Mikseivät luterilaiset noudata Vanhan testamentin lakeja?
Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Luuk. 16:17 "Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."
Mooseksen lait luterilaisille
5
76
Vastaukset
- uskonnoista vapaa
jesse varmaan mielenhäiriössä lausui nuo sanat, joten ne eivät koske luterilaisia
- ex-ev.lut
Mutta kun väitetään Raamatun olevan ylin ohjekirja kirkolle
"Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen mukaan Raamattu on ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on koeteltava ja arvioitava."
Aamenesta öylättiin - Mooses....
Taivas ja maa ovat vielä olemassa ja kaikki lain piirrotkin pitäisi olla tallella.
"Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin jotka hänet lävistivät"
Jakeen loppuosa viittaa lopun lähiodotukseen, jeesuksen ristiinnaulitsijoiden piti olla vielä tuolloin elossa ja hekin olisivat nähneet jeesuksen tulevan "pilvissä". - gtt
Siksi, että lakia noudattamalla ei yksikään ihminen voi saavuttaa vanhurskautta Jumalan edessä.
Siksi tarvittiin risti, siksi Jumala antoi oman poikansa täydelliseksi syntiemme sovitusuhriksi meidän rikkeidemme tähden.
Laista ei todellakaan yksikään piirto häviä, mutta koko laki on täytetty Kristuksessa!
Paavali opetti näin:
"Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää". Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan: "Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän." Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." Näin tapahtui, jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen Jeesuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen ja me häneen uskovina saisimme luvatun Hengen." ( Gal. 3:11-14 )
Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi. Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen. Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. ( Gal. 3:19-22 )
Tässä on se evankeliumi, se ilosanoma! Kristus on kuollut meidän puolestamme, jotta me Hänessa saisimme vanhurskauden, emme omana ansionamme, vaan lahjana. Jeesus Kristus on TÄYTTÄNYT lain ja Hänessä me saamme elää!- der Richter
Raamatun logiikka sovellettuna talon järjestyssääntöihin:
1§ Nurmikolla kävely on kielletty.
2§ Mitä 1 §:ssä on säädetty, on voimassa maailmanloppuun asti.
3§ Nurmikolla saa vapaasti kävellä, koska yhtiökokous on 13.3.2010 päättänyt täyttää tämän järjestyssäännön.
4§ Joka ei ymmärrä 3 §:n sisältöä, on tuomittava kuolemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462