Laitonta salakuunteluako? (Saunalahti)

Teesit testissä

Tervehdys!

Minulla on talvella 2011 hommattu Saunalahden matkapuhelinliittymä ja kytkynä Nokian kosketusnäytöllinen luuri. Tämän vuoden puolella huomasin aukinaisen riippulukon ikonin puheluideni yhteydessä. Riippulukko oli jokaisen puhelinkeskusteluni aikana jatkuvasti näytössä näkyvillä useamman viikon ajan. Kiinnostuin riippulukkoasiasta, koska puhelinyheyksissä oli koko ajan jotain häikkää; puhelut kaikuivat ja katkeilivat, välillä oli digitaalista säröääntä, risahduksia ja naksahduksia, ja toisinaan kanssakeskustelijan ääntä ei meinannut kuulla, vaikka volumet olivat täysillä. Saattaa olla puhdasta sattumaa, kun keskustelin ystäväni kanssa em. ongelmasta ja vitsailtiin kaikenlaista siitä, niin ongelma katosi kokonaan.

Tarkistin netistä asiaa ja se tarkoittaisi sitä, että puhelinyhteys on ollut salaamaton ko. ikonin olemassaolon aikana. Soitin asiasta Saunalahdelle (mm. vikapuoli), Nokialle (yhdistettiin jonnekin vakavien epäilyjen osastolle) ja muutamille nimeltä mainitsemattomille asiantuntijoille, ja kaikki kehottivat tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille. Asiassa epäiltiin eritoten laitonta salakuuntelua. Saunalahti ei myöntänyt minkäänlaista verkkovikaa. Saunalahti ei suostunut millään tasolla selvittämään tai kommentoimaan asiaa minulle ilman viranomaistutkintaa. Puhelimeni on tarkistettu, eikä siinä ole minkäänlaista haitallista koodia, kuten virusta tai troijalaista. Nokian mukaan vika ei ole itse puhelimessa. Toisessa Nokian puhelimessani, jossa myös on Saunalahden liittymä, ei riippulukkovikaa ole ilmennyt.

Lukuisista kehotuksista tein helmikuussa 2012 asiasta tutkintapyynnön Pohjanmaan poliisilaitokselle ja rikosylikonstaapeli lupasi selvittää asiaa. Kun tänään tiedustelin asiasta, rikosylikonstaapeli sanoi olleensa Elisan / Saunalahden viranomaisyksikköön yhteydessä. Rikosylikonstaapelin mukaan Elisa / Saunalahti kieltäytyi tutkimasta asiaa, eikä mitään kunnollista perustetta siihen ollut annettu. Olivat sanoneet, että salakuuntelu on vaikeaa, koska puhelinyheydet vaihtavat taajuutta jatkuvasti. Mitään selvitystä itse ongelmaan eli salaamattomiin yhteyksiin ei annettu. Poliisi tyytyi puhelimitse annettuun selitykseen ja jätti asian siihen, vaikka tutkintapyynnön tarkoitus oli selvittää minulle, että minkä vuoksi puhelinyhteyteni olivat salaamattomana monta viikkoa. Soitin heti perään Saunalahden asiakaspalveluun, mutta eivät halunneet auttaa asian kanssa; eivät vain halua antaa minulle mitään selvitystä asiaan. Asiakaspalvelu oli mitäänsanomatonta ja jokseenkin tylyä. Saunalahtea ei myöskään kiinnostanut, kun kerroin kirjoittavani heidän asiakaspalvelustaan ja salaamattomista puhelinyhteyksistään netissä.

Asiakaspalvelu ei suostunut yhdistämään puhelua heidän viranomaisyksikköönsä (mikä on toki ymmärrettävää, koska palvelu on vain viranomaisille) ja totesivat asian edelleen olevan poliisiasia. Paradoksaalinen tilanne -- Saunalahti ei tutki asiaa ja poliisi tyytyy olemattomiin selityksiin. Asiaa pitäisi kuitenkin edelleen hoitaa poliisin kanssa, jotta Saunalahti antaisi jonkinlaisen järkevän selvityksen maksavalle asiakkaalleen salaamattomiin puhelinyhteyksiin. Minusta tämä vaikuttaa siltä, että tässä on todellisesta ongelmasta kyse, koska eivät halua tutkia tai antaa minkäänlaista selvitystä perustavaa laatua olevaan ongelmaan. Jos mitään ongelmaa ei ole olemassa, miksi Saunalahti antoi useamman kymmenen euroa hyvitystä ongelmasta jota ei ole olemassa?

En halua foliohattuilla asian kanssa, mutta minulla on viranomaisissa sellainen iso juttu vireillä, että asiassa vastaajana olevat tahot voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita puheluideni salakuuntelemisesta, ja heillä jos jollakin on resursseja sellaiseen. Pohjanmaan poliisia ei tunnu asia kiinnostavan, vaikka olen joutunut kokemaan erittäin epämiellyttäviä juttuja ko. viranomaisasioiden yhteydessä / aikana.

Asioideni etenemistä ei mitenkään auta sellainen faktinen asia, että kohta kaksi vuotta vireillä olleen juttuni tutkija on jatkuvasti sairauslomilla, lomilla tai muusta syystä pois töistä. Selityksiä tuntuu riittävän hamaan tulevaisuuteen. Nyt on sitten tämä hypoteettinen salakuuntelujuttu tähän kaiken p**kan päälle. Ilmeisesti joillekin kunnon kansalaisille vain kertyy ikäviä asioita toinen toisensa perään -- varsinkin kun viranomaiset jättävät työnsä tekemättä tai tekevät työnsä huonosti.

Mitä mieltä lukijat ovat; onko kännykän laiton salakuuntelu teknisesti mahdollista käytännön olosuhteissa Suomessa? Sehän on varsin yleisesti tiedossa, että järjestetyissä ja suljetuissa tutkimusolosuhteissa on murrettu jos jonkinlaista salausalgoritmia.

Mutta siitä ollaan varmasti yhtä mieltä, että salatut kännykkäyhteydet kuuluvat kaikkien kansalaisten perusoikeuksiin. Perusoikeuksiin kuuluu myös saada tieto siitä, että miksi puhelinyhteydet ovat olleet pitkän ajanjakson salaamattomina.

260

27874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teesit testissä

      Jäi sanomatta, että puhelinyhteyteni oli puhelimen asetuksista pakotettu 3G:stä GSM:ksi, vaikka nimenomaan tietoturvasyistä pidin puhelinyhteyttäni 3G:nä. Sen tiedän, että puhelun aikana yhteydet voivat vaihdella 3G:stä heikompiin riippuen mm. puhelinverkon rasituksesta ja sijainnista. Mutta asetuksissa asti muuttuvat?

      • Nainennnnnn

        Voin kertoa sinulle, ettei ole mikään mahdottomuus kuunnella puheluita.
        Muutama vuosi sitten juttelin ystävättäreni kanssa puhelimessa ja puhelu katkesi- väliin tuli mies ääni, jolle olin antanut pakit treffeillä... olin järkyttynyt!! Hän uhkaili minua... sanoin siihen että otan poliisiin yhteyttä, jos vielä kerran tulee missään muodossa lähelleni!!!!
        Puhelu katkesi ja jouduin 112 linjalle, jossa joku selitti minulle jotain tapaturmaa... olin ihan pihalla järkytyksestä. Sanoin vain, että on soittanut väärään numeroon ja suljin puhelimen. Istuin soffalla ja mietin mitä oikein tapahtui??
        Ystäväni soitti ja ihmettelimme tapahtunutta yhdessä... yöksi suljin ovet tupla lukolla pitkään. Miehestä ei onneksi kuulunut enää.


      • ristus notta..

        Siis.. juuri siitä syystä, että 3G ei ole riittävän vahva tietyllä hetkellä, vaihtaa puhelimesi automaattisesti voimakkaimpaan verkkoon. Silloin ko lukkoikoni välähtää ruudulla. . 3G taajuus ei ole ihan vakio koko ajan ja siksi puhelin itse hakee voimakkaampaa signaalia..

        Notta ota nyt se foliohattu pois..


      • Zesium Luontoliitto
        Nainennnnnn kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle, ettei ole mikään mahdottomuus kuunnella puheluita.
        Muutama vuosi sitten juttelin ystävättäreni kanssa puhelimessa ja puhelu katkesi- väliin tuli mies ääni, jolle olin antanut pakit treffeillä... olin järkyttynyt!! Hän uhkaili minua... sanoin siihen että otan poliisiin yhteyttä, jos vielä kerran tulee missään muodossa lähelleni!!!!
        Puhelu katkesi ja jouduin 112 linjalle, jossa joku selitti minulle jotain tapaturmaa... olin ihan pihalla järkytyksestä. Sanoin vain, että on soittanut väärään numeroon ja suljin puhelimen. Istuin soffalla ja mietin mitä oikein tapahtui??
        Ystäväni soitti ja ihmettelimme tapahtunutta yhdessä... yöksi suljin ovet tupla lukolla pitkään. Miehestä ei onneksi kuulunut enää.

        Nyt pillerit.

        Mielenterveys.

        Folihattusi on nyt tarpeen.

        Kunnon yöunet saa sinut rauhoittumaan harhoistasi.


      • hehbhehhheh 1212
        Nainennnnnn kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle, ettei ole mikään mahdottomuus kuunnella puheluita.
        Muutama vuosi sitten juttelin ystävättäreni kanssa puhelimessa ja puhelu katkesi- väliin tuli mies ääni, jolle olin antanut pakit treffeillä... olin järkyttynyt!! Hän uhkaili minua... sanoin siihen että otan poliisiin yhteyttä, jos vielä kerran tulee missään muodossa lähelleni!!!!
        Puhelu katkesi ja jouduin 112 linjalle, jossa joku selitti minulle jotain tapaturmaa... olin ihan pihalla järkytyksestä. Sanoin vain, että on soittanut väärään numeroon ja suljin puhelimen. Istuin soffalla ja mietin mitä oikein tapahtui??
        Ystäväni soitti ja ihmettelimme tapahtunutta yhdessä... yöksi suljin ovet tupla lukolla pitkään. Miehestä ei onneksi kuulunut enää.

        nehän pystyy vakioilemaan jo sähköljohdoista ja sähkömagneettisista aalloista kaiken- ja nykyään imeisesti jo pitkälti ajattelusikin tai ainakin tunteesi,jotka ilmenee sähkömagneettisena säteilynöä?

        Oleellista onkin miksei päättäjät, Jorma Olilla ja muut Nokialaiset ole koskaan meille näistä asioista kertonut


      • Epäilen kuuntelua
        Zesium Luontoliitto kirjoitti:

        Nyt pillerit.

        Mielenterveys.

        Folihattusi on nyt tarpeen.

        Kunnon yöunet saa sinut rauhoittumaan harhoistasi.

        Sen verran tylsää höpinää aloittajalla, että jos edes puhelun vastapuoli jaksaa kuunnella, niin se on jo paljon.

        Sekin tavallaan tutkimusten arvoinen seikka miksi kukaan jaksaa vastata puheluihisi.


      • Epistemologia
        Nainennnnnn kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle, ettei ole mikään mahdottomuus kuunnella puheluita.
        Muutama vuosi sitten juttelin ystävättäreni kanssa puhelimessa ja puhelu katkesi- väliin tuli mies ääni, jolle olin antanut pakit treffeillä... olin järkyttynyt!! Hän uhkaili minua... sanoin siihen että otan poliisiin yhteyttä, jos vielä kerran tulee missään muodossa lähelleni!!!!
        Puhelu katkesi ja jouduin 112 linjalle, jossa joku selitti minulle jotain tapaturmaa... olin ihan pihalla järkytyksestä. Sanoin vain, että on soittanut väärään numeroon ja suljin puhelimen. Istuin soffalla ja mietin mitä oikein tapahtui??
        Ystäväni soitti ja ihmettelimme tapahtunutta yhdessä... yöksi suljin ovet tupla lukolla pitkään. Miehestä ei onneksi kuulunut enää.

        Tuo kännykkävainoaminen on varsin todellinen asia.

        Kännykkävakoilu, -häirintä ja -uhkailu (vainoaminen) uutisissa jo vuonna 2007:

        The Morning Show from FOX News: Cell Phone Hacking and Stalking:

        https://www.youtube.com/watch?v=sV_I7cgkqXc

        Epäilijät ja nettitrollit voisivat hankkia itselleen apua mielenterveystoimiston piiristä.


      • hologrammit tuloo
        hehbhehhheh 1212 kirjoitti:

        nehän pystyy vakioilemaan jo sähköljohdoista ja sähkömagneettisista aalloista kaiken- ja nykyään imeisesti jo pitkälti ajattelusikin tai ainakin tunteesi,jotka ilmenee sähkömagneettisena säteilynöä?

        Oleellista onkin miksei päättäjät, Jorma Olilla ja muut Nokialaiset ole koskaan meille näistä asioista kertonut

        Niin on, sairaaloiden kuvantamislaitteilla saadaan tarvittaessa tietoa, missä ajatuksesi sillä hetkellä on. Olen kuullut tavallisesta radiosta, tavalliselta kanavalta lennonjohdon viestiliikennettä. Kun asuu tarpeeksi lähellä näinkin voi käydä.


    • jooooooooo
      • Doriae

        En tiedä mihin väitteesi perustat, mutta Nokian puhelimet toden totta sisältävät avonaisen riippulukko -symbolin. Alla linkkejä kyseisestä aiheesta. Lisää löytää kuuklettamalla esim. open padlock symbol Nokia. Myös Nokian omilla foorumeilla keskustellaan aiheesta.

        ** http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/f9/avoimen-munalukon-kuvake-6210-ssa-1609/

        ** http://www.allaboutsymbian.com/forum/showthread.php?t=183

        ** http://blog.taddong.com/2011/02/does-your-phone-warn-you-when-it-is-not.html

        ** http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1914067-avonaisen-lukon-kuva-tulee-puhelimeen-kun-soitan-tai-lahetan-viestia/

        ** http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1315769/avonaisen_lukon_kuva_kannykassa_nokia_viestia_lahe


      • Isoveli valppeilla

        Imeppä kuule kiviä. Taatun varmasti on, riippumatta mallista ja puhelimen iästä.
        Olen huomannt saman ikonin muutamaan otteeseen puhelun aikana, jolloin linja muuttuu kesken kaiken huonoksi.
        Puolustusvoimat, Poliisi sekä TIETYSTI operaattorit itse pystyy kuuntelemaan kaikkia puheluita.
        Hurjimmat väittää, että äly(ttömiä)puhelimia, tai siis sen kantaa pystyy kuuntelemaan vaikkei laitteella soitakkaan.???


      • jm-1982

        Nokia puhelimessa kyllä näkyy jatkuvasti riippulukko kuva yläkulmassa joten lopetas paskan jauhaminen


      • Myös_SL:n_asiakas
        Isoveli valppeilla kirjoitti:

        Imeppä kuule kiviä. Taatun varmasti on, riippumatta mallista ja puhelimen iästä.
        Olen huomannt saman ikonin muutamaan otteeseen puhelun aikana, jolloin linja muuttuu kesken kaiken huonoksi.
        Puolustusvoimat, Poliisi sekä TIETYSTI operaattorit itse pystyy kuuntelemaan kaikkia puheluita.
        Hurjimmat väittää, että äly(ttömiä)puhelimia, tai siis sen kantaa pystyy kuuntelemaan vaikkei laitteella soitakkaan.???

        " Poliisi sekä TIETYSTI operaattorit itse pystyy kuuntelemaan kaikkia puheluita."

        Pitää paikkansa, mutta:

        1) Poliisin tekemä kuuntelu on laillista telekuuntelua, ei laitonta salakuuntelua. Teknisesti poliisin laillinen telekuuntelu tapahtuu poliisin operaattorille tekemällä virka-apupyynnöllä - minkä jälkeen operaattori tarjoaa poliisille teknisen mahdollisuuden kuunnella.

        2) Operaattorilla itsellään ei luonnollisestikaan ole oikeutta kuunnella kenenkään puheluita. Toki sellainen henkilö operaattorin palveluksessa, jolla on valtuudet tehdä kuuntelukytkentä poliisia varten, saattaa toki teknisessä mielessä pystyä kuuntelemaan, mutta tällainen kuuntelu luonnollisestikin on laitonta.

        Huomattavaa on:

        kumpikaan edellämainituista, eli poliisin laillinen telekuuntelu tai operaattorin työntekijän virka-aseman väärinkäyttöön perustuva laiton kuuntelu ei näy eikä kuulu asiakkaalle itselleen mitenkään.

        Ulkopuolisten tahojen tekemä laiton kuuntelu sensijaan saattaa näkyä asiakkaalle jotenkin, mutta näin digitaalitekniikan aikakaudella senkään ei pitäisi aiheuttaa mitään ylimääräisiä rätinöitä, jos ei nyt ihan amatöörit ole asialla.

        Mitä muuten ajattelette tästä kuvasta?

        http://i39.tinypic.com/28cdod0.jpg

        kuva on aito - onko vähän liikaa Saunalahden verkkoja alueella ?

        Normaalia olisi 2 - eli:

        Saunalahti GSM
        Saunalahti 3G

        Miksi muuten nämä tapaukset kasautuvat Saunalahden asiakkaille ?

        Onko tuohon jokin erityinen syy, vai onko ainoa syy se, että Saunalahdella on paljon asiakkaita, koska Saunalahden hinnoittelu on sieltä edullisimmasta päästä - ks. esim. Alle Euron Päivät - lisäpalvelu (tuon ansiosta puhelpaketit ovat vanhentunut idea)


      • Pian SL:n ex-asiakas
        Myös_SL:n_asiakas kirjoitti:

        " Poliisi sekä TIETYSTI operaattorit itse pystyy kuuntelemaan kaikkia puheluita."

        Pitää paikkansa, mutta:

        1) Poliisin tekemä kuuntelu on laillista telekuuntelua, ei laitonta salakuuntelua. Teknisesti poliisin laillinen telekuuntelu tapahtuu poliisin operaattorille tekemällä virka-apupyynnöllä - minkä jälkeen operaattori tarjoaa poliisille teknisen mahdollisuuden kuunnella.

        2) Operaattorilla itsellään ei luonnollisestikaan ole oikeutta kuunnella kenenkään puheluita. Toki sellainen henkilö operaattorin palveluksessa, jolla on valtuudet tehdä kuuntelukytkentä poliisia varten, saattaa toki teknisessä mielessä pystyä kuuntelemaan, mutta tällainen kuuntelu luonnollisestikin on laitonta.

        Huomattavaa on:

        kumpikaan edellämainituista, eli poliisin laillinen telekuuntelu tai operaattorin työntekijän virka-aseman väärinkäyttöön perustuva laiton kuuntelu ei näy eikä kuulu asiakkaalle itselleen mitenkään.

        Ulkopuolisten tahojen tekemä laiton kuuntelu sensijaan saattaa näkyä asiakkaalle jotenkin, mutta näin digitaalitekniikan aikakaudella senkään ei pitäisi aiheuttaa mitään ylimääräisiä rätinöitä, jos ei nyt ihan amatöörit ole asialla.

        Mitä muuten ajattelette tästä kuvasta?

        http://i39.tinypic.com/28cdod0.jpg

        kuva on aito - onko vähän liikaa Saunalahden verkkoja alueella ?

        Normaalia olisi 2 - eli:

        Saunalahti GSM
        Saunalahti 3G

        Miksi muuten nämä tapaukset kasautuvat Saunalahden asiakkaille ?

        Onko tuohon jokin erityinen syy, vai onko ainoa syy se, että Saunalahdella on paljon asiakkaita, koska Saunalahden hinnoittelu on sieltä edullisimmasta päästä - ks. esim. Alle Euron Päivät - lisäpalvelu (tuon ansiosta puhelpaketit ovat vanhentunut idea)

        Erittäin mielenkiintoinen ja hieno postaus! Kerrassaan outoa, että Saunalahden verkkoja (kuvassa) löytyy noin monta. Joku voisi hyvinkin ajatella, että osassa verkoista kyseessä on ehdottoman laittomia valetukiasemia. Mitä muita vaihtoehtoja on? Oletettavaa on, että ovat kaikki sillä tavalla "oikeita" verkkoja, että vika ei ole kännykässä joka omiaan näyttää, vaan kännykän löytämiä televerkkoja, olivat ne sitten aitoja tai väärennettyjä. Itse en ymmärrä, että kuinka Saunalahden suuri asiakaskunta (sitä kautta suuri verkon rasite) lisäisi fyysisten tukiasemien määrää? Ymmärtääkseni vain esim. festarialueilla lisätään väliaikaisia ylimääräisiä tukiasemia, koska yhdellä pienellä alueella on valtavasti puhelinverkon käyttäjiä kerralla.


      • MinnaMari
        Myös_SL:n_asiakas kirjoitti:

        " Poliisi sekä TIETYSTI operaattorit itse pystyy kuuntelemaan kaikkia puheluita."

        Pitää paikkansa, mutta:

        1) Poliisin tekemä kuuntelu on laillista telekuuntelua, ei laitonta salakuuntelua. Teknisesti poliisin laillinen telekuuntelu tapahtuu poliisin operaattorille tekemällä virka-apupyynnöllä - minkä jälkeen operaattori tarjoaa poliisille teknisen mahdollisuuden kuunnella.

        2) Operaattorilla itsellään ei luonnollisestikaan ole oikeutta kuunnella kenenkään puheluita. Toki sellainen henkilö operaattorin palveluksessa, jolla on valtuudet tehdä kuuntelukytkentä poliisia varten, saattaa toki teknisessä mielessä pystyä kuuntelemaan, mutta tällainen kuuntelu luonnollisestikin on laitonta.

        Huomattavaa on:

        kumpikaan edellämainituista, eli poliisin laillinen telekuuntelu tai operaattorin työntekijän virka-aseman väärinkäyttöön perustuva laiton kuuntelu ei näy eikä kuulu asiakkaalle itselleen mitenkään.

        Ulkopuolisten tahojen tekemä laiton kuuntelu sensijaan saattaa näkyä asiakkaalle jotenkin, mutta näin digitaalitekniikan aikakaudella senkään ei pitäisi aiheuttaa mitään ylimääräisiä rätinöitä, jos ei nyt ihan amatöörit ole asialla.

        Mitä muuten ajattelette tästä kuvasta?

        http://i39.tinypic.com/28cdod0.jpg

        kuva on aito - onko vähän liikaa Saunalahden verkkoja alueella ?

        Normaalia olisi 2 - eli:

        Saunalahti GSM
        Saunalahti 3G

        Miksi muuten nämä tapaukset kasautuvat Saunalahden asiakkaille ?

        Onko tuohon jokin erityinen syy, vai onko ainoa syy se, että Saunalahdella on paljon asiakkaita, koska Saunalahden hinnoittelu on sieltä edullisimmasta päästä - ks. esim. Alle Euron Päivät - lisäpalvelu (tuon ansiosta puhelpaketit ovat vanhentunut idea)

        Itselläni kyllä tapahtunut ihan vastaavaa (riippulukot ja rätinät) Soneran linjoilla, ja minun tapauksessani todennäköistä tuo viranomaiskuuntelu olisikin, sillä mieheni työskentelee sellaisissa tehtävissä valtiolla, että meidän molempien luurit lienevät Supon kuuntelulistalla. Eli en enää jaksa välittää rätinästä, äänen "pikselöitymisestä" saati vieraista äänistä linjalla. Enpä tosin enää juuri muusta puhelimitse keskustelekaan kuin omista työasioistani ja säästä.


      • Selitys.
        Pian SL:n ex-asiakas kirjoitti:

        Erittäin mielenkiintoinen ja hieno postaus! Kerrassaan outoa, että Saunalahden verkkoja (kuvassa) löytyy noin monta. Joku voisi hyvinkin ajatella, että osassa verkoista kyseessä on ehdottoman laittomia valetukiasemia. Mitä muita vaihtoehtoja on? Oletettavaa on, että ovat kaikki sillä tavalla "oikeita" verkkoja, että vika ei ole kännykässä joka omiaan näyttää, vaan kännykän löytämiä televerkkoja, olivat ne sitten aitoja tai väärennettyjä. Itse en ymmärrä, että kuinka Saunalahden suuri asiakaskunta (sitä kautta suuri verkon rasite) lisäisi fyysisten tukiasemien määrää? Ymmärtääkseni vain esim. festarialueilla lisätään väliaikaisia ylimääräisiä tukiasemia, koska yhdellä pienellä alueella on valtavasti puhelinverkon käyttäjiä kerralla.

        Selitys verkkojen määrälle on se, että aina, kun otat vastaan tietoliikenneasetuksia, puhelin luo uudet merkinnät verkoista. Jos esim. räpellät jotain väärin asetuksien kanssa ja tilaat uudet, taas tulee uudet merkinnät Saunalahden verkosta. Jos ostat kaveriltasi käytetyn puhelimen jossa on Saunalahden asetukset ja laitat sisään oman SIM-korttisi, saat asetukset toistamiseen. Jos vaihdat puhelimeesi toisen SIMin ja sen jälkeen palautat alkuperäisen, tulee taas kerran samat asetukset kuin aiemmin. Näin tulee verkkolistaan ylimääräisiä merkintöjä Saunalahden verkoista. Olen huomannut käytännössä. Ylimääräiset voi poistaa.


      • Typerykset ! ! !
        Selitys. kirjoitti:

        Selitys verkkojen määrälle on se, että aina, kun otat vastaan tietoliikenneasetuksia, puhelin luo uudet merkinnät verkoista. Jos esim. räpellät jotain väärin asetuksien kanssa ja tilaat uudet, taas tulee uudet merkinnät Saunalahden verkosta. Jos ostat kaveriltasi käytetyn puhelimen jossa on Saunalahden asetukset ja laitat sisään oman SIM-korttisi, saat asetukset toistamiseen. Jos vaihdat puhelimeesi toisen SIMin ja sen jälkeen palautat alkuperäisen, tulee taas kerran samat asetukset kuin aiemmin. Näin tulee verkkolistaan ylimääräisiä merkintöjä Saunalahden verkoista. Olen huomannut käytännössä. Ylimääräiset voi poistaa.

        Eli se niistä salkkiksista taas, kaikkiin näihin juttuihin on olemassa aivan normaali ja luonnollinen selitys ! ! !


      • sitroen.
        Doriae kirjoitti:

        En tiedä mihin väitteesi perustat, mutta Nokian puhelimet toden totta sisältävät avonaisen riippulukko -symbolin. Alla linkkejä kyseisestä aiheesta. Lisää löytää kuuklettamalla esim. open padlock symbol Nokia. Myös Nokian omilla foorumeilla keskustellaan aiheesta.

        ** http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/f9/avoimen-munalukon-kuvake-6210-ssa-1609/

        ** http://www.allaboutsymbian.com/forum/showthread.php?t=183

        ** http://blog.taddong.com/2011/02/does-your-phone-warn-you-when-it-is-not.html

        ** http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1914067-avonaisen-lukon-kuva-tulee-puhelimeen-kun-soitan-tai-lahetan-viestia/

        ** http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1315769/avonaisen_lukon_kuva_kannykassa_nokia_viestia_lahe

        Ainakaan minun nokialaisessani ei ole mitään riippulukkosymboolia. Saattaa olla, että uusissa ja kalliissa onkin.

        Kun tämä GSM tuli aikanaan kehitetyksi, sen piti olla niin hyvin salattu, ettei sitä pysty salakuuntelemaan. Sitten USA vaati, että siihen pitää sisällyttää salakuuntelun mahdollistava aukko ja niin sellainen tehtiin. Tämä oli aikanaan ihan lehtitiedoissa mainittu.


      • Myös_SL:n_asiakas
        Selitys. kirjoitti:

        Selitys verkkojen määrälle on se, että aina, kun otat vastaan tietoliikenneasetuksia, puhelin luo uudet merkinnät verkoista. Jos esim. räpellät jotain väärin asetuksien kanssa ja tilaat uudet, taas tulee uudet merkinnät Saunalahden verkosta. Jos ostat kaveriltasi käytetyn puhelimen jossa on Saunalahden asetukset ja laitat sisään oman SIM-korttisi, saat asetukset toistamiseen. Jos vaihdat puhelimeesi toisen SIMin ja sen jälkeen palautat alkuperäisen, tulee taas kerran samat asetukset kuin aiemmin. Näin tulee verkkolistaan ylimääräisiä merkintöjä Saunalahden verkoista. Olen huomannut käytännössä. Ylimääräiset voi poistaa.

        "Selitys verkkojen määrälle on se, että aina, kun otat vastaan tietoliikenneasetuksia, puhelin luo uudet merkinnät verkoista."

        Sony Ericsson -puhelimet EIVÄT toimi noin.

        Niihin voi vastaanottaa asetukset mielivaltaisen määrän kertoja, mutta puhelimen näyttämät matkapuhelinverkot eivät tuosta lisäänny.

        Kyseessä on nimenomaan matkapuhelinverkkojen näyttö (ja valintamahdollisuus) eli myöskin samaan verkkoon kuuluvat tukiasemat näytetään yhtenä verkkona niiden lukumäärästä riippumatta.

        Linkatussa kuvassa on muuten Sony Ericsson K600i.


      • Korpikukko
        Myös_SL:n_asiakas kirjoitti:

        "Selitys verkkojen määrälle on se, että aina, kun otat vastaan tietoliikenneasetuksia, puhelin luo uudet merkinnät verkoista."

        Sony Ericsson -puhelimet EIVÄT toimi noin.

        Niihin voi vastaanottaa asetukset mielivaltaisen määrän kertoja, mutta puhelimen näyttämät matkapuhelinverkot eivät tuosta lisäänny.

        Kyseessä on nimenomaan matkapuhelinverkkojen näyttö (ja valintamahdollisuus) eli myöskin samaan verkkoon kuuluvat tukiasemat näytetään yhtenä verkkona niiden lukumäärästä riippumatta.

        Linkatussa kuvassa on muuten Sony Ericsson K600i.

        Jos ko. puhelin näyttää pelkästään olemassa olevien matkapuhelinverkkojen määrän, niin mitä nuo ylimääräiset verkot käytännössä tarkoittaa? Miksi matkapuhelinverkkoja näkyy enemmän kuin pitäisi?


      • Pian SL:n ex-asiakas kirjoitti:

        Erittäin mielenkiintoinen ja hieno postaus! Kerrassaan outoa, että Saunalahden verkkoja (kuvassa) löytyy noin monta. Joku voisi hyvinkin ajatella, että osassa verkoista kyseessä on ehdottoman laittomia valetukiasemia. Mitä muita vaihtoehtoja on? Oletettavaa on, että ovat kaikki sillä tavalla "oikeita" verkkoja, että vika ei ole kännykässä joka omiaan näyttää, vaan kännykän löytämiä televerkkoja, olivat ne sitten aitoja tai väärennettyjä. Itse en ymmärrä, että kuinka Saunalahden suuri asiakaskunta (sitä kautta suuri verkon rasite) lisäisi fyysisten tukiasemien määrää? Ymmärtääkseni vain esim. festarialueilla lisätään väliaikaisia ylimääräisiä tukiasemia, koska yhdellä pienellä alueella on valtavasti puhelinverkon käyttäjiä kerralla.

        Tuohon Erikssonin malliin saa niitä vaikka 100 peräkkäin, sama juttu oli mulla ton S.E kanssa, kuin piti itse duunaa noita asetusta sinne; onneton luuri,


      • los
        sitroen. kirjoitti:

        Ainakaan minun nokialaisessani ei ole mitään riippulukkosymboolia. Saattaa olla, että uusissa ja kalliissa onkin.

        Kun tämä GSM tuli aikanaan kehitetyksi, sen piti olla niin hyvin salattu, ettei sitä pysty salakuuntelemaan. Sitten USA vaati, että siihen pitää sisällyttää salakuuntelun mahdollistava aukko ja niin sellainen tehtiin. Tämä oli aikanaan ihan lehtitiedoissa mainittu.

        On se sim kortissa kummatkit kuvat . Metallikehikossa simin kehikossa on minun vanhassa nokiakännysssä kummatkin lukon kuvat,Yritin räplätä saisko vanhasta tehtyä microsimin ja kuvake oli vähän aikaa näytöllä. Puhelimesta meni aika ja kysyi päivitetäänkö aka ja painoin että ok ja kuvake lähti ja näyttöön tuli saunalahti.. En uskaltanut leikata :)
        Saako vanhasta simistä micrisimiä ?
        Noin muuten en pidä minkään operaattorin kytkykaupoista ja pakottamista ottamaan mainoksia - helvattusoikoon.


      • los
        los kirjoitti:

        On se sim kortissa kummatkit kuvat . Metallikehikossa simin kehikossa on minun vanhassa nokiakännysssä kummatkin lukon kuvat,Yritin räplätä saisko vanhasta tehtyä microsimin ja kuvake oli vähän aikaa näytöllä. Puhelimesta meni aika ja kysyi päivitetäänkö aka ja painoin että ok ja kuvake lähti ja näyttöön tuli saunalahti.. En uskaltanut leikata :)
        Saako vanhasta simistä micrisimiä ?
        Noin muuten en pidä minkään operaattorin kytkykaupoista ja pakottamista ottamaan mainoksia - helvattusoikoon.

        Niin unohtu, Jos sim ei ollut oikein paikoillaan se kuvake tuli.


    • Very scared

      Tämä oli viimeinen niitti! Nyt minäkin aloitan Elisa / Saunalahti -boikotin! Olen kokenut niin paljon erilaisia laatu- ja laskutusongelmia kyseisten yritysten (konsernin) taholta, että tuollaiset tietoturvalaiminlyönnit ovat minulle jo liikaa.

      • Fakta

        Poliisi se tässä syypää on. Ei välttämättä operaattorit niinkään.


      • Nähty sekin
        Fakta kirjoitti:

        Poliisi se tässä syypää on. Ei välttämättä operaattorit niinkään.

        Niin onkin. Poliisin saat kyllä puolellesi, kun teet itse jotain rikollista. Poliisi terhakkaasti tekee kaikkensa, että rikollinen välttyy syytteeltä.


    • Rüdde

      Kumman vähän ihmisiä kiinnostaa nämä puhelimien laittomat salakuuntelujutskat. Suomalaiset ovat täysin kuurosokeaa umj-lammaskansaa.

      • Huvinsa kullakin:/

        Ketä kiinnostaa tavallisen ihmisen puhelut? Rikollisia saakin kuunnella mun puolestani. Mulle ihan sama vaikka mun tylsiä puheluitani 75-vuotiaalle sisarelleni joku kuuntelisikin. Tuskin jaksaisi niitä kauaa kuunnella;DDD


      • Mietis vähän
        Huvinsa kullakin:/ kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa tavallisen ihmisen puhelut? Rikollisia saakin kuunnella mun puolestani. Mulle ihan sama vaikka mun tylsiä puheluitani 75-vuotiaalle sisarelleni joku kuuntelisikin. Tuskin jaksaisi niitä kauaa kuunnella;DDD

        Sinua ei siis haittaa, että sinut rinnastetaan rikollisiin ja vailla perusteita yksityisasioitasi kuunnellaan.

        Kyseessä on oikeusrikkomus ja vaikka puheluiden sisältö koostuisi maitokaupan ostoslistasta niin siitä huolimatta periaate pysyy. Miksi? Siksi, että aina kun ylitetään raja kansalaisten oikeudessa yksityisyyteen, mahdollistuu paaaaaljon muutakin kuin se, mitä ostat kaupasta, jota sitäkin valvotaan nykyisin elektronisesti paljon tehokkaammilla menetelmillä (korttiostot).

        Puheluista voidaan esim selvitellä seuraavaa, mihin järjestöön kuulut (uskonnot, politiikka), ketä sinä tunnet (sä voit olla tylsä mutta keskustelukumppanisi ei), missä liikut, mitkä ovat tottumuksesi, muistatko katsoa TV:stä juuri oikeat propagandaohjelmat vai pitääkö sinulle syöttää mahdollisesti lisäkoulutusmateriaalia muin keinoin... jne jne..


    • steven kamu myös

      Juu niin on. Minullakin on tuo Aplen iPoni joka piti olla turvallinen. Kunnes kaveri joskus kertoi joka tekee ohjelmia että hän näkee minun puhelimen osoitekirjat, valokuvat jne. En sitä uskonut kun fani olen ja määrätyt silmälsit joiden läpi maailmaa katselen. Nyt tämä tieto on tullut julkiseen jakeluun ja Aple myöntää sen ja on luvannut korjata ominaisuuden. Se tästä tietoturvasta.

      • Oikeuden puolesta

        Suomalaisten pitäisi olla aktiivisempia näiden jatkuvien epäkohtien suhteen. Suomi on täynnä kaikenlaista korruptiota, poliittista kähmintää, valelääkäreitä ja muita valeammattilaisia, laiskoja (puolustuspoteroita kaivelevia) viranomaisia sekä kroonistunutta työpaikkakiusaamista. Nykyään onneksi uutisoidaan helpommin Suomen mädännäisyyksistä (jäävuoren huipusta), joista sitten pidetään keskusteluohjelmia ja paneelikeskusteluja televisiossa. Mutta miksi tavallinen kansa ei reagoi näihin mätäpaisejuttuihin millään tavalla?! Ihan tosi suomalaisten pitäisi jo vihdoin ja viimein ottaa järki käteen. Meidäthän kansana näännytetään olemattomiin tällä jatkuvalla k**ettamisella.

        Tuohan on todella törkeää, että jotakin tavallista kansalaista laittomasti salakuunnellaan, kun hänellä on jokin isompi juttu viranomaisissa tutkittavana. Miksi poliisi ei tutki?!


      • kepa11
        Oikeuden puolesta kirjoitti:

        Suomalaisten pitäisi olla aktiivisempia näiden jatkuvien epäkohtien suhteen. Suomi on täynnä kaikenlaista korruptiota, poliittista kähmintää, valelääkäreitä ja muita valeammattilaisia, laiskoja (puolustuspoteroita kaivelevia) viranomaisia sekä kroonistunutta työpaikkakiusaamista. Nykyään onneksi uutisoidaan helpommin Suomen mädännäisyyksistä (jäävuoren huipusta), joista sitten pidetään keskusteluohjelmia ja paneelikeskusteluja televisiossa. Mutta miksi tavallinen kansa ei reagoi näihin mätäpaisejuttuihin millään tavalla?! Ihan tosi suomalaisten pitäisi jo vihdoin ja viimein ottaa järki käteen. Meidäthän kansana näännytetään olemattomiin tällä jatkuvalla k**ettamisella.

        Tuohan on todella törkeää, että jotakin tavallista kansalaista laittomasti salakuunnellaan, kun hänellä on jokin isompi juttu viranomaisissa tutkittavana. Miksi poliisi ei tutki?!

        Jos poliisi salakuuntelee niin ei varmaan tutki.


      • simputusta
        Oikeuden puolesta kirjoitti:

        Suomalaisten pitäisi olla aktiivisempia näiden jatkuvien epäkohtien suhteen. Suomi on täynnä kaikenlaista korruptiota, poliittista kähmintää, valelääkäreitä ja muita valeammattilaisia, laiskoja (puolustuspoteroita kaivelevia) viranomaisia sekä kroonistunutta työpaikkakiusaamista. Nykyään onneksi uutisoidaan helpommin Suomen mädännäisyyksistä (jäävuoren huipusta), joista sitten pidetään keskusteluohjelmia ja paneelikeskusteluja televisiossa. Mutta miksi tavallinen kansa ei reagoi näihin mätäpaisejuttuihin millään tavalla?! Ihan tosi suomalaisten pitäisi jo vihdoin ja viimein ottaa järki käteen. Meidäthän kansana näännytetään olemattomiin tällä jatkuvalla k**ettamisella.

        Tuohan on todella törkeää, että jotakin tavallista kansalaista laittomasti salakuunnellaan, kun hänellä on jokin isompi juttu viranomaisissa tutkittavana. Miksi poliisi ei tutki?!

        Puhut asiaa, Suomi todellakin on täynnä kaikenlaista korruptiota, me olemme liian kilttejä ja sekin on aivan totta että ihan tavallisia ihmisiä kuunnellaan vaikkapa vain kiusantekomielessä ja roskatoimittajien toimesta ku eivät muuten keksi jutun juurta, virka-aseman väärinkäyttöä jne.
        Hyvä, että edes persut uskaltavat tuoda noita epäkohtia päivänvaloon


      • Älä sinä foliopää
        simputusta kirjoitti:

        Puhut asiaa, Suomi todellakin on täynnä kaikenlaista korruptiota, me olemme liian kilttejä ja sekin on aivan totta että ihan tavallisia ihmisiä kuunnellaan vaikkapa vain kiusantekomielessä ja roskatoimittajien toimesta ku eivät muuten keksi jutun juurta, virka-aseman väärinkäyttöä jne.
        Hyvä, että edes persut uskaltavat tuoda noita epäkohtia päivänvaloon

        Mitä oikein selität!? Poliisit ovat enkeleitä! Ja poliitikot pitää meistä huolta. Ne ovat kedon paimenia! Mitä siitä vaikka jäävätkin valehtelusta kiinni yhtenään... kaikkin on aaaaaaaiiiivan hyvin. Ostetaan nyt vaan se pullapitko sieltä kaupasta kuten aina ennenkin ja annetaan tämän maailman talouden narahdella liitoksistaan ympärillä. Pullaa saa aina ja tv jytää!


      • Tiedän Kokemuksesta
        kepa11 kirjoitti:

        Jos poliisi salakuuntelee niin ei varmaan tutki.

        Äh, kuvittelette vaan, aloittaja otti poliisiin yhteyttä ja se sanoi soittaneensa Saunalahdelle, siinä se. Suurentelette ja kuvittelette koko jutun.


      • rhä
        kepa11 kirjoitti:

        Jos poliisi salakuuntelee niin ei varmaan tutki.

        Mutta tarkoittaako se myös että jos poliisi ei tutki niin silloin se salakuuntelee?


    • koomailpo

      Kyllähän polliisi salakuuntelee roistoja.
      Tekniikka on siis hyvinkin tarkkaa ja ei mitään salauksia ole olemassakaan.

      • Oikeuden puolesta

        Totta kai poliisi salakuuntelee rikollisia ja se on laillista vakavissa rikosepäilyissä, jolloin uskoakseni edelleen pitää olla oikeuden päätös. Salakuuntelua saisi tapahtua vain (laillisesti) vakavissa rikosepäilyissä viranomaisen toimesta, eikä toisin päin, että rikollisten annetaan laittomasti salakuunnella kansalaisia. Rikollinen toiminta pitäisi estää ja yrittää ehkäistä sellaisen tapahtumista. Poliisin suorittamaa laillista salakuuntelua ei kohdehenkilö voi huomata mitenkään. Laittoman salakuuntelun voi huomata, kuten keskusteluketjun aloittaja on näin tehnyt nokialaisestaan.

        Jos poliisi ei tutki tällaisia vakavia rikosepäilyjä, kasvaa myös tavallisten kansalaisten turvattomuus laillisuusperusteisessa yhteiskunnassamme. Jos pelon siemen kasvaa riittävän suureksi, aiheutuu levottomuuksia, syrjäytymistä, syrjäyttämistä ja mielenterveysjonot ruuhkautuvat valtaviksi.

        Vai onko suomalaisten tarkoituskin laahustaa apaattisina varhaiseläkeläisinä lääkepurkit kassissa odottaen viikottaista psykoterapiavastaanottoa?


      • hallitusjarahat
        Oikeuden puolesta kirjoitti:

        Totta kai poliisi salakuuntelee rikollisia ja se on laillista vakavissa rikosepäilyissä, jolloin uskoakseni edelleen pitää olla oikeuden päätös. Salakuuntelua saisi tapahtua vain (laillisesti) vakavissa rikosepäilyissä viranomaisen toimesta, eikä toisin päin, että rikollisten annetaan laittomasti salakuunnella kansalaisia. Rikollinen toiminta pitäisi estää ja yrittää ehkäistä sellaisen tapahtumista. Poliisin suorittamaa laillista salakuuntelua ei kohdehenkilö voi huomata mitenkään. Laittoman salakuuntelun voi huomata, kuten keskusteluketjun aloittaja on näin tehnyt nokialaisestaan.

        Jos poliisi ei tutki tällaisia vakavia rikosepäilyjä, kasvaa myös tavallisten kansalaisten turvattomuus laillisuusperusteisessa yhteiskunnassamme. Jos pelon siemen kasvaa riittävän suureksi, aiheutuu levottomuuksia, syrjäytymistä, syrjäyttämistä ja mielenterveysjonot ruuhkautuvat valtaviksi.

        Vai onko suomalaisten tarkoituskin laahustaa apaattisina varhaiseläkeläisinä lääkepurkit kassissa odottaen viikottaista psykoterapiavastaanottoa?

        Tästäkin voi syyttää hallitusta. Kun poliisien määrää ja resursseja vähennetään, ei poliiseillakaan riitä aikaa tutkia juttuja perusteellisesti. Kannatti äänestää vallalla olevia puolueita.


      • Tasan oikeassa
        hallitusjarahat kirjoitti:

        Tästäkin voi syyttää hallitusta. Kun poliisien määrää ja resursseja vähennetään, ei poliiseillakaan riitä aikaa tutkia juttuja perusteellisesti. Kannatti äänestää vallalla olevia puolueita.

        nimim.hallitusjarajat !


      • Arvoitustako?

        Tarkoitat ilmeisesti roistoilla prostituoituja,joiden toimintapaikat varmaankin poliisia kovasti kiinnostaa, mutta missä mielessä???


      • Anttu 1979**
        Oikeuden puolesta kirjoitti:

        Totta kai poliisi salakuuntelee rikollisia ja se on laillista vakavissa rikosepäilyissä, jolloin uskoakseni edelleen pitää olla oikeuden päätös. Salakuuntelua saisi tapahtua vain (laillisesti) vakavissa rikosepäilyissä viranomaisen toimesta, eikä toisin päin, että rikollisten annetaan laittomasti salakuunnella kansalaisia. Rikollinen toiminta pitäisi estää ja yrittää ehkäistä sellaisen tapahtumista. Poliisin suorittamaa laillista salakuuntelua ei kohdehenkilö voi huomata mitenkään. Laittoman salakuuntelun voi huomata, kuten keskusteluketjun aloittaja on näin tehnyt nokialaisestaan.

        Jos poliisi ei tutki tällaisia vakavia rikosepäilyjä, kasvaa myös tavallisten kansalaisten turvattomuus laillisuusperusteisessa yhteiskunnassamme. Jos pelon siemen kasvaa riittävän suureksi, aiheutuu levottomuuksia, syrjäytymistä, syrjäyttämistä ja mielenterveysjonot ruuhkautuvat valtaviksi.

        Vai onko suomalaisten tarkoituskin laahustaa apaattisina varhaiseläkeläisinä lääkepurkit kassissa odottaen viikottaista psykoterapiavastaanottoa?

        Kuules poika, kannattais sunkin tutustua lakiin. EI puhelunkuuntelut mitään tuomioistuimen siis oikeuden päätöksiä tarvi vaan poliisimiehen päätös riittää. Niin se kannattais vähän tutustua lakiin ennen kun tulet tänne syöttään epätotuuksia !!

        Tavallisien kansalaisen epävarmuus suurenee myös kun joku poliisi ei vaan pidä susta ja päättää salakuunnella poliisimiehen päätöksellä.. !! Vaikka oikeasti ei mitään syytä olis. Esim. silloin kun Mikä Myllylä kuoli 50 poliisia kävi katsoon myllylän kuolinsyytä vaikka se ei heille yhtään kuuluis..

        Töihini liittyen tekisi mieli laulaa tässä yksi juttu liittyen suojelupoliisiin mutta parempi antaa olla, koska mulla on työpaikkaani vaitiolovelvollisuus sopimus.. mutta sen voin sanoo että supoon en luota enää pätkän vertaa, on enemminkin herran huomassa mitä tapahtuu suomessa tulevaisuudessa. Kiinni siis armeijasta ja venäläisistä lähinnä..


      • Anttu 1979** kirjoitti:

        Kuules poika, kannattais sunkin tutustua lakiin. EI puhelunkuuntelut mitään tuomioistuimen siis oikeuden päätöksiä tarvi vaan poliisimiehen päätös riittää. Niin se kannattais vähän tutustua lakiin ennen kun tulet tänne syöttään epätotuuksia !!

        Tavallisien kansalaisen epävarmuus suurenee myös kun joku poliisi ei vaan pidä susta ja päättää salakuunnella poliisimiehen päätöksellä.. !! Vaikka oikeasti ei mitään syytä olis. Esim. silloin kun Mikä Myllylä kuoli 50 poliisia kävi katsoon myllylän kuolinsyytä vaikka se ei heille yhtään kuuluis..

        Töihini liittyen tekisi mieli laulaa tässä yksi juttu liittyen suojelupoliisiin mutta parempi antaa olla, koska mulla on työpaikkaani vaitiolovelvollisuus sopimus.. mutta sen voin sanoo että supoon en luota enää pätkän vertaa, on enemminkin herran huomassa mitä tapahtuu suomessa tulevaisuudessa. Kiinni siis armeijasta ja venäläisistä lähinnä..

        Kuule Anttu poika, ei sillä poliisisedällä semmoisia valtuuksia ole, että kuunelaanpahan tota, ja sinun vaitiolovelvollisuuksiin suhtaudun kyllä epäröiden tuomoisen möläyksen jälkeen,." ja tekisi mieli laulaa eräs juttu " joopa- joo, jännää eiks oo.


      • Anonyymi
        Oikeuden puolesta kirjoitti:

        Totta kai poliisi salakuuntelee rikollisia ja se on laillista vakavissa rikosepäilyissä, jolloin uskoakseni edelleen pitää olla oikeuden päätös. Salakuuntelua saisi tapahtua vain (laillisesti) vakavissa rikosepäilyissä viranomaisen toimesta, eikä toisin päin, että rikollisten annetaan laittomasti salakuunnella kansalaisia. Rikollinen toiminta pitäisi estää ja yrittää ehkäistä sellaisen tapahtumista. Poliisin suorittamaa laillista salakuuntelua ei kohdehenkilö voi huomata mitenkään. Laittoman salakuuntelun voi huomata, kuten keskusteluketjun aloittaja on näin tehnyt nokialaisestaan.

        Jos poliisi ei tutki tällaisia vakavia rikosepäilyjä, kasvaa myös tavallisten kansalaisten turvattomuus laillisuusperusteisessa yhteiskunnassamme. Jos pelon siemen kasvaa riittävän suureksi, aiheutuu levottomuuksia, syrjäytymistä, syrjäyttämistä ja mielenterveysjonot ruuhkautuvat valtaviksi.

        Vai onko suomalaisten tarkoituskin laahustaa apaattisina varhaiseläkeläisinä lääkepurkit kassissa odottaen viikottaista psykoterapiavastaanottoa?

        Poliisin haluttomuus tehdä asioita kunnolla,kun saavat vaatia jatkuvaa korvapurkua kirosanoilla.
        Törkeä hyväksikäyttö


    • man from street

      Oikeassa olet,niinhän pitäisi.MUTTA tässä maassahan jokainen viranomainen saa kuunnella ihmisiä mielensä mukaan,se on ihan tunnettu tosiasia.Mutta saat uskoa että vaikka jollain keinolla asian saisit selvitettyä,niin siitä ei ketään rangaista,heille on AINA koko organisaatio puolellaan.Ja ymmärrät varmaan ettei sitä koneistoa pysty kukaan yksityishenkilö murtamaan.Ei ole harvinaista että joutuessasi viranomaismafian kanssa tekemisiin,alkavat he seurailla näkyvästi sinua,pysäyttelevät liikenteessä,valtaansa näyttääkseen ja asettaakseen kyseenalaiseen valoon kaikki ns:tut normaalit toimesi jne..Tätä tapahtuu jatkuvasti,mutta ruohonjuuritason kanssalaisen on turha pullikoida koneistoa vastaan,hopealla jäät,ikävä kyllä..ps. uskon ettei kannata myöskään netissä mitään yksityisiä juttuja laittaa,ellet käytä kryptasuojausta!!!

      • Akronyymi

        Olisiko niin, että keskustelun aloittajaa olisivat itse viranomaiset salakuunnelleet?


      • Pahimpia rikollisia
        Akronyymi kirjoitti:

        Olisiko niin, että keskustelun aloittajaa olisivat itse viranomaiset salakuunnelleet?

        No nimenomaan ne kytät siellä kuuntelee. Ilman lupia. Laitonta, mutta eihän skoudelle mitään tuu jos rikkoo lakia. Laki kun ei koske niitä sikoja. Eipä tullut poliisille, joka raiskasi pikkutytön mitään muuta kuin erosi itse virastaan. Lusimaan vaan kaikki rikolliskytät niin katsotaan miten käy...


      • Uskomatonta halua
        Pahimpia rikollisia kirjoitti:

        No nimenomaan ne kytät siellä kuuntelee. Ilman lupia. Laitonta, mutta eihän skoudelle mitään tuu jos rikkoo lakia. Laki kun ei koske niitä sikoja. Eipä tullut poliisille, joka raiskasi pikkutytön mitään muuta kuin erosi itse virastaan. Lusimaan vaan kaikki rikolliskytät niin katsotaan miten käy...

        Mitä vielä. Onpa niitäkin jotka haluavat vielä lisätä poliisin valtaa, että oikein saisivat käyskennellä kuin keisarit lain ulottumattomissa.


      • Anttu1979**
        Pahimpia rikollisia kirjoitti:

        No nimenomaan ne kytät siellä kuuntelee. Ilman lupia. Laitonta, mutta eihän skoudelle mitään tuu jos rikkoo lakia. Laki kun ei koske niitä sikoja. Eipä tullut poliisille, joka raiskasi pikkutytön mitään muuta kuin erosi itse virastaan. Lusimaan vaan kaikki rikolliskytät niin katsotaan miten käy...

        Niin poliisihan ei tuomioistuimien lupia tarvitse niin käytännössähän se voi kuunnella ketä vaan. Poliisimiehen päätös riittää. Oman vaimonsakin voi hukuttaa mökkirantaan ja murhasta voi selvitä tosta vaan.


    • tuub

      kyllähän nuo apinat tuolla linjoilla notkuu mut se ei paljon minua liikuta.. ^^

      • kkk

        Mua vähän liikuttaa. Ei pysty kaikkea puhua...


    • jaahas12345

      No ei se Saunalahden vika ole jos poliisi ei sun asiaas tutki.. taitaa pitää sua hulluna :D

      • sotakirves

        Niinhän sitä vähälahjaiset ja yksinkertaiset ihmiset ajattelevat ympäristöään rationaalisesti havainnoivista terävähuomioisista yksilöistä.

        Etkö lukenut hänen kertomaansa? Operaattori, Nokia ja muut epäilivät salakuuntelua, ei kirjoittaja itse. Hän vain huomasi, että linjoissa on vikaa ja kännykässä epätavallinen symboli, joka kertoo salaamattomasta puhelusta. Kirjoittajan mukaan operaattori ei myöntänyt vikaa tekniikassaan. Mielestäni on hyvä, että hän lähti selvittämään asiaa. Hänhän vain haluaa tietää, että miksi puhelut ovat olleet salaamattomia. Ja sehän on vakiokäytäntö, että operaattorit selvittävät asiaa vain poliisin kautta. Muutenhan operaattoreilla olisi kädet täynnä selvitettävää kaikenlaisten asiakkaiden puheluiden rätinäepäilyjen vuoksi. Kuinka moni loppujen lopuksi viitsii viedä asiansa poliisille? Siksi helppo nakki operaattoreille jättää tietomurtoepäilyt jne. selvittämättä. Tässähän tapauksessa henkilön puhelin ilmoitti salaamattomasta yhteydestä, joten kynnys ylittyy viedä asia eteenpäin. Sehän on poliisin häpeä, jos jättävät työnsä tekemättä.


    • ei rikos varmaan

      Eipä puhelujen kuunteleminen ole rikos. Kuunnellulla saadun tiedon väärin käyttö. Pitään myytiin radioita joilla voitiin kuunnella poliisien keskusteluja. Kuuntelu oli sallittua.

    • Doriae

      Viestintävirasto: GSM-puheluita voidaan salakuunnella helposti

      "GSM-matkapuhelinverkon kautta kulkevia puheluita ja tekstiviestejä pystytään seuraamaan aiempaa nopeammin ja helpommin, mikä vaarantaan liikenteen luottamuksellisuuden, varoittaa Viestintävirasto. GSM-verkoissa käytössä olevaan liikenteen salausjärjestelmään voidaan murtautua nykyään jopa alle minuutissa."

      http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/viestintavirasto_gsm-puheluita_voidaan_salakuunnella_helposti_2563869.html

      Kannattaa myös lukea kyseisen YLE-uutisen kommentoinnit.

    • Mitäs tehdään?

      Minulle yksi tuttu, joka ymmärtää paljon tekniikasta selitti jotain muutama vuosi sitten lukko symbolista puhelimessani. Tuollon minulla oli Soneran liittymä. Mutta lopetin vaan kaiken järkevän mm. asianajajille soittelun omasta puhelimestani ja sovin aina voi tapaamisajan tai soitin juuri käteisellä hankkimastani pre paidista. Minulla oli tuolloin Soneran kanssa meneillää mättely siitä, että ex-mies vaihteli minun sähköpostiini salasanoja ja kirjoitteli minun nimissä jopa viestejä. Minun sähköpostini oli ex- miehen sähköpostin sivupostilaatikko ja avioeron jälkeen ex kieltäyt sulkemasta minun omaistusasuntoon tulevaan nettiyhteyttä ja sitten hän välillä pisti sen päiväksi tai pariksi kiinni jne. Soneran ja Itäkeskuksen poliisin mukaan ei ole laitonta tilata ex vaimon sähköpostiin uutta salasanaa omaa kännykkäänsä ja käydä lukemassa koko ex- vaimon ja hänen asianajajansa kirjeen vaihtoa ja jopa tuhota asianajajan lähettämiä viestejä. Ei ole myöskään laitonta lähettää minun nimissäni työnajatajilleni viestiä "Minä en enää tule teidän paska töihinne." ja tietenkin tuhota työnajatajan lähettämää luennointi työtarjousta niin, etten tiedä itse ottaa sitä vastaan.
      Sain muuten toisessa asiassa poliisihallitukselta oikein kirjeen, että poliisin ei tarvitse edes kuullustella oikeaa ihmistä, kunhan he vain perustelevan hyvin miksi he lopettivat tutkinnan. Kouvolan poliisi nimittäin sattui soittaman epäillyn veljelle ja sitten vuosilukukin tapuksessa viksahti vuodelta 2010 vuoteen 2006. Päätös tutkinnan lopettamisesta oli hyvin perustelut, kun juttukin noin vanheni useamman vuoden. Kyseessä oli kaksi nauhoitusta valaehtoisesta todistamisesta oikeussalissa ja toisella noista nauhoista todistaja valehtelee ja toisessa kertoo totuuden. Sattuhan tuota, että vaikka tekee tutkintapyynnön kirjallisesti ihan koko nimillä ja henkilötunnuksella ja todistaja vielä nauhoilla sanoo samat tiedot.

    • mua kuunnellaan...

      Jos ette vielä ole tajunneet, niin kaikissa puhelimissa (uudet ns. älypuhelimet) on
      varustettu teknologialla, joka sisältää mahdollisuuden seurata, kuunnella, kopioida viestejä jne.... Tämä kaikki liittyy ns. uusiin viranomaisoikeuksiin ja maailmalla
      käytössä (varsinkin USA) olevaan Patriot-lakiin.

      Nykyään vaan tilanne on myös se, että ns. harrastajat ja hakkerit mielellään
      etsivät uusista laitteista näiden heikkouksia, kuka mitäkin tarkoitusta varten.

      Että pitäkää hauskaa vaan, mitä enemmän hienouksia - sitä enemmin haavoittuvuuksia.

      • ei salattu

        kun gsm tekniikka oli alku vaiheessä oli tarkoitus selata puhelu satoja kertoja mutta tyydyttiin vain 4 selauseen jenkien pyynnöstä tetei kuuntelu olisi liijan vaikeaan.


    • teepä näin

      jospa aloittaja ottaisi vaan kiltisti ne lääkkeet niin eiköhän se puhelinkin ala toimimaan ja epäilykset häviämään.

      • Urpo!

        Miten joku idiootti jaksaa noita lääkityskommentteja?! Ei naurata. Vai luulitko olevasi hauskakin?


      • teepä näin
        Urpo! kirjoitti:

        Miten joku idiootti jaksaa noita lääkityskommentteja?! Ei naurata. Vai luulitko olevasi hauskakin?

        jospa sinäkin ottaisit vaan kiltisti lääkkeet.


      • Triple-A+

        Taasko tämä lääkefirmojen propaganda alkaa? Ota ite auktoriteettiuskollisena viranomaisten suosittelema kausinuhapiikki ja ihmettele sen tuomaa käänteistä terveyttä.


      • Erkmerk
        Urpo! kirjoitti:

        Miten joku idiootti jaksaa noita lääkityskommentteja?! Ei naurata. Vai luulitko olevasi hauskakin?

        Minun mielestä nuo lääkekommentit ovat asiallisia. Jos ihmisellä on kovin pahoja vainoharhoja hän tarvitsee apua. Ei varmaan ole kivaa elää pelätän kaikkea ja kaikkia.


      • Frank Castle
        Erkmerk kirjoitti:

        Minun mielestä nuo lääkekommentit ovat asiallisia. Jos ihmisellä on kovin pahoja vainoharhoja hän tarvitsee apua. Ei varmaan ole kivaa elää pelätän kaikkea ja kaikkia.

        Erkmerk on lääkityksen ja pakkohoidon tarpeessa. Mahdatkohan olla sosiopaattinen psykiatri, joka työ- ja vapaa-aikanaan kommentoi www:n eri foorumeilla...? Asia selviää aikanaan... ;-D

        70 miljoonaa puhelinkeskustelua tallennettu 30 päivän aikana (Julkaistu 22.10.2013 10:02): http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/10/22/ranska-vaatii-nyt-selitysta-nsan-70-miljoonan-puhelun-nauhoituksesta/201314658/66


    • X-Men.....

      Stasi Supo valvoo ...

      • steerum

        Juu ja määräisin Bepanthenia...ulkoisesti ainaski..


    • mitäs läksit

      Mitäs ostit nokialaisen. Joo, kuule ne pätkii ja niihin tulee kaikenlaista "vikaa".

    • asialle jotain

      Mulla tekee juuri samaa! Oon huomannut, että puheluissani on välillä se avoin riippulukon kuva, puhelut katkeilee ihan kummallisesti, pätkii, vastapuolta ei tahdo kuulla, vaikka volumet täysillä. Myös muutamaan kertaan olen puheluni aikana kohdannut sen, että alkaa kuulua säröääntä ja keskustelijan sana jaa rätisemään kummallisesti. Mulla on samsungin puhelin ja jätin asian sikseen, kun aikaisemmin omistanut Nokian luureja vain, joten ajattelin että puhelimessa vain kuuluu olla se kuvake puheluiden aikana. Nyt kun luin kirjoituksesi, niin huomasin että täällä tekee samaa. Mulla operaattorina DNA, en oo ollut mitenkään yhteyksissä sinne asiasta, mutta nyt alkoi jo kiinnostaa, mikä homman nimi on.

      Todella törkeää, jos viranomaiset jättää asian sikseen, tällaiset tapaukset täytyisi selvittää! Toivottavasti löytyy selitys!

      • jufjän

        On ollu useammallakin ystävällä kuuntelussa puhelin, ja myöhemmin laput televalvonnan myöntämisestä on tullut sitten kuulustelujen yhteydessä. Puhelin kaikuu ja pätkii, metallinen särö äänessä. Ei ole foliohattuhommaa vaan totisinta totta. Aivan varmasti kuuntelevat ilman lupaakin kun valta tekee sokeaksi ja sitä sit työntää rajoja omien mielenpistosten mukaan. Ja se että kun silmätikuksi joudut niin varmasti joka kerta sut pysäytetään kun autolla tulet vastaan ja puhallutetaan ja oikein huumetestejä tehdään näkyvillä paikoilla laihoin perustein. autot tutkitaan ja seuraillaan. Muutama viikko sitten oikein kotiovelle ajoivat bussin perässä. kerkesin sisälle ja yläkertaan, en laittanut rappukäytävään valoja, kun olin ylhäällä kotiovea aukaisemassa alhaalla yrittivät rynkyttää ovea auki. Kysyin myöhemmin tutulta poliisilta että onko hakuja tjsp. eikä kuulemma ollut mitään syytä miksi olisivat seuranneet, puhelimiin asennan itse omat käyttikset että ei ole niin helppo niillä saada kuunneltua ja prepaid vaihtuu usein.


    • salakuunneltu

      Salakuuntelua tapahtuu paljon monen eri organisaation ja henkilön toimesta.
      Joskus siihen on laillinen syy, mutta paljon enemmän sitä tapahtuu laittomasti.
      Salakuuntelu on helppoa, kunhan on tarvittavat laitteet. Vaikeinta on saada siihen laillinen lupa. Itse olen joutunnut salakuuntelun kohteeksi, niin työni kuin toimintojeni takia. On tehtävä selväksi minkä takia joku tai jokin organisaatio on kiinnostunnut salakuuntelemaan. Napsahtelut ja 'tiedonsiirron' katkemiseen tosiun on muitakin teknisiä syitä kuin salakuuntelu. Poliisia EI kiinnosta kaikki salakuuntelun tutkimiset, eikä palvelluksen tarjoaja halua tutkia asiaa koska se saattaa johtaa vain umpikujaan tai tuoda esiin jotakin mitä ei ole tarkoitus tietää.
      Paras tapa on kirjata ajat paperille ja jos tuntuu että kysymyksessä on salakuuntelu, sitten palkata joko yksityis etsivä tai lakimies tutkimaan asiaa, molemmat kalliita mutta jos siihen on tarve sitten on tarvittavat todisteet viedä asia oikeuteen., muuten täytyy vain ihmetellä.

      • Pälyilevä Tuomas

        Miten paljastit, tai miten olet tullut vakuuttuneeksi, että juuri sinua on salakuunneltu?

        Kerro jotain sinua salakuunnelleen hyötynäkökohdista. Ts. mitä salakuuntelija arveli saavuttavansa sinua kuuntelemalla.

        Asianajajilla ei ole mitään keinoja tutkia ketä on kuunneltu ja ketä ei. Yksityisetsivällä ei myöskään.


    • AUTS TÖKS TÖKS TÖKS

      Mullaki naksahtelee ja suhisee.Välillä menee iha poikki ja sammuu.Tätä tapahtuu parin kossun jälkeen...

      • :)

        Mitä sitten vaikka kuuntelisivat, minua saa kuunella korvat punaisena :) mutta vain kuunella.


      • .

        :)..tuo auts tök tök....minukin kännykästä joskus kuuluu ihmeelisiä äänijä....hihihihihihihihi....


    • itittittitt

      Poliisit sua kuuntelee,jos kaikuu ja katkeilee puhelut,niin näin on..

      • Varma tieto

        Poliisit ei käytä kuuntelulaitteita, ja se on vakava rikos. Minulla on varmaa tietoa asiasta. Olen joskus poliisilta kysynyt että onko kuuntelulaitteet laittomat, sanoi että on ja ilmoita jos tiedät missä ne on.

        Joku asianajaja ehkä voi käyttää kuuntelulaitteita. Ilman mitään syytä. Mutta sekin on vakava rikos.

        Miksi joku sairas ihminen haluaa kuunnella toista? Päässä vikaa.


      • ristopahapää
        Varma tieto kirjoitti:

        Poliisit ei käytä kuuntelulaitteita, ja se on vakava rikos. Minulla on varmaa tietoa asiasta. Olen joskus poliisilta kysynyt että onko kuuntelulaitteet laittomat, sanoi että on ja ilmoita jos tiedät missä ne on.

        Joku asianajaja ehkä voi käyttää kuuntelulaitteita. Ilman mitään syytä. Mutta sekin on vakava rikos.

        Miksi joku sairas ihminen haluaa kuunnella toista? Päässä vikaa.

        Tän on pakko olla rölli! "Olen kerran kysynyt poliisilta ja tieto on varmaa" Ei perkele. Toivottavasti olet holhouksessa, tai et ainakaan yksin netissä....


    • zsexdrcft

      Setä Samuli salakuuntelee...

      • nomorecellphone

        Ennemminkin Isoveli...


    • ffffffffffffffffffff

      Mitä opimme tästä---
      Paskalahti>>>>tuhlausta joka sekuntti!!!!!!!!!!!!

    • Einarin pyörä

      Tämä maailma on täynnä sairaita uteliaita ihmisiä. Kerran meillä töissä oli sellainen puhelin, johon keskus ohjasi kaikkien tulevat puhelut. Siihen kulman taakse sitten meni yksi meidän työntekijä (mies) ja kuunteli kaikkien keskustelut. Tosin kaikki ei välitä. Kyllähän ruuhkabussissa kaikki kuulee mitä yksi puhuu puhelimeen. Vielä sairaanpaa on kun pankissa työskentelevät akat rollii kaikki pankkiasiat pitkin kyliä. Ajatelkaa jos saisi ison lottovoiton? Ei menis kun viikko, niin taatusti koko kylä/lähiö/kunta tietäisi. Minulle kun tulee tiliote vain kerran kuussa. Kun haluan tietää paljonko on rahaa tililläni, niin kysäisen Vaasanaukion (Hki sörnäisten metroasema) hörhöiltä tilitietoni. Ne näkyy tietävän aina euron tarkkuudella. Että näin hyvä on suomessa pankkisalaisuus tänä päivänä. Pankkiin ei palkata enää ammattitaitoisia korkean moraalin pankkitoimihenkilöitä vaan jotain pullapuodin myyjiä ja maalaistalon emäntiä, joille riittää reilun tonnin kuukausipalkka. "Sitä saa mitä tilaa".

    • samajutskatakana

      Ilmoita molempiin osoitteisiin että vedät asian oikeuteen. Palkkaa etsivä.
      Ei oikeutta maassa saa jos itse sit ei hanki.

    • eräs........

      Olen miettinyt samaa, mulla taas on sellanen ongelma että kun soitan jollekkin niin silloin kun puhelu hälyttää niin taustalla kohisee, pariin kertaan on kuulunut myös puhetta taustalla silloin kun puhelu hälyttää.

    • SalaAsiakas

      Vaihda luuris.

      Se on saastunut.

      Vaihda myös SIM-korttisi.

      Ja jos ei tuota liikaa tuskaa, niin myös puhelinnumerosi.

      LowTech -puhelin on paras.
      Jos pelkää salakuuntelua.
      Siihen kun ei ole niin helppo istuttaa mitään vakoiluohjelmia yms...

    • halun lankapuhelimen

      Minunkin täytyy ottaa tähän keskusteluun kantaa.
      Sama Saunalahti ja Nokia, kuten ekalla ongemaisella.

      Kahden viimeisen viikon aikana puhelimeeni tulevat puhelut eivät ole hälyttäneet, mutta onneksi kuvaruutu on alkanut vilkkumaan ja en ole pystynyt vastaamaan puhelluun, vaan tulee hetken kuluttua teksi: 1 uusi puhelu on tullut. Aikaisemmin myös s-potini hälytti kännykässä ja tänä samiasena aikana sitä hälytystä ei ole tapahtunut, ennenkuin tänä aamuna.

      Muutamana päivänä, muutamaan tuntiin, en myöskään pystynyt soittamaan puhelimellani ja siksi pariin kolmeen kertaan olen tehnyt puhelimen alasajon, eli sammuttanut, poistanut akun ja SIM-kortin, jonka jälkeen olen heti voinut, yhtä kertaa lukuunottamatta, soittamaan.

      Minun puhelimessani on sellainen toiminto, että puhelimet tiedot voi jakaa toisen puhelimen tai tietokoneen kanssa, jonka poistin käytöstä eilen, samalla kun tein muutoksia asetuksiin.

      Minullakin on ilmennyt tuo riippulukko, viimeksi eilen, jolloin olen vahainnut ongelmia vastaamisessa ja soittamisessa.

      Eilen kyllästyin ko. tilanteeseen ja tein kännykän asetukset uudelleen ja hain uuden version turva-ohjelmasta, poistin kännykän seuranta mahdollisuuden ja suljin Bluetooth'in sekä kävin kertaalleen kaikki puhelimen asetukset läpi ja tarkistin niiden tilan.

      Nyt täytyy varmaankin mennä Saunalahden sivuille ja tarkistaa viimeisen kahden viikon puhelut, onko ne omia, vai onko joku muu käyttänyt puhelinyhteyttäni tietämättäni.

      Tarkistan muutoinkin aina puhelut puheluerittelystä, mutta nyt täytyy alkaa vieläkin tarkemmaksi.

    • Nykyään näin

      Aina kun tästä aiheesta mainitaan alkaa se vainoharha haukkuminen mutta tämä on kuitenkin täysin oikea vakava asia. Kaikki puhelut (joka ainoa) nauhoitetaan jos jälkeenpäin on tarvetta kuunnella niitä rikostutkinnallisista syistä.

      • Erkmerk

        Mietihän miten paljon puheluita Suomessa tehdään päivittäin? Jos puhelut todella nauhoitettaisiin, luulisi myös rikosten selvittämisen olevan useissa tapauksissa lastenleikkiä...


      • Frank Castle
        Erkmerk kirjoitti:

        Mietihän miten paljon puheluita Suomessa tehdään päivittäin? Jos puhelut todella nauhoitettaisiin, luulisi myös rikosten selvittämisen olevan useissa tapauksissa lastenleikkiä...

        Erkmerk on lääkityksen ja pakkohoidon tarpeessa. Mahdatkohan olla sosiopaattinen psykiatri, joka työ- ja vapaa-aikanaan kommentoi www:n eri foorumeilla...? Asia selviää aikanaan... ;-D

        70 miljoonaa puhelinkeskustelua tallennettu 30 päivän aikana (Julkaistu 22.10.2013 10:02): http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/10/22/ranska-vaatii-nyt-selitysta-nsan-70-miljoonan-puhelun-nauhoituksesta/201314658/66


    • markkanen matti

      poliisi "salakuuntelee"
      sen tietää kun puhelu "hieman" kaikuu

      • Erkmerk

        Kaikuminen voi johtuu mutten esimerkiksi handsfreen käytöstä.


      • Frank Castle
        Erkmerk kirjoitti:

        Kaikuminen voi johtuu mutten esimerkiksi handsfreen käytöstä.

        Erkmerkillä kaikuu pääkopassa. ;-D


    • mahdollista.

      Kai salakuuntelutekniikkakin on kehittynyt. Jos se oli joitain vuosia sitten mahdollista, niin miksi ei nytkin?

    • Hattutemppu!

      Matkapuhelin lukee aivoaaltoja. Aivoaallot muutetaan sähköiseksi kirjoitukseksi ja ajatuksesi lähtevät tietämättäsi tekstiviestinä salakuuntelijalle.

      Olen itse ratkaissut asian olemalla tietoisesti ajattelematta asioita ja yöt nukun pää katiskan sisällä. Katiska muodostaa Faradayn häkin ja ajatukset sekä unet pysyvät omina tietoinani.

      • 15+12

        Oikeestaa ois pitäny plussata sen verran taidokasta paskaa kirjoitit. Sori miinuksesta.


    • X-Men....

      Hommaa Virve puhelin... siinä on hyvä salaus...

      • paljon nähnyt

        X-Men. Hommaa Virve puhelin.. Tarkoitatko Virve Rosti puhelinta siellä nakkikioskilla ? Se kyllä kuuluu ympäri maata.


    • Harmitonta

      Paljon foliota näköjään ilmassa...

      Kuten Kaksplussan keskustelussa mainitaan, samaa ovat havainneet muutkin. Todennäköisesti kyse on vain huonosta signaalista tai tukiaseman viasta, jonka vuoksi puhelin ei saa A5/1-salausta käyttöön.

      Salakuuntelun kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Poliisi voi kuunnella puhelut operaattorin LI-liitännästä ilman mitään vippaskonsteja. Salauksen tahallinen poiskytkentä tehtäisiin tukiasemasta, jonne kukaan ulkopuolinen ei pääse asetuksia ronkkimaan. Ja se äänen kaikuminen ei todellakaan liity salakuunteluun.

      Eiköhän tämä ole ihan harmiton juttu, vaikka saakin mielikuvituksen liikkeelle.

    • aito totuus

      Kai tiedätte senkin seikan, että Suomi on ollut oikea vakoiluparatiisi. Olisikohan tilanne muuttunut kylmän sodan loppumisen jälkeen? Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen, mutta ne, jotka sinisilmäisinä epäilevät toisia skitsoiksi ja vainoharhaisiksi lääkkeentarvitsijoiksi, voisivat pohtia omassa kotonaan tätäkin tosiseikkaa.

      Monilla liikeyrityksen haltijoilla ym. henkilöillä voi hyvinkin olla jotakuta tahoa kiinnostavaa puhuttavaa puhelimessaan. Kiristyksenkin mahdollisuus halutaan saada ehkä joskus selville (esim. poliitikot). Lisäksi jollain tasolla myös viranomaiset ovat maailmalla tapahtuneiden pahojen asioiden jälkeen havahtuneet siten, että säikkyilevät jo liiankin herkästi.

      Epäilyksistähän ei tavallisille kerrota, vaikka turhauttavaa onkin, että parilla keskustelulla monet asiat selviäisivät helpommin kuin pitkällisillä ja kalliilla operaatioilla, joissa kansan raha palaa taivaan tuuliin tarpeettomasti. Ja samaan aikaan tosipahikset pääsevät tekemään ilkeitä suunnitelmiaan. Suomessa lisäksi ammutaan aina viestintuojat, vaikka heille pitäisi olla kiitollinen.

      • Insinööriopiskelija

        En olisi huolestunut kun monella näkynyt lukkosymbolia puhelujen pätkiessä. Todennäköisesti kännykkä vain vaihtaa yhteyden salaamattomaan kun kenttä on heikko. Voi olla että kännykkäverkon salaus heikentää kantamaa. Toinen teoria löytyi googlella: "jos verkossa on ruuhkaa, tällöin salaus voi tippua pois päältä."

        FAKTOJA:
        - Kännykkäverkkoa voi kuunnella salauksenpurkulaitteen avulla kun näkee kohtuullisesti vaivaa. Tällöin ei ilmesty mitään lukkosymbolia näytölle eikä puhelulle tapahdu yhtään mitään. Radiokuuntelulaitteiston täytyy vain olla kännykän kantaman sisällä.

        - Kännykkäverkon salaus on voimassa vain kännykän ja maston välissä.

        - mm. Telekuuntelu tapahtuu siten, että operaattori yhdistää kännykkä puhelun mastolta eteenpäin siten, että myös poliisi kuulee saman puhelun.

        - Käytännössä operaattorien työntekijät voisivat myös kuunnella puheluitasi.

        - Älypuhelimet ei ole turvallisia, näitä on mahdollista seurata huomattavasti helpommin ja monella muullakin tapaa.

        Vaihtoehtoja kännykkäverkolle toki löytyy, mutta niihin kun siirtyy kannattaa palkata myös tietoturva asiantuntija avuksi.

        ...Mutta sovitaanko, että kukaan ei kuuntele toisten puheluita, jookos...


      • copkiller
        Insinööriopiskelija kirjoitti:

        En olisi huolestunut kun monella näkynyt lukkosymbolia puhelujen pätkiessä. Todennäköisesti kännykkä vain vaihtaa yhteyden salaamattomaan kun kenttä on heikko. Voi olla että kännykkäverkon salaus heikentää kantamaa. Toinen teoria löytyi googlella: "jos verkossa on ruuhkaa, tällöin salaus voi tippua pois päältä."

        FAKTOJA:
        - Kännykkäverkkoa voi kuunnella salauksenpurkulaitteen avulla kun näkee kohtuullisesti vaivaa. Tällöin ei ilmesty mitään lukkosymbolia näytölle eikä puhelulle tapahdu yhtään mitään. Radiokuuntelulaitteiston täytyy vain olla kännykän kantaman sisällä.

        - Kännykkäverkon salaus on voimassa vain kännykän ja maston välissä.

        - mm. Telekuuntelu tapahtuu siten, että operaattori yhdistää kännykkä puhelun mastolta eteenpäin siten, että myös poliisi kuulee saman puhelun.

        - Käytännössä operaattorien työntekijät voisivat myös kuunnella puheluitasi.

        - Älypuhelimet ei ole turvallisia, näitä on mahdollista seurata huomattavasti helpommin ja monella muullakin tapaa.

        Vaihtoehtoja kännykkäverkolle toki löytyy, mutta niihin kun siirtyy kannattaa palkata myös tietoturva asiantuntija avuksi.

        ...Mutta sovitaanko, että kukaan ei kuuntele toisten puheluita, jookos...

        Joo sovitaan vaan, mutta ei se kytille mene jakeluun!


    • nti kesäheinä

      no olen itseasias pari kertaa ihmetellyt tuota riippulukko kuvaa näytölläni kun olen puhunut puhelimessa. Silloin mullakin on pätkiny linjat aikalailla, ja välillä kuulen oman puheeni kaikuna, ilman että vastapuoli olisi laittanut kajarin päälle. Kiitos ap:lle tästä ketjusta, nyt alan kyl itekki vähän selvitteleen asioita.

    • piip biib
    • T:ULLI

      Reaali aikainen kuuntelu,jos kaikuu ja joskus linja aukeaa ilman hälytys ääntä.tehe testi soita kaverilles ja sovi esimtapaaminen johkin metsään ja KÄYTTE MYÖS SIELLÄ JA KATO SEURAAKO JOKU JA LAITA PUUHUN RIISTAKAMERA JA NAURA KUN KYTÄT ETTII METTÄSTÄ ESIM.HUUMEITA.

    • pölöpplpö

      plöp

      salakuuntelu ei aiheita minkäänmoisia "sivuvaikutuksia"..

    • Harmitonta

      Totta kai gsm-salakuuntelu on mahdollista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lukon kuvan kanssa.

      Kannattaa lukea myös se alussa linkitetty blogi: läheskään kaikki puhelimet (mm. iPhone) eivät näytä lukkoa, vaikka salaus putoaisikin pois päältä. Siksi moni ei huomaakaan, että tällaista tapahtuu.

      Laittakaapa tyyppinumeroita puhelimista, missä lukonkuvia on näkynyt (merkkinä salauksen putoamisesta pois päältä).

      • karhuvaara

        Nokia C6-01 näyttää lukkosymbolin ja teleoperaattorina on Saunalahti (omissa nimissä). Taitaa myös olla jotenkin SIM-kortista kiinni näkyykö lukon kuva. En tiedä näyttääkö esim. prepaidit lukkoa ollenkaan.


    • raakkuna1

      Olet tehnyt todella perusteellisen selvityksen asiasta palstalle, ja olet huomannut että mistään et ole saanut kansalaisoikeiuksiin kuuluvaa asian selvitystä. Niin nyt saat tietää totuuden asiasta. Raakkuna on ollut myös poliisien salakuuntelun kohteena, ja sen kyllä huomaa ihan teknisen tason häiriöiden kautta. Ja sinua ollaan salakuunneltun useastikkin helsingin poliisin toimesta, koska sinut on määritelty sellaiseksi henkilöksi joka saattaa ola vaarallinen mahdollisten toimenpiteittesi takia, joilla haluat selvittää mikä tässä valtiossa oikein mättää.

    • Prepaid.

      On varma,eipä kukaan kuuntele,kun välillä vaihtaa uuden sim-kortin.

    • paranormi

      Todellakin, olen ihmetellyt välillä kun linja huononee.... Täytyypä alkaa tarkkailla niitä riippulukkoja. Kiitos vinkistä. Itse olen joutunut poliisin mustalle listalle muista syistä joita en viitsi täällä alkaa erittelemään.....Olen kuulemma tarkkailun alla ja menemisiäni seurataan, samoin tekemisiäni. Jos vaikka sattuisin tekemään jotakin rikollista, vaikka kaikki tekemiseni ovat kestäneet päivän valon ja en mielestäni ole tehnyt mitään rikokseen viittaavaa, mutta joskus olen todellakin ihmetellyt kuuluvuuden katoamista, mutta eipä ole mieleeni tullut että puheluitani seurattaisiin. Olen kuullut joskus jonkun sanovan että jossakin päin on seurattu erään henkilön puheluita, mutta .....Joskus olen leikilläni sanonut että, jos vaikka on puluja langoilla kuuntelemassa......

    • jepjep

      riittää kun on puhelin päällä,ni pystyy kuunteleen kaiken mitä lähiympäristös puhutaan,ja on ollut jo monta vuotta käytössä.

      • Fdsat

        No niillä vähän tekemistä;) Tulkoo halkoo kanssani puita ja kaataa niitä aika kuluu:)


      • 16+13
        Fdsat kirjoitti:

        No niillä vähän tekemistä;) Tulkoo halkoo kanssani puita ja kaataa niitä aika kuluu:)

        joo ja sulla kun ei ole mitään salattavaa niin mikset samantien anna meille kaikille vaikka salasanojasikin


    • suomityttö

      Olen yksi tavallinen suomalainen. Mitä keinoja minulla on vaikuttaa tällaisessa asiassa, jos haluan suomalaisen tavan vastaisesti reagoida?

      • Suomipoika | FINLAND

        Parasta mitä voit tehdä, on levittää tietoa. Kerro tästä uutisesta / viestiketjusta kaikille ystävillesi, läheisillesi ja sukulaisillesi (joihin on välit ;-), siis kaikille tuntemillesi ihmisille.

        Tästä aiheesta pitää ehdottomasti levittää tietoa kaikkialle sosiaaliseen mediaan, kuten naamakirjaan, blogeihin ja vaikkapa YouTuben hassuille vloggaajille. :-)

        Kaikki lailliset keinot on sallittu. Tietoa pitää levittää kansalaismedioihin.

        Meidän kansalaisten pitää ottaa Suomi takaisin Meille suomalaisille.

        Toimitaan suomalaisen tavan vastaisesti ja otetaan hattu pois kourasta eikä nöyristellä, sliipastaan hattu komiasti takaraivolle, rinta rottingille ja pistetään hanttiin tälle pienen kansan jatkuvalle alistamiselle ja kiusaamiselle.


      • OK-OK

        Parasta mitä voit tehdä, on levittää tietoa. Kerro tästä uutisesta / viestiketjusta kaikille ystävillesi, läheisillesi ja sukulaisillesi (joihin on välit ;-), siis kaikille tuntemillesi ihmisille.
        Tästä aiheesta pitää ehdottomasti levittää tietoa kaikkialle sosiaaliseen mediaan, kuten naamakirjaan, blogeihin ja vaikkapa YouTuben hassuille vloggaajille. :-)


    • irneherne

      Minulla oli sama juttu samana aikana.Kummallisia liitymäkatkoja Dnalla ja sitten kuin mä vaihdoin sen takia Elisaan siellä myöskin.Mä kuulin ihmisiä mutta ne eivät kuulleet minua.Pelkäsin hirveasti, että jos tulee hätätilanne ja täytyy soittaa ambulansiin ne eivät kuule minua ja kuolen sen takia.Mä en pystynyt nukkua liitymäkatkojen takia.

      • 90-luvun nuori

        Pelkosi oli sikäli turha että vielä vähän aikaa sitten ambulanssin sai vain lankapuhelimesta tai puhelinkopista. Koppeja ei enää ole mutta nythän ihmisillä on puhelimet taskussa joten eiköhän sen ambulanssin saa soitettua jos tarvitsee.


    • Köyhät kyykkyyn

      Joo! Rahoiksi ne lyö sen kuuntelun, jälkiteollisessa yhteiskunnassa. Vanhassa vara parempi. Kannattaa hommata joku 3100 tai 6150. Ne voi kuunnella ihan tavallista puhelinta, jossa ei ole nettiäkään.

    • jopa jotakin

      Tervetuloa salakuuntelemaan minua siitä ette mitään asiaa saa kuin jonkun lööpin jos olen kännissä kaatunut:( Poliisikin tervetullut kuuntelemaan asioitani eikä jaksaisi kuunella niitä asioita kuin päivän! Koska menenen kaupaan,koska haen eukkoni,asemalta tai jostain muualta! Johan niillä menisi hermot tuollaisen arki elämän tarkailuun ja joutuisivat kakolaan mielisairaalaan!

      • 14+15

        Ainahan sitä vois kuunnella vaan vaikka, kun puuhailet naisesi kanssa intiimiä toimia. Ja jos oikein älypuhelimen olet unohtanut pöydälle miksei samantien kytkeä se kamerakin päälle ja katsella.


    • jdfjhth

      Heippa hei. Minulla on AIVAN sama ongelma... Puhelut katkeilevat, lukkoikoni näkyy.. Ja minulla myös Saunalahden (!!!!!) liittymä ja itselläkin saattaa olla epäilys poliisin salakuuntelusta muutaman oikeusjutun takia, joissa olin todistajana ja asianosaisena. Täälläkin päässä on alkanut jo syntyä vainoharhoja, kun ei tiedä mitä näistä ongelmista ajattelisi..
      Mihinköhän tämäkin maailma on menossa

    • fgtre

      No tuo tyhmää puhelimessa sovitaan vain kahvilla tai lounas tapaaminen jos viranomaisten taholta ogelmia!

    • helinakeijura

      Terve. Se riippulukon kuvahan tarkoittaa etta tietoa ei ole kryptattu.

      Kaytannossa talla ei pitaisi kuitenkaan olla mitaan tekemista salakuuntelun kanssa. Tavallaan se tieto mita puhelimesta lahtee on periaatteessa salaamatonta mutta se lukon kuva ei mitenkaan viittaa siihen etta joku sita olisi kuuntelemassa. Toisin sanoen, kukaan ei sinua 99.99% salakuuntele jos olet normijamppa etka mikaan Venajan vakooja.

      Muistaakseni tuo riippulukon kuva ilmestyy nimenomaan Nokian puhelimiin joissa on Saunalahden liittyma. Syyta talle ei tiedeta ei Saunalahden paassa eika Nokiankaan paassa, ja kummaltakin taholta syyn voi aina vierittaa jonkun muun niskoille. Joka tapauksessa, jostakin syysta puhelimen ja operaattorin yhdistelma voi joskus saada jostakin kummasta syysta aikaan tammoisen ilmion, jossa nayttoon ilmestyy tuo kryptaamattoman tiedon ikoni. Muistaakseni olen tormannyt ainoastaan Nokian puhelimiin jotka toimivat Saunalahden liittymilla, tahan ilmioon. Se ei viittaa siihen etta nimenomaan Nokian puhelimia joissa on Saunalahden liittyma salakuunneltaisiin, vaan siihen etta tassa nyt on jotain teknista haikkaa -mutta haikkaa jota ei ihan tavallinen tekninen jamppakaan pysty heti ratkaisemaan jos kukaan.

      Ela huolestu veikkonen!

    • fdfs

      Kuulostaa siltä, että sun puhelin on rikkinäinen. Suosittelen uuden hommaamista.

    • 15+7

      Ihmiset luovat ajatukset yhteiskunnista tai ylläpitävät niitä, virastot ym laitokset ovat vain niiden ulkoinen merkki, eli yhteiskunta on oikeasti vain ihmisten mielessä. Olemme maasta riippumatta perineet yhteiskunta-ajatuksen emmekä oikeasti saaneet itse valita, huolimatta saavuttamastamme yhteiskunta-asemasta.

      Nykyinen yhteiskunta perustuu hallitsemiseen, holhoamiseen ja ihmisten valvontaan, ja voisimme aivan yhtä hyvin luoda vapaan yhteiskunnan. Se ei tarkoita että tulos olisi sekavaa toimintaa, vaan päinvastoin, sekavuus johtuu siitä että ihminen on joutunut koko elämänsä elämään ulkoisen painostuksen alla. Toisten hallitsemista ja valvontaa ei siis voi oikeuttaa sekavuuden olemassaololla, koska sekavuus on tulos toisten hallitsemisesta.

      Suosittelen kirjaa Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja, siitä löytyy täysin erilainen näkökulma valaisemaan asioita. Löysin kirjan sivulta www.alkuajatus.org

    • ii kratkoje uraani

      Suomi on aika lailla lintukoto. Ihmisiä ei normaalisti kiusaa tuntemattomat viranomaiset ,STASI, Supo tai salainen poliisi kuten eräissä muissa maissa vaan pikemmin exät, anopit tai muut yksityiset sekopäähiipparit.
      Tämän vuoksi tavanomaista kansalaista ei kovasti kiinnosta tiedonsalaus, puhevapaus tai semmonen. Eikä ilmeisesti myöskään paikallisia viranomaisiakaan. Koska ei koeta ongelmaksi tai uhaksi.

      • Näin.on

        ----------muut yksityiset sekopäähiipparit.

        Samaa mieltä tästä aiheesta, mutta jos on oikeasti aihetta kuunteluille, niin hyvä sitten.


    • kmt

      on mahdollista ja kertomuksesi mukaan vieläpä todennäköistä.

    • Saunalahtionpaska

      Jos käytät 3G/4G verkkoa, vain ammattilais hakkerit saavat kuunneltua puhelujasi, ja tietysti operaattorit ja poliisit. Poliisit voivat myös kuunnella puhelujasi.
      Saunalahti on paska.
      Lasku asioissa.
      Hinnoissa
      Puhelinliittymissä
      puhelinpaketeissa.
      Älkää ostako saunalahtea. Se on liian vaikea meikäläisille, osta DNA, telefinland.
      Dna ja 4g/3G verkko:)

    • Iso Esa

      Oletko päivittänyt puhelimen ohjelmiston uusimpaan mahdolliseen? Laita puhelin pc:hen kiinni ja tarkista asia nokia suiten kautta. Mikäli puhelimessa on vanhempi softa ongelma voi tällä konstin kadota. Suosittelen myös sim-kortin vaihtoa..vika saattaa olla myös itse sim-kortissa mikäli kortti on vanha( vanhoissa on vähemmän muistia ja ominaisuuksia) Mikäli puhelintasi jostain syystä oikeasti kuunneltaisiin ei näyttöön tule ylimääräisiä kuvakkeita. Monitaajuus on syytä myös pitää päällä ei siis kiinteä 900, 2g 2,5g tai 3g, 3,5 tai uudempi. Monitaajuuden ollessa päällä puhelin pääsee itsestään vaihtamaan verkkonsa parempaan ja vapaaseen sekä pitämään salausalkorytmit oikeana sekä tarjoamaan mahdollisimman parhaan datasiirron ym palvelut. Osa operaattoreista puhepaketeissa on myös ns nettipuhelu toiminto joka lähtee salaamattomana puhelimesta riippumatta(siis osa puheluista menee nettipuheluna hyödyntäen pakettidataa). Lisäksi yksi konsti on ottaa pakettidata pois käytöstä mikäli et tarvitse mms-viestejä tai datasiirtoa(huom tämä voi vaikuttaa myös sms-viesteihisi operaattorista ja paketistasi riippuen).

    • Hmm ... itellä on Nokia N73 ...elikkäs muutaman vuoden vanha älypuhelin. Softa on päivitetty 3 kertaa ja viimeisen kerran jälkeen puhelin on toiminut suhteellisen moitteettomasti, mutta joskus puhelimeen ilmestyy kuin tyhjästä kuulokkeiden kuva, vaikka mitään kuulokkeita ei ole kytketty ja luuri toimii silti normaalisti. Tuo kuulokkeiden kuva häipyy yhtä mystisesti kuin on tullutkin aikanaan. Saan välillä puheluita tuntemattomista numeroista, mutta kun asensin luuriin ns. Blacklist ohjelman tämä ongelma lakkasi häiritsemästä, ehkä tuohon salakuunteluunkin on olemassa jokin ohjelma, jonka voi netistä imuuttaa luuriin ja se estää mahdollisen ulkopuolisen kuuntelun/häirinnän?

    • kivikausi

      (Nokia 1611 käytössä vielä, eikä mitään ongelmia Saunalahden liittymän kanssa.)

      • irsku

        Ei oo vielä.Kun alkoo sä ymmärät


    • Tri Outolempi

      Avaus on kehno provo. Kokeile itse kirjoittaa noin pitkä teksti, niin huomaat, että tulee ilmoitus Body too long... eli ei onnistu.

      Huono provo siis kyseessä.

      • irsku

        Ei se mikään provo.Se on totta.Katkoja jatkuvasti


      • Minäpä testaan tämän

        Tervehdys!

        Minulla on talvella 2011 hommattu Saunalahden matkapuhelinliittymä ja kytkynä Nokian kosketusnäytöllinen luuri. Tämän vuoden puolella huomasin aukinaisen riippulukon ikonin puheluideni yhteydessä. Riippulukko oli jokaisen puhelinkeskusteluni aikana jatkuvasti näytössä näkyvillä useamman viikon ajan. Kiinnostuin riippulukkoasiasta, koska puhelinyheyksissä oli koko ajan jotain häikkää; puhelut kaikuivat ja katkeilivat, välillä oli digitaalista säröääntä, risahduksia ja naksahduksia, ja toisinaan kanssakeskustelijan ääntä ei meinannut kuulla, vaikka volumet olivat täysillä. Saattaa olla puhdasta sattumaa, kun keskustelin ystäväni kanssa em. ongelmasta ja vitsailtiin kaikenlaista siitä, niin ongelma katosi kokonaan.

        Tarkistin netistä asiaa ja se tarkoittaisi sitä, että puhelinyhteys on ollut salaamaton ko. ikonin olemassaolon aikana. Soitin asiasta Saunalahdelle (mm. vikapuoli), Nokialle (yhdistettiin jonnekin vakavien epäilyjen osastolle) ja muutamille nimeltä mainitsemattomille asiantuntijoille, ja kaikki kehottivat tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille. Asiassa epäiltiin eritoten laitonta salakuuntelua. Saunalahti ei myöntänyt minkäänlaista verkkovikaa. Saunalahti ei suostunut millään tasolla selvittämään tai kommentoimaan asiaa minulle ilman viranomaistutkintaa. Puhelimeni on tarkistettu, eikä siinä ole minkäänlaista haitallista koodia, kuten virusta tai troijalaista. Nokian mukaan vika ei ole itse puhelimessa. Toisessa Nokian puhelimessani, jossa myös on Saunalahden liittymä, ei riippulukkovikaa ole ilmennyt.

        Lukuisista kehotuksista tein helmikuussa 2012 asiasta tutkintapyynnön Pohjanmaan poliisilaitokselle ja rikosylikonstaapeli lupasi selvittää asiaa. Kun tänään tiedustelin asiasta, rikosylikonstaapeli sanoi olleensa Elisan / Saunalahden viranomaisyksikköön yhteydessä. Rikosylikonstaapelin mukaan Elisa / Saunalahti kieltäytyi tutkimasta asiaa, eikä mitään kunnollista perustetta siihen ollut annettu. Olivat sanoneet, että salakuuntelu on vaikeaa, koska puhelinyheydet vaihtavat taajuutta jatkuvasti. Mitään selvitystä itse ongelmaan eli salaamattomiin yhteyksiin ei annettu. Poliisi tyytyi puhelimitse annettuun selitykseen ja jätti asian siihen, vaikka tutkintapyynnön tarkoitus oli selvittää minulle, että minkä vuoksi puhelinyhteyteni olivat salaamattomana monta viikkoa. Soitin heti perään Saunalahden asiakaspalveluun, mutta eivät halunneet auttaa asian kanssa; eivät vain halua antaa minulle mitään selvitystä asiaan. Asiakaspalvelu oli mitäänsanomatonta ja jokseenkin tylyä. Saunalahtea ei myöskään kiinnostanut, kun kerroin kirjoittavani heidän asiakaspalvelustaan ja salaamattomista puhelinyhteyksistään netissä.

        Asiakaspalvelu ei suostunut yhdistämään puhelua heidän viranomaisyksikköönsä (mikä on toki ymmärrettävää, koska palvelu on vain viranomaisille) ja totesivat asian edelleen olevan poliisiasia. Paradoksaalinen tilanne -- Saunalahti ei tutki asiaa ja poliisi tyytyy olemattomiin selityksiin. Asiaa pitäisi kuitenkin edelleen hoitaa poliisin kanssa, jotta Saunalahti antaisi jonkinlaisen järkevän selvityksen maksavalle asiakkaalleen salaamattomiin puhelinyhteyksiin. Minusta tämä vaikuttaa siltä, että tässä on todellisesta ongelmasta kyse, koska eivät halua tutkia tai antaa minkäänlaista selvitystä perustavaa laatua olevaan ongelmaan. Jos mitään ongelmaa ei ole olemassa, miksi Saunalahti antoi useamman kymmenen euroa hyvitystä ongelmasta jota ei ole olemassa?

        En halua foliohattuilla asian kanssa, mutta minulla on viranomaisissa sellainen iso juttu vireillä, että asiassa vastaajana olevat tahot voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita puheluideni salakuuntelemisesta, ja heillä jos jollakin on resursseja sellaiseen. Pohjanmaan poliisia ei tunnu asia kiinnostavan, vaikka olen joutunut kokemaan erittäin epämiellyttäviä juttuja ko. viranomaisasioiden yhteydessä / aikana.

        Asioideni etenemistä ei mitenkään auta sellainen faktinen asia, että kohta kaksi vuotta vireillä olleen juttuni tutkija on jatkuvasti sairauslomilla, lomilla tai muusta syystä pois töistä. Selityksiä tuntuu riittävän hamaan tulevaisuuteen. Nyt on sitten tämä hypoteettinen salakuuntelujuttu tähän kaiken p**kan päälle. Ilmeisesti joillekin kunnon kansalaisille vain kertyy ikäviä asioita toinen toisensa perään -- varsinkin kun viranomaiset jättävät työnsä tekemättä tai tekevät työnsä huonosti.

        Mitä mieltä lukijat ovat; onko kännykän laiton salakuuntelu teknisesti mahdollista käytännön olosuhteissa Suomessa? Sehän on varsin yleisesti tiedossa, että järjestetyissä ja suljetuissa tutkimusolosuhteissa on murrettu jos jonkinlaista salausalgoritmia.

        Mutta siitä ollaan varmasti yhtä mieltä, että salatut kännykkäyhteydet kuuluvat kaikkien kansalaisten perusoikeuksiin. Perusoikeuksiin kuuluu myös saada tieto siitä, että miksi puhelinyhteydet ovat olleet pitkän ajanjakson salaamattomina.


      • Ohoh, eikun
        Minäpä testaan tämän kirjoitti:

        Tervehdys!

        Minulla on talvella 2011 hommattu Saunalahden matkapuhelinliittymä ja kytkynä Nokian kosketusnäytöllinen luuri. Tämän vuoden puolella huomasin aukinaisen riippulukon ikonin puheluideni yhteydessä. Riippulukko oli jokaisen puhelinkeskusteluni aikana jatkuvasti näytössä näkyvillä useamman viikon ajan. Kiinnostuin riippulukkoasiasta, koska puhelinyheyksissä oli koko ajan jotain häikkää; puhelut kaikuivat ja katkeilivat, välillä oli digitaalista säröääntä, risahduksia ja naksahduksia, ja toisinaan kanssakeskustelijan ääntä ei meinannut kuulla, vaikka volumet olivat täysillä. Saattaa olla puhdasta sattumaa, kun keskustelin ystäväni kanssa em. ongelmasta ja vitsailtiin kaikenlaista siitä, niin ongelma katosi kokonaan.

        Tarkistin netistä asiaa ja se tarkoittaisi sitä, että puhelinyhteys on ollut salaamaton ko. ikonin olemassaolon aikana. Soitin asiasta Saunalahdelle (mm. vikapuoli), Nokialle (yhdistettiin jonnekin vakavien epäilyjen osastolle) ja muutamille nimeltä mainitsemattomille asiantuntijoille, ja kaikki kehottivat tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille. Asiassa epäiltiin eritoten laitonta salakuuntelua. Saunalahti ei myöntänyt minkäänlaista verkkovikaa. Saunalahti ei suostunut millään tasolla selvittämään tai kommentoimaan asiaa minulle ilman viranomaistutkintaa. Puhelimeni on tarkistettu, eikä siinä ole minkäänlaista haitallista koodia, kuten virusta tai troijalaista. Nokian mukaan vika ei ole itse puhelimessa. Toisessa Nokian puhelimessani, jossa myös on Saunalahden liittymä, ei riippulukkovikaa ole ilmennyt.

        Lukuisista kehotuksista tein helmikuussa 2012 asiasta tutkintapyynnön Pohjanmaan poliisilaitokselle ja rikosylikonstaapeli lupasi selvittää asiaa. Kun tänään tiedustelin asiasta, rikosylikonstaapeli sanoi olleensa Elisan / Saunalahden viranomaisyksikköön yhteydessä. Rikosylikonstaapelin mukaan Elisa / Saunalahti kieltäytyi tutkimasta asiaa, eikä mitään kunnollista perustetta siihen ollut annettu. Olivat sanoneet, että salakuuntelu on vaikeaa, koska puhelinyheydet vaihtavat taajuutta jatkuvasti. Mitään selvitystä itse ongelmaan eli salaamattomiin yhteyksiin ei annettu. Poliisi tyytyi puhelimitse annettuun selitykseen ja jätti asian siihen, vaikka tutkintapyynnön tarkoitus oli selvittää minulle, että minkä vuoksi puhelinyhteyteni olivat salaamattomana monta viikkoa. Soitin heti perään Saunalahden asiakaspalveluun, mutta eivät halunneet auttaa asian kanssa; eivät vain halua antaa minulle mitään selvitystä asiaan. Asiakaspalvelu oli mitäänsanomatonta ja jokseenkin tylyä. Saunalahtea ei myöskään kiinnostanut, kun kerroin kirjoittavani heidän asiakaspalvelustaan ja salaamattomista puhelinyhteyksistään netissä.

        Asiakaspalvelu ei suostunut yhdistämään puhelua heidän viranomaisyksikköönsä (mikä on toki ymmärrettävää, koska palvelu on vain viranomaisille) ja totesivat asian edelleen olevan poliisiasia. Paradoksaalinen tilanne -- Saunalahti ei tutki asiaa ja poliisi tyytyy olemattomiin selityksiin. Asiaa pitäisi kuitenkin edelleen hoitaa poliisin kanssa, jotta Saunalahti antaisi jonkinlaisen järkevän selvityksen maksavalle asiakkaalleen salaamattomiin puhelinyhteyksiin. Minusta tämä vaikuttaa siltä, että tässä on todellisesta ongelmasta kyse, koska eivät halua tutkia tai antaa minkäänlaista selvitystä perustavaa laatua olevaan ongelmaan. Jos mitään ongelmaa ei ole olemassa, miksi Saunalahti antoi useamman kymmenen euroa hyvitystä ongelmasta jota ei ole olemassa?

        En halua foliohattuilla asian kanssa, mutta minulla on viranomaisissa sellainen iso juttu vireillä, että asiassa vastaajana olevat tahot voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita puheluideni salakuuntelemisesta, ja heillä jos jollakin on resursseja sellaiseen. Pohjanmaan poliisia ei tunnu asia kiinnostavan, vaikka olen joutunut kokemaan erittäin epämiellyttäviä juttuja ko. viranomaisasioiden yhteydessä / aikana.

        Asioideni etenemistä ei mitenkään auta sellainen faktinen asia, että kohta kaksi vuotta vireillä olleen juttuni tutkija on jatkuvasti sairauslomilla, lomilla tai muusta syystä pois töistä. Selityksiä tuntuu riittävän hamaan tulevaisuuteen. Nyt on sitten tämä hypoteettinen salakuuntelujuttu tähän kaiken p**kan päälle. Ilmeisesti joillekin kunnon kansalaisille vain kertyy ikäviä asioita toinen toisensa perään -- varsinkin kun viranomaiset jättävät työnsä tekemättä tai tekevät työnsä huonosti.

        Mitä mieltä lukijat ovat; onko kännykän laiton salakuuntelu teknisesti mahdollista käytännön olosuhteissa Suomessa? Sehän on varsin yleisesti tiedossa, että järjestetyissä ja suljetuissa tutkimusolosuhteissa on murrettu jos jonkinlaista salausalgoritmia.

        Mutta siitä ollaan varmasti yhtä mieltä, että salatut kännykkäyhteydet kuuluvat kaikkien kansalaisten perusoikeuksiin. Perusoikeuksiin kuuluu myös saada tieto siitä, että miksi puhelinyhteydet ovat olleet pitkän ajanjakson salaamattomina.

        Ei ollut Body too long -tapaus...


    • Netistä on saatavilla lukuisia matkapuhelinten vakoiluohjelmia, eli ei tarvitse olla poliisi tjn. virkaatekevä kun voi saada haltuunsa moisen ohjelman.

      • hytrek

        Just niin.


    • oeoeiefogwo

      tietenki noi älypuhelimet sekoilee, koska onhan niis niin monta eri juttua, eikä varmaan niitä täydellisiks pystykään tehä, on se kuitenki aika vaikeeta joku älypuhelin valmistaa.

      ei mun 20euron samsungin puhelin ikinä sekoile, koska se ei ole täynnä kaikkea turhaa paskaa.

    • No nappia

      Aloittaja. Ilman muuta poliisi kuuntelee. Ei ne silloin ala tutkimaan. Jos poliisi epäilee sua huumekaupasta??? Ei tarvitse olla kuin jonkun pikku nappikauppiaan numero sun osoitekirjassa jolle joskus soitat, nii se riittää. Tarkkaileppa ystäväpiiriä? Onko: rastatukkia, työttömiä leveää elämää viettäviä, eksoottisista maista tulevia tuttavia, opiskelijoita ulkomailta, usein euroopassa vierailevia tuttavia, rekkakuskeja, liivimiehiä, aamuviiteen bilettäjiä??? Siinäpä vähän miettimistä. Tosiaankaan ei tarvitse olla kuin, että on joskus soittanut toistuvasti jollekkin nappikauppiaalle.

      • irsku

        Vanha nainen huumekaupasta?Höpölöpö.Kuuntele mutta ei häiritse,älä surise, älä katke, anna ihmisille puhua,heillä on OIKEUS PUHUA OMALLA RAHOILLA.


    • x-files.....

      No on vittu vainoharhaista porukkaa, heittäkää nuo älyluurit jokeen ja ottakaa tilalle savumerkit, kirjekyyhkyt.

      • Ei saa...a??? olen tullut väärälle foorumille, piti olla kännykkä sellainen, mutta täähän on kännykkäkuuntelu fobiasta. kärsivien palsta, ps: muistakaa poistaa sim kortti yöksi. Adios


    • Ota puhelin jonkun toisen nimellä. Jos sinulla on lapsia, vaikka niiden ja anna sitten kavereille numerosi.

    • WCt

      Puhelinsalaisuus on vitsi. Kännykällä puhuessa pitää muistaa että joku ulkopuolinen saattaa kuunnella. Käyttäydytään kun juteltaisiin LA puhelimella.

      En käytä älypuhelinta vaan kahden kympin halpispuhelinta. Sillä sitten jutellaan kaikkea turhanpäiväistä. Puhelimesta on virta pois päältä silloin kun halutaan olla poissa seurannasta.

      Varsinaiseen asiaan käytän miniläppäriä. Siinä on Egika puhelin ja Zfone salaus. Läppärin kiintolevy on salattu mahdollisen katoamisen vuoksi.

      Koska joku kuitenkin kysyy miksi en käytä Skypeä niin tässä syyt. Ensinnäkin Skypen koodi on salaista eikä kukaan tiedä mitä se tekee. Toiseksi Skypen muuttuva bittivirta aiheuttaa sen että salaus vuotaa tietoa.

    • luckyshot

      Ketä oikeesti kiinnostaa kuunnella jotain vainoharhasta urpoa puhelimessa. Kyllä se salakuuntelukin vaatii resursseja joten sulla on varmaan jotain tosi salasta.

      • ahmamies

        Olisit katsonut äsken YLE kakkoselta Suora linjan. Siinä oli nimenomaan tästä aiheesta ja kansalaisten vakoilemisesta, mikä on esim. Saksassa arkipäivää ja käytäntö. Ovatko ohjelmassa esiintyneet asiantuntijatkin vainoharhaisia? Onko sinulla pää pusikossa kuin jänöjussilla?


    • xxxJorgga

      Suomessa on niin vähän poliiseja, että teidän puhelujanne ei ihan oikeasti kukaan ehdi kuuntelemaan vaikka haluaisikin. Pankaa vaan foliohatut päähän se auttaa noihin teidän vaivoihinne.

      • 5PvyAJ

        Poliisi ei ole ainoa, joka on halukas urkkimaan ihmisten asioita.


    • SherlocH

      Vastaajapuolen tukijoukot (poliisi) kuuntelee puheluitasi. Ikävä tilanne, mutta tekstistäsi päätellen juttusi tutkija ei ole "juonessa" mukana (sairastelee paljon) samoin kuin asiastasi päättävä taho (tuomari?) on puolueeton. Toivoa juttusi ratkeamiseen sinun eduksesi on siis vielä jäljellä.

    • Lex63

      Viranomainen ei vastaa koska itse kuuntelee puheluita, silloin esiintyy mainitsemiasi "oireita"

      • .

      • jufjän
        . kirjoitti:

        Tässä on kattava paketti matkapuhelinliikenteen kuuntelusta ja siellä selitetään myös tuo lukon kuva juttu.

        Sitä en oikein usko että poliisit kuuntelevat liikennettä, ellei kyse ole vakavasta rikosepäilystä, kuten ihmiskauppa, huumekauppa, talousrikokset, kidnappaukset yms yms.

        http://markusjansson.blogspot.com/2011/08/matkapuhelinten-ja-vastaavien.html

        mikä tahansa rikos jossa haetaan min.2v vankeutta riittää syyksi televalvontaan.


    • hyvä että joku edes

      Miksi tälläisesta asiasta pitää valittaa jos joku kuuntelee. Yleensä se menee juuri päinvastoin. Itse ainakin olen niin laiska tai ehkä jopa "itsekäs" etten juurikaan jaksa kuunneella mitä muut selittävät, joten jos joku taas jaksaa niin en minä ainakaan aio tai edes pysty kritisoimaan sellaista käytöstä.

    • Hei meitä vakoillaan

      Älypuhelinten vakoilu luultua helpompaa / YLE 12.3. klo 17:38, päivitetty tänään 12.3. klo 18:40

      "Saksassa poliisi ja viranomaiset ovat jo pitkään vakoilleet epäilyttävänä pitämiään henkilöitä niin kutsuttujen hiljaisten tekstiviestien avulla. Tekstiviestit tulevat kännykkään, mutta ne eivät näy puhelimessa millään tavalla. Vaikka viesti ei näy sen vastaanottajalle, siitä jää jälki teleoperaattorin tietokantaan. Suomessa viranomaisten hiljaisista tekstiviesteistä on puhuttu lähinnä tietokonealan lehdissä."

      http://yle.fi/uutiset/puheenaiheet/2012/03/keskustele_epailetko_kaikenlaisen_tarkkailun_lisaantyvan_3316889.html

      On niillä pelit ja vehkeet, sekä harrastukset.

      • piiloviesti_AT_kom.

        "viranomaiset ovat jo pitkään vakoilleet epäilyttävänä pitämiään henkilöitä niin kutsuttujen hiljaisten tekstiviestien avulla. Tekstiviestit tulevat kännykkään, mutta ne eivät näy puhelimessa millään tavalla."

        hmmm!

        Voisiko tuo olla selityksenä sille, että kun puhelimessani on 200 muistipaikkaa tekstiviesteille, ja äskettäin tyhjensin KAIKKI viestit, niin sen jälkeen vapaita muistipaikkoja oli 196, eli 4 muistipaikkaa on varattuna, mutta silti puhelimessa ei ole yhtään näkyvää viestiä.

        Tekstiviestien hallintaan olen käyttänyt omatekoista ohjelmaa, ja puhelinvalmistajan laiteajuria, jonka ansiosta puhelin näkyy PC:lle windowsissa seuraavin laitenimin:

        COM11
        COM12

        Eli, kun omatekoinen ohjelma käskee avata sarjaportin COM11, niin se avaa virtuaalisarjaportin, joka tosiasiassa yhdistyy USB -kaapelin kautta puhelimeen.

        Esim. AT CMGL=4 muistaakseni listaa kaikki tekstiviestit PDU -muodossa.

        Ja siis tuon tyhjennyksen jälkeen AT CMGL=4 ei enää listaa yhtään viestiä.

        Mutta kun ko. komento myös listaa vapaiden muistipaikkojen määrän, niin 4 muistipaikka on tavallaan kadonneet jonnekin.

        Puhelimen oma käyttöliittymä ei tosiaan näytä viestejä joiden sisältö on muu kuin normaali tekstimoodissa oleva viesti.

        Mutta mikä on selitys sille, etteivät ne näy myöskään em. AT -komennolla ?

        Tuota PDU -koodiahan laitevalmistajat pitävät selväkielistä tekstiä parempana juuri siksi, ettei sen pitäisi ottaa mitään kantaa viestin sisältöön/muotoon.

        Eli ovatko siis viranomaiset ujuttaneet mahdollisuuden tuollaisiin piilotekstiviesteihin jo GSM -standardin suunnitteluvaiheessa ?

        Kyseesä muuten Sony Ericssonin valmistama puhelin, ja siinä yllättäen on Mirai -merkkinen GSM/3G -moduli. Eli Sony Ericsson ei siis ole kehittäneet radiotekniikkaansa itse, vaan ovat ostaneet Mirailta modulin, joka hoitaa yhteydet GSM/3G -tukiasemaan.

        Moduli on mitä ilmeisemmin tilaustyönä Sony Ericssonille tehty, koska puhelin tukee monia sellaisia AT -komentoja, jotka ovat Sony Ericssonin omia, eivätkä kaikki tuetut komennot siis ole minkään yleisen standardin mukaisia.

        Joissain tosi vanhoissa Nokian puhelimissa (esim. 2110) ilmeisesti radiotekniikka oli Nokian omaa suunnittelua, mutta siis nykypuhelimista saattaakin löytyä kolmannen osapuolen valmistama moduuli, eli tunnetut valmistajat eivät välttämättä tee radio-osaa itse vaan tilaavat alihankintana muualta.


      • ghost box
        piiloviesti_AT_kom. kirjoitti:

        "viranomaiset ovat jo pitkään vakoilleet epäilyttävänä pitämiään henkilöitä niin kutsuttujen hiljaisten tekstiviestien avulla. Tekstiviestit tulevat kännykkään, mutta ne eivät näy puhelimessa millään tavalla."

        hmmm!

        Voisiko tuo olla selityksenä sille, että kun puhelimessani on 200 muistipaikkaa tekstiviesteille, ja äskettäin tyhjensin KAIKKI viestit, niin sen jälkeen vapaita muistipaikkoja oli 196, eli 4 muistipaikkaa on varattuna, mutta silti puhelimessa ei ole yhtään näkyvää viestiä.

        Tekstiviestien hallintaan olen käyttänyt omatekoista ohjelmaa, ja puhelinvalmistajan laiteajuria, jonka ansiosta puhelin näkyy PC:lle windowsissa seuraavin laitenimin:

        COM11
        COM12

        Eli, kun omatekoinen ohjelma käskee avata sarjaportin COM11, niin se avaa virtuaalisarjaportin, joka tosiasiassa yhdistyy USB -kaapelin kautta puhelimeen.

        Esim. AT CMGL=4 muistaakseni listaa kaikki tekstiviestit PDU -muodossa.

        Ja siis tuon tyhjennyksen jälkeen AT CMGL=4 ei enää listaa yhtään viestiä.

        Mutta kun ko. komento myös listaa vapaiden muistipaikkojen määrän, niin 4 muistipaikka on tavallaan kadonneet jonnekin.

        Puhelimen oma käyttöliittymä ei tosiaan näytä viestejä joiden sisältö on muu kuin normaali tekstimoodissa oleva viesti.

        Mutta mikä on selitys sille, etteivät ne näy myöskään em. AT -komennolla ?

        Tuota PDU -koodiahan laitevalmistajat pitävät selväkielistä tekstiä parempana juuri siksi, ettei sen pitäisi ottaa mitään kantaa viestin sisältöön/muotoon.

        Eli ovatko siis viranomaiset ujuttaneet mahdollisuuden tuollaisiin piilotekstiviesteihin jo GSM -standardin suunnitteluvaiheessa ?

        Kyseesä muuten Sony Ericssonin valmistama puhelin, ja siinä yllättäen on Mirai -merkkinen GSM/3G -moduli. Eli Sony Ericsson ei siis ole kehittäneet radiotekniikkaansa itse, vaan ovat ostaneet Mirailta modulin, joka hoitaa yhteydet GSM/3G -tukiasemaan.

        Moduli on mitä ilmeisemmin tilaustyönä Sony Ericssonille tehty, koska puhelin tukee monia sellaisia AT -komentoja, jotka ovat Sony Ericssonin omia, eivätkä kaikki tuetut komennot siis ole minkään yleisen standardin mukaisia.

        Joissain tosi vanhoissa Nokian puhelimissa (esim. 2110) ilmeisesti radiotekniikka oli Nokian omaa suunnittelua, mutta siis nykypuhelimista saattaakin löytyä kolmannen osapuolen valmistama moduuli, eli tunnetut valmistajat eivät välttämättä tee radio-osaa itse vaan tilaavat alihankintana muualta.

        Kaikki kommunikaatiolaitteet on takaportitettu monin eri keinoin. Jos olet toisinajattelija, aktivisti tai jostain muusta syystä "person of interest" (kuten tämän keskusteluketjun aloittaja), satavarmasti olet jatkuvassa seurannassa. Tuohan on perin outoa, että puhelimen 4 viestipaikkaa on varattuna.

        Katso:

        http://markusjansson.blogspot.fi

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11953252


    • 22

      Varmaan joku salakuuntelee...
      Siskon kanssa ollaan monet kerrat ihmetelty miten puheluiden aikana taajuus vaihtuu, yhteys kaikuu ja naksahtelee.
      Poliisit voi varmasti ainakin salakuunnella, mutta enpä tajua miksi ne meitä kuuntelis, kun ei olla mitään väärää tehty.
      Ehkä baarissa vaihdettu numeroita väärän tyypin kanssa ja sit on hetken ollut niiden kuuntelulistoilla, kunnes ovat huomanneet ettei siitä mitään hyötyä ole.

    • kokovartalofolio

      Suomessa, kuten useimmissa valtioissa, nauhoitetaan kaikki kotimaanpuhelut. Näitä nauhoituksia analysoidaan ja etsitään tiettyjä avainsanoja, tai etukäteen tunnistettuja ääniä. Koneen tekemän analyysin esiin nostamat tapaukset varmistaa vielä ihminen, tällä varmistetaan ettei seurantaa kohdisteta huteihin. Jos muunnat ääntäsi jollain softalla, pääset varmasti seurantaan.

      Salakuuntelu ei ilmene kaikumisena tai muina häiriöinä.

      Jos puhelimessasi on akku kiinni(eikä puhelin ole esim. järvessä), niin puhelimesi voidaan paikantaa ja sen mikrofonia voidaan kuunnella. Tämä siis vaikka virta olisi kytketty pois päältä.

      Tervetuloa nykyaikaan.

      • Ei mennyt jakeluun

        Niin siis nyt en oikein ymmätänyt:( Mitä kuunneltavaa on puhelimessa joka ei ole edes päällä? Itsekseenkö se mikrofoni juttelee vai?;D


      • vapaudenloppu??

        'Kokovartalofolio', jos sanomasi on totta, se on sen luokan asia, että siitä pitäisi puhua avoimesti ja yksityiskohtaisesti. Oletko töissä jossain puhelinyhtiössä, vai mistä tiedät, että kaikki puhelut nauhoitettaisiin? Levitteletkö huhupuhetta?

        Mihin perustuu käsityksesi, että kaikkia kännyköitä voi kuunnella, eli ne toimivat mikrofonina, joka ottaa talteen ympäristön äänet jopa silloinkin, kun puhelin on kiinni? Jos se ei ole vain huhupuhetta, esitäpä todisteesi. Tämä on liian tärkeä asia, ettet kertoisi kaikkea tietämääsi, jos kerran jotain tiedät. Muuten emme voi sinun sanoihisi luottaa, ja se olisi harmi, jos sanomasi on totta. Tuossahan olisi jo ihan kapinan paikka, jos tuo kaikki olisi totta.


      • wahwa wirtanen
        vapaudenloppu?? kirjoitti:

        'Kokovartalofolio', jos sanomasi on totta, se on sen luokan asia, että siitä pitäisi puhua avoimesti ja yksityiskohtaisesti. Oletko töissä jossain puhelinyhtiössä, vai mistä tiedät, että kaikki puhelut nauhoitettaisiin? Levitteletkö huhupuhetta?

        Mihin perustuu käsityksesi, että kaikkia kännyköitä voi kuunnella, eli ne toimivat mikrofonina, joka ottaa talteen ympäristön äänet jopa silloinkin, kun puhelin on kiinni? Jos se ei ole vain huhupuhetta, esitäpä todisteesi. Tämä on liian tärkeä asia, ettet kertoisi kaikkea tietämääsi, jos kerran jotain tiedät. Muuten emme voi sinun sanoihisi luottaa, ja se olisi harmi, jos sanomasi on totta. Tuossahan olisi jo ihan kapinan paikka, jos tuo kaikki olisi totta.

        Tuosta kännykän virrankatkaisusta ... kännykässähän ei ole mitään "vanhanaikaista" oikeaa katkaisinta, sellaista joka todella katkaisisi sähköt koko laitteesta.

        Se kännykän virtanappi on vain painokytkin jota kännykässä oleva ohjelma tutkii. Jos ladattu akku on kiinni kännykässä niin kännykän elektroniikka kuitenkin saa virtaa koko ajan.

        Kännykän ohjelma itse viime kädessä päättää mitä känny tekee. Se voi päättää antaa kännykän _näyttää_ siltä että virta on poikki ja se voi päättää silti tehdä siellä taustalla jotakin huomaamatta. Muutenhan esim. hälytykset eivät toimisi silloin kun kännykkä on "suljettu" ...


      • kokovartalofolio
        vapaudenloppu?? kirjoitti:

        'Kokovartalofolio', jos sanomasi on totta, se on sen luokan asia, että siitä pitäisi puhua avoimesti ja yksityiskohtaisesti. Oletko töissä jossain puhelinyhtiössä, vai mistä tiedät, että kaikki puhelut nauhoitettaisiin? Levitteletkö huhupuhetta?

        Mihin perustuu käsityksesi, että kaikkia kännyköitä voi kuunnella, eli ne toimivat mikrofonina, joka ottaa talteen ympäristön äänet jopa silloinkin, kun puhelin on kiinni? Jos se ei ole vain huhupuhetta, esitäpä todisteesi. Tämä on liian tärkeä asia, ettet kertoisi kaikkea tietämääsi, jos kerran jotain tiedät. Muuten emme voi sinun sanoihisi luottaa, ja se olisi harmi, jos sanomasi on totta. Tuossahan olisi jo ihan kapinan paikka, jos tuo kaikki olisi totta.

        Kuulin nauhoituksista tuntemaltani henkilöltä, joka työnsä puolesta voisi asiasta tietääkin. Mitään todisteita minulla ei ole väitteeni taakse esittää. Jos nauhoitukset ovat totta, niin niistä on varmasti jotain asiakirjoja, mutta itse en ole sellaisessa asemassa että saisin niitä haltuuni, eikä ole ole tuttavanikaan.

        Näin laajaan seurantaan tarvittava teknologia on kyllä kehitetty ja käytössä, mutta eri yhteyksissä kuin mitä mainitsin. Tarvittavasta tekniikasta voi hakea tietoa esim. googlesta (digital speech analysis, voice recognition yms. osaat varmasti itsekin).

        Jää jokaisen itsearvioinnin varaan onko ko skenaario mahdollinen vai ei. Itse haluaisin uskoa että ei, mutta...


      • kuuntelunselittäjä
        Ei mennyt jakeluun kirjoitti:

        Niin siis nyt en oikein ymmätänyt:( Mitä kuunneltavaa on puhelimessa joka ei ole edes päällä? Itsekseenkö se mikrofoni juttelee vai?;D

        "Niin siis nyt en oikein ymmätänyt:( Mitä kuunneltavaa on puhelimessa joka ei ole edes päällä? Itsekseenkö se mikrofoni juttelee vai?;D"

        Tarkoittaa sitä, että puhelimen mikrofonilla voidaan kuunnella, mitä huoneessa puhutaan tai muuten tapahtuu. Eli jos keskustelet huoneessa olevan toisen henkilön kanssa ja puhelimesi on pöydällä, salakuuntelija kuulee, mitä huoneessa tapahtuu. Tämän voi estää irrottamalla akun.

        Tämä ei ole ollenkaan uusi asia edes. Kuulin siitä jo 90-luvulla henkilöltä, joka tänään toimii syyttäjänä. Tätä kuuntelutapaa oli käytetty jo silloin epäiltyä vastaan.


      • mä vaan
        Ei mennyt jakeluun kirjoitti:

        Niin siis nyt en oikein ymmätänyt:( Mitä kuunneltavaa on puhelimessa joka ei ole edes päällä? Itsekseenkö se mikrofoni juttelee vai?;D

        noniin.. tässä hyvin perus salakuuntu opas kaikille.... osta 20 kympin puhelin (ja prepaid kortti), laita se äänettömälle ja vastaa puheluihin automaattisesti.... jätä "unohda" puhelin johonkin , vaikka kaverieille ja soita siihen puhelimeen ja ala kuunnella mitä kaerisi oikeasti puhuvat sinusta selän takana... hehe hauskaa kuuntelua... ei välttämättä kaikilla puhelimilla onnistu....


      • koppodikoppodirätätä
        mä vaan kirjoitti:

        noniin.. tässä hyvin perus salakuuntu opas kaikille.... osta 20 kympin puhelin (ja prepaid kortti), laita se äänettömälle ja vastaa puheluihin automaattisesti.... jätä "unohda" puhelin johonkin , vaikka kaverieille ja soita siihen puhelimeen ja ala kuunnella mitä kaerisi oikeasti puhuvat sinusta selän takana... hehe hauskaa kuuntelua... ei välttämättä kaikilla puhelimilla onnistu....

        Ja kuuntelua varova ottaa taskuradion, avaa sen ja kulkee ympäri huoneustoa etsimässä GSM:n tuottamaa rätätätätä-häiriötä. Kun löytää salakuuntelupuhelimen, katsoo siitä soittajan numeron ja...


      • 6+7
        vapaudenloppu?? kirjoitti:

        'Kokovartalofolio', jos sanomasi on totta, se on sen luokan asia, että siitä pitäisi puhua avoimesti ja yksityiskohtaisesti. Oletko töissä jossain puhelinyhtiössä, vai mistä tiedät, että kaikki puhelut nauhoitettaisiin? Levitteletkö huhupuhetta?

        Mihin perustuu käsityksesi, että kaikkia kännyköitä voi kuunnella, eli ne toimivat mikrofonina, joka ottaa talteen ympäristön äänet jopa silloinkin, kun puhelin on kiinni? Jos se ei ole vain huhupuhetta, esitäpä todisteesi. Tämä on liian tärkeä asia, ettet kertoisi kaikkea tietämääsi, jos kerran jotain tiedät. Muuten emme voi sinun sanoihisi luottaa, ja se olisi harmi, jos sanomasi on totta. Tuossahan olisi jo ihan kapinan paikka, jos tuo kaikki olisi totta.

        Kyllä se ihan totta on, tällä hetkellä kapasiteettia riittää äänittää 100vuoden ajan suurinpiirtein kaikki puhelut. Eihän niitä tietysti varmasti kuunnella kaikkia, mutta esim avainsanoja voidaan katsoa, että puhuvatko ihmiset esimerkiksi jostain poliittisesta asiasta.


    • valepoliisi

      nokia on tehnyt valtiolle alusta alkaen vakoiluun tarkoitettuja ohjelmia ja laitteita. Sonera rakensi verkkoja vakoilu tarkoitukseen. Jokaista puhelinta voi kuunnella. Valtion yksiköt tekee sitä jatkuvasti.

      • luuri-late

        Poliisi kuunteloee puhelimia, jos on epäily että kyseinen henkilö on osallisena tutkinnan alaiseen rikokseen tai mahdollisesti on oletettavaa että häneen koittaa olla yhteydessä joku rikoksesta epäilty. Vakuutusyhtiöt kuuntelevat myös puhelinta jos esim on epäilynä isompi vakuutuspetos tms. Tulli kuuntelee jos epäilynä jonkinlainen salakuljetus tms.

        Eiköhän sitä muutoin tavallinen rehellinen ihminen saa olla ihan rauhassa, ainakin jos ja kun kuuntelussa todetaan ettei olekkaan syytä epäillä ;)

        Mielestäni perusteltu salakuuntelu on ok, jos ja kun sillä on tarkoitus selvittää rikos ja suojella meitä kansalaisia


      • kokovartalofolio
        luuri-late kirjoitti:

        Poliisi kuunteloee puhelimia, jos on epäily että kyseinen henkilö on osallisena tutkinnan alaiseen rikokseen tai mahdollisesti on oletettavaa että häneen koittaa olla yhteydessä joku rikoksesta epäilty. Vakuutusyhtiöt kuuntelevat myös puhelinta jos esim on epäilynä isompi vakuutuspetos tms. Tulli kuuntelee jos epäilynä jonkinlainen salakuljetus tms.

        Eiköhän sitä muutoin tavallinen rehellinen ihminen saa olla ihan rauhassa, ainakin jos ja kun kuuntelussa todetaan ettei olekkaan syytä epäillä ;)

        Mielestäni perusteltu salakuuntelu on ok, jos ja kun sillä on tarkoitus selvittää rikos ja suojella meitä kansalaisia

        Epäilemättä tavallinen rehellinen ihminen saa olla ihan rauhassa, ongelma on siinä kuka määrittää tavallisen ja rehellisen ihmisen. Esim. entisen Neuvostoliiton/Natsi-Saksan johtajat olisivat erittäin innoissaan siitä minkä laajuisen valvonnan nykyteknologia mahdollistaa.


    • on kaikunut ym.

      mistä tämä kaiku johtuu? Maalaisjärki sanoo että silloin tapahtuu jotain mitä EI pitäisi tapahtua.

      jos olisi laitevika, se ilmenisi, häiritsisi useasti ja sen voisi varmaan korjauttaa mutta jos/kun on satunnaista, kukaan ei osaa sitä liittää mihinkään 'salakuunteluun' sillä olemmehan taviksia, miksi duunareita pitäisi salakuunnella, ja asia jää ihmetyksen ja hymähtelyn puolelle...

    • jhghjghjkj

      Mä ainakin oon ottanu sen linjan,vaikka mikään rikollinen en ookkaan,että todellakin mietin mitä puhelimessa puhun/viestittelen,ja jos joskus tulee sellasia asioita että on pakko,niin hommaan niitä varten prepaid:n. "Ai miksi?" No ihan piruillessani! Onhan tuo tullu jo vaikka kuin monta kertaa selväksi että keneltä vaan voidaan kaivaa kaikki höpinät ulos jos vaan halutaan.Yksityisyys suoja,tai miksi sitä nyt on muodikasta sanoa,on PELKKÄ VITSI! Eli kiusa se on pienikin kiusa ja suosittelen tätä muillekki. :)

      • fgfh ftgh u

        Vaikka Suomi on valvonnan ja kontrolloinnin luvattu maa, siellä kuitenkin voi vielä ostaa prepaid-liittymiä antamatta henkilötietojaan. Täällä Australiassa se ei onnistu. Kaikki kysytään, nimet ja henkkarit ja osoitteet, maksaa laskut sitten etukäteen tai jälkeenpäin.


      • Kokovartalofolio
        fgfh ftgh u kirjoitti:

        Vaikka Suomi on valvonnan ja kontrolloinnin luvattu maa, siellä kuitenkin voi vielä ostaa prepaid-liittymiä antamatta henkilötietojaan. Täällä Australiassa se ei onnistu. Kaikki kysytään, nimet ja henkkarit ja osoitteet, maksaa laskut sitten etukäteen tai jälkeenpäin.

        Prepaid-liittymillä valvontaa voidaan hieman vielä välttää Suomessa, tämä on hyvä. Kannattaa ostaa puhelinkin käytettynä ja käteisellä.


      • 19+6
        Kokovartalofolio kirjoitti:

        Prepaid-liittymillä valvontaa voidaan hieman vielä välttää Suomessa, tämä on hyvä. Kannattaa ostaa puhelinkin käytettynä ja käteisellä.

        Itseasiassa ei se paljon auta, jos esim olet halutulla listalla ja ääntäsi on tallessa. Voidaan suoraan scannata äänesi ja vertailla sitä tunnistaa lennosta. Samaa käytetään esim youtubessa tekijänoikeuksia katsoessa samantien tunnistaa, jos äänitteessä on "registeröityä ääntä", samalla periaatteella kun äänitetään kaikkien puheluita voidaan scannata sieltä, jos etsitty henkilö puhuu puhelimesta mitä ei tiedetty.


    • kaikkea kanssa

      Tuskin kuuntelusta mitään häiriöitä tulee kuunneltavalle osapuolelle, kuten mainittuja risahduskia ja kaikuja. Kuuntelussa ei lähetetä mitään kuunneltavalle taajuudelle.

      • Helpollapitääpäästä

        Kyllä nuo operaattorit (ja poliisi) vain halveksivat kansalaisia. Tarvitaan laki ja asetukset, joilla operaattorit velvoitetaan tekemään kaikki salaustemput mitä on tehtävissä. Muutenhan ne selittää maailman tappiin, että on se niin mahdottoman epätodennäköistä, että rivikansalaisen puhelinliikennettä joku seuraisi, mistä johtuen me emme tänäkään vuonna pistä tikkua ristiin.


    • Näin siitä pääsee

      Ei kannata puhua puhelimessa kaikkia asioitaan. Minuakin on aikoinaan salakuunneltu noin 1-2v: linjat pätki, kuului ihme naksauduksia, puhelut keskeytyi ym ym.

      No eivätpä varmaan mitään kostuneet siitä urkkimisesta, en ymmärrä jos kostuivat jotain.

      Minun isääni salakuunneltiin pidempään, johtuen varmaan kun hänellä on yritys (kenties verottaja). Mutta eivätpä ne siitä mitään saaneet/saa.

      Samoin netissä liikkuu näitä SUPO:n nettikyyliä ym. skeidoja haistattelemassa ja bannaamassa yhteiskuntakriittisiä ihmisiä.

      Ei voi muuta sanoa kun että ihme touhua noilla kyttäpaskoilla nykyään, mutta kai niillekkin täytyy jotain tekemistä keksiä..

      Puhelin ja windows/mac tietokone, internet ilman anonyymina oloa on suurin yksittäinen uhka ihmisten yksitisyydelle tässä ihanassa kontrollivaltiossa missä on viranomaisia joka nurkassa kyyläämässä ja kontrolloimassa.

      Internet on jo suurimmaksi osaksi menetetty kontrolli kyylille.

    • muikelo

      Ihan ekaksi kannattais kokeilla vaihtaa oma SIM-kortti toiseen puhelimeen. Naksahdukset yms. voi johtua pikkuvikaisesta puhelimesta. Kannattaisi myös kokeilla eri operaattoreita, sillä varsinkin 4G on sellainen, joka saattaa katkaista yhteyttä kun valitsee kahden verkon väliltä yhteyttä. Suurin osa epämääräisistä äänistä selittyy tällaisilla loogisilla syillä.

      En millään jaksa uskoa, että Suomen miljoonia puhelimia kuunneltaisi varsinkin, kun puhumme Suomea emmekä mitään yleistä kansainvälistä kieltä. Kaikkien puhelimien kuunteluhan vaatisi toiset 5 miljoonaa kuuntelijaa!!!

      Enempi olen huolissani siitä, että mihin rekistereihin meistä ihmisistä tallentuu tietoa esim. verottaja, terveystiedot, pankkikortti- ja luottokorttiostot, tehdyt sopimukset, pankin rekisterit jne.

      Jos puhelin ahdistaa mielenterveyttä, niin siirry lankapuhelimeen tai osta normaali puhelin ilman GPS-paikannusta, nettiyhteyttä ja muita hienouksia.

      Itselläni ei ole mitään salattavaa, joten minulle on ihan sama, vaikka joku kuuntelisikin puhelintani. Jos joku oikeasti haluaa kuunnella, kun juttelen äitini kanssa puutarhatöistä ja luetuista kirjoista tai kavereiden kanssa muodista, sisustuksista tms, niin siitä vaan, jos jotakuta kiinnostaa. Who cares.

      • kokovartalofolio

        Naksahdukset yms. ovat luultavasti vain häiriöitä verkossa.

        Kaikenlainen ihmisen seuranta ja tietojen rekisteröinti on kasvanut räjähdysmäisesti. Suurin ongelma tässä on se että aina ei ole selvää kuka tietoja käyttää ja mihin tarkoitukseen...

        Miljoonien liittymien kuuntelu on erittäin helppoa nykypäivänä kun koneet analysoivat käydyt puhelut. Miksi palkata ihminen tekemään työtä jonka kone tekee paremmin, nopeammin ja halvemmalla? Käytetyllä kielelläkään ei ole koneelle väliä. Paikannukseen ei tarvita GPS:ää, riittää että puhelimessa on tarpeeksi virtaa signaalin lähettämiseen.

        Lankaliittymä olisi myös jokaisella hyvä olla kriisitilanteen varalla.


    • Prepaid on paras

      Ei auttanut muuten sim-kortin vaihto, ei puhelimen vaihto, ei vikailmoituskaan. Aina kun puhui puhelimessa niin kuului naksahduksia, pätkimisiä ja välillä puhelu katkesi. Liittymä oli elisan liittymä.

      Tätä kesti noin 2v kunnes se loppui kun seinään.

      Enää ei ole minkään liittymän kanssa ollut ongelmia, meinaan prepad liittymien kanssa, pysyy puhelinlaskutkin kurissa.

    • Röyhkeää touhua Sone
    • Akseli12559

      Minun puheluistani selviää mitä ruokia tilaan kaupasta kotiini kerta viikkoon.Muita puheluita en soitakaan:)

    • SSS: S
      • SSS: S

        Tuo välitin vie sivun loppuun. Nouse sivun alkuun.


    • luckyshot

      En vieläkään saanut vastausta kysymykseeni, miksi ne meitä salakuuntelis.

      • 10+19

        Kun kaikkia kuunnellaan ja esim sanotaan, että joku haluttu henkilö varastaisi sinun puhelimen, näin ollen voidaan scannata esim soundhound ohjelma voi tunnistaa, jos haluttu henkilö yrittää puhua salaa jonkun muun puhelimesta. Itse et välttämättä ole kiinnostava, mutta saatat liikkua jossain kiinnostavalla alueella josta taustalta kuuluu jotain kiinnostavia ääniä yms. kamerakuvaa vahingossa jostain mielenkiintoisesta kohteesta taustalta. Suurin osahan ihmisistä ei ole millään tavalla kiinnostavia, mutta kun käytössäsi on kaikkien "silmät ja korvat" niin kyllähän semmoisella tiedolla on suuri arvo.


    • saunalahtikusee -.-

      Mulla on ollut ihan samanlaista, alkaen marraskuusta. Samanlaisia juttuja oli munkin kännykässä kun puhuin kaverieni kanssa. Sitä jatkui tammikuun puoliväliin asti ennenkuin vaihdoin liittymää.

      luckyshot- no mistä me tiedettäs -.- saunalahti ei oo mikään luotettava. mun tutullakin oli kuulemma samaa pari viikkoa ja sitten se loppui. hänelläkin oli saunalahden liittymä

    • TiedänYhdenSalakuunt

      Mahdollsta on, todella. Sinun tapauksessasi luultavasti jopa todennäköistä.

    • miten se onnistuu

      Vai sillä lailla. Mutta voisko joku ystävällisesti kertoa, miten noita peukutuksia pystyy laittamaan tuollaisia määriä? Vaatiiko jonkun ohjelman, jos niin minkä?

      Olis kiva itsekin alkaa laittamaan tykkää-peukutuksia viesteihin

      • mara-marakatti

        Kirjoittamalla jostain ajankohtaisesta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta jotain mielenkiintoista tai viihdyttävää saa paljonpeukkuja ylöspäin. Myös kirjoituksen kannalta järkevästä kommentista saa paljon peukkuja ylöspäin. Typeryyksiä ja solvauksia kirjoittamalla saa peukkuja alas. Siinä sinulle ohjeejavascript:void(0);t!


      • vai sillä lailla
        mara-marakatti kirjoitti:

        Kirjoittamalla jostain ajankohtaisesta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta jotain mielenkiintoista tai viihdyttävää saa paljonpeukkuja ylöspäin. Myös kirjoituksen kannalta järkevästä kommentista saa paljon peukkuja ylöspäin. Typeryyksiä ja solvauksia kirjoittamalla saa peukkuja alas. Siinä sinulle ohjeejavascript:void(0);t!

        Muka et tajunnut mitä kysyin.

        Siltä varalta että et oikeasti tajunnut, toistan: millä ohjelmalla tai skriptillä pystyy laittamaan vaivatta esim. 100 peukutusta vaikka omalle viestilleen? Sitähän tässä ketjussa on selvästi harrastettu.

        Eli jos et tiedä oikeaa vastausta, älä suotta vaivaudu vastaamaan. Sen sijaan sen verran "nörtti" joka tietää tämän konstin, voisi vastata :)


      • kyllä nörtti tietää
        vai sillä lailla kirjoitti:

        Muka et tajunnut mitä kysyin.

        Siltä varalta että et oikeasti tajunnut, toistan: millä ohjelmalla tai skriptillä pystyy laittamaan vaivatta esim. 100 peukutusta vaikka omalle viestilleen? Sitähän tässä ketjussa on selvästi harrastettu.

        Eli jos et tiedä oikeaa vastausta, älä suotta vaivaudu vastaamaan. Sen sijaan sen verran "nörtti" joka tietää tämän konstin, voisi vastata :)

        Oletko joku pikkukriminaali kun sua tommoset kiinnostaa? Sitä paitti puhut mahdottomia. Hanki kavereita peukuttaman, pöljä.


    • virkainto-vainoharha

      Joskus puhuin jonkun kanssa ja puhelu katkesi yhtäkkiä. Kun soitin uudelleen oli puheeni vastaajalle normaalia, mutta minä kuulin vain "kone"ääntä eli siis bittejä oli hävinnyt matkalla. Erotin kyllä lauseet ja melkein sanojen välit, mutta ei siitä kyllä mitään selvää saanut. Tod.näk. syy oli huonot kentät.

      Mutta toisaalta joillekin on merkitystä sillä kuunteleeko joku puheluita luvalla tai luvatta. Jos olisin yritysjohtaja miljoona pisneksissä, merkitsisi nämä asiat huomattavasti enemmän. Kun en ole niin hällä väliä. Jos "salakuuntelija* provosoituu puheistani ja päättää vetää itsensä narun jatkoksi, voin vain todeta että oma moka, turha syyttää minua...

      Sitä paitsi, joskus on helppo sopia esim. tutun kanssa että hei, soitetaas ja jutellaan esim. venäjän presidentin salamurha eiku usalaisen vastineesta... Kuka ottaa tosissaan? Noh, tietysti virkaintoinen "vainoharha"! Mitään merkitystä! Tällaisten tapausten tutkiminen verovaroin on täysin turhaa työtä - pelkkää vainoharhaa!!!

    • Divina Commedia

      Me puhutaan paljon ulkomaalaisvastaisia asioita puhelimessa. Voi kun joku kuuntelis meitäkin. Sosiaalipummit etenkin Afrikasta on rantautuneet Suomeen.
      Kyllähän te tiedätte, valkoinen verevä neitihenkilö ja sutjakka yöntimo toripöydillä notkumassa ilman aikomustakaan mennä töihin. Ja viherpiiperö sosiaalivoivoitätit
      lässyttää että niitä pitää auttaa kun niillä on niiin kauhiaa ja hirveetä. Vittu ne nauraa meille suomalaisille idiooteille kun me annetaan itteämme kusettaa. Eiku oliks tää ny rasistinen kommentti vai todellista totta ? Totuus ei ole kiellettyä. No anyway lukekaa nyt kun ette voi salakuunnella. Ja käykää soskussa kattomassa ku ne parveilee siellä kultaketjut kilisten, jou brother ! Voi hyvät hyssykät ...

    • -

      Tässä jotain videoita mihin harrastajat / insinöörit kykenevät jos haluavat salakuunnella jotain henkilöä:

      http://www.youtube.com/watch?v=o6aKuDSg_CQ
      http://www.youtube.com/watch?v=rXVHPNhsOzo&list=PL43229C6DA917EBE8&index=4
      http://www.youtube.com/watch?v=oUQi3EteEbA
      http://www.youtube.com/watch?v=pTb1_v8M6iA
      http://www.youtube.com/watch?v=Gf8XAIJZ6qo

      Valtion tai suuren organisaation taholta laitteet, tietotaito ja rahoitus hoituvat varmasti helposti.

      http://www.youtube.com/watch?v=3sThcwmx3rs
      http://www.youtube.com/watch?v=Hp8rJVWC2a0
      http://www.youtube.com/watch?v=zADNlKZBqnA
      http://www.youtube.com/watch?v=oMHyjRjyzRQ
      http://www.youtube.com/watch?v=2C0EqQTX44s#t=4m7s

      Koska valtio laatii lait, eivät lait luonnollisestikaan päde valtion henkilökuntaan. Ja koska tuomarit ja virkamiehet voidaan helposti lahjoa suurilla summilla, harvan kannattaa lähteä haastamaan valtion virkamiehiä tai suuria organisaatioita oikeuteen. Jos lahjominen ei auta, tulee kiristys usein halvemmaksi. Palkkamurhaajan palveluksien ostaminen tulee yleensä halvemmaksi, mutta siihen liittyy isommat riskit.

      Liike-elämän kultainen sääntö: Se jolla on kulta, laatii säännöt.

      http://www.youtube.com/watch?v=jjcRywb6Zf4

    • Jouko
    • -IlPo_
    • Aukko Peränen
    • entiedämitään

      Eikös juuri jokuviikko sitten ollut uutisissa tietoa / varoitus, että kun saa tietää toisen henkilön puhelimen imeikoodin, niin pääsee hänen verkkoonsa ?
      Voi soitella hänen piikkiinsä jne ?
      Voi olla että luin väärin, mutta minusta jotakin semmoista uutista oli.
      Siinä käsiteltiin lähinnä rikollisten touhuja ja sitä, että keräävät kaupoissa imeikoodeja paketeista ( jos ne ovat näkyvissä) ja sitten ohjelmoivat ne omiin rikolliseen toimintaan tarkoitettuihin yhteyksiin.
      Näin olet puhelimesi kanssa yllättäin jopa rikollinen, koska puhelinyhteyttäsi on käytetty rikollisiin touhuihin.

      Eikös tuolla logiikalla joku ex mieskin voi päästä linjoille kun vaan tietää, että miten systeemit toimii ?

    • salakuunneltuko`?

      mistä johtuu tietyille henkilöiööe soittessa puhelimen kaijunta on vain todella ärsyttävää. Itseasiassa maailmassa nykyisessä jota viedään kohti konrolliyhteiskuntaa ei tarvitse olla mikään terroristi joutuaksesi jotenkin seuratuksi tai vastaavaa. Ladot kommentteja yhteiskunnasta vastaan niin olet jo terroristi. Tämä on varmaan ollut aina mutta menee huonompaan suuntaa. Keneenkään ei luoteta ja keneenkään ei voi luottaa.

    • erfrhjklkuyyhgf

      Voi elämä... kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista, mutta tuo riippulukon kuva tarkoittaa sitä että näppäinlukko on päällä. Kun joku soittaa sinulle tuolloin, näppäimet ovat lukossa ja lukko näkyy näytöllä. Jos itse soitat, lukkoa ei näy ellet laita näppäinlukkoa päälle tai jos se ei mene itsestään päälle (tämä ei ole kaikissa laitteissa mahdollista puhelun aikana).

      • Näin on asian laita.

        Tuo on eri riippulukko, kuin aloittaja on tarkoittanut. Aloittajan tarkoittama riippulukko on puhelun aikana puhelun tietojen vieressä näkyvä. Se ilmestyy silloin, kun puhelinverkko on hyvin kuormittunut, eikä sen väliaikainen näkyminen ole vaarallista.

        Huolestuneempi olisin Googlen toiminnasta. Kyseinen lafka kun haalii tietoa vaikka miten ja voivat profiloida melko tarkasti, että missä päin jotain kaupunkia on vaikkapa virkkauksen harrastajia ja minkä ikäisiä.


    • LOLZ314415423553245

      Hienoa että järkevä selitys on jo annettu sama AP kirjoittelee eri nimimerkeillä pelon sekaisia viestejä että miten pelottava asia on ja asia täytyisi hoitaa.

      Varo ettei ufot kohta tule ja vie :)

    • 1 pros

      Tämä Saunalahden ja poliisin korruptoitunut yhteistyö on huomattu aikaisemminkin.

      Vastuuhenkilöt niin Saunalahden kuin poliisin puolesta ovat tarkkailussa ja kun kaunis päivä tulee niin tulee turpaan ja huolella.

    • Ps Lidl

      ...tarkoittaako tämä sitä että nyt He tietävät minun käyvän kaupassa kotimatkalla :S

    • salainenkuuntelija

      Minäkin harrastan salakuuntelua. Käytän usein langattomia kuulokkeita kun katson tietsikalta leffaa tai kuuntelen musiikkia. Jostain syystä kuulokkeet bongaa kännykkätaajuksia. No, en ole taajuusexpertti. Tunnistin esim taloyhtiössä asuvan naisen äänen. Viritin kuulokkeet toiselle kanavalle, mutta silti kuulen välillä kaikenlaista lässynläätä. Pystyn myös kuulemaan mitä videoita nettitikkujen käyttäjät katselee. On kuultu salkkareitten ääniä, sotaleffojen ääniä ja yllättävän paljon pornovideoiden ääniä. Taitaa olla aika kova pornosurffaaja lähistöllä. Mut todella ärsyttävää kun kesken leffaa alkaa leffan omat äänet rätistä, ja alkaa kuulua kiimasta voihketta tai Ismon kommentteja...

    • HuohMikäKetju!

      Tämmöiseen ketjuun törmääminen sopii oikein hyvin tälle viikolle, jolloin 29.1.2013 kaikki lehdet kirjoittivat siitä minkälaista ongelmaa on DNAn puhelimissa pitkin päivää.

      Ja tässä ketjussa jotkut epäilee jonkinlaista salakuuntelua! Ovatko nämä kaikki nyt sitten jotenkin vainoharhaisia ja sairaudentunnottomia kirjoittajia? Joku siellä välissä kirjoitteli, että levittäkää tätä tietoa ihmisille kaikkialla ja sosiaalisessa mediassa! Joku syytteli poliiseja ja viranomaiskoneistoa salakuuntelijoiksi...

      Onhan tässä linjoilla ollut tosi kauan sellainenkin vika, että ihan saattaa tuntea kuinka joku kuuntelisi ja puhelu katkeaa sellaisella hetkellä, että ensisijaisesti tulee mieleen, että puhelu kyllä KATKAISTIIN! Hyvä, että hengitys ei sentään kuulu! Kun yrittää soittaa uudestaan, niin ei pääse läpi ollenkaan, vaan kuuluu vain tuo, että ei saa yhteyttä! Sitä nyt saa jatkuvasti muutenkin kuunnella, jos yrittää jollekin soittaa... numeroon ei nyt saada yhteyttä, numeroon ei nyt saada yhteyttä... siis todella ärsyttävää!

      Oliskohan aika lopettaa kaikki tämä pelleily puhelimella ja panna nykyisten operaattoreiden putiikit ihan kiinni ja aloittaa jotenkin ihan alusta? Minäkin jo huutelen semmoisen asian perään, että saako jotain lankapuhelinta muualta kuin jostain Elisalta? Mikä ihmeen monopoli niillä nyt sitten on asiassa, joka liittyy maan infrastruktuuriin ja jolla ehdottomasti ei voisi tehdä mitään bisnestä ja lihottaa jotain sijoittajia? Puhelin kuuluu valtion hoidettavaksi eikä mihinkään voiton-tavoittelu-bisnekseen! Siis infrastruktuuri retuperällä puhelintenkin suhteen tässä maassa!!!

      Minä sain tänään niin tarpeekseni Elisasta, että pyysin niitä olemaan häiritsemättä enää. Siis ovatko siellä asioita hoitamassa jotkut ihme torvet, jotka eivät tajua mistään mitään!

      Kertokaas nyt, että mikä on oikein itse kunkin operaattorin maine tässä maassa ja mitä mieltä olette itse kustakin!

      • Täh

        Mulle tuli just kolme puhelua yhdestä numerosta, mutta niistä soi vain yksi.


    • Yksityisasiantuntija

      Tää touhu kannattaisi aloittajan kyllä viedä eduskuntatasolle asti, niin selviäisi nämä operaattoriasiat, mitä saavat tehdä ja mitä ei. Joku roti tähän touhuun on saatava, ei niitä lukkoja avonaisina niin vaan roikotella yksityishenkilöiden puhelimissa!

    • -o-

      up

    • -i-

      up

    • Informaatioagentti

      Hyvät Suomen kansalaiset!

      Nyt viimeistään voi tällainen paatunut skeptikkokin todeta, että tämän threadin aloittaja on varmuudella joutunut laittoman telesalakuuntelun uhriksi. Laittoman telesalakuuntelun uhriksi ovat joutuneet varmasti useat sadat ellei tuhannet muutkin suomalaiset (Suomessa), joita heidän tahtomattaan on sotkettu "isoihin kuvioihin". Niin sanotut tahot järjestävät tuon tuosta kaikenlaista valvontaa, kuten käyttävät ulkomaalaisia yksityisetsiviä (entisiä t.palveluiden työntekijöitä) vakoillakseen yksityishenkilöitä Suomessa. Em. tiedon sain eräältä turvallisuusalan yrityksen työntekijältä, joka joskus itsekin joutuu kinkkisissä keisseissä turvautumaan ulkomaiseen apuun. Hän totesi toiminnan olevan pääsääntöisesti kohdehenkilön varjostamista (mukaan lukien videokuvaaminen ja valokuvaaminen julkisilla paikoilla) ja laitonta (tele)salakuuntelemista (jota hän nimitti "harmaaksi alueeksi"). Oletettavasti "tahoihin" lukeutuu mm. vakuutuslaitoksia, valtakunnallisia yksityisiä terveydenhuoltoalan yrityksiä (joilla ulkomainen omistus), monikansallisia yksityisiä turvallisuusalan yrityksiä, kaikenlaisen ulkomaisomisteisen teollisuuden etuja valvovia järjestöjä, jne.

      Olen laittanut merkille, että Suomessa paljastuksia tekeviä tai virallisen totuuden kyseenalaistajia järjestään haukutaan "foliohatuiksi" ja/tai leimataan mielenterveyspotilaiksi, koska pelätään totuutta tai totuuden paljastumista. Uutisoinnin mukaan Suomen poliisi ja puolustushallinto ovat autuaan tietämättömiä Suomessa tapahtuvan vakoilun laajuudesta. AP:n (rikoksen uhrin) esille tuomassa asiassa (Pohjanmaan poliisin haluttomuus tutkia vakavaa rikosepäilyä) voimme nähdä poliisin tietämättömyyden sekä osaamattomuuden tutkia vaikeita telesalakuuntelurikoksia. Tai sitten "tietämättömyys" on jotakin muuta, kun ei haluta tunnustaa vakavaa ongelmaa.

      http://www.taloussanomat.fi/tietoliikenne/2013/06/09/hs-puolustushallinto-ei-tiennyt-yhdysvaltojen-vakoilusta/20138167/12

      "Puolustusministeri Carl Haglund kertoi sunnuntain Helsingin Sanomissa, että puolustushallinto ei tiennyt Yhdysvaltojen vakoilusta."

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/59779-suomalaisten-teletietoja-tarkkaillaan-2-milj-eulla-vuosi-poliisi-haluaa-laajentaa

      "Suomen poliisi on käyttänyt noin 2 miljoonaa euroa vuodessa kansalaisten telekuunteluun ja tarkkailuun tietoverkoissa. Valmisteilla olevassa tietoyhteiskuntalaissa poliisi vaatii näiden kustannusten sälyttämistä teleoperaattoreiden harteille."

      Onko Saunalahti / Elisa osallinen tässä AP:n vakoilujupakassa? Tekeekö suomalaiset operaattorit yhteistyötä ulkomaisten t.palveluiden kanssa vai onko suomalaisten operaattoreiden salaukset niin heikot, että Suomen kansalaisia on helppo vakoilla? Pitäisikö Suomen kansalaisten tietoliikenteen infrastruktuurille tehdä reformi, jotta kansalaiset olisivat turvassa ulkomaalaisten tekemältä vakoilulta.

      Ainakin Saunalahden suhtautumisesta AP:n tiedusteluihin salaamattomista puhelinyhteyksistään voidaan huomata, että kyseessä on todellinen ongelma, jota ei haluta tunnustaa. Näissä vakoilupaljastuksissa täytyy aina ottaa huomioon, että mahdollisesti myös jotkut suomalaiset ovat sotkeutuneet laittomaan toimintaan. Kysymys kuuluukin, että kenenkä taholta, suojeluksessa tai "siunauksella" vakoilu tapahtuu Suomessa? Ummistetaanko Suomessa silmät asioilta, joita on hankala muuttaa?

      Kompaten threadin aloittajaa: Miksi Pohjanmaan poliisi ei tutkinut telesalakuunteluepäilyä / salaamattomia puhelinyhteyksiä? Miksi mobiili- ja teleoperaattori Saunalahti Group Oyj (Elisan tytäryhtiö) saa olla antamatta selvitystä maksavalle asiakkaalleen siitä, että asiakkaan puhelinyhteydet ovat olleet salaamattomina monta viikkoa?

      Uutisointia:

      http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/jattimainen_puhelinvakoilu_paljastui_usa_ssa_takana_nsa

      http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2013/06/06/vakoiluskandaali-usa-keraa-valtavasti-puhelutietoja/20138037/66

      http://yle.fi/uutiset/guardian_miljoonien_yhdysvaltalaisten_puhelutiedot_toimitetaan_paivittain_viranomaisille/6676617

      http://yle.fi/uutiset/lehdet_usan_turvallisuuspalvelut_urkkivat_googlen_facebookin_ja_youtuben_palvelimia/6677581

      http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/06/07/nsa-vakoilee-suoraan-microsoftin-applen-googlen-ja-yahoon-keskuspalvelimilla/20138079/66

      http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/06/07/nsan-vakoiluvyyhti-paisuu-internet-jatteja-epaillaan-avunannosta/20138086/7

      http://www.tietokone.fi/artikkeli/blogit/lex_oksanen/hyva_hallitus_nyt_tekoja_suomi_tietosuojan_sveitsi

      http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2013/06/1766506/urkintakohu-paisuu-myos-britannian-turvallisuuspalvelu-keraa-tietoja-netista

      Urkintauutisointi on täyttä totta - Vuotajan henkilöllisyys ja kasvot Helsingin Sanomien uutisessa: http://www.hs.fi/ulkomaat/The Guardian NSA-vuotaja oli valmis uhraamaan perheen ja mukavan elämän avoimuuden eteen/a1370743309735

      Hyvät lukijat, kertokaahan ajatuksianne meneillään olevasta vakoilu-uutisoinnista.

    • Doktriini

      http://www.suomensotilas.fi/fi/artikkelit/usa-vakoilee-suomen-viestintäviras-tokin-heräsi

      [ Suomen Sotilas - Maamme vanhin ja suurin riippumaton sotilasaikakausjulkaisu jo vuodesta 1919 ]

      "USA vakoilee - Suomen Viestintävirastokin heräsi
      Teksti: Petri Välkki

      Viimeaikaiset tiedot Yhdysvaltain harjoittamasta laajasta verkkotiedustelusta ja -vakoilusta on herättänyt nyt myös suomalaisen alan viranomaisen.

      Viestintävirasto on nyt lähestynyt suomalaisia teleyrityksiä ja pyrkii selvittämään tilannetta Suomessa. Se kysyy yrityksiltä muun muassa: keitä heidän mahdolliset ulkomaiset yhteistyökumppanit ovat, miten he huolehtivat palveluidensa tietoturvan toteuttamisesta ja pyytävät arvioita tiedustelutoiminnan vaikutuksista palveluiden tietoturvallisuuteen.

      Hyvää on että asiaan reagoidaan. Huolestuttavaa on lähinnä se että eikö näitä asioita ole aikaisemmin viranomaisten puolelta selvitetty, sillä valtaosa Yhdysvaltain harjoittamasta verkkotiedustelusta on ollut useiden asiantuntijoiden tiedossa aikaisemminkin mitä tulee ulkomaan tiedusteluun. Nyt julkisuuteen tulleet tiedot lähinnä vain paljastavat toiminnan laajuuden ja sen kohdistamisen myös ilmeisesti laittomasti Yhdysvaltain omiin kansalaisiin.

      Mielenkiintoista tulee olemaan miten Viestivirasto tulee raportoimaan saamistaan vastauksista kansalaisille. Vai määritelläänkö kaikki tiedot "liikesalaisuuksiksi" ja jätetään kertomatta...

      Ohessa liitteenä Viestintäviraston selvityspyyntö

      tmp.pdf
      Verkkovakoilu
      kyberturvallisuus
      Viestintävirasto"


      Lukijat, ajatuksia???

    • Doktriini
    • Doktriini
    • Tele-Välski

      Snowden väittää: NSA ja vakoilusta valittaneet maat tiiviissä yhteistyössä: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013070717236259_ul.shtml

      "Snowdenin mukaan esimerkiksi Saksa tekee yhteistyötä NSA:n kanssa.

      Tietovuotaja Edward Snowdenin mukaan Saksa ja muut Yhdysvaltojen vakoiluohjelmista valittaneet länsimaat tekevät tiivistä yhteistyötä kansallisen turvallisuusvirasto NSA:n kanssa. Snowdenin väite tuli ilmi saksalaislehti Der Spiegelin sunnuntaina julkaisemasta haastattelusta.

      Snowdenin mukaan NSA tarjoaa Saksan ja muiden länsimaiden tiedustelupalveluille muun muassa työkaluja esimerkiksi Lähi-idästä tulevan informaatiovirran analysoimiseen.

      - Toiset tiedustelupalvelut eivät kysy, mistä tiedot saimme, emmekä me (NSA) kysy heiltä. Tällä tavoin he suojelevat poliitikkojaan siltä varalta, että ihmisten yksityisyyden suojan maailmanlaajuinen rikkominen tulisi julki, Snowden sanoi.

      Der Spiegelin mukaan haastattelu tehtiin salattujen sähköpostien välityksellä ennen kuin Snowden poistui Hongkongista kaksi viikkoa sitten."

      "TAHOJEN" VAINOAMAT IHMISET OVAT KERTONEET NIMENOMAAN NÄISTÄ ONGELMISTA, JOITA TÄMÄ MR. SNOWDEN TUO ESILLE.

      Useasti oikeasti vainottuja henkilöitä on heidän esille tuomiensa kokemuksien vuoksi pilkattu, koska heitä on agendan mukaisesti tai tietämättömyyttä ryhdytty mustamaalaamaan ja leimaamaan paranoidisiksi. Kuinkas nyt suu pannaan, kun nämä kansainväliset vakoilufaktat tuodaan päivänvaloon? Melkoinen sairas klikki paljastuu ihmisten ikävien kokemusten taustalla.

      VAKOILU JA LAITON TELESALAKUUNTELU OVAT ARKIPÄIVÄÄ. VAKOILUA TAPAHTUU JOPA SUOMEN SYRJÄISISSÄ KOLKISSA.

      Repikää siitä epäuskoiset (eunukit)!

    • -lkm-m

      Helsingin keskustassa 5.7.2013 tekemäni gallupin mukaan 171 vastaajasta:
      67 antaisi Snowdenille turvapaikan
      34 ei antaisi Snowdenille turvapaikkaa
      70 ei ottanut kantaa, mutta tiesi jotain aiheesta
      Loput vastaajista (n.100) eivät tienneet juurikaan aiheesta eikä heitä laskettu siksi mukaan

      According to the gallup I made in downtown Helsinki 5.7.2013, out of 171 persons:
      67 would give Snowden an asylum
      34 would not give Snowden an asylum
      70 did not have an opinion, but knew about the topic
      Rest of the people asked (about 100) did not really know about the topic, so they were not included.

    • Hankaloittaja

      Jokainen voi omilla toimillaan vaikeuttaa sitä salakuuntelua.

      Täytyy vain hieman jaksaa perehtyä asiaan hiiren käyttötaitoa syvemmältä.

      Toimet ovat lopulta melko yksinkertaisia.
      Oma sähköpostini ei kulje netissä selkokielisesti ja helposti analysoitavana. Mutta kulkee kuitenkin.

      Miksi vaivaudun salaamaan? Siksi koska tiedän sen aiheuttavan kaikista eniten työtä ja tuskaa niille jotka sattuvat viestini nappaamaan.

      • salakielien maisteri

        ¨No kerro nyt meillekin että saadaan aiheuttaa työtä ja tuskaa kontrolliuskovaisille omasta puolestamme.


    • Doktriini

      Taas kovaa faktauutisointia, joka tukee sitä tosiasiaa, että tämän keskusteluketjun aloittajaa on laittomasti telesalakuunneltu:

      Sim-kortista paljastui paha vika: Satoja miljoonia puhelimia on voitu kaapata: http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288583877490.html

      "Sim-kortin turvallisuuskoodin heikkous on voinut mahdollistaa puhelinkeskustelujen salakuuntelun, vilpilliset ostokset ja identiteettivarkaudet puhelimien omistajilta."

      Taitaa nyt viranomaisia nolottaa, kun eivät tutkineet ap:n asiaa kunnialla ja kunnolla.

    • Doktriini

      http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2013/07/21/sim-kortista_loytyi_haavoittuvuus_koskee_arviolta_750_miljoonaa_puhelinta

      "Monissa SIM-korteissa käytetystä DES-salauksesta (Data Encryption Standard) on löytynyt haavoittuvuus, jonka avulla on mahdollista ottaa puhelin hallintaan. Monet operaattorit ovat jo aiemmin siirtyneet tehokkaampaan salausjärjestelmään, mutta haavoittuvuudelle alttiita kortteja on edelleen käytössä 750 miljoonaa kappaletta.

      Asiasta on tiedotettu GSMA-järjestöä, operaattoreita ja korttivalmistajia. Haavoittuvuuden löytänyt Security Research Labsin perustaja Karsten Nohl aikoo esitellä löytönsä Black Hat -konferenssissa. Hän on tutkinut haavoittuvuutta jo muutaman vuoden ajan.

      Nohlin mukaan hyökkäyksen tekeminen tavallisella tietokoneella kestää noin kaksi minuuttia. Ajatuksena on lähettää väärennetty operaattoriviesti kohdelaitteeseen. Noin joka neljäs DES-salausta käyttävä SIM vastaa viestiin antamalla kortin 56-bittisen avaimen. Avainta käyttämällä on mahdollista istuttaa kohdelaitteeseen haittaohjelma, jonka avulla voidaan hallita puhelinta."

      Käyttääkö tai käyttikö Saunalahti / Elisa heikompaa salausjärjestelmää, joka on altis laittomalle telesalakuuntelulle?

      • Doktriini

        http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2013/07/1783119/tutkija-pudotti-pommin-jopa-750-miljoonaa-kannykkaa-alttiina-hyokkaykselle

        "Saksalaisen tietoturvayhtiö Security Research Labsin perustaja Kaesten Nohl kertoo löytäneensä kännyköiden SIM-korttien salauksesta merkittävän tietoturva-aukon.

        The New York times kertoo, että haavoittuvuuden kautta rikolliset tahot pystyvät ottamaan uhrin SIM-kortin digitaalisen avaimen haltuunsa. Avaimen avulla Nohl sanoo onnistuneensa lähettämään viruksen SIM-kortille tekstiviestin avulla. Tämän jälkeen hän pystyi salakuuntelemaan puheluja ja mm. käyttämään puhelinta mobiilimaksujen tekemiseen

        Nohl kertoo, että puhelimen kaappaus onnistuu muutamassa minuutissa tavallisella kotitietokoneella. Hänen arvionsa mukaan maailmanlaajuisesti jopa 750 miljoonaa puhelinta saattaa olla alttiina hyökkäykselle.

        Kyseinen ongelma ei koske uudempaa salausjärjestelmää käyttäviä SIM-kortteja, mutta monessa edelleen käytössä olevassa kortissa käytetään vanhempaa ja hyökkäykselle altista salausta.

        Nohl neuvoo operaattoreita vaihtamaan vanhaa salausta käyttävät SIM-kortit uudempaan versioon. Hänen mielestään yli kolme vuotta vanhaa SIM-korttia käyttävien asiakkaiden tulisi saada operaattoreiltaan uudemmat kortit."


    • Doktriini

      Nyt myös YLE uutisoi aiheesta: http://yle.fi/uutiset/tutkimus_paljastaa_sim-korttien_vanhentunut_turvakoodi_mahdollistaa_tietokaappaukset/6742382

      YLE | Ulkomaat 22.7.2013 klo 2:08 | päivitetty 22.7.2013 klo 2:08

      "Tutkimus paljastaa: Sim-korttien vanhentunut turvakoodi mahdollistaa tietokaappaukset

      Saksalainen asiantuntija onnistui lähettämään sim-kortille viruksen, joka mahdollisti salakuuntelun, tekstiviestien lukemisen ja maksamisen kaapatulla puhelimella.

      Saksalainen turvallisuusasiantuntija sanoo löytäneensä vian osassa sim-korttien salauskoodia. Se mahdollistaa tietojen kaappaamisen puhelimesta tai palveluiden laskuttamisen puhelimen omistajan nimiin. Sim-kortin salauskoodissa olevan turvallisuusaukon avulla ulkopuoliset voivat saada haltuunsa kortin digitaalisen avaimen, jolla sirun tietoja on mahdollista muokata, kertoo saksalainen mobiiliturvallisuusasiantuntija Karsten Nohl. Hänen tutkimustuloksensa julkaistiin The New York Times -lehdessä.

      Nohlin tutkimuksessa digitaalisella avaimella oli mahdollista lähettää sim-kortille virus, jonka avulla puhelinta voitiin salakuunnella, maksaa puhelimella tehtyjä tilauksia ja lukea tekstiviestejä.

      Karsten Nohlin arvion mukaan sadat miljoonat puhelimet ovat salauskoodiltaan haavoittuvia. Salauskoodin turvallisuusaukko on peräisin DES-salausmenetelmästä, joka kehitettiin 1970-luvulla. DES-menetelmä on noin puolessa nykyisin käytössä olevista 6 miljardista kännykästä. Osa operaattoreista on kymmenen viime vuoden aikana ottanut käyttöön vahvemman salausmenetelmän, mutta monet sim-kortit toimivat vielä vanhan mallin mukaisesti.

      Nohlin Security Research Labs -yritys toimii neuvonantajana mobiili- eli kännykkäturvallisuusasioissa useille saksalaisille ja yhdysvaltalaisille monikansallisille yrityksille. Nohl tutki sim-korttien turva-aukkoja kahden vuoden ajan. Hänen tutkimustuloksensa on välitetty kännykkä- ja mobiilipalveluja tarjoaville operaattoreille sekä sim-korttien valmistajille."

      Sama uutinen The NY Timesin www-sivuilla:

      http://www.nytimes.com/2013/07/22/technology/encryption-flaw-makes-phones-possible-accomplices-in-theft.html?_r=0

      Käyttääkö tai käyttikö Saunalahti / Elisa heikompaa salausjärjestelmää, joka on altis laittomalle telesalakuuntelulle?

    • Moi Doktriini!

      Haavoittuvuus perustuu SIM-korttien hallinnassa käytettävän OTA-järjestelmän käyttämän vanhemman DES-salauksen heikkouksien hyödyntämiseen. Mediassa olleiden tietojen mukaan jotkut operaattorit käyttävät heikompaa salausta OTA-järjestelmissään. Elisa ja Saunalahti ovat hyödyntäneet OTA-järjestelmän käytön alusta alkaen uudempaa 3DES-salausta ja näin ollen nyt esitetty haavoittuvuus ei koske Elisan tai Saunalahden asiakkaita.

      Tomas / Saunalahden Palstatiimi
      http://palsta.saunalahti.fi

      • Doktriini

        Hei Saunalahti!

        Miksi poistitte alkuperäisen viestinne? Oliko siinä jotakin arkaluontoista?

        1. Mistä päivämäärästä lähtien Elisa ja Saunalahti ovat käyttäneet OTA-järjestelmissään 3DES-salausta DES-salauksen sijasta? Mistä sen tietää, että onko tämän keskusteluketjun aloittajalla - Pohjanmaalla asuvalla asiakkaallanne ja Pohjanmaan poliisin kanssa asianomistajana asioineella rikoksen uhrilla (jonka takia hänestä on rikollisen vastapuolen taholta tullut mahdollinen laittoman telesalakuuntelun uhri) - ollut SIM-kortissaan uudempi 3DES-salaus vai vanhempi DES-salaus? Miten Saunalahti voi todistaa, että kaikki asiakkaiden käytössä olevat SIM-kortit (100 %) ovat uudemmalla 3DES-salauksella?

        2. Eikö 3DES-salaus ole altis samanlaiselle tai samankaltaiselle hyväksikäytölle tai jollekin toiselle hyökkäystekniikalle, josta ei vielä ole uutisoitu (ole ollut lupaa uutisoida)? Miten Saunalahti voi todistaa asiakkailleen, että rikolliset eivät pysty asentamaan viruksia heidän puhelimiinsa 3DES-salatun SIM-kortin kautta?

        3. Onko uudempi 3DES-salaus käytössä Elisan ja Saunalahden kaikissa puhelinliittymissä / SIM-korteissa, mukaan lukien prepaid-liittymät? Jos näin on, mistä päivämäärästä lähtien näin on ollut?

        4. Jos tämän keskusteluketjun aloittajalla ei ole ollut laittomuuteen tai muuhun syyhyn perustuvaa telesalakuunteluongelmaa Saunalahden puhelinliittymässään, miksi Saunalahti ei suostunut yhteistyöhön asiakkaansa kanssa tai Pohjanmaan poliisin kanssa? Miksi Saunalahti tarjosi ko. asiakkaalle rahallista kompensaatiota salaamattomista puhelinyhteyksistä, mutta selvitystä salaamattomiin puhelinyhteyksiin ei annettu?

        5. Onko Viestintäviraston selvityspyyntöön annettu vastaus Elisan / Saunalahden taholta?

        Selvityspyyntö viestintäpalveluiden tietoturvallisuudesta:

        http://www.suomensotilas.fi/sites/default/files/pdfs-txts/tmp.pdf

        6. Voisiko Elisa / Saunalahti tehdä tästä asiasta jonkinlaisen lehdistötiedotteen? Uskoakseni tämä Pohjanmaan rikoksen uhrin laiton telesalakuuntelujuttu ja USA:n tietovuotajan paljastukset ovat paisuneet kohtuuttoman isoksi peikoksi - ihan faktatietojen pohjalta. Foorumeita lukiessa ei voi olla huomaamatta, että Suomen kansalaiset ovat menettäneet luottamuksensa mobiili- ja teleoperaattoreitaan kohtaan. Kuinka kukaan järkevä ihminen uskaltaa hoitaa yhtään mitään salassa pidettäviä yksityisasioitaan (poliisi-, pankki-, lääkäri-, lakimiesasiat, jne.) puhelimessa, jos jatkuvana pelkona on, että arkaluontoisia puhelinkeskusteluja saattaa kuunnella rikolliset tai muut (järjestäytyneet) tahot? Pelko laittomasta vakoilusta muodostuu viimeistään juuri silloin, kun esim. rikosasiassa vastaajana on sellainen varakas tai rikollinen taho, jolla on varaa maksaa asianomistajan eli kantajan yksityiselämän laittomasta vakoilusta. Kuinka voitte vakuuttaa maksaville (syyttömille) asiakkaillenne sen, että syytä huoleen - rikollisen / laittoman / moraalittoman / epäeettisen / epäoikeudenmukaisen vakoilun kohteeksi joutumisesta - ei ole?


      • Doktriini kirjoitti:

        Hei Saunalahti!

        Miksi poistitte alkuperäisen viestinne? Oliko siinä jotakin arkaluontoista?

        1. Mistä päivämäärästä lähtien Elisa ja Saunalahti ovat käyttäneet OTA-järjestelmissään 3DES-salausta DES-salauksen sijasta? Mistä sen tietää, että onko tämän keskusteluketjun aloittajalla - Pohjanmaalla asuvalla asiakkaallanne ja Pohjanmaan poliisin kanssa asianomistajana asioineella rikoksen uhrilla (jonka takia hänestä on rikollisen vastapuolen taholta tullut mahdollinen laittoman telesalakuuntelun uhri) - ollut SIM-kortissaan uudempi 3DES-salaus vai vanhempi DES-salaus? Miten Saunalahti voi todistaa, että kaikki asiakkaiden käytössä olevat SIM-kortit (100 %) ovat uudemmalla 3DES-salauksella?

        2. Eikö 3DES-salaus ole altis samanlaiselle tai samankaltaiselle hyväksikäytölle tai jollekin toiselle hyökkäystekniikalle, josta ei vielä ole uutisoitu (ole ollut lupaa uutisoida)? Miten Saunalahti voi todistaa asiakkailleen, että rikolliset eivät pysty asentamaan viruksia heidän puhelimiinsa 3DES-salatun SIM-kortin kautta?

        3. Onko uudempi 3DES-salaus käytössä Elisan ja Saunalahden kaikissa puhelinliittymissä / SIM-korteissa, mukaan lukien prepaid-liittymät? Jos näin on, mistä päivämäärästä lähtien näin on ollut?

        4. Jos tämän keskusteluketjun aloittajalla ei ole ollut laittomuuteen tai muuhun syyhyn perustuvaa telesalakuunteluongelmaa Saunalahden puhelinliittymässään, miksi Saunalahti ei suostunut yhteistyöhön asiakkaansa kanssa tai Pohjanmaan poliisin kanssa? Miksi Saunalahti tarjosi ko. asiakkaalle rahallista kompensaatiota salaamattomista puhelinyhteyksistä, mutta selvitystä salaamattomiin puhelinyhteyksiin ei annettu?

        5. Onko Viestintäviraston selvityspyyntöön annettu vastaus Elisan / Saunalahden taholta?

        Selvityspyyntö viestintäpalveluiden tietoturvallisuudesta:

        http://www.suomensotilas.fi/sites/default/files/pdfs-txts/tmp.pdf

        6. Voisiko Elisa / Saunalahti tehdä tästä asiasta jonkinlaisen lehdistötiedotteen? Uskoakseni tämä Pohjanmaan rikoksen uhrin laiton telesalakuuntelujuttu ja USA:n tietovuotajan paljastukset ovat paisuneet kohtuuttoman isoksi peikoksi - ihan faktatietojen pohjalta. Foorumeita lukiessa ei voi olla huomaamatta, että Suomen kansalaiset ovat menettäneet luottamuksensa mobiili- ja teleoperaattoreitaan kohtaan. Kuinka kukaan järkevä ihminen uskaltaa hoitaa yhtään mitään salassa pidettäviä yksityisasioitaan (poliisi-, pankki-, lääkäri-, lakimiesasiat, jne.) puhelimessa, jos jatkuvana pelkona on, että arkaluontoisia puhelinkeskusteluja saattaa kuunnella rikolliset tai muut (järjestäytyneet) tahot? Pelko laittomasta vakoilusta muodostuu viimeistään juuri silloin, kun esim. rikosasiassa vastaajana on sellainen varakas tai rikollinen taho, jolla on varaa maksaa asianomistajan eli kantajan yksityiselämän laittomasta vakoilusta. Kuinka voitte vakuuttaa maksaville (syyttömille) asiakkaillenne sen, että syytä huoleen - rikollisen / laittoman / moraalittoman / epäeettisen / epäoikeudenmukaisen vakoilun kohteeksi joutumisesta - ei ole?

        Me Elisalla olemme käyttäneet OTA-järjestelmän käytön alusta alkaen uudempaa 3DES-salausta ja näin ollen nyt esitetty haavoittuvuus ei koske liittymiämme (Elisa, Saunalahti, Kolumbus). Kortin iällä ei tässä yhteydessä ole merkitystä.

        Tarkempia selvityksiä jatketaan vielä meillä ja Viestintävirastossa, ja mikäli jotain asiakkaidemme liittymän turvallisuuden vaarantavaa käy ilmi, toimimme ehdottomasti.

        Noora / Saunalahden Palstatiimi
        http://palsta.saunalahti.fi


      • Doktriini
        palstatiimi kirjoitti:

        Me Elisalla olemme käyttäneet OTA-järjestelmän käytön alusta alkaen uudempaa 3DES-salausta ja näin ollen nyt esitetty haavoittuvuus ei koske liittymiämme (Elisa, Saunalahti, Kolumbus). Kortin iällä ei tässä yhteydessä ole merkitystä.

        Tarkempia selvityksiä jatketaan vielä meillä ja Viestintävirastossa, ja mikäli jotain asiakkaidemme liittymän turvallisuuden vaarantavaa käy ilmi, toimimme ehdottomasti.

        Noora / Saunalahden Palstatiimi
        http://palsta.saunalahti.fi

        Hei Elisa / Saunalahti,

        Miksi ette auttaneet asiakastanne, kun hän kyseli salaamattomista puhelinyhteyksistään? Miksi Saunalahti ei antanut selvitystä Pohjanmaan poliisille?

        Promotoiko Saunalahti sellaista käytäntöä, että asiakas joutuu (pakotetaan) kirjoittamaan salaamattomista puhelinyhteyksistään / laittomasta telesalakuuntelusta netissä, jolloin asiakas altistetaan julkisuudelle?

        Mielestäni on Elisan / Saunalahden taholta erittäin TÖRKEÄÄ, kun ette selvittäneet maksavalle asiakkaallenne (sekä poliisille) salaamattomien puhelinyhteyksien syytä. Asiakkaanne rikosasia huomioiden, hänen oikeusturvansa ja pahimmassa tapauksessa terveys ja henki on ollut vaarassa, jos asiakkaanne puheluita on salakuunnellut esim. potentiaalinen vaarallinen rikollinen taho. Ääriesimerkki: Mitä jos asiakkaanne puheluita kuunnellessa rikollinen taho agitoituu ja provosoituu, päättää tehdä siirron ja puheluiden sisällöstä riippuen voivat pahimmassa tapauksessa likvidoida vastustajansa, joka tekee poliisin kanssa yhteistyötä? Mielestäni tässä asiassa ei ole mistään pikkujutusta kyse.


      • Peräsuppomaa
        palstatiimi kirjoitti:

        Me Elisalla olemme käyttäneet OTA-järjestelmän käytön alusta alkaen uudempaa 3DES-salausta ja näin ollen nyt esitetty haavoittuvuus ei koske liittymiämme (Elisa, Saunalahti, Kolumbus). Kortin iällä ei tässä yhteydessä ole merkitystä.

        Tarkempia selvityksiä jatketaan vielä meillä ja Viestintävirastossa, ja mikäli jotain asiakkaidemme liittymän turvallisuuden vaarantavaa käy ilmi, toimimme ehdottomasti.

        Noora / Saunalahden Palstatiimi
        http://palsta.saunalahti.fi

        Suomessa on varsinaisia käänteisiä neropatteja töissä operaattoreilla, Viestintävirastossa, turvallisuusviranomaisissa ja muissa viranomaisissa, kun eivät pysy mobiililaitteiden turvallisuusasioissa mukana. Kaikki tärkeä tietoturvallisuuteen ja vakoiluun liittyvä tieto tulee ulkomailta, ja alunperin ulkomaisten uutistoimistojen kautta.

        Suomalaiset turvallisuustoimijat eivät varoita suomalaisia kännyköiden ym. mobiililaitteiden tietoturvapuutteista, -riskeistä ja -vaaroista, eivätkä siten kunnolla pidä huolta kansalaisten turvallisuudesta. Harmin paikka elää näin välinpitämättömässä yhteiskunnassa.

        O-ou - nyt löytyi keino kuunnella kenen tahansa kännykkäpuheluita:

        http://www.talouselama.fi/uutiset/oou nyt loytyi keino kuunnella kenen tahansa kannykkapuheluita/a2284201

        "Saksalaistutkijat ovat löytäneet globaalisti käytössä olevasta puhelinliikenteen ohjaamiseen käytettävästä SS7-signalointiverkosta rakennevikoja, joiden avulla hakkerit, vakoojat ja rikolliset voivat päästä käsiksi yksityisiin puheluihin ja tekstiviesteihin, kertoo Washington Post.

        1980-luvulla kehitettyä SS7:ää käytetään puhelinkeskusten väliseen merkinantoon, esiemerkiksi siis puhelujen yhdistämiseen paikasta toiseen.

        Rakenteet, jotka tutkijat ovat havainneet turvallisuusriskeiksi, on alun perin suunniteltu muihin tarkoituksiin - esimerkiksi pitämään puhelut yhteydessä, kun käyttäjät kaasuttavat moottoritiellä ja käytetty tukiasema vaihtuu.

        Vaikka puhelunvälittäjät ovat investoineet miljardeja dollareita uusimpaan 3G-teknologiaan, jonka myötä hakkeroinnin pitäisi olla vaikeampaa, nämä joutuvat silti käyttämään SS7:ää kommunikoimaan keskenään.

        Saksalaistutkijoiden löytämiä rakennevikoja voi siis käytännössä hyödyntää, vaikka puhelinverkossa käytettäisiin uusinta mahdollista suojausta, lehti kertoo. Tutkijoiden mukaan yksittäisen tukipisteen kautta voi hakkeroitua mihin vain matkapuhelinverkkoon ympäri maailman.

        "Vähän kuin sulkisit talon etuoven, mutta takaovi olisi sepposen selällään", Tobias Engel, yksi tutkijoista, sanoo lehdelle.

        Tutkijoiden mukaan hakkeroituminen onnistui jokaisessa yli 20 verkossa ympäri maailman, joissa sitä testattiin. He löysivät myös uusia tapoja jäljittää matkapuhelinten käyttäjien sijainteja SS7:n kautta.

        Julkisesti kerrotut turvallisuusaukot paljastuvat usein myöhemmin salaisten tiedustelupalveluiden jo pitkään hyödyntämiksi välineiksi, lehti kertoo. Tutkijat epäilevätkin, että tiedustelupalvelut ovat tutkineet SS7:n rakennevikoja kaikessa hiljaisuudessa.

        Puhelujen hakkerointi on ollut erityisen arka aihe Saksassa sen jälkeen, kun Edward Snowdenin vuotamista Yhdysvaltojen Kansallisen turvallisuusviraston NSA:n asiakirjoista selvisi, että Saksan liittokansleri Angela Merkel oli Yhdysvaltojen vakoilulistalla."


    • eljii

      jossain sanottiin että perus-DES piti poistua jo 2008

      (peruspulma taisi olla, että virheilmoituksessa eräät simmit lähettävät signaturen, jonka perusteella salausavaimen löytää rainbow-tablesta parissa minuutissa)

      nuo päivitys-piilotekstarit pitäisi sallia vain harvoista valtuutetuista osoitteista

      • Doktriini

        Laita evidenssiä. Missä kerrotaan niin ja minkä operaattorin kohdalla?


    • korruptio rehottaa

      http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/the-other-hacking-scandal-suppressed-report-reveals-that-law-firms-telecoms-giants-and-insurance-companies-routinely-hire-criminals-to-steal-rivals-information-8669148.html

      Lainaus:

      "Some of Britain’s most respected industries routinely employ criminals to hack, blag and steal personal information on business rivals and members of the public, according to a secret report leaked to The Independent.

      The Serious Organised Crime Agency (Soca) knew six years ago that law firms, telecoms giants and insurance were hiring private investigators to break the law and further their commercial interests, the report reveals, yet the agency did next to nothing to disrupt the unlawful trade.

      It is understood that one of the key hackers mentioned in the confidential Soca report admitted that 80 per cent of his client list was taken up by law firms, wealthy individuals and insurance companies. Only 20 per cent was attributed to the media, which was investigated by the Leveson Inquiry after widespread public revulsion following the phone-hacking scandal."

      Suomessa on varmasti täysin samanlainen tilanne, mutta sensuuri pelaa ja tabuja luodaan mediassa. Miksi Suomessa ei keskustella esim. siitä, että jotkut suuret yksityiset terveydenhuoltoalan yritykset vainoavat hoitovirheiden kohteiksi joutuneita asiakkaitaan? Ko. yritykset käyttävät monenlaisia laittomia keinoja reklamoivan "hankalan" asiakkaansa nujertamiseen. Yksityisetsivien ja rikollisten käyttäminen hankalien asiakkaiden pelotteluun, uhkailuun ja vakoiluun on Suomessakin arkipäiväistä toimintaa. Laiton telesalakuuntelu on ensimmäisiä asioita joita tehdään. Varmasti myös vakuutusyhtiöt syyllistyvät yhtälailla laittomaan toimintaan vakoillessaan korvauksia hakevia asiakkaitaan, yrityksenään paljastaa vakuutuspetoksia.

    • korruptio rehottaa

      Muista tämä AINA, että kun joudut napit vastakkain jonkun raharikkaan tahon tai rikollisen tahon kanssa, voit olla VARMA, että silloin mobiili- ja teleliikennettäsi laittomasti salakuunnellaan eli vakoillaan.

      Kertokaa, että kuinka ajankohtainen tämä Pohjanmaalla asuvan rikoksen uhriksi joutuneen henkilön laiton puhelinsalakuuntelu -juttu on?

      Lukekaa ja hämmästykää:

      70 miljoonaa puhelinkeskustelua tallennettu 30 päivän aikana (Julkaistu 22.10.2013 10:02): http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/10/22/ranska-vaatii-nyt-selitysta-nsan-70-miljoonan-puhelun-nauhoituksesta/201314658/66

      Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja: Puhelimen urkinta ei yllätä (Julkaistu 24.10.2013 17:00, päivitetty: 24.10.2013 20:41): http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288613189139.html

      Tutkija huipputason urkintakohusta: "Suomenkin kannattaa varautua" (Julkaistu 24.10.2013 20:38): http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288613240781.html

      Katainen: Vakoilu ei saa vaarantaa vapaakauppaa (Julkaistu 24.10.2013): http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/katainen-vakoilu-ei-saa-vaarantaa-vapaakauppaa-1.49627

      Asiantuntija: Vakoiltujen joukossa voi olla myös suomalaisia (Julkaistu 25.10.2013 07:48 päivitetty 07:50): http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2013/10/1823638/asiantuntija-vakoiltujen-joukossa-voi-olla-myos-suomalaisia

      EU-parlamentti lähettää valtuuskunnan selvittämään urkintaa (Julkaistu 25.10.2013 16:06): http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288613597483.html

      Asiantuntija tietoturvakohusta: Suomalaiset hakkerit pystyvät mihin vain (Julkaistu 25.10.2013 16:21): http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/asiantuntija-tietoturvakohusta-suomalaiset-hakkerit-pystyvat-mihin-vain

      Aihe, josta vaietaan: Puhelinkuuntelulle on laajat mahdollisuudet (Julkaistu 25.10.2013 20:10): http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1824072/aihe-josta-vaietaan-puhelinkuuntelulle-on-laajat-mahdollisuudet

      Urkinta meni liian pitkälle (Julkaistu 27.10.2013): http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/urkinta-meni-liian-pitkalle/646148/

    • asiaa tutkitaan

      EUROOPPA OTTAA VAKAVASTI KANSALAISIINSA KOHDISTUNEEN VAKOILUN JA ASIA TUTKITAAN.........vakoilu tutkitaan perin pohjin.........vakoilu tutkitaan........vakoilua tut...........vakoilu............vaaaaaaa.............HEI KATTOKAA TUKSUN TISSI VILAHTI

    • kettu

      poliisi määrää vaan omasta perse reijjästä ja siitä miten sieltä paska tulee... niin kun kuulet rätinää ja kaikua niin sano että sinulle tuli huume lasti mereltä ja olet haudannut sen paikkaan x ja lähdet kaivamaan sen ylös päivä ja kellonaika. sitten menet sinne paikkaan ja odotat tulevatko poliisit tai joku vakoilemaan sinua

      • 9+17

        tuosta oiskin hyvä lavastaa ihmisiä syylliseksi, kun veisivätkin ite sinne paikkaan x oikeasti jotain ja sinun puhelu todistais syyllisyytesi vielä


    • korruptio rehottaa

      VAKOILU-UUTISET PÄIVÄLTÄ 31.10.2013:

      Mitro Revon mitta täyttyi: "Euroopassa on syytä nousta barrikadeille": http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/16163-mitro-revon-mitta-tayttyi-euroopassa-on-syyta-nousta-barrikadeille

      Asiantuntija vakoilusta: "On hurjaa millaisia takaportteja on luotu": http://www.tekniikkatalous.fi/ict/asiantuntija vakoilusta quoton hurjaa millaisia takaportteja on luotuquot/a943666

      Yle: Urpilainen ei tiennyt ulkoministeriön vakoilusta: http://www.hs.fi/kotimaa/a1383192553395?jako=7826f57d8842f2113cc464ad8b085f0c

      Vakoiluskandaali: Ulkoministeriöllä tiedotustilaisuus: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013103117671380_uu.shtml

      Supo vahvistaa Ylelle: Ulkoministeriötä vakoiltiin: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63681-supo-vahvistaa-ylelle-ulkoministeriota-vakoiltiin

      Suojelupoliisi aloittanut esitutkinnan verkkovakoilusta: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/554778/Suojelupoliisi aloittanut esitutkinnan verkkovakoilusta

      Supo vahvistaa tutkivansa vakoilua: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201310310170908_uu.shtml

      Supo vahvistaa: UM joutunut laajan verkkovakoilun kohteeksi: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288615856372.html

      UM vahvistaa MTV3:lle: Tietoturvamurtoa on tutkittu: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288615852265.html

      Supo aloitti esitutkinnan verkkovakoilusta: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1826687/supo-aloitti-esitutkinnan-verkkovakoilusta

      Urpilainen kuuli ulkoministeriön vakoilusta Yleltä: http://yle.fi/uutiset/urpilainen_kuuli_ulkoministerion_vakoilusta_ylelta/6911390

      Tietoturvajohtaja varoittaa sinisilmäisyydestä: Kyberhyökkäys Suomeen ei yllätä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1826683/tietoturvajohtaja-varoittaa-sinisilmaisyydesta-kyberhyokkays-suomeen-ei-yllata

      MTV3: Ulkoministeriössä paljastunut laaja verkkovakoilu: http://www.kymensanomat.fi/Online/2013/10/31/MTV3: Ulkoministeriössä paljastunut laaja verkkovakoilu/2013316468302/4

      UM vahvistaa MTV3:lle: Tietoturvamurtoa on tutkittu: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1826680/um-vahvistaa-mtv3lle-tietoturvamurtoa-on-tutkittu

      Ulkoministeriössä hämmennys MTV3:n uutisesta – ”Viittaus on vakava”: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63680-ulkoministeriossa-hammennys-mtv3n-uutisesta-me-selvitamme-nyt

      MTV3: Suomen ulkoministeriö laajan verkkovakoilun kohteena vuosia: http://yle.fi/uutiset/mtv3_suomen_ulkoministerio_laajan_verkkovakoilun_kohteena_vuosia/6911225

      MTV3: Laaja verkkovakoilu ulkoministeriössä – ”Tätä on peitelty”: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194849602165/artikkeli/mtv3 laaja verkkovakoilu ulkoministeriossa tata on peitelty .html

      Supo tutkii verkkohyökkäystä ulkoministeriöön törkeänä vakoiluna: http://www.hs.fi/kotimaa/a1383191714911?jako=c8f04da93d63d4d7a5fe914d05628cd8

      MTV3: Ulkoministeriössä paljastunut laaja verkkovakoilu: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/554750/MTV3 Ulkoministeriossa paljastunut laaja verkkovakoilu

      MTV3: Suomen ulkoministeriö laajan verkkovakoilun kohteena vuosia: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1826649/mtv3-suomen-ulkoministerio-laajan-verkkovakoilun-kohteena-vuosia

    • ghost box

      Onko kukaan täällä koittanut selostaa sitä, että millä metodilla tämän keskusteluketjun aloittajaa on laittomasti salakuunneltu ja vakoiltu? Onko myöskään realistisia arvailuja siitä, että miksi Saunalahti ja Pohjanmaan poliisi olivat haluttomia tutkimaan konkreettista salakuunteluepäilyä?

      Liittyisikö ko. salakuuntelun toteutuksen mahdollisuus siihen, että jokaisessa puhelimessa on kaksi käyttöjärjestelmää, joista toinen on aukkoja täynnä ja mahdollistaa helpon vakoilun? Vai onko kyseessä jokin muu metodi, kuten valetukiasema, kun puhelut olivat (vahingossa) näkyvästi salaamattomia ja uhri pääsi laittoman salakuuntelun jäljille? Vai onko puhelut jollain toisella metodilla kaapattu tukiasemien välissä ja muutettu salaamattomiksi?

      Yllätys: jokaisessa puhelimessa on kaksi käyttöjärjestelmää - ja se toinen on reikäinen: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/yllatys jokaisessa puhelimessa on kaksi kayttojarjestelmaa ja se toinen on reikainen/a947502

      • Nirso lukutoukka

        On niin kovat totuudet ghost boxin viestissä, että peukuttaminen ei ole mahdollista. Menee nollille peukut, vaikka niitä on annettu monta.


    • Stasi valvoo
      • Stasi valvoo

        Kopioitu teksti ko. linkin takaa:

        "Stallman: Joka kännykässä on takaportti vakoojalle
        http://www.itviikko.fi/ihmiset-ja-ura/2014/02/12/stallman-joka-kannykassa-on-takaportti-vakoojalle/20142075/7

        "Kaikissa puhelimissa on takaportti, jolla puhelimeen voidaan huomaamatta asentaa vakoilusovelluksia, sanoo vapaiden ohjelmistojen kehittäjä Richard Stallman. Microsoftin Windowsia ja Applen käyttöjärjestelmiä hän kutsuu haittaohjelmiksi.

        Ohjelmistoguru Richard Stallmanin mukaan lähes kaikissa matkapuhelimissa on takaportti, jonka kautta niihin voi asentaa vakoiluohjelmia. Aukko löytyy Stallmanin mukaan kantataajuusprosessorin ohjelmistosta, jonka avulla puhelin kytkeytyy matkapuhelinverkkoon.

        Stallmanin mukaan takaportin käytön laajuudesta ei ole tietoa, mutta sitä on käytetty ainakin kerran. Hänen mukaansa tapaus mainitaan entisen brittidiplomaatin Craig Murrayn muistelmakirjassa Murder in Samarkand.

        – Takaportin kautta voi asentaa kuunteluohjelman, joka välittää kaikki keskustelut, samalla kun puhelin teeskentelee, ettei se tee niin, Stallman sanoo It-viikon haastattelussa.

        – Jos sammutat puhelimen, se teeskentelee sulkeutuvansa, mutta pysyy itse asiassa toiminnassa.

        Edes akun poistaminen ei välttämättä auta.

        – Joissakin laitteissa on useampi kuin yksi akku. On näkyvä akku, jonka voi poistaa, ja toinen akku, jota ei voi nähdä tai poistaa. Toissijainen akku pitää puhelimen toiminnassa jonkin aikaa, joten se kuuntelee sinua samalla.

        Lisäksi puhelimet voidaan paikantaa koko ajan matkapuhelinverkon avulla, vaikka gps-paikannus ei olisikaan päällä.

        – Mielestäni velvollisuuteni kansalaisena on tökätä sormella Isoveljeä silmään. Sen takia minulla ei ole puhelinta".


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11855337
        Yllätys: jokaisessa puhelimessa on kaksi käyttöjärjestelmää - ja se toinen on reikäinen

        Lainaukset: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/yllatys jokaisessa puhelimessa on kaksi kayttojarjestelmaa ja se toinen on reikainen/a947502

        "Monille saattaa tulla yllätyksenä se, että käytännössä jokaisessa mobiililaitteessa on kaksi käyttöjärjestelmää. Tutun Androidin, iOSin ja Windows Phonen lisäksi kaikkea radioaaltoihin liittyvää toimintaa valvoo oma järjestelmänsä, ja se on usein yllättävän reikäinen.

        Reaaliaikakäyttökäyttöjärjestelmä (rtos) sijaitsee laitteen varusohjelmistossa (firmware) ja sitä pyörittää kantataajuussuoritin. Käyttöjärjestelmä on hänen mukaansa aina siruvalmistajan omaa tuotantoa ja suljettu.

        Holwerdan mukaan ongelman muodostaa se että kantataajuussuorittimien ohjelmistoihin ei pääse helposti käsiksi eikä niitä siksi tunneta laajalti. Turvallisina pidetyissä ohjelmistoissa on hänen mukaansa myös lukuisia tietoturvariskejä."


      • Stasi valvoo
        Stasi valvoo kirjoitti:

        Kopioitu teksti ko. linkin takaa:

        "Stallman: Joka kännykässä on takaportti vakoojalle
        http://www.itviikko.fi/ihmiset-ja-ura/2014/02/12/stallman-joka-kannykassa-on-takaportti-vakoojalle/20142075/7

        "Kaikissa puhelimissa on takaportti, jolla puhelimeen voidaan huomaamatta asentaa vakoilusovelluksia, sanoo vapaiden ohjelmistojen kehittäjä Richard Stallman. Microsoftin Windowsia ja Applen käyttöjärjestelmiä hän kutsuu haittaohjelmiksi.

        Ohjelmistoguru Richard Stallmanin mukaan lähes kaikissa matkapuhelimissa on takaportti, jonka kautta niihin voi asentaa vakoiluohjelmia. Aukko löytyy Stallmanin mukaan kantataajuusprosessorin ohjelmistosta, jonka avulla puhelin kytkeytyy matkapuhelinverkkoon.

        Stallmanin mukaan takaportin käytön laajuudesta ei ole tietoa, mutta sitä on käytetty ainakin kerran. Hänen mukaansa tapaus mainitaan entisen brittidiplomaatin Craig Murrayn muistelmakirjassa Murder in Samarkand.

        – Takaportin kautta voi asentaa kuunteluohjelman, joka välittää kaikki keskustelut, samalla kun puhelin teeskentelee, ettei se tee niin, Stallman sanoo It-viikon haastattelussa.

        – Jos sammutat puhelimen, se teeskentelee sulkeutuvansa, mutta pysyy itse asiassa toiminnassa.

        Edes akun poistaminen ei välttämättä auta.

        – Joissakin laitteissa on useampi kuin yksi akku. On näkyvä akku, jonka voi poistaa, ja toinen akku, jota ei voi nähdä tai poistaa. Toissijainen akku pitää puhelimen toiminnassa jonkin aikaa, joten se kuuntelee sinua samalla.

        Lisäksi puhelimet voidaan paikantaa koko ajan matkapuhelinverkon avulla, vaikka gps-paikannus ei olisikaan päällä.

        – Mielestäni velvollisuuteni kansalaisena on tökätä sormella Isoveljeä silmään. Sen takia minulla ei ole puhelinta".


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11855337
        Yllätys: jokaisessa puhelimessa on kaksi käyttöjärjestelmää - ja se toinen on reikäinen

        Lainaukset: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/yllatys jokaisessa puhelimessa on kaksi kayttojarjestelmaa ja se toinen on reikainen/a947502

        "Monille saattaa tulla yllätyksenä se, että käytännössä jokaisessa mobiililaitteessa on kaksi käyttöjärjestelmää. Tutun Androidin, iOSin ja Windows Phonen lisäksi kaikkea radioaaltoihin liittyvää toimintaa valvoo oma järjestelmänsä, ja se on usein yllättävän reikäinen.

        Reaaliaikakäyttökäyttöjärjestelmä (rtos) sijaitsee laitteen varusohjelmistossa (firmware) ja sitä pyörittää kantataajuussuoritin. Käyttöjärjestelmä on hänen mukaansa aina siruvalmistajan omaa tuotantoa ja suljettu.

        Holwerdan mukaan ongelman muodostaa se että kantataajuussuorittimien ohjelmistoihin ei pääse helposti käsiksi eikä niitä siksi tunneta laajalti. Turvallisina pidetyissä ohjelmistoissa on hänen mukaansa myös lukuisia tietoturvariskejä."

        On ilmiselvää, että vakavien rikosten uhreja laittomasti telesalakuunnellaan Suomessa.

        Tämän ketjun aloittajan, Pohjanmaan rikoksen uhrin salakuuntelujupakka on varoittava esimerkki. Vaikka eläisit täysin nuhteetonta elämää, joutuessasi vakavan rikoksen uhriksi, jonka toteuttajana on voimakas taho, joudut epämiellyttävän kiinnostuksen kohteeksi ja sinua nuhteetonta kansalaista tullaan kohtelemaan kuin rikollista. Ja vain sen vuoksi, että rikollinen salaseuralainen tai raharikas taho tms. saadaan pois rikospinteestä.

        Voi vain kysyä, että kuinka syvällä suomalaiset mobiili- ja teleoperaattorit ovat (tarkoituksellisesti) tässä kansainvälisessä vakoiluskandaalin suossa?


    • Sano Jaska

      Kyllä salakuuntelussa linjalle tulee risahduksia, mikäli Uutisvuodon Tervoa on uskominen. Ja miksi emme uskoisi. Tervon lainaus Soneran TV-mainoksesta:
      "SONERA MAKES THINGS KLIK."

      Sasi meni saunaan, pisti laukun naulaa.
      Stasi tuli saunasta otti laukun naulasta.

      - Ja vielä: Eräs näistä kommentoijista tiesi, että nykytekniikalla voidaan kuunnella GSM- ja älypuhelimien mikrofoneja. - Mitä kuuntelemista siinä mikrofonissa on.
      Tuntuu olevan jo metatietoa: kuuntelun kuuntelua.

    • Data is purgatory

      Viestintävirasto selvittää kännyköiden tietoturvallisuutta:

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014022318066241_uu.shtml

      "Viestintävirasto on pyytänyt Nokialta ja muilta keskeisiltä Suomessa toimivilta valmistajilta vakuutusta tietojärjestelmissä käytettävien laitteiden tietoturvallisuudesta.

      Virasto kertoo tiedotteessaan, että tarkoituksena on kerätä laitteiden turvallisuusarvioinnissa hyödynnettävää tietoa. Helsingin Sanomat uutisoi tänään, että Nokian Lumia-käyttöjärjestelmä välittää runsaasti käyttäjän yksityisiä tietoja Yhdysvaltoihin.

      Viestintävirasto arvioi esimerkiksi valtionhallinnon käyttämien laitteiden turvallisuutta.

      Pyyntö lähetettiin Insta DefSecille, LM Ericssonille, Nokia Siemens Networksille, Nokialle ja Stonesoftille. Insta DefSec ja Stonesoft antoivat vakuutuksen kesäkuussa. LM Ericssonin, Nokian ja Nokia Siemens Networksin vakuutuspyyntö rajattiin jatkokeskustelujen jälkeen suomalaisille myytäviin tuotteisiin. Sen jälkeen myös nämä yritykset antoivat pyydetyn vakuutuksen.

      Viime vuoden lopulla Viestintävirasto lähetti vakuutuspyynnön myös Jollalle. Asian käsittely on vielä kesken.

      Viestintävirasto jatkaa laitteiden tietoturvallisuuden arviointia ja kertoo tiedottavansa tuloksista sen valmistuttua.

      STT"

    • You vs Spy vs Police

      Lukijat, ajatuksianne tästä uudesta vakoiluskandaaliuutisoinnista?


      Nokian Lumia-puhelin vuotaa tietoja ulkomaille:

      http://www.hs.fi/sunnuntai/Nokian Lumia-puhelin vuotaa tietoja ulkomaille/a1393046974949

      HS:n testissä Lumia otti yhteyttä Yhdysvaltoihin:

      http://www.hs.fi/sunnuntai/HSn testissä Lumia otti yhteyttä Yhdysvaltoihin/a1393047541358

      HS: Nokian Lumia-puhelimet vuotavat tietoja ulkomaille:

      http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2014/02/23/hs_nokian_lumia-puhelimet_vuotavat_tietoja_ulkomaille

      HS: Lumiat vuotavat tietoja Yhdysvaltoihin - Yhtiö ollut hiljaa:

      http://www.talouselama.fi/uutiset/hs lumiat vuotavat tietoja yhdysvaltoihin yhtio ollut hiljaa/a2234012

      HS: Lumiat vuotavat tietoja Yhdysvaltoihin:

      http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194878223086/artikkeli/hs lumiat vuotavat tietoja yhdysvaltoihin.html

      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/599349/HS Lumiat vuotavat tietoja Yhdysvaltoihin

      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs--lumiat-vuotavat-tietoja-yhdysvaltoihin-/2819830

      http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288657724513.html

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014022318065915_uu.shtml

      HS: Poliisi pyytänyt Nokialta tietoja ilman oikeuden lupaa:

      http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/02/23/hs-poliisi-pyytanyt-nokialta-tietoja-ilman-oikeuden-lupaa/20142654/12

      HS: Paatero selvityttää Nokian ja poliisin tietovaihdon:

      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs--paatero-selvityttaa-nokian-ja-poliisin-tietovaihdon-/2820522

      Viestintävirasto selvittää kännyköiden tietoturvallisuutta:

      http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/44354-viestintavirasto-selvittaa-kannykoiden-tietoturvallisuutta

      http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/02/23/viestintavirasto-selvittaa-kannykoiden-tietoturvallisuutta

      http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288657817290.html

    • Kärsinyt

      Mihin on tämä keskustelu jäänyt?

      • Vastaus kaikkeen!

        Jälkeen!

        Mut joo… liputti mullakin lukkoa välillä mutta en välittänyt kuten en ole muutenkaan välittänyt niistä maailman ihannimmista psykologisista keinoista ja menetelmistä.

        Nyt ymmärrän että kysymys on vain kontrollista ja tarve on pitää ihmiset sairaina, eläkkeellä, vankilassa, oman pään vankina… Suomi tarvitsee holhousta sillä muuten työt karkaavat ulkomaille. Tästä tässä kaikessa on oikeasti kysymys!


    • DDR-salakuuntelu

      VALETUKIASEMAT - Suomen suurin turvallisuusuhka:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13112223

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13112220

      Nyt Norjassa on tismalleen sama tilanne kuin Suomessa Pohjanmaalla oli jo vuonna 2012.

      Eikö olekin erikoista, että Pohjanmaan poliisi ei puuttunut syyttömän kansalaisen laittomaan puhelinsalakuunteluun, vaan asianmukaisen tutkinnan sijasta rikostutkija oli jatkuvasti sairaslomilla? Kertooko se Pohjanmaan rikospoliisin heikosta tasosta?

      Norjan turvallisuuspoliisi: Vieraan valtion tukiasema ei yllättäisi:

      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014121318925965_ul.shtml

      "Norjan turvallisuuspoliisi PST:n päällikön mukaan ei olisi yleisesti ottaen yllättävää, jos yksi tai useampi vieras valtio olisi valetukiasemien takana Norjassa."

    • TERROR DANGER

      Supo: Muut valtiot salakuunnelleet matkapuhelimia Suomessa:

      http://yle.fi/uutiset/supo_muut_valtiot_salakuunnelleet_matkapuhelimia_suomessa/7699031

      "Aiemmin on kerrottu, että Ruotsissa ja Norjassa epäillään vakoilua valetukiasemien avulla.

      Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia valetukiasemien avulla.

      – Suomeen ja suomalaisiin kohdistuu jatkuvasti ulkovaltojen tiedustelua. Siinä hyödynnetään lukuisia teknisiä menetelmiä, joita käytetään muun muassa puhelinten ja puhelinliikenteen seuraamiseen. Tietojemme mukaan keinovalikoimaan kuuluvat myös niin sanotut valetukiasemat, suojelupoliisin viestintäjohtaja Jyri Rantala kertoo Yle Uutisille.

      Supo ei kuitenkaan halua kertoa, missä tätä tapahtuu, eikä avata tarkemmin erilaisia teknisiä ratkaisuja. Supo ei myöskään kerro, ketä se epäilee vakoilusta.

      – Siitä valitettavasti en pysty antamaan tarkempia tietoja. Jos me paljastaisimme yksityiskohtaisia tietoja siitä, mitä me tiedämme tahoista, jotka mahdollisesti ovat tiedustelun takana, tai näistä teknisistä menetelmistä, niin samalla paljastaisimme omat tietomme ja menetelmämme vastapuolelle. Se auttaisi vastapuolta pääsemään päämääriinsä. Sitä viimeksi toivomme, Rantala sanoo.

      Hän huomauttaa, että Suomen valtion hallinnossa on paljon tietoa, joka liittyy EU-politiikkaan, puolustuspolitiikkaan, tuleviin vaaleihin, yritysten huipputekniikkaan ja keksintöihin.

      – Suojelupoliisi on kauan painottanut, että matkapuhelimia ei yleensä pitäisi käyttää herkistä tai salaisista aiheista puhumiseen. Se on paras tapa välttää riskejä. Pitää olla tietoinen siitä, että joku muu voi tietämättäsi saada tietoa asioista, jotka jaat matkapuhelimessa."

      3G:n salaus murrettu - Älä käytä kännykkää:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13126506

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13126485

      VALETUKIASEMAT - Suomen suurin turvallisuusuhka:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13112223

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13112220

      DDR-SUOMI: Vainottujen ja kidutettujen maa:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13112658

    • TERROR DANGER

      Supo Ylelle: Ulkomaisten valtioiden valetukiasemia myös Suomessa:

      http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Supo_matkapuhelimet-29703

      Yle: Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia:

      http://www.kymensanomat.fi/Online/2014/12/19/Yle: Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia/2014318389297/4

      Yle: Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia:

      http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/63505-yle-myos-suomessa-on-salakuunneltu-matkapuhelimia

      Yle: Puhelimia on salakuunneltu Suomessakin:

      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yle-myos-suomessa-salakuunneltu-puhelimia/4624392

      Supo myöntää Ylelle: Suomessakin salakuunneltu valetukiasemien avulla:

      http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194948769214/artikkeli/supo myontaa ylelle suomessakin salakuunneltu valetukiasemien avulla.html

      Yle: Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia:

      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/714154/Yle Myos Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia

      Yle: Vieraat vallat kuunnelleet puheluita Suomessa:

      http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1418956273838.html

      Yle: Valtiot salakuunnelleet puhelimia myös Suomessa:

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014121918941596_uu.shtml

      Yle: Myös Suomessa on salakuunneltu matkapuhelimia:

      http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/12/19/yle-myos-suomessa-on-salakuunneltu-matkapuhelimia

      Supo: Muut valtiot salakuunnelleet matkapuhelimia Suomessa:

      http://yle.fi/uutiset/supo_muut_valtiot_salakuunnelleet_matkapuhelimia_suomessa/7699031

    • Koodit totuudelle

      Jos Turkissa poliisi ja tiedusteluviranomaiset laittomasti salakuuntelee liikemiehiä, poliitikkoja ja virkamiehiä, miksi kummassa se ei olisi Suomessa Suomen poliisin taholta myös mahdollista? Ai niin joo, Suomen poliisissa on töissä pelkästään epärehellisyyteen kykenemättömiä androideja, joiden moraalikoodi-, eettisyys- ja lainnoudattamisasetukset on säädetty siten, että moraalittomuutta, epäeettisyyttä ja laittomuuksia ei ikinä edes vahingossa tapahdu poliisin taholta. Koko Aarnio-jupakkakin on vain median keksimä saippuasarja!

      Kymmeniä poliiseja pidätettiin Turkissa, epäillään maan johdon salakuuntelusta:

      http://yle.fi/uutiset/kymmenia_poliiseja_pidatettiin_turkissa_epaillaan_maan_johdon_salakuuntelusta/7721226

      "Tuhansia saarnaaja Fethullah Gülenin seuraajia on erotettu poliisista ja oikeuslaitoksesta. Ratsioista kertoi jälleen jo etukäteen Twitter-tili Fuat Avni.

      Turkissa on pidätetty yli 30 poliisia, kertovat maan viranomaiset. Poliisi on tehnyt jälleen ratsiota useilla paikkakunnilla lähinnä Itä- ja Kaakkois-Turkissa. Pidätettyjä poliiseja epäillään liikemiesten, poliitikkojen ja virkamiesten salakuuntelusta, kertoo Anadolu-uutistoimisto.

      Ratsioiden kohteena oli lähinnä tiedusteluviranomaisia. Yllätystarkastuksia on tehty heinäkuusta lähtien. Perjantaina oikeus alkoi käsitellä 13 epäillyn tapausta. Heidän epäillään asentaneen salakuuntelulaitteita, joilla olisi seurattu silloista pääministeriä Recep Tayyip Erdoğania.

      Nykyinen presidentti Erdoğan syyttää Yhdysvalloissa asuvan hengenmiehen Fethullah Gülenin keksineen korruptioskandaalin, joka on käynyt ilmi äänitteistä, jotka on saatu salakuuntelulla. Tuhansia Gülenin kannattajia on erotettu poliisin ja oikeuslaitoksen palveluksesta. Joulukuussa ratsioita tehtiin Gülenin liittolaisina pidettyihin tiedotusvälineisiin. Länsimaat arvostelivat Turkkia sananvapauden rajoittamisesta.

      Kuten aiemmistakin ratsioista, myös tuoreimman operaation yksityiskohdista kerrottiin jo ennen ratsioita salaperäisellä Twitter-tilillä. Turkissa spekuloidaan edelleen, kuka oikein on Fuat Avnin Twitter-profiilin takana."

    • Tutkittua

      Suomen kansalaiten perusoikeudet on heitetty romukoppaan jo silloin kun vapaamuurarit saivat suomessakin kaiken vallan.On kummallista ettei tätä rikollisjärjestöä vastusteta aktiivisemmin.Heitähän on soluttautunut jo liki kaikkiin tärkeimpiin paikkoihin,jopa luterilaiseen kirkkoon,jossa heitä on paljon.Se taas ei ole kummallista (Kristuksen vihollisille)- Heitä on korkeilla paikoilla myös poliisissa.Kaikkein vähiten voi luottaa politiikkoihin.

    • WholeLotOnPhone

      En jaksanut lukea kaikkia saamiasi vastauksia, mutta poliisilta sain tarpeeseeni tällaisen tiedon. Kuunnella voi poliisin ja operaattorin lisäksi myös psykiatrinen sairaala. Siinä tapauksessa linjalla voi olla paljonkin eri ihmisiä samaanaikaan. Psykiatrin puhelimella, jonka teknistä toimintaperiaatetta en tunne, voi sulkea osan keskustelijoista ulkopuolelle. Silloin et kuule kaikkia heistä yhtáikaa, eivätkä he sinua. Puhelimen ylläpitäjä siis päättää, ketkä kuulevat toisiaan. En tiedä, missä tapauksessa sitä voi käyttää. Silti kokemuksesta voin kertoa, että se pätkii puheluja ja vaihtaa numeroita, joihin soitat. Käytännössä sotkee koko viestiliikenteen. Itse yrittäisin tarpeettomassa tilanteessa edelleen käyntiä poliisin luona ja tekisin sen, jotta muut ihmiset eivät joutuisi asian kanssa ongelmiin. Osa psykiatreista saattaa luulla, ettei rikkeestä jää kiinni.

    • Vainottupitkään

      Minulla vastaavanlainen tilanne sekä puhelimessa että tietokoneessa joka on ollut saunalahden kuuntelussa ja etähallinnassa jo puolitoista vuotta.Skannaustulokset ovat usein generoituja ja valheelliisia sivustoja on luotu esim.fb-sivu ilmoitti ettei tämä ole facebook se on vain luotu kulissi ,näköisversio.tekstiviestit ja yhteyshenkilöni ovat hävinneet ihmeellisesti puhelimestani.Kone ilmoitti kahdella viimeisellä skannnaukslla (eri skannereilla) että vakoilu on Saunalahdelle.Kolmannen osapuolen ollessa mukana ,etähallinnan kanssa en saa mitään kansioita avattua sillä asetukset ovat estetty,windows on kytketty pois päältä kaikki ajurit ovat vaihdettu,kotonani on käyty shköpäätaululle asentamassa toinen vikavirtakytkin ja oikea sekä tämä toinen ovat molemmat kytketty nurin päin ,jos ne ovat oikeassa asennossa ei tule valoja eikä pesukone toimi jne..olin viikon pois ja taas oli käyty ja oli tapahtunut massiivinen oikosulku ja vasta uusimani lamput olivat kaikki palaneet sekä paikat tongittu!Samat asiat kuten yllämainitussa tekstissä puhelujen aikana eli salaamaton yhtey sekä koneella että puhelimessa,katkotaan kesken puhelun useita kertoja ,rätinää,kohinaa äänet ei kuulu jne..kaikki mitä mainittiin.Soitin asiakaspalveluun ja sieltä yhdistivät tekniseen palveluun ja kohta sanottiiin ettei sinne kannata nyt yrittää soitella koska on kova ruuhka tänään ja huomenna.!?asiakaspalvelusa oltiin aluksi ystävällisiä mutta pian muuttui ääni kellossa kun ei saanut lupaa yhdistää minua tekniseen palveluun,muuttui tylyksi ja halusi heti katkaista puhelun.Sanoi vielä että ehkä vika ratkeaa itsestään ,soittele joskus jos ei ratkea.Minun ei annettu lähettää ainoatakaan tekstiviestiä vaikka aiemmin samalla liittymällä oli voinut lähettää,puheaikaa oli ja mitään vikaa ei olisi pitänyt olla.Tämä tietokonehakkerointi ja vakoiluohjelmat joita tähän on ajettu ovatkin jo ihan toinen juttu ja tein asiasta rikosilmoituksen ,jot ei alettu tutkimaan, resursssien puutteessa, vastattiin.Itsellä myös viranomaistahon kanssa eräs juttu jossa mukana poliisiylijohtajan poika ja he sitten ilmeisesti päättivät ottaa asian henkilökohtaisesti omiin käsiiinsä.Kanioita on tuhottu joihin olen tallentanut skannaustuloksia.Ja uskovana ihmisenä säikähdin kansion nimeä jossa luki dirty pictures!!! en ole ladannut mitään kuvia netistä saati sitten likaisia ilmeisesti seksiin liittyviä ..!?en saa kansiota avattua asetuksien ollessa toisten hallinnassa ja yritetäänköhän tässä nyt mustamaalata minua ja rajummalla kädellä,pelkään pahoin!Vastassa kun on liian kovat luut joten mistä apua työttömälle ,köyhälle pienelle ihmiselle!?

    • jatkoaedelliselle

      vielä selvennykseksi että tämä poliisiylijohtajan poika pohjoissuomesta on riidastamme tehnyt rikosilmoituksen 1,5v sitten(suusanallisesta) ja veti hyvin nopeasdtiilmoituksen syytteen pois,sillä päättivät sittenin ottaa asiat omiin käsiinsä jotka eivät toimi rehellisesti vaan alkoivat jatkuvat vainoamisen j kiusaamisen ,samat ihmiset alkoivat seurata minua hiljaa autollaperässä ajaen ,kun pysähdyin ,auto pysähtyi,Tyttäreni ja minun päälle yritettiin viime kesänä ajaa viikon sisällä 2 eri kertaa tai se oli pelottelua mutta molemmilla kerroilla autot osuivat (hipoivat)eli ei ruumiillisia vammoja.tein niistäkin rikosilmoituksen mutta eivät osanneet sanoa mitään ja koska en osannut kertoa tekijöitä nimeltä tutkinta lopetettiin samantien.Myös tyttäreni puhelin ja kone ovat etähallinnassa .Asetukset eivät toimi,mitään kansiota ei voi avata eikä lukea ,toimintoja ei voi kytkeä päälle eikä pois.Olen omistanut tietokoneita reilut 10vuotta ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa eikä myöskään puhelimien joita käytössä 20vuotta!

    • Anonyymi

      kaikki on lähtenyt altair mikron esi isistä.koko diki aika on pelkkää hakkerointia.eli kokeilua mitä dikipiireillä voi tehdä.teekkareitten porno jäynät ja kokeitten tulosten pöllinnät.se gsm algoritmin huononnus oli usan vaatimus niinkuinecholon tiedonkeruu. snouden js kimdotcom ratsia.eli usalle annettiin valtuudet kaikkea vakoilla kun internetti kuulemma on usa kansallisen turvallisuuden uhka. sitten vähäisin onkin venäjä kiina. jota usa kovasti pelkää. eli suurin osa on usan tietoliikenne netti firmoja jotka cialle nsalle raportoi ja fbille.. joten meidän omat säpön kanssa ovat pilipali porukkaa. loput on dikkitaalisen data heijjatumis säröä ukkosen aiheuttamaa ja kosteus vikoja.linkkien kaapeitten vuotoa. jristimodulaatioo jos on tv uhf lähetin taikka ula lähetin max 500kw. lout laitevikoja ja isojen uhf lähettimien rf tehosta tulleita kaiku taas voi tulla dikitaali sinkun heijjastumisesta vertaa diki telekun häiriöhin on samaa taajuus aluetta liki. joka metalli esine heijjastaa ja vuoret tulee drop outtia se aikaa viive riukkoo audion. eli suurin osa on paikastakiinni ja onko kuiva kuuma päivä lumi sade vesi sade. nekin .uhf taajuus on sellanen 500-1200mhz alueella ja korkeemmilla kuten sateliitti tv.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1746
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1272
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1233
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1136
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1127
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      590
      1094
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      934
    Aihe