Koukussa suhteessa

pahastihukassa

Toivon että joku täällä ymmärtää mitä ajan takaa kun sanon että hän voi muuttua.
Hän on hieman yli kaksi vuotta vanhempi, itse olen 16. Suhde on kestänyt tässä kuussa vuoden, koko ajan olen kamppaillut enkä tahdo vieläkään luovuttaa kun olemme jo näin pitkällä. Tiedän olevani väkivaltaisessa suhteessa, mutta tiedän myös miksi. Ja voisin saada kaiken loppumaan mutta annanko viimeisenkin tahtoni josta olen lujaa pitänyt kiinni murtua jotta suhde kantaisi? Lopetanko yrittämisen saada hänet ymmärtämään että en halua nostaa hyväksikäytöstä syytettä vai uskonko vihdoin että jos en olisi tyhmä ja nostaisin siitä jutun suhteemme olisi täydellinen. Riidoissa toistuvat samat asiat mutta hänen agressiivisuutensa lisääntyy. Jos hänen kädessään ei ole lasipulloa joka rikkoa maahan, lyö hän seinää tai ikkunaa. Suhteessa on niin fyysistä kuin henkistäkin väkivaltaa, jonkin verran myös emotionaalista. Henkisen väkivallan kestän vielä jonkin aikaa, ei itsetuntoni koskaan ole ollut/ pysynyt kauaa korkealla. Fyysistä pelkään. Mitä sanon mun porukoille, frendeille tai lapsille työharjoittelu paikassani jos tulen kouluun mustelma jossain näkyvämmässä paikassa. Mieheni on sairas... Tiedän. Todella monella ja kierolla tavalla ja hänen sanomisiensa tarkoitusta ei aina ymmärrä kuin vasta paljon myöhemmin..... Hän on saanut minut todella mukaansa, eikä se kaduta että tutustuimme kuin vasta niinä itkuisina hiprakka perjantai iltoina... Monta kertaa sanonut että olen saanut tarpeekseni mutta lupaukset ovat joka kerta yhtä uskottavia. Olen riippuvainen väkivaltaisesta miehestä.. Jos häntä voi mieheksi sanoa. Aina palaan takaisin... Enkä todellaakaan tiedä mitä teen, en pysty stressaavassa elämäntilanteessa jäämään ilman rakasta...

22

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenniina

      Luvata voi vaikka kuun taivaalta, mutta ne teot ratkaisevat. On ihan sama mitä kauniita sanoja suustä lähtee, jos kuitenkaan mikään ei muutu. Usko jo, ettei se muutu seuraavallakaan kerralla. Väkivalta yleensä aina pahenee vaan kerta toisensa jälkeen.

      Sinun on pakko nyt lähteä ja älä katso enää taaksesi.

    • oppeliini1

      "Olen riippuvainen väkivaltaisesta miehestä" - Miten täydellistä hölynpölyä!!!

      Kukaan ei ole riippuvainen muusta kuin ilmasta (hengittääkseen) ruoasta (ravitakseen kehonsa pysyäkseen elossa) ja suojelusta ilmastoa vastaan (pukeutuminen pakkasalla/helteellä)

      Kaikki muu on itse huolellisesti ja harkiten tekemiä valintoja. Sinä VOIT valita (ja sinun kuuluiskin valita) seurasi hyvin huolellisesti! Kuvailemasi mies EI edusta seuralaista jota kukaan haluaisi välittömään läheisyyteensä. Hyvänpäivän tuttavana kadun toisella puolella OK mutta sen läheisemmäksi :EI!

      Sinulla on pitkä elämä edessäsi, miksi sinä noin huolellisesti yrität tuhota sitä jo alkuvaiheessa? Miksi sinä noin huolellisesti ja ajatuksella olet heittämässä kaikista kalleimman lahjan - valinnan vapauden - sioille? Miksi? Miksi sinä VALITSET kiertää rehelliset , luotettavat, viinattomat, ystävälliset ja rauhaa rakastavat ihmiset? Miksi?

      Kuulehan lapsukainen,kohota itsesikin korkeammalle jalustalle, sille mille Luojasi on sinut tehnyt ja arvostanut! Nyt on korkea aika asettaa arvojärjestyksesi aivan uutteen muottiin.

      Ennenkuin se on liian myöhäistä.

    • Lähde ja heti!

      Joskus pitää vaan ottaa ja lähteä. JOS otat jo nuorena tuon roolin, tulet olemaan hakattu ja alistettu koko loppuikäsi! Tiesitkö, että parisuhde on kahden ihmisen omasta vapaasta tahdosta toteutettua yhdessäoloa, EI toisen alistamista, pahoinpitelyä, pelkoa, valtaa, alistumista, sadismia jne jne jne... Mitä nuorempana teet itsellesi selväksi, ettet ole mikään pieksettävä tiskirätti, sitä suuremmalla varmuudella tulet löytämään rinnallesi täysipainoiseen suhteeseen kykenevän kumppanin!

    • raunioita

      Lähde, vielä kun voit. Vinkkinä: jos asutte yhdessä niin lähde ilmoittamatta, pakkaa tavarat ja häivy ja sitten ilmoita, että lähdit. Itse tein juuri sinun iässäsi virheen ja ilmoitin lähteväni ennen kuin lähdin, mies yritti tappaa minut ja uhkaili puoli vuotta.

      Jos suhteessa on väkivaltaa niin ero voi olla kauhea. Jos mies on mustasukkainen niin valmistaudu, että sinua voidaan piinata pitkäänkin eron jälkeen.

      Olen tavannut pari yli 40v naista, jotka ovat koukussa saman kalaisessa suhteessa ja heillä on lapsia, taloudelliset syyt painavat. Heidät on tyssätty maahan ja eivät usko pärjäävänsä ilman kyseisiä miehiä. He tietävät pilaavansa itse elämänsä, koska eivät lähde. Suhteet kummassakin tapauksessa kestäneet yli 10v.Haluatko todella saman kohtalon?

      Lue narsismista ja mieti onko miehessä narsistin piirteitä.

      • pahastihukassa

        Olen alkanut kyllä pikkuhiljaa heräämään ja olen siitä myös sanonut hänelle usein mutta hän vain enemmänkin virnuilee ja vähättelee tekojaan kuin yrittäisi ymmärtää että en halua kumppania joka pieksee itsetuntoa koko ajan alas. Se mikä saa minut jäämään on se että kun hän on luvannut jotain, on se muutos myös tapahtunut. Joskus.. Siksi en koskaa voi tietää milloin muutos tapahtuu jos tapahtuu..

        Olen lukenut ja katsonut dokkareita paljon parisuhdeväkivallasta, tiedän aika reilusti asiasta. Se että miksi luen, on kai sen takia että etsin jotain ''tarpeeksi hälyttävää'' merkkiä jonka löydän omastakin suhteesta että voisin sen perusteella lähteä. Olen aika vaarini tullut, mielummin paskassa suhteessa kuin yksin. Silti haluaisin joko että hän hakee apua tai mä saan tarpeeks voimia uskoa. Tai järkeä.

        Narsismin piirteitä hänellä on mutta en nyt häntä narsistiksi kuitenkaan sanoisi.


      • Kenkää vaan!
        pahastihukassa kirjoitti:

        Olen alkanut kyllä pikkuhiljaa heräämään ja olen siitä myös sanonut hänelle usein mutta hän vain enemmänkin virnuilee ja vähättelee tekojaan kuin yrittäisi ymmärtää että en halua kumppania joka pieksee itsetuntoa koko ajan alas. Se mikä saa minut jäämään on se että kun hän on luvannut jotain, on se muutos myös tapahtunut. Joskus.. Siksi en koskaa voi tietää milloin muutos tapahtuu jos tapahtuu..

        Olen lukenut ja katsonut dokkareita paljon parisuhdeväkivallasta, tiedän aika reilusti asiasta. Se että miksi luen, on kai sen takia että etsin jotain ''tarpeeksi hälyttävää'' merkkiä jonka löydän omastakin suhteesta että voisin sen perusteella lähteä. Olen aika vaarini tullut, mielummin paskassa suhteessa kuin yksin. Silti haluaisin joko että hän hakee apua tai mä saan tarpeeks voimia uskoa. Tai järkeä.

        Narsismin piirteitä hänellä on mutta en nyt häntä narsistiksi kuitenkaan sanoisi.

        Kuule toista et voi muuttaa, et vaikka mitä tekisit ja vaikka kuinka odottaisit, tuo ei tule tuosta tuon paremmaksi muuttumaan, sen sijaan hullummaksi yleensä menee ajan myötä. Miksi helkkarissa roikut tuossa, vaikka tiedostat itsekin ettei tuo ole oikein?!?!?!?! Tuon sun bf:n ei tarvi ymmärtää, eikä edes tietää mistään mitään, sulla on oikeus ja mahdollisuus antaa sille kenkää, miksi et sitä tee?! Kenenkään ei ole mikään pakko roikkua paskassa suhteessa vain siksi, että on joku, tai että kun toinen ei tajua mitä tekee väärin....


      • Eräspaappa
        pahastihukassa kirjoitti:

        Olen alkanut kyllä pikkuhiljaa heräämään ja olen siitä myös sanonut hänelle usein mutta hän vain enemmänkin virnuilee ja vähättelee tekojaan kuin yrittäisi ymmärtää että en halua kumppania joka pieksee itsetuntoa koko ajan alas. Se mikä saa minut jäämään on se että kun hän on luvannut jotain, on se muutos myös tapahtunut. Joskus.. Siksi en koskaa voi tietää milloin muutos tapahtuu jos tapahtuu..

        Olen lukenut ja katsonut dokkareita paljon parisuhdeväkivallasta, tiedän aika reilusti asiasta. Se että miksi luen, on kai sen takia että etsin jotain ''tarpeeksi hälyttävää'' merkkiä jonka löydän omastakin suhteesta että voisin sen perusteella lähteä. Olen aika vaarini tullut, mielummin paskassa suhteessa kuin yksin. Silti haluaisin joko että hän hakee apua tai mä saan tarpeeks voimia uskoa. Tai järkeä.

        Narsismin piirteitä hänellä on mutta en nyt häntä narsistiksi kuitenkaan sanoisi.

        Lupaa yksi asia, pliis. Ethän tee lapsia tuohon suhteeseen, vaikka itse päättäisit siihen jäädä. Älä tee, koska silloin viattomat kärsivät. He tulevat kärsimään paljon, syyttä. Näin pelkään.

        Sinulla on vapaus valita. Usko tätä vaaria: paljon parempi yksin kuin huonossa suhteessa.


      • pahastihukassa
        Eräspaappa kirjoitti:

        Lupaa yksi asia, pliis. Ethän tee lapsia tuohon suhteeseen, vaikka itse päättäisit siihen jäädä. Älä tee, koska silloin viattomat kärsivät. He tulevat kärsimään paljon, syyttä. Näin pelkään.

        Sinulla on vapaus valita. Usko tätä vaaria: paljon parempi yksin kuin huonossa suhteessa.

        Olen jo sen päättänyt että lapsia en hänen kanssaan hanki. Se on varmaa. En todellakaan laita pientä ihmistä kokemaan jotain niin hirveää kuin edes katsomaan ja kuulemaan vierestä. En. Ikinä.


      • oppeliini1
        pahastihukassa kirjoitti:

        Olen alkanut kyllä pikkuhiljaa heräämään ja olen siitä myös sanonut hänelle usein mutta hän vain enemmänkin virnuilee ja vähättelee tekojaan kuin yrittäisi ymmärtää että en halua kumppania joka pieksee itsetuntoa koko ajan alas. Se mikä saa minut jäämään on se että kun hän on luvannut jotain, on se muutos myös tapahtunut. Joskus.. Siksi en koskaa voi tietää milloin muutos tapahtuu jos tapahtuu..

        Olen lukenut ja katsonut dokkareita paljon parisuhdeväkivallasta, tiedän aika reilusti asiasta. Se että miksi luen, on kai sen takia että etsin jotain ''tarpeeksi hälyttävää'' merkkiä jonka löydän omastakin suhteesta että voisin sen perusteella lähteä. Olen aika vaarini tullut, mielummin paskassa suhteessa kuin yksin. Silti haluaisin joko että hän hakee apua tai mä saan tarpeeks voimia uskoa. Tai järkeä.

        Narsismin piirteitä hänellä on mutta en nyt häntä narsistiksi kuitenkaan sanoisi.

        Mihin sinä tarvitset voimia uskoa? Uskoa mitä?
        Siihenko että mies tulee loymään sinut puolikuoliaaksi? Vai kokonaaan kuolleeksi? Mihin sinä silloin enää tarvitset voimia lähteä? Sinut viedään jalat edellä puisessa menopelissä jonnekin mistä ei ole paluuta!
        Tuo "tarpeeksi hälyyttävä" muutos on silloin tullut liian myohään.

        Lueppa uudelleen jo aiemmin lähettämäni viesti sinulle. Lue se oikein ajatuksen kanssa. Sinä ET voi olla niin tyhmä ettet ymmärtäisi sitä!


      • Tee se tänään
        oppeliini1 kirjoitti:

        Mihin sinä tarvitset voimia uskoa? Uskoa mitä?
        Siihenko että mies tulee loymään sinut puolikuoliaaksi? Vai kokonaaan kuolleeksi? Mihin sinä silloin enää tarvitset voimia lähteä? Sinut viedään jalat edellä puisessa menopelissä jonnekin mistä ei ole paluuta!
        Tuo "tarpeeksi hälyyttävä" muutos on silloin tullut liian myohään.

        Lueppa uudelleen jo aiemmin lähettämäni viesti sinulle. Lue se oikein ajatuksen kanssa. Sinä ET voi olla niin tyhmä ettet ymmärtäisi sitä!

        Ainoa hyöty tuosta suhteesta on ottaa opiksi, millainen suhde ei saa olla. Lähde jo tänään, suhteellasi ei ole onnellista loppua!


    • äitisikö

      16-vuotias on varmaan vielä jossakin koulussa? Sinun lojaalisuutesi macho-miehellesi on liikuttavaa, kuin koiran ja omistajan suhde. Mutta minä väitän, että valehtelet, salailet ja kaunistelet elämääsi joka suuntaan. Valheelle ei mikään kestävä onni voi muodostua. Kokeile kerrankin tai vaikka monta kertaa peräkkäin kertoa poikaystäväsi tavoista ja puheista vaikkapa kouluterveydenhoitajalle tai isälle/äidille.
      Olet sitäpaitsi vielä alaikäinen, jos et pikaisesti klaaraa itseäsi turvaan sinut voidaan sijoittaa johonkin sijaishuoltoon, perheeseen tai jonkinlaiseen koulukotiin. Turha luulla että pystyt vetämään showta läpi kovin montaa päivää enää.

      Mutta tokihan sinun on katsottava kaikki kortit, pakka loppuun. Tiedän sitten kun iltapäivälehdessä kerrotaan 16-vuotiasta kohdanneesta pöyristyttävästä kohtalosta, että juu se oli tämä "tiedän mitä teen"-sankaritar 16-v.

    • pahastihukassa

      Sä mitää haluu auttaa :D kuha vittuilee tulit. keep it goin'

    • trfrdddy

      Sä olet vielä lapsi, myönnät tai et. Eikö sulla ole vanhempia, tai jotakuta muuta läheistä aikuista elämässäsi? Jos on, käänny heidän puoleensa. Kuulostaa kapinalta oman elämäsi kustanuksella. Älä pilaa elämääsi,sun elämä on arvokas.

    • pahastihukassa

      myönnän kyl et oon lapsi, enkä sitä muukska haluiskaa muuttaa. porukoille en ikin kertois, ne ei auttais asiaa yhtää.

    • Elämäkantaa

      Hei
      Älä odota tarpeeksi hälyyttävää merkkiä, sen olet jo saanut ilmeisesti ajat sitten, mutta et halua vain uskoa sitä. Poikaystäväsi ei muutu. Hän ei kunnioita sinua. Kunnioita sinä kuitenkin itseäsi, äläkä syytä itseäsi poikaystäväsi tapaa kohdella sinua!
      Katoa hänen elämästään varoittamatta. Ja sitten kerro vanhemmillesi.
      Itse vanhempana tuntuisi pahalta jos saisin tietää lapseni kohdanneen pahaa, enkä siksi olisi tiennyt auttaa. Anna mieluummin heille se tilaisuus, minkä tähän asti olet antanut poikaystävällesi!

    • iojoaq

      Olet vielä alaikäinen, joten et ole onneksi oikeasti riippuvainen hänestä. Hän ei voi taloudellisesti tai lasten kautta uhata sinua. Jos jatkat suhdetta niin siihen se kuitenkin menee. Asut varmaankin kotona vanhempiesi kanssa? Minun ehdotukseni tilanteeseen on, että sanot suoraan jättäväsi hänet. Mielellään puhelimessa tai tekstiviestillä. Pysy kotona ja kavereiden kanssa. Älä kuitenkaan sellaisten joiden kanssa mieskin on tekemisissä. Katsele hieman ympärillesi. Miten paljon hyviä tyyppejä onkaan olemassa. Vaikka koululuokassasi tai tuttavapiirissäsi tai töissä paikoissa jossa liikut. Kilttejä hyvinkohtelevia poikia ja miehiä on pilvin pimein. Siirry elämässäsi eteenpäin. Sinä kyllä pystyt siihen.

    • laifffii

      Tuolla joku sanoi että sun pitää ilmeisesti sitten vaan pelata koko pakka loppuun.
      Niin kai sitten. Toivottavasti (sinun kannaltasi) se loppu ei tule olemaan sitten se lopullinen sellainen.
      Auttaa ei voi, vain neuvoa ja tukea. Sitä et halua ottaa kuuleviin korviin, se on sinun valintasi.

    • Elämässä-oppinut

      Pahastihukassa-hyvä, jos et sitä suhdetta jätä, niin tulet kuolemaan hänen käsissään koskaan ehtimättä tulla aikuiseksi! Miten ihmeessä voit takertua mahdottomaan toive ajatteluun ja itsesyyttelyyn?! Hän on valinnut oman menettelytapansa, eikä sitä muuta, koska saa niin suurta mielihyvää väkivallan käytöstä. Ei sellaiset henkilöt parane! Ei ole lääkkeitä, lääkäreitä jotka auttavat.Lobotomi on ainoa ja giljotiini.

    • älätapaitseäsi

      Hylkää tuo väkivaltainen alistaja. Lähde suhteesta välittömästi ja mene jonkin rehellisen välittävän ystävän luokse mahdollisesti isovanhempien ja kerro miksi tulit.
      Älä ole enään koskaan tekemisissä tuon pahan ihmisen kanssa. Hän on sinulle tästä lähtien kuollut ja kuolleille ei voi vastata edes puhelimeen.

    • kunnioitaitseäsi

      Se on niin ongelmallista kun nuori tyttö rakastuu vaikka paskaläjään joka osaa manipuloida. Nämä tapaukset ovat aivan uskomattomia. Ymmärrys joka on ei puhuttele yhtään. Nämä pahat vilpilliset manipuloijat eivät ansaitse sinulta minkäänlaista sääliä. Jätä hänet heti äläkä ole enään missään tekemisissä hänen kanssaan. Älä kuuntele mitään räkänokan selityksiä "rakkaudesta" joka oikeasti on pelkkää roskaa.

    • nostakissapöydälle

      Jos se räkänokka sinua rakastaisi, hän ei kohtelisi sinua niin kuin kohtelee. Tuo ei ole rakkautta. Onko poikaystävälläsi vanhempia, sinun kannattaa kertoa heille poikansa käyttäytymisestä. Kerro isällesi, jos hän on mies, ei anna tytärtään kohdella tuolla tavoin, vaan ottaa pojun puhutteluun, ja asettaa rajat. Joskus sekin riittää oikaisemaan vinoutunutta käytöstä, tai sitten ei.
      Jätä tuollainen poikaystävä välittömästi.

    • uttututuuttutu

      Pelkäätkö mitä hän tekee, jos jätät hänet? Jos et, vielä, niin ihan varmasti vuoden päästä pelkäät. Sitten et enää uskallakaan jättää häntä, kun olet oppinut pelkäämään mitä sulle tapahtuu eron jälkeen tai erotessa! Epätoivoisena mietin oikeaa hetkeä eroamiselle, turvallista tapaa ilmaista eroaikeesi, jne. Joka hetki mietit miten sen teet, etkä löydä ratkaisua. Pelko musertaa sut, ja jäät tilanteeseen.

      Kutistat itsesi niin pieneksi kuin voit, ettet vain käynnistäisi uutta raivokohtausta. Luovut kaikesta mikä on sulle ollut tärkeää, jos se ärsyttää miestäsi. Saat itsesikin uskomaan, että rauhan ajat suhteessanne ovat merkityksellisempiä kuin hylkäämäsi asiat. Kehityt taitavaksi aistimaan pienetkin muutokset miehesi mielessä. Lopulta olet ennakoinnin mestari.

      Vuosien päästä huomaat, kuinka olet altistunut pelolle: säikkyys on jättänyt kehosi muistiin merkit. Satunnaisetkin kolahdukset, ihan viattomat äkilliset äänet laukaisevat kehosi taistele-pakene -reaktion, vielä vuosienkin päästä säikähdät ennen kuin tajuat, se olikin vain lattialle putoava kaukosäädin, naapurihuoneiston ulko-oven kolahdus jne. Kuuntelet työkavereidesi kertomuksia viikonlopuista, lomista kuin ne olisivat tarinoita vieraalta planeetalta, ja mietit mitä paljastat omasta elämästäsi.

      Sitten kun et enää käytä kaikkea liikenevää aikaa perheväkivallan syiden tutkimiseen, miehesi lapsuuden pohtimiseen, siihen miten voisit parantaa miehesi (ja saada esiin sen kiltin, herkän ja särjetyn pikkupojan, joka rakastaisi sua ikuisesti ja olisi kiitollinen, kun vapautit hänet pahan vallasta, ja eläisitte onnellisena elämenne loppuun asti), sitten mietit seuraavat vuodet "miten tämä pääsi tapahtumaan minulle?. Kun lopulta lakkaat miettimästä sitäkin, mietit ja elät pelkoasi joka on läsnä joka päivä.

      Mä toivon kaikesta sydämestäni, että olisin itse tajunnut kaiken ja jättänyt pohtimatta miten parantaa mies (joka oli väkivaltainen), että olisin lähtenyt heti. En olisi nyt säikky ja 20 vuotta elämästäni hukannut keski-ikäinen. Jos rakkaudella saataisiin parisuhdeväkivalta loppumaan, ei olisi lähisuhdeväkivaltaa missään parisuhteessa. Koska edes kirjoitit viestisi, niin tee oikea johtopäätös: eroa. Vielä et ole niin musertunut, että et osaisi myös ottaa vastaan aitoa, tasavertaista rakkautta seuraavassa terveessä suhteessasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe