Noniin, mistä tässä nyt aloittaisi...
Olen 19-vuotta täyttävä tyttö, joka muutti opiskelujen perässä Tampereelle Jyväskylästä. Olen asunut koko pienen ikäni mummoni hoivissa, sillä vanhempani eivät kyenneet huolehtimaan minusta (mm. alkoholiongelmien takia).
Nyt opiskeluaikana äitini sisko on alkanut hyppiä silmilleni. Hän kontorolloi jatkuvasti rahan käyttöäni, syyttää minua mummoni hyväksikäyttäjäksi sekä vaatii tuomaan laskut, kuitit ja tiliotteet näytille. Haluaa siis tietää mihin rahani kulutan ja miten ei voi olla mahdollista, ettei opintotukeni riitä elämiseen. Saan siis opintotukea, mutta siitä ei jää paljoa käteen vuokran, sähkön, veden, autopaikan, auton vakuutusten jne jälkeen.
Kestin tämän vielä ollessani ala-ikäinen, mutta nyt touhu on alkanut mennä tolkuttomaksi. Mummoni saa minusta edelleen hoitotukea, mutta tätini mukaan käytän mummoani hyväksi ja pyydän tältä aina vain rahaa. Tätini kontrolloi myös mummoni rahankäyttöä. Ymmärtäisin tämän, jos mummoni olisi huonossa kunnossa/ei osaisi enää hoitaa näitä asioita. Mummo, tai no minulle hän on äiti, on kuitenkin vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissaan.
Nyt kuitenkin näyttää siltä, että koko suku on kääntynyt minua vastaan ja kotiin ei ole enää oikein menemistä. Tai, voihan sinne mennä, mutta sitä huutoa ei jaksa kuunnella. Syyttävät, että en osaa käyttää rahaa. Minulle kuuluisi kokonaan hoitotuki, jonka mummoni minusta saa. Tätini vaikuttaa kuitenkin olevan melkoinen perintöhaukka ja vahtivan tulevaa pottiaan kiivaasti...
Tässä alkaa jo epätoivo iskeä. On tyhjä ja suortastaan koditon olo. Mitä minun pitäisi tehdä? Tämä syö miestä ja pahasti, voin kertoa...
Raha-asiat ja kontrollifriikki täti
20
491
Vastaukset
- ohjat omiin käsiin
Pärjäät opintorahalla, kun myyt auton pois. Suurin osa opiskelijoista on ilman autoa. Hyvin harva saa kotoa rahaa opiskeluun, ja opiskelu rahoitetaan yleensä joko opintolainalla tai jollain osa-aikatyöllä. Kun elät taloudellisesti riippumattomana sukulaisista, heillä ei ole enää mitään sanottavaa rahankäyttöösi, eivätkä he sitten enää tiedäkään raha-asioistasi.
Siis paras tapa korjata välit sukulaisiin on lakata pyytämästä sieltä rahaa. Suku on kuitenkin henkisesti tärkeä, ja välit sukuun kannattaa säilyttää.
Sinun ei tarvitse näyttää kuitteja eikä kertoa kenellekään rahatilanteestasi, jos vastaat itse omista kuluistasi. Tunnet itsesi kodittomaksi, mutta juuri nyt on aika aloittaa oma elämä ja tehdä itsellesi ihan oma koti ja aikanaan oma perhekin.
Ihmettelen, kuinka mummo saa hoitotukea täysi-ikäisestä, joka asuu jo muualla? Joka tapauksessa hoitotuki loppuu pian, olethan aikuinen ihminen, joka saa omaa opintotukea ja asumistukea. Ota rohkeasti myös opintolainaa, jos tarvitset. Kun valmistut työelämään, pieni laina on helppo maksaa pois. - just joo
OPINTOTUELLA EI ELÄ !!
- ...
19 vuotiaasta maksetaan huoltajalle (?) hoitotukea?
Mitä ihmettä höpiset, olet aikuinen, ei sinusta mitään hoitotukia makseta?
Ja koska olet aikuinen niin hae itse itsellesi tuet mitä tarvitset. Mummollasi ei pitäisi olla asiassa enää mitään osaa, joten en yhtään ihmettela miksi tätisi haluaa tietää miksi kuppaat mummolta rahaa.
Kun täytit 18 niin kenenkään yksityishenkilön ei ole enää tarvinnut antaa sinulle sentin senttiä jos ei huvita. - .
Mitä ihmeen hoitotukea? 19 vuotiaasta...Ei todellakaan saada.
- Myy pois vaan
Miksi ihmeessä Tampereella asuvalla 19-vuotiaalla opiskelijalla on auto? Myy se pois, ei sitä kaupungissa tarvitse. Sitten jää enemmän rahaa käyttöön.
- ABCcd
" Lapsen elatuksesta annetun lain 3.2 §:n mukaan vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.
Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille. "
Jos olen ymmärtänyt oikein, periaatteessa vanhemmilla on elatusvelvollisuus vielä opiskelujen ajan. Periaatteessa taas ei. On kuitenkin parempi, että siirryt pois mummosi pussilta! Raha-asiat vaan ovat riitaannuttavat sinut sukusi kanssa.
Uskon, että saisit toimeentulotukea opintotukesi lisäksi! Käyppäs sossutädeiltä kyselemässä. - mk
Ota homma omiin käsiin ja sanot suoraan tadillesi että sinun raha-asist ei kuulu hänelle ja jos muu ei uata niin hae lähestymiskielto ja hoidat vain omat asiat ja et kerro kenellekkään ja yritä saada mummosi ymmärtämään että hanen asiat ei kuulu tadillesi ollenkaan. Se ahneus on tädilläsi käsittämätöntä ja jos mummosi vielä testamennttaa omaisuutesi sinulle niin silloin vasta taistel alkaa.
- bvccvbb
olen kyllä sitä mieltä että elät harvinaisen leveästi ollaksesi 18-v opiskelija. Tulen itse melko normaalista perheestä, mutta ei mulle isä tai äiti mitään autoa antaneet eikä oisi ikinä maksaneet jotain vuokria tai vakuutuksia tai autopaikkoja. Hae toimeentulotukea varmasti saat kun taustasi on noin epätavallinen. Tädilläsi on kyllä pointtia siinämielessä että johonkin raja on vedettävä että aloitat aikuisen elämän itse, hanki oma työ. ja varmaanhan vanhempasikin voisi olla auttamassa nyt. Vaihda vuokra-asunto opiskelijasoluun niin kuin muutkin opiskelijat.
- ankeatäti
Auto on niin suuri rahanreikä, että miten ihmeessä varaton opiskelija sellaista pitää. Ja mihin sitä muka tarvitsee? En voi ymmärtää. Mikään opintotuki ei riitä, jos on auto "elätettävänä".
Minulla on kolme nuorta maailmalla opiskelemassa ja yksi kotinurkissa. He elävät opintotuella, kesäansioilla ja välillä tekevät osa-aikatyötä opintojen ohella. Just just pärjäävät, mutta autoon ei ikimaailmassa olisi rahaa. Me vanhemmat sponsoroimme satunnaisesti puhelinlaskussa tai hammaslääkärimaksuissa. Siis säännöllisesti emme rahoita mitään, mutta joskus joku kymppi täsmätarkoitukseen.
He haluavat olla itsellisiä ja meille se sopii mainiosti. Olemme ylpeitä pärjäävistä ja köyhistä nuoristamme.- mk
Itsellä ainakin oli -80 luvulla vartaa autoon vaikka opiskelja olin koska niilläö pussilipun hinnoilla osti bensat kuukaudeksi autoon ja silloin sai 1000 mk eli alle 200€ käyttöauton katsatettuna ja ei se liikennevakuutus niin kallis ole.
- ktra
Hei!
Unohda sukulaisten negatiiviset kommentit sekä suomi24-sivuston katkerien keski-ikäisten naisihmisten kälätys. Sanon tämän itsekin keski-ikäisenä naisihmisenä.
Ensinnäkin mikäli mummosi saa tukea sinun elättämiseen, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa että hän antaa näitä rahoja eteenpäin henkilölle, jolle ne ovat tarkoitettu. Ehkei tuki jatku enää pitkään, mutta sen aikaa kun se jatkuu niin olet oikeutettu elatukseen.
Monet vanhemmat tukevat lapsiaan rahallisesti opiskeluaikana, mikäli pystyvät siihen. Eikä siinä ole mitään vikaa. Taitaa muilla kommentoijilla olla katkeruutta ja kateutta taustalla. Eikä elämäsi vaikuta muutenkaan helpolta taustasi huomioiden.
Kolmannekseen tiesithän ettei tädilläsi ole oikeutta tarkastaa postiasi tai tiliotteitasi, ellet anna hänelle siihen lupaa. Ainoastaan sossussa sinulta saatetaan tivata jos minkälaista lappua saadaksesi apua, mutta tätisi ei päätä tuista, vai päättääkö?! Ei taida. Eli vaikka saisit mummoltasi mitä tahansa rahasummia, tätisi ei saa katsoa papereitasi. Tädilläsi ei myöskään ole oikeutta käydä läpi mummosi papereita.
Neljännekseen opintotuella ei elä, se on jotain 450€ maksimissaan (sis. asumistuen). Viisaille neuvojille, jotka käskevät mennä sossuun, muistuttaisin että opiskelijat eivät saa yhtään mitään sossusta.
Uhkaileeko tätisi sinua? Jos tätisi menee poliisille tai muille viranomaisille, luulen että tätisi lentää kuin leppäkeihäs ulos ko. virastoista. Mummosi on huoltajasi enkä usko että sinuun käytetään varoja ainakaan enempää kuin keskiverto nuoreen. Saattaa olla niin, että täti vetää itse välistä.
Kaikesta huolimatta kannattaa vähitellen alkaa hankkia osa-aikahommia, jos sellaisia löytyy, jotta pääsisit eroon sukulaisistasi. Mikäli olet riippuvainen tädistäsi, hän on elämässäsi pidempään. Myy auto, jos pärjäät ilman sitä.
Yritä pitää mummoon hyvät välit ja voit ottaa häneltä vastaan mitä tarjoaa - huoltajan on normaalia tukea nuorta aikuista. Kaikki on ok, kunhan sinulla on muitakin tulonlähteitä itsenäisyyden tähden etkä huijaa mummoa.
Onnea itsenäistymiseen, voimia opiskeluun ja pää pystyyn vaikka maailmassa on ikäviäkin asioita. Pärjäät hyvin! - ktra
Tarkennusta edelliseen sen verran, että tietenkään mummosi ei ole enää nykyisellään huoltajasi, mutta tarkoitankin että yleensä tuki ei normaalissa perheessä lopu kuin seinään 18 vuoden iässä. Enkä tarkoita mitään yleenmääräistä paapomista, vaan normaalia suvun/perheen sisäistä välittämistä niillä eväin mitä kullakin on varaa lapsilleen antaa. Ei raha ole tärkeintä kasvatuksessa, mutta itse aion käyttää sitä omaan ja läheisteni hyvinvointiin sen vähän mitä sitä on.
- who 86700
"täti vetää itse välistä" no niin... ja uhkaileekin jo....ja häijynä lukee tilitiedot...
Kuulostaa siltä etä Täti-ihminen on aidosti huolissaan tästä tytöstä ja haluaisi antaa äidillisiä elämänneuvoja koskien rahankäyttöä ja taloutta. koska veli tai sisko ei ole voinut. Ja mummo voi olla jo uupunut/vanha. Kannattaa ottaa onkeen tädin äidilliset neuvot! Suurin osa opiskelijoista elää opintotuen varassa ja kesällä saat taatusti sossusta tuet. Yhteiskunta/ Sossu on tavallaan nyt sinun huoltajasi. Missä vaiheessa Mummo saa aloittaa oman eläkeaikansa ja levätä? Jaksaako mummo kustantaa enää, vai olisiko aika tuhlata itseensäkin, lomamatkalle vaikka? Tämä on aika monimutkainen juttu kieltämättä. - ktra
Pointti ei olekaan siinä, että mummon pitäisi "tuhlata" omiaan vieraaseen kersaan, vaan fakta on että mummo on ollut käytännössä tytön vanhempi ja saanut jo tytön ollessa alaikäinen tytön menoihin yhteiskunnalta rahaa, joiden käytöstä tytön menoihin on protestoitu koko ajan vuosien varrella.
Fakta on myös, ettei kenenkään pitäisi antaa tai vaatia toisen täysi-ikäisen ihmisen tilitietoja syynättäväkseen - oli kyseessä sitten mummon tai tytön paperit. Se ei ole normaalia käytöstä edes biologiselle vanhemmalta, joka on "huolissaan" aikuisen lapsen pärjäämisestä.
Mitä sitten jos mummo antaa esim. satasen kuussa lapselleen, jos asiaan ei liity painostusta? Niinhän se on tavallisissa normiperheissäkin - tykkäsitte tai ette, mummi tekee tämän kasvatuksellisen päätöksen aikuistuvan nuoren tukemisesta. Mitä se kuuluu tädille? 60-70 kymppinen mummo ei oletusarvoisesti ole seniili tai kykenemätön tekemään omia päätöksiään. Täysissä järjissä oleva mummo osaa varmasti arvioida budjettinsa riittävyyden siten, että omaankin elämiseen ja hauskanpitoon jää. Mummoa myös turha surkutella siitä, että hän ei ole vielä päässyt lepäämään tai ajattelemaan itseään. Tuskimpa isoäiti olisi ottanut lastenlastaan luokseen asumaan, jos ei olisi tietänyt tehtävän vievän häneltä aikaa. Eikä vika ole ainakaan mummon "lepoaikaa" vieneessä lapsenlapsessa, joka ei itse ole voinut päättää minne päätyy asumaan.
Onko teille arvostelijoille tullut mieleen, että tädin voi olla vaikea hyväksyä, että "vieras" lapsi on vuosien varrella omaksunut uuden roolin perheessä ja äidin elämässä? Joskus keski-ikäiset naiset käyttäytyvät passiivis-aggressiivisen vihamielisesti tiettyä kohdetta kohdaan tiedostamatta itse edes miksi. Tämä on nähty monta kertaa duunipaikallakin. Tuollaiset ap:n kuvailemat täti-ihmiset ilmaantuvat ihmisten elämiin naama jo valmiiksi norsun*******, osaamatta itse mitään ja tietenkin näillä täti-ihmisllä on tavoitteena sotkea mahdollisimman monen ihmisen asiat siinä samalla.
Tottakai ap:n tulee itsenäistyä, aikuistua ja hankkia opintojen ohelle hanttihommia, mutta aika kylmäkiskoiselta meiningiltä vaikuttaa. - mielipiteeni808
hetkinen....missään ap ei ole sanonut, ettei hänellä OLISI omia vanhempia. He siis ovat ehkä olemassa. Vanhus valitettavasti voi olla myös jo vaikka sairas, tai kykenemätön. Mielestäni täysin orvon lapsen huoltaja pitäisi olla sosiaalitoimiston määräämä edunvalvoja, ei mummo enää täysi-ikäisyyden jälkeen. Mutta kukin ajattelee niinkuin näkee asiat...Olen läheltä nähnyt aika samanlaisen tilanteen jossa aikuinen jälkeläinen kustantaa sairaalla vanhuksella kaikki velkansa, lastensa hoidon, huonekalumaksut, vaatteet, ottaa auton omakseen, ihan törkeästi vähät välittäen vanhuksesta. On IHAN aiheellista että joku läheinen puuttuu peliin yrittäen tuoda järkeä lapsen elämään esim. oman äitinsä jaksaminen huolenaan JOS on todellista syytä.
- ktra
Ap:lla on omat vanhemmat, mutta virallinen ja viranomaisten tunnustama
kasvatus- ja elatusvastuu on siirtynyt mummolle jo ap:n ollessa lapsi.
Nykyisin mummolla ei ole muuta kuin moraalinen ja tunnesiteiden velvoite katsoa nuoren perään. Tähän väliin ei tarvitse tätien tulla, ellei mummo ole dementoitunut (mitä mummon ei pitäisi ap:n kertoman mukaan olla)
Tietenkin ap:n pitää säästää mummon voimia ja olla huomaavainen suhteessa hänen voimiinsa. Katson asiaa siitä näkökulmasta, että jos oma lapseni kuolisi/alkoholisoituisi minulla on valinta a) ottaa lapsenlapsi hoiviini b) antaa sosiaalitoimen sijoittaa lapsi muualle. Mikäli päädyn ottamaan vastuun ja jopa huoltajuuden, tällöin kenenkään on turha syyllistää nuorta valinnastani.
Sanotaan vielä näin hypoteettisesti että mikäli omat "alkuperäiset" lapseni alkaisivat vierastaa adoptoitua lastenlasta, pitäisin sitä hyvin outona ja omaa itsemäärämisoikeuttani halveksuva. Tulkitsen, että jo keski-ikäiset omat lapset voivat olla vain katkeria siitä mitä he eivät itse ole muka omassa lapsuudessaan saaneet. Jos katkeruus menee niin pitkälle, ettei viimeisiä elatusrahoja pitää säästää tai niitä ei saa käyttää niin kuin pitää, homma on sairasta. Tiedän monia kaikesta valittavia, kateellisia ja katkeria ihmisiä.
JOS tilanteen puuttumiseen on todellista syytä, niin tottahan toki. Olen nähnyt joitain kertoja, joissa vanhemmilleen kaunaa kantava lapsi tulee kuppaamaan vanhuksilta rahaa. Näissä tapauksissa välit vanhempiin eivät ole olleet kunnossa ko.henkilöiden lapsuudessa/nuoruudessa. Elämäänsä aloitteleva nuori voi olla ajattelematon, mutta harvoin tahallinen.
Olen tukenut kahta lastani kahden-kolmen ensimmäisen opiskeluvuoden ajan, mutta sen jälkeen he eivät ole tarvinneet apuani. En todellakaan ole ainoa, joka pitää tätä standardimenettelynä. Ehkä ap todella vain toivoo, että hänen elämänsä voisi kerrankin vertautua muiden ikätovereiden kokemuksiin - ettei suku olisi aina vastarannalla haukkuja, vaikeuksia ja ilkeyksiä jakava porukka. - iergah
ktra kirjoitti:
Ap:lla on omat vanhemmat, mutta virallinen ja viranomaisten tunnustama
kasvatus- ja elatusvastuu on siirtynyt mummolle jo ap:n ollessa lapsi.
Nykyisin mummolla ei ole muuta kuin moraalinen ja tunnesiteiden velvoite katsoa nuoren perään. Tähän väliin ei tarvitse tätien tulla, ellei mummo ole dementoitunut (mitä mummon ei pitäisi ap:n kertoman mukaan olla)
Tietenkin ap:n pitää säästää mummon voimia ja olla huomaavainen suhteessa hänen voimiinsa. Katson asiaa siitä näkökulmasta, että jos oma lapseni kuolisi/alkoholisoituisi minulla on valinta a) ottaa lapsenlapsi hoiviini b) antaa sosiaalitoimen sijoittaa lapsi muualle. Mikäli päädyn ottamaan vastuun ja jopa huoltajuuden, tällöin kenenkään on turha syyllistää nuorta valinnastani.
Sanotaan vielä näin hypoteettisesti että mikäli omat "alkuperäiset" lapseni alkaisivat vierastaa adoptoitua lastenlasta, pitäisin sitä hyvin outona ja omaa itsemäärämisoikeuttani halveksuva. Tulkitsen, että jo keski-ikäiset omat lapset voivat olla vain katkeria siitä mitä he eivät itse ole muka omassa lapsuudessaan saaneet. Jos katkeruus menee niin pitkälle, ettei viimeisiä elatusrahoja pitää säästää tai niitä ei saa käyttää niin kuin pitää, homma on sairasta. Tiedän monia kaikesta valittavia, kateellisia ja katkeria ihmisiä.
JOS tilanteen puuttumiseen on todellista syytä, niin tottahan toki. Olen nähnyt joitain kertoja, joissa vanhemmilleen kaunaa kantava lapsi tulee kuppaamaan vanhuksilta rahaa. Näissä tapauksissa välit vanhempiin eivät ole olleet kunnossa ko.henkilöiden lapsuudessa/nuoruudessa. Elämäänsä aloitteleva nuori voi olla ajattelematon, mutta harvoin tahallinen.
Olen tukenut kahta lastani kahden-kolmen ensimmäisen opiskeluvuoden ajan, mutta sen jälkeen he eivät ole tarvinneet apuani. En todellakaan ole ainoa, joka pitää tätä standardimenettelynä. Ehkä ap todella vain toivoo, että hänen elämänsä voisi kerrankin vertautua muiden ikätovereiden kokemuksiin - ettei suku olisi aina vastarannalla haukkuja, vaikeuksia ja ilkeyksiä jakava porukka.jotenkin en vaan jaksa uskoa että Täti on "tulossa väliin",vaan on enemmänkin kiinnostunut ohjaamaan nuorta aikuista esim. raha-asioiden hoidossa, ettei nuori tekisi typeriä valintoja, niin kuin esim. pistä viimeisiä pennejään liian korkeaan vuokraan ja sen takia ota lainaa. Jos omat vanhemmat eivät ole opettamassa rahan käyttöön niin onko se todellakin teidän mielestä synti että edes joku niinkin läheinen kuin täti yrittää myös olla apuna nuoren elämässä peräänkatsojana? Omat vanhempani taatusti ohjasivat meitä vielä pitkälle aikuisuudessakin, miten menetellään missäkin raha-asioissa ettei tee tyhmyyksiä vaikkapa pikavippien suhteen. VOi hirveäääääää!!!
- oppeliini
Muuta ensi lukukaudesta opiskelija-asuntolaan, hanki tyopaikka, myy autosi ( tee pidemmät matkat kimppakyydillä) ja pärjäät loistavasti ilman ketään sukulaisia. Siihen loppuu nokan koputus jokaiseelta.
Ai niin ja tietysti kaikista tärkein kutsu mummosi pizzalle kanssasi vahintään kerran viikossa, ja pidä häneen jatkuvasti yhteyttä. Olethan sinä hänen ikioma "lapsi" ja hän sinun ikioma "rakas äidin korvike".
Olet pikkuisen liian vanha kenenkään elätettäväksi. taas on haaskat liikkellä... ovat huolissaan perinnöstä. mites mummusi tähän reagoi ? pitääkö omia ja sinun puoliasi ? jos hän on sinut kasvattanut niin olettaisin että olet niinkuin hänen oma lapsi. ja kuka ei omalleen antaisi ? sit jokainen voi tykätä missä raja menee kuinka paljon antaa.
meillä on se periaate että mitä paremmin tytär( 18 v) koulunsa ja muut asiat hoitaa me myöskin näytämme sen hänelle tarvittaessa. mutta se ei tarkoita että rahaa tulee toivomuksesta. ostimme hänelle auton. vanhan ja käytetyn. sovimme että jos ja kun hän saa töitä han maksaa sen takaisin osamaksuna. kesätöitä hän on saanut ja tarvii auton päästäkseen töihin.
pidä huoli ettei kukaan muu kuin mummosi nää menojasi7laskujasi ei ne muille kuulu. ja ei kai mummosi ole sinulle selkäänsä kääntänyt ?
sanoppa tädillesi että yrittää elää samalla summalla kuin opintotuki ei se mitään herkkua ole,varsinkaan jos ei asu kotona. ei pitäs muille kuulua koko asia niin kauan kuin mummosi hyväksyy asian.
ihmisten myötätunto on vähissä. ei he ymmärrä miten vaikeasti olet elämäsi alkanut ilman vanhempien tukea ja turvaa... ja vaikka mummo on ollutkin ei hän voi korvata omia vanhempia. ja olet varmaan elämäsi aikana monesti saanut selittää miksi asut mummosi luona. se ei ole helppoa pienelle lapselle huomata että muilla on isä ja äiti joiden kanssa he asuvat. miten selvitit tilanteen ?- sissos saatana??
Et asu kotona ja opiskelet. Saat opintotukea JA toimeentulotukea, niillä tulee kyllä hyvin TOIMEEN. Nuorilla (muilla, ei itselläni) on illuusio, että sitä rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, pitäisi elää kuin bolivian tsaari. Tampereella on sen verran hyvä lähijoukkoliikenne, pyöräily ja kävelymahdollisuudet, että et tee autollasi mitään. Myy pois, ei mene bensoihin eikä vakuutuksiin rahaa. Johan tupsahtaa heti ekana vuonna pari tonnia rahapussiin näistä säästöistä.
Sillä rahalla ei ole tarkoitus ostaa kaksiota yhdelle hengelle keskustasta, autoa ja siihen liittyviä kuluja, kaikkia opiskeluun liittyviä menoja ja käydä ulkona syömässä kerran-pari viikossa. Sillä rahalla on tarkoitus tulla toimeen. Opiskelija-asunto, teet ruuan ite kotona etkä käytä sitä niin tyhmästi niin siitä jää rahaa ylittekkin sen verran, että voi vähän käyttää aina välillä.
Muilla nuorilla vain tuntuu olevan ongelma tajuta tämä. Tätisi tekee aivan oikein kun vahtii rahojesi menoa, kun et itse osaa sitä hallita. Todella epäkypsä nuori, ei mikään ihme, että meitä nuoria sorretaan kun tällaiset idiootit esiintyvät julkisesti -.-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 88993
- 55722
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35604Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39536- 31459
Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...48448- 34437
Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi41429Dina on valittu virkaan Rovaniemelle
Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.25418Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14411