Oliko opetuslapsilla valta pidättää jonkun synnit?

Exadventistiparka

Joh 20:"19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 JOIDEN SYNNIT TE ANTEEKSI ANNATTE, NIILLE NE OVAT ANTEEKSI ANNETUT; JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT.""
Tässä Jeesus teki selväksi ainakin yhden asian: Jeesuksen työ ristillä ei automaattisesti tarkoittanut jokaiselle ihmiselle syntien anteeksiantamista, vaan anteeksianto tapahtuu jokaiselle erikseen. Toki ymmärrämme, että sen edellytys on tietysti Jeesuksen työ.
Mutta mitä katsotte tämän jakeen 23 tarkoittavan, eli:
Oliko opetuslapsilla siis valta antaa anteeksi syntejä - tai olla anteeksi antamatta jonkun syntejä ? Miten Jeesuksen sanat olisi tulkittava ?

24

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni lainaus sinulle Risto Santalan kirjasta / Jesaja 53
      .
      " Jeesus sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Evankeliumi johtaa kuulijat aina tilanteeseen, jossa kuulija saa mahdollisuuden omistaa uskossa anteeksiantamuksen ja vapautuksen.

      Mutta nyt joku kysyy: Mitä tarkoittaa puhe sitomisesta? Voimmeko me sulkea toiselta taivaan ovet? Olemme kuulleet täällä, että juutalaiset sanovat Messiaan istuvan sairasten ja pitaalisten tykönä ja "yhden hän sitoo ja toisen hän päästää". Päästäminen merkitsee synninpäästön sanaa. Mutta mitä merkitsee "sitominen" hengellisessä elämässä? Sitomisella tarkoitetaan sitä, että henkilö, joka on kuullut evankeliumin, on sidottu kuulemaansa sanaan: nyt hänellä on vastuu, hän ei voi kieltää Jumalan rakkauden etsintäkuulutusta. Hesekielin kirjassa sanotaan parikin kertaa, että profeetan piti puhua kansalle, "kuulkoot tai olkoot kuulematta". Mitä hyötyä hänen toiminnastaan sitten oli?
      Kansa asetettiin vastuuseen teoistaan.

      Kun kuulemme syntien anteeksiantamuksen sanan, emme saa kääntää sille selkäämme. Jumala kuuluttaa meille tahtonsa. Jesajan kirjan alussa luemme: "Kuulkaa taivaat, ota korviisi maa, sillä Herra puhuu!" Samoin huudahtaa Jesajan aikalainen Miika: "Kuulkaa kaikki kansat, ota korviisi maa. Ja olkoon Herra todistaja teitä vastaan!" Jokainen evankeliuminjulistustilaisuus merkitsee tavallaan oikeudenkäyntiä, jossa ihminen joutuu tutkimaan itseään. Jesajan kirjan alussa tämä näkyy kirkkaasti: "Niin, tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi . . ." Jos tuomitsemme itsemme Jumalan kasvojen edessä, saamme kuulla heti hänen armahduspäätöksensä.

      Ihmissydän on kuitenkin hyvin hidas kuulemaan Jumalan puhetta. Meitä suostutellaan ja kypsytellään monesti vähitellen. Ja eräänä päivänä koemme: nyt on etsikon aika, nyt puhutellaan nimeltä minua. Ja jos vastaamme: "Tässä olen. Puhu Herra, palvelijasi kuulee", silloin sana ilmestyy meille. Siinä on sellainen voima, joka räjäyttää luontaisen vastustelumme. Koko elämä saa käänteen. Meistä on tullut armoa tarvitsevia. "

      • santapaperilla

        Pitääkö sitä Sanatapaperia aina hangata, vastauksiksi?
        Santapaperi sitä, santapaperi tätä, santaparei seisoo, santapaprei makaa.

        Sanassa luki, että ottakaa Pyhä Henki.
        No, mitä Pyhä Henki tekee, ?? Kirkastaa Kristusta.

        Siis itse Sana tekee tehtäväänä Hengessä. Kuulija saa sen Sanan kautta omistaa anteeksiantamuksen ja siksi Henki vapauttaa syntien anteeksiatamukseen, sen Jumalan antaman muistiinmerkityn opetuksen ja viestin välityksen kautta sijaisuhrista.

        Ihmisellä ei ole valtakirjoja, vaan puhe on Hengen työstä.


      • Ssshantapaperi

        Siksi Lestadiolaisuuden keskuudesta tulleena ei toimi, että lopsitaan olkapäälle syntejä anteeksi. siis ihminen ja lopsittu ei sitten kysele vääryksiensä hintaa, jota vastaan on rikkonut.
        Siis on tulkittu päästämisoppi päinmäntyä.


      • (Joh 20:23 ) "an tinōn kratēte kekratēntai" = " if any you might retain , they are retained"
        .
        Retain = Pidättää sana johdetaan kreikan kielen sanasta
        "krateó", joka tarkoittaa "pidättää", "takavarikoida"


      • santapaperilla kirjoitti:

        Pitääkö sitä Sanatapaperia aina hangata, vastauksiksi?
        Santapaperi sitä, santapaperi tätä, santaparei seisoo, santapaprei makaa.

        Sanassa luki, että ottakaa Pyhä Henki.
        No, mitä Pyhä Henki tekee, ?? Kirkastaa Kristusta.

        Siis itse Sana tekee tehtäväänä Hengessä. Kuulija saa sen Sanan kautta omistaa anteeksiantamuksen ja siksi Henki vapauttaa syntien anteeksiatamukseen, sen Jumalan antaman muistiinmerkityn opetuksen ja viestin välityksen kautta sijaisuhrista.

        Ihmisellä ei ole valtakirjoja, vaan puhe on Hengen työstä.

        Mistä sinä tässä nyt puhut ?
        .
        Minä tässä lähinnä vastasin Santalan sanoja lainaten ajatukseen onko uudestisyntyneillä uskovilla valta sulkea toisilta Taivasten valtakunta !
        .
        Sitä paitsi Risto selittää asiaa tässä sen verran hyvin ettei minun tarvitse siitä enempää kommentoida....
        .
        Ps. Miksi sinulla on niin kova antipatiahenki Risto Santalaa kohtaan joka kuitenkin oli ja on edelleen erittäin selkeä ja hyvä raamatun opettaja ja alkukielien taitaja ?
        Täytyy ihan ihmetellä tällaisten pilkkaajien motiiveja... :(


      • Ssshantapaperi kirjoitti:

        Siksi Lestadiolaisuuden keskuudesta tulleena ei toimi, että lopsitaan olkapäälle syntejä anteeksi. siis ihminen ja lopsittu ei sitten kysele vääryksiensä hintaa, jota vastaan on rikkonut.
        Siis on tulkittu päästämisoppi päinmäntyä.

        Vrt. 1 Tim 5:22 "Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana."


      • päästöarvotJaopit
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt. 1 Tim 5:22 "Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana."

        Siellähän jatkuvasti lopsitaan synninateeksi-välimiestehtävää ja julistetaan, että nyt ne on taivaassa anteeksiannettu!!!!!
        `?````
        Mutta, synnintekijän teot huutavat edelleen maanpinnalla.
        Varkaus, varastaminen - suvunkeskuudesta.
        Jopa ko. keskuudessa rikospoliisi tutki, kun ent. rukoushuone toimi "varastona". Siis mennään sunnuntaina rukoushuoneelle ja "Jeesuksen nimessä ja veressä" tuolilla istuen ja kas- varas on autuas ---- maanpäällä vai taivaassa?

        Siis päästöoppisi vaatii hieman santapaperilaista tarkastusta.

        Puhun suoraan, en käytä toisten ääniä vastaukseen ja voisithan sinäkin sen tehdä, vaikka se santapaperin kirjoja on lukenut, niin valaista, mitä itse - sanasta on ymmärtänyt.

        Jos lukee ja tuntuu hyvältä - valkeudelta ja lainaa vain santapapereita, eri karkeuksilla, se kertoo tuuliviiristä.
        Tämä Aabraham läksi "isänsä kodista" kohti luvattua, siis mene sinäkin ja jätä santapaperipino sinne kotiin.
        Santapareilla ei päästä perille.


      • "Santapareilla ei päästä perille"
        _____________________

        Sorry vaan mutta minä olen jo "perillä" ! :)))
        .
        Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja USKOO häneen, joka on minut lähettänyt, sillä ON iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan ON SIIRTYNYT KUOLEMASTA ELÄMÄÄN.


      • Tiedoksi sinulle Risto Santalan pilkkaaja !
        .

        Henki puhui uskoni alussa minulle näin 17.3.1989 "Sinulla on raamattu; lue sitä, sillä se on sinun oppikirjasi, muita kirjoja sinä et tarvitse."
        .
        Luettuani Raamatun kautta Raamattua, niin Raamattu täsmensi asiaa minulle !
        .
        Vrt 2 Tim 3:16 "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 3:17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut."
        .
        ELI KUINKA YMMÄRSIN NYT SUHTAUTUMISENI MUIDEN KIRJOITUKSIIN, JOTKA OVAT RAAMATUN ULKOPUOLELTA ( Esim. R.Santala, M.Luther, E.G:White tms) ?
        YMMÄRSIN, ETTÄ MINUN ON TUTKITTAVA KAIKKI NIIN ETTÄ ONKO NÄMÄ SOPUSOINNUSSA RAAMATUN KANSSA ! JA JOS ON, NIIN OTA NE VASTAAN YHTÄLAILLA HENGELLISENÄ NEUVONA KUIN RAAMATTUKIN ! :)))
        .
        RAAMATTU ON ANNETTU MEILLE YHTEISEKSI ILOKSI JA TOISET LÖYTÄVÄT/HOKSAAVAT SIELTÄ ERI ASIOITA KUIN TOISET JA NÄIN RIKASTUTTAEN YHTEISTÄ USKOAMME ! :)))
        .
        Ps. Minä olen kyllä lukenut tosi vähän mitään raamatun ulkopuolista kirjallisuutta !


      • Vielä aiheeseen liittyvä lainaus vuoden kristilliseksi kirjaksi 1998 valitusta kirjasta
        Suudelma hunnun läpi / Risto Santala !
        (Sivu 20-21)

        " Vuoden 1972 UT:n käännöstä ( Vrt. http://www.piplia.fi/raamattu/raamattu-suomessa/kaannostyo-suomessa/) silloinen prof. Aimo.T.Nikolainen luonnehti lähinnä "uhkayritykseksi", jota kirkko ei voi ajatella omana Raamattunaan. Kieliasiantuntija prof. Heikki Koskenniemi piti sitä " mukailevana selosteena", jonkinlaisena referaattina tai parafraasina. Ei tuo käännös kylläkään mikään huono ollut; se vain heijasti liberaaleja teologisia painotuksia.
        Matteus 16:19:n ja 18:18:n sanat "sitomisesta ja päästämisestä", joka olisi pätevä myös iäisyydessä, muotoiltiin:
        " Minkä te kiellätte maan päällä, on kiellettyä taivaassa, ja minkä te sallitte maan päällä on sallittua taivaassa."
        Tiililä viittaa tässä yhteydessä lestadiolaisen Uuras Saarnivaaran kysymykseen, jossa tämä sovittaa uutta käännöstä Vähän katekismuksen sanontoihin: " Nyt pitäisi ottaa rippi-isältä syntien salliminen niin kuin itse Jumalalta: " Toisaalta tavallinen lukija tietää, että kirkon palveluksessa on pappeja, jotka eivät kiellä mitään ja sallivat kaiken.
        .
        Vakavasti ottaen tässä UT:n sanonnassa on taustalla kaksi hebrean käsitettä "le`esoor" ja "lehattiir" eli "kieltää ja vapauttaa".
        Kieltäminen merkitsee myös "sitomista" ja vapauttaminen "irti päästämistä".
        .
        Israelissa kerrotaan naisesta, joka kysyi, onko koiran ottaminen linja-autoon "asuur oo muttaar" eli "kielletty vai sallittu". Siihen vastaa kuljettaja arvoituksellisesti: "Asuur muttaar, muttaar asuur" eli "sidottuna sallittu, vapaana kielletty! "
        Ei meitä ole valtuutettu sulkemaan taivasta keneltäkään: me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä, että hänelle on tarjottu Jumalan armo. Ja täällä ajassa julistettu anteeksiantamus pätee myös taivaassa."


    • Avauksessa on hyvä kysymys, onko - kuten ensilukemalta vaikuttaa - opetuslapsilla valta pidättää jonkun ihmisen synnit, suorastaan sulkea ovi taivasten valtakuntaan joltakulta? Minulle tämä on aika vaikea kysymys. Sitten tuossa on Kopittelijan lainausta Risto Santalalta. En osaa ratkaista onko se sitten oikea tulkinta.

      • JumalanSanaaJaHenki

        Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.

        23 JOIDEN SYNNIT TE ANTEEKSI ANNATTE, NIILLE NE OVAT ANTEEKSI ANNETUT; JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT.""

        Tuossa aloittajan laina.
        Eiköhän tuo sana itse selitä, että -----ottakaa Pyhä Henki ----
        Ja juuri tuossa on se seuraavan säkeen idea. Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen ja vasta kun Sanaa luetaan, itse Sana avaa oven siten, että ihminen -----tekee---- kuten sana opettaa. Julistettu Sana tulee Hengessä julistamaan synnit anteeksi, koska Herra tunee sydämen.
        Ja julistettu Sana, siis raamattu kertoo synnit, joista on tehtävä parannus.
        Esim. Sana sitoo miehimykset syntiin, jos siitä ei tehdä parannusta niin anteeksiantoa ei ole.
        Siis ei ole piispojen mielipiteiden VARASSA anteeksianto tai pidätys, vaan Sanan. Siksi kun saatte PYHÄN HENGEN, Henki kirkastaa Sanan ja todellisen perustuksen, johon rakennus rakennetaan.

        Sitä ei rakenneta santapaperin, eikä edes minun sananni varaan, vaan Jumalan SAnan varaan. Kun ja koska luettu Sana Hengessä avaa ja sulkee oven, mennään oikein, siis lähdetty Isän kodista ja uskoen Sanaan Aabarahamin tavoin, ojentautuen senmukaan on kulku luvattua kohti.

        Päästämisen omamääräys pappien eksy- oppien keskuudessa tässä sekaisessa kristillisessä soppamaailmassa ei pidä kutiaan, se on näin nähtävä.

        Ottaisivat raamatun tosissaan ja lukisivat pelkästään sitä noin 4 vuotta aluksi lukupulpetista ilman saarnoja, niin eiköhän kirjoitukset alkaisi oikomaan Sanan kautta kenttää Hengen avaulla.

        Siinä se päästäminen alkaisi korjata satoaan.


      • Hei sinä pro !
        Joh 20:23 "JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT."
        ja
        Matt. 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa
        Matt. 18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, .

        Mitä nämä jakeet sinulle siis kertoo teologisesti ? Kiinnostaisi tietää kun olet kerran yli neljä vuotta raamattua lukenut nimimerkki "JumalanSanaaJaHenki"
        .
        Kiitos hyvästä vastauksestasi jo etukäteen ! :)))


    • Exadventistiparka

      Tästä jakeesta 23 on myös pääteltävissä, että Pietari oli vain yksi noista paikalla olleesta 11 opetuslapsesta, joille annettiin tällainen "mandaatti" - se on hyvin valitettava tosiasia katolisen kirkon tulkinnan kannalta.
      Mutta kun luemme tuon jakeen, on erittäin tärkeää havaita sen kuuluvan asiayhteydellisesti suoraan jakeiden 21 ja 22 sisältöön: "Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät" (21); ja "Ottakaa Pyhä Henki."(22)
      Isä lähetti Jeesuksen maailmaan tuomaan evankeliumin ihmisille. Jeesusta ei kuitenkaan lähetetty saarnaamaan kaikille - toisin kuin Jeesus itse lähetti opetuslapset "kaikkeen maailmaan".
      Yksi tapa ajatella jaetta 23 on lähteä siitä näkökulmasta että ne, joille opetuslapset julistavat Jumalan valtakuntaa ja syntien anteeksiantamusta, voivat valita palata Jumalan yhteyteen; kun taas ne, joille opetuslapset eivät syystä tai toisesta saarnaisi (haula saarnata), eivät tätä mahdollisuutta saa. Näin tulkittuna Jeesus olisi muistuttanut opetuslapsia heidän vastuustaan saarnata nimenomaan "kaikille", jotta kaikki pääsisivät osalliseksi evankeliumista.
      Toinen tapa ajatella jakeen 23 sanomaa on huomioida Pyhän Hengen osuus ihmisen pelastumisen hetkellä. PH:n osuushan pelastumisessa on tasan 100%. Jos ajattelemme apostolia joka jakaa evankeliumia ihmiselle tai ihmisille, Pyhä Henki antaa hänelle sanat ja puhuu myös suoraan kuulijalle; ts. konkreettisesti vaikuttaa hänen sydämeensä:
      Room 10:17 " Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
      Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
      Uskoontulon ihme on kokonaan siis Pyhän Hengen työtä. Pyhä Henki vaikuttaa sekä puhujaan että kuulijaan, ja näin myös syntien anteeksisaaminen tai ei saaminen on kokonaan Jumalalle kuuluva asia - mutta se fyysisesti tapahtuu apostolien kautta. Ihminen joka haluaa antaa elämänsä Jeesukselle ja tekee puhujan vaikutuksesta valinnan kuolemasta elämään, on siis saanut anteeksiannon apostolin KAUTTA. Samoin ihminen joka kieltäytyy pelastuksesta ja armosta, on tilanteessa jossa syntien pidättäminen on tapahtunut apostolin kautta. Näin jae 23 toteutuu kirjaimellisesti.
      Jae 23 voidaan nähdä näiden molempien tulkintojen valossa, ja tulkinnat eivät edes ole toisensa poissulkevia. Joka tapauksessa meidän on ensisijaisesti pidettävä mielessä, että vain Jumalalla on oikeus antaa syntejä anteeksi. Jeesus käytti myös suoraan sanoja "sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut" (Luuk 5:20; 7:48), ja meille on annettu myös auktoriteetti julistaa pelastuvalle ihmiselle hänen syntinsä anteeksi annetuksi, tai esim. kertoa ihmiselle että hän saa syntinsä anteeksi (Apt 22:16).
      Mitä tästä voimme oppia ?
      Me olemme pyhä papisto. Siksi meidän on ehkä hyvä muistaa vaelluksessamme myös tuo ensimmäinen tulkinta; ts. jos me vältämme kertomasta ihmiselle evankeliumia (vaikkapa ujouden tai jonkin häpeän tunteen takia) silloin kun itsekin tunnemme että on oiva hetki todistaa Jeesuksesta, meidän pitäisi muistaa ettei ole Jumalan tahto että "pidätämme" tuolta ihmiseltä syntien anteeksisaamista...

    • Hei!

      Ihminen ei voi koskaan antaa syntejä anteeksi. Ei niin isoa pappia mistään löydy jolla olisi valta antaa syntejä anteeksi tai kieltää joltakin syntien anteeksiannon.

      Ylipappi Jeesus Kristus on ainoa persoona jolla on valta antaa syntejä anteeksi sekä tuomiovalta myös on vain Jeesuksella Kristuksella.

      Apostolien oikeuksiin tässä suhteessa liittyy vahvistaminen. Samaa tarkoittaa Matt 18:18. Seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa taivaallisen ministeriön ja subjektin välillä tapahtuneita sopimuksia. > Vahvistusoikeus mitä subjektin kanssa yhdessä sovitaan vahvistettavaksi -tästä on kyse.
      Subjekti tekee ratkaisuja taivaallisen ministeriön kanssa ja näitä päätöksiä sitten seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa. Tästä on kyse apostolien oikeudesta.
      Tietenkin apostolinen oikeus on olla evankeliumin asioilla ja vahvistaa tässä suhteessa sitä mitä Jeesus Kristus opetti ja on Raamattuun kirjattu ja tehdä tätä työtä.

      Pappisjärjestelmä päättyi ristille. Matt 27:51, hebrealaiskirje kertoo Ylipapista välittäjän virassa. Leeviläisten/ Aaronin jälkeläisten pappeus ja välittäjänvirka päättyi ristille. Ristin jälkeen ei ole päästy ainokaisenkaan papin perään. Isrealin sukukirjat katosivat 70 jkr Roomalaisten hävittäessä kaupungin, -ei löydy Leeviläisiä eikä Aaronin jälkeläisiä kenellekään.

      Ei Jumalaksi ihmisiä koskaan siis.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Exadventistiparka

        "Seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa taivaallisen ministeriön ja subjektin välillä tapahtuneita sopimuksia."
        Jari, tällä asialla ei ole mitään tekemistä seurakunnan valitsemien "virkamiesten" kanssa.


      • Hei!

        Tottakai on tekemistä. Evankeiumin palvelijoita on montaa sorttia jotka vastaavat seurakunnan toiminnasta. Näillä ei -minkäänlaisella papilla ole oikeuksia antaa syntejä anteeksi eikä kieltää syntien anteeksi antoa. Ylipappi on välittäjä ja elää taivaan pyhäkön palveluksessa. Pyhä Henki, enkelikunta lisäksi ovat ihmisen ja Ylipapin/ Jumalan välillä.
        Suhde ja kontaktit ovat subjektin ja taivaan välisiä. Matt 18:18 ja se jae minkä esitit valtuuttaa vahvistamaan sellaisia asioista mitä on subjektin kanssa sovittu vahvistettavaksi.
        Apostolin oikeudet on monenlainen evankeliumin palvelu.

        Tällä nimenomaan on tekemistä siihen mitä kyselit.
        Tuo liittyy kyllä siihen mitä kyselit.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Tottakai on tekemistä. Evankeiumin palvelijoita on montaa sorttia jotka vastaavat seurakunnan toiminnasta. Näillä ei -minkäänlaisella papilla ole oikeuksia antaa syntejä anteeksi eikä kieltää syntien anteeksi antoa. Ylipappi on välittäjä ja elää taivaan pyhäkön palveluksessa. Pyhä Henki, enkelikunta lisäksi ovat ihmisen ja Ylipapin/ Jumalan välillä.
        Suhde ja kontaktit ovat subjektin ja taivaan välisiä. Matt 18:18 ja se jae minkä esitit valtuuttaa vahvistamaan sellaisia asioista mitä on subjektin kanssa sovittu vahvistettavaksi.
        Apostolin oikeudet on monenlainen evankeliumin palvelu.

        Tällä nimenomaan on tekemistä siihen mitä kyselit.
        Tuo liittyy kyllä siihen mitä kyselit.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Apostolin oikeudet on monenlainen evankeliumin palvelu."
        Kuten sanoin, "Jari, tällä asialla ei ole mitään tekemistä seurakunnan valitsemien "virkamiesten" kanssa."
        Nimittäin... kuka valitsee apostolit ? Ihminenkö ?
        "Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa."
        "sittenkuin hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,"
        "niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,"
        "Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?"
        Se valinnasta ja siitä KUKA valitsee. Entä MIHIN valitsee ?
        "Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;"
        Seurakunnan valitsemat toimihenkilöt; "virkamiehet" ? Sellaiselle ei ole MITÄÄN Raamatun tukea. Pyhä Henki valitsee Jumalan työhön, kuhunkin osaan JUURI NE jotka tahtoo, ja siinä valinnassa ei meidän ihmisten valinnalla ole hyttysenpisunkaan verran arvoa. Valitettavasti nykyajan seurakunnat ovat niin vieraantuneet Paimenestaan ja Pyhästä Hengestä, etteivät kärsi kuulla Hänen ääntään, vaan valitsevat seurakunnan työntekijät omaan korvasyyhyynsä.
        Hän sen sijaan valitsee ketkä tahtoo, ja ne jotka ovat valmiita kuulemaan Pyhää Henkeä, ovat myös ne joiden kautta Jumalan työ menee eteenpäin, ja joiden kautta tämäkin Raamatunkohta toteutuu.


      • Hei!

        Älä minua turhan tyhmämä pidä. En kirjoita päivänselvistä asioista ihmisille jotka päivät pitkät latelee pitkät rimpsut teologiaa tänne.

        Olen Raamattuni lukenut kyllä.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • punnitellenSanoja
        Exadventistiparka kirjoitti:

        "Apostolin oikeudet on monenlainen evankeliumin palvelu."
        Kuten sanoin, "Jari, tällä asialla ei ole mitään tekemistä seurakunnan valitsemien "virkamiesten" kanssa."
        Nimittäin... kuka valitsee apostolit ? Ihminenkö ?
        "Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa."
        "sittenkuin hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,"
        "niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,"
        "Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?"
        Se valinnasta ja siitä KUKA valitsee. Entä MIHIN valitsee ?
        "Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;"
        Seurakunnan valitsemat toimihenkilöt; "virkamiehet" ? Sellaiselle ei ole MITÄÄN Raamatun tukea. Pyhä Henki valitsee Jumalan työhön, kuhunkin osaan JUURI NE jotka tahtoo, ja siinä valinnassa ei meidän ihmisten valinnalla ole hyttysenpisunkaan verran arvoa. Valitettavasti nykyajan seurakunnat ovat niin vieraantuneet Paimenestaan ja Pyhästä Hengestä, etteivät kärsi kuulla Hänen ääntään, vaan valitsevat seurakunnan työntekijät omaan korvasyyhyynsä.
        Hän sen sijaan valitsee ketkä tahtoo, ja ne jotka ovat valmiita kuulemaan Pyhää Henkeä, ovat myös ne joiden kautta Jumalan työ menee eteenpäin, ja joiden kautta tämäkin Raamatunkohta toteutuu.

        Näyttää, ettet halua Jarin terminologiaa ymmärtää. Kun luin, ymmärsin täysin, mikä idea Jarilla on, eikä se ole metsässä.
        Eiköhän Apostolisena aikana valittu keskuudesta luotettavat ja uskolliset tehtäviin, jopa jossaintapauksessa heitettiin arpaa.

        Jarin käyttämät sanat ministeriöstä ja virasta.

        Luepa tarkemmin sanaan kirjoitettu määrittely!
        /// Seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa taivaallisen ministeriön ja subjektin välillä tapahtuneita sopimuksia. > /// Näin Jari kirjoitti.

        Itse luen tuosta sen, että taivaallisen .... so. kohdemääritelmä missä ja kuka määrittelee tekemisen. ts. kohdemääre on raamattu.

        Raamattu sanoo, missä on anteeksianto ja kohde on tämä, joka voi parannuksessa omistaa Välimiehessä anteeksiannon.
        So. sopimus, minkä IsoKirja on auktoriteettina toteuttaa. [ei ongelmaa]

        Myös Sana määrittelee, että srk. johdetaan organisoinusti. Siksi valitaan ja varmasti tuollainenkin organisaatio, joka pitää hoitaa, voidaan sananmielen mukaan hoitaa kuten adventistit hoitavat tehtäviään.

        Onhan valittava "virkailijat" jotka hoitavat Hengessä tehtävänsä, sekä vanhimmat, - .. - ja tämä pappi/jonka näen tavallaan vanhimman paikaksi, mutta kouluttautunut / nimikkeeseen, jotta kukin meistä tietää, jolta kysytään, jos kysyttävää on, ja missä on.

        Kun ja jos menen evlut kirkkoon, jos jotain on kysyttävää, ei tarvitse lähteä kyselemään penkistä, kuka vastaa, mutta se "sokeripala" kauluksessa kertoo sen kirkon valtuuttaman tietolähteen.
        Se on taloon kouluttautunut virkamies, jolla voi olla Hengen virkakin.

        Ei näistä pidä ongelmaa tehdä, koska ongelmaa ei ole.

        Ennen helluntaissa kaikilla oli solmio kaulassa, niin ei tiennyt kuka teki mitäkin ja keltä kysy mitä. Mutta, nykyään sielläkin voi vaikka romanilla olla "sokeripala" kaulalla, voi suoraan kysymyksensä kohdistaa hänelle ja hän osaa sen srk. asioihin ottaa kantaa. Ei tarvita huutoäänestystä, mikä on tehtäväkuva seurakunnassa. ///

        ..

        Jari siis puhui ok. asian, mutta sinä exä sivuutit asian ja aloit puhua asian vierestä.


      • Exadventistiparka
        punnitellenSanoja kirjoitti:

        Näyttää, ettet halua Jarin terminologiaa ymmärtää. Kun luin, ymmärsin täysin, mikä idea Jarilla on, eikä se ole metsässä.
        Eiköhän Apostolisena aikana valittu keskuudesta luotettavat ja uskolliset tehtäviin, jopa jossaintapauksessa heitettiin arpaa.

        Jarin käyttämät sanat ministeriöstä ja virasta.

        Luepa tarkemmin sanaan kirjoitettu määrittely!
        /// Seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa taivaallisen ministeriön ja subjektin välillä tapahtuneita sopimuksia. > /// Näin Jari kirjoitti.

        Itse luen tuosta sen, että taivaallisen .... so. kohdemääritelmä missä ja kuka määrittelee tekemisen. ts. kohdemääre on raamattu.

        Raamattu sanoo, missä on anteeksianto ja kohde on tämä, joka voi parannuksessa omistaa Välimiehessä anteeksiannon.
        So. sopimus, minkä IsoKirja on auktoriteettina toteuttaa. [ei ongelmaa]

        Myös Sana määrittelee, että srk. johdetaan organisoinusti. Siksi valitaan ja varmasti tuollainenkin organisaatio, joka pitää hoitaa, voidaan sananmielen mukaan hoitaa kuten adventistit hoitavat tehtäviään.

        Onhan valittava "virkailijat" jotka hoitavat Hengessä tehtävänsä, sekä vanhimmat, - .. - ja tämä pappi/jonka näen tavallaan vanhimman paikaksi, mutta kouluttautunut / nimikkeeseen, jotta kukin meistä tietää, jolta kysytään, jos kysyttävää on, ja missä on.

        Kun ja jos menen evlut kirkkoon, jos jotain on kysyttävää, ei tarvitse lähteä kyselemään penkistä, kuka vastaa, mutta se "sokeripala" kauluksessa kertoo sen kirkon valtuuttaman tietolähteen.
        Se on taloon kouluttautunut virkamies, jolla voi olla Hengen virkakin.

        Ei näistä pidä ongelmaa tehdä, koska ongelmaa ei ole.

        Ennen helluntaissa kaikilla oli solmio kaulassa, niin ei tiennyt kuka teki mitäkin ja keltä kysy mitä. Mutta, nykyään sielläkin voi vaikka romanilla olla "sokeripala" kaulalla, voi suoraan kysymyksensä kohdistaa hänelle ja hän osaa sen srk. asioihin ottaa kantaa. Ei tarvita huutoäänestystä, mikä on tehtäväkuva seurakunnassa. ///

        ..

        Jari siis puhui ok. asian, mutta sinä exä sivuutit asian ja aloit puhua asian vierestä.

        " Seurakunnan virkamiehet voivat vahvistaa taivaallisen ministeriön ja subjektin välillä tapahtuneita sopimuksia."
        Tuo on puhdasta jargonia. Ei ole mitään "taivaallista ministeriötä", eikä mikään "virkamies" vahvista yhtään mitään sopimusta. Jeesuksen ja pelastetun välinen suhde ei kuulu millekään seurakunnan virkailijalle yhtään mitään, mikään palkkapappi ei edes tiedä onko henkilö edes rehellinen tai ei - eli edes pelastuuko hän vai ei... puhumattakaan että hänellä olisi jonkinlainen erityisoikeus "vahvistaa" yhtään mitään.
        Joten "just cut the crap". Jos haluat itse esittää jonkin Joh 20:23 tulkinnan johon tuo Jarin lause soveltuisi niin olisin kiinnostunut kuulemaan, mutta tässä ketjussa esitettyihin tulkintoihin tuo ei sovi.


    • Yksikään ihminen ei voi antaa toiselle hänen syntejään anteeksi - tosiasiassa ei edes itselleen. Tästä ei pitäisi kenelläkään olla epäselvyyksiä. Jos ihminen voisi antaa synnit anteeksi siten että syntinen vapautuisi niistä ja synnin turmelluksesta kokonaan tarkoittaisi se että Jeesuksen uhri (synnittömän kuolema että syntinen saisi elämän) oli turha.
      Kun erilaisia Raamatunkohtia tutkitaan tulisi ne aina panna Raamatun kokonaissanomaan ja tutkia sitä kautta .. Raamatun kokonaissanoman ydin on että synnitön kuoli syntisten edestä. Se on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Jumalan teko.

      Mitä ihminen sitten voi tehdä lähimmäisensä hyväksi tässä asiassa ? Juu, rukoilla Jumalaa antamaan synnit anteeksi myös "naapurin Reiskalle", mutta että ihminen alkaisi itse antamaan syntejä anteeksi ... ??
      Haloo ..

      Tällä palstallakin liikkuu näitä omaan kuolemattomuuteensa uskojia ja nytkö he alkavat antamaan ihmisille heidän heidän syntejään anteeksi .. ??

      Siis täysin rajatonta porukkaa ..
      Ensin nähdään näkyjä, ja käydään hakemassa vahvistus joltain "papilta" -- että juu näin se on ... ja sitten jutellaan Jeesuksen kanssa makuuhuoneessa ja kätellään päälle että moi taas -- sen jälkeen ollaan opettamassa ihmisille "ikuista helvetin piinaa" ja maanalaista väliaika paratiisia sen väliaikaisen helvetin naapurina ja nytkö aletaan kai antamaa ihmisille syntejä anteeksi ??

      Puh - jo on aikoihin eletty ..

      alex

    • Mitä Jeesus opetti syntien anteeksi saamisesta :

      Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.

      Rukoilkaa te siis näin:
      Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
      Tulkoon sinun valtakuntasi.
      Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

      Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
      Ja anna meille velkamme anteeksi, NIIN KUIN mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.

      (Merkille pantava tämä niin kuin = samalla tavalla ihminen siis rukoilee Jumalaa antamaan omaat synnit anteeksi SAMALLA TAVALLA kuin hän itse antaa anteeksi - vertaa tätä "silmä silmästä hammas hampaasta" - oikeudenmukaisuuteen joka on esillä kautta koko Raamatun )

      Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

      Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."
      ****
      Ja Jeesus jatkoi : "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. --- MUTTA jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. "

      Valitettavasti moni kieltää yllä olevan Raamatun oikeudenmukaisuus periaatteen .. jos ihminen on vain hakemassa anteeksiantamusta itselleen .. on hän vaarassa menettää elämänsä.. Siis sen sijaan että ollaan vain ottamassa ja saamassa on Raamatun periaate että meidän tulee elää Jumalan tahdossa ja antaa ihmisille anteeksi jos he ovat rikkoneet meitä vastaan .. se pitää myös taivaassa mutta silloin puhutaan ihmisten välisestä anteeksi antamisesta ..

      Luuk. 12:58
      Kun olet vastapuolesi kanssa menossa oikeuteen, tee matkalla kaikkesi, että pääsisit sovintoon hänen kanssaan. Muuten hän raahaa sinut tuomarin eteen, ja tuomari luovuttaa sinut vartijalle, joka panee sinut vankilaan.

      (Tämä vain lisänä tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni ).

      alex

    • siinämiettimistä

      on siellä lup aannettu sitoa ja päästää mutta kukaan ei sitä käytä Uudenliiton ilmoituksessa,.

      kertooko se mitään mistään kenellekkään aihetta miettiville?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7751
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3774
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1022
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      715
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe