistua oikeutta tässäkin asiassa. Se pakottaisi nämä ilotytöt etsimään uusia teitä elämäänsä, ja ehkäpä ihmisarvoa kunnioittavammalla tavalla. "Itse he ovat valintansa tehneet". Tuntuuko tutulta?


      • suomimummo kirjoitti:

        Jos toinen voisi takapäin tai julkisesti herjata toista miten lystää, astuisimme kehityksemme historiassa satoja vuosia taaksepäin. Kielto tarkoittaa toiselta puolelta tarkasteltuna sitä, että on etsittävä toinen tapa ilmaista asioita. Yksi ja helpoin tapa on rehellinen ja totuuden mukainen perustelu syitä etsien. Senhän voi oppia jokainen, mikäli on sitä kertynyttä kokemusta elämästä.

        Mutta toisaalta - joka vuosi syntyvät uudet ja ymmärtämättömät sukupolvet, joiden on opeteltava aina enemmän tietoa myös historiasta, ymmärtääkseen, miksi jokin asia on kielletty.
        Koska duunareiden tai monen muun ammatinvalintaopintoihin ei sisälly ko. opintoja, miten heitä voi syyttää näiden tietojen puuttumisesta ja sitä kautta ymmärryksen puutteesta? Onko annettava vitsaa sille, joka itkee siksi, kun on saanut vitsaa eli on lyöty. Siitähän sanonta "lyötyä lyödään" on tullut. Kun ensin kohdellaan väkivalloin, sitten syyllistetään ja tuomitaan vielä lyömisen jälkiseurauksista.

        Muun muassa siinä, että otat huomioon monta näkökohtaa rasistisuuden syntyyn liittyen.

        Varmaan koulutus on yhteydessä monien asioiden laajempaan ymmärtämiseen ja koulutetun väen suhteen rasistisuus lienee myös vähäisempää.

        Silti minun vaikea ymmärtää niiden ihmisten ajattelua, jotka tuomitsevat toisen ihmisen ainoastaan jonkun hänen valinnoistaan riippumattoman taustatekijän suhteen. Ihmisoikeuksien arvostemiseen tarvitaankin tiedollisen pohjan sijaan empatiaa. Ja sitähän ei koulutuksella välttämättä saa.


      • suomimummo kirjoitti:

        Mutta eikös sekin ole kiihotusta, kun päättäjät tai toimittajat manipuloivat kansalaisia tarkoituksenhakuisesti", halutessaan vaikkapa pakottaa ihmistä keksimään parempia toimintatapoja. Tämä puolen anti toteutuessaan luokin tekijälleen jotain positiivista. Mutta tarkoitushakuisuus voi olla myös tuhoisaa monella tapaa.
        Viranomaistyöskentelyssä väärä tarkoitushakuisuus kiellettyä, koska sen epäillään voivan johtaa esim. korruptioon tai muihin omien etujen kasvattamiseen toisten kustannuksella.

        tarkoitushakuisilla toimintatavoilla ihmisten manipuloimiseksi?


      • ruotsinsuomalainen
        asemaan asettaminen kirjoitti:

        Tuo laki kertoo vain eri asemaan asettamisesta. Ei mielipiteistä.

        Muuten Mover, eikös omat uimahallivuorot musllimeille ole perustuslain vastaisia ?

        Kaksi muslimi naista tuli uimahalliin ja meinasivat että he uivat näissä muslimien vaatteissa,kai ne jotaki niistä olisivat suostuneet jättämään pois.No vahti ei heitä uimaan päästänyt koska hänellä oli säännöt tiedossa ja käsitys että ne koskevat kaikkia.Kärjä juttuhan siitä tuli ja vahti todettiin syylliseksi
        Kaupunki vetosi jorkeinpaan oikeuteen.Sieltä tuli päätös jossa määrättiin 20000 kr korvausta kummallekkin muslimi naielle koska heitä oli syrjitty.Vahti ei siis heitä päästänyt uimaan määräysten vastaisissa vaatteissa.

        Lehti oli Åtta sidan josta luin
        .
        Uskokaa Suomalaiset,laki ei ole kaikille sama.


      • kaikkea piää nähä
        Mover kirjoitti:

        on semmoinen tapa, että rikos - tai muu väärinkäytös - on kysymyksessä vasta silloin, kun se on pystytty näyttämään.

        Muu, hyvä pitkä paska, on propagandaa.

        Mutta miten nättää toteen semmoisten ihmisten ikä jotka on vailla minkäänlaisia papereita???
        Kun ne paperit on tarkoituksella tuhottu .

        Mikä velvollisuus Suomella on elättää toiseltapuolen maapalloa tulevia nuoria miehiäetupäässä
        Niilläkö siellä heijän kotimaissaan on suurin hätä ollut.???Ei jukolauta kuullosta todelta.


      • Kakkahousu
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        Kerrohan sitten seuraavaksi mikä sinun tulkintasi mukaan on rikos jos rasismi kerran tähän määritelmään mahtuu?


      • jk
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        vai nin


      • allicapina
        Mover kirjoitti:

        Ja se lainkohta:

        "Perustuslaki

        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.---"

        Moverille vaan, että näinhän se on, että ei sais! Mutta, kun me suomalaiset ollaan niin hirveän rasistisia melkein kaikelle ja kaikki ja niin syvästi, ettei itse edes tajuta sitä. Syrjintää ja rasismia! Varmaan maailman ykkösmaa! Jos on kaunis, niin kaihdetaan! Jos on rikas, niin syrjitään! Joskus ei tartte olla kuin toiselta paikkakunnalta niin katsotaan vinoon! Liian hieno nimi, niin jo on paha! Viisas ei saa olla, se se vasta paha on! Ikäraasismi kukoistaa! Listaa vois jatkaa vaikka millä mitalla. Itse huomaan, kun uskallan nähdä! Asiaa ehkä auttaa, että olen käynyt yli 60:ssä maassa ja eikä missään ole tullut eteen tällaista kuin täällä rakkaassa synnyinmaassani!


      • allicapina
        oikeuslaitosko? kirjoitti:

        annetaan lievempiä tuomioita, kun on eri kulttuurista, eikä ymmärrä. ettei saa varastaa, raiskata, huijata tukia jne.....
        Lista on päättymätön.
        Ovathan nuo tosiaan asioita, joita ei voi ymmärtää, eli painukoon takaisin kotiin.

        Tiedoksi vaan, että suomalaiset siirtolaiset Ruotsissa ovat kuulemma kovia huijjaamaan sosiaalietuja ja aika kriminaalejakin osin! Hirveitä örveltäjiä kännissä, ettei ruotsalaiset oikein tykkää!?????? Näin taitaa olla vähän joka puolella maailmaa, missä meikäläisiä on? No ei tietenkään kaikki, mutta hyvin kuuluisia ollaan noista asioista!


      • `:AiNo:,

        Rasismi on väärin! Joten miksi siitä pitää kiistellä, onko se lainkohta vai ei? :(


      • syrjintä vai rasismi
        Mover kirjoitti:

        voi varmaankin kertoa, että mikä tekstissäni oli sitä peetä - ja miksi?

        "Rasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa."

        Kerrotkos mistäpäin www.finlex.fi löytyy mahdolliset lakipykälät tuollaisesta. Kävin juuri katsomassa sieltä kohdista Ajantasainen lainsäädäntö - Pikahaku ja laitoin sinne hakusanaksi "rasis*" jotta kaikki varmasti löytyisi. Itselle listautui nämä säädökset :
        30.4.2010/329, 15.7.2005/540, 30.12.2003/1286 ja 3.4.2003/262

        On se minullakin sellainen muistikuva, että tms. mahdollisesti koventava asianhaarana sitä voidaan kyllä pitää siis toisiin rikoksiin syyllistymisen yhteydessä, mutta en muista missään tuollaisesta "rasistisuus on Suomessa siis rikos" mainittavan.

        Sinähän pitkälle lainoppineena voisit nyt valistaa meitä muita, eiks je?
        Vai tarkoitatkohan mahdollisesti että syrjintä on rikos? Miksi et siis puhu syrjinnästä?


      • syrjintä vai rasismi kirjoitti:

        "Rasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa."

        Kerrotkos mistäpäin www.finlex.fi löytyy mahdolliset lakipykälät tuollaisesta. Kävin juuri katsomassa sieltä kohdista Ajantasainen lainsäädäntö - Pikahaku ja laitoin sinne hakusanaksi "rasis*" jotta kaikki varmasti löytyisi. Itselle listautui nämä säädökset :
        30.4.2010/329, 15.7.2005/540, 30.12.2003/1286 ja 3.4.2003/262

        On se minullakin sellainen muistikuva, että tms. mahdollisesti koventava asianhaarana sitä voidaan kyllä pitää siis toisiin rikoksiin syyllistymisen yhteydessä, mutta en muista missään tuollaisesta "rasistisuus on Suomessa siis rikos" mainittavan.

        Sinähän pitkälle lainoppineena voisit nyt valistaa meitä muita, eiks je?
        Vai tarkoitatkohan mahdollisesti että syrjintä on rikos? Miksi et siis puhu syrjinnästä?

        En ole pitkästi enkä oikeastaan lyhyestikään lainoppinut...!

        Näitä yhteiskunnallisia jutskia olen kyllä seuraillut - osaksi myös Porthaniassa.

        Rasistisuutta ei terminä käytetä noissa vähänkin virallisemmissa konteksteissa.

        Sen sijaan syrjintä -sanaa käytetään itse asiassa täysin samasta ilmiöstä.

        "Rasistisuus" -sana kuvaa tuon ilmiön motiivia, "syrjintä" -sana sen vaikutusta yhteisössä.

        Sanoisin vanhaa ja hyvää, tosin aika roisia sanontaa kuvatakseni asiaa: Samaa peetä eri paketeissa.


      • syrjintää siis
        Mover kirjoitti:

        En ole pitkästi enkä oikeastaan lyhyestikään lainoppinut...!

        Näitä yhteiskunnallisia jutskia olen kyllä seuraillut - osaksi myös Porthaniassa.

        Rasistisuutta ei terminä käytetä noissa vähänkin virallisemmissa konteksteissa.

        Sen sijaan syrjintä -sanaa käytetään itse asiassa täysin samasta ilmiöstä.

        "Rasistisuus" -sana kuvaa tuon ilmiön motiivia, "syrjintä" -sana sen vaikutusta yhteisössä.

        Sanoisin vanhaa ja hyvää, tosin aika roisia sanontaa kuvatakseni asiaa: Samaa peetä eri paketeissa.

        Kiitos selvennyksestä.

        Itselle tuli vain tuollaisesta kovin jyrkästi tuomitsevasta mielipiteestäsi sellainen vaikutelma, että julistat joitakuta jo ajatusrikollisiksi pelkkien mielipiteitten takia. Syrjinnästä kai pitää olla jo oikeasti näyttöäkin joittenkin tekojen muodossa mitkä siis ovat sen rikoksen tunnusmerkin täyttäviä, eli siihen ei kenenkään mielipiteet, suuntaan tai toiseen, voi ihan yksistään ketään tehdä rikolliseksi.

        Menee kyllä liian totalitääriseksi näköjään tämä nyky-yhteiskunta, jos tietyn tyyppisten mielipiteitten edustajat voivat saada jopa palkan itselleen omien mielipiteittensä laukomisesta ja toisaalta sen toisen puolen edustajia aletaan vainoamaan, kuten tämän erään palstan rikollisilla keinoilla julkistetun jäsenrekisterilistan julkaiseminen tänään netissä todistaa.


    • antirassu

      Hei, Sheriffi ei tämä ole mikään "rasismi" palsta (mitä otsikko sitten ikinä tarkoittaakaan) vaan varattu "todellisen" islamin rehabiliointiin.

      Sheriffinkin kuten muidenkin "edistysmielisten" (hyväuskoisten hölmöjen) mielestä "todellinen" islam on aina jotain muuta kuin mitä moskeijoissa saarnataan tai koraaniin on kirjoitettu.

      "Rasismiin aiheena kun liitetään usein esimerkiksi maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä ongelmia - vaikka ne aihepiirin kohteen läheisyydestä huolimatta eivät ollenkaan siihen kuulu."

      Minä olen ihen samaa mieltä. Olenkin kovin ihmeissäni sheriffin kyvystä löytää rasismia viesteistä jotka käsittelevät epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan ja "monikultuurisuuden" (joka käytännössä on islamilaisen teokratian tuominen demokratiamme tilalle) aiheuttamia yhteiskunnallisia ongelmia.

      • on ihmisoikeuksien (rasistisuushan on sille käänteistä) rehabilitoiminen - joka tapahtuu oman arvomaailmamme ja sen perusteella

        Hyväksyn toki monikulttuurisuuden lieveilmiöiden käsittelemisen - mutta sen tulee tapahtua ilman summittaisia samaistuksia viiteryhmiin joihin sen vastaavuus ei kulje yhdessä todellisuuden kanssa.

        Sen vuoksi "todellista islamia" en suosittele määrittelemään olenkaan. Meitä, minua ja sinua tulisi kiinnostaa niin sen kuin kaikkien muidenkin yhteiskunnallisten ilmiöiden ne osat, jotka ovat ristiriidassa lain kanssa.

        Eikö niin?


    • /////////////

      Eikö sulla ole mitään tärkeää poisteltavaa? Jukra sentään. Mites nyt? Miten sä nyt voit tuntea ittes tärkeäks kun kukaan ei kirjoita mitään eikä sinulla tillukalla ole mitään poistettavaa. Tunnetko olosi vähän yksinäiseksi? No voi voi. Mene kuule korkeasaareen katselemaan kun paviaanit parittelevat.

      • Kun esimerkiksi sinunlaisesi yhteiskunnasta kiinnostunut vastuullinen kansalainen haluaa pelkästään jo keskusteluja - joiden siístimisen tarve todella viime aikoina on ollut vähäisempää - seuraamalla saada käsitystä yhteisöämme puhuttavista asioista, niin ei kai "puheenjohtaja" enempää voi vaatia...?!


      • "puheenjohtajan"
        Mover kirjoitti:

        Kun esimerkiksi sinunlaisesi yhteiskunnasta kiinnostunut vastuullinen kansalainen haluaa pelkästään jo keskusteluja - joiden siístimisen tarve todella viime aikoina on ollut vähäisempää - seuraamalla saada käsitystä yhteisöämme puhuttavista asioista, niin ei kai "puheenjohtaja" enempää voi vaatia...?!

        pitäisi keskittyä vain siihen siistimiseen, eikä keskustelujen johdatteluun.

        Propagandaa!


      • "puheenjohtajan" kirjoitti:

        pitäisi keskittyä vain siihen siistimiseen, eikä keskustelujen johdatteluun.

        Propagandaa!

        on työnkuvaltaan keskustelija-moderaattori.

        Noiden kahden suhdetta ei ole määritelty. Mutta sikäli kun moderointi tapahtuu sääntöjen mukaan, siihen tuskin lienee tarvettakaan.


      • pelottaako
        Mover kirjoitti:

        on työnkuvaltaan keskustelija-moderaattori.

        Noiden kahden suhdetta ei ole määritelty. Mutta sikäli kun moderointi tapahtuu sääntöjen mukaan, siihen tuskin lienee tarvettakaan.

        kun kerrotaan totuuksia? Olet ainoastaan propagandaa käyttävä nilkki.


      • pelottaako kirjoitti:

        kun kerrotaan totuuksia? Olet ainoastaan propagandaa käyttävä nilkki.

        - vaikkakaan ei pidä paikkaansa, on jo hyväksyttävämpää kuin kiroilulla sättiminen.

        Kerropa missä se propaganda on, ettet itse vain saisi höpöjen puhujan mainetta...?


      • Miksi edes kysyt?
        Mover kirjoitti:

        - vaikkakaan ei pidä paikkaansa, on jo hyväksyttävämpää kuin kiroilulla sättiminen.

        Kerropa missä se propaganda on, ettet itse vain saisi höpöjen puhujan mainetta...?

        Miksi kertoa, kun poistat tekstini ja seuraavaksi pyydät uudestaan kertomaan saman asian. Mihin tähtäät? Onko ns "budjetti tyhjänpäällä" sinullakin?


      • Miksi edes kysyt? kirjoitti:

        Miksi kertoa, kun poistat tekstini ja seuraavaksi pyydät uudestaan kertomaan saman asian. Mihin tähtäät? Onko ns "budjetti tyhjänpäällä" sinullakin?

        - mutta toivottomuus ja ahdistus valtaa mielesi kun pyydän sinua perustelemaan syytöksesi.

        Hassua.


    • Kansanedustaja vas.

      "Rasismia on niin arkipuheessa kuin juhlapuheissa, niin eduskunnan isossa salissa kuin vaikkapa eurovaalimainoksissa."

      Väität aivan julkisesti, että valtiomme korkeimmassa valtaa käyttävässä elimessä harjoitetaan rasismia. Ennenkuulumatonta röyhkeyttä. Keskustelen puoluetovereideni kanssa asiasta ja päätämme teemmekö sinusta tutkintapyynnön poliisille. Seurauksitta kuitenkaan et tule jäämään.

      • oli jonkun Euroopan monikansallisen instanssin kannanotto, jonka mukaan Suomessa kiinnitetään liian vähän huomiota rasismiin.

        Nyt siis näyttää siltä, että tilanne olisi korjaantumassa. Hyvä!

        "Seurauksitta kuitenkaan et tule jäämään."

        Sitä parempi. Enkä takuulla ole ainoa.


      • Päättäjät,HERÄTYS!
        Mover kirjoitti:

        oli jonkun Euroopan monikansallisen instanssin kannanotto, jonka mukaan Suomessa kiinnitetään liian vähän huomiota rasismiin.

        Nyt siis näyttää siltä, että tilanne olisi korjaantumassa. Hyvä!

        "Seurauksitta kuitenkaan et tule jäämään."

        Sitä parempi. Enkä takuulla ole ainoa.

        Suomessa kiinnitetään liian vähän huomiota rasismiin!!.
        Ihmettelen suuresti,että kuinka pian tähän HALUTAAN puuttua,vai onko pakko jälleen EU pakko antaa "noottia" ja sakko Suomelle!!.
        Näin on ainakin autoverotuksessa käynyt...jonkin verran!!.


    • Ahvenanmaansuomalainen
      • Pujoparta tuiskutukka

        eller mest rasistisk? Det e fanimei inte kiva språk det där åländsssska.


    • suomi suomalaisille

      rasismi ja nepotismi tallaa käsi kädessä. eräässä bongo-bongo maassa johtaja omar bongon seuraajaksi tulee hänen pöikansa bongo jr. kaikki kehitysapu rahat ovat viimeistä penniä myöten edellä mainitun suvun tileillä, ja eri heimolaisia teilataan tehokkaasti viitan ja tikarin poikien toimesta. eihän tämä toiminta ole rasismia, eihän??? lsää rahaa tänne, tarttis kehittyä.
      onhan sitä tullutkin, tattista vaan, ja me alkuasukkaat nauroimme niin.

      • Lienetkö kirjoittanut jollain kaksoisagenttinikillä täällä, mutta kyseistä nikkiä olet ehkä säästänyt yhteiskuntakeskustelun rajuilta tuulilta...

        Ei tuo ehkä rasismia ole. Vaikkei kyllä yhtään kivaa...

        Mutta kyllä se Zimbabwen touhu täyttänee kyllä aika hyvin rasismin tunnusmerkit.


    • Mitä se on?

      Täällä kävi ennen ulkolaisia ja kotimaisia turisteja,siistejä,maksoivat itse kulunsa.Oli Passit ja viisumit käytössä eikä mitään vaikeuksia.Mikä nyt sitten on tuonnut Rasismiksi kutsutun ilmiön niin jokapäiväiväiseksi käyttöön.Voisitteko puolueettomasti ja lyhyesti tuoda esiin,mikä on Rasisimi taikka kuka ja mihin sillä pyritään ja missä? Voiko kuka hyvänsä olla rasisti syntyperästään huolimatta ja missä maassa hyvänsä? jne.Jos sanalla on tekmistä suomalaisten kanssa,niin Suomalaiset ovat koostuneet monista heimokunnista ja yrittäneet sopeutua keskenään asuinpaikkannin ja työn liikutteluin.Suomen toiseksi suurin kaupunki asukkaineen sijoitettiin pakosta joskus muuhun suomeen,jolloin tuskin ollut niin kovin helppoa sopeutua kielellisin murtein ja tavoin silloinkaan.Eli täällä on on ollut sopeutumista aina silloin tällöin,mutta ei siitä ole valitettu mittaamattomasti,vaan on ollut pohjimmalti hyvä kun on ollut sentään maa missä voi asua ja rakentaa katon päälle ja hankkia leipänsä.

    • Isänmaanystävä

      "Rasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa."

      Ei ole rasismi tai "rasistisuus" rikos. Ei mainita sellaista rikosta lakikirjassa. Miksi siis valehtelet?

      Kiihotus kansanryhmää vastaan on kyllä rikos, mutta siinä on kyse teoista, esimerkiksi väkivaltaan yllyttämisestä. Ei ole rikos sanoa "vihaan ryhmää x", ellei sitten jatka sanomalla "hyökätkää ryhmän x kimppuun".

      • - riittää kun ko. asian sisältö on kriminalisoitu. Ja sitä se on.


      • Isänmaanystävä
        Mover kirjoitti:

        - riittää kun ko. asian sisältö on kriminalisoitu. Ja sitä se on.

        Rasismi ei ole rikollista, eikä rasistiksi tunnustautuvaa pidätetä, ellei hän tee jotain rikosta (kuten kiihotus kansanryhmää vastaan).


      • Isänmaanystävä kirjoitti:

        Rasismi ei ole rikollista, eikä rasistiksi tunnustautuvaa pidätetä, ellei hän tee jotain rikosta (kuten kiihotus kansanryhmää vastaan).

        on juuri "kiihottamista kansanryhmää vastaan".


      • Isänmaanystävä
        Mover kirjoitti:

        on juuri "kiihottamista kansanryhmää vastaan".

        niin sanotaan?


      • Isänmaanystävä kirjoitti:

        niin sanotaan?

        ovat saaneet kansanryhmää vastaan kiihottamisesta tuomioita.


      • appelsiinit sama asia?
        Mover kirjoitti:

        ovat saaneet kansanryhmää vastaan kiihottamisesta tuomioita.

        hä?


      • appelsiinit sama asia? kirjoitti:

        hä?

        mutta vitamiineja on kummassakin.


      • pukkaa
        Mover kirjoitti:

        mutta vitamiineja on kummassakin.

        _


      • pukkaa kirjoitti:

        _

        lienee sama, mistä hän ne saa.


      • jep jep
        Mover kirjoitti:

        lienee sama, mistä hän ne saa.

        *


      • jep jep kirjoitti:

        *

        että niin appelsiini kuin omenakin tuovat nauttijalleen vitamiineja, niin kansankiihotus ja rasismi tarkoittavat erilaisissa keskusteluissa samaa asiaa.


      • stenvall-kivi
        Mover kirjoitti:

        on juuri "kiihottamista kansanryhmää vastaan".

        "rasistisuus käsittääkseni on juuri "kiihottamista kansanryhmää vastaan". "

        Ei ole. Voit ihan vapaasti sanoa olevasi rasisti ja voit vaikka sanoa inhoavasi kaikkia ei-valkoisia tai jos olet itse ei-valkoinen vihaavasi valkoisia. Se tekee sinusta rasistin. Se ei tee sinusta kiihottajaa kansanryhmää kohtaan. Rasismi sinällään ei ole rikos.

        Rasismi sinällään on yksinkertaiseti vain typeryyttä. Jos vihaat jotain ihmistä tai kansanryhmää heidän ihonvärinsä takia, olet yksinkertaisesti typerä. Ihonväri ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.

        Mutta jos et uskalla katsoa totuutta silmiin ja elät valheellisessa propagandassa, olet vielä typerämpi.


      • stenvall-kivi kirjoitti:

        "rasistisuus käsittääkseni on juuri "kiihottamista kansanryhmää vastaan". "

        Ei ole. Voit ihan vapaasti sanoa olevasi rasisti ja voit vaikka sanoa inhoavasi kaikkia ei-valkoisia tai jos olet itse ei-valkoinen vihaavasi valkoisia. Se tekee sinusta rasistin. Se ei tee sinusta kiihottajaa kansanryhmää kohtaan. Rasismi sinällään ei ole rikos.

        Rasismi sinällään on yksinkertaiseti vain typeryyttä. Jos vihaat jotain ihmistä tai kansanryhmää heidän ihonvärinsä takia, olet yksinkertaisesti typerä. Ihonväri ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.

        Mutta jos et uskalla katsoa totuutta silmiin ja elät valheellisessa propagandassa, olet vielä typerämpi.

        ole kansanryhmä?


      • eikö saa
        Mover kirjoitti:

        ole kansanryhmä?

        -saako mustia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako valkoisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako ruotsalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kristinuskoa vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako mustalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kansanryhmää vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.

        jos vihaan valkoisia, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan kristittyjä, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan muslimeja, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?

        jos kertoo jonkin edellämainituista asioista mielipiteenään, onko se kiihotusta, rasismia, tai jonkin pykälän/asetuksen mukaan kiellettyä?

        voiko mielipiteen kertominen olla väärin?
        esimerkiksi, -minä vihaan keltaisia kristittyjä?


      • eikö saa kirjoitti:

        -saako mustia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako valkoisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako ruotsalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kristinuskoa vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako mustalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kansanryhmää vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.

        jos vihaan valkoisia, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan kristittyjä, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan muslimeja, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?

        jos kertoo jonkin edellämainituista asioista mielipiteenään, onko se kiihotusta, rasismia, tai jonkin pykälän/asetuksen mukaan kiellettyä?

        voiko mielipiteen kertominen olla väärin?
        esimerkiksi, -minä vihaan keltaisia kristittyjä?

        - kiihottaminen kansanryhmää vastaan ei.

        Oikeus - tarvittaessa - katsoo, onko mainitsemasi "kertominen" sitä.

        Mielipiteen kertominen voi - lain näkökulmasta - olla väärin. Laki on tehty suojelemaan sen piiriin kuuluvia yksilöitä ja jos joku niitä uhkaa - olipa se sitten vaikka puhuttu tai kirjoitettu sanakin - niin toimintaa ei hyväksytä.


      • old soul
        eikö saa kirjoitti:

        -saako mustia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako valkoisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako ruotsalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kristinuskoa vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako mustalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kansanryhmää vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.

        jos vihaan valkoisia, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan kristittyjä, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan muslimeja, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?

        jos kertoo jonkin edellämainituista asioista mielipiteenään, onko se kiihotusta, rasismia, tai jonkin pykälän/asetuksen mukaan kiellettyä?

        voiko mielipiteen kertominen olla väärin?
        esimerkiksi, -minä vihaan keltaisia kristittyjä?

        suomalaisia ja vakoihoisia saa hutkia olan takaa.Rasismia esiintyy paljon arabeissa ym valkoihoisia kohtaan. Suomessa vallitsee totalirismi nykyisin


      • old soulN
        eikö saa kirjoitti:

        -saako mustia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako valkoisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako ruotsalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kristinuskoa vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako mustalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kansanryhmää vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.

        jos vihaan valkoisia, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan kristittyjä, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan muslimeja, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?

        jos kertoo jonkin edellämainituista asioista mielipiteenään, onko se kiihotusta, rasismia, tai jonkin pykälän/asetuksen mukaan kiellettyä?

        voiko mielipiteen kertominen olla väärin?
        esimerkiksi, -minä vihaan keltaisia kristittyjä?

        nykyisin saa suomalaisia ja muitakin valkoihiosia vihata,se on hyvä


      • old soulN
        eikö saa kirjoitti:

        -saako mustia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako valkoisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako ruotsalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kristinuskoa vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako mustalaisia vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.
        -saako kansanryhmää vihata? ellei saa, niin viite kieltoon.

        jos vihaan valkoisia, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan kristittyjä, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?
        jos vihaan muslimeja, niin minkä pykälän mukaan minut tuomitaan?

        jos kertoo jonkin edellämainituista asioista mielipiteenään, onko se kiihotusta, rasismia, tai jonkin pykälän/asetuksen mukaan kiellettyä?

        voiko mielipiteen kertominen olla väärin?
        esimerkiksi, -minä vihaan keltaisia kristittyjä?

        se sana viha ei ole oikea,se kuluttaa vain itseään.


      • old soul kirjoitti:

        suomalaisia ja vakoihoisia saa hutkia olan takaa.Rasismia esiintyy paljon arabeissa ym valkoihoisia kohtaan. Suomessa vallitsee totalirismi nykyisin

        Kyllä "valkoista miestä" saa arvoastella vapaammin kuin monia muita ryhmiä.

        Siihen on kuitenkin syynsä. Se, että enemmistön arvostelun kynnys sen vihapuheeksi nimittämisen osalta on korkeampi, johtuu osin historiasta, osin siitä, että enemmistöä ylimalkaankin on lupa vapaassa yhteiskunnassa arvostella vapaammin. Mutta rajansa toki kaikella.

        Totalitarismissa emme siis todellakaan elä.


    • Isänmaanystävä

      Tämän palstan moderointi tuo mieleen Neuvostoliiton.

      • *****


      • Isänmaanystävä
        Mover kirjoitti:

        *****

        kertoa maahanmuuttajavanhuksien luomasta paineesta Suomen terveydenhuollolle lähteiden kera.


      • Isänmaanystävä kirjoitti:

        kertoa maahanmuuttajavanhuksien luomasta paineesta Suomen terveydenhuollolle lähteiden kera.

        ko. postauksesta, voin arvailla, että se on mahdollisesti siirretty Kehitysmaat ja kehitysapu -palstalle... ellei siiä ole ollut jotain sellaista, mikä olisi aiheuttanut poiston.

        Tänne se ei kyllä kuulu.


    • sullekkin

      mutta en ole oikeastaan kiinnostunut mitenkään rasismista enkä muustakaan, paitsi että miten saadaan ulkomaalaiset ulos maastamme?

      • Erittäin kummallinen pakkomielle.


    • Simbe99

      Olen rasisti ja siitä TODELLA YLPEÄ ,ne jotka eivät ymmärrä isänmaallisuudesta mitään ,eivät myöskään tiedä kuinka ylpeä voi OLLAKAAN TODELLINEN ARJALAINEN PUHDASROTUINEN RASISTI !!!!!

      • että suonissasi ei virtaa viidennen tai kuudennen polven takaa "vierasta" verta...? Ainakin kirjoitat pilkun eri paikkaan kuin isänmaassamme on tapana?


      • teikäläisenkään
        Mover kirjoitti:

        että suonissasi ei virtaa viidennen tai kuudennen polven takaa "vierasta" verta...? Ainakin kirjoitat pilkun eri paikkaan kuin isänmaassamme on tapana?

        kysymysmerkin käytössä paljon hurrattavaa ole!

        Omasta mielestäni avun tarvitsijoita kannattaa ensisijaisesti auttaa kotimaassaan. Vieras ympäristö vain muuttaa ongelmien muotoa.


      • teikäläisenkään kirjoitti:

        kysymysmerkin käytössä paljon hurrattavaa ole!

        Omasta mielestäni avun tarvitsijoita kannattaa ensisijaisesti auttaa kotimaassaan. Vieras ympäristö vain muuttaa ongelmien muotoa.

        Maahanmuuttopolitiikasta saa ja pitääkin tarvittaessa ilmaista oma mielipiteensä.

        Rasistisuuden ylistäminen sen sijaan, isänmaallisena tai ei, on rikollisuuden ylistämistä.



      • tyrel
        Mover kirjoitti:

        Maahanmuuttopolitiikasta saa ja pitääkin tarvittaessa ilmaista oma mielipiteensä.

        Rasistisuuden ylistäminen sen sijaan, isänmaallisena tai ei, on rikollisuuden ylistämistä.

        En tiedä tarkoitusperiäsi täällä palstalla. Ehkä sen tarkoitus on sivistäminen tai käytetään teidän kieltä "Suvaitsevaisuus". Tai sitten provosoida ihmisä kirjoittamaan 6 § vastaisesti. Ilmeisesti edustat näitä tahoja.
        Teidän ongelmat ovat kasvaneet aika ilmeisen kovaa, kun tulee tuon tason kirjoittaja, kuin sinä yhtäkkiä Rasismi palstalle ja vielä Sheriffiksi.
        Kronologia on teidän kohdalla sama. Kieliasut ja vaikeneminen.
        Maahanmuuton ongelmat eivät teitä paljoa kiinnosta, vaan meidän Suomalaisten asenteet ja kriittisyys teidän agendaa kohtaan.
        Mutta kertauksena todettakoon seuraavat faktat.
        EU tarvitsee alueelleensa 20-35 miljonaa maahanmuuttajaa. Tätä kutsutaan "työperäiseksi" ja samalla EU ratkaisee ikääntymis ongelman. Samalla tulemme näkemään työnkilpailuttamisen. Eli palkat laskee aika huomattavasti.Tulemme näkemään paljon kärsimyksiä tämän takia.
        Humanitaarisen avun osa tässä on häviävän pieni. Myös rahoitus tulee EU:sta.
        Tässä pääkohdat tämän rahoituksen tarkoituksesta siinä järjestyksessä kuten tästä näkyy.
        http://www.luotain.fi/julkaisut/MonikulttuurinenVS.pdf

        Meidän Suomalaisten asenne kasvatus menee humanitaarisen avun tarpeiden edelle, kuten tuossa ohjelmassa on tiivistetty.
        Eli jopa palstamme seriffiä ja koko väestöämme on johdettu harhaan. Esim. niitä ihmisiä, jotka todellakin ovat humanitaarisia ja halu auttaa pakolaisia, viedään kuin kuori ämpäriä.

        Maahanmuuton ongelmat tulevat kasvamaan ja suomessa keskustelu on vasta alkanut ja kasvaa edelleen. On nähtävissä, että tämä on hyvin kiusallista näille suvaitsevais ihmisille ja nyt he piiloutuvat lain taakse ja käyttävät sitä aseena. Aika halpamaista, suorastaan epäisänmaallista omia kansalaisaan kohtaan. Todellakin tuomittavaa.
        Suomalaiset olisivat kiitollisia, jos tuolla asenteella ja innolla nämä Suvaitsevais porukka hoitaisi maamme vanhusten ja lasten huollon parissa. Valitettava totuus on, että heitä kiinnostavat paremmin maailman ihmisten ongelmat, eivätkä meidän yhteiskunnan omat ongelmat.

        Ihminen ei ole silloin rasisti, jos omaa mielipiteen jostain kulttuurista ja eikä pidä siitä. Esimerkiksi Iranissa ja irakissa ei pidetä länsi kulttuurista, joita me edustamme, mutta ette tuomitse heitä samalla innolla rasistiseiksi, kuin omia kansalaisiamme.
        Olisiko teidän jo aika tarkistaa omat asenteenne ja arvonne, ennen kuin tulette arvostelemaan muita niistä.

        Näissä mahanmuutto keskusteluissa näemme valtion ja eri instanssien taholta nurkkaan ajettua naaras leijonaa, joka haluaa puolustautua. Näissä suomen kansalaisten mielipiteistä, huomaa teidän asenteellisuuden ja suoranaisen kiihkoilun. Lain taakse on helppo piiloutua ja käyttää aseena omia kansalaisaan kohtaan.

        P.s Teitä on höynäytetty maahanmuutossa ja mikä ikävintä, kaikki joutuvat kärsimään Oma kansa ja maahanmuuttajat. Pelin henki on aivan jotain muuta mitä kuvittelette. Kaikki palvelee Globaalia taloutta, ajattelua ja hallintaa. Näillä ei ole mitään tekemistä Humanitaarisuuden kanssa, vaan hyväksi käytöstä koko väestöä ja maahanmuuttajia kohtaan.

        Ja palstamme Serifille vielä, että kannattaa seurata maailman uutisia ja tutkimuksia, eikä Soumi24 palstaa. Kirjallisuus ja oikeat tutkimukset auttavat sivistymään.


      • lobbarinkoppaaja
        tyrel kirjoitti:

        En tiedä tarkoitusperiäsi täällä palstalla. Ehkä sen tarkoitus on sivistäminen tai käytetään teidän kieltä "Suvaitsevaisuus". Tai sitten provosoida ihmisä kirjoittamaan 6 § vastaisesti. Ilmeisesti edustat näitä tahoja.
        Teidän ongelmat ovat kasvaneet aika ilmeisen kovaa, kun tulee tuon tason kirjoittaja, kuin sinä yhtäkkiä Rasismi palstalle ja vielä Sheriffiksi.
        Kronologia on teidän kohdalla sama. Kieliasut ja vaikeneminen.
        Maahanmuuton ongelmat eivät teitä paljoa kiinnosta, vaan meidän Suomalaisten asenteet ja kriittisyys teidän agendaa kohtaan.
        Mutta kertauksena todettakoon seuraavat faktat.
        EU tarvitsee alueelleensa 20-35 miljonaa maahanmuuttajaa. Tätä kutsutaan "työperäiseksi" ja samalla EU ratkaisee ikääntymis ongelman. Samalla tulemme näkemään työnkilpailuttamisen. Eli palkat laskee aika huomattavasti.Tulemme näkemään paljon kärsimyksiä tämän takia.
        Humanitaarisen avun osa tässä on häviävän pieni. Myös rahoitus tulee EU:sta.
        Tässä pääkohdat tämän rahoituksen tarkoituksesta siinä järjestyksessä kuten tästä näkyy.
        http://www.luotain.fi/julkaisut/MonikulttuurinenVS.pdf

        Meidän Suomalaisten asenne kasvatus menee humanitaarisen avun tarpeiden edelle, kuten tuossa ohjelmassa on tiivistetty.
        Eli jopa palstamme seriffiä ja koko väestöämme on johdettu harhaan. Esim. niitä ihmisiä, jotka todellakin ovat humanitaarisia ja halu auttaa pakolaisia, viedään kuin kuori ämpäriä.

        Maahanmuuton ongelmat tulevat kasvamaan ja suomessa keskustelu on vasta alkanut ja kasvaa edelleen. On nähtävissä, että tämä on hyvin kiusallista näille suvaitsevais ihmisille ja nyt he piiloutuvat lain taakse ja käyttävät sitä aseena. Aika halpamaista, suorastaan epäisänmaallista omia kansalaisaan kohtaan. Todellakin tuomittavaa.
        Suomalaiset olisivat kiitollisia, jos tuolla asenteella ja innolla nämä Suvaitsevais porukka hoitaisi maamme vanhusten ja lasten huollon parissa. Valitettava totuus on, että heitä kiinnostavat paremmin maailman ihmisten ongelmat, eivätkä meidän yhteiskunnan omat ongelmat.

        Ihminen ei ole silloin rasisti, jos omaa mielipiteen jostain kulttuurista ja eikä pidä siitä. Esimerkiksi Iranissa ja irakissa ei pidetä länsi kulttuurista, joita me edustamme, mutta ette tuomitse heitä samalla innolla rasistiseiksi, kuin omia kansalaisiamme.
        Olisiko teidän jo aika tarkistaa omat asenteenne ja arvonne, ennen kuin tulette arvostelemaan muita niistä.

        Näissä mahanmuutto keskusteluissa näemme valtion ja eri instanssien taholta nurkkaan ajettua naaras leijonaa, joka haluaa puolustautua. Näissä suomen kansalaisten mielipiteistä, huomaa teidän asenteellisuuden ja suoranaisen kiihkoilun. Lain taakse on helppo piiloutua ja käyttää aseena omia kansalaisaan kohtaan.

        P.s Teitä on höynäytetty maahanmuutossa ja mikä ikävintä, kaikki joutuvat kärsimään Oma kansa ja maahanmuuttajat. Pelin henki on aivan jotain muuta mitä kuvittelette. Kaikki palvelee Globaalia taloutta, ajattelua ja hallintaa. Näillä ei ole mitään tekemistä Humanitaarisuuden kanssa, vaan hyväksi käytöstä koko väestöä ja maahanmuuttajia kohtaan.

        Ja palstamme Serifille vielä, että kannattaa seurata maailman uutisia ja tutkimuksia, eikä Soumi24 palstaa. Kirjallisuus ja oikeat tutkimukset auttavat sivistymään.

        Ja sheriffille jälleen muistutukseksi tällainen "pikkujuttu".


        Euroopan ihmisoikeustuomioistuin:
        Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa.


      • Ei voi mitään!!.

        Kirjoituksestasi päätellen,sinulla "vippaa päästä" AIKA HYVIN!!.Suosittelisin jotain tiettyä paikkaa...!.


      • Mariannne^
        Mover kirjoitti:

        että suonissasi ei virtaa viidennen tai kuudennen polven takaa "vierasta" verta...? Ainakin kirjoitat pilkun eri paikkaan kuin isänmaassamme on tapana?

        Anteeksi nyt vaan herra Seriffi, mutta eikös sinun tehtävä ole valvoa tätä palstaa, ei arvostella sen kirjottajia. Palastan valvoja on mielestäni pakotettu olemaan puolueeton eikä käymään henkiklökohtaisuuksiin.
        Kirjoita jolloin toisella nimellä mutta älä tuolla seriffillä. Mielestäni teet itesestäsi haavoittuvan, eikä kukaan ota sinua tosissaan enää tämän jälkeen.

        Ei muuta.


      • Mariannne^ kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan herra Seriffi, mutta eikös sinun tehtävä ole valvoa tätä palstaa, ei arvostella sen kirjottajia. Palastan valvoja on mielestäni pakotettu olemaan puolueeton eikä käymään henkiklökohtaisuuksiin.
        Kirjoita jolloin toisella nimellä mutta älä tuolla seriffillä. Mielestäni teet itesestäsi haavoittuvan, eikä kukaan ota sinua tosissaan enää tämän jälkeen.

        Ei muuta.

        "Anteeksi nyt vaan herra Seriffi, mutta eikös sinun tehtävä ole valvoa tätä palstaa, ei arvostella sen kirjottajia."

        Sheriffi on moderointuvaltuudet saanut kirjoittaja. En siis ole menettänyt oikeuksiani kirjoittaa - myöskään sheriffin nimimerkillä - saatuani sheriffin tähden. Päinvastoin - olisi mielestäni aika kornia kirjoittaa "eri tavalla" "sivupersoonan" nimimerkin takaa. Eikö?

        Tämä tietysti myös tarkoittaa sitä, että sheriffin ominaisuudessa minun tulee erityisesti itse noudattaa sääntöjä.

        "Palastan valvoja on mielestäni pakotettu olemaan puolueeton eikä käymään henkiklökohtaisuuksiin.
        Kirjoita jolloin toisella nimellä mutta älä tuolla seriffillä. Mielestäni teet itesestäsi haavoittuvan, eikä kukaan ota sinua tosissaan enää tämän jälkeen."

        Olet oikeassa siinä, että minun tehtäväni - eikä muidenkaan kesksutelupalstalla kirjoittavien - ei ole arvuutella toisten kirjoittajien taustaa tai arvioida saati arvostella heidän henkilöjään.

        Mitä tulee postaamaani viestiin, jota kommentoit, siinä oleellista ei ollut sinänsä tiedustella kirjoittajan alkuperää. Viittaus johtuu siitä, että kyseinen kirjoittaja kivenkovaan väitti olevansa "rotupuhdas". Tarkoituksena oli osoittaa, että - sanan tiukassa merkityksessä - asia tuskin niin on - ei "kaivella" hänen henkilöään.


      • tyrel kirjoitti:

        En tiedä tarkoitusperiäsi täällä palstalla. Ehkä sen tarkoitus on sivistäminen tai käytetään teidän kieltä "Suvaitsevaisuus". Tai sitten provosoida ihmisä kirjoittamaan 6 § vastaisesti. Ilmeisesti edustat näitä tahoja.
        Teidän ongelmat ovat kasvaneet aika ilmeisen kovaa, kun tulee tuon tason kirjoittaja, kuin sinä yhtäkkiä Rasismi palstalle ja vielä Sheriffiksi.
        Kronologia on teidän kohdalla sama. Kieliasut ja vaikeneminen.
        Maahanmuuton ongelmat eivät teitä paljoa kiinnosta, vaan meidän Suomalaisten asenteet ja kriittisyys teidän agendaa kohtaan.
        Mutta kertauksena todettakoon seuraavat faktat.
        EU tarvitsee alueelleensa 20-35 miljonaa maahanmuuttajaa. Tätä kutsutaan "työperäiseksi" ja samalla EU ratkaisee ikääntymis ongelman. Samalla tulemme näkemään työnkilpailuttamisen. Eli palkat laskee aika huomattavasti.Tulemme näkemään paljon kärsimyksiä tämän takia.
        Humanitaarisen avun osa tässä on häviävän pieni. Myös rahoitus tulee EU:sta.
        Tässä pääkohdat tämän rahoituksen tarkoituksesta siinä järjestyksessä kuten tästä näkyy.
        http://www.luotain.fi/julkaisut/MonikulttuurinenVS.pdf

        Meidän Suomalaisten asenne kasvatus menee humanitaarisen avun tarpeiden edelle, kuten tuossa ohjelmassa on tiivistetty.
        Eli jopa palstamme seriffiä ja koko väestöämme on johdettu harhaan. Esim. niitä ihmisiä, jotka todellakin ovat humanitaarisia ja halu auttaa pakolaisia, viedään kuin kuori ämpäriä.

        Maahanmuuton ongelmat tulevat kasvamaan ja suomessa keskustelu on vasta alkanut ja kasvaa edelleen. On nähtävissä, että tämä on hyvin kiusallista näille suvaitsevais ihmisille ja nyt he piiloutuvat lain taakse ja käyttävät sitä aseena. Aika halpamaista, suorastaan epäisänmaallista omia kansalaisaan kohtaan. Todellakin tuomittavaa.
        Suomalaiset olisivat kiitollisia, jos tuolla asenteella ja innolla nämä Suvaitsevais porukka hoitaisi maamme vanhusten ja lasten huollon parissa. Valitettava totuus on, että heitä kiinnostavat paremmin maailman ihmisten ongelmat, eivätkä meidän yhteiskunnan omat ongelmat.

        Ihminen ei ole silloin rasisti, jos omaa mielipiteen jostain kulttuurista ja eikä pidä siitä. Esimerkiksi Iranissa ja irakissa ei pidetä länsi kulttuurista, joita me edustamme, mutta ette tuomitse heitä samalla innolla rasistiseiksi, kuin omia kansalaisiamme.
        Olisiko teidän jo aika tarkistaa omat asenteenne ja arvonne, ennen kuin tulette arvostelemaan muita niistä.

        Näissä mahanmuutto keskusteluissa näemme valtion ja eri instanssien taholta nurkkaan ajettua naaras leijonaa, joka haluaa puolustautua. Näissä suomen kansalaisten mielipiteistä, huomaa teidän asenteellisuuden ja suoranaisen kiihkoilun. Lain taakse on helppo piiloutua ja käyttää aseena omia kansalaisaan kohtaan.

        P.s Teitä on höynäytetty maahanmuutossa ja mikä ikävintä, kaikki joutuvat kärsimään Oma kansa ja maahanmuuttajat. Pelin henki on aivan jotain muuta mitä kuvittelette. Kaikki palvelee Globaalia taloutta, ajattelua ja hallintaa. Näillä ei ole mitään tekemistä Humanitaarisuuden kanssa, vaan hyväksi käytöstä koko väestöä ja maahanmuuttajia kohtaan.

        Ja palstamme Serifille vielä, että kannattaa seurata maailman uutisia ja tutkimuksia, eikä Soumi24 palstaa. Kirjallisuus ja oikeat tutkimukset auttavat sivistymään.

        En tiedä tarkoitusperiäsi täällä palstalla. Ehkä sen tarkoitus on sivistäminen tai käytetään teidän kieltä "Suvaitsevaisuus". Tai sitten provosoida ihmisä kirjoittamaan 6 § vastaisesti. Ilmeisesti edustat näitä tahoja.

        Tarkoitukseni palstalla on saada ihmisiä kirjoittamaan - ja ajattelemaan - perustuslain 6 § mukaan.
        Suvaitsevaisuus sanasta luopuisin kokonaan tässä yhteydessä, koska se on epäoikeudenmukaisesti alistavaa "suvaittavaa" kohtaan. Toiseksi - sana on jo täällä raiskattu ihan eri sisällölliseksi.

        "Teidän ongelmat ovat kasvaneet aika ilmeisen kovaa, kun tulee tuon tason kirjoittaja, kuin sinä yhtäkkiä Rasismi palstalle ja vielä Sheriffiksi."

        Yritän ottaa tuon kohteliaisuutena...

        "Kronologia on teidän kohdalla sama. Kieliasut ja vaikeneminen."

        Kysy vaan, kaveri!

        "Maahanmuuton ongelmat eivät teitä paljoa kiinnosta,"

        Pitää paikkansa. Sitä varten on esim. Kehitysmaat ja kehitysapu -palsta.

        "--- vaan meidän Suomalaisten asenteet ja kriittisyys teidän agendaa kohtaan."

        Yhteisen agendamme tulisi vissiin olla perustuslain viitoittamat ihmisoikeudet, joihin rasismikin kuuluu? Ja olen huolissani ihan kaikkine rasistisista basenteista. Mutta kyllä - kantikset niitä enemmän osoittavat mamuja kohtaan kuin he meitä.

        "Mutta kertauksena todettakoon seuraavat faktat.
        EU tarvitsee alueelleensa 20-35 miljonaa maahanmuuttajaa. Tätä kutsutaan "työperäiseksi" ja samalla EU ratkaisee ikääntymis ongelman. Samalla tulemme näkemään työnkilpailuttamisen. Eli palkat laskee aika huomattavasti.Tulemme näkemään paljon kärsimyksiä tämän takia.
        Humanitaarisen avun osa tässä on häviävän pieni. Myös rahoitus tulee EU:sta.
        Tässä pääkohdat tämän rahoituksen tarkoituksesta siinä järjestyksessä kuten tästä näkyy.
        http://www.luotain.fi/julkaisut/MonikulttuurinenVS.pdf"

        Ihan maltillisia mieliiteitä. Mutta eivät kuulu tänne.

        "Meidän Suomalaisten asenne kasvatus menee humanitaarisen avun tarpeiden edelle, kuten tuossa ohjelmassa on tiivistetty.
        Eli jopa palstamme seriffiä ja koko väestöämme on johdettu harhaan. Esim. niitä ihmisiä, jotka todellakin ovat humanitaarisia ja halu auttaa pakolaisia, viedään kuin kuori ämpäriä.

        Maahanmuuton ongelmat tulevat kasvamaan ja suomessa keskustelu on vasta alkanut ja kasvaa edelleen. On nähtävissä, että tämä on hyvin kiusallista näille suvaitsevais ihmisille ja nyt he piiloutuvat lain taakse ja käyttävät sitä aseena. Aika halpamaista, suorastaan epäisänmaallista omia kansalaisaan kohtaan. Todellakin tuomittavaa.
        Suomalaiset olisivat kiitollisia, jos tuolla asenteella ja innolla nämä Suvaitsevais porukka hoitaisi maamme vanhusten ja lasten huollon parissa. Valitettava totuus on, että heitä kiinnostavat paremmin maailman ihmisten ongelmat, eivätkä meidän yhteiskunnan omat ongelmat."

        Olet huolissasi maahanmuuttopolitiikan painotuksista. Niihin voi demokraattisessa maassa kuka tahansa vaikuttaa. En itsekään hyväksy kaikke Suomen maahanmuuttopolitiikkaa. Mutta en käsitä kuinka lain taakse voisi piiloutua?! Se on julkinen ja täydelle arvioinnille paljas - ja sen soveltaminen myös?

        "Ihminen ei ole silloin rasisti, jos omaa mielipiteen jostain kulttuurista ja eikä pidä siitä. Esimerkiksi Iranissa ja irakissa ei pidetä länsi kulttuurista, joita me edustamme, mutta ette tuomitse heitä samalla innolla rasistiseiksi, kuin omia kansalaisiamme.
        Olisiko teidän jo aika tarkistaa omat asenteenne ja arvonne, ennen kuin tulette arvostelemaan muita niistä."

        Vetoat siis oman käyttäytymisen oikeuttaaksesi siihen, kuinka Irakissa ja Iranissa toimitaan? Korneinta mitä olen vähään aikaa lukenut.

        "Näissä mahanmuutto keskusteluissa näemme valtion ja eri instanssien taholta nurkkaan ajettua naaras leijonaa, joka haluaa puolustautua. Näissä suomen kansalaisten mielipiteistä, huomaa teidän asenteellisuuden ja suoranaisen kiihkoilun. Lain taakse on helppo piiloutua ja käyttää aseena omia kansalaisaan kohtaan."

        Forumi on vapaa kaikille, jotka - kansanvaltaisin keinoin - haluavat naarasleijonaa vastustaa. Siitä vaan.

        "P.s Teitä on höynäytetty maahanmuutossa ja mikä ikävintä, kaikki joutuvat kärsimään Oma kansa ja maahanmuuttajat. Pelin henki on aivan jotain muuta mitä kuvittelette. Kaikki palvelee Globaalia taloutta, ajattelua ja hallintaa. Näillä ei ole mitään tekemistä Humanitaarisuuden kanssa, vaan hyväksi käytöstä koko väestöä ja maahanmuuttajia kohtaan."

        Toimi siis. Kansanvaltaisesti.

        "Ja palstamme Serifille vielä, että kannattaa seurata maailman uutisia ja tutkimuksia, eikä Soumi24 palstaa. Kirjallisuus ja oikeat tutkimukset auttavat sivistymään."

        Hyvä ohje.


      • lobbarinkoppaaja kirjoitti:

        Ja sheriffille jälleen muistutukseksi tällainen "pikkujuttu".


        Euroopan ihmisoikeustuomioistuin:
        Sananvapaus ei kata pelkästään sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa.

        mielenkiintoiseen tekstiin?


      • meijänsefutuloo
        Mover kirjoitti:

        mielenkiintoiseen tekstiin?

        etköhän löydä itsekin. ainakin vihjeet oli hyvät.


      • sefusaismennä

      • meijänsefutuloo kirjoitti:

        etköhän löydä itsekin. ainakin vihjeet oli hyvät.

        - jos nse tosiaan on löydettäviss.

        Mutta yleensä aina lähteen esittelijä antaa myös viitteen.

        Ja sitä paitsi täällä kaikki lainaukset pitäisi olla linkkeinä.


      • sefusaismennä kirjoitti:

        tuossa on aiheeseen sopiva kirjoitus, ala Sipo
        http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/sipo-taeydellinen-valta

        - oikein hyvä linkki.

        Se antaa sananvapauskeskusteluun uutta pontta.

        Aloitan sen nyt tässä osana tätä moderointiksekuteklua täällä:

        Tasismipalstan suuri ongelma on nimenomaan juuri se, että TÄNNE tullaan jostain kumman syystä esittämään näitä "islaminuslkoiset pois Suomesta, moskeijoita ei pidä rakentaa" -keskustelut.

        Minkä ihmeen vuoksi!!!!

        Miksi sitä keskustelua - todella - ei käydä Kehitysmaat..., Yleistä politiikasta tai vielä paremmin Sananvapaus -palstoilla?!

        Minä en saa sitten millään ilveellä tuohon mitään tyydyttävää vastausta. Mutta vastaa sinä - jos osaat?


      • menisjo
        Mover kirjoitti:

        - oikein hyvä linkki.

        Se antaa sananvapauskeskusteluun uutta pontta.

        Aloitan sen nyt tässä osana tätä moderointiksekuteklua täällä:

        Tasismipalstan suuri ongelma on nimenomaan juuri se, että TÄNNE tullaan jostain kumman syystä esittämään näitä "islaminuslkoiset pois Suomesta, moskeijoita ei pidä rakentaa" -keskustelut.

        Minkä ihmeen vuoksi!!!!

        Miksi sitä keskustelua - todella - ei käydä Kehitysmaat..., Yleistä politiikasta tai vielä paremmin Sananvapaus -palstoilla?!

        Minä en saa sitten millään ilveellä tuohon mitään tyydyttävää vastausta. Mutta vastaa sinä - jos osaat?

        -Mover Käyttäjän viestit 31.7.2010 14:11
        Tasismipalstan suuri ongelma on nimenomaan juuri se, että TÄNNE tullaan jostain kumman syystä esittämään näitä "islaminuslkoiset pois Suomesta, moskeijoita ei pidä rakentaa" -keskustelut.


        kun nyt kerta ihmettelet tällaisia, niin sanottakoon sinulle, että aika suuri osa länsimaisista ihmisistä kokee islamin ja sen jatkuvasti voimistuvan levittäytymisen uhkana itselleen ja koko länsimaiselle yhteiskunnalle.
        niin tosiaan. meinasi jäädä painottamatta sitä, että islam on rasistinen juutalaisia, kristittyjä ja ateisteja(joita on juuri länsimaissa verattaen paljon) kohtaan, joten huoli on looginen.


      • menisjo kirjoitti:

        -Mover Käyttäjän viestit 31.7.2010 14:11
        Tasismipalstan suuri ongelma on nimenomaan juuri se, että TÄNNE tullaan jostain kumman syystä esittämään näitä "islaminuslkoiset pois Suomesta, moskeijoita ei pidä rakentaa" -keskustelut.


        kun nyt kerta ihmettelet tällaisia, niin sanottakoon sinulle, että aika suuri osa länsimaisista ihmisistä kokee islamin ja sen jatkuvasti voimistuvan levittäytymisen uhkana itselleen ja koko länsimaiselle yhteiskunnalle.
        niin tosiaan. meinasi jäädä painottamatta sitä, että islam on rasistinen juutalaisia, kristittyjä ja ateisteja(joita on juuri länsimaissa verattaen paljon) kohtaan, joten huoli on looginen.

        siihen, mikä on islamin vaikutus Suomessa.

        Minä kysyn, minkä vuoksi asiasta ei voi keskustella Kehitysmaat ja kehitysapu -palstalla, jonne asia nyt pakolais- ja maahanmuuttopolitiikoineen toki kuuluu? Siellähän voit esim. ottaa tämän käsityksesi islamin "rasistisuudesta" yhdeksi pointiksi?

        Sikäli, kun olet noin varma asiastasi ja haluat saada maahanmuuttopolitiikkaaamme reilaan, niin paras paikka siitä keskusteluun lienee se, jossa siihen liittyvästä päätöksenteosta keskustellaan - eikö niin?


      • kohtamenee
        Mover kirjoitti:

        siihen, mikä on islamin vaikutus Suomessa.

        Minä kysyn, minkä vuoksi asiasta ei voi keskustella Kehitysmaat ja kehitysapu -palstalla, jonne asia nyt pakolais- ja maahanmuuttopolitiikoineen toki kuuluu? Siellähän voit esim. ottaa tämän käsityksesi islamin "rasistisuudesta" yhdeksi pointiksi?

        Sikäli, kun olet noin varma asiastasi ja haluat saada maahanmuuttopolitiikkaaamme reilaan, niin paras paikka siitä keskusteluun lienee se, jossa siihen liittyvästä päätöksenteosta keskustellaan - eikö niin?

        mutta minäpä sanon sinulle taas miksi juuri tällä palstalla puhutaan Euroopan islamisoimisesta.

        rasismistahan puhutaan rasismi-palstalla ja itseäni lainaten;
        *kun nyt kerta ihmettelet tällaisia, niin sanottakoon sinulle, että aika suuri osa länsimaisista ihmisistä kokee islamin ja sen jatkuvasti voimistuvan levittäytymisen uhkana itselleen ja koko länsimaiselle yhteiskunnalle.
        niin tosiaan. meinasi jäädä painottamatta sitä, että islam on rasistinen juutalaisia, kristittyjä ja ateisteja(joita on juuri länsimaissa verattaen paljon) kohtaan, joten huoli on looginen.*


        *Sikäli, kun olet noin varma asiastasi ja haluat saada maahanmuuttopolitiikkaaamme reilaan, niin paras paikka siitä keskusteluun lienee se, jossa siihen liittyvästä päätöksenteosta keskustellaan - eikö niin?*

        kyllä, ja meihin länsimaalaisiin suomalaisiin rasistisesti suhtautuvien ihmisryhmien massatuonnista kaikkiin Euroopan maihin keskustellaan rasismi-palstalla. esimerkiksi sitä vartenhan tämä palsta on. eikö niin?


      • kohtamenee kirjoitti:

        mutta minäpä sanon sinulle taas miksi juuri tällä palstalla puhutaan Euroopan islamisoimisesta.

        rasismistahan puhutaan rasismi-palstalla ja itseäni lainaten;
        *kun nyt kerta ihmettelet tällaisia, niin sanottakoon sinulle, että aika suuri osa länsimaisista ihmisistä kokee islamin ja sen jatkuvasti voimistuvan levittäytymisen uhkana itselleen ja koko länsimaiselle yhteiskunnalle.
        niin tosiaan. meinasi jäädä painottamatta sitä, että islam on rasistinen juutalaisia, kristittyjä ja ateisteja(joita on juuri länsimaissa verattaen paljon) kohtaan, joten huoli on looginen.*


        *Sikäli, kun olet noin varma asiastasi ja haluat saada maahanmuuttopolitiikkaaamme reilaan, niin paras paikka siitä keskusteluun lienee se, jossa siihen liittyvästä päätöksenteosta keskustellaan - eikö niin?*

        kyllä, ja meihin länsimaalaisiin suomalaisiin rasistisesti suhtautuvien ihmisryhmien massatuonnista kaikkiin Euroopan maihin keskustellaan rasismi-palstalla. esimerkiksi sitä vartenhan tämä palsta on. eikö niin?

        (no, kaikki on suhteellista) rasismivaaka arvioi, onko rasistisempaa

        a) islamilaisten ihmisten rasistisuus meitä muita kohtaan

        vai

        b) sinun rasistisuutesi islamilaisia ihmisiä kohtaa,

        niin

        surukseni minun on ilmoitettava, että pelkosi islamilaisia ihmisiä kohtaan on - kevyesti -
        rasistisempaa kuin islamilaisten meitä muita kohtaan.

        Nyt palataan sitten lähtöruutuun - eli kysymykseen siitä, missä näistä asioista tulee keskustella. Sinä puhut islamilaisten massamuutosta. Ja islampelosta. Edellinen kuuluu suvereenisti Kehitysmaa jne.- tai Yleistä Politiikasta -palstalle. Siellä keskustellaan kaikista mahdollisista tekijöistä, jotka vaikuttavat ja jotka tulee ottaa huomioon kehitysyhteistyöpolitiikassamme ratkaisuja tehtäessä.

        Myöskin islamin vaikutuksesta puhuminen kuuluu sinne.

        Sen sijaan islamilaisuuden leimaaminen rasistiseksi on aivan täyttä potaskaa ja - itsessään rasistisuutta. Islamilaiset ihmiset tulevat asumaan naapureissamme ja heidät tulee - yhteiskuntamme ehdoin - toivottaa tervetulleiksi, niissä lukumäärissä, missä sovitaan, ilman leimoja. Islamistit - ja meidän skinimme tms. ovat sitten asia ihan erikseen.

        Ja palstamme kannalta tärkeitä riippuuvuuksia: Mitä enemmän puhutaan "islamin vaarasta" - erittelemättä - sitä suuremmaksi radikaalin aineksen kannatus sen sisällä kasvaa. Mitä paremmat ovat ihmisten asumis- ja työtilanteet, sitä vähemmän syrjäytymisen kautta saadaan taloudellista ja sosiaalista rasitusta tulijoiden taholta.


    • Kuiva Olli

      "Tiedoston avanneena"

      Pyh, eihän täällä ole tiedostoa, vain TEKSTIÄ

      "Sivun " tai "VÄlilehden avanneena"

    • valkonaama, vitun spede, oot sä nösä

      Otappa ensin selvää mitä sana rasismi tarkoitaa! Vähemmistöön kohdistuva syrjintää se mielestäni. Maailmassa on enemmän tummia kuin valkoisia.
      Itse valkoisena olen meinannut joutua erään tumman pojan hakkaamaksi helsingissä, koska en suostunut lapsellisen käytöksen (ja ilmeisemmin ala-ikäinen) antamaan tupakka.
      Lisäksi semmoiset solvaamiset oon aiheetta kuullut että huhhuh...
      Helsinkiin en enää yksin mene.

      Ja rasismia voisi kitkeä? Ei ainakaan tyyliin "Oikea mielipide, väärä mielipide", niin kuin suomi24.

      • Rasismi on vähemmistöön - tai heikommassa asemassa olevaan kohdistunutta väkivaltaa.

        Mielipiteitä on monia - mutta rasismi on - juuri tuon määrityksesi mukaan - mielestäni tuomittava vääräksi valinnaksi puhua tai muuten toimia.


    • RASISMI ON HUMANISMIN KORKEIN MUOTO

      Rasismista. Ehkä maailman väärinkäsitetyin sana? Eihän ism esim. tarkoita
      sortoa VAAN AATETTA! Eli olisiko esim. sosialismi sosiaalisortoa???
      Ja vihaavatko sosialistit köyhiä? Rasismi ei tarkoita vihaa ketään vastaan,
      vaan pitää sisällään täysin epäitsekkään ajatuksen oikeuden olemassaoloon
      ja pyyteen suojella ja varjella omaa kulttuuria kaikissa sen muodoissa ja
      viimekädessä oikeuden elää oman vakaumuksen mukaan.


      "rikosnimikkeellä julkinen herjaaminen rasistiksi." Ikävä kyllä tuo nimikkellä
      ei voi tuomita ketään milloinkaan, koska se EI tule milloinkaan täyttämään
      rikoksen tunnusmerkkejä. MIKSIKÖ??? ELI tuomittavaa on rasismi sanan
      väärinkäyttö! On äärimmäisen loukkaavaa alkaa sanella ja varsinkin muuttaa
      sanan alkuperäinen merkitys. Ikäänkuin viedään oikeus käyttää sanaa sen
      oikeassa merkityksessä.

      Lainaan erästä otsikkoa "Rasismi on rikos" sanoo ns ennakkoluuloton.
      Anna minun kaikki kestää. Tämä äärimmäisyyteen vaipunut aivopesty
      sanoo samaan henkeen ÄÄRIMMÄISEN ENNAKKOLUULOISET kuvitelmansa.
      Seuraavaksi kai perustetaan toisinajatteleville eli rasisteille keskitysleirit jossa
      "opetetaan" ajattelemaan oikein. Tulee mieleen kommunistien politrukit väistämättä.

      Seuraavaksi "Mitä enemmän suomalaiset pääsevät pakolaisten kanssa tekemisiin,
      sitä nopeammin ennakkoluulot häviävät." Eli oikolue sana *pääsevät* sanaksi
      *joutuvat*ja lopulta *pakotetaan* elämään vastoin vakaumustaan, niin hyvä tulee???
      Tämä perustuu ajatukseen, kun koet niin elät. Joo joo. Kun olet elänyt 10 vuotta
      kaatopaikalla, niin kyllä se paikka tuntuu hyvälle ennenpitkää ja ennakkoluulot
      rapisee aikaa myötä. Eli rasistit pakotetaan elämään vastoin vakaumustaan,
      joka on elämän ihmisoikeuden perusta! Ja pakko painottaa että rasismilla ei ole mitään
      tekemistä natsismin tai fasismin kanssa yhtä vähän kuin minään muunkaan ismin.
      Lähinnä väkivaltaan on buddhaismi!


      Vielä muutama hokema:
      - Rotuja ei ole olemassa. eli rasismiakaan ei voi olla olemassa!
      - En ole rasisti mutta.... mutta silti ajattelen kuin rasisti.
      - Rasistilla on negatiivinen mielipide. Mielipide ei ole negatiivinen vaan mielipide on mielipide!

      Ylpeä RASISTI rasistisista ajatuksistaan!!!
      Rasismi on humanismin korkein muoto!!!
      Rasismi voittaa aina!!!

      • AITORASISTI

        Kaltoin olet kohdeltu ja ymmärrän sinun ajatukset, vaan mietipä...
        Rasismista. Ehkä maailman väärinkäsitetyin sana? Eihän ism esim. tarkoita
        sortoa VAAN AATETTA! Eli olisiko esim. sosialismi sosiaalisortoa???
        Ja vihaavatko sosialistit köyhiä? Rasismi ei tarkoita vihaa ketään vastaan,
        vaan pitää sisällään täysin epäitsekkään ajatuksen oikeuden olemassaoloon
        ja pyyteen suojella ja varjella omaa kulttuuria kaikissa sen muodoissa ja
        viimekädessä oikeuden elää oman vakaumuksen mukaan.


        "rikosnimikkeellä julkinen herjaaminen rasistiksi." Ikävä kyllä tuo nimikkellä
        ei voi tuomita ketään milloinkaan, koska se EI tule milloinkaan täyttämään
        rikoksen tunnusmerkkejä. MIKSIKÖ??? ELI tuomittavaa on rasismi sanan
        väärinkäyttö! On äärimmäisen loukkaavaa alkaa sanella ja varsinkin muuttaa
        sanan alkuperäinen merkitys. Ikäänkuin viedään oikeus käyttää sanaa sen
        oikeassa merkityksessä.

        Lainaan erästä otsikkoa "Rasismi on rikos" sanoo ns ennakkoluuloton.
        Anna minun kaikki kestää. Tämä äärimmäisyyteen vaipunut aivopesty
        sanoo samaan henkeen ÄÄRIMMÄISEN ENNAKKOLUULOISET kuvitelmansa.
        Seuraavaksi kai perustetaan toisinajatteleville eli rasisteille keskitysleirit jossa
        "opetetaan" ajattelemaan oikein. Tulee mieleen kommunistien politrukit väistämättä.

        Seuraavaksi "Mitä enemmän suomalaiset pääsevät pakolaisten kanssa tekemisiin,
        sitä nopeammin ennakkoluulot häviävät." Eli oikolue sana *pääsevät* sanaksi
        *joutuvat*ja lopulta *pakotetaan* elämään vastoin vakaumustaan, niin hyvä tulee???
        Tämä perustuu ajatukseen, kun koet niin elät. Joo joo. Kun olet elänyt 10 vuotta
        kaatopaikalla, niin kyllä se paikka tuntuu hyvälle ennenpitkää ja ennakkoluulot
        rapisee aikaa myötä. Eli rasistit pakotetaan elämään vastoin vakaumustaan,
        joka on elämän ihmisoikeuden perusta! Ja pakko painottaa että rasismilla ei ole mitään
        tekemistä natsismin tai fasismin kanssa yhtä vähän kuin minään muunkaan ismin.


        Vielä muutama hokema:
        - Rotuja ei ole olemassa. eli rasismiakaan ei voi olla olemassa!
        - En ole rasisti mutta.... mutta silti ajattelen kuin rasisti.
        - Rasistilla on negatiivinen mielipide. Mielipide ei ole negatiivinen vaan mielipide on mielipide!

        Ylpeä RASISTI rasistisista ajatuksistaan!!!
        Rasismi on humanismin korkein muoto!!!
        Rasismi voittaa aina!!!


      • Rasismi kuvaamastasi näkökulmasta on ismi.

        Sille vain ei ole sijaa siinä järjestelmässä, jonka suomalaiset ovat Suomeen halunneet.

        Kansanvaltamme on toki ihan inhimillinen luomus - ei mikään taivaallinen paratiisi.

        Siinä elävät haluavat

        - kunnioittaa yksilön oikeuksia
        - kunnioittaa suomalaista yhteiskuntaa

        Nämä asiat eivät yleensä ole ´suomalaisille ristiriitaisia.

        Jos sinä haluat tinkiä edellisestä, et myöskään kannata tuota yhteiskuntaa - sillä se perustuu juuri sille.


    • Marjatainen

      Kysyit, onko vähemmistön harjoittamaa rasismia. Vilkaisepa hiukan siirtomaapolitiikan historiaa vaikkapa Afrikassa, niin saat vastauksen. Tietysti myös vähemmistö voi toimia rasistisesti! Myös Suomessa!

      Minä olen ehdottomasti kaiken rasismin kitkemisen kannalla. Mutta ennen kuin asiasta voidaan keskustella niin, että kaikki puhuvat samaa kieltä, ensin täytyy tietysti määritellä "rasismi". Siinäpä vasta työmaa!

      Onko rasismia puuttua kunniaväkivaltaperinteeseen? Onko se rasismia, jos pyritään estämään samasta maasta kotoisin olevien maahanmuuttajien asettuminen asumaan lähelle toisiaan? Kuinka on meidän kotoperäisen romanikulttuurimme laita, suhtautuuko se meihin ja me romanikulttuuriin rasistisesti? Onko suomalaisella yhteiskunnalla oikeus puuttua siihen, jos ulkomaalaistaustaisten vanhempien Suomessa syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet lapset eivät vielä kouluikään tullessaan osaa suomea?

      Kuinka käy ajatuksen siitä, että määrättyjä tekoja ei hyväksytä, vaikka ihminen hyväksyttäisiinkin? Leimataanko ihminen rasistiksi, jos hän ilmaisee huolensa esimerkiksi juuri uutisten ajankohtaiseksi saattamasta kunniaväkivallasta tai muusta naisten huonosta kohtelusta silloin, kun se tapahtuu jonkun tietyn kulttuurin sisällä ja sen kulttuurin perinnäissääntöjen mukaan?

      Eipä taida tällä palstalla olla pelkoa ainakaan keskustelun tyrehtymisestä!

      • Marjatainen

        No voi voi. Nyt sitten luin tuon ketjun ja totesin, että asiallista keskustelua voi olla vaikea virittää. Jotkut ovat niin kovin lukkiutuneita omiin ongelmiinsa.

        Yksilön teot eivät johdu koskaan suoraan hänen etnisestä taustastaan. Kaikki suomalaiset eivät hillu kännipäissään virtsailemassa porttikongeihin, eivätkä kaikki afrikkalaismiehet kuljeskele puistoissa raiskaamassa ohikulkevia naisia. Erilaiset kulttuurit sisältävät erilaisia normeja, mutta ei silti koskaan voida sanoa että KAIKKI romanit sitä tai KAIKKI venäläiset tätä ja KAIKKI suomalaiset tuota. Siinä ollaankin jo otettu pitkä askel rasismin kitkemisessä, kun opetetaan ihmiset ottamaan toisensa yksi kerrallaan, ei minkään "rodun" tai kansan edustajana, vaan yksilönä.


      • Erittäin hyviä kysymyksiä.

        En muista, että täällä samassa kommentissa olisi niitä aiemmin ollut noin monta.

        Kiitos ja palataan - ainakin itse sen teen - asiaan.


      • Noin olen itsekinn ajatellut: Rasismi on enemmistön tai vahvan vähemmistön väkivaltaista voimaa.

        Ja lisää hyviä kysymyksiä sinulta.

        Kunniaväkivaltakysymys mielestäni ei ole rasismin kanssa tekemisissä - vaan perustuslain suoraviivaista toteuttamista.

        Asumispaikan valintaan emme tietenkään voi vaikuttaa. Toki yleisiä olosuhteita voimme muovata sellaisiksi, että ne kannustavat "normaaliin" sekoittumiseen.

        Romanikysymys on hyvä - siitä ehkä kaivattaisiin yksilöityä keskustelua.

        Kielikysymys on mielestäni yksi niitä vaatimuksista, joita tulee voida asettaa tänne asettumisen ehdoksi. Tavalla tai toisella.

        Ilman muuta tekojen (esim. kunniaväkivalta) hyväksyttämyys ei tietenkään ulotu ihmiseen.

        Mielestäni eri kulttuurien laittomiin piirteisiin suhtautumisessa pitää olla - ja ymmärtäisin että onkin - ihan selvä linja: Ei.

        Keskustelu ei varmaankaan tyrehdy...

        Kiitos hyvästä kirjoituksestasi! Jatka täällä vain.

        Harmi, että vastaan vasta näin 9 kk viestisi kirjoittamisen jälkeen.


    • Ei olisi rasisteja

      Ei olisi yhtään rasistiakaan. Minustakin kasvoi kiven kova rasisti vasta kun jouduin tekemisiin mamujen kanssa.

      • kommentoija.

        Näin ajattelee ahdasmielinen ja sisäänpäin sulkeutunut RASISTI!!.


      • Rasismi on aina valinta - oli sillä kohde tai ei.

        Ja väärä valinta - olisivat olosuhteet sitten millaisia tahansa.


      • old soul

        kyllähän olisi rasismia esim vanhuksia vammaisia ym kohtaan,tai syrjintää


    • suomimummo

      ...muistatte, miten se, jonka työhön ei kuulu kirjoittaminen tai lukeminen, nämä taidot ruostuvat. Se ei siis ole ihmisen huonoutta, jos hän raataa muuta työtä uuvuksiin saakka, eikä jaksa enää harjoitella ko. koulussa kerran oppimiamaan taitoja. Kirjoittamisen kyky on myös yksilölle annettu lahja. Kaikille sitä kykyä ei ole annettu. Sen opin jo vanhanajan kansakoulussa, miettiessäni, miksi minä sain ainekirjoituksesta ja lukemisesta aina ne paremmat numerot, kun joku toinen sai ne laskennosta tai historiasta tai maantiedosta tai käsitöistä. Itsestäni olisi ollut hienoa, jos olisin ollut hyvä esim. historiassa, mutta kun en ollut keskitasoa parempi.
      Myös oma kirjoitustaitoni ruostui työelämän aikana. Jopa aikuisopintojen jälkeen taitoni ruostui. Joten niin käy melko lyhýessä ajassa, kuten muillekin asioille, jos niitä ei tarvita tai ei ole aikaa tai kiinnostusta liian monelle asialle sinä lyhyenä vapaa-aikana, mitä työelämä tarjoaa.

      • siniblondi

        Kumman paljon rasismi nousee mm. ruotsissa runsaan muslimimaahanmuuton mukana..antisemitismi on suuri ongelma juuri ruotsissa missä on paljon muslimeja. Punapiiperon mukaan rasismia voi kokea vain musta tai muslimi.


      • Järkyttynyt
        siniblondi kirjoitti:

        Kumman paljon rasismi nousee mm. ruotsissa runsaan muslimimaahanmuuton mukana..antisemitismi on suuri ongelma juuri ruotsissa missä on paljon muslimeja. Punapiiperon mukaan rasismia voi kokea vain musta tai muslimi.

        Modelle: Pahoittelen aikasempaa viestiäni jonka poistit, asia oli huonosti esitetty koska olin hieman suutuspäissäni aikaisimmista aiheista. Miksi tämä on pyhä paikka? Ette voi kieltää että joskus myös realismia. Kyllähän kaikki juontuu jostain. Heillä on eri kulttuuri mutta täällä mennään ennemistö kulttuurin säännöillä. Eli olisin voinut esittää asian hieman hienotunteisemmin, mutta ydin on kuitenkin oikea. :)


      • siniblondi kirjoitti:

        Kumman paljon rasismi nousee mm. ruotsissa runsaan muslimimaahanmuuton mukana..antisemitismi on suuri ongelma juuri ruotsissa missä on paljon muslimeja. Punapiiperon mukaan rasismia voi kokea vain musta tai muslimi.

        jonka mukaan rasismia voi kokea vain musta tai muslimi?

        Kerro.


    • tiirismaa

      Vastaus moverille. Suomen rikoslaissa ei ole sanoja rasismi eikä rasistisuus. Tässä melessä väitteesi 'Rasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa' on vakavasti harhaan johtava. En tiedä muutakaan lainkohtaa, jossa se olisi ilmoitettu rikokseksi. Tuomioistuin ei toimi sillä perusteella Suomessa, että kun joku väittää jotakin tekoa rasistiseksi, tuomoistuin antaa rasistisuuden nojalla tuomion. Teon täytyy täyttää laissa luetellut rikoksen tunnusmerkit, jotta siitä voitaisiin tuomita. Common Law-maissa tilanne on hiukan toinen. Tässä mielessä kehotan Sinua palaamaan laillisuuslinjalle ja käyttämään rikoksista niiden oikeita nimiä, esimerkiksi kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja syrjintä. Jos tarkoituksesi on puhua rasismista jossain muussa mielessä, niin vapaassa keskustelussa se on tietenkin sallittua, mutta silloin olisi toivottavaa että määrittelisit sanasi käyttötarkoituksen. Olen havainnut, että sanaa rasisti käytetään paljon pelkästään haukkumasanana, joka sekin voi olla rikos.

      • Olen itse määritellyt rasismin juuri näissä lukituissa aloituksissa ja olet määritelmän lukenut. En tietenkään mieli yksinoikeutta ko. sanan määrittelyyn, mutta se ei ole tarpeenkaan, koska oikeastaan kaikki tietämäni määrittelyt ovat aika lailla päällekkäisiä.

        Ja niiden rajaama rasismi sisältyy käsitykseni mukaan karvoineen kaikkineen perustuslain ja rikoslain kohtiin, jossa puhutaan ihmisoikeuksista, herjaamisesta kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.

        Oletko eri mieltä?


      • tiirismaa
        Mover kirjoitti:

        Olen itse määritellyt rasismin juuri näissä lukituissa aloituksissa ja olet määritelmän lukenut. En tietenkään mieli yksinoikeutta ko. sanan määrittelyyn, mutta se ei ole tarpeenkaan, koska oikeastaan kaikki tietämäni määrittelyt ovat aika lailla päällekkäisiä.

        Ja niiden rajaama rasismi sisältyy käsitykseni mukaan karvoineen kaikkineen perustuslain ja rikoslain kohtiin, jossa puhutaan ihmisoikeuksista, herjaamisesta kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.

        Oletko eri mieltä?

        Vastaus Moverille. Olen eri mieltä. Et voi korvata Suomen lakia omalla määritelmälläsi. Mikään tuomioistuin ei Suomessa voi nojautua Sinun määritelmääsi. Jossakin diktatuurimaassa se saattaisi diktaattorilta onnistua. Yleensä diktaattoritkin välttävät näin törkeitä ylilyöntejä ja varmuuden vuoksi hyväksyttävät kirjoittamansa lait eduskunnalla tai vastaavalla elimellä. Sotilasjuntat muodostavat selvän poikkeuksen. Kun eduskuntaa ei ehditä uudelleen valita, juntta tai sen johtaja usein määrittelee muutamat rikokset uudelleen. Varoitan Sinua levittämästä sellaista väärää tietoa, että Sinun määritelmäsi kelpaa jonkin rikoksen määritelmäksi. Pahimmillaan rasistirikolliseksi leimaaminen voi johtaa kunnianloukkaussyytteeseen.

        Voit tietysti vapaasti määritellä yhteiskunnallisia ilmiöitä haluamallasi tavalla. Eri asia on, pitävätkö muut määritelmiäsi onnistuneina.


      • tiirismaa kirjoitti:

        Vastaus Moverille. Olen eri mieltä. Et voi korvata Suomen lakia omalla määritelmälläsi. Mikään tuomioistuin ei Suomessa voi nojautua Sinun määritelmääsi. Jossakin diktatuurimaassa se saattaisi diktaattorilta onnistua. Yleensä diktaattoritkin välttävät näin törkeitä ylilyöntejä ja varmuuden vuoksi hyväksyttävät kirjoittamansa lait eduskunnalla tai vastaavalla elimellä. Sotilasjuntat muodostavat selvän poikkeuksen. Kun eduskuntaa ei ehditä uudelleen valita, juntta tai sen johtaja usein määrittelee muutamat rikokset uudelleen. Varoitan Sinua levittämästä sellaista väärää tietoa, että Sinun määritelmäsi kelpaa jonkin rikoksen määritelmäksi. Pahimmillaan rasistirikolliseksi leimaaminen voi johtaa kunnianloukkaussyytteeseen.

        Voit tietysti vapaasti määritellä yhteiskunnallisia ilmiöitä haluamallasi tavalla. Eri asia on, pitävätkö muut määritelmiäsi onnistuneina.

        lainkohtien määrittämän kriminalisoinnin, yleisen rasismikäsityksen ja siinä ohessa omani päällekkäisyydestä.

        Rasismipalstalla - niin kuin muaallakin - keskustelun tulee tapahtua lakia noudattaen. Rasismi ei kuitenkaan ole kuitenkaan ihan helppo ilmiö ymmärtää ja sen vuoksi on tämä palsta, jossa sen rajoja on hyvä etsiä, jotta luonteva ja mielekäs yhteiskuntaelämä toteutuisi mahdollisimman hyvin.

        Kysymys ei siis ole, niin kuin jo koetin selittää, tietenkään lain korvaamisesta millään "vaihtoehtoisilla" sisällöillä tai rajauksilla, vaan saman asian esittäminen eri termein.

        Siis sen, minkä varmaan lähestulkoon kaikki me ymmärrämme kansanomaisesti sanottuna "rasistisella herjauksella", katsotaan myös lakia rikkovaksi. (Eri asia tietysti on, että sellaisesta hyvin harvoin joutuu raastuvanoikeudessa vastaamaan - mutta se on jo toinen juttu.)

        Mutta mielelläni kuulen - ja sen vuoksi tämä palsta siis olemassa onkin - mikä sinua esim. juuri tuossa minun määritelmässäni nyppii.


      • tiirismaa
        Mover kirjoitti:

        lainkohtien määrittämän kriminalisoinnin, yleisen rasismikäsityksen ja siinä ohessa omani päällekkäisyydestä.

        Rasismipalstalla - niin kuin muaallakin - keskustelun tulee tapahtua lakia noudattaen. Rasismi ei kuitenkaan ole kuitenkaan ihan helppo ilmiö ymmärtää ja sen vuoksi on tämä palsta, jossa sen rajoja on hyvä etsiä, jotta luonteva ja mielekäs yhteiskuntaelämä toteutuisi mahdollisimman hyvin.

        Kysymys ei siis ole, niin kuin jo koetin selittää, tietenkään lain korvaamisesta millään "vaihtoehtoisilla" sisällöillä tai rajauksilla, vaan saman asian esittäminen eri termein.

        Siis sen, minkä varmaan lähestulkoon kaikki me ymmärrämme kansanomaisesti sanottuna "rasistisella herjauksella", katsotaan myös lakia rikkovaksi. (Eri asia tietysti on, että sellaisesta hyvin harvoin joutuu raastuvanoikeudessa vastaamaan - mutta se on jo toinen juttu.)

        Mutta mielelläni kuulen - ja sen vuoksi tämä palsta siis olemassa onkin - mikä sinua esim. juuri tuossa minun määritelmässäni nyppii.

        Vastaus Moverille. Olen varatuomari ja nykyään myös loogikko ja matemaatikko. En ole yhteiskuntatieteilijä ja siksi en pyrkinytkään vastaamaan kirjoitukseesi, sikäli kuin se koski rotusyrjintää tms. yhteiskunnallisena ilmiönä. Minua lakimiehenä huolestuttaa se, että jotakin asiaa markkinoidaan lainopillisena totuutena, vaikka kysymys on vain asianomaisen omasta luulosta tai toiveesta. Törmään tähän tilanteeseen tähän aikaan vuodesta taloyhtiöiden yhtiökokouksissa. Jopa oikeusministeri on joutunut myöntamään, ettei rasistista rikosta ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Erityisesti minua kiinnostaa uskonnollinen syrjintä, varsinkin muslimien muihin uskontoihin kohdistama syrjintä. Sitä varten on kuitenkin olemassa oma palstansa ja aion jatkaa sillä.


      • tiirismaa kirjoitti:

        Vastaus Moverille. Olen varatuomari ja nykyään myös loogikko ja matemaatikko. En ole yhteiskuntatieteilijä ja siksi en pyrkinytkään vastaamaan kirjoitukseesi, sikäli kuin se koski rotusyrjintää tms. yhteiskunnallisena ilmiönä. Minua lakimiehenä huolestuttaa se, että jotakin asiaa markkinoidaan lainopillisena totuutena, vaikka kysymys on vain asianomaisen omasta luulosta tai toiveesta. Törmään tähän tilanteeseen tähän aikaan vuodesta taloyhtiöiden yhtiökokouksissa. Jopa oikeusministeri on joutunut myöntamään, ettei rasistista rikosta ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Erityisesti minua kiinnostaa uskonnollinen syrjintä, varsinkin muslimien muihin uskontoihin kohdistama syrjintä. Sitä varten on kuitenkin olemassa oma palstansa ja aion jatkaa sillä.

        Oletpa ensimmäinen varatuomari, joka erottaa "lainopillisuuden" ja yhteiskunnan - minusta ne ovat saman asian eri puolia...(!)

        Elämme yhteiskunnassa. Tämä on rasismipalsta. Rasismi on yhteiskunnallinen ilmiö - jota säädellään lailla.

        Mutta hyvä. Käytetään nimitystä syrjintä - se löytyy jo sieltä perustuslain kuudennesta pykälästä - joka kriminalisoi ihan tasan varmasti myös sen, jonka muutkin kuin lakispesialistit tuntevat rasistisuutena.

        Oleellista ihmisoikeuksien (joita tämäkin palsta on osaltaan perustettu puolustamaan) kannalta siis on, että itse asia tulee tuomittua.

        "Erityisesti minua kiinnostaa uskonnollinen syrjintä, varsinkin muslimien muihin uskontoihin kohdistama syrjintä. Sitä varten on kuitenkin olemassa oma palstansa ja aion jatkaa sillä."

        Luulisi laki-ihmistä kiinnostavan kaikkinainen uskonnollinen syrjintä, uskonnosta riippumatta...

        Käynpä sitten vilkaisemassa, kuinka otat siellä uskontosyrjimispalstalla "lainopillisesti" kantaa.


      • tiirismaa
        Mover kirjoitti:

        Oletpa ensimmäinen varatuomari, joka erottaa "lainopillisuuden" ja yhteiskunnan - minusta ne ovat saman asian eri puolia...(!)

        Elämme yhteiskunnassa. Tämä on rasismipalsta. Rasismi on yhteiskunnallinen ilmiö - jota säädellään lailla.

        Mutta hyvä. Käytetään nimitystä syrjintä - se löytyy jo sieltä perustuslain kuudennesta pykälästä - joka kriminalisoi ihan tasan varmasti myös sen, jonka muutkin kuin lakispesialistit tuntevat rasistisuutena.

        Oleellista ihmisoikeuksien (joita tämäkin palsta on osaltaan perustettu puolustamaan) kannalta siis on, että itse asia tulee tuomittua.

        "Erityisesti minua kiinnostaa uskonnollinen syrjintä, varsinkin muslimien muihin uskontoihin kohdistama syrjintä. Sitä varten on kuitenkin olemassa oma palstansa ja aion jatkaa sillä."

        Luulisi laki-ihmistä kiinnostavan kaikkinainen uskonnollinen syrjintä, uskonnosta riippumatta...

        Käynpä sitten vilkaisemassa, kuinka otat siellä uskontosyrjimispalstalla "lainopillisesti" kantaa.

        Mainitsemasi Suomen perustuslain 6. pykälä kuvaa hyvin sitä ajattelun eroa, mikä välillämme on. Tässä pykälässä ei nimittäin kriminalisoida eli säädetä rangaistavaksi yhtäkään tekoa. Sen perusteella ei voi tuomita yhdestäkään rikoksesta. Tämä selviää tarkkaavaiselle lukijalle perustuslain 8. pykälästä. Kriminalisoinnin löydät rikoslain 11. luvun 11. §:stä. Sen perusteella voidaan tuomita rikoksesta.

        Kansainvälisellä tasolla asiat eivät ole näin yksinkertaisia. Yleensä muslimimaissa asuvat muslimit ajattelevat, että Koraani on kaiken yläpuolella. Tätä ajattelutapaa jotkut muslimit pyrkivät levittämään voimakkaasti länsimaissakin. Kirjoitukseni ovat Sinulle ehkä pettymys. Minun on aivan turha vedota mihinkään lakiin, koska useimmilla muslimimailla ei edes ole mitään sellaista lakia syrjinnästä kuin Suomella on. Monen muslimimaan mielestä riittää Koraaani, joka oikeuttaa monenlaiseen syrjintään. Muslimit tietenkin väittävät, että teko, jonka Allah Koraanissa hyväksyy, ei ole syrjintää. Eihän Allah voi olla väärässä!


      • tiirismaa kirjoitti:

        Mainitsemasi Suomen perustuslain 6. pykälä kuvaa hyvin sitä ajattelun eroa, mikä välillämme on. Tässä pykälässä ei nimittäin kriminalisoida eli säädetä rangaistavaksi yhtäkään tekoa. Sen perusteella ei voi tuomita yhdestäkään rikoksesta. Tämä selviää tarkkaavaiselle lukijalle perustuslain 8. pykälästä. Kriminalisoinnin löydät rikoslain 11. luvun 11. §:stä. Sen perusteella voidaan tuomita rikoksesta.

        Kansainvälisellä tasolla asiat eivät ole näin yksinkertaisia. Yleensä muslimimaissa asuvat muslimit ajattelevat, että Koraani on kaiken yläpuolella. Tätä ajattelutapaa jotkut muslimit pyrkivät levittämään voimakkaasti länsimaissakin. Kirjoitukseni ovat Sinulle ehkä pettymys. Minun on aivan turha vedota mihinkään lakiin, koska useimmilla muslimimailla ei edes ole mitään sellaista lakia syrjinnästä kuin Suomella on. Monen muslimimaan mielestä riittää Koraaani, joka oikeuttaa monenlaiseen syrjintään. Muslimit tietenkin väittävät, että teko, jonka Allah Koraanissa hyväksyy, ei ole syrjintää. Eihän Allah voi olla väärässä!

        Tämän palstan aiheena on rasismi. Se ei ole lainopillinen termi, mutta - yleisesti hyväksyttyn/hyväksyttyjen tulkintojen mukaan - kiellettyä. Ja niiden mukaan ymmärretään, että se on kiellettyä siis myös lain nojalla, tosin eri sanoin.

        Olen maallikko, mutte eikö perustuslain kuudennessa pykälässä sitä paitsi säädetä rangaistavaksi henkilön asettaminen eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän seikan perusteella? Toki alemmat lainkohdat sitten määrittävät nämä tarkemmin - eli ne teot, joilla tätä lainkohtaa vastaan rikkominen on kysymyksessä?

        En tiedä minkä vuoksi haluat viitata tässä "muslimimaiden" tilanteeseen ko. syrjinnän suhteen. Siitä ei liene keellekään epäselvyyttä.

        Se ei vaikuta rasistisuuden olemassaolon problematiikkaan täällä Suomessa sen enempää kuin missään muauallakaan.


    • Oma kansa ensin

      vaan ei suomalaisten lasten ja nuorten perusoikeuksien tallominen ihmisarvottomaan tilaan. Minusta tuli tämä r....i ajan kanssa saadessani seurata kuinka näitä maahanmuuttajia paapotaan ja syydetään niille rahaa kuin jollekkin kreiveille. Ja eihän niille rä......lle kelpaakaan muu kuin paras. On tässä vuosien aikana nähty ja kuultu niin monia tapauksia, ettei voi muuta kuin ihmetellä. Myös lapsistani on tullut samasta syystä ra......a. Jollei näitä mamuja olisi paapottu ja omia köyhiä jätetty kurjuuteen, ei minusta ja lapsistani olisi tullut r.......a. Suurin osa omasta kansasta on tätä mieltä. Kysykää vaikka!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • - siis ainakin oletetusta sellaisesata - ole syyttäminen paapojaa? Minusta tuntuu, että harva kotimaan köyhäkään kieltäytyisi julkiselta puolelta tarjotuista satasista?

        Minulle sopii ihan mainiosti, että arvostelet maan hallitusta, lainsäädäntölaitosta ja virkamiehiä mielestäsi väärästä politiikasta.

        Mutta minun tyhmään päähäni ei uppoa se, että täällä arvostellaan, vihataan ja syljetään tässä maassa taatusti elämän korttipelissä huonoimpia kortteja saaneita ihmisiä? Lyödään sumeilematta lyötyjä?

        Ja tämä viha. Sinun on aivan turha väittää, että sieltä ulkomaista tulee pelkkiä hirviöitä tänne. Sieltä tulee erilaiselta taustalta ihan tavallsisia ihmisiä. Eikö vihaamista ole tässä maailmassa tarpeeksi?

        Miksi vielä köyhän on lyötävä kurjaa?


      • joo-o___
        Mover kirjoitti:

        - siis ainakin oletetusta sellaisesata - ole syyttäminen paapojaa? Minusta tuntuu, että harva kotimaan köyhäkään kieltäytyisi julkiselta puolelta tarjotuista satasista?

        Minulle sopii ihan mainiosti, että arvostelet maan hallitusta, lainsäädäntölaitosta ja virkamiehiä mielestäsi väärästä politiikasta.

        Mutta minun tyhmään päähäni ei uppoa se, että täällä arvostellaan, vihataan ja syljetään tässä maassa taatusti elämän korttipelissä huonoimpia kortteja saaneita ihmisiä? Lyödään sumeilematta lyötyjä?

        Ja tämä viha. Sinun on aivan turha väittää, että sieltä ulkomaista tulee pelkkiä hirviöitä tänne. Sieltä tulee erilaiselta taustalta ihan tavallsisia ihmisiä. Eikö vihaamista ole tässä maailmassa tarpeeksi?

        Miksi vielä köyhän on lyötävä kurjaa?

        turvapaikanhakijat vittuun täältä ja pysytään vaan siinä 70hlö/v.
        kylä jämpti on näin.


      • korjaus
        joo-o___ kirjoitti:

        turvapaikanhakijat vittuun täältä ja pysytään vaan siinä 70hlö/v.
        kylä jämpti on näin.

        *
        750hlö/v.


      • Omat ensin
        korjaus kirjoitti:

        *
        750hlö/v.

        nämä jotka täällä on. Ja Suomihan maksaa. Tulkaa kaikki vaan tänne. Otetaan loputkin avut omilta tarvitsevilta pois. Saadaan kohta itse lähteä pakolaiseksi jonnekin muualle kun nämä nykyajan pakolaiset pääsee päsmäröimään täällä huntuinensa. Joutuu kohta suomalaisetkin lapset huntua kantamaan, ja islamia lukemaan. Joo, paapotaan ja maksetaan vaan niin tuleehan niitä lisää...


      • joo-o___ kirjoitti:

        turvapaikanhakijat vittuun täältä ja pysytään vaan siinä 70hlö/v.
        kylä jämpti on näin.

        Tällä palstalla painotetaan sitä, että oli mitkä "mölli-tuursit" tahansa tuoneet ketä vaan maahan, niin heitä tulee kohdella kuin ihmisiä.


      • Vielä suomalainen
        Mover kirjoitti:

        Tällä palstalla painotetaan sitä, että oli mitkä "mölli-tuursit" tahansa tuoneet ketä vaan maahan, niin heitä tulee kohdella kuin ihmisiä.

        ensin kohdella oman maan kansalaisia kuin ihmisiä???????????? Se kun on päättäjiltä ja mamujen tuojilta unohtunut. Kyllä monet oman maan lapset on vailla perusasioita ja samalla saavat seurata sivusta kun näille "tuoduille" maksetaan kaikki mahdolliset. En ainakaan minä ihmettele yhtään, enkä voi moittiakaan jos suomalaisista lapsista kasvaa rasisteja. Kyllä se vanha sanonta tässä asiassa paikkaansa pitää: KUN TOISELLE KUMARTAA NIIN TOISELLE PYLLISTÄÄ! Arvatkaapa kummalle kumarretaan ja kummalle pyllistetään??????????????


      • Omat ensin kirjoitti:

        nämä jotka täällä on. Ja Suomihan maksaa. Tulkaa kaikki vaan tänne. Otetaan loputkin avut omilta tarvitsevilta pois. Saadaan kohta itse lähteä pakolaiseksi jonnekin muualle kun nämä nykyajan pakolaiset pääsee päsmäröimään täällä huntuinensa. Joutuu kohta suomalaisetkin lapset huntua kantamaan, ja islamia lukemaan. Joo, paapotaan ja maksetaan vaan niin tuleehan niitä lisää...

        kuuluu tuonne Kehitysmaat ja kehitysapupalstalle. Rämä siis on rasismipalsta.

        Mutta sinänsä ihan kunnioitettavia mielipiteitä.


      • Vielä suomalainen kirjoitti:

        ensin kohdella oman maan kansalaisia kuin ihmisiä???????????? Se kun on päättäjiltä ja mamujen tuojilta unohtunut. Kyllä monet oman maan lapset on vailla perusasioita ja samalla saavat seurata sivusta kun näille "tuoduille" maksetaan kaikki mahdolliset. En ainakaan minä ihmettele yhtään, enkä voi moittiakaan jos suomalaisista lapsista kasvaa rasisteja. Kyllä se vanha sanonta tässä asiassa paikkaansa pitää: KUN TOISELLE KUMARTAA NIIN TOISELLE PYLLISTÄÄ! Arvatkaapa kummalle kumarretaan ja kummalle pyllistetään??????????????

        Suomalaiseen tapaan tapahtuva kummarrus löytää kyllä kohteensa monesta viiteryhmästä ilman, että tarvitsisi pyllistää kenellekään.

        Sosiaalipolitiikka tähtää siihen, että rahaa jaetaan - ei ensin, sitten - vaan vähän sinne, vähän tuonne.

        Mitä - eikö suomalaisilla lapsille ole perusasioita? Jokaikinen saa neuvolapalvelut ja jokaikinen joutuu menemään hampaat irvessä ilmaiseen kouluun syömään ilmaista ruokaa. Ja jos ei kotona mene hyvin, niin jeesataan.

        Olen ihan samaa mieltä, että ei tietenkään mamuille korkeampaa tasoa kuin suomalaisille. Mutta city-legendaa ovat nämä bemarit ja merkkivaatteet.


      • Kotimaani ompi Suomi
        Mover kirjoitti:

        Suomalaiseen tapaan tapahtuva kummarrus löytää kyllä kohteensa monesta viiteryhmästä ilman, että tarvitsisi pyllistää kenellekään.

        Sosiaalipolitiikka tähtää siihen, että rahaa jaetaan - ei ensin, sitten - vaan vähän sinne, vähän tuonne.

        Mitä - eikö suomalaisilla lapsille ole perusasioita? Jokaikinen saa neuvolapalvelut ja jokaikinen joutuu menemään hampaat irvessä ilmaiseen kouluun syömään ilmaista ruokaa. Ja jos ei kotona mene hyvin, niin jeesataan.

        Olen ihan samaa mieltä, että ei tietenkään mamuille korkeampaa tasoa kuin suomalaisille. Mutta city-legendaa ovat nämä bemarit ja merkkivaatteet.

        totuus kuitenkin se, että MAMUilla on ihan eri taso kuin suomalaisilla. Bemarit ja merkkivaatteet EIVÄT ole city-legendaa vaan ihan totta.

        Sosiaalipolitiikka suosii MAMUja, ei omia kansalaisia. Olisi hienoa kun joku perustaisi palstan, jonne laitettaisiin esimerkkejä siitä, mitä ovat saaneet samassa tilanteessa olevat mamu ja suomalainen. Mutta ei se taitaisi onnistua, se torpedoitaisiin pois joko rasismin tai jonkin muun syyn takia. Totuus pidetään piilossa.

        Ilmeisesti Moverilla ei ole kovinkaan läheistä seurantaa ja kokemusta MAMUjen sosiaalisesta asemasta ja heidän saamastaan hyödystä täällä suomessa. Eikä myöskään omakohtaista kokemusta tai muuten läheltä saanut seurata suomalaisen saamaa kohtelua vastaavassa tilanteessa.


      • Kotimaani ompi Suomi kirjoitti:

        totuus kuitenkin se, että MAMUilla on ihan eri taso kuin suomalaisilla. Bemarit ja merkkivaatteet EIVÄT ole city-legendaa vaan ihan totta.

        Sosiaalipolitiikka suosii MAMUja, ei omia kansalaisia. Olisi hienoa kun joku perustaisi palstan, jonne laitettaisiin esimerkkejä siitä, mitä ovat saaneet samassa tilanteessa olevat mamu ja suomalainen. Mutta ei se taitaisi onnistua, se torpedoitaisiin pois joko rasismin tai jonkin muun syyn takia. Totuus pidetään piilossa.

        Ilmeisesti Moverilla ei ole kovinkaan läheistä seurantaa ja kokemusta MAMUjen sosiaalisesta asemasta ja heidän saamastaan hyödystä täällä suomessa. Eikä myöskään omakohtaista kokemusta tai muuten läheltä saanut seurata suomalaisen saamaa kohtelua vastaavassa tilanteessa.

        maahanmuuttajien elintaso pyritään saamaan samanlaiseksi kuin vastaavassa olevien kantasuomalaistenkin. Paitsi, että toki heitä tuetaan alussa ymmärrettävästi asioissa, jotka kantiksille ovat itsestään selviä.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että nämä mutu-jutut ovat kuolemaan tuomittuja, jos halutaan pysyä asiassa.

        Koska kenenkään, ulkkiksen tai kantiksen, henkilötietoja tms. ei saa julkaista, parempi on katsoa maahanmuuttoon osoitetun rahan suuruutta ja lähteä laskemaan siitä. Huomattavasti hedelmällisempi tie. Ja silloinhan saa yhteiskunnankin työstään vastuuseen - eikö niin?


      • ..
        Mover kirjoitti:

        maahanmuuttajien elintaso pyritään saamaan samanlaiseksi kuin vastaavassa olevien kantasuomalaistenkin. Paitsi, että toki heitä tuetaan alussa ymmärrettävästi asioissa, jotka kantiksille ovat itsestään selviä.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että nämä mutu-jutut ovat kuolemaan tuomittuja, jos halutaan pysyä asiassa.

        Koska kenenkään, ulkkiksen tai kantiksen, henkilötietoja tms. ei saa julkaista, parempi on katsoa maahanmuuttoon osoitetun rahan suuruutta ja lähteä laskemaan siitä. Huomattavasti hedelmällisempi tie. Ja silloinhan saa yhteiskunnankin työstään vastuuseen - eikö niin?

        paskaperse olet.


      • yy
        Mover kirjoitti:

        maahanmuuttajien elintaso pyritään saamaan samanlaiseksi kuin vastaavassa olevien kantasuomalaistenkin. Paitsi, että toki heitä tuetaan alussa ymmärrettävästi asioissa, jotka kantiksille ovat itsestään selviä.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että nämä mutu-jutut ovat kuolemaan tuomittuja, jos halutaan pysyä asiassa.

        Koska kenenkään, ulkkiksen tai kantiksen, henkilötietoja tms. ei saa julkaista, parempi on katsoa maahanmuuttoon osoitetun rahan suuruutta ja lähteä laskemaan siitä. Huomattavasti hedelmällisempi tie. Ja silloinhan saa yhteiskunnankin työstään vastuuseen - eikö niin?

        "Paitsi, että toki heitä tuetaan alussa ymmärrettävästi asioissa, jotka kantiksille ovat itsestään selviä."

        mitäs ne on?
        auto
        ajokortti
        puhelin
        tietokoneet
        kalusteet
        asunto
        jne
        jne
        ??

        tällaiset kyllä löytyy minultakin, mutta ite olen joutunu ne ostamaan, vaikka kuinka työttömänä olen suurimman osan ajasta ollukin.
        nämäkö annetaan ilmasiks?


      • yy
        yy kirjoitti:

        "Paitsi, että toki heitä tuetaan alussa ymmärrettävästi asioissa, jotka kantiksille ovat itsestään selviä."

        mitäs ne on?
        auto
        ajokortti
        puhelin
        tietokoneet
        kalusteet
        asunto
        jne
        jne
        ??

        tällaiset kyllä löytyy minultakin, mutta ite olen joutunu ne ostamaan, vaikka kuinka työttömänä olen suurimman osan ajasta ollukin.
        nämäkö annetaan ilmasiks?

        sain kerran noin 1000 markka takuuvuokraan ja saman verran kalusteisiin, mutta muuta ei edes harkinnanvaraisena ole koskaan tippunut..


    • valtakunnaskaikhyvi

      Ja keskustelua palstalla käydään sitten tällä http://tinyurl.com/33ut9p6 tasolla, jos vaan mielipiteesi tai näkemyksesi asioista poikkeaa tämän ketjun aloittajan mallista.
      Jos oikein jaksat seistä mielipiteesi takana, niin viestisi saatetaan kylmästi poistaa (jopa ilman mitään selitystä (tai vastaavasti voidaan siirtää vaikka palapelit-palstalle)). Että lukeaa lukitut aloitukset, että tiedät oikean tavan toimia ja ajatella.


      Että tervetuloa vaan minunkin puolestani.

    • 8

      Koko rasismi on eduskunnan hyysärien keksimä suomaisten alistamis ilmaisu heille ja kaltaisilleen suomen tuhoajille,

      Koskaan ei rasistiksi kutsuta muita kun suomalaisia.
      Ei vaikka afrikasta marssineen aasinpanijat haukkuvat usein kadulla suomaisia syyttömiä jotka vain menevät kaupoille tai muuten sattuvat kävelemään ohi. Selitäppä se?

      Ei ole kukaan arkadian apina viitsinyt minulle selittää näiden pakkoloisten erityisoikeuksista ja suomalisten oikeutettomuudesta tähän synnyinmaahansa.

      Ja meneppä käymään vaikka somaliassa niin näet omin silmien miten siellä kohdellaan valkoihoisia.
      tule sitten uudestaan kirjoittelemaan suomaisten rasistusuudesta.. voisi olla sulla hiukan toinen käsitys meinaan asioista.

      Miksi kohdella ihmisinä somaleja. muslimeja.. kun hekään eivät maissaan näin ohtele valkoihoisia?
      Minä ainakin olen synnyimaastani lihalla ja verellä mukana ja kaikki maahantulevat uhat ovat minulle paha.

      • Der Tökerö

        Tiukkapipoille on rasismia jo sellainen , ettei ole samaa mieltä etnisten vähemmistöjen kanssa , vaikka kyseiset tahot olisivat kuinka metsässä mielipideissään.


    • järkeä ajatteluun.

      ei piisaa edes sormet laskemisiin niin monesti olen somalieta ja romaneja nähnyt kaupassa ryöstelemässä.
      Ja joka tapauksessa missä näpistä on vartijoiden kanssa otettu kiinni, alkaa tämä armoton rasisti huutelu.

      Siispä... sekin siis on rasistista kun kaupassa ottaa rosvon kiinni?
      sekin ilmeisesti on rasistista kun estää ulkomaisen raiskauksen kadulla?
      Suomessa siis kaikki on rasisteja.
      Onneksi olkoon.

      No, minä olen sitten 100 kertainen rasisti niin monesti olen näitä "ulkomaan rikkauksia" ollut ottamassa näpistyksistä kiinni.

    • Multsi ja sekopää

      Ja onneksi olkoon!

      Sinua voi kutsua - tämänkin tiedoston avanneena - yhteiskunnasta kiinnostuneeksi vastuulliseksi kansalaiseksi! Haluathan keskusteluja seuraamalla saada käsitystä yhteisöämme puhuttavista asioista ja ehkä itsekin osallistua niihin. Sillä rauhanomaisesti keskustelemallahan kansanvaltaisessa yhteiskunnassamme asioita on totuttu hoitamaan - ja tarvittaessa toki muuttamaankin.

      Ja mikä on sen kivempaa, kun mittauttaa omia käsityksiään muiden kirjoittajien suhteen - ja toisaalta noteerata muiden kirjoituksia omista lähtökohdista! Ja kaikki tämä halutessaan turvallisesti nimimerkin takaa, ilman "reaalimaailman" paineita - semminkin, kun kysymyksessä on meitä kaikkia koskettava ihmisoikeusrikkomus - multirasismi.

      Multirasistisuus on Suomessa siis rikos ja sellaisena yksiselitteisesti tuomittavaa.

      Multirasismin vastaisen "taistelun" iso ongelma kuitenkin on, että multirasistisuutta on joskus vaikea tunnistaa. Se on syrjintää, joka piiloutuu kuin sarvijaakko ohrapeltoon erilaisiin "viattoman lampaan vaatteisiin" osin tiedostamattomasti, "hyvin aikein" perusteltuna, jopa yhteiskunnan rakenteisiin "liuenneena" - osin tarkoitushakuisemmin "vaihtoehtona" ongelmille markkinoituna.

      Multirasismia on niin arkipuheessa kuin juhlapuheissa, niin eduskunnan isossa salissa kuin vaikkapa eurovaalimainoksissa.

      Ihan selvää, silkkaa rasismia.

      Multiasismin käsite ei siis kuitenkaan, yhteiskunnallisena, eroa niin kuin ahven eroaa särjestä - valitettavasti.

      Onneksi - tämä ei ole kuitenkaan este Multirasismin riisumiselle kaavuistaan - ihan kelteisilleen.

      Sen vuoksi tämä palsta on olemassa.

      Ja sen vuoksi itse olen anonut sen sheriffin virkaa.

      Oma roolini täällä on kuvattu alla olevassa liitteessä - joka tarjoaa myös palautemahdollisuuden niin toimintaani kuin palstan toimintaa yleisestikin koskien. Toki toivon myös suoraan itselleni palautetta, jota voi lähettää sähköpostiini.

      Koska palstalla kävijöille näkyvä osa liittyy moderointiini (asiattomien viestien poistoon tai "eksyneiden" viestien siirtämiseen oikealle palstalleen), niin kerron muutaman asian lopuksi siitä omasta näkökulmastani. Tulee toki muistaa, että ylläpito (eli portaalin moderoinnin ammattilaiset) ohellani siirtävät ja poistavat viestejä - ja ylläpito on tietenkin "finaalissa" vastuussa koko portaalin moderoinnista.

      Poistopolitiikkaan liittyy joitakin ongelmia oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, jotka liittyvät mm. vähemmistö-enemmistö -suhteen merkitykseen viestin hyväksyttävyyttä arvioitaessa: Onko vähemmistön harjoittamaa rasismia? Millaista se on? Onko rasismista kertovan viestin painoarvo kaikilta osin sama, kun se käsittelee enemmistön harjoittamaa rasismia verrattuna vähemmistön harjoittamaan?

      Myöskin olen joutunut pohtimaan palstan teeman noudattamisen tulkintaa. Multirasismiin aiheena kun liitetään usein esimerkiksi maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä ongelmia - vaikka ne aihepiirin kohteen läheisyydestä huolimatta eivät ollenkaan siihen kuulu.

      Näistä ja muista palstan yleiseen toimivuuteen ja jopa toimntaedellytyksiin liittyvistä seikoista toivon keskustelua.

      Alemmassa palstan yläosaan kiinteästi lukitussa johdannossa käsittelen näkökulmastani sitä, mitä Multirasismi on - ja mitä se ei ole. Luvassa on myös FAQ -osuus (useimmin esitettyjä kysymyksiä), jonka kokoamisessa toivon teidän, arvoisat
      palstalaiset, apuanne.

      Tervetuloa vielä kerran Multirasismipalstalle!

      ps Huomioikaa , että Multirasismia tukee isot rahat eli mukaanlukien huumerahat eli olemme jo voitolla?

    • AITORASISTI

      Rasismi on väkivallaton aate elää oman vakaumuksensa mukaan ...VIIMEKÄDESSÄ
      OLEMASSAOLO-OIKEUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Yrittäkää jo ymmärtää, että rasismi on rakkautta omia kohtaan ja luonnollinen
      osa ihmistä. Se ei kehoita väkivaltaan tai toisten vakaumuksien tukahduttamista!
      En ymmärrä kun TEILLÄ MULTIRASISTEILLA ON KOKO MAAAILMA täynnä teidän
      maailmaa, niin miksette ole onnellisia paratiisissanne??? Miksi vihaaatte rasisteja
      joilla ei ole osaa eikä arpaa TEIDÄN luomaanne maailmaan???

      Miksemme saisi mennä pois TEIDÄN maailmasta ja perustaa oman maailmamme
      ilman teidän multirasistista kaatopaikkaa. Minulla ei ole mitään halua pelastaa
      teidän epäonnistunutta sekasotkua joka ei ikinä toimi vaan pahenee maanpäälliseksi
      helvetiksi. Eläkää te vaan omassanne ilman meidän rasistien taakkaa. Mihin te
      meitä tarvitsette??? Pääsisitte meistä eroon ja voisitte luoda sen monirotuisen ja
      monikulttuurisen paratiisi onnelan jossa kaikki on todella hyvin.

      Rasismi nimenomaa tarjoaa ihmisoikeudet elää erilailla omassa
      reviirissään, kuten amazonin intiaanien. Eli opettele ensin
      käsitteet oikein jotta voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä!

      Se että yritetään muuttaa jopa käsitteiden määritystä on äärimmäistä
      henkistä väkivaltaa ja jonka ainoa tarkoitus on viedä vastapuolelta keinot
      puhua asioista niiden oikeilla SANOILLA. Rasismia ei voiteta sanoilla koska
      se on luonnonlaki että luonnonvoima. Tahdon elää vakaumukseni mukaan
      ilman teidän oppeja ja yhteiskuntaa. En halua ratkaista TEIDÄN ongelmia.
      Tahdon ELÄÄ omieni kanssa rauhassa ja rakkaudessa ja
      teille en halua antaa yhtään mitään milloinkaan.

      Varmaan teille upea tieto että joukko valkoisia eripuolella maailmaa alkaa
      erkaantua teidän maailmasta, ei erakkona vaan yhteisönä.
      Lähdemme isoin joukoin kun aika joutaa ja toivon ettette estä meitä
      toteuttamasta unelmianne, joita teillä ei enää ole.

      Kun meillä on aate on vain kysymys keinoista ja ne me keksimme kyllä.
      Emme tarvitse teidän yhteiskuntaa ja tiedän mitä kurjuuskin on.
      Eli kaikki perustelusi kaatuu omaan mahdottomuuteensa eli
      toivon että saamme sitten elää rauhassa teidän maailmasta ja
      ette ala sotimaan tai harjoittamaan väkivaltaa kohtaamme, koska
      pärjäämme ilman teitä.

      ps nämä jatkuvat väärinkäsitykset joita moverikin levittää tahallaan on todiste
      siitä, että oma kantti on jo pettänyt pahan kerran!

      Se kuka keksii uusia määritelmiä aatteille on nämä pokitrukit ison rahan voimalla.
      Iso raha tarvitsee monirotuista sekalaa, jossa ei ole sijaa vapaalle mielipiteelle.
      Ihmettelen sitä suvaitsemaisuutta elää oman vakamuksen mukaan. Miten voi edes
      syrjiä toista rotua jos sitä ei ole läsnä? Elämme omien kanssa rauhassa, mutta
      multirasistit tahtovat oman pakkovaltansa ulottuvan kaikkiin välittämättä
      ihmisen vakaumuksesta.

      Luonnollisesta asiasta tehdään luonnoton ja päinvastoin. Ja miksi te multirasistit
      marisette meille rasisteille kun teidän monikulttuurinen systeemi ei toimi ja osoittautuu
      täydelliseksi helvetiksi. Tahdotte muuttaa määritteetkin eli ismistä tulee yhtäkkiä
      syrjintä ja viha. Toisinsanoen sosialismi on kaiketi soaiaalisyrjintää ja vihaa jne jne.

      yrittäkää edes ymmärtää mitä tarkoittaa sanat enenkuin ammutte joka suuntaan.
      Miksette ole onnellisia teidän monirotuisessa paratiisissa ja mihin te meitä rasisteja
      aina tarvitse vihakohteeksi ja syntipukiksi kun teidän maailma menee päin helvettiä???

      En halua elää TEIDÄN monirotuisessa kaatopaikassa, vaan elää vakaumukseni mukaan omien
      kanssa rauhassa ja rakkaudessa. En vihaa kuin teidän maailmaa joka epäonnistynyt jo syntyessään!!

      ps mikä teidän multirasistien päämäärä on? Tuhota kaikki erilaisuus ja muodostaa yhdenmukainen
      massakulttuuri ISON rahan voimalla kaiketi????

      White homeland is our future eli valkoinen kotimaa on meidän tulevaisuus!

      • ¤¤¤¤¤


      • rakastatko¤
        Mover kirjoitti:

        ¤¤¤¤¤

        sinä kaikkia miehiä yhtä paljon kuin sitä omaa kultaasi?


      • aitorasisti aina
        Mover kirjoitti:

        ¤¤¤¤¤

        vastenmielisiä asioita, pakkoja, sortoa, syrjintää, ja tietenkin multirasismia jossa ON
        kaikki ainekset helvetiksi. Tottakai rakkaus on valikoivaa vai onko sinulla esim.
        monta aviomiestä/vaimoa yhtäaikaa???


    • voitko kertoa

      ja lukea nämä linkithttp://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2009/20090014
      http://uusiviesti.blogspot.com/2008/02/maahanmuuttoministeri-astrid-thors.html

      Voitko selitää mistä nuo tilastot koostuvat? Voitko selittää miten erilaisia tukia voidaan nostaan 28 000euroa vuodessa (tämä siis nettona käteen) kun olet yh äiti 3 lapsen kera(kaikki yh äidit tuskin ko. summaa saavat tekemättä mitään?).
      Jos myös selität nuo raiskaustilastot per capita ja tuon jakauman jossa pieni vähemmistöryhmä eli maahanmuuttajat syyllistyvät noinkin suuriin lukuihin, nämä jos todellakin selität minulle, sekä syyn ja seurauksen(kenties median vääristelemiä juttuja, ai eiväthän ne voikaan olla koska ovat tilastoja ja toinen on julkinen oikeuskäsittely) niin uskon sinua että kaikki on kuten sanot ja ihmiset ovat vain hieman hupsuja.

      Kiitos sinulle mover, rakas puunhalaaja, että näytit minulle valon ja nyt ymmärrän että kaikki tilastot mitkä koskettavat maahanmuuttajia huonossa valossa ovat väärennettyjä ja vääristeltyjä. Olet oikeassa, halatkaamme puuta yhdessä rakas veliseni.

      • En puutu yhteenkään väitteeseesi, jolla ei ole yhteiskunnallista relevanssia. Tarkoitan tällä mm. esimerkkiäsi ylilyönnneistä noiden tukien myöntämisen suhteen - josta varmaan löytyy esimerkkejä myös kanta-asukkien kohdalta.

        Kysymys noiden rikostilastojen hyväksyttävyydessä argumentteina ei ole niiden relevanttius: Kyllä somalit ryöstävät ja raiskaavat enemmän kuin muut. Kysymys on siitä, että niitä ei tule valjastaa arvojemme vastaisesti sellaisten toimenpiteiden toteuttamiseen, joilla kavennettaisiin kenenkään yksittäisen ihmisen perusoikeuksia, oli hän mistä ryhmästä - myöskään somalilaisesta - lähtöisin.

        Syitä esim seksuaalisen väkivallan korkeammalle asteelle somalien toteuttamana varmaan löytyy - mutta se on toisen keskustelun paikka.


    • on

      Rasismin uhreiksi joutuvat myös suomalaiset. On väärin, et suomalainen ei voi olla suomalainen ja suomalaista saa haukkua mennen tullen ja palatessa. Se on heidän kulttuuria ja suomalaiset nöyrtyvät psykiatreille, kun ...... Tätäku ei voi edes sanoiksi pukea.

      Lakiki ykspuolinen.

    • Erittäin vihainen

      Vihaan mustia ja mustalaisia niin maan perkeleesti ja kiehun raivosta aina kun näen sellaisen taas kerran tehneen rikoksen.
      Luen pää punaisena linkkejä joissa kerrotaan jonkun alueen rikoksista olevan 70% mamujen tekemiä.
      Asun maalla ja omia avnhuksiani käyvät mustalaiset "muistamassa" tämän tuosta ja aina jotain katoaa, koska huutamalla he eivät pysy ulkona, vaan tunkevat sisään "pyytämään vettä".
      Olen siis niin täynnä vihaa kuin olla voi. Joudunko vankilaan?

      • suvaitsevaisuus

      • suvaitsevaisuus kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=CycVOp8782g

        Niin on. Toivottavasti mahdollisimman moni katsoo tämän videon. Siinä on painavaa asiaa esitettynä niin yksinkertaisessa muodossa, että aikuinenkin sen ymmärtää.


    • jk

      ollen aivan samaa mieltä asiasta

    • jk

      vai nin

    • eb
    • bottis

      rasismia on se kun Suomessa syntynyt Suomalainen ei saa samaa kohtelua mistään sosiaali luukulta kuin saa joku ns. pakolainen!!

    • karsija

      Rasismi ja sen tiedostaminen itsessä kuuluu kehittyvään ihmisluontoon. Eivät terveet tarvitse parantajia.

      • Ehkäpä joidenkin tietoisuudessa tässä suhteessa onkin korjattavaa?


      • :|:
        Mover kirjoitti:

        Ehkäpä joidenkin tietoisuudessa tässä suhteessa onkin korjattavaa?

        selailin näitä sun nupineulajuttuja. Et ole näköjään ollut kovin suosiossa ennen minuakaan.

        Miksi pidät tuollaista sontaa esillä, kun voisit ne poistaa parilla hiiren napsautuksella?

        Poistathan sinä melkein kaikki minunkin kirjoitukset, vaikka ne ovatkin asiaa, eikä mitään paskan levitystä.


    • Mover+Suomi= Hullu

      Laittakaa Moverille miinuksia! Sehän on huijari! Oletko edes suomalainen? Jos olet, niin miksi painostat SUOMALAISIA??????? Ihan selvä provo on päässyt sheriffiksi!!!! Miinuksia sille vain, please!!!

    • Millä tavoin "painostan" nimenomaan "suomalaisia"?

      Anna esimerkki - niin korjaan asian?

    • girre

      Vastaan Mover Suomi=Hullu:n puolesta: Syytät meitä rikolliseksi, koska me vihaamme varkaita sun muita rikollisia. Mutta eivät kaikki mustat ole tietenkään rikollisia. Mutta sanoppa monta vuotta olet! Ja oletko suomalainen!!!!!!

      • Sanoin mielestäni ihan selvästi, että korjaan väärät syytökseni sitä mukaa kun niitä tuodaan eteeni korjattavaksi.

        Olisi myös mielenkiintoista tietää, miten ikäni ym. taustatekijäni liittyvät ko. asiaan. Ainakaan niiden käsittääkseni ei pitäisi.


    • Viivi, 24

      Olen monessa asiassa herra sheriffin kannalla. Ei Mover painosta suomalaisia millään tavalla, vaan ajaa tasa-arvoisuutta. Kaikki on TASA-ARVOISIA, oli ihminen hyväänsä!!! Mutta kaikilla on omat mielipiteensä!

    • Mover-fani :)

      Mover, voitko vastata hieman nopeammin, kun ei jaksa odottaa vastausta tuon Viivin mielipiteeseen, sitä paitsi olen samaa mieltä.

    • SAMOIN

      Samoin, olen Moverfan!!

    • MOVERPOWER

      Mäkin Movetan!!!!

    • rasistisuomi

      Viisastelevat helsinkiläiset porvarien jälkeläiset vaativat taas suvaitsevaisuutta

      • Suvaitsevaisuus on suhteellinen käsite. Varmasti jokainen suvaitsee niitä asioita, jotka omasta vinkkelistään katsottuna on hyvää ja kaunista. Mutta jokainen " Ylihumaaninen viherpiiperokin" ja etenkin se löytää ympäriltään asioita ja etenkin muista, joita hän ei millään muotoa suvaitse.

        No nyt taisin syyllistyä kiihotukseen kansanryhmää vastaan, mutta jos joku katsoo kuuluvansa edellämainittuun kansanryhmään, niin eipähän juristit näänny nälkään ainakaan.

        Jos joku väittää olevansa suvaitsevainen, niin neuvon katsomaan peiliin ja miettimään asiaa tarkemmin. Mielestäni täysin suvaitsevainen olisi kuitenkin täysin välinpitämätön.


      • poikasavon kirjoitti:

        Suvaitsevaisuus on suhteellinen käsite. Varmasti jokainen suvaitsee niitä asioita, jotka omasta vinkkelistään katsottuna on hyvää ja kaunista. Mutta jokainen " Ylihumaaninen viherpiiperokin" ja etenkin se löytää ympäriltään asioita ja etenkin muista, joita hän ei millään muotoa suvaitse.

        No nyt taisin syyllistyä kiihotukseen kansanryhmää vastaan, mutta jos joku katsoo kuuluvansa edellämainittuun kansanryhmään, niin eipähän juristit näänny nälkään ainakaan.

        Jos joku väittää olevansa suvaitsevainen, niin neuvon katsomaan peiliin ja miettimään asiaa tarkemmin. Mielestäni täysin suvaitsevainen olisi kuitenkin täysin välinpitämätön.

        Vaikka en itseäni mitenkään leimallisesti keskiluokkaisena pidäkään, mulle suvaitsevaisuuden sisältöön antaa aika hyvin perustuslain yhdenvertaisuuspykälä (6.)

        "Perusoikeudet
        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

        Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

        Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

        Tämä on kansanlaltaisen yhteiskuntamme ja valtion ja edustuksellisen demokratian kautta myös sen kanslaisten hyväksymä malli suvaisuudelle.

        Ja uskoisin, että viherpiiperotkin sen hyväksyvät?

        Hyväksytkö sinä?


    • eihän

      suvaitsemattomuuden suvaitseminen ole suvaitsevaisuutta, vaan pelkkää hengen velttoutta

    • Kyll se näinkin

      Tämä teksi ei nyt juurikaan liity mihinkään sanomaasi en vain löytänyt muuta tapaa kommentoida tälle palstalle. Hieman täällä on pakko repeillä kun lukee rasismiin liittyvää netti keskustelua jossa ei saa sanoa rasistisia kommentteja.

    • OmShantiShivaShakti
    • Onnea.

      Kyllä tänne suomeen lisää mamuja mahtuu. En enää välitä.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1720
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1278
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      184
      1198
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe