12v ikäeroa parisuhteessa. - mielipiteitä?

cherryberry.

Minä ja mies alettiin seurustelemaan sillon kun minä 15v ja hän 27v. Nyt olen 18v, ensikuussa 19 ja mies 30v, lokakuussa 31v. Ollaan nyt elokuussa pidetty yhtä sitten 4v. Ja vuoden verran asuttu avoliitossa. Ja naimisiin ajateltiin mennä ensivuonna, kun minä 20v ja mies 32.

Niin miltä teistä tää parisuhde kuulostaa?

Nyt kun itse mietin niin kyllähän toi 15v ja 27v jälkeenpäin kuulostaa aika rajulta. Enkä tiedä antaisinko noin oman lapsen tehdä, sitten kun mulla niitä omia lapsia ois. Mutta itse löysin ainakin tuosta parisuhteesta onnen, enkä vois kuvitella olevani kenenkään muun kanssa, hän tuntuu siltä täysin oikealta mulle. Entä tekeekö se ihmisestä huoran, jos hänellä on nuorella iällä vähän enemmän ikäeroo parisuhteessa? sain eilen kuulla joltain nuorilta äpäröiltä tuollasta. Mä muistan kun olin itse ylä-asteella ja kun muille selvis et "mulla on juttua" tuon miehen kanssa, niin pari idioottia poikaa sano mulle jotain et ooksä joku huora ja se tuntu tosi ilkeeltä. Ja mitään seksuaalista kanssa käymistä meillä ei ollu tuon ikäsenä, sitä oli oikeasti vasta sitten kun minä 16v ja hän 28. En ollu aiemmin valmis. Pelkäisin et mun oma lapsi sais jonkun huoran maineen jos sallisin sen antaa alkaa seurustelemaan 15-vuotiaana jonkun 27-vuotiaan kanssa... et jos en antais 15veen seurustella 27veen kanssa, niin voinko esim. sallia 16-vuotiaan kaveruuden 28-vuotiaankin kanssa ja kaiken ikästen kanssa, vai onko siinä jotain väärää? kun haluaisin kyllä omaan lapseen kasvattaa sellasia periaatteita et lapsi saa olla kaveri kaikenikästen kanssa, kun sehän on ihan yleissivistävää. Ja en tiiä sallisinko sit esim. 16veen seurustelua 28veen kanssa... ehkä sanosin et pidä ainakin salassa. Mut täys-ikäsenä ois pakko sallia koska mä en voi enää vaikuttaa hänen tekemisiinsä.

22

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65218

      Älä sössötä tätä samaa. Olet pelle.

    • cherryberry.

      Mitä samaa? en kertaakaan ole tällä palstalla sössöttänyt vielä mitään. :D

    • Keskustelkaa

      Minusta sinun pitää ajatella asia omin eväin.
      Míkä on miehen menneisyys, sillä hän on elänyt nuoruuttaan ennen sinua ja sinä et oikeastaan ole sitä nuoruutta elänyt lainkaan, vaan olet jo 15-vuotiaasta ollut tämän saman kanssa.
      Tuleeko eteen tilanne, että koet nuoruutesi kadonneen ja alatkin toivoa sitä myöhemmin.

      Totuus on myös se, että tuo ikäero on ja pysyy, jossakin vaiheessa tuskin on suurtakaan merkitystä, toisessa vaiheessa paljonkin.

      Nämä ovat kysymyksiä, joihin voit vastata itse ja tällä tavoin selvittää, mitä todella haluat. Ilmeisesti miehellä ei kuitenkaan ole ollut perhettä aikaisemmin.
      Mitähän mies suhteelta haluaa.
      Keskustelkaa asiasta syvällisesti asiasta, siinä varmasti selviää moni asia.
      Kukaan ei voi tietenkään tietää kaikkea tapahtuvaa etukäteen, mutta jos epäilyksiä on ilmassa, ne kannattaa selvittää, sillä erot eivät ole mitään kivoja juttuja ei teille eikä läheisillenne ja varsinkaan jos olette saaneet jo perhettä kokoon.

      • cherryberry.

        No miehen menneisyys ei oo kovin mukava, huume ja rikollisuus historia mut ei enää semmosta harrasta. Ja mitenkä niin en ois eläny nuoruutta? Oon saanu nytkin elää, mut pitäiskö sen nuoruuden elämisen olla sit sellasta et hyppii pedist petiin? Kyl mä seurustelin ennen miestä 2 kertaa, yks poikaystävistä 2v vanhempi, toinen 6v vanhempi.


      • Ajattele tarkemmin
        cherryberry. kirjoitti:

        No miehen menneisyys ei oo kovin mukava, huume ja rikollisuus historia mut ei enää semmosta harrasta. Ja mitenkä niin en ois eläny nuoruutta? Oon saanu nytkin elää, mut pitäiskö sen nuoruuden elämisen olla sit sellasta et hyppii pedist petiin? Kyl mä seurustelin ennen miestä 2 kertaa, yks poikaystävistä 2v vanhempi, toinen 6v vanhempi.

        Paha on menneisyys, itse miettisin hyvin tarkkaan, sillä tuolla tavalla elänyt on vain niin helposti uudestaan tilanteessa. Pienikin asia voi hänet ajaa siihen uudelleen.
        Ihastuminen on sokeaa, sinä uskot nyt että kaveri ei joudu noihin piireihin uudestaan, en menisi vannomaan, toki toivon että olisi päässyt lopullisesti eroon, mikä hänet mahtoi saada aikoinaan tuollaiseen mukaan, tiedätkö ihan varmasti oikean totuuden.

        Hyvä cherryberry ei nuoruuden eläminen pedistä petiin hyppimistä, ei lainkaan, olet aivan väärässä.
        Se on kaveripiirin kanssa iloista yhdessä olemista, matkustelua ja vapauden tunnetta. Liian usein käy niin, että kun sitä ei ole aikanaan elänyt, niin se tulee eteen sitten siinä neljänkympin tienoilla.
        Ei nuoruuden viettäminen ole myöskään seurustelusuhteita, silloin eletään vapaana kaikesta sitoutumisesta, usko pois.


      • cherryberry.
        Ajattele tarkemmin kirjoitti:

        Paha on menneisyys, itse miettisin hyvin tarkkaan, sillä tuolla tavalla elänyt on vain niin helposti uudestaan tilanteessa. Pienikin asia voi hänet ajaa siihen uudelleen.
        Ihastuminen on sokeaa, sinä uskot nyt että kaveri ei joudu noihin piireihin uudestaan, en menisi vannomaan, toki toivon että olisi päässyt lopullisesti eroon, mikä hänet mahtoi saada aikoinaan tuollaiseen mukaan, tiedätkö ihan varmasti oikean totuuden.

        Hyvä cherryberry ei nuoruuden eläminen pedistä petiin hyppimistä, ei lainkaan, olet aivan väärässä.
        Se on kaveripiirin kanssa iloista yhdessä olemista, matkustelua ja vapauden tunnetta. Liian usein käy niin, että kun sitä ei ole aikanaan elänyt, niin se tulee eteen sitten siinä neljänkympin tienoilla.
        Ei nuoruuden viettäminen ole myöskään seurustelusuhteita, silloin eletään vapaana kaikesta sitoutumisesta, usko pois.

        No mies on ollut nyt 3v kuivilla kaman käytöstä ja rikollisuudesta, eihän se paljon ole, mutta toivon että on loppuelämän. Ja se mitä hän on kertonut, miksi alkoi käyttämään, niin halusi jotain jännitystä elämään. Käyttö alkoi joskus 15-vuotiaana ja loppui 28-vuotiaana. Rikollisuudesta etsi myös jännitystä elämään, varmaan jo alle 15-vuotiaana, se oli ensiksi semmoista karkin varastamista kaupoista yms. Kun hän oli 14-15v niin hänen vanhempansa myös erosivat samoihin aikoihin ja perhe oli aika hajanainen ja äiti sai lapsen toisen miehen kanssa ja mies joutui siskonsa kanssa jäämään asumaan uusperheeseen ja äidillä oli myös alkoholiongelma. Joten ne voi olla kanssa syitä käytön aloittamiseen...

        Ja kyllähän mä nytkin olen kaveripiirin kanssa iloisesti. Ja matkustelen, kaiken lisäksi me molemmat tykätään matkailusta, minä että mies. Ja vaikka oon parisuhteessa, mulla on ihan vapaa olo tässä, koska mulla on hyvä olla. Ja jos joskus musta rupeaa tämä yhdessä olo huonolta tuntumaan niin voihan sitä aina erota, vai mitä olet mieltä...? ja kyllä, nuoruudessa on oikeus myös rakastua ja seurustella. Se on ihana tunne, vaikka siihen liittyy myös omat varjopuolensa, mutta ne vain ovat kasvattavia vaikka voivatkin laittaa ihmisen joskus ihan hajalle. Ja jos tapaa jo nuorena "sen oikean" niin mikäs siinä, ainakin omasta mielestäni, ompahan ihanaa ja keretään elää monet vuodet vielä yhdessä. Tekeekö se nyt ihmiselle niin pahaa sitten? Usko pois.


    • cherryberry.

      Oisko lisää vastauksia? :)

      Nostan täs samalla tätä ketjua.

      • IkisinkkuM

        Ikäero on pelkkiä numeroita. Itselläkin 12 vuotta vanhempi vaimo ja kaikki aivan ok. Sinisiä pillereitä vaan naamariin niin kuin muroja ja pukille.


      • cherryberry.
        IkisinkkuM kirjoitti:

        Ikäero on pelkkiä numeroita. Itselläkin 12 vuotta vanhempi vaimo ja kaikki aivan ok. Sinisiä pillereitä vaan naamariin niin kuin muroja ja pukille.

        :)

        ... :D


    • 15+2

      Mun ystävä alko seurustella 15 vuotiaana miehen kanssa, joka oli jo yli 30 vuotias. Menivät naimisiin kun mun ystävä oli 20 ja kolme vuotta myöhemmillä niillä on nyt tyttö vauva. Ei se ikä tunnu olevan ainakaan niille mikään ongelma.

      Sitä ei kukaan ainakaan kiusannu tai huoritellu tai muuta sen takia että mies oli vanhempi, vanhemmat oli toki kauhuissaan kun saivat kuulla että alaikänen seurustelee yli 30 miehen kanssa, mutta ainakin ystävän mukaan ovat nyt sinut asian kanssa kun ovat nähneet että mies on suhteessa ihan tosissaan, eikä vain nuoren pillun perässä.

    • cherryberry.

      Mukava kuulla! :)

    • tsemppiä!

      kyllähän tuo alun ikäero isolta kuulostaa mutta myöhäistä sitä on nyt enää miettiä :D se aika meni jo.

      Jos koet itsesi onnelliseksi tämän miehen kanssa niin anna vain mennä! Ei sitä kannata jossitella vaan tehdä se mikä oikealta tuntuu. Hetken me vain täällä maan päällä olemme. Älä mieti muiden puheita. Ja jos lapsia saatte niin tuo lapsen kavereiden/seurustelun miettiminen tulee eteen vasta vuosien päästä, ja silloinkin on ihan hyvä katsoa tapauskohtaisesti kaverit/seurustelukumppanit läpi. Älä murehdi vaan ole onnellinen :)

    • cherryberry.

      Kiitos! :) joo, koska en haluais mitenkään ajatella että mun lapsi joutuis tuommosen asian takia kiusatuksi... se ois jotain aivan kamalaa.

    • BhBgBj

      Ikäero ei näy nyt mitenkään, ei vielä vuosiin. Mutta vääjäämättä tulee se aika, kun sen näkee, ihan kaikessa. Arjessa. Tämän ikäisenä en osaisi kuvitella olevani noin paljon vanhemman kanssa, mutta 20 vuotta taaksepäin ei varmaan olisi haitannut. Tykkään vanhentua lähellä omaa ikääni olevan kanssa. Kukin tyylillään.

    • cherryberry.

      No millon se aika tulee ja mitenkä se sitten näkyy? ei minusta nyt 10-12v ole ikäerona nyt vielä niin paljon että se kamalasti näkyisi tai tuntuisi vanhempanakaan...

      • 9+12

        Itellä tulee mieleen esim se kun oot sen reilu 50v ja mies yli 60v, toinen jää eläkkeelle kun toisella on vielä monta vuotta työelämää jäljellä. Siihen tietty pitkä aika. Aikaisemmin joku kommenttoi sitä ettet saisi elää nuoruuttasi, luulen tämän kommentin viittaavan esim siihen että mies saattaa jo pikkuhiljaa haluta perhettä ympärilleen, kun sinä taas olet vasta 19v ja ehkä haluat opiskella vielä ? Eihän lapsi mitään estä, korkeintaan hankaloittaa tai venyttää mutta helpommallahan pääsee jos lapset hankitaan kun opiskelut ohi. Jos haluatte samoja asioita ja mies ei painosta mihinkään mihin et ole vielä valmis niin en kylläkään näe ongelmaa ikäerossanne. Vanhemmat tietty ymmärrettävästi hiukan hämmentyneitä aluksi ja ainakin itsehaluaisin jos oma lapsi seurustelisi paljon vamhemman kanssa tavata tämän henkilön, että vähän oppii ymmärtämään tilannetta ja suhdetta.


      • …….
        9+12 kirjoitti:

        Itellä tulee mieleen esim se kun oot sen reilu 50v ja mies yli 60v, toinen jää eläkkeelle kun toisella on vielä monta vuotta työelämää jäljellä. Siihen tietty pitkä aika. Aikaisemmin joku kommenttoi sitä ettet saisi elää nuoruuttasi, luulen tämän kommentin viittaavan esim siihen että mies saattaa jo pikkuhiljaa haluta perhettä ympärilleen, kun sinä taas olet vasta 19v ja ehkä haluat opiskella vielä ? Eihän lapsi mitään estä, korkeintaan hankaloittaa tai venyttää mutta helpommallahan pääsee jos lapset hankitaan kun opiskelut ohi. Jos haluatte samoja asioita ja mies ei painosta mihinkään mihin et ole vielä valmis niin en kylläkään näe ongelmaa ikäerossanne. Vanhemmat tietty ymmärrettävästi hiukan hämmentyneitä aluksi ja ainakin itsehaluaisin jos oma lapsi seurustelisi paljon vamhemman kanssa tavata tämän henkilön, että vähän oppii ymmärtämään tilannetta ja suhdetta.

        Meillä on 12 vuotta ikäeroa, mies on ollut jo muutaman vuoden pois työelämästä, minä töissä ja ihan hyvin sujuu. Jonkin verran sopeutumista se vaati, mm. kotihommista isompi osa siirtyi miehelle, kun hänellä on paremmin aikaa.

        Silti elämää ei voi suunnitella niin, että pystyisi etukäteen välttämättämään jotkut vuosikymmenten päässä mahdollisesti odottavat karikot. Kannattaa elää ja hoitaa ongelmia vasta sitten, kun niitä ilmenee.

        Kuten edellinenkin kirjoittaja sanoo, ikävuosia enemmän suhteen sujumiseen vaikuttaa se, miten elämäntilanteet sopivat yhteen. Tai sovitellaan, sen takiahan ihmisellä on aivot, että niitä voi käyttää järkevien, yhteisten ratkaisujen tekemiseen.


      • cherryberry.
        9+12 kirjoitti:

        Itellä tulee mieleen esim se kun oot sen reilu 50v ja mies yli 60v, toinen jää eläkkeelle kun toisella on vielä monta vuotta työelämää jäljellä. Siihen tietty pitkä aika. Aikaisemmin joku kommenttoi sitä ettet saisi elää nuoruuttasi, luulen tämän kommentin viittaavan esim siihen että mies saattaa jo pikkuhiljaa haluta perhettä ympärilleen, kun sinä taas olet vasta 19v ja ehkä haluat opiskella vielä ? Eihän lapsi mitään estä, korkeintaan hankaloittaa tai venyttää mutta helpommallahan pääsee jos lapset hankitaan kun opiskelut ohi. Jos haluatte samoja asioita ja mies ei painosta mihinkään mihin et ole vielä valmis niin en kylläkään näe ongelmaa ikäerossanne. Vanhemmat tietty ymmärrettävästi hiukan hämmentyneitä aluksi ja ainakin itsehaluaisin jos oma lapsi seurustelisi paljon vamhemman kanssa tavata tämän henkilön, että vähän oppii ymmärtämään tilannetta ja suhdetta.

        No varmaan se tuossa vanhuudessa rupeaa näkymään tuo ikäero. Mut mä meinasin sitä, et kun omasta mielestäni 10-12v ikäerona ei oo kuitenkaan niin paljon et ois helppo sanoo kumpi kuolee ensimmäisenä... ihan hyvin mäkin voin kuolla ennen miestä. Tai ainakin jos mies ois eläny tervettä elämää... en tiedä miten nuo huumeet, tupakka ynnä muut päihteet on vaikuttanu hänen kehoonsa... tuskin positiivisesti ainakaan. Mut siis oon ollu alusta alkaen selvillä että hänellä on c-hepatiitti ja tälläsistä jutuista. Ja ollaan toimittu sitten sen mukaisesti, mitä kyseinen sairaus vaatii.

        Ja miehellä ei oo vielä mikään kiirre lapsiin. Hän on ulkonäöllisesti hyvin nuorekas ja luonteellisesti menevä mies, tykkää siis esim. juhlista. Mutta ollaan alustavasti suuniteltu että jos kaikki menee putkeen ja edelleen sillon hyvältä tuntuu... niin ensimmäinen lapsi syntyisi meille kun minä 22v ja mies 34v. Ja toinen kun minä 24v ja mies 36v. Ja meidän lapsiluku on varmaan sitten siinä. Ja kun ajattelen nyt noita ikiä, niin minun mielestä ne ainakin molemmilta puolilta kuulostaa hyvin tasapainoisilta... mitä mieltä te olette? Ja mulla päätty opinnot nyt tänä vuonna. :)

        Ja mun vanhemmat oli alussa myös hämmentyneitä, samoin miehen, mikä on ihan ymmärrettävää. Myös siskot ja miehen puolelta kaverit kans oli alussa vähän hämmentyneitä, mut nyt loppupeleissä ovat ottaneet asian hyvin ja mulla on miehen puolelta kavereita ja tuun esim. hänen sisarustensa kanssa hyvin toimeen. :) mut entäpä jos olisit tämän vanhemman henkilön vanhempi, miten olisit suhtautunut sillon...? ja vaikutat kyl tosi asialliselta tuossa että haluat tavata tämän henkilön! se on ihan ymmärrettävää ja normaalia ja hyvän vanhemmuuden merkki. Itse voisin kuvitella toimivani samoin.


    • onni puolesta

      Mitä väliä. Kun kaksi vetovoimaa kohtaa, siinä ei numerot ja ulkoiset tekijät tee mitään. Oma likkakaveri ylipainoa 30 kiloa seurustelee rakastuneena jo kolmatta vuotta itseään 16 vuotta nuoremman, urheilullisen ja lihaksikkaan miehen kanssa. Eihän mitään aitoa rakkautta voi vaan kuin kadehtia.

      • cherryberry.

        :).

        Älä kadehdi, jos se osuu vielä sinunkin kohdallesi! :)


    • ugh..

      No eipä tuo ikäero AIKUISENA ole mikään tavaton - mutta pitäisin kyllä omalta osaltani huolen, ettei 15 v tyttäreni alkaisi ikinä seukata 27 v narkkari-kriminaalin kanssa.

      • cherryberry.

        No mitenkä pitäisit siitä asiasta huolen?

        Ei mekään alettu varsinaisesti vielä miehen kanssa sillon seurustelemaan kun minä 15v ja hän 27v, mut oli meillä semmosta juttua. Se ehkä just johtu siitä kun mä olin vielä niin nuori, alle sakkoliharajan ja asuttiin eri paikkakunnilla.

        Sit 16v mä muutin lähemmäs miestä opiskelemaan ja suhde alkoi.

        Kun olin 17v ja mies 29v niin kerrottiin vasta perheillemme parisuhteestamme. Eli sillon olin enää vuoden päässä täysi-ikäisyydestä.

        Ja millon sit voisit hyväksyä tälläisen suhteen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe