Kääntyminen

etsiväjahve

Haluaisin kääntyä Juutalaisuuteen.suomessa on uskonnon vapaus ja olenpa kokenut muut uskonnot vieraiksi.minulla on Juutalais ystäviä mutta en ole tästä asiasta tohdinnut kysyä. siis nyt kysyn että mistä voisin saada perus uskon kappaleet mistä opiskella Juutalaisuutta .Mikve kylpyä kohti mennäään
Asiallisia vastaukksia kiitos !

12

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meno, ei meinaus

Piruako siinä ihmettelet, jos meinaat alkaa juutalaiseksi, niin alat juutalaiseksi!
      Kyllä ne rabbit sulle ohjeita antaa, pöllö!

• esinahka sauhuaa

Vanhemmalla iällä suoritettava ympärileikkaus voi olla melkoisen kivulias toimenpide. Varsinkin jos esiintyy aamuerektiota. Uskonvaihtamiseen liittyvät rituaalit saavatkin jonkin verran sattua, ettei nyt ihan ilman uhrauksia vaihda uskoaan.

• kääntynyt usassa

Ota yhteyttä juutaiseen seurakuntaan,siellä neuvotaan sekä opastetaan tavat.(rukoileminen rukousnauhoja käytt'äen ja naisilla kynttilöiden sytyttämiset, astioitten koserointi ym).Pitää opetella muutama kirjallinen asijoita.Tällä palstalla on mainittu ne kirjat joissa on ne opeteltavat perusasiat jotka sisältyy kääntymiseen.Tärkeintä on että olet ymmärtänyt miksi juutaisuudessa on näin ja sen jälkeen haluaa noudataa juutaisia tapoja.Itse minä asuin vähän aikaa USA;ssa opiskeluaikana yhteisössä jossa noudatettiin koser-ruokavaliota niin minulle kääntyminen oli helppoa sen jälkeen .Minulla oli myös aika paljon psygologin keskustelun tyyppisiä keskusteluja rabin kanssa.Ja lopuksi oli juhla jossa luin tooraa ja mikve(minulle ei ollut ympärileikkausta koska olen nainen)Minulla oli opillinen suuntaus, joka on vähän vapaampi kuin ortodoksisuus,mutta heidänkin tapoihin helposti oppii ja samalla omaksuu ortodoksi juutaisuuden.Kysäsepä juutaisilta ystäviltä pääsikö perhejuhliin ,näyt miten tiivis perheyhteisö heillä.Chabat Lubavits järjestö helsingissä järjestää yleisötilaisuuksia jossa on sinkkuhenkilön typpisille juhlia, heidän tapoihin tutustumista varten

• yhtk.tiet.

Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?

Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti.

• dragonheart
        yhtk.tiet. kirjoitti:

Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?

Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti.

Minä taas ajattelisin, että juutalaisuus voi kiinnostaa sen vuoksi, että se on Jesuksen uskonto. Ilmeisesti hän kuului johonkin aikoinaan jumalan valtakunnan tuloa odottaneeseen haaraan. Nykyinen kristinusko on oikeastaan täysin erillään juutalaisuudesta. Ne kulkivat aikoinaan sekaisin, mutta ihmisen korottaminen jumalaksi ajoi ne eri teille.

Juutalaisuuden rituaalit ovat kuitenkin näkemykseni mukaan vanhaa "taikauskoa" ja silloisia tapoja. Ne ovat tänä päivänä todellakin aikansa eläneitä.
        Monelle tuollaiset tavat ovat varmasti myös este kääntyä juutalaisuuteen.

• yttttttttttttttttttt
        yhtk.tiet. kirjoitti:

Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko.

Rituaalit ja ennemuuta rukoukset tekevät ihmisestä ja paikoista pyhiä , puhdistavat sielua ja kehoa.
        Ne auttavat Jumalkokemukseen jossa ihminen kokee olevansa yhteydessä J-malaan.
        Jumalayhteys on kaiken A ja O

• messiaaninen uskova
        yttttttttttttttttttt kirjoitti:

Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko.

Rituaalit ja ennemuuta rukoukset tekevät ihmisestä ja paikoista pyhiä , puhdistavat sielua ja kehoa.
        Ne auttavat Jumalkokemukseen jossa ihminen kokee olevansa yhteydessä J-malaan.
        Jumalayhteys on kaiken A ja O

>>Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko. >>

Sama pätee kristinuskoon: Usko ilman tekoja on kuollut. Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä näytän uskoni teoissani!

Mutta Jumalan Phäne Hengen johdattamat ja valmistamat teot eivät ole rituaaleja, joita pakonomaisesti noudatamme täyttääksemme Lain. Laki on jo täytetty, siihen ei ole ihmisellä mitään lisättävää.
        Amen. Le olmei olamim.

• 40+
        yhtk.tiet. kirjoitti:

yhteiskuntatieteilijälle

vinha perä on analyysissäsi, mutta ei se mikään kaikenkattava selitys ole rituaaliselle käyttäytymiselle. Uskontoon kääntyvä tuskin alkaa vihata ja tappaa, ei ainakaan juutalaisuuteen kääntyvän pitäisi. Rituaalien kautta ihminen kontaktoi J-laa ja rituaalit rytmittävät arkea, siis pitävät J:lan mielessä. Uskonto ei ole pelkästään oma päänsisäinen juttu, että minäpä vaan uskon johonkin. Uskova yleensä haluaa elää sen arjessakin konkreettisesti todeksi. Tärkeää on myös kokea kuuluvansa ketjuun ihmisiä, jotka ovat vuosisadoista ja-tuhansista toiseen kokeneet samoin. Juutalaisilla on erityinen velvollisuus ylläpitää tapojaan. Muiden niitä ei tarvitse noudattaa. Muut saavat rauhassa vain uskoa, ei tarvitse edes "hoilotella".

tuosta markkinakojusta tuli vielä mieleen. Aina niin halveksivasti puhutaan jostain uskontojen tavaratalosta tmv. Miksi? Eikö uskonnonvapaus ole hyvä asia? Ei tarvitse harjoittaa mitään uskontoa, jos ei halua, mutta halutessaan voi alkaa jotain harjoittamaan (millainen nyt sitten minkin ryhmän sisäänottoprosessi on). Ei voi olla millekään uskonnolle haitaksi, että joku ulkopuolinen pitää sitä niin hienona, että haluaa liittyä joukkoon. Yleensä "markkinakojuja" kiertänyt on myös vertaillut uskontoja, joten kyse ei ole siitä, että hän sokeasti vaan hyväksy jotain tarjolla olevaa.

• etsiväjahve

Kiitos asialisesta vastauksesta :)

• jaskadokunen
    • 1+8

Onko muuten Allah nainen, naispuolinen ?

• Keskikenttäpeluri

Ihan oikein, kyseessähän on tietenkin ilmoitusluontoinen asia, juutalaisuus kun ei ole edes uskonto, vaan eräänlainen liiga

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe