Yli 3kymppisten holhoaminen

mustbemama

Nyt rupesi sen verran risomaan, että ajattelin purkaa tänne ajatuksiani, jospa joku anoppi/appiukko osaa valottaa omaa näkemystään.

Ollaan siis yli 3kymppinen pariskunta, oltu vuosia yhdessä, ostettu talot ja autot, tehty niitä lapsiakin. Vasta nyt tajusin, miksi en oikein jaksa appivanhempiani enkä toisaalta omianikaan enää. Meitä holhotaan. Vanhempamme tulevat meille kuin kotiinsa, ruokakassit väärällään, lapsille tietysti lahjoja. Anoppi siivoaa ja komentaa lapsiamme kuin omiaan, huseeraa ja häärää kuin omassa kodissaan. Mieheni on hänen ainoa lapsensa, ehkä hän koittaa nyt kompensoida jotain?? Hän ei ole ollut poikansa kanssa lapsena, joutunut olemaan työelämässä kun lapsen isän kanssa elämä ei sujunutkaan.

Oikeastaan raivostuttavinta tässä on se, ettei anoppi edes ymmärrä tekevänsä väärin. Hänestä on hyvin luonnollista ottaa äidin rooli, kun hän meille tulee. Ja minä olen ollut niin tossukka, etten ole sanonut paljon vastaan. Olen ollut hiljaa ja nyrpistellyt. Mutta en enää. Nyt loppui paapominen. Ja ukko saa ruveta ottamaan vastuuta perheestään.

Herääkö ajatuksia?

16

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jmh2

      voi voi. Mä ottaisin mielelläni tuollaisen anopin meille kerran viikossa kylään ruokakassin kanssa hoitamaan lapsia. Itse vetäytyisin päiväunille jonkun hyvän kirjan kanssa tai lähtisin lenkille tms.
      En nyt joka päivä kaipaa "holhoamista", mutta kerran viikossa olis sopiva tahti. Kaipaa se aikuinenkin huolenpitoa. Ja sä voit myöhemmin "holhota" anoppia sitten vastavuoroisesti, kun se on vanha ja kaipaa kerran viikossa vähän seuraa ja leivokset lähikaupasta...
      en kutsuisi tuota"holhoamiseksi" vaan ihmisten väliseksi yhteiseloksi, josta iso osa meistä ihmisistä nauttii ...

    • aegahah

      No, en sitten tiedä, mutta kuullostaa siltä että anoppi varmaan kaipaa niitä omia emännän aikojaan? Joskus kun kuuntelee noiden vanhempien ihmisien juttuja, niin he tuntevat itsensä vanhemmiten monta kertaa aika tarpeettomiksi, joten oliskoan tein kohdalla niin että anoppis saa edes sen pienen hetken teillä käyessä tuntea itsensä tarpeelliseksi? ... no, spekulointia tuo vaan on.

      Mut voithan sä kääntää ton asian niinkin, että sillon sulla on omaa aikaa itselläsi, ei tartte laitella ruokaa, emännöidä tai siivota.. jne.. varaa aika itelles jostain kauneusoitolasta tai käy hieronnassa... toihan olis vähän niinkun anopin maksama reissu.. meinaan vaan että anoppi toi ruoat, joten ruokarahat säästyi ja sinä voit käyttää ne sun omaan hemmotteluun ;D

      Mutta jos sua itseäs riipii se että anoppi häärää tein kotona, niin sinä olet itse aikuinen ihminen, ja varmasti osaat itsekkin asiasta kauniisti puhua!!

      Anteeksi, mutta en ihan oikeasti ymmärrä sitä miksi aikuiset ihmiset eivät osaa itse hoitaa ongelmiaan, vaan siihen pitää repiä toinen ihminen sitä hoitamaan.

    • ota rennosti

      Minäkin koin tuon nuorempana ongelmaksi, nyttemmin olen antanut kaikkien halukkaiden häärätä ihan vapaasti. Pääsenpä itse vähemmällä ja häärääjä kai sitten saa siitä itse jotain. Jos kerran on hankittu ne talot, autot ja lapset niin luulisi että olet jo saanut näytettyä sekä itsellesi että maailmalle että pärjäät itsenäisestikin ja on ihan varaa ottaa vähän rennomminkin sen "murkkuiän" jälkeen. Ei muuta kun nojaa taapäin ja nauti menosta niin kauan kuin sitä jatkuu. Vanhuksina äidit ja anopit ei jaksa enää paljoa autella.

    • ap. vastaa

      Siis vieraileeko teillä muillakin anoppi ja muu suku niin, että tulevat kuin kotiinsa ja saattaa viipyä viikonkin??? Ja tosiaan huseeraavat miten haluavat? Ja se on teistä ok? Mä kyllä olisin kiitollinen siitä yhdestä vapaapäivästä, jolloin voisin rauhassa tosiaan tehdä omia hommia, mutta jos tullaan ja asutaan kuin kotonaan pitkiäkin aikoja, sitä mä en tajua...

      Anoppi saattaa oma-alotteisesti siivota kaappeja, vaihtaa huonekalujen paikkaa, ym. Eikä tajua, jos asiasta mainitsen.

      • kohtalotoveri1

        No ei todellakaan vieraile, nyt eikä tulevaisuudessa!
        Kotimme on perheeni, ei mikään suvun mustalaisleiri.

        Pistä suvulle ja miehellesi rajat!

        Sisua se tosin vaatii, mutta kannattaa.


      • sovussa mielellään

        Kohtuullisessa määrin varmaan olisi mukavaa,mutta mihin sen rajan vetää?Oma äitini aikoinaan tuli ja rupesi haukkumaan tekemättömistä töistä ja siivoilemaan siinä samalla.Ei siis näin.Sanoin joskus että en minäkään tule sinun kotiisi haukkumaan ja tekemään hommia oman mieleni mukaan.Loukkaantui tietenkin ja sanoi ,että voisit tulla,jos olisi jotain arvosteltavaa.Sanoin,että en tulisi,vaikka oilsikin,koska se on sinun kotisi ja sinä siellä määräät.
        Nykyään on niin vanha jo,että ei siivoile.Vanha anoppini sanoi,että tyttärensä oli käynyt siivoilemassa hänen kaappejaan ja heitellyt mielestään turhia tavaroita roskiin.Kysyi,käynkö minä siivoamassa äitini kaappeja.Sanoin,etten ole käynyt,enkä käy.Äitini ei siitä ilahtuisi,muissa asioissa voisin auttaa,mutta ei voi joka paikkaan tunkeutua ilman toisen lupaa.
        Joskus,jos saan leipomasinnostuksen kyselen,jos lasteni perheille sopii,niin voin leipoa pakastimeen heille jotakin,kun täällä jo kulutus on niin pientä.Jos haluavat,niin vien,jos ei ole tarvetta,en vie.


    • nyrkki-ismo

      Minusta olis hienoa jos joku tulis siivoamaan, lapsiperheessä kun tuppaa kotona aina olemaan sotkua vaikka kuin yrittäisi pitää kaiken järjstyksessä.

      Ja omat ruokakassit olisivat myös tervetulleita ja lahjat lapsille.

      Eikö tuo ole vain hyvä juttu, ottaa itse rennosti ja antaa anopin hääriä keittiössä? Minä en vaan mitenkään käsitä sitä että kun tulee vieraita, joidenkin on aivan pakko hoitaa aivan kaikki itse ja sitten jälkikäteen valitetaan kun kaikki hommat kaatui taas yhdelle ihmiselle...

      • höh höh

        Siis viikonkin putkeen? Älä nyt viitsi, iso mies.


    • hyvin toimii

      Ei siinä muu auta kuin sanoa ystävällisesti, mutta suoraan, että yksi yö vierailua riittää ja että minusta ei ole oikein kiva, että siivotaan ja availlaan kaappeja ilman lupaa. Saattavat ensin loukkaantua, mutta hetken ajateltuaan ehkä ymmärtävät?

      Itse jouduin tekemään saman äidilleni. Hän ymmärsi asian oikein hyvin. Nykyisin hän kysyy, voiko tehdä jotakin, koska ei osaa olla toimettomana, jolloin annan hänelle työlistan ;)

    • jukkis53

      no teillä monella se anoppi asuu kuitenkin muualla.. kaveri osti vaimonsa kanssa muutama vuosi sitten paritalon puolikkaan.. no nyt ostivat sitten sen toisen puolen myös kun tuli myyntiin.. niin kaverin vaimohan etsi siihen sitten vuokralaisen... oman äitinsä.. minä kun kuulin siitä niin onnittelin kaveria "hyvästä" asukasvalinnasta :) no siitä kuulemma se hyvä että lapsille on hoitopaikka lähellä... mutta siihen se sitten taitaakin jäädä... itse en ainakaan haluais että anoppini/appeni taikka omat vanhempani asuisivat seinän takana...

    • kysymys aloittajalle

      jos tämä anoppi olisikin oma äitisi, hyväksyisitkö hänet sitten?
      Monta kertaa naiset eivät voi sietää anoppia kodissaan hääräämässä, mutta oman äitinsä kylläkin. Mies ei saa tuoda äitiään omaan kotiinsa, mutta miehen pitää sietää anoppiaan ?
      On lapsiperheitä, joilla ei ole mitään tukiverkostoa. Koita ottaa ilo irti siitä mitä saat ja ehkä voit jotenkin johdatella, mitä hän voisi sinun mielestäsi tehdä.
      Minkälainen anoppi itse olisit?

    • Muuta tyyli

      Jospa ihan sievästi sanoisit anopillesi, että nyt toivoisit anopin ihan vain lepäävän kun on kylään tullut.
      Järjestä jotain ohjelmaa, museokierros, teatterimenoja, jokin tutustumiskohde, tai tarjoa hyvä juhlaruoka (sen valmistukseen anoppi ehkä innollakin osallistuu). Mutta juhlaruuan päälle vain yhteiseloa ilman puuhailuja.

      Sano, että nyt on aika anopin ihan ottaa levon kannalta ja olla lasten kanssa mummuna.

    • sivusta nauraa

      Outoa juu. Omassa kaveripiirissä nää lapselliset pariskunnat suorastaan toivovat tuollaista anoppia. Kaikki valittavat päinvastaista, että anoppi ei ota osaa lasten elämään.

      Tulee vaan mieleen, että jos anoppi väistyy, niin tuleeko sanomista siitäkin....

    • mielenk.

      No jos tuo on jo vuosia vakiintunut toiminnan tapa yhteisössänne, niin siitä voi olla vaikeata kyllä yhtäkkiä päästä eroon.

      Mikäs sinut on nyt yhtäkkiä saanut havahtumaan itsenäisyyden kaipuuseen jos anoppi on jo vuosia huseerannut teillä?

      Ja toisekseen, miten ihmeessä kuvittelet, että miehesi muuttuisi yks kaks jotenkin vastuunottavaisemmaksi ilman omien vanhempiensa taustaroikkumista, jos hän on tottunut siihen?

      (Omalla kohdallani ei muiden huseeraaminen keittiössäni ja nurkissani ole onnistunut sen jälkeen kun omilleni 19-vuotiaana muutin. Nyt viisikymppisenä vävyni saa joskus keittöni haltuunsa, kestin jopa miehen siskoa yhden vuorokauden keittiössäni hiljattain... tosin miehen siskon lähdettyä piti juoda puoli pulloa viiniä ihan vaan toipuakseni järkytyksestä.)

      • itsekkäät perheet

        Jospa tuo passaaminen on ollut kivaa niin kauan kuin sitä on tarvittu. Lapset ollut pieniä ym. Se on se oma etu mikä ratkaisee....


    • 15+8

      Anna passata, passaa sinä sitten aikanasi, kun mummo ei jaksa ja lapsillasi on omia lapsia. Meidän suvussa lastenhoito ei jostain syystä ole ollut koskaan äitien juttu, vaan isoäitien juttu. Äidit ovat olleet töissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe